Reč i slika

Lika

dali76 RSS / 03.08.2011. u 10:59

 

Danas jedna mala gotovo neprimjetna vijest vratila je bujicu sjecanja. Kako pise "Vecernji List", zapalio se vagon na zeljeznickoj stanici u mjestu Licka Jesenica. Pozar je brzo  lokalizovan i pruga Zagreb-Split je ponovo otvorena za promet.

Kao tad devetogodisnjeg klinca, majka bi me dopratila do Zagreba gdje nas je cekao moj djed. Ona bi se istim sinobusom vratila kuci dok smo   djed i ja cekali vlak za Split,ali do Splita nismo isli. Sisli bi mi u Lickoj Jesenici,da je vlak na maloj stanici podno Male Kapele uopste i stajao.  Sisli bi smo tek koju stanicu dalje, u Plaskom  gdje bi nas sacekao ujak,a onda pravac ficom u visine, vijugavom cestom omedjenom hladom i mirisom borovine, sve do Licke Jesenice.

Lika je bila moja sloboda,moja serija "Opstanak"  in live , komsinica zbog koje sam uporno tlacio zivicu pored kuce  djedovog rodjenog brata Nikole ,al krenimo redom.

Svakog ljeta sam isao u Liku. Priznajem ,prvo na silu i sa suzama  tamo negdje do Duge Rese. Ostajali bi smo nedelju dana pa poslje na more. Poslje sam isao sam cim bi ferje startovalo. Nisam  putovao sam,al' provodio sam gotovo cijelo ljeto u Lici ,do trenutka kad bi dosli roditelji da me pokupe pa na more. Na more nisam htio da idem,ne bi ja ni kuci,al' nisam bio dovoljno stasao da bi oko neceg glasao, odnosno odlucivao  .  Sa  suzama ili bez, Liku sam uvijek morao napustati.

Sa glavnog puta,tamo gdje je bila zadruga i crkva,malo nize I posta silazilo se u Kovacevice ,odma iza Pavlica. Tu trasu sam odlicno poznavao jer kao  odraslom deranu djed mi je dao da biciklom odjurim do poste donesem mu vecernjak ili  Lovacki Vijesnik.  Iako sam se tad osjecao dovoljno velikim, ram na djedovom biciklu ipak je bio "previsok" . Mislim lako je bilo "osedlati bicikl   dok sam tek  vrhovima stopala stizao do pedala ,ali kako se  zaustaviti ? To je vec bio izazov.

Naravno, mogao sam ja bicikl voziti sa strane, ignorisuci previsok ram,ali proci tako pored kuce u kojoj je stanovala Nena, bilo je ispod casti  skoro vec 11 ljeta starog derana.

To sto je prolaz pokraj njene kuce maksimalno trajao tri sekunde, pa samim tim i sansa da me ona vidi se ogledala u  brojcano slicnom  procentu , ipak nisam zelio rizikovati da bicikl vozim ko neko deriste,onako sa strane.

Bilo je bitnije da je zaustavljanje bilo podalje od Nenina kuce,bas tu negde pored kuce  djeda Nikole. Zivica preko  puta bila je odlican "airbag" u kog bi se zabio tek  uz koju ogrebotinu.

"Dado, sto uvijek u onu zivicu", pitao bi me djed Nikola klimajuci glavom u nevjerici.

"Ma nije uvijek. Tek ponekad",lagao sam ne zeleci priznati u cemu je  tajna zivice. Ih ne bi tad priznao ni po cjenu zivota,a kamoli kad i ne slutili nisu.

Moj djed Rade nije htio da me vodi u lov ,a budio sam se u zoru kad i  on. Nisu mi dali da idem sa njima cekati medvjeda sto je onomad  cica Djuki pogazio zob.  

Bio  sam mali, ipak je to noc i ostale gluposti naravno da nisam htio prihvatiti kao razuman razlog.

Da bio sam mali,a zaboravili su da sam se jednom  od cica Djuke vracao sam  preko one livade  nacickane  plasticima sjena i Jos inzistirao da me  ne  treba cica djuka   pratiti i uvjeravao ga da slobodno ugase vanjsko svjetlo , ionako je mjesecina.

Taj put me napao vuk skocivsi na mene iza jednog od tih plastova  ,a ja brze od vjetra trcao do kuce. Pamtim I sad kako sam lupao po vratima jedva izgovarajuci "vuk", "vuk".

"Dalibore, pozvao me ujak nazad do izlaznih vrata.

"Dodji da vidis  vuka sto te napao".

Dobro je. Ipak je "to" sto me napalo  vise licilo na vuka nego na zeca. Pred vratima je sjedila kuja njemackog ovcara od komsije Cvole koja je mislila da ce me obradovati tako sto me zaskace iza plasta sjena u 11 navece. Nisam joj to dugo oprostio. Sto me nisu vodili sa sobom Ujaku i djedu bih oprostio brze,ali zbog mita.     Jednom sam tako prihvatio mito u obliku djedovog dalekozora sto su mu jedne prilike ostavili lovci iz Engleske.

Naoruzan dvogledom, pistaljkom za vabljenje srndaca, i stapom  kog sam licno izrezbario   djedovim lovackim nozem,bez njegovog znanja,, dobio sam zadatak da cuvam tuku i njene male potomke od divljih zvjeri u dvoristu i okolici.

Bilo je prilicno dosadno.  Brzo  sam shvatio da sem istarskog gonica Bobija koji je odlicno u zraku vatao  bakine ustipke , drugih "zvjerova" nije bilo.   Meni do tad strane rijeci kao "tuka",  "ustipak"," padala"," varenika"," stige" savladao sam prvih godina i vec sam se odlicno sporazumjevao sa Licanima,za koje sam  mislio da govore krivo jer naravno,  govorili su drugacije od mene.

Paznju mi je sasvim slucajno privukla tuka  koju sam jelte cuvao. Rasirila je krila i njeno je potomstvo kao po komandi  se  sjatilo pod  ista.  . Hm, zasto to radi, pomislio sam,a onda kliktaj sa visina mi pruzi odgovor.

Nije neka zvjerka". Da je bar suri orao il bjeloglavi sup.  

Jastreb kokosar/ kobac/ slegnuo sam ramenima i vise sebi u bradu rekao";daj sta das".

Sakrio se iza okrajaka. Pronasao pogodno mjesto  i strpljivo cekao.  Kobac se spustao u  krugovima sve nize tako  da mi dvogled nije ni trebao.

I taman    nailazi taj vertikalni spust kobca na tuku i  baka sve upropasti mahajuci rukama uz glasno  ponavljajuce "hai".   Danas znam da se to  speluje jelte kao "hy".

"Pa  dobro Dalibore,sta radis ti tu iza tih okrajaka"? Cim me ne oslovljava sa Dado,znao sam da je ljuta.  nije bila jedina.

"Gledam baba opstanak",a ti remetis prirodan lanac ishrane. samo da znas".

Bobi je kukavicki zbrisao u svoju kucicu . To je ipak bio lovacki pas pa i on je sve mirno posmatrao. Doduse,kako sam ga tajno ranio babinim ustipcima vise je licio na istarsko prase nego na istarskog gonica.

Bi mi krivo kad su ga  jedne zime odnjeli cagljevi il vukovi. Tad nije poremecen prirodan lanac ishrane.

Vec je skoro dve decenije kako u  Lickoj Jesenici slabo ima koga da remeti prirodni lanac ishrane.  I divlje zivotinje nemaju se posto spustati u malo selo podno Male Kapele.

 Jedino se na svetoga Iliju poremeti  tisina sela. Dodju ljudi sa strane,iz Rijeke, Zagreba, Srbije pa cak i daleke Amerike da se pred istoimenom crkvom okupe. Vec sutradan, il koji dan poslije, sve ce  iznova utihnuti.

 Ostaje samo svezina avgustovske veceri  i miris borovine koja  vjerno prati vijugavu cestu do sela. 

Danas jedna mala gotovo neprimjetna vijest vratila je bujicu sjecanja. Kako pise  "Vecernji List", zapalio se vagon na  zeljeznickoj stanici u mjestu Licka Jesenica. Pozar je brzo  lokalizovan i pruga Zagreb-Split je ponovo  otvorena za promet.



Komentari (101)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

buba_truba buba_truba 11:21 03.08.2011

Lepo...

sećanje, Lika, blog... jedino povod baš nije lep.
Sve ostalo jeste baš lepo, dali.

Edit: i pored onog libovog paprikaša, pravo je osveženje.
bluestar bluestar 14:31 03.08.2011

Re: Lepo...

Milos Krnjeta: KAD KAŽEM LIKA


Pred mojim očima lebde dvije slike
Jedna je sadašnja, stvarna, surova,
tužna da tužnija nemere biti.
a druga lijepa, satkana od najtananijih
niti ljubavi i sjećanja.

To tkanje je moje djetinjstvo
i mladost i niko je više ne može razatkati.
Lika, tamo daleko, daleko đe
nikad više neću kročiti.
Tamo kraj mora, oštre litice
Velebita da se posječeš, brusi
ih vjetar,oluje gromovi sunce i mrazevi.

Virneš iza velebita, ljepota.
Velika i Mala Kapela, Plješevica,
Krbavsko i Ličko polje, ravnica,
Brdo, dolina, planina, rječica, jezero,
teče rjeka Lika.

Bože kako si bio darovit preveći
tu ličku ljepotu!
Pišać, Kenjalo, Deriguz, Bubalo,
neko se malo proba` narugati,
ali Lika je djevojka, kršna,
povezača bjela, bluza bjela,
povežen koljer i rukavi, vežen
prsluk, sjajna puca oko vrata,
dukati, pregača, šarene čarape i lički opanci.

Noć,
škripi snjeg pod nogama,
prtina vijuga, mjesec,
zavije vuk, a onda zalaje ćeno.
U daljini svjetlo, ličko selo.
Čuje se pjesma ličkih momaka,
Kresne kubura u noći, vrisak muški
pa lički ojkan.
Ide se na prelo.
Preslica, vuna, vrteno, vita,
Škripi tara, zuji čunak.
Ženska pjesma, sjetna, čežnjiva otegnuta
visoko, niže pa duže, krivuda kao korito like.
Na kraju vriska, spajaju se
ruke momaka i djevijaka, kolo,
pjesma, natpjevavanje, bećarac lički.

Ličke duge zimske noći,
nezaboravne dječijem sjećanju.
Pucketa vatra, svjetli lampa sa cilindrom,
Miris petroleja,
ali miris varenike, polica, base i sira
Sve se to mješa sa mirisom bukovine u peći.
Iz zapećka viri mačak,
čeka da ga pomiluje ruka.
Pucketa dlaka a on prede li prede.
Oko stola ozbiljna lica,
priča za pričom, zaškripe
vratnice, eto gostiju na sjelo.
Jopet priča, šala a onda gusle
Pa svi junaci Krajine, Kosova, Uskočke Like.
A mi djeca predajemo se
toplini vatre, gusala i pjevanja.
Zatvaramo oči, dolazi blaženi
slatki dječiji san.
Majka nas na rukama nosi u krevet.
Tepa nam.
Bože koliko sreće,
spokoja u dječijim grudima.

Proljeće, ogrijalo sunce,
Prošaralo brda, buji zelena trava,
`tiče veselo pjevaju, potoci žubore.
Krave riču,ovce bleje,
miriše svježa trava.

Otvaraj štalu pa tor, išćeravaj,
razdvajaj, ćeraj na pašnjak, muzi,
sagoni u tor pa štalu zatvaraj,
muzi vareniku, pravi sir,
basu, podoji djecu, namiri konak
pa šutra jopet ponovo.
Klepac, babica, kosa, brus, tobalica.
Trava narasla, široki otkosi.
Miriše svježa trava,
čuje se pjesma cura, nose fruštuk koscima.
Prevrći sjeno, grabi, tovari, vozi, sadjevaj.
Zagrmi, pljusne, pokvasi sjeno,
jope ponovo, prevrći suši.

Škripe kolica od plugova,
Puca brazda, sije se, sadi repa, kumpjeri
misirače i bundeve.
Narasle konoplje, vozi u liku,
potapaj, žene i cure
zadjele kiklje za pas, bjele se noge,
vrište, kupaju se, bože ljepote za muško oko.
Suše se konoplje, pozder vruć.
Ruke momaka i djevojaka ispod
vrućeg pozdera nešto traže.
Dodiruju se, sjevaju pogledi,
Ajmo u mrak, zagrljaji, poljupci,
dogovori, tajna viđenja sve tako do jeseni.
Bože slatkog li čekanja do svadbe.

A onda jesen, vadi kumpjere, ori za šenicu
sij, beri kuruze, perišanje,
jopet veselje, pjesma, mjesečina.

Pod velebitom lupaju sikire,
pište žage, lomi se granje, tresak, padaju bukve,
vuci iz jaraka, vozi kući za zimu,
nešto prodaj za porez.

Eto došlo vreme i za svadbe.
Kasno jesenje sunce, kićena orma,
zvona konjima oko vrata,
Sjajne toke na prsima i sapima konja,
kićena kola.
Na kolima mlada u sredini
u najljepšoj veženoj nošnji,
okolo, mladoženjina braća, ćaća i
ostala rodbina crvene se ličke
kape kao crvenilo na barjaku što vijori.

Veseli ličani, pjevaju, podvriskuju.
Sijaju se na grudima prsluka
žute sjajne toke, pulije.
Sijaju se kubure o pojasu i puške u rukama.
Sjaju se i staklene flaše pune rakije.
Ljuta lička ćera umor od težaka i
tugu od momaka.
Veselje, pjesma i puške nekoliko dana.

A onda jopet sve se smiri.
Pogledi u Velebit, počinje da studi.
Uskoro će novi snjeg, biće prela,
sjela, čijanja, priče i veselja.

Eto to je moje Lika, ljepa kao
djevojka u zoru, vrela, rumena,
očešljana utegnuta.
To je slika koju nosim u svojoj duši.
Sa njom živim i sa njom ću umrijeti.
Liko ljepoto moja,
gledah te dugo al te se ne nagleda.
Slušah sve tvoje zvukove,
ljepote života al mi bismo malo.

Evo me noćas letim ka tebi, letim na krilima pjesme
čuješ li tambure Liko, mati moja ..

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 14:50 03.08.2011

Re: Lepo...

A znaš li Miloša Krnjetu...
Ja mislim da je on Kordunaš...
P.S...Ova Radina pesma je "strava"..a još ono "Velebiiiteee"...uvek se naježim..
bluestar bluestar 15:16 03.08.2011

Re: Lepo...

Drago Kovacevic
A znaš li Miloša Krnjetu...
Ja mislim da je on Kordunaš...
P.S...Ova Radina pesma je "strava"..a još ono "Velebiiiteee"...uvek se naježim..


ne znam da li je milos kordunas, ali je lepo opisao liku. moja majka je poreklom licanka, a znas kakvi su oni, nikad ne zaboravljaju rodni kraj i tu ljubav prema lici prenesu na decu. tako i rade, koji je rodjenjem slavonac iz vinkovaca, nije zaboravio svoje licke korene.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 15:19 03.08.2011

Re: Lepo...

bluestar
Drago Kovacevic
A znaš li Miloša Krnjetu...
Ja mislim da je on Kordunaš...
P.S...Ova Radina pesma je "strava"..a još ono "Velebiiiteee"...uvek se naježim..


ne znam da li je milos kordunas, ali je lepo opisao liku. moja majka je poreklom licanka, a znas kakvi su oni, nikad ne zaboravljaju rodni kraj i tu ljubav prema lici prenesu na decu. tako i rade, koji je rodjenjem slavonac iz vinkovaca, nikad nije zaboravio svoje licke korene.

Da, znam...Evo, u subotu imaju u Apatinu "Ličku olimpijadu"...
Najveći broj učesnika nije rođen u Lici, ali to uopšte nije važno...
bluestar bluestar 15:45 03.08.2011

Re: Lepo...

Da, znam...Evo, u subotu imaju u Apatinu "Ličku olimpijadu"...
Najveći broj učesnika nije rođen u Lici, ali to uopšte nije važno...



apatin je poznat kao "mala lika". mislim da je oko 90% stanovnistva tog gradica poreklom iz like. evo jos jednog velikog umetnika, tvog dalmatinca iz sibenika..da vide ostali blogeri da srbi iz hrvatske nisu samo oni likovi sa rts-a iz devedesetih, poput nedavno isporucenog skladistara. na zalost, mnogo ljudi u srbiji misli da su serbedzija i arsen hrvati.



paki_i_paki paki_i_paki 18:00 03.08.2011

Re: Lepo...

bluestar
Da, znam...Evo, u subotu imaju u Apatinu "Ličku olimpijadu"...
Najveći broj učesnika nije rođen u Lici, ali to uopšte nije važno...



apatin je poznat kao "mala lika". mislim da je oko 90% stanovnistva tog gradica poreklom iz like. evo jos jednog velikog umetnika, tvog dalmatinca iz sibenika..da vide ostali blogeri da srbi iz hrvatske nisu samo oni likovi sa rts-a iz devedesetih, poput nedavno isporucenog skladistara. na zalost, mnogo ljudi u srbiji misli da su serbedzija i arsen hrvati.








Arsen je hrvat svojom voljom (il Gabicinom) i to treba poštovat inače bi se valjda zvao Arsenije
a brat mu je srbin vajar u bgd
bluestar bluestar 04:27 04.08.2011

Re: Lepo...

Arsen je hrvat svojom voljom (il Gabicinom) i to treba poštovat inače bi se valjda zvao Arsenije
a brat mu je srbin vajar u bgd



sad, ne znam kako to mislis, da li je hrvat zato sto je ostao ziveti u hrvatskoj ili se on sam izjasnio da je hrvat? ako je sin jovana dedica, arsenije-arsen dedic, hrvat, onda dobro...ja tu nista ne bi komentarisao
tom tom 08:06 04.08.2011

Re: Lepo...

Arsen je hrvat svojom voljom (il Gabicinom) i to treba poštovat inače bi se valjda zvao Arsenije
a brat mu je srbin vajar u bgd



sad, ne znam kako to mislis, da li je hrvat zato sto je ostao ziveti u hrvatskoj ili se on sam izjasnio da je hrvat? ako je sin jovana dedica, arsenije-arsen dedic, hrvat, onda dobro...ja tu nista ne bi komentarisao


He, lako je vama etnički čistim da se deklarišete, ali šta da radimo mi iz mešovitih brakova, a pri tom smo i ateisti?

alselone alselone 08:10 04.08.2011

Re: Lepo...

tom

He, lako je vama etnički čistim da se deklarišete, ali šta da radimo mi iz mešovitih brakova, a pri tom smo i ateisti?


Vi ruzni, prljavi i zli, mislis?
tom tom 10:20 04.08.2011

Re: Lepo...

Vi ruzni, prljavi i zli, mislis?

Mislim.
alselone alselone 10:23 04.08.2011

Re: Lepo...

tom

Mislim.


Drago Kovacevic Drago Kovacevic 11:25 03.08.2011

Ih, Lika..

Nema ljepše, ali ni nepredvidljivije zemlje od Like...
dali76 dali76 16:01 03.08.2011

Re: Ih, Lika..

Hvala BT, povod I nije neki. Skupilo se mnogo toga na taj clank iz novena. Tesko je dovoljno ljepo opisati Liku.
Najljepsa hvala bluestar za ovaj preljeipi tekst kao doprinos mom pokusaju da uradim slicno.
G. Kovacevic lika jeste najljepsi kraj, evo kazem nek izvinu moji Slavonci )
Volio bih jednom pokazti je mojoj Masi kad za to bude prilike.

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:13 03.08.2011

Re: Ih, Lika..

G. Kovacevic lika jeste najljepsi kraj, evo kazem nek izvinu moji Slavonci )
Volio bih jednom pokazti je mojoj Masi kad za to bude prilike.

Apsolutno...I pokaži joj Liku čim stigneš..
P.S. Pre nedelju dana u Končarevu Kraju koji nije daleko od Ličke Jesenice, umro je moj prijatelj Miloš Končar, jedan od retkih stanmovnika toga prelepog sela.
On je tamo boravio i zimi, pa kad padne sneg do kolena, takav sneg je zvao "sniježak"..kao, to je šala...a pravi sneg je bio onaj koji zapda preko metra.Na putu od ceste za Vrhovine do njegove kuće, leti, teoretski nije moguće proći a da ne vidiš bar dve srne...I tako slabo naseljena Lika, dodatno je strašno opustela..Sada kilometrima možeš hodati a da ne sretneš čoveka...jeste lepo, ali je i tužno...na žalost..
dali76 dali76 16:45 03.08.2011

Re: Ih, Lika..

EJ kad bi snijeg pao povrh okrajaka ,a ja tek pretekao rastom okrajke ,a uhvati se ona pokorica oduzgora . Djed bi mi govorio da je to smrt za srne cija kopita ipak propadaju za razliku od vucjih sapa….
Ionako malobrojni, ljudi umiru I ostavljaju Liku samoj sebi I prirodi.
I bez rata Lika slabo naseljena I cesto ostavljana , sad mogu tek da zamislim.
bluestar bluestar 04:06 04.08.2011

Re: Ih, Lika..

Najljepsa hvala bluestar za ovaj preljeipi tekst kao doprinos mom pokusaju da uradim slicno.



nema na cemu dali, mislim da se lepo uklopilo sa tvojim tekstom.
mikimedic mikimedic 11:26 03.08.2011

procitah u dahu

lika

dali76 dali76 16:06 03.08.2011

Re: procitah u dahu

hvama Miki. Da nije Lika u jednom dahu ne bi ni valjalo.
Nekako je i sve nestalo u tom jednom dahu za sv. Iliju.
st.jepan st.jepan 13:56 03.08.2011

Lika, železnica i neka, recimo, stanica...

Lepo, amarkordično...
Podsetilo me na Liku u koju nikada nisam zaista kročio, a i na komentar koji verovatno nije video niko (okačio sam ispod jednog svog, već dobrano mrtvosanog bloga).
Evo fragmenta:

... neko od onih prohladnih ličkih praskozorja, u kojima voz stane na otvorenoj pruzi, ili možda u nekoj zaboravljenoj stanici (a to je tamo skoro nemoguće razlikovati), pa se od iznenadne zaglušujuće tišine preneš iz nečega za šta bi se teško mogao reči da je bio san, a onda, u nestvarnoj akustici nedoglednog kamenjara, čuješ smirene glasove iz hodnika vagona i reske povike železničara, dovikivanja praćena čekičanjem po točkovima i oštrim zvižducima, dok te svega prožima nepoznati ukus sopstvenog, sinoć neopranog zubala, i zaprepašćujuci miris unakrst naslaganih, sveže katranisanih pragova...

A istovremeno, celim telom osećaš i onu kliktavu radost i neizdrž, kakvim te može preplaviti jedino izvesnost da ćeš uskoro, možda već iza sledeće okuke, dabome najprvi od svih, i pre mame, i pre tate, i pre brata, ugledati more, i da češ onda, stiskajući oci šibane vetrom, dugo raspomamnjeno vikati: moreee, moreeeee...
dali76 dali76 16:11 03.08.2011

Re: Lika, železnica i neka, recimo, stanica...

hvala st.jepane, e kud ti se ne pokvari taj voz na dan il dva. Bilo bi zanimljivo i vjerujem pprelijepo citati o Lici iz nadahnutog pera poput tvog.
9snohvatica0 9snohvatica0 14:02 03.08.2011

.....

Citajuci ovaj iskren blog,i moja secanja su kao bujica pocela da naviru i izazivaju suze u ocima......Nemam nista da dodam
dali76 dali76 16:18 03.08.2011

Re: .....

hvala snohvatice.
i ja sam nocas tj sinoc pokusao sahvatati snove zavijene u plast uspomena, dosli su sami i morao sam ih negde ostaviti,zapisati.
sokodbuba sokodbuba 15:10 03.08.2011

naoruzan dvogledom

Naoruzan dvogledom, pistaljkom za vabljenje srndaca, i stapom kog sam licno izrezbario djedovim lovackim nozem, bez njegovog znanja


Kada se to ugradi u dete, pa ga još jurio ''vuk'', koliko li divan čovek ono postane.
dali76 dali76 16:23 03.08.2011

Re: naoruzan dvogledom

sokotbubo velika hvalaaa :)) ovo ima da saljenm suprugi kad je jedan takv covek tj ja iznervira :))))
Odrastati u Lici bila je ljepota i privilegija.
sokodbuba sokodbuba 18:58 03.08.2011

Re: naoruzan dvogledom


Odrastati u Lici bila je ljepota i privilegija


Odrastanje je nekad lepota i privilegija



ninasimone ninasimone 15:33 03.08.2011

Detinjstvo

Rasplaka me, Dalibore u rano jutro :)
dali76 dali76 16:29 03.08.2011

Re: Detinjstvo

nije bila namera Nina. Doslo mi da pisem o tome.
iz danasnje perspektive jos mi se cisce cini to djetinjstvo, to nebo, rijeka, ljudi,onaj stari dud pred zadrugom gdje sam pio jupi dovoljno velik da ga otvorim sam otvaracem koji je bio zakacen za taj dud.
Miris Varenike, base, sve mi je to valjda danas primamljivije i sladje, nekad mislim da mi se ni onaj skorup kog sam mrzio kad se uhvati na mljeko, da bi ga i probao ..mozda.
ninasimone ninasimone 16:39 03.08.2011

Re: Detinjstvo

dali76
nekad mislim da mi se ni onaj skorup kog sam mrzio kad se uhvati na mljeko, da bi ga i probao ..mozda.

I ja sam ga mrzela :))) A Lika je prelepa. Davno sam bila ali mi je zauvek ostala u secanju.
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:46 08.08.2011

Re: Detinjstvo

dali76
nije bila namera Nina. Doslo mi da pisem o tome.
iz danasnje perspektive jos mi se cisce cini to djetinjstvo, to nebo, rijeka, ljudi,onaj stari dud pred zadrugom gdje sam pio jupi dovoljno velik da ga otvorim sam otvaracem koji je bio zakacen za taj dud.
Miris Varenike, base, sve mi je to valjda danas primamljivije i sladje, nekad mislim da mi se ni onaj skorup kog sam mrzio kad se uhvati na mljeko, da bi ga i probao ..mozda.



Ovako moja mama voli da prica, ona je sa Korduna; 300 godina su tamo ziveli njeni preci a u toku 2sv rata su zauvek napustili, da se nikada vise ne vrate, svi komplet i sve ostavili, zemlju, imanja, grobove predaka..
Ja sam kao dete bila tamo na kratko na Kordunu, divan kraj, prosla sam i Liku.

Inace zajeban karakter imaju ti Krajisnici, istina, deda mi je bio strah i trepet (zato je i cascen prezimenom koje je nosio
Oni su vazda najbolji u svemu, pricaju, najlepsi naravno. Mada istini za volju i gledajuci maminu familiju lepi su kA upisani svi od reda i tako mnogobrojni. (dece ko pleve su imali)

Pradeda mi je bilo na kratko u Americi da izvidi vredi li truda i vratio se nazad videvsi tamosnji jad i mukotrpni rad doseljenika, odustao od ideje odmah.

Nije bilo lako mom ocu beogradjaninu u xx generacija sa takvom familijom se nositi

Lep tekst Dali, hvala.


pticarka pticarka 16:39 03.08.2011

detinjstvo

Stvarno ima neke magije u secanjima na detinjstvo. Secam se da mi je najlepse bilo da sa dedom pijem caj od nane, koji nam je naravno nana spremila (dugo sam mislila da taj caj moze samo moja nana da spremi) i da slusam dedine lovacko-uciteljske price...
Divna vam je prica, topla i slatka... Jedino mi zao tog psica... :(
dali76 dali76 16:53 03.08.2011

Re: detinjstvo

Meni kuvali caj od lipe ,kad sam ih nekako nagovorio da mije dosta mljeka :)))
Imali su lipu ispred kuce, baka to susila.
pticarka pticarka 17:23 03.08.2011

Re: detinjstvo

Mmmm caj od lipe....
Na uzas moje mame, deda bi mi davao kozje mleko, sveze pomuzeno... bez kuvanja :)) A sad kupujem kozje mleko u prahu :(
9snohvatica0 9snohvatica0 19:12 03.08.2011

Re: detinjstvo

dali76
Meni kuvali caj od lipe ,kad sam ih nekako nagovorio da mije dosta mljeka :)))
Imali su lipu ispred kuce, baka to susila.

I meni su kuvali taj divni caj od lipe,velike lipe seoskog dvorista....eh to su bili bezbrizni dani..
dali76
hvala snohvatice.
i ja sam nocas tj sinoc pokusao sahvatati snove zavijene u plast uspomena, dosli su sami i morao sam ih negde ostaviti,zapisati.

Nadam se da cu dobiti podesavanje za pisanje bloga,da se raspisem
razmisljam razmisljam 17:06 03.08.2011

Eh, te uspomene...

Neverovatno je, Dalibore, koliko je sićušan povod da se provali brana uspomena i da iz nje poteku bujice sećanja.
Drago mi je što si poželeo da to podeliš sa nama.
Em što si nam tako nadahnuto oslikao svoje predele detinjstva, em si svakog od nas ,,naterao'' da krene za nekim svojim nezaboravima.
Hvala ti!

I ne manje bitno: mašem Maši.
mashha mashha 19:24 03.08.2011

Re: Eh, te uspomene...



(Znaš da ja iz tišine čitam tvoje blogove i uživam
razmisljam razmisljam 19:38 03.08.2011

Re: Eh, te uspomene...

mashha


(Znaš da ja iz tišine čitam tvoje blogove i uživam


Naravno da znam.
Hvala ti.

A je l' ti znaš koliko puta pomislim na tebe?

No, pošto Dalibor uglavnom piše o politici ( Što se politike tiče, moj moto je: čitaj, budi obaveštena, ali se kloni rasprava.), a ti si se sasvim ućutala ( Dokle, bre? ) ne dobijam često priliku da ti mahnem.
Baš mi drago što si se javnula.



srdjazlopogledja srdjazlopogledja 21:14 03.08.2011

Re: Eh, te uspomene...

Drago mi je što si poželeo da to podeliš sa nama.

Hvala ti!

dali76 dali76 01:34 04.08.2011

Re: Eh, te uspomene...

nema na cemu Srdjo, morali smo se malo odmoriti od politike ,bar ovaj put.
dali76 dali76 18:44 03.08.2011

hvala razmisljam

Da, stvarno je fascinantno koliki mali impuls treba da bujica misli krene toliko jako da pozelis da pises u pola noci.
Nije da se ja ne sjetim Like, pogotovo sad oko sv. Ilije,ali ovaj obican novinski clanak me ponukao da se oslobodim nostalgije za djetinjstvom.
Hvala Razmisljam na pozdravima, Ja Masi kazem pisi Maso, udavih ljude ja sa svojom politikom ,al nikako ,pa eto velim probacu ja kad me pogodi trenutak.
jecullence jecullence 19:12 03.08.2011

:)

Sv.Ilija je seoska slava u rodnom selu moga oca , Krbavici. Kao dete sam redovno svaki 2. avgust provodila u Lici. Tada bi se skupili ljudi iz velikih gradova ( Zagreb, Rijeka, Split), pjesma se orila duboko u noć. Ona lička, krajiška naravno :) Ja bila najmlađa od sve dece valjda, i večito besna što me teraju na spavanje dok drugi ne moraju da idu :))
Lepe uspomene ...
dali76 dali76 01:40 04.08.2011

Re: :)

Veliki pozdrav Jeculence.
ima li sta ,organizira li se stogod u selu tvog oca povodom sv. Ilije.
Znam da je u Rijeci uvijek bilo dosta Licana, mozda vise nego u Apatinu, pa ko veli m mozda i dodju.
jecullence jecullence 22:06 04.08.2011

Re: :)

Dali,
u tom selu ima nekoliko starčadi i to je to. Kuće su porušene u "Oluji" ili su se urušile same u međuvremenu, pošto u njima nitko ne živi. Stric provede svako leto po dve nedelje tamo , on je svoju kuću kao obnovio, mada to nije to. Kaže da se stara, djedova kuća ruši i da se crv uselio u nju. Mlađi ljudi više ne dolaze na leto jer nemaju ni gde ni kod koga. A inače, nekad bi se za Sv. Iliju baš okupilo društvo sa svih strana, pekli se jaganjci, veselilo se do dugo u noć...Kažu da je Krbavica bila jedno od najlepših ličkih sela, a sada je to, barem kako stric opisuje, obična pustara. Njive su zarasle u korov dva metra visok, nema ko da ih obrađuje niti krči više. Eto tako. Našla na youtube-u neke snimke pre neki dan, pa sve ne mogu da prepoznam...
dali76 dali76 17:38 05.08.2011

Re: :)

Mnogo i premnogo je slicnih prica iz lickih sela,koja su i bez ovog rata ostajala bez stanovnika.
Samo sto je ovim ratom jos vise ljudi nestalo sa ovog poducja.
Za koju deceniju bit ce sve nacionalni park gdje ce tesko se razaznati da su ljudi obitavali na tom podrucju, pogotovo u tim mjestima sto su totalno napustena,mada i tamo gdje ima jos ljudi, priroda dolazi po svoje.
fifismack fifismack 19:16 03.08.2011

lika u mom sećanju...

ne marim ja kad pišete ni o politici ali ovo baš prija

moja asocijacija na liku je putovanje vozom na more do splita
put počinjemo muvanjem po hodniku vagona zavirujući u druge kupea da vidimo ima li još koga od potencijalnog društva
sunce još uvek previše visoko da bi se spuštali donji kreveti u kupeu pa u retkim trenucima predaha sedimo di stignemo
u neko doba skomolale od uzbuđenja ipak nas uteraju u horizontalu
ritmičan i najromantičniji mehanički zvuk na svetu nas polako prebaci u san gde već vidimo more koje samo nas čeka
i onda, negde u sred mrklog mraka roditelji nas pokrivaju ćebadima da se ne prehladimo na predivno svežem vazduhu i to pravdaju rečima "mora ćebe, lika je ovo"

moja lika je kombinacija bosanske posavine i bačkog ušorenog sela
današnja deca na žalost nikad neće shvatiti taj ponos kad te biciklom prvi put pošalju u dućan ...
st.jepan st.jepan 19:34 03.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

roditelji nas pokrivaju ćebadima da se ne prehladimo

Brata i mene, majka je terala da u augustu na more vukljamo vindijakne.
To se zvalo, i u porodičnoj mitologiji se još uverk zove, "za kroz Bosnu" (dakako, to je podrazumevalo i "za kroz Liku" ).
dali76 dali76 01:50 04.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

volio sam te licke sveze noci. Govorilo se "od svetog Ilije sunce sve milije il proso sveti Ilija vatra sve milija.
Tek zamisli zimi, zavuces se ispod biljca koji kad te prekrije od njegove tezine tesko se okreces,a ispod toploooooooo...a ujutro se probudis a baka vec lozi pec u "sparetu, vec je pomuzla krave i mirisi varenika..
eh taj ducan/prodavnica/trgovina/zadruga i biciklo. Pa sok "jupi" dok djed sa sostalim pije pivo pod dudom , ljeti naravno :)))
to je ocigledno,sa manjim varijacijama ,dio mnogih prica iz djetinjstva.
arthur_dent arthur_dent 09:13 04.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

jes'
zavučeš se ispod biljca pa celu noć pljuckaš dlake ,
nikad ih nisam volio
al' što sam volio da noći spavam na guvnu ispred kuće ... pravi gušt
jecullence jecullence 22:20 04.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

Kad pomeneš noći, ja pomislim na zvezde:) Noćno nebo u Lici je naprosto posuto zvezdama :) Čini mi se da ih nigde na svetu nema toliko :)
dali76 dali76 17:43 05.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

a jok ja sam taj problem sa biljcom rjesavao tako sto prvo jorgan, pa tek ondak biljac i to ne preblizu galave :)))
sto se tice zvjezdanih noci meni ipak vise ostade u sjecanju mjesecina, nekako mi se mjesec cinio blizim u podnozju Male Kapele, ali pamtim i krijesnice koje sam lovio i stavljao u teglu.
sjecam se ko sad kad zmignu u mraku vocara a ja za njima,ali ipak ne predaleko od kuce :)))
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 03:22 07.08.2011

Re: lika u mom sećanju...

Kad pomeneš noći, ja pomislim na zvezde:) Noćno nebo u Lici je naprosto posuto zvezdama :) Čini mi se da ih nigde na svetu nema toliko :)

Ima u Dalmaciji...Bar toliko...
9snohvatica0 9snohvatica0 19:17 03.08.2011

......

mikimedic mikimedic 20:41 03.08.2011

Re: ......

stari nestorov, gosn ceda i jos jedan...
bio sam nov, u tom stripu
komsijin mali kog su pustili da gleda...
dali76 dali76 01:57 04.08.2011

Re: ......

cesto su me oslovljavali sa Mali unuk od Rade lugara,a ja imao svoje ime.
Jedan mi je rodjak,ja mislim namerno, pogresio ime pa mi poklonio majicu na kojoj pisalo "Dane".
to je valjda bilo najblize mom pravom imenu :)))
mashha mashha 19:30 03.08.2011

Lepo kao (s)Lika :)

Obožavam priču o vuku, opet sam se smejala kao kad sam je prvi put čula! A setih se i tvog ujaka kad te zezao zbog komšinice :)) Eh... idemo sledeće godine u Liku :)
dali76 dali76 02:16 04.08.2011

Re: Lepo kao (s)Lika :)

znam ja Masho da je tebi smjesno, i u jaku bilo smjesno,zeza me i dan danas, i meni bilo smjesno samo poslje :))
tutnjalo je srce kao bubnjevi dok sam letio preko ograde kamene .]
mlekac mlekac 20:36 03.08.2011

Odo da zovem kumu

Od onomad se dogovaramo da same, za svoju dusu, udarimo jedan djir po Lici (kuma je iz Otochca).

Ako je ovaj divan tekst ne natera da se makne...
dali76 dali76 02:23 04.08.2011

Re: Odo da zovem kumu

ti kumovi licki slabo pokertljivi :))
nas kum je rodom iz Gracaca i toga tesko naeterati za put :)))
mirakulus mirakulus 01:53 04.08.2011

Preporuka kao kuca

Odlican tekst i sjecanje na neko davno vrijeme. I moji su korijeni bar sam tako mislio licki. Iz jednog mjesta nesto sjevernije od plitvickih jezera. Godinama sam slusao price svog djeda o tom mjestu i dozivljajima obitelji. Sada po moje starije dane istrazujuci djedovske price i verificirajuci usmenu povijest prvo sam otkrio kako je mjesto na Kordunu makar bi se djed uvrijedio na rijec kordunas. Nisam ja kordunas ja sam licanin iako Korana koja protjece uz mjesto kako kazu granica je like i korduna a mjesto je s kordunaske strane korane. Proucavajuci pisane izvore ostale djedove tvrdnje su se uglavnom potkrijepile i tako je iz proslosti izronila plejada carskih oficira, ucitelja opcinskih biljeznika sustera i raspikuca. Izronila je iz prica i pradjedova grobnica koja je ostala citava svo ovo vrijeme i za koju danas ja placam grobarinu. Ostala je i prica o prababi koja je na prijelazu stoljeca porodila kako kazu svu djecu od slunja do korenice i uspjela roditi 11toro svoje djece. Do nedavno nisam nikada bio u tom mjestu no valjda zahvaljujuci pricama taj dio like makar bio i kordun ostao usadjen u moje srce.
Na kraju fotografija obitelji iz 1928 godine.
dali76 dali76 02:29 04.08.2011

Re: Preporuka kao kuca

Najljepsa hvala za ovu pricu I fotografiju .
Iz Like se cesto iseljavalo trbuhom za kruhom,tako da danas tesko ne sresti covjeka van Like ko nema bar nekog iz tog kraja il ga veze nekakvo licko porijeklo.
Ono sto jeste zanimljivo jeste taj ponos sa kojim se isticalo da ejesu iz Like,a ne tamo sa Korduna il sl.
Iako covjek tesko moze naci razuman razlogzasto je lose biti recimo sa druge strane Korane.
mirakulus mirakulus 04:06 04.08.2011

Re: Preporuka kao kuca

I moj je djed trebao put Amerike. No te 1921 posta on vojni obveznik i pravac u mornaricu u Boku a njegova sestra otisla u Ameriku parobrodom Prezidente Wilson iz Trscanske luke. Na otok Ellis stigla cetvrtog srpnja 1921 s 25 dolara u dzepu i nekakvim rodjacima u Bruklinu.. Ova u sredini fotke sto se udavala je druga sestra koja je kod svog oca pomagala u radionici. Pricala je kako su povratnici iz amerike zvakali duhan kojeg je bilo nemoguce saprati s drvenog poda kad bi ga ispljunuli.
mikimedic mikimedic 09:18 04.08.2011

Re: Preporuka kao kuca

Pale su zastave u četrdes' petoj...
Kadgod ih sretnem, žale se... Sapuću ko zaverenici...
Al pijan dah je vetar što zmaja ne diže...

Ma, već su mrtvi... A hodaju...
alselone alselone 09:23 04.08.2011

Re: Preporuka kao kuca

mikimedic
Pale su zastave u četrdes' petoj...
Kadgod ih sretnem, žale se... Sapuću ko zaverenici...
Al pijan dah je vetar što zmaja ne diže...

Ma, već su mrtvi... A hodaju...



alselone alselone 07:00 04.08.2011

Bez ljutnje, licani

Imam kolegu (i drugara) iz kancelarije pored, cesto se sretnemo na kafi na poslu. Uvek ga zezam za onu poznatu licku uzrecicu. Kada nesto ne zna, ne ume, ne shvata uzrecica je:
- Nisam pametan.
Odgovor je obicno:
- Znam, M, znam!
arthur_dent arthur_dent 09:27 04.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

"Nisan pametan"
se češće koristi kao potvrda dileme koja muči dotičnog ili kod razglabanja svetske politike .


A sad ću vas 'moliti da na PP dostavite vaše podatke, opis i sliku da detaljnije razjasnimo ovaj post,
Pozdrav Wall-e
Milan Novković Milan Novković 14:34 04.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

A sad ću vas 'moliti da na PP dostavite vaše podatke, opis i sliku da detaljnije razjasnimo ovaj post

Alselonea ćemo za kaznu naterati da nauči da igra i peva po lički, pa ćemo to staviti na YouTube

A ako ova vaspitna mera ne pokaže rezultate nateraćemo ga da pusti brkove, ili da nauči da štrika čarape

jecullence jecullence 22:34 04.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

I da pravi coklje
alselone alselone 07:13 05.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

Milan Novković

Alselonea ćemo za kaznu naterati da nauči da igra i peva po lički, pa ćemo to staviti na YouTube

A ako ova vaspitna mera ne pokaže rezultate nateraćemo ga da pusti brkove, ili da nauči da štrika čarape



Prihvatam, samo spremite lokalni flasirani i dimljeni zahtev.
arthur_dent arthur_dent 08:35 05.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

Moram da priznam da je ovo mnogo primerenija kazna
mirakulus mirakulus 15:04 05.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

dali76 dali76 17:57 05.08.2011

Re: Bez ljutnje, licani

Ne bi ja prijatelji I Licani tako alako kaznjavao,
Dobro de nisam pametan kako bi,al mi pade na pamet ,ako nije zenjen,Licanku za zenu, moj tata uvijek govori da je to pravo zeznuta stvar )))
NNN NNN 11:45 04.08.2011

Dali

Hvala.
dali76 dali76 18:02 05.08.2011

Re: Dali

hvala tebi sto citas :)))
Kazu da ssu neplinarana veselja najbolja, mozda to vredi i za blogove koji ti padnu na pamet u minuti dok jee druga minuta ostavljena za pisanje :))
naravno nesto strada, gramatika :)))
miloradkakmar miloradkakmar 23:14 04.08.2011

Sećanje

I mene si ovom divnom pričom odveo u Liku. U Gospiću, Divoselu, Ličkom Osiku...poslednji put sam bio '90. Ispod Velebita baterijskim lampama teralli smo medjede da ne pomlate žito. Mi smo strah terali domaćom šljivom i jabukom.
dali76 dali76 18:13 05.08.2011

Re: Sećanje

Ja sam zadnji put u Lici bio za uskrs 1991 ,bas za vreme prvog sukoba na Plitvicama.
Zao mi sto me ne povedose na nocno cuvanje zobi od medveda, I oni su nosili rakiju garant .
Sjecam se cica Djuka imao ogromnog vucijaka , dobio od vojske koja je imala polygon nedaleko od sela.
Ogroman vucijak ,pomislio bih covjek kad ga vidi da je jaci od meedveda, al avaj njemu nisu dali da pije pa kad je medved zabrundao iz zobi, “vucko” se dao u trk u rikverc pravo do kuce.
Znam da je cica Djuka bio pravo ljut I razocaran,al ipak medved je medved ,valjda .

maksa83 maksa83 10:17 05.08.2011

Lika

Bio jednom, sa nekih 5 godina - Kosinj (na moju sramotu ne znam je l' Gornji ili Donji, da m' ubiješ), pamtim zelene zatalasane brežuljke u izmaglici, babinog rođenog brata deda Dragana koji je tamo pored zgarišta prethodne kuće sagradio novu (i kome je žena 45-te rodila dete, a onda mu ga ostavila i otišla sa četnicima u Ameriku da se više nikad ne javi), pamtim peglu na žar, jelenka kog sam pustio da mi hoda po ruci, i da me je neka lokalna vrlo daleka rodbina pitala tako malog "jes' doš'o da tražiš ličke pi*ke?", što sam ja usvojio i na pitanje rođaka Bude (kovač, žilav k'o iz drveta isklesan) "đe si mali, šta radiš?" spremno odgovorio to što su me naučili (5 god., naravno da nemam pojma o čemu pričaju), na šta je on rekao "eh... tražim i ja, al' slabo nešto".

Nikad više nisam bio tamo do ekskurzije na Plitvicama krajem devedesetih. Čudesno mesto. Po povratku smo ložili profesorku geografije (vrlo lakoverna žena) da smo tamo među bigrenama videli skoro sasvim providnu ribicu Štronglicu koja pliva samo leđno, i poverovala je.

"Svi ti trenuci će biti izgubljeni u vremenu, kao suze na kiši", rekao bi robot Roy Batty.

NNN NNN 10:32 05.08.2011

Re: Lika

do ekskurzije na Plitvicama krajem devedesetih.
80-ih
maksa83 maksa83 10:37 05.08.2011

Re: Lika

NNN
do ekskurzije na Plitvicama krajem devedesetih.
80-ih

Right!

Hvala!

Ostaviću onako pogrešno sve sa tvojom ispravkom kao nauk naraštajima.

(smajli obe moždane ćelije potpuno funkcionalne)
dali76 dali76 17:32 05.08.2011

...

Auu Makso to selo,bilo gornje bilo da je donje, mi bas zvuci poznato .
Blize kog je to naseljenog mjesta ?
Kad smo vec kod Like & Amerike, moram da kazem das am prvi put u zivotu za Glas Amerike cuo upravo u Lici.
Djed je to redovno slusao na onom ogromnom radio aparatu na kom sjecam se pisalo Luxemburg , pariz I jos neki million gradova na dugackoj skali .

maksa83 maksa83 19:42 05.08.2011

Re: ...

Blize kog je to naseljenog mjesta ?

Kosinj koji god je blizu Gospića koliko znam.

Amerika, onaj kraj oko Čikaga (Gary, Indiana - grad koji je bukvalno napravio US Steel, u kome je inače odrastao i Karl Malden) je šljakerski kraj koji je bio pun Ličana - babina najstarija rođena sestra je tamo početkom XX veka bukvalno "poslata" kao paket kad je izvesni Đura, alias Džordž naručio da mu "pošalju finu devojku iz kraja pošto je vreme da se ženi" ). Ono što je meni fascinantno je da su u tom braku (gde nisu sami birali jedno drugo) poživeli jako sretnih 75 godina (braka) i izrodili gomilu malih Amerikanaca. Čujem da je taj kraj sad mrtav.
dali76 dali76 20:24 05.08.2011

Re: ...

Bio je kazu smeker u svoje vreeme ,il baraba, ko iz kakve percepcije gleda.
Kazu da je sedamdesetih motorom dolazio iz BG u Liku.
Pokupio je najljepsu djevojku,naravno iz svog kraja,doveo je u BGD,a kum je vele uzdahnuo kad jue video.
Lijepa li je kume?!!
Legenda ili istina , odlucio je dati kumu ,dati il prodati ,nije mi jasno.
Bilo kako bilo brak se stvorio ,tamo gdje ga nisu planirali))
Ljudi vele da je sretan brak.
Imam prijatelja iz Irana,rodjen ovde u USA,kad je doslo vreme da se zeni, roditelji mu doveli mladu .
Cek ,covjece, ti si birao, pitam ga, ne, oni su ,al su mi finu izabrali ))

omega68 omega68 21:15 05.08.2011

U Otočcu

bio sam jednom
negde sedemdeset devete
keva, šumadinka tražila hleb.
Za mene, u prodavnici
Namrštena:''Mislite kruh?
Mleko nemamo''
A Tito još bio živ
Deda zaustavi ćaletovog tristaća
Izvadi ''mali top'', otet od nekog Talijana
sklopi ga
''Pucaj u ono drvo, moraš to da znaš''
Keva u komi
Baba ćuti, seća se zbegova koje je prošla
sa dvoje o suknji i trećim u rukama
i onih u vrtačama koji nisu mogli...
Brinje, Vodoteč, Tužević, Morve, Škalić...
Dođemo do nekog temelja, samo temelj.
Baba plače, deda puši Jugoslaviju
''To ti je pradedina kuća.
Da znaš''.



dali76 dali76 01:49 06.08.2011

Re: U Otočcu

jesmo li cutali takvim idiotima kruh leb 1979?
ocigledno jesmo, cutali smo i deceniju kasnije.
mikimedic mikimedic 10:19 07.08.2011

Re: U Otočcu

jesmo li cutali takvim idiotima kruh leb 1979?
ocigledno jesmo, cutali smo i deceniju kasnije.


jesmo. pet sest godina ranije, isli u osijek kod rodbine ja bio klinac, po kevinoj prici dve zene stopiraju i moji sa ladilakom naravno stanu da ih povezu, sto je u to doba (bar u srbiji) bilo sasvim normalno.

navodno je njihov komentar bio 'kako su ovi srbijanci fini ljudi stali da nas povezu jos sa malim detetom a mi ih svi smatramo za gedze'.

niko nije smeo da protestuje zbog hleba. nikad.
dali76 dali76 20:41 07.08.2011

Re: U Otočcu

tek ti kolektivni stereotipi to su tek prica za sebe. Licani o Dalmatincima i obratno :)))
jedna_jelena jedna_jelena 01:38 06.08.2011

Bas lepo

Dali, uh, probudilo mi staru zaljubljenost u Liku. Mama mi je tu iz komsiluka, mah-mah!
dali76 dali76 01:55 06.08.2011

Re: Bas lepo

pa dobro jutro Jelena :))
mora da ti je majka dala ime, Jelena bas dosta u Lici .
zanimljivo je to sto su neke porodice imale spicnamet (s kao suma).
Obicno po pretku genraciju unazad ili slicno.
Tako je bilo Ljaljin , Jozinov, Vasa, Viraun,
tako da je bio Ilija vasa il Ilija ljaljin, uz prezimena naravno koja se u razgovorima nisu koristila.
ne znam jeli to bilo prosierno na cjelo podrucje Like il samo negdje, toga recimo u Slavoniji nije bilo.
jedna_jelena jedna_jelena 02:04 06.08.2011

Re: Bas lepo

Dobro jutro, :)!
U maminom selu to je vise bilo kao nadimak odredjenog zaseoka, mada sad kad razmislim nesto mi ti nadimci ne lice na izvedenice od licnih imena.
A u svakodnevnom govoru i danas mi znaju reci: "Aaa, ti si (od, prim. aut.) Jovanke Todine..."
dali76 dali76 05:40 06.08.2011

Re: Bas lepo

Pa da, ko ta mala je od Nine Jozinovog , il cerka od Ilije Vase...
ipak mislim da ima veze sa imenom, il prije ce biti sa nadimkom daljeg pertka neke porodice.
Ono sto jezanimljivo jeste zasto se to zove spic namet.
Znam da je recimo poreklo prezimena Drljaca, Vjestica,Skingace,Guzina bila posljedica nametnutih nadimaka sto od Turaka, sto od popisivaca u Austrougarskoj pa mozda ima nekakve veze sa tim i ta rec "namet".
dali76 dali76 05:40 06.08.2011

Re: Bas lepo

Pa da, ko ta mala je od Nine Jozinovog , il cerka od Ilije Vase...
ipak mislim da ima veze sa imenom, il prije ce biti sa nadimkom daljeg pertka neke porodice.
Ono sto jezanimljivo jeste zasto se to zove spic namet.
Znam da je recimo poreklo prezimena Drljaca, Vjestica,Skingace,Guzina bila posljedica nametnutih nadimaka sto od Turaka, sto od popisivaca u Austrougarskoj pa mozda ima nekakve veze sa tim i ta rec "namet".
razmisljam razmisljam 14:12 06.08.2011

Re: Špic name(t)

Dalibore,
izvini što ću ja sad kao malo da pametujem, ali moram da ti kažem da su tvoji Ličani ili malo tvrdi na ušima, ili su skloni šalama na sopstveni račun.
Naime, špicname ( bez t ) je prosto nemački izraz za nadimak, koji su oni preuzeli i malo modifikovali iz samo njima znanih razloga.

Inače, porodice se po nadimcima zovu i u Vojvodini.
Imala sam kuče koje je poraslo u ogromnog psa, i koje se zvalo Klempa. Zbog nemogućnosti da ga držimo u malenom dvorištu, morali smo da ga preselimo kod mojih na salaš na severu Bačke. Jedini uslov je bio da ga preimenujemo u Crnka ( jer je inače bio zift crn ), da se porodici ne bi prikačio novi nadimak Klempini. ( Da budu Crnkovi su već mogli da podnesu. )

A što se hleba i kruha tiče - budala je bilo i sedamdesetih, u mom rodnom mestu u Vojvodini. Naime, u razred nam je došao momak iz Crne Gore ( napomena: kod mene je bilo baš dosta Crnogoraca, znači, nije bio ,,redak zver'' ) i pričao mi je da u jednoj prodavnici nisu imali kruha ( koji je on tražio ) već samo hleba.
Dakle, ljudska uskogrudost i netolerancija su bezvremene, na žalost.
jedna_jelena jedna_jelena 14:28 06.08.2011

Re: Špic name(t)

Moze, stvarno, biti i sala - pre nekog vremena cula sam da su i sama neobicna prezimena tog kraja nastala u inat austrougarskim popisivacima. I eto nam sad, :).
razmisljam razmisljam 14:44 06.08.2011

Re: Špic name(t)

jedna_jelena
Moze, stvarno, biti i sala - pre nekog vremena cula sam da su i sama neobicna prezimena tog kraja nastala u inat austrougarskim popisivacima. I eto nam sad, :).


Da, nedavno je o tome bilo reči i ovde na Blogu, ali ne mogu da se setim kod koga. Zanimljiv vid otpora, svakako, i sa dugoročnim posledicama.

Inače, kad smo već kod prezimena, imala sam drugaricu koja se prezivala Mastikosa, a imala je prelepu, duuuugu kosu uvek uredno spletenu u debelu, čvrstu pletenicu koja joj je padala duž leđa sve do onog mesta za koje ne postoji pristojno ime. Naravno, nikada nije bila masna.

st.jepan st.jepan 15:40 06.08.2011

Re: Špic name(t)

Zanimljiv vid otpora,

- Ti ćeš me popisivat', avetinjo..., Gače, piši Gače, eto ti kako se prezivljem!
nivano nivano 16:08 06.08.2011

Re: Bas lepo

I u Slavoniji se koristio špicname, barem mi je tako djed govorio; mada to danas rijetko ko od mlađih zna. Pretpostavljam za prezime koje je neka porodica ranije imala. Djed mi je pričao da su ljudi nekada mjenjali prezimena zbog toga što su bježali od Turaka ili zbog poreza. Djedov prvi komsija je promjenio prezime kada je kupio imanje samo da ne plati ono što bi se sada reklo porez na promet nekretninama. Valjda je bio zakon ako kupis imanje od rođaka s istim prezimenom nemoras plaćati porez.
razmisljam razmisljam 16:48 06.08.2011

Re: Bas lepo

nivano
I u Slavoniji se koristio špicname, barem mi je tako djed govorio; mada to danas rijetko ko od mlađih zna. Pretpostavljam za prezime koje je neka porodica ranije imala.


Nadimci su se ,,kalemili'' porodicama na razne načine. Mamini su bili poznati kao Gvozdenčevi, jer mi je deda radio u brodogradilištu kao kovač. A u komšiluku su bili i Inđijini, koji su dobili svoje novo ,,prezime'' po nekoj baba Inđiji koja je, ne sećam se više zašto, bila neka opasnica.
Bilo je i nadimaka po preovlađujućim osobinama neke posebno zanimljive osobe iz familije, po poreklu, po neobičnim događajima...
Mašta je bila nepresušna.

EDIT: Naravno, po nekom bi se zalomili i nadimci skovani iz čiste komšijske pakosti, po malo nakaradni i pežorativni. To su bili znaci međusobne komšijske netrpeljivosti, izazvane ko zna čime i ko zna kada, ali su i takvi opstajali.
dali76 dali76 16:55 06.08.2011

Re: Bas lepo

Hvala Razmisljam,e boze u sta meni prodjose osam godina ucenja njemackog ))
Ma cini mi se da je upravo st.jepan pisao o imenima cudnim il prezimenima.
Bogami nevano ,ja eto nisam znao da I moji Slavonci imaju spicnamet ,ali vidis razlozi a mjenjanje prezimena radi izbegavanja placanja poreza su odista zanimljivi. Mada pertpostavljam da je toga bilo manje napodrucju vojne Krajine gdje je austrougarska ljude oslobodjala poreza,bar donekle.
Nesto se razmisljam,ja pisem moji Slavonci ,moji Licani , vis sta ti je prednost mjesanog braka Like & Slavonije.

dali76 dali76 17:02 06.08.2011

Re: Bas lepo

Baka mi je pricala das mo mi dobili prezime Torbica po nasem pretku koji je bio svestenik I nigdje taj bez torbice isao nije. Naravno, ovo ne mogu potvrditi. Kazu das u neki zapisi o nama bili, po pricanju djedovog brata, u crkvi u selu Toranj,al kod nas imati nesto u crkvi isto ko drzati u sobi na kojoj pise “lako zapaljivo” svake tri cetiri decenije.
st.jepan st.jepan 01:38 07.08.2011

Greškom kliknuo

na "obavesti moderatora", izvinite.
jedna_jelena jedna_jelena 02:31 08.08.2011

Re: Špic name(t)

Hehe, pa danas je u ovoj globalizaciji i prakticnije prezivati se Gače, nas sa "ić" svakako krste.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana