Astrologija| Društvo| Gost autor| Mediji| Religija

Umetnost šišanja

alexlambros RSS / 06.12.2010. u 11:30

gost autor Voja Antonić

Postoje ljudi za koje se veruje da znaju sve čak i o osobama koje prvi put vide u životu. Ako platite dogovorenu tarifu, oni će vas "čitati kao otvorenu knjigu". Bićete zbunjeni, otići ćete impresionirani i ubrzo svima pričati o ovom čudesnom iskustvu. Jedino moguće objašnjenje biće da taj čovek poseduje moć vančulnog opažanja, jer šta bi drugo moglo da bude?
Nema sumnje da je to veština dostojna divljenja. Da li su ovi ljudi zaista vidoviti? Jer ako nisu, kojim se tehnikama služe da bi nas naveli da poverujemo u njihove natprirodne moći?

Jedan od načina "čitanja" klijenta je da manipulator (ovaj izraz pozajmljujem od industrije mađioničarske i iluzionističke zabave) uposli "špijune" koji će pre seanse doznati što više detalja o svakom klijentu. Evo dela ispovesti jednog saradnika poznatog beogradskog "belog maga", objavljenom u beogradskom "Glasu" od 22. jula 2000:

"Kada dođe klijent, mi mu uzmemo podatke objašnjavajući da je vidovnjak strašno zauzet. Zakažemo seansu za sedam ili deset dana. U međuvremenu ekipa odlazi na datu adresu i temeljno se raspituje o mušteriji. Neprimetno u jedan kraj dvorišta ili hodnika oni bace neki zamotuljak. Posle nedelju dana, kada klijent dođe na seansu, prorok ga zasenjuje ličnim podacima do kojih su došli njegovi ljudi na terenu. Onda vidovnjak gleda u pasulj i saopšti mušteriji da je na njegovu kuću i porodicu bačena crna magija. Odlaze do njegove kuće i prorok nalazi onaj zamotuljak. Tada se zakazuje ritual skidanja prokletstva. Sve se to debelo naplaćuje."

Ova tehnika, kada manipulator govori podatke koje je unapred doznao, poznata je kao "toplo čitanje". Osim toga, postoji i "hladno čitanje"; njime se služe manipulatori koji se umesto "špijuna" u poslu služe talentom, ali to nije lako objasniti prostom definicijom, jer je u igri čitav niz tehnika. Elokvencija u izražavanju je dobar preduslov, a tu su i ispravno tumačenje mimike lica i govora tela, sugestija, laskanje i uopštenost. Osim toga, od važnosti je i procena koju manipulator načini u prvom kontaktu sa klijentom - odeća i nakit, maniri, akcenat, mimika, reagovanje na provokacije i tako dalje. Da li je frizura klasična, moderna ili je kosa zapuštena? Da li se po širini odeće može zaključiti da je klijent nedavno izgubio ili dobio na težini? Nosi li burmu, jesu li mu nokti čisti? Da li je napet ili sedi opušteno? Predstaviću na kraju i najvažniju tehniku - lov na detalje, koja se obavlja kroz nenametljiv dijalog.

Manipulator uglavnom govoriti uopštene stvari i posmatra klijenta. U zavisnosti od njegove reakcije on će se u razgovoru primicati sve konkretnijim temama, pri čemu će koristiti fraze koje liče na konstatacije a ustvari su prerušena pitanja. Svaki put kad dobije odgovor, koga klijent često daje a da toga nije ni svestan, vidovnjak će to iskoristiti da se približi temi koja će biti najpovoljnija za podmetanje teze o vidovitosti. Džejms Rendi (James Randi) navodi primer iz TV emisije "48 časova" (48 Hours) u kojoj je proslavljeni vidovnjak Van Praagh čitavih 60 minuta pogađao detalje dobrovoljcima iz publike. Pažljivim pregledom video - snimka, Rendi je izbrojao 260 pitanja koja je vidovnjak postavio svojim klijentima i samo 2 tvrdnje (obe pogrešne).

Evo primera kako je teklo to "pogađanje":
Van Praagh: Da li je vaš muž dugo patio u bolnici, ili je brzo umro?
Dobrovoljac iz publike (udovica): Oh, umro je skoro trenutno!
Van Praagh: Da, jer mi je rekao: "Nisam patio. Bio sam pošteđen bola."

Čak i kad ne dobije verbalni odgovor, vidovnjak neće insistirati na njemu nego će posmatrati ono što se u psihologiji zove ideomotorni efekat a u narodu govor tela: nesvesno trzanje i skretanje pogleda pri diskretnim provokacijama u razgovoru. Ovu tehniku, inače, rado koriste i hiromanti (čitači dlana), jer dok u svojoj ruci drže klijentovu šaku, ona im svojim jedva primetnim pokretima odaje reakciju na tok razgovora.

Dobar vidovnjak u isto vreme je i pažljiv slušalac. On će dozvoliti klijentu da govori onoliko koliko želi; zapravo, manipulator će biti najuspešniji ako klijent pretvori seansu u "otvaranje duše" i počne da se jada za sve što mu leži na srcu. Vidovnjak će mu potom vratiti sve informacije ali u izmenjenoj formi, taman koliko je potrebno da se one proglase za rezultat njegove vidovitosti. Ovo je vrlo verovatan razvoj događaja jer veliki broj klijenata dolazi zato što već ima neki lični ili porodični problem - pre svega zdravstvene, materijalne ili ljubavne prirode, što će manipulator lako videti već naprvi pogled, služeći se tehnikama koje sam pomenuo. Hiromant (čitač dlana) klijentu će, recimo, postaviti naizgled formalno pitanje od koje linije na dlanu da počne, od linije srca, zdravlja ili novca i čim dobije odgovor biće mu jasno zašto je došao i šta želi da čuje.

Od velike je koristi i to što klijent već dolazi sa željom da bude impresioniran, da ne kažem prevaren; on je spreman da ovoj seansi prida veće značenje nego što ga ona realno ima. Želja da se doživi čudesno iskustvo jeste pokretačka energija seanse i vidovnjak zna da će ta želja kod klijenta pružiti posebno značenje svemu što on kaže, bez obzira koliko je to neobično ili besmisleno.

Ako ne odmah, onda će kasnije klijent analizirati te reči i pronalaziti im skriveni smisao i opravdanje ("Aha! Rekao mi je da će mi krug doći glave a ja sam upravo udario glavom u bojler, koji je okrugao!"). Ovo je, inače, standardna logička pogreška koja se zove POST HOC zabluda.

Talenat o kome govorim podrazumeva i osećaj za ljudsku psihologiju, koji će mu reći da su ljudi u osnovi egoistični i samoljubivi, i da ih samo socijalna maska koju nose sputava da ovu svoju prirodu pokazuju na svakom koraku. Dobro odmerena količina laskanja pomoći će manipulatoru da ostavi utisak da je već na početku "pročitao" klijenta.

Takođe je od važnosti i selektivnost ljudske memorije, jer će svaki klijent rado zanemariti sve promašaje i greške koje manipulator načini a sećati se samo pogodaka, i to utoliko bolje i sa više detalja ukoliko je taj pogodak bio uspešniji.

Na kraju će prilikom prenošenja svog iskustva drugima (potencijalnim novim klijentima) uvek malo "doterati" stvar, malo zbog toga što će u društvu uvek ciljati na to da impresionira slušaoce, a malo i zato što mu je lepše kad i sam veruje u to da je iskustvo bilo izuzetno. Nije bez značaja ni to što se zna da je on za tu seansu dobro platio - a nikad nije poželjno prikazati se naivnim i prevarenim, kao što i u prepričavanju ljubavnih avantura akteri uvek prećutkuju promašaje i uvećavaju ili izmišljaju uspehe.

Pogrešno je uverenje da žrtve manipulatora mogu da budu samo lakoverne i sugestibilne osobe. Naprotiv, klijent mora da razmišlja logično da bi povezao stvari onako kako to manipulator želi. Čak i okoreli skeptici lako mogu da "padnu" na trikove - ne samo kad se razgovor vodi o fluidnim i neodređenim stvarima, nego i kad je tema konkretna i nedvosmislena.

Šlag na torti: kako uloviti detalje

Ovo je posebna majstorija, ali je nezaobilazna kod svih vidovnjaka jer bi bez nje seansa dosta izgubila na uverljivosti. Postupak je takav da se dinamikom dijaloga sagovornik stalno "intervjuiše" na način koji je za njega neprimetan, tako što manipulator kaže jedan uopšten detalj (ali ne u formi pitanja), na koji klijent daje konkretan odgovor. Manipulator priča mnogo neodređenih ali sugestivnih stvari, a klijent kaže tek po neku (često veoma važnu) reč, pa ostaje utisak da je vidovnjak "sve pogodio". Pri tom su od pomoći i razne fraze i poštapalice koje ne znače ništa, ali ih manipulator uvek ima na pretek u svom arsenalu, jer mu one daju mogućnost da vodi glavnu reč, da diktira tempo razgovora i da mu ostane dovoljno vremena da formuliše sledeću misao. Primer za ovo je naš poznati vidovnjak Trgovčević kome u televizijskim kontakt- emisijama svaka treća ili četvrta rečenica glasi "Da li me čujete?"

Najbolje je ako razgovor započne što neodređenije, tako da dozvoli klijentu da sam odabere temu, uz istovremeni utisak da je "pogađanje" već počelo. Recimo: "Osećam da je neki od predmeta u ovoj sobi pokrenuo nešto važno u vama". Ovo nije pitanje, ali će klijent ipak požuriti da sam kaže šta je to (a nešto bi moralo biti, zar ne?) i često se neće ni sećati da je išta rekao, tim pre što je na početku seanse obično zbunjen i pomalo uplašen. A ako se baš ukaže potreba, može se ista rečenica posmatrati i na drugi način - nije rečeno da je baš u tom trenutku pokrenuo, moglo je to da se dogodi i u prošlosti.

Ili, razgovor može da započne time što će manipulator reći da ima osećaj da se nešto dogodilo polovinom prošle godine (što može da bude sredina, ali i prva ili druga polovina), na šta klijent odgovara pozitivno ili negativno, ali je manipulator spreman na svaku varijantu. Godina je duga i u njoj se događa mnogo važnih i nevažnih stvari; na primer, klijent je rekao da je prošle godine imao saobraćajnu nesreću, a manipulator odgovara: "Da, sasvim jasno vidim. Užasno, užasno", ili bilo šta što ostavlja lažan utisak da je njegovo pominjanje prošle godine imalo sasvim precizan povod.

A pošto treba samo pričati i pričati, on će onda reći: "Ali grešite što krivite sebe za nesreću; ne vidim tu ni mrvicu vaše krivice". Ako situacija krene neželjenim tokom, recimo klijent odgovori da on uopšte nije vozio kola nego njegov brat, teza o krivici klijenta je već izgovorena i ona se mora po svaku cenu podržati: "Vidim ja to sasvim dobro, ali setite se šta ste pričali pre nesreće".
To je već lep teren za dobijanje poena - mora biti da su nešto pričali, ma kako dugo pre događaja, a to je moglo ili da uznemiri vozača ili da mu odvuče pažnju, a ako ne, onda će se već naći način da se nesrećnom klijentu oteža savest, samo da se podrži teza o vidovitosti.

Čak i ako je klijent uporan pri stavu da ništa nisu razgovarali, manipulator će reći da nešto snažno oseća, nešto što je potisnuto duboko u srcu - pa ljudi u šoku zaboravljaju šta se događalo neposredno pre nesreće, zar ne? Ali najvažnije je neprestano pričati, jer se samo tako ostavlja utisak:

"Da, jasno vidim da ste to potisli u sećanju, nešto vam ne dozvoljava da to izađe napolje iz vas. Nešto bolno. Nešto u glavi... (lov: možda je povredio glavu u nesreći, ili u glavi čuva sećanje na nešto što ima veze sa nesrećom?) ili u ruci... (reaguje li na ruku? Možda je držao nešto u ruci u trenutku nesreće? Ili su postojala neka nerešena materijalna pitanja sa bratom?) osećam da je sad u srcu" (lov se nastavlja: srce je tradicionalni centar emocija). Ako sve ovo i ne pruži rezultate, što je malo verovatno, manipulator može da ostane pri stavu da je nešto "video", ali da je klijent to potisnuo duboko u podsvest. Ipak, ja ovde dajem primer najnepovoljnijeg slučaja, a skoro je sigurno da će klijent sarađivati i da će se pronaći nešto. A onda će manipulator reći: "Da, sad vidim sasvim jasno. Naravno, zašto mi niste sami to rekli? Pa znate da od mene ne možete ništa da sakrijete!"

Klijent će, naravno, biti toliko zbunjen da neće ni biti svestan toga da mu, zapravo, jeste sam rekao! Zato će kasnije svima pričati kako je manipulator sve pogodio - video je više čak i od njega samog. Verovatno je da će iz priče ispustiti detalje koji precizno opisuju šta je ko rekao, uostalom, ko bi se toga i sećao? Najvažnije je da je teza o vidovitosti dokazana - kako bi inače sve to znao? I za nesreću, i da je brat vozio, pa čak i šta su pričali pre nesreće!

Li Erl (Lee Earle) je podelio vidovnjake na one sa otvorenim i one sa zatvorenim očima. Prvi su svesni tehnika i psiholoških mehanizama koje koriste u manipulisanju svojim klijentima, a drugi ih koriste nesvesno. Obe kategorije su uverene da zaista poseduju natprirodne moći. Ovo je važan preduslov, jer su poverenje i sigurnost koje osećaju i šire oko sebe neophodni za uspeh. Dobar vidovnjak u svakom trenutku je dominantan i siguran u sebe, a poželjno je čak da bude prepotentan i spreman da ignoriše svačije mišljenje i stav, osim svog. Ovakva agresivnost pružiće mu mogućnost da se odbrani od svog najvećeg neprijatelja, sumnje. Zato uspešni vidovnjaci nastupaju sa stavom: "Ja znam da mogu da pročitam tvoj karakter i tvoju sudbinu, a ti ako hoćeš veruj, a ako nećeš to je tvoj problem".

Treba reći da je ovakva manipulacija razgovorom prava umetnost i pogrešno je uverenje da bi to mogao svako da izvede. U rukama talentovanog "vidovnjaka" sve nabrojane tehnike, ma kako jednostavne bile, mogu da ostvare zastrašujući efekat. Isto tako bismo mogli reći da je jednostavan i slikarski pribor (četkica i boje), pa će ipak u rukama umetnika on pred našim očima stvoriti delo vredno divljenja. Sve je stvar talenta.

 

Atačmenti



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 11:57 06.12.2010

Talog ljudski

To je najgora sorta ljudi, prevaranti bez premca i bez duše.
Zato što su im žrtve većinom neobrazovani i siromašni ljudi.
Od njih su gori samo "iscelitelji" koji na smrt bolesne ljude leče vradžbinama, vodicama i bajanjem umesto da potraže lekara. To što ima ljudi koji im veruju ne opravdava njihov mračni biznis. Treba biti izuzetno loš čovek pa gledati u oči umirućeg i zavlačiti mu ruku u džep znajući da će mu i to ubrzti kraj jer završi opljačkan, siromašan i još bolesniji.
Lepo si nam ih pokazao, hvala
maca22 maca22 12:12 06.12.2010

Re: Talog ljudski

Znam obrazovane gradske i srednjeklasno stabilne posetioce takvih. Jednostavno su retardi.
mariopan mariopan 12:22 06.12.2010

Re: Talog ljudski

maca22
Znam obrazovane gradske i srednjeklasno stabilne posetioce takvih. Jednostavno su retardi.

Znam i ja.
Pitam se šta su učili na fakultetima i kako su to gradivo savladali kad su ostali tako primitivni? Nabubali?
Onda nam se crno piše, jer nam takvi mrače i oblače. Leče nas, uče našu decu vode politiku ove zemlje...svaštanešto je u njihovim rukama.
Primer iz Skupštine.
Ono bacanje kletve, sećaš se? Ajoooj
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:26 06.12.2010

Javlja mi se

da bi ti hteo preporuku...

alexlambros alexlambros 12:41 06.12.2010

Re: Javlja mi se

da bi ti hteo preporuku...

sve si mi pogodila!
Milan Novković Milan Novković 13:21 06.12.2010

Re: Javlja mi se

Meni se javlja da Alex nije oženjen. Dva prosta razloga:

1. Tema bi mu bila manje interesantna da je oženjen - ovo je mišljenje.

2. Ljudi retko same sebe nazivaju klijentima - ovo je fakat
...Od velike je koristi i to što klijent već dolazi sa željom da bude impresioniran, da ne kažem prevaren; on je spreman da ovoj seansi prida veće značenje nego što ga ona realno ima...
alexlambros alexlambros 13:39 06.12.2010

Re: Javlja mi se

1. Tema bi mu bila manje interesantna da je oženjen - ovo je mišljenje.


uh, Vi sad ko ovi sto "toplo citaju" ... videli ste "single status" na FB
Jukie Jukie 13:48 06.12.2010

Re: Talog ljudski

mariopan

maca22Znam obrazovane gradske i srednjeklasno stabilne posetioce takvih. Jednostavno su retardi.Znam i ja.Pitam se šta su učili na fakultetima i kako su to gradivo savladali kad su ostali tako primitivni? Nabubali?Onda nam se crno piše, jer nam takvi mrače i oblače. Leče nas, uče našu decu vode politiku ove zemlje...

To su ona deca kojoj su poklanjali petice da budu odlični, a u poslednje vreme da budu vukovci
natasavb natasavb 13:50 06.12.2010

Re: Javlja mi se

alexlambros
1. Tema bi mu bila manje interesantna da je oženjen - ovo je mišljenje.


uh, Vi sad ko ovi sto "toplo citaju" ... videli ste "single status" na FB


Ma ne Milane, ja sam sigurna da ulazi u novi biznis, pa se studiozno priprema.
Valjda ce za blogodrustvo da daje neki popust.
maca22 maca22 20:09 06.12.2010

Re: Talog ljudski

Jukie
mariopan

maca22Znam obrazovane gradske i srednjeklasno stabilne posetioce takvih. Jednostavno su retardi.Znam i ja.Pitam se šta su učili na fakultetima i kako su to gradivo savladali kad su ostali tako primitivni? Nabubali?Onda nam se crno piše, jer nam takvi mrače i oblače. Leče nas, uče našu decu vode politiku ove zemlje...

To su ona deca kojoj su poklanjali petice da budu odlični, a u poslednje vreme da budu vukovci

Naprotiv. Ocene u skoli i na fakultetu (ukljucujuci i tvoj fakultet) su bile zasluzene. Jednostavno, to je je neki poremecaj u glavi.
banem92 banem92 22:50 06.12.2010

Re: Talog ljudski

Naprotiv. Ocene u skoli i na fakultetu (ukljucujuci i tvoj fakultet) su bile zasluzene. Jednostavno, to je je neki poremecaj u glavi.



Ne, nego naprotiv. :) Ocena u školi nema velike veze sa inteligencijom individue. Često seljak (po zanimanju) zna da ima daleko viši IQ od nekog fakultetlije.
maca22 maca22 00:08 07.12.2010

Re: Talog ljudski

Nije problem ni sa IQ-om. Nesto drugo je u pitanju, neka daska tu fali.
vojislav948 vojislav948 13:21 06.12.2010

Umetnost šišanja


Nešto te muči, dođi da te čika nauči


Zaista ovde je svaki komentar suvišan. Granica ljudske neljudskosti i pohlepe je ogromna. Užas je tim veći kada ovako poremećen um ima diplomu medicinskog fakulteta i "stručno" se obruši na bolesne i bespomoćne, obećavajući čuda izvlačeći velike pare.
medjutim92 medjutim92 14:07 06.12.2010

Lopovi..

..sa pompeznijim imenom..

moj omiljeni primer sa tv:

Vidovita Zorka: Recite mi, vi imate dva sina?
Gledateljka: Da, dva
Vidovita Zorka: Imate starijeg sina?
Gledateljka: Da
Vidovita Zorka: Vidite kako sam pogodila!
zilikaka zilikaka 14:08 06.12.2010

Zabava

Znaš kako, njihov motiv svakako jeste za osudu, ali ako ih pratiš zabave radi, ume da bude urnebesno. Volela da pratim i Zorku i Kleopatru, bilo blesavo, ali sećam se kako sam jedne večeri gledala Milana do duboko u noć. Kako je išlo vreme, nalivajući se, on je sve više lupetao. Ne pamtim da sam se ikad toliko smejala. Strah me bilo da ne probudim komšije.
Nisam mogla sa verujem da neko može da aktivno učestvuje u tome, po instrukcijama stavlja mokru krpu na glavu, cipelu na TV i slično.
Ipak, ako treba izabrati između dobre zabave za jedne, i zloupotrebe nekih drugih, pri čemu treći dooobro zarađuje, to se ne sme dozvoliti.
man ray loves me man ray loves me 14:27 06.12.2010

Re: Zabava

covek je komicni genije, cist andy kaufman, i veci konceptualni umetnik od marine a. ideja genijalna, egzekucija cista ko suza, sve djuture hilarious, a govori vrlo interesantne stvari o ljudskoj prirodi.
bocvena bocvena 14:42 06.12.2010

Re: Zabava

Stvarno, Milanče Tarot je potpuno van konkurencije! Sve druge pohapsiti, a njega u Dnevnik 2 RTS-a!
Moj bivši učenik, što sad završava sociologiju, hoće da diplomira na Milančetu:)
man ray loves me man ray loves me 16:26 06.12.2010

Re: Zabava

i treba.
sto me podseti, kad su pitali ramba da li je istina da je njegova zena psiholog i da joj je on magistarski rad, on je rekao : to je jos primitivna nauka, kao sto su nekad mislili da je zemlja pljosnata, tako oni misle da je mozak pljosnat :)
maca22 maca22 20:07 06.12.2010

Re: Zabava

Zvuci mudro. Mozda i jeste rekao.
olivera2804 olivera2804 15:14 07.12.2010

Re: Zabava


Da, da...

ima na YT snimak gde on trazi nekom gledaocu da nadje prazan CD, i kad ovaj/ova nadje on im pokretima prsta "reze" nasto na disk, sto bi oni trebalo da slusaju redovno kako se ne bi vise svadjali...ili kad nekom seljaku koji je izgubio kravu naredi da stvai lonac na glavu (ili sl.) i da se vrti oko svoje ose i govori neku recenicu tipa "da mi se vrati moja krava"...sto je najcudnije od svega, niko nije odbio da uradi bilo sta sto je M zahtevao...crazy.
angie01 angie01 14:53 06.12.2010

,

angie01 angie01 14:57 06.12.2010

Re: ,

zoja444 zoja444 15:32 06.12.2010

umetnost slusanja

mene samo zanima: kada?
sada, nekad ili nikada?

placam koliko kosta.
i vise.
ja_zzy ja_zzy 15:38 06.12.2010

znala sam!

Kada dođe klijent, mi mu uzmemo podatke objašnjavajući da je vidovnjak strašno zauzet. Zakažemo seansu za sedam ili deset dana. U međuvremenu ekipa odlazi na datu adresu i temeljno se raspituje o mušteriji...


Nisam videla ovo u Glasu, ali sam u vreme najvece popularnosti ovog Lava razmisljala da sigurno salje neke spijune da istrazuju, a ovamo, kao, zauzet je, pa ne moze ljude da primi odmah...

Inace, super tekst, iako se nadam da je proslo to vreme, valjda sad manje nasedaju (volela bih da kazem da uopste ne nasedaju, ali...).
inco inco 15:59 06.12.2010

Ajoj...

Alex, 'di nadje Voju da dovedes, pa sad ce nam draga Krugolina pocrveni od besa a nju, je l' te, ovdasnja masa iz neobjasnjivih razloga vole

Inace, nekim `cold reader` facama se povremeno divim do imbecilnosti - kakvi god sarlatani da su, i koliko god da mi ljigavo deluje okoriscavanje o ljudsku patnju, uvek me iznova iznenadi stopa talenata za manipulaciju ljudima koju isti poseduju, a 'vala i spremnost ljudi da sami sebe obmanjuju. Sad treba ovako razlozno pokriti i astrologe, homeopate i ostale alternativne hohstaplere, tu tek ima prica za neverovati.

Za kraj, malo Penn & Teller: BS! 'di se na prakticnom primeru pokazuje kako hot/cold reader-i vesto manipulisu masama. Prva epizoda, prve sezone (sorry za los kvalitet, ovo je najbolje na YT-u sto se da naci):

Part 1:


Part 2:


Part 3:


... A jos dosta toga o cold-reading-u ima u Astrology epizodi (S07E02) pa koga interesuje...
kakapo kakapo 10:12 07.12.2010

Re: Ajoj...

Sad treba ovako razlozno pokriti i astrologe, homeopate i ostale alternativne hohstaplere, tu tek ima prica za neverovati.

Tako je! Za početak bi trebalo izbaciti horoskope iz dnevnih novina. Nedavno sam sedeo u jednom većem društvu ljudi, za koje sam mislio da su pametni i obrazovani. Razgovor se poveo o bolestima i ispostavilo se da se gotovo svi prisutni leče kod raznoraznih vračeva, vidovnjaka,"stručnjaka" iz Rusije sa specijanlim aparatima itd. Univerzalno iracionalno objašnjenje je da "ima tu nešto" i da se sve svodi na postojanje nekih nepoznatih, nedefinisanih, neizmerljivih "energija" (pozitivnih i negativnih).
hexenschuss hexenschuss 18:31 06.12.2010

besmrtni trgovchevic:

..bla bla bla..
trg: da li me chujete?
zrtva: da da!
trg. vi nemate beli novchanik!
zrtva: da! kako ste pogodili?!?!
(mislim ko jos ima beli novchanik?)

sl.2.
trg: gospodjo, da li me chujete? bla, bla..
zrtva: da!
trg: gde je vasha majka sahranjena?
zrtva: ali moja majka je ziva!?!?!?
trg: gospodjo, nismo se razumeli! gde cje vasha majka BITI sahranjena? da li me...

docsumann docsumann 19:49 06.12.2010

...

Čudotvorac je bio visok

Danil Harms
...

Bruno Groening
st.jepan st.jepan 15:36 07.12.2010

VAVA

Jedan od načina "čitanja" klijenta je da manipulator uposli "špijune" koji će pre seanse doznati što više detalja o svakom klijentu.

Generalno, nisam sklon paranoisanju, ali sad si me naterao da se retroaktivno strecnem.

U leto 1990., mojoj redakciji (leksikon "Ko je ko u Srbiji" ) javila se tada cuvena prorocica i ekstrasenzorka Vava (pok. Dubravka Melka). OK sto se javila, cula je da smo je trazili, ali je neobicno bilo to sto je htela da prica bas sa mnom, mada sam se, iz razumnjivih (marketinskih) razloga, trudio da svoje ime sto manje isticem.

Razgovor je trajao oko 40 minuta, a govorila je skoro iskljucivo ona. Govorila je veoma detaljno o mom tek preminulom ocu, rekla mi skoro sve o njegovim zdravstvenim problemima , sve o karakteru i zdravstvenim prroblemima moje majke i tadasnje supruge, opisala detaljno prostoriju u kojoj sam sedeo, a za moju sekretaricu rekla da je lepa, ali da nije zadovoljna svojom novom frizurom, da joj odgovaraju cipele broj 38, a upravo si je kupila bro 37, te je zbog toga sad bole prstici (e, to mi vec bilo malo cudno, jer tako sto ni jedna zena ne bi priznala ni sebi samoj)...

Ne secam se vise, puno toga je izgovorila, sve apsolutno tacno, pa ipak ne i preterano shokantno, ali dve stvari su mene, tvrdog pozitivistu, zaista (ali ne odmah) shokirale.

U sred price o meni, panicno je viknula: Stjepane, upravo vam u redakciju ulaze dvojica, smesta prekinite svaku saradnju s njima, donece vam velike nevolje. Nasmejao sam se, dabome, ti sto su (zaista) upravo ulazili bili su Srba Brankovic i Slobodan Antonic. Razume se da je nisam poslusao, a onda sam, posle nekoliko meseci nesnosne gnjavaze, morao da tu dvojicu, suspendujem iz projekta, ne samo zbog zapanjujuce nesposobnosti i jalovosti, vec i zbog otvorene opstrukcije (da to nisam uradio, stvar bi ubrzo zavrsila u obliznjem kontejneru).

Ono sto me je, medjutim, jos vise (naknadno) zapanjilo, bila je Vavina izjava da vidi moju cerkicu kako igra na prstima. A cim sam usao u stan, njena majka mi smejuci se isprica kako se mala pravila da je balerina. A nikada ranije to nije cinila! Da li ju je neko od Vavinih "spijuna" video kroz prozor? Moguce, ali samo ako se posluzio astronomskim teleskopom, jer smo stanovali na sestom spratu zgrade preko puta Sajma, te se ta cerkina igra mogla videti, uz pomoc recene sprave, jedino sa Novog Beorada.

Sve je to, razume se, teoretski bilo moguce saznati spijuniranjem, ali sa kojom svrhom? Pa nikakav novac tu nije bio u igri, a ja nisam bio ni blizu toliko znacajan i interesantan da bi nekakve sluzbe, ma koliko zaludne bile, u saznavanje detalja iz zivota mog i moje porodice ulagale toliko truda i angazovale toliko tehnickih cudesa.

Na kraju, moram da naglasim da se sve to kosilo s mojim najdubljim materijalistickim uverenjima, ali sada, kad o tome zrelije razmisljam, zakljucujem da ni jedno uverenje, ako je zaista duboko, ne moze biti dogmatsko, te da za izuzetke uvek mora biti mesta.

A Vava je, tvrdim, bila izuzetak.
vant vant 20:15 07.12.2010

Re: VAVA

Stjepane, teško je komentarisati podatke iznete u formi anegdote, jer tu čovek nema uvida u detalje nego samo u ono što je prošlo vašu selekciju, kad ste 40 minuta priče spakovali u nekoliko rečenica. Ako bih ja, posle mađioničarske predstave, nekoga ubeđivao da je mađioničar zaista presekao ženu u sanduku testerom na pola, da je neko na bini zaista levitirao, da je čovek zaista nestao u jednoj kutiji i stvorio se u drugoj - kakve su šanse da me neko ozbiljno shvati i da poveruje da je cela priroda počela da funkcioniše naopako?

Vaša priča sa Vavom zvuči ubedljivo, verovatno zato što ste iskreno uvereni u to da je ona pravi vidovnjak, vredan pažnje. Koliko promašaja ste posle 20 godina zaboravili (ne kažem prećutali nego baš zaboravili) a koliko nesvesno "dopisali" ili preradili, teško je reći, ali selektivnost ljudske memorije može da izazove zastaršujuće efekte. Osim toga, ljudska memorija nije isto što i filmska kamera. Memorisanje je kreativan proces i čovek svaki put kad se seti starih događaja, nesvesno dopiše ponešto i to postaje deo sećanja, podjednako uverljiv kao i sve ostalo.

Mene je Vava zvala telefonom početkom 2001. godine, i to dva puta (zvala me je čak i da dođem kod nje u Ustaničku na kafu, ali to nisam realizovao). Verujem vam kad kažete da ste dugo razgovarali, jer je i sa mnom oba puta pričala duže od po sat vremena. Povod je bio moj feljton u NIN-u o vidovnjacima, gde sam je pomenuo (u negativnom kontekstu) i ona je zvala zato da bi od mene tražila da je više ne pominjem.

Da bi me uverila u to da je zaista vidovita, pričala mi je o mojim osobinama, o porodici, ali uglavnom u formi vešto uvijenih pitanja, jer je posle svake uopštene konstatacije čekala na moju reakciju. Naravno da nisam sarađivao, nije dobila ni jedno "da" ili "ne", samo sam na svako njeno diskretno pitanje odgovarao (uvek istim glasom) da je slušam pažljivo i da slobodno nastavi da priča.

Na stolu sam imao neki katalog sa dovoljno praznog mesta po stranicama i ja sam zapisivao sve što je rekla, pa tako sad imam solidan dokument o tome. Dakle: ništa nije pogodila! Nalupala se, a ja se pitam kako je uspela tako dobro da promaši baš sve što je rekla - pa morala je bar slučajno nešto da pogodi! Broj i pol dece, bračno stanje, starost, posao, odeća, soba u kojoj se nalazim - sve je bilo bez najmanjeg elementa koji bi naveo na zaključak da je nešto "videla". Jedini kakav-takav pogodak bio je da ličim na majku (čudna mi čuda!).

A bilo je i nekoliko trenutaka kad sam lepo mogao da pratim tok njenih misli. Jednom sam se nakašljao (bila je zima a ja prehlađen) i ona je rekla "morate manje da pušite" (inače sam nepušač i izbegavam prostorije u kojima se puši). Posle toga se dete nasmejalo jer je gledalo crtać na TV, a ona je rekla da ženska osoba koja upravo čuva dete ima na sebi "nešto crveno" (mada smo dete i ja bili sami u stanu).

Ni kod mene nije imala materijalnih interesa da ostavi utisak, ali je imala interesa da postigne nešto drugo - da je ne raskrinkavam pred publikom. Možda je slično bilo i kod vas, verovatno nešto u vezi s poslom kojim se bavite.
kakapo kakapo 23:14 07.12.2010

Re: VAVA

U sred price o meni, panicno je viknula: Stjepane, upravo vam u redakciju ulaze dvojica, glavati su i tupavi, smesta prekinite svaku saradnju sa njima, donece vam velike nevolje. Nasmejao sam se, dabome, ti sto su (zaista) upravo ulazili bili su Srba Brankovic i Slobodan Antonic

Garantovano ih je poslala Vava!
st.jepan st.jepan 00:20 08.12.2010

Re: VAVA

vant

Cudovisnom pronicljivoscu, koja granici sa vidovitoscu, demistifikovao sam sam vas nick.
Vi ste... Da li me cujete? Vi ste Voja Antonic!
Generalno, nisam sklon paranoisanju, ali sad si me naterao da se retroaktivno strecnem.

Odmah da kazem, i meni je neobicno, ali uverili su me, a i sam sam uvideo, da smo ovde svi na ti. Dakle, da ne kvarimo lokalne obicaje, nastavimo na ti.

Posle ovog tvog komenta vise nisam samo strecnut, prenerazen sam!

Jer, kao sto sam gore vec rekao, tvrdi sam pozitivista (poslednji pasus je ocita shala, bez obzira sto nisam turio smajlica), i u nacelu ne verujem ni u sta nadnaravno. Stoga sam, tokom celog razgovora sa Vavom, bio veoma uzdrzan. Nekako sam intuitivno znao da ne smem da joj dajem materijala, pa sam uglavnom cutao.

Tvrdim da je sve, apsolutno sve sto mi je rekla, bilo apsolutno tacno. To ne zakljucujem sada, vec ponavljam ono sto sam nekolicini ispricao istog tog dana. Vremenska distanca dakle tu nema znacaja.

To sto tebi nije pogodila nista, dok je meni pogodila sve, moze da znaci samo jedno, tj. da sam kroz duzi period bio zesce pracen, prisluskivan i sniman. I ja i moji. Po kolicini i razudjenosti podataka koji su kuljali iz slusalice, morala ih je prikupljati cela ekipa profesionalaca. Ali ne, to mi ipak zvuci previse fantasticno, paranoidno, megalomanski... Mada, kad uzmem u obzir istorijske okolnosti, ne i sasvim nemoguce.

Sa svojim, najhrvatskijim mogucim imenom, zapoceo sam, u osvit rata, rad na prikupljanju sve sile podataka o nekoliko hiljada pripadnike svekolike, a to znaci i politicke elite Srbije (klasicni Who is Who, inace prvobitno zamnisljen kao jugoslovenski). K tome, ceo taj kabast i pipav posao finansirao sam gradjansko-poduzetnicki, dakle iz sopstvenog dzepa (od prijatelja pozajmnjenim novcem). Da li je taj Vavin poziv bio upozorenje, nesto kao "paz'te sta radite, pratimo vas"? Znaci li to da su mi u stanu bile instalirane i kamere, ili je ona epizoda s malom balerinom mogla biti vidjena i mikrofonom? (mala viknula "mama, mama, vidi me, ja sam balerina", a majka na to rekla "nemoj da se glupiras".

Onda bi nerazjasnjena ostala jedino epizoda sa onom dvojicom, za koje mi je Vava savetovala da ih odmah otkacim, ali nije nemoguce da mi je to ona rekla od svoje volje, znajuci dobro ko su, samo da bi me, jer sam joj mozda bio licno simpatican, upozorila i zastitila.

Ako je tome bilo zaista tako, ako me je dakle Vava zvala po zadatku (a imali smo par dana kasnije jos jedan, nesto kraci razgovor), onda su mi mnoga dogadjanja koja su usledila nakon suspenzije one pomenute gospode (inace pristigle iz Soc. saveza omladine Srbije), sada znatno jasnija. Na sve moguce nacine, pokusavali su da me sprece da nastavim s projektom, cak su angazovali policiju za privredni kriminal i podneli tuzbu (uspeo sam da je odbacim i dobijem spor), u nekoliko navrata zaticao sam u redakciji stvari nesto drugacije rasporedjene no sto sam ih ostavio(pripisivao sam to svom umoru), a sa kolima su mi se cesto desavali cudni incidenti (volan koji je iznenada gubio funkciju, razlabavljani srafovi na tockovima, kocioni sistem iznenada bez kapi ulja), no sve sam to ignorisao, ili pripisivao krsevitosti mog prastarog prometala...

Sve te teorije, medjutim, obesmisljava i postidjuje fakat da je Vava znala tacan broj cipela moje sujetne sekretarice, a to moze samo neko sa nadnaravnim sposobnostima.

No i pored toga, stvarno sam retroaktivno ubacen u zesci paranoidno-egotripicni spid.
vant vant 03:43 08.12.2010

Re: VAVA

Da, persiranje je i izmišljeno zato da bi pitanje poštovanaja odvuklo sa suštinskog na formalni teren. Nisam znao za pravila kuće, a nekako više volim da da pogrešim pa budem ispravljen, nego da me sagovornik "vaspitava" tako što će sam sebi persirati

Elem, nisam pristalica teorije zavere i, po starom dobrom Occamu, radije ću istrošiti sve druge argumente pre nego što preselim priču na taj atraktivni teren. Budući da nemaš tonski snimak razgovora, to je sada nemoguće, jer ako mi kažeš "ama ne, svojim očima sam video kad je mađioničar pretesterisao ženu na pola", onda mogu samo da slegnem ramenima.

S jedne strane, 90-te godine jesu bile takve da ništa nije bilo nemoguće. Moj prijatelj Dragan Popadić (profesor psihologije na Filozofskom) istraživao je povezanost politike i vidovnjaštva u toj deceniji i našao mnogo povezanih interesa, pa mi nije čudno to što su neki vidovljaci radili po nalogu vlasti i dobijali "repromaterijal" direktno iz tajnih arhiva. Ja mogu samo da ti zavidim što nisam bio tako zanimljiv za "organe" pa je sa mnom Vava morala tako da se nalupa

Ponoviću samo nekoliko Vavinih proročanstava iz 90-tih: Srbija će biti bogatija od Kalifornije, Slobodan Milošević će vladati 49 godina, U Srbiji se nikada neće ratovati, na Kosovu neće biti nemira...

S druge strane, neke Vavine pogotke lako je objasniti i prostom ženskom intuicijom - za mene su balerina i cipele 37-38 prost vidovnjački "fishing" koji će biti tačan u 90% slučajeva. Ima li neko ćerkicu koja nikada nije poželela da bude balerina, ili sekretaricu koja ne želi da bude ženstvenija nego što jeste? To što su ovi pogotci tako impresivni objašnjivo je prostom Gausovom krivom, jer sam siguran da da je bilo i promašaja, koje si odmah zaboravio. Zašto se onda u 40 minuta priče ne bi našlo i par sjajnih pogodaka?

Dosta kasnije, početkom 2000-tih, imao sam još dva razgovora s Vavom. Ja sam je zvao, po molbi nekoga čiji je rođak mentalno skliznuo, navodno nakon razgovora s njom, kad mu je ona rekla neke nebuloze koje nisu pogađanje nego čista patologija (o njegovim telepatskim kontaktima s drugom stranom galaksije itd). Čovek je pokušao da pomogne svom rođaku, pa me zamolio da kontaktiram Vavu i prenesem joj njegovu molbu da u novom razgovoru s njim povuče gluposti koje je rekla.

Njena reakcija na moj poziv bila je zabrinjavajuća. Ponašala se kao paranoik pod halucinacijama. Rekla je mnogo stvari koje ne mogu doslovno da ponovim, ali mogu da ih prevedem na normalan jezik kao "ostavite me na miru, ko ste vi, ja ne želim da razmenjujem informacije s vama", i slično. Nije mi verovala da mi je sama dala svoj broj telefona, rekla je "mislite da ja ne znam ko vas šalje..."

Naravno da imam svoje zaključke o svemu ovome, ali to su samo moji zaključci i ništa više. Siguran sam da svako ima i svoje, pa zašto onda da mutim vodu?
st.jepan st.jepan 04:13 08.12.2010

Re: VAVA

Zašto se onda u 40 minuta priče ne bi našlo i par sjajnih pogodaka?

Ne, nije bilo par sjajnih pogodaka, SVE sto je rekla bili su sjajni pogoci. Sto moze znaciti, ili da je Vava bila sjajni pogadjac (upravo opovrgnuto), ili da su "sluzbe" radile sjajno (sacekajmo, ako dozivimo, da otvore arhive), ili pak, da je moje pamcenje ocajno (verujem sebi na rec, ne bih da proveravam).
vant vant 10:28 08.12.2010

Re: VAVA

Ne, nije bilo par sjajnih pogodaka, SVE sto je rekla bili su sjajni pogoci.

Ne vredi, moraću nekako da se izborim s kompleksom niže vrednosti koji si mi stvorio. Mogu sad da se trudim koliko hoću da umanjim to što ti je ispogađala, ali ipak će ostati činjenica da je tebi pogodila sve, a meni ništa.
Jbg, život je nekome majka a nekome maćeha!
49 41 49 41 15:48 07.12.2010

Deca nece da jedu spanac?!?

Ima da ga jedu!

Tako je neko, davno uradio; ala Karic sa salatom (nisam u toku u vezi sa karicevom salatom).

Neko, mozda proizvodjac spanaca-otisao kod cika Diznija; pljunuo pare i narucio Popaja.

Deca, gledala Popaja i pocela ko blesava da jedu spanac uz smeh.

Na stranu to sto sam i ja kao mali mrzeo spanac, ali tada nije bilo Tv-a da gledam Popaja.
Sada ga obozavam, iako je ovde preskup.
Oni u konzervi (?!?) to je smece.

Na stranu, to sto kopriva ima jedno 15 puta vise gvozdja i minerala; ovde je nema ni "pod razno".

A, na TV, kad sam poslednji put bio u Beogradu, invazija vracara i gatara.
docsumann docsumann 22:16 07.12.2010

...

docsumann docsumann 18:29 08.12.2010

garry larson

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana