Istorija| Kultura| Politika| Reč i slika| Umetnost

TITO: MOĆ SLIKE ILI SLIKA MOĆI

Nebojša Milenković RSS / 30.04.2011. u 22:09

u60068-159288_tito-gepard_blogshow.jpgKo je ustvari (bio) Tito? Šta je uzrok zbog kog se, makar kada je o istorijskim podacima i svedočenjima reč, pravi Josip Broz u tolikoj meri razlikuje od stvorene/kreirane predstave o njemu? Da li ste se dok ste čitali, ili, možda, pisali grafit: Bravar je bio bolji..., ikada zapitali: kako je moguće da jedan, u suštini autoritarni vladar u svesti onih koji ga podržavaju ni tri decenecije nakon smrti i dalje nije značajnije izgubio na „svežini" i harizmi? 


Po Rastku Močniku, sve navedeno moguće je zbog činjenice po kojoj Tito jeste mnogo više od političkog fenomena; on je svakako masovno-psihološka pojava. Za tako nešto, po Močniku, nije bila dovoljna samo politika: potrebno je bilo još nešto - potrebna je bila umetnost. Umetnost Josipa Broza se zove TITO. U mnogo većoj meri nego što je to bio slučaj sa političkim i(li) ideološkim - Titov kult bio je vizuelni kult koji umnogome ima sasvim autentična ishodišta.

Tito - vizuelna predstava moći

Dakle, šta je uzrok, tj. kako se dogodilo to da upravo Josip Broz Tito (p)ostane jedina autentična pop ikona s bivšejugoslovenskih prostora? Ostavimo li po strani sve istorijske kvalifikacije i kontraverze vezane za Brozovu vladavinu - lako dolazimo do zaključka kako se onim umetničkim malo šta može zameriti. Tito je vrlo rano i vrlo ispravno shvatio propagandnu moć slike - te je i sve potencijale sredstava masovnih medija vešto koristio za učvršćivanje vlastite vladavine. Tokom Drugog svetskog rata, prevashodno za potrebe stvaranja, tada itekako korisnog mita o sebi kao velikom i genijalnom vojnom strategu, tako i u mirnodopskim uslovima - najpre za učvršćenje vlasti i obračune sa političkim protivnicima na lokalnom, potom i u spoljnopolitičke svrhe na globalnoj političkoj sceni, primereno ulozi vođe Trećeg sveta. Sama SFRJ, a dobrim delom i Pokret nesvrstanih, počivali su upravo na Brozovoj harizmi - odnosno na umetničkom delu/predstavi nazvanoj jednostavno: Tito.


417px-JBTito_poternica.jpgZačetke vizuelnog kulta Tito nalazimo u periodu dok je rat još trajao a „zasluga" za to, ma kako naizgled paradoksalno zvučalo, uopšte nije bila Brozova. Reč je, naravno, o čuvenim poternicama koje su italijanske i nemačke okupacione snage raspisale u želji da se dokopaju, do tada još uvek prilično anonimnog, partizanskog komandanta. Ona nemačka, sa predviđenom nagradom od 100.000 Rajhsmaraka u zlatu - i fotografijom izrazito lepog čoveka četrdesetih godina, u crnom sakou i urednoj, beloj košulji, s naznačenim kaišem vojničke torbice prebačene preko ramena, svakako je bila od presudnog značaja. Pored toga što su mnogi tek tada, zapravo, saznali kako famozni Tito zaista izgleda - vizuelnim utiskom, odnosno lepotom predstave (danas bi to nazvali dizajnom ili vizuelnim identitetom) Broz je već tada definitivno pobedio svog velikog rivala, četničkog komandanta Dragoljuba Mihailovića, za kojim je u isto vreme izdata identična, ali kud-i-kamo manje (vizuelno) atraktivna poternica. Kasnije su usledili Titovi ratni portreti (svakako najpoznatiji je onaj Božidara Jakca iz 1943), fotografije Tita vojskovođe i ratnog komandanta (Tita maršala), ranjenog Tita na Sutjesci, Tita sa ratnim drugovima, Tita sa psom, Tita na (belom, dakako) konju, Tita oslobodioca,...


Drugi nezaobilazan momenat u kreiranju vizuelnog kulta zvanog Tito svakako je bila 1948. godina i tadašnji sukob Socijalističke Jugoslavije sa zemljama Informbiroa. Sam sukob i njegove posledice, naravno, manje su bitne od činjenice da tada Broz istiskuje svog velikog (vizuelnog) takmaca - Josifa Visarionoviča Staljina. Nestankom, to jest uklanjanjem Staljinovih fotografija, simboličko mesto moći ostalo je rezervisano isključivo za Tita. Ostali klasici marksizma-lenjinizma (Marks, Engels, Lenjin) već odavno nisu bili među živima ─ samim tim nisu ni mogli predstavljati stvarnu (realnu) konkurenciju. Isticanje njihovih likova uz Brozov značilo je garanciju istorijskog kontinuiteta - naravno, ponovo u funkciji podupiranja vizuelnog kulta Tito.


Tito bonvivan ili primenjeni kemp

Kemp jako uznemirava ljude jer predstavlja zavođenje koje poriče sopstvene namere. (Filip Kor)

tito-swimming.jpgNaravno, stvar bi bila isuviše jednostavna bez momenata koji Titu garantuju po svemu posebno mesto i status. Za razliku od ostalih lidera komunističkog, ali i dobrog dela zapadnog sveta - umesto šturih i uglavnom protokolarnih predstava i portreta, Titov vizuelni kult jedinstven je upravo po širini vlastitoga opsega. Kako su se političke prilike stabilizovale, a Brozova zemlja bivala sve otvorenija uticajima/benefitima (i) sa Zapada - tako su se i vizuelne predstave Tita usložnjavale, sve više zahvatajući iz vokabulara popularne kulture unutar koje Titu teško da bilo gde možemo pronaći makar i približan pandan..
Dakle, umesto oficijelnih, i manje-više uobičajenih (državničkih/reprezentativnih) predstava, pred nas sada "iskrsavaju" i: Tito u lovu (Tito koji ubija medveda), Tito za strugom, Tito koji razmišlja, Tito i Jovanka, Tito u Africi, Tito za klavirom, Tito za plugom, Tito u mačevalačkoj uniformi, Tito koji hrani divlje zveri, Tito mazi leoparda, Tito s pionirima, Tito sin i otac naroda (Tito koji govori, Tito u kolu), Tito sa radnicima, Tito ženskaroš, Tito igra šah, Tito počasni doktor, Tito prima Štafetu, Tito kuva, Tito pliva,... Sve navedene predstave, sasvim pojednostavljeno, mogle bi se svesti na jedinstvenu predstavu o Titu kao (običnom ?!) čoveku koji voli život i koji bukvalno u svakom trenutku uživa u njemu.


Istaknutu ulogu imaju i predstave (uglavnom fotografije) Tita sa poznatim političkim ličnostima svog vremena: Tito i Čerčil, Tito i Ruzvelt, Tito i Staljin, Tito i Kastro, Tito i Kenedi, Tito i kraljica Elizabeta II, Tito i Brežnjev, Tito i Arafat, Tito - Naser - Nehru,... No, za našu priču svakako su značajnije Titove predstave (fotografije i filmski snimci) sa onovremenim selebritijima poput: Tito i Ernesto Če Gevara, Tito i Žan Pol Sartr, Tito i Ričard Barton, Tito i Orson Vels, Tito i Jul Briner, pri čemu po svemu posebno mesto pripada Titovim (uglavnom Brionskim) foto-sešnima sa u to vreme svakako najlepšim ženama sveta: Tito i Sofija Loren, Tito i Liz Tejlor, Tito i Đina Lobriđida,...tito-sofija_232417S1.jpg

Za predstavnike ondašnjeg džet seta druženje i fotografisanje sa jugoslovenskim ratnim komandantom, pobednikom nad Hitlerom i Staljinom i liderom Trećeg sveta predstavljalo je stvar istinskog prestiža. Titov dvor (tačnije: Titovi dvorovi), koji svojim luksuzom ni po čemu nije zaostajao ni za jednim dvorom svetskih monarha - umnogome je čak i prednjačio - bio je mesto na koje su svi rado dolazili. Sam Broz, opet kao istinski majstor (vizuelnog) marketinga, sa zadovoljstvom je udovoljavao željama svetskih zvezda ─ naravno koristeći njihovu medijsku slavu za promociju sebe, kao i zemlje na čijem je čelu bio. Sve navedeno, svakako je imponovalo i velikoj većini stanovnika Titove države. Stanovnici Jugoslavije identifikovali su se s vlastitim vladarem: Titovi uspesi bili shvatani i doživljavani kao njihovi vlastiti - baš kao što su i Titova druženja s najlepšim ženama onog vremena davala elan kolektivnoj potentnosti... Mesta za neke drugačije tonove jednostavno nije bilo. Mit zvani Tito sve više je postajao Jugoslovenska stvarnost ("Svi smo mi Tito", "Mi smo Titovi ─ Tito je naš", "Tito - Partija,...", "Druže Tito ljubičice bela", ...). Nažalost, živeći u mitu stanovnici Jugoslavije sve više bili su u raskoraku sa okolnostima i dramatičnim promenama koje su se svakodnevno dešavale u svetu čiji su bili deo.

Tekst objavljen u današnjem kulturnom dodatku dnevnog lista Pobjeda 

U sledeće nastavku:
Starenje slike, urušavanje mita i loše umetničke kopije...

 

Atačmenti



Komentari (629)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

apacherosepeacock apacherosepeacock 18:05 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

sybil
i sta sad ti hoces- umires od srece kad komsiji crkne krava?
ili ti je mozda smesno sto su moji ginuli za Jugoslaviju?


Ajd ne lupaj i ne projektuj se. Nije mi ni na kraj pameti bilo da neko tako moze da shvati, kao podsmevanje necijoj pogibiji ili sudbini. Smajli je za loznjavu tvoju ovoliku na kom-partiju i velikog brata i nista dalje od toga.

Hebote, koji iskompleksirani likovi, c, c

sybil sybil 18:43 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

rekoh da je sibil smesna, (ne duhovita oh ne nikako)?
u dugom evolutivnom procesu tvoj mozak che se sigurno jednoga dana razviti
do pojavnog oblika nalik ljudskom bichu...
meni si smesna ti. ne duhovita, oh nikako...
nego presmeshna....
Ajd ne lupaj i ne projektuj se.
Hebote, koji iskompleksirani likovi, c, c

DSS igrach
sybil sybil 18:50 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

iako ja i dalje tvrdim da se zove đurđevdan, i da mi je krsna slava koju smo od kad znam za sebe slavili - dilemu sta ja u stvari radim stvara vrlo respektabilno(kao i za sve ostalo ) zapazanje kako je to u titovo vreme bilo dekretom zabranjeno.

Srecna Slava Domacine!
(onojest, nisam bas sigurna kako se cestita slava, ja sam pocela da se molim u Crkvi 90-ih, pre toga mi molitva nije trebala)
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 21:15 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

P. s.

naravno: Iskoristio bih priliku da svim komunistima i onima koji se tako osećaju čestitam slavu
freehand freehand 21:21 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Nebojša Milenković
P. s.

naravno: Iskoristio bih priliku da svim komunistima i onima koji se tako osećaju čestitam slavu

Sjebo si se, domaćine; oni imaju letnju (25. maj), i zimsku (29. novembar).
Zajedničko nam je da svi moramo da se radujemo, budemo veseli i da pevamo, a pečene svinje jede ko ima.
tsunade tsunade 21:23 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Iskoristio bih priliku da svim komunistima i onima koji se tako osećaju čestitam slavu


cult cult 21:34 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

naravno: Iskoristio bih priliku da svim komunistima i onima koji se tako osećaju čestitam slavu


Kao da si znao : )
Hvala.

p.s.

samo da podsetim na reči zapisane na engleskom
na kraju ovog predivnog spota uz pesmu Z. Čolića

we gave an oath
and we re rememberinig it.
This is not the end
it's just a tactical withdrawal!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 21:46 06.05.2011

Taktičko povlačenje :)

Kao da si znao : )
Hvala.


vidiš kako (ja uvek) znam...
fantomas fantomas 23:08 06.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Nebojša Milenković
P. s.

naravno: Iskoristio bih priliku da svim komunistima i onima koji se tako osećaju čestitam slavu


ja sam ti se nesto zamerio?
sybil sybil 18:36 07.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Za sve ucesnike pozdrav:

SMRT FASIZMU, SLOBODA NARODU!
natasavb natasavb 19:22 07.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Aaaaaa, pa ovaj blog jos uvek ziv. :)))
Haj' za kraj FB-status jednog mog prijatelja (iz Zagreba, to je mozda nekom bitno :)), koji malo pre procitah:

- Kada sam bio mali, mama mi je je dala 20 dinara i poslala me u ducan. Donio sam dva kruha, dvije litre mlijeka, paketic bombona, cokoladu, 10 jaja, 3 marga, litru ruma i jos mi je ostalo za ringispil ! Danas to nije moguce, zbog onih ... glupih nadzornih kamera !!!

sfsn!
mlekac mlekac 04:23 01.05.2011

Eh ta propaganda...

Al' da je bio majstor - bio je!

Za razliku od Jelice, ja se nisam aktivno suprotstavljala nicemu, al' sam opet, nekako, uspevala da uletim u neprilike apropo lika i dela... Kao ono kad sam uzasnula profesorku srpskohrvatskog (jeste, tad se to tako zvalo) pitanjem u vezi jednog pasusa iz Pop Cire i Pop Spire (i taj Sremac bas svasta pisao). Mnogo me doticni pasus podsecao na jednu sliku koju smo imali na citankama u nekim razredima pre tog.

Inace, u inkriminisanom odlomku opisivane su slike na duvaru Pop Spirinom:

i slika dobroga cara Josifa kako je uzeo jednom paoru plug iz ruku, pa sam on ore, a paor Svaba digao ruke, a upro svoj blagodarni teleci pogled u nebo, pa veli: "O boze, ovakoga monarha daj da poluci svaka nacija!"
aleksanadar aleksanadar 09:31 01.05.2011

Re: Eh ta propaganda...

Kao ono kad sam uzasnula profesorku srpskohrvatskog...


Моје памћење сеже даље, чак у ниже разреде основне школе. Једном је тема била "Наша домовина". Мој друг (и кум) Југослав излази да прочита оно што је написао. И чита, прву реченицу:

"У нашој земљи влада друг Тито."

Учитељица Боса у шоку! Стани, не ваља!

Демонстративно, узима му свеску и цепа исписани лист.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 16:16 01.05.2011

Re: Eh ta propaganda...

"У нашој земљи влада друг Тито."

А ја добио батине због сличне ствари. Касније сам сазнао да је учитељ нарочито страховао јер му је отац био у четницима.
mlekac mlekac 06:36 02.05.2011

Re: Eh ta propaganda...

srdjazlopogledja
"У нашој земљи влада друг Тито."

А ја добио батине због сличне ствари. Касније сам сазнао да је учитељ нарочито страховао јер му је отац био у четницима.

A posle nam kazu da je bilo lako biti pionir...

Moja prva 'grescica' vezana je za sam pocetak skole, mislim da sam bila 2. razred, kad sam nabrajala drzavne praznike pa uvrstila, pamtenica, Bozic, Sv. Savu, Vrbicu, Uskrs, i OBE kucne slave (caletovu i bakinu - t.j. maminu devojacku) Lepo, hronoloski...

Srecom, imala sam divnu uciteljicu koja mi je onda, nezno, objasnila da postoje drzavni i PORODICNI praznici i da su moji dodaci porodicni... Isto kao i Bajram naseg drugara Selima.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:49 02.05.2011

Re: Eh ta propaganda...

Srecom, imala sam divnu uciteljicu koja mi je onda, nezno, objasnila da postoje drzavni i PORODICNI praznici i da su moji dodaci porodicni... Isto kao i Bajram naseg drugara Selima.

normalna žena.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 17:36 02.05.2011

Re: Eh ta propaganda...

Milan Karagaća
normalna žena.

Hrabra ili zaštićena poznanstvima.
aleksanadar aleksanadar 04:23 01.05.2011

Тито и Геџа


Tito i Ernesto Če Gevara, Tito i Žan Pol Sartr, Tito i Ričard Barton, Tito i Orson Vels, Tito i Jul Briner



PESNIK REVOLUCIJE NA PREDSEDNIČKOM BRODU


I Protokol

Trista bijelih košulja
(po tri komada za svaki dan).
Ne da ne biste bili gol
Neg tak vam nalaže protokol.

O gaćama da i ne govorimo.
(Od igle, za kravatu, do gaća
Protokol plaća.
Vama je za to odveć mala plaća.)

A što se tiče kravate
(uzgred - kažu vi ne ljubite odveć Hrvate)
Kravata treba da se sa kompletom slaže.
Tako Protokol nalaže.

Imadete li dovoljno kupaćih,
za plažu?
Desetak recimo.
( I da ne budu
Kako bi se reklo mini.)

Kod vas je,
Tak mi se bar čini,
Običaj takov da se
ljudi kupaju u gaćama -
onima istim koje
na njima povazdan stoje.

I (o gaćama još samo ovo):
mijenjati ih sve češće
naročito ak uzimate učešće
na kakvom prijemu
(vi to ne kažete valjda na – premu,
tamo kod vas u Šumadiji, u Sremu?)

I nemojte Mu odveć stezati ruku.
I izbjegavajte krupne riječi.
One po Vuku.

Evo još nekoliko savjeta
(to držite poput zavjeta):
ne smije se pljuvat
ne samo po palubi
(to je i vama samome jasno)
neg niti u more
niti u vode oceana
čak i kad je vrijeme krasno,
jer treba ovdje, izvan uljudnosti,
računat na snagu vjetra
(od nekoliko stotina metara
u sekundi).

Imat ćete lakaja i tajnika,
i poseban (odjelni) toalet i tuš.
Tuširanje bar tri puta dnevno.

Što se tiče konverzacije,
treba da je (uglavnom) laka.
Što više anekdota iz nobe
(može poneka i sa
seoske mobe)
kao i sa Drvara i Visa.

Ne zalaziti u mutne vode
nacionalizma.
(Čuvati jedinstvo i brastvo
to je naše najveće bogatstvo.)

Ne pominjati nikako
Đilasa, Dedijera, Hebranga.
Držati se naprosto, svoga ranga.

O Staljinu – oprezno.
Trockog pominjati uz smiješak
prezrenja.
O živima se ne izlijetati.
(Sve se u politici iz dana u dan mijenja.)

Što se tiče javnoga mnjenja
to je vaša domena.
Novine, radio i cijela štampa.

Tekstove ćete davati meni.
Ne radi kontrole, neg rad pravopisa.
Bar što se tiče
Verzije ijekavske, latiničke.

Sve čuvati
kao najvišu (državnu) tajnu,
kao zjenicu oka.
Daklem: nikakova privatna trača
od našeg cijenjenog,
uglednog
itd.
Izvještača.
nikakove privatne bilješke
nikakova lična viđenja
nikakova indiskrecija.

Sve što je odveć lično
Ovdje je neprilično.

Sve što je iz posebnog ugla
uglavnom
izbjegavati.

Opisati s mnogo epiteta
jedino stav
držanje
glas
i oči
dok se palubom šeta.

Može i ruke.
Talase oceana
kroz koje lađa nam plovi.
Tropske noći.
Galebovi.
Zvijezde na nebu noćnom.
Brodske mašine u zamahu moćnom.

A On na palubi, na pramcu.
Trobojku – s petokrakom –
kako se vije.
I val koji po boku lađe bije.

Što se tiče pića,
može da se umjereno pije.
No uvijek sjesti nakon Njega.
I ustati nakon Njega.

Jesti učtivno, po protokolu,
Uz poneku anekdotu
Il basnu, o psu, vuku ili sokolu.

Zbog tropske vrućine trebat će vam
Unosit mnogo tekućine.
A zbog glasa
Što više sokova: naranče, ananasa.
I dosta limuna.

Pjesnička duša nije imuna
pred strojem flaša.
Ta svi smo ljudi,
pa i pjesnici!

Ne pišete pjesmice?
Piće ne trošite?-
Morat ćete malko uiskija
sa ledom.
To neće, vjerujte,
na nos da vam vam iskija.

O tome (treba li reći?)
u izvještajima niti riječi
(o piću i drugim nakanama)

S osobljem i mornarima
samo zvanično
i ništa lično.

Nikakova pitanja:
„Odakle si, baćo?“
(I tome slično.)
„Koliko do kraja roka?“
Il ponuditi mornara pića i soka.

Što se tiče lijepe književnosti,
Tu ne treba s primjerima
Ići daleko.
Prosto: pričat svježe i lako.

Klasike marksizma
citirat bez paroksizma.
I, naravno, pisce iz nobe.
Ćopića sad već može.
Al bez pretjerane hvale.

„Majku- Knešpoljku“ svakako znadete
naizust. Lijepo.
Recitirajte.
Gorkoga čim više citirajte.

Što se tiče Vaše osobne lektire,
nek vas nije briga,
na lađi postoji knjižnica
sa mnogo knjiga
iz svih mogućih oblasti:
lijepa književnost, slikarstvo,
geografija, istorije revolucija,
pjesnarice, marksističke stvari
nastanak narodne vlasti
kuvari.

Tu su, naravno, i vaše knjige
podvučene raznim bojama
crvenom, plavom, zelenom
(već prema
utvrđenom kodu)
tako da kad ih uzme u ruke
može steći o njima objektivnu sliku
bez po muke,
onako u mimohodu.

Mišljenja sam da Mu vaše knjige
nisu zadavale odveć velike brige
primite moja čestitanja.

Imate li još kakovih pitanja?

Ah da. Što se tiče krabova,
rakova, oštriga
(On voli to da troši)
morate bit na oprezi,
to je čitava nauka.
Stvar morate kod kuće vježbati
pod stručnim nadzorom jednog od
naših momaka.

Te su stvari uvjek svježe
ne morate se dakle bojati
trovanja il kvarenja stomaka.
S društvenim igrama kako stojite?
Šah, poker, biljar dama, kanasta?

Nažalost mali se fudbal
ne igra na lađi
(mada je upražnjavao i taj sport
s uspjehom
kada je
bio mlađi
i kad mu je dopuštalo dragocjeno vrijeme).

U redu za šah, zapisano je već.
Imadete li kakove kategorije?
Nemate?
Al niste ni neki pacer?

I, ponavljam, bez velikih kombinacija.
Otvaranja klasična.
G-4, F-4 i tome slično.
Ne navaljujte odveć na kraljicu,
ne stavljajte kralja
u bezizlaznu situaciju
ni odveć zamarati lovca
ni stavljati kule
na neprilično mjesto;
držati se što više piona
- ali ne igrati ni poput osnovca.

Pauze izmeđ poteza
ne treba da odveć traju.
Njegovo je vrijeme dragocjeno!

Konverzacija pri šahu
treba da bude prije svega
iz oblasti sporta i šaha.

Možete pomenuti pri tom
Nasera, Negusa, Šaha
iranskog i t. sl.

Pazite prilikom kartanja-
s kartama nema šale!
Gubitak plaćate iz svoga džepa!
(Osim pri velikom gubitku, koji prelazi mjeru.)

Tu se dakako vodi
žestoka bitka
nerava.

Odnos je neravan:
s jedne strane On,
čije se misli bave krupnim stvarima
(samo mu ruke učestvuju u igri)
njegove su misli
u Indiji u Iranu u Rusiji,
u Africi, u snježnim Tatrama.
A vi ste cijelim bićem i mislima
Kao u busiji
u – kartama.

Dame se ljube u ruke
ako su dame
gospoda se zovu mister i ser
tu nema nikakove misterije

Komrad i tovariš
samo drugovi iz Istočnog bloka.
Na stranicama ovog bloka
sve vam je ispisano
to izučite dobro,
tu ne smije nikako da se omane.

Dobro...
Plesati morate znati...
Dobit ćete učitelja plesa.
Ingliš, valcer, tango,
To vam uvijek zatrebat može
u velikom svijetu.

Ruke držati u blagom stisku
oko struka
u plesu je važan rad nogu
al igra i-te-ka-ko
ulogu i ruka.

Zube morate popraviti,
imamo vremena dosta,
i najboljeg dentistu (zubara).
Ako vam i poslije toga
zaudara iz usta
upotrijebite
vodicu
to treba samo da se uštrca,
pri ustajanju,
našte srca.

To važi isto i za noge.
Mijenjati sokne dva-tri puta
na dan
i prskati sprejom.

Otkloniti perut.
(Malo da se skrati kosa.)
Morat ćete se odvići također
čačkanja uha
i čačkanja nosa.
Od svoga ćete ordonansa
dobit dva-tri dezodoransa
za upotrijebit pod pazuho.

U jednu riječ: voditi
čim više brige
o higijeni.

Dođite sutra
u isto doba.
A sad vam evo spiska
tu je i trebovanje
idite kod našeg krojača
da vam uzme mjeru.

Držim vam pesnicu,
vama i vašem peru!

*

Nema na sve to razloga trošit rije...
Prosto , čovječe, nije
red u otmjenom društvu
a se po nosu rije
ili
kako se to kaže tamo kod vas
u okolini Čačka
ne smije
nos da se čačka.

I još ponešto iz bontona:
ne smije se...
(a, to san već reko,
Ne mari):
pljuvati štono kažu „po podu“,
niti s palube u more,
niti po brodu.

Ili , primjerice,
češljati si kosu
za stolom.

Zamislite si samo :
Vlas – u sosu.

Da, za danas, još samo ovo:
hoće kadikad od vrućine
i znoja
da se zalijepe gaće
između guzova
a to
čovjeku zna da zasmeta.
Hoću rijet:
ne smijete
taj problem rješavat niukom
slučaju rukom!
I, naravski, ne smijete
da se odveć glasno smijete.
To jest
a se razumijemo
smijete da se slatko nasmijete
ako je u pitanju nekakova šala
cijenjenog...
i tako dale,
al to ne znači
da treba da vam poteku bale
il štono se u narodu kaže
da vam se razvalu žvale.

Treba On da zametne temu,
Ondak ćete
na temelju toga
vidjet da l je stvar stroga
il je sve šala
našeg cijenjenoga...
i tako dale.

Visoki si gosti
volu da se šale.
Pogotovu oni
iz Istočnega bloka.

A proposto:
sve je to zapravo prosto,
al valja neke stvari znati:
Istočni drugovi
ljubu se u usta,
to ko da je upisato
i njin Ustav.
Nesvrstani se grlu
i jedno drugom u susret hrlu.
Zapadni su van
Vrlo uštirkani
ka da su progutali kolanc.
(Što reče, u šali, drug Dolanc.)
Oni se ne primiču odveć blizu puku,
pa ni rukovodstvu,
no samo pružaju ruku
(svi su oni isti)
pak je odmah povuku
ka da ćeš im je izisti.

No sve se ovo na vas ne odnosi,
to su njihovi, interni, odnosi,
no u diplomatiji
pogotovu kad je ona još mlada
tako rekuć od juče
mora čovjek vazdan učit
(znate kako je ono reko Lenjin)
... eto vidite.

Mora se čovjek malko pomučit
da bi bio dostojan
predstavnik svoje zemlje
i nacije.
Postoje tun razne mogućne
mahinacije.

Eto, neki van na primjer Rus
krkne jezičinu u usta
(kako to narod vulgarno kaže).
Šta van je, daklem, činit?-
I vi ga njemu na isti način!
Stisne li van ruku da se kosti lome?
Na isti način – dabome!
Štono kažu: oko za oko
zub za zub!
duboko za duboko,
čvrst stisak
za stisak grub!

Ili primjerice,
neki vas Englez (uzmimo) pita:
hau du ju du?
šta mu vi na to kažete?
E pa, vidite, nije!
U tome grmu leži zec!
vi mu kažete to isto:
hau du ju du?
A ne ko neki naši kad se sretnu
Pa stanu da se psuju
„di si, jebem li ti mater?“

Što se paka vjetrova tiče
(tu ne mislim na pasate),
treba naprosto suspregnuti crijeva.
(To je ka što dođe čovjeku spontano
da zijeva,
kraj logorske vatre
kad mu se zadrijema)
daklem:
ni naglas niti
profunjariti
neki prdež,
što je, gledano iz aspekta okusa
u fokusu pažnje;
još gore: sve to ostaje u zraku!
Najbolje je, ako drugog rješenja nema,
izići diskretno
i zadržati se tamo što dulje,

a ne ko što rade neke hulje
prnu vani
pa odmah uniđu
(umjesto da puste ovdje goluba
Pa da ondak iziđu na palubu).

Nježnije nježnije nježnije.

(Ne, nije to Lenjin
to je parafraza.)
Ova vas staza
vodi pravo na put
a tamo vas čeka limuzina.

(Za sebe, idući pošljunčanom stazom prema kući,
melanholično) :
Opalo je lišće
Uskoro će zima.
A On voli tople predjele.



Kiš
(1986.)
draft.dodger draft.dodger 04:33 01.05.2011

ISTORIJA...

Sviđalo se to nama ili ne...
Agilni Broz je od bande napravio vojsku, pospani Mihajlović je od vojske napravio bandu.

Ne mogu da verujem da javnost romantizuje tog Mihajlovića, umesto da ga nazove pravim imenom, MLOHAVI ĐENERAL.
Taj nije znao gde mu je dupe, gde mu je glava.
Vulgarna počast, na kojoj deo Srbije insistira, od ovog će čoveka napraviti, ako već nije, magarca sa šeširom.

Jedno prase uvek pravi kuću od slame...
gedza.73 gedza.73 07:56 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

draft.dodger
Agilni Broz je od bande napravio vojsku, pospani Mihajlović je od vojske napravio bandu.


Koliko je pobio i ocinkario ljudi da dodje na čelo partije može se reći da je bio 'agilni Broz'.
Slažem se i za pospanog Mihajlovića i bandu.

Samo bih dodao za titovu disciplinovanu vojsku. Ne znam da li bi se sa tobom složila porodica ubijene devojke i ostavljenje na panju sa mnogobrojnim ubodima nožem a iz kuće opljačkana devojačka sprema.

Taj stereotip neretve gde su četnici zli, prljavi i pijani a partizani utegnuti, sa belim okovratnicima fini i pošteni ne pije vodu.

Rukovodstvo i jednih i drugih je bilo siledzijsko, bahato i zločinačko.
Jedno je imalo bolji marketing i bolje je ispralo ljudima mozak.
I što najgstrašnije ostalo je nekažnjeno, a pride dobilo epitete heroja.


Kad ono dodje do rasprave izmedju dva oficira kod Šoa dal da se povuku ili da nastave da se bore pa jedan pita
- Šta će reći istorija
a drugi mu odgovara
- Istorija će lagati po običaju. Važno je da je mi pišemo.

spadalo92 spadalo92 08:00 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

Ne znam da li bi se sa tobom složila porodica ubijene devojke i ostavljenje na panju sa mnogobrojnim ubodima nožem a iz kuće opljačkana devojačka sprema.


A gde i kada je to bilo? To nismo učili u školi.
milisav68 milisav68 09:38 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

spadalo92
Ne znam da li bi se sa tobom složila porodica ubijene devojke i ostavljenje na panju sa mnogobrojnim ubodima nožem a iz kuće opljačkana devojačka sprema.


A gde i kada je to bilo? To nismo učili u školi.

A pošto se nije učilo u školi, onda se nije ni desilo.
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:01 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

spadalo92
Ne znam da li bi se sa tobom složila porodica ubijene devojke i ostavljenje na panju sa mnogobrojnim ubodima nožem a iz kuće opljačkana devojačka sprema.


A gde i kada je to bilo? To nismo učili u školi.

to se uči na sesijama ovih savremenih udruga za prekrajanje (falsifikovanje)istorije.
Što reče vrli prvi demokratski ministar prosvete Gaša Knežević "I nema da bude u udžbenicima da su partizani pobedili a četnici izgubili". Eto po toj ideologiji nema da se pominje Vranić i drugi Vranići po Srbiji,Istočnoj Bosni i Sandžaku gde su četnici masakrirali cela sela i porodice od deteta u kolevci do staraca od 100 ljeta, ali zato eto vam novih priča napravljenih po onom modelu "reče mi jedan čoek na jednom mestu"
milisav68 milisav68 11:53 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

Milan Karagaća

to se uči na sesijama ovih savremenih udruga za prekrajanje (falsifikovanje)istorije.
Što reče vrli prvi demokratski ministar prosvete Gaša Knežević "I nema da bude u udžbenicima da su partizani pobedili a četnici izgubili". Eto po toj ideologiji nema da se pominje Vranić i drugi Vranići po Srbiji,Istočnoj Bosni i Sandžaku gde su četnici masakrirali cela sela i porodice od deteta u kolevci do staraca od 100 ljeta, ali zato eto vam novih priča napravljenih po onom modelu "reče mi jedan čoek na jednom mestu"

Isto kao što se nije učilo o komunstičko-partizanskim čistkama.
Sistem je isti, sve ostalo su nijanse.
gedza.73 gedza.73 12:14 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

Milan Karagaća
ali zato eto vam novih priča napravljenih po onom modelu "reče mi jedan čoek na jednom mestu"

Ko me tero da se vatam u kolo. Umesto da sam ćutao i kibicovao sa strane sad treba da se objašnjavam sa armonikašem kako ne zna da svira dvojku.

U izveštaju komandira kosmajskog odreda Dušana popovića vuje kaže se da četa ne vrši nikakve aktivnosti osim individualnog čitanja i likvidiranja narodnih neprijatelja.

U toj jedinici su bili izvesni Iva, seoski kokošar (sitan lopov), M.Lukić, konjokradica i predratni ubica i robijaš Stevan Janković.

Jedinica Božidarke Damjanović-Kike je u julu ubila Dimitrija Petrovića i Živanku Stepanović. Kuće su im potpuno opljačkane i pokupljeno je sve od hleba, novca do miraza.
Dimitrije je streljan usred sela a Živanka izbodena nožem i tako masakrirana postavljena na panj.

Jesu li četnici klali i ubijali? Jesu. Jesu li kažnjeni? Jesu. A gospoda partizani? Nagradjeni.

koliko je ljudi čuvalo i sačuvalo pripadnike partizanskog pokreta da bi posle rata bili streljani ili da bi im bila oduzeta imovina.
Nisu svi bili Miškovići i Karići, bilo je tu seljaka kojima je pokupljena zemlja, zimnica, šume. Sve što su imali. I što su zaradili. koliko danas ima lelemuda koji pijanče ispred prodavnice, a sutra bi se busao u proleterske grudi i otimao nečiju muku.
J..o ja takav sistem. To nije moj sistem vrednosti.

Što se grbo rodi, niko ne ispravi.

Mladić Ratko. Komunistički apartčik koji je dresiran u titovoj zlatnoj epohi u crno belom svetu. Ako nema četnika, klaćemo turke, ako nema nazadne buržoazije ima golfova u sarajevu. Ne može neko pričati o demokratskim tekovinama i vrednosnim sistemima a bio je pripadnik diktature i jednoumlja.

Taj mutirani sistem koji je postojao kod nas nije mogao da opstane. Nije realan, nema temelje i malo jači vetar ga je oduvao.

Greota je što su u tom vetru poginuli ljudi koji nisu zaslužili da se nadju na toj vetromašini dok su oni koji su godinama primali plate da bi ratovasli nabili du.e u bunkere.








Milan Karagaća Milan Karagaća 12:58 02.05.2011

Re: ISTORIJA...

Koliko je pobio i ocinkario ljudi da dodje na čelo partije može se reći da je bio 'agilni Broz'.

da nisi ti član KPJ od 1919.godine i svedok događaja ili je i tebi reko jedan čoek.
A što se političkih obračuna tiče i podmetanja da se neko skloni da bi drugi došao , to nije ništa novo bilo ni onda ni za vreme Nemanjića, ni sada niti će se mnogo menjati u budućnosti jer "čovek je čoveku vuk" a "političar političaru zver".
jinks jinks 06:04 01.05.2011

...

Tito - vizuelna predstava moći

Jeste, samo sto neretko ta vizuelna predstava moci dosta i kosta, mislim u novcu.

Sto je vise novca potrebno da se od nekoga stvori predstava moci, to je verovatno u samom pocetku taj neko od te moci dalje i bio.

Interesantno, da za najvece vizije moci koje poznaje svetska bastina nikakav novac nije potreban, pa cak ni ubedjivanje vizuelnim, pisanim, usmenim, i drugim sredstvima.
abraham_linkoln abraham_linkoln 22:51 02.05.2011

pITANJE STILA

koliko vidim niko, pa ni autor teksta, ne poriče jednu notornu činjenicu
- a ona je ta , voleli ga ili ne, svejedno, da je Maršal imao stila što
se, nažalost, za one koji su usledili ne može reći:

aleksanadar aleksanadar 09:11 01.05.2011

Gary


sve više zahvatajući iz vokabulara popularne kulture unutar koje Titu teško da bilo gde možemo pronaći makar i približan pandan...



Ко је шмекер светског гласа
За ким шизи цела маса?

Ко је онај страшан баја
Цица-маце што одваја?





Он је мудар, храбар...
Тако треба!

Рефлекс му је као муња
За њим јато риба цуња!

jasnaz jasnaz 09:41 01.05.2011

:

natasavb natasavb 11:33 01.05.2011

Re: :

jasnaz


LITERATURA





Jasna znas li ima li negde da se kupi DVD?
Ja propustila kad je bio u bioskopima, a bas bih voella da ga pogledam.
jasnaz jasnaz 13:35 01.05.2011

: :

natasavb
jasnaz


LITERATURA





Jasna znas li ima li negde da se kupi DVD?
Ja propustila kad je bio u bioskopima, a bas bih voella da ga pogledam.


ne znam, na žalost.. možda poslati mail autorki (mislim da ima na sajtu), sa molbom-pitanjem?

natasavb natasavb 01:37 02.05.2011

Re: : :

ne znam, na žalost.. možda poslati mail autorki (mislim da ima na sajtu), sa molbom-pitanjem?


Pokusacu.:)
Olga Medenica Olga Medenica 10:51 01.05.2011

cool dudes





ITD..........
spadalo92 spadalo92 21:48 01.05.2011

Re: cool dudes

Olga Medenica




ITD..........













ITD..........


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:27 01.05.2011

Kad su već svi tu...

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:30 01.05.2011

Re: Kad su već svi tu...


spadalo92 spadalo92 22:33 01.05.2011

Re: Kad su već svi tu...

Nebojša Milenković


Ipak je ova lepša:


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:35 01.05.2011

Re: Kad su već svi tu...

nesumnjivo

spadalo92 spadalo92 22:38 01.05.2011

Re: Kad su već svi tu...

Nebojša Milenković


Na gornjoj slici , pored Staljina, ponosno stoji Milovan Đilas. Da li si čitao hvalospev koji je tada napisao Đido o Staljinu?
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:41 01.05.2011

Re: Kad su već svi tu...

Da li si čitao hvalospev koji je tada napisao Đido o Staljinu?
čitao štošta + pisao o drugu đidu, no, o njemu možda neki drugi put...
aleksanadar aleksanadar 11:33 01.05.2011

Директор

Ko je ustvari (bio) Tito?


Мислим да је најбољи одговор на ово питање дао Душан Макавејев:
Тито је био ДИРЕКТОР КОМУНИСТИЧКОГ РАЈА.
omega68 omega68 12:01 01.05.2011

?

Dragoljuba Mihailovića, za kojim je u isto vreme izdata identična, ali kud-i-kamo manje (vizuelno) atraktivna poternica.


ova?



Tito u lovu (Tito koji ubija medveda), Tito za strugom, Tito koji razmišlja, Tito i Jovanka, Tito u Africi, Tito za klavirom, Tito za plugom, Tito u mačevalačkoj uniformi, Tito koji hrani divlje zveri, Tito mazi leoparda, Tito s pionirima, Tito sin i otac naroda (Tito koji govori, Tito u kolu), Tito sa radnicima, Tito ženskaroš, Tito igra šah, Tito počasni doktor, Tito prima Štafetu, Tito kuva, Tito pliva,...


Ovaj k'o Hajdi, jebote...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:08 01.05.2011

Re: ?

Dragoljuba Mihailovića, za kojim je u isto vreme izdata identična, ali kud-i-kamo manje (vizuelno) atraktivna poternica.

ova?


naravno, koja (bi) druga
Predrag Azdejković Predrag Azdejković 18:51 01.05.2011

Re: ?

Kako kažu ovi plakati, Tito je bio komunistički vođa, a Draža vođa bandi...
1odnas 1odnas 12:03 01.05.2011

Hronologija

Gubitnici 1945 pobijedise danas, dodjose po svoje kao pobjednici i uvalise nam laz kao demoktratiju, isto kao sto nam je Tito uvalio socijalizam.
Narod nikad nije kriv a ovaca za sisanje nikad dosta.
vojislav948 vojislav948 13:38 01.05.2011

Re: Hronologija


Gubitnici 1945 pobijedise danas, dodjose po svoje kao pobjednici i uvalise nam laz kao demoktratiju, isto kao sto nam je Tito uvalio socijalizam.
Narod nikad nije kriv a ovaca za sisanje nikad dosta.

Ne navijam ni za jedne ni za druge, ali nemojte biti neobjektivni i zli, život koj je prohujao mi proživesmo ovako ili onako, ali ne nikako. Izbrisati se ništa ne može, ja sam živeo u teškom, ali ne mogu to nazvati greškom, bilo je to vreme kao i ovo sada, ali kao takvo ne može se ponoviti nikada. Zbog svega toga u ime Boga i svih nas tražimo u nečemu drugom naš spas. Za sve što nam se zbilo, krivo je vreme i breme, koje je takvo bilo. Zbog svega toga u ime Boga, glavu gordo dignimo gore i sami se borimo za mnogo, mnogo bolje. Nije za sve kriv Tito, krivi smo i mi i mito i korupcija i lopovluk i svi ovi lopovi i lažovi novi.
ljuboten ljuboten 14:11 01.05.2011

Dramski začetak je počeo ranije

"Začetke vizuelnog kulta Tito nalazimo u periodu dok je rat još trajao a „zasluga" za to, ma kako naizgled paradoksalno zvučalo, uopšte nije bila Brozova."

Naime, na suđenju u Zagrebu 1928.Josip Broz je povikao:"Ja ne priznajem ovaj Sud, već samo Sud moje partije." Sudija je bio otac Vladimira Barakrića, Titov budući najbliži saradnik. No, to je trebalo da stigne "Tamo gde treba", do Kominterne i Staljina, da bi Tito mogao da smeni Gorkića i zauzme vodeću ukogu KP za Jugoslaviju.
Filip Mladenović Filip Mladenović 14:45 01.05.2011

Da je, kao što nije...

Da je Srbija danas kao i Slovenija, razvijena i uredjena država, u sastavu EU, Tito bi nam sada i ovde ličio na uparadjenog komunističkog političara, za koga nas jedino vezuju lepe uspomene na bezbrižno i zabavno detinjstvo. Medjutim ,ako se uporede ekonomske činjenice (BDP, životni standard, zaduženost, industrijska porizvodnja, stopa zaposlenosti, odnos izvoza i uvoza...) današnja Srbija tek treba da dostigne stanje iz 1989. godine, i to tek 2018, prema optimističkim scenarijima. Ja sam, kao sin kelnera i domaćice, završio i osnovnu školu, i gimnaziju, i Ekonomski fakultet i magistarske studije BESPLATNO, zaposlio se 1981. samo na osnovu svoje diplome i novinarskog angažmana u listu "STUDENT", dakle bez veze i protekcije. I ono najvažnije: krajem osamdesetih, kada je novokomponovani vodja na Gazimestanu srbovao, moja novinarska plata je bila oko 1 500 nemačkih maraka!!!
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:45 01.05.2011

Re: Da je, kao što nije...

Ja sam, kao sin kelnera i domaćice, završio i osnovnu školu, i gimnaziju, i Ekonomski fakultet i magistarske studije BESPLATNO, zaposlio se 1981. samo na osnovu svoje diplome i novinarskog angažmana u listu "STUDENT", dakle bez veze i protekcije.

A Jelica kaže da su roditelji morali biti članovi partije a dete da demonstrativno beži od pionirske marame. Tako se ona revolucionarno borila i plus z' inat komunistima plaćala školarinu.
Pa moje pitanje glasi da li su va[i roditelji bili članovi partije i da li ste se vi odmah posle sedmog rayreda upisali kako bi mogli da ispozavršavate sve te škole.
A nešto gledam, današnja Srbija ne poznaje ni Svetozara Markovića ni Dimitrija Tucovića valjda su i oni bili srbomrsci.
milisav68 milisav68 22:32 01.05.2011

Re: Da je, kao što nije...

Ja sam, kao sin kelnera i domaćice, završio i osnovnu školu, i gimnaziju, i Ekonomski fakultet i magistarske studije BESPLATNO,

Heh, besplatno kažeš, onda

Pa naspi jos jednu, za vecite krivce,
za balansere,
ne boj se, imam ja prilican cug.
Naspi jos jednu, za umorne livce,
za proletere,
veceras treca smena vraca tudji dug...

niccolo niccolo 22:38 01.05.2011

Re: Da je, kao što nije...

Ja sam, kao sin kelnera i domaćice, završio i osnovnu školu, i gimnaziju, i Ekonomski fakultet i magistarske studije BESPLATNO

E da, ovo uvek zaboravim da pitam, šta se podrazumeva pod besplatnim studiranjem tj. da li su se u sfrj plaćali udžebnici ili nisu?
49 41 49 41 03:39 02.05.2011

Re: Da je, kao što nije...

Filip Mladenović
Da je Srbija danas kao i Slovenija, razvijena i uredjena država, u sastavu EU, Tito bi nam sada i ovde ličio na uparadjenog komunističkog političara, za koga nas jedino vezuju lepe uspomene na bezbrižno i zabavno detinjstvo. Medjutim ,ako se uporede ekonomske činjenice (BDP, životni standard, zaduženost, industrijska porizvodnja, stopa zaposlenosti, odnos izvoza i uvoza...) današnja Srbija tek treba da dostigne stanje iz 1989. godine, i to tek 2018, prema optimističkim scenarijima. Ja sam, kao sin kelnera i domaćice, završio i osnovnu školu, i gimnaziju, i Ekonomski fakultet i magistarske studije BESPLATNO, zaposlio se 1981. samo na osnovu svoje diplome i novinarskog angažmana u listu "STUDENT", dakle bez veze i protekcije. I ono najvažnije: krajem osamdesetih, kada je novokomponovani vodja na Gazimestanu srbovao, moja novinarska plata je bila oko 1 500 nemačkih maraka!!!


Cunami se kretao 850 km/h vodom. Moze da dostigne 950 km/h.
Otrprilike brzina savremenih putnickih aviona, bilo gde.

Politicki Cunami, se krece daleko sporije kopnom i merljiv je mesecima, godinama; pa i decenijama.

Pred. Regan je rekao: Mr. Gorbacov terrdown this wall!

Proslo je nekoliko meseci, pa je Mr. Gorbacov posetio Jugoslaviju.
Posetu je napravio samo Sloveniji.

Zatim je Kohl, poslao Gens(h)era iza njega.

Zatim se culo iz nepouzdanih izvora; jer se slabo sa kim druzim; "Kako je gotovo sa Slovenijom!-dogovorili su se sa Nemackom"
Onda se pobunili Anglo Saksonci i rekli Nemcima: "Micite prste i ruke sa Balkana.

Kad se dva Slona potuku - sve prsti oko njih.
E, onda smo se umesali "MI".

Jer mi smo glava u svetu, i nista se nesme resavati bez nas.
Koje sa nama prijatelj, moze mu biti fatalno. Ko je protiv nas, moze mu biti katastrofalno.

Cunami se vrteo balkanom 15 god.; a onda je zapljusnuo daleko na Istok mediterana i dalje.

Secundarni udarni talas je zapljusnuo obale severne Afrike.

Kod politickog cunamija; je kao kod zemlojtresa i pravog cunamija.
Bice.
Kada, koje razorne moci-amplitude; drugi par opanaka.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:07 01.05.2011

Vizuelni kult

Nebojša, ako je sve to u vezi Tita zbog slika, onda nisi smeo ispustiti ovu:

Predrag Azdejković Predrag Azdejković 18:53 01.05.2011

Re: Vizuelni kult

Mmmmmm erotika
1odnas 1odnas 18:30 01.05.2011

jos jednom,

jezikom ulice, Tito je bio mangup, najveci do sada na prostorima bivse jugoslavije.
Prosto, uspavao nas je i mi smo odsanjali njegov san, bio je predsjednik jedne zemlje, uvazavan u svijetu i umro prirodnom smrcu. Lako je danas kada je mrtav, kokodakati nad njim, pricati nebuloze, on to niti cuje nit' vidi. Kokodakanje u prazno jer prica se nastavlja, na isti nacin postupamo i sa novim bogovima pa im se moze.
Черевићан Черевићан 21:13 01.05.2011

времеплов

присети, присети, присети,
далеки неки дани, несвели
заносе бивше живот замути
дал' смо се кадгод ми то волели?

сећам се оних стихова понетих
Tитом, Слободом (и Братства би')
ретко се тада питало гласно
ко сам то ја, а ко си ти?

но време, тај играч, учини своје
ево нас пристигле у данас, гле
но отом неби' (ту сте, а и ја)
некоме присети годе, а неком не
freehand freehand 22:42 01.05.2011

Ovaj, domačine...

Zaboravih da pitam - kako to da ovaj blog niste zaključali za komentare?
Mis'im, kult ličnosti tamo, kult ličnosti 'vamo, disidenti, renegati...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:52 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Ovaj, domačine...
Zaboravih da pitam - kako to da ovaj blog niste zaključali za komentare?
Mis'im, kult ličnosti tamo, kult ličnosti 'vamo, disidenti, renegati...


nisam siguran da razumem pitanje
cult cult 22:53 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

izgleda da je za Ono samo bio TASS ovlašćen da saopšti.
Ovde je, medjutim, poželjna drugarska kritika i diferencijacija i ostale tekovine...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:56 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Re: Ovaj, domačine...
izgleda da je za Ono samo bio TASS ovlašćen da saopšti.
Ovde je, medjutim, poželjna drugarska kritika i diferencijacija i ostale tekovine...
uh, sad se već pomalo brinem i za vlastitog sebe - izgleda me smorio ovaj prvi maj, tj. kako vreme odmiče sve manje razumem / ili: sve više ne razumem... svejedno.

zato odoh spavati, naravno: čuvajte mi jugoslaviju...
freehand freehand 22:58 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Nebojša Milenković
Ovaj, domačine...
Zaboravih da pitam - kako to da ovaj blog niste zaključali za komentare?
Mis'im, kult ličnosti tamo, kult ličnosti 'vamo, disidenti, renegati...


nisam siguran da razumem pitanje

Eh, ne razumeš...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:03 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

recimo da sam pretpostavio - ipak, i dalje ne kontam na koju (konkretno) vrstu veze/povezanosti misliš. takođe - kakve veze ima sa temom posta...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:05 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Ovde je, medjutim, poželjna drugarska kritika i diferencijacija i ostale tekovine...
podvučeno crvenom
freehand freehand 23:11 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Nebojša Milenković
recimo da sam pretpostavio - ipak, i dalje ne kontam na koju (konkretno) vrstu veze/povezanosti misliš. takođe - kakve veze ima sa temom posta...

Recimo da je meni besmisleno da neko na ovakvom mestu objavi svoj razlaz sa političkom partijom a ne dozvoli da takav poduhvat bude komentarisan.
Da ne može, npr Virtuelni Vasa da ti kaže - jesam li ti lepo govorio?!
Što se veze sa ovim postom tiče - kakva je razlika između Čede&Čede, reci ti meni?
Sem što ovaj sad ne može (još) mangupe u svojim redovima da krati za glavu?
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:20 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Recimo da je meni besmisleno da neko na ovakvom mestu objavi svoj razlaz sa političkom partijom a ne dozvoli da takav poduhvat bude komentarisan.

Svi moji stavovi, godinama već unazad, vezani za (navedenu) partiju i politiku u Srbiji uopšte, bili su javni, to jest opšte dobro... tako mi se, ako ništa drugo, onda čini moralnim da se navedene razlike/diferencijacije i tako to... takođe učine javnim/dostupnim. pošto na navedenu temu nemam ništa da dodam (a ni da oduzmem) svako dalje komentarisanje čini mi se izlišnim. nadam se da to možete da razumete i da poštujete. ili makar samo da razumete...

i da, ne mislim, naravno, da je reč o "poduhvatu" već, radije o gestu, činu, kakogod.

p.s.
Ako baš hoćete to nije obznanjeno ovde već na sajtu Peščanika.

na ovu temu se nadalje neću uključivati
freehand freehand 23:38 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

nadam se da to možete da razumete i da poštujete. ili makar samo da razumete...

Mogu da razumem, da poštujem i da odgovor ne smatram adekvatnim. A neću ni komentaristi dalje, pošto sam rekao šta sam imao i dobio nekakvo objašnjenje.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:44 01.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

onda hvala
ljuboten ljuboten 02:48 02.05.2011

Re: Ovaj, domačine...

Recimo da je meni besmisleno da neko na ovakvom mestu objavi svoj razlaz sa političkom partijom a ne dozvoli da takav poduhvat bude komentarisan.
Da ne može, npr Virtuelni Vasa da ti kaže - jesam li ti lepo govorio?!
Što se veze sa ovim postom tiče - kakva je razlika između Čede&Čede, reci ti meni?
Sem što ovaj sad ne može (još) mangupe u svojim redovima da krati za glavu?


Opet Vi suštinsko pitanje! Još da ima ko da Vas razume, ne bi imao ko da uzaludno uvažbava nešto što je trebalo da znamo. Zamislite šta bi Tito Bravar rekao na ovoliko srpsko umovanje o politici? "Majku vam Božju, Srbi, još uvek ne znate šta je i kako se vodi politika!"
vlad_aleksh vlad_aleksh 00:01 02.05.2011

Kralj Ibi

Mašinbravar i akademik, kaplar austrougarski i maršal jugoslovenski, gospodin Josip Broz Tito, bio je zapravo Kralj Ibi. Klovn kraljeva, kralj klovnova. Više radmilovićevski nego li žarijevski. Žari mu jeste udahnuo život, ali Radmilović mu dade duh, dušu i telo. Posravši se u krunu, kruna njegove ideje bejaše sublimirana u jednoj jedinoj Ibievoj rečenici - NARODE MOJ, PROMENIĆU TE. Postoji izvesni aforizam, nikako moj - Tek kada je otac umro, ispostavilo se da nam je jebao mater. U javnosti vlada mišljenje da je glavni oponent Titov bio đeneral Draža. To mišljenje je pogrešno. Do povratka Milana Grola u Jugoslaviju, to je glavom i bradom bio Slobodan Jovanović. Nakon Grola, Tito nije imao razumnu opoziciju koja je pritom i "moćna". Isključujem Nikolu Kavaju, razume se. Da se vratimo na Kralja Ibija. "U apsolutnom smislu izraza reči."

Vlad Alekš,
herezijarh moskopoljski i vaseljenski
freehand freehand 00:13 02.05.2011

Re: Kralj Ibi

vlad_aleksh
Mašinbravar i akademik, kaplar austrougarski i maršal jugoslovenski, gospodin Josip Broz Tito, bio je zapravo Kralj Ibi. Klovn kraljeva, kralj klovnova. Više radmilovićevski nego li žarijevski. Žari mu jeste udahnuo život, ali Radmilović mu dade duh, dušu i telo. Posravši se u krunu, kruna njegove ideje bejaše sublimirana u jednoj jedinoj Ibievoj rečenici - NARODE MOJ, PROMENIĆU TE. Postoji izvesni aforizam, nikako moj - Tek kada je otac umro, ispostavilo se da nam je jebao mater. U javnosti vlada mišljenje da je glavni oponent Titov bio đeneral Draža. To mišljenje je pogrešno. Do povratka Milana Grola u Jugoslaviju, to je glavom i bradom bio Slobodan Jovanović. Nakon Grola, Tito nije imao razumnu opoziciju koja je pritom i "moćna". Isključujem Nikolu Kavaju, razume se. Da se vratimo na Kralja Ibija. "U apsolutnom smislu izraza reči."

Vlad Alekš,
herezijarh moskopoljski i vaseljenski

Realno treba uzeti u obzir da je srpski govorio znatno bolje od prestolonaslednika. Postoje ljudi koji tvrde da su uspevali da ga razumeju i bez prevodioca i naknadnog čitanja transkripata.
A i napisao je nekoliko Sabranih dela, i to u različitim povezima.
vlad_aleksh vlad_aleksh 00:42 02.05.2011

Re: Kralj Ibi

Ja bih rekao da je to neki avion u letećem smislu, koji se od zemlje odvaja od u izvesnim trenucima, i leti, leti po nebeskim prostranstvima do horizonta vidika oka našega.
Olga Medenica Olga Medenica 01:05 02.05.2011

nemoj niko da nam ruje

vlad_aleksh vlad_aleksh 01:16 02.05.2011

Re: nemoj niko da nam ruje

Olga Medenica Olga Medenica 01:21 02.05.2011

Re: nemoj niko da nam ruje

awesome!
docsumann docsumann 18:28 02.05.2011

Re: nemoj niko da nam ruje

sve je to bleđe i bleđe ... odilazi

vlad_aleksh vlad_aleksh 22:18 02.05.2011

Re: nemoj niko da nam ruje

docsumann
sve je to bleđe i bleđe ... odilazi



A tek što smrdi! Pa ne sere on ljubičice bele, i ostalo cveće ukrasnog karaktera.
Olga Medenica Olga Medenica 01:09 02.05.2011

"surova stvar i sta ti ja znam"

njima se ne svidja da pendrek radi po glavama



Olga Medenica Olga Medenica 01:13 02.05.2011

MATEMATIKA

ako je manje vece od veceg avece manje od manjeg....
malac, racunica je jasna...


vlad_aleksh vlad_aleksh 01:21 02.05.2011

Re: MATEMATIKA

dolybell92 dolybell92 03:08 02.05.2011

Preporuka

Intervju - Todor Kuljić

Korisno kao podsetnik.

Niko ko je imao prilike da lično razgovara
sa Titom nije otišao, a da nije bio fasciniran
njegovom ličnošću, od običnih ljudi do,
u to vreme, stvarno svih velikih i značajnih državnika.
Niko nije tako spretno i mudro lavirao između
dva bloka, koristeći i jedan i drugi.

Govoriti o tome šta bi bilo da je bilo...
je besmisleno.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:20 02.05.2011

Re: Preporuka

Korisno kao podsetnik.

"Intelektualci su imali različit odnos prema Titu, ali su i oni bili konvertiti. Uopšte, oslobodilačku kulturu čine dve komponente - solunaštvo i konvertitstvo, prevrtljivost, slavljenje vođe dok je na vlasti, a posle pada ili smrti demonizacija i isticanje negativnih osobina. Veća amplituda konvertitstva uočljiva je danas kod istoričara, kod onih koji su doktorate radili na ofanzivama, na NOB-u, Titovim sednicama, a sad vidite o čemu pišu i kako se odnose prema svojim minulim radovima."
docsumann docsumann 18:32 02.05.2011

Re: Preporuka

Niko ko je imao prilike da lično razgovara
sa Titom nije otišao, a da nije bio fasciniran
njegovom ličnošću, od običnih ljudi do,
u to vreme, stvarno svih velikih i značajnih državnika


moj stari nije bio fasciniran

a bio je komunista

samo je prokomentarisao nešto kao - Tile ko Tile ...
spadalo92 spadalo92 08:09 02.05.2011

Kult

Ovo nije bilo ni u Titino vreme:

Milan Karagaća Milan Karagaća 11:06 02.05.2011

Re: Kult

Да ово није нека монтажа. Просто не могу да верујем да је неко могао овако нешто љигаво да напише, а поготово да неко чије се име помиње није тражио да се таква глупост промени.Мора да му је текст измислио онај саветник за Србе у региону.
Или, изгледа култ личности је део наше културе&некултуре.
Него, нешто се брзо мењају највећи синови, до скора су били Слоба, па Раша, па Ратко....

"И ДА НАУЧИМО ПИСАТ ЋИРИЛИЦЕ "
писмено нема шта, али важно је да је ћирилице.

А ја мислио да има само један највећи син свих народа и народности , а оно сада има нових синова и синоваца
natasavb natasavb 12:50 02.05.2011

Re: Kult

Ovo nije bilo ni u Titino vreme:

Toga nema ni danas.
Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.
Na skoli postoje dve table, jedna sa cirilicnim, druga sa latinicnim nazivom skole, i nista vise.
Portal koji je obajvio laznu tablu se nije potrudio da naglasi da je lazna, a cela prica se valjda dalje zakomplikovala kad se u nju ukljucio "Avaz".
Sto se tice novinarstva tu smo izgleda isti, jer su Pale valjda negde na kraj sveta, pa se novinar "Avaza" nije setio da ode i proveri da li postoji sporna tabla, vec je napravio celu pricu od toga.

Evo i slika na kojoj se ne vidi sta pise na tablama, ali se vidi da je skola od crvene fasadne cigle, sto nije slucaj na onoj na kojoj je lazna ploca.





p.s. Izvinjavam se na trolu, ali kako se ovo nije prvi put da se na blogu kaci ova tabla kao ilustracija za raznorazne stvari, nasla sam za shodno da objasnim o cemu se radi.
spadalo92 spadalo92 13:22 02.05.2011

Re: Kult

natasavb
Ovo nije bilo ni u Titino vreme:

Toga nema ni danas.
Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.
Na skoli postoje dve table, jedna sa cirilicnim, druga sa latinicnim nazivom skole, i nista vise.
Portal koji je obajvio laznu tablu se nije potrudio da naglasi da je lazna, a cela prica se valjda dalje zakomplikovala kad se u nju ukljucio "Avaz".
Sto se tice novinarstva tu smo izgleda isti, jer su Pale valjda negde na kraj sveta, pa se novinar "Avaza" nije setio da ode i proveri da li postoji sporna tabla, vec je napravio celu pricu od toga.

Evo i slika na kojoj se ne vidi sta pise na tablama, ali se vidi da je skola od crvene fasadne cigle, sto nije slucaj na onoj na kojoj je lazna ploca.





p.s. Izvinjavam se na trolu, ali kako se ovo nije prvi put da se na blogu kaci ova tabla kao ilustracija za raznorazne stvari, nasla sam za shodno da objasnim o cemu se radi.


U pravu si. Malo sam istraživao i shvatio da sam nasamaren. Svima se izvinjavam!
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:35 02.05.2011

Re: Kult

Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.

odmah sam posumnjao.I bilo mi je neverovatno da ima takvih maloumova koji bi tako nešto stavili, a onda me malo zbunila ona tabla na kojoj su napisali da je neki most otvorio Bojan Pajtić, pa rekoh moguće da ima i tolikih poltrona.
U svakom slučaju, na takvu vrstu krivotvorenja trebalo je da reaguju zvaničnici ili barem da saopšte da je taj i taj krivotvorio.
Inače, to što je napisano na tabli je uvreda Tadića prvo kao čoveka a onda i predsednika republike, pa i uvreda za Srbe koji se prikazuju primitivnim i nepismenim. Jes da nema verbalnog delikta ali postoje valjda ljudske norme.
natasavb natasavb 13:52 02.05.2011

Re: Kult

U pravu si. Malo sam istraživao i shvatio da sam nasamaren. Svima se izvinjavam!

Sve OK. :)


Inače, to što je napisano na tabli je uvreda Tadića prvo kao čoveka a onda i predsednika republike, pa i uvreda za Srbe koji se prikazuju primitivnim i nepismenim. Jes da nema verbalnog delikta ali postoje valjda ljudske norme.

Upravo za to je neko i iskoristio celu montazu, sto je nista drugo do potpirivanje i onako losih medjunacionalnih odnosa u BiH.
aleksanadar aleksanadar 17:14 02.05.2011

Re: Kult

Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.


Све сам разумео, али имам, ипак, нека питања:

- Да ли се ради о школи (од црвене фасадне цигле) коју је отворио председник Србије Борис Тадић?

- Да ли се школа (заиста) зове "Србија"?

aleksanadar aleksanadar 17:14 02.05.2011

Re: Kult

Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.


Све сам разумео, али имам, ипак, нека питања:

- Да ли се ради о школи (од црвене фасадне цигле) коју је отворио председник Србије Борис Тадић?

- Да ли се школа (заиста) зове "Србија"?

natasavb natasavb 17:38 02.05.2011

Re: Kult

aleksanadar
Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.


Све сам разумео, али имам, ипак, нека питања:

- Да ли се ради о школи (од црвене фасадне цигле) коју је отворио председник Србије Борис Тадић?

- Да ли се школа (заиста) зове "Србија"?


-Da.
-Da.
Razlog sto je skolu otvorio Tadic i zasto se zove "Srbija " je valjda sto je izgradnju finansirala Vlada R. Srbije.
freehand freehand 22:46 02.05.2011

Re: Kult

natasavb
aleksanadar
Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.


Све сам разумео, али имам, ипак, нека питања:

- Да ли се ради о школи (од црвене фасадне цигле) коју је отворио председник Србије Борис Тадић?

- Да ли се школа (заиста) зове "Србија"?


-Da.
-Da.
Razlog sto je skolu otvorio Tadic i zasto se zove "Srbija " je valjda sto je izgradnju finansirala Vlada R. Srbije.

A jel nešto od toga loše i ružno?
abraham_linkoln abraham_linkoln 23:06 02.05.2011

Re: Kult

ovom ulicom je prošao dr bojan pajtić:

http://www.danas.rs/danasrs/drustvo/plakati_u_novom_sadu.55.html?news_id=214274
natasavb natasavb 23:43 02.05.2011

Re: Kult

freehand
natasavb
aleksanadar
Ta tabla je montaza i nikada nije ni postojala.


Све сам разумео, али имам, ипак, нека питања:

- Да ли се ради о школи (од црвене фасадне цигле) коју је отворио председник Србије Борис Тадић?

- Да ли се школа (заиста) зове "Србија"?


-Da.
-Da.
Razlog sto je skolu otvorio Tadic i zasto se zove "Srbija " je valjda sto je izgradnju finansirala Vlada R. Srbije.

A jel nešto od toga loše i ružno?

Koga pitas?
freehand freehand 00:27 03.05.2011

Re: Kult

Koga pitas?

Njega ga.
aleksanadar aleksanadar 08:44 04.05.2011

Re: Kult

A jel nešto od toga loše i ružno?


Не видим ништа лоше у томе да Србија изгради школу.

Али, назвати школу "Србија", то је већ недостатак доброг укуса.

freehand freehand 09:31 04.05.2011

Re: Kult

Али, назвати школу "Србија", то је већ недостатак доброг укуса.

Eh?!
Pa onda da se prekrsti. Šta bi ti predložio?

aleksanadar aleksanadar 10:09 04.05.2011

Re: Kult

Eh?!
Pa onda da se prekrsti. Šta bi ti predložio?


ОШ "Петар Кочић"
natasavb natasavb 14:47 04.05.2011

Re: Kult

aleksanadar
Eh?!
Pa onda da se prekrsti. Šta bi ti predložio?


ОШ "Петар Кочић"

Sa tim imenom ih ima vec petnaestak u BiH.

Nego mene zanima bi li promenio ime i palati "Albanija" ili se to samo na skole odnosi?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana