IT| Obrazovanje| Roditeljstvo| Tehnologija| Zabava

Naučite decu osnove programiranja uz Scratch!

Goran Vučković RSS / 15.11.2011. u 01:29

Imate računar (sa Windows, Ubuntu ili Mac OS X) a želite da vaše dete (u starijim razredima osnovne ili u srednjoj školi) stekne solidne osnove logike programiranja kroz kreativnu igru, bez učenja komplikovane sintakse standardnih programskih jezika, koristeći vizuelne komponente koje se sklapaju slično lego blokovima - i to praveći zanimljive animacije, igrice i crtaće? Probajte:

scratch-l.png 

Scratch%20Image.jpg 

Danas sam  slučajno otkrio ovu sjajnu kreativnu igračku, čitajući bilten udruženja programera ACM. Alatku su uradili na Masačusetskom tehnološkom institutu (MIT) 2007. godine i izgleda da je od tada postala prilično popularna. Postoje prevodi na makedonski i hrvatski - evo npr. slike ekrana kada se jezik podesi na hrvatski - nije sve savršeno ali je sasvim upotrebljivo:

6346013628_5cedf6ae7d_z.jpg

 Primer je iz male animacije koje smo moj sin Stefan i ja pravili večeras.

 Jedna od sjajnih stvari je to što svoje "projekte" (programe) možete snimiti na sajt Scratch-a - i tako ih dodati na preko 2 miliona postojećih projekata - od kojih svaki možete skinuti na svoj računar, videti kako je napravljen, prepravljati ga i tako naučiti još "trikova" programiranja u Scratch-u.

Na linku na logou gore (evo ga još jednom ovde, ko nije primetio da logo gore ima link) možete videti filmić koji pokazuje osnovne funkcije, a na youtube ima dosta filmića, između ostalog i uputstvo u 10 lekcija:

 

  Sve u svemu, Stefan i ja smo oduševljeni - Scratch je sjajna kreativna igračka koja decu uči ključnim elementima logike programiranja (kako klasičnih konstrukcija kontrole toka poput if/for/forever, tako i "paralelnog" programiranju baziranom na obradi događaja) i motiviše ih da nauče i stvari poput upotrebe programa za crtanje i obrade slika skinutih sa Interneta - i koješta još.

 Velika preporuka od nas dvojice posle prvog dana upotrebe!

 ++++++

Beleške na margini (što bi rekao Bojan B.):

 Za one koji su fanovi Apple opreme, iphone, ipod i ipad uređaja, ova vest će možda biti dobar "test vere". Apple je uklonio Scratch aplikaciju napravljenu za ove uređaje, zato što ne dozvoljava ništa što pravi programe za ove uređaje, a da to ne ide kroz njihov app store.Čak ni aplikaciju MIT za učenje dece da programiraju.

 



Komentari (85)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Vučković Goran Vučković 02:07 15.11.2011

Srpski

Postoji strana na srpskoj vikipediji o Scratch-u i izgleda da trenutno neko prevodi Scratch na srpski - zna li neko nešto više o tome?
grakic grakic 02:34 15.11.2011

Re: Srpski

Preko dopisne liste SORTA sam načuo da je na lokalizaciji radio Ivan Starčević, a naveden je kao autor u nekompletnom prevodu koji je dostupan u ovoj arhivi.

U najnovijoj PO datoteci na Scratch sajtu naveden je Milan Cajić kao autor.
Goran Vučković Goran Vučković 02:37 15.11.2011

Re: Srpski

Preko dopisne liste SORTA sam načuo da je na lokalizaciji radio Ivan Starčević

Super - hvala na informaciji
Goran Vučković Goran Vučković 02:28 15.11.2011

Evo i članka iz NYT...

... koji je bio linkovan u današnjem biltenu ACM TechNews:

Programming for Children, Minus Cryptic Syntax

mlekac mlekac 02:41 15.11.2011

E bas ti hvala!

Udavise me klinci oko tih animacija - sad mogu sami da se sigraju! (dobro, znam da cu morati da pomazem u pocetku, al' znam i njih - nece dugo trebati a bice "Pusti, mama, naucio/la sam!" )

Goran Vučković Goran Vučković 02:48 15.11.2011

Re: E bas ti hvala!

al' znam i njih - nece dugo trebati a bice "Pusti, mama, naucio/la sam!" )

Stvar je jako jednostavna i vrlo zarazna, videćeš
mlekac mlekac 02:49 15.11.2011

Re: E bas ti hvala!

Goran Vučković
al' znam i njih - nece dugo trebati a bice "Pusti, mama, naucio/la sam!" )

Stvar je jako jednostavna i vrlo zarazna, videćeš


Vec skinula Odoh da se malo sigram, pa cu sutra da im pokazem.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:24 15.11.2011

CRATCH

Ima li nešto za nas starije koji smo rasli uz COBOL, FORTRAN, ASSEMBLER, PL/I?
Nešto kao KREČ?!
Da uhvatimo priključak, ima valjda i tamo gore potrebe za ICT dušama.
alselone alselone 08:15 15.11.2011

Re: CRATCH

Ima li nešto za nas starije koji smo rasli uz COBOL, FORTRAN, ASSEMBLER, PL/I?


Za fortran jos i moz' da se pronadje kod nas. Mozda cak i asembler al' ostalo je za beogradsku mumiju.
vishnja92 vishnja92 08:39 15.11.2011

Re: CRATCH

ja sam rasla uz paskal, o ostalom pojma nemam

(osim onog MUA, AUM, blablabla... "akumulator u memoriju", bozemesacuvaj)
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:00 15.11.2011

Re: CRATCH

alselone
Ima li nešto za nas starije koji smo rasli uz COBOL, FORTRAN, ASSEMBLER, PL/I?Za fortran jos i moz' da se pronadje kod nas. Mozda cak i asembler al' ostalo je za beogradsku mumiju.

Da samo znaš koliko se COBOL i Assembler koda vrti u produkciji u velikim firmama, bankama,...
zilikaka zilikaka 09:14 15.11.2011

Re: CRATCH

KRALJMAJMUNA
Ima li nešto za nas starije koji smo rasli uz COBOL, FORTRAN, ASSEMBLER, PL/I?Nešto kao KREČ?!Da uhvatimo priključak, ima valjda i tamo gore potrebe za ICT dušama.

Ja radila maturski u FORTRANU, i bušila kartice
To su bila vremena
vishnja92 vishnja92 09:19 15.11.2011

Re: CRATCH

bušila kartice

heheheee :))
u doba kad je moj tata svoje radove stampao na sopstvenom (doduse matricnom) stampacu, mi smo u skoli jos uvek ucili busace i citace kartica i gorespomenuti "masinski" (?) jezik za PDP 11/70, koji je prethodnih decenija obitavao na pmf-u. zivela skola, danas klinci sede na "racunarima" i vrsljaju po svojim fb nalozima ili uce kucanje na slepo. medzik.
Goran Vučković Goran Vučković 11:42 15.11.2011

Re: CRATCH

(osim onog MUA, AUM, blablabla... "akumulator u memoriju", bozemesacuvaj)

Parezanovićevi NAR1 i NAR2
vishnja92 vishnja92 11:45 15.11.2011

Re: CRATCH

to!



ps - ja sam Bozi jutros opricala, a sada mu i zapatila na fb profilu ovaj tvoj programcic. poslednji cas su im racunari, i rekao je da ce da virne. ali oni bre do sada nisu ni spomenuli algoritme... jel tebi to normalno?
Goran Vučković Goran Vučković 19:17 15.11.2011

Re: CRATCH

ps - ja sam Bozi jutros opricala, a sada mu i zapatila na fb profilu ovaj tvoj programcic. poslednji cas su im racunari, i rekao je da ce da virne. ali oni bre do sada nisu ni spomenuli algoritme... jel tebi to normalno?

Vidi ovo omaših jutros, izvini.

Hm... algoritam je dosta starinski termin - možda su učili ovo što se tiče dijagrama, a koriste neki drugi termin umesto "algoritam" (programski metod, pattern, ili tako nešto - iako to nisu sinonimi, ovo čisto da me ne zaskaču kolege ). Nisam baš u fazonu programa predmeta tog tipa za klince u Srbiji, ali jeste malo čudno da nije čuo za reč.
vishnja92 vishnja92 21:17 15.11.2011

Re: CRATCH

kome ti starinski?


ma jok bre, ne uce ni-sta (kazem ti - uce da kucaju na slepo u wordu ), nemaju ni udzbenik pa je sve prepusteno pesnickoj inspiraciji tzv nastavnika. korisnije bi bilo da te kompove neko razvuce naokolo po drugim kabinetima, pa da deca uce ostale profane kako da izguglaju teme vezane za predmet kad vec nisu u stanju sami da ga osmisle.

au, kratak put do bedaka...
noboole noboole 16:41 16.11.2011

Re: CRATCH

Osvezi svoje fortran znanje uz fortran 2003. Deo standarda je podrzan i u gfortranu.

Zamisli, moze i free-form!
maksa83 maksa83 07:25 15.11.2011

iMoroni

Za one koji su fanovi Apple opreme, iphone, ipod i ipad uređaja, ova vest će možda biti dobar "test vere".

Ma kakav test vere ... Staljin nikad nije - nije grešio.
alselone alselone 08:10 15.11.2011

Super stvar ovaj Scratch

Ja sam mom malom rodjaku pokazivao na nekom Majkrosoftovom cudu za decu ali sad ne mogu da ga pronadjem a zaboravio sam kako se zvase. Guglajuci naleteh na ovo.
Goran Vučković Goran Vučković 09:38 15.11.2011

Re: Super stvar ovaj Scratch

Guglajuci naleteh na ovo.

Ovo je sledeći nivo, kad upapagajimo koncepte vizuelno, računam
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:03 15.11.2011

Re: Super stvar ovaj Scratch

Odlična stvar! Hvala Vučko što si podelio ovo.

P.S. Evo da priložim i GameMaker, za one koji vole da prave igrice. Doduše, čini mi se da je ranije bio besplatan.

Deo iz opisa:

Do you want to develop computer games without spending countless hours learning how to become a programmer? Then you've come to the right place. GameMaker allows you to make exciting computer games, without the need to write a single line of code. Making games with GameMaker is a lot of fun!
grakic grakic 10:32 15.11.2011

Re: Super stvar ovaj Scratch

Microsoft Kodu http://research.microsoft.com/en-us/projects/kodu/

Ima manje mogućnosti nego Scratch ali neuporedivo više gotovih interakcija, a sve se dešava u 3D svetu. Mislim da bi se više dopalo mlađoj deci jer se do rezultata brže stiže.
Goran Vučković Goran Vučković 10:45 15.11.2011

Re: Super stvar ovaj Scratch

Microsoft Kodu http://research.microsoft.com/en-us/projects/kodu/

Super - inače ima u onom gore članku iz NYT i Alice - 3D modeliranje.
bocvena bocvena 09:17 15.11.2011

Odlično!

Moja klinka je skroz u tom fazonu. Već danima pravi neke animacije, potpuno samouka.
Naravno, sa zmajevima:)
myredneckself myredneckself 09:41 15.11.2011

Re: Odlično!


Lepo, šta da kažem, već da šerujem i rekomendujem mamama sa malim decama, jašta!
mirelarado mirelarado 22:30 15.11.2011

Re: Odlično!

myredneckself

Lepo, šta da kažem, već da šerujem i rekomendujem mamama sa malim decama, jašta!


+1
bocvena bocvena 08:50 16.11.2011

Re: Odlično!

Meni ovaj Scratch težak! Ali zato Kodu razbijam!
Žabu još proučavam.

Pamtite me po pesmama mojim.
cult cult 09:36 15.11.2011

vjeruju

Za one koji su fanovi Apple opreme, iphone, ipod i ipad uređaja, ova vest će možda biti dobar "test vere". Apple je uklonio Scratch aplikaciju napravljenu za ove uređaje, zato što ne dozvoljava ništa što pravi programe za ove uređaje, a da to ne ide kroz njihov app store.Čak ni aplikaciju MIT za učenje dece da programiraju.


E, imam jednog takvog u blizini. Baš ću da mu iznesem ovaj primer, mada već znam reakciju. To u njima je više od obične privrženosti brendu. Postoji neka, meni neuhvatljiva dogma kojoj se pokoravaju i opravdaće apsolutno sve gluposti ako su obeležene onom jabukom, čak i kad im se gubi signal na brend nju iphoneu, a pok S.Jobs im objasni da je to "zbog nepravilnog držanja telefonskog aparata" levom rukom. Ovi Ubuntu vernici su mi čak simpatični zbog svoje subverzivnosti, pobune protiv sistema itd, ali Appleovci mi liče na brainwashed freakove.
maksa83 maksa83 09:59 15.11.2011

Re: vjeruju

Postoji neka, meni neuhvatljiva dogma kojoj se pokoravaju i opravdaće apsolutno sve gluposti ako su obeležene onom jabukom

Religija k'o i svaka druga:

Apple Provides Fans With Religious Experience, Brain Scans Reveal

Goran Vučković Goran Vučković 10:05 15.11.2011

Re: vjeruju

Apple Provides Fans With Religious Experience, Brain Scans Reveal

Postavio sam link na fb grupi AteistiSrbije, uz komentar: "Ua religija!"
niccolo niccolo 12:24 15.11.2011

Re: vjeruju

mada već znam reakciju

Dobro, a kakvu tačno reakciju bi voleo da vidiš? Ne verujem da je neko kupovao apple zato što su stavili Scratch aplikaciju na app store, pe ne vidim zašto bi zbog toga prestao da ga kupuje?
cult cult 12:47 15.11.2011

Re: vjeruju

Dobro, a kakvu tačno reakciju bi voleo da vidiš?

Negativnu. Barem jednom. Neće on prestati da kupuje apple ni zbog ovog ni zbog bilo čega drugog. Mene to i čudi jer je to inače sasvim racionalan čovek, razlikuje dobro i zlo, zna vrednost novca, neće da glasa za ds dok god sir Oliver ne završi u zatvoru itd, ali kad je u pitanju Iphone i Ipad njegov racio biva upregnut u nešto i krene da radi za dogmu. Počne da vrlo uzbudjeno mrzi moj HTC, tera roditelje da ne bacaju pare deci na asus ili acer notebookove, već da im prvi laptop bude pet puta skuplji appleov proizvod, da ih se od početka uči pravim vrednostima, piše komentare ispod vesti o Appleu u blicu i na b92 svadjajući se sa androidcima i winovcima i tako. Ludak. Jednom sam gledao razgovor njega i još jednog takvog, nisu se poznavali, već se tema nametnula slučajno. Malo sam se uplašio od te energije.
niccolo niccolo 12:50 15.11.2011

Re: vjeruju

razlikuje dobro i zlo

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 20:54 15.11.2011

Re: vjeruju

maksa83
Postoji neka, meni neuhvatljiva dogma kojoj se pokoravaju i opravdaće apsolutno sve gluposti ako su obeležene onom jabukom

Religija k'o i svaka druga:

Apple Provides Fans With Religious Experience, Brain Scans Reveal



Nema to veze sa religijom već sa idolopoklonstvom, ima u bibliji ona priča o zlatnom teletu. To što se dosta ljudi koji se deklarišu kao religoiozni ponašaju kao idolopoklonici je već neka druga priča, koja više govori o njima.
Takođe, to što večina nereligioznih poistovečuje religiju i idolopoklonstvo govori više o njima samima nego o religiji.
maksa83 maksa83 21:17 15.11.2011

Re: vjeruju

vrabac_u_steni
maksa83
Postoji neka, meni neuhvatljiva dogma kojoj se pokoravaju i opravdaće apsolutno sve gluposti ako su obeležene onom jabukom

Religija k'o i svaka druga:

Apple Provides Fans With Religious Experience, Brain Scans Reveal



Nema to veze sa religijom već sa idolopoklonstvom, ima u bibliji ona priča o zlatnom teletu. To što se dosta ljudi koji se deklarišu kao religoiozni ponašaju kao idolopoklonici je već neka druga priča, koja više govori o njima.
Takođe, to što večina nereligioznih poistovečuje religiju i idolopoklonstvo govori više o njima samima nego o religiji.


Apple Sheep
aleksanadar aleksanadar 22:42 15.11.2011

Re: vjeruju

neće da glasa za ds dok god sir Oliver ne završi u zatvoru itd


Да ли је "ds" скраћеница неке конкурентске цвећарске фирме?

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:43 15.11.2011

Re: vjeruju

maksa83

Apple Sheep


Pazi, ne razumem na koga i šta misliš.
što se mene tiče, jedini eplov proizvod koji sam koristio i koristim je Ipod Shuffle koji sam dobio gratis uz telefon od mobilnog provajdera pre par godina kada sam pazario neki paket. Dakle, do sada je valjda svima jasno da sam ja zagriženi linuksovac.
I tu je ta bitna razlika, mi linuksovci smo religoizni a ovi što se lože na epl su samo najobičniji idolopoklonici.
(Uroše javi se )
uros_vozdovac uros_vozdovac 22:55 15.11.2011

Re: vjeruju

vrabac_u_steni

(Uroše javi se )



Evo evo! Dok ne krene oluja sutra, a čuće se, reko da se na miru izljubimo. Neki magarac od prevodioca u GNOME je dva stringa od 41 000 koliko ih srpski prevod ima zasrao, to jest krenuo da bude vickast. Da skratim priču greška se kako marfijevi zakoni nalažu pojavila u najnesrećnim trenutku i na najgorem mogućem mestu. Dakle sad se kompjalira ceo srpski GNOME, da napravimo patch pa da ga distribuiramo.

E za cultovog drugara, imam Apple hardver a teram Linuks. Koji je to na listi smrtnih grehova?
cult cult 00:13 16.11.2011

Re: vjeruju

E za cultovog drugara, imam Apple hardver a teram Linuks. Koji je to na listi smrtnih grehova?


Direktno sa Iphonea 4:
Dovoljan za večni pakao.
And hell is powered by Windows Vista.
Spiridon Spiridon 11:09 15.11.2011

..

Za one koji su fanovi Apple opreme, iphone, ipod i ipad uređaja, ova vest će možda biti dobar "test vere". Apple je uklonio Scratch aplikaciju napravljenu za ove uređaje, zato što ne dozvoljava ništa što pravi programe za ove uređaje, a da to ne ide kroz njihov app store.Čak ni aplikaciju MIT za učenje dece da programiraju.


Nista novo i iznenadjujuce. Njihova politika je bila i ostala takva kakva jeste



rade.radumilo rade.radumilo 15:52 15.11.2011

Nešto za još mlađe

Milica ima samo 18 meseci, ali je već skapirala da ako pritisne prstićem levo dugme na mišu ili lupka po tastaturi nešto se povremeno dogodi

Jel zna neko neki programčić, koji bi bio u fullscreen režimu i na lupkanje po tastaturi uzvratio iscrtavanjem oblika i boja po ekranu uz prigodne zvukove. Nešto slično sam video na nekom motorolinom touchscreen mobilnom, ali me interesuje da li ima i PC verzija?
maksa83 maksa83 16:23 15.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

Jel zna neko neki programčić, koji bi bio u fullscreen režimu i na lupkanje po tastaturi uzvratio iscrtavanjem oblika i boja po ekranu uz prigodne zvukove. Nešto slično sam video na nekom motorolinom touchscreen mobilnom, ali me interesuje da li ima i PC verzija?


Za Windows: Baby Smash

Napravio čovek kad je dobio dete.

Za Android bi ekvivalent bio ToddlerLock.
rade.radumilo rade.radumilo 21:49 15.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

maksa83

Za Windows: Baby Smash

Napravio čovek kad je dobio dete.

Za Android bi ekvivalent bio ToddlerLock.


Blagodarim
antioksidant antioksidant 08:53 16.11.2011

Re: Nešto za još mlađe


Za Windows: Baby Smash

ovo ne mogu da pokrenem nikako
da sačekam ja da zavodljiva odraste pa da joj dam nešto drugo?
rade.radumilo rade.radumilo 09:05 16.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

antioksidant
ovo ne mogu da pokrenem nikako


Moraš da imaš instaliran .NET Framework 3.5 SP1. Na njegovom sajtu bi trebalo da ti se pojavi natpis ukoliko nemaš i da ti ponudi link za download.

Sviđa mi se kako izgleda, mada je previše hardverski zahtevno za tako malu aplikaciju, pa kad pritisneš neko slovo na tastaturi moraš da sačekaš deo sekunde da se nešto pojavi.
Za dete u uzrastu 12-24 meseca, koje ima reflekse bengalskog tigra, nisam siguran da li će joj biti interesantno.
Videćemo, a i probaću još nešto da nađem.
rade.radumilo rade.radumilo 09:05 16.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

antioksidant
ovo ne mogu da pokrenem nikako


Moraš da imaš instaliran .NET Framework 3.5 SP1. Na njegovom sajtu bi trebalo da ti se pojavi natpis ukoliko nemaš i da ti ponudi link za download.

Sviđa mi se kako izgleda, mada je previše hardverski zahtevno za tako malu aplikaciju, pa kad pritisneš neko slovo na tastaturi moraš da sačekaš deo sekunde da se nešto pojavi.
Za dete u uzrastu 12-24 meseca, koje ima reflekse bengalskog tigra, nisam siguran da li će joj biti interesantno.
Videćemo, a i probaću još nešto da nađem.
maksa83 maksa83 13:20 16.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

Sviđa mi se kako izgleda, mada je previše hardverski zahtevno za tako malu aplikaciju, pa kad pritisneš neko slovo na tastaturi moraš da sačekaš deo sekunde da se nešto pojavi.

Meni je radilo lepo na kućnom hardveru starom sad već 3 godine, što je 2 murova ciklusa. Može možda da bude osetljiv na neku baš matoru i kilavu video kartu pošto je pisan u WPF-u (tata je MS zaposleni .
Ivan Marović Ivan Marović 15:45 19.11.2011

Re: Nešto za još mlađe

maksa83
Za Windows: Baby Smash

Ovo je odlično! Sad konačno juniora mogu da stavim za komp, a ja na miru da cepam ToddlerLock
aleksanadar aleksanadar 21:47 15.11.2011

Наивно питање

А има ли нешто за нас "велике", да не кажем маторе, што би нас увело у тајанствени свет програмирања?

Или би можда требало да питам: вреди ли се у то упуштати сада, у зрелим годинама?

Goran Vučković Goran Vučković 21:51 15.11.2011

Re: Наивно питање

А има ли нешто за нас "велике", да не кажем маторе, што би нас увело у тајанствени свет програмирања?

Pa ovo nije loše za probu ni za odrasle, ako nisu imali nikakvih dodira sa programiranjem. Pretpostavljam da se izborom teme crtaća ili igrice koja se pravi posao uvek može učiniti zanimljivim
maksa83 maksa83 21:58 15.11.2011

Re: Наивно питање

А има ли нешто за нас "велике", да не кажем маторе, што би нас увело у тајанствени свет програмирања?


Why's Poignant Guide To Ruby

TryRuby

Između ostalog, ovo je i umetničko delo. Priča o tipu koji je to napisao je takođe vrlo zanimljiva. Eklektičan i lud tip koji je bio zvezda Ruby zajednice, napravio koješta pametno, svirao gitaru i pevao po Ruby konferencijama, i onda jednog dana samo - nestao. To se desilo 19. avgusta 2009. i taj dan se obeležava kao Whyday.

E, TO je religija.

aleksanadar aleksanadar 22:55 15.11.2011

Info

Мало питање - трол - за колеге информатичаре.

У последње време, када се пријављујем на gmail, пре него што угледам свој Inbox, од мене се тражи да унесем број мобилног телефона.

Ово у мени изазива извесну (ирационалну?) нелагодност. Да ли зато што ценим рад колеге Шабића и не бих волео да мој приватни број буде похрањен у неком досијеу (тј. фолдеру)?

Не знам како да поступим. За сада одолевам овим захтевима, тако што се вратим корак уназад, а затим, при новом покушају, питање се не поставља.

Зашто траже управо број телефона, а не неки други (мање важан, мање поверљив) податак? А шта ако дам број који мени не припада?
Goran Vučković Goran Vučković 23:13 15.11.2011

Re: Info

Не знам како да поступим. За сада одолевам овим захтевима, тако што се вратим корак уназад, а затим, при новом покушају, питање се не поставља.

Evo ovde objašnjenja.
noboole noboole 16:50 16.11.2011

.

ako se ikada desi da ja produzim vrstu, krenucemo imamo, hm, dve opcije. Jedna je Scheme, a druga je R statisticki jezik. Obe imaju lambdu . Sa druge strane, tejl rekurzija je religiozno iskustvo. Scheme, ili, ako bas ne scheme, onda bash
maksa83 maksa83 17:02 16.11.2011

Re: .

Jedna je Scheme, a druga je R statisticki jezik. Obe imaju lambdu

Sad skoro sve vredno pomena ima lambda izraze i first class funkcije (osim uboge Jave, ali kao što rekoh - sve vredno pomena ; ), a decu da učiš programiranje kroz R ... eventualno kao težu vaspitnu meru, npr. kad ih uhvatiš da se igraju šibicama ili pokušavaju da gurnu nešto u struju.
noboole noboole 17:22 16.11.2011

Re: .

Ne slazem se. Moc R-a (kao uostalom i drugih funkcionalnih jezika) lezi u ekspresivnosti. Lak i prirodan nacin iskazivanja ideja. Zato su dobri za ucenje. Mozda ne od trece godine, ali onda kada je neko sposoban za BASIC, sigurno je sposoban za Scheme ili R.
Eh da, i gde drugde imas operatore dodeljivanja koji idu u oba smera (x<-2 i 2->x) ? Cista poezija.


EDIT: Tacno je da su function as an object i lambda otisle u nasledje raznim jezicima (npr. python), ali ih ja sa najvecim uzitkom koristim u ova dva jezika.


maksa83 maksa83 17:57 16.11.2011

Re: .

Ne slazem se. Moc R-a (kao uostalom i drugih funkcionalnih jezika) lezi u ekspresivnosti. Lak i prirodan nacin iskazivanja ideja.

Ne razumeš.
R je lak i prirodan način za iskazivanje ideja za nekoga sa matematikom i logikom (i poimanjem serija i matrica) ispod miške. Za dete do (bar) kraja OŠ (a možda i veće) je potpuno neprimeren. Kao kad bih ja tebi krenuo da objašnjavam kako je, šta znam, NinjaGo crtani super zato što je neznamštaneznamšta a zapravo je potpuno neprimeren tvojim godinama i interesovanjima. Inače, generalno, jedna od gorih stvari koje možeš da uradiš kao roditelj je da naturaš detetu sopstvne fascinacije (večite i trenutne).
Goran Vučković Goran Vučković 18:06 16.11.2011

Re: .

Inače, generalno, jedna od gorih stvari koje možeš da uradiš kao roditelj je da naturaš detetu sopstvne fascinacije (večite i trenutne).


This Be The Verse
vishnja92 vishnja92 18:07 16.11.2011

Re: .

jedna od gorih stvari koje možeš da uradiš kao roditelj je da naturaš detetu sopstvne fascinacije (večite i trenutne)

na ti rekomendacija za taj rec.
antioksidant antioksidant 20:21 16.11.2011

Re: .

jedna od gorih stvari koje možeš da uradiš kao roditelj je da naturaš detetu sopstvne fascinacije (večite i trenutne)

свако слово ове реченице ти се позлатило максо
(мада се ич не уклапа у "ја сам те родио ја ћу да те убијем" филозофију "васпитавања"
aleksanadar aleksanadar 23:36 16.11.2011

Re: .

Inače, generalno, jedna od gorih stvari koje možeš da uradiš kao roditelj je da naturaš detetu sopstvne fascinacije (večite i trenutne).


Немам појма шта су Scheme, R и lambda, а и слажем се, у принципу са Максом.

Само бих, донекле, интервенисао. Наше фасцинације - управо зато што су фасцинације - заслужују да буду сачуване, па и пренете млађим нараштајима.

Не - натуране, наравно.
Goran Vučković Goran Vučković 00:11 17.11.2011

Re: .

Само бих, донекле, интервенисао. Наше фасцинације - управо зато што су фасцинације - заслужују да буду сачуване, па и пренете млађим нараштајима.


Naše fascinacije su definitivno bolji deo onoga što (možda) možemo prenesemo deci. Bar u upoređenju sa našim frustracijama.
vishnja92 vishnja92 05:58 17.11.2011

Re: .

pa naravski, ali preneti ≠ naturati
Goran Vučković Goran Vučković 09:39 17.11.2011

Re: .

pa naravski, ali preneti ≠ naturati

Nekako mi se čini da se fascinacije ne mogu naturati. Ako naturaš, biće da su frustracije
antioksidant antioksidant 10:00 17.11.2011

Re: .

Goran Vučković
pa naravski, ali preneti ≠ naturati

Nekako mi se čini da se fascinacije ne mogu naturati. Ako naturaš, biće da su frustracije

ne treba ih ni svesno prenositi
to su lične stvari
definišu individuu (mislim da je 2 u dovoljno)
a ono što bih kao roditelj voleo je da deca mi budu ono što jesu, zbog sopstvenih razloga/fascinacija/frustracija...
Goran Vučković Goran Vučković 10:26 17.11.2011

Re: .

ne treba ih ni svesno prenositi
to su lične stvari
definišu individuu (mislim da je 2 u dovoljno)
a ono što bih kao roditelj voleo je da deca mi budu ono što jesu, zbog sopstvenih razloga/fascinacija/frustracija...

Ne delim tvoj optimizam što se tiče svesnosti. Svesno je mali deo našeg života, pa i odnosa sa decom.

Inače računam da imam još 3-4 godine super zezanja (kao npr. sa ovim Scratch-om), a onda ulazim u onu fazu koju je Mark Tven lepo opisao - postaću jako glup i biti tako jedno 10-tak godina, pa ću onda puno da uznapredujem

A ovom mestu (i Željki B.) imam da zahvalim za neke korisne savete u vezi roditeljstva
antioksidant antioksidant 10:33 17.11.2011

Re: .

Ne delim tvoj optimizam što se tiče svesnosti

немам га ни ја
вероватно сам непрецизан
поента ми је да треба пробати разумети своје пориве у комуникацији (овде је то тема)са сопственом децом
нагласак је на пробати
велики први корак (и последњи могућ, наравно - и ето назнаке колики је мој оптимизам )
иначе, књига је супер
и најава је супер
и ту бих стао
Goran Vučković Goran Vučković 11:08 17.11.2011

Re: .javascript:;

иначе, књига је супер
и најава је супер
и ту бих стао

Olivera Džemjsa treba isto pročitati, knjigu sa naslovom koji je prvi stih ove pesmice "This be the verse" što sam je gore linkovao.
vishnja92 vishnja92 11:29 17.11.2011

Re: .javascript:;

ok, jasno je na sta je maksa mislio - besmisleno je dete nutkati auticima ako ga zanimaju zivotinje i kosmos.

(sto se Z.B. tice, ja njoj posle onih nekoliko ispada o vaspitavanju ne verujem nista, ni generalno ni u pojedinostima. i mislim da sam ovde iscedila iz sebe maksimalnu kolicinu diplomatije i eufemizama, kada je ona u pitanju, pa cu si ustedeti malkice vremena necitanjem tog clanka (sori))
antioksidant antioksidant 11:50 17.11.2011

Re: .javascript:;

besmisleno je dete nutkati auticima ako ga zanimaju zivotinje i kosmos.

није толико бесмислено
друмови су пуни животиња који "возе" аутомобиле

шала. шала...
jasno je na sta je maksa mislio - besmisleno je dete nutkati auticima ako ga zanimaju zivotinje i kosmos.

Goran Vučković Goran Vučković 11:53 17.11.2011

Re: .

(sto se Z.B. tice, ja njoj posle onih nekoliko ispada o vaspitavanju ne verujem nista, ni generalno ni u pojedinostima. i mislim da sam ovde iscedila iz sebe maksimalnu kolicinu diplomatije i eufemizama, kada je ona u pitanju, pa cu si ustedeti malkice vremena necitanjem tog clanka (sori))

Željka jeste malo nezgodan karakter, slažem se, ali knjige su cool. I ona o učenju koju je preporučila kao odgovor na Robinsonovo predavanje je odlična, iako je ova recenzija takođe simpatična - gorilla in the room - ali računam da je to malo druga tema od onoga čime se bavi Vilinham. Jedna je stvar kad poređaš majstorski alat po stolu, a druga je kada pozoveš Izraeljane na put u obećanu zemlju, pa neko stigne, a neko ne stigne.

Mislim da bi bilo korisno da pročitaš recenziju Nurture Assumption, bez sve šale.
vishnja92 vishnja92 12:47 17.11.2011

Re: .

eh, pa nemam ja problem sa nezgodnim karakterima nego sa nakaradnim stavovima :)
ali hajde na poverenje, procitacu. ako budem imala primedbi, ti ces biti kriv

(uzgred - to sto sam onako sasvim netolerantno resena da za neke pojave/ljude/stavove/ovo-ono postanem i ostanem dozivotno gluva-nema-slepa, ne smatram licnim komforom nego obavezom prema sebi, u ovim godinama)
Goran Vučković Goran Vučković 12:50 17.11.2011

Re: .

(uzgred - to sto sam onako sasvim netolerantno resena da za neke pojave/ljude/stavove/ovo-ono postanem i ostanem dozivotno gluva-nema-slepa, ne smatram licnim komforom nego obavezom prema sebi, u ovim godinama)


"You say in your paper that reason is the press secretary of the emotions, the ex post facto spin doctor."

klik

vishnja92 vishnja92 13:06 17.11.2011

Re: .

i tebi jos jednom :)))
nema se vremena, vucko bre. nemam vremena ni godina zivota da proveravam ko to sve po netu nije u pravu :)))

zezam se. mada ne sasvim.
aleksanadar aleksanadar 13:08 17.11.2011

Re: .javascript:;

ok, jasno je na sta je maksa mislio - besmisleno je dete nutkati auticima ako ga zanimaju zivotinje i kosmos.


Слажем се, у принципу.

Али ово "у принципу" оставља ми нешто простора и за сумњу.

Јасно је, рецимо, да дете располаже управо оним реквизитима која га родитељи снабдевају.

Питање избора тих реквизита, стога, ипак остаје отворено.

Могућности су безбројне.

vishnja92 vishnja92 13:24 17.11.2011

Re: .javascript:;

uopste ne moras da ih snabdes svim rekvizitima, dovoljno je da ih u sto vecem broju predocis pa onda pratis reakciju. i tako nekoliko puta u tih par decenija...



Goran Vučković Goran Vučković 13:27 17.11.2011

Re: .

zezam se. mada ne sasvim.

Jasno mi je, naravno - samo, što reče opet JH, "morality binds and blinds".
vishnja92 vishnja92 13:40 17.11.2011

Re: .

ama jok bre.
prvo - prema oooogromnoj gomili stvari/svega-na-svetu uopste ne zelim i ne mogu da se odredim. prema jednom malom (ali zaista mikronski malom) broju mogu/hocu/moram. negde izmedju ta dva se nalazi velika sarena zona svega onoga prema cemu mogu da budem ravnodusna, zainteresovana, ili sto mogu na prvo citanje/gledanje/slusanje da odbacim i da ne brinem preterano da li sam pogresila, jer naokolo postoji jos toliko mnogo zanimacija. hocu da kazem, nemam nameru da sebe i svoje stavove i procene tretiram toliko ozbiljno, to stvara bore a ne poboljsava nista.

tj - neki izbor moras da napravis, a on ukljucuje neizbor svega drugog. i to je tako. a lutanje je zabavno :)

(e ako si me sad razumeo vodim te na pitje prvom prilikom)
Goran Vučković Goran Vučković 13:54 17.11.2011

Re: .

(e ako si me sad razumeo vodim te na pitje prvom prilikom)

Dođeš mi piće
vishnja92 vishnja92 13:57 17.11.2011

Re: .

ok
aleksanadar aleksanadar 11:06 18.11.2011

Re: .

a lutanje je zabavno :)


Јесте!

Да ли је и препоручљиво?
vishnja92 vishnja92 15:02 18.11.2011

Re: .

ne znam, ali je neizbezno :)
Ivan Marović Ivan Marović 15:49 19.11.2011

Super je ovo

Kad pročitam ovo za Apple, drago mi je što sam ostao veran Thinkpadu, iako sam svojevremeno razmišljao da se prebacim na Mac, kad Thinkpad ode Kinezima, bio je to trenutak slabosti i malo peer pressure, ali sam se odbranio napasti i sad mogu da instaliram Scratch.
Goran Vučković Goran Vučković 20:15 19.11.2011

Re: Super je ovo


Kad pročitam ovo za Apple, drago mi je što sam ostao veran Thinkpadu, iako sam svojevremeno razmišljao da se prebacim na Mac, kad Thinkpad ode Kinezima, bio je to trenutak slabosti i malo peer pressure, ali sam se odbranio napasti i sad mogu da instaliram Scratch.

Mac OS X ima, samo iPad/iPhone/iPod nema.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana