Film| Život

Poetic license

Ivana Knežević RSS / 05.02.2011. u 18:13

Gledala sam nedavno film ‘Agora', režirao Španac Alejandro Amenábar, i Rachel Weisz je u glavnoj ulozi Hipatije, filozofa, naučnika i učitelja iz Aleksandrije iz 4. veka nove ere. Hrišćani dolaze! je mogao da bude podnaslov. Helenizam je pri kraju, ne što mu se završava već - hrišćani dolaze. Rimsko Carstvo je ustoličilo hrišćanstvo kao zvaničnu religiju i pošto je veliko, multi-etničko i multi-religijsko, kad si novi momak u kraju namećeš se onako kako se oduvek nametalo - prolivenom krvlju. Što više proliveno, to bolje. Nemoguće je izbeći zaključku gledajući kako jure po vrelom afričkom suncu i ubijaju, ubijaju, ubijaju uz neprekidno urlikanje, da su air-conditioning i TV daleko zaslužniji za mir u svetu od bilo kakvih politika, a prosvećenost tu nikada i nije imala šta da traži, pošto se još uvek traži. Sedeti u rashlađenoj sobi ispred upaljenog televizora (i hladno pivo igra nemalu ulogu) je pretvorilo ljude u vreće govana, što nije velika razlika od onoga što su bili prethodno, i deblji su nema sumnje, ali se uglavnom deru na televizor i ne razbijaju ništa - skupo ih košta.

Hipatija je kao briljantni filozof svog doba završila kako se moglo očekivati - napaljeni hrišćanski mob je izmasakrirao, gulio joj kožu tupim kamenicama ili noževima - ko je šta imao - rastrgli su joj telo na komade i spalili ih na različitim mestima u lepoj Aleksandriji (čuvena biblioteka, riznica antičkih znanja je bila spaljena nekoliko godina pre toga i ona se smatra po nekima poslednjom bibliotekarkom, a njena smrt krajem helenizma).

...

TV i air-conditioning u svakoj kući, definitivno.

Aleksandrija u filmu je prekrasna. I haos i užas i paljevine i krvoločnost, sve to po njoj, ali ona je prosto prekrasna. I pitala sam se posle filma - kad bi neki pacov zastao u trčanju za svojim poslom preživljavanja u svetu pacova, ma samo na trenutak stao, podigao pogled na ta čuda oko njega, mora da bi pomislio: Damn rat poison, mora da haluciniram - ali kakva je ovo lepota! Tako da je apsolutno moguće, verovatno i neizbežno da je prva svesna misao bilo kog bića bila gubljenje daha pred nekom lepotom. Ali je zato već treća bila neka pogana, kao na primer kako da isteram sve druge pa da sve ovo bude moje, a za njom se gurala četvrta a šta ako se ujedine pa mi koitiraju rep, ne, ne, bolje da ja njima pregrizem grlo i to dok spavaju pa ću kad svane da operem ruke od svega i kažem da je to bila neka viša sila jer kud bih ja ovako sitan i neugledan sa tako velikim idejama... i tako se misao po misao desila istorija. Bar je tako bilo sa ljudima, a pacovima srećno kad na njih dođe red.

I dok sam čitala malo o Hipatiji pominje se i film, i ističe poetic license koju sebi daje. Pa license je upravo ono što sebi ljudi daju oduvek! I da kradu, i da lažu i da varaju, i da zabijaju u grlo, kopaju oči, ubijaju ubijaju ubijaju - šta je jedna poetic license u tom mnoštvu? Samo lepa misao, ništa više.



Komentari (59)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 18:26 05.02.2011

Po jednoj verziji

nju je ubila grupa hrišćanskih fanatika, tako što su je skinuli golu i na živo joj kidali meso ljušturama od ostriga.
Sem što je bila jedna od najumnijih ljudi svog vremena, Hipatija je imala i lezbejsku vezu što je samo dodatno raspirilo ubilačke strasti njenih dželata.
Ivana Knežević Ivana Knežević 18:37 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
..dodatno raspirilo ubilačke strasti..


Ne znam da je to moguce kvantitativno proceniti, doc. Bez tog elementa bi izabrali drugo orudje za isti posao? Ko zna. Steta je i da se ovoliko zna.

A verzija ima razlicitih, svaka tuznija od prethodne. I ne samo u ovoj prici.
docsumann docsumann 18:46 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Ne znam da je to moguce kvantitativno proceniti, doc. Bez tog elementa bi izabrali drugo orudje za isti posao? Ko zna. Steta je i da se ovoliko zna.


Pa, jednostavno, to je još jedna stavka koja se nije uklapala u njihovu predstavu o smjernoj ženi.

Inače, slažem se, kako god okreneš - spasa joj nije bilo.

Ivana Knežević Ivana Knežević 18:56 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
Pa, jednostavno, to je još jedna stavka koja se nije uklapala u njihovu predstavu o smjernoj ženi.


Razumela sam sta hoces da kazes, i verovatno si apsolutno u pravu, jedino sto predstave sluze cilju - tada, danas, uvek. Predstave i kad se ruse, to se radi da bi se namesto njih podigle nove. Uglavnom vrlo slicne.
Tolika istorija i uvek jedan te isti shit.
Zamorno, zar ne mislis?
docsumann docsumann 18:58 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Tolika istorija i uvek jedan te isti shit.
Zamorno, zar ne mislis?


Sreća pa se ne sjećemo svojih prošlih života
draft.dodger draft.dodger 19:09 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
Sreća pa se ne sjećemo svojih prošlih života


Ivana Knežević Ivana Knežević 19:44 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
Sreća pa se ne sjećemo svojih prošlih života


To je vec drugi obrt. Ja sam mislila na sve ovo sto je zapisano.
Podsetio si me kako sam neko vreme razmisljala na temu sopstvenog vrata - koji je jako osetljiv i ne podnosi lako da ga bilo ko dodirne - ko zna koliko je giljotina, davljenja, vesanja i drugih kreativnih metoda za ubistvo preziveo. Okay, nije preziveo.

Kao sto znas, ne prihvatam nista ali neke stvari otvaraju zanimljive teme.

Naravno, moguce je i da sam samo intenzivno neuroticna
docsumann docsumann 19:59 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

To je vec drugi obrt. Ja sam mislila na sve ovo sto je zapisano.
Podsetio si me kako sam neko vreme razmisljala na temu sopstvenog vrata - koji je jako osetljiv i ne podnosi lako da ga bilo ko dodirne - ko zna koliko je giljotina, davljenja, vesanja i drugih kreativnih metoda za ubistvo preziveo. Okay, nije preziveo.




Pa kako nije zapisano. Možda smo i učili o tebi u školi ( Luj XVI, Robespjer, Sen Žist ...) !?

zoja444 zoja444 20:08 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Sreća pa se ne sjećemo svojih prošlih života


docs, ne bih da ti kvarim koncepciju o reinkarnaciji, ali sto bi jedan moj prijatelj rekao, negde se brojke ne slazu. uporedi velicinu populacije sada i pre nekoliko hiljada godina. nesrazmera je evidentna. jedino ako se ne repliciramo u vise primeraka u buducnosti. to je vec onda kvantna fizika.



docsumann docsumann 20:15 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docs, ne bih da ti kvarim koncepciju o reinkarnaciji, ali sto bi jedan moj prijatelj rekao, negde se brojke ne slazu. uporedi velicinu populacije sada i pre nekoliko hiljada godina. nesrazmera je evidentna. jedino ako se ne repliciramo u vise primeraka u buducnosti. to je vec onda kvantna fizika


to je jednostavno - nismo uvijek bili ljudi, a i druge planete dolaze u obzir
zoja444 zoja444 20:22 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

to je jednostavno - nismo uvijek bili ljudi, a i druge planete dolaze u obzir


koliko se ja secam nekih tekstova, reinkarnacija je moguca samo kod ljudi. oni koji postaju biljke i zivotinje, ne mogu "evoluirati" nazad u ljudski oblik.
Ivana Knežević Ivana Knežević 20:29 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
Možda smo i učili o tebi u školi ( Luj XVI, Robespjer, Sen Žist ...) !?


Sve se to pogresno uci. Neophodne su neke tehnike za evokaciju uzasa i reakcije - ovo nikad vise - posto sa dosadasnjim metodama ljudi nista ne nauce, odnosno neki nauce kako da sve to ponove, jos mnogo puta gore.

docsumann docsumann 20:33 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

koliko se ja secam nekih tekstova, reinkarnacija je moguca samo kod ljudi. oni koji postaju biljke i zivotinje, ne mogu "evoluirati" nazad u ljudski oblik.


eto, ispade da već postoje i egzaktne teorije o reinkarnaciji

postoje u ezoterici i učenja o predanjima kasiopejaca, denzitetima i ... mislim, teško je o tome raspravljati i zauzeti neki definitivni stav, ali ne škodi da se upoznaš sa njima. zaguglaj slobodno

nakon smrti sve je moguće.
docsumann docsumann 20:35 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Neophodne su neke tehnike za evokaciju uzasa i reakcije - ovo nikad vise - posto sa dosadasnjim metodama ljudi nista ne nauce, odnosno neki nauce kako da sve to ponove, jos mnogo puta gore.


baš povodom toga napisah malo niže ...
zoja444 zoja444 20:45 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

eto, ispade da već postoje i egzaktne teorije o reinkarnaciji


zar egzaktno i teorija nisu u koleziji?

meni je to sve ostalo od bivseg decka budiste, mada, realno gledajuci, ja sam veci budista od njega.

nakon smrti sve je moguće.


eh, kad bi za ovu tvrdnju dao neke egzaktne dokaze.
lakse bi mi bilo

Ivana Knežević Ivana Knežević 20:53 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

docsumann
baš povodom toga napisah malo niže ...


I mocno si napisao.
Ivana Knežević Ivana Knežević 21:04 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

zoja444
nakon smrti sve je moguće.

eh, kad bi za ovu tvrdnju dao neke egzaktne dokaze.


Da, zaista - sta cekamo

Podsetili ste me na jednu mocnu scenu, mislim da je bilo u knjizi Simaka (a mozda i nije) kad na Jupiteru istrazivaci prodju kroz fizicku metamorfozu nalik na lokalni zivalj da bi opstali u uslovima i krenu u istrazivacki rad ili 'istrazivacki' - da, da mora da je Avatar tu dosta pokupio - u svakom slucaju, nijedan se od tih istrazivaca nije nikada vratio. nije bilo lako nalaziti entuzijaste, ili ocajnike, koji ce se povdrci postupku.
I tada nam pisac predstavi dozivljaj Zemljanina u obliku Jupiterijanca.... apsolutni, nepotvoreni raj.
Zato se nikada niko nije vratio

meni je osim lepog obrta to ipak dalo i siru lekciju - bila jos uvek u godinama koje se ovde zovu impressionable - da nikada ne treba suditi lako, i da vredi potruditi se pa zamisliti sebe u tudjoj kozi.
gorran2 gorran2 21:07 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

draft.dodger

zoja444 zoja444 21:13 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Da, zaista - sta cekamo


mislim da se mi tu, oko cekanja, ne pitamo bas nesto.

slabo sam nesto u sf-u. isuvise sam prizemljena.
imaginacija mi nije uopste na tim talasima.



Ivana Knežević Ivana Knežević 21:21 05.02.2011

Re: Po jednoj verziji

zoja444
slabo sam nesto u sf-u. isuvise sam prizemljena.imaginacija mi nije uopste na tim talasima.


Mene samo povremeno uhvati sada; mene su prizmeljili.

Izvinjavam se, moram da izadjem na neko vreme, nastavicu kasnije. I tema i komentari zahtevaju i vreme i razmisljanje.
Hvala svima.
jasnaz jasnaz 17:27 06.02.2011

: prošli ж ..

gorran2
draft.dodger





( ! poetica )

muaddib92 muaddib92 23:55 06.02.2011

Re: Po jednoj verziji

I tada nam pisac predstavi dozivljaj Zemljanina u obliku Jupiterijanca.... apsolutni, nepotvoreni raj.
Zato se nikada niko nije vratio

Ivana Knežević Ivana Knežević 01:20 07.02.2011

Re: Po jednoj verziji

Uhvati nas tako ponekad kap maste i euforije, zar ne, podigne, zavrti... i lepo bi bilo ako nas samo nezno spusti.
draft.dodger draft.dodger 18:37 05.02.2011

Da priči dodamo lice...

Hypatia


Ivana Knežević Ivana Knežević 18:41 05.02.2011

Re: Hypatia...

Stati pred nekoga sa takvim ocima i pomisliti da je treba raskomadati... Pa sa misli preci na delo.
I opet, i opet..

Hvala, dd.
mirelarado mirelarado 19:31 05.02.2011

Re: Hypatia...

Stati pred nekoga sa takvim ocima i pomisliti da je treba raskomadati... Pa sa misli preci na delo.
I opet, i opet..


Искористивши песничку слободу, Еко је у роману Баудолино Хипатију поштедео те горке судбине, избавио је из александријског пакла и изградио прелепи женски лик, толико леп, да се, како каже, и сам у њу заљубио док је писао. :)
Ivana Knežević Ivana Knežević 19:56 05.02.2011

Re: Hypatia...

mirelarado
Искористивши песничку слободу, Еко је у роману Баудолино Хипатију поштедео те горке судбине, избавио је из александријског пакла и изградио прелепи женски лик, толико леп, да се, како каже, и сам у њу заљубио док је писао. :)


Nisam nista njegovo procitala vec dugo vremena.Pocinjala tri puta Fukoovo klatno, i eno ga jos uvek sedi neprocitano. Mozda bi ovo vredelo.

Lepo je da je to uradio. Ali Hipatija je jedna od nebrojenih, i zena i muskaraca. Ako se negde belezi svaki zivot, u energetskom smislu ili nekom slicnom, kakvi su to tuzni spisi na ovoj jadnoj planeti.
docsumann docsumann 20:20 05.02.2011

Re: Hypatia...

Ako se negde belezi svaki zivot, u energetskom smislu ili nekom slicnom, kakvi su to tuzni spisi na ovoj jadnoj planeti.


krvava hronika ljudskih zločina
ne služi ničemu
ni kao opomena
ni kao pouka
ni kao mučno iskustvo
koje će dovesti do mogućeg pročišćenja

to je samo
stravična gomila užasa
to – i ništa više
Ivana Knežević Ivana Knežević 20:34 05.02.2011

Re: Hypatia...

od srca.
gorran2 gorran2 21:04 05.02.2011

Re: Hypatia...

krvava hronika ljudskih zločina
...
to je samo
stravična gomila užasa

Da. Ali zvuči kao da govoriš o nečemu "tamo". O nečemu čemu se može umaći.

Po mom doživljaju, to se jednostavno gomila. Kao oni opaki proteini u nervnim ćelijama.
I prođeš sve četiri faze. Ili pet, ili koliko ih već ima.
(Denial - Anger - Bargaining - Depression - Acceptance)
A ima ih ješ. I povremena euforija je jedna od njih.

Uglavnom, kreneš sa uverenjem da postoje opcije. Mogućnosti. Različiti putevi. Koji (možda) vode na različita mesta. Različiti mogući ishodi.

Na kraju, ne izgubiš samo Veru i Nadu. Izgubiš i Želju da izbegneš. Užas se nagomila u jednu tvrdu masu, i na kraju samo želiš da sve prestane, i nestane. I budeš istinski srećan što zaista tako i biva.

Ovo važi za pojedinca, a verovatno i za civilizaciju.
docsumann docsumann 21:12 05.02.2011

Re: Hypatia...

krvava hronika ljudskih zločina
...
to je samo
stravična gomila užasa

Da. Ali zvuči kao da govoriš o nečemu "tamo". O nečemu čemu se može umaći. Po mom doživljaju, to se jednostavno gomila.


Upravo ovo drugo.
cult cult 00:31 06.02.2011

Re: Hypatia...

to je samo
stravična gomila užasa
to – i ništa više


da se vratimo back in time da vidimo gde je to počelo...taj "pragreh"...
Dakle, osvit čovečanstva;

Ivana Knežević Ivana Knežević 02:46 06.02.2011

Re: Hypatia...

gorran2
Na kraju, ne izgubiš samo Veru i Nadu. Izgubiš i Želju da izbegneš. Užas se nagomila u jednu tvrdu masu, i na kraju samo želiš da sve prestane, i nestane. I budeš istinski srećan što zaista tako i biva.Ovo važi za pojedinca, a verovatno i za civilizaciju.


Sa ovim se slazem. Sa celim delom.
Koliko je moguce slagati se sa necim cemu se svaka celija organizma instinktivno opire.
Ivana Knežević Ivana Knežević 03:08 06.02.2011

Re: Hypatia...

cult
da se vratimo back in time da vidimo gde je to počelo...taj "pragreh"...Dakle, osvit čovečanstva;


Procitala sam bila pre nekoliko godina knjigu 'A Short History of Progress' koju je napisao Robin Wright i koja stvarno nije poveca knjiga, a pozajmio mi je bio jedan prijatelj. Iako mi se ovaj isecak koji ste postavili cesto javlja u razlicitim kontekstima - ne moze se izbeci upecatljivosti - danas je ova knjiga bila prva asocijacija. mada sam vremenom naucila da vrlo vrlo labavo treba prihvatati knjige koje se bave sirokom non-fiction tematikom, ovde je bilo jako puno stvari koje su pogadjale u osetljiva mesta.

Jedna od stvari koju sam procitala tu po prvi put je da su tu negde mozda malo kasnije u razvojnom procesu od naseg fotogenicnog junaka iz klipa, lovci iz tog doba zapoceli proces masovne ekstinkcije zivotinjskog sveta. Naime, lovilo se tako sto bi ogromna krda naterali u stampedo u kome bi svi clanovi krda, ili vecina, izginuli. obicno bi ih naterali preko ivice nekog ponora. Hrabri lovci nisu mogli nista vise da ponesu od tek koje mrtve zivotinje, a ostatak bi istrunuo pod vrelim nebom. Na stotine, hiljade njih. Zemlja je tada bila bogata zivotom.
Mora da je to bio dobar period i za strvinare.

valjda je od ubistva kao sporta bio zaista kratak korak do ubistva zarad ideje, religije, a i bez ikakvog povoda. Sve u jednom trenutku dosadi, pa i trazenje razloga ili opravdanja.

Tankom niti se drzim ubedjenja da ne mora da bude tako.

Korekcija: autor se zove Ronald Wright.
gorran2 gorran2 20:53 05.02.2011

Phobos & Deimos

Hrišćanstvo je bilo jedna istinski velika revolucija. Pre svega moralna. Moglo bi se reći da je hrišćanstvo bilo neka vrsta uvođenja morala u "zapadni svet". Do tada su ljudi vredeli prema svom "značaju" ili "veličini". Hrišćanstvo je prevratnički proglasilo da se važe oni "poslednji", i da su oni supstancija ljudskog i božanskog.
Isto tako, hrišćanstvo je uvelo još jedan revoucionaran koncept - naime, da se patnja "računa", i da se broji kao zasluga. Što više patnje podneseš, utoliko ti je veći račun zasluga i moralne veličine. Ništa nije bilo uzalud.

I, kao svaki pravi veličanstveni napredak u ljudskosti, hrišćastvo je otvorilo nove neslućene prostore užasa. Ne samo "odozgo" (lomače, pokolji nevernika, inkvizicija, čupanje delova tela užarenim kleštima uz ljubopitivo propitivanje "grešnika" da li oseća oslobađanje od tereta graha...). Nego i "u bazi".
Ivana Knežević Ivana Knežević 02:31 06.02.2011

Re: Phobos & Deimos

Ovo je vrlo efektno receno, gorrane.
Ne slazem se.

Nije se hrisncanstvo primenilo na novi vrli svet vec na postojeci. U svakom postojecem svetu, koncepti se prilagodjavaju - pa, postojecem. Kad ne znaju sta bi, ljudi se vracaju onome sto su vec radili, ili je neko pre njih radio, i uopste se tesko odricu oprobanih metoda.

Mozda je potencijal za promene sa dolaskom hriscanstva bio veliki, ali su one bile apsorbovane u vec postojeci hijerarhijski sistem, i u sistem vrednosti, i u metode ubijanja i istrebljivanja opozicije.. sve ono vec uveliko u opticaju. To nije revolucija.

Katastrofalne posledice uspona i dominacije hriscanstva nisu neophodne nuzpojave. I kad su bile stihijske i kad su bile pazljivo planirane, iza njih je stajao izbor, tj. motiv, a iza svakog motiva uvek stoji profit.
fantomatsicna fantomatsicna 20:59 05.02.2011

Jos uvek

Po svetu ima Hypatia za koje niko ne zna..Osvrnite se mozda bas tu oko vas je neka..koja su rastrgli iznutra ..oduzeli joj govor i osecanja a jedini svedoci su mozda deca..buduce 'sudije' ili buduce Hypatije..
Ivana Knežević Ivana Knežević 03:11 06.02.2011

Re: Jos uvek

fantomatsicna
Po svetu ima Hypatia za koje niko ne zna..


Bilo je uvek, i ima ih danas. Previse, bez broja, ali to ih ne cini manje stvarnim, ili svakodnevnim. Kod zlocina jedna od dodatno uzasnih strana je uplitanje banalnosti u sve. Svako sebi nadje izgovor, pa povod, pa i celo objasnjenje. Ko bi rekao da ce inteligencija ispasti tako bljutava.
bocvena bocvena 21:30 05.02.2011

Damn...

i ona se smatra po nekima poslednjom bibliotekarkom


Mora da je naša civilizacija ipak napredovala...da danas rulja krene, filozofi i bibliotekari bi bili poslednji na spisku za linč:))))

Život je sranje i zato su lepe misli, kao ovaj tvoj esej, dragocene.
Čitačima.
Sa pacovima je neizvesno.





Ivana Knežević Ivana Knežević 03:22 06.02.2011

Re: Damn...

bocvena
da danas rulja krene, filozofi i bibliotekari bi bili poslednji na spisku za linč:))))quote]

Ili je civilizacija napredovala ili su profesije izgubile glamur. Samo rulja nikako da odumre.

I ja mislim da se sa pacovima kompletno novo poglavlje otvara
Черевићан Черевићан 22:40 05.02.2011

јооој, кадби

о дилеми дал смо били
и дал ћемо опет бити
(читам тема је начета)
остаје нам само снити

у сновима пак немарим
(ко и многи тако и ја)
да ме можда баш посети
поменута Хипатија

таквог ока и држања
уз све приде што им иде
кренем ето фантазират
сан прекиде . . звони сат



Ivana Knežević Ivana Knežević 03:23 06.02.2011

Re: јооој, кадби

Hmm..
Nisam neki poznavalac, ali rekla bih da za Vas pesniche nema reinkarnacije - Vi cete direktno u Raj.
Черевићан Черевићан 20:59 07.02.2011

упс

кад ме здеси а здесиће
рај иније ни лош тако
но скривена намера ми
бар службени пут у пак'о
muaddib92 muaddib92 21:58 07.02.2011

Re: упс

U paklu je žurka strava:
duvan, vino, ženske, trava
Ko je mator, al' ne star
Biće tamo mega car
Ivana Knežević Ivana Knežević 00:19 09.02.2011

Re: упс

Mnogo ste stedljivi kod vizije Raja a i Dante je prodao Pakao kao da je wild, wild west pa se svi loze bezveze.
Ja vam nudim VIP u Raju a vi se neckate (obojica)... eh, a niko ne zna sta propusta
muaddib92 muaddib92 18:59 09.02.2011

Re: упс

Ja vam nudim VIP u Raju a vi se neckate (obojica)... eh, a niko ne zna sta propusta

Kindly clarify, pa da razmotrimo šta to propuštamo
Ivana Knežević Ivana Knežević 02:31 10.02.2011

Re: упс

muaddib92
Kindly clarify, pa da razmotrimo šta to propuštamo


Negotiating a deal? I see. E pa toga nema.
As is. Nisam ja Og pa da pregovaram - ako budete dobri ovoliko, a ako niste dobri, u cosak. I don't think so
kick68 kick68 23:32 05.02.2011

cenzura je iz raja...

Poetic license

Nekako, oduvek sam bila protiv cenzure (nije sve to do semena, nego do tla) sve dok nisam odgledala film 7. Od tada "zagovaram stav" da poremecene umove treba leciti, da se nikako ne smeju ekranizovati njihova "dela" i da to nisu nikakva remek-dela..
I ta "poetic license" je samo izgovor za perverzije u kojima ja necu da ucestvujem.

Pre nekoliko godina sam u nekim novinama, procitala clanak nekog autora o nekim holivudskim filmovima (sve te detalje sam zaboravila: gde, ko, o kome, a takve filmove ionako izbegavam) koji kaze da je eksplicitno nasilje nad zenama prevrsilo svaku meru. Autor je dakako antiprotivan, a da bi potkrepio svoju tezu, opisao je u detalje sta je koji manijak radio kojoj glumici u kom filmu (za slucaj da nismo gledali). On je zakljucio da takvi filmovi izazivaju nasilje u stvarnom zivotu, a ja sam zakljucila da je on tip poremecenog uma.

na temu sopstvenog vrata - koji je jako osetljiv i ne podnosi lako da ga bilo ko dodirne - ko zna koliko je giljotina, davljenja, vesanja i drugih kreativnih metoda za ubistvo preziveo. Okay, nije preziveo.

Meni je moj izvor zdravstvenih problema, kazu da sve to daju neki aspekti ili podznak u biku (da me ne napadnu zbog ovog uceni blogeri: knjige, a ne zvonca i praporci).
meni je osim lepog obrta to ipak dalo i siru lekciju - bila jos uvek u godinama koje se ovde zovu impressionable - da nikada ne treba suditi lako, i da vredi potruditi se pa zamisliti sebe u tudjoj kozi.

i film District 9 ima slicnu poruku..
Ivana Knežević Ivana Knežević 04:20 06.02.2011

Re: cenzura je iz raja...

kick68
Nekako, oduvek sam bila protiv cenzure..


Ja nisam.
Kao sto obicno biva, radi se o kompletno razlicitim stvarima. Cenzori ne finansiraju filmove, ali ce producenti filmova pokusati sve da zaobidju cenzore i dodju do sto sire publike. Stoga sto je finansirati filmove skupo pa to treba povratiti, uz profit. Tu nije u pitanju umetnost ni briga za remekdelo. I nema sumnje da mnogi medju stvaraocima osecaju da je to sto imaju da kazu vazno, ili drugacije, ili neophodno cak. Ali nije. Nikada nije. Jedina vaznost koja tu postoji je licni interes. Ne protivim se kreativnim resenjima, naprotiv, ali mi bullshit smeta.
I cenzura je dozivela brzu transformaciju. Kako i ne bi, sve se moze naci na Internetu. Vise je niko ne shvata ozbiljno. Niko nije ozbiljan. Sve je ovo neozbiljno. Smesna neka vremena.

Sve se uci. Apsolutno sve. Ja sam sigurno naucila iz filmova dobar deo stvari koje znam. A sa decom koja su dosla nakon toga je procenat jos puno veci.
Kako ce to pojedinci kasnije primeniti u svojim realnostima je siroko polje za interpretacije. I one posmatracke i za samog pojedinca. Ali ljudi redovno precenjuju sebe, ukljucujuci poreklo i pravo na svoje 'slobodne' izbore.
Sloboda je skupa izmedju ostalog i zbog toga - zato sto se kupuje, hteli, nehteli.

Reakcije na nasilje i seks su duboke. Sve ostavlja tragove. I evo nas u ovom nasem dobu gde se zabavljamo scenama ekstremnog. Ako nismo skloni populizmu, onda to postaje art. Kazu da je vazno izraziti se. Jeste, ali ne mora da te gleda ceo svet, zar ne? Ako je to vazno, onda nije izrazavanje vazno vec nesto drugo.

District 9 nameravam da odgledam vec neko vreme. Hvala na podsecanju.
kick68 kick68 19:35 06.02.2011

Re: cenzura je iz raja...

Tu nije u pitanju umetnost ni briga za remekdelo. I nema sumnje da mnogi medju stvaraocima osecaju da je to sto imaju da kazu vazno, ili drugacije, ili neophodno cak. Ali nije. Nikada nije. Jedina vaznost koja tu postoji je licni interes. Ne protivim se kreativnim resenjima, naprotiv, ali mi bullshit smeta.

..sve sto sam htela da kazem, ali nisam znala kako... couldn't agree more:)
Ivana Knežević Ivana Knežević 22:08 06.02.2011

Re: cenzura je iz raja...

ivankagrump ivankagrump 02:43 06.02.2011

AC

Podsetila si me na Lewis Black-ovo tumacenje Biblije... "This is a wonderful story that was told to the people in the desert in order to distract them from the fact that they did not have air conditioning."



Ivana Knežević Ivana Knežević 04:33 06.02.2011

Re: AC

Oh, ivanka, ovo je tako prijalo!
Puno hvala.
Lewis is the man.
Najbolji nacin za zavrsetak jednog dana.
Filip2412 Filip2412 23:11 07.02.2011

...

Dakle dopada ti se Agora? Ja ga imam na disku a nisam jos pogledao, deluje mi nekako mucno ta prica... kao passion of christ u drugom pakovanju, nemam zivce ja za to :)

btw, na imdb vidim neki se zale da film nedovoljno verno prikazuje istorijski trenutak - arhitekturu grada i tako to (stakleni prozori u 4 veku itd.)

district 9 je odlican
Ivana Knežević Ivana Knežević 00:23 09.02.2011

Re: ...

Filip2412
Dakle dopada ti se Agora?


Pa... neke stvari mi se dopadaju. Imam problema sa nasiljem iako su prikazi klanja bili nesto manje graficki od norme ovog naseg vremena, a i ja to uglavnom prezmurim, zapusim usi plus nesto pevusim, i ostavilo me je na kraju, koju hiljadu godina kasnije sa vecitim pitanem - dokle vise?
Ako zelis da patis oko sustinskih pitanja ljudske vrste, nije los izbor.

aleksanadar aleksanadar 03:11 08.02.2011

* * *

Rachel Weisz


Волим је.


Ivana Knežević Ivana Knežević 00:27 09.02.2011

Re: * * *

Fino je odigrala ovu ulogu.
builderka builderka 01:20 10.02.2011

.

ivana,
pogledala film, pa ponovo pročitala tekst. i svaštanešto promuvala kroz glavu...
hvala.
Ivana Knežević Ivana Knežević 02:35 10.02.2011

Re: .

Hvala tebi, b.
Meni ponekad trebaju dani da dodjem do necega. A prosle su i godine kod nekih stvari. Valjda sve to nesto vredi.

Lep pozdrav,

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana