Literatura

БУЛГАКОВ

mikele9 RSS / 15.10.2011. u 19:31

bul.jpg 

Одломци из Булгаковљевог писма влади СССР од 28.марта 1930 године.

•1.    Обраћам се влади СССР овим писмом. Пошто су сва моја дела била забрањена, међу многим грађанима који су ме познавали као писца, почеле су да круже гласине које ми дају савет: Да напишем „комунистичко позоришно дело" а поред тога да се обратим влади СССР покајничким писмом, које би садржало одрицање од мојих пређашњих погледа, које сам исказао у литерарним делима и уверавању да ћу од сада радити као писац-сапутник, одан идеји комунизма. Циљ: Спасти се прогањања, сиромаштва и неизбежне погибије у финалу. Тешко би ми пошло за руком да се појавим пред владом СССР у погодној светлости, написавши лажно писмо-------- Нисам ни покушавао да напишем комунистички позоришни комад, пошто сам унапред знао да ми такав комад не би пошао за руком.

•2.    Пошто сам обавио анализу новинских исечака о себи, открио сам у штампи СССР, за десет година мог литерарног рада, 300 критика о мени. Од њих је похвалних било 3, непријатељско-псовачких - 297. -------------О мени су писали као о „литерарном чистачу који скупља остатке хране пошто се исповраћало туце гостију." („Жизњ искуства", бр. 44, 1927.) „Новобуржујски изрод који пљује отровну али немоћну пљувачку на радничку класу и њене комунистичке идеале („Красниј пролетариј", бр. Од 14. Октобра 1926.)--------

•3.    Као полазна тачка за ово моје писмо служи ми мој памфлет „Пурпурно острво". Целокупна критика СССР, без изузетка, дочекала је ово позоришно дело изјавама да је оно „неталентовано, безубо, сиромашно" и да представља „пасквилу о револуцији." Једнодушност је била потпуна али је она нарушена сасвим изненадно и на сасвим зачуђујући начин. У бр. 12 „Репертоарског билтена" за 1928. Годину, појавила се рецензија П. Новитског у којој је стајало да је „Пурпурно острво" „интересантна и оштроумна пародија" у којој се „појављује злослутна сенка Великог Инквизитора, који гуши уметничко стваралаштво, који подржава ропске, улагивачко-одвратне драматуршке шаблоне, који уништава личност глумца и писца"--------------Не прихватам се тога да судим у којој је мери моје позоришно дело оштроумно али сам свестан да се у њему одиста јавља злослутна сенка а то је сенка Главног Репертоарског Комитета.------Он је тај који убија стваралачку мисао, он уништава совјетску драматургију и он ће је уништити.-----------Совјетска штампа је поводећи се за Главреперткомом, написала да је „Пурпурно острво" пасквила о револуцији. То је неозбиљно баљезгање.----------Памфлет није пасквила а Главрепертком није револуција.----------Борба против цензуре--------јесте мој дуг литерате, исто као и позив на слободу штампе. Ја сам ватрени поклоник те слободе и сматрам да би онај писац који би покушао да доказује како му је она непотребна, личио на рибу која јавно уверава све редом да јој је вода непотребна.

•4.    То је једна од црта мог стваралаштва и она је сама већ потпуно довољна да моја дела не постоје у СССР. Али с њом је повезано све остало што се појављује у мојим сатиричним новелама: „Црне и мистичне боје којима су приказане многобројне наказности наше свакодневице, отров којим је натопљен мој језик, дубоки скептицизам у односу на револуционарни процес који се одиграва у мојој заосталој земљи--------а што је најважније, приказивање језивих црта мог народа," које су још много пре револуције изазивале најдубље патње мог учитеља Салтикова-Шчедрина.--------Да ли сам ја замислив у СССР?

•5.    И на крају, последње моје црте у погубљеним позоришним делима: „Дани Турбиних", „Бекство" и у роману „Бела гарда":" упорно приказивање руске интелигенције као најбољег слоја у нашој земљи".--------Такво приказивање је потпуно природно за писца који је крвно везан с интелигенцијом.--------Али такво приказивање доводи до тога да аутор у СССР заједно са својим херојима, без обзира на своје велике напоре да потпуно неангажовано стане над црвеним и белима - добије диплому белогардејца-непријатеља а када је човек добије, што је сваком јасно, он је пропао човек у СССР.

•6.    Мој литерарни портрет је завршен и он је истовремено и политички портрет. Не могу да кажем какав се дубоки криминал може пронаћи у њему али молим једно: Ван његових граница не тражити ништа.

•7.    Сада сам уништен. То уништавање дочекала је совјетска јавност с пуном радошћу и оно је названо „достигнућем".-------------------------------------------------

•8.    Молим совјетску владу да узме у обзир да ја нисам политичар већ литерата------------Молим да се обрати пажња на следеће две рецензије о мени у совјетској штампи. Обе потичу од непомирљивих непријатеља мојих дела и зато су посебно значајне: „Појављује се писац који се не одева чак ни у боје сапутника" (Авербах, „Известија", 20. Септембар 1925.), „Таленат његов је сасвим очигледан као и социјална реакционарност његовог стваралаштва" (Пикељ, „Известија", 15.септембар 1929.)

•9.    Молим владу СССР да нареди да по што хитнијем поступку напустим границе СССР.

•10. Обраћам се хуманости совјетске власти и молим да мене, писца који не може бити користан у својој домовини, великодушно пусте на слободу.

•11. Ако и ово што сам написао није убедљиво и ако будем осуђен на доживотно ћутање у СССР, ја молим совјетску владу да ми да посао по струци и упути ме у театар на рад као обичног редитеља.------------------------------------------------Ако не будем постављен за редитеља, молим да будем постављен за статисту. Ако не могу да будем ни статиста, молим да ми буде додељен посао сценског радника. Ако је и то немогуће, молим совјетску владу да поступи са мном онако како то она сматра за сходно јер ја, драмски писац који је написао пет позоришних дела, који је познат у СССР и  иностранству, у овом тренутку имам само једну судбину - сиромаштво, улицу и погибију.

                                                                          М. Булгаков

Моје мале интервенције нису промениле ни за јоту смисао и суштину писма Великог Мајстора Михаила Афанасјевича Булгакова.

P.S. Да рукописи не горе, тврдио је Воланд Мајстору у Мајстор и Маргарита. Ево доказа!



Komentari (34)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:49 15.10.2011

РОБ, ОТПИСАН

Сада сам уништен. То уништавање дочекала је совјетска јавност с пуном радошћу и оно је названо „достигнућем".

Обраћам се хуманости совјетске власти и молим да мене, писца који не може бити користан у својој домовини, великодушно пусте на слободу.
expolicajac expolicajac 20:09 15.10.2011

Pomisliću da misliš

Pomisliću da misliš da nam treba "Koba"
fantomatsicna fantomatsicna 20:37 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Молим владу СССР да нареди да по што хитнијем поступку напустим границе СССР.

Mikhail and Mikele


("Не читайте до обеда советских газет"
MB
mikele9 mikele9 21:14 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Pomisliću da misliš da nam treba "Koba"

Језик прегриз'о
Зар не мислиш да је поред очајања и безнадежности, требало много личне храбрости и људског интегритета, да се у оно време напише овакво писмо?
mikele9 mikele9 21:16 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Mikhail and Mikele


("Не читайте до обеда советских газет"
MB

Захваљујем на доприносу
Ја не читам ни ове наше, ни пре ручка ни икада
abrasax abrasax 21:19 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Таленат његов је сасвим очигледан као и социјална реакционарност његовог стваралаштва"



Meni se čini da je ovo jedan večiti neoprostivi motiv za reakciju.
expolicajac expolicajac 21:23 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Језик прегриз'о
Зар не мислиш да је поред очајања и безнадежности, требало много личне храбрости и људског интегритета, да се у оно време напише овакво писмо?

U beznađu ljudima svakakve ideje padaju napamet. A što se tiče hrabrosti, "daragi" moj prijatelju, ona je odraz ili velikih ideja koje čovek nosi u sebi ili beznađa kojem je izložen.
U svakom slučaju, nadajmo se da ta vremena i takva vrsta hrabrosti neće više da se ponovi.
mikele9 mikele9 21:25 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Meni se čini da je ovo jedan večiti neoprostivi motiv za reakciju.

Реакцију или реакционарност или ре акцију или акција=реакција....
mikele9 mikele9 21:27 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

U svakom slučaju, nadajmo se da ta vremena i takva vrsta hrabrosti neće više da se ponovi.

Из твојих уста у божје уши
abrasax abrasax 21:50 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

U beznađu ljudima svakakve ideje padaju napamet. A što se tiče hrabrosti, "daragi" moj prijatelju, ona je odraz ili velikih ideja koje čovek nosi u sebi ili beznađa kojem je izložen.



A šta ako se zdese obe ove stvari?
U pravu si - češće je da su uloge podeljene.
Izvesno je da je u Bulgakovljevo vreme bilo drugačije.
I u pravu si - ne ponovilo se.
expolicajac expolicajac 21:52 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

A šta ako se zdese obe ove stvari?

Meni nije poznata niti jedna istorijska ličnost koja je ispunila oba ova kriterijuma.
abrasax abrasax 21:56 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Meni nije poznata niti jedna istorijska ličnost koja je ispunila oba ova kriterijuma.


Pa da - one se postaraju za prvi deo.

Ako je istorijska ličnost = ličnost U istoriji
antioksidant antioksidant 21:58 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

expolicajac
A šta ako se zdese obe ove stvari?

Meni nije poznata niti jedna istorijska ličnost koja je ispunila oba ova kriterijuma.

?
expolicajac expolicajac 22:11 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

antioksidant

On je bio ubeđen da će pobediti. Da je imao jaku ideju, jeste.
Još uvek ga izučavam, ali uz ogromne ograde mislim da ovaj može da bude primer za gornju moju konstataciju
mikele9 mikele9 22:32 15.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

Љубо Чупић, с осмехом на лицу иде на вешање, без очаја и безнађа, са вером у идеју и себе.


jedi-knight jedi-knight 16:13 16.10.2011

Re: Pomisliću da misliš

A što se tiče hrabrosti, "daragi" moj prijatelju, ona je odraz ili velikih ideja koje čovek nosi u sebi ili beznađa kojem je izložen.
U svakom slučaju, nadajmo se da ta vremena i takva vrsta hrabrosti neće više da se ponovi.


Pitam se, da li je hrabar covek svestan svoje hrabrosti ili on samo radi ono sto mu se u tom trenutku ucini prirodno.
Hrabrost isto tako podrazumeva i mogucnost izbora. Mozda su pojam hrabrosti u stvari izmislili i definisali oni koji je nemaju, za koje je to nesto egzoticno i njima strano i koji pred mogucnoscu izbora uvek biraju varijantu koja je najmanje opasna po njih.
Zato mislim da beznadje nije jedan od uslova hrabrosti, jer u beznadju nemamo mogucnost izbora, vec samo akciju ili smrt.
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:02 15.10.2011

font

Mikele, jel možeš da promeniš ovaj font koji si koristio u pismu, teško se čita (ćirilica je ok, ali ovaj italik je načisto sjebe)
Hvala.

mikele9 mikele9 23:23 15.10.2011

Re: font

Mikele, jel možeš da promeniš ovaj font koji si koristio u pismu, teško se čita (ćirilica je ok, ali ovaj italik je načisto sjebe)
Hvala.

Видим и ја Срђане али нисам томе вичан
srdjan.pajic srdjan.pajic 04:50 16.10.2011

Re: font

mikele9
Mikele, jel možeš da promeniš ovaj font koji si koristio u pismu, teško se čita (ćirilica je ok, ali ovaj italik je načisto sjebe)
Hvala.

Видим и ја Срђане али нисам томе вичан


E, ma ok, nema veze, i nije do tebe, nego je italic ćirilica odvratna, jedino što možeš je da je ne koristiš. Kapiram da si hteo da istakneš da je citat u pitanju ali ovo je tako majstorski napisano da mi je bilo svetogrdje da se zbog fonta mučim da čitam. Na kraju sam ga prebacio u tekst editor i promenio font. So, don't worry.
mikele9 mikele9 11:17 16.10.2011

Re: font

E, ma ok, nema veze, i nije do tebe, nego je italic ćirilica odvratna, jedino što možeš je da je ne koristiš. Kapiram da si hteo da istakneš da je citat u pitanju ali ovo je tako majstorski napisano da mi je bilo svetogrdje da se zbog fonta mučim da čitam. Na kraju sam ga prebacio u tekst editor i promenio font. So, don't worry.

Omanuo sam, i meni je ta italic ćirilica baš grozna i nečitljiva. Setiću se toga ako opet budem pisao ćirilicom.
nurudin nurudin 23:20 15.10.2011

Велики БУЛГАКОВ!

ВЕЛИКИ!!!
mikele9 mikele9 23:30 15.10.2011

Re: Велики БУЛГАКОВ!

ВЕЛИКИ!!!

Одиста ВЕЛИКИ, ОГРОМНИ...Ни сам не знам колико сам пута прочитао Мајстор и Маргарита, Псеће срце...ево сад сам завршио с читањем књигу Стоглава. Иако је напабирчена из разних часописа, књижевних и некњижевних ревија, та збирка кратких бележака, прича и приповедака, јасно указује на пут који води до Мајстора и Маргарите. Уживао сам
nurudin nurudin 02:13 16.10.2011

Re: Велики БУЛГАКОВ!

та збирка кратких бележака, прича и приповедака, јасно указује на пут који води до Мајстора и Маргарите.


Управо тако!
validni validni 07:23 16.10.2011

Bratstvo licemera

Nekoliko godina posle citiranog pisma, Bulgakov je uspeo da postavi predstavu Bratstvo licemera. Nije zaživela - posle nekoliko izvođenja, pozorišni Ketmani su je skinuli sa repertoara. Navodno se drug Koba prepoznao u liku Luja XIV.

Verovatnije je da je neko od tadašnjih pozorišnjih higijeničara delovao preventivno.

Poslednja velika predstava u našim pozorištima je bila Molijer - još jedan život, adaptacija Bulgakovljevog Bratstva licemera. Maestralni Miki Manojlović, nadahnuti Dušan Jovanović uz ansambl JDP-a.

Vaš tekst me je podsetio na tu predstavu. I naveo me je da se pitam da li bi danas Bulgakov uopšte i dospeo do premijere. U Moskvi, Beogradu ili New York-u svejedno.
gordanac gordanac 08:30 16.10.2011

ima ih još..

... evo dva ovogodišnja primera (a ima ih još, uz već pomenutu predstavu MOLIJER - JOŠ JEDAN ŽIVOT, JDP 2003. "Don Kihot" u Madlenianumu iz 2005., "Pseće srce" u Somboru 2009. opera po motivima "Pseće srce" 2010. itd ...)

Vaš tekst me je podsetio na tu predstavu. I naveo me je da se pitam da li bi danas Bulgakov uopšte i dospeo do premijere. U Moskvi, Beogradu ili New York-u svejedno.


"Zojkin stan", SNP, Novi Sad

ZOJKIN STAN
20/10/11 u 20:30
(Evropska teatarska konvencija, Generalna skupština, Novi Sad, 20-23.10.2011.)

Mihail Bulgakov
ZOJKIN STAN


Režija: Dejan Mijač

Igraju: Jasna Đuričić, Boris Isaković, Nenad Pećinar, Novak Bilbija, Igor Pavlović, Jovana Mišković, Ksenija Martinov Pavlović, Milovan Filipović, Marko Savić, Gordana Kamenarović, Draginja Voganjac, Marija Medenica, Jovana Stipić, Jovana Balašević, Milica Grujičić, Lena Bogdanović, Miroslav Fabri, Dragan Kojić i Dušan Jakišić.

„Premijera dela kultnog ruskog dramatičara, u režiji Dejana Mijača, predstavlja značajan doprinos obeležavanju dva velika jubileja: stopedesetogodišnjice rada Srpskog narodnog pozorišta, kao i pola veka umetničkog rada Dejana Mijača u ovom teatru. Komedijom Zojkin stan (1926) Bulgakov u satirično-farsičnom tonu koji ide do apsurda, prikazuje poduhvate i mahinacije ambicioznih pojedinaca u kratkom razdoblju NEP-a (sovjetske ekonomske liberalizacije), dočaravajući svet sitnih prevaranata, lumpenproletera, osiromašenih aristokrata, novih birokrata i kriminalnog podzemlja – a u ambijentu „krojačkog salona“, to jest ilegalne javne kuće madam Zoje Pelc.“


I još:

U Ujvideki sinhazu/ Novosadskom pozorištu, „Majstor i Margarita“, maj 2011. premijera

Mislim da se u pozorištima igra Bugakov, i - igraće se Bulgakov, kao što će se i - čitati...čekao je "otkrivanje" i čekao na "prva čitanja" decenije nakon pisanja i "prepisivanja", a ostao raznima inspiracija i neizbrisivo zapamćen i kao pisac "Maestra i Maragarite" ("novela famosa" XX veka) i kao - Bulgakov, lekar i pisac, u knjigama, filmovima, pozorištu, TV serijama 2007. ...dešava se Bulgakov, neprestano


validni validni 10:55 16.10.2011

Re: ima ih još..

gordanac


Hvala Gordana, ali nisam se dovoljno jasno izrazio: mislio sam na savremenog autora i kritiku današnjeg druđtva, odnosno na nekog današnjeg Bulgakova.

mikele9 mikele9 11:30 16.10.2011

Re: ima ih još..

Hvala Gordana, ali nisam se dovoljno jasno izrazio: mislio sam na savremenog autora i kritiku današnjeg druđtva, odnosno na nekog današnjeg Bulgakova.

Ne odgovaram ti umesto Gordane ali mislim da neki današnji Bulgakov, u našem društvu a bogami i u svetu, osim u alternativnim teatrima, nema šanse za premijeru komada u kojem kritikuje vlast. Neku pređašnju vlast, to da ali aktuelnu nikako. Jedino su svojevremeno Monti Pajtonovci uspevali to da čine. Uzmi na primer Kovačevića, njegova dela kritikuju i ismevaju isključivo eks vlasti i njihove sluge i poslušnike.
validni validni 13:14 16.10.2011

Re: ima ih još..

mikele9
Hvala Gordana, ali nisam se dovoljno jasno izrazio: mislio sam na savremenog autora i kritiku današnjeg druđtva, odnosno na nekog današnjeg Bulgakova.

Ne odgovaram ti umesto Gordane ali mislim da neki današnji Bulgakov, u našem društvu a bogami i u svetu, osim u alternativnim teatrima, nema šanse za premijeru komada u kojem kritikuje vlast. Neku pređašnju vlast, to da ali aktuelnu nikako. Jedino su svojevremeno Monti Pajtonovci uspevali to da čine. Uzmi na primer Kovačevića, njegova dela kritikuju i ismevaju isključivo eks vlasti i njihove sluge i poslušnike.

Dakle, na žalost, mislimo isto. Društvu nedostaje kritika, ona istinska koja skida Cara do golog.
abrasax abrasax 13:42 16.10.2011

Re: Bratstvo licemera

Poslednja velika predstava u našim pozorištima je bila Molijer - još jedan život, adaptacija Bulgakovljevog Bratstva licemera. Maestralni Miki Manojlović, nadahnuti Dušan Jovanović uz ansambl JDP-a.



Sećate li se "Dijaloga u paklu..."? Na mene je ta predstava svojevremeno ostavila snažan utisak. Potom - nisam mogla da se načudim šta se sa njom desilo.
abrasax abrasax 14:00 16.10.2011

Re: ima ih još..

Dakle, na žalost, mislimo isto. Društvu nedostaje kritika, ona istinska koja skida Cara do golog.



Mislim da ne nedostaju mladi autori koji imaju talenta, britkosti, obrazovanja i poštenja, a koji bi imali šta u pozorištu da kažu. Međutim, rekla bih da je sistem takav da dosta uspešno manipuliše njihovim porukama. To me onespokojava više od činjenice da je takvom mladom reditelju teško da uopšte dođe do mesta na reportoaru. Možda grešim - udaljena sam od "izvora" događanja kao i svaki prosečan gledalac/čitalac, ali ako ne, onda i mediji imaju deo odgovornosti za to.
docsumann docsumann 23:13 16.10.2011

sedma tačka

•7. Сада сам уништен. То уништавање дочекала је совјетска јавност с пуном радошћу и оно је названо „достигнућем".


Jelica Greganović Jelica Greganović 14:37 17.10.2011

Majstor.

Hvala, dobri druže :) Ulepšao si mi dan.
mikele9 mikele9 17:21 17.10.2011

Re: sedma tačka

DOSTIGNUĆE, dragi moj Doc, sav se naježim
mikele9 mikele9 17:23 17.10.2011

Re: Majstor.

Hvala, dobri druže :) Ulepšao si mi dan.

Ne sumnjam draga moja drugarice Carice Šumadijsko-Slovenačko-Alpska

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana