Ekologija| Planeta| Životni stil

Weird Shit: ŠAMAN SAM TI MAJKO U DALEKOM SELU ...

docsumann RSS / 17.05.2012. u 10:18

Natprirodno je samo naziv za ono što ostaje izvan našeg ograničenog poimanja prirode.

%D0%A8%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BD_17_%D0%B2.jpg

Negdje između naučnog i religijskog (odnosi se na velike svijetske religije) pogleda na svijet, nipodaštavana od prvog i proganjana od drugog (naročito od strane katoličke crkve), po rubninim područjima savremene civilizacije i dalje egzistira jedna drevna, tajanstvena, paganska, spiritualno-magijska vještina - šamanizam. Ili kako ju je nazvao Mirča Elijade - drevna tehnika ekstaze. Zvali ga kakogod, šamanizam predstavlja živi kulturološki fosil prve religiozne prakse, atavizam iz praistoroijskih vremena kad je religija bila istinski pokušaj ljudi da dokuče misterije svijeta, a ne okoštali dogmatski koncept.


U zapadnoj kulturnoj hemisferi interesovanje za šamanizam je dobilo na zamahu u šezdesetim godinama prošlog vijeka sa cijelom tom pričom o novim društvenim pokretima, psihodeličnoj eri, a naročito sa knjigama Karlosa Kastanede. Međutim prava saznanja o šamanima (indikativno je da na stotinama stranica Kastanedinih pripovjesti, Don Huan ni na jednom mjestu ne liječi nikoga, a što bi trebalo da bude osnovna uloga šamana) donose neki drugi naučnici, uglavnom antropolozi i sociolozi, kao što su većpomenuti Mircea Eliade, Michael Harner, Joseph Campbel, Hank Wesselman, Maya Deren, Wade Davis, Jeremy Narbi, da nabrojim samo neke.
Oni su, rizikujući svoju akademsku reputaciju, ušli u cijelu priču onako naučnički objektivno-neutralni, s željom da istraže i demistifikuju. Međutim, ono što su otkrili iz korjena je izmjenilo njihov pogled na svijet.

No, da krenemo redom ...

Sama riječ šaman vodi porijeklo od sibirskih plemena i ima svoj etimološke korjene u Tunguskim jezicima, a označava plemenskog žreca, vrača, bokora ili houngana, koji svojim mističkim putovanjima uspostavlja pokidanu vezu između gornjeg i donjeg svijeta, ostvarujući na taj način izliječenje, obezbjeđivanje dobrih usjeva, kao i generalno održavanje povoljne mentalne klime u selu.
Šamanizam je danas, i dalje, "rubno" prisutan u skoro svim krajevima svijeta, sem Evrope. Jednostavno, hrišćanstvo je bilo najsistematičnije i najdjelotvornije u otklanjanju bilo kakve duhovnjačke konkurencije. Sjetite se samo bogumila, braćo i sestre Srbi.
Šamanska praksa je slična bez obzira u kojem se djelu svijeta vrši. Upravo je nevjerovatna sličnost ekstatičnih vizija koje su imali šamani na različitim krajevima planete zbunjivala antropologe koji su ih proučavali. Prema Elijadeu, uobičajena vjerovanja koja važe za šamane , bez obzira na njihovo geografsko porijeklo, su sledeća:


• Duhovi postoje i igraju bitnu ulogu u ličnom i društvenom životu.
• Šaman može da komunicira sa svijetom duhova.
• Duhovi mogu biti dobroćudni i zli.
• Šaman može da liječi bolest izazvanu lošim duhovima.
• Šaman koristi tehnike za izazivanje transa da postigne ekstazu i stekne uvid u vizije, koje su u stvari ravan  na kojoj on "rješava stvari".
• Šamanov duh može napustiti njegovo tijelo, kako bi ušao u natprirodni svijet u potrazi za odgovorima.
• Šaman priziva slike životinja kao oblike duhovnih uputstava, znakova i nosioca poruka.
• Šaman može proricati budućnost gledajući u kosti i runa.


Jasno je da ne može svako u selu biti šaman. On je biran ili prema porodičnoj tradiciji ili su na njegov izbor upućivali znaci koji su i sami polje šamanskog interesovanja.
Šamanska inicijacija je ključan momenat u karijeri jednog šamana, čija dramatičnost i traumatičnost odslikava izuzetnost transformacije koja nastupa i moći koje će šaman doseći . Ona je proces u kojem šaman ritualno umire, doživljava tzv. stanje blisko smrti, uranja u samu srž bitka i vraća se, prosvjetljen, na ovaj svijet. Ona je intezivan psihološki događaj u kojem šamanski kandidat biva rastrgnut, organi mu bivaju izvađeni i zamijenjeni novim, kristalnim . Ti novi organi su ustvari dijelovi njegovog novog eteričnog tijela.
Javljanje ovih destruktivnih sila  veoma je slično iskušenjima ranohrišćanskih svetaca od strane đavola. Dok je proživljavanje smrti centralnono mjesto inicijacije, njen završni čin  predstavlja samo prosvjetljenje.


Interesantno je da su kandidati za šamana, obično, mada to nije pravilo, osobe koje bi moderna psihologija olako opisala kao "nervno labilne" ili čak šizoidne. Oni još od djetinjstva često imaju nagle promjene raspoloženja, doživljavaju vizije, sanjaju neobične snove, "čuju glasove".
Međutim, izazovi sa kojima se jedna osoba mora izboriti tokom šamanske inicijacije, jasno ukazuje da bi to bila nemoguća misija za psihički poremećenu osobu.
Najzad, nakon same inicijacije, tj. prosvjetljenja i usvajanja šamanskih spoznaja i moći, ta osoba stiče nadprosječnu psihičku stabilnost, koja mu omogućava da nesmetano boravi i svjesno "navigava" u onostranom svijetu .


Upravo je kontrolisano i svjesno kretanje, sa jasnim ciljem, kroz ekstatične vizije, jedna od osobina koje suštinski razlikuje šamana od ljudi koja u slična stanja upadnu korišćenjem halucinogena.
Andreas Lommel, u svom dijelu "Shamanism: The Beginnings of Art", opisuje način na koji se testirani šamani nose sa unutrašnjoim psihičkim konfliktima i tenzijama:


future shaman acts under an inner compulsion ... a psychosis that is emerging for some reason or other is so strong that the only way out open to the individual attacked by it is to escape from it into shamanistic activity, that is to say essentially by means of artistic productivity, such as dancing or singing, which always involves a state of trance.


Po šamanskoj kosmologiji, šaman je ustvari onaj kome je omogućeno slobodno kretanje između gornjeg, donjeg i središnjeg svijeta, silazeći-penjući se niz Drvo Svijeta ili Osovinu Svijeta (Axis Mundi). Nekad, davno, ova su tri svijeta bila povezana i svi su mogli nesmetano da ih posjećuju. No, kosmička katastrofa je učinila podzemlje i nebo nedostupnim za ljude.
      Donji svijet ili podzemlje (ovdje ga ne treba doživljavati u negativnom kontekstu) je zapravo svijet arhiuzroka, primordalnog potencijala, sjemenište i polazište svih zbivanja. U njemu se nalazi naši najdublji korijeni, genetsko nasleđe, kolektivna (ne)svijest. Upravo u njemu šaman traži uzroke bolesti i onoga šta treba liječiti.
     Srednji svijet je, najpribližnije rečeno, ovaj kojem upravo prisustvujemo. Matriks, simulakrum ili objektivna datost, za šamansku praksu on je bitan sa dijagnostičkog aspekta.
     Za gornji svijet kao da važi ona njegoševska - ko na nebu ak imalo stoji više vidi no onaj pod nebom ;) Ovaj svijet je ujedno i izvor šamanovog znanja o svemiru, životu, evoluciji, božanskom ... U njemu on pronalazi svoja iscjeljiteljska sredstva i terapeutske metode.


Lift kojim se šaman kreće kroz ove svijetove je ekstaza, a do nje on dolazi uz pomoć psihodeličnog bilja (magične gljive, ajahuaska, duvan) ili muzike (najčešće uz ritam bubnjeva ili svirajući neki žičani instrument), plesa i/ili pojenja. U Africi i Aziji ovaj drugi metod je češći, dok recimo u sjevernoamazomskom šamanizmu biljke predstavljaju centralno mjesto šamanistričke spoznaje, pa tako imamo podjelu na uže specijalnosti (na ajahuaskose i tabakerose) u zavisnosti od biljaka kojima se šaman obraća. Zanimljiv je način na koji ove biljke komuniciraju sa šamanima. Ta komunikacija se odvija kroz dijalog sa duhovima u ljudskom obličju, i to posebnom (uvijek istom, bez obzira ko mu pristupa) za svaku biljku. I uopšte šamanske spoznaje (uvidi) su ponovljive, simbolika univerzalna, a samo znanje koherentno i empirijski provjerljivo. Upravo to pobija spekulacije da su šamanske vizije subjektivni doživljaji koji nemaju neki širi smisao.
Kroz ekstazu šamani uranjaju u svijet duhova, odnosno dublju , finiju, strukturu svijeta. Moguće da se radi i o hologramski iniciranim frekvencijama koje nama ostaju nedostupne. Na tom nivou šaman istražuje i dela. Tu stiče svoja znanja, odatle crpi kosmičku mudrost.


Ono, što šamanske „istine" čini posebnim u odnosu na npr. naučne, iliti racionalne, je da one dramatično, izravno i suštinski mjenjaju onoga ko ih usvaja. One ne mjenjaju samo njegov doživljaj, odnosno percepciju svijeta, već ga povezuju sa tim svjetom na mističan način, duboko izvan granica materijalnog.

Tagovi



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 10:29 17.05.2012

,




..mada bi trebalo, treba imat dusu!
docsumann docsumann 10:42 17.05.2012

Re: ,

..mada bi trebalo, treba imat dusu!




bez duše si niko, bez duše si ništa / oduzimaš i dodaješ, kupuješ i prodaješ

P.S. si znala da su Iglsi nazvali svoj bend upravo prema Kastanedinom Orlovom Daru?
angie01 angie01 11:06 17.05.2012

Re: ,

docsumann
...S. si znala da su Iglsi nazvali svoj bend upravo prema Kastanedinom Orlovom Daru?


nisam- al ima smisla!
jinks jinks 10:35 17.05.2012

U jednom enciklopedijskom

pregledu svetskih religija, napisano je da je u mnogim šamanskim kulturama centralni simbol, odnosno centralni aktivni element, posebno u šamanskim kulturama Amerike (Indijanci severnoamerički, na primer), upravo ono što ste ilustrovali na fotografiji postovanoj na blogu - šamanski bubanj.

On, po Indijancima, simboliše strukturu čitavog sveta, i to na više načina. Naime, svet u kome živimo u svim svojim pojavnim oblicima, bilo onima koje trenutno proživljavamo ili onima koje smo proživeli, simbolično je predstavljen membranom bubnja (sa svoje četiri strane, koje odgovaraju stranama sveta). Ali pored membrane, postoji i delovi bubnja iznad i ispod membrane, koji jednako utiču na stvaranje zvuka. Deo ispod membrane se, po indijanskim šamanima, odnosi na svet predaka, dok se deo iznad membrane odnosi na svet arhetipova.

Sad, muzika koju stvara bubanj trebalo bi da predstavlja jedinstvo između ova tri sveta, odnosno uređivačku silu koja ih povezuje.
docsumann docsumann 10:48 17.05.2012

Re: U jednom enciklopedijskom

Sad, muzika koju stvara bubanj trebalo bi da predstavlja jedinstvo između ova tri sveta, odnosno uređivačku silu koja ih povezuje


bubnjanje bi moglo biti podtema ovog bloga

nsarski nsarski 11:08 17.05.2012

Blake

Docs, preporuka za ovaj tekst.

Mislim da je pod uticajem samanske kosmologije, W. Blake razvio svoju poetsku verziju. Jedino sto njegova ima cetiri nivoa, u poetskom saglasju sa cetiri elementa, cetiri ljudska karaktera, itd. On se u ovome oslanjao na paganizam, Druidizam, i druge nehriscanske interpretacije kosmosa. Raspadom Albiona, nastala su cetiri Zoe (tako se i zove njegova prorocka pesma Four Zoas)

Pre desetak godina sam razgovarao sa jednom prijateljicom, Bugarkom, koja mi je pricala malo vise o bogumilima (i njih si pomenuo). Ja sam joj sugerisao da pokusa da pronadje uticaje bogumilskih verovanja kod Blejka.
Poslusala me je i tako je nastala doktorska teza William Blake and the Gnostic tradition of dualism: Aspects of the influence of Bogomilism on Blake's System
Jos cemo se ti i ja lepo narazgovarati, samo dok ne pocnemo da mesamo mitologiju i nauku
docsumann docsumann 11:48 17.05.2012

Re: Blake

Jos cemo se ti i ja lepo narazgovarati, samo dok ne pocnemo da mesamo mitologiju i nauku


ih, pa mi se uvijek fino ispričamo . to već dođe kao neka tradicija.

a evo još jednog (slikara) koji je djelao inspirisan šamanizmom

angie01 angie01 12:05 17.05.2012

Re: Blake



Pre desetak godina sam razgovarao sa jednom prijateljicom, Bugarkom, koja mi je pricala malo vise o bogumilima (i njih si pomenuo). Ja sam joj sugerisao da pokusa da pronadje uticaje bogumilskih verovanja kod Blejka.
Poslusala me je i tako je nastala doktorska teza William Blake and the Gnostic tradition of dualism: Aspects of the influence of Bogomilism on Blake's System


e, sarski, a da ti popricas sa ovim nasim prekonocnim docama, mozda i prestanu da prepisuju svoje doktorate!
jacHa. jacHa. 12:33 17.05.2012

Re: Blake

kad smo kod blejka evo ga i mr mojo risin aka šaman
docsumann docsumann 12:51 17.05.2012

Re: Blake

Rej Manzarek -To je bio psihološki, horor-otkačenjački šou. To je bio otkačenjački šou u smislu šamana - u smislu opsednutosti - silama univerzuma, za šta je Džim bio sposoban. To jest, Morison je bio kao šaman koji vodi ljude na mističko putovanje u tamne oblasti psihe... To je bilo kao da je Džim elektrošaman, a mi smo bili bend tog elektrošamana ...
Hansel Hansel 13:42 17.05.2012

Re: Blake

nsarski
...i druge nehriscanske interpretacije kosmosa.

A kakva je, zapravo, autentična hrišćanska interpretacija kosmosa (ono što su kao dogme propisivale i držale rimske pape sa svojim svitama, ne računam u hrišćanske interpretacije)?
samo dok ne pocnemo da mesamo mitologiju i nauku

Ovo mi je zanimljivo -i ja mislim da ih ne treba mešati, ali da li grešim u u utisku da smatraš i da ih ne treba povezivati, osim, eto u naučnim deskripcijima i analizama mitologije? Ako ne grešim, molim za objašnjenje otkuda onda interes za mitologiju, ima li neke racionalne razloge, ili je u domenu jasno omeđene sklonosti ka fikciji?
docsumann docsumann 13:54 17.05.2012

Re: Blake

ja sam u samom postu već naveo neke naučnike koji su istraživajući šamanizam prihvatili njegove istine. izgleda da su antropolozi najpovodljiviji po tom pitanju

nsarski nsarski 14:02 17.05.2012

Re: Blake

Ako ne grešim, molim za objašnjenje otkuda onda interes za mitologiju, ima li neke racionalne razloge, ili je u domenu jasno omeđene sklonosti ka fikciji?


Dva odgovora.
1. N. Frye, moj duhovni guru, zbog koga sam jedno vreme ziveo u Torontu i pohadjao njegova predavanja.
2. Ja mislim da mitologija, u metaforičkom smislu, odrazava strukturu ljudske svesti. Nači, neuronauka.
Hansel Hansel 14:53 17.05.2012

Re: Blake

Da, zanimljiva postavka. Ne znam samo da li se onda može slediti taj (metaforički) niz - pa ako se pretpostavi da je i struktura ljudske svesti (makar) umnogome saobrazna strukturi kosmosa (reče li neko fraktalnost? ), ili da je makar sklona saobražavanju kosmosu, da je onda i mitologija na neki način saobrazna kosmosu? Stoji li ovde ta relacija ekvivalencije, je l' se to tako beše zove?

Ali, ima i ono tumačenje, ono uočavanje paralelizma filogenetskog i ontogenetskog razvoja, i na polju psihe. A istovremeno postoji sklonost gledanja nižih stupnjeva kao na nezrele, privremene, udaljene od realnosti. Da li je to baš nužno tako?

Ja sam, na primer, sklon da mislim da su istine tj. koncepti iz tih prvobitnih (namerno ne kažem primitivnih, zbog konotacije) sistema verovanja i rezonovanja u nekim sferama, možda i u svim, adekvatne u nekim opsezima stvarnosti. Ali istovremeno mislim da su i one podložne evoluciji i da je "samo" pitanje treba li te stare sisteme odbacivati ili delimično odbacivati, ili ih inkorporirati (ako da - na koji način) u više (ili bolje rečeno nove) stupnjeve svesti...
nsarski nsarski 15:07 17.05.2012

Re: Blake

a, zanimljiva postavka. Ne znam samo da li se onda može slediti taj (metaforički) niz - pa ako se pretpostavi da je i struktura ljudske svesti (makar) umnogome saobrazna strukturi kosmosa (reče li neko fraktalnost? ), ili da je makar sklona saobražavanju kosmosu, da je onda i mitologija na neki način saobrazna kosmosu? Stoji li ovde ta relacija ekvivalencije, je l' se to tako beše zove?


Pa ja sam najpre imao na umu prosirenje teze koju je ubedljivo argumentovao S. Dehaene u The number sense


Konkretno, u toj knjizi: The Number Sense offers an intriguing tour of how the structure of the brain shapes our mathematical abilities, and how our mathematics opens up a window on the human mind.
Mislim da drugi aspekti svesti formiraju nasu mastu, arhetipove, imaginaciju, i ta se sposobnost odrazava kroz strukturu mitologije koju stvaramo. I, naravno, strukturu mitopejskih snova.
docsumann docsumann 15:30 17.05.2012

Re: Blake

The Number Sense offers an intriguing tour of how the structure of the brain shapes our mathematical abilities, and how our mathematics opens up a window on the human mind.


zvuči zanimljivo
Hansel Hansel 16:45 17.05.2012

Re: Blake

Da, zanimljivo i simpatično...
blogovatelj blogovatelj 02:48 18.05.2012

Re: Blake

a evo još jednog (slikara) koji je djelao inspirisan šamanizmom


A to je znaci taj, sto je crnac uz Hendriksa, Hrista i Patricijinu babu.

Jimi Hendrix was a nigger.
Jesus Christ and Grandma, too.
Jackson Pollock was a nigger.
Nigger, nigger, nigger, nigger,
nigger, nigger, nigger.

Outside of society, they're waitin' for me.
Outside of society, if you're looking,
that's where you'll find me.


dragan7557 dragan7557 18:17 19.05.2012

Re: Blake

nsarski:Jos cemo se ti i ja lepo narazgovarati, samo dok ne pocnemo da mesamo mitologiju i nauku

Hteo ti ili ne, nauka i mitologija su u stalnom preplitanju.

Kao što si neki dan rekao Milanu Novakoviću: "programer vidi svet kao kompjuter," ne bi škodilo da pitaš sebe kako ga sam vidiš?

Rigidnost spoznajnog modela sveta, koji se danas naziva naukom, je veoma dobro poznat, prolazne prirode i po definiciji uvek na stanovištu zadnje teorije koja je u "cenjenim" naučnim krugovima po narudžbini smišljena.

Do koje mere "nauka" ide stopama religije pokazuju sledeći citati:

"It is disgrace for a man to wear long hair." Corinthians 11:14

Da mnogi današnji uvaženi žreci nose bradurine i dugu kosu nije potrebno reći.

Naravno Isus Nazrećanin je kao čovek svog vremena nosio kratko podšišanu kosu i brijao bradu.

Stavi pararele između nauke i "vere" pa će ti biti jasno kako se dogma menja, dogmatičari vladaju a slobodni umovi gore na lomačama vere ili nauke.

"It is forbbidden to depict God in the arts to look like mortal man." Romans 1:23

To naravno ne važi za Svetu fotelju u Rimu koja plati debelo Mikelanđelu Buonarotiju da boga izmoleriše kao čoveka i to po svom nekom viđenju.

I mogao bih još da dodam da gornju zabranu Islam konsekventno poštuje i izvršava.

Docs piše o temama koje su zanimljive i teške za razumevanje naučnim dogmatičarima, i za to preporuka, malo fleksibilnosti, manje naučne dogme i autoritarnosti ne bi škodilo sa tvoje strane, nsarski dear old chap.

cerski
Hansel Hansel 19:56 23.05.2012

Re: Blake


Ovo mi se tako uklapa u neke moje predstave, kao da evolucija ima neku svrhovitost... blisko tome, s nsarskim sam nekada diskutovao malo o lamarkizmu.

Dakle:

Ima li priroda svijest?



Autor djela "Inteligencija u prirodi" Jeremy Narby petnaest je godina pomagao domorodačkim amazonskim narodima da ostvare prava na svoju zemlju. Ti ljudi vjeruju kako biljke i životinje imaju namjere te da šamani putem vizija i snova komuniciraju s drugim vrstama.

Narby je prije više od deset godina počeo tražiti zajedničke temelje urođeničkog znanja i zapadnjačke znanosti te je na kraju otkrio veze između šamanizma i molekularne biologije. U svojoj prvoj knjizi "Kozmička zmija" predstavio je hipotezu prema kojoj šamani spuštaju svoju svijest na molekularnu razinu i u svojim vizijama dobivaju pristup informacijama povezanim s DNK, koju nazivaju duhovnim esencijama ili duhovima. U Amazoni urođenički vođe i šamani podržavaju taj pristup. Za njih nije nikakva novost spoznaja da je njihovo znanje stvarno.

U novoj knjizi istražio je primjere koji dokazuju da priroda ima urođen red te da biljke i životinje imaju mogućnost svjesnog, a nekad i savjesnog djelovanja, negirajući tako uobičajene paradigme zapadnjačke znanosti. Pitanje je jesmo li spremni promijeniti svoja uvjerenja o Prirodi...

Dr. sc. Jeremy Narby odrastao je u Kanadi i Švicarskoj, studirao povijest na Sveučilištu Cantenburyja i doktorirao na području antropologije na Sveučilištu Stanford.

Djelo je izašlo u izdanju VBZ-a.

www.hrt.hr/index.php?id=48&tx_ttnews[tt_news]=164293&tx_ttnews[backPid]=38&cHash=0660f8c1dc
drzura drzura 12:14 17.05.2012

šamančina

mlekac mlekac 13:15 17.05.2012

Malo podsecanje...

Imao je allbicila sjajan blog o susretu sa belim sangomom (sto bi u Juznom delu Afrike bio naziv za samana). Meni je, od svih tih verovanja, bilo najzanimljivije ono o tome da duhovi i preci biraju KO ce postati sangoma, i da ti nema vrdanja ako te izaberu. Ili odes da ucis, ili umires.
docsumann docsumann 13:27 17.05.2012

Re: Malo podsecanje...

Imao je allbicila sjajan blog o susretu sa belim sangomom


e, hvala za ovaj link.

mlekac mlekac 13:35 17.05.2012

Re: Malo podsecanje...

docsumann
Imao je allbicila sjajan blog o susretu sa belim sangomom


e, hvaka za ovaj link.



Pa bilo je poodavno, pa rekoh, daj da podsetimo ljude.
Hansel Hansel 13:50 17.05.2012

Samocitiranje

Simpatično!
Natprirodno je samo ono što ostaje izvan našeg ograničenog poimanja prirode

Govoriš o terminu ili prihvataš pojam, tako definisan?

(Po meni - a i ti to govoriš, koliko kapiram, samo bih ja i terminologiju menjao, nije ništa ni natprirodno ni neprirodno ako postoji - sve je onda prirodno; osim ako ne postoji neka osnovna, nepatvorena, nezagađena priroda, pa sve njene devijacije ne proglasimo sufiks-prirodnim?)
docsumann docsumann 14:26 17.05.2012

Re: Samocitiranje

(Po meni - a i ti to govoriš, koliko kapiram, samo bih ja i terminologiju menjao, nije ništa ni natprirodno ni neprirodno ako postoji - sve je onda prirodno; osim ako ne postoji neka osnovna, nepatvorena, nezagađena priroda, pa sve njene devijacije ne proglasimo sufiks-prirodnim?)


pa upravo to. natprirodno je paradoksalan pojam. jedino golo neznanje opravdava njegovo postojanje.
Hansel Hansel 15:02 17.05.2012

Re: Samocitiranje

Pa, dobro, jezik nije savršeno oruđe, mnogo je sinonima i homonima, preklapanja značenja, čak suprotnih za iste termine... i ta zbrka oko prirode nije možda slučajna... kao da postoji neko implicitno uverenje šta priroda treba da bude, a šta jeste... i cela borba u prirodi i u priči o njoj opstaje na tom konfliktu tj. na toj - da li zabludi, da li istini.
docsumann docsumann 15:24 17.05.2012

Re: Samocitiranje

ok, priroda je rastegljiv pojam. može da se odnosi na ono šuma, more, vazduh, životinje, a može i da se proširi u smislu kosmos, fizički zakoni, ono što postoji i što je moguće ... a moguće je ono što je moguće, a ne ono što mi smatramo da je moguće.

recimo, Mičio Kaku ima interesantnu gradaciju fizike nemogućeg u tri tipa (klase)

I klasa nemogućnosti bi npr. bile tehnologije koje su danas nemoguće, neostvarive, a nisu u koliziji za važećim zakonima prirode. npr. teleportacija (danas je moguća teleportacija čestica, ali ne i predmta i bića) ili stelt tehnologija koja bi čovjeka učinila potpuno nevidljivim.

II klasa čine “technologies that sit at the very edge of our understanding of the physical world" i za čiju realizaciju će biti potrebno da prođu još stotine pa i hiljade godina. dobar primjer za to bi bilo putovanje kroz vrijeme.

u III klasu spadaju tehnologije koje su u suprotnosti sa nama poznatim zakonima fizike. ovdje spadaju npr. perpetu mobile ili prekognicija.
Kaku smatra da će one biti posljedica našeg konačne spoznaje same prirode svijeta.
Hansel Hansel 15:37 17.05.2012

Re: Samocitiranje

Dobro, nsiam mislio u tom smislu da relativizujem, ali svejedno, zanimljiva je priča...
prekognicija.

Pa, sad, mi ako se i složimo da prekognicija postoji, ne znamo njenu pravu prirodu - ne znamo otkud i zašto katkad "iskoči", ne znamo je li to možda samo saznanje o budućnosti, na osnovu zakonitosti i sadašnjeg stanja stvari (kao prognoza vremena, otprilike)... to ako ostanemo manje-više, da kažem, pri standardnom modelu kosmosa... i ne znamo ne odnosi li se ona pre svega na događaje koji (pre svega) uzroke imaju u psihičkom, a ne u fizičkom kontinuumu - d ali ti znaš, je li to neko istraživao?

Ako nisam jasan, da naedem jedan ne i sveobuhvatan) primer - jesu li životinje koje pobegnu na vreme, pre cunamija - prekognitivne? Ili samo primaju neku informaciju o uzroku neposrednog događaja, pre nego što se on desi? (I ne mogu da odolim a da i te sposobnosti, koje je ljudska vrsta negde u sebi zatrla, ne stavim u kontekst one "integrativnosti" o kojoj sam gore ponešto natuknuo... a životinje smatramo "nižim formama"...)
docsumann docsumann 15:49 17.05.2012

Re: Samocitiranje

prvo da probam da odgovorim na ovo drugo, lakše (razumljivije ) pitanje. smatram, da je tačno upravo ovo što si spomenuo o zakržljalosti nekih osjeta u čovjeka, uslijed čega više nismo u stanju da čitamo znake, signale iz prirode.

sasvim je prihvatljiva mogućnost da neki ljudi mogu imati prekognitivne sposobnosti, bilo nekontrolisane (iznenadne vizije) ili pak one do kojih se dolazi posebnim tehnikama i rijetkim darom.

prekognicija je usko skopčana sa strukturom, odnosom prirodom vremena.
način na koji mi doživljavamo vrijeme je samo to - način na koji ga doživljavamo, a ne i njegova prava i kompletna slika.

cijenim da je Kaku mislio upravo na to. ako pokapiramo suštinu fenomena zvanog vrijeme, bićemo u stanju da se kroz njega krećemo mimo ovih linearnih putanja.
Hansel Hansel 15:57 17.05.2012

Re: Samocitiranje

cijenim da je Kaču mislio upravo na to. ako pokapiramo suštinu fenomena zvanog vrijeme, bićemo u stanju da se kroz njega krećemo mimo ovih linearnih putanja.

Ja ću izneti svoje ubeđenje, naravno neobavezujuće, da je vreme samo iluzuja, konstrukt, izvedeni pojam.

A rado ću razjasniti šta nije jasno u prvom pitanju, meni je savršeno jasno!
docsumann docsumann 16:16 17.05.2012

Re: Samocitiranje

Ja ću izneti svoje ubeđenje, naravno neobavezujuće, da je vreme samo iluzuja, konstrukt, izvedeni pojam.


o, pa i sa ovim bi se mogao lako složiti.

već sam u onom ToE postu iznio moje transcendentalne uvide o "arhitekturi" apsolutnog vremena iz kojeg ovo naše tekuće vrijeme proizlazi kao kontinualni tok sukcesivnih presjeka.

A rado ću razjasniti šta nije jasno u prvom pitanju, meni je savršeno jasno!


hehe, a paJz ovo, možda ti pomogne ... moj omiljeni psihonaut ( i veliki poznavalac šamanizma) iznosi svoje DMT hipoteze. ima tu svega od Elijadea, preko Fjodorovog kosmizma, SF-a ... dakle Terence Mckenna:

Okay hypothesis one, DMT is not a drug, it is an extraterrestrial communication device. These are creatures somewhere in the universe who are so different from us that they come to us not in starships the size of Manhattan but in drug molecules that are dinky. So we are in contact here with some kind of extraterrestrial technology and these are true aliens of some sort. And God knows the weirdness of the situation supports the hypothesis.

Okay second hypothesis. There is a parallel universe, unsuspected by most human beings. It's right here, all the time. It's inhabited. These things have their own hopes, fears, problems, so forth. And somehow this drug just erases this boundary and then you find yourself in the elf nest.

Next hypothesis. These things, because they have great affection for me, because they seem intent on the task of communicating, perhaps they are human beings from the distant future. Perhaps this is what we are fated to become. You know, there's always, since we were kids, the cliché 'beings of pure energy'. Well it's always been a little hard to wrap your mind around what that would look like, but, low and behold here appear to be creatures of pure energy. But there are a lot of problems with hypothesizing a future human technological breakthrough which would allow them to actually manipulate the past. Logical paradoxes and that sort of thing.

Well so then here's another possibility. They are human beings. But they are not in the future in the ordinary sense or in the past. They are in the pre-natal and post-life phase. In other words these are either the unborn waiting in some limbo like dimension to descend into matter. Or they are in fact people who have had a sojourn in the domain of organic existence, and now have moved on. Let me not kid you, we're talking about dead people here in that case. Well if you go to the shamans who access these places through Ayahuasca or the Virola snuffs or something like that. They will say 'Well these are our ancestors. Didn't you read Mircea Eliade. Don't you know that shamanism works through ancestor magic?' Well "ancestor" is a tremendously sanitized term for "dead people". And if what is actually happening here, is that the much argued about soul is actually made visible by this pharmacological strategy... I mean god knows why, but god knows why anything else is the way it is.... Then this is truly big new. This is the confounding of rationalism. If what is happening is that by pushing the frontiers of pharmacology we discover a way to even momentarily and temporarily erase the boundary between the living and the dead, then this is a 180 degree turn on the evolution of culture that not even the most technically infatuated among us are prepared to assimilate. And over time, I've sort of come to incline to the idea that this is what is in fact going on. And the reason it's so hard to bring anything out of the DMT flash is because at the center of the flash you find out something so unexpected, so appalling, and so existentially convincing in the moment of confronting it, that you simply immediately block it out and obliterate it.
Hansel Hansel 16:37 17.05.2012

Re: Samocitiranje

već sam u onom ToE postu iznio moje transcendentalne uvide o "arhitekturi" apsolutnog vremena iz kojeg ovo naše tekuće vrijeme proizlazi kao kontinualni tok sukcesivnih presjeka.

O, pa vidiš kako smo mi neki vazda, i bez posebnih stimulansa, transcedentalni!

Citat (a i taj tvoj pomenuti post) pomnije čitam malo kasnije, moram malo da se odlepim od monitora...
stefan.hauzer stefan.hauzer 17:16 17.05.2012

.

*let all the children kiss the sun before they sing their last song ...

ovo je jedna nestvarno magična stvarka.
a pošto nemam svog šamana - smatraću tebe svojim šamanom:)

revolušn

docsumann docsumann 19:23 17.05.2012

Re: .

a pošto nemam svog šamana - smatraću tebe svojim šamanom:)


draft.dodger draft.dodger 22:00 17.05.2012

Viđi vraga Docsumanna!?

Ovih dana repriziram Hodorovskog (sada ga ima i u HD-u), pa sam u sklopu te akcije nabasao i na knjigu.
Juče sam skinuo pdf verziju...

docsumann docsumann 14:38 18.05.2012

Re: Viđi vraga Docsumanna!?




“The cost of sanity in this society, is a certain level of alienation” -Terence McKenna
kick68 kick68 22:50 18.05.2012

The Journals of Knud Rasmussen

Interesantan tekst i tema!
Šamanska praksa je slična bez obzira u kojem se djelu svijeta vrši. Upravo je nevjerovatna sličnost ekstatičnih vizija koje su imali šamani na različitim krajevima planete zbunjivala antropologe koji su ih proučavali.

Jasno je da ne može svako u selu biti šaman. On je biran ili prema porodičnoj tradiciji ili su na njegov izbor upućivali znakovi koji su i sami polje šamanskog interesovanja.

Evo price jednog samana iz ledenih predela:

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana