Mediji| Politika

Умберто Еко: Слом кодекса лицемерја

libkonz RSS / 23.01.2011. u 14:15

Некада, у Орвелова времена, сила се могла замислити као Велики Брат који надзире сваки покрет својих поданика. Орвелијанско пророчанство потпуно се обистинило оног тренутка када је силама постало могуће да надзиру сваки телефонски позив било ког грађанина, сваки хотел у ком је одсео, сваки аутопут којим је прошао и тако даље. Грађанин је постао тотална жртва надзирућег ока државе. Али када се покаже, као што се сад показало, да чак и катакомбе државних тајни нису изван хакерског домашаја, надзирање престаје да буде једносмерно и постаје кружно.

Афера WikiLeaks има двоструку вредност. С једне стране, испоставља се да је то лажни скандал, скандал који само изгледа као скандал наспрам лицемерног окружења у ком се развијају односи између државе, грађанства и штампе. С друге, он означава огромну промену у међународној

комуникацији - и најављује регресивну будућност напретка "раковим кораком".

Али, кренимо редом. Најпре, WikiLeaks потврђује чињеницу да је сваки досије који састави тајна служба (било које државе) сачињен искључиво од исечака из штампе."Запањујућа" америчка открића о Берлусконијевим сексуалним навикама у ствари откривају оно што се месецима могло читати у било којим новинама (осим, наравно, у оним чији је власник сам Берлускони), док узнемирујући приказ Гадафија већ одавно чини штиво за кабаретске фарсе.

Амбасаде су се претвориле у шпијунске центре

Правило које каже да тајни досијеи морају садржати само вести које су већ свима знане, од суштинског је значаја за разумевање динамике тајних служби, не само у овом веку. Свратите у било коју књижару са езотеријским насловима и открићете да свака књига у понуди (о Светом Гралу, "мистерији" Rennes-le-Château [шарлатанској теорији измишљеној да привуче туристе], о Темпларима или Розенкројцерима) само понавља, од речи до речи, оно што је већ написано у старијим књигама. И то не само зато што окултни аутори беже од истраживања (или не знају где да траже вести о не-постојећем), већ и зато што посвећеници окултног верују у оно што већ знају и у оно што потврђује све што су већ чули. То је и формула успеха Дена Брауна.
Исто важи и за тајна досијеа. Доушник је лењ. Лењ је и шеф тајне службе (или је, у најмању руку, ограничен - иначе би био, шта ја знам, уредник у Liberasionu): он ће као истинито оценити само оно што препознаје. Врхунске тајне о Берлусконију, које је америчка амбасада из Рима дотурила у Вашингтон, део су исте приче која се појавила у Newsweeku недељу дана раније.
Па чему онда толика бука око ових открића? Пре свега, leaks говоре о ономе што свако ко је упућен већ зна: да су амбасаде, бар од краја Другог светског рата - а с обзиром да шефови држава могу једни другима да телефонирају или одлете код колеге на вечеру - изгубиле своју дипломатску функцију и, осим повремене церемонијалне улоге, претвориле се у центре за шпијунажу. Свако ко гледа истраживачке документарце зна то врло добро, и само из лицемерја фолирамо незнање. Ипак, изговорити то јавно представља кршење обавезе лицемерја и баца нимало ласкаво светло на америчку дипломатију.

 

Права тајна је празна тајна

Друго, сама идеја да било који стари хакер може заронити у најтајније тајне најмоћније земље света, задала је тежак ударац престижу Стејт Департмента. Тако да скандал заправо штети "починиоцима" више него "жртвама".
Али, окренимо се дубљем значају онога што се овде десило. Некада, у Орвелова времена, сила се могла замислити као Велики Брат који надзире сваки покрет својих поданика. Орвелијанско пророчанство потпуно се обистинило оног тренутка када је силама постало могуће да надзиру сваки телефонски позив било ког грађанина, сваки хотел у ком је одсео, сваки аутопут којим је прошао и тако даље. Грађанин је постао тотална жртва надзирућег ока државе. Али када се покаже, као што се сад показало, да чак и катакомбе државних тајни нису изван хакерског домашаја, надзирање престаје да буде једносмерно и постаје кружно. Држава сваког грађанина држи на оку али и сваки грађанин, или бар сваки хакер - самопрокламовани грађански осветник - може да гурне нос у сваку државну тајну.
Како се сила може одржати ако више није у стању да сачува чак ни сопствене тајне? Истина је, како је Georg Simmel једном приметио, да је права тајна - празна тајна (која се никад не може разоткрити); такође је истина и да је све што се зна о карактерима Берлусконија или Меркелове заправо празна тајна, тајна без тајне, јер је већ у јавном домену. Али заиста разоткрити, као што је то WикиЛеакс учинио, да су тајне Хилари Клинтон празне тајне - значи одузети јој моћ. WikiLeaks није наштетио Саркозију или Меркеловој, већ је непоправљиву штету нанео Клинтоновој и Обами.

Технологија сада напредује раковим кораком

Какве ће бити последице ове штете, нанете веома моћној сили? Очигледно је да, у будућности, државе више неће моћи да стављају своје поверљиве податке онлине: то би било исто као залепити их на неком скривеном уличном ћошку. Али, подједнако је јасно и да је, с обзиром на савремене технологије, бесмислено надати се тајности разговора телефоном. Ништа лакше него открити да ли је шеф државе долетео или одлетео, или контактирао неког од својих колега. Како ће се онда тајне ствари обављати у будућности? Знам да је, засад, моја прогноза још увек сциенце-фицтион, дакле, фантастичка, али не могу се отети призору државних агената који дискретно путују у кочијама, рутама које се не могу пратити, носећи поруке у свом памћењу или, не више од тога, тек понеки документ сакривен у ципели. Само по једна копија ће се чувати, и то - у закључаној ладици. Коначно, и покушај провале у Watergate комплекс био је мање успешан од WikiLeaksa.
Једном сам био у прилици да констатујем како технологија сада напредује раковим кораком, тј уназад. Читав век након што је бежични телеграф унео револуцију у комуникације, Интернет је обновио телеграф који ради на (телефонске) жице. (Аналогне) видео касете омогућавале су филмофилима да претресају снимке фрејм по фрејм, премотавањем унапред или уназад, како би разоткрили све тајне монтажног поступка, али (дигитални) дискови данас омогућавају само скокове са једног поглавља на друго. Брзим возом стићи ћемо од Рима до Милана за три сата, док ће лет на истој рути, рачунајући и трансфер до аеродрома и назад, трајати три и по сата. Тако да не би било необично ни ако се политичке и комуникационе технологије врате на коњску запрегу.
У прадавна времена, штампа би покушавала да открије шта се кува испод жита по амбасадама. Данас, инсајдерске информације амбасаде траже од штампе.

Текст објављен у Liberasionu

Atačmenti



Komentari (27)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 14:35 23.01.2011

za sada

prvi

suština afere oko WikiLeaksa možda jeste upravo u činjenici da se oni koji nadziru takođe mogu naći u ulozi nadziranog - neko je nedavno, možda Čomski, ili već nebitno ko, primetio kako nije toliko bitno šta je to što je WikiLeaks otkrio o pojedinom (konkretnom) političaru već da on ugrožava trenutnu politiku kao takvu

inače, slažem se da Umbertu Eku znanje o (novim) tehnologijama baš i nije na razini al dobro, praštamo mu zbog elokvencije & erudicije
libkonz libkonz 14:54 23.01.2011

Re: za sada

Dok stigne komentar, za prvog:
monamia monamia 14:36 23.01.2011

okay

s velikim zadovoljstvom čitala sam tekst koji je - koliko pamtim - Eko objavio još onomad, kada je afera izbila !!
facebook se gotovo srušio od postovanje istog.
ipak, vredi ovo čitati iznova, pa i učiti by heart
libkonz libkonz 14:57 23.01.2011

Re: okay

ja sam ga tek malopre našao i pročitao.
Ako se ne varam, ovo mi je prvi tuđi tekst koji prenosim za pune dve godine na blogu
malaramona malaramona 15:34 23.01.2011

Re: okay

libkonz
ja sam ga tek malopre našao i pročitao.
Ako se ne varam, ovo mi je prvi tuđi tekst koji prenosim za pune dve godine na blogu


A zasto? Šta je to toliko posebno u ovom tekstu? Pitka kolumna, nalik na npr. Dragoljuba Žarkovića. Nemoj pogrešno da me razumes obozavam Eka, al ne vidim po čemu je ovaj tekst toliko bitan.

Na stranu to što Eko navodi netačne dokaze za svoju tvrdnju o regresiji koju donosi tehnološki napredak. Niti je internet isto što i telegraf, koji sada samo radi putem telefonskih žica(kolicina i obim informacija su neuporedive), niti je video kaseta savršeniji nosač od diska( digitalni video zapis daje mnogo više mogućnosti od prostog frejm po frejm premotavanja). Al niko to neće ( ne bi ni trebalo) zameriti jednom Umbertu Eku.
monamia monamia 15:57 23.01.2011

Re: okay

Тако да не би било необично ни ако се политичке и комуникационе технологије врате на коњску запрегу.


genijalno.

p.s.

verovatno ti je slučajno promakla (u celoj onoj frci) ova kolumna Umberta Eka.
opet, on se prvi, medju velikima, oglasio - i to odmah !! - držeći stranu Asanžu.
zato je sve to i imalo dodatnog odjeka.
meni, opet da kažem A drugim rečima, dodje da tekst uramim !!




libkonz libkonz 20:14 23.01.2011

Re: okay

Pitka kolumna, nalik na npr. Dragoljuba Žarkovića. Nemoj pogrešno da me razumes obozavam Eka, al ne vidim po čemu je ovaj tekst toliko bitan.

Baš to mi se dopalo, što je pitko i jasno, a volim i Žarkovićeve tekstove, uostalom kao i druge tekstove iz Vremena.
niccolo niccolo 14:58 23.01.2011

Ja čuo na tu-v

"Запањујућа" америчка открића о Берлусконијевим сексуалним навикама

da je silvio u stabilnoj vezi par godina...



expolicajac expolicajac 15:57 23.01.2011

Večita tema

Исто важи и за тајна досијеа. Доушник је лењ. Лењ је и шеф тајне службе (или је, у најмању руку, ограничен - иначе би био, шта ја знам, уредник у Liberasionu): он ће као истинито оценити само оно што препознаје.


Kao da su citirali moje izveštaje, mora da im je neka pametnija služba dostavljalakao na primer naša VBA, ha ha ha.

Sistem uvek kreira sam sebe. Ono što sistem seje to i žanje. Tako da i oni koji stvaraju i oni koji koriste informacije zapravo su samo odrazi u ogledala. Isti su, i oni koji kao Berluskoni pravi afere, i oni koji to interpretiraju, bilo kao novinsku vest bilo kao informaciju službe bezbednost.

Kao što Berluskoni voli mlade devojke tako isti i šef nekog biro voli mlade ženske. Pošto Berluskoni to može da radi a šef biro to ne može on napiše da je to protivno moralu i narušava bezbednost. Time kao opravda svoje postojanje a zapravo je samo ljubomoran na Berluskonija i krivo mu je što nema takve ženske.
monamia monamia 16:20 23.01.2011

Re: Večita tema

i krivo mu je što nema takve ženske.


ima jedan ovde kome nije.
expolicajac expolicajac 17:45 23.01.2011

Re: Večita tema

ima jedan ovde kome nije.


Ko li je taj
Al mi na blogu imamo bolje ženske nego što su njegove.
libkonz libkonz 20:18 23.01.2011

Re: Večita tema

Kao da su citirali moje izveštaje, mora da im je neka pametnija služba dostavljalakao na primer naša VBA, ha ha ha.

Ti očigledno ne gledaš seriju "Moj rođak sa sela"
expolicajac expolicajac 21:01 23.01.2011

Re: Večita tema

Ti očigledno ne gledaš seriju "Moj rođak sa sela"


Ne, samo Šojića. On je moj idol.
libkonz libkonz 21:06 23.01.2011

Re: Večita tema

Ne, samo Šojića. On je moj idol.

svakoga on podseća na nekog političara. Meni najviše vuče na Velju.
dirtyharry dirtyharry 16:53 23.01.2011

Hm...

Тако да не би било необично ни ако се политичке и комуникационе технологије врате на коњску запрегу.


Pa evo, ovako, pitanje je:

Od kuda ta glupa mera od 1435mm?
Prve železnice su građene po toj meri, zato što su isti ljudi koji su
gradili prve železničke pruge, pre toga gradili pruge za tramvaj. A
one su bile po toj meri.

Zašto su, onda, ljudi gradili tramvajske pruge po toj meri?
Zato što su ljudi koji su proizvodili tramvaje, njih prizvodili sa istim
alatima sa kojima su proizvodili i kočije.

Zašto su, onda, kočije proizvođene baš po toj meri?
Zato, jer da su proizvođene po nekoj drugoj meri, pucale bi na nekim
starim magistralnim putevima, na kojima je bila baš ta širina tragova za
kočije.

Ko je gradio te puteve? Prve magistralne puteve u Evropi gradili su stari
Rimljani, za potrebe svojih legija.

Zašto su tragovi na svim tim putevima jednaki? Zato jer su ih napravile
ratne kočije, koje su u Rimskom carstvu sve bile jednake.

A zašto su oni onda odabrali baš 1435mm? Zato jer u 1435mm stanu dve
konjske guzice.

Ima još.

Svi ste čuli za Space Shuttle. Ono što daje Space Shuttle-u
najveći potisak su dve rakete na čvrsto gorivo koje su pričvršćene sa
strane Space Shuttle-a. Inžinjeri koji su ih gradili hteli su ih
napraviti malo debljima, ali te rakete gradi Thiokol iz Jute u SAD, a prevoze
se železnicom. Ta železnica ide kroz tunel. Rakete moraju biti rađene
po meri tunela. Taj tunel je malo širi od širine pruge, koja je široka
kao dve konjske guzice.

I, eto ti ga sad. Najsofisticiraniji vid transporta je ograničen merama
koje su pre 20 vekova odredile konjske guzice.

E sad, ako znam zašto sam ovo ispričao...



monamia monamia 17:02 23.01.2011

Re: Hm...

za desetku si ispričao !!



meni super i ovo :

У прадавна времена, штампа би покушавала да открије шта се кува испод жита по амбасадама. Данас, инсајдерске информације амбасаде траже од штампе.


dolybell92 dolybell92 18:14 23.01.2011

Re: Hm...

I, eto ti ga sad. Najsofisticiraniji vid transporta je ograničen merama
koje su pre 20 vekova odredile konjske guzice.

E sad, ako znam zašto sam ovo ispričao...



Znam ja ako ti ne znaš ... al' ne smem
sad da ti kažem. Suviše je javno.
MeHiLow MeHiLow 17:16 23.01.2011

Eko je bas fin

Eko je vrlo inteligentan, elokventan i divno ga je citati, ali nekako kao da mu nedostaje znanje o ovome o cemu pise. Mislim, o pravim implikacijama, onima koje tehnologija i njeno koriscenje na wikileaks nacin donose u svet kakav poznajemo, o tome kako bi zapravo mogle da promene funkcionisanje globalnog drustva. Kao da je sve o tehnologiji naucio iz filma "Hakeri".

Brus Sterling, s druge strane, ima mnogo vise, mnogo zanimljivijeg, i mnogo referentnijeg da kaze.

Preporucujem njega, umesto ovog malo isforsiranog liberalnog intelektualizma.




Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:03 23.01.2011

Re: Eko je bas fin

Brus Sterling, s druge strane, ima mnogo vise, mnogo zanimljivijeg, i mnogo referentnijeg da kaze.
Preporucujem njega, umesto ovog malo isforsiranog liberalnog intelektualizma.


hvala za preporuku - odoosmo da čitamo
dolybell92 dolybell92 18:16 23.01.2011

Re: Eko je bas fin

Nebojša Milenković
Brus Sterling, s druge strane, ima mnogo vise, mnogo zanimljivijeg, i mnogo referentnijeg da kaze.
Preporucujem njega, umesto ovog malo isforsiranog liberalnog intelektualizma.


hvala za preporuku - odoosmo da čitamo


Kad pročitaš, prepričaj nam svojim rečima...
al' nemoj opširno.... ako ne bude tajna...
a ja ću sve da ti verujem.
myredneckself myredneckself 19:33 23.01.2011

Re: Eko je bas fin

Очигледно је да, у будућности, државе више неће моћи да стављају своје поверљиве податке онлине: то би било исто као залепити их на неком скривеном уличном ћошку.

Ništa bez goluba pismonoša
libkonz libkonz 20:20 23.01.2011

Re: Eko je bas fin

Ništa bez goluba pismonoša

i ja sam se baš pitao kada će mi biti od koristi znanje morzeove azbuke
monamia monamia 00:35 24.01.2011

Re: Eko je bas fin


Brus Sterling, s druge strane, ima mnogo vise, mnogo zanimljivijeg, i mnogo referentnijeg da kaze.

Preporucujem njega, umesto ovog malo isforsiranog liberalnog intelektualizma.



Živ smor od teksta (koji je, uglavnom, o Asanžu), jedva sam ga iščitala.
Boring, very boring.

Ali je (bilo) važno reći nešto drugo, treće, plus ovlaš zapljunuti Eka...koji je, treba li reći, pisao kolumnu o fenomenu, ne o alatkama.

Mislila sam da je toliko jasno.

Ovde je reč o dva potpuno različita tipa teksta, da ne kažem žanra.
Mojoj radoznalosti neuporedivo više odgovara tumačenje ( sveta u kome živimo !! ) iz pera Umberta Eka.

Sterling is all yours.


I još nešto : smešne su (mi) zamerke vezane za njegovo tehnološko neznanje.
Nekako i neumesne, tim pre što Umberta Eka uvek, je li, interesuje Veća Slika.










uros_vozdovac uros_vozdovac 12:38 24.01.2011

Re: Eko je bas fin

libkonz
Ništa bez goluba pismonoša

i ja sam se baš pitao kada će mi biti od koristi znanje morzeove azbuke


...- . .-.. .. -.- .. / .--. --- --.. -.. .-. .- ...- / --.. .- / -.- --- .-.. . --. ..- / ...- . --.. .. ... - ..-
49 41 49 41 23:30 24.01.2011

Re: Eko je bas fin

myredneckself
Очигледно је да, у будућности, државе више неће моћи да стављају своје поверљиве податке онлине: то би било исто као залепити их на неком скривеном уличном ћошку.

Ništa bez goluba pismonoša

Samo nek nestane struje, kao nama pre par godina.
Nas 60 miliona je bilo u mraku.
Nista nije fukcionisalo, banke, cekovi, kreditne kartice, frizeri se cedili jos istog dana.
Cash-onl!
Odoh da obnavljam morzeovu, nabavim golubove i ucim kako da saljem dimne signale-kao indijanci mi.
myredneckself myredneckself 00:31 25.01.2011

Re: Eko je bas fin

49 41
i ucim kako da saljem dimne signale-kao indijanci mi.

Da, ali ni indijanci nisu što su bili. Pazi od kog plemena učiš.



Biljana 77 Biljana 77 22:06 24.01.2011

Car je Eko

Vikliks mi je špijunska afera koliko i Karleuša druga Srbija. I otprilike toliko dosadna priča.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana