Biz| IT| Tehnologija| Zabava| Život

Tajni život Vašeg računara

Dragan Pleskonjic RSS / 04.11.2010. u 17:04

Čiji je „Vaš" računar? Čudno pitanje, zar ne? Ali, da li ste baš sigurni da je potpuno Vaš ili ga možda koristi još neko, a da toga niste ni svesni? Možda je on već deo botnet mreže, možda je u stvari zombi, u njemu „živi" trojanski konj, dok na skrivena vrata ulaze i izlaze horde nevaljalih i zlonamernih likova. Možda služi za spamovanje, a na njemu ugošćavate brojne nezvane goste (gremline da i ne pominjemo), dok ste „sigurni" da je sve pod kontrolom.

Kakve to sve kreature obitavaju u vašem dragom računaru, a da vi toga možda niste ni svesni? Kako zlonamerni ljudi mogu da vas špijuniraju, kako kradu vaše lozinke ili cele dokumente, slike, pisma ili druge datoteke sa podacima, kako prate vaše ponašanje i navike? Kako mogu da navedu vaš računar da radi ono što oni hoće i da ga učine oružjem u svojim rukama koje će biti korišteno da napadne druge, a da vi toga niste ni svesni? 

Mnogi od vas su čuli za termine kao što su (na engleskom): keylogger, rootkit, spyware, Trojan horse (aka Trojan), Backdoor Trojans, Zombies, Botnets, DoS i DDoS. Pročitajte nešto više o tome u ovom blogu.
U ovom tekstu pominjem nekoliko engleskih reči za koje je teško naći prikladan i kratak prevod na srpski jezik. Zato ću dati engleske nazive sa opisnim prevodom na srpski, za one koji ne barataju engleskim. Inače, za prevode specifičnih računarskih termina, može koristiti računarski (kompjuterski) rečnik termina Mikro knjige, koji je javno dostupan na Internetu.

Keylogger ili kradljivac lozinki služi da zabeleži šta vi kucate na svojoj tastaturi. To radi uglavnom bez znanja i dozvole vlasnika računara. Može biti implementiran kao poseban program, ali najčešće je dodatna i prikrivena funkcija nekog drugog programa (skoro uvek zlonamernog). Kao dodatak na funkciju marljivog beleženja tastera koje pritisnete, ima i mogućnost da „svom gazdi" nekako pošalje to što je zabeležio i to je suština zašto ova vrsta koda postoji. Obično služi za krađu korisničkih imena i lozinki, brojeva kreditnih kartica, CVV kodova i sličnih ličnih podataka za identifikaciju ili potpunog praćenja šta sve kucate na svojoj tastaturi. Kad kradljivac dođe do ovih podataka, onda pustite mašti na volju šta sve može da uradi sa njima.

rootkit.gif

Rootkit je neobična i manje poznata, ali vrlo opasna sorta. Namera prvobitnih kreatora rootkitova je bila plemenita. Želeli su da olakšaju život administratorima računarskih sistema i mreža i omoguće im daljinsko nadgledanje i administriranje, poštedevši ih dolaska u firmu u sred noći ili vikenda, kad nešto sa sistemom nije u redu. Ime root potiče od naziva korisnika sa najvećim privilegijama na Unix baziranim sistemima, a kit je komplet ili skup alata. Rootkit je u suštini administratorski paket ili komplet alata. Kako to ponekad biva, plemenitu nameru i rešenje, iskoristili su oni sa lošim namerama. Rootkit-ovi su, uz sve mogućnosti privilegovanog korisnika sistema, u rukama zlonamernih ljudi, dobili i osobine nevidljivosti. Napravljeni su da skrivaju svoje postojanje, brišu tragove svog ponašanja i akcija, dnevničke zabeleške sistema (engl. logs). Često se koriste za špijuniranje, krađu podataka, njuškanje (snifovanje) inficiranje računara drugim zlonamernim kodom, pokretanje drugih napada kao što su napad odbijanjem usluge (engl. DOS, Denial-of-Service attack) itd. Glavna reč koja se danas vezuje za rootkit je nevidljiv. Vešto kriju svoje prisustvo i teško se otkrivaju. A zauzvrat su vrlo, vrlo opasni.

 spyware1.jpg

Špijunski softver (engl. spyware) je softver koji je prvenstveno namenjen da omogući oglašivačima da prate navike i procene želje korisnika ili zlonamernim hakerima da dobiju osetljive podatke bez dozvole vlasnika sistema. Špijunski softver možete „dobiti" tako što posetite neke Web sajtove. Primera radi: iskoči prozor koji vam nudi program koji vam treba ili je tekst u ovom „oglasu" takav da vas ubedi da vam to treba. Postoje i situacije u kojima vas tako isprepadaju da skinete neki softver ili čak softver može biti preuzet i bez vašeg znanja i saglasnosti. Ova vrsta softvera špijunira vaše ponašanje, najčešće koje sajtove posećujete, šta tražite na Internetu, a onda te podatke šalju „svom gazdi" koji ih koriste u svrhe ciljanog marketinga ili i još gore namene. Kad zapatite špijunski softver na računaru, možete očekivati puno neželjene pošte tj. spama, pecaroških poruku, a ponekad to posluži kao uvodni korak za teže napade, uključujući i ucene i slično

 trojan_horse.jpg

Trojanski konji ili Trojanci prate legendu koje se možete podsetiti ovde. Setite se priče i filma o Trojanskom ratu, kada su Grci napravili drvenog konja na poklon protivničkoj strani i u njega smestili tridesetak ljudi. Trojanci su uvukli konja u svoju tvrđavu i počeli da slave pobedu, napili se i zaspali. Onda su skriveni Grci iz dvenog konja izašli i... ostalo pročitajte u legendi ili pogledajte film. Rootkitovi su programi koji se pretvaraju da su legitiman softver koji obavlja određenu korisnu funkciju i često može izgledati da to i stvarno rade. Ali, u suštini, oni dodatno izvode skrivene i opasne funkcije. Ovo ime je svojevrstan opšti izraze za različite vrste zlonamernih programa, kao što su bot-ovi, backdor Trojanci, downloader Trojanci itd. Vrlo često trojanca možete "zaraditi" kao deo softvera za generisanje ključeva za piratizovani softver. Ovo je jedan razlog više da se kolinite takvog softvera.

Backdoor Trojans ili trojanski konji koji otvaraju skrivena (zadnja) vrata su oni koji omogućavaju nekome da preuzme kontrolu nad vašim računarom preko mreže ili preko Interneta. Najčešće otvore određeni port koji pretvori računar u neku vrstu poslužioca tj. servera zahteva koji dolaze spolja, a na tom otvorenom portu Trojanac „sluša" zahteve koji dolaze iz udaljene mreže tj. do svog gazde. Time Trojanac omogućava nekom zlonamernom hakeru da vaš računar koriste u svakojake svrhe.

Zombi je zaraženi računar koji je daljinski kontrolisan od strane zlonamernog lica. Setite se pesme „Hodam sad kao zombi". Vrlo često je zombi računar deo botnet-a, tj. mreže računara koji se ponašaju kao zombiji tj. rade ono što im se „naredi".

botnet-attack.jpg

Botnet je skup zaraženih računara koji su daljinski kontrolisani od strane hakera. Jednom kada je računar zaražen, zlonamerna osoba ga može kontrolisati sa udaljene lokacije tj. preko Interneta. Taj računar tada postaje „zombi". Skup takvih računara se zove botnet i omogučava zlonamernim ljudima da preko njih sprovedu razne akcije, najčešće vrlo opasne. Na primer, može se koristiti za masovno slanje neželjene pošte i postoje mišljenja da se preko 90% spama pošalje na ovaj način. Ovo omogućava stvarnim spamerima da ostanu neotkriveni, a njihovi serveri da ne budu stavljeni na crne liste, da bi se time sprečila dalja distribucija neželjene pošte. 

Zlonamerni hakeri mogu iskorisiti botnet i zombije za lansiranje DoS (engl. Denial-of-Service) ili DDoS napada (engl. Distributed Denial-of-Service). U ovakve napade mogu biti uključene hiljade računara, lociranih na različitim lokacijama, koji pokušavaju da pristupe istom Web sajtu simultano i time najčešće uspevaju da „iscrpe" performanse web servera, koji nije u stanju da odgovori na sve zahteve, pa postaje nepristupačan.
Ovo je samo deo bogatog „arsenala" koje danas koriste mreže zlonamernih ljudi, koje su često vrlo dobro organizovane, opasne i spremne na svašta. Ako vaš računar postane deo ovakve mreže, to nije nimalo prijatna situacija, iako čak možda i niste svesni „tajnog života" vašeg omiljenog računara. Zato budite pažljivi i oprezni.

 

Kako se zaštititi?

Nije lako sve predvideti, ali evo nekoliko generalnih preporuka, kako se zaštititi od gore pomenutih napasti:

• Koristite antivirusni softver

• Koristite softver za otkrivanje i uklanjanje neželjene pošte (spam filtere) .

• Koristite zaštitu na celom mrežnom putu i krajnjim tačkama sistema (administratori računarskih sistema i mreža znaju šta ovo znači)

• Blokirajte datoteke koje uobičajeno nose zlonameni softver i pažljivo postupajte sa takvim tipovima datoteka.

• Blokirajte datoteke sa više od jedne ekstenzije za tip fajla. Primeri LOVE-LETTER-FORYOU.TXT.VBS ili ANNAKOURNIKOVA.JPG.VBS.

• Ne preuzimajte i ne instalirajte softver sa neproverenih lokacija i iz drugih nepouzadnih izvora.

• Ne pokrećite programe za koje ne znate čemu služe.

• Proveravajte aktivne procese na svom računaru, a ako uočite sumnjive procese, proverite više o njima na Internetu kod onih koji se prifesionalno bave bezbednošću računara.

• Proveravate šta je zabeleženo u dnevničkim beleškama vašeg računara (Logovi, Event Viewer itd)

• Pazite na koje linkove klikćete dok pregledate mailove ili surfujete po Internetu.

• Pažljivo preispitajte ponude koje vam pristižu, pogotovo one koje su vrlo primamljive.

• Pratite novosti u ovoj oblasti. Dobra ideja jesta da se prijavite i koristite servise za uzbunjivanje tj. alert sisteme - one koji vam šalju informacije (ali pouzdane i proverene), kada se nova opasnost pojavi.

• Koristite firewall na svim računarima

• Koristite sisteme za detekciju i prevenciju upada (Intrusion Detection Systems - IDS i Intrusion Prevention Systems - IPS)

• Ažurirajte softver na svom računaru redovno novim verzijama koje otklanjaju prethodno uočene probleme i rupe u bezbednosti. Ovo pogotovu važi za važne bezbednostne zakrpe.

• Pravite redovno rezervnu kopiju svog sistema, a posebno bitnih podataka.

• Definišite politiku bezbednosti za svoj računar ili mrežu tj. skup pravila kojih ćete se držati i prema kojima ćete se ponašati.

• Napravite plan šta ćete uraditi, ako ustanovite da je računar zaražen. Velika je verovatnoća da će se desiti, to se dešava i najvećim znalcima.

• Isključite autorun funkcionalnost na svojim računarima (automatsko učitavanje i pokretanje sadržaja sa USB, CD i sličnih medija).

• Implementirajte strogu kontrolu uređaja kao što su USB drajvovi i slični eksteni uređaji koje povezujete na svoje računare.

• Podsetitie se mera za zaštitu koje su predložene u blogu Jeste li se upecali  i na blogu (Ne)bezbedna kupovina na Internetu.

 

O ovoj temi i merama zaštite bi se moglo još nadugo i naširoko pisati, a to prevazilazi okvire ovog bloga. Za detaljna objašnjenja i pomoć, pogotovu u slučaju da sumnjate vaš računar „vodi svoj tajni život", obratite se svom proverenom kolegi koji spada u kategoriju hakera sa belim šeširom (dobronamernom i poštenom), a koji zna puno o računarima. Čitajte i obrazujte se na ovu temu.

Napomena: Ovaj tekst je prilagođen širokom krugu čitalaca, a ne računarskim profesionalcima.



Komentari (160)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

maksa83 maksa83 20:56 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

eh...svega ovoga ne bi bilo da je zoja444 otišla u Apple store po comp...

Aplaudiram Zoji zato što je pametno kupila PC i ostatak para potrošila na garderobu i zezanje umesto na rolke Stiva Džobsa. :)
maksa83 maksa83 21:01 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

Cool man!


Komandlna linija je ke-va.

In The Beginning There Was The Command Line

Inače, ta slova (C, D, E..) za diskove su jedan od žešćih blundera MS OS-ova koji se vukljaju od prapočetaka. Lično - pogotovo danas kada više ne postoji FAT i njegovi veliki klasteri koji jedu prostor bezveze - ne vidim svrhu particija, svaki put kad sam ih pravio zafalilo mi je mesta na nekoj a imao sam viška na nekoj drugoj pa sam to prosto pre iks godina prestao da radim.


BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:02 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

Aplaudiram Zoji zato što je pametno kupila PC i ostatak para potrošila na garderobu i zezanje umesto na rolke Stiva Džobsa. :)

...a ostatak slobodnog(?) vremena utrošila na dešifrovanje koda za podešavanje externog harda ako se to zove zezanje, onda dobro.
uros_vozdovac uros_vozdovac 21:12 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

BebaOdLonchara
Aplaudiram Zoji zato što je pametno kupila PC i ostatak para potrošila na garderobu i zezanje umesto na rolke Stiva Džobsa. :)

...a ostatak slobodnog(?) vremena utrošila na dešifrovanje koda za podešavanje externog harda ako se to zove zezanje, onda dobro.


Ćuti, bre ne pitaj... Njemu je c: pa D: i tako redom. Bilo je nekad i A: veliki Floppy i B: onaj manji. Ovako meni izgleda sda1, sda2 na Master disku, sdb1, sdb2 na Slave i tako redom
zoja444 zoja444 21:12 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

aj, aj, aj. :)

sopstvena odgovornost, sopstvena odgovornost... samo mi te reci odzvanjaju u usima. :) provlaci se tu i negde jos: brisanje, gubljenje...
nocas ce biti nocnih mora... ili bar njih da preskocim... da prespavam, pa da sutra odlucim... ili za jos neki dan :)... kad se dogovorite. :)

hvala :)
uros_vozdovac uros_vozdovac 21:17 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

maksa83
Cool man!


Komandlna linija je ke-va.

In The Beginning There Was The Command Line

Inače, ta slova (C, D, E..) za diskove su jedan od žešćih blundera MS OS-ova koji se vukljaju od prapočetaka. Lično - pogotovo danas kada više ne postoji FAT i njegovi veliki klasteri koji jedu prostor bezveze - ne vidim svrhu particija, svaki put kad sam ih pravio zafalilo mi je mesta na nekoj a imao sam viška na nekoj drugoj pa sam to prosto pre iks godina prestao da radim.




Na Linuksu particije idekako imaju smisla, jer instaler ne gazi ništa što mu nisi rekao, odvojen Home znači da je sav tvoj user space sačuvan zajedno sa svim podešavanjima i slično. Dalje ukoliko paziš možeš i korensku /root particiju da ne formatiraš a na nju da instaliraš novi sistem! Takođe u cilju ubrzanja sistema možeš različite file sisteme da instaliraš, recimo ext4 i btfrs i čak ReiserFS onog luđaka, i sve ti radi u harmoniji.
maksa83 maksa83 22:17 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

sopstvena odgovornost, sopstvena odgovornost... samo mi te reci odzvanjaju u usima. :) provlaci se tu i negde jos: brisanje, gubljenje...

Kažem, ono je prilično sejf ako dosledno slediš uputstvo, i ako ti se taj disk namestio kao "Disk 1". Ako nemaš još fizičkih hardova u računaru verovatno jeste. Opet, jedino je sejf da ti to uradi neko ko zna šta radi na licu mesta, ili odneseš taj eksterni hard kod tog nekog pa ti on to uradi kod sebe.

Toplo preporučujem da ti ga taj neko formatira na NTFS, pošto sa FAT32 (koji je najčešći default na eksternim diskovima) na njega nećeš moći da trpaš fajlove veće od 4Gb, npr. filmove u full HD-u.
zoja444 zoja444 22:35 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

makso, hvala puno... ili mnogo... kako li je vec gramaticki ispravno.

odlucila sam da to radim po danu. lakse mi je tada da nekog zovem u pomoc (ako nesto zabrljam).

ako sam dobro razumela, kada bih isla u "sama svoja majstorica" varijanti, onda bi najbolje bilo da uzmem jos jedan novi externi hdd, i da njega bekapujem ovo sto mi je sada na pc-u, pa tek onda da uradim ovako kako si napisao. da li bi onda rizik po pc bio potpuno iskljucen? sta li i da li bi se desilo nesto sa programima?
maksa83 maksa83 22:36 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

i čak ReiserFS onog luđaka,

Eeehhh... znam firmu koja vrti vrlo ozbiljne pare koja je izabrala RaiserFS (btw., jednom im je pukao taj RaiserFS, bog ga nije sastavio, i od tad ga zovu EraserFS) za neke svoje servere, sva sreća ne baš centralne. Možeš misliti kako su se osećali kada su shvatili da će ovaj postati nepodržan zato što je autor zaglavio u zatvoru pošto je ubio sopstvenu ženu jerbo je ova švrljala sa njegovim drugarom dok je on sedeo i pravio fajlsisteme.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:41 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

da li bi onda rizik po pc bio potpuno iskljucen?

pc je rizik.
maksa83 maksa83 22:46 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

ako sam dobro razumela, kada bih isla u "sama svoja majstorica" varijanti, onda bi najbolje bilo da uzmem jos jedan novi externi hdd, i da njega bekapujem ovo sto mi je sada na pc-u, pa tek onda da uradim ovako kako si napisao. da li bi onda rizik po pc bio potpuno iskljucen? sta li i da li bi se desilo nesto sa programima?


Možeš da izbekapuješ podatke, programi verovatno u opštem slučaju neće preživeti prosto kopiranje pošto zavise i od stvari koje su potrpali u Registry (podešavanja, registracija kompomenti, itd.) i još koječega.

U principu, takav bekap koji ti baš sve-sve-sve sačuva i vrati se zove kloniranje ili ghost-ovanje, ali ti je potreban disk koji može da primi fajl veličine celog diska koji ghostuješ + softver. Ovo sve zajedno nije neka mnogo složena operacija uz odgovarajući softver (za početak ne znam da li postoji neki koji je dž.), ali opet nije baš skroz-skroz trivijalno.

Kažem - meni deluje šašavo da investiraš u još jedan HD samo da bi to izvela sama (mada pozdravljam incijativu), verovato je jeftinije da ti to neko uradi.
zoja444 zoja444 23:01 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

ok. najbolje je da odnesem pc i taj hdd kod nekog.
pouzdaniji je od mene.

hvala jos jednom.

p.s. pitanje: zar i programeri ubijaju neverne zene?... to je u vezi onog predhodnog komentara... nemam trenutno vremena da desifrujem kako se radi citiranje
cvexkeks cvexkeks 23:03 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

Re: (zlo)upotreba bloga...

da li bi onda rizik po pc bio potpuno iskljucen?


pc je rizik.


Ovo je bot, garantovano.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:12 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

p.s. pitanje: zar i programeri ubijaju neverne zene?

pa...moraju da ih imaju, at the first place
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:13 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

Ovo je bot, garantovano.

zoja444 zoja444 23:27 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

a, na koga se zakljucak odnosi?
maksa83 maksa83 23:29 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

ok. najbolje je da odnesem pc i taj hdd kod nekog.

Samo taj HD bi bilo dosta.
zoja444 zoja444 23:36 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

ok. hvala jos jednom.
uros_vozdovac uros_vozdovac 23:56 06.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

maksa83


Možeš da izbekapuješ podatke, programi verovatno u opštem slučaju neće preživeti prosto kopiranje pošto zavise i od stvari koje su potrpali u Registry (podešavanja, registracija kompomenti, itd.) i još koječega.


Nemoj mi reći da naojbičnija hardverska promena može da sruši OS zbog registry-ja. Npr promenim matičnu ploču i mora reinstalacija? Ma nije valjda...

p.s. znam da hoće, kod Windowsa, kod modernijih operativnih sistema sistem se prilagodi promeni u Kernelu, pa radi veselo i dalje. Znam, znam, ali mi slatko da se hvalim
maksa83 maksa83 00:04 07.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

Nemoj mi reći da naojbičnija hardverska promena može da sruši OS zbog registry-ja. Npr promenim matičnu ploču i mora reinstalacija?


Neću ti reći, ne znam kako si to inferirao iz onoga, niti zašto bi nova ploča morala da oduva registry.

Dosta je da staviš novu ploču, pustiš da se digne, pokreneš instanacije drajvera koje si dobio uz novu ploču i sve je ok. Bar je takvo moje iskustvo.


uros_vozdovac uros_vozdovac 00:21 07.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

maksa83


Dosta je da staviš novu ploču, pustiš da se digne, pokreneš instanacije drajvera koje si dobio uz novu ploču i sve je ok. Bar je takvo moje iskustvo.




Upravo menjam jednu ploču i neće pa bog. Nemam pojma šta da joj radim, ni u safe mode, ma nikako... Live disk digne kako hoće. ali ne mogu instalacioni disk da pokrenem jer nemam XP operativan. Da nije tajna u integrisanoj grafičkoj, ovde je neka Intel integruša a prethodna ploča je AMD?
crossover crossover 00:36 07.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

uros_vozdovac
Da nije tajna u integrisanoj grafičkoj, ovde je neka Intel integruša a prethodna ploča je AMD?


Ne znam koji je hardver, ako je XP u pitanju, pre će biti da problem pravi SATA kontroler.
Covek u belom Covek u belom 02:21 07.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

crossover
Ne znam koji je hardver, ako je XP u pitanju, pre će biti da problem pravi SATA kontroler.

Bas tako na novoj ploci je vrlo verovatno po default-u SATA mode on, a na staroj off. SATA drajvera nema na instalacionom XP disku pa ti ni on ne bi pomogao.
Jednostavno iskljuci opciju u BIOS-u.
Mogao bi i na live disk da prebacis SATA drajvere pa da ih manuelno sa live disk-a nabudzis i probas da dignes sistem, ali je to dosta pipavo (mada izvodljivo).
uros_vozdovac uros_vozdovac 09:54 07.11.2010

Re: (zlo)upotreba bloga...

I bi reinstalacija, ništa drugo nije preostalo, Kombinacije u BIOS-u niso pomogle stajao sam zaglavljen na welcome screen-u i na kraju reinstall.
jedan.kub jedan.kub 21:58 04.11.2010

Ja spadam u tu široku grupu čitalaca

i moramda priznam da baš nisam nešto pametnija. Imam problema sa komp. zanemi od. nema zvuka ni vin. ni ostalo. Sin mi je apsolvent etf-a kaže da nije virus. Šta bi to moglo biti? inače hvala na pouci.
mariopan mariopan 22:11 04.11.2010

Re: Ja spadam u tu široku grupu čitalaca

Moj računar ionako ima život koji samnom nema veze. Ja njega ne raziumem a on mene još manje. Ove tekstove pratim da bi se bolje sporazumeli. Hvala za pomoć u tome.

Do sada sam verovala da mekintoš ima dobru zaštitu, reče mi sin da mu ništa ne mogu te štetočine? Da li je to tačno? Imam mek OS X .
gospodin_ne gospodin_ne 22:24 04.11.2010

Re: Ja spadam u tu široku grupu čitalaca

Do sada sam verovala da mekintoš ima dobru zaštitu, reče mi sin da mu ništa ne mogu te štetočine? Da li je to tačno? Imam mek OS X .

Nastavite da verujete...
Zastita je jos uvek dobra. A i manje je tih sto vi zovete stetocina na OS X-u.
mariopan mariopan 17:24 05.11.2010

Re: Ja spadam u tu široku grupu čitalaca

gospodin_ne
Do sada sam verovala da mekintoš ima dobru zaštitu, reče mi sin da mu ništa ne mogu te štetočine? Da li je to tačno? Imam mek OS X .

Nastavite da verujete...
Zastita je jos uvek dobra. A i manje je tih sto vi zovete stetocina na OS X-u.

Hvala na odgovoru
cvexkeks cvexkeks 22:59 04.11.2010

USB je zlo

Zahvaljujući poslu često sam prinuđen da svoj fleš ubacujem u tuđe računare i skoro 80% njih je zaraženo. Prva pomoć - neki antivirus, Malwarebytes, a ako to ne pomogne Combofix pa ko preživi, preživi. Ili baksuz ili vaš OS, jedno sigurno strada. Naravno ne pričam o Linuxu na kom odavno ne razmišljam o tim stvarima.
bocvena bocvena 00:35 05.11.2010

Re: USB je zlo

Zahvaljujući poslu često sam prinuđen da svoj fleš ubacujem u tuđe računare i skoro 80% njih je zaraženo.


dolybell92 dolybell92 15:18 05.11.2010

Re: USB je zlo

bocvena
Zahvaljujući poslu često sam prinuđen da svoj fleš ubacujem u tuđe računare i skoro 80% njih je zaraženo.




Može se flesh očistiti od virusa, ako ga povuče,
to nije strašno... ja sam imala takav slučaj,
srećom kako imam original AV zaštitu, alarm mi je na
to skrenuo pažnju, i posle čišćenja fleša, sve je bilo OK.
bocvena bocvena 17:57 05.11.2010

Re: USB je zlo

Može se flesh očistiti od virusa, ako ga povuče,
to nije strašno... ja sam imala takav slučaj,

Ovo postaje moj omiljeni blog:))))

Doli, ovaj što meće svoj fleš gde stigne, pa je stalno zarazan mi je muž, onaj što me vara, hahahha. A vidim i ti si jednom imala sličan slučaj...

Heh, gde su mladi, tu je i šala:)
dolybell92 dolybell92 23:35 04.11.2010

Imajte

bar dva kompjutera... jedan samo za Internet,
naravno, nikako ne treba da budu umreženi...
a druge samo za rad... smanjiće se rizik od "zaraze",
još ako ste pri tom pažljivi... mislim na original AV programe...
značajno će te smanjiti potencijalnu štetu...

Proveravate šta je zabeleženo u dnevničkim beleškama vašeg računara (Logovi, Event Viewer itd)


Mora da pitam, šta treba tu da nađem i šta da prepoznam... i
potom šta sa tim da radim ---?
Covek u belom Covek u belom 01:18 05.11.2010

Re: Imajte

dolybell92
bar dva kompjutera... jedan samo za Internet,
naravno, nikako ne treba da budu umreženi...
a druge samo za rad...

Doly duso, 90% ljudi koji kompjuter koriste za nesto drugo sem za postu, citanje vesti i facebook, mora da bude umrezeno da bi radili, tj. offline ne mogu skoro nista da rade.
aleksandarz92 aleksandarz92 07:28 05.11.2010

Re: Imajte

Doly duso, 90% ljudi koji kompjuter koriste za nesto drugo sem za postu, citanje vesti i facebook, mora da bude umrezeno da bi radili, tj. offline ne mogu skoro nista da rade.

Lepo je napisala. Ta dva računara ne treba da budu umreženi međusobno, a ne da jedan (za posao) ne bude uopšte na netu. Savet i nije loš, jer je mogućnost da se tako dobije neki virus minimalna. Jedino loše je što je mnoooogo skupo.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:04 05.11.2010

Re: Imajte

Mora da pitam, šta treba tu da nađem i šta da prepoznam... i
potom šta sa tim da radim ---?


Ovo je opširno područje i trebalo bi dosta prostora za odgovor. Za početak, evo jedan koristan dokument Upravljanje sigurnosnim logovima, koji sam našao na Internetu, a napisan je na srpskom.
dolybell92 dolybell92 15:07 05.11.2010

Re: Imajte

Pravo da ti kažem, za moje grafičke delatnosti,
uopšte mi ne treba mreža (sa drugim kompovima)... a net, da.

Mada je meni internet sporedna stavka... glavni
su mi programi i posao, za koji mi inače komp i koristi...

A kompjuteri u firmi...
imamo održavanje pa neka se bakće sa zaštitom...
cvexkeks cvexkeks 23:01 05.11.2010

Re: Imajte

A i onih 10% što koristi računar za poštu, čitanje vesti i FB takođe mora da bude umreženo da bi "radili".
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:26 07.11.2010

Re: Imajte

dolybell92
A kompjuteri u firmi...
imamo održavanje pa neka se bakće sa zaštitom...


Često firme (pogotovu male, pa i one srednje) nemaju adekvatan IT tim koji bi se time bavio, što zbog nedostatka vremena, što zbog nedostatka iskustva, sredstava itd. Zato je poželjno da svaki korisnik ima osnovnu svest o sigurnosti i da, bar donekle, brine o svom računaru.

Inače, i svetu postoji trend Managed Security Services (MSS), tj. posebne firme koje se time bave. Dosta firmi poveri tu oblast specijalizovanim timovima i firmama, koje obezbeđuju Managed Security Services. Onda taj spoljni tim ili firma brine o sigurnosti. MSS ekipe imaju znanje, iskustvo, alate i ostale potrebne resusrse za pružanje takvih usluga.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 07:08 05.11.2010

.

Napomena: Ovaj tekst je prilagođen širokom krugu čitalaca, a ne računarskim profesionalcima.


Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 13:23 05.11.2010

Sony BMG rootkit

Za one koji sse interesuju za rootkitove, evo zanimljivog teksta o tome kako je Sony BMG pre 5 godina koristio rootkit da "kontroliše pirateriju" svojih muzičkih diskova na Windows PC računarima. Taj događaj se smatra jednim od značajnijih događaja u IT Security području. A ovde je pogled na taj događaj iz današnje perspektive.
maksa83 maksa83 14:06 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Za one koji sse interesuju za rootkitove, evo zanimljivog teksta o tome kako je Sony BMG pre 5 godina koristio rootkit da "kontroliše pirateriju" svojih muzičkih diskova na Windows PC računarima. Taj događaj se smatra jednim od značajnijih događaja u IT Security području. A ovde je pogled na taj događaj iz današnje perspektive.


Treba pogledati i ko ih je i kako otkrio - vanzemaljac Mark Russinovich, autor između ostalog Sysinternals softvera kog je (sve sa njim) kupio Microsoft i nastavio da deli za dž. Koga zanima može da vidi u detalje kako se rootkit hvata i otkriva.

Nijedna poštena kuća ne treba da bude bez Sysinternals softvera.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 14:08 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

maksa83

Treba pogledati i ko ih je i kako otkrio - vanzemaljac Mark Russinovich, autor između ostalog Sysinternals softvera kog je (sve sa njim) kupio Microsoft i nastavio da deli za dž.

Nijedna poštena kuća ne treba da bude bez Sysinternals softvera.


Podržavam!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:25 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Podržavam

tamo ima samo .exe fajlova...da li to znači da ja nisam poštena kuća?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:33 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

tamo ima samo .exe fajlova...da li to znači da ja nisam poštena kuća?


Ne, ne znači.

Mislim da je Maksa mislio na "Windows kuće", al' objasniće on to.
maksa83 maksa83 16:41 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Mislim da je Maksa mislio na "Windows kuće", al' objasniće on to.


Da sam rekao "poštene Windows kuće" to bi bio pleonazam.

Mislim, koja poštena kuća može mirno da si priušti Apple hardver.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:16 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Mislim, koja poštena kuća može mirno da si priušti Apple hardver.

aaa, pa nemoj tako. da li sam ja estradna umEtnica ili nisam? kod nas je sve pošteno.

ps. vratih se sad iz .de, pazarila novu bateriju za MacBook...a njihov apple store izgleda kao 23. vek. sve kao u spejs šatlu ali totalno zen, sve fenomenalno izgleda i isto tako fenomenalno radi...i košta ko i spejs šatl (bez zen bašte).

i.
love.
apple.


šut mi.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:18 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Da sam rekao "poštene Windows kuće" to bi bio pleonazam.

hteo si reći oksimoron?
maksa83 maksa83 17:51 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

aaa, pa nemoj tako. da li sam ja estradna umEtnica ili nisam? kod nas je sve pošteno.


Ja kad sam u nedoumici uvek pitam gugl.
crossover crossover 23:54 05.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

maksa83
vanzemaljac Mark Russinovich, autor između ostalog Sysinternals softvera

Nijedna poštena kuća ne treba da bude bez Sysinternals softvera.


Само да се запљунем, ја сам хардкор обожавалац и дугогодишњи задовољни корисник.
Човек је геније.
Covek u belom Covek u belom 01:32 06.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

BebaOdLonchara
ps. vratih se sad iz .de, pazarila novu bateriju za MacBook...a njihov apple store izgleda kao 23. vek. sve kao u spejs šatlu ali totalno zen, sve fenomenalno izgleda i isto tako fenomenalno radi...i košta ko i spejs šatl (bez zen bašte).

Baterija cija je proizvodna cena 10 dolara, koja se preko ebay-a (i to nista losijeg kvaliteta nego ona iz "svemirskog" Apple store-a) moze naci za 30 dolara, Apple prodaje za 130 dolara (u Americi), odnosno za 130 evra u Evropi (citaj 6-sest puta skuplje).
Kao sto rekoh ovce postoje da bi se sisale...
Nije problem u kvalitetu Apple proizvoda, kvalitet neosporno postoji, problem je u tome sto Apple svoje korisnike tretira kao debile, a pri tom vecina njih toga nije ni svesna, sto bi se reklo zivi u blazenom neznanju. Maestralno ispiranje mozga na delu...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 04:10 06.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Nije problem u kvalitetu Apple proizvoda, kvalitet neosporno postoji

to je sve što bih izdvojila.
cvexkeks cvexkeks 09:30 06.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

ps. vratih se sad iz .de, pazarila novu bateriju za MacBook...a njihov apple store izgleda kao 23. vek. sve kao u spejs šatlu ali totalno zen, sve fenomenalno izgleda i isto tako fenomenalno radi...i košta ko i spejs šatl (bez zen bašte).


Predajem se, ovo je presudilo, postaću jabučar.

uros_vozdovac uros_vozdovac 10:52 06.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Odao te screenlet, na prvi pogled, Docky na drugi
cvexkeks cvexkeks 14:36 06.11.2010

Re: Sony BMG rootkit

Odao te screenlet, na prvi pogled, Docky na drugi


Ne mož' čovek ni da slaže, odmah ga uhvate.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:18 05.11.2010

Russian Business Network

Russian Business Network (skraćeno RBN) je "firma" koje se treba pričuvati, jer koristi sve "živuljke i nemani" navedene u ovom blogu, ali i mnoge druge da bi ostvarili svoje nečasne ciljeve.
JJ Beba JJ Beba 01:05 06.11.2010

i svi bi da uđu?

na ovome svetu, mogu da kažem, što se dešava..to nije istina.



keylogger, rootkit, spyware, Trojan horse (aka Trojan), Backdoor Trojans, Zombies, Botnets, DoS i DDoS

kako bre da zapamtim sve te skotove ?
najbolje da zagasim
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:15 07.11.2010

Re: i svi bi da uđu?

JJ Beba
na ovome svetu, mogu da kažem, što se dešava..to nije istina.


Mora da je to neki Matrix.

kako bre da zapamtim


Ne mora da se zapamti sve. Samo stavi ovu stranicu u Bookmarks, pa kad zatreba pogledaj.
kostresh_harambasha kostresh_harambasha 22:44 07.11.2010

Од кога да се штитим

На основу мог скромног знања из технике, скоро сам сигуран да разне тајне службе имају приступ нашим рачунарима, колико хоће и кад хоће .
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 14:51 08.11.2010

Re: Од кога да се штитим


kostresh_harambasha
На основу мог скромног знања из технике, скоро сам сигуран да разне тајне службе имају приступ нашим рачунарима, колико хоће и кад хоће .


Pa možda je to malo previše teorije zavere i paranoje, ali nekoliko stvari je izazvalo priličnu pažnju prošle godine:

- NSA helps Apple, Sun and Red Hat harden their systems

- NSA helped with Windows 7 development

- Shocking: the NSA helped make Windows 7!!

Veliko je pitanje šta je tu istina, a šta su samo "urbane legende".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana