Budućnost| Porodica| Roditeljstvo| Zdravlje

Savremeni danak u krvi

arianna RSS / 09.02.2011. u 14:45

     Jedan mlad život ugasio se ovih dana. Jedna porodica ostala je obogaljena i na najsuroviji način platila je danak neznanju, predrasudama i tabu temama u koje niko ne zadire, ni porodica, ni škola, ni mediji. 

U jednom malom mestu učenica prve godine srednje škole oduzela je sebi život. Do tada primerena i tiha devojčica, bez ispada u ponašanju, otišla je u obližnji veći grad prošlog septembra da nastavi školovanje, i zaljubila se. Ništa neobično za taj uzrast, složiće se većina. Sa svojim dragim stupila je u nezaštićen seksualni odnos i nakon nekoliko nedelja saznala da je u drugom stanju. Svoju tajnu poverila je budućem tati, a on ju je bez mnogo razmišljanja ostavio, izbegavajući svaki dalji kontakt. Iz straha od roditeljske reakcije, slabog poznavanja sredine u kojoj se našla, neizgrađene dobre komunikacije sa razrednim starešinom, profesorima i drugim učenicima i izostanka pravih informacija, odlučila se za tragičan izlaz iz životno nametnute joj situacije. Za sobom je ostavila pismo u kome obaveštava roditelje, da ih ne želi obrukati pred svetom i da odlazi sa svojim detetom. 

I tako ... nastavlja se život tamo gde je nečiji stao a tragična sudbina ove mlade nesrećne devojke ostavila je niz otvorenih pitanja. Da li je moralo doći do ovoga? Ko je kriv? Zašto se o maloletničkim trudoćama ne govori? Ko treba da uči mlade o posledicima ranog stupanja u seksualne odnose? Ko treba da mladima približi teme kontracepcije, polno prenosivih bolesti, posledica prekida trudnoće? Da li ove teme treba obrađivati na časovim građanskog vaspitanja, veronauke ili biologije? Zašto sistemska edukacija mladih o očuvanju reproduktivnog zdravlja nije jedan od nacionalnih prioriteta i sve to u zemlji koja se biološki gasi?

 -------------------------------------------------------------------------

 Maloletnička trudnoća je jedna od čestih pojava među mladima u našem društvu. Kao i druge pojave koje se mogu podvesti pod tzv. tabu teme, o kojima se malo, nedovoljno i sa izvesnom rezervom govori, ova tema rezultira neznanjem koje se skupo plaća, i to najčešće reproduktivnim zdravljem, a neretko i životom.

 Srbija se, nažalost, i u ovoj kategoriji svrstava u sam svetski vrh a razlog zašto devojčice od 12, 13, 14... godina ostaju u drugom stanju su opšta neinformisanost i loša briga o reproduktivnom zdravlju koja se sa roditelja prenosi na decu. Stradaju svi, a najviše dečja mladost i njihova budućnost. Rešenje je stalna edukacija i otvoreno suočavanje sa stvarnošću.

 

 Više znanja, znači i veća kontrola nad svojim životima 

  O maloletničkim trudnoćama, seksualnom nasilju, maloletničkoj prostituciji i sličnim temama se nedovoljno govori.  Deca o ovim i sličnim temama ne znaju! Niko ih nije naučio a posledice stupanja u rane seksualne odnose, pojava i prekidi maloletničkih trudnoća, mogu biti katastrofalne. Od slučaja sa početka bloga, koji se završio suicidom, posledice mogu biti fizičke, koje podrazumevaju nemogućnost daljeg rađanja i psihičke ili psihološke koje nekada mogu biti trauma za ceo život. Da li sve ovo želimo našoj deci?

   U našim školskim nastavnim planovima ne postoji sistematizovano namensko gradivo iz ove oblasti. O reproduktivnoj funkciji i anatomiji čoveka uči se samo delimično kroz predmet biologija a teme kao što su seksualno zlostavljanje, kontracepcija i polno prenosive bolesti su izostavljene. U nedostatku formalnog obrazovanja mladi su prinuđeni da do potrebnih informacija dolaze od svojih vršnjaka, i to po njihovim rečima od onih malo starijih i iskusnijih. Najčešća pitanja koja se postavljaju su: Šta se dešava kada se utvrdi trudnoća i kada se jednoj mladoj ženi, do juče devojčici, postavi životni problem kome nije dorasla? Kome se obratiti za savet? Da li i pod kojim uslovima mogu da nastave školovanje? i sl. I ovde nastaje problem jer nemaju sve škole potrebne stručne saradnike, ni edukovano nastavno osoblje koje može da izađe mladoj trudnici u pomoć. U ovakvim situacijama svi se mudro drže po strani, zazirujući od izuzetno osetljivog i ličnog problema. Vrlo često su i same porodice nespremne za ovakvu vest i reaguju nevericom, neprihvatanjem, nekad čak i odbacivanjem trudnice iz same porodice.Bilo kako bilo,  maloletničke trudnoće se dešavaju i nije smak sveta. Izlaz uvek postoji. 

 

Prevencija maloletničkih tudnoća

Razna istraživanja pokazuju da je najidealnija prevencija maloletničkih trudnoća apstinencija od seksualnih odnosa ali sama apstinencija bez edukacije o primeni kontracepcije ne daje zadovoljavajuće rezultate. Sama edukacija treba da je zasnovana na programima u kojima se fokus stavlja na upoznavanje anatomskih karakteristika tela, normalnom funkcionisanju organa za reprodukciju, kao i detaljnim informacijama o kontraceptivnim sredstvima i načinima sprečavanja polno prenosivih bolesti. 

 

Edukacija može biti organizovana na više načina, u vidu

1. Sistemske i kontinuirane edukacije kroz obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u svim školama od strane stručnih lica, kroz specijalizovan nastavni predmet - u našoj zemlji ovaj vid edukacije ne postoji!

 2 Organizovanja edukacija po klinikama koje se time bave (mada mnogi ne žive u većim mestima, pa je ovakav vid edukacije većini nedostupan). 

3. Edukacija kroz programe u koje se uključuju stariji adolescenti tzv. vršnjački edukatori, kroz razne "teen" programe, koji lakše mogu da podstaknu druge adolescente da se uključe u programe prevencije. Ovi programi imaju svrhu i da mladima približe posledice rizičnog ponašanja. Za one koji su već polno aktivni ovakvi programi takođe pružaju informacije koje su potrebne da bi uspešno koristili kontracepciju. 

4. Česte, organizovane i obavezne posete ginekologu i savetovalištima za mlade u lokalnim Domovima zdravlja - mada, ni ovo, kod nas nije zaživelo

       Najefikasnija metoda rada sa decom i adolescentima je razgovor na pomenute teme sa stučnim licima; i to podstičući i potencirajući apstinenciju, koja se u obrazovnim programima preporučuje kako bi se mladi podstakli da odlože seksualne aktivnosti za period kada budu psihički i fizički zreliji. Kad napune 15,16 ili 17 godina, adolescenti više nisu deca i sa njima treba otvoreno o svemu razgovarati, posavetovati ih, predočiti sve mogućnosti i usmeriti na ljude u njihovom okruženju kojima se mogu obratiti za savet i pomoć.

Takodje je neophodan rad sa nepripremnjenim roditeljima i porodicom maloletne trudnice na ovakvu situaciju. Roditelji bi trebalo da uvere ćerku da će, za šta god da se opredeli, biti uz nju i podržati je čak i ako se ne slažu sa izborom. Konačna odluka bi trebalo da bude odluka trudnice. U zavisnosti od donete odluke, porodica treba da odluči kako će se stvari dalje odvijati. 

-ukoliko je odluka da se trudnoća prekida, treba odabrati ustanovu gde će se to obaviti i zakazati termin prekida trudnoće

-ako se trudnoća zadržava i dete ostaje u porodici, treba se dogovoriti koliko će se i ko starati o bebi dok majka ne bude dovoljno stara da sve obaveze oko deteta preuzme na sebe ili dok ne završi školu i koliko će, u roditeljstvu, učestvovati detetov otac.

-u situacijama kada mlada majka odluči da rodi dete, ali da ga po porođaju daje na usvajenje (usled nezrelosti ili neprihvatanja materinstva, loše ekonomske situacije, nesređenih porodičnih odnosa u primarnoj porodici i sl.) treba kontaktirati centar za socijalani rad i zakazati konsultativni razgovor sa socijalnim radnikom. 

    Maloletnička trudnoća nije ni malo jednostavna, ni banalna životna situacija već je od izuzetne važnosti za budući život i reproduktivno zdravlje mlade osobe, njeno potomstvo, a samim tim i izuzetno stresna ne samo za trudnicu već i za sve članove njene porodice. Na roditeljima je, kao na starijim i zrelijim, da pokušaju da ublaže stres i da svom detetu pruže pomoć, podršku i bezuslovnu ljubav, jer tada sve nekako postane lakše a nekad se takva situacija pokaže i sasvim prihvatljivom- recimo, rodi se prelepa beba koja, uprkos nezgodnom i neplaniranom početku, izraste u divno i voljeno ljudsko biće.

Ukoliko maloletna trudnica ili njena porodica nema snage, ni dovoljno informacija da se sama izbori sa novonastalom situacijom, predlog je da obavezno potraže savet stručnih lica ( školskog lekara, psihologa, ginekologa, socijalnog radnika) u mestu stanovanja ili u većem regionalnom centru.   

 

umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.



Komentari (145)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

maca22 maca22 14:58 09.02.2011

Nažalost

Taj sistem drustvene podrske o kome pricas mi je ovde i sada trenutno nezamisliv.
arianna arianna 15:07 09.02.2011

Re: Nažalost

maca22
Taj sistem drustvene podrske o kome pricas mi je ovde i sada trenutno nezamisliv.

Bilo bi sasvim poželjno i na opšte dobro korisno da svi počnemo da razmišljamo na upravo takav sistem društvene podrške
mlekac mlekac 14:59 09.02.2011

:-(

Zašto se o maloletničkim trudoćama ne govori? Ko treba da uči mlade o posledicima ranog stupanja u seksualne odnose? Ko treba da mladima približi teme kontracepcije, polno prenosivih bolesti, posledica prekida trudnoće?


Meni stvarno, ali stvarno nije jasno da neko, ko je moja generacija ili mladji, sa svojom decom NIJE razgovarao na ove teme.

U stvari, uzasnuta sam cinjenicom da danas, 2011, kad su ove teme u pitanju stvari stoje isto kao i krajem sedamdesetih i pocetkom osamdesetih.

Ako ne i gore...
arianna arianna 15:09 09.02.2011

Re: :-(

U stvari, uzasnuta sam cinjenicom da danas, 2011, kad su ove teme u pitanju stvari stoje isto kao i krajem sedamdesetih i pocetkom osamdesetih.

ja sam lično užasnuta činjenicom da ogromna novčana sredstva idu raznim NVO i "stručnjacima" umesto u kvalifikovan kadar koji sedi na biro rada, bez posla
lady_d lady_d 15:18 09.02.2011

Re: :-(

Mislim da kao prvo drustvo trebada prestane da mladim ljudima namece standarde da je in da se u seksualne odnose sto pre stupa, da se prestane sa oblacenjem devojcica uzrasta i ispod 5 godina slicno odraslim zenama (secam se da smo se par godina mucili da nadjemo za devojcice pantalone koje ne stoje jedva na kukovima ili koje otkrivaju pupak! Kratke trenerke bilo je i u Beba Kids-u a i u Todor-u... da nekom ne pomisli da kritikujem Kinesku proizvodnju). U sledecem koraku deci o tome treba pricati i kod kuce i u skoli. U Svedskoj recimo devojcice uzrasta od 14 godina bivaju prvi put pozvana na razgovor kod ginekologa (mame ce svoju mezimicu odvesti i ranije ako ima ciklus pre 14-te) i preporuci ce joj se da se lekaru obrati pre stupanja u sexsualne odnose.
Ono sto je takodje simptomaticno je broj prekinutih maloletnickih trudnoca u Srbiji... Taj broj je...reci previsok... ne znam!
arianna arianna 15:21 09.02.2011

Re: :-(

Ono sto je takodje simptomaticno je broj prekinutih maloletnickih trudnoca u Srbiji... Taj broj je...reci previsok... ne znam!


po nekim podacima-u jednoj godini u Srbiji dogodi se najmanje 50 maloletničkih trudnoća na 1000 devojaka uzrasta od 15-19 godina

Biljana 77 Biljana 77 15:33 09.02.2011

Re: :-(

Meni stvarno, ali stvarno nije jasno da neko, ko je moja generacija ili mladji, sa svojom decom NIJE razgovarao na ove teme.

Ne bi verovala kako sve razgovaraju ... pa nedavno je otkrivena majka koja je bebu ostavila u parku na NAGOVOR sopstvene majke. Ljudi prave potencijalne ubice od sopstvene dece ne bi li se zaštitili od nekakve kvazi bruke. Ja sam bila užasnuta.
Biljana 77 Biljana 77 15:22 09.02.2011

Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.


I u taj program uvrstila bih obavezno gledanje filma Juno - za decu i roditelje zajedno, kao jedan mogući rasplet, a svakako kao poželjan model komunikacije.
arianna arianna 15:24 09.02.2011

Re: Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Biljana 77
Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.


I u taj program uvrstila bih obavezno gledanje filma Juno - za decu i roditelje zajedno, kao jedan mogući rasplet, a svakako kao poželjan model komunikacije.


Nisam upoznata sa ovim, ali hvala za link, pogledaću svakako.
Jukie Jukie 15:44 09.02.2011

Re: Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Biljana 77
Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.I u taj program uvrstila bih obavezno gledanje filma Juno - za decu i roditelje zajedno, kao jedan mogući rasplet, a svakako kao poželjan model komunikacije.


Takođe i ovaj film:
http://en.wikipedia.org/wiki/She%27s_Too_Young

Milutin Milošević Milutin Milošević 18:02 09.02.2011

Re: Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Podržavam!
arianna arianna 19:37 09.02.2011

Re: Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Milutin Milošević
Umesto zaključka: molba i apel nadležnima

Podržavam!

hvala :)


Jukie Jukie 15:37 09.02.2011

Predmet biologija

U našim školskim nastavnim planovima ne postoji sistematizovano namensko gradivo iz ove oblasti. O reproduktivnoj funkciji i anatomiji čoveka uči se samo delimično kroz predmet biologija a teme kao što su seksualno zlostavljanje, kontracepcija i polno prenosive bolesti su izostavljene.


Problem sa biologijom je delimično i šarolikost u stepenu fizičke i psihičke zrelosti na kome se učenici nalaze. Reproduktivna funkcija i anatomija čoveka rade se na kraju sedmog razreda.
Postoje devojčice koje na početku sedmog razreda izgledaju kao srednjoškolke i koje sigurno dolaze u situaciju da im se mladići nabacuju (i to traje već nekoliko meseci dok ti načneš temu). Pored nje u klupi sedi dečak koji je pola godine mlađi i pola metra niži, i koji izgleda, razmišlja i ponaša se kao dete...



... i sve međufaze između. Samim tim je jako teško smisliti kako da ISPRIČAŠ / PREZENTUJEŠ bilo koju priču o seksu a da ne očekuješ da ti se nacrta delegacija roditelja da vidi koji je to nastavnik manijak koji uopšte njihovom DETENCETU pominje ideju kontracepcije (i puni mu glavu ludim idejama) kada je ono još u fazi klikera ili šta već današnja deca rade.

Polno prenosive bolesti smo obrađivali kada se to sve radilo u osmom razredu (ne znam kakva je situacija sada sa novim planom i programom u sedmom razredu) ali to se sve svodi na spisak mogućih polnih bolesti i ne znam koliko sve uđe na jedno uvo a izađe na drugo, zajedno sa "deco nemojte da se drogirate, pušite, pijete i sedite na hladnom betonu".

A što se tiče priče o seksualnom zlostavljanju, nisam siguran da sam kao biolog stručan da pričam o tome, i ne znam ni šta bih im rekao. Deco, nemojte nikoga seksualno da zlostavljate. Ma da... "Drugs are baaad, Okeeey..."
arianna arianna 15:46 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Poenta priče nije da se deci i adolescentima priča "nemojte to, nemojte ovo" jer to po prirodi izaziva suprotan efekat. Pre nego što kažete nemojte, navedite bar pet razloga zašto da ne?

Zato neke teme ne mogu predavati učitelji i edukavani nastavnici, nažalost. Postoji kvalifikovan stručni kadar koji ima načina, znanja i ume da se postavi tako da svima neke teme budu jasnije, dostupnije. A te znatiželjne roditelje slobodno pozovite na predavanje, pa neka i oni sa decom učestvuju u radu na času

ivankagrump ivankagrump 15:54 09.02.2011

Re: Predmet biologija

spisak mogućih polnih bolesti


Ja kad sam isla u osmi razred (ne previse davno), taj spisak je izgledao kao da je pravljen pre trideset godina, nisu ni pominjane one bolesti koje su danas i najzastupljenije (hlamidija, HPV, herpes). Niti je pomenuto koje od njih se prenose koznim kontaktom, pa ih je moguce dobiti i uz redovnu upotrebu kondoma.

Mladi se o zasticenom seksu uglavnom informisu preko Jazasa, koji radi divnu stvar i uradio je vise na promociji upotrebe kondoma nego skola, zdravstvene ustanove i svi roditelji u Srbiji zajedno. Ali Jazas ima svoju misiju, kondomi stite od bolesti koju Jazas zeli da suzbije i on nema interes da prica o bolestima od kojih kondom ne stiti. I to se u mladim glavama prevodi kao "koristim kondom, znaci nijednu polnu bolest ne mogu da dobijem". I onda svaka treca devojka ima kondilome, itd.
maca22 maca22 15:55 09.02.2011

Re: Predmet biologija

I ne samo to. Treba ih uciti, da devojke NE trebaju da stupaju u odnose da jer im decko preti da ce ih ostaviti, ili jer je se to mora da ne bio zaostao.
maca22 maca22 15:58 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Zdravstvene ustanove? Ja ih se secam (nije ni to toliko davno bilo), odes nesto da pitas, oni se ili deru na tebe, ili se ponasaju kao da su uvredjeni(?).
arianna arianna 16:00 09.02.2011

Re: Predmet biologija

maca22
Zdravstvene ustanove? Ja ih se secam (nije ni to toliko davno bilo), odes nesto da pitas, oni se ili deru na tebe, ili se ponasaju kao da su uvredjeni(?).

Ima istine u ovome, nažalost
maca22 maca22 16:02 09.02.2011

Re: Predmet biologija

A savetovalista najcesce su imala zakljucana vrata u onaj jedan sat u nedelji kada navodno rade.
Jukie Jukie 16:03 09.02.2011

Re: Predmet biologija

arianna
A te znatiželjne roditelje slobodno pozovite na predavanje, pa neka i oni sa decom učestvuju u radu na času


Na svu sreću ja ni sa kakvim đačkim roditeljima više ne moram da se maltretiram


Ali čitajući ove komentare u vestima o štrajku nastavnika, stavovi nekih roditelja o školovanju njihove dece me plaše... Koja je to MRŽNJA prema nastavnicima... Jadna deca, sa kim provode pola dana kod kuće...
alselone alselone 16:07 09.02.2011

Re: Predmet biologija

I uvesti aparate za kupovinu kondoma. Kupovina kondoma u malom mestu, gde se svi znaju, zna da bude veoma stresna ako imate 15, 16 godina. Onda je mnogo lakse bez jer i onako nam se nece nista desiti.
jedan.kub jedan.kub 21:42 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Čini mi se
da je postala moda koja će pre ostati bez nevinosti.
maca22
I ne samo to. Treba ih uciti, da devojke NE trebaju da stupaju u odnose da jer im decko preti da ce ih ostaviti, ili jer je se to mora da ne bio zaostao.

Ne shvataju da time postaju žene u 15-oj godini, da sem trudnoće dolaze i bolesti ako ne one najopasnije tu su one druge koje zagorčavaju život.

Za sve postoji rešenje, ali je najbolja apstinencija bar do punoletstva lil još bolje dok se ne osamostale, da bez osećanja krivice mogu doneti bilo kakvu željenu odluku.
Znam da se momci neće složiti, ali se u ovoj priči ne radi o njima, jer odluku ne donose oni.

Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.

Dovoljna je i biologija.
Mladi se o zasticenom seksu uglavnom informisu preko Jazasa, koji radi divnu stvar i uradio je vise na promociji upotrebe kondoma nego skola, zdravstvene ustanove i svi roditelji u Srbiji

Jazas radi uglavnom na fakultetima sa studentima, mladima starijim od 18 godina.
Mislim da i roditelji možda kasne sa pravim informacijama.
maca22 maca22 21:53 09.02.2011

Re: Predmet biologija

jedan.kub
Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.

Ali nije. Tu je biologija. Tu je reproduktivno zdravlje. Tu su zastite od trudnoce. Tu je seksualnost, kako se to radi, i kako se u tome uživa. Tu su društvena pitanja KO jeste odgovoran, kada se to radi, koji su pritiscki okoline, koje su zablude okoline... to je multidisciplinarna stvar. :)
jedan.kub jedan.kub 22:42 09.02.2011

Re: Predmet biologija

maca22
Ali nije. Tu je biologija. Tu je reproduktivno zdravlje. Tu su zastite od trudnoce. Tu je seksualnost, kako se to radi, i kako se u tome uživa. Tu su društvena pitanja KO jeste odgovoran, kada se to radi, koji su pritiscki okoline, koje su zablude okoline... to je multidisciplinarna stvar. :)

Mogu sadašnje lekcije da se prošire sa gore navedenim sadržajem.
maca22 maca22 22:58 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Ali ne, nego da se tokom cele godine o tome prica. Prosto nov predmet, a ne prilepak.
ivankagrump ivankagrump 22:58 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Jazas radi uglavnom na fakultetima sa studentima, mladima starijim od 18 godina.


Ja ih na svom fakultetu nisam videla, ali dok sam bila u srednjoj skoli tu su bili svakog 1. decembra.
Jukie Jukie 23:13 09.02.2011

Re: Predmet biologija

Uvedite obavezno zdravstveno i specijalno obrazovanje u redovan školski sistem, u interesu je sve dece.

Dovoljna je i biologija.

Ali nije. Tu je biologija. Tu je reproduktivno zdravlje. Tu su zastite od trudnoce. Tu je seksualnost, kako se to radi, i kako se u tome uživa. Tu su društvena pitanja KO jeste odgovoran, kada se to radi, koji su pritiscki okoline, koje su zablude okoline... to je multidisciplinarna stvar. :)

Mogu sadašnje lekcije da se prošire sa gore navedenim sadržajem.

Hoćeš da JA pričam deci od 13 godina kako se to radi i kako se u tome uživa?



I ne treba zaboraviti da je uzrast od 13-15 godina upravo onaj kada se tinejdžer buni protiv svega što mu odrasli kažu (odrasli = roditeljska generacija)
maca22 maca22 00:04 10.02.2011

Re: Predmet biologija

jedan.kub
Za sve postoji rešenje, ali je najbolja apstinencija bar do punoletstva lil još bolje dok se ne osamostale, da bez osećanja krivice mogu doneti bilo kakvu željenu odluku.

Osamostale? Mislite, tamo negde posle 30 u Srbiji? :)
maca22 maca22 00:33 10.02.2011

Re: Predmet biologija

Jukie
Hoćeš da JA pričam deci od 13 godina kako se to radi i kako se u tome uživa?

http://www.youtube.com/watch?v=mTMlZSKEu-Y&t=01m07s
Jukie Jukie 00:45 10.02.2011

Re: Predmet biologija

maca22

JukieHoćeš da JA pričam deci od 13 godina kako se to radi i kako se u tome uživa? http://www.youtube.com/watch?v=mTMlZSKEu-Y&t=01m07s

Nešto u smislu "deco to je uživancija, samo mnogo je žestoko"



A lisice?
Neeee, lisice samo kada ste u braku...



I ne primajte poklone od nepoznatih...



Naročito ako ste videli da su promiskuitetni



Držite se vi deco krofni



Od toga neće glava da vas boli
scabies scabies 15:43 09.02.2011

Strašna priča

Daješ dobre predloge.
Nego, zapalo mi je za oko:
Roditelji bi trebalo da uvere ćerku da će, za šta god da se opredeli, biti uz nju i podržati je čak i ako se ne slažu sa izborom. Konačna odluka bi trebalo da bude odluka trudnice.
Mnoga pitanja ovo otvara... Da li je dete od petnaest godina sposobno da samostalno donese takvu odluku? Da li je sposobno da bude roditelj? Da li je neko ko se tako neodgovorno poneo sposoban da donese odgovornu odluku? I da li ima pravo da pravi izbore za koje nije sposobna da snosi posledice?
Ja samo postavljam pitanja, ni sama ne znam šta mislim da su tačni odgovori...
arianna arianna 15:49 09.02.2011

Re: Strašna priča

Konačnu odluku, ukoliko devojčica nije ometena u razvoju, o nastavku ili prekidu trudnoće treba da donese sama trudnica i to nakon razgovora sa roditeljima i psihologom.


mlekac mlekac 15:55 09.02.2011

Re: Strašna priča

scabies
Da li je neko ko se tako neodgovorno poneo sposoban da donese odgovornu odluku? I da li ima pravo da pravi izbore za koje nije sposobna da snosi posledice?
Ja samo postavljam pitanja, ni sama ne znam šta mislim da su tačni odgovori...


A KO je vaspitao to dete da bude toliko neodgovorno i neinformisano?

Izvini, ali deca od 15 godina umeju da budu itekako odgovorna ako se pravilno vaspitaju.

Stoga, ako se dete od 15 godina ponese neodgovorno, ja krivim roditelje. Jer ga nisu drugacije naucili.

I da, dete treba da donese odluku od SEBI i SVOJOJ buducnosti i SVOME telu. Tako se i uci sta je to odgovornost. TI SAM donosis odluku i snosis posledice te odluke! Ne mama i tata, deda i baba, tetke, drugarice i ostatak komsiluka!
ivankagrump ivankagrump 15:47 09.02.2011

Roditelji

Roditelji bi trebalo da uvere ćerku da će, za šta god da se opredeli, biti uz nju i podržati je čak i ako se ne slažu sa izborom.


Pa da ovi roditelji detetu nisu napunili glavu pricama kako je sramota zatrudneti pre braka, ne bi se ona ubila.
arianna arianna 15:52 09.02.2011

Re: Roditelji

ivankagrump
Roditelji bi trebalo da uvere ćerku da će, za šta god da se opredeli, biti uz nju i podržati je čak i ako se ne slažu sa izborom.


Pa da ovi roditelji detetu nisu napunili glavu pricama kako je sramota zatrudneti pre braka, ne bi se ona ubila.


Zato je i gore pomenut neophodan rad sa porodicom i roditeljima trudnice.
maca22 maca22 15:54 09.02.2011

Re: Roditelji

ivankagrump
Roditelji bi trebalo da uvere ćerku da će, za šta god da se opredeli, biti uz nju i podržati je čak i ako se ne slažu sa izborom.


Pa da ovi roditelji detetu nisu napunili glavu pricama kako je sramota zatrudneti pre braka, ne bi se ona ubila.

Upravo.
mlekac mlekac 16:00 09.02.2011

Re: Roditelji

ivankagrump

Pa da ovi roditelji detetu nisu napunili glavu pricama kako je sramota zatrudneti pre braka, ne bi se ona ubila.


Pazi, ne mora da znaci da su joj bas punili glavu takvnim pricama, ali definitivno nisu nista ucinili da joj objasne ono sto treba.

Takve price, o 'sramoti' i 'sta ce komsiluk da kaze', kod nas su, nazalost, siroko rasprostranjene.

Ako se ne sasecaju iz korena, u kuci, lako se prime i deca lako poveruju u njih, makar imala i najtolerantnije roditelje na svetu!

Sa decom se MORA razgovarati, razgovarati, razgovarati, objasnjavati, pa ponovo objasnjavati, crtati ako treba, ali komunikacija MORA da postoji.

To je jedini nacin!

(Sto rek'o moj Biberce kad sam pre neki dan bila zaneta necim - "Mama, kad ti se obracam ne stavljaj me na "ignore", nego obrati paznju na ono sto ti govorim!")
jedan.kub jedan.kub 22:05 09.02.2011

Re: Roditelji

Ja mislim
da roditelji treba da sa svojom decom raspravljaju o toj temi dok su im deca u pubertetu.
Sa 15 gdina jedan pubertetlija ne zna sta će sa sobom, a popularno je da sve proba, čak se madjusobno propituju: je si li...ili ako nisi, ti si ....
Kao da žure da što pre stupe u život odraslih ne znajući da procenjuju osobe njihovog uzrasta a kamo li starije.


arianna arianna 22:21 09.02.2011

Re: Roditelji

Ja mislim
da roditelji treba da sa svojom decom raspravljaju o toj temi dok su im deca u pubertetu.

sve je to lepo i važi za funkcionalne i kompletne porodice, ali šta da rade oni adolescenti sa jednim ili bez oba roditeja, ili deca o kojima brigu vode bake i deke, ili ona koji su na porodičnom smeštaju u hraniteljske porodice, ili jednostavnije nemaju obrazovane roditelje ili su pak ti isti roditelji koji bi trebalo da pruže informacije, podršku i vaspitanje razvedeni pa deca funkcionišu na relaciji izmedju oca i majke, a najčešće na ulici? Ko će sa njima pričati? Idilično bi bilo da su nam porodice stabilne i funkcionalne ali u praksi uglavnom nisu.

Sledeća vaspitana instanca u odnosu na porodicu je škola i ne vidim ni jedan razlog zašto teme o reproduktivnom zdravlju, agresijama, porocima i sl temama iz socijalne patologije, ne bi imale svoje mesto u obrazovnom sistemu.
Dr M Dr M 22:21 09.02.2011

Re: Roditelji

roditelji treba da sa svojom decom raspravljaju o toj temi dok su im deca u pubertetu


Mislim da je to jako kasno. Do puberteta su imala vec nekoliko godina mnogo pitanja na koje nije odgovoreno ili je odgovoreno pogresno. Odlaganje odgovora samo vodi do mistifikacija i traženja odgovora na pogrešnim mestima.
maca22 maca22 22:29 09.02.2011

Re: Roditelji

arianna
Sledeća vaspitana instanca u odnosu na porodicu je škola i ne vidim ni jedan razlog zašto teme o reproduktivnom zdravlju, agresijama, porocima i sl temama iz socijalne patologije, ne bi imale svoje mesto u obrazovnom sistemu.

Tako je!

Dr M
roditelji treba da sa svojom decom raspravljaju o toj temi dok su im deca u pubertetu

Mislim da je to jako kasno. Do puberteta su imala vec nekoliko godina mnogo pitanja na koje nije odgovoreno ili je odgovoreno pogresno. Odlaganje odgovora samo vodi do mistifikacija i traženja odgovora na pogrešnim mestima.

Tako je!

(kako je mi lako postovati:))
vjazma011 vjazma011 21:54 10.02.2011

Re: Roditelji

Ne slazem se, doktore. Bolje je i razgovarati onda, kad je po tebi "kasno", nego nikad. Nekoj deci ce i to "kasno" da pomogne, jer ce mozda saznati nesto sto nisu do tad znala, ili ce ispraviti neke zablude koje su do tad imala. Covek se uci dok je ziv. :)
Dr M Dr M 23:26 10.02.2011

Re: Roditelji

vjazma011
Ne slazem se, doktore. Bolje je i razgovarati onda, kad je po tebi "kasno", nego nikad. Nekoj deci ce i to "kasno" da pomogne, jer ce mozda saznati nesto sto nisu do tad znala, ili ce ispraviti neke zablude koje su do tad imala. Covek se uci dok je ziv. :)


Nisam ni mislio da ne treba da se razgovara u pubertetu; mislio sam da je kasno da se prvi put razgovara tada. Razgovor nikad nije na odmet, cak ni u zrelijim godinama, cak i neki ljudi koji imaju decu imaju sasvim oskudno znanje o seksualnim mehanizmima. O nazorima necu ni da govorim.

Predlazem Ti da pogledas moj komentar, pri dnu ove strane, mozda sam tamo bolje objasnio svoj stav..
deki-the-boy deki-the-boy 15:59 09.02.2011

Kriza

Slazem se da je kriza u drustvu u svakoj njenoj pori, te stoga ne mozemo od drustva, trenutno a i ko zna kada, ocekivati da uradi bilo sta po ovom pitanju. Medjutim kriza je kako u drustvu tako i u samim porodicama, to valjda ide jedno sa drugim. Sta me briga ako me drustvo ne podrzava jer ako imam porodicu iza sebe, sto se tice ovakvih pitanja, ne treba mi podrska drzave. Hocu reci da ukoliko ne ucimo o krontracepciji u skoli, mozemo to nauciti od roditelja. Medjutim nase porodice su jako zatvorene i o tome se ne prica, sto je dovelo i do gore opisane nesrece.
Zbog toga, dragi roditelji, pricajte sa svojom decom o ovakvim temama,pa cak i ako se desi ne zeljena trudnoca, budite uz njih i ne osudjujte ih. Neka vam bude sreca vaseg deteta draza od toga sta ce okolina da prica
arianna arianna 16:21 09.02.2011

Re: Kriza

Zbog toga, dragi roditelji, pricajte sa svojom decom o ovakvim temama,pa cak i ako se desi ne zeljena trudnoca, budite uz njih i ne osudjujte ih. Neka vam bude sreca vaseg deteta draza od toga sta ce okolina da prica
Bravo!



Uzroci i komplikacije tinejdzerskih trudnoća
predatortz predatortz 16:10 09.02.2011

Omanula porodica

Kakve društvo ima veze sa odnosom između mene i moje dece? Porodica je omanula.
arianna arianna 19:35 09.02.2011

Re: Omanula porodica

predatortz
Kakve društvo ima veze sa odnosom između mene i moje dece? Porodica je omanula.


OK, idemo dalje

Kako pružiti podršku porodici? Ona sa vrha bloga je svojim nečinjenjem i predrasudama dovoljno kažnjena, gubitkom člana. Kako pomoći drugim porodicama da se ne nadju u sličnim životnim situacijama?

Kako se razbijaju predrasude? Kako naterati pojedine roditelje na odgovorno roditeljstvo? Predlog? Mišljenje?

predatortz predatortz 19:43 09.02.2011

Re: Omanula porodica

arianna
predatortz
Kakve društvo ima veze sa odnosom između mene i moje dece? Porodica je omanula.


OK, idemo dalje

Kako pružiti podršku porodici? Ona sa vrha bloga je svojim nečinjenjem i predrasudama dovoljno kažnjena, gubitkom člana. Kako pomoći drugim porodicama da se ne nadju u sličnim životnim situacijama?

Kako se razbijaju predrasude? Kako naterati pojedine roditelje na odgovorno roditeljstvo? Predlog? Mišljenje?



Obrnimo stvar.
Ako moje dete ima problem moja je obaveza da mu pomognem. Ničija više. Pre toga moramo izgraditi poverenje. Poverenje se izgrađuje razgovorima, podškom...

Društvo?

Ako misliš na okolinu, to je preširok pojam...
Koliko ti je potrebna podrška nečeg tako imaginarnog?
Prijatelji, oni koji to zaista jesu, naćiće se pri ruci i pomoći će. Bar će te razumeti.
Ostali?
Pa, biće po onoj svakog čuda za tri dana...
maca22 maca22 19:58 09.02.2011

Re: Omanula porodica

arianna
Kako pružiti podršku porodici?

Pa eto, suvislom i obaveznom i kontinuiranom edukacijom u skolama. Koja se bavi svim realnim probemima, a ne kao do sad (ovde pobrojasno probleme)
alarih alarih 16:11 09.02.2011

A sami adolescenti?

U moje vreme (koje nije bilo baš tako davno) sex je takođe bio tabu, a ta tema nije obrađivana ni u časopisima niti je bilo interneta. Starije sestre, drugarice, nečije otvorenije majke, malobrojna literatura u nekim "slobodnijim" kućama...snalazili smo se nekako.

Ono što smo mi o kontracepciji saznavali na jedvite jade danas može da se nauči samo čitanjem naslovnih strana na trafici, dok čekaš autobus. Uz internet se bez preterivanja može reći da su informacije svuda oko nas, oči da nam izbiju. A istovremeno neznanje klinaca je zapanjujuće.

Činjenica je da sve ide iz kuće i da je velika odgovornost na roditeljima. Istovremeno nam je društvo kontradiktorno - sa jedne strane se forsira kurvinski-grand show imidž, a sa druge je sramota ići kod ginekologa (tamo idu samo trudnice i prostitutke, ili čekaš bebu ili lečiš polnu bolest, treće nema) i na pomen seksualnog vaspitanja u školama se reaguje kao na najavu apokalipse

U svemu tome pubertetlija koji provodi 8h sati dnevno na kompu (čitaj fejsu) ne može da izgugla informacije o toj škakljivoj temi. Ili se toga seti kad treba naći nešto o piluli za dan posle, jednoj od najpopularnijih "metoda kontracepcije" kod maloletnica. Pa kako bre tako?
maca22 maca22 16:18 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

alarih
a sa druge je sramota ići kod ginekologa (tamo idu samo trudnice i prostitutke, ili čekaš bebu ili lečiš polnu bolest, treće nema)

E licno mi nije poznato da je sramota, vec kad prvi put ides, a klinka si, ma i matork kad si, obeshrabri te i ubije kada dodjes, a tamo te rastrgne gužva od koje taj dan, iako si predao knjižicu u 7h ne možeš da stigneš. Ili zazazivanje ali prvo da uloviš dan kad se zakazuje, pa onda ako se javiš dovoljno na vreme dok ne popune kvotu za zakazivanje za naredne dve nedelje.
arianna arianna 16:18 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

U svemu tome pubertetlija koji provodi 8h sati dnevno na kompu (čitaj fejsu) ne može da izgugla informacije o toj škakljivoj temi. Ili se toga seti kad treba naći nešto o piluli za dan posle, jednoj od najpopularnijih "metoda kontracepcije" kod maloletnica. Pa kako bre tako?


Lepo. Nekima je još nedostupan internet ili jednostavno ne mogu da se dorede do kompa od roditelja
maca22 maca22 16:18 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

arianna
Lepo. Nekima je još nedostupan internet ili jednostavno ne mogu da se dorede do kompa od roditelja

a možda im zveraju u to šta čitaju.
alarih alarih 16:27 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

maca22
alarih
a sa druge je sramota ići kod ginekologa (tamo idu samo trudnice i prostitutke, ili čekaš bebu ili lečiš polnu bolest, treće nema)

E licno mi nije poznato da je sramota, vec kad prvi put ides, a klinka si, ma i matork kad si, obeshrabri te i ubije kada dodjes, a tamo te rastrgne gužva od koje taj dan, iako si predao knjižicu u 7h ne možeš da stigneš. Ili zazazivanje ali prvo da uloviš dan kad se zakazuje, pa onda ako se javiš dovoljno na vreme dok ne popune kvotu za zakazivanje za naredne dve nedelje.

U velikom gradu kako-tako, mada i tu možeš upravo u ginekološkoj čekaonici da čuješ žene kako ćaskaju koja nije bila duže na pregledu.
U manjim mestima je to veliki problem. Ja lično znam da su devojke sa ginekološkim problemima gutale napamet lekove "to je moja mama pila kad je njoj bilo slično ovako" ili nešto što pošalju tetke iz inostranstva, "a to je za ovo što ja imam"....Čak znam za slučaj da je devojka pila vaginalete, jer nije mogla da pročita inostrano uputstvo, a nije joj palo na pamet da postoji drugi način unošenja leka. Jeste joj bilo čudno što su "tablete" toliko velike, al' dobro. Znam da zvuči kao da pričam o nekoj teškoj vukojebini, ali ne, obična srpska varošica. Poražavajuće.
Jukie Jukie 16:32 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

alarih
U svemu tome pubertetlija koji provodi 8h sati dnevno na kompu (čitaj fejsu) ne može da izgugla informacije o toj škakljivoj temi. Ili se toga seti kad treba naći nešto o piluli za dan posle, jednoj od najpopularnijih "metoda kontracepcije" kod maloletnica. Pa kako bre tako?

Pa PISA test je pokazao da jedna trećina 15-godišnjaka u Srbiji NE UME da pročita tekst tipa novinskog članka i da izvuče zaključak iz pročitanog.

Pola baci u vodu, jedna šestina dece je stvarno mnogo. Pet đaka po odeljenju. A vidi onaj film što sam linkovao gore.
ivankagrump ivankagrump 16:35 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Znam da zvuči kao da pričam o nekoj teškoj vukojebini, ali ne, obična srpska varošica. Poražavajuće.


Zato imam utisak da je najveca odgovornost na skoli. To je jedino mesto na koje svako dete bez obzira iz kakve je vukojebine mora da ide, i cak da tamo provede znacajan deo dana. I da predmet zdravstveno obrazovanje bude obavezan, da se zna da moras da prisustvujes, da ne bi opet bilo da taj predmet slusaju samo "kurve", pa da deca ne idu da bi sacuvala "ugled" itd.
alarih alarih 16:39 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

arianna
U svemu tome pubertetlija koji provodi 8h sati dnevno na kompu (čitaj fejsu) ne može da izgugla informacije o toj škakljivoj temi. Ili se toga seti kad treba naći nešto o piluli za dan posle, jednoj od najpopularnijih "metoda kontracepcije" kod maloletnica. Pa kako bre tako?


Lepo. Nekima je još nedostupan internet ili jednostavno ne mogu da se dorede do kompa od roditelja

Ja sam mislila na onu decu koja su poprilično prisutna na netu, a nezainteresovana za ovaj sadržaj. I to mi nije jasno. Mislim, kako možeš biti nezainteresovan, pogotovo u tim godinama i pogotovo ako nemaš sa kim da pričaš o tome? Informacije su nikad dostupnije.
Jukie Jukie 16:45 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

ivankagrump
Znam da zvuči kao da pričam o nekoj teškoj vukojebini, ali ne, obična srpska varošica. Poražavajuće.Zato imam utisak da je najveca odgovornost na skoli. To je jedino mesto na koje svako dete bez obzira iz kakve je vukojebine mora da ide, i cak da tamo provede znacajan deo dana. I da predmet zdravstveno obrazovanje bude obavezan, da se zna da moras da prisustvujes, da ne bi opet bilo da taj predmet slusaju samo "kurve", pa da deca ne idu da bi sacuvala "ugled" itd.

Tu da se nadovežem sa famoznom stavkom zakona da đaci imaju pravo da se vaspitavaju u skladu sa kulturom kojoj pripadaju, a ako je kultura zatvorena (zatucana?) onda valjda deca imaju pravo da budu zatucana i škola ne sme drugačije da ih vaspitava...

A na časovima ne mora da se prisustvuje dokle god je na snazi čuveni zakon koji poklanja svakom detetu pravo na 35 neopravdanih. Kao što uz malo planiranja mogu da se eskiviraju svi pismeni i kontrolni, tako mogu i časovi "obrade gradiva" ako ne želiš da te vide na njima ili te mrzi da slušaš.
arianna arianna 16:51 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Mislim, kako možeš biti nezainteresovan, pogotovo u tim godinama i pogotovo ako nemaš sa kim da pričaš o tome? Informacije su nikad dostupnije.

Većina adolescenata internet koristi samo za igre i chatovanje. Na roditeljima i na nastavnicima je da ih usmere na iznalaženje informativnih sadržaja. A da informacije nikad nisu bile dostupnije, potpuno se slažem :)
draft.dodger draft.dodger 18:17 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Jukie
alarih
U svemu tome pubertetlija koji provodi 8h sati dnevno na kompu (čitaj fejsu) ne može da izgugla informacije o toj škakljivoj temi. Ili se toga seti kad treba naći nešto o piluli za dan posle, jednoj od najpopularnijih "metoda kontracepcije" kod maloletnica. Pa kako bre tako?

Pa PISA test je pokazao da jedna trećina 15-godišnjaka u Srbiji NE UME da pročita tekst tipa novinskog članka i da izvuče zaključak iz pročitanog.

Pola baci u vodu, jedna šestina dece je stvarno mnogo. Pet đaka po odeljenju. A vidi onaj film što sam linkovao gore.


Preporučujem...
arianna arianna 19:23 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

draft.dodger


Jukie

odlični prilozi, hvala :)

arianna arianna 19:46 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Zato imam utisak da je najveca odgovornost na skoli. To je jedino mesto na koje svako dete bez obzira iz kakve je vukojebine mora da ide, i cak da tamo provede znacajan deo dana. I da predmet zdravstveno obrazovanje bude obavezan, da se zna da moras da prisustvujes, da ne bi opet bilo da taj predmet slusaju samo "kurve", pa da deca ne idu da bi sacuvala "ugled" itd.






Out of Beirut Out of Beirut 18:52 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Govoricu o mojoj perspektivi, a sta iz toga proizilazi na polju drzavne politike i nacionalne kulture - svako neka zakljuci za sebe:

Ako bi moji roditelji poceli da govore o ovome ja bih se samo uzrujao jer bi oni krenuli odmah od seksa kao vec realne cinjenice, i pitanje je samo prevencije najgoreg. Ja bih hteo nesto temeljnije.

Moji roditelji su fini, prijateljski, tolerantni i obrazovani, ali nisu drustveni i ne umeju da odrzavaju bliske medjuljudske odnose uopste. I jes da su visoko, ali nisu shiroko obrazovani.

Secam se skolskih casova o reproduktivnim procesima. Bilo ih je i regularnih i specijalnih. Oni su bili lisheni svakog pomena drustvenog konteksta, mestu koje seks zauzima u ljudskom pogledu na svet - danas i u proslosti, i u razlicitim drustvima; nije bilo pomena o vezi izmedju emocija i seksa, i o nagonima koji su tako neukrotivi.

Stavise, nas nisu ucili ni pravilnom disanju, niti se obracalo paznje na drzanje tela. A to su i osnovne stvari i jednostavne za instrukciju. Sta tek reci o haosu u ljudskoj glavi koje stvaraju seksualna pitanja, na mnoga od kojih nema definitivnog odgovora, ima oprecnih stavova.

Ja sam srecom puno citao tako da sam cesto bio ispred vrsnjaka sto se tice samog znanja. Ali nije stvar samo znati, morate se i pitati i razgovarati. Javno. Kakva je to civilizacija u kojoj postoje hrpe filmova koji predstavlju seks fikcijama i izuzetnim slucajevima, a nema uopste dokumentaraca o seksualnim zivotima obicnih ljudi?
bocvena bocvena 19:10 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

A ovako to izgleda u praksi...Poslednji roditeljski moje ćerke - 11 godina, 5. razred. Kaže razredna - Bila deca u biblioteci i jedna devojčica tražila Seks za početnike iz Kreativnog centra, pa je bibliotekarka pritisla (?) šta će joj to, pa ona rekla da nije za nju nego za druga iz odeljenja (sa sve imenima dece)...Onda bibliotekarka rekla razrednom starešini, a ona sada upozorava (?) roditelje. Ovo je posredna priča, muž je bio na roditeljskom, pa ja nisam baš shvatila u kom kontekstu je ovo ispričano. Da se zabrinemo ili da znamo da su nam deca zainteresovana za tu temu...Muž kaže da je upotrebila termin - Povedite računa.
A ima i nastavak, nešto u stilu - Ima nekih devojčica što se druže sa sedmacima, a neki petaci idu kod sedmakinja na rodjendane, pa zabrinuto lice.

Je l' to taj zdravstveni rad?

Skoro me ova moja preslišavala šta je to masturbacija. Ja je pitala gde je to čula, a ona kaže - U Transformersima! (filmu, ne crtanom) 'Bem ti Transformerse, dobro se preznojih da objasnim, a ne preteram sa informacijama. Na tom dotičnom času u biblioteci ona i njene tri drugarice su bistrile Anatomski atlas, sa posebnim zadržavanjem na razlikama između muškaraca i žena i procesu reprodukcije i fazama u razvitku embriona. Vrlo naučan pristup su imale!

Moja starija sestra je na ovu priču rekla - Kupi joj Bravo, tamo je sve detaljno objašnjeno:)))

Izgleda nikad nije prerano za edukaciju, ako deca pitaju. Valjda je onda manja šansa da u pubertetu dođe do neželjenih trudnoća. I da, umesto da to ide tako konspirativno: bibliotekar (špijun amater) - razredna (ja vam rekoh, a vi vidite šta ćete) nego na redovnim časovima ili na specijalnim, tematskim predavanjima, prilagodjenim različitim uzrastima. Ne želim da mi Bravo obrazuje buduću tinejdžerku.

Jedino u šta sam sigurna, da i najbolja obaveštenost nije garant da trudnoće ili bolesti neće biti. I da smo tada najpotrebniji svojoj deci.
arianna arianna 19:16 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Ali nije stvar samo znati, morate se i pitati i razgovarati. Javno. Kakva je to civilizacija u kojoj postoje hrpe filmova koji predstavlju seks fikcijama i izuzetnim slucajevima, a nema uopste dokumentaraca o seksualnim zivotima obicnih ljudi?



tačno tako,o ovim i sličnim temama mora se razgovarati sa adolescentima, bez predrasuda; recimo meni je poprilično u jednom razgovoru zasmetalo to što je jedan roditelj muškog deteta, adolescenta, inače intelekualac, javno pred ostalim roditeljima izjavio da su devojke te koje trebaju i moraju da vode računa o sebi, misleći pri tom na korišćenje kontraceptivne zaštite
Ja se sa ovom izjavom ne bih baš složila, jer devojke nisu same u tom odnosu, niti devojka sama može da ostane u drugom stanju. S tim u vezi , mislim da je kontinuirani rad u odeljenjima u kojima su podjednako zastuplljeni i dečaci i devojčice, sasvim primerena da se o temama iz sfere seksualnosti govori. Odgovornost za trudnoću je pola-pola. Kolika je odgovornost devojčice, ista tolika je i dečaka. S tim što su devojčice u većem zdravstvenom riziku.

arianna arianna 19:19 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Bem ti Transformerse, dobro se preznojih da objasnim, a ne preteram sa informacijama.


Transformersi, kažeš?
jedan.kub jedan.kub 22:25 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

bocvena
Povedite računa.

Mislim da je razredna u pravu.
Decu treba informisati onda kad njih to počne da zanima-to je onda na vreme. Ne izbegavati takve razgovore, jer propuštate dobru priliku poverenja.
mlekac mlekac 22:30 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Moja starija sestra je na ovu priču rekla - Kupi joj Bravo, tamo je sve detaljno objašnjeno:)))


Pa lepo ti kaze!

Ja sam imala baku rodjenu u XIX veku cija su objasnjenja bila na nivou - od masturbacije se susi kicma!

I mamu biologicarku koja je objasnjavala delove tela kao da nabraja sastojke za sarmu!

Al' zato je postojala Tina, i Dvoje i Bravo (sa sve recnikom nemackog pri ruci), pa da vidis kako se ucilo!!!!
maca22 maca22 22:30 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

jedan.kub
Povedite računa.

Mislim da je razredna u pravu.

Iz cele price mislim da ona podrazmeva pod vodjenjem racuna, povecate zabrane, pritiske i nadzore. :)
Jukie Jukie 23:27 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

bocvena
Ima nekih devojčica što se druže sa sedmacima, a neki petaci idu kod sedmakinja na rodjendane, pa zabrinuto lice.

Sećam se iz petog razreda kako se ljuljam na ljuljašci ispred zgrade, a nailazi moja drugarica iz odeljenja pa me pita da li je ovo ta zgrada gde živi sedmak Ime Prezime (sa kojim ona inače pokušava da se smuva i to je javna tajna među nama petacima). Valjda je krenula da ga stalkuje.

(Inače taj dečko je dobio ukor što je ofarbao kosu, ili bar jedan deo. Tada je takvo vreme bilo. Njegovi roditelji su bili umetnici)

p.s. Da li u vašoj školi postoje dve smene, 5. i 7. i 6. i 8. razred?
miloradkakmar miloradkakmar 23:33 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

bocvena
A ovako to izgleda u praksi...Poslednji roditeljski moje ćerke - 11 godina, 5. razred. Kaže razredna - Bila deca u biblioteci i jedna devojčica tražila Seks za početnike iz Kreativnog centra, pa je bibliotekarka pritisla (?) šta će joj to, pa ona rekla da nije za nju nego za druga iz odeljenja (sa sve imenima dece)...Onda bibliotekarka rekla razrednom starešini, a ona sada upozorava (?) roditelje. Ovo je posredna priča, muž je bio na roditeljskom, pa ja nisam baš shvatila u kom kontekstu je ovo ispričano. Da se zabrinemo ili da znamo da su nam deca zainteresovana za tu temu...Muž kaže da je upotrebila termin - Povedite računa.

Mislim da je razredna trebala da pozove autorku knjige Seks za početnike Jasminku Petrović ( mislim da je ona psiholog iz Beograda ) da učenicima prezentuje ovo štivo i na prikladan način razgovara sa njima.
maca22 maca22 23:59 09.02.2011

Re: A sami adolescenti?

miloradkakmar
Mislim da je razredna trebala da pozove autorku knjige Seks za početnike Jasminku Petrović ( mislim da je ona psiholog iz Beograda ) da učenicima prezentuje ovo štivo i na prikladan način razgovara sa njima.


Jedino sto ne verujem da bi joj roditelji dozvolili da decu navodi na blud. (u kreativnoj interpretaciji mnogih)
bocvena bocvena 09:05 10.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Iz cele price mislim da ona podrazmeva pod vodjenjem racuna, povecate zabrane, pritiske i nadzore. :)

Upravo se i meni tako učinilo, ali da ne grešim dušu, informacije sam dobila posredno, a muž nije umeo da proceni finese u njenom obraćanju:)

Valjda je krenula da ga stalkuje.
Siroti mali hrčak. Nije imao šansi:))))
Nemam pojma ovo za smene, mislim da je tako kao što si rekao.

Jasminka Petrović je uvek idealan gost!

Mlekac, uzNi jednom novi Bravo, pitanja Dragoj Saveti su se drastično izmenila. A i odgovori:)
yugaya yugaya 10:58 10.02.2011

Re: A sami adolescenti?


Mlekac, uzNi jednom novi Bravo, pitanja Dragoj Saveti su se drastično izmenila. A i odgovori:)


videla svojim očima.

...od dva zla izabrala manje pa smo se pretplatili na Cosmopolitan - majkemimile manje su strašna pitanja. i odgovori.

Imam tri devojčice od kojih je najstarija u tzv predpubertetu i ova tema mi je ...horor, ali nadam se i uzdam u dve stvari: moja deca znaju da ih ne lažem i i da za istinu kada nešto zglajzaju, ma koliko strašna, nikada nema kazne niti osude.(koristim sve kreativne metode izvrdavanja u skladu sa uzrastom da izbegnem ili odložim neke izrazito škakljive odgovore)

Mogu ja u svom malom balončiću sve da uradim kako treba, valjano, vodeći računa kada je pravo vreme i za koje informacije, i opet da dođem u situaciju u kojoj mom detetu od 11 godina drugar iz razreda čiji roditelji vole da ga ostave da se sam satima bez nadzora igra po internetu na odmoru na telefonu otvori xxx sajt i slikovito objasni *šta je to oralni seks*.

Držim kanale komunikacije otvorene i nadam se da će nam to biti dovoljno.
A vi mi držite fige.



maca22 maca22 14:32 10.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Yugaya, ova knjiga "Seks za početnike" Kreativnog centra je odlicna za pocetak.
Ja sam nasla link na scribd gde je neko fotografisao stranice te knjige, pa možeš da skineš da vidiš kakva je.

Napominjem za moderaciju da ne promovišem pirateriju već obrnuto, kupovinu. Zašto? Zat što je fotke toliko loše da čovek može da nazre o čemu se radi i da ga to samo podstakne da kupi knjigu koja tako dobra i sa odlicnim ilustracijama Boba Živkovica.

http://htmlimg2.scribdassets.com/vpf9k57wgpjism/images/1-dc01d46f9a/000.jpg
yugaya yugaya 14:55 10.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Maco, hvala za savet, kada nam je u školi gostovao KC i Jasminka (fenomenalna žena, klinci je skroz zgotivili, naročito ove moje jer imamo policu samo njihovih knjiga ), spomenula da je "Seks za početnike "za malo starije" , ali planiram da nabavim, sada smo i mi malo stariji, za početak pozajmićemo iz školske biblioteke

arianna arianna 15:25 10.02.2011

Re: A sami adolescenti?

Držim kanale komunikacije otvorene i nadam se da će nam to biti dovoljno.

Odlično je ovo. Svakako treba sa decom gajiti otvoren komunikacijski odnos
blau.punkt blau.punkt 19:07 09.02.2011

neznanoj majci

svakoj onoj koja dopusti da joj cerka nepripremljena kroci u seksualnost, osim prekora, prezira, nemam sta da kazem.

onima, koje jos imaju vremena da spasu svoje kceri pogibelji, prenecu svoje iskustvo.

sa decom se od malih nogu prica. biranim recima i primereno njihovim godinama.
devojcica se na dolazak menstruacije priprema PRE nego sto je dobije. ne mora to biti opsirno predavanje, to su informacije koje devojcice bez zagrcnjavanja popiju dok se zajedno muvate po kuhinji ili dok cekate da pocne film.

osluskujte svoju decu. gledajte ih. na licima im sve pise.

kada me je cerka negde sa 15 pitala kad je ustvari vreme za seks, odgovor je bio:

nema univerzalnog odgovora. to sto su neke tvoje drugarice iskusile seks, ne znaci da su to uradile u pravo vreme. radi se o tome da je za seks osim zrelog tela, potrebna i odredjena psihicka zrelost. sa 15 godina ti vise nisi sasvim devojcica, ali si jos daleko od toga da budes devojka zrela da shvatis i podneses sve promene koje seks donosi sobom. seks je ozbiljna stvar. vrlo snazno utice na mnooogo ravni naseg bica. ne samo na telo.
za seks si po meni zrela tek tamo negde oko 17 ili 18. ne verujem da je vreme za njega u 15oj godini. ne, nikako.

hocu samo da mi obecas, da kad god se bude desio, pocev od danas! a desice se naravno bez da me prethodno pitas: "mama, jel mogu sad?" :)) (ovo je bilo propraceno obostranim kikotom), obecaj mi da cemo odmah zajedno otici kod ginekologa, da te pregleda, da ti prepise za tebe najbolju kontracepciju, pa da dalje opusteno ides kroz zivot i kroz svoju seksualnost, odgovorno prema sebi.
i ne ocekuj da ce DRUGI voditi recuna o tebi. kad je to u pitanju, osloni se SAMO na sebe. nemoj da imas seks zato da bi zadrzala decka, nemoj da imas seks ako nisi sigurna da ga zelis, nemoj sebi da dozvolis da zatrudnis u vreme kad ne zelis, nemoj da imas seks iz bilo kog razloga koji nije tvoja jaka zelja da ga imas bas sa tim nekim. seks ne treba da bude izvor problema, vec zadovoljstva. i to je to. znaci, kad god bude bilo, nema frke. bilo je. onda idemo da obavimo pregled. jel ok ?

ok mama.

posle dve tri godine, ulazim jednog letnjeg popodneva u kucu. ona sedi na trosedu i ceka me. raspremam se i krajickom svih svojih antena osecam da je u vazduhu nesto. nesto. ona se kao zagonetno smesi, trazi da pogodim sta je to TO.
ne znam kako, pogadjam o cemu se radi, mada je bilo jasno da bi mi rekla svakako. znaci, bio je i taj famozni prvi seks.
ona potvrdjuje. prvo je grlim i ljubim. pa tek onda postavljam samo dva tri sasvim obicna pitanja, bez ulazenja u detalje. ("da mama, koristili smo kondom" )

nakon pet minuta uzimam telefon i prvo zovem ginekologa da joj zakazem pregled.
a potom i restoran da rezervisem sto za dvoje. za nas dve. da proslavimo na neki nacin taj za nju veeeliki dogadjaj.

jer, to JESTE jedan od najvecih dogadjaja u zivotu svakog coveka. i treba da se dogodi drage mame sa izvesnim predznanjem.

svaka ona koja pusti svoju cerku da se sama (ne)snalazi, zasluzuje po meni samo cist prezir.

dakle, volite svoju decu. mnogo ih volite, a najvise tim sto cete ih pripremati za neminovnosti koje su tu okolo. jedna od njih, svakako je seks.

ne pravite ovaj svet grobljem hodajucih seksualnih bednika.
a seksualna beda je jedna od najtezih koje pogadjaju coveka.
posledice su strasne i vrlo cesto najstrasnije kamuflirane.

arianna arianna 19:20 09.02.2011

Re: neznanoj majci

i ne ocekuj da ce DRUGI voditi recuna o tebi. kad je to u pitanju, osloni se SAMO na sebe. nemoj da imas seks zato da bi zadrzala decka, nemoj da imas seks ako nisi sigurna da ga zelis, nemoj sebi da dozvolis da zatrudnis u vreme kad ne zelis, nemoj da imas seks iz bilo kog razloga koji nije tvoja jaka zelja da ga imas bas sa tim nekim. seks ne treba da bude izvor problema, vec zadovoljstva. i to je to. znaci, kad god bude bilo, nema frke. bilo je. onda idemo da obavimo pregled. jel ok ?


Bravo, mama
maca22 maca22 20:03 09.02.2011

Re: neznanoj majci

blau.punkt
svakoj onoj koja dopusti da joj cerka nepripremljena kroci u seksualnost, osim prekora, prezira, nemam sta da kazem.

Kakva li je majcina seksulanost?
alarih alarih 20:47 09.02.2011

Re: neznanoj majci

maca22
blau.punkt
svakoj onoj koja dopusti da joj cerka nepripremljena kroci u seksualnost, osim prekora, prezira, nemam sta da kazem.

Kakva li je majcina seksulanost?

Verovatno problematična, a ja bih u pitanje dovela i njeno znanje o kontracepciji, bolestima i svemu što se podrazumeva pod seksualnom odgovornošću prema sebi i drugima.

Ono sa čim sam nisi načisto ne možeš ni detetu objasniti. Dodaš na to još "jujuju" i "to se drugima dešava" i dobiješ zid ćutanja.
Dr M Dr M 21:54 09.02.2011

Re: neznanoj majci

sa decom se od malih nogu prica. biranim recima i primereno njihovim godinama.


Mislim da bi ceo ovaj tekst ( by blau.punkt) trebalo da bude deljen roditeljima, pri upisu dece u obdaniste..

Deca vec u petoj-sestoj godini pocinju da pitaju. Ako onda ne dobiju prave, primerene, odgovore bez ikakvog snebivanja, stvar pocinje da izmice kontroli. Ovo, naravno, podrazumeva pravilnu edukaciju roditelja, sto je, ustvari, najveci problem.

Kad se u nekom drustvu povede rasprava o seksualnom vaspitanju, obicno kazem:

Deca u sestoj godini moraju da znaju kako se deca prave a u devetoj kako se ne prave.
arianna arianna 22:55 09.02.2011

Re: neznanoj majci

Deca u sestoj godini moraju da znaju kako se deca prave a u devetoj kako se ne prave



kako se prave bebe :)
maca22 maca22 23:02 09.02.2011

Re: neznanoj majci

arianna
Deca u sestoj godini moraju da znaju kako se deca prave a u devetoj kako se ne prave

kako se prave bebe :)

Promasili su temu. Samo slike beba. :)
Dr M Dr M 23:04 09.02.2011

Re: neznanoj majci

kako se prave bebe :)


Uvek se raspekmezim kad vidim bebe.

I trudnice.
mlekac mlekac 23:43 09.02.2011

Re: neznanoj majci

Dr M


Kad se u nekom drustvu povede rasprava o seksualnom vaspitanju, obicno kazem:

Deca u sestoj godini moraju da znaju kako se deca prave a u devetoj kako se ne prave.


E, doco, sad me podseti na jedan dogadjaj koji je, jos uvek razlog za smeh kod nas u kuci.

Prestolonaslednik se iz Bw vratio pre nas.

I sad, dolazi mama sinu na proslavu 18. rodjisa, a on mi salje mail da mu ponesem nekoliko pakovanja kondoma posto su ovde, po njegovom misljenju mnogo skuplji.

I tako, pakujem ja stvari, pa i kesu sa kondomima.

A Biberce (tada imao 5 i po godina) nadgleda pakovanje i, naravno, zaviruje u svaku kesu.

"Mama, sta je ovo?"

"To je za batu."

"Znam, al' sta je to?"

"Kondomi."

Trenutak pauze, al' posto u Bw zbog epidemije AIDS-a o kondomima pricaju od najranijeg uzrasta, nije mu rec nova. Medjutim, vidim ja da ga nesto buni...

"Sta nije jasno?"

"Pa sta ce bati kondomi?"

Na to se ubacuje Mudrica i sa visine svojih tadasnjih 12 i po, znalacki mu dobacuje:
"Ne sluze oni samo protiv AIDS-a, nego i da se ne dobiju deca, pa da posle mora da se zeni!"

Potpuna panika kod Biberceta. Okrece se prema meni i sav besan povice:

"Pa jesi li ti normalna? Sto si mu kupila ovako malo????"
maca22 maca22 23:58 09.02.2011

Re: neznanoj majci

Biberče. Na šta li je tačno mislio zapravo kad je to rekao, pitam se pitam?
Dr M Dr M 00:25 10.02.2011

Re: neznanoj majci

"Pa jesi li ti normalna? Sto si mu kupila ovako malo????"


Deca su Ti fenomenalna!

Genetika..
mlekac mlekac 17:37 10.02.2011

Re: neznanoj majci

maca22
Biberče. Na šta li je tačno mislio zapravo kad je to rekao, pitam se pitam?

Nikad nismo ustanovili, maco.

Povaljali smo se od smeha zato sto je bio najozbiljnije zabrinut.

Valjda se bio uplasio da ce mu se brat rano ozeniti?
arianna arianna 09:51 10.02.2011

***

Opšta društvena kriza i nedostatak osnovnih društvenih vrednosti, pored svega ostalog, stvara i generiše nemoral, prostituciju, maloletničku delinkvenciju svih vidova i dr. S druge strane, neograničeno i neselektivno plasiranje informacija od strane svih mogućih medija (internet je u tome otišao najdalje) i nemogućnost kontrole masmedijalnih poruka i informacija u svetu (ne samo kod nas) i u seksualnoj sferi pomeraju granice. Više se ne razmišlja, niti govori, o emocionalnoj zrelosti, već samo o fizičkoj. Čak je i za većinu roditelje postao frustrirajući podatak da njihovo dete (dečak ili devojčica nema svog partnera). Od držanja za ruke i ljubakanja do seksualnog odnosa vrlo je mali korak. Ako se tome doda lagodan život dece, bez obaveza, bez ograničavanja različitih vidova provoda, uz čuveni moto "zašto da se moje dete muči, neka ono bar uživa" (?!!!) (neograničeni izlasci, votka party i slični "party", rođendani po kafanama do kasno u noć i naravno bez ikakvog prisustva starijih itd.), i još čuveniji moto "neka uči školu da se ne muči" (?!!!) dovele su dotle da su čitave generacije bukvalno unakažene, intelektualno sterilne, radno nesposobne, nespremne da preuzmu bilo kakve obaveze...
Generacije dece rastu u zombije uz naš blagoslov da se "ne muče", da spavaju dokle hoće, da izlaze kad hoće, da se ne ponižavaju iznošenjem smeća, odlaskom na pijacu, ne daj Bože, u njivu i sl. Sve to ćemo mi roditelji srediti, ono što ne možemo sredićemo preko veze.

A deca? Šta njima preostaje. Pa ništa drugo, sem da se zezaju i "kuliraju". Ako ne uče tu je veza da dobiju peticu, u krajnjem i diplomu. Ako pobegnu sa časa, ili ne uče, ili su buntovna i sl. "udario ih pubertet". Ako ne valjaju na poslu, sredićemo preko veze da ih neko ne dira. I ko bi sve nabrojao...
A kako nam tek naši đaci izgledaju u osnovnoj školi, o srednjoj da ne govorimo.
Frizurice, napadna šminka, vakum pantalonice, uz to cigarete, vožnja luksuznim kolima do škole ili ko zna dokle, droga......, na šta drugo se može misliti nego na sex. U sirotinjskom društvu u kojem maloletni klinci i klinceze voze najluksuznija kola, ne izlaze iz kafića, nemaju nikakve radne obaveze, ne nameće im se životni kredo da moraju da žive, uživaju i zabavljaju se od svog rada i zarade i da nema ponižavajućih poslova i zanimanja, drugačije i ne može bitno da se razlikuje do stanja koje podseća na biblijsku Sodomu i Gomoru. U takvom društvu nema morala, nema skrupula, nema razumevanja ni za koga i ni za čije probleme.

U takvom društvu dete od malena uči da se svet vrti oko njega, da ono može sve a njemu niko ne sme ništa, da je novac sve bez objašnjenja iz kojih izvora treba dođe, da je bolje imati vezu za sve nego sticati učenjem i radom... U takvom društvu stižemo na cilj sveopšte, pa i seksualne, prostitucije, otuđenja, nerazumevanja.

Ko je kriv? E, to je najteže pitanje. Tačno je da smo svi krivi, a s druge strane to je i dobar izgovor da niko nije kriv. Tačno je da država ne treba da bude pandur nad svojim građanima, ali je tačno i da mora da bude regulator i kontrolor u svim situacijama kad postoji pretnja da se izgubi mera u ponašanju, komuniciranju, obavezama...

Postoji vertikala obaveza u jednom društvu, od koga šta počinje i gde se završava. A toga kod nas nema.
Edukacije su nam posebna priča. Ranije ih je bilo mnogo manje, ali je opseg poroka i delinkvencije bio manji. Sada nas na svakom koraku svak edukuje, a od tih silnih edukacija sve manje znamo. Zašto?
Jednostavno zato što znanje, struka, odgovornost nikome ni ne treba. Sve je pro forme, pa i edukacija. Rezultat nekontrolisanog življenja za uživanje jeste da mlade (u velikoj većini) danas ne zanima suština, već fizički doživljeno. Pa zar u našem odnosu prema njima nije sve podređeno tome "da se ne muče". Zdravo društvo rađa zdrave odnose i značajno umanjuje sve ono što nosi negativnu konotaciju. Edukacija nas u tome samo prosvetljuje i otvara vidike. Kao takva sigurno nije zanemarljiva. Ali u sveopštem nezdravom društvenom okruženju ni edukacija nema neki naročiti značaj, niti može dati neki rezultat.

Zato, revitalizacija osnovnih društvenih vrednosti, revitalizacija kvaliteta obrazovanja i morala rada (ne radnog morala), uspostavljanje funkcionalnog, organizovanog, kompetentnog, radnog i društva odgovornih građana su preduslov za sve drugo što značajno može rarešiti brojne društvene probleme, među njima i ovaj o kome je reč, i u značajnom obimu umanjiti ovakve pojave i ublažiti njihove posledice. U suprotnom, teško da možemo očekivati bilo kakav ozbiljan pomak u bilo kojoj sferi, pa i u vaspitnoj.

Možda će na kraju delovati razočaravajuće, ali činjenica je da sva današnja otvorena društva (tzv. demokratska), sa povećanjem svog bogastva i neograničenim uvećavanjem kojekakvih ljudskih prava, imaju problem koji se očituje u starenju stanovništva, "beloj kugi" i drugim pojavama vezanim za, bukvalno rečeno, biološko nestajanje. Dovoljno je uporediti islamske države i azijske države sa evropskim da bi se to uvidelo. Deluje paradoksalno, teško je objašnjivo ali je tako.
scabies scabies 18:31 10.02.2011

Re: ***

Napisala si dobar blog i pokrenula priču o značajnom društvenom problemu i (problematičnim) pratećim fenomenima. Ja se, kao i obično, ne bih osvrtala na ono u čemu smo saglasni, već na ono u čemu nismo, rizikujući da po ko zna koji put ispadnem namćor :)

Od držanja za ruke i ljubakanja do seksualnog odnosa vrlo je mali korak. Ako se tome doda lagodan život dece, bez obaveza, bez ograničavanja različitih vidova provoda, uz čuveni moto "zašto da se moje dete muči, neka ono bar uživa" (?!!!), i još čuveniji moto "neka uči školu da se ne muči" (?!!!) dovele su dotle da su čitave generacije bukvalno unakažene, intelektualno sterilne, radno nesposobne, nespremne da preuzmu bilo kakve obaveze...
Prvo bih volela da vidim te koji misle da je "učenje škole" lagdno i da garantuje lagodan život. Daleko je veći problem što je veliki broj ljudi (nažalost opravdano) ne želi da im se deca muče učeći školu kada im to ništa ne garantuje. Sve veći broj roditelja odlučuje da deci legalno (a još na rate) kupi diplome na raznim privatnim fakultetima.

Druga stvar, ne slažem se da je tako mali korak od držanja za ruke i ljubakanja (meni je baš ružna reč, ne znam zašto tako lepoj aktivnosti lepiti pežorativ?) do seksa. Nežnost i fizička bliskost su neophodni ljudskom biću, naročito mladom ljudskom biću koje tek postaje svesno sebe i sveta oko sebe. Mladi su nesigurni, zbunjeni, traže se, i zato im je mnogo važno da se prepoznaju u nekome i da osete da je neko u njima prepoznao nešto što može voleti. U godinama u kojima se gradi sopstveni identitet je od presudnog značaja to da li ćeš biti prepoznat i prihvaćen od drugih. Roditejska ljubav daje sigurnost, ali u nekim godinama postane tesna... I to je veliki izazov i za roditelje, shvatiti i prihvatiti da onom malom biću čiji su bili heroji i ceo svet, odjednom nisu više dovoljni, a često ne deluje ni da su im potrebni...
I još nešto... Uvek me učini setnom kada vidim dvoje mladih kako se grle/ljube na klupi u parku. Zažalim što imam višak godina da bih mogla da ne primećujem i da se ne opterećujem onim što se dešava izvan pola kvadratnog metra ljubavi i da satima razmenjujem nežnosti na javnom mestu. Zažalim što više ni sama nisam sposobna da u poljupcu ne isprovociram i ne osetim strast ako traje više od 5sekundi. A nadam se da se svi sećamo tog vremena kada smo mogli da se desetinama minuta grlimo i ljubimo (sa kratkim pauzama za razmenjivanje zaljubljenih pogleda :)) i da ni jednog sekunda ni ruke, ni misli ne krenu gde ne treba... (ima jedna lepa Preverova pesma, pokušaću da nađem)

Šta pokušavam da kažem ovim polupatetičnim komentarom? Pa to da decu treba pustiti da se vole! To od njih može napraviti samo zdrave ličnosti i zadovoljne ljude. A na nama je odgovornost da ih naučimo da prepoznaju ljubav, da je razmenjuju, ali da nikad njom ne trguju i da je ničim ne plaćaju. Da ih svojom ljubavlju naučimo da vole i cene sebe da bi mogli da vole i cene druge. Da im objasnimo da skes ne treba da iskuse onda kada nekoga dovoljno vole, već onda kada nekoga stvarno žele na taj način, a ako smo dobro uradili posao možemo biti sigurni da ga ni neće poželeti sa osobom koju ne vole dovoljno. Da im objasnimo koje su opasnosti i kako da se od njih zaštite.

I da zatvorim krug, vraćam se na početak tvoje priče: nesrećna devojčica je napravila samo jednu, ali fatalnu grešku - pomislila je da je osetila ljubav, i da bi zadržala tu iluziju platila je prvo telom, a onda, nažalost, i životom. Nije to imalo mnogo veze sa držanjem za ruke...

scabies scabies 18:34 10.02.2011

našla pesmu :)

Deca kad se vole ljube se stojeći
Po kapijama noći
Dok prolaznici ukazuju prstom na njih
Ali decu kad se vole
Baš je briga da l' ih ko vidi
Jer tu su samo njihove senke
Treperave u noći
I koje izazivaju kod prolaznika
Bes prezir smeh i zavist
Deca kad se vole nisu ovde ni za koga
Tada su dalje odavde nego što je noć
I mnogo dalje nego što je dan
Ona su
U zaslepljujućoj svetlosti prve ljubavi.
maca22 maca22 18:37 10.02.2011

Re: ***

scabies
Pa to da decu treba pustiti da se vole! To od njih može napraviti samo zdrave ličnosti i zadovoljne ljude.



A na nama je odgovornost da ih naučimo da prepoznaju ljubav, da je razmenjuju, ali da nikad njom ne trguju i da je ničim ne plaćaju.

scabies scabies 18:45 10.02.2011

Re: našla pesmu :)

Deluje mi kao manje zlo postaviti par komentara za redom nego jedan kilometarski :)

Ja ne volim tu teoriju kako lagodan život stvara loše ljude. Nije nikada problem u onome šta je deci pruženo, već u onome šta se od njih (ne) traži! Nisu ispuštene nove generacije zbog toga što voze dobra kola, troše mnogo novca i sl., već zato što se od njih ne traži trud, rad, to da nešto zasluže i opravdaju. Znam mnogo onih koji su imali težak život i odrasli u nemaštini, ali su opet postali "intelektualno sterilni, radno nesposobni, nespremni da preuzmu bilo kakve obaveze..." Kao što ne znam one koji su imali obaveze i odgovornosti (koliko god da su živeli ugodno i slobodno) a da su postali takvi.
Mada, jeste istina da obično neke pojave idu udruženo, ali to ne znači da smo dobro pronašli kauzalnost.
maca22 maca22 18:47 10.02.2011

Re: našla pesmu :)

scabies
Ja ne volim tu teoriju kako lagodan život stvara loše ljude. Nije nikada problem u onome šta je deci pruženo, već u onome šta se od njih (ne) traži! Nisu ispuštene nove generacije zbog toga što voze dobra kola, troše mnogo novca i sl., već zato što se od njih ne traži trud, rad, to da nešto zasluže i opravdaju. Znam mnogo onih koji su imali težak život i odrasli u nemaštini, ali su opet postali "intelektualno sterilni, radno nesposobni, nespremni da preuzmu bilo kakve obaveze..." Kao što ne znam one koji su imali obaveze i odgovornosti (koliko god da su živeli ugodno i slobodno) a da su postali takvi.
Mada, jeste istina da obično neke pojave idu udruženo, ali to ne znači da smo dobro pronašli kauzalnost.


Svaka ti ka Njegoševa.
scabies scabies 18:56 10.02.2011

Re: našla pesmu :)

Idi bre Maco, nemoj da mi laskaš, ima opet da se uobrazim
zoja444 zoja444 19:00 10.02.2011

Re: ***

Daleko je veći problem što je veliki broj ljudi (nažalost opravdano) ne želi da im se deca muče učeći školu kada im to ništa ne garantuje.


kako i zasto opravdano? roditelji treba da nauce svoju decu da zivot nije lak, a ne da ih drze pod "staklenim zvonom". deca se skoluju sebe, a ne drustva i roditelja radi, da bi time stekli vece sanse za neki napredak u zivotu. ako nista drugo, u odredjenim okolnostima, svoga identiteta i integriteta radi.

A nadam se da se svi sećamo tog vremena kada smo mogli da se desetinama minuta grlimo i ljubimo (sa kratkim pauzama za razmenjivanje zaljubljenih pogleda :)) i da ni jednog sekunda ni ruke, ni misli ne krenu gde ne treba... (ima jedna lepa Preverova pesma, pokušaću da nađem)



ne bih se vratila u taj period ni da me silom teraju. znaci, svi - 1.

Da im objasnimo da skes ne treba da iskuse onda kada nekoga dovoljno vole, već onda kada nekoga stvarno žele na taj način, a ako smo dobro uradili posao možemo biti sigurni da ga ni neće poželeti sa osobom koju ne vole dovoljno.


ovde je izostavljen deo, da nasa ljubav prema nekome, ne pruza nikakvu garanciju da ce ista biti uzvracena. sex i ljubav su dve potpuno odvojene kategorije.

I da zatvorim krug, vraćam se na početak tvoje priče: nesrećna devojčica je napravila samo jednu, ali fatalnu grešku - pomislila je da je osetila ljubav, i da bi zadržala tu iluziju platila je prvo telom, a onda, nažalost, i životom. Nije to imalo mnogo veze sa držanjem za ruke...



da, ali, pocetak price je nazalost drugaciji. on je o nedostatku ljubavi, poverenja, bliskosti. podrske, oslonca i sl. izmedju te nesrecne devojcice i njenih roditelja. prvenstveno. u tom krugu se cela drama i odigrala.
maca22 maca22 19:13 10.02.2011

Re: ***

zoja444
sex i ljubav su dve potpuno odvojene kategorije.

Istorijsko Njet.
scabies scabies 19:15 10.02.2011

Re: ***

kako i zasto opravdano?
Zoja, ne znam za tebe, ali ja živim u Srbiji u kojoj uopšte nije neka sreća biti visoko obrazovan i u kojoj to ne garantuje čak ni dostojanstven, a kamoli lagodan život. Ja znam daleko veći broj visoko obrazovanih (moglo bi se reći preškolovanih, sa izuzetnim rezultatima) nego onih drugih. Želiš li da znaš koliko od njih je trenutno bez posla, koliko su u proseku čekali posao i koliko u proseku zarađuju? Ako ne znaš, bolje za tebe. Daleko su lošije prošli od onih koji su se provukli kroz malo škole i otisnuli stazama biznisa (koji se u Srbiji svodi na manje ili više sofisticirane trange-frange metode).
ne bih se vratila u taj period ni da me silom teraju. znaci, svi - 1
Ne čitaš pažljivo. Ja sam rekla da se svi sećamo, nisam rekla da su to svima prijatne uspomene.
ovde je izostavljen deo, da nasa ljubav prema nekome, ne pruza nikakvu garanciju da ce ista biti uzvracena. sex i ljubav su dve potpuno odvojene kategorije.
Taj deo se podrazumeva. I ne vidim da išta menja u onome što sam rekla? To sam i mislila: ne treba imati seks zbog toga što samo ti nekoga voliš, ne čak ni samo zbog toga što je ljubav uzvraćena, već zbog toga što žliš seks sa tom osobom (sa ili bez ljubavi).
on je o nedostatku ljubavi, poverenja, bliskosti. podrske, oslonca i sl. izmedju te nesrecne devojcice i njenih roditelja. prvenstveno. u tom krugu se cela drama i odigrala.
Apsolutno si u pravu. Da je devojčica imala pravu ljubav i da je imala pravo poverenje i oslonac u porodici ne bi joj se dogodilo da svoj život preda u ruke nekome ko je ne voli i u koga ne treba da ima poverenja! Ja sam mislila da sam to i rekla, samo ne tako direktno.
zoja444 zoja444 19:19 10.02.2011

Re: ***

maca22

Istorijsko Njet.


maco, ne bih da ti rusim iluzije, ali sto pre to shvatis i prihvatis, lakse ce ti biti. veruj mi. tvoj izbor.
divno je kada idu u kompletu, ali nije obavezno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana