Obični životi

MilutinM RSS / 18.01.2008. u 22:19

051015Banat03a.jpg

 

Radoslav Stojanov, radnik "Šinvoza", umro je na protestu u Beogradu, u Domu sindikata, pre par večeri. Njegova kćerka Natalija, pamtiće poslednju rečenicu koju joj je rekao: - Žao mi je, mila, što nismo zajedno proslavili tvoj rođendan.

Njegov kolega Dragan Perić ubio se 31. avgusta. Dragan je umirao sa fabrikom - pričaju njegove komšije. - A, kada je bilo izvesno da neće moći da vrati kredit banci za školovanje sinova, presudio je sebi.

Pre nešto više od dve godine, ubio se i Milija Jovanović. Dva sata pre Milijine sahrane, njegova supruga rodila je sina.

***

Mesar u klanici “BEK”, Radovan Gaborov, umro je u 54 godini - na fabričkoj kapiji, gde je danonoćno dežurao za dnevnicu od 20 i 30 dinara. - Prvo su mu davali ovaj novac za autobusku kartu. Ali, on je išao pešice, kako bi uštedeo i kupio hleb, koji nam je postao glavna namirnica... Onda mu nisu davali ni te pare - priča Radovanova supruga Aranka.

I ona je bila zaposlena u BEK-U, a posle dve decenije rada u teškim klaničkim uslovima, koji su ostavili vidnog traga na njeno zdravlje, zajedno sa suprugom bukvalno se našla na ulici. Aranka je sakupila sve stare porodične stvari i počela da iznosi na pijacu, kako bi prodajom došla do neke pare. - Danima smo gladovali... Počeli smo i da se svađamo, a Radovan je sve to teško podnosio. Onda su mi jednog jutra javili da je umro na poslu. Jednostavno - srušio se na fabričkoj kapiji i na mestu ostao mrtav - priča Aranka.

***

Dragica Simić, udarnica Fabrike auto-delova FAD, pedesetogodišnja metalostrugarka, saznavši da će dobiti otkaz i pored činjenice da je najbolji radnik firme, obesila se 10. aprila 2006. Bila je mašinski tehničar, a 28 godina je u FAD-u radila kao metalostrugar. Nadala se da će je usled njene teške životne situacije (kći Marija na studijama, sin Marko nezaposlen, muž teško bolestan) izbrisati sa spiska tehnološkog viška. Molila je da je ne otpuste, barem dok joj kći ne završi školu, ali, uzalud. Njeno preklinjanje šefovi nisu shvatali ozbiljno. Simićeva je prekratila sebi muke obesivši se o radijatorske cevi u fabričkoj garderobi.

***

Dušan Pavlović (61), iz Valjeva, očajan što nije mogao da dobije zasluženu penziju, ubio se popivši veću količinu lekova za smirenje. Kao podstanar, živeo je sa 29-godišnjim sinom, dugogodišnjim pacijentom neuropsihijatrijskog odeljenju Zdravstvenog centra u Valjevu. U fabrici "Stefil" radio je 40 godina i 31 dan, ali je firma propala. Zbog toga pune tri godine nije imao posla ni plate. Uzeo je radnu knjižicu ubeđen da je stekao uslov za penziju. Želeo je da bar novcem od penzije pomogne bolesnom sinu.

Međutim, u Penzionom fondu rekli su mu da "Stefil" nije uplatio poreze i doprinose za pet godina. Regulisali su tri godine koje su mu nedostajale. Ali, bivša firma nije želela da uplati i za preostale dve. Pomoći nije bilo ni iz Centra za socijalni rad u Valjevu, iako su Dušan i njegov bolesni sin živeli od svega 6.000 dinara mesečno, koliko je sin dobijao kao pomoć.

 

(tekstovi preuzeti iz današnjih Novosti)

 

Sve ove tužne priče govore o običnim ljudima. Živeli su normalne živote, stvarali porodicu, radovali se, sticali i kućili se koliko su mogli. Nisu tražili ništa više od običnog života, dostojnog čoveka.

Imali su nesreću da su im preduzeća nakaradno privatizovana. Nekadašnji giganti, uzorne firme, srušili su se i oni su se našli na ulici. Svi snovi, nadanja, planovi pali su u blato tranzicije.

Ne vrede sada nikakve parole, izgovori, busanja, optuživanja, istraživanja. Njih više nema.

 

Bili su obični ljudi. Nisu tražili ništa više od običnog života, dostojnog čoveka.



Komentari (60)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 22:45 18.01.2008

Šta reći...

Tužno i surovo...
Preporuka..
Jeremija Jeremija 22:59 18.01.2008

Re: Šta reći...

Možda je dovoljno "Slava im i hvala".
MilutinM MilutinM 23:02 18.01.2008

Re: Šta reći...

Pošteno: ja sam zaplakao pišući.

I razmišljao sam da li uopšte treba pisati komentare ali, rekoh, da ne ograničavam...
mikimedic mikimedic 23:41 18.01.2008

Re: Šta reći...

.... treba reci, ali naravno da nije dovoljno, jeremija....
Brooklyn Brooklyn 23:02 18.01.2008

lekcija

mislim da je tu lekcija za sve nas da ne ocekujemo da nam drzava bude roditelj i da u uvek mislimo na worst case scenario.
Djole Djole 23:18 18.01.2008

Tesko je reci ...

... divan tekst, kad govori o tragedijama.
Svejedno svaka cast na izboru teme.
I na obradi iste
nestorijanac nestorijanac 23:34 18.01.2008

Sta vredi sada ?

Ne vrede sada nikakve parole, izgovori, busanja, optuživanja, istraživanja.

Pa, sta predlazete ?
MilutinM MilutinM 23:53 18.01.2008

Re: Sta vredi sada ?

Ovo je pravi komentar. Prosto lamentovanje nad tragičnom realnošću ne vodi ničemu.

Teško je dati odgovor na ovakvo pitanje. Život je surov. Neki procesi se jednostavno ne mogu promeniti. Neke posledice se jednostavno ne mogu izbeći.

Ono što ste, nadam se, mogli da prepoznate iz nekih mojih tekstova je da smatram da bi trebalo da pokušamo da ostanemo ljudi. Jednostavno: ljudi. Da budemo pažljivi, brižni, otvoreni, da podržavamo druge ljude oko nas. Poznate, a takodje i nepoznate.

Sa godinama, shvatam da neke stvari radim instiktivno. Medju ostalim, imam izgleda urodjen (ili stečen) običaj da okupljam ljude, da organizujem aktivnosti koje su baš ovakve: jednostavna druženja običnih ljudi. Njima bih naizgled teško spasao Radoslava, Dragana, Miliju, Radovana, Dragicu ili Dušana. Ali sam siguran da smo mi, koji se nadjemo, barem malo srećniji, opušteniji, mirniji i spremniji da se borimo sa tim surovim životom.
margos margos 23:55 18.01.2008

Re: Sta vredi sada ?

nestorijanac
Ne vrede sada nikakve parole, izgovori, busanja, optuživanja, istraživanja.Pa, sta predlazete ?

Rekao je: ''Njih više nema.''
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 00:34 19.01.2008

Re: Sta vredi sada ?

margos 23:55 18.01.2008 Preporuči | Obavesti moderatora Preporuka: 0Re: Sta vredi sada ? #LinknestorijanacNe vrede sada nikakve parole, izgovori, busanja, optuživanja, istraživanja.Pa, sta predlazete ?
Rekao je: ''Njih više nema.''


Margos, ja mislim da je poenta u tome, sta raditi da nam se ovo ne desava vise u Srbiji. Ja mislim da treba poci od uzroka ovakvih pojava - a to je svakako katastrofalno pogresno uradjena privatizacija. Posledica - milioni ljudi su se nasli na ulici, bez posla i perspektive u zivotu. Da li je ovo moralo da se desi - naravno da nije. Za katastrofalno lose uradjenu privatizaciju, krivicu snose sve stranke u Srbiji, ukljucujuci i inteligenciju Srbije. Ja jos nisam cuo da je iko, ukljucujuci i ovde na blogu, pokrenuo pitanje pogresnog modela privatizacije i pitanje ponistavanje nezakonitih privatizacija, te promenu modela privatizacije. Posledice toga su nam ovakvi slucajevi, kojih ce biti sve vise i vise. Ako se ovim ljudima zaista hoce pomoci, treba se zalagati da se otklone uzroci ovih problema. Kuknjavom i preporukama postovima, kada se dese ovakve stvari - nista nikome necemo pomoci.

Nijedan jedini predsednicki kandidat nije u kampanji ni spoemnuo teme pogresne privatizacije, svi okrecu glave od problema ostecenih i ne nude nista, da se ove greske isprave. Ove se greske moraju ispraviti, inace Srbija nece moci ici napred. 50% ljudi je na ivici egzistencije i u beznadju, bez perspektive za sebe i svoje porodice.

Ljudi su na ulici - a ovde postoji grupa blogrera koja im se podsmeva sto nemaju zube. Nekakva udbaska "elita" dramski umetnici, nabedjeni liberali, lazne demokrate.....Ko je bre blesav da glasa za vas - bolje vam je da se malo uljudite...Zasta i zbog cega i kome treba vasa "utripovana genijalnost"....
margos margos 12:53 19.01.2008

Re: Sta vredi sada ?

Bojane, moja reakcija je bila impulsivna, odgovor na prozivku Nestorijanca, tako sam je doživela.
Najpre, čitam Milutinove textove redovno, i pitanje mi se nije učinilo na mestu, iako se Milutin posle složio da je to pravo pitanje. Meni lično, nimalo nije prijalo - trebalo mi je malo vremena da svarim text, a pogotovo što sam ga pročitala nakon Nastićevog bloga.... sve zajedno me pogodilo i isključila sam računar i otišla u tišinu.

Ovde je i politički i ekonomski toliko mutno, da ja nisam pametna da kažem taj je kriv, a taj je prav.
Pljačka koju zovu privatizacija - počela je početkom devedesetih... Otada, od SPS-a, JUL-a... preko DS-a i DSS-a, gde se po mom mišljenju slio SPS + JUL-ovski kapital otet s početka krize, pljačka se odvija neometano.
Ili nema ozbiljnog ometanja.

Zašto? Najpre zato što su skoro sve političke partije učestvovale u tome i zato što su običan svet stavili (tim novcem) na veliki ringišpil i vrte li vrte... kad ringišpil na tren stane, dok se sabereš i staneš na noge... oni objave novi 'besplatni' krug... još brže i luđe. Vožnja traje...

Ja nisam zaboravila da je do pre neku godinu prelom ruke bio 20 DM, život obićnog čoveka 100, a neka face između 2000 i 5000 DM... naime toliko su plaćali da se odradi posao. Prozivati inteligenciju u ovoj džungli jednostavno nije fer.

A B92 radi! Da si gledao emisiju o privatizaciji 'C marketa' - bilo bi ti jasnije da rade, a meni je jasno da mi ništa nije jasno!

Da ne ponavljam šta su ostali rekli - Čeda, Snežana, BoL, jesen, Milutin...

PS Kada je krenuo povraćaj nacionalizovane imovine, pitam ja mog oca 'Hoćemo li da tražimo naše?' a moj tata odmahne rukom pa kaže 'Ajde bre dete, ako imaš vremena da se s tim zaluđuješ idi pa traži, mene to ne zanima. Živimo na tlu gde čim stvoriš nešto, drugoj generaciji oduzmu... ja sam se s tim pomirio.'
nestorijanac nestorijanac 13:07 19.01.2008

Re: Sta vredi sada ?

Ali sam siguran da smo mi, koji se nadjemo, barem malo srećniji, opušteniji, mirniji i spremniji da se borimo sa tim surovim životom.

Da, tako je, zaista !
Pozdrav !!!!
gorran gorran 23:28 18.01.2008

koga kriviti?

Žrtve režima?
Žrtve sistema?
Ili jednostavno nisu bili dovoljno pametni?
Možda je ovo dobar šlagvort za one čiji je slogan "život je zakon" da u ovom kontekstu objasne na šta zapravo misle...
Unfuckable Unfuckable 23:33 18.01.2008

Surovo

mikimedic mikimedic 23:38 18.01.2008

Preporuka

...kao vrata.
jel si jos u bgd?

Bilo je jos par tekstova na temu obicnih ljudi, onih malih, a i mi smo tu negde. Fenomenalan Dunjicin blog 'in memoriam' o prodavcu novina koji izdaju beskucnici, npr...

E.... svi ovi LJUDI su imali svoje dostojanstvo koje su im oduzeli. Imali veceg zlocina od toga.........

kao ilustracija zlocina nad zlocinima gde je uzimanje dostojanstva onaj vrhunac je ono pitanje sesnaestogodisnjaku iz srebrenice ... pred streljanje... 'da li si pr....'.......... ' i neces...'
eto to me je danas jako potreslo u jednom novinskom clanku.
sta reci.
MilutinM MilutinM 00:00 19.01.2008

Re: Preporuka

Miki, hvala za komentar. Ima bezbroj primera. Mene, recimo, odavno izludjuje pristup izveštavanju (izgleda ipak realnosti) iz Iraka. Dnevne vesti se najčešće svode na to koliko je ljudi poginulo, uglavnom u samoubilačkim napadima ili sličnim okršajima, Ljudi = civila, običnih prolaznika. Ako je cifra manja od 50-tak, onda to nije vest. Preko toga: e, da vidimo o čemu se ovde radi.

A svaki od njih je takodje kao i ljudi iz ovog bloga imao život, snove, svoj mali svet koji je strpljivo gradio.

Eh, živote...

PS Dolazim u ponedeljak uveče, ali sam skoro celu narednu nedelju na putu. Čujemo se
mikimedic mikimedic 23:39 18.01.2008

...za balansere...

Vidis li gde sam to sad, u kom sam dobu?
Cudne mi ptice, da znas, snovima jezde.
Jer, jos sam suvise mlad da mislim o grobu,
a vec sam suvise star da brojim zvezde...

Cujes tisinu, taj zvuk? Prolazi vreme.
Zuji i preti kroz noc, drhti k'o kobra.
Nemoj da nacinjes sad ozbiljne teme,
dodji, skupi se tu i budi dobra...

Pa naspi jos jednu, za vecite krivce,
za balansere,
ne boj se, imam ja prilican cug.
Naspi jos jednu, za umorne livce,
za proletere,
veceras treca smena vraca tudji dug...

Skoro ce svanuti dan, jos jedan praznik.
Svi su ti plavi k'o san, svi su ti isti.
Budis se retko u sest, samo po kazni,
kad moras negde na put ili na ispit...

Pa naspi jos jednu...

Ponekad tragam i ja, za zlatnim runom.
Mozda cu sanjati dim, vatru i celik.
Nisi ti kriva za to, ma volim te puno.
Hajde sad, daj mi pred san poljubac velik...

Pa naspi jos jednu...

Pa naspi jos jednu, za vecite krivce,
za balansere,
naspi jos jednu za moje drugare.

Naspi jos jednu, za umorne livce,
za proletere, naspi jos jednu za trecu smenu...
MilutinM MilutinM 00:06 19.01.2008

Re: ...za balansere...

Miki,

Ovo je pesma koja me još od prave mladosti privlači nekom posebnom magijom. Hvala na podsećanje. Evo i youtube verzije
.

...za umorne livce, za proletere...

Oteraćeš me u D-mol.
margos margos 23:52 18.01.2008

.....

saznavši da će dobiti otkaz i pored činjenice da je najbolji radnik firme,


Milutine...a one devojčice u vrtiću se pobile koja ima veći bazen... kako ne zaplakati?
angie angie 23:59 18.01.2008

drzava i drushtvo

su duzni da brinu o svojim gradjanima, da bi uopshte bili smisleni.

Korumpirana i kriminalizovana Srbija ne ispunjava ni minimum obaveza za ispunjenje bazichnih prava gradjana.

Strashno, tuzno i nedopustivo.
Unfuckable Unfuckable 00:12 19.01.2008

Re: drzava i drushtvo

al zato pregojeni kandidati obećavaju da će biti bolje, ne zaboravimo to !

Unfuckable The Zwei Kandidatten In Kukuruzenn Hunter
(copyright by Mungos The Hunter Too )
shure shure 00:19 19.01.2008

Tuga..

bili su moji sugradjani i mada ih nisam poznavao,duboko saosecam sa bolom njihovih porodica.
Zrenjanin je nekada bio perspektivan industrijski grad.A sada....
Hvala Vama na podsecanju i naravno preporuka
Miodrag Cvejin
jesen jesen 00:40 19.01.2008

Re: drzava i drushtvo

...ovde niko ne brine o gradjanima....Price iz ovog posta su me potresle ali posto i sama poznajem ljude koji su zrtve tranzicije nista mi nije "cudno".....Imam prijatelje koji su zavrsili fakultete i ostali bez posla u "najgore vreme"...deca treba da se skoluju, do penzije jos ima da se radi a svuda im kazu da su matori da bi ih zaposlili....Prinudjeni su da rade sve i svasta da bi preziveli ali zato bivsi i sadasnji ministri, pozicija i opozicija formirali su posebnu klasu kojoj je mnogo dobro...evo pre neki dan pise u novinama da bivsi ministar energetike Novakovic kupuje IMR...bas jednu od tih propalih fabrika u kojima je gomila ljudi unesrecena....Odjek u javnosti nikakav...niko se ne pita odakle coveku pare......Pored toga, ovde je glavni posao bankarski....jes da odavno ne putujem kao nekad ali ne secam se da sam bilo gde videla toliko banaka...na svakom cosku banka kao devedesetih piljarnice...Srecnici koji rade u tim bankama ulaze ujutru ali ne znaju kada ce da izadju....naravno, plata je za osmocasovno radno vreme.......itd......ali o tome se ne govori, svi cute zadovoljni sto imaju posao jer znaju da ga mnogi nemaju.........
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 00:16 19.01.2008

Tuga i cemer :((

Nisu tražili ništa više od običnog života, dostojnog čoveka.


Najgore od svega jeste sto ljudi koji su u slicnoj situaciji, kojima preti da nepovratno zakorace u tranziciono zivo blato, mogu jedino drzavi da se obrate za pomoc, za zastitu, za zahtev za postovanjem zakona i propisa. A drzava nedosrasla, nezainteresovana, korumpirana...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:34 19.01.2008

:-/

Pre nešto više od dve godine, ubio se i Milija Jovanović. Dva sata pre Milijine sahrane, njegova supruga rodila je sina.

i ovo;
A, kada je bilo izvesno da neće moći da vrati kredit banci za školovanje sinova, presudio je sebi.

i ovo;
Dragica Simić, udarnica Fabrike auto-delova FAD, pedesetogodišnja metalostrugarka, saznavši da će dobiti otkaz i pored činjenice da je najbolji radnik firme, obesila se 10. aprila 2006. Bila je mašinski tehničar, a 28 godina je u FAD-u radila kao metalostrugar. Nadala se da će je usled njene teške životne situacije (kći Marija na studijama, sin Marko nezaposlen, muž teško bolestan) izbrisati sa spiska tehnološkog viška. Molila je da je ne otpuste, barem dok joj kći ne završi školu, ali, uzalud. Njeno preklinjanje šefovi nisu shvatali ozbiljno. Simićeva je prekratila sebi muke obesivši se o radijatorske cevi u fabričkoj garderobi.


ovo mi je heavy. mislim, sve je tragicno ali...? podseca me na jednog lokalnog heroja koji se, nemogavsi da vrati dug, obesio u garazi ostavljajuci zeni sa dvoje dece sve svoje probleme.

ne zelim da me se shvati ozbiljno ali kako je ona pomogla svojoj porodici ako se ubila? meni takve zivotne price bude revolt! znaci nema kintu da vrati dug za skolovanje sina i on se obio, citaj, ostavio dug sinu...?? ili ce sin sa morati i da prekine skolovanje i da vraca tatin dug?? ili ce banka da im oduzme stan/kucu zbog duga pa ce sin da jos i da bude na ulici??
ne kapiram. sorry milutine ali ja sam besna na takve ljude.
MilutinM MilutinM 00:38 19.01.2008

Re: :-/

Potpuno se slažem da je ovakav odlazak u stvari bežanje. Mislim da ja to ne bih nikada uradio.

Ipak, ovo je drugačije od primera koji znam kada je tip ostavio 70.000 maraka (ondašnjih) duga na kocki i ubio se. To je izdaja.

Ovo mi više liči na predaju. Valjda ljudi misle da su barem sebe skinuli sa nečije grbače.
angie angie 00:43 19.01.2008

Re: :-/

Potpuno se slažem da je ovakav odlazak u stvari bežanje. Mislim da ja to ne bih nikada uradio.




Nisu svi ljudi isti, nemaju svi itu snagu, a ovo su neprirodne okolnosti sa nametnutim teretom .
Druga stvar, vecina je dogurala do nekih godina nauchivshi samo na jedan model u kome se potrishila sva zaliha energije i oni su iz ochaja, a ne slabosti pribegli najstrashnijoj odluci, jer drugachije nisu umeli da zive.
jesen jesen 00:58 19.01.2008

Re: :-/

....bas tako angie, nisu svi ljudi isti i nisu svi sposobni da se prilagodjavaju novim situacijama posebno oni koji su zagazili u neke srednje godine....Ja imam komsije koji nemaju neke narocite kvalifikacije(skolske) ali su se vrlo lepo "snasli" tj prilagodili novonastalim okolnostima i zive vrlo pristojno...a ovi moji "gore" pomenuti prijatelji jos uvek jedva prezivljavaju i jednostavno se ne snalaze......
MilutinM MilutinM 00:59 19.01.2008

Re: :-/

Blog je o običnim ljudima koje je pojeo život. Ali, kada smo već načeli temu, evo delova teksta koje nisam preneo a odnose se na samoubistva:

- Nama se nije žalio - govore oni. - Ali jeste drugima. Tek kada se dogodila naša tragedija, saznali smo o tome. Govorio je: ovakav život ne mogu da podnesem, ostalo mi je samo da se ubijem. E, da smo znali, možda smo mogli nešto i da učinimo.

***

- Ukinuli su im sve, prevoz, niotkud dinara. Putovao je, snalazio se kako je znao, često je pešačio svih 30 kilometara. Verujem, to mu nije teško padalo, ali jeste to da posle toliko godina koje je ostavio u fabrici dospe da mora da pozajmi. To je, za domaćinske sinove, najteže. To je kao smrt. I naš Duda, izabrao je - smrt.

***

- Dragica je samoubistvo nagoveštavala direkciji i kolegama danima unapred. Nekoliko dana pre tragičnog i tužnog događaja, Dragica je prošvercovala pored obezbeđenje pola litra rakije za drugare, a za sebe je iz torbe izvadila konopac.
- Popijte za moju dušu. Ovim konopcem ću sebi prekratiti muke - rekla im je Dragica.



Jauke ovih ljudi nismo uspeli da prepoznamo. Sve dok nije bilo kasno
milosib milosib 01:07 19.01.2008

Re: :-/

ne kapiram. sorry milutine ali ja sam besna na takve ljude.

Ne morate da razumete, ali saosećajte. Nemaju svi potrebnu snagu za šibu života.

P.S. Gosn Milutine preporuka za tekst.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 07:40 19.01.2008

Re: :-/

Ne morate da razumete, ali saosećajte.

to što je beba rekla da je besna ne znači da ne saoseća. a, ako malo okrenemo, da li je saosećanje dati nekom dnevnicu od 30 dinara?
problem koji svuda vidim je umor ljudi. nespremnost da ideš dalje, probaš da promeniš i utičeš na svoj život. očekivanje, naspram akcije (bilo kakve).

naravno, otud i pitanje - šta činiti?
poznajem ženu kojoj je muž poginuo kada je njenom sinu bilo samo 2 godine. od porodice nije dobila nikakvu pomoć. ostala je sama. radi više poslova, neki od kojih su možda degradirajući, ako se uzme u obzir da čistite tudje kuće. ali, njen sin danas završava fakultet, a ona ima unuka od 2 godine.

da me se pogrešno ne bi shvatilo - roditelji i mog muža i moji su otpušteni kao tehnološki višak.
MilutinM MilutinM 08:31 19.01.2008

Re: :-/

Kada nam je otac umro, imao sam 10, mladji brat 8, a stariji blago hendikepirani 19 godina. Majka je bila borac i uspela je da nas odgoji i "izvede na pravi put". Srećom, uz podršku porodice. No, ipak je to bilo drugo vreme. Ovo danas...
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:10 19.01.2008

Re: :-/

drugačija vremena.
naravno.
ovo što napisah je samo asocijacija nakon čitanja teksta i komentara.
dečak iz moje priče je odrastao u ovo tranziciono vreme. (sada mu je negde 25 god)
mene zakačilo više tih vremenskih kovitlaca. faks upisala 93. roditelji su radili u propaloj firmi (oboje u istoj - worst case scenario). sećam se njihovih razgovora, iz kojih sam zaključila da je firma počela da propada mnogo ranije, tj. u vreme kada su oni još uvek (starosno gledano) mogli da krenu iz nekog drugog početka, ali nisu. ostali su do samog kraja.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:50 19.01.2008

.............

preporuka. ne mogu da vise nista napisem
mikimedic mikimedic 01:02 19.01.2008

Nebo nad Zenevom...

... je oblacno, gusto... ali za neverovati da je jedan dobar deo potpuno vedar i jasno kao dan se vidi pun mesec i zvezde.......ne treba reci sta se zeli... ali ima veze sa ovom temom...

Da li je Jan Palah uzaludno izgubio svoj zivot?

Na Bogojavljensku noć...
Olba se dotače, lome se pogače, a venci smokava i mali zlatni praporci se pokače
U prednjoj sobi mog baće...
Čudo je navike moć...
Kao pod zastavom, društvo se sastalo, pod istom ikonom za dugim švapskim astalom
Što pamti svadbe i daće...
Uglavnom gostujem kod kuće, al moju narav pamte tu...
Brbljaju svašta pred svanuće...
Al čak ni pripiti, ni da pomenu nju...

Na Bogojavljensku Noć...
Pobožne pesmice, sveće i kresnice, i uvek metu odveć onih glupih grožđica u česnice...
Al to je tako, i amin...
Strašna je prošlosti moć...
Prate me duhovi, ko gladni vukovi...
A moje vreme tinja kao stari trupac bukovi...
Još jutros gurnut u kamin...
Ruža je pupila na mrazu...
I, što bi rekao moj kum: vuče te đavo na tu stazu,
A ispred sebe imaš dobri stari izlizani drum...

Nikad ne pričaju o njoj... A ja se ne raspitkivam...
Ukrstim politru i noć... I na taj krst se, tu i tamo, prikivam...
Već me i Dunav pretiče... Moja me senka spotiče...
Al ništa mi se ne tiče... I malo šta me pomera i dotiče...
Sem, katkad, Nje...

Na Bogojavljensku Noć...
Vašar starudija...
Banda sa studija...
Profesor ruskog, Šveroš, Doktor, Paor i Opštinski Sudija...
I svi smo na "Pomoz' Bože"...
Silna je ljubavi moć...
U jutra besana još dođe nezvana, i kao provalnik mi pretura po mislima i pesmama...
Al' to je sve što mi može...

ivana23 ivana23 01:14 19.01.2008

Za sve njih...

ceda_urosevic ceda_urosevic 02:19 19.01.2008

Ja sam besan i smoren

MilutinM
Sve ove tužne priče govore o običnim ljudima. Živeli su normalne živote, stvarali porodicu, radovali se, sticali i kućili se koliko su mogli. Nisu tražili ništa više od običnog života, dostojnog čoveka.




MilutinM
Imali su nesreću da su im preduzeća nakaradno privatizovana. Nekadašnji giganti, uzorne firme, srušili su se i oni su se našli na ulici. Svi snovi, nadanja, planovi pali su u blato tranzicije.



I, sta cemo sad?
Ja bih da uperim prstom u nekoga. Ja bih da se kazne odgovorni.
To bi pruzilo bar kakvu-takvu satisfakciju porodicama i ozaloscenima.


Bojan Zdravic Bojan Zdravic 02:28 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

ceda urosevic
I, sta cemo sad?
Ja bih da uperim prstom u nekoga. Ja bih da se kazne odgovorni.
To bi pruzilo bar kakvu-takvu satisfakciju porodicama i ozaloscenima.

Jeste, ali svi cute i ne smeju da kazu parvu stvar, ili nece da kazu. Mnogima odgovara situcija, zasto bi je menjali nije im u interesu. Najvise krivim inteligenciju Srbije, za sve sto se desava. 50% ljudi je na rubu egzistencije, a to niko ne spominje.

Inteligencija Srbije vidi sta se desava, ali cuti, niko ne otvara temu pogresnog proces privatizacije. Opozicija je po svemu sudeci napustila zemlju, ostali su oni koji ce da cute i prihvate status quo. Izvinjavam se, nisam hteo da budem neprijatan - ali ovo je po svemu sudeci istina, ne znam kako da je kazem na drugi nacin
ceda_urosevic ceda_urosevic 04:06 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Ne bih da zvuci pateticno, ali - krivi smo mi. Ne samo mi, ali svakako snosimo deo odgovornosti. To sto ja sad ovo kucam me ni malo ne lisava mog dela odgovornosti, koji je minimalan u odnosu na drzavu.

Kriva je vlast, krivi su ministri i njihovi pravi poslodavci (ako neko i dalje gaji iluziju da smo mi (gradjani) gazde ministara, onda sam ja Milka Canic), oni treba da odgovaraju za stanje u drzavi, ne inteligencija.

Inteligencija je tu da kritikuje, da se organizuje i vice, da utice na vlast i da je vlast pritom uvazava. Ja bih voleo da mi imamo inteligenciju koje se vlast plasi, ali ne zivimo u takvom drustvu. Uticaj mislecih ljudi u odnosu na vlast je mizeran. Sto ne znaci da treba da se svi samoubijemo ili zapalimo odavde.

Za drugacije stanje u drustvu treba nam inteligentnija i postenija vlast .

A za to je, bojim se, potrebno prvenstveno inteligentnije biracko telo. Koje ova zemlja, videcemo u nedelju - nema.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:24 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

ceda urosevic
Inteligencija je tu da kritikuje, da se organizuje i vice, da utice na vlast i da je vlast pritom uvazava


Upravo na to sam i mislio u moja 2 prethodna komentara. Ali inteligemcija cuti, ne kritikuje, ne vice, ne utice na vlast - ne spominje uzasno lose i pogresno izvrsenu privatizaciju, ne spominje pogresan model privatizacije, ne spominje krsenje zakona otimacinu i pljacku u procesu privatizacije. NIKO!!! Niko ne pominje da se pogresne privatizacije poniste, niko ne govori da su rezultati privatizacije katastrofalni po milione ljudi. Niko ne spominje da ti ljudi zive u bedi. Na drugoj strani imamo DB tajkune koji su krsenjem zakona stekli basnoslovan kapital. Niko ne trazi da oni budu sankcionisani zbog tog krsenja zakona. INTELIGENCIJA CUTI!!!!

Inteligencija treba da utice na formiranje misljenja u javnom mnjenju. Pasivnoscu i cutanjem inteligencija postaje saucesnik pogresne privatizacije i beznadja u kojem zive milioni ljudi u Srbiji. Pasivnoscu i cutanjem, inteligencija daje kredibilitet i time postaje indirektni saucesnik jedne ogromne pljacke, koja se odigrala u procesu privatizacije. Da li ste videli bilo koga na ovom blogu, koji bi trebao da bude btw nekakva koncentracija i reprezentativni uzorak inteligencije Srbije, da je spomenuo bilo sta od ovoga. Ja sam jedina budala koja pise ovde o tome evo vec 12 meseci, svi se nesto sklanjaju i beze od mene kao da sam budala. Sta je bre ovo ovde, sve neka utripovana elita, dramskih pisaca, laznih demokrata i laznih liberala.

Ovo mesto ne treba da bude mesto gde ce politicke stranke da skupljaju politicke poene, gde ce se prepucavati sa politickim protivnikom, mesto gde ce razmazene primadone da pricaju o sebi i svojim Lunama i Mazama, sarmama i bananama, mesto gde cemo gledati i trpeti prenemaganja politicara i njihove nezalecene komplekse vise vrednosti. Idite bre u pozoriste pa tamo glumatajte i prenemazite se, ovo treba da bude mesto gde ce inteligencija da formira javno mnjenje Srbije.

Aaaaaaalo bre, skinite te lazne maske, pola Srbije vam je gladno i u bedi, ljudi nemaju sta da jedu, gladni i prezaduzeni izvrsavaju samoubistva - dok tripujte neku elitu. Postavite prave i aktuelne teme Srbije na diskusiju OVDE, ne krijte se i ne sklanjajte glavu od problema, oni su tu i ostace tu - koliko god da ih ignorisete. Vicite, derite se, kritikujte, trazite ponistavanje privatizacija, trazite denacionalizaciju, trazite ukidanje UDB-e, otvaranja dosijea, lustraciju, trazite preispitivanje porekla kapitala SVIH tajkuna, trazite novi model privatizacije, trazite rusenje ovog KGB-ovskog rezima. Nista od ovog inteligencija ne trazi i ne spominje

Beda, nemastina, nepravde, krsenja zakonitosti i lopovluk su ogromni - a i nteligencija cuti:((( Postavio bih samo pitanje, cutite li iz straha ili iz koristi?

Pozdrav inteligenciji Srbije
ceda_urosevic ceda_urosevic 06:27 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Bojane, slozicete se da je blog po definiciji nesto sasvim drugo od onoga sto biste Vi voleli da bude. Ne, ne kazem da mi smeta ideja, naprotiv, ali da nije malo preterano to ocekivati?

Drugo, ne slazem se sa Vasim kritikovanjima "elite" na blogu i Vasim vidjenjem stvari u vezi sa nekim autorima odavde.

Trece, ne mozete poreci da inteligencija o kojoj pricate ipak postoji. Pescanik, na primer. Ok, prihvatam - u Pescaniku govore i ljudi iz politike, politike za koju se i ja zalazem kao gradjanin ove zemlje.

I jedan od bitnijih razloga mog podrzavanja Pescanika i LDPa jeste sto u tim snagama prepoznajem intelektualnu elitu naseg drustva i njenu snagu, koja dok je van vlasti, - ne opredstavlja veliku opasnost po one koji su od ove drzave napravili ovo sto su napravili i prouzrokovali probleme koji vladaju ovim drustvom decenijama u nazad, a koje ste gore nabrojali.

I na kraju, nista. Pozdrav
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 08:35 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren


Postovani Cedo, inteligencija postoji - mada skroz neaktivna. Ako je vrh te slobodoumne inteligencije Pescanik, dozvolite mi da kazem da mislim da je Pescanik isuvise mlaka i jalova prica opoziocije Srbije. Pescanik se bavi beskrajnim kritikama, bez nudjenja resenja za probleme, licnim kritikama politicara Kostunice, Tadica, njihove kohabitacije....Pescanik se razvodnjava, kao i taj LDP na potpuno nebitne stvari, koje nista nece resiti u nezavidnom polozaju, kako mnogobrojne ugrozene populacije Srbije, tako i same Srbije.

Izvolite molicu lepo, prave teme za Vas Pescanik, sto sam gore napisao
Vicite, derite se, kritikujte, trazite ponistavanje privatizacija, trazite denacionalizaciju, trazite ukidanje UDB-e, otvaranja dosijea, lustraciju, trazite preispitivanje porekla kapitala SVIH tajkuna, trazite novi model privatizacije, trazite rusenje ovog KGB-ovskog rezima. Nista od ovog inteligencija ne trazi i ne spominje


Dosta je bilo te sminke i kozmetike, praznog prepucavanje i kritikovanja. Inteligencija Srbije treba do pokrene ove sustinske stvari, a ne da se bakce sa trivijalnostima - da li Kostunica spava do podne, da li je obavesten, koliko ima macaka, zasto Tadic sa njim kao takvim kohabitira, blablabla.....da li je Velja pijan tralalalalalala. Ovo je sve presipanje iz supljeg u prazno.

Pescanik je zapravo kritikovanje vladajuce garniture, ne rezima. Gledajuci sa strane, Pescanik mi izgleda zapravo, kao da jedna struja u DB-u hoce da zemni drugu struju u DB-u.

Ako ste prava opozicija ovom rezimu trebalo bi raditi konkretne-sustinske stvari, ponavljam:

Vicite, derite se, kritikujte, trazite ponistavanje privatizacija, trazite denacionalizaciju, trazite ukidanje UDB-e, otvaranja dosijea, lustraciju, trazite preispitivanje porekla kapitala SVIH tajkuna, trazite novi model privatizacije, trazite rusenje ovog KGB-ovskog rezima. Nista od ovog inteligencija ne trazi i ne spominje


Pozdrav
MilutinM MilutinM 08:41 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Nekako, podržavam vas obojicu i mislim da govorite isto. Samo Bojan sa više srdžbe i besa, a Čeda hladnokrvno.

Mislim da je problem i što je inteligencija dovedena u tragičnu situaciju da se bori sa goli život. Ili se kao neki predaju - mislim prodaju za male pare sumnjivim mecenama. Ima pametnih i angažovanih ljudi, ali ih je nedovoljno da se napravi kritična masa koja će dovesti do promene. Stoga se slažem da je i ovaj blog koristan i doprinosi, malo po malo, podizanju svesti i pokretanju akcije.
ceda_urosevic ceda_urosevic 08:59 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Inteligencija je sama kriva sto je u polozaju u kom jeste. Ne slazem se sa Bojanom u tome sto, verovatno zbog tog zivca koji mu igra kada govori o inteligenciji, izjednacava nesto sto se ne da izjednaciti. Ja sam takodje razocaran nikakvim ucinkom mislecih ljudi ove drzave, a da pritom to nisu ovi na vlasti ili u opoziciji tj. da nisu stranacki obojeni, da se tako popularno izrazim.

Sagovornici Pescanika, pa izuzmite politicke licnosti ako bas toliko smetaju, jesu inteligencija koja govori ili vice, ukazuje i konstruktivno kritikuje. Treba slusati Pescanik, pri tom ne lepeci mu in advance etikete poput izrecenih gore.

Problem u vezi sa Pescanikom, kao i sa ovim blogom, cini mi se, jeste u tome sto on ne dopire dalje i dublje u drustvo. Slazem se sa tezom: malo, po malo - ali uporno donosimo zakljucke koji pokazuju da nesto mora hitno da se promeni. Sada i ovde.

I opet se vracam odakle sam i krenuo. Politicka elita. Nema nama konstruktivne inteligencije niti kritike dok imamo vlast kakva je sada. Ne znam za primer da je inteligencija ustanovila obrazac ponasanja u drustvu, a da nije bila direktno ili indirektno ukljucena u vlast preko koje, tek moze da ima uticaj koji mi ovde prizeljkujemo.

Pozdrav Milutine i Vama Bojane.

P.S.
Da li jos neko gleda sta Janko radi Federeru?!
MilutinM MilutinM 09:16 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Da li jos neko gleda sta Janko radi Federeru?!


Ne da gledam, nego mi srce igra. Janko je stvarno lav. U najavi meča na Eurosportu, Mats Vilander je rekao nešto što se slobodno na sprski može prevesti kao "momak je pozitivno lud i ako se otkači sve je moguće". Nadam se...
ceda_urosevic ceda_urosevic 09:19 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

E, a ovde socijala, na eurosportu preko pitaj Boga kog kablovskog operatera, nicim izazvano se izgubio ton.
Ali, zato - RTS2. Vrh brate. Jes' da je slika malo mutna u odnosu na Eurosport , al' je nase. Bice zanimljivo do kraja...
MilutinM MilutinM 09:23 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Aaaaaaaaaa,

dobio još jedan set! To Janko - do kraja.
mikimedic mikimedic 11:19 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Auf..... infRakt. Moracu do kantonalne... e Janko Janko...
Unfuckable Unfuckable 11:21 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

mikimedic
Auf..... infRakt. Moracu do kantonalne... e Janko Janko...


...ovo je bilo blizu. Jako blizu.
Roger će imati šta da sanja noćas...
Spiridon Spiridon 12:03 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

Pošteno: ja sam zaplakao pišući.


ima da se nacekas u kantonalnoj bolje idi u Grangette =]
dragan7557 dragan7557 20:08 19.01.2008

Re: nije off topic

Stoga se slažem da je i ovaj blog koristan i doprinosi, malo po malo, podizanju svesti i pokretanju akcije.


Bochum Germany,
AP 15 januar 2008

Nokia cell phone proizvođač zatvara proizvodnu jedinicu u ovom nemačkom gradu i ostavlja 2.300 zaposlenih
bez posla. Sa još oko 2.000 ljudi u ovom gradu (dobavljači itd.) cifra ljudi koji će ostati bez posla je preko 4.000.
Nokia zapošljava oko 130.000 ljudi širom sveta a razlog zatvaranja proizvodne jedinice u Bochumu je PRESELJAJ
PROIZVODNJE u deset puta jevtiniju Rumuniju.
Prema nemačkoj štampi Nokia je od države (Nemačke) za otvaranje filijale Bochum dobila oko € 100.000.000
subvencije. Koliko i da li je dobila za ovaj projekt od EU je obavijen velom tajne kao i subvencije koje će "demokratska Rumunija" dati ovom "sposobnom" igraču po zakonima tržišta.Istu ideju u Srbiji prodaje i ministar M.Dinkić i sadržana je u tvrdnji da će da plati (u ime naroda) investitorima da dođu u Srbiju.

Milton Fridman (Čikago škola) ekonomije po čijem receptu se privatizuje i srpsko društvo je sadržano u konceptima kako demokrata tako i drugih, mada je u pitanju neo liberalni koncept društva (otvoreno društvo)
koji u Srbiji javno najviše promoviše LDP Čedomira Jovanovića.

Od zaposlenih u Noki-i zavisi prema saopštenjima vlasti oko 20.000 ljudi a slike koje se pojavljuju na televiziji
i štampi su prosto mučne i jezive.
Korporativna država (Noki spada u vodeće svetske korporacije trans-nacionalnog karaktera) nema mogućnosti da se suprotstavi ovakvim nemanima jer su jače, a ni zakonodavstvo ne daje političarima (ako nisu korumpirani) mogućnost da bilo šta urade na socijalnoj pustoši koje ovakvi svetski probisveti za sobom ostavljaju.

Neo liberalni koncept društva i u ostalim EU državama je za sobom ostavio pustoš i samovlašće te Nemačka koja još uvek nije podlegla zahtevima za liberalizmom (izuzetno snažni sindikati i socijalisti u vladi),predstavlja još bastion borbe protiv zla zvanog neo liberalizam.

Srbi još nisu lumpen proleteri ali ova situacija neće dugo trajati. Modernizatori Srbije su počeli sa privatizacijom industrije a završiće sa beskrajnom socijalnom tenzijom koja je već sada vidljiva na svakom koraku.

dragan7557 19 januar 2008
mikimedic mikimedic 20:43 19.01.2008

Re: Ja sam besan i smoren

'Oklen si ti Spiridone?...:)
dunjica dunjica 15:56 19.01.2008

Ovo su bili ljudi

s licem, imenom, životnim pričama, bliskim ljudima kojima su bili važni i koje su voljeli. Na kraju su završili kao kolateralna šteta tranzicije. Cinično. Surovo.

Počivali u miru.
mariopan mariopan 00:16 20.01.2008

Re: Ovo su bili ljudi

Ja samo citam i udaram preporuke. Svi su komentari na mestu ali neki zasluzuju da se malo bolje razjasne.

Brooklin , ne ocekuje niko da mu drzava bude majka i da mu razresava bilo koji problem , nije to tako ovde. Ocekuju ljudi koji su radili 40 godina i skidali im sa plate doprinose za penziju , da tu penziju i dobiju...to nije njihova krivica ni malo. e jadne penzije su jedini novac kojim se cesto izdrzava cela porodica , skoluju deca i placaju racunu. Cak i kada je dobiju oni ce sigurno gladovati pa zamisli kako je kada je neko ne dobije? Najgore je sto su ljudi koji su tako dugo radili u losim uslovima tada vec stari (65 godina) cesto bolesni i nesposobni da jos nesto rade i zarade pa da prezive dok se ta rasomonijada sa njihovim pravima ne razresi.

Razumem i BOL koja je ljuta sto ljudi podignu ruku na sebe , sto se ne bore i dalje jer odustajanje od zivota cesto taj zivot pogorsa bas onima kojima je trebalo da se omoguci to skolovanje i bolji zivot...ali neamju svi ljudi istu zivotnu snagu..potrosili su je ...lagali su ih mnogo,,nadali su se samo maloj i skromnoj buducnosti i onda kada sve to propadne , nemaju nikoga pored sebe da im kaze lepu rec utehe. Ovde su ljudi zombirani...predugo traje agonija oko polovine stanovnika ove zemlje. Netacni podaci koje nekakva statistika izlaze javnosti da ispegla obraz nasih politicara doprinosi da se stekne utisak da od ljudi zavisi da li ce da rade i da imaju ili ce da kukaju i nemaju. Taj izbor uopste ne postoji. Oni koji bi mogli da utese one slabije i sami su ocajni i ne primecuju tudju muku jer imaju svoju istu takvu. zato ja razumem ovaj poziv da budemo ljudi i da se nadjemo jedni drugima u nevolji , makar lepom recju onda kada to treba nekome , eko vec ne mozemo bolje.

Kada pogledamo ko je sev bogat u srbiji , to su sve politicari i njima bliski ljudi . Kako su bas oni sedeli u skupstini sve ove godine , doneli su niz zakona ( pa to i danas rade ) da se ta pljacka cele zemlje obavi " po zakonu " i da im buduca Vlada koja dodje ne moze uzeti ono sto su tako stekli. Sve je po zakonu !

Tako su nama svima skidali ne mali novac da se kupe stanovi a te stanove dobijali su vecinom direktori i poneki radnik. ko nikad nije dospeo na te liste morao je sam da se snadje i mnogi su zidali kuce , odvajali od usta svoje dece i usput papreno placali razne dozvole drzavi a njihov novac je zavrsio u kvadratima onih koji su danas bogati ljudi. Konkretno i moj supru i ja smo u peziji i ukupna suma koja je nama uzeta bila bi dovoljna za bar jedan stan. To se na zpadu zove pljacka i ne bi proslo a da se ne vrati sa kamatom, jer nas cak nisu pitali da li hocemo ili necemo taj novac da damo..uzeli su ga.Pa se ti ljudi , ogoljeni i opljackani nadju na ulici , bez posla , gladni , smrznuti..

Evo i sada se denacionalizacija odlaze , ali se zuri da se rasproda i ono malo sto jos nije jer nekome treba da "zakljuci dobar posao " a pravim vlasnicima je novac obecan IZ BUDZETA, Taj budzet punimo mi svi , odatle se vec vraca novac za opljackanu staru deviznu stednju umesto da se oduzme imovina onima koji su ttu stednju , raznim privilegijama koje su imali jer im je rezim to omogucio . strpali u svoje dzeove. To vracamo svi mi i postajemo jos siromasniji. Kada prodaju tudje pa restituciju bace na nasa ledja bicemo jos siromasniji.....to sve rade nasi politicari , svesno i namerno jer njihove stranke finansiraju bas ti bogati ljudi i tako se vrtimo u krug- oni su sve bogatiji mi smo sve siromasniji. Bice jos gore ako se tome ne stane na put i to odmah.

Izvini Milutine na opsirnom pisanju ali o malim ljudima retko ko pise , hvala ti sto si nas podsetio da treba samo da budemo ljudi. Pozdrav.
gorran gorran 01:00 20.01.2008

Re: Ovo su bili ljudi

to sve rade nasi politicari , svesno i namerno jer njihove stranke finansiraju bas ti bogati ljudi i tako se vrtimo u krug- oni su sve bogatiji mi smo sve siromasniji
ko ono lepo reče "dali kozi da čuva kupus" ))
Samo taj nije mislio na ovu kozu... Mislio je na vremena kad su kupus čuvali ovi što se danas vešaju...
Out of Beirut Out of Beirut 12:25 21.01.2008

Privatizacija - imam pitanje

Ja mislim da treba poci od uzroka ovakvih pojava - a to je svakako katastrofalno pogresno uradjena privatizacija. Posledica - milioni ljudi su se nasli na ulici, bez posla i perspektive u zivotu. Da li je ovo moralo da se desi - naravno da nije. Za katastrofalno lose uradjenu privatizaciju, krivicu snose sve stranke u Srbiji, ukljucujuci i inteligenciju Srbije.


Ja nisam iz Srbije i ne zivim u Srbiji, ali znam da je Bozidar Djelic pre 4 godine u Profilu izjavio:

"Želimo da napravimo najbolju zemlju u tranziciji, nego čak i pride. Nastojaćemo da izbegnemo greške, koje su u istočnim zemljama počinjene u tranziciji, jer u to krećemo praktično poslednji. Prva greška koju smo izbegli – to je da nismo krenuli u češki model privatizacije [...]

Kroz privatizaciju se prevashodno traže investicije, menadžment, nove tehnologije, tržište. Međutim, kroz proces privatizacije se unapred može nazreti slika buduće zemlje i buduće privrede. Zato nije uvek interes da se izvuče maksimalna cena – ma ko bio kupac, ili pak da se traži vlasnik – ma kakav bio.[...]

To je ta greška koju ne smemo da napravimo – da ispustimo celu jednu socijalnu grupu, od penzionera, domaćica, i ljudi koji žive od budžeta, nekih radnika, u firmama kojima trenutno ide loše.
Nismo baš toliko glupi, da bi sami stvorili prostor i političku šansu za mešetarenje i populizam, koje smo gurnuli zauvek u prošlost.

Ova ekipa nije tu u prolazu, da sve rasproda, uzme provizije i nekud pobegne. Ja ću se prvi pokupiti, ako ustanovim da se tim putem krenulo ovde, kao nekad u Rusiji.
Ne – ne – ja imam 36 godina, i šta će mi to. "


Ja ne znam kako da usaglasim ono sto vi kazete sa onim sto je Djelic govorio 2003. Sta mislite:
Je li on ispao malo naivan -ili mnogo, je li smatrate da on nije bio sasvim -hm- principijelan, ili mozda vi govorite o privatizacijama pre 2001, ili ste mozda vi kao obicni gradjani neuki i ne razumete slozenost tranzicionog procesa? :)

Ovo je malo zadocnela reakcija s moje strane - blog je od pre tri dana i sada sve posetioce zanimaju izbori,

Ali stvarno me zanima ovo pitanje. I veoma je znacajno!
MilutinM MilutinM 14:22 21.01.2008

Re: Privatizacija - imam pitanje

Out of Beirut,

hvala za zanimljivo podsećanje.
margos margos 14:52 21.01.2008

Re: Privatizacija - imam pitanje

Ja ne znam kako da usaglasim ono sto vi kazete sa onim sto je Djelic govorio 2003. Sta mislite:
Je li on ispao malo naivan -ili mnogo, je li smatrate da on nije bio sasvim -hm- principijelan, ili mozda vi govorite o privatizacijama pre 2001, ili ste mozda vi kao obicni gradjani neuki i ne razumete slozenost tranzicionog procesa? :)

Nisam stručnjak, da se odmah ogradim. Ali, kako ja to vidim - odgovor je sve po malo.
Tranzicija je sigurno vrlo složen proces, posebno u zemlji kao što je Srbija (do juče Srbija i Crna Gora, a do prekjuče SRJ...), u zemlji u kojoj se najveći broj njenih građana nije pomerio 100 km od svoje kuće, a promenio 4 države (domovine, otadžine).

Ta 2003. je bila prelomna, sa ubistvom Đinđića.
Đelić??? Ili bilo ko... svejedno. OVDE je teško ostati principijelan. Ako si odan ideji - zezneš ljude... ako si odan ljudima - zezneš ideju. Upoznala sam ga, privatno, kad nije bio na vlasti. I bio mi je vrlo simpatičan. Ne znam koliko je naivan, možda i jeste....Toliko:))

Predugo traju sve te naše krize... umorili smo se... preosetljivi... puno siromašnih i bolesnih... strpljenja nema, sve sama agresija... ili uglavnom agresija.

A pljačka se već desila... kažu da je to privatizacija. To, da taksista švercer odradi par stvari za ljude... pa dobije firmicu (dve tri) na tenderu... kupi odelce i postane privrednik od ugleda.
Pozdrav, Out of Beirut:))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 00:23 22.01.2008

Re: Privatizacija - imam pitanje

Out of Beirut, najlepse hvala na javljanju i pitanju.

Prvo da kazem da sam diplomirani ekonomista i da imam 20 godina prakse u export-import business, tako da mogu da kazem da mi je ovo struka, da imam dovoljno obrazovanja i poslovnog iskustva, da mogu kompetentno da govorim o ovoj temi.

Sve sto je rekao Djelic, rekao je pogresno. Ne zelim da spekulisem sa razlozima, zasto je to tako. Jednostavno, rezultati govore da je to tako. Model privatizacije koji je sproveden u Ceskoj i Sloveniji, gde je 100% akcija preduzeca iz privrede (drustvenog sektora u Sloveniji) pripalo zaposlenima, dao je izuzetno dobre rezultate. Kod njih nije bilo malverzacija i korupcije u procesu privatizacije, nisu pojavili se tajkuni - kod nas jesu, kao i sto je 50% Srbije je postalo socijalnim slucajem. Znaci rezultati identicni privatizaciji u Rusiji. Najgore od svega je, sto privatizacija u Srbija nije ozivela privredu, vec je samo zapecatila njenu losu sudbinu, da kazem dotukla je. Samo da napomenem da je kod nas taj udeo akcija zaposlenima, izmedju 15%-30% .

Medjutim, nikad se ne treba predavati u zivotu, mislim da nikad nije kasno. U principu sam za to - da se sve greske mogu ispraviti, zato smatram:
- da su mnoge privatizacije uradjene nezakonito, da ih stoga treba ponistiti,
- momentalno zaustaviti dalji proces privatizacije,
- te usvojiti novi model privatizacije (kao u Ceskoj i Sloveniji) i sprovesti ga za ostatak privatizacija

Pozdrav
denistz denistz 01:29 22.01.2008

Obični životi

Tekst odličan ali vrlo težak.
Čitajući komentare ostalih kod svih sam primjetio samo dvije reakcije, ŽALOST što su takve sudbine i drugu OSUDU što su to napravili i nisu se borili.
U našim tranzicijskim državama sa ovim se srećemo svaki dan (u BiH se stopa samoubistava povećava svake godine za 2-3%, a dobna granica je sve niža i niža).
Moj pogled na ovaj tekst je malo drugačiji i možda sam Milutina tako i shvatio, da je želio da kaže da smo svaki dan sve više otuđeni jedni od drugih.Razloga je doista mnogo, ali bi elaboracija potrajala.
Takođe primjećujem da su još mnogi pod jakim utiskom izbornog procesa, i utjecaja kampanja koje su bile kakve su bile (hljeba i igara i nove ovce na šišanje).
Parafraziraću jednu floskulu koja je danas uvriježena u BiH a kojoj je korijen u djelima M.Selimovića "Bosanac Bosancu ne može oprostiti samo jednu stvar- USPJEH", mislim da ova floskula važi za sve države nastale od SFRJ.
Danas je USPJEH preživjeti i ostati normalan, i u svoj trci za ŽIVOT prestajemo razmišljati racionalno, već razmišljamo "stomakom" valjda nam je takav način lakši.
Veoma je mali broj USPJEŠNIH a sve veći broj trkača koji moraju napuniti stomak, i zadovoljiti osnovne životne potrebe tako da će u narednom periodu biti sve više samoubistava, zavisnika o drogama,alkoholu i kocki (brz način zarade) i sistemi vrijednosti će biti sve niži i niži.

Oprostite umorih se od sivila u koje idemo, pisemo se na necem vedrijem.........

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana