Fly me to the Moon

nsarski RSS / 17.12.2007. u 20:43

Fly me to the moon
And let me play among the stars
Let me see what spring is like
On Jupiter and Mars
(--- F. Sinatra)

a6050_1977.jpg

Na kraju filma Papillon, glavni junak (Steve McQueen), osudjen na doživotni robiju na Djavoljem Ostrvu u Francuskoj Gijani, je jedini zatočenik u istoriji ovog zatvora koji uspeva da sa ostrva pobegne. U poslednjim kadrovima filma, Papillon nošen strujom pluta ka pučini na malom splavu napravljenom od loze i kokosovih oraha. Tako je srušen mit o ovom ostrvu kao zatvoru iz koga je nemoguće pobeći.

Posle višegodišnjeg posmatranja promena plime i oseke i talasa koji su se besno razbijali o vertikalne i nedostupne litice ostrva, naš junak dođe do otkrića da je moguće pogoditi pravu kombinaciju elemenata i uhvatiti povoljnu struju koja ga može odvući na otvoreno more. U takvom jednom povoljnom trenutku, dovoljno je sa splavom skociti u uzburkanu vodu, i, uz malo truda i veslanja rukama, će morske struje da usmere splav sa svojim putnikom u željenom pravcu.

Ova priča o bekstvu nam može poslužiti i kao dobra ilustracija interplanetarnog putovanja kakvo je danas moguće obaviti u našem Sunčevom sistemu. Naime, poslednjih par decenija je otkriveno da postoje određene putanje u našem sistemu kojima svemirski brod može da se kreće, sa veoma malim utroškom goriva, koristeći povoljnu kombinaciju gravitacionih sila različitih nebeskih tela koja se u tom trenutku nalaze u blizini.. Štaviše, ovde se radi o celoj mreži isprepletanih autoputeva, tzv. Interplanetary Transport Network, kojima svemirski brod može da se kreće i sa malim utroškom goriva dođe do udaljenih destinacija. Ovo nije zanemarljiva činjenica, ako se uzme u obzir da je za prenos 0.5 kg goriva do Meseca uobičajenim postupkom potrebno potrošiti oko 1 milion dolara. Ova mreža se još zove i Interplanetary Superhighway (IPS).

superhighway_med.jpg

U praksi je ovakvo putovanje već jednom obavljeno kada je u svemirskoj misiji Genesis, letilica otisla u udaljene tačke Sunčevog sistema da sakupi uzorke Sunčevog vetra (Solar wind). Ovo je bilo, sa tačke gledišta potrošnje goriva, najefikasniji svemirski let.

Kako se ovo postiže i kako nastaje mreža interplanetarnih autoputeva?

Da bi na ovo pitanje odgovorili, potrebno je da znamo samo nešto malo gimnazijske fizike. Setimo se, prvo, da na svako telo mase m koje se kreće kružnom putanjom (za sada posmatramo najprostiju situaciju) brzinom v, i na rastojanju r od drugog tela mase M, na njega deluje 'centrifugalna' sila jednaka mv^2/r. Da bi orbitirajuće telo bilo stabilno u svojoj putanji, potrebno je da uzajamna gravitaciona sila izmedju tela, GMm/r^2, bude jednaka centrigfugalnoj (ovde je G univerzalna gravitaciona konstanta). Drugim rečima mv^2/r=GMm/r^2. U ovoj jednačini masa m može da se pokrati (dakle cela dinamika uopšte ne zavisi od mase tela koje orbitira), da najzad dobijemo

v=sqrt(GM/r) (1.)

ili, rečima, brzina kretanja je obrnuto srazmerna sa rastojanjem. Ako ovo primenimo na sistem Sunce/planeta onda nam ovo kaže da je planetama udaljenijim od Sunca potrebno duže vreme da se oko njega okrenu - Merkuru je potrebno ¼ zemaljske godine da obidje oko Sunca, Veneri oko 225 dana, Marsu oko 2 godine, Jupiteru oko 12, a Saturnu oko 30 godina.

Pored ovoga, u sistemu gde jedan objekat orbitira oko drugog (Sunce/Zemlja; Zemlja/Mesec) postoji pet karakteristicnih tačaka, tzv. Lagrangeove tačke ili L-tačke, gde se uspostavlja posebna ravnoteža izmedju gravitacionih (statickih) i 'centrifugalnih' (dinamičkih) sila - u takvim položajima su ove sile u ravnoteži i tu svemirski brod može da miruje. Šematski, to izgleda ovako (u centru slike je Sunce, a planeta je Zemlja, na primer)

 

 

990528b.jpg

Razume se, moramo još i da zamislimo da ceo sistem rotira. U tački L1, na naš svemirski brod gravitacione sile Sunca i Zemlje deluju u suprotnim pravcima i kompenzuju jedna drugu. U tački L2, a prema jednačini (1.), naš brod se suviše brzo kreće da bi ga Sunce zadržalo u svojoj orbiti, ali dodatna sila privlačnosi Zemlje (sada Sunce i Zemlja vuku naš brod u istom pravcu) je taman dovoljna da brod bude u ravnoteži. Slična situacija je i sa tačkom L3 (dovoljno je samo staviti se u položaj Zemlje, i objašnjenje je isto). Nešto složenije objašnjenje se zahteva da se objasni ravnoteža u tačkama L4 i L5, i to se ostavlja za vežbu čitaocima (tačka L4 ide za 60 stepeni ispred Zemlje, dok L5 kasni 60 stepeni za Zemljom.). Zanimljivo je da su baš ove poslednje dve L-tačke najstabilnije. Naime, ako nacrtamo sada domene stabilnosti ovih tačaka dobijamo

 

990529b.jpg

Crvene strelice pokazuju pravce stabilnosti-ako se naše telo pomeri malo u tom pravcu, ono će biti vraćeno nazad u stabilan položaj. Kod položaja L4 i L5, prilikom pomeraja iz stabilnog položaja, Koriolisove sile će naterati telo da počne da orbitira oko ravnotežnih tačaka.

Tokom putovanja kroz interplanetarni prostor, u blizini svakog većeg objekta se nalazi ovakvo polje uticaja. U zavisnosti od relativnih položaja nebeskih tela, razume se, a buduci da se planete kreću, ovaj sistem povoljnih i nepovoljnih dinamickih domena, kao sistem povoljnih morskih struja u filmu Papillon, može da se iskoristi za transport kosmičkih letilica sa minimalnim utroškom energije. Na nekim mestima je dovoljna brzina običnog bicikliste da bi se postiglo 'prebacivanje' sa jednog kosmičkog 'koloseka' na drugi. Ova mreža kosmičkih autoputeva je iskorišćena prilikom putovanja letilice Genesis. Jeste da je put malo zaobilazan, ali je mnogo jeftiniji!

figure3.jpg

Promenom uzajamnih položaja nebeskih tela i ova dinamička mreža puteva se menja. Upotrenom savremenih računara, njihovo postojanje je utvrdjeno,a njihov položaj je sve preciznije proučen. Možda nije tako daleko dan kada ćemo moći, uz pomoć povoljnih rasporeda planeta i njihovih gravitacionih sila, uspeti ipak da se daleko otisnemo sa ovog Trećeg kamena od Sunca u pravcu kosmičke pučine.

 

 

 

 



Komentari (107)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 20:47 17.12.2007

:)

nice
Možda nije tako daleko dan kada ćemo moći, uz pomoć povoljnih rasporeda planeta i njihovih gravitacionih sila, uspeti ipak da se daleko otisnemo sa ovog Trećeg kamena od Sunca u pravcu kosmičke pučine.

..nadam se da cemo svi biti tu da - probamo!
nsarski nsarski 20:52 17.12.2007

Re: :)

Izvini, malo sam zakasnio sa postavljanjem.
Uhvatile me lose struje, a i zimska mecava:))
Sada idem da od kuce postavim Frenkija - ovde jos ima i virusa:( (Javljam se za pola sata ponovo. Over and out).
jesen jesen 21:29 17.12.2007

Re: :)

nadam se da cemo svi biti tu da - probamo!
....ili bar da gledamo na TV.... nsarski, preporuka....bas romantican tekst iako ima jednacina, valjda zato sto nisu teske...:)
Strongman Strongman 20:52 17.12.2007

Evo mene

Da preporucim pa da procitam
nsarski nsarski 20:54 17.12.2007

Re: Evo mene

Strongi, ovo ti je kao aikido - nista sila, samo koristis silu "neprijatelja" i postigao si cilj!
Hvala na preporuci. (Pisem ti ubrzo).
Kazezoze Kazezoze 21:02 17.12.2007

Re: Evo mene

zanimljivo da sam i ja prvo pomislio na aikido kad sam prochitao tekst. koristish energiju protivnika.
ovaj put gravitaciju ostalih planeta.
preporuka!
nsarski nsarski 21:54 17.12.2007

Re: Evo mene

Samo treba biti vest da izaberes pravi momenat i konstelaciju protivnika. Jednom putovao po Francuskoj, nekim zabitim selima, pa sam koristio lokalne vozove - presedao sam iz jednog u drugi i bilo mi je potrebno 6 sati da predjem rastojanje od 120km! Posle sam nasao pravu kombinaciju i za tili cas otputovao gde sam zeleo.
Strongman Strongman 21:55 17.12.2007

Re: Evo mene

nsarski
Strongi, ovo ti je kao aikido - nista sila, samo koristis silu "neprijatelja" i postigao si cilj!
Hvala na preporuci. (Pisem ti ubrzo).



Ma znam, naravno. Zato se proracunava dan, sat, sekunda polaska. Ako nam planete nisu naklonjene treba mnoogo vise energije da se putuje. To je jedina oblast de nauka koristi platformu astrologije.

Lucifer Lucifer 22:26 17.12.2007

Re: Evo mene

Da preporucim pa da procitam

Bravo majstore!
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:54 17.12.2007

da ne zamišljamo pesmu...

... za sve one koji je nisu čuli.

a za tebe preporuka
nsarski nsarski 21:46 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Hvala Srdjane. I hvala na linku - onaj moj kompjuter u kancelariji (vise njih, zapravo) su dobili neki elektronski "grip" pa malo stucaju:))
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 21:59 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ako video stuca, onda evo samo pesme...
nsarski nsarski 22:02 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Jel ima neki nacin da se postigne da se ta pesma cuje kada korisnik otvori blog?
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:13 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ja pitao da se uvede ta opcija, ili da moze da se ubaci player, kao sto se ubacuje youtube
nece to skoro biti
andjelija andjelija 22:20 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

a jel moze ono esnaps?
nsarski nsarski 22:26 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Srđan Mitrović
ako video stuca, onda evo samo pesme...

Meni je video stucao na drugom kompjuteru zbog virusa.
E, trol, Srdjane:
video sam juce Atonement - fotografija je fantasticna.
Dobio sam gomilu filmova, takodje, "Covek nije Tica", "Karaula", i jos desetak. Takodje i digitalno, modernizovano izdanje "Jedan dan zivota" - onaj prastari film u kome svi placu.
End trol.
Milan Novković Milan Novković 22:33 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

nsarski
Jel ima neki nacin da se postigne da se ta pesma cuje kada korisnik otvori blog?

Odlično pitanje! Ja sam petljao na starom blogu, sve sam probao. Tj bilo mi baš stalo i nije išlo.

Sad, al samo ti u originalnom tekstu, a ne mi kao komentatori, imas u editoru "html" tipku gde možeš da edituješ "goli" html. Probaj brzo, to bi bila top fora, super je ideja.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:45 17.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

E, trol, Srdjane:

odličan trol
Sad, al samo ti u originalnom tekstu, a ne mi kao komentatori, imas u editoru "html" tipku gde možeš da edituješ "goli" html. Probaj brzo, to bi bila top fora, super je ideja.

ja probao, ništa. i to ovaj boomp3.com

atonement

da li si citao knjigu? mnogo je bolja. film je suvise pretenciozan i dvodimenzionalan. istiina, fotografija je odlicna.
nsarski nsarski 23:48 17.12.2007

Re: atonement

da li si citao knjigu? mnogo je bolja. film je suvise pretenciozan i dvodimenzionalan. istiina, fotografija je odlicna.

Nisam citao knjigu. Zapravo sada sam prvi put cuo za nju. Ali, meni se film svideo - posebno one slike rata - kao Hyeronimus Bosch i slike pakla. I ona ludacka vrteska i ringispil. Bas upecatljivo.

Re: atonement

Ian McEwan. Preporucujem!
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 01:20 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

A jel' moze jedna ispravka?



Naravno, o ukusima ne vredi raspravljati, ali Nat nije dzaba King!

PS: Post cu da citam sutra, natenane. Izgleda mi veoma zanimljivo!
nsarski nsarski 01:27 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Naravno, o ukusima ne vredi raspravljati, ali Nat nije dzaba King!

Definitivno! Nego pesamu je originalno komponovao sasvim drugi covek - Bart Howard - ali je proslavi Sinatra. Posle je pevao manje vise svako. Pa, zato. A ispravka je na mestu - hvala:)))
gordanac gordanac 01:29 18.12.2007

in other words...

A jel' moze jedna ispravka?

...mislim da ne može :)
može samo da se doda:

Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 01:35 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Ipak je u pitanju bila "ispravka" (ispustio sam da stavim znake navoda).
:))
Slusajuci malo jednu pa, zatim drugu verziju, sta reci osim toga da oboijica maestralno pevaju, a svako na svoj osoben nacin!
nsarski nsarski 02:11 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Najbolja izvedba ove pesme, po mom misljenju (a kako Pedja rece - o ukusima se ne raspravlja). Oko ponoci, na Tajlandu, posle skitanja sa drugarom po barovima, i one tehno-metal-skreetching uzas - muzike u ritmu pneumatskog cekica, udjem u tihi i uredan foyer (foaje) hotela u kome sam stanovao. Sve je mirno i na mestu, pirka tropski povetarac u decembru, noc pred novu godinu, i tu jedna ukusno obucena dama, Filipinka, peva za par retkih gostiju, povremeno sedne sa njima. Prima porudzbine.
Casa crvenog vina, ja narucima "Fly me...", ona se nasmeje i otpeva od srca. Paradiso terrestre.
Kako kaze Kafka - bio sam zahvalan ovoj osobi sto ima razumevanja za moje patnje:)
angie angie 02:46 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

moj omiljeni bar na tajlandu- bambu bar, u prizemlju sumnjive zgrade , koju vodi mama san, a ben przi rok i josh glavni gitarista je i glavni diler, al ide mu to sa zicama i uredno nam sviraju sve shto trazimo i josh nas chaste picem , kad se nadjemu i pesmi koju i oni vole- skroz tvajlajt zon.

mora jedan tajland blog da padne:)))
nsarski nsarski 02:51 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

mora jedan tajland blog da padne:)))

Oces u duetu, by any chance?:)))
(Moj favorite bar "Malibu" na soi 16, Pattaya.)
angie angie 02:54 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

moze!- i bambu je u pataji izmedju bich i sekond rouda.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 08:13 18.12.2007

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ali Nat nije dzaba King!

Net King Kol mi je rod rođeni, drugo koleno.

Za Nsarskog. Edukativno, lepo obojeno (što kažu: frendli), možda nešto ispadne od tebe;-).
Petica za aktivnost. Oslobađamo te pismenog dela ispita.
d j o l e d j o l e 13:37 18.12.2007

Re: in other words...



Harry Connick Jr, musician

Few people could really play and really sing on his level…God just put his hand on Nat’s head and said “You’re gonna be the one with this voice.” You can’t compete with that.
Quincy Jones, musician
Nobody could be blessed with a voice like that and repress it and hide it. Nat, Nat could sing
anything.
George Schlatter, executive producer
Even today (the Nat King Cole Show) would be a hell of a show to watch, no tricks, no gimmicks,no strobe lights, no teenagers running around in underwear. It was just Nat singing the greatest music ever.
Stevie Wonder, musician
He’s like a sea, is the love that he left behind and the songs that he did. He had an everlasting light.
jaglika jaglika 13:53 18.12.2007

Re: Hej, momci!

A kako to radi Astrud Gilberto?
Nicola S. Nicola S. 14:21 18.12.2007

da ne zamišljamo pesmu...

Ja volim Dianu :)

ivana23 ivana23 21:25 17.12.2007

Kuda

darkokv darkokv 21:29 17.12.2007

Pohvala

Hvala na ovom veoma edukativnom tekstu. Osim onog dela gde ima matematike, pošto je ja ne razumem jer se bavim pedagogijom, veoma je zanimljiv.
Pozdrav i za sve ljubitelje Franka i ostalih iz "Pacovske družine".
www.abc.net.au/reslib/200710/r192687_727743.jpg
andjelija andjelija 21:30 17.12.2007

jos kada bih se

setila sta sam gledala u planetarijumu pre par godina...u svakom slucaju neki nas (zemljani) satelit se 'vrti' tako oko laneta, kao pinball otprilike po ko zna koliko puta, dok ga ne izbaci iz jedne gravitacije pa u drugu....

detalje sam zaboravila.

volela bih nesto i da cujemo crnim rupama ili mozda time travel :)))i kada ce teleportovi biti projektovani da ne moramo vise da se vozimo...ono fazon muve ali bez muve. mozda vise kao stargate prstenovi...

sta li je rekao arthur clark na to??mozda sam ipak trebala da citam knjige.
marta l marta l 21:40 17.12.2007

na highway pre guzve

a mozda su ljudi iz ovog grada tako otkrili svemisrsku "budget" varijantu za letovanje i otisli...

p.s.
kakav pedagoski dar, bravo...
angie angie 23:49 17.12.2007

Re: na highway pre guzve

kakav pedagoski dar, bravo...



pa sad ce da se uglavi na fakultet i da uziva, he, he:)))
nsarski nsarski 23:51 17.12.2007

Re: na highway pre guzve

Sta ima da se "uglavim"? Ja sam tamo vec bio (a i ovde sam), sada se samo vracam u proslost:))
angie angie 23:54 17.12.2007

Re: na highway pre guzve

pa dobro, ja to malo skratila.
marta l marta l 06:17 18.12.2007

Re: na highway pre guzve

sada se samo vracam u proslost:))

a (bu) proslost je u stvari buducnost, hm......zamrsene te putanje u akademskom planetarnom sistemu. mozda i tu vladaju neke gravitacione sile, pa se luta malo okolo, a opet stigne bas gde treba
nikola svilar nikola svilar 21:43 17.12.2007

film i nebeska mehanika

e, da je čika milanković imao prilike da malo više gleda
filmove kakve bi on tek paralele pravio... bravo, u stilu hokinga, segana, ledermena...
ulepšašte mi ovo naučno-popularno veče :)
Mića Marković Mića Marković 21:57 17.12.2007

Fly me

Preporuka.
ivana23 ivana23 21:58 17.12.2007

Re: Fly me


andjelija andjelija 22:09 17.12.2007

...

andjelija andjelija 22:11 17.12.2007

Re: ...

MightyNora MightyNora 22:38 17.12.2007

Dakle to je vrsta kretanja ...

Koja je kao kod onih magnetnih vozova + - + - + - + - + - ...

Hmmmm nice.... razumem, sad me jos zanima da li ovo ima jos negde primene. Mislim da je ovaj princip priroda primenila kod ptica (tacnije kod letenja). Nisam siguran za ovo sto sam rekao tako da ne uzimate ovo bas za ozbiljno :)))

Pozz und preporux
vlada dvm vlada dvm 22:47 17.12.2007

A rucna kocnica?

Mada kapiram, otprilike, kako bi trebalo da se zaustavimo na zeljenoj destinaciji, ipak bih voleo da to cujem/procitam od Vas. Dakle: Kako radi interplanetarna rucna/parkirna kocnica?
nsarski nsarski 22:53 17.12.2007

Re: A rucna kocnica?

vlada dvm
Mada kapiram, otprilike, kako bi trebalo da se zaustavimo na zeljenoj destinaciji, ipak bih voleo da to cujem/procitam od Vas. Dakle: Kako radi interplanetarna rucna/parkirna kocnica?

Te letilice imaju booster motore koji mogu da poguraju letilicu u zeljenom pravcu. Oni najcesce koriste solarnu energiju. Tako radi i svemirska stanica da koriguje orbitu kad se, usled raznih uticaja pomeri.
U sustini je slicno navigavanju velikog broda tegljacima kad ulazi u luku.
Zekaan aan Oceaan Zekaan aan Oceaan 04:07 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

Da bi se vasionski brod, kapsula, sta vec, zaustavio, tj poceo da orbitira oko npr. planete
koja je destinacija potrebno je da smanji svoju energiju. Zasto i kako?

Zato sto kada kapsula nailazi na planetu, ona se krece priblizno hiperbolicnom putanjom ---
laicki receno, projuri dovoljno brzo pored planete tako da samo skrene sa svoje putanje,
ali nastavi da se krece u beskonacnost. Takva kapsula ima ukupnu pozitivnu (mehanicku)
energiju. A kapsula koja orbitira oko planete, zvezde, cega vec, ima negativnu energiju.
Znaci, potrebno je nekako se osloboditi viska energije, tj. laicki receno zakociti.

E sada kako? Jedan nacin je aerodinamicko kocenje, kapsula se usmeri tako da `zagrebe'
atmosferu planete gde treba da stigne. Usled aerodinamicnog otpora, kapsula usporava,
i ukoliko je komanda leta sve dobro proracunala, kapsula ce preci u kruznu ili elipticnu orbitu.
Naravno, ako su parametri leta pogresni, kapsula moze da zagrebe tlo (sto nije preporucljivo
ako zelite da kapsula ostane u jednom komadu), ili da ne zagrebe dovoljno atmosferu i nastavi
pravo bez zaustavljanja. Mislim (mada nisam 100% siguran) da su Apolo misije pri dolasku
sa Meseca koristile ovaj vid kocenja da bi presle u Zemljinu orbitu.

Ukoliko pak vase odrediste nema atmosferu (a malo ko je ima), onda je drugi nacin da se zaustavite
prilicno logican: ukljucite motore u suprotnom pravcu od Vaseg kretanja, i rad (promena energije)
ce biti negativan.

Ovde dolazi ispravka komentara nsarskog: letelice ne mogu da koriste solarnu energiju za kretanje
po svemiru (bar ne ove sadasnje), jedini nacin da se promeni brzina/energija u svemiru je reaktivnim
putem, tj mlaznim pogonom. U pitanju je hemijska energija goriva (hidrazin ili nesto slicno) koje
sagoreva u booster-ima, naglo se siri, i na taj nacin `gura' brod od sebe. Takodje, to gorivo se izbacuje
i kada se potrosi, tu je kraj manevrisanju letelice. Da se solarna energija moze koristiti za
upravljanje, stari sateliti koji vise ne rade bi se lako oborili na Zemlju, medjutim, trenutno se
svi oni salju u graveyard orbit gde cine spacejunk.
nsarski nsarski 04:24 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo. Bar ne za sada - ona moze da puni baterije koje ce da pomeraju razne delove letilice ili teleskopa na primer. Za sada je jedini koriscen propelant hemijska reakcija sagorevanja goriva. Hvala na popravci.
Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.
Covek u belom Covek u belom 12:35 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo.
Ne bih bas rekao. A pritom ovo moze da bude ultra korisno bas kod kocenja.
nsarski nsarski 13:00 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

Covek u belom
nsarski
Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo.
Ne bih bas rekao.

Sledecu recenicu sam poceo sa "bar ne za sada...":) Solar sails, nuklearne fotonske rakete, itd su tek u razvojnoj fazi. Najveci broj njih i ne moze da se korist prilikom lansiranja vec tek kad se letilica nadje u svemiru. Radiation pressure (pritisak svetlosti) je suvise mali da bi za sada efikasno mogao da se koristi za pogon.
Covek u belom Covek u belom 13:09 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Radiation pressure (pritisak svetlosti) je suvise mali da bi za sada efikasno mogao da se koristi za pogon.
Of course, ali nije tesko zamisliti neke buduce situacije u kojima ce to biti najefikasniji pogon.

Nego vezano za one Lagranzove tacke, slika ti nije dobra, tj. fora sa sve 3 tacke L3, L4, L5 je sto brod nije bas na zemljinoj orbiti, nego malo (istina samo za trunku) dalje. Inace svih 5 tacaka uprosceno govoreci imaju svojstvo da je centar mase zemlje i sunca (koji se btw. nalazi malo ispod povrsine sunca i predstavlja tacku oko koje u stvari zemlja i sunce zajedno rotiraju) ujedno i centar rotacije broda. To je stoga sto se u datim tackama sistem od 2 tela (zemlja i sunce) moze zameniti jednim telom (u centru mase) koje deluje na na svemirski brod tako da su gravitaciona sila (od ekvivalentne mase u centru mase) i centrifugalna sila izjednacene.
Tacke L1-L5 su u stvari specijalni slucajevi u kojima se sistem od 3 tela moze svesti na sistem od 2 tela.
nsarski nsarski 13:16 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

Tacke L1-L5 su u stvari specijalni slucajevi u kojima se sistem od 3 tela moze svesti na sistem od 2 tela.

Pa, pitanju je specijalan slucaj 3 body problema, gde je masa jednog (letilice) zanemarljiva=0 i ne utice na kretanje druga dva, gde je rotacije ogranicena na jedni ravan, tzv. restricted three body problem koji moze da se resi.
Inace, stvar je stila - ako covek pocne da ulazi u tehnicke detalje previse, onda mnogi izgube interesovanje. Ako sve ostane samo na verbalnom opisu, onda deluje ne-rigorozno. Treba naci pravu meru za prave citaoce. Meni se cinilo da je ovo ta mera. Inace ako bi poceli o integralima kretanja i resivosti problema tri tela, izgunili bi se u detaljima.
Slika je, naravno, sematski prikaz i relativna rastojanja su pogresna (not to scale).

Ima ovde nekoliko lepih primera, sa animacijama, a u vezi problema tri tela.
nsarski nsarski 13:31 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

Of course, ali nije tesko zamisliti neke buduce situacije u kojima ce to biti najefikasniji pogon.

Razume se. Naravno, nije tesko zamisliti ni genetski modifikovane bakterije koje bi proizvodile gorivo (metan, na primer) za licu mesta, ali to je za sada daleka buducnost:)
Zekaan aan Oceaan Zekaan aan Oceaan 18:46 18.12.2007

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.


... ili ih Kinezi koriste kao glinene golubove.

sahranjivanje u svemiru

Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.

Skoro sam citala onekoj americkoj firmi koja za odgovarajucu sumu obezbedjuje sahranjivanje u svemiru. Pepeo umrlog se stavi u neku kapsulu i posalje se u orbitu da kruzi oko Zemlje. Pitam se koliko mrtvaca kruzi iznad nas...
Domazet Domazet 19:27 18.12.2007

A solarno jedro?

Zekaan
Ovde dolazi ispravka komentara nsarskog: letelice ne mogu da koriste solarnu energiju za kretanje
po svemiru (bar ne ove sadasnje), jedini nacin da se promeni brzina/energija u svemiru je reaktivnim
putem, tj mlaznim pogonom. U pitanju je hemijska energija goriva (hidrazin ili nesto slicno) koje
sagoreva u booster-ima, naglo se siri, i na taj nacin `gura' brod od sebe. Takodje, to gorivo se izbacuje
Not quite so. Ono jeste da solar wind nije bas idealno 'gorivo' za Top Gun manevre ali bi u principu mogao da posluzi kao gorivo za kretanje po svemiru (ubrzanje/usporenje se donekle moze regulisati orijentacijom jedra). Uz kombinaciju sa jet propulsion za manevrisanje (manevrisanje u svakom iole ozbiljnom interstelarnom letu predstavlja 0.(stavite koliko hocete nula)1% ukupnog trajanja puta), to moze biti 'gorivo' za nove Radoznale. Uostalom, Evropa je imala ozbiljan (barem mi se tako cini) projekat sa letilicom koja je trebala da bude 'gurana' solarnim vetrom. Koliko se secam, letilica je vec trebala da bude lansirana. Kako nista o tome nisam cuo verovatno su naleteli na neke nepredvidjene tehnicke teskoce (solarno jedro je bilo impozantnih razmera, mogu misliti koliko je komplikovano razviti ga). Ili su ostali bez finansiranja. Bas cu malo da googlnem...
Domazet Domazet 19:31 18.12.2007

Linkovi

Ima linkova. Evo jedan.
Domazet Domazet 22:44 18.12.2007

Kasnim, kasnim...

Covek u belom
nsarski
Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo.
Ne bih bas rekao. A pritom ovo moze da bude ultra korisno bas kod kocenja.
...uuups, nisam video da je Covek u Belom vec spomenuo. Izvinjavam se.
angie angie 23:07 17.12.2007

i kako smo pocheli

nsarski nsarski 23:27 17.12.2007

Re: i kako smo pocheli

E, bas tako angie. Uhvatis dobru struju, i priroda je na tvojoj strani:)))
Hvala za link.

zanimljivo

za razmisljnje...
nsarski nsarski 00:00 18.12.2007

Re: zanimljivo

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
za razmisljnje...

Da. Kad imas four on the floor, i 400 konja pod haubom, to je nesto za ovdasnje prilike (mada i tiket moze da se dobije:)) Ali, nekad sve to ne pomaze - malo dovitljivosti i stignes kud si posao:)

Re: zanimljivo

mudro zboris. posveticu vise paznje fizici.
bronx bronx 03:20 18.12.2007

Re: zanimljivo



One of the intrinsically brightest stars in our galaxy which is glowing with the radiance of 10 million suns. This star is 25,000 light-years away in the direction of the constellation Sagittarius.
bronx bronx 03:39 18.12.2007

Re: zanimljivo


Deep View of Early Universe Helps Solve the Faint Blue Galaxy Mystery
nsarski nsarski 04:38 18.12.2007

Re: zanimljivo

A vidi ovaj cat-eye, bronx

Spooky, ha?
bronx bronx 05:16 18.12.2007

Re: pluto

bronx bronx 05:32 18.12.2007

Re: pluto


Oravitational Lens Captures Image of Primeval Galaxy
andjelija andjelija 05:44 18.12.2007

Re: pluto

jes da je ova slika more appropriate za bidermajer srpske stene AKA The Rock...ostavljam je ovde
SuperNova
Kazezoze Kazezoze 11:18 18.12.2007

...nort pole (sun & moon)...

bronx bronx 15:59 18.12.2007

Re: ...nort pole (sun & moon)...


nosili sunce i mesec na glavi
Djole Djole 09:09 18.12.2007

Sjajan tekst!

Preporuka.
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 10:51 18.12.2007

Re: Sjajan tekst!

Nsarski jedno pitanje o kojem sam razmišljao skoro, onako bez veze a zanima me?
Zamislimo dva okrugla magneta različitog pola, koji se po prirodi odbijaju. Ako ih nekom silom približumo na određenu distancu mehanički i da moraju stalno biti na istoj distanci, ako jedan magnet pokrenemo mehanički, znači okreče se izmišljam deset km na sat, dali bi se i drugi morao okretati istom brzinom, ili ..., šta bi se dogodilo,... dali bi u slučaju okretanja, kočenje bilo istog momenta kao i mehanički pokretanog...
nsarski nsarski 11:52 18.12.2007

Re: Sjajan tekst!

Gore smo pricali malo o toj temi. Letilicu moze da pokrece samo neki propelant koji ona izbacuje na jednom kraju da bi se sama kretala u suprotnom. U pitamju je prost zakon odrzanja kolicine kretanja u zatvorenom sistemu. Neki drugi dizajn (magnetna polja i slicno), bez obzira koliko vesto smisljen, ne moza da ovo postigne jer su u pitanju unutrasnje sile.
Isto vazi i za "kocenje".
ivana23 ivana23 11:25 18.12.2007

Daljine

d j o l e d j o l e 11:33 18.12.2007

Slingshot

Ovaj princip ... bar na osnovu filma 'Apolo 13' koriscen je i prilikom leta ljudi na Mesec. Naime, slingshot efekat je iskoriscen kako bi se svemirski brod sa troclanom posadom ubrzao u gravitacionom polju Meseca. Trajektorija je tako bila proracunata da se letelica iz polja Meseca iscupa koriscenjem gravitacionog polja Zemlje ... Tako da je, prilkom provratka, Mesec bio taj koji je, ustvari, lansirao svemirski brod nazad ka Zemlji.

Takodje, slingshot efekat je pominjan i u Odiseji 2010 ... kada je iskoriscen kako bi se ruska letelica sa USA/RUS posadom, koriscenjem gravitacionog polja Jupitera, ubrzala i lansirala nazad ka Zemlji.

Mada, mozda nije potrebno otici u svemir da bi se naislo na neku slicnu pojavu. Koliko sam razumeo radi se o efektu koji se desava na mestima gde se sudaraju neka dva jaka polja (bilo da su gravitaciona ili neka druga). Tu na, mestu dodira i sudara konkurentnih sila javljaju se varnice, niti oslobodjene ciste sirove energije, koja skracuje vreme i prostor. Evo nekoliko primera:

(i) morske struje: nikome do kraja nije jasno sta sve utice na njihov nastanak i sta ih odrzava u zivotu, ali cinjenica je da postoje ... na sudaru hladne i tople vodene mase nastaju niti, podvodne reke, koje se ogromnom brzinom usmereno krecu gotovo uvek na istim trasama (kao neki podvodni autoputevi, slicno interplanetarnim autoputevima koje ste gore pomenuli). Neke vrste riba i kitova umeju da koriste morske struje za putovanje kroz okeane ... kao neki Fish Ocean Express Way ... kako bi inace uspele da predju tolika prostranstva u potrazi za hranom i mrestilistima.

(ii) vazdusne struje ... slicna prica kao i morske ... cinjenica je da postoje, ali im trase nisu toliko postojane kako kod morskih struja, mada se uvek nalaze u nekom epsilonu u odnosu na neku idealnu rutu (kod morskih struja taj epsilon je manji ... dok je naprimer kod asfaltnih struja :) ... autoputeva ... taj epsilon jednak nuli). Ptice koriste vazduzne struje prilikom svojih migracija, cak ih koriste i piloti ... oni vestiji (naprimer Ricard Brenson je u svom putu oko sveta sa balonom 60-70% trase proveo pokusavajuci da pronadje vazdusne struje iznad Tihog i Atlanskog okeana, and to join the ride, and ride wind around the world).

Te niti koje skracuju vreme potrebno da bi se stiglo od jedne do druge tacke uvek postoje ... nalaze se na sudaru dva ili vise jakih polja ... neko ume da ih pronadje neko ne. Nekada je to pitanje srece ... znanja, iskustva ko ce ga znati.

Inteligentna precica ... sto bi rekla jedna blog autorka :)
Olga Medenica Olga Medenica 11:45 18.12.2007

Ah, nsarski!

Ko ce sve to da stigne.
daj zavrni rukave, poradi nesto na "tegljenju" vremena pa cemo posle da "tegljimo" rutu.

Preporuka.
Olga Medenica Olga Medenica 11:52 18.12.2007

Re: Aha!

PS: ima jos corny-ji disko mix - Space Cowboy Musaphia & Mayhem 2006 Reconstruction Mix
ali ne na youtube (vidi ITunes)

Sorry nsarski, stvarno spamujem.
vlada dvm vlada dvm 13:03 18.12.2007

A jonski motori?

Negde sam citao o jonskim motorima. Ako gresim, nemo' se ljutite. To radi kao pljuckalica jona, elektrona ili vec nekih cestica...pljuc, pljuc...a po zakonu akcije i reakcije, objekat se krece u suprotnom pravcu. Posto gore nema jake gravitacije, vakuum....to bi trebalo da funkcionise. E sad, da li je jeftinije, to je pitanje?
nsarski nsarski 13:07 18.12.2007

Re: A jonski motori?

Pa, eksperimentise se tim ion thrusters, ali za njih vazi ista prica kao za fotonske motore ili solarna jedra - to je za sada u razvojnoj fazi. Oni su efikasni samo kad je letilica jednom lansirana.
d j o l e d j o l e 13:18 18.12.2007

Re: A jonski motori?

U vezi sa jonskim motorima ... koliko bi vremena bilo potrebno da se u medjuplanetarnom prostoru neka letelica tipa danasnjih svemirskih brodova ubrza dovoljno da bi putovanja unutar, naprimer, Suncevog sistema (sto se tice razdaljine, vremena, logistike vezane za vreme i broja ljudi koji bi mogli da idu na takva putovanja) imala smisla.

Da li jonski pogon dolazi do punog izrazaja tek na nekim razdaljinama koje prevazilaze granice Suncevog sistema ... kao i tek na nekim mnogo vecim brodovima u poredjenju sa postojecim.
nsarski nsarski 14:01 18.12.2007

Re: A jonski motori?

Evo ima na sajtu NASA lep tekst o jonskim motorima (nuclear electric thrusters) - oni na tome rade ozbiljno.

Putovanja unutar Suncevog sistema nisu toliko veliki problem - nekoliko godina su tipicna vremena. Pretpostavljam da ce trajanje leta moci da se smanji za faktor 3 ili 4 sa novim motorima. U svakom slucaju, sve je to dostizno. Problem su putovanja u mnogo udaljenije delove - to je za sada jednostavno nemoguce jer let moze da traje na stotine hiljada godina, Pa cela nasa tehnicka civilizacije je stara par stotina (ako neko vise voli - par hiljada) godina! To je nista u poredjenju sa trajanjem takvog putovanja.
ivana23 ivana23 15:01 18.12.2007

Kit Kat

suki@phy suki@phy 15:25 18.12.2007

A asteroidi

Hvala na jos jednom lepom tekstu. Nego, da li mozda znate kako resavaju problem sa asteroidima koji su bas zbog stabilne ravnoteze gusci u tackama L4 i L5? Ili mozda ni tamo nisu preterano gusti. Pozdrav,
Kolega Fizicar
nsarski nsarski 15:37 18.12.2007

Re: A asteroidi

suki@phy
Hvala na jos jednom lepom tekstu. Nego, da li mozda znate kako resavaju problem sa asteroidima koji su bas zbog stabilne ravnoteze gusci u tackama L4 i L5? Ili mozda ni tamo nisu preterano gusti. Pozdrav,
Kolega Fizicar

Jesu, gusci su - statisticki gledano. Odlican primer za to je Jupiter - tamo se nalaze tri Tojanca, kako iih zovu. Bilo je i jedno vreme spekulacija da zemlja ima jos jedan satelit (mnogo manji!) koji se nalazi u jednoj od L-tacaka, ali za sada nista nije pronadjeno.
bronx bronx 16:49 18.12.2007

Re: ...o...

suki@phy suki@phy 17:13 18.12.2007

Re: A asteroidi

Nismo se razumeli. Jasno da su gusci, nego pitam se kako je resen problem "teranja" letilice (npr Genesis-a) kroz prostor gde su gusci asteroidi ili je to i dalje zanemarivo u tom smislu.
nsarski nsarski 17:31 18.12.2007

Re: A asteroidi

suki@phy
Nismo se razumeli. Jasno da su gusci, nego pitam se kako je resen problem "teranja" letilice (npr Genesis-a) kroz prostor gde su gusci asteroidi ili je to i dalje zanemarivo u tom smislu.

To zaista ne znam. Siguran sam da moze da se nadje na internetu, ili da sacekamo kolegu Cirkovica da nam on to razjasni:))
Zekaan aan Oceaan Zekaan aan Oceaan 18:40 18.12.2007

Re: A asteroidi

Mislim da nema potrebe za brigom --- gustina asteroida u pravom svemiru (cak i u
asteroid belt-u) je mnoooogo manja nego sto je to predstavljeno po SF filmovima.
Voznja kroz asteroidski guste predele moze da se izvede i bez Han Salo-a. Uostalom,
mislim da Genesis nije isao do L4/L5.

Letelice koje se najvise razlupaju po kosmosu su one koje se zavlace pod rep kometama.
Pade mi na pamet (aktuelan pre 10 godina) izraz iz Dnevnika -- podrepasi.

Jos jedno mesto gde je (relativno) velika sansa da vas lupi nesto je u orbiti iznad Zemlje.
Svaki `svemirski piknik' ostavlja uzasno puno svemirskog djubreta iza sebe i to vremenom
postaje sve veci problem.
kukla kukla 18:43 18.12.2007

pluton

Moja jedanaestogodisnja kcer i ja smo vrlo emotivno dozivele proterivanje Plutona iz reda planeta.Bas smo ga ozalile propisno.
Kad sam bila mala govorila sam da cu studirati astronomiju.Nista od toga.Ovakve price me raduju.Preporuka.
ivana23 ivana23 20:17 18.12.2007

Galaxy blasts neighbor with deadly jet


For the first time astronomers have witnessed a supermassive black hole blasting its galactic neighbor with a deadly beam of energy.
updated 3:30 p.m. ET Dec. 17, 2007

http://www.msnbc.msn.com/id/22299201/


NASA/CXC/M. Weiss
Trinidad Tobagović Trinidad Tobagović 21:27 18.12.2007

možda glupo pitanje

Da li je barem teoretski moguće uticati na, da se izrazim laički, "pozitivne struje" na tom IPSu, u smislu da se pojača njihovo dejstvo i na taj način ostvari veća brzina kretanja i ušteda energije? Kao kad bi Papillon imao motor koji bi radio u interferenciji sa morskim talasima ili tako nekako?
nsarski nsarski 21:38 18.12.2007

Re: možda glupo pitanje

Trinidad Tobagović
Da li je barem teoretski moguće uticati na, da se izrazim laički, "pozitivne struje" na tom IPSu, u smislu da se pojača njihovo dejstvo i na taj način ostvari veća brzina kretanja i ušteda energije? Kao kad bi Papillon imao motor koji bi radio u rezonanciji sa morskim talasima ili tako nekako?

Mislim da nije - u tom smislu sto se "lake putanje" pomeraju i menjaju sa promenom polozaja relevantnih nebeskih tela. Da bi ovo promenili, morali bi da menjamo raspored (konfiguraciju) nebeskih tela, a to za sada ne umemo da uradimo (pored toga sto su potrebne i velike energije da se tako nesto postigne). Ono sto je moguce uraditi je da se pogodi najbolji tajming "preskakanja" letilice iz jednog koloseka u drugi. Znas, to je nesto sto iskusni "surferi" dobro rade. Oni isplivaju od obale i cekaju "najbolji talas". Neki propuste, nekog uzjasu pa se prebace na drugi i tako redom. Talasi su takvi kakvi su - nekad su veci zbog vetrova, plime, itd., nekad ne, ali na to se ne moze uticati.
Trinidad Tobagović Trinidad Tobagović 21:47 18.12.2007

možda glupo pitanje

Ako se već prave nuklearne podmornice, zašto nikome nije palo na pamet da napravi nuklearni svemirski brod? Da li je uopšte moguće, racionalno i tako to?
nsarski nsarski 21:54 18.12.2007

Re: možda glupo pitanje

Trinidad Tobagović
Ako se već prave nuklearne podmornice, zašto nikome nije palo na pamet da napravi nuklearni svemirski brod? Da li je uopšte moguće, racionalno i tako to?

Ja sam gore postavio link na sajt NASE gde se o tome prica. Konkretno:

NASA's primary research program for developing these technologies is Prometheus Nuclear Systems and Technology. Named for the ancient Greek god of fire and craft, Prometheus has two initial objectives:

1. To develop nuclear-powered propulsion systems
2. To build Prometheus 1, a spacecraft that could conduct far-reaching, long-lasting exploration missions

Prometheus 1 would launch using conventional chemical rockets. But once in Earth's orbit, a nuclear electric propulsion system would propel it through space. Nuclear electric propulsion is over 10 times more efficient than chemical rockets and produces 20 times more power than the generators used on space probes such as Voyager and Cassini or solar-powered systems like Deep Space 1.
Trinidad Tobagović Trinidad Tobagović 21:58 18.12.2007

konačno pametno pitanje

NASA
Nuclear electric propulsion is over 10 times more efficient than chemical rockets and produces 20 times more power

Čini mi se da sam negde čitao o tome- kao neki elektronski mlaznjak? I koliko mi konkretno treba do Jupitera i Marsa ako isteram jednu takvu makinu na IPS?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana