Kultura| Život

Vradžbine i još po nešto, čemu? (III)

vladimir petrovic RSS / 20.01.2011. u 17:45

Jevrejima je ionako svega preko glave (Filip Rot: Profesor žudnje)

Evo trećeg (i poslednjeg) nastavka ove kratke „afričke serije". Prvobitna namera mi je bila da u sledećim nastavcima pišem o tradicionalnim verovanjima Zambijaca (polazeći  od toga da vradžbine i magija čine deo tih verovanja),  pored ostalog i zato što „sa terena" imam više zabeležaka u začudjenosti svojoj. Medjutim, ipak odlučujem da završim seriju sa razgovorom koji sam imao sa jednim dvadesetosmogodišnjim Zambijcem.

Tunde Siakaula mi priča, dok sedimo ispod razgranatog mangovog drveta:

„Mi, Afrikanci (kao i drugi Zambijci u kontaktima sa belcima, on govori „Mi, Afrikanci", ne ograničava se, dakle, samo na Zambijce), uvek ćemo ostati Afrikanci, ma koliko da se vremena menjaju". U njegovom glasu nema tuge zbog toga, a ni ponosa, on smatra da time iskazuje samo jednu jednostavnu činjenicu, koju treba prihvatiti bez traženja objašnjenja.

Tunde je jedna čestita duša, prava „anima candida". Dobar je do prostodušnosti, da mi se čini da se pod tom jednostavnošću krije autohtono dostojanstvo afričkog čoveka. Dosta je ćutljiv, i ponekad deluje nespretno dok razgovara sa mnom. Nema sumnje da je otresit, mada se olako zbunjuje, ali na bezazlen način, a ta njegova bezazlenost deluje prilično dirljivo. Naročito biva zbunjen kada razgovor navodim na „apstraktna razmišljanja", odnosno kada pokušavam da „proniknem u srž stvari", usput pokušavajući da budem duhovit, šaleći se s njim; tada se u njegovim očima opaža blaga ukočenost.

U vezi sa afričkom tradicijom i religijskim verovanjima (za njega je to - isto), on nastavlja tiho, kao da je u blagom zanosu, koji se često primećuje kod Zambijaca kada o tome govore:

„Čovek mora da veruje. Samo budala može smatrati da ono što vidi jeste sve što postoji. Kada sam bio dete moji stari su mi govorili da je dužnost nas, Afrikanaca, da poštujemo misterije, da ne tražimo previše objašnjnja u vezi sa njima i da živimo sadašnji trenutak u svakom dobu naših života. Kako ja razumem, to je osnov afričkog pristupa tradicionalnim verovanjima, ali i življenju uopšte".

Dodaje zamišljeno: „Bog i priroda jesu - jedno. Tome je pridodat čovek, s tim što je njegova uloga izuzetno važna. Bog i priroda bili bi bez svrhe i smisla kad ne bi bilo - ljudi".

To me podseća na Zaratustrine reči: „Kakva bi bila tvoja sreća, o velika zvezdo, da nemaš one koje osvetljavaš", ali brzo shvatam da nema svrhe pominjati mu Ničea, pa ništa ne kažem, kako ga ne bih zbunjivao, odnosno prekidao u mislima.

On primećuje da ga pažljivo slušam, dok ja povremeno klimam glavom, kao učtiv čovek. Smerno spušta pogled i svojim tankim, izduženim prstima, kao u pijaniste, čupka travu na kojoj sedimo, pa nastavlja: „Naš tradicionalni način življenja reflektuje život takvim kakav on ovde jeste, a ne takvim kakav bi trebalo da bude. Čovek mora da saradjuje sa večnim višim silama, umesto da nastoji da ih potčini sebi; mora uskladjivati svoje instinkte sa njima, kao što riba usaglašava svoje bivstvovanje sa opasnim vodenim strujama. A kako riba ne sme biti žedna u vodi, tako ni čovek ne sme biti u neskladu sa prirodom. Od čoveka se očekuje da živi, da se razmnožava, da uživa blagodeti Boga i prirode. Istovremeno, od njega se očekuje da bude dobar prema drugima, da ne čini zlodela, da greši što manje može, jer greh čovekov je uvreda za božanstva, a u prvom redu uvreda za duhove predaka. Tako mi, Afrikanci, živimo naše male živote, zadovoljni sa onim što imamo i bez prevelike žudnje za onim  što nemamo".

Ovo pominjanje kulta predaka tera me da ga indiskretno ankuražiram da mi govori o tome. On mi ukazuje da u Zambiji, kao i u drugim delovima Afrike, imaju mnogo poštovanja prema duhovima predaka, citirajući reči jednog pesnika: „Tradicionalni Afrikanci osluškuju govor prirodnih sila, glasove vatre i vode, fijuke vetra, šapat drveća, plač stena, šuštanje trave, ječanje šuma, uzdahe noći, pesmu meseca - u njima prepoznajući poruke svojih neumrlih predaka". A onda, kao da ponovo zanos ovlada njime, on poče recitovati stihove:

„Mrtvi nisu mrtvi.

Slušaj stvari više nego bića.

Čuj glas vatre, čuj glas vode.

Slušaj uzdahe šiblja koje donosi vetar.

To je disanje predaka koji nisu otišli,

Koji nisu ispod zemlje, koji nisu stvarno mrtvi.

Oni koji su umrli nisu zauvek otišli.

Oni su u mraku koji postaje svetliji,

Oni su u mraku koji postaje tamniji...

Mrtvi nisu mrtvi, oni koji su umrli nisu zauvek otišli...". 

Kaže da Afrikanci veruju da do nesreća ljudi dolazi zbog gneva duhova predaka ili zbog - vradžbina. Kada ga navodim da govori o vradžbinama, malo se snebiva, kao da instinktivno oseća da o „nekim stvarima" ne treba previše govoriti jednom Evropljaninu (on uvek radije kaže „vi, Evropljani", nego „vi, belci"), smatrajući da Evropljanin, ma koliko bio dobronameran, ne može to potpuno razumeti. Pada mi na pamet da bi se verovatno Srbin (ili Vlah iz Homoljskog kraja) slično osećao i snebivao kada bi se našao u situaciji da nekom radoznalom, zalutalom Japancu objašnjava „vlašku magiju", odnosno stari lokalni tradicionalni obićaj „ubijanja staraca s hlebom" (u uslovima velike oskudice, neki su prinudjeni da ubijaju svoje roditelje, iako će kasnije iskusiti istu sudbinu: starcu, koji se smatra parazitom, sin stavlja hleb na glavu, pa ga preko hleba udara drvenim maljem, uz reči: „Ne ubijam te ja, nego to ubija ovaj hleb"!). Srećom, taj običaj se više ne praktikuje, ali se pominje; Ispričao sam mu to, kako bih ga odobrovoljio da se više otvori  u razgovoru.

On me gleda bezazleno: „Ja ne mogu komentarisati taj primer iz vaše zemlje, vi Evropljani imate svoje običaje i praksu, koje se umnogome razlikuju od naših. I neka je tako. Opet, načelno govoreći, čini mi se da smo mi Afrikanci više vezani za tradiciju. Pored pomenutog poštovanja kulta predaka, mi u Zambiji imamo i neke tradicionalne običaje koji su, na odredjeni način, veoma neobični. Neki od njih su naizgled primitivni i teško shvatljivi vama Evropljanima; oni se ne mogu objasniti trezvenim rasudjivanjem, ali se održavaju, jer naše življenje se umnogome odvija u zavisnosti od tradicije. Pomenuću jedan običaj u koji sam ja lično bio uvučen, koji je i danas rasprostranjen, manje ili više, kod svih plemena u Zambiji, a to je tzv. 'seksualno čišćenje udovica'.

U njegovim kestenjastim očima, ustalasanim osećanjima, pokazuje se neizreciva tuga. „Kada sam završio srednju školu, moj stariji brat, koji je bio oženjen i sa malom decom, umro je od - side. Posle  odredjenog vremena, običaj je nalagao da se njegova udovica 'seksualno očisti',  kako bi se mogla preudati i otići iz naše šire porodice. Ja sam bio drugi po redu, medju braćom (mladji od mene bili su još golobradi dečaci), pa se od mene očekivalo i tražilo da obavim tu dužnost, što je bukvalno značilo da, uz prethodnu molitvu seoskog vrača, jednu noć provedem u kolibi moje snahe, kako bih imao seksualne odnose s njom, i tako je 'očistio' od uspomene na pokojnog muža. Običaj nalaže da to najčešće radi jedan od braće pokojnika. Time bi ona dobila 'zeleno svetlo' da može krenuti svojim novim putem, udajom za novog čoveka i radjanjem njegove dece, pored siročića koje već ima.      

U pitanju je delikatan običaj koji se praktikuje od drevnih vremena. Ja sam imao jedva osamnaest godina i bio sam prvi u porodici koji je završio srednju školu. To je značilo da sam bio učeniji, odnosno više načitan od drugih, da sam znao više o sidi, pošasti koja u poslednje vreme vidno hara Zambijom i susednim zemljama. Sama ideja da se sida prenosi seksualnim putem mene je užasavala i nalagala mi oprez. Stoga sam smogao hrabrosti da kažem 'ne', jer sam se, budući mlad i neiskusan, bojao da intimno budem blizak sa ženom koja je pre toga delila postelju sa bolesnikom od side, makar on bio i moj rodjeni brat. Ni danas ne znam da li sam pravilno postupio, mada se tada nisam kolebao. Ovde u Africi postoji mudra izreka da i pametnom čoveku, da bi pametno postupio, nije samo pamet dovoljna. Ako nisam pravilno postupio, neka mi duhovi predaka oproste moje tadašnje slabićstvo. Sa današnje distance, verujem da sam dobro postupio, mada sam tada imam utisak da prekoračujem sopstvene granice.

Naravno, moj negativan odgovor nikome nije bio po volji. Moji roditelji su bili zbunjeni i razočarani, kao i svi stariji u našoj široj porodici, a i u seoskoj zajednici, jer to nije privatna stvar, to je stvar zajednice. A najviše od svih je bila razočarana - moja jadna snaha. Naime, običaj je nalagao to što se od mene tražilo, jer se veruje da udovica, koja se preudaje a prethodno nije 'očišćena', neće imati mira, duh umrlog muža će joj se javljati kao prividjenje i večno je progoniti, od čega se ona može izgubiti duševno, odnosno poludeti. A teško je afričko ludilo. Strah od ludila je veoma jak kod nas, jači od strahova od gladi, žedji i drugih fizičkih nedaća kroz koje čovek može prolaziti. Sve se lakše izdrži i preboli nego - ludilo. Ludih ima dosta, skoro u svakom selu ima po nekog ludaka, zbog nečega. Stoga, svaka udovica preklinje braću svog pokojnog muža da dobije 'očišćenje' kako bi se mogla obratiti senima pokojnika sa molitvom u stilu: 'Tvoj brat me je očistio, oprosti mi što odlazim s drugim čovekom, ne progoni me, počivaj u miru'. Ako se njoj to pravo na 'očišćenje' uskrati, ona će ne samo biti nesrećna, već može i podneti tužbu lokalnom sudskom (starešinskom) veću, koje uglavnom donosi presudu u njenu korist - da joj neko od braće pokojnog muža mora izaći u susret kako bi ona čiste savesti krenula svojim novim putem. Čak i novi izabranik udovice preklinje da joj se izadje u susret, jer niko ne voli oženiti ženu koja prethodno nije 'očišćena', iz bojazni da bi naknadno mogla - poludeti. Elem, posle mog odbijanja potraženo je alternativno rešenje, jer alternativa ima ako ljudi istinski žele rešiti problem. Stvar je okončana tako što je nadjen jedan od moje polubraće po ocu, pet godina stariji od mene, da umesto mene, završi posao 'seksualnog čišćenja' obudovele udovice mog brata. Ona se potom preudala i srećno danas živi u novoj sredini. (Na moje naivno pitanje da li se obred seksualnog čišćenja praktikuje i u obrnutim slučajevima, kada čoveku umre supruga, pa da ga svastika mora seksualno oslobadjati, Tunde odgovara potvrdno). Od tada je proteklo pet-šest godina. Ja sam se, idući za svojom sudbinom, doselio u Lusaku, ovde našao posao i živim svoj skromni život Našao sam i ženu s kojom ću se jednog dana oženiti. Nastojim da se dalje obrazujem, pohadjam večernje kurseve iz računovodstva, voleo bih postati bankarski činovnik. Usput budi rečeno, moj polubrat, koji je umesto mene obavio tradicionalnu dužnost 'seksualnog čišćenja' moje bivše snahe nije dobio sidu, on je i danas živ i zdrav; u svom rodnom selu danas živi sa svoje - tri žene, kako mu to lokalni običaji dozvoljavaju. Da čovek istovremeno ima tri/četiri žene još uvek se dogadja u ruralnim krajevima, dok je u Lusaki takvih praktikovanja sve manje". S tim u vezi, Tunde dodaje da su afrička tradicionalna verovanja, u svojoj suštini afirmativna i maksimalno prirodna, usmerena ka ovozemaljskom, sadašnjem životu. Stoga je za Afrikanca uglavnom neprihvatljiv celibat, jer se smatra da nije normalno da se čovek ne ženi/žena ne udaje, te da ne stvaraju decu. Nije dozvoljeno da žena/muškarac odbije stupanje u brak. Žena ponekad bez pitanja ulazi u poligamni brak, dakle biva jedna od više žena jednog muškarca, smatrajući da je i to bolje nego da ostane neudata. S druge strane, neudata žena se smatra opasnošću po društvo, pošto može dovoditi u iskušenje čestite neoženjene ljude, uključujući i nadobudne mladiće. A ako neki muškarac kojim slučajem nema ženu, on je uglavnom  ignorisan u svom okruženju. Čovek bez žene smatra se polovinom čoveka, a možda još i manje, pa zato neoženjenih uglavnom i nema. Svi afrički bogovi su oženjeni, a boginje su udate. Afrikancima je zato neprirodno da čovek sebe samovoljno kažnjava celibatom, zbog nekih uzvišenih ciljeva, što nameće, recimo, katolicizam, ne dozvoljavajući sveštenicima da se žene. A katoličkih crkava ima sve više u Lusaki. (Zambija je jedina afrička zemlja koja se zvanično proglasila „hrišćanskom", uz laičko objašnjenje da ako neke druge zemlje mogu sebe proglašavati džamahirijama, onda i Zambija može sebe proglasiti hrišćanskom zemljom). Zambijcima teško pada taj princip celibata katoličkog sveštenstva; ima dosta mladih pobožnih ljudi koji iskreno (ali na svoj način) prihvataju katolicizam, ali se ne usudjuju ići u sveštenike, jer ne mogu ostati neoženjeni celog života, to im izgleda neprirodno. Smatraju da Bog u hrišćanstvu (katolicizmu) nema prava da traži od čoveka da čini ono što je neprirodno. (Stoga, primetno je da u supsaharskoj Africi uglavnom nema manastira, sa monasima i monahinjama koji žive u celibatu. Nema ni pustinjaka koji život provode u traženju uzvišenog, radi spasenja duše, kao što je slučaj u Indiji. Nema asketizma. Nema mučnih meditacija u samoći koje bi dovodile do pojedinačnih ekstaza. Medjutim, svojevrsna brza ekstatična stanja, kako kolektivna tako i pojedinačna, u Africi se postižu  svetom igrom, uz tam-tam muziku i pesmu, što se smatra jednim od najboljih iskazivanja verovanja... Još se setih da Dž. Frejzer, u Zlatnoj grani pominje da se od supruge očekuje, dok joj je muž odsustvuje više dana, „da nikoga na pušta da prodje iza nje, ili da stoji pred njom dok ona sedi, a u krevetu mora sve vreme ležati na stomaku". Žene to znaju, pa se, kažu, obično ne upuštaju u ljubavne pustolovine dok su im muževi u lovu).   

Tunde je zaćutao i gledao u tamnozeleno lišće mangovog drveta. Na moje pitanje čime se bavio njegov otac, pored obrade zemlje kako bi prehranjivao porodicu, kaže da se bavio onim čime se bave mnogi drugi - pravljenjem drvenih skulptura, koje se koriste u tradicionalnim verovanjima. (To me podseća da afrička umetnost uopšte ima prvenstveno religijski karakter, a da glavni oblik umetničkog izražavanja Afrikanaca jeste skulptura, za koju učeni ljudi tvrde „da se karakteriše rigoroznom shematizacijom i visokom stilizacijom, s potpunim ignorisanjem anatomske realnosti, pri čemu se svodi na dekorativnu ekspresiju i statički simbolizam; potenciranje na preteranom isticanju pojedinih elemenata i deformisanim anatomskim detaljima, ili na jakom uprošćavanju oblika, za rezultat ima intenzivam ritam oblika' ili 'ritam linije', jer je ritam za Afrikance vrhunac estetskog doživljaja, bilo da se radi o muzici ili plastičnim umetnostima". Stoga mnogi smatraju da se afrička skulptura ne može razumeti samo gledanjem, za pravo razumevanje potrebno je saznanje zašto je napravljena, čemu je namenjena; ona nije stvorena 'umetnosti radi', već u prvom redu radi zadovoljavanja religijskih potreba, bilo pri izvodjenju rituala, bilo za stavljanje u hramovne postaje).

Tunde dodaje da umetnički predmeti imaju za cilj da privuku i zadrže duhovne sile, kako onoga ko ih pravi tako i onoga ko ih poseduje. U mnogim sredinama ljudi više vole da sami prave figure, naročito maske, nego da naručuju od profesionalnog zanatlije iz drugog kraja, iz straha da on, namerno ili slučajno, dozvoli da u njih, dok ih pravi, udju neke zlonamerne sile, koje drugima mogu naneti štetu i bol. Otuda, za oko Evropljana, ima mnogo amaterski napravljenih skulpturalnih predmeta, pošto ih nisu pravili pravi majstori, već priučeni ljudi, pridajući manje značaja njihovom estetskom oblikovanju a više svrsi zbog koje su ih pravili. A kako se veruje da u materijalu od koga se prave skulpture prebivaju duhovi, nekim drvenim skulpturama, u čovečjem ili životinjskom obliku, dodaju se 'magične supstance' (krv čovečja izmešana sa prahom dobijenim od istucanih osušenih repova guštera ili drugih gmizavaca, dlake sa glave, razni minerali i slično), što se stavlja u naprsline, najčeše na stomaku ili na zadnjem delu glave. Naprslina se onda zamaskira strugotinom natopljenom katranom i prefarba, tako da se ne primećuje. Veruje se da te supstance korisniku skulpture obezbedjuju posebnu moć za kontakt sa duhovima.  

Vraćamo se na situaciju u kojoj živi Tunde. Za razliku od svog polubrata on se opredelio, naravno, za - jednu ženu. Našao ju je pre dve godine, ali se u njegovom slučaju pre radi o veridbi nego o braku. Naime, pošto još nije u celosti isplatio lobolu (miraz) ženinim roditeljima, kako to drevni običaj nalaže (isplaćuje ga u ratama), njegova izabranica još ne živi stalno s njim, već odvojeno, kod svoje tetke, kod koje je uposlena kao prodavačica u dućanu. Tako on i dalje živi sam u Kalingalingi, predgradju Lusake (Ja ne mogu a da se ne nasmešim kada on pominje naziv kraja u kome živi, pošto mi je ovo Kalingalinga veoma zvučno i simpatično). U medjuvremenu, dobili su jedno dete, o kome brine majka, a on pomaže, sa distance (Pol deteta se obično ne pominje, pošto roditelji računaju na još puno dece). Naravno, on povremeno posećuje ženu i dete, posećuju i oni njega i tako će biti sve dok jednog dana (što nije daleko) on ne finalizuje formalnost oko plaćanja miraza. Tada će prirediti skromnu svadbenu svečanost i oni će otpočeti zajednički život. Ne žali se zbog stanja 'produžene veridbe', ta praksa je dosta česta, mnogi Zambijci izrode i više dece pre nego što se zvanično venčaju.  

Pokušavajući da ga malo provociram, pitam ga da li zavidi svom pomenutom polubratu zbog njegove - tri supruge, tamo u selu iz kojega je on otišao. Tunde odgovara bez razmišljanja: „Nimalo". A onda, u nameri da bude pravičan u prosudjivanju situacije, uz dečački osmeh, sa dopadljivom iskrenošću, kaže da on zapravo ne zna ko je od njih dvojice - srećniji. Medjutim, vidi se da potajno veruje da je to on, Tunde Siakaula, ali mu stidljivost ne dozvoljava da to jasno pokaže.

Što se tiče verovanja u vradžbine, Tunde ne negira njihovo postojanje. Smatra, kao i svi oko njega, da vradžbine daju objašnjenja „koja nauka i uvezene religije, uz sve poštovanje, da mogu dati". Zatim dodaje, ponovo uz osmeh, bez vidnog nastojanja da bude mnogo ubedljiv: „Verovanja u vradžbine postoje, ali tome ne treba pridavati previše značaja. U njima ima dobrog i lošeg, ali je u svakom slučaju lošeg manje nego što na prvi pogled izgleda. Smatram da se sa vradžbinama ne sme ići u krajnosti, što se nažalaost ponekad dogadja, jer svrha tradicionalnih verovanja Afrike nije nikada bila bilo kakvo idenje u krajnosti. S druge strane, ta verovanja nisu vezana samo za većinu siromašnih ljudi u Zambiji, koji ne umeju otkriti razloge nesrećama koje im se dogadjaju, a siromašnima se nesreće stalno dogadjaju. Ona nisu strana ni bogatim Zambijcima, a što je još važnije, ni onima koji su se školovali na evropskim i američkim univerzitetima, pa se vratili da ovde žive i rade. To pokazuje da verovanja u vradžbine čine deo šireg afričkog mentaliteta... Nama se ovde ponekad učini da čoveka duševno potpuno zdravog uopšte i nema, pa je dobro da postoje vračevi. Sa manje ili više uspeha oni doprinose uspostavljanju nekakvog kosmičkog reda, kada životne situacije postanu haotične, a to neretko biva. Usluge vračeva mogu izbeći samo ljudi najjačih nerava i najoštrijeg uma, kojih je malo. Zapravo, baš medju takvima se i regrutuju - vračevi, jer vračem ne može postati neko ko je po prirodi zavisan od - vračeva. S druge strane, čovek treba da ima mnogo hrabrosti pa da se javno usprotivi onome što je u ovoj zemlji opšte verovanje. Manje se postavlja pitanje u kojoj meri neko stvarno veruje u vradžbine, to je individualna stvar, ali javno neverovanje nije individualna stvar, pogotovu nije u ruralnim krajevima Zambije, gde živi većina stanovništva. Medjutim, iako stepen verovanja nije isti, nema osobe koja nimalo i nikako ne veruje, jer neverovanje ne rešava stvar. Na odredjeni način verovanje znači da se čovek boji, a strah kod čoveka je nešto prirodno, ne plašiti se nije prirodno. A tamo gde je straha, mora biti i vere, a sa verom ide i nada. Sve to čini naše živote lakšim. Nadam se da razumete šta želim da kažem, premda ne znam koliko sam jasan, jer ja o tome do sada nisam na ovaj način razmišljao, ja sam sa tim živeo, a čovek prvo nauči da živi pa tek onda da razmišlja. Zapravo, ja sada uvidjam da ja ne umem da razmišljam na neki drukčiji način".

Zaključuje snishodljivo, sa stalno prisutnim osmehom na usnama: „Dok ima ljudi, biće raznih verovanja, više ili manje ispravnih. Bez vere se ne može. Osnovno je da se čovek trudi da ne nanosi veće štete i nevolje drugima zbog bilo kakvih svojih ubedjenja ili verovanja; sve ostalo će doći na svoje mesto u - svoje vreme. Kao što se običaj 'seksualnog čišćenja udovica' postepeno, ipak, napušta u gradovima, tako će biti i sa onim vradžbinama koje imaju izrazito negativne, sirove i surove društvene aspekte, premda verovatno nikada neće biti - potpuno iskorenjene. Takodje, ostaće zauvek, dok je veka i sveta, verovanja koja imaju pozitivne forme, a vradžbine sadrže i pozitivnog".  (Svojevremeno, svetski mediji zabeležili su Madonin protest protiv rituala seksualnog čišćenja u Malaviju, istočnom susedu Zambije; Zambijci su veoma bliski Malavijcima, više nego Angolcima na zapadu).

Ponovo je ućutao. Shvatio sam da mu moram dozvoliti da oćuti izvesno vreme, da ne menjam naglo tok njegovih misli. Stoga sam i ja ćutao, ne gledajući u njega. Onda sam mu iznenadno pružio ruku, ne toliko da najavim odlazak koliko da mu stavim do znanja da ga razumem, a i zbog toga što znam da Afrikanci vole da se rukuju, ne samo pri rastajanju; njima stisak ruke, izgleda, više znači nego većini belaca. On se trže, kao iz polusna, steže grčevito moju ruku i držeći je neko vreme u svojoj, smireno nastavi: „Usled nekog nestašluka prirode, mi, Afrikanci, jesmo takvi kakvi jesmo. U našim knjigama piše: Ako Afrika kasni u odnosu na druge kontinente, to ne znači da je izgubljen rat za sva vremena. Afrika je večna. Majka Afrika, vrlo stara ali uvek mladolika, tužna i zbunjena, sa kojom su surovo postupali Evropljani, uveć će ostati Afrika. Nikada neće postati isto što Evropa ili neki drugi svet, to tako mora da bude". Tu Tunde ućuta, dajući utisak da o pomenutim temama više ne treba pričati.

Tu je u pravu, pošto prevelika objašnjnja ponekad bivaju nesvrsishodna.

Na rastanku, Tunde se srdačno nasmeja, kao čovek ko je obavio neki vrlo težak posao. Njegov osmeh, kao i jagodice koje su se sijale, učiniše da za trenutak poverujem da u nasmejanom licu afričkog čoveka ima posebne, iskonske lepote. Blago blaženima. Odlazim.

Atačmenti



Komentari (51)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 17:50 20.01.2011

fela



... If water kill your child, na water you go use

...Water, him no get enemy!

...I say water no get enemy
I say water no get enemy
Omi o l'ota o
Omi o l'ota o
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:36 20.01.2011

Re: fela

Docsumann
... If water kill your child, na water you go use
...Water, him no get enemy!
...I say water no get enemy
I say water no get enemy
Omi o l'ota o
Omi o l'ota o


Fela, s drugog kraja Afrike (Nigerija), bio je personality à l'africain.
Bio je mnogo popularan, prilikom pevanja koristio je samo (ili uglavnom) pidgin English, namerno, da bi ga bolje razumeli ostali Afrikanci.
Inače, umnogome je bio ekstravagantan i kontraverzan. Zabeleženo je da je već bio oženjen i sa decom, kada mu je jednog lepog dana palo na pamet da napravi glamurozno venčanje sa ni manje ni više nego - 27 žena, sve u jednom danu. U pitanju su bile cure koje su pevale u njegovom bendu i druge koje su saradjivale na neki način s njim.

Kad već govorimo o Nigeriji, evo za tebe kao prvog, jednog njihovog umetnika, sa izrazito jakim koloritom:


"Initiation of a Priest" by Yinka Adeyemi
docsumann docsumann 19:40 20.01.2011

Re: fela

Kad već govorimo o Nigeriji, evo za tebe kao prvog, jednog njihovog umetnika, sa izrazito jakim koloritom:


Hvala, samo da se ne zaboravi da je Fela bio i istaknuti politički aktivista i borac za ljudska prava.

vladimir petrovic vladimir petrovic 20:36 20.01.2011

Re: fela

Docsumann
... samo da se ne zaboravi da je Fela bio i istaknuti politički aktivista i borac za ljudska prava.

Ne zezaj me. Ja sam od posebnog drveta napravljen. Naime, uopšte se ne palim na "političke aktiviste", još manje na "gej aktiviste" i slične.

A ono što sam pomenuo da se tip u jednom danu venčao sa tridesetak žena, to mi je važno, na to se palim, jer me interesuju muško-ženski odnosi.

Nisam slučajno epski dugačko pričao u ovom blogu o "seksualnom očišćenju", ja sam tu video, izmedju redova, nešto više od same "narodske zatucanosti". Nije slučajno ni ono moje pitanjce o "svastici i bivšem zetu", da li i oni moraju da se sudare, he, he, he... što prostodušni Tunde Siakaula nije shvatio. Sve to vidim kao deo šireg područja ljudske seksualnosti, kojoj se ja s vremena na vreme vraćam.

Šala po strani, Fela je bio vanserijski tip, višestruko obdaren, ali i sklon preterivanjima; čini mi se da je bio i hapšen i slično. Znam da su Nigerijci danas ponosni na njega.

docsumann docsumann 20:38 20.01.2011

Re: fela

Šala po strani, Fela je bio vanserijski tip, višestruko obdaren, ali i sklon preterivanjima; čini mi se da je bio i hapšen i slično. Znam da su Nigerijci danas ponosni na njega.




tek kad pretjeraš s nečim vidiš čemu to zaista služi
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:02 20.01.2011

Blago blaženima

vladimire, da li je ovaj dijalog stvarni dijalog, da li je Afrikanac Tunde, Kinta Kunte, ili kako već, stavrni lik ili je reč o tvojim literarnim naporima?
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:46 20.01.2011

Re: Blago blaženima

vojislav stojković
... vladimire, da li je ovaj dijalog stvarni dijalog, da li je Afrikanac Tunde, Kinta Kunte, ili kako već, stavrni lik ili je reč o tvojim literarnim naporima?

Sve je stvarno. (Sic et non).
Ja postojim.
Tunde Siakaula postoji.
Zambija postoji.
Moji literarni napori postoje, premda više "napori" nego literarni.

Slušaj, ovo nije transkript snimanog razgovora, već ono što sam ja pribeležio nakon razgovora s njim. Tako sam ja njega razumeo. A znam da je i on, sa svoje strane, voleo da se vidja sa mnom, i da razgovaramo, valjda je imao utisak da ga - razumem.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:16 20.01.2011

Re: Blago blaženima

vladimir petrovic

Ja postojim.


Mislim, dakle postojim.
Verujem, dakle postojim.
Maštam, dakle postojim.
Pišem, dakle postojim.

Sve su to oblici postojanja ... i Zambija, naravno.

Edit: I dalje se pitam koji nam je oblik postojanja ovde prezentovan.
mlekac mlekac 18:04 20.01.2011

Ti ovo

bas ozbiljno izucavas...

I like it!

A lobola je posebna prica - imam negde o tom neku pricicu, al' o tom, po tom.

Na rastanku, Tunde se srdačno nasmeja, kao čovek ko je obavio neki vrlo težak posao. Njegov osmeh, kao i jagodice koje su se sijale, učiniše da za trenutak poverujem da u nasmejanom licu afričkog čoveka ima posebne, iskonske lepote. Blago blaženima.


Ovo poslednje, najvise mi nedostaje - taj siroki osmeh Afrike!
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:06 20.01.2011

Re: Ti ovo

mlekac
...bas ozbiljno izucavas...
I like it!
A lobola je posebna prica - imam negde o tom neku pricicu, al' o tom, po tom.
Ovo poslednje, najvise mi nedostaje - taj siroki osmeh Afrike!


Slušaj, ja sam stvarno voleo Zambiju, pa sam možda malo bio pristrasan i idealizovao stvari. A nastojao sam da tamo ne budem samo turista, već više od toga, pošto sam zaljubljenik u afričku umetnost.



Nadam se da me ti razumeš, pošto si bila u Botsvani.

Ja sam iz Zambije bio više puta u Zimbabveu, a jednom i u JA, ali nažalost nisam bio u Botsvani, mada su neki koji su tamo bili pričali mnogo dobrih stvari.

U medjuvremenu, Zimbabve se izmenio (zbog proteranih Britanaca), a Zambija tapka u mestu, dok se i ranije govorilo da je privreda u Botsvani najstabilnija, da su oni najbolji umeli upravljati sa svojim resursima.

Medjutim, Zambija je veoma raznolika, i to mi se svidjalo.

Više se ne bavim time, ovaj blog sam pisao na osnovu beleški koje sam tamo pravio, a koje su bile negde zaturene, pa sam ih pronašao.

Neka mi se ne zameri ako ponegde zvučim subjektivno. Tako je sa sećanjima, više se sećamo onoga što želimo da sačuvamo u uspomeni, nego onoga što nam se nije svidjalo ili nas je ostavljalo ravnodušnim.

Bilo kako bilo, želeo sam da iznesem ovde kako sam ja doživljavao Zambiju.
Sa začudjenošću.

angie01 angie01 19:36 20.01.2011

Re: Ti ovo

bio više puta u Zimbabveu


je l znsh Minju?...ili Marina?
mlekac mlekac 21:16 20.01.2011

Re: Ti ovo

vladimir petrovic


Bilo kako bilo, želeo sam da iznesem ovde kako sam ja doživljavao Zambiju.
Sa začudjenošću.



I postovanjem - to je veoma bitno ako hoces da shvatis Afriku, da postujes njihove tradicije. (Molim ne brkati postovanje sa prihvatanjem)

Samo cu te zamoliti da proterane belce iz Zimbabvea ne nazivas Britancima, jer, vecina njih se ne oseca kao Britanci nego kao Zimbabveanci. Naprosto, zato sto su peta ili sesta generacija rodjena u Africi...

Ili, kao sto mi rece jedan beli Botswanac - Ja imam crne krave, i bele krave, i sarene krave. I sve su one - krave. Bez obzira na boju.

Imala sam prilike da razgovaram sa dosta belih Zimbabveanaca. Veruj mi, gotovo niko od njih nije otisao iz Afrike. Oni, jednostavno, sebe smatraju Afrikancima i ni najmanje im se ne dopada ideja da ih neko tera sa rodnog kontinenta.

Ali, to je za neku drugu pricu, politicku - a meni je politike preko glave...

Hvala za Tlou i akaciju - izgleda bas kao jedna koja mi je rasla pred kucom u Maunu.
dolybell92 dolybell92 21:19 20.01.2011

Re: Ti ovo

Nikada ti nećeš otići...
Bila mi je uživancija čitanje ovog a i
pređašnjih tvojih tekstova I i II

Ako treba da biram npr. njihovu masku - ne mogu,
ili je pak, vrlo teško opredeliti se..
(a njihove su prava čuda)

vladimir petrovic vladimir petrovic 21:52 20.01.2011

Re: Ti ovo

dolybell92
Nikada ti nećeš otići...

Hvala.

Ali ono što je najvažnije, fenomenalna je ova maska koju si dala, moram je ponoviti, da je što bolje upamtim. O njoj bi se mogla napisati poema! Uostalom, svaka maska je priča za sebe. Naime, onaj ko je stvorio ovu masku je imao dobra objašnjenja za ono što je hteo postići i što je postigao njenim stvaranjem. A kao što sam pomenuo u tekstu, kreatoru maske je estetsko, u našem smislu tog pojma, bilo sporedno, to je došlo samo od sebe. Naravno, i onaj ko poseduje masku (dakle, ne njen stvaralac) doživljava je na svojstven način.

Toliko lepote u naizgled jednostavnim potezima.

Potpuno razumem zašto su se neki veliki evropski slikari, početkom XX veka, oduševljavli "otkrićem" afričkih maski, što smo već ranije pominjali.



vladimir petrovic vladimir petrovic 22:11 20.01.2011

Re: Ti ovo

Mlekac
...Samo cu te zamoliti da proterane belce iz Zimbabvea ne nazivas Britancima, jer, vecina njih se ne oseca kao Britanci nego kao Zimbabveanci. Naprosto, zato sto su peta ili sesta generacija rodjena u Africi...


Da. U pravu si, malo sam se nespretno izrazio, ali sam mislio na belce Zimbabveance.

(Edit: Naknadno sam se setio da su svi ti belci u Zimbambeu, makar bili peta ili šesta generacija rodjena u Africi, bili britanski državljani, odnosno imali su britanske pasoše; to je Mugabe imao u vidu, kada ih je proterivao iz Zimbabvea, računajući da imaju gde otići).

Dogodilo se to što se dogodilo, čak ni Vel. Britanija i druge značajne zemlje nisu mogle sprečiti Mugabea da sprovede tu svoju suludu ideju koja je, to svi koji iole poznaju Zimbabve kažu, unazadila samu zemlju.
Šteta, Zimbabve je lepa zemlja, sa mnogo turističkih, ali i istorijskih lepota. Uostalom, nije bio slučajan onaj pokušaj da se nekadašnja Rodezija održi što duže.

Evo jedne fotke zidina Velikog Zimbabvea, po kome je zemlja dobila ime
kukusigameni kukusigameni 18:33 20.01.2011

Blago blazenima

„Tradicionalni Afrikanci osluškuju govor prirodnih sila, glasove vatre i vode, fijuke vetra, šapat drveća, plač stena, šuštanje trave, ječanje šuma, uzdahe noći, pesmu meseca - u njima prepoznajući poruke svojih neumrlih predaka".


Blago blaženima


Cool! A na cemu su?
docsumann docsumann 18:37 20.01.2011

Re: Blago blazenima

Blago blaženima

Cool! A na cemu su?


Fela Kuti

Kazezoze Kazezoze 20:53 20.01.2011

Re: Blago blazenima

Fela Kuti

...tatin sin, o tati, naravno - ´97

docsumann docsumann 21:22 20.01.2011

rado radosnim

angie01 angie01 20:01 20.01.2011

Dok sam zivela na Tjlandu,

odvede nas neki prijatelj Sik u prashumu da upoznamo pravu Tai Witch!

Udjemo u obichnu sojenicu siromashno opremljenu gde je u ljuljashci lezala punachka starija zena prodornog pogleda u staroj odeci i smeshkala se.

Mi se pozdravimo, kako nas je uputio frend, ona nishta samo se smeshka i gleda nas.

Pridjem ja i stavim na stochic 20 bata-koliko vredi jedan dobar obrok, kao pokln za dolazak-jer vishe ne smesh da joj dash, jer nije dozvoljeno da zaradjuje na svojim mocima-jer ce ih izgubiti.

Bi tu malo neprijatne pauze u nashem stajanju, nespretnom u svakom smislu i njenom upornom smeshkanju i gledanju u nas, prodje neko vreme u tome i pridize se ona lagano.

Uvije betl i poche da ga zvace( lokalna zanimacija umesto duvana ili trave, koja ih malo omami a malo podigne i mnogo im crni zube) i krene polako da govori.

Sve shto nam je prevedeno je bilo da ne verujesh- nit nas je shta pitala, niti znala o nama, a rekla stvari neverovatno tachne sa opisanim pojmovima i detaljima-jer ih prave u svom zivotu nije nikada susrela.

Najludje je bilo shto nam je rekla, kako nam neko blizak- potpuno ga opsala, reche kako mu pochinje ime, radi neshto o glavi,...mi ono ne mozemo da pohvatamo shta i ko bi to bio-i sve se uskoro potpuno tako skockalo sa sve likom i pochetnim slovom njegovog imena.



betl

docsumann docsumann 20:15 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tjlandu,

angie01


ima sličnih priča i u našim krajevima ...

čuda su samo rupe u našem znanju o istinskoj realnosti
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:56 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

angie01
... Sve shto nam je prevedeno je bilo da ne verujesh- nit nas je shta pitala, niti znala o nama, a rekla stvari neverovatno tachne sa opisanim pojmovima i detaljima-jer ih prave u svom zivotu nije nikada susrela.


Zanimljivo.
Ja sam već ranije pisao jedan blog pod nazivom "Vidovitost, sudbina - čemu?", u kome sam iznosio svoju zainteresovanost za tu temu, prvenstveno imajući u vidu da kažu da Azija vrvi od vračara i gatara, te da su mnogi naši ljudi bili iznenadjeni tačnošću njihovih proricanja.

U mom pomenutom blogu naročito sam govorio o jednom zapisu Miroslava Krleže, koji nije spadao, koliko ja danas mogu sagledati, u sujeverne ljude. Pored ostalog u tom blogu sam pisao:

Miroslav Krleža, velikan pisane reči na prostorima bivše Jugoslavije, enciklopedijski obrazovan čovek, jednom je ovako govorio:

"Dr Berislav Borčić dugo je boravio u Kini, a inače je u Zagrebu bio upravitelj Higijenskog zavoda. Bolnica na Rebru je sestra jedne takve bolnice koju je dr Borčić podigao u dalekoj Kini. Imao je lijepu i mladu ženu Maru. Nije imala djece, iako je prošlo već nekoliko godina braka. Za vrijeme boravka u Kantonu ona iz čistog vica ode jednoj vračari. Vračara je pogleda pa veli: ‘Vi nemate djece i zbog toga ste nesretni. Ništa ne brinite. Za godinu dana, rodit ćete sina. Ubrzo zatim dobit ćete i drugo dijete. Rekla bih vam još nešto, ali je bolje da to ostavimo'. ‘Recite'! ‘Vi niste žena duga vijeka. Nenadno ćete se razboljeti. Umrijet ćete u kući na osami. Bit će zima, a ispod Vašeg prozora jabuka pritisnuta snježnim pokrivačem'. Mara nam je to pričala kao - vic. Ali, zaista je dobila dvoje djece, bili su sretni. Oko kuće u Zagrebu su zasadili neko kinesko rastinje u znak sjećanja na boravak u dalekoj zemlji, ali voća nije bilo. Sasvim naglo, Mara Borčić se razboli. Potkraj novembra smjeste je u sanatorij na Srebrnjaku. U jedno predvečerje dogovorimo se s njezinim mužem da je posjetimo. Kad smo došli do sanatorija, Borčić mi pokaže prozor sobe u kojoj leži njegova žena. Padao je snijeg. Prozor je bacao svjetlo na drvo široke krošnje koja se uvijala u snijegu. Pogledam pobliže, vidim - jabuka. Čekam pola sata, čekam sat, napokon se pomoli dr Borčić. ‘Krleža, Mara je ovaj trenutak umrla', kaže on. Ništa ne vjerujem, ništa ne znam, ali sve što sam ispričao živa je istina".

Da li verujete u ove reči Krležine? Izgovorio ih je, pri čistoj svesti, u svojoj ispovesti Enesu Čengiću, koje su sakupljene i objavljene u četvorotomnom delu «S Krležom iz dana u dan». Te knjige su objavljene za vreme Krležinog života; on lično autorizovao je tekst pre nego što je otišao u štampu.



Ima tu nečeg što mi ne shvatamo, ili ne znamo dovoljno.
angie01 angie01 22:31 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

Ima tu nečeg što mi ne shvatamo, ili ne znamo dovoljno.


prosto ne smem da kazem sve....

posle sam u Beogradu imala josh jedan susret, na koji sam ja otishla kao drushtvo iz zezanja, izashla zbunjena, a kada je pochelo da se odmotava klupko-nisam vishe znala shta da mislim.

Verujem u intuiciju, ako znash da je razvijesh i da je slushash, al iskustveno imam i neku kolichinu primera, koje nisam sigurna da bash mogu da podvuchem pod to-jer su suvishe kompleksni, a pri tome nisam sujeverna, ili neshto slichno!




cult cult 22:36 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

al iskustveno imam i neku kolichinu primera, koje nisam sigurna da bash mogu da podvuchem pod to-jer su suvishe kompleksni,


something is out there.
a vlada to krije od nas.
angie01 angie01 22:41 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

a vlada to krije od nas.


da je samo Vlada,
nego i Vera i Nada!
cult cult 22:42 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

angie01
a vlada to krije od nas.


da je samo Vlada,
nego i Vera i Nada!


u nasem slucaju - Ivica.
angie01 angie01 22:44 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

u nasem slucaju - Ivica.


s maricom!
docsumann docsumann 22:49 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

Verujem u intuiciju, ako znash da je razvijesh i da je slushash, al iskustveno imam i neku kolichinu primera, koje nisam sigurna da bash mogu da podvuchem pod to-jer su suvishe kompleksni, a pri tome nisam sujeverna, ili neshto slichno!


fino rečeno.

moramo da naučimo da živimo sa bliskim životnim spoznajama koje ponekad ne možemo u potpunosti da integrišemo u naš korpus znanja.

to nas čini duhovno fleksibilnijim i intelektualno manje sujetnim.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:51 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

Cult
... something is out there.
a vlada to krije od nas.

slažem se

i uvek će biti, jer nikada nećemo sve saznati, he, he, he...

Nego šta ti kažeš za ovu masku

cult cult 22:58 20.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tajlandu,

Nego šta ti kažeš za ovu masku


draft.dodger draft.dodger 04:00 21.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tjlandu,

Preporučujem...

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:14 21.01.2011

The Real Africa

Cult,
dobro je što si okačio ovu fotku, koja je nezaobilazna ako se želi shvatiti The Very Real Africa.

Ako ostavimo po strani činjenicu da siromaštva i bede (kao i bolesti) ima i drugde u svetu, u Africi je to veoma uočljivo.

Ne mogu a da ne podsetim da je Isidora Sekulić pisala: "Najčešći motiv književnosti kroz sva vremena i stilove nije ljubav, nego siromaštvo".

I još dodaje: "Bogataši su samo sitna razbacana ostrvca koja plove po nama siromasima, da bi se pre ili posle srušila u nas. Siromaštvo je jedna od tajni ovoga života; kao takvo ono je nerešivo i neistrebljivo. Ono je deo prirode čovečje, bitni deo, neumrli deo. Ono je u čovečjem savršenstvu i u čovečjem nesavršenstvu. Neko je siromašan zbog poroka, neko je siromah zbog vrlina. A poroci i vrlina su večne stvari. Siromaštvo, kao i ljubav i religija, stalna je borba dobrih i zlih sila u čoveku, i zato iz siromaštva proizilazi stradanje, ali proizilazi i lepota. Veliki pesnik Rilke, jedan od najvećih na svetu, samo je jednu pesmu mogao spevati u jednom stihu: 'Siromaštvo je veliki sjaj iznutra' /Die Armat ist ein grosser Glanz aust innen/".

Meni je stalno bilo na pameti baš ono da "iz siromaštva proizilazi stradanje, ali proizilazi i lepota", pa sam se pomalo infantilno (u pozitivnom smislu) oduševljavao lepotom afričke skulpture.

Na kraju, da podsetim i na reči meni dragog drugog književnika, Oldusa Hakslija, koji je negde zabeležio. "Gde nema bede, tu nema ničega o čemu bi se moglo pisati".

Evo jedne lepe afričke figure u terakoti (Nok), koja se nalazi u Luvru, i koja
umnogome KRALJEVSKI deluje:



kukusigameni kukusigameni 15:19 21.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tjlandu,

Odlican film ali njegov prvi film Blissfully Yours je jos bolji.

draft.dodger draft.dodger 15:25 21.01.2011

Re: Dok sam zivela na Tjlandu,

kukusigameni
Odlican film ali njegov prvi film Blissfully Yours je jos bolji.


Cenim dobru preporuku!
cult cult 16:58 21.01.2011

Re: The Real Africa

koja je nezaobilazna ako se želi shvatiti The Very Real Africa.

"Gde nema bede, tu nema ničega o čemu bi se moglo pisati".



vladimir petrovic vladimir petrovic 18:44 21.01.2011

Mladi afrički pastir i krave

Hm.
A da li ti znaš šta sve rade pastiri sa stokom?

I to širom cele planete.

(Edit: fotke su izbrisane, iz bojazni da bi nekome mogla smetati pornografija nižeg reda, ali su dostpune na sajtu za koji je gore dat link - o zoofiliji)
mirelarado mirelarado 21:03 20.01.2011

Чудесна Африка

Леп ти је овај серијал о Африци, Владимире. Волела бих да нешто више напишеш и о Зимбабвеу и Мозамбику јер ћу, релативно ускоро, посетити те две земље. То ће уједно бити и мој први непосредан сусрет с Африком.
mlekac mlekac 21:23 20.01.2011

Re: Чудесна Африка

mirelarado
Леп ти је овај серијал о Африци, Владимире. Волела бих да нешто више напишеш и о Зимбабвеу и Мозамбику јер ћу, релативно ускоро, посетити те две земље. То ће уједно бити и мој први непосредан сусрет с Африком.

Za Zimbabve ne znam sta da ti kazem, osim da ti pozelim puno srece!

Trenutna situacija tamo vrlo je maglovita i, bojim se, ni malo nije lepa.

Sto se Mozambika tice - oni se, koliko mi je poznato, trenutno razvijaju najbrze od svih u regionu.

Naravno, naleteces tu na gomile suprotnosti - oziljci od gradjanskog rata u Mozambiku nazalost su veoma duboki, a godine zanemarivanja infrastrukture zemlje ne mogu se nadoknaditi za ovih 6-7 godina ubrzanog razvitka, ali, generalno, Mozambik, narocito primorski deo, ima sve preporuke.

Jedina mana je sto, nazalost, nisu bas najbolji sa engleskim (mislim vecinski), za razliku od ostalih zemalja regiona. Al' trude se.

Lepo se provedi i pozdravi nam Afriku!
mirelarado mirelarado 21:33 20.01.2011

Re: Чудесна Африка

Lepo se provedi i pozdravi nam Afriku!


Хвала, Млекац, на жељама и саветима. На то путовање идем тек крајем године...


dolybell92 dolybell92 21:59 20.01.2011

Re: Чудесна Африка

Jedina mana je sto, nazalost, nisu bas najbolji sa engleskim (mislim vecinski), za razliku od ostalih zemalja regiona. Al' trude se.


Pravi engleski u Africi ne prolazi,
niko ga ne razume... ali odlično
razumeju engleski sa srpskim izgovorom...LOL
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:35 20.01.2011

Re: Чудесна Африка

Hvala, Mirela.
о Зимбабвеу и Мозамбику јер ћу, релативно ускоро, посетити те две земље. То ће уједно бити и мој први непосредан сусрет с Африком.


Zimbabve i Mozambik slove za lepe zemlje tog dela Afrike, svaka na svoj način.

Ja nisam bio u Mozambiku, ali sam puno slušao o njemu. Uostalom, to je susedna zemlja Zambiji i Zimbabveu, s tim što još ima prednost da je otvorena prema okeanu.

Ako čovek ide u neku zemlju potsaharske Afrike sa, pesnički rečeno, čistim srcem, može mnogo lepog tamo videti i doživeti. Neizbežni su i susreti sa siromaštvom i nerazvijenošću, naravno, ali toga ima i drugde.

Kao Mlekac, i ja kažem, unapred:

Lepo se provedi i pozdravi nam Afriku!


dolybell92 dolybell92 21:53 20.01.2011

...

dolybell92 dolybell92 21:56 20.01.2011

...

jinks jinks 10:55 21.01.2011

Da li

postoji uporedna analiza religijskih (ili običajnih, kako kažete) verovanja Afrike, sa religijskim verovanjima Evrope kroz vreme, koja bi mogla da objasni razlike u kulturnim i civilizacijskim dostignućima kroz koje su jedna i druga prolazile.

Koji su to osnovni pokazatelji kroz koje bi mogle da se prelome ove razlike (na primer, odnos kolektivno/individualno, odnos porodica/narod, odnos m/ž, odnos materijalno/duhovno, odnos priroda/van prirode (i šta bi to uopšte moglo da znači ... neko apstraktno urbano ili ne znam šta), pojam granice "ja" ...).

Možda bi bilo interesantno opisati i religijsko/običajna verovanja Aboridžina ... kažu da je njihov koncept sveta još ino-straniji u poređenju sa evropskim verovanjima (koja verovatno njima deluju jednako ono-strana).

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:27 21.01.2011

Re: Da li

jinks
... Da li postoji uporedna analiza religijskih (ili običajnih, kako kažete) verovanja Afrike, sa religijskim verovanjima Evrope kroz vreme, koja bi mogla da objasni razlike u kulturnim i civilizacijskim dostignućima kroz koje su jedna i druga prolazile.
Koji su to osnovni pokazatelji kroz koje bi mogle da se prelome ove razlike (na primer, odnos kolektivno/individualno, odnos porodica/narod, odnos m/ž, odnos materijalno/duhovno, odnos priroda/van prirode (i šta bi to uopšte moglo da znači ... neko apstraktno urbano ili ne znam šta), pojam granice "ja" ...).


Dobro pitanje, na koje nije lako odgovoriti, bar ne sa malo reči.
Ima, svakako, dobrih analiza autora koji su stekli svetski renome religijskih istoričara i istraživača (Mirčea Elijade, Trevor Ling i drugi).

Kao što sam rekao na početku bloga, ja sam imao nameru da malo pišem o tradicionalnim i religijskim verovanjima Afrikanaca, mada se ja ne bavim istraživačkim novinarstvom. Takodje, indiskretno sam dao usporedbu sa pristupom religiji u Indiji... Hteo sam time ukazati da, pored podele na monoteističke i politeističke religije, postoji (ma koliko na nenaučnom nivou) i podela (u okviru politeističkih religija) na više i niže religije . S tim u vezi, religijska verovanja u Africi spadaju u ovu drugu /nižu/ grupu, pošto nema svetih knjiga, nema mistika i filozofa, nema ozbiljnih posvećivanja religiji, već pre olako usaglašavanje čovekovih potreba sa prirodom, sa ciljem da se preživi. Survival above all! (iako uvek neko može reći, s pravom, da tome uče i druge religije, ali ima razlika u prilazu).

Fenomen verovanja/neverovanja je, naravno, kompleksna tema. Definitivnog odgovora nema zašto čovek veruje, odnosno zašto ne veruje. /Setimo se samo Dostojevskog koji je pisao o dilemi jednog svog junaka oko verovanja ovako: "Stavrogin ako veruje, ne veruje da veruje. A ako ne veruje, ne veruje da ne veruje"/. Izgleda da u afričkim tradicionalnim verovanjima takve dileme nema. Nema dileme oko toga da li je čovek stvorio Boga ili je Bog stvorio čoveka, niti da li ima svrhe pitati se da li život ima smisla ili nema. Čovek ne treba da razbija glavu tražeći odogovore na "večna" pitanja, nepotrebno mučeći sebe, jer odgovora uglavnom nema. Ne treba ni da ih ima, razmišljaju Afrikanci, jer čovekovo življenje svakako sadrži odredjene nedokučivosti, koje se pokrivaju verovanjima, odnosno prihvatanjem datih životnih okolnosti. Nema, dakle, komplikovanih umovanja oko onoga što se, uostalom, i ne smatra religijom u pravom smislu te reči, već pre načinom života. Nema ateista medju tradicionalnim Afrikancima. "Crnac veruje da negirati ili sumnjati u postojanje Boga je najveća ludost koja može postojati", tvrdi poznati i mnogo uvažavani južnoafrički vrač K. Mutva, o kome sam govorio u prvom nastavku ovog kratkog serijala.

Prema tome, afrička religijska verovanja nisu praćena dubokim filozofiranjem o osnovnim pitanjima ljudskog življenja, o odnosu čoveka prema kosmosu, smislu radjanja i umiranja i svim onim mnogobrojnim dokučivim i nedokučivim tajnama za ljudski duh. Duhovno oslobodjenje, odnosno spasenje pojedinačne duše se kod Afrikanaca ne postavlja kao poseban cilj. Nema visokoumne koncentracije (meditacija) i izvodjenja ravnoteže izmedju fizičke i duhovne strukture čoveka, koje karakterišu neke azijske narode, čiji su prirodni životni uslovi slični afričkim. Najciničniji medju skepticima čak smatraju da afrička religija u osnovi predstavlja klanjanje golom instinktu i telesnim nagonima...

jinks jinks 19:35 21.01.2011

Re: Da li

S tim u vezi, religijska verovanja u Africi spadaju u ovu drugu /nižu/ grupu, pošto nema svetih knjiga, nema mistika i filozofa, nema ozbiljnih posvećivanja religiji, već pre olako usaglašavanje čovekovih potreba sa prirodom, sa ciljem da se preživi. Survival above all! (iako uvek neko može reći, s pravom, da tome uče i druge religije, ali ima razlika u prilazu).


Čuo sam da značajan deo ovoga što nazivate nižom grupom politeističkih religija čine šamanske religije (u šta, u značajnoj meri spadaju i afričke/vrač religije).

Interesantno da postoji i uporedna analiza šamanskih religija, počev od Aljaske i Severnog pola, preko starije Evrope, Afrike, delova Azije, Sibira, američkih Indijanaca, kao i Pacifičkog kruga (Havaji, Polinezija, ...) ... ne znam za Australiju ... u kojoj pokušavaju da izvuku nekada i neverovatne paralele i zajedničke simbolike (ustvari više zajedničku kosmogoniju) koja se sreće u gotovo svim šamanskim religijama.

A tu zajedničku kosmogoniju između ostalih simboliše i bubanj ... gde unutrašnjost bubnja označava jedan deo realnosti (podrealnost, ili nevidljivi deo realnosti), spoljašnjost bubnja označava nadrealnost odnosno valjda vidljivi deo realnosti, a sam bubanj odnosno membrana bubnja ... ona simboliše ravnotežu između ova dva sveta ... gde harmonija i ritam muzike bubnja simbolišu to što kažete da zovu nekim nadprincipom koji stvara život, i ko zna šta još sve zajedno sa njim.

Takođe, u kosmogonijama gotovo svih šamanskih religija postoji koncept o 6 (valjda) strana sveta ... iako su, po pretpostavci nastajale odvojeno jedna od druge.

p.s.

Interesantno, kako je u šamanskoj Africi nastala jedna religija kao što je Staroegipatska ... da li na to ima uticaja i razlika geografija Egipta i centralnog pojasa Afrike.
mlekac mlekac 22:21 21.01.2011

Re: Da li

jinks


Interesantno, kako je u šamanskoj Africi nastala jedna religija kao što je Staroegipatska ... da li na to ima uticaja i razlika geografija Egipta i centralnog pojasa Afrike.


Ono malo sto ja znam o Africkim verovanjima, kaze sledece:

Postoji tvorac - mada on bas nije najjasnije definisan, i on je jedan. Nema ime, oznacava se samo kao tvorac, uzviseni, mozda je Gospod, najpriblizniji prevod.

On je toliko iznda da se sa njim i ne moze direktno komunicirati.

Da bi se sa njim komuniciralo potrebni su posrednici, a ti posrednici su duhovi predaka.

Duhovi predaka, opet, komuniciraju sa svojim bliznjima ili kroz san, ili preko posrednika - zivotinjskog ili ljudskog.

Ljudski posrednici, u Bw su sangome. (Imao je Abicila blog o belom sangomi).

Niko ne moze da postane sangoma svojevoljno, niti se to nuzno nasledjuje u porodici.

Tvorac i duhovi predaka su ti koji odlucuju ko ce postati sangoma, a kad se odluce za nekoga taj to mora da poslusa ili umire.

Generalno, Afrikanci su, bar po mom iskustvu, prilicni deterministi. Sta god da se desi, to je, po njima, negde bilo zapisano. Oni zaista veruju u ono da covek ne moze pobeci od svoje sudbine.

Naravno, to cesto dovodi do preterivanja tipa - ako mu je zapisano da ozdravi, ozdravice, lecio se ili ne - ali, generalno, taj njihov determinizam u velikoj je meri zasluzan za njihovu trpeljivost.

U Bw sam jako retko sretala zivcane ljude koji kukaju na sve zivo. Koliko god da im je tesko, ne zale se.
Kazezoze Kazezoze 11:40 22.01.2011

Re: Da li

Ljudski posrednici, u Bw su sangome.

nedavno sam pročitao jedan veoma interesantan članak o belim lavovima u južnoj africi. pisac je bila linda tucker, koja je i sama inicirana u sangomu (šamanku), a zahvaljujući njoj danas beli lavovi opet žive i love u timbavatiju.
inače su bili pred izumiranjem, ali je ona uspela da od nekog zoo vrta vrati ženku belog lava u prirodu, a kasnije se izrodilo još nekoliko belih lavića i loza je spašena.
inače, postoji legenda o belim lavovima kao o svetim bićima koji se pojavljuju kad god je neka velika ekološka kriza kao anđeli spasioci na zemlji.
spominje se i credo mutwa koji govori o poreklu belih lavova u timbavati, regiji u južnoj africi.
pokušat ću prevesti zanimljivu legendu o zvezdanim lavovima, o kojoj govori credo mutwa:

pre mnogo godina, mnogo pre nego su beli ljudi došli u J.A. tamo je bilo carstvo koje je nasledilo jedno još veće carstvo pre njega. tim krajem je u to vreme, na području gde se danas nalazi nacionalni park kruger, vladala kraljica koja se zvala numbi (u prevodu ružna). nije bila lepa, ali je bila vrlo mudra kraljica. bila je žena velikih duhovnih moći, majka kiše svojih ljudi. kraljice kiše istočnog transvala, ustvari su produženje drevnog matrijahalnog sistema koji je u J.A. star stotinama godina. kada je kraljica teško oboljela; noge su joj otekle, stomak joj se naduvao i bila je na samrti, njezini ljudi molili su duhova pradeda za znak koji bi joj spasao život.
trajalo je to mesecima i, onda, jedne noći, nebo se osulo zvezdama neobičnog sjaja. nije bilo meseca, samo zvezde. životinje su se uznemirile: lavovi rikali, hijene se kikotale, a sove hukale. čuli su se krici iz obližnjih sela, vladalo je veliko uzbuđenje. ljudi su vikali:˝timbi-le, timbi-le! sišlo je dolje! timbi-le, vaa-ti! sišlo je dolje na zemlju!˝
jedan od starešina uvukao se numbijin šator i rekao joj da neko čudno svetlo dolazi sa neba. jedna zvezda padala je na zemlju. velika zvezda. sluge su pomogli, od bolesti izmučenoj, kraljici da izađe iz šatora.stara žena je pogledala prema gore i videla veliku svetlosnu kuglu, veću nego njen šator, kako se lagano spušta na zemlju. bilo je kao u snu. spustila se dole i ceo krajolik obasjala plavo-belom svetlošću.iz tog svetla izašla su svetlosna bića koje je kraljica numbi otišla pozdraviti. pozvali su je sa sobom i onda u svetlu uzleteli i velikom brzinom nestali. nakon nekog vremena kraljica se vratila na zemlju obdarena velikim moćima.
mnogo godina nakon toga ispostavilo se da su sve životinje koje su se zatekle tada u tom području počele rađati bele potomke. priča se da su ljudi viđali mnogo belih leoparda u timbavatiju i stada belih antilopa...i čopor lavova stigao je u područje gde je pala čudesna zvezda i posmatralo se kako i oni rađaju bele potomke sa plavim očima. kraljevi koji su vladali nakon kraljice numbi, proglasili su područje timbavati svetim mestom, posebno nakon što su viđena dva bela slona. ti slonovi izbegavali su svetlost i pasli su samo noću, a onda su iznenada nestali. ali sveti beli lavovi, na tom mestu, su se iznova i iznova rađali.

legenda je sjajna, a priča me asocira na dolazak vanzemaljaca na zemlju. ko zna, možda su se nekad i spustili...
lakipingvin lakipingvin 13:21 22.01.2011

Re: Da li

legenda je sjajna,

Kaz zaista je sjajna legenda a i Linda je sjajan karakter prosle godine je pokusavala da im prosiri habitat severnije http://www.gorongosa.net

a priča me asocira na dolazak vanzemaljaca na zemlju. ko zna, možda su se nekad i spustili...


http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.69.html:223770-Iz-kosmosa-do-Kusturice



dolybell92 dolybell92 15:35 21.01.2011

Fetiši

Fetiš je statua ili figura magične snage, kao amulet, talisman ili magija za sreću.
U tradicionalnoj, plemenskoj Africi, posebno u Zairu, ta verovanja se manifestuju
u veoma izrazitim i magičnim figurama koje oduvek izrađuju.
Sve one zajedno, donose olakšanje mnogim ljudima,
a i sve one imaju posebne funkcije; obično da odagnaju zle duhove ili
pak, kao pokušaj da kontrolišu svoje sudbine.



Veličine su različite, ali obično su visoke negde oko tridesetak cm, otprilike.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana