Život

Vradžbine i još po nešto, čemu? (II)

vladimir petrovic RSS / 06.01.2011. u 17:10

1. Englezi su mi dragi, ali me ništa ne začudjuje što dolazi od njih, pa ni to što, recimo, kriket i bejzbol uživaju reputaciju sportova koje samo - oni razumeju. Ne čudim se ni kada Kristofer Išervud  zapiše: Thinking of Lenin? I'm afraid I find more inspiration in the Marquis de Sade". Naime, ne smeta mi što neki Englezi ne razumeju Lenjina, a nisam siguran ni da pravilno shvataju De Sada (kako mogu razumeti De Sada oni koji su tako perfidno uništili Oskara Vajlda, zbog "nedoličnog ponašanja", odnosno „flagrantne nepristojnosti" /gross indecency/), ako uopšte postoji ispravno razumevanje iole problematičnih ljudi. Ali, ako Englezima tako odgovara, slobodno im bilo!

Ovo pominjem zato što sam tih dana mnogo čitao neke tzv. uvrnute knjige. Tako A. Skobi, u "Ubistvu za magiju" (Alastair Scobie: Murder For Magic: Witchcraft In Africa), beleži: "Ljudska bića su u velikoj meri spremna da veruju u ono što je neverovatno. U Engleskoj, pre manje od dvesta godina, kao najbolji lek za groznicu smatran je čaj u kome je kuvano parčence drveta sa grede od koje su napravljena vešala, a nerotkinje su odlazile na raskrsnicu da dodirnu ruku obešenog drumskog razbojnika. U to vreme obavljani su rituali javnog pogubljenja, što je izazivalo veoma veliku veselost kod naroda. Kad je obešen g. Berk, viši partner u poznatoj kompaniji ‘Burke & Hare', njegovo telo je javno isečeno na komade, koža odrana i prodata prisutnoj svetini po ceni od jednog šilinga za kvadratni inč. Naravno, to je bilo u prošlosti, sada više znamo. Da li je tako?"

Od onoga što je Skobi naveo u ovom citatu, meni se naročit svidelo ovo: „ ...što je izazivalo veoma veliku veselost kod naroda". Eh, šta sve može uveseljavati narod?!

A tamo gde su Englezi, blizu su i Škoti. Tako je Džejms Džordž Frejzer, svetski poznat škotski antropolog i folklorist, u svojoj popularnoj knjizi ЗЛАТНА ГРАНА, студија мађије и религије" (James George Frazer: The Golden Baugh, A study in magic and religion), na široko i na dugačko pričao o magijama i religijama u raznim delovima sveta. Pritom je iznosio evoluciju načina razmišljanja od magičnog i religioznog do - naučnog. Ta knjiga imala je širokog uticaja na antropologe, ali i na književnike (D. H. Lorens, T. S. Eliot), kao i veliki broj čitalaca širom sveta. Medjutim, danas se neki Frejzerovi pogledi na kulturna verovanja u dalekim zemljama smatraju - prevazidjenim, mada se kaže da svaka finija porodična biblioteka mora posedovati tu knjigu.  Ono što meni pada na pamet, dok ovo pišem, jesu reči kritičara Rona Hogana:

"Frazer was much too genteel to state plainly that "primitive" races believe in magic because they are too stupid and backwards to know any better; instead he remarks that "a savage hardly conceives the distinction commonly drawn by more advanced peoples between the natural and the supernatural...".

Da li je baš tako? Ja ne osporavam, naravno, činjenicu da u manje razvijenim društvima ima više praznoverja, ali "modernih vradžbina" ima i danas u mnogim veoma razvijenim sredinama, mada su one danas poprimile sofisticiranije oblike. Uostalom, primera radi, treba znati da se ovakav oglas pojavio 11. marta 1967. godine u veoma ozbiljnom londonskom dnevniku THE TIMES: "A witch of full powers is urgently sought to lift a 73-year-old curse and help restore the family fortunes of an afflicted nobleman. Employment genuinely offered". Ubrzo je otkriveno da je oglas dao sedamdesetčetvorogodišnji vojvoda od Linstera (Duke of Leinster), koji se nalazio na čelu jedne od starijih i uglednijih britanskih familija, A da ljudi nisu shvatali ovaj oglas kao šalu, pokazala je činjenica da se preko 170 osoba javilo na oglas, nudeći pomoć - da skinu madjije sa nesrećnog aristokrate i njegove porodice. Sve se to dogadjalo u Velikoj Britaniji, u drugoj polovini XX veka!  (Uostalom, o tome da se vradžbine mogu skinuti, pisalo je nedavno i beogradsko „Treće oko", iako smo već dobro zagazili u XXI vek).

2. Da se vratim Zambiji. Preneću drugi deo proglasa o Vradžbinama, iz Narodnog muzeja u Lusaki, o čemu sam govorio prošli put:  

„Za otkrivanje vradžbina koriste se vračevi. Nakon otkrivanja uzroka nesreće, vrač prihvata da je u stanju da reši problem ili, pak, ako nije, ukazuje na nekog drugog vrača, za koga veruje da je sposobniji od njega i da to može bolje uraditi. Tretman se najčešće sastoji u ispijanju posebno pripremljene smeše, kupanju u vodi sa dodatom smešom, utrljavanju smeše u zasečenu kožu, zatim puštanju krvi, nošenju privezaka sa madjijama, upućivanju molitivi duhovima, itd.

Koga je zmija ujedala i guštera se plaši', kaže stara izreka. Žrtve vradžbina obično traže zaštitu da im se ne dogodi ponovo ono što im se jednom već dogodilo. Traže sredstva i načine kako da se zaštite od zla koja im drugi nanose, i to traže obično od eksperata iz dalekih krajeva, kako njihovi rivali ne bi mogli na njih uticati. Odbrambene čini-madjije stavljaju klijenta i vrača na jednu stranu, a vešticu na drugu. Aranžman ima karakter bumeranga. Što čini-madjije duže deluju na jednoj strani to druga strana biva slabija. Pobedjuje onaj koji poseduje veće sposobnosti.

Obično se veruje da veštice rade samostalno, u tajnosti, najčešće noću, uz pomoć svojih „prisnih prijatelja", kao što su sove i druge noćne ptice, hijene, zmije i dr.

Vradžbine postoje u okviru tradicionalnih verovanja jednog društva. Verovanja, propisane norme, vrednosti i običaji regulišu ponašanje članova društva. Postojanje vradžbina je još uvek prihvatljivo, a računa se da se nepogrešivo može prepoznati uz pomoć vrača, kako u seoskim tako i u urbanim sredinama. Danas su mnogi ljudi vezani za svoja tradicionalna sela, preko kojih održavaju neka od tih verovanja. Sve dok tradicionalne vrednosti koegzistiraju sa modernim verovanjima koja se pojavljuju vradžbine će bujati.

Skoro svakog drugog dana neki vradžbinski predmeti bivaju pronadjeni u kući nekog osumnjičenog. Uprkos činjenici da postoje mnoge neizlečive bolesti s kojima se ljudi susreću, za mnoge smrti se veruje da se dogadjaju na neobjašnjiv način i u neobjašnjivim okolnostima. Te smrti se povezuju sa delovanjem veštica. Čak i visokoobrazovani ljudi i naučnici konsultuju stručnjake za vradžbine. Vradžbine nude objašnjenja koja su na liniji njihovih sistema verovanja.

Antropolozi i muzejski stručnjaci moraju pomoći društvu da shvati vradžbine, kako bi se došlo do objašnjenja postojećih trendova u toj oblasti. Takodje, društvo treba da shvati da se vradžbine sve više koriste u komercijalne svrhe. Naučna objašnjenja bi morala da prevladaju kada se predmet vradžbina diskutuje u javnosti. Ako se to ne čini, vradžbine će ostati sa nama u mnogim godinama koje dolaze.

Negativni aspekti vradžbina ne smeju se nipošto podržavati. Veštice i vračevi igraju odredjenu ulogu, koja utiče na budućnost svih nas. Društvo treba da bude obazrivo kada su u pitanju elementi koji mogu da utiču destruktivno na njegovo jedinstvo. Muzeji i muzejski profesionalci imaju odgovornost da informišu javnost o onome što pogadja društvo. Nije moguće potvrditi ili negirati postojanje vradžbina, ali je itekako moguće potvrditi postojanje verovanja u vradžbine. Postoje osobe koje tvrde da poseduju natprirodne moći i da mogu učiniti da se dogode neke natprirodne stvari. Neki ljudi tvrde da su videli veštice koje su sposobne da drugima nanose zlo. Vračevi to potvrdjuju - oni  su uglavnom prihvaćeni u društvu, dok veštice obično ne priznaju to što jesu, ukoliko nisu na to naterane.

Vradžbine po sebi mogu biti ofanzivne i defanzivne.

Jedna osoba može zaviditi drugoj zbog uspeha u poslu, dobre žetve, dobre stoke, dece koja pomažu u kući i na polju; može sumnjati da ima seksualne odnose sa njenim bračnim partnerom; može zaviditi i zbog opšte sreće i mnogo drugih razloga. Želja da se što pre ostvari bogatstvo, bez velikog rada, stvara atmosferu ljubomore kod drugih. U takvim situacijama, kada čovek poželi da nanese zlo ili neku štetu drugome, potraži vešticu.

Da bi izvodile svoje aktivnosti, veštice poseduju različite stvari kao što su otrovne supstance, 'kalilozi' (ljudska butna kost), 'lilombamena' (lobanja leoparda, koža od pitona, koža od guštera, zmijske glave, razne kosti, krpice, ljubičaste i bele djindjuve), 'katulo' (oklop od kornjače, rog od jelena, raznobojne djindjive, konci i krpice) i druge, pomoću kojih se može izazvati nesreća neprijatelju. Mnogi ljudi srednje dobi pokušavali su, kad-tad, da koriste vradžbine kako bi se osvetili drugima za neke neprijatnosti koje su sami imali.

Veruje se da veštice obično rade noću. Naročito vole ljudsko meso, i to od leševa, koje nalaze tako što raskopavaju grobove. U takvim situacijama pomažu im njihovi 'prisni prijatelji' - sove i druge noćne ptice, hijene, metle, drvene lutke sa ljudskim likom, šakali, lisice, zmije i druga nepripitomljiva stvorenja. 'Prisni prijatelji' imaju zadatak da izvršavaju misiju nanošenja štete ili ubijanja žrtve. Ako se dogodi da nekoga sretnu kada obavljaju svoju dužnost, moguće je da ta nedužna osoba nastrada.

Odbrambene vradžbine treba da štite. Za tu funkciju traži se pomoć vrača, koji je često i travar. Madjije za odbrambene svrhe, dobijene od vrača, obično se nose oko vrata, na grudima, oko pojasa ili na rukama, neke se utrljavaju u zasečenu kožu, a neke se postavljaju na ulaz prostorije u kojoj se živi. Sastav tih madjija-čini je veoma različit; koristi se koža od pitona, antilopin rog ili rog neke druge životinje, ljudska lobanja, kornjačin oklop, zmijske glave, gušteri, zatim razne flašice, čaše i slično. Dodaju se razne bobice pasuljastog oblika, kao i djindjuve u raznim bojama, koje se pričvršćuju pčelinjim voskom.

Pogadjanje vrača je jedan od načina da se otkrije uzrok nesreće koja je zadesila pojedinca ili celo selo, ponekad i celu oblast. Koristeći razne stvarčice, vrač treba da otkrije odakle dolazi nesreća - da li od vradžbina, ili pak od razljućenih duhova iz prirode, ili duhova predaka. Vračevi mogu pogadjati i budućnost, uz davanje saveta kako da se čovek čuva i  izbegne neku nesreću. U slučaju kada vrač otkrije da je u pitanju nešto 'normalno', što nije delo ni vradžbina ni ljutnje duhova, klijent obično potraži - drugog vrača.

Vračevi koriste različita sredstva za svoje aktivnosti kao što su korpe za pogadjanje, raklje, razne kosti, 'magnete', 'radio', pa i 'televiziju' i slično. Ukoliko vrač uvidi da ne može da pomogne, on obično upućuje klijenta na nekog drugog vrača, sa većim moćima.

Uvodjenjem kapitalističkog načina početkom XX veka, sistem vradžbina u Africi se prilagodio okolnostima, te su mnogi vrači-pogadjači dobili u značaju. U svojim aktivnostima oni koriste tradicionalne, ali često i evropske tehnike. Njihov status u društvu je cenjen, oni se smatraju poštenim, veruje se da oni žele pomoći onima koji su u nevolji. Medjutim, vremenom su počeli da komercijalizuju svoje  aktivnosti, da za svoje usluge naplaćuju novac, ili u naturi, bilo od osobe koju optuže da se bavi vradžbinama ili od klijenta koji ih je angažovao. To je stvorilo negativan efekt, tako da se sve više mnogi vračevi smatraju šarlatanima, koji podvaljuju kako bi ostvarili neku vajdu...".

Eto tog (nepotpisanog) proglasa o Vradžbinama, postavljenog na istaknutom mestu u Narodnom muzeju, usred Lusake, s tim što sam njegov poslednji deo „Vradžbine i zambijski zakoni", već preneo prošli put.   

Skrećem pažnju na ovu rečenicu iz navedenog Proglasa: „Nije moguće potvrditi ili negirati postojanje vradžbina, ali je itekako moguće potvrditi postojanje verovanja u vradžbine". A verovanje u postojanje vradžbina (još) je vrlo jako u Zambiji.

3. Navešću nekoliko članaka iz zambijske dnevne štampe, iz poslednjih godina prošlog veka (Napomena: preosetljivim osobama savetuje se da ne čitaju dalje, zbog uznemiravajućih delova nekih članaka):

THE POST OF ZAMBIA: „Starica živa sahranjena" (Woman, 70, burried alive, written by Samson Mujuda). „Jedna sedamdesetogodišnja žena živa je sahranjena  tokom poslednjeg vikenda, pod sumnjom da se bavila vradžbinama. Nesreća se dogodila u jednom selu na 60-tak kilometara istočno od Mbale. U ženu se posumnjalo da je odgovorna za smrt jednog 13-godišnjeg dečaka, koji je u petak umro posle teškog proliva. Mladi policajac V. Sikanzu, koji je bio očevidac dogadjanja, izjavio je da su ženu tukli rodjaci dečaka i primorali je da ide i da sahrani dečaka. Držeći dečaka na rukama sišla je da ga stavi u raku, kada su je sahranili zajedno sa umrlim dečakom. Policija još nije izvršila ni jedno hapšenje".

TIMES OF ZAMBIA (najveći zambijski dnevni list, na naslovnoj strani): „Deca optužena za ubistvo" (Kids on murder charge, by Times Reporter): „Šestoro dece, od kojih je jedno devojčica od pet godina, ubila su svoju četrdesetjednogodišnju majku, prošle nedelje, zbog sumnje da se bavila vradžbinama. Šestorka iz sela Sibombvea, u oblasti Kaome, napala je svoju nesrećnu majku prošlog četvrtka, oko 16 časova, i na smrt je pretukla štapovima, optužujući je da je veštica. Portparol policije Standvel Lungu potvrdio je da se nesreća dogodila i da je šestorka uhapšena, pod optužbom za ubistvo".

ZAMBIA DAILY MAIL: „Mi smo veštice i jedemo iskopane leševe" (We are witches and eat exhumed corpses, by Harry Noanga). „Dve žene, optužene po osnovu bavljenja vradžbinama i za neovlašćeno baratanje sa jednim ljudskim lešom, juče su priznale krivicu pred Opštinskim sudom u Lukuluu. Šilina Mukankve, 70 godina, i Regina Musole, 60, obe iz sela Čimbande, u oblasti šefa Imende, kod Lukulua, priznale su krivicu pred sudijom D. Melemvom. Mukankve je priznala da je omadjijala Mbangašia Čipapu, čije telo je kasnije iskopala iz groba, sa namerom da ga pojede. Takodje, izjavila je na sudu da je deo leša dala svojoj prijateljici Musole, na veresiju. Upitana da li je tačno to što kaže Mukankve, Musole je potvrdila, rekavši da joj je Mukankve dala jednu ruku pokojnika, koju je ona kasnije pojela. Sudija Mulemva je izjavio da će obe žene biti sudjene po dva osnova, što su priznale praktikovanje vradžbina i zbog radnje na groblju, te je slučaj odložen za 19. februar, kada će presuda biti doneta. Dve optužene su zadržane u pritvoru".

TIMES OF ZAMBIA: „Vradžbine ugrožavaju školu" (Witchcraft threatens school). „Učitelji Osnovne škole Musombizi, u Mbali, zapretili su da će napustiti školu usled neobuzdanog porasta vradžbina u kraju. Direktor škole Kristofer Čanda izjavio je u subotu da učitelji žive u strahu zato što je jedan njihov kolega nedavno umro, navodno kao žrtva vradžbina. Dodao je da se veruje da je pokojni Džonston Musonda bio treća žrtva vradžbina u poslednje četiri godine. Čanda je izjavio da je škola ranije, u vreme kada se pokojni Musonda razboleo, kontaktirala jednog vrača, koji je potvrdio da je Musonda bio omadjijan. Čanda je dodao da zbog toga učitelji prete da će napustiti školu. Takson Muzea, osoba nadležna za prosvetu u oblasti, nije mogao dati izjavu povodom tog slučaja, pošto nije nadjen u svojoj kancelariji".

TIMES OF ZAMBIA: „Sve više vradžbina u Zambiji?" (Witchcraft on the rise in Zambia?). „Postoji velika opasnost da tzv. vrač-pogadjač (witchfinder), u nastojanju da ‘dokaže' svoje moći, identifikuje bilo koga kao kriminalca, s pravom ili ne. Pogrešno identifikovanje može biti prihvaćeno od nadležnih ukoliko su podložni verovanju u njegove moći. U takvom slučaju optužena osoba može malo da učini u dokazivanju svoje nevinosti. Možda joj čak neće biti data mogućnost da se brani pred sudom. Momentalna pravda može da bude sprovedena nad njom. Posle svega, neka više sila je progovorila, pa ne može biti da nije u pravu. I tako je nepravda učinjena. U slučajevima kradje, vlasnik može tvrditi da su prestupnici identifikovani pomoću vradžbina, te da će biti kažnjeni ukoliko ne vrate ukradene stvari. Ponekad to uspe, ukoliko lopovi veruju u vradžbine. U našoj štampi je nedavno bilo nekoliko izveštaja o vradžbinama. Pisalo je da je neki južnoafrički vrač navodno ponudio porodici umrle devojčice da je oživi. Pokušaj nije uspeo, što je normalno. Vrač je verovatno ponudio neko objašnjnje za svoj neuspeh, kao skepticizam jednog člana te porodice, neke činjenice oko same smrti, ili naprosto da nije bio ‘njegov dan'. Medjutim, za one u porodici koji su se ponadali, to je verovatno bilo veliko razočarenje. Možda će neko reći da su sami krivi što su poverovali vraču. A šta je vrač stvarno hteo da dobije takvim uzaludnim pokušajem, nije jasno".

THE POST: „Da li vradžbine postoje u afričkom društvu" (Is witchcraft real in African society? by Edem Djakotoe): „Telo nekog čoveka, sa koga su grubom operacijom odstranjeni srce i genitalije, pronadjeno je u žbunju. Policija je zaključila da u pitanju nije obično ubistvo, pošto su pronadjena još neka tela u sličnim uslovima. Za vreme policijske istrage povodom ovih gnusnih ubistava pronadjeno je jedno ljudsko srce zamotano u krvavu krpu, prekriveno travama i perjem. Izgleda da srce ima svoj život, da 'diše' ako se pulsiranje predmeta može nazvati disanjem. Policija ima problem u rukama; oni koji su izvršili gnusno otkriće plaše se, jer im to miriše na nesreću - miriše im na vradžbine. Vradžbine! Strah i verovanje u njih su veoma realni. U Zambiji, na primer, u seoskoj oblasti u Čaivi, iz straha i verovanja u vradžbine, koje su se manifestovale putem čudniih i iznenadnih smrti i neobjašnjivih nesreća, zatražene su usluge vrača-pogadjača. Kada je on došao u selo seljaci su poverovali da ima mističnu moć da otkrije veštice i da se bori protiv njihovih djavolskih aktivnosti. U potrazi za navodnim vešticama vrač je za njih pripremio jak magičan koktel, vrstu supe za koju se verovalo da ima moć da ubije krive, a poštedi nevine. Kada je završio posao, sedmoro medju seljacima behu mrtvi, s tim što je njihova smrt trebalo da bude dokaz njihovog angažovanja sa vešticama, bar tako su verovali seljaci Čaive. Nešto kasnije policija je uhapsila vrača i optužila ga za ubistva.

Nedavno, dve žene u Severnozapadnoj provinciji samovoljno su se prijavile policiji tvrdeći da su koristile vradžbine kako bi ubijale ljude. Policija ih je odmah uhapsila. Izmišljotine? Ne, u pitanju su činjenice. Srednji vek? Ne, u pitanju je kraj XX veka.

Mnoge priče o vradžbinama postoje u našoj sredini, priče o misterioznim vatrenim loptama koje lete od mesta do mesta (objašnjenje: leteće veštice), o mrtvačkim sanducima iz kojih leševi odjednom ožive i odbiju da budu sahranjeni, vodeći one koji su nosili mrtvački sanduk prema kući veštice ili vešca, za koje se veruje da su ih ubili... o madjijama koje ljude čine nevidljivim... o petlovima koji vode ljubav sa ljudskim bićima... Stvarni ili izmišljeni, ovi incidenti ispunjavaju ljude strahom i jezom, zbog čega se mnogi od njih odlučuju da traže madjije ili da se mole, ili i jedno i drugo, protiv onih za koje oni veruju da imaju moć nečastivog, a koji nastanjuju zemlju u obliku ljudi, za koje veruju da su veštice i vešci - osobe sa natprirodnim moćima za nanošenje štete drugima.   

Verovanje u vradžbine je najvidljivije u malim seoskim sredinama, gde se društvena dogadjanja uglavnom zasnivaju na ličnim vezama. Takva verovanja, prema zapadnim izvorima, omogućavaju da se objasne nesreće, naročito kada 'ograničeno empirijsko znanje prevladjuje u društvu sa slabo razvijenom tehnologijom' pa su veštice zgodni izgovori za dogadjaje koji ne mogu biti racionalno objašnjeni. Prema njima, vradžbine se uglavnom praktikuju u primitivnim društvima, koja još nisu došla do stadijuma pismenosti.

Medjutim, istraživanja sprovedena u brzo rastućoj periferiji Lusake otkrila su da čak i formalno školovani i urbanizovani Zambijci veruju u vradžbine i žive u strahu od njih. Tako Emanuel Nkhata, knjigovodja iz Lusake, kaže: 'Šta belci znaju o vradžbinama? Nauka ne može sve objasniti. Ja dolazim iz mesta gde vas munja može pogoditi čak u mesecu junu, kad nije vreme kiša ni grmljavina, što je rezultat vradžbinam koje je neko bacio na vas'.  Dodao je: 'Kako da objasnite situaciju kada neka žena zatrudni i njen stomak počne rasti, ali posle devet meseci beba se ne pojavi, zato što ju je neka veštica pojela dok je još bila u majčinoj utrobi?'. Nkhata odbacuje mogućnost da bi moglo da se nadje neko logično, naučno objašnjenje za pojavu munja u junu, ili da je ono za što se verovalo da je trudnoća možda bio, na primer, rastući tumor.... Slične misterije se prepričavaju. Jedna žena iz Lusake priča da su u predgradju u kome ona živi neke žene osetile da je neka nevidljiva sila vodila ljubav sa njima u toku noći, dok su spavale. Žene, neke od njih ona je lično dobro poznavala, otkrile su izmedju nogu vlažnost od sperme kada su se ujutru probudule iako nisu imale fizički odnos ni sa kim. 'Da li ste vi doživeli takav nevidljivi seksualni odnos?' - upitana je žena. Njen odgovor je - osmeh. 'Da li mi možete pokazati neku od tih žena koje su na taj način imale seksualan odnos?' Odrečno je zavrtela glavom. Rekla je da su nevidljivi seksualni odnosi prestali tek kada je jedna od tih žena pozvala vrača da otkrije ko je bio odgovoran i da tu praksu zaustavi. Kako može vrač dokazati nešto što je izvan logike, da su žene bile silovane od neke nevidljive snage, sa kojima je vrač u toku? Slegla je ramenima. 'Takve stvari se dogadjaju', rekla je.

Dismas Mpundu, učitelj u privatnoj školi, deli mišljenje o vradžbinama. 'Čak i doktori u Glavnoj bolnici u Lusaki znaju da oni ne mogu izlečiti neke bolesti, koje mogu da izleče jedino vračevi. To su bolesti izazvane vražbinama. Nemojmo pretendovati da zato što smo školovani vradžbine ne postoje. Vradžbine postoje. Čak i Biblija govori o vradžbinama'. Pa kako veštice izgledaju? Kao što ste vi i ja, neki kažu, samo što se one u toku noći preobražavaju u razne oblike, od letećih vatrenih lopti do hijena. A kako da neko dokaže da su leteće vatrene lopte u svari padajuće zvezde, da su životinje stvarno ljudi?...

... Slučaj sudjenja vešticama u Salemu, u Masačusetsu (SAD), iz 1692. godine, sigurno je najpoznatiji u istoriji kao masovno lovljenje veštica na Zapadu. Devetnaest osoba je bilo obešeno posle procesa. Puritanci iz Salema  živeli su shodno biblijskoj naredbi: 'Nećeš patiti zato što veštica živi' (Izlazak 2:18), te su to sproveli tako što su vešali one  koje su  bile osudjene za vradžbine. To je bilo tada. Mi smo sada u Zambiji, na kraju XX veka, u vemenu kada su nedavna ritualna ubistva ponovo zapalila javni strah (ili paranoju) od vradžbina prožetim zlim silama koje  treba da predstavljaju. Paljenje veštica na stubu ili njihovo vešanje je možda strano u Zambiji, ali prema nedavnim pisanjima lokalne štampe, osobe osumnjičene za vradžbine bile su premlaćivane ili ubijane od strane razljućene rulje, što dokazuje da dogadjaji iz Salema iz XVII veka imaju paralelu sa našim današnjim vremenima.

Ne veruje svako u vradžbine ili u praktikovanje vračeva. S. Piri, predavač na jednom koledžu u Lusaki je jedan od takvih skeptika. 'Vradžbine su laž. Vračevi rade to što rade samo da bi zaradili za život'. Po njemu, oni jednostavno koriste klimu praznoverja koja postoji u društvu kako bi zaradili pare. On je još dodao: 'Niko ne može reći da je video kako vradžbine deluju. Sve što čujete od ljudi su priče i praznoverje, niko ništa ne može dokazati. Ponekad postoje potpuno logična objašnjnja onoga što narod smatra delovanjem vradžbina. Ako dvojica seljaka posade kukuruz na njivama koje su jedna do druge, pa na jednoj njivi dobro rodi, a na drugoj ne, ljudi će reći da je uspešan seljak upotrebio vradžbine. A sve što je on mogao da uradi je da je koristio veštačko djubrivo i bolje farmerske metode. Ali ljudi će ga diskreditovati iz najprostije ljubomore, rekavši da je koristio vradžbine kako bi susedovoj farmi naneo štetu'...".

Ovo pisanje započeo sam pominjanjem Britanaca, pa ću tako i završiti. TIMES OF ZAMBIA objavio je članak: „Ona kaže da i u Britaniji postoje vradžbine" (She says: Also in Britain). „Od prastarih vremena vradžbine su bile povezane sa crncima. Bar tako veruju mnogi Zambijci, misleći da 'obrazovani i civilizovani beli čovek nema vremena za takva arhaična verovanja'. Medjutim, takvo razmišljanje pobijeno je od strane jedne Evropljanke koja živi u Ndoli. Gdja Karolina Ejnsvort kaže: 'Naravno, vradžbine postoje i u Vel. Britaniji. Medjutim, to nije baš tip vradžbina koje postoje ovde u Zambiji, gde je moguće da se ljudi medjusobno ubijaju. Ali, vradžbine u Britaniji omogućuju ljudima da, recimo, razgovaraju sa svojim mrtvima, putem mediuma. Ti mediumi se rode kao takvi, to je nešto što prelazi sa jedne generacije na drugu... A kada neki sveštenik priča sa mediumima možete dobiti odgovor u toku seanse; postoje vradžbine vetra, ili nekog natprirodnog glasa'. Da li je ona ikada bila uključena u takvu vrstu vradžbina? Gdja Ejnsovrt se samo nasmešila. 'Ja to nisam želela, iako su moji roditelji umrli.  Medjutim, ono što želim da ponovim jeste da vradžbine postoje i u tzv. naprednim zemljama'".

(Times of Zambia povremeno donosi, i ovih dana, članke slične navedenima, o učiteljima koji odbijaju da rade u školi,  ili mladićima koji motkama ubijaju staricu - sve iz straha od vradžbina).

Atačmenti



Komentari (76)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

maksa83 maksa83 17:56 06.01.2011

vudu

Robovi, Haiti, Indijanci, Amerika, New Orleans, Mardi Gras, my king dressed in red.

Meni je ova pesma uvek imala neki totalno magijski vudu prizvuk:



E, da. Magija postoji. Ne moraš da veruješ, samo da imaš sreće da je prepoznaš.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:13 06.01.2011

Re: vudu

Maksa
...E, da. Magija postoji. Ne moraš da veruješ, samo da imaš sreće da je prepoznaš.

He, he, he...

Slažem se da magije ima.

Sećam se da je Dejan Tiago Stanković ovde imao blog pod nazivom "Ne verujem u veštice, ali da ih ima, ima ih".

Za prvog, maska iz Gane:
docsumann docsumann 18:18 06.01.2011

puj, puj, puj

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:40 06.01.2011

Re: puj, puj, puj

Tamo gde je crna magija, postoji i bela magija, naravno.

Mi smo još u fazonu bele magije, he, he, he...


Docsumann, ti me prošli put podseti da su neki evropski slikari bili inspirisani afričkim maskama.

Evo, Pikaso je svoje Avinjonske gospodjice pravio pod direktnim uticajem afričkih maski:


Maske iz Senegala
docsumann docsumann 18:56 06.01.2011

Re: puj, puj, puj

Docsumann, ti me prošli put podseti da su neki evropski slikari bili inspirisani afričkim maskama.


Da, upravo na Pikasa.

Inače na Klea je takođe uticala Afrika. Nakon putovanja kroz Tunis i još neke zemlje, zapisao je - boja je ovladala mnome, ja sam slikar

myredneckself myredneckself 01:08 07.01.2011

hmm...


Vladimire, gde će nam duša,
na današnji dan mi o činima

kad ne mogu da odolim Piteru Grinu



vladimir petrovic vladimir petrovic 09:59 07.01.2011

Re: hmm...

myredneckself
Vladimire, gde će nam duša,na današnji dan mi o činima


Pa već sam rekao da se ja malo nelagodno osećam, ali tako je ispalo.

Da bih se iskupio, postiću tri dana, nakon što ovi blagdani prodju, he, he, he...

ana_radmilovic ana_radmilovic 18:19 06.01.2011

dobra tema,

a evo čega se ja setih... mislim da bar deset godina (i više, ajdemo na 13 magični je broj) nisam čula ovu stvar!

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:34 06.01.2011

Re: dobra tema,

Hvala, Ana, za ovo "Dobra tema".

To me je malo ohrabrilo.

Naime, meni malo pre, dok sam unosio već pripremljen tekst, pade na pamet da će se neko pitati zašto postavljam blog o vešticama baš na - Badnje veče! Ne ide, jer neki smatraju da hrišćanstvo nije naklonjeno magiji i vradžbinama. (Što je formalno tačno).

A slučajno je tako ispalo, danas je četvrtak, moj dan, a tekst sam imao u draftu od ranije...

ana_radmilovic ana_radmilovic 18:43 06.01.2011

Re: dobra tema,

vladimir petrovic


Naime, meni malo pre, dok sam unosio već pripremljen tekst, pade na pamet da će se neko pitati zašto postavljam blog o vešticama baš na - Badnje veče! Ne ide



Ma sve ide, što ne bi išlo :) (pomislila sam i ja no se onda setila kako se lepo i doilično ponašaju podvižnici naši - ovo je za razliku od njihovih priča zabavno, pa samim tim i korisno. ono njihovo je vala čist "pu, pu, pu, daleko bilo" a vala nije ni zabavno)

Idem i ja malo da čitam o magijama, pa možda doprinesem temi (četvrtak je, šta fali)
nurudin nurudin 22:34 06.01.2011

Re: dobra tema,

Naime, meni malo pre, dok sam unosio već pripremljen tekst, pade na pamet da će se neko pitati zašto postavljam blog o vešticama baš na - Badnje veče!


Можда ће се многи питати, али...

Већина "ритуала", обичаја (правим разлику између ритуала и обичаја, чисто да се зна, да се неко "не хвата" за то - мислим на Владимира)који се обавља на Бадње вече има своју основу у култу мртвих који потиче из паганских времена.
Ораси, мед, пасуљ... све је то "омиљена храна мртвих" која се приноси умрлима како би се умилостивили, и како би на крају једног периода дали благослов за предстојећи период...

Испитивање тог континуитета, односно конверзије паганског у хришћанско је врло интересантна тема...Сад већ за неке богохулим, ал' таки сам...
Једно време сам се доста бавио Фрејзеровом "Златном граном", врло инспиративна књига за проучавање ритуала, магије и утицаја који су оставили на савремене токове, и који још увек остављају...

Уживајте у празничној ноћи и предстојећим благим данима...
dolybell92 dolybell92 07:19 07.01.2011

Re: dobra tema,

пасуљ.


?????
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:43 07.01.2011

Re: dobra tema,

Nurudin
... Једно време сам се доста бавио Фрејзеровом "Златном граном", врло инспиративна књига за проучавање ритуала, магије и утицаја који су оставили на савремене токове, и који још увек остављају...


Ovo mi je milo da čujem. Priznajem, ja sam se sa tom knjigom tek nedavno bavio.

Sa čitanjem knjiga je kao sa onim legendarnim pićem koje izaziva veću žedj što se više pije.

Ja imam neke drugare koji jesu prilično načitani (ne družim se sa onima koji ne čitaju knjige, he, he, he... ), ali ne mare za Frejzerovu knjigu. A kada im ja savetujem da ipak nadju "Zlatnu granu", oni mi odgovaraju u stilu “I prijateljski zagrljaj može čoveka da uguši.“ Te kako ima na stotine drugih dobrih knjiga koje moramo da pročitamo, a ne stižemo... Onda se latimo vina, i počnemo pevušiti onu pesmicu „Life is all about choices”

Evo jedne afričke maske koja se koristi za doček mladog meseca



(The African Lunar mask was used for welcoming the new moon and dancing
the moon ritual. It is meticulously crafted in wood, beads and copper)

gordanac gordanac 18:38 06.01.2011

THE FRAJLE :))

Veštičija pesma





ana_radmilovic ana_radmilovic 18:45 06.01.2011

Re: THE FRAJLE :))

gordanac
Veštičija pesma

Ta je super, a meni ni ova nije loša:)

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:46 06.01.2011

Re: THE FRAJLE :))

Gordanac
... Veštičija pesma


Evo jedne klasične slike iz Afrike (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional African Costumes)

gordanac gordanac 09:05 07.01.2011

: THE FRAJLE :))

... i magija igre (i pesme, naravno) kao "vradžbina" same po sebi:

vladimir petrovic
Gordanac
... Veštičija pesma




Evo jedne klasične slike iz Afrike (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional African Costumes)



Vladimire, Vladimire
Petroviću, Petroviću...
Ilustracija koju si priložio je - univerzalija, to je važno napomenuti kad se radi o vradžbinama, magijama, sujeverju i sličnim univerzalnim ljudskim stvarima.
Evo, prilažem dokaze:

1.Evo jedne klasične slike iz Amerike (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional American Costumes)



2.Evo jedne klasične slike iz Indije (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional India Costumes)



3.Evo jedne klasične slike iz Europe (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional European Costumes)



4.Evo jedne klasične slike iz China (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional Chinese Costumes)



5.Evo jedne klasične slike iz Neolita (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional Neolith Costumes)



6.Evo jedne klasične slike iz Srbije (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional Serbian Costumes)



7.Evo jedne klasične slike iz Japana (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional Japanese Costumes)



8.Evo jedne klasične slike iz Mexico (često namenjene belcima-turistima, kao Traditional Mexican Costumes)



I, evo na kraju kostima i muzike koju SVI razumeju i SVI pevaju, kao ilustracija za jednu od najvećih ljudskih vradžbina uopšte:



Nije Afrika jedino mesto pogodno za ilustracije o vradžbinama, sujeverju, obrednim ritualima "prizivanja" dobrog ili "uklanjanja" zlog, spremnosti da se lakoćom poveruje u sve i svašta magično, nadnaravno, a svemoćno (ima toga i po TV, i.haaaaj!). Ljudi, kao vrsta, imaju svojevrsno "magijsko" pamćenje i koliko god se "uozbiljavali" i odmahivali rukom na bilo kakve magijske rituale, jedna ogorman broj u sebi pomisli sasvim druKče...

P.S.
ne bi ti meni verovao kad bih ti ispisala neke reakcije na nedavno "padanje mrtvih ptica", mahom po Americi (ali i Švedskoj) - reakcije ljudi za koje nikada ne bi (bar ne s lakoćom) rekao da "ma, ni na kraj pameti!" imaju magijske, vradžbinske, sujeverne priče...ali to je sasvim druga priča.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:53 07.01.2011

Re: : THE FRAJLE :))

Gordanac
... Ilustracija koju si priložio je - univerzalija,

Predajem se!

Ljudi, kao vrsta, imaju svojevrsno "magijsko" pamćenje i koliko god se "uozbiljavali" i odmahivali rukom na bilo kakve magijske rituale, jedna ogorman broj u sebi pomisli sasvim druKče...


Pa ovo me je navuklo da pišem o vradžbinama. Možda da činim na jedan clumsy way, ali baš me to teralo. A pritom, krenuo sam od Afrike, jer ja pomalo sebi dajem za pravo da kažem "Moja Afrika", u stilu Baroness Karen von Blixen-Finecke.



gordanac gordanac 10:13 07.01.2011

:))

vladimir petrovic:
Predajem se!


Idi, bre, Vladimire!
Nemaš se ni kome ni čemu rašta "predavati" :)
I online komunikacija je (kao i svaka druga) pričanje i razgovaranje "dok se sedi u krugu oko vatre". Ne sporim nikako Afriku kao "prvi ilustrativni izbor", samo dodajem, onako kako vidim, ništa više.

I ja sasm, davnih dana piskarala o sujeverju i petku 13, zato sam se setila "univerzalija".
dolybell92 dolybell92 22:04 07.01.2011

Re: : THE FRAJLE :))

nsarski nsarski 19:07 06.01.2011

Vestice i porez i jos ponesto, cemu?

Prema najnovijem zakonu,u Rumuniji ce vestice i gatare morati da placaju porez drzavi.

Vestice su uzvratile time sto su bacile kletvu na drzavu. Videcemo cija ce biti poslednja.

Sudjenja vesticama, u proslosti, a i danas, obicno imala spektakularnu dimenziju - shou za narod.

Medjutim, manje je poznato da su u proslosti postojala i cudnija sudjenja. Recimo, jedna majka je osudjena na smrt jer je, u pratnji svojih 6 potomaka, pojela svoje sedmo dete. U pitanju je sudjenje koje je odrzano pre oko 1000 godina, a osudjena na smrt je bila jedna svinja. Ono sto je zanimljivo kod sudjenja zivptinjama (divljim, pitomim, rojevima komaraca, itd.) je du su ona obavljana uz prisustvo advokata, sudija, porote, itd., kao da se radi os vesnim bicima. Tek sa pojavom Dekartove ideje da zivotinje nemaju svest koja je svojstvena ljudima sa ovom praksom se prestalo. Ali ne sasvim. Na primer, i tokom 20. veka je bilo ovakvih sudjenja:
Sudjenja zivotinjama u 20. veku. Na primer, 1926. je u Kentakiju sudjeno jednom nemackom ovcaru za napad na dete i pas je osudjen na smrt na elektricnoj stolici.

Za one koji su zainteresovani, postoji knjiga

vladimir petrovic vladimir petrovic 23:46 06.01.2011

Re: Vestice i porez i jos ponesto, cemu?

Nsarski
Prema najnovijem zakonu,u Rumuniji ce vestice i gatare morati da placaju porez drzavi.


Kažu da veštica (ponegde se koriste drugi izrazi) ima dosta u Rumuniji, te da one bogme "obrću pare". Nema ništa džabe. (Kao što sam u tekstu pomenuo, toga ima sve više i u Zambiji, žale se da su se njihovi vračevi "komercijalizovali", što se može pretpostaviti da su ranije radili prvenstveno motivisani namerom "da pomažu" ljudima, a ne zaradjaju).

Usput, negde pročitah da u Madjarskoj, takodje, ima preko 10.000 registrovanih veštica, itd. itd.

Kad već pomenusmo Rumune, poznato je da se i kod nas, u mestima blizu rumunske granice, u kojima žive Vlasi, naglašenije praktikuje magija i slično. Ima informacija u medijima na tu temu, u stilu: "U Srbiji je veoma rasprostranjena i cenjena vlaška magija koja se praktikuje više milenijuma i duboko je usađena u kolektivnu svest vlaškog bića. Obredi i rituali vlaške magije treba, pre svega, da pomognu ljudima u bolesti i nevolji, ali mnoge vračare zloupotrebljavaju svoju moć radeći o glavi članovima svoje porodice, pa čak i svojoj deci... ". O tome sam mislio pisati kasnije, kada nameravam zaokružiti ovu temu, sa dodatkom "Veštičarenje kod nas".

Sudjenja vesticama, u proslosti, a i danas, obicno imala spektakularnu dimenziju - shou za narod.


Slažem se, naravno, premda bih to mogao relativizirati i reći da se sve radi za narod, odnosno "u ime naroda". Pomenuo sam u tekstu, na početku, da me je A. Skobi zabavio kada je tvrdio da su mnoge, u suštini gnusne stvari, veselile narod, koji se okupljao kao lud kada su u Engleskoj klali kriminalce bilo koje vrste, te kupovao parčiće odrane kože, valjda za zaštitu od uroka, bla, bla, bla...

U Nigeriji su do nedavno izvršavana javna pogubljenja na najvećoj plaži u Lagosu (Bar Beach), uz prisustvo naroda - osudjenik bi se vezao za bure od nafte, stavio mu se povez preko očiju i grupa milicionera bi pucala u njega, dok ne skonča, a narod je to mirno posmatrao... veseleći se potajno, verovatno, jer ne znam zašto bi dolazio da nema nečeg što ga privlači.

Praznoverje može biti veoma opasno!


dolybell92 dolybell92 07:21 07.01.2011

Re: Vestice i porez i jos ponesto, cemu?

vladimir petrovic
Nsarski


Praznoverje može biti veoma opasno!


Ko mi mako masku ????
antioksidant antioksidant 19:40 07.01.2011

Re: Vestice i porez i jos ponesto, cemu?

Vestice su uzvratile time sto su bacile kletvu na drzavu.

koju drzavu? da ne potkaci ta kletva i nas?
dolybell92 dolybell92 19:52 06.01.2011

magija..



Ne znam ja da li te magije rade ili ne rade...
za svaki slučaj... 'leba ne jede... da se
obezbedim a i brojno čitateljstvo je tu...
posle slike može čitanje a pre slike - ne može,
mož' da bude ...ne mora da znači...

ps. nego sumnjivo mi ovo sa mrtvim pticama i ribama...
nešto se predskazuje... šta kažu magi... imaš li saznanja ?

bocvena bocvena 20:49 06.01.2011

Pst!

vladimir petrovic vladimir petrovic 11:10 07.01.2011

Re: Pst!

Bocvena,

U Gani (Pleme Ashanti) prave tzv. fertility dolls, koje imaju ili nose oko vrata čak i one žene koje više ne žele da radjaju:


Out of Beirut Out of Beirut 21:38 06.01.2011

Salem i Sad

..... Ne čudim se ni kada Kristofer Išervud zapiše: „Thinking of Lenin? I'm afraid I find more inspiration in the Marquis de Sade". Naime, ne smeta mi što Englezi ne razumeju Lenjina, a nisam siguran ni da pravilno shvataju De Sada (kako mogu razumeti De Sada oni koji su tako perfidno uništili Oskara Vajlda, .....


Ovo je neprihvatljivo zigosanje celog jednog(/jadnog) naroda, na osnovi zlocina izvesnih pojedinaca koji su sluzili režimu. A Išervud ne može predstavljati ceo engleski narod (i valjda je imao dobrih razloga što je emigrirao u SAD).

Da se prebacim na lakšu temu: Salemska suđenja. Kao sto je uvodnom tekstu bilo receno, od velikog broja optuženih i osuđenih, tek je 19 bilo egzekutirano - vesanjem. Od njih, više od četvrtine su bili muškarci. Skoro niko od tužilaca nije bio devojka / devojčica, i niko od njih nije pokazivao znake duševnog poremećaja. O samim sudjenjima mi nemamo niti jedno direktno svedočanstvo, sve su priče bazirane na saslušanjima pre samih sudskih procesa.

Ovo sam saznao od istoričara koji studira fenomen vesticarenja.
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:21 06.01.2011

Re: Salem i Sad

Out of Beirut
... Ovo je neprihvatljivo zigosanje celog jednog(/jadnog) naroda, na osnovi zlocina izvesnih pojedinaca koji su sluzili režimu. A Išervud ne može predstavljati ceo engleski narod (i valjda je imao dobrih razloga što je emigrirao u SAD).


Ne znam koliko ozbiljno mislite kada ste ovo gore napisali, ali ja na slične prekore obično odgovaram sa poznatim stavom francuskog kardinala Rišeljea, koji je bio veoma uticajan na kraljevskom dvoru, da, ako mu se prezentira bilo koji tekst, on uvek može naći bar jednu rečenicu ili reč zbog koje bi autora teksta trebalo obesiti.

Hteo sam reći da, mada sam malo započeo ovaj dugačak tekst kao „homo ludens“, odnosno „čovek koji se igra“, nije mi bila namera da blatim celu jednu naciju. Znam da bi se pojedinačno neke stvari mogle odmah osporiti ili se o njima diskutovati, izmedju ostalog i ono da kriket i bejzbol niko drugi na svetu ne razume osim Engleza, he, he, he... To su mala preterivanja, data u šali. Ono sa Vajldom jeste malo ozbiljnije, činjenica je da je engleski nadležni organ (sud) upropastio ne samo karijeru jednog vrsnog pisca, već i njegov život (zna se da je Vajld preminuo odmah po izlasku sa robije), što se nije dogadjalo drugim velikim narodima u Evropi, itd. A o razlogu (koji sam pomenuo kao "flagrantnu nepristojnost" ne bih ovde diskutovao, jer kod drugih naroda je bivalo i gorih slučajeva, pa ljudi nisu završavali na robiji). A sve mi se to nekako uklapalo na engleske običaje sa veštičarenjim, što sam u prvom delu ovog teksta pominjao.

koji studira fenomen vesticarenja.

Ovo je zanimljivo. Ja nisam istoričar, ali sam se, eto, sticajem okolnosti, "susreo" sa tom temom u Zambiji, pa sam u svojoj začudjenosti reagovao, pokušavajući da ne budem "judgemental", odnosno da ne sudim, da ne prosudjujem da li je to glupo ili nije i slično. I video sam da je to zasluživalo malo veće bavljenje sa tom temom, usput saznavši da i u drugim delovima sveta, pa i kod nas, ima "veštičarenja", na ovaj ili onaj način (srećom, manje rigidnog nego što je to konkretno u Zambiji). Uostalom, pun je Internet knjiga pod nazivom "Modern Witchcraft", zar ne?




svbobo svbobo 23:02 06.01.2011

...

U petom razredu osnovne škole sam se po prvi put susreo sa "veštičarenjem"...evo i danas...toliko godina posle "nemilog" događaja...ja sam i dalje u dilemi...da li su čini "prosute" po meni te davne 89-te u bitnoj meri uticale na moje odrastanje i dugi niz godina nakon toga?
zapravo...
Tog dana me je "dotična" pogledala kroz krilo od slepog miša izgovarajući nešto sebi u bradu,pri tome- delovala je jbno samouvereno u to što radi...
...tada,kao i sada- to beše smešno,podvrgnuto potsmesima...ubrzo je promenila i školu.
Da se razumemo-nikada nisam verovao u te stvari...ne verujem ni danas!
A opet...igrom slučaja sretoh je pre mesec dana...prepoznao sam je bez da je ličela na sebe (taj pogled se ne zaboravlja) i prvo što sam poželeo ,bilo je to, da je najljubaznije zamolim da skine loše odrađene čini ili makar odradi "update" istih...naravno,pomislio jesam ali se usudio nisam...nasmejao sam se sebi i onome što mi je palo na pamet posle toliko godina...odrasli smo ljudi...sa svojih 34 poslednji put sam se zaljubio u trećem razredu osnovne škole-davne 87.godine...bedak..a trudio sam se da odlepim,poludim i u istim pokušajima umeo biti čudan i neshvaćen...jok-bre,ne ide...bojim se da je sada kasno da se bilo šta promeni...samo se pitam...ima li sve to veze sa "veštičarenjem"...
p.s.
vidim ima ovde tarot "makera",književnika,glumaca,astrologa,divnih i običnih ljudi...pitam se...ima li koja veštica-ona prava-da mi na private odgovori šta zapravo znači taj pogled kroz krilo slepog miša i kakve su posledice usled pogrešnog korišćenja pomenutog rekvizita...tj...imaju li moje "sumnje" uporište u toj "veštičijoj" delatnosti!?
u napred zahvalan...
šifra: "učinjen" ili ne!?
dolybell92 dolybell92 07:25 07.01.2011

Re: ...

šifra: "učinjen" ili ne!?


Ima ima... nego kako ti nije palo na pamet
da i ti uzvratiš pogledom kroz krilo slepog miša ?
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:10 07.01.2011

Re: ...

dolybell92
Ima ima... nego kako ti nije palo na pamet
da i ti uzvratiš pogledom kroz krilo slepog miša

Ne zezaj, nego pomaži ako možeš.

Nego, meni se svidela ova reč "učinjen", priznajem da na nju do sada nisam nailazio...

Svakog dana, u svakom pogledu,,,

Kad bi ti, dolybell92, samo znala kako Afrika ume da bude lepa!
Naravno, ima onih koji to i ne primećuju, jer nismo svi isti.
Ja sam u prvoj grupi (nije slučajno, uvek se guram medju prvima, he, he, he...)


svbobo svbobo 11:36 07.01.2011

Re: ...

Ima ima... nego kako ti nije palo na pamet
da i ti uzvratiš pogledom kroz krilo slepog miša ?

znači...klin se klinom izbija?
gde da ga savatam...i oberem mu krilca?I ima li smisla to raditi sada...
d me ne teleportuje predaleko po pitanju uskraćene mi emocije...vrati me u treći razred osnovne...pa tek kroz 5,6 godina da se nadam pubertetu,da ne počnem sličice da skupljam,slušam A-HA,Crvenu jabuku i Plavi orkestar???
ima li u bgu neki šop,tipa...blind mouse gadges?
u svakom slučaju,hvala...ti si prva koja je ponudila rešenje ovako javno...ostale "koleginice" su u fazonu PAY to PLAY...private mi se usijao...



zoja444 zoja444 18:23 07.01.2011

Re: ...

neophodni sastojci: zelja + volja + odluka + strpljenje + pogodan objekt zaljubljivanja + sreca.

ja i nisam neka dobra savetodavka, jer sam se ja prosle god zaljubila 2,5x.
ali, drzim palceve. divno je biti zaljubljen.

p.s. mozda treba posetiti neke druge shopove... danas su zene ipak moderne... srecno

dolybell92 dolybell92 19:09 07.01.2011

Re: ...

Kad bi ti, dolybell92, samo znala kako Afrika ume da bude lepa!



Ne znam sve ... ali nešto znam, znam,
znam i njenu lepu i njenu opasnu stranu...
i pitomu i divlju...i onu za nas zdravu
a i onu nezdravu...
Ali kolor ! Tamo sve boje čudesno svetle,
to je bio moj prvi dojam...

svbobo svbobo 19:22 07.01.2011

Re: ...

divno je biti zaljubljen.

pričali su mi mnogi o tome...

p.s. mozda treba posetiti neke druge shopove... danas su zene ipak moderne... srecno
hahahaha...šta reći...

ima Herman German onu...

Pred mnogim vratima sam čekao,
Na mnoga uha šapnuo svoju pesmu.
I uvek kad se usta jedna predavala
i žeđ bila ugašena, jedna blažena iluzija u grob bi silazila…

Ostalo bi samo telo u prevarenoj ruci.
Poljupci koje strašno moljah,
duge noći koje grozničavo iščekivah…
na kraju behu kao zgažen cvet,
bez mirisa nestala lepota.
Iz mnogih postelja ustao bih tužan
kad je žudnja postala mi navika.

Bežeć' od užitka tražio sam san
opet novu želju i svoju samoću…
taj užitak moje je prokletstvo
jer nesrećnim me čini
da svaki san o njoj stvarnost uništava.

Oklevajući, ruku ka novom cvetu pružam,
da novom uhu svoju pesmu šapnem:

Brani se, najlepša moja, zakopčaj haljinu svoju,
opčini me, izmuči me nikad mi ne reci DA.
aleksanadar aleksanadar 19:28 07.01.2011

Re: ...

Herman German


Ако ме ова глава још добро служи, овај Херман се звао Хесе.

Но, није то најважније. И ја волим ову песму.
zoja444 zoja444 19:29 07.01.2011

Re: ...

svbobo
Brani se, najlepša moja, zakopčaj haljinu svoju, opčini me, izmuči me nikad mi ne reci DA.


ahhh.

kada dama kaze ne, to znaci mozda... kada kaze mozda, to znaci da... a, kada kaze da, onda ona nije dama.

pise u knjizi.
nedavno sam procitala.

svasta pisu.
dolybell92 dolybell92 19:31 07.01.2011

Re: ...

Ne zezaj, nego pomaži ako možeš.


Ne znam da li tu hodža može da pomogne, neki zapis da dâ.. ?
aleksanadar aleksanadar 19:33 07.01.2011

Re: ...

kada dama kaze ne, to znaci mozda... kada kaze mozda, to znaci da... a, kada kaze da, onda ona nije dama


Другим речима, једна дама никада не каже: да!
(Зато су неке даме - саме.)

Супротно томе, има неко ко: Ако каже да, то значи можда. Ако каже можда, то значи не. И никада не каже: не!

То је... дипломата.
svbobo svbobo 19:35 07.01.2011

Re: ...

Ако ме ова глава још добро служи, овај Херман се звао Хесе

Hermann Hesse was a German poet, novelist, and painter...
otuda to...
zoja444 zoja444 19:40 07.01.2011

Re: ...

aleksanadar


prave dame su uvek u kontaktu sa svojim zeljama.
one druge imaju razne nazive.

svbobo svbobo 19:41 07.01.2011

Re: ...

Ne znam da li tu hodža može da pomogne, neki zapis da dâ.. ?

sećaš li se

kakav zapis?kakav hodža?

svbobo svbobo 19:44 07.01.2011

Re: ...

prave dame su uvek u kontaktu sa svojim zeljama.
one druge imaju razne nazive


zoja444 zoja444 20:47 07.01.2011

Re: ...

svbobo


mozda treba pronaci i pravu muziku, uz obavezan (ritualni) ples.

i reci, pored muzike, imaju magijsko dejstvo.

aleksanadar aleksanadar 20:57 07.01.2011

Re: ...

prave dame su uvek u kontaktu sa svojim zeljama.


Знао сам неке даме, које су "биле у контакту" са својим жељама, али - само и искључиво својим.

Некако нисам ту пронашао себе, па сам их напустио.
zoja444 zoja444 21:06 07.01.2011

Re: ...

aleksanadar
prave dame su uvek u kontaktu sa svojim zeljama.
Знао сам неке даме, које су "биле у контакту" са својим жељама, али - само и искључиво својим.Некако нисам ту пронашао себе, па сам их напустио.


i bolje je tako. za pravi kontakt je vazna obostrana zelja.

p.s. ja sam vec dobila jednu javnu opomenu zbog "promasene teme"... pa ne bih opet... a, cini mi se da ce prica otici u nepoznatom pravcu
aleksanadar aleksanadar 21:21 07.01.2011

Re: ...

cini mi se da ce prica otici u nepoznatom pravcu



Увек ми се чинило да су мушко-женски односи и враџбине у некој тајној вези.
svbobo svbobo 21:25 07.01.2011

Re: ...

mozda treba pronaci i pravu muziku, uz obavezan (ritualni) ples.

i reci, pored muzike, imaju magijsko dejstvo.

misliš ovako nešto...

nisam siguran da se razumemo do kraja...nema veze...čekam taj "klimaks" i nadam se da će me tada "trefiti" nešto o čemu ti govoriš a meni je strano


zoja444 zoja444 21:44 07.01.2011

Re: ...

aleksanadar
cini mi se da ce prica otici u nepoznatom pravcu.
Увек ми се чинило да су мушко-женски односи и враџбине у некој тајној вези.


nisam pristalica vradzbina, ali je nesumljivo da i musko-zenski odnosi mogu otici u nepoznatom pravcu.

edit

idealan partner je onaj cije nam se vrline dovoljno svidjaju, a cije nam mane ne smetaju previse.
zoja444 zoja444 22:07 07.01.2011

Re: ...

svbobo
misliš ovako nešto...nisam siguran da se razumemo do kraja...nema veze...čekam taj "klimaks" i nadam se da će me tada "trefiti" nešto o čemu ti govoriš a meni je strano


aj, mozda nije sluh u pitanju... vec vrsta muzike.



Vladimire, oprostite, ovo je cist sevdah klasik.
htela sam da ga preko reci linkujem, ali nece nesto, ne funkcionise

ma, ja tebe sve razumem... samo pasiv treba da promenis u aktiv.
svbobo svbobo 23:01 07.01.2011

Re: ...

ma, ja tebe sve razumem... samo pasiv treba da promenis u aktiv.

sad ja tebe ne razumem!
p.s.
Vladimire,oprostite! još samo ovo da razjasnimo-JAKO JE BITNO!!!
Pazi ovaj sled...
aktiv,pasiv,George Michael...malo je mnogo simbolike u kojoj se ne nalazim...Vi to meni "inputirate" želite li reći možda da na pogrešnom mestu tražim svoje emocije,želite li reći da je moja pesma,nešto tipa...

hahahahahaaaa...očekujem izvinjenje!
zoja444 zoja444 23:35 07.01.2011

Re: ...

svbobo
ma, ja tebe sve razumem... samo pasiv treba da promenis u aktiv. sad ja tebe ne razumem!p.s.Vladimire,oprostite! još samo ovo da razjasnimo-JAKO JE BITNO!!!Pazi ovaj sled...aktiv,pasiv,George Michael...malo je mnogo simbolike u kojoj se ne nalazim...Vi to meni "inputirate" želite li reći možda da na pogrešnom mestu tražim svoje emocije,želite li reći da je moja pesma,nešto tipa...
hahahahahaaaa...očekujem izvinjenje!


aj, aj, koji nesporazum.
evo, izvini, molim te.
ti se mene sve pogresno razumeo.
ali, da ne pravimo trol.
ja sam pogresila u objasnjenjima sopstvenih misli, izvini jos jednom.

p.s. GM je bio sporedan, bitna je bila pesma... ali da ne komplikujem previse.
p.p.s. oko, aktiva i pasiva, vrati se na moj prvi komentar... nece ti se "desiti" zaljubljenost vec i ti u tome treba da ucestvujes

drzim ti palceve da se zaljubis u ovoj godini, i zelim ti sve najbolje ... moze?
svbobo svbobo 00:11 08.01.2011

Re: ...

drzim ti palceve da se zaljubis u ovoj godini, i zelim ti sve najbolje ... moze?

pusti palčeve...dobro je i ovako,ne boli me glava!Ispostaviće se da sam privilegovan a ne uskraćen za to "čudno" stanje svesti...
hvala,na lepim željama,na "sevdah klasiku" koji me je dodatno zbunio...na kraju...oprošteno ti je sve i izvinjenje se u potpunosti prihvata!
sad još vidi kako Vladimiru da objasniš ovaj i ovoliki trol...ja htedoh samo da doprinesem temi i nesebično podelih svoju životnu priču sa svima...a ti...udarila po trolu...
Vladimire,oprostite!
zoja444 zoja444 00:50 08.01.2011

Re: ...

svbobo
...a ti...udarila po trolu...


eh, sad. delimo odgovornost. nema vrdanja.

Vladimire, izvinite i oprostite.
svbobo svbobo 01:14 08.01.2011

Re: ...

eh, sad. delimo odgovornost. nema vrdanja.

naravno...
dolybell92 dolybell92 16:45 08.01.2011

Re: ...

svbobo
Ne znam da li tu hodža može da pomogne, neki zapis da dâ.. ?

sećaš li se

kakav zapis?kakav hodža?


Private answer only....
kukusigameni kukusigameni 01:13 07.01.2011

...

Hristos se rodi!
mirelarado mirelarado 03:32 07.01.2011

Re: ...

vladimir petrovic vladimir petrovic 10:12 07.01.2011

Re: ...

Mirelarado:

Miriam Makeba rules!

vladimir petrovic vladimir petrovic 10:15 07.01.2011

Re: ...

kukusigameni
...Hristos se rodi!


Vaistinu se rodi!



docsumann docsumann 10:26 07.01.2011

Re: ...

mirelarado mirelarado 11:38 07.01.2011

Re: ...

vladimir petrovic
Miriam Makeba rules!


Магичан глас. Магична музика.


aleksanadar aleksanadar 10:30 07.01.2011

Cricket

kriket i bejzbol uživaju reputaciju sportova koje samo - oni razumeju.


Мала исправка. Бејзбол је национални спорт у Сједињеним Државама, а у Британији је слабо (колико знам) заступљен. Што се крикета тиче, он се игра у Уједињеном Краљевству и земљама Комонвелта (Commonwealth), а нешто слабије у Сједињеним Државама.

Тачно је да су правила крикета сасвим тајанствена, осим, наравно, онима који га играју. Боравећи у Енглеској распитивао сам се код наших људи, али нико, буквално, није знао ништа или скоро ништа о крикету. Човек који покуша да нешто сазна, најчешће ће чути да је игра доста "компликована" и да је странцу тешко да докучи њене тајне. То је, дакле, "нешто њихово".

Све што сам сазнао било је да се игра са батом (којим се удара) и лоптом, да поједини мечеви трају неколико дана и да су играчи обучени у белу одећу. Мечеве, као што се може очекивати, често прекида киша, па се играчи (и публика) тада повлаче и пију чај, уз колачиће.

Све у свему, ово личи на неку церемонију, зар не?

Ипак, пошто је једно игралиште било у близини, замолио сам да уђем и посматрао игру, неко време. Изгледа сасвим енглески.

vladimir petrovic vladimir petrovic 11:33 07.01.2011

Re: Cricket

Aleksanadar
... Мала исправка. Бејзбол је национални спорт у Сједињеним Државама, а у Британији је слабо (колико знам) заступљен.


Jeste, u medjuvremenu je bejzbol postao nacionalni sport u SAD, ali kažu da je startovao u Engleskoj.

Evo šta kaže neizbežna Wiki:

...Baseball is a bat-and-ball sport played between two teams of nine players each.... Evolving from older bat-and-ball games, an early form of baseball was being played in England by the mid-eighteenth century. This game and the related rounders were brought by British and Irish immigrants to North America, where the modern version of baseball developed. By the late nineteenth century, baseball was widely recognized as the national sport of the United States...

Onaj od koga sam čuo ovu začudjenost oko engleskih igara, nabrajajući kriket i bejzobl dodao je još i - golf, ali sam ja izostavio golf, nije mi stalo da previše delujem ubedljivo, he, he, he...

Ma, kažem ja, Englezi jesu simpatično čudni! (Da pomenem da ja Englezima često prebacujem kako im je slikarstvo tanko, kako im je kuhinja još tanja, ali im kapu skidam za književnost... A što se Škota tiče, volim škotski viski, a ne volim škotski kilt!)



Ali, da se ja vratim na meni drage Afrikance, koji imaju zaista začudjujuće maske




gedza.73 gedza.73 18:54 07.01.2011

Srećni praznici

Svu sreću i zdravlje svima. I onima koji danas slave, i onima koji su slavili, i onima koji ne proslavljaju.


gedza.73 gedza.73 18:55 07.01.2011

Morbidno, zar ne?

Da samo izdvojim jedan mali delić teksta.
kankve je priznala da je omadjijala Mbangašia Čipapu, čije telo je kasnije iskopala iz groba, sa namerom da ga pojede. Takodje, izjavila je na sudu da je deo leša dala svojoj prijateljici Musole, na veresiju.

Naravoučenije
Čast svakome, veresija nikome.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:30 07.01.2011

Re: Morbidno, zar ne?

gedza.73
Da samo izdvojim jedan mali delić teksta.
kankve je priznala da je omadjijala Mbangašia Čipapu, čije telo je kasnije iskopala iz groba, sa namerom da ga pojede. Takodje, izjavila je na sudu da je deo leša dala svojoj prijateljici Musole, na veresiju.

Naravoučenije: Čast svakome, veresija nikome.


Naravno da je morbidno, zato sam gore, u tekstu, stavio upozorenje:

Napomena: preosetljivim osobama savetuje se da ne čitaju dalje, zbog uznemiravajućih delova nekih članaka:

Drago mi je da si ti imao strpljenja da čitaš redom i da si primetio ovaj detalj oko veresije.

Evo kako je to bilo u originalu, na engleskom:

Mukankwe confessed that she bewitched Mbangashi Chipipa, whom she later exhumed at the burial grounds with intent to eat.
She also told the court she gave part of it to her friend Musole on credit.
Asked whether there was truth in the matter, Musole agreed, saying Mukankwe gave her a hand of the deceased which she later ate...



P. S. Srećan Božić tebi.
nsarski nsarski 19:18 07.01.2011

OK, Horatio, zapoceo si tesku temu...

Vradzbine, vrhunaravne pojave, i slicno.
S tim u vezi, mogao bi malo da ti zagolicam mastu. Znas kako se kaze: primates like to stimulate their brains.
Evo ovako - pre par dana je renomirani casopisi prihvatio da stampa rad poznatog psihologa (socijalnog psihologa) Daniela Bem-a, profesora sa Kornel univerziteta, u kome on pokazuje da je eksperimentalno potvrdjeno nesto sto bi se moglo nazvati ESP (Ekstra Sensory Perception). Wow! Psiholozi celog sveta su skocili na noge! Revolucija je pocela da se javlja na horizontu.
Ovo je ludilo, potpuno ludilo! Ne mogu da verujem da ce taj casopis to da stampa!, bile su najcesce reakcije. Medjutim, kako za sada stvari stoje, rad ce ipak biti stampan.
U svojim eksperimentima, Bem je testirao studente da vidi imaju li nekakvu moc predvidjanja buducih dogadjaja, posebno ako treba da pogode (predvide) da li ce se na ekranu pojaviti slika neke izazovne zenske ili, npr., kurbla od Tojote. I, prema njegovim recima, postoje indikacije da prekognicija postoji. To je, kaze on, jedini nacin da objasni svoje eksperimentalne rezultate.
E, sada. Profesor Bem je profesor emeritus na Kornelu, sto u prevodu znaci da je mator kao Biblija. Tako stari ljudi cesto imaju zelju da nacine poslednje veliko genijalno otkrice, pa im se nekad omakne da prolupetaju u zaru zelje da preteknu penzionisanje i, jelte, smrt.
Sve zajedno, naucna javnost je u neverici, profesor Bem pije caj i uziva ocekujuci reakcije, a mi na blogu o svemu diskutujemo. Idila za Bozic.
Pa me zanima sta ti mislis o mr. Bem-u, ESP-u i slicnim pojavama?

Evo ti link
Journal’s Paper on ESP Expected to Prompt Outrage
dolybell92 dolybell92 19:51 07.01.2011

Re: OK, Horatio, zapoceo si tesku temu...

Bem je testirao studente da vidi imaju li nekakvu moc predvidjanja buducih dogadjaja, posebno ako treba da pogode (predvide) da li ce se na ekranu pojaviti slika neke izazovne zenske ili, npr., kurbla od Tojote. I, prema njegovim recima, postoje indikacije da prekognicija postoji.


Nekakva vrsta prekognicije postoji,
ne kod svakog po pravilu, naravno,
samo što se ona ne može naručivati
ili izazivati - ona se dešava sama od sebe,
potpuno neočekivano i bezrazložno
(to govorim iz ličnog iskustva).

Jedna vrsta prekognicije koja je najćešća,
(i maltene nema osobe kojoj se ne dešava),
je da pomislite na nekog iz čista mira,
o kome niste ništa čuli, niti ga dugo videli,
niti ga je ko pominjao... nego bup - misao,
pa se i sami zapitate otkud vam sad on / ona pade na pamet.
Posle vrlo kratkog vremena je srećete ili o njoj nešto čujete,
i potpuno blesavo tada zvuči " Baš sam pomislio na tebe
pre neki dan (sada, juče... )" - naravno da vam
se ne veruje, jer je neverovatno, ali je tako.

U predviđanja eksperimentalnog tipa
koji bi mogli da pokažu i ev. dokažu
nečije posebne sposobnosti na verujem
da mogu biti uspešni, kao što se do sada i
ispostavljalo da su neuspešni.
Nema toga koji ne bi te svoje sposobnosti
(ako ih stvarno poseduje i može njima da upravlja
po svojoj volji) iskoristio u bilo kojoj kockarnici
ili igri na sreću.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:56 07.01.2011

Začudjenost, moje je ime

Nije moja namera večeras bila da govorim o vradžbinama per se, o prekogniciji, psychic abilities i tome sličnom, već pre o onome drugom što sam lakonski stipulisao kao „i još nešto“, nešto što prelazi granice samog ovog teksta. Pritom mislim na Afriku.

Ja sam začudjen. Začudjenost i strahopoštovanje prema postojanju, to je ono što me tera. Ja ne kažem za sebe da sam na nivou onih Hindusa koji su u svojim svetim knjigama Vedama beležili mnoge začudjenosti, uključiv i onu poznatu „što belo mleko izlazi iz crvene krave“, ali da sam jako začudjen, jesam.

Ja se slažem sa onima koji kažu da postoje situacije u kojima se suština ne da očima sagledati. Najlakše je reći: ja ne verujem. To ne rešava stvar. To komplikuje stvari. Nije dovoljno ni znati stvari, jer mudraci ukazuju da je u pitanju pre „biti“, nego „imati“. Kao i da znanje, ili naše verovanje u znanje koje posedujemo, ponekad može škoditi. Stvari treba shvatati.

Tu je zapelo kod mene. Večeras, I feel trapped inside my own head. Naravno da things aren't always how they seem. Otuda moje začudjenosti. Ili je ime tome nešto drukčije?

Bilo kako bilo, ja nisam baš sklon sholastičnim diskusijama.

Dva pitanja vise u vazduhu:
Da li vi pijete vino kada je Srpski Božić?
Da li vi slušate muziku/pesmu?

Tako mi je stalo do pesme. S tim u vezi, podsećam vas da je Milorad Pavić, u „Predelu slikanom čajem“, negde zapisao:

„Došli su na jutarnju službu u ovdašnju crkvu, umešali se medju svet kojeg je bilo kao u kašici. Stajali su u dimu i slušali pojanje na grčkom. Iako je bilo ravno samoubistvu otkriti svoje negrčko poreklo i odati pred tolikim svetom svoj srpski jezik, jedan od njih, onaj najstariji po činu, nije mogao odoleti iskušenju. Pustio je svoj lepi glas od kojeg su se pogasile sveće i promenili se mirisi u crkvi. Pošto je čovek pojući stajao uz vrata, svima nam se učinilo za časak da crkva nije sagradjena na pravom mestu, jer mu ne poklapa glas kako valja, nego malo postrance, i svi smo osetili da bi gradjevinu trebalo malčice pomeriti... „.

Čujte Pavla Aksentijevića.





nurudin nurudin 23:09 07.01.2011

Re: Začudjenost, moje je ime

Dva pitanja vise u vazduhu: Da li vi pijete vino kada je Srpski Božić?


Да...



Da li vi slušate muziku/pesmu?


Рекли смо да се нећемо "викати", него ћемо се "тикати"...

Čujte Pavla Aksentijevića


Браво, Владимире, сјајан избор музике, а сјајан и блог...
dolybell92 dolybell92 06:03 08.01.2011

Re: Začudjenost, moje je ime

Ja sam začudjen.
Začudjenost i strahopoštovanje prema postojanju, to je ono što me tera.


...i sve ćeš se više čuditi...da, da...

ps. Da, muziku slušamo always,
a vino pijemo sometimes...

vladimir petrovic vladimir petrovic 23:13 08.01.2011

Re: Začudjenost, moje je ime

a vino pijemo sometimes...


Eh, svašta čovek radi ponekad...

fantomatsicna fantomatsicna 22:29 08.01.2011

Vradzbine i jos ponesto

Vradzbine tj Magija ima razne oblike..meni je npr Magija kad isplovim svojom (zardjalom) broicom na more pa u daljini vidim nebo se poljubilo sa zemljom..koji Mag je to omogucio?:)
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:06 08.01.2011

Re: Vradzbine i jos ponesto

fantomatsicna
... Vradzbine tj Magija ima razne oblike... meni je npr. Magija kad isplovim svojom (zardjalom) brodicom na more pa u daljini vidim nebo se poljubilo sa zemljom..koji Mag je to omogucio?:)


U Zambiji nebo ume da bude tropski lepo, i da nas tera da dobijemo veoma različite asocijacije od slika horizonta.

A izvanredne boje neba i zemlje u spajanju nam se čine kao poklon nekog velikog Maga, ma ko on bio, ma gde se nalazio.

Hvala što ste se javili.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana