Literatura| Život

The Blog of a Nobody (III)

vladimir petrovic RSS / 10.03.2011. u 18:25

               Mnogo sam radio... Kosio sam i noću... (S. Raičković: Zapisi o Crnom Vladimiru)

Zovem se Agata. Po prirodi sam jednostavna osoba, ali volim zamršene situacije. Što zamršenije to bolje. Time se rukovodim kada pišem knjige, a to mi ide od ruke. Naime, objavila sam mnogo knjiga iz tzv. kriminalističke/detektivske literature, da me smatraju „kraljicom krimića", kao i više zapaženih pozorišnih komada. Promene radi, tokom svog dugog života, napisala sam i nekoliko sentimentalnih romana (pod pseudonimom, za svaki slučaj, jer tamo sam bila jedna druga - Ja). Pisala sam i priče, od kojih sam neke, po isteku desetak godina, prepravljala i proširivala, na način kako neke umešne žene prepravljaju stare haljine, te tako dobijala - (nove) romane. A sve što sam napisala nailazilo je na izuzetno veliko interesovanje čitalaca, pa su moje knjige prodavane u ogromnim tiražima. Što je još važnije, mnogo su prevodjene i objavljivane širom planete, kako bi svi oni nesrećnici kojima engleski nije maternji jezik, mogli da me čitaju. Tako, kažu, da su moje knjige najprevodjenije na svetu, posle Biblije (koju su, usput budi rečeno, pisali - muškarci, a ne žene). Naime, prevazišla sam i samog Šekspira po broju jezika (103) na koje su moje knjige prevodjene. Sve u svemu, sa preko stotinu napisanih knjiga i sa sveukupnim tiražom od preko dve milijarde primeraka diljem sveta, ja sam - najprodavaniji engleski pisac svih vremena! Pored toga, moja „Mišolovka" (The Mousetrap) se u jednom londonskom pozorištu prikazuje već - 59. godina (sa preko 23.000 odigranih predstava), što je najduži period prikazivanja jednog pozorišnog komada na engleskom jeziku. Lepi rekordi za jednu sasvim jednostavnu damu-književnicu kao što sam ja, zar ne?

Pritom, ne kažu samo da sam jedan od najboljih pisaca detektivskih romana od kako je veka i sveta, već i da sam jedan od najinovativnijih pisaca u razvoju tog žanra. Kao i da sam ljudima pomagala da razviju čitalačku naviku, jer me rado čitaju i oni za koje se ne bi baš moglo reći da su - knjigoljupci.

Neki će cinično reći da knjige koje ja pišem spadaju u „laku literaturu", valjda zato što nailaze na interesovanje tako velikog broja ljudi koji me čitaju svuda i u svako vreme - u metrou, u čekaonicama kod lekara, na plaži, u krevetu prilikom uspavljivanja i drugde. O tome previše ne razmišljam, pisala sam skoro nagonski, trudeći se da dam najviše od sebe. Neka drugi pisci pišu smislenije knjige, ja sam, tvenovski rečeno, pisala dela koja su kao - voda, a drugi neka pišu dela koja su kao vino, s tim što se pritom mora imati u vidu da ljudi više piju - vodu, nego vino! Da dodam još i to da za mene ideje nemaju vrednosti ako ne stoje u tesnoj vezi sa neposrednom akcijom. To sam pokazivala u svojim knjigama, pa i životu.

Po prirodi sam veoma radoznala, a nastojim da budem i sistematična. Pisala sam, dakle, mnogo i sa evidentnom lakoćom. Za razliku od nekih svetski poznatih autora koji su ideje za svoje knjige tražili u, recimo, sudskim aktima, ja sam ideje za moje zamršene zaplete dobijala - grickajući jabuke u kadi. Ne šalim se, jer kada može biti mesto za neverovatne inspiracije. Dakle, svi zločini o kojima pišem - izmišljeni su. Ali se nikako ne sme shvatiti da nisu mogući.

Mada sam svoje knjige sa zamršenim zapletima i visprenim zagonetkama namenjivala svim čitaocima, bez razlike, preferirala sam da me čitaju - pronicljive osobe. Naime, nisam baš volela one čitaoce koji bi se, nakon što pročitaju neku moju knjigu, postidjeno osetili, kao da sam ja zaplet iz knjige vodila tako kako bi ih - namagarčila, navodeći ih namerno na pogrešne zaključke (mnogo puta sam čula primedbu: in many of your stories the reader is fooled to suspect an innocent character); naime, često je ispadalo da počinilac nekog kriminalnog akta nije osoba na koju je čedni čitalac posumnjao, već neka osoba - bez veze, za koju bi se retko poverovalo da je uopšte bila sposobna izvršiti zločin. Izgleda da su neki ljudi spremni da veruju da teške zločine izvode samo ljudi koji po svojoj spoljašnosti deluju kao - okoreli kriminalci. To je, naravno, pogrešno. Postoje domaćice dobroćudnog izgleda (one, recimo, kojima možete do tančina izdiktirati neki recept za kolače, a da im kolači, ipak, ne uspeju), a koje su sposobne da izvrše grozne zločine, da mnogi bivaju iznenadjeni u stilu: „Ko bi rekao da je ona sposobna da izvrši  nešto tako monstruozno". S tim u vezi, verovala sam, čehovljevski rečeno, i da je svaki ubica verovatno nečiji prijatelj (izreku "Every murderer is probably somebody's old friend" stavila sam kao moto jedne svoje poznate knjige). Postoji, takodje, slučaj muzičara koji svira divne Bahove fuge, a kada prestane i počne da razgovara/svadja se sa svojom suprugom, on  se iznenadno tako razbesni da uhvati suprugu preko pola i - baci je kroz prozor. Da ne navodim druge slučajeve; ponavljam da, uglavnom, ubica nije nikakvo osobeno stvorenje; on je čovek kao i drugi - koji je samo na zlo okrenuo, kao što se i vino u sirće može da pretvori. Nema čoveka koji je nesposoban ubiti, kad dobro znamo kakvi su sve ljudi ubijali.

Kada sam počela da pišem knjige, mnogi su iskazivali skepsu, jer ja nisam formalno bila školovana za taj posao. Zapravo, ja nisam nikada išla u školu, kao što je to normalno u današnje vreme; kada sam bila mala, negde u unutrašnjosti Engleske, moji roditelji su angažovali privatne učitelje/dadilje da mi ukažu na najosnovnije stvari koje se uče u klasičnim školama. Meni je to bilo - dovoljno. Nisam patila što nisam imala visoku školsku naobrazbu, jedino sam težila da živim što intenzivniji život.  

Moja prva knjiga (Misterija u Stajlsu) doživela je bila sudbinu prvenaca mnogih autora - šest puta je odbijana od izdavača pre nego što je objavljena, da bi ubrzo postala pravi hit.

Udala sam se u 24. godini, za avijaticara pukovnika Arčibalda Kristija. Ušla sam u taj brak iz ljubavi, svakako. Sa njim sam imala jedno dete (kćerku Rosalindu, a njen sin, Metju Pričard, postaće moj naslednik - kao moj jedini unuk; on će biti u poziciji da se hvali medju svojim drugarima kako je uvek lepo imati slavnu baku, jer su prihodi od mojih dela, kako knjiga tako i pozorišnih predstava - značajni).

Desetak godina nakon venčanja, moj vrli suprug Arči Kristi (čije prezime sam zadržala do kraja života) zatražio je razvod od mene, zato što se bio zaljubio u neku mladju ženu. Pokušavala sam da ga povratim, oči sam isplakala, ali sve uzalud. Dotle sam verovala da posedujem "mušku inteligenciju sa ženskom ćudljivošću", ali to Arčiju nije ništa značilo. Za mene je to bio težak udarac. A kada se tome doda činjenica da je u to vreme umrla i moja majka (kojoj sam bila veoma privržena), to je sve dovelo do poznate "afere mog nestanka". Nadjen je moj slupani auto pored puta, ali nije bilo ni traga ni glasa od mene. Pronadjena sam, jedanaest dana kasnije, u nekom zabitom banjskom hotelu, u kome sam bila prijavljena pod imenom moje tadašnje najveće neprijateljice na svetu - žene zbog koje me je muž napustio. Jedino objašnjenje koje sam imala za tu nesrećnu epizodu mog života bilo je da sam imala - gubitak pamćenja. Kasnije u životu nikada nisam htela da govorim o tome . Površno sam je pomenula i u svojoj "Autobiografiji". Nisam imala šta da kažem. Medjutim, taj tužni dogadjaj iz mog ličnog života doprineo je, priznajem, boljoj prodaji mojih knjiga. Svako zlo ima svoju dobru stranu, zar ne?

Sa drugim mužem imala sam više sreće. Udala sam se za Maksa Malovana, arheologa koga sam upoznala na jednom putovanju po Bliskom Istoku; bio je veoma zgodan i - 14. godina mladji od mene. Sa njim sam proživela mnoge srećne godine, uz brojna putovanja, od kojih su neka poslužila kao inspiracija za neke moje romane (Smrt na Nilu, Ubistvo u Mesopotamiji).  Dece nismo imali. Ponekad sam se šalila, na svoj račun, u vezi sa njim: "An archaeologist is the best husband any woman can have. The older she gets, the more interested he is in her". Naravno, nisam bila blesava, predosećala sam da će me, kad-tad, varati sa drugim ženama, kao što radi, izgleda, i većina drugih muškaraca koji su znatno mladji od svojih supruga. On me jeste varao, ali je ostao sa mnom do moje smrti, u 85. godini. Pada u oči koliko su bile različite moje reakcije: kada me je prvi muž prevario i ostavio zbog druge žene, bila sam na ivici nervnog sloma, na granici ludila, verujući da je život za mene izgubio svaki smisao; kada sam, u sredovečnim godinama, saznala da me drugi muž povremeno vara, pravila sam se - da ne znam,  kao da me to ne zanima. C'est la vie.

Mnogi kritičari smatraju da su, u mnoštvu mojih knjiga, najbolje "Ubistvo u Orijent ekspresu" (Murder on the Orient Express), "Smrt na Nilu" (Death on the Nile), "Ubistvo Rodžera Akrojda" (The Murder of Roger Ackroyd)  i "Deset malih crnaca" (The ten little Niggers).

Ovu poslednju knjigu mnogi smatraju mojim - kultnim romanom.

                           

„Deset malih crnaca" je, svakako, jedna od meni najdražih knjiga. (Često sam pevušila poslednje stihove pesmice koja mi je služila kao inspiracija: "... Jednog malog crnca ostavili samog, /on ode, pa se obesi, i sad nema nijednog". Više puta je ekranizovana. Medjutim, primetno je da je nekima smetao naslov, na način kako neki posteriorno zameraju Marku Tvenu što je u 'Tomu Sojeru' i 'Haklberiju Finu' koristio izraz - „nigger". Tako se dogodilo da su neki izdavači naslov moje knjige, iz bojazni da je rasni epitet „crnac" uvredljiv, menjali u „Deset malih Indijanaca", kao i „I više nije bilo nijednog" (And Then There Were None). Opet, u mnogim stranim jezicima drže se mog originalnog naslova, pa tako imamo u francuskom "Dix petits nègres", u španskom "Diez negritos", u ruskom "Десять негритят", u  grčkom "Δέκα Μικροί Νέγροι", u bugarskom "Десет малки негърчета", u rumunskom "Zece negri mititei", u madjarskom "Tíz kicsi néger", dok su, recimo, Italijani preferirali - "Dieci piccoli indiani". (Kompjuterska igrica bazirana na ovom romanu koristi naziv "Ten Little Sailor Boys").

Već u svojoj prvoj detetektivskoj knjizi "Misterija u Stajlsu" (The Mysterious Affair at Styles, 1920) kreirala sam lik Herkula Poaroa, belgijskog detektiva koji živi u Britaniji; on će se pojavljivati u pedesetak mojih dela, poslednji put u "Zavesi" (Curtain, 1975). Poaro je umnogome genijalan u otkrivanju tajni. Ima jajoliku glavu, goleme brkove i maleni stas (čak je za tri inča kraći od Napoleona). Pokazuje zavidan nivo humora, kao i kulturu u ophodjenju prema damama; u poslu mu povremeno pomaže pomoćnik Hejstings, koji često ima izgled - simpatičnog glupaka. (U pitanju je dobričina, čovek sa obema nogama na zemlji, oženjen, sa decom, koji je obično neobavešten, ali doprinosi, pod rukovodstvom Poaroa, da se zapleti pozitivno reše). Nesporno je da Poaro ima briljantan um, kome je rad 'malih sivih ćelija' glavna metoda rešavanja zločina. (Mnogi čitaoci vole kada vide kako Poaro okupi oko sebe sve osumnjičene i polako rekonstruiše detalje izvršenog zločina). S druge strane, Poarou se ljudi, pre ili kasnije, do tančina ispovedaju, baš zato što je stranac, pa nekako računaju da to što pričaju njemu nije važno; očito im je, dakle, bilo lakše da se ispovedaju strancu nego nekom svom nadutom inspektoru. Mnogo putuje, ume da promatra ljude i priča sa njima tek kada je potrebno; šalje pisma, telegrafiše, istražuje, pronalazi dokaze i svedoke i otkriva neverovatne veze medju ljudima, prastare zločine i njihove aktere. Ali, posle nekog vremena, on mi je, iskreno govoreći, - dosadio. Govorila sam sebi da je on jedan „detestable, bombastic, tiresome, ego-centric little creep"! Naime, bilo mi ga je dosta i pored njegovog briljantnog uma, ali mi moji izdavači nisu dali za pravo, te su insistirali da on bude i dalje u mojim knjigama, sa obrazloženjem „da to čitaoci od mene traže i očekuju".

                       

Druga značajna ličnost-detektivka u mojim knjigama jeste gospodjica Marpl, starija usedelica, umnogome tipičan engleski karakter; u pitanju je žena sa spoljašnjošću pahuljaste bakice;  zločine rešava mozganjem, pletući pored prozora i pomno prateći šta se okolo dešava. Dok Poaro koristi logiku i racionalne metode, Mis Marpl koristi intenzivnu koncentraciju i oštroumnu intuiciju u rešavanju zločina. Mada je ona u odnosu na Poaroa statična, to ne znači da je manje efikasna i šarmantna, pa njene 'sive ćelije', takodje, iznenadjuju i zadivljuju čitaoce. Ona će se pojaviti 17 puta u mojim knjigama, prvi put  u "Ubistvu u vikarovoj kući" (The murder at the Vicarage, 1930), a poslednji put u "Usnulom ubistvu" (Sleeping Murder, 1976) .

                           

Oboje, Poaro i Mis Marpl, žive sami, bez porodica, s tim što je Poaro mnogo putovao, dok Mis Marpl ne napušta svoje rodno selo. Nikada se neće dogoditi da se njih dvoje u isto vreme nadju u nekoj od mojih knjiga.

Primetila sam da čitaoci više vole Poaroa od Mis Marpl, što nije slučaj sa mnom. Meni je draža Mis Marpl. Da pomenem i to da u knjigama u kojima se ne pojavljuju  ni Poaro ni Mis Marpl zločine rešavaju drugi detektivi, naravno, ali oni ni izbliza nisu postali toliko popularni.

Prilikom brojnih ekranizacija mojih knjiga, Poaroa su igrali Piter Justinov, Albert  Fini, Dejvid Sušei (Suchet) i drugi, ali je, moram priznati, Sušei nadmašivao sve. Najviše je imao uspeha kod publike, kako u filmovima tako i u TV serijama.  

Ja nemam odgovora na pitanje zašto čitaoci vole moje knjige; neka se time bave istraživači. Ono što znam jeste da pišući nastojim da sva pitanja iz zapleta dobiju odgovore, krivci (uglavnom) budu otkriveni i kažnjeni, tako da pravda pobedi. Ubistvo, koje čini osnov zapleta u mojim romanima, retko je - šokirajuće; ne volim sadističko nasladjivanje zločinom. Mada moji zločinci često prave komplikovane planove, njihova ubistva su uglavnom beskrvna, nema iživljavanja i mučenja, skoro da su bezbolna. U životu je sve moguće: najobičniji slučaj, kao i najneobičniji. Meni je, reklo bi se, sve slično. Verovatno su u pravu oni koji tvrde: Ništa nije uvek, i sve je ponekad". S druge strane, mislim da shvatam islamske minijaturiste koji svoja dela rade po sećanju, uopšte ne gledajući stvarne konje, drveće, ljude, ali pod uslovom da je to sećanje stečeno dugogodišnjim razmišljanjem, udubljivanjem, razbijanjem glave i trudom. To sam ja radila. A ubistva se dogadjaju kao što se razni akcidenti u životu dogadjaju, pa će Poarov pomoćnik Hejstings jednom budalasto (ali ispravno)  reći da postoje zločini koji „can be helped to happen"! Baš tako. Zato i ne razvlačim mnogo oko samog ubistva, nego pišem o onome što se dogadja - posle. S druge strane, žrtva je obično neko ko nam se - ne svidja. Ujedno, žrtva je retko baš sasvim nevina, u pitanju često biva pohlepa, naivnost, a ponekad samo obična radoznalost i nebudnost. Dalje, likovi iz mojih knjiga su uglavnom dobrostojeći ljudi, sa brojnom poslugom (oh, služinčadi je svuda okolo). Ljude ponekad finansijski problemi teraju da vrše ubistva. Naime, novac može biti motiv u svakom zločinu. Obično je novac važan: ko gubi novac ako se nešto dogodi, ko dobija novac ako se nešto dogodi. To treba otkriti. Ja polako skiciram karaktere i dočaravam atmosferu raznolikih ambijenata - od tipičnog sela u Engleskoj do nekog mediteranskog letovališta ili lokaliteta na Bliskom istoku, putovanja vozom/brodom i sl. Ponekad koristim i ljudsko sujeverje, jer ima situacija u kojima izgleda da je neka 'viša sila' umešala prste u ubistvo, iako nije tako, već ubistva vrše najobičniji ljudi, oni koji se sreću u mnogim engleskim pabovima, koji u kući sa ženama mirno ispijaju čaj i čitaju Tajms i drugde. Atmosfera je važna za shvatanje ljudi, jer ljudi podležu atmosferi, recimo atmosferi mesta u kome se nalaze, kada umeju osetiti napetost ljudi, postojanje tenzija ili nagovestaj zla; ljudska priroda ima svoju mračnu stranu. A ako neke stvari ostanu nedorečene (mada mi se to retko dešava), to je zato što čovek ne može u životu dobiti objašnjenja baš za - sve tužne slučajeve što se dogode. Nastojim da mi ne bude najvažnije ono "ko je počinilac zločina?" već da što preciznije skiciram medjuljudske odnose u malim grupama ljudi, te da pritom uvodim neočekivane obrte i zagonetke; kažu da sam u tome prilično sugestivna, čak u toj meri da ponekad "zavodim" čitaoce navodeći ih da poveruju u date tragove koji mogu biti i lažni.

Naravno, svesna sam toga da su neki britanski pisci iz moje generacije (uvek se treba čuvati kolega!) bili kritični prema mom delu i meni kao literarnoj personi. Kao što je svojevremeno Niče bio drsko nazvao Žorž Sandovu "kravom za pisanje" (Nietzsche a appelé terriblement George Sand ‘la vache à écrire'), mnogi su smatrali da sam ja preaktivna (u negativnom smislu) u pisanju knjiga, kao i da u njima ima dosta manjkavosti; tako je Robert Grejvz (Graves, koji je bio prijatelj sa mnom i mojim mužem Maksom, čak sam mu i jednu svoju knjigu posvetila) rekao za moj engleski u romanima da je previše jednostavan (schoolgirlish), te da „ne umem sa detaljima", kao i da mi „niko ne može predskazati besmrtnost". Sigurna sam da se u  ovom poslednjem -  prevario, jer će se o meni govoriti i kada mene više ne bude. A kad već pominjem posvete, to uvek može biti risky posao. Zna se da je Bodler (Baudelaire) svoju zbirku „Cveće zla" posvetio, sa divljenjem i ljubavlju, nešto starijem sabratu i učitelju Teofilu Gotjeu (Gautier), a da mu ovaj, kada je Bodler umro, ni na sahranu nije došao (!), a ona topla posveta Gotjeu je (džabe) ostala za sva vremena! Da pomenem i izjavu kolege-pisca detektivskih romana Džulijana Simonsa (Julian Symons) da sam ja ''the champion deceiver of our time''.  Medjutim, pada u oči da, ma šta oni govorili o mom književnom delu, skoro svi se slažu da sam ja zasluživala popularnost koju sam imala i koja traje. Ništa mi nije palo s neba! Tako je Mardžeri Alingem (Margery Allingham), koja, takodje, piše kriminalističke romane, skrušeno priznala za mene: Christie has entertained more people for more hours at time than any other writer of her generation".

Pri kraju života dobila sam počasnu titulu Dame ("Dame of the British Empire"), kao najveće britansko priznanje za moje delo. Bilo mi je milo.

Na kraju, mogu reći da sam bila srećna žena koja je, kako sam to negde zapisala, umela da razvije srećnu veštinu pisanja o onom što mnogi ljudi - žele čitati. To je divna sreća. Pohvale sam dobijala kako od muškaraca, tako i od žena, koje su se ponekad preterano ushićivale. Naravno, veliko hvaljenje mojih knjiga (u stilu: „Vaše mi se knjige veoma svidjaju i srećan sam što sam vas sreo", ili „Iz vaših knjiga se naslućuje da ih je pisala plemenita osoba") često me je zbunjivalo, jer nikada nisam znala šta treba da odgovorim, ali sam istovremeno bila srećna što se ljudima svidjaju moje knjige i pozorišne predstave, kao i brojni filmovi koji su po njima snimani.

Atačmenti



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

veronika_kojen veronika_kojen 18:51 10.03.2011

Molba

Frederik i Klara bili su pomalo rasejani i ostavljali su vrata od biblioteke otvorena. I tu je nastala drama. Nani, njihova služavka, otišla je da tuži devojčicu kod majke :Bojim se, gospodjo, da gospodjica Agata zna da čita.

Mali odlomak iz Enciklopedije loših djaka. Fino štivo za klince u osnovnoj, a bogami se i meni dopalo.

Btw, da li bi napisao ovako što o Direru?:)

Priti pliz vid a čeri on tap
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:02 10.03.2011

Re: Molba

veronika_kojen
... Btw, da li bi napisao ovako što o Direru?:)


Gde se seti Direra?

Ti se, verovatno, šališ, ali odgovor je: bih.
Ja volim Direra!

A da li bi ti volela jednu Agatha Christie Book Bag?




veronika_kojen veronika_kojen 20:17 10.03.2011

Re: Molba

Ti se, verovatno, šališ,




Ne, što to misliš?

Ja volim Direra!


Ja ga obožavam, a walking piece of art, u svakom smislu. Željno iščekujem blog. I da obiluje slikama.

A da li bi ti volela jednu Agatha Christie Book Bag?


No, thanks. Ja sam pomalo muškobanjasta, u smislu da prezirem torbe, djindjuvije i sl. Ako bih i dobila torbu, nosila bih je na pijacu kao zamena za ceger.
niccolo niccolo 18:58 10.03.2011

Možda nisam baš najkvalifikovaniji

da se javim na ovoj temi, s obzirom da nisam pročitao nijedan Agatin roman, ali me zanima tvoje mišljenje ko je bolji, Agata ili Artur. U stvari, ne zanima me toliko ko je bolji od njih dvoje, već ko ti je draži, Holms ili Poaro?
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:42 10.03.2011

Re: Možda nisam baš najkvalifikovaniji

Sama činjenica da pišem o Agati Kristi pokazuje da sam ja, u odredjenoj meri, njen poklonik.
Volim da je čitam.
I volim da se čudim: začudjuju me podaci o tolikoj njenoj popularnosti. Njene knjige se čitaju (fenomenalan je podatak da je do sada štampano preko DVE MILIJARDE primeraka njenih knjiga u svetu!) i ekranizuju (ima veoma mnogo filmova i TV serijala na temu njenih knjiga). Njen pozorišni komad Mišolovka se neprekidno prikazuje skoro 60 godina!
Pred tim impresivnim podacima čovek ne može ostati - ravnodušan.

Još nešto: bila je veoma plodna, jer je mnogo pisala, na radost njenih fanova.

S druge strane, Artur Konan Dojl je - drukčiji. Napisao je mali broj knjiga, ali je nesporno da su njegovi Šerlok Holms i dr Votson itekako snažne ličnosti u svetu detektivske literature.
Mada znam za stavove da je on bolji detektivski pisac od Agate, neki to osporavaju.

Ja ih volim - oboje.

Evo jednog tipičnog mišljenja dileme oko Dojla i Agate:

Both main characters, Sherlock Holmes and Hercule Poirot, use the powers of intellectual deduction to solve crimes. Both also are attended by assistants whom they underestimate and verbally abuse. Both are also intellectual snobs. Holmes is a cocaine abuser and a scientist, while Poirot is just a natural at deduction. Doyle's novels are set in England, while Christie has her characters traveling wherever crime may be: i.e. Mystery on the Orient Express, Murder in the Mesopotamia and Murder on the Nile. Both authors killed off their serial detectives and wrote books with other characters. Those of Miss Christie's, such as Miss Marple, gained more popularity among readers than Doyle's other books. In writing, Doyle credited Edgar Allen Poe's C. Auguste Dupin (Murder in the Rue Morgue), as inspiration. In literary circles, Doyle is considered an Author with a capital A, while Christie was always thought of as merely a commercially successful writer (female, perhaps?) I personally prefer Christie because her secondary characters are more than just stage dressing for the "great man" to pontificate before....

Niccolo
...s obzirom da nisam pročitao nijedan Agatin roman

Kada ti je rodjendan, da sakupimo pare i kupimo ti komplet Agatinih knjiga?
Veruj mi, vredelo bi je čitati.

(Naravno, ne brkam lončiće. Govorim o fahu detektivske literature, ne o literaturi uopšte).

P. S. Ja volim (što se i u tekstu vidi) njenu knjigu "Deset malih crnaca":
niccolo niccolo 07:20 11.03.2011

Re: Možda nisam baš najkvalifikovaniji

Kada ti je rodjendan, da sakupimo pare i kupimo ti komplet Agatinih knjiga?
Govorim o fahu detektivske literature

Zanimljiva ideja, mada, ja nisam čitao ni Šerloka. Može se reći da ne čitam detektivske romane. Opet, nije to zbog toga što unapred imam predrasude prema takvoj literaturi, već bi razlog pre bio u tome što jednostavno nije došlo na red...
eli.lacrosse eli.lacrosse 07:31 11.03.2011

Re: Možda nisam baš najkvalifikovaniji

Sherlock Holmes and Hercule Poirot

To što sam pročitao, rekao bi moj prijatelj – "sabrana dela Šerloka Holmsa", i samo "Ubistvo u Orijent Ekspresu" Agate Kristi, svrstava me u grupu "možda nisam baš najkvalifikovaniji" da mnogo govorim o dvoje pisaca. Ali zar ne mislite da su i fizičke karakteristike (ili, još bolje, specifičnosti) oba junaka, i Šerloka Holmsa i Herkula Poaroa (ili Erkila Puaroa, koja bi bila bolja transkripcija?), našto što je izuzetno važno u celokupnoj predstavi o tim junacima? Ako se složimo da je tako, jasno je da film i televizija imaju ogromnu ulogu u popularnosti tih junaka. A onda, moje je mišljenje, ako treba izdvojiti jednog, najvažnijeg, i pored sjajnih Pitera Justinova i Dejvida Sušea, Džeremi Bret je apsolutno prvi, neponovljiv i nedostižan (ostavljam mogućnost da preterujem, ali zaista tako mislim).



Pozdrav, i hvala na zanimljivoj priči.
yugaya yugaya 19:21 11.03.2011

Re: Možda nisam baš najkvalifikovaniji

niccolo
, Agata ili Artur. U stvari,
Holms ili Poaro?


Moj favorit je Father Brown


zoja444 zoja444 22:05 11.03.2011

Re: Možda nisam baš najkvalifikovaniji

Moj favorit je




ljubicastioblacic ljubicastioblacic 19:47 10.03.2011

i lik i oblik ...

Na kraju, mogu reći da sam bila srećna žena koja je, kako sam to negde zapisala, umela da razvije srećnu veštinu pisanja o onom što mnogi ljudi - žele čitati. To je divna sreća.


i ubistvo. virtuelno.
draft.dodger draft.dodger 20:22 10.03.2011

Dome, slatki dome...

Jelica Greganović Jelica Greganović 13:24 11.03.2011

Letovala na Bledu

1967.

vladimir petrovic vladimir petrovic 14:00 11.03.2011

Re: Letovala na Bledu

Nisam znao.

Agata je volela posećivati lepa mesta, pa je mogla i na Bledu dobiti inspiraciju za neki od svojih mnogih romana, he, he, he...

Jelice, hvala na lepoj fotki.
mirelarado mirelarado 20:41 10.03.2011

Кримићи - гимнастика ума

Препорука к'о врата за овај текст, Владимире. Кримиће волим, поготово агатовску, whodunnit подврсту. Волим и филмове и серије по њеним романима и причама, и филм о оној епизоди амнезије из њеног живота, где је игра Ванеса Редгрејв, и њену аутобиографију. Посебно сам везана за њена дела јер су то били први оригинали на енглеском које сам прочитала. Признајем да љубиће које је писала нисам читала, тај жанр тривијалне литературе никако ми не лежи.
Британци снимају феноменалне серије по њеним делима, сваки детаљ је савршено погођен, епоха дочарана. Увек може да се гледа.



AlexDunja AlexDunja 20:55 10.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

Препорука к'о врата за овај текст, Владимире. Кримиће волим, поготово агатовску, whodunnit подврсту. Волим и филмове и серије по њеним романима и причама, и филм о оној епизоди амнезије из њеног живота, где је игра Ванеса Редгрејв, и њену аутобиографију. Посебно сам везана за њена дела јер су то били први оригинали на енглеском које сам прочитала. Признајем да љубиће које је писала нисам читала, тај жанр тривијалне литературе никако ми не лежи.
Британци снимају феноменалне серије по њеним делима, сваки детаљ је савршено погођен, епоха дочарана. Увек може да се гледа.

potpisujem, i dodajem:

Što je još važnije, mnogo su prevodjene i objavljivane širom planete, kako bi svi oni nesrećnici kojima engleski nije maternji jezik, mogli da me čitaju.

najlepši, najelegantniji engleski,
plane & simple
oskar i agata...uživanje u jeziku
jednako kao u pričama

ps. nisam izdržala do kraja bloga, stvarno je predugačak,
ali to je sigurno zbog toga što poznajem materiju, h....
nurudin nurudin 21:35 10.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

Препорука к'о врата за овај текст, Владимире. Кримиће волим, поготово агатовску


И од мене препорука, иако не волим кримиће :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:19 10.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

Prvo, ovaj Mirelin naslov je odličan! Krimići jesu - gimnastika uma.

Drugo, hvala na lepim rečima (Mirelarado, AlexDunja, Nurudin).

Treće, Nurudin se šali kada kaže
иако не волим кримиће


Naravno, ukusi su različiti, ali ne valja kada su baš mnogo različiti medju onima koji su po drugim stvarima uglavnom istomišljenici, ili imaju približna mišljenja, he, he, he...

Bez namere to state the obvious, činjenica je da ima dobrih - krimića. Uostalom, dijapazon je veliki, od onih najprostijih do - ekovskih.

Mirela zna bolje od mene, ali mnogi "Ime ruže" od Umberta Eka smatraju - krimićem, zar ne?

Medju piscima kriminalističko/detektivskih romana nalaze se tako velika književna imena kao što su A. E. Po, A. K. Dojl, Žorž Simenon, V. Kolins (Wilkie Collins), zatim Agata Kristi i dr. Neki romani Č. Dikensa imaju detektivsku dimenziju, itd.

Medju modernim autorima tu su nezaobilazni Rejmond Čendler, Džon Le Kare, Patriša Hajsmith i mnogi drugi.

Philip Guedalla je rekao: "The detective story is the normal recreation of noble minds"


P. S. Kao što gore rekoh Nikoli, i vama bi, Nurudine, za sledeći rodjendan trebalo ponuditi neki dobar krimić. Jer, dobra biblioteka ne može biti dobra ako nema - i krimiće!

Edit:

nurudin nurudin 22:27 10.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

P. S. Kao što gore rekoh Nikoli, i vama bi, Nurudine, za sledeći rodjendan trebalo ponuditi neki dobar krimić. Jer, dobra biblioteka ne može biti dobra ako nema - i krimiće!


Поклону се у зубе не гледа :)
aleksanadar aleksanadar 09:26 11.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

Mirela zna bolje od mene, ali mnogi "Ime ruže" od Umberta Eka smatraju - krimićem, zar ne?

Medju piscima kriminalističko/detektivskih romana nalaze se tako velika književna imena kao što su A. E. Po, A. K. Dojl, Žorž Simenon, V. Kolins (Wilkie Collins), zatim Agata Kristi i dr. Neki romani Č. Dikensa imaju detektivsku dimenziju, itd.


Заборавио си, Владимире, на једног доброг писца! Зове се Достојевски.


П.С.
Текст, још увек, нисам прочитао, а само сам, такорећи, натрчао на овај коментар.

Знате ли за Бернарда Хермана?



vladimir petrovic vladimir petrovic 10:10 11.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

Aleksanadar
... Заборавио си, Владимире, на једног доброг писца! Зове се Достојевски.

Da, u pravu si. Njegovo delo "Zločin i kazna" već u naslovu govori da se radi (i) o - krimiću!



mirelarado mirelarado 22:41 11.03.2011

Re: Кримићи - гимнастика ума

vladimir petrovic
mnogi "Ime ruže" od Umberta Eka smatraju - krimićem


Неспорно је да је роман написан у форми класичног кримића, као и да је име главног јунака омаж Конану Дојлу (Вилијам од Баскервила). Разуме се, то је само наизглед кримић, заправо је роман o помало затуреним деловима филозофско-теолошко-религијске историје, о можда узалудном трагању за истином, за слободом и правом на смех. Еко је сматрао да је кримић најпогоднија форма да се тако "тешки" садржаји прогутају.
tsunade tsunade 22:13 10.03.2011

manijakalno

sam kao dete citala agatu, neke knjige i vise puta. mislim da su njene knjige na neki nacin oblikovale moj karakter u smislu pronicljivosti i na tome sam joj zahvalna. pre neki dan sam gledala na history-ju sjajan dokumentarac o njenom zivotu i tu sam saznala puno toga zanimljivog. bas me zanima da li si ga ti gledao? nestrpljivo sam cekala ovaj tvoj blog. negde posle podne sam ga ugledala ali nisam htela da nestrpljivo udjem u citanje pre no sto posvrsavam sve poslove e kako bih na miru uzivala. i uzivala sam. hvala ti just keep on writing
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:37 10.03.2011

Re: manijakalno

tsunade
...pre neki dan sam gledala na history-ju sjajan dokumentarac o njenom zivotu i tu sam saznala puno toga zanimljivog


Ma, Agata je, bez preterivanja, fenomenalna.

Ne, nisam gledao dokumentarac o kome govoriš, ali sam već ranije gledao nekoliko stvarčica o njoj, uključiv i film "Agatha", sa Vanesom Redgrejv i D. Hofmanom, koji je gore pomenula Mirela.



uzivala sam. hvala ti. just keep on writing


Hvala.
docsumann docsumann 23:13 10.03.2011

krimi zagonetka

vraćajući se kolima, iz upravo izvrše pljačke, lopov je uključio radio ... i ubrzo potom se predao policiji.

dakle - why?

napomena - nije nikakvo trik pitanje, rješenje je sasvim logično.
4krofnica 4krofnica 23:25 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

cuo je na radiju svoj opis....trsava kosa, brkovi. to moze biti samo ON.
morao je da se preda
docsumann docsumann 23:31 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

cuo je na radiju svoj opis....trsava kosa, brkovi. to moze biti samo ON.


njet

Goran Vučković Goran Vučković 23:39 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

vraćajući se kolima, iz upravo izvrše pljačke, lopov je uključio radio ... i ubrzo potom se predao policiji.

dj
veronika_kojen veronika_kojen 23:39 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

Čovek ima problem sa autoritetom. Otac mu je bogati udovac, vrlo uposlen, a sa premalo vremena da misli o klincu. klinac odraste u maloletnog delikventa i džankija kome ćale zabrani pristup kući dok ne bude clean, a on mu u inat pokrade kuću i zbriše autom. u medžuvremenu ćale svisne od mnogo sexanja sa sekretaricom, a na radiju jave o budali koja upravo nasledila milion dolara i sama otela svoju imovinu (auto).

Meni se ovo čini kao savršeno logično rešenje.
docsumann docsumann 23:45 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

dj


jes!
Goran Vučković Goran Vučković 23:55 10.03.2011

Re: krimi zagonetka

jes

Gugl ubija kreativnost
docsumann docsumann 00:04 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Gugl ubija kreativnost




ajd' ovu :

Čovjek je ubijen u parku tokom oružane pljačke. Sa njim je tom prilikom bio i njegov drug koji je sad glavni svjedok u cijeloj priči.
Po njegovom iskazu, prišao im je maskirani napadač sa pištoljem u ruci, koji je uzviknuo - Ruke uvis! Oni su ga poslušali, ali je i pored toga napadač upucao njegovog prijatelja, a zatim ga je i opljačkao.
Ipak, nakon izvršenog uviđaja, policajci su ga uhapsili kao glavnog osumnjičenog.

again - why?

i jopet, nije nikakva smicalica, rješenje je sasvim logično
Goran Vučković Goran Vučković 00:08 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Ipak, nakon izvršenog uviđaja, policajci su ga uhapsili kao glavnog osumnjičenog.

Nekako je nelogično da ubije iz čista mira samo jednog od njih dvojice, a pri tome da bude pljačka u pitanju.
jedan.kub jedan.kub 00:20 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Odličan tekst.
Ja sam još u srednjoj školi pročitala sve romane do kojih sam mogla da dodjem.
Meni se najviše dopao pozorišni komad ‚‚Arsenik i stare čipke‚‚
Postoje domaćice dobroćudnog izgleda (one, recimo, kojima možete do tančina izdiktirati neki recept za kolače, a da im kolači, ipak, ne uspeju), a koje su sposobne da izvrše grozne zločine, da mnogi bivaju iznenadjeni u stilu: „Ko bi rekao da je ona sposobna da izvrši tako nešto monstruozno". S tim u vezi, verovala sam, čehovljevski rečeno, i da je svaki ubica verovatn
docsumann docsumann 00:26 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Nekako je nelogično da ubije iz čista mira samo jednog od njih dvojice, a pri tome da bude pljačka u pitanju


slažem se, ali mogla je biti i osveta ili nešto slično ... dakle nedovoljan razlog za hapšenje njegovog prijatelja
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:58 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Goran Vučković
... Gugl ubija kreativnost


Može, ali ne mora da bidne.
Tako bi neki šeretski odgovorili.

Tačno je da smo stigli do faze u kojoj svi postajemo, manje ili više, guglovani, ali verujem da bi bilo gore da nije tako, zar ne?

Drugi smatraju da je pravo pitanje: Do Schools kill creativity?

Ja pokušavam da na sve gledam sa svetlije strane, pa ponekad sebi kažem, u stilu The Simpsons: I will use Google before asking dumb questions

aleksanadar aleksanadar 10:02 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

svi postajemo, manje ili više, guglovani


Да ли се зато каже: огуглао и огуглали ?

Или, у облику пословице: Гуглао, гуглао, па огуглао.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:41 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Thx.

jedan.kub
...Meni se najviše dopao pozorišni komad ‚‚Arsenik i stare čipke‚‚


A presumably sane young drama critic (Cary Grant) visits the home of his two elderly aunts. Upon arrival, he finds that his two dear, sweet, lovable aunts have embarked on what they see as their mission of mercy ... killing lonely old men, by giving them arsenic-laced wine. Our sane young drama critic soon learns that insanity runs in the family...
antioksidant antioksidant 11:41 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

docsumann
Nekako je nelogično da ubije iz čista mira samo jednog od njih dvojice, a pri tome da bude pljačka u pitanju


slažem se, ali mogla je biti i osveta ili nešto slično ... dakle nedovoljan razlog za hapšenje njegovog prijatelja

neko nema ruke?
Goran Vučković Goran Vučković 11:57 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Ipak, nakon izvršenog uviđaja, policajci su ga uhapsili kao glavnog osumnjičenog.

Parafinska rukavica
antioksidant antioksidant 12:12 11.03.2011

Re: krimi zagonetka

Goran Vučković
Ipak, nakon izvršenog uviđaja, policajci su ga uhapsili kao glavnog osumnjičenog.

Parafinska rukavica

slučaj se desio u parku u londonu?

bocvena bocvena 20:24 11.03.2011

Mislim da nisam

pročitala nijednu Agatinu knjigu, ali imam utisak da sve o njoj znam. Odgledala gomilu ekranizacija, Arsenik u pozorištu, čitala o njenom životu...i ovaj tvoj blog je vrlo lepo skockan.
I opet mi se ne čita.
Mislim da sam potpuno izgubljena za taj žanr.
pape92 pape92 14:15 12.03.2011

6 problema...

...za don Isidora Parodija je moj omiljeni krimić. Ako su detektivske priče dovoljno dobre za Borhesa, dobre su i za mene. Inače, odličan su način da mlad čitalac uđe u svet čitanja knjiga. Ja sam naprimer o postojanju Vilijema Blejka saznao u 7. osnovne kad sam se drznuo da pročitam jednu knjigu na engleskom, Endless night (A.C.)

Agata Kristi je predmet izučavanja zanatskog dela pisanja krimi romana. Ona je, iako nije prvi takav pisac (E.A Po), pionir modernog načina pisanja krimića. Recimo, moguće je procentualno izraziti broj opisa enterijera i eksterijera u prvih 10, drugih 10 itd strana, gde je u početku taj procenat ogroman, a na kraju - kada čitaocu nije do toga nego guta redova da dođe do rešenja, skoro jednak nuli.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:54 12.03.2011

Re: 6 problema...

Pape92
... Ako su detektivske priče dovoljno dobre za Borhesa, dobre su i za mene.

...6 problema za don Isidora Parodija je moj omiljeni krimić



Dobro je da si pomenuo Borhesa.

Borhes je bio, svakako, poklonik detektivske priče.

Mada se on lično samo donekle ogledao u pisanju istih (pored “Seis problemas para Don Isidro Parodi” /Six Problems of Don Isidro Parodi/, poznate su njegove priče iz zbirke “El jardín de senderos que se bifurcan” /Garden of Forking Paths/ kao i još neke) doprineo je time što je imao osećaja za tu vrstu književnog žanra i za njihove stvaraoce. Naime, doprineo je da se o nekim detektivskim autorima (u prvom redu o Pou, Čestertonu i Kolinsu) povoljnije prosudjuje.

Borhes se pridruživao onima koji su smatrali da „detektivska priča stvara red u haosu“, te je, s tim u vezi, rekao: "In this chaotic era of ours, one thing is has humbly maintained the classic virtues - the detective story. A detective story cannot be understood without a beginning, middle, and end... I would say in defense of the detective novel that it needs no defense, though now read with a certain disdain, it is safeguarding order in an era of disorder".

Da pomenem da je, pišući predgovor za knjigu “Mesečev kamen” (The Moonstone) Vilijama Vilkija Kolinsa, Borhes pisao:

“Godine 1841. nadareni zlosrećnik čije je delo možda ispod golemog uticaja što ga je izvršio na razne književnosti sveta, dakle Edgar Alan Po, u Filadelfiji objavljuje ‘Ubistvo u ulici Morg’, prvu kriminalističku priču koju beleži istorija. Ova priča postavlja osnovne zakone roda: tajanstvni zločin koji je na prvi pogled nerešiv: sedeći istraživač koji ga rešava putem mašte i logike, slučaj koji iznosi bezlični i pomalo neodredjeni prijatelj istraživača. Istraživač se zvao Ogist Dipen: vremenom će se zvati Šerlok Holms… Dvadesetak godina kasnije pojaviće se ‘Slučaj Leruž’ Francuza Emila Gaborioa, te ‘Dama u belom’ i ‘Mesečev kamen’ Engleza Vilkija Kolinsa. Ova dva poslednja romana zaslužuju i više od pukog istorijskog pomena: Česterton ih smatra boljim od najsrećnijih primera savremene škole. Svinberg, koji će strastveno obnoviti muziku engleskog jezika, tvrdi da će ‘Mesečev kamen’ remek-delo; Ficdžerald, predani prevodilac (pa gotovo i stvaralac) Omara Khajama, pretpostavio je ‘Damu u belom’ delima Fildinga i Džejn Ostin“. (Iz knjige: H. L. Borhes: “Šta ponovo čitam – predgovori”, u prevodu Silvije Monros Stojaković).

A pišući predgovor za “Priče E. A. Poa", Borhes je rekao:

“Iz jedne jedine njegove priče iz 1841. godine, “Ubistva u ulici Morg”, koja se pojavljuje u ovoj knjizi, potiče ceo detektivski rod: Robert Luis Stivenson, Vilijem Vilki Kolins, Artur Konan Dojl, Džilbert Kejt Česterton, Nikolas Blejk i toliki drugi…”.

(A Čestertona je Borhes toliko cenio da je napisao: "Dozvoljeno je tvrditi da je Džilbert Kejt Česterton /1874-1936/ mogao da bude Kafka. Čovek koji je zapisao da je noć oblak veći od sveta i čudovište sastavljeno od očiju mogao je da sanja ne manje zadivljujuće i zapanjujuće noćne more od 'Procesa' ili 'Zamka'.... Ove priče izgledaju kao krimići a znatno su više od toga. Svaka od njih nam postavlja zagonetku koja je naizgled nerešiva. Potom se predlaže rešenje ne manje volšebno i užasno, da bi se na kraju došlo do istine, koja nastoji da bude razumna. Svaka od ovih priča je jedna apologija a isto tako i sažet pozorišni komad. Likovi deluju kao glumci prilikom stupanja na scenu... Kad policijski žanr bude odumro, potomstvo će i dalje čitati ove stranice... ".

pape92 pape92 19:30 12.03.2011

Re: 6 problema...

1. Ne verujem da će ovaj žanr odumreti, kao uostalom žanrovsko pisanje uopšte. Žilava je to biljka. U Americi ima nekoliko nasledika Čendlera koji uopšte nisu loši (Denis Johnson, Ross Macdonald), mada niko kao Čendler. Akunjin je stekao svetsku slavu, pa iako se ovi pisci možda ne mogu meriti sa klasicima žanra, uspešno ga održavaju na površini.

2. Što se tiče Borhesovog viđenja, ne mogu da se više složim sa njim. Postoji i dalji razvoj misli o uređenosti koju u svet unosi junak detektivske priče. On, koji je najčešće autsajder u sukobu sa sistemom koji čine institucije, baš on stojeći van sistema ukazuje da sa uređenošću sveta u kome privatni detektivi/penzionerke/sveštenici itd. moraju da održavaju sistem u životu i odrede granicu između dobra i zla, nešto nije u redu. Junake detektivskih priča ne smemo uzeti olako.

3. Ima još jedna stvar koju smo zaboravili da se mora odati kao počast Agati Kristi. Njene krimiće čitaju i žene. Čestertona, koji je urnebesno dobar u pojedinim pričama na način na koji Agata Kristi nikada nije mogla da bude, daleko manje. O Dojlu, Čendleru itd da i ne govorimo.

4. Hvala lepo na finoj temi.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:15 12.03.2011

Ovekovečena u - vosku

U poznatom Muzeju voštanih figura (Madame Tissaud's) nalazi se ova figura Agate Kristi



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana