Putovanja| Život| Životni stil

Pedalanje po Karpatima (Dve sličice iz Moldove)

Snezana Radojicic RSS / 19.09.2011. u 08:10

Ana i Stefan iz Piatra Neamta
6-8. septembar

Na ovom putovanju pozitivno me iznenađuju ljudi od kojih to najmanje očekujem, kao što je često slučaj i u životu. Neki stranci, negde u nekoj zemlji, koji mi nisu ni rod ni pomoz Bog, pruže mi tek tako ne samo smeštaj i krov nad glavom nego mi bez zadrše daruju i deo svog srca.  Nemaju nijedan razlog da to učine -- jer teško da ćemo se ikada više sresti ili da ću biti u prilici da im uzvratim -- osim velike ljudskosti.

Ana je jedna od tih osoba, koje ću, verujem, pamtiti i po završetku ovog putovanja.  Pronašao ju je Brajan, preko Hospitality cluba. Bila je jedina (i, mislim, prva uopšte u Rumuniji) s neke od društvenih mreža, koja nam je odgovorila. Već po načinu na koji je otpisivala na naše SMS-ove, u kojima smo se iuzvinjavalai što ćemo najverovatnije kasniti dan-dva, kada je jednostavno otpisivala "take your time", stekla sam utisak da je veoma praktična osoba. Informacija da ima bebu i da nije udata, koju sam pročitala na njenom profilu, išla je toj slici u prilog -- očito se radi o mladoj ženi koja, kao samohrana majka, nema vremena za gubljenje.

Došla je po nas u centar grada sa bebom, trinaestomesečnim Stefanom, malim melezom koji je rezultat ljubavi Ane iz Rumunije i Adea iz Kenije. Upounali su se preko intereneta i kada se ljubav rodila, Ade je doleteo u Pietra Nemat. U tom trenutku, Ana je iza sebe već imala jedan propali brak koji je trajao pet godina i, mnogo važnije i bolnije isksustvo od toga -- pokušaj da kao bebisiterka radi u Škotskoj. Bolnije, jer se ispostavilo da je u pitanju klasična trgovina belim robljem ili prostitucija -- Ana nije baš izričito to rekla, ali iz njene priče, čije delove nam je otkrivala naredna tri dana, to je bilo sasvim jasno. Ali, otom-potom. Ono što najpre saznajemo gledajući neodoljivo šarmantnu bebu kafene boje sa osmehom koji je u stanju da rastopi svačije srce, jeste da Stefanov tata nikada nije dobio priliku da se oženi Anom. Ona nije htela, verovatno poučena lošim iskustvom iz prvog braka.

"Ako me pitate koga bih izabrala, bebu ili muža, u svakom momentu bih vam bez premišljanja odgovorila da ovo bepče vredi svih muka koje sam preživela i da bih uvek njega odabrala,"  tako nekako je ponavljala Ana.

A vreme koje smo proveli sa njima dvoma i radost života koju smo s njima delili, uverili su nas da njene reči nisu samo izgovor ili samozavaravanje, kao što to pokatkad zna da bude. Stefan nas je očarao svojom dobroćudnošću i blistavim osmehom.  Rado smo provodili vreme s njim,  držali ga u naručju, igrali se, samo ga pazili u njegovoj sobi, omogućavajući Ani da se malo odmori. I nije nam bilo zamorno. Uživali smo u zajedničkim obrocima, koje smo Brajan i ja naizmenično pripremali, vodeći računa da hrana ostane nezačinjena kako bi i Stefan mogao da je jede.

Tokom našeg boravka u Aninoj nedovršenoj polovini kuće, koju deli sa ujakom, Stefan je imao i svoje prvo planinrsko iskustvo. Pretposlednjeg dana, Brajan, Ana i on otpešačili su par kilometara na brdo poviše grada. Kako se Ana samo radovala i koliko joj je značilo što je izašla iz svakodnevne rutine priredivši i sebi i bebi nešto novo i drugačije. Za tu priliku, odenula je Stefana u pravu planinarsku garderobu. Pa iako nije pešačio, dobro se pokazao, budući da je ostao budan sve do spusta, kada više nije mogao da izdrži nego je zaspao.

Vreme provedeno sa njima dvoma pamtićemo kao verovatno najopušteniji boravak u nećijoj kući, budući da nam je Ana, bez ikakve zadrške, ostavila ključeve od kuće a u nekoliko navrtata poverila nam je na čuvanje i najdragocenije što ima -- Stefana. Toliko poverenje zaista nas je dirnulo do dna srca.

A priča o Aninom životu ne može da stane u jedan tekst na blogu. Niti joj je ovde mesto. Ako ikada budem pisala roman o sudbinama ljudi koje sam upoznala tgokom ture, poglavlje o Ani biće nesumnjivo jedno od obimnijih i najzanimljivijih.310795_2202789384057_1077011844_2550336_1111973196_n.jpg

Efekti neobaveštenosti
9. septembar

Zbog dužine ture i brojnih predela kroz koje prolazimo, često ne stižemo da pročitamo ni osnovne informacije o onome što nas očekuje, pa neobavešteni lutamo uzduž i popreko zemalja, neobavešteni otkrivamo spektakularne vidike, neobavešteni ulazimo u znamenite gradove. Ali upravo zato, efekat iznenađenja lepotom je veći, potpuniji, snažniji.

Sve što smo znali pre ulaska u kanjon Bicaz bilo je da se nalazimo na granici Moldove i Transilvanije. Anina rođaka iz Piatra Naemta rekla nam je da ćemo proći kroz prilično lep predeo, što je i na mapi nazanačeno, ali nismo očekivali ništa ni približno onome što ćemo videti. Posebno što je izgledalo kao da se sve udružilo da nam taj dan učini jednim od onih za koje jedva čekamo da prođu: dosadna kiša koja čas pada, čas prestaje, pa taman kada obučemo kabanice i nepromočive pantalone, te nazujemo kamašne, ona se povuče pred suncem; velika vlaga koja verovatno prija samo našoj kosi, dok se naša tela preznojavaju kao u sauni; prilično uzak put usečen u stene, koji se prisilno sužava ogradama na svakih par stotina metara zbog popravki usled odrona, pa je saobraćaj usporen i znatno otežan; smanjena vidljivost zbog vremena i konfiguracije terena, tako da je sumrak i usred bela dana.

Ne znajući da upravo gledamo jednu od najspektakularnijih prirodnih lepota Rumunije,  sledili smo reku Bicaz od podnožja planine do njenog vrha, kroz klisuru dugu osam kilometara pod konstantnim usponom od preko deset procenata, dok su nas s jedne strane pritiskale stene i gušile oštre serpentine, a s druge vukle nadole strmoglave litice. Iznenađenje je zamenilo ushićenje koje se povećavalo bezmalo sa svakim osvojenim metrom puta, smenjujući se sa udivljenim čuđenjem nad slikama koje nijedan fotoaparat ne može u potpunosti da dočara. Gubili smo dah zbog nestvarne lepote i ogromnog napora, koji ovde idu podruku, neodvojivi jedno od drugog, kao najlepša nagrada i cena koja se za nju plaća.

Jedino što smo znali je da nas na vrhu očekuje Crveno jezero, koje bi trebalo da bude kulminacija ove lepote, jer je nastalo prirodnim putem, nakon klizanja zemljišta koje je pregradilo reku. Ali kada smo dopedalali na skoro hiljadu metara nadmorske visine i ugledali ga, nismo osetili ni približno uzbuđenje kao zbog kanjona, ako čak nismo bili pomalo i razočarani. Pitam se da li bi bilo drugačije da ništa nismo znali ni o jezeru, da u mašti nismo unapred stvorili sliku punu velikih očekivanja.

Fotke su ovde

Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

babela babela 11:01 19.09.2011

stranci

U raznim situacijama sam se nalazila kada su bas stranci pruzali pomoc apsolutno ne trazecih od njih istu.Takav jedan slucaj sam imala u Keniji a i u Nemackoj....ljudi zaista znaju neverovatno da iznenade

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:24 20.09.2011

Re: stranci

babela

Slažem se. Moje iskustvo je da ljudi mnogo češće iznenađuju pozitivno nego negativno. Možda je to delom i zato što ja uglavnom ništa ne očekujem ni od koga.

Pozdrav!
nikvet pn nikvet pn 12:53 19.09.2011

nije čudo

Polovinom novembra prošle godine pred mojom ambulantom zaustave se dvoje biciklista dugoprugaša i pitaju gde ima doručak. Sedite, i dok su stigle dve četvrtine sa sirom i jogurti ispričaše da su iz Virdžinije pa iz Amsterdama voze za Istambul. Svaka čast ! Studentarija ko i moja deca. Dečko smaže burek ali ona nešto oteže i vidim nije joj dobro. Pokisli u Mađarskoj. E pa ne može tako; dozovem decu ( deco-o-o !) bicikle u magacin i predam ih njima i mojoj gospoji u nadležnost. Za večerom prijatno me iznenadi njihovo obrazovanje. Par dana ih sin i ćera vodali po okolini, kafićima, manastirima ( ?! - sami tražili car-Lazara ); zezanje, cerekanje. Dženi se oporavila i ajde na put. Mislili su 80-tak km do Niša za dan ali protiv južnog vetra po lošem carigradskom drumu to je nemoguća misija. Zatekli se u selu pa spavali kod nekog čiče u štali na senu, oduševljeni. Moja ćera ih čekala u Nišu pa terali žurku još par dana.

E sad da me pita neko zašto to - pa i mene su su u svoje vreme po Evropi tako od srca primali. Dovoljno da zaveka ne mogu da se razdužim; valjda zato. I tebe to sleduje, i neće ti teško pasti.
NNN NNN 13:33 19.09.2011

Re: nije čudo

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:29 20.09.2011

nikvet pn

čestitke za ugošćavanje bajkera!

U pravu si: mnogo puta sam uradila slično, ali tako radimo svi mi, mislim na moje društvo. Ipak, iznenadim se kad se to vrati na sličan način.
mikimedic mikimedic 08:21 21.09.2011

Re: nije čudo

kaolavanda kaolavanda 13:30 19.09.2011

Bogatstvo

Pisi. Jednog citaoca sigurno imas

Bas tako zamisljam (nazalost, samo to) savrsena putovanja.

Divno. Mislim da to tako ide uvek u zivotu.

Pa, Snezana, divno si drustvo za putovanje. Ja sam se nauzivala
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:34 20.09.2011

Re: Bogatstvo

kaolavanda

Bas tako zamisljam (nazalost, samo to) savrsena putovanja.

Mene je ponekad malo sramota jer se dešava da naknadno pročitam u Loneli Planety ili negde o tome šta se tamom zaista nalazi, šta se dešavalo i po čemu je to nešto značajno -- i onda se osetim kao prava neznalica. Ali na putovanju poput ovog zaista je teško unapred pročitati o mestima koja ćeš videti, posebno zato što mi često menjamo plan puta. Naravno, to ima svojih drugih lepota i prednosti i možda je zaista savršeno putovanje kao što kažeš.

Veliki pozdrav iz Sigisoare

kaolavanda kaolavanda 19:46 20.09.2011

Re: Bogatstvo

posebno zato što mi često menjamo plan puta

Mozda bi te obrnuti redosled stvari (prvo teorija, onda lepota ), opteretio. Mene bi

Pozdrav i tebi. Mnogo je lep osecaj kad stigne pozdrav iz prelepe Rumunije, a i ne znamo se. Hvala
alselone alselone 16:19 19.09.2011

Super vam je putopis i slicice

ali "Moldove"?
milisav68 milisav68 17:14 19.09.2011

Re: Super vam je putopis i slicice

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:35 20.09.2011

alselone
ali "Moldove"?

Da, Moldavija je zasebna država a Moldova bi trebalo da je naziv oblasti u Rumuniji. Više nisam sigurna da li tako izgovaraju samo ovde ili važi svuda.
tsunade tsunade 20:15 19.09.2011

daj nam

daj nam neki info o tvom bajsu koga gledamo ovako natovarenog i divimo se... koja marka? koje karakteristike i tako to...
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:43 20.09.2011

Re: daj nam

tsunade

Ah, moj bajs! Poklonio mi ga je drugar Sale Točak iz Šapca, a njemu je isti dao pre desetak godina neki zemljoradnik iz okoline, jer nije hteo više da ga vozi.

Elem, to je MTB, italijanska Bottecchia, model 883 R. Bottecchia je inače poznata po trkačkim biciklima ali početkom osamdesetih izbacili su jednu seriju montibajkova. Ram i viljuška su od hromolibdena, što će reći neuništivi. Cevui su Columbus, a poznavaoci znaju da boljih (ali ni težih) nema. Viljuška je tvrda, nema suspenzija. Najfensi deo na mom bajku je Brooks sedište. Zadnji menjaš Acera, 3x7, plus dodatak Mega Range. Gume su Schwable sa trostrukim ojačanjem protiv bušenja (dar Uroša iz servisa i radnje Pilot) i do sada nijednom nisam imala peh bušenja. Ceo bajs težak je 17 kg.
Ovakav bajs nije za vožnje po gradu, ali je za ture dušu dao jer može da izdrži sva akanja i sve tipove terena.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:33 20.09.2011

Re: daj nam

Snezana Radojicic
tsunade

Pa gde se bre sa Acera menjačem ide na put oko sveta, i to sedmofaz!??!? Pa to je mračni srednji vek biciklizma.

E zezam se, a šta je to Mega Range?
fantomatsicna fantomatsicna 21:54 19.09.2011

Divno

Bas pomislih pre neki dan..dokle li ste stigli)Pa car takvih avantura je naravno slikovitost ljudi koje sreces usput, a ova divna priroda je zacinSamo tako dalje
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:45 20.09.2011

Re: Divno

fantomatsicna

Stiglim smo dom Sigishoare, a ja kasnimm sa pisanjem desetak dana. Upoznali smo još divnih ljudi u međuvremenu -- nekad mi se čini neverovatnim kako nalećemo na sve te ljude i kako nam se sve to dešava.

Hvala na čitanju i veliki pozdrav!
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:33 20.09.2011

Re: Divno

Snezana Radojicic
fantomatsicna

Hvala na čitanju i veliki pozdrav!

Sigišoara? Pa tu je, beše, zamak Vlada Cepeša?
srdjan.pajic srdjan.pajic 09:00 20.09.2011

sjajne fotke!

Naročito ove serpentine! Samo gurajte, laganica.

EDIT: Zaboravih comment - ovaj tvoj koloradjanin sigurno zna odakle je ova fotka.
49 41 49 41 13:07 20.09.2011

Sta da vam pozelim?

Dobro vreme!

Kad ne "przi" odozgo, lije ili rominja; sve je lakse, lepse, mirisnije, vizuelno efektnije - upecatljivije; and for ever.