Društvo| Ekologija

Veliki nam nos

Boris Drenca RSS / 29.09.2012. u 13:18

276650_498298933513798_373439676_n.jpgU javnim debatama i razgovorima u Srbiji često se ističe i potencira nedostatak argumenata. Takve rasprave se prenose na celo društvo, pa su, bilo u Skupštini ili u kafani argumenti koji se potežu uglavnom vezani za fizičke karakteristike 'protivnika'. Još nisam ovim rečima čuo ali to zvuči ovako: „Ne verujem vam, imate kriv nos a uši vam nisu male". U Kafani , jednoj od glavih institucija društva,  čuo sam sledeću rečenicu u političkoj raspravi „šta me briga šta govori, pogledaj ga, debela svinja". Ukoliko se to kombinuje sa tračevima i poluistinama dobijamo društvo nesposobno da razgovara o bilo čemu. Kriv nos onom debelom što ima unjkav glas.


Emir Kusturica, filmski režiser, nagrađivan, autor Kamengrada na Mokroj Gori...., svašta nešto jedna je od najosporavanijih osoba u srpskoj javnosti. Onog trenutka kada progovori tog trenutka ga napadnu 'svi'. Te on se prkrstio, on je podržao Koštunicu on se bavi zloupotrebama, te nikakvi su mu filmovi. Pitanje za 'sve': Znate li šta je rekao? Odgovor'svih': Ne, ali sigurno je glupo. Ne vredi govoriti da je 100% u pravu on je takav i takav i ne sme mu se verovati.

Progovori Kusturica o potencijalnoj katastrofi. Istraživanje i najavljeno vađenje rude nikla. Ne vredi što je čovek objasnio gde je opasnost. Ne vredi što je naveo primere (opštna Kavadarci, Makedonija) ne vredi sve. 'Svi' su ga ignorisali. 'Njegovi' (ne znam po čemu) ga smušeno demantovali. A on čovek u pravu. I ne tiče se problem potencijalne eksploatacije nikla samo Trstenika, Vrnjačke banje i još nekolicine opština. Stvar je od nacionalnog značaja. Ako se zna šta se sve sipa u zemlju tokom eksploatacije nikla (H2S, svašta nešto) i koliko se toga zadržava u zemlji,kolliko jalovine ostaje i na koje načine ta jalovina nastavlja da utiče na zdravlje zemlje, ljudi, prirode, da li je mudrije saslušati Kusturicu, makar se ne slagali sa njim politički, i razmisliti o načinima reagovanja kako bi se katastrofa u najavi izbegla ili ga ignorisati i pljuvati zbog bliskosti sa Koštunicom, Žikom ili Hugom. Trstenik je odlučio. Ne zbog političkog protivljenja vladi (ovoj ili onoj) već zbog toga što ljudi koji vode opštinu razmišljaju o budućnosti i deluju u skladu sa razlozima zbog kojih su izabrani, da štite inerese građana Trstenika. Nadam se da će i druge opštine isto to uraditi. Imaju podršku i SANU. Nisam u zabludi da će to zaustaviti 'rudare'. To je početak jedne borbe, koja ne mora uvek biti vođena pravnim argumentima.

Matematika je jednostavna. Otvaranje rudnika može doneti nekoliko stotina radnih mesta i nešto para u bužetu ukoliko je sve pošteno. Sa druge strane skoro sigurno donosi bolesne (čije lečenje neko mora da plati) zatrovanu vodu, zatrovanu zemlju, upropašćenu prirodu i verovatno migracije zbog toga.

Borba je tek počela i saveznici se ne biraju.

Oko Kusturice nema mnogo rasprave ili ga pljuju ili ga hvale. Bez razmatranja šta govori. Sa druge strane oni koji su kod režisera 'Njegovi' kod Nataše Kandić su 'Svi'. Šta god ona rekla 'Svi' će je napasti. Uglavnom ličnim uvredama i komentarima na njen izgled, životni stil i slično. 'Njeni' će je braniti. Šta god rekla. Ni jedni ni drugi neće mnogo obratiti pažnju da njene argumente. Kada je nedavno rekla da se ne slaže sa objavljivanjem snimka izjave zaštićenog svedoka o trgovini organima, 'Svi' su je napali da je izdajnik Srbije, 'Njeni' su odmah počeli da razvijaju teorije o nameštenosti izjave. Ukazujem na jedan deo njene izjave. Najvažniji. Objavljivanje snimka u ovoj fazi istrage (istrage, ne sudskog postupka) je kompromitacija dokaza za sud i ima trenutni propagandni efekat. I to je trebalo neko da čuje, naročito u delu javnosti koju čine 'Svi'.

Ipak, i u jednom i u drugom slučaju, ma koliko problematika o kojoj raspravljaju bila velika, javnost se deli na 'Sve' i 'Njihove' sa vrhunskom argumentacijom o čistoći kose, veličinom nosa ili telesnim gabaritima.

I neko se čudi zbog čega se u zemlji koja sve više gubi atribute države u skupštini raspravljaju o viskiju, muzičkom ukusu i o tome ko šta pije. Ili što se u argumentaciji za i protiv parade ponosa raspravlja o tome da li je homoseksualizam bolest koja se prenosi vizuelnim ili putem dodira.



Komentari (87)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

background noise background noise 14:22 29.09.2012

Možda sam prvi

A i ako nisam, kao tehničko lice iz oblasti tehnologije sa popriličnim profesionalnim iskustvom tvrdim da se u vezi vađenja rude nikla radi o kukavičluku društva.

Zašto?

Potrebna je volja i hrabrost da se prirodni resurs eksploatiše uz doslednu borbu za primenu svih mera koji okolinu štite na način koji je trenutno tehnološki najuspešniji.

Svima odgovara da koriste industrijske proizvode i uređaje koje je danas moguće proizvesti samo uz korišćenje nikla a rudu nikla negde neko mora da kopa i da je tu na licu mesta preradi.

I svo to izobilje proizvoda koji ne bi bili mogući bez nikla je jeftino, jer negde neko to radi veoma jeftino i ne vodi računa o trovanju i degradaciji okoline.

Ali mi bi da sve to ostane negde daleko a mi da dobijemo sve što nam treba jeftino.

Ali mi znamo, da će nas, takve kakvi smo, potkupiti mašinerija industrijskog lobija, one na visokim funkcijama visokim iznosima a one na lokalnom nivou jedva primetnom razlikom u mesečnim primanjima. I da ćemo sve zanemariti i odustati od borbe za zaštitu sredine.

Ja sam od onih koje u vezi vađenja nikla ne zanima šta je rekao Kusutrica. Niti polemišem o tome šta je on rekao. Naveo je primer Kvadaraca. Pa? Evo jezivog primera, potražite slike i informacija o Norilsk Nickel. I?

Ne postoji potpuna zaštita okoline od uticaja čoveka. Postoje zastarela, savremena i najsavremenija. Sutra nadamo se još savremenija.

Ovakav kukavički odnos društva prema svemu je počeo još osamdesetih kada smo se odjednom dosetili da je za Srbiju najbolje da se vrati poljoprivredi i svojim tradicijama. Taj talas gluposti i kukakvičluka je brzo, u narednih par decenija obesmislio teško postignute uspehe u industrijalizaciji i formiranje tehničkih reusrsa uključujući i ljudske koji su bili osposobljeni da nastave industrijski razvoj.

Ali ne, masovna glupost je dobila prostor kabadahijskom demokratizacijom i porušila sve. I sada treba da ne vadimo nikl samo zato što nemamo snage i hrabrosti da to radimo na trenutno najsavremeniji način već se plašimo sopstvene nemarnosti.

Vrati se Srbijo na selo, vrati se poljoprivredi, neka ti je srećan put. Pa kada ponovo budeš kao na početku XX veka, gledala sa čežnjom u razvijenije zemlje, seti se da si nekad imala tehničku elitu koju je trebalo da poštuješ.

Kakve veze ima šta je Kusturica rekao. Možda je važnije kome je rekao. Visprenim seljacima sa Mokre Gore?

Obrazovno nokautiranom društvu sa najmanje akademaca u Evropi po glavi stanovnika od čega najmanje iz struka koje omogućuju kakva takva fundamentalna ili tehnička znanja iz prirodnihnauka.

Sledi ga politčka elita Trstenika i sličnih. Tragikomedija. A ljudi u gradovima slušaju visprene seljake i klimaju glavama, i oni bi da se vrate poljoprivredi valjda.

A tek Beograd . . no to ostavimo Beograđanima, neka razmisle sami.
satinelle satinelle 14:44 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Tehnicku elitu treba postovati, svakoga ko nesto ume i zna treba postovati, samo je pitanje koliko vam resursa stoji na raspolaganju. Gospodine, mi nismo nikada bili tehnoloski, idustrijski razvijena zemlja, mi smo to samo oduvek pokusavali. Dok ne postanemo industrijska velesila, jedite kineski luk, turski paradajz i pijte kalifornijska vina.
Boris Drenca Boris Drenca 15:08 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Potrebna je volja i hrabrost da se prirodni resurs eksploatiše uz doslednu borbu za primenu svih mera koji okolinu štite na način koji je trenutno tehnološki najuspešniji.


Ne znam gde živite i radite ali u Srbiji svakako ne. Kusturica je prvi javno progovorio. I da, slušao je vispreme seljake. Kao i opština Trstenik. Ti opštinari imaju obavezu da ih slušaju. Kusturica nema obavezu ali želi da sasluša, razmislii reaguje.

Da se vratim na to kako će to u Srbiji da izgleda: Dođu istraživači 'istraže' uz sve 'lepote' postupaka kažu nekome u ministarstvu da hoće to i to parče zemlje. Država oduzme oni počnu da rade naprave šta im je drago. Kažu nema para za ekološku zaštitu, odlaganje jalovine i ostalo. Bace sve gde im ne smeta da prođu i nastave da rade dok ne padne cena nikla na berzama. Onda odluče da im se ne isplati i odu...Zemlja razorena, vispreni seljaci pobegli, voda i zemlja otrovani...e onda država pošalje inspektora da proveri kakva je zaštita onda inspektor kaže katastrofa i napiše oštru opomenu.

Onda se neko seti da je možda trebalo da sasluša visprene seljake.

tvrdim da se u vezi vađenja rude nikla radi o kukavičluku društva.


Jeste ja sam kukavica i boriću se protiv ovakve opasnosti.

milisav68 milisav68 15:09 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise

Vrati se Srbijo na selo, vrati se poljoprivredi, neka ti je srećan put. Pa kada ponovo budeš kao na početku XX veka, gledala sa čežnjom u razvijenije zemlje, seti se da si nekad imala tehničku elitu koju je trebalo da poštuješ.

Ma da, kakva nam je bila elita (pa bila ona i tehnička), takvu su i zemlju napravili.

Zašto bi neka visoko razvijena zemlja (kompanija) ulagala u najsevremeniju tehnologiju kod nas, umesto kod sebe?

Ugovor sa FIAT-om je bio pola precrtan, mogu da zamislim kako bi izgledao ugovor o eksploataciji nikla - ostao bi samo naslov.
background noise background noise 15:13 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Jedem kineski luk, a poljski preferiram

Kalifornijska vina kad za njih imam para a češće argentinska ili čileanska jer su mi dostupna za razliku od niza domaćih "brendova" koji niti valjaju niti su mi dostupni. Čast izuzecima, srpska vinarska priča je precenjena.

Elem sam ja za dosadašnjeg života jednu veću cisternu vina već ispio pa ću se nekako snaći. Turski paradajz obaška volim naročito u proleće kad nijednog drugog i nema a da nečemu valja.

Snalazim se nekako.

No, prema tonu vašeg obraćanja naslućujem da ili niste pažljivo pročitali moj komentar ili sam ga ja nerazumljivo napisao.

Možda ja i bolje od vas znam koliko mi nismo bili industrijski razvijena zemlja. Radi se o tome da smo se na određenom stepenu kakvog takvog razvoja uplašili i odustali. Uplašili smo se sami svog kukavičluka. Za dalji razvoj bila je potrebna nadahnutost, volja, odlučnost. Ali pogledajte skupštinu, takva nam je politička elita već duže vreme, još od kraja sedamdesetih. Očekujete od njih da nadahnu industrijski ili informatički napredak?


A otkud oni tamo u skupštini? Pa biraju ih isti takvi, neuki, sujeverni, preplašeni.

Nadam se da sam sada bio jasniji.

Naoko duhovito očekivanje da postanemo industrijska velesila je prilično izlizano.
zemljanin zemljanin 15:15 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Vrati se Srbijo na selo, vrati se poljoprivredi, neka ti je srećan put.

Da malo više pratiš dešavanja i prognoze, razumeo bi koliko je ova tvoja izjava pogrešna ... postoje dve oblasti koje su budućnost i to su nanotehnologije i hrana ... obzirom da ovo prvo nije primenljivo kod nas a da imamo sve uslove za ovo drugo, razumno je i realno da se okrenemo poljoprivredi ... e sad što ti tu vidiš zadrte paore u opancima a ne unosan posao to je sasvim druga tema
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 15:16 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise


Pošto se ja u iskopavanje nikla uopšte ne razumem, a ti kažeš da si stručno lice u toj oblasti, postavio bih neka pitanja u nadi da će mi odgovori na njih pomoći da steknem neko mišljenje o svemu tome.

1. U kolikoj meri iskopavanje i prerada nikla uz primenu najsevremenijih mera zaštite utiče na prirodnu okolinu?

2. Da li bi tako proizveden nikl bio konkurentan po ceni na svetskom tržištu?

3. Postoji li investitor koji je spreman da investira u takav (dakle uz primenu najsavremenijih metoda zaštite) način iskopavanja i prerade nikla u Srbiji? (mada odgovor na drugo pitanje verovatno determiniše odgovor na ovo)

Unapred hvala na odgovorima.
background noise background noise 15:20 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Ja više volim da se borim za nešto umesto protiv nečega.

Na primer da se jednom nešto sprovede najbolje što može, da se istraje u toj borbi, umesto da se odmah beži
Boris Drenca Boris Drenca 15:20 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise


Bojim se da sam Vas razumeo mnogo bolje nego što bi želeli. Železara u Smederevu, rudnik nikla na Mokroj Gori, Termoelektrana kod Kovina (na njivi), kalifornijsko vino u frižideru...to je to....

Ja i dalje nastavljam da se plašim .....
background noise background noise 15:23 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Nigde nisam ni pomenuo da sam stručno lice u toj oblasti. Ali znam dovoljno da se uzdržim od odgovora koji bi bili polovični.

Nema na čemu pošto i ne nameravam da odgovaram, beskrajan je internet, ako te zanima informiši se.

Srećno!

background noise background noise 15:31 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Železara u Smedrevu i fama oko nje je najsvetliji rpimer gluposti i kukavičluka o kojem govorim.

Železara u Smederevu je najvaljaniji poduhvat ne samo u Srpskoj nego u Jugoslovenskoj metalurgiji. Kako i zašto, malo je duža priča. Pošto se vaše shvatanje metalugije svodi na:

Ako se zna šta se sve sipa u zemlju tokom eksploatacije nikla (H2S, svašta nešto)


i još jednom

sipa u zemlju


mada i

ako se zna


ima specifičnu snagu, uzalud je da vam objašnjavam.

No vidim da vama nije smetalo da se strasno založite za pravednu stvar.
milisav68 milisav68 15:42 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

vrabac_u_steni

2. Da li bi tako proizveden nikl bio konkurentan po ceni na svetskom tržištu?

Šta ti misliš?


Boris Drenca Boris Drenca 15:42 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

O smederevu, da li znate da ta železara NIKADA nije radila u isplativoom kapacitetu? Nema toliko sirovine.

Inače iz porodice metalurga i hemičara sam pa ono što ne znam pitam

Pročitao sam nešto o vađenju rude nikla a budući da sam ipak nešto hemije učio u životu malo sam uplašen. Inače lakša i jeftinija varijanta je da se ubrižgava H2SO4 Bojim se da nam je takva tehnologija najverovatnije namenjena.
background noise background noise 15:43 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Iako jedva čekam implementaciju nanotehnologija, i odlično razumem koliko je pitanje hrane ne samo važno nego i prostor za istraživanja, razvoj i sve ostalo, neophodno je da sagledamo ambijent u kome:

- ne može da se očekuje skora, široka implementacija nanotehnologija

- poljoprivreda ne rapolaže resursima ( obrazovanje ) i nije podržana od strane društva (države ) da napravi iskorak analogan kvantnom skoku

- ono što Srbija radi je da se vraća zadrtom paorstvu u opancima ( mada nikad nisam video paore u opancima )

- nasuprot upornoj težnji poljoprivrednika da ih ne doživljavaju kao paore u opancima

- establišment sastavljen od paora u opancima koji su iščupali struk praziluka iz bulje, napisali par new vawe pesama i seli u poslaničke klupe ( ne samo narodne skupšštine već i lokalno ) kako moj drugar Zvonko iz VarvaRIN kaže: štikla na oPAnak beTON proBIja

Dakle, establišment ne ume da poljoprivrednike vidi drugačije od paora u opancima i tu poziciju mu namenjuje

Potreban je kakav takav industrijski napredak iz koga može da se finansira solidno obrazovanje a da li će obrazovani kadrovi izabrati da se bave nanotehnologijama ili hranom . . . meni će biti sasvim svejedno
background noise background noise 15:57 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

O smederevu dakle . . . ipak, omiljena Srpska kafanska tema . . . Smederevo . . .

Gde nema dovoljno rude? Da li mislite da se ruda za Smederevo vadi kod nas?

Smedeevo je građeno za rudu i koks iz Ukrajine, i bilo jedina železara na ovim prostorima do koje su ruda i koks mogli da budu dopremljeni vodom, dakle jeftino.

Kada su otrkivena bogata i lako dostupna ležišta u Južnoj Americi cena rude iz JA je sa transportom do Bara postala niža od cene transporta železnicom iz Bara ( opet glupost političkog establišmenta, Jugoslovenski metalurzi su zapomagali ali niko nije hteo da ih čuje ), Ukrajina je odmah smanjila proizvodnju.

Čak i u takvim uslovima, moglo je da se radi, makar za domaće tržište bez subvencija ali je potrebno doržati kvalitet, tehnološku disciplinu koju je opet, kao i uvek , ali baš uvek nemoguće sprovesti jer nam je politički establišment nakaradno ogledalo opšte neukosti.

Postojao je period kada je ruda iz Ukrajine opet posatal dostupnija, US Steel je baš tada pokazao interesovanje. No onda su Ukrajinci obnovili proizvodnju u sopstvenim železarama i ruda opet postala skupa.

Mislite da je ovo poen za vas? Varate se. Nijedna zemlja metalurški kompleks, naročito proizvodnju masovnih čelika ne gradi na osnovu trenutnih pokazatelja na tržištu. Ili se stvara ili ne, pitanje strateške orijentacije. Smederevo je bilo strateško pitanje SFRJ, nije ga gradila Srbija , ona ga ima sticajem okolnosti. Teško da bi ga Srbija sama gradila. Da. Ali nije ga Srbija sama gradila.

SFRJ je svojevremeno angažovala British Steel kao konsultanta i isit je ocenio Smderevo kao jedini zdrav metalurški projekat u SFRJ.

Možda ovde da počenete da mi verujete o Smederevu na reč, nemam volje da lje da elaboriram
Boris Drenca Boris Drenca 16:04 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Možda ovde da počenete da mi verujete o Smederevu na reč, nemam volje da lje da elaboriram


možda slažem se oko volje za elaboriranjem ni ja je nemam

satinelle satinelle 16:25 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Možda ja i bolje od vas znam koliko mi nismo bili industrijski razvijena zemlja. Radi se o tome da smo se na određenom stepenu kakvog takvog razvoja uplašili i odustali. Uplašili smo se sami svog kukavičluka. Za dalji razvoj bila je potrebna nadahnutost, volja, odlučnost



... moja poenta je na resursima i isplativosti, a ne na kukavicluku koji je apsolutno opravdan u takvoj situaciji.
Za razliku od vas, ja sam ekonomista i u agraru, nemam opanke i zivim u Beogradu od rodjenja. I bas zato sto poznajem onu drugu situaciju, mogu vam reci da niste uopste svesni kakve mi resurse imamo u poljoprivredi.

No, prema tonu vašeg obraćanja naslućujem da ili niste pažljivo pročitali moj komentar ili sam ga ja nerazumljivo napisao.



Cenim ono sto vi mislite, zato sto cenim razlicitosti, ali debatujem sa vama, jer zelim da vas ubedim da jedete srpski, a ne kineski luk , jer time pomazete i seljaku i svojoj zemlji, a pomazete bas u tom sektoru u kome Srbija ima sansu, a narocito resurse, da bude lider na Balkanu.I posto volite vina, ako ste slucajno bili u Hrvatskoj, da li ste igde pronasli neku bocu srpskog vina u slobodnoj prodaji ili restoranu? Sigurno ne, i necete, jer stite svoju Malvaziju (prosecnu i preskupu za kvalitet njihove autohtone sorte vina). Autohtone sorte..., hey a nasa autohtona sorta Smederevka (iz Smedereva) se pravi u Tikvesu (najcesce), zato sto mi tamo imamo zelezaru. Njima je dobra, nama ne valja, ali je pijemo kad je uvezemo.
background noise background noise 16:33 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Šta ti misliš?


Nisam primetio da su Grci odustali.
background noise background noise 16:59 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Resursi, isplativost, ne sumnjam da imamo sjajne resurse, čitao sam a se Nemci oduševljavaju, daleko im lepa kuća

Ali mi smo se kabadahijski ponadali da su resursi dovoljni sami po sebi i da ćemo moći bahato da se vratimo poljoprivredi kakva god bila i da nam bude OK.

Tehnološki razvoj, uključujući poljoprivredu, naravno, možda i pre svega u poljoprivreiu. Ali potrebni su resursi obrazovanog ljudstva i tehnološke opreme, a ti resursi se razvijaju van poljoprivrede, mi smo njih upropastili. Mašinska industrija, hemijska industrija, fundamentalno obrazovanje. Sa čim da razvijamo poljoprivredu?

Politički establišment to ne razume, misli da je dovoljno da poltroniše masovno raširenom prostakluku.

Primer: koleginica napravila "posnu" pihtiju za Sv.Nikolu sa želatinom iz kesice. Dr Oetker, jel'da . . . Lepojoj kažem da ne postoji sintetički želatin te da je i taj dobijen iz goveđih kostiju i samim tim mrsan. Ujedem se za jezik zbog "sintetički" pomisliće žena da psujem. Ona lepo razmisli, pa kaže: "Mene je pop rek'o da je posan"
background noise background noise 17:10 29.09.2012

Gvojze i grojze

A hrvatskom vinskom pricom bas nisam impresioniran, mngo nadmenog lupetanja ni oko cega, sto sam i navikao u poslu sa njima da slusam.

Nasa vinska prica je tanka jer nema masovne produkcije solidnog vina za male pare. Treba da prodje još desetak godina. Iako su ljudi skloni da vide obnovu vinarstva kod nas kroz ekskluzivna naglabaganja ekskluzivnih lažova, ona će ići kroz masovnost, baš kao i svuda što je išla. Neki za sada naoko nevažni poduhvati kao Kalem V. Drenova ili Vinex Rekovac koji porizvode vina sa 10.5% alk. koja se još nisam usudio ni da probam i slični njima biće nosioci tog razvoja pa kako nam Bog da. Kome se ne svidja nek'sam pravi bolje.
satinelle satinelle 17:15 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Resursi, isplativost, ne sumnjam da imamo sjajne resurse, čitao sam a se Nemci oduševljavaju, daleko im lepa kuća


Ali zasto: daleko im lepa kuca? Mi treba da ucimo od boljih, a Nemci su sjajni u proracunu isplativosti. Da oni imaju ovakve resurse, oni bi ih sigurno troduplo ekspoatisali i naplatili?

Ona lepo razmisli, pa kaže: "Mene je pop rek'o da je posan"


Njoj je posan, sto joj rek'o pop, a meni svejedno, jer sam ateista.
background noise background noise 17:15 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

A Smederevka nije neka fascinantna sorta, ako i budu rešili da od nje naprave vrhusnku proteći će decenije. Klonska selekcija. Sarađujem i sa Tikvešom, izgleda da oni nameravaju da se uhvate u koštac sa unapređenjem sorte Smederevka.

Smederevka se gaji a vino pravi u Kavadarcima zato što su tamo to hteli da rade, železara Smederevevcima ništa ne smeta, nikad nije ni bila gajena tamo gd je železara nego na brežuljcima.

Možda podrum Janković obnovi ru priču malo. Oni rade na masovnosti isto i bolji su od ostaloh koji se guraju u masovnu priču. Njihva bag-in-box bela i crvena vina, u kafanam gde ih sluze na casu su odlican izbor.

satinelle satinelle 17:20 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

background noise
A hrvatskom vinskom pricom bas nisam impresioniran, mngo nadmenog lupetanja ni oko cega, sto sam i navikao u poslu sa njima da slusam.Nasa vinska prica je tanka jer nema masovne produkcije solidnog vina za male pare. Treba da prodje još desetak godina. Iako su ljudi skloni da vide obnovu vinarstva kod nas kroz ekskluzivna naglabaganja ekskluzivnih lažova, ona će ići kroz masovnost, baš kao i svuda što je išla. Neki za sada naoko nevažni poduhvati kao Kalem V. Drenova ili Vinex Rekovac koji porizvode vina sa 10.5% alk. koja se još nisam usudio ni da probam i slični njima biće nosioci tog razvoja pa kako nam Bog da. Kome se ne svidja nek'sam pravi bolje.


A vi probajte ona od 14% i nemojte da razmisljate. Posle prve case, svejedno vam je sta se u njoj nalazi.
background noise background noise 17:31 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Haha, možemo mi da učimo od njih, samo nek ostanu tamo gde su
background noise background noise 17:32 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

E tu su braca Grci sa Mavrodafne, kad se roknem sa 15% posle neceg slatkog, ne znam dal'mi jace udari u glavu secer ili alkohol
satinelle satinelle 17:38 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

background noise
A Smederevka nije neka fascinantna sorta, ako i budu rešili da od nje naprave vrhusnku proteći će decenije. Klonska selekcija. Sarađujem i sa Tikvešom, izgleda da oni nameravaju da se uhvate u koštac sa unapređenjem sorte Smederevka.Smederevka se gaji a vino pravi u Kavadarcima zato što su tamo to hteli da rade, železara Smederevevcima ništa ne smeta, nikad nije ni bila gajena tamo gd je železara nego na brežuljcima.Možda podrum Janković obnovi ru priču malo. Oni rade na masovnosti isto i bolji su od ostaloh koji se guraju u masovnu priču. Njihva bag-in-box bela i crvena vina, u kafanam gde ih sluze na casu su odlican izbor.



Slazem se da nije neka kvalitetnija sorta, ali je nasa, a najvise je proizvode drugi. Ista stvar sa ajvarom, sljivovicom... Nemamo osecaj da treba da brandiramo nesto i naplatimo, vec sve dajemo za "dz".
Dovoljno je da Smederevku pomesas sa npr.souvignon-om i eto pristojnog vina., jer ne mislim da tu ima prostora za neko unapredjenje sorte kao takve, ako naprave miracle, pozdravljam. Za Jankovica se slazem, ali sam ga slucajno upoznala, pa mi se pokvario utisak o toj prici (ali ovo se ne priznaje, ovo je isuvise subjektivno)
background noise background noise 18:35 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

Satinelle, prvo mora da napravimo nešto da stvarno valja pa onda da ga brendiramo i prodamo. Za to trbea znanje i tehnološka opremljenost.

Ma znam ih ja sve ko zlu paru, sve sami knezovi i plemstvo a praziluk im viri iz bulje, mislim na to kako ce sam poduhvat da napreduje i pozitivne posledica razovja projekata za masovno a dobro, šta god bilo . . . nisam još upoznao lično Zvonka Bogdana a volim da ga slušam, ostalo su sve . . . bolje da ćutim
background noise background noise 18:39 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

Ma da, kakva nam je bila elita (pa bila ona i tehnička), takvu su i zemlju napravili.


Jesu je pravili, ali nisu stigli da je naprave. Ne mešaj obrazovnu elitu sa finansijskom i političkom.
satinelle satinelle 19:03 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

background noise
Satinelle, prvo mora da napravimo nešto da stvarno valja pa onda da ga brendiramo i prodamo. Za to trbea znanje i tehnološka opremljenost.Ma znam ih ja sve ko zlu paru, sve sami knezovi i plemstvo a praziluk im viri iz bulje, mislim na to kako ce sam poduhvat da napreduje i pozitivne posledica razovja projekata za masovno a dobro, šta god bilo . . . nisam još upoznao lično Zvonka Bogdana a volim da ga slušam, ostalo su sve . . . bolje da ćutim


E, pa sjajno. Npr. zivim u Srbiji i imam sva finansijska sredstva da platim najnoviju tehnologiju za proizvodnju vina, najmoderniji podrum vina, ali ne znam da napravim vino. Da li cu i tada slusati o kukavicluku, ili mislite da cu tek tako lako pronaci tehnologa (u Srbiji) koji ce da mi napravi fenomenalnu Smederevku, pristojno vino autohtone sorte za masovno uzivanje i male pare?
background noise background noise 19:24 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

Od Smederevke ne možeš da napraviš vino koje može dugoročno da postigne cenu koja bi ga plasiriala ni u srednju a kamoli višu srednju klasu. Za sada je to drugorazredna sorta. Nije na njoj rađeno, nije usavršavana. Isto važi i za Prokupac.

Ono što bi mogla je da napraviš solidnu vinariju i praviš najbolju moguću Smederevku, a za mane molim te Prokupac jer preferima crna/crvena od belih me muči žgaravica ( kažu poznavaoci da me to jetra opominje ), i da osvojiš značajan deo masovnog tržišta. Za dobar Prokupac 0,75 do 5 evra računaj da imaš manekena na raspolaganju, ima da radim pro bono dok sam živ


Žao mi je. Crnogorci su decenijama radili na usavršavanju sorte Vranac, daleko stigli ali su još daleko od stvarnog cilja.

Za takav cilj naći ćeš adekvatnog tehnologa.
satinelle satinelle 19:38 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

background noise
Od Smederevke ne možeš da napraviš vino koje može dugoročno da postigne cenu koja bi ga plasiriala ni u srednju a kamoli višu srednju klasu. Za sada je to drugorazredna sorta. Nije na njoj rađeno, nije usavršavana. Isto važi i za Prokupac.Ono što bi mogla je da napraviš solidnu vinariju i praviš najbolju moguću Smederevku, a za mane molim te Prokupac jer preferima crna/crvena od belih me muči žgaravica ( kažu poznavaoci da me to jetra opominje ), i da osvojiš značajan deo masovnog tržišta. Za dobar Prokupac 0,75 do 5 evra računaj da imaš manekena na raspolaganju, ima da radim pro bono dok sam živ Žao mi je. Crnogorci su decenijama radili na usavršavanju sorte Vranac, daleko stigli ali su još daleko od stvarnog cilja.Za takav cilj naći ćeš adekvatnog tehnologa.


Steta, a ja sam bas mislila vas da angazujem da mi napravite "ponos Srbije"
st.jepan st.jepan 20:01 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

Žao mi je. Crnogorci su decenijama radili na usavršavanju sorte Vranac, daleko stigli ali su još daleko od stvarnog cilja

Vranac da mi ne diraš, to je vrhunac do kojeg sam uspeo da se vinem.
A ljudi se stvarno trude. I uvažavaju struku. Evo, kad ih je moja bivša (prof latinskog) upozorila da nije "pro cordem" nego "pro corde", oni smesta popravili.
background noise background noise 21:18 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

E ta ekipa i ona sto je rukama sadila prve sadnice na Ćemosvkom polju mi je baš bliska. Drugo, mislim da sam ih baš pohvalio, po sopstvenim rečima još niosu stigli tamo gde su pošli.
background noise background noise 21:20 29.09.2012

Re: Gvojze i grojze

Steta, a ja sam bas mislila vas da angazujem da mi napravite "ponos Srbije"


Ne biva, ja sam tehnolog za gvojze a za grojze neko drugi, ja će da budem kontrola
milisav68 milisav68 22:55 29.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise

Nisam primetio da su Grci odustali.

Dabre, baš im super ide...

8c_competizione 8c_competizione 00:30 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

Savrsheno sazheto jadno stanje u nashoj Banana republici!

Svaka cast na komentaru!
dragan7557 dragan7557 06:46 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

milisav68
background noise

Nisam primetio da su Grci odustali.

Dabre, baš im super ide...

Jašta bre, razvaljuju se!

cerski
dragan7557 dragan7557 07:20 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

satinelle 18:15 29.09.2012
Re: Možda sam prvi

Resursi, isplativost, ne sumnjam da imamo sjajne resurse, čitao sam a se Nemci oduševljavaju, daleko im lepa kuća



Ali zasto: daleko im lepa kuca? Mi treba da ucimo od boljih, a Nemci su sjajni u proracunu isplativosti. Da oni imaju ovakve resurse, oni bi ih sigurno troduplo ekspoatisali i naplatili?


Osnovni resurs u privredi je HR(human resources) njegov obrazovni nivo, stručnost, management itd.

Nemačka da ima HR kao Srbija bila bi ista kao današnja Srbija, banana rama, čak ni Chikita, već čamuga od banane.

cerski
dragan7557 dragan7557 07:48 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise 16:31 29.09.2012
Re: Možda sam prvi
Železara u Smedrevu i fama oko nje je najsvetliji rpimer gluposti i kukavičluka o kojem govorim.

Železara u Smederevu je najvaljaniji poduhvat ne samo u Srpskoj nego u Jugoslovenskoj metalurgiji. Kako i zašto, malo je duža priča. Pošto se vaše shvatanje metalugije svodi na:


Koliko ja vidim o Srtidu nemate dovoljno informacija,
Sama priča nije malo duža već je dugačka $ 1,7 milijardi duga, koliko građani Srbije treba da plate ovaj lopovluk.

Mada je lopovluk duži od spomenute cifre koja označava stanje iz 2000 godine danas je cifra veća.


cerski
satinelle satinelle 07:50 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

Osnovni resurs u privredi je HR(human resources) njegov obrazovni nivo, stručnost, management itd.

Nemačka da ima HR kao Srbija bila bi ista kao današnja Srbija, banana rama, čak ni Chikita, već čamuga od banane.

cerski



Zato sam i upotrebila glagol - uciti. I tu postoji problem u nasoj bananarami. U obrazovnom sistemu, a nakon toga i sticanju prakticnog znanja.
background noise background noise 10:59 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

Osnovni resurs u privredi je HR(human resources) njegov obrazovni nivo, stručnost, management itd.

Nemačka da ima HR kao Srbija bila bi ista kao današnja Srbija, banana rama, čak ni Chikita, već čamuga od banane.


Ovo i sam potpisujem

Koliko ja vidim o Srtidu nemate dovoljno informacija,
Sama priča nije malo duža već je dugačka $ 1,7 milijardi duga, koliko građani Srbije treba da plate ovaj lopovluk.

Mada je lopovluk duži od spomenute cifre koja označava stanje iz 2000 godine danas je cifra veća.


A ovo nema veze sa onim što sam ja pisao, vi govorite o posledicama a ja o koncepciji koja je u tom ambijentu bila strateški ispravna, da je spoprovđena kako valja i da nismo razbucali ambijent, ne bi se sad ibretili šta ćemo sa železarom.

Lopovluci pre 2000-e, pre '90-e, pre '80-e . . . priča je stalno ista ali i dalje se ne tiče tehničko-tehnološke koncepcije, kada je reč i Smederevua i mnogo čemun drugom

I dalje je pitanje kukavičluka društva kojeg se vlast ne plaši, straha od edukacije

Koliko ja vidim


Pa eto, vi dite toliko a ja ovoliko, pa da sastavimo ta dva, biće jednom nešto od nas, možda i od Srbije

background noise background noise 15:23 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

[quoteDabre, baš im super ide...]

Retorika, besmisleno, nema veze sa temom

Jašta bre, razvaljuju se!


Razvaljivali se ili ne, nije zbog nikla, zbog metalurgije, nije zbog rudarstva, mozda zbog mudrosera u poslanickim klupama i van njih koji ocekuju da za nista budu placeni nesto?
background noise background noise 15:35 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

Savrsheno sazheto jadno stanje u nashoj Banana republici!

Svaka cast na komentaru!


Nosim ovo da odštampam, uramim i okačim na zid
bookez bookez 18:14 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

Najbolje u svemu je da je H2S gas.

Takodje plašenje sumpornom kiselinom, koja relativno brzo pravi soli (jedino da se ogromna količina H2S04 direktno ubaci u vodene tokove, pa da ima neki efekat). Najverovatnije je najopasnije trovanje teškim metalima. U suštini potrebno je uraditi detljanu analizu, a ne paranojom, ostrašćeno, do cilja.

Ja ovako laički sa minimumom informacija sam stekao utisak da taj rudnik nije dobra opcija. U našoj državi od zaštite životne sredine i modernih tehnologija ne bi bilo ništa. Na to se doda mlada i ne baš velika firma Europian Nickel (Dinara nikl doo) i dobija se recept za ekološku katastrofu. A da su rezerve vredne kopanja, veći igrači bi bili u igri.
milisav68 milisav68 20:57 30.09.2012

Re: Možda sam prvi

background noise

Retorika, besmisleno, nema veze sa temom

Kao i komentar da se običan narod (Grci) nešto pita....pa da ne odustaju....
background noise background noise 19:47 02.10.2012

Re: Možda sam prvi

Pretpostavljam da si pogrešio što si mene citirao pre ove poslednje mudrosti, jer ja nigde nisam pstavio komentar koji bi makar i ličio na:

Kao i komentar da se običan narod (Grci) nešto pita....pa da ne odustaju....
foghorn foghorn 14:56 29.09.2012

Galama pre nego što se bilo šta dogodilo

Valjalo bi podsetiti na jednu važnu činjenicu koja verovatno nije istaknuta odmah. Naime, kako će vam svaki dobar geolog reći, od trenutka odluke da se započne istraživanje, preko utvrđivanja stvarnog postojanja zaliha, potom objektivne procene stvarno raspoloživih i ekonomski isplativih količina rude, procene je li njihova prerada uopšte profitabilna, izgradnje preradnih kapaciteta i njihovog puštanja u rad treba da protekne bar dvadeset godina. Dakle, sasvim dovoljno vremena da se stvar valjano proceni i po potrebi zaustavi. Ovako, vičemo BU! pre nego što smo vuka i videli, pri čemu nimalo ne sporim zastrašujuće opise flotacija i topionica nikla iz Makedonije i Rusije.
Boris Drenca Boris Drenca 15:12 29.09.2012

Re: Galama pre nego što se bilo šta dogodilo

Kada se pre vremena vikalo na najavljenu rekon strukciju Bulevara Revolucije u Beogradu svi su se smejali. I Bulevara više nema ima autostrade.

Kada se reagovalo na već pripremljenu seču Zvezdarske šume odustali su, bar za sada.

Kada se podigla frka oko gradnje oko Kalemegdana to je osporeno..

Neka, bolje je pre vremena vikati nego pokušavati nešto kada počnu da sipaju đubre u vodu
satinelle satinelle 15:58 29.09.2012

Re: Galama pre nego što se bilo šta dogodilo

Boris Drenca
Kada se pre vremena vikalo na najavljenu rekon strukciju Bulevara Revolucije u Beogradu svi su se smejali. I Bulevara više nema ima autostrade.Kada se reagovalo na već pripremljenu seču Zvezdarske šume odustali su, bar za sada.Kada se podigla frka oko gradnje oko Kalemegdana to je osporeno..Neka, bolje je pre vremena vikati nego pokušavati nešto kada počnu da sipaju đubre u vodu



Tako je, kod nas se uvek desava nesto nakon vec zavrsene stvari. Ono sto mogu da kazem je da je zelezara u Sd-u promasaj veka. Taj kraj je tipicno vocarski kraj, pored Dunava, sa fenomenalnom zemljom i klimom, dusu dalo za vinogradarstvo i vocarstvo, a oni ga ubise teskom industrijom koju btw od pocetka do kraja finansiraju poreski obveznici. Koliko sam cula, sad ce da im uvale i neku rafineriju, a Srbija inace pliva u nafti, gasu i ostalim prirodnim resursima. Zato uvozimo sve i svasta...i nikako da se prevarimo da nesto i mi prodamo.
ulicno_pojacanje ulicno_pojacanje 16:29 29.09.2012

Iznajmljivanje

Izvadis rudu+jalovinu, potrpas je u vagone odvezes do Makedonije, preradis, platis im ruke, prodas i zaradis. Ne treba ti fabrika za preradu nikla, iznajmis kod komsije.
Jalovinu mozes da transportujes do nuklearnih objekata i stekujes tamo, ionako zvrje prazni a i tamo niko ne zalazi...i deo jalovine ostaje u Makedoniji...svi srecni.
background noise background noise 16:34 29.09.2012

Re: Iznajmljivanje

I ja bih to voleo, no mora da se preradi tamo gde se vadi inace postaje preskupa.
ulicno_pojacanje ulicno_pojacanje 21:09 29.09.2012

Re: Iznajmljivanje

background noise
I ja bih to voleo, no mora da se preradi tamo gde se vadi inace postaje preskupa.


Zbog cega je tesko da se ruda precisti u MKD deo ostavi kao nadoknada deo prodamo mi...trosak zakupa i prevoza do i od topionice je nas.

Mada kad gledam mapu i pijace, grozdje se uvozi iz tog kraja MKD, u Srbiju. Ne znam koliko od fabrike je rizicna zemlja ali garant je sva zemlja na kojoj se gaji grozdje dole u tom delu MKD. 50 KM-100km od fabrike?

Dalje Nikal, da li moze organizam da ga izbaci ili neki drugi hemijski proizvod da ga veze i organizam izbaci iz tela...koja je prekomerna doza nikla stetna...
background noise background noise 15:31 30.09.2012

Re: Iznajmljivanje

Mada kad gledam mapu i pijace, grozdje se uvozi iz tog kraja MKD


Grožđe i vino u rinfuzu/cisternama se iz tog kraja izvozi u Srbiju a mnoooogoooo veće količine u Nemacku u Sloveniju, gde sve ne . . . i niko se nije otrovao iz tog kraja niklom ni bilo čim drugim, nijedna cisterna nije vraćena zbog analize koja ukazuje na bilo šta otrovno, valjda se nisu setili da pitaju blogere, rekli bi ima da je sve 50-100 km unaokolo rizično, Nemci se eto ne razumeju . . .

Da je 50 - 100 kom rizično, u Makednoji danas ne bi postojalo vinogradarstvo jer su gotovo svi veliki znacajni zasadi na brezuljicma iznad Vardara i okolini Kavadaraca.

Nasuprot tome, proizvodnja grožđa i vina u Makedoniji iz godine u godinu znacajno raste a pošto nemaju dovoljan plasman korz sopstvene brendove sve vece i vece kolicine se izvoze u EU.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 21:54 30.09.2012

Re: Iznajmljivanje

ma ne bre
demir kapija, negotino i taj rad.
jeste blizu ali nije to.
st.jepan st.jepan 16:36 29.09.2012

See Norilsk and die!

Evo jezivog primera, potražite slike i informacija o Norilsk Nickel.

Hebo ih Staljker!

Ovo pre neki dan kačio na FB:













Pokazujem ovo sinoć svojoj dragoj gošći, Ruskinjici (baš je zasela, ništa joj se ne vraća doma), a ona se čudi što dramim. Pa svuda je, kaže, kod njih tako.

background noise background noise 16:49 29.09.2012

Re: See Norilsk and die!

Kod tebe sam i video na FB
alselone alselone 07:12 30.09.2012

Re: See Norilsk and die!



Jbt kakva slika!
albicilla albicilla 16:46 29.09.2012

ako hocete da diskutujete

....proucite ekologiju, zagadjenje i posledice decenija eksploatacije nikla na novoj kaledoniji

krenite odavde


pa nastavite dalje

a ako naivno ili podmiceno mislite da je srbija ipak u evropi i da s nama ne bi tako.... nova kaledinija je treci svet, no, u ocima istrazivaca nikla, srbija je - cetvrti svet
background noise background noise 16:49 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Ali šta smo mi sami sebi?
satinelle satinelle 16:49 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Toksikolog dr Radomir Kovačević iz Instituta za zaštitu na radu „Dr Dragomir Karajović“ ističe da ruda nikla ima alergogena i veoma kancerogena svojstva.
- Nikl je jedan od najtoksičnijih metala i u istoj je ravni kao uranijum, živa, hrom. U povećanim koncentracijama u dužem periodu može da izazove brojna autoimuna oboljenja i karcinom ...

Imaju li neke stvari vrednosti i da li sve mora da kosta bas toliko?
Boris Drenca Boris Drenca 16:50 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Hvala za link...korisno i poučno
background noise background noise 17:37 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Evo ja se odma'slazem, da je sve to od nkla važnije, al'onda da svi odustanemo od nikla i proizvoda za koje je on neophodan.

Nickel-free Serbia !!!

Sviđa mi se slogan, svi smo sebi lepi i pametni. Našim majkama takođe
gedza.73 gedza.73 18:55 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

background noise

BN, kao da si političar. Sve vreme pričaš i ništa nisi rekao.

Da li će, ili neće, eksploatacija nikla dovesti do prosperiteta u Srbiji?
Da li će, ili neće, vađenje rude dovesti do zagašđenja okoline?
Da li će kod nas koristiti najekološkiji način (najskuplji) ili najeftinij?





st.jepan st.jepan 19:09 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

gedza.73
background noiseBN, kao da si političar. Sve vreme pričaš i ništa nisi rekao.Da li će, ili neće, eksploatacija nikla dovesti do prosperiteta u Srbiji?Da li će, ili neće, vađenje rude dovesti do zagašđenja okoline?Da li će kod nas koristiti najekološkiji način (najskuplji) ili najeftinij?

Ask Doris Day:

background noise background noise 19:15 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Sećaš se kako je rekao Palma: nisam ja astronaut da proričem budućnost.

A što ti od mene tražiš te odgovore. Ekspolatacija nikla sama po sebi neće, ako mislimo da nam to donese prosperitet spasa nam nema. Neko će možda da ga eksploatiše i? Što se mene tiče radije ne.

Ukoliko ekspolatacije bude, to će dovesti do značajnog zagađenja okoline ali koliko - to zavisi od dostupnih tehnologija, našeg morala, etike, nepotkupljivosti, naše opšte edukacije, raspoloživosti zaista stručnih resursa i istrajnosti da se sprovedu mere. Sigurno ne od dobre volje investitora/ekspolatatora.

Što se treće stvari tiče, opet od nas zavisi na isti način kao i druga.

Cenim da hoće, možda ne tako skoro, ali hoće. Vispreni seljaci će da met'u neku sitnu kintu u zadnji džep i nakrive šajkaču, Kusta će da se ofuca i nastavi da promuklo laje, a Trsteničani će da slave tehnološki progres, sami će sebe da ubede da je tehnologija najčistija na svetu da bi lakše podneli što su se jeftino prodali.

E moj Gedžo, provociraš ti mene kao pravi Moravac, čekaš da ja to sve kažem umesto tebe. Joj ko te ne zna . . .
background noise background noise 19:15 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Zna Doris, nego ne'da kaže
gedza.73 gedza.73 19:31 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Eee, Stjepane, ako u pesmu ubacimo jednog našeg političara crno nam se piše.

Ukoliko ekspolatacije bude, to će dovesti do značajnog zagađenja okoline ali koliko


Kraj priče.

E moj Gedžo, provociraš ti mene kao pravi Moravac.

Lečka.

Ako 'vispreni seljaci' budu stvarno budale da radi sitnine upropaste svoju decu samo da bi nakrivili šajkaču onda nam budućnost i ne treba.
stopalo stopalo 19:31 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Ukoliko ekspolatacije bude, to će dovesti do značajnog zagađenja okoline ali koliko - to zavisi od dostupnih tehnologija, našeg morala, etike, nepotkupljivosti, naše opšte edukacije, raspoloživosti zaista stručnih resursa i istrajnosti da se sprovedu mere. Sigurno ne od dobre volje investitora/ekspolatatora.


pa upravo to i jeste problem.

mi treba da ocekujemo da u zemlji gde su pre vise od 20 godina direktori drustvenih firmi za 1000 maraka mita upropascavali firme za 100000 i gde su u javnim preduzecima poceli da "kradu umesto da kraducakuju" itd, itd
da ce zagadjenje zavisiti od

našeg morala, etike, nepotkupljivosti, naše opšte edukacije, raspoloživosti zaista stručnih resursa i istrajnosti da se sprovedu mere.


mislim da je bolje onda da taj nikl za sada ostavimo tamo gde jeste
AlexDunja AlexDunja 20:13 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Ukoliko ekspolatacije bude, to će dovesti do značajnog zagađenja okoline ali koliko - to zavisi od dostupnih tehnologija, našeg morala, etike, nepotkupljivosti, naše opšte edukacije, raspoloživosti zaista stručnih resursa i istrajnosti da se sprovedu mere. Sigurno ne od dobre volje investitora/ekspolatatora.


vidi, ja sam iz ts, poznajem ekipu,
i mnogo ih više volim kad ne rade ništa
nego kad su preduzimljivi i podržavaju exploataciju nikla.

dodatno. ova voda mivela iz veluća,
to je stvarno najkvalitetnija mineralna voda u srbiji, mislim da je prioritet
da se ona sačuva po svaku cenu.
nikla ima i drugde, sa dobrim vodama kuburimo.
Boris Drenca Boris Drenca 20:23 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

mislim da je bolje onda da taj nikl za sada ostavimo tamo gde jeste


nece biti lako...zahteva borbu
Boris Drenca Boris Drenca 20:25 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

nego kad su preduzimljivi i podržavaju exploataciju nikla.


sada su preduzimljivi i ne daju eksploataciju
AlexDunja AlexDunja 20:27 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

sada su preduzimljivi i ne daju eksploataciju

uzdrži se od podržavanja...

dobra je odluka. da vidimo šta će biti...
mr.fogg mr.fogg 20:37 29.09.2012

ova voda mivela iz veluća

Mivela je 'brand' hrvatske firme Agrokor.

http://www.agrokor.hr/hr-HR/Brandovi.html
AlexDunja AlexDunja 20:42 29.09.2012

Re: ova voda mivela iz veluća

Mivela je 'brand' hrvatske firme Agrokor.

ja bih rekla da je zbog toga ne treba otrovati.
samo to.
mr.fogg mr.fogg 20:48 29.09.2012

Re: ova voda mivela iz veluća

U Trsteniku nema tekuće vode mesecima.
To nikoga ne interesuje.
Lokalni političari pričaju o tome 'šta bi bilo kad bi bilo' sa niklom,
a beogradska kvazi-politička elita jedva čeka da 'mlati praznu slamu'.
Kada bude bila frka sa niklom svi oni zajedno pevaće u horu pesmu o npr. nedostatku gasa ili nešto slično.
Niko i ama baš niko od njih ne rešava tekuće probleme. Tuga pregolema.
AlexDunja AlexDunja 20:56 29.09.2012

Re: ova voda mivela iz veluća


Niko i ama baš niko od njih ne rešava tekuće probleme

to je istina.

ali mivelu treba sačuvati. tojest izvore u veluću.

lokalni i ostali političari su kao i svi ostali,
ta voda nije. i ako agrokor uspe da je zaštiti od zagađenja, meni kul.
mr.fogg mr.fogg 21:01 29.09.2012

ako agrokor uspe da je zaštiti

Nema to veze sa Agrokorom.
Ako istraživanja pokažu da ima nikla, biće i iskopavanja itd.
Nama je potreban novac - ljudi i priroda nisu važni.
Tako razmišlja naša politička 'elita' i tu nema pomoći :(
background noise background noise 21:09 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

TS se eto namestio, mogao je da bude bilo koji drugi grad. Jes' ko i ovi moji, kad dremaju bar ništa ne mogu da pokvare
background noise background noise 21:11 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

mislim da je bolje onda da taj nikl za sada ostavimo tamo gde jeste


. . . iskopaće tebe Bili, kad tad . . .
background noise background noise 21:13 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

vidi, ja sam iz ts, poznajem ekipu,


. . . umREo Steva pečeNJAR
AlexDunja AlexDunja 21:21 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

. . . umREo Steva pečeNJAR

to već, ne znam ko je
mr.fogg mr.fogg 21:24 29.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

ni ja nem' pojma koj' ti je taj
background noise background noise 11:04 30.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

ni ja nem' pojma koj' ti je taj


to već, ne znam ko je


Trsteničani ne znaju pokojnog Stevu pečenjara iz Stopanju . . .legendu, dvajes minuta od noža do ražnja . . . a poljski WC do koga ideš tako što prelaziš prugu, vino iz Bogdanje . . .
AlexDunja AlexDunja 11:20 30.09.2012

Re: ako hocete da diskutujete

Trsteničani ne znaju pokojnog Stevu pečenjara iz Stopanju . . .legendu,


pa ne mogu se baš sve legende znati...

zapravo ne poznajem nikoga iz stopanje. samo prolazim kroz...
mr.fogg mr.fogg 22:03 29.09.2012

Veliki nam nos

mr.fogg mr.fogg 22:23 29.09.2012

Veliki nam nos

Evo šta piše u Wikipediji:

http://en.wikipedia.org/wiki/Norilsk#Pollution

Dovoljno je da pročitate paragraf 7.1:

Pollution

Nickel ore is smelted on site at Norilsk. The smelting is directly responsible for severe pollution, generally acid rain and smog. By some estimates, 1 percent of the entire global emissions of sulfur dioxide comes from this one city.[citation needed] Heavy metal pollution near Norilsk is so severe that mining the surface soil is now economically feasible, as a result of acquiring high concentrations of platinum and palladium through pollution.

The Blacksmith Institute included Norilsk in its 2007 list of the ten most polluted places on Earth. The list cites air pollution by particulates (including radioisotopes strontium-90, and caesium-137 and metals nickel, copper, cobalt, lead, and selenium) and by gases (such as nitrogen and carbon oxides, sulfur dioxide, phenols, and hydrogen sulfide). The Institute estimates four million tons of cadmium, copper, lead, nickel, arsenic, selenium, and zinc are released into the air every year.

According to an April 2007 BBC News report, the company accepted responsibility for what had happened to the forests, and insisted they were taking action to cut the pollution. For the period up to 2015–2020 the company expects to reduce sulfur dioxide emissions by approximately two-thirds, but admits it is hard to guarantee this pace of reduction because they are still developing the technology. CNN has claimed that there is not a single living tree within 48 km (30 mi) of the nickel smelter Nadezhda ("The Hope".

mariopan mariopan 14:40 01.10.2012

...

Ma samo trujte prirodu, sutra ni leba nećemo imati jer je Zemlja zatrovana pesticidima, mrtva je, sve je manje "živa" i daje sve manje roda.

PRVO nam treba hrana i zdrava voda pa onda sve drugo jer se to drugo ne maže na lebac.

Zemlja oranica svuda na svetu daje sve manje i sve lošijeg roda zahvaljujući intenzivnoj poljoprivredi, prskanju otrovima koji ubjaju sve živo u zemlji, krtice, insekte koji su deo ekosistema i gliste koje iznose na površinu zemlju bogatu mineralima i đubre je, i koju oru ogromni traktori koji svojom težinom pritiskaju i stvaraju beton tvrdu i mrtvu zemlju... a i vode za navodnjavanje je sve manje.....pa nećemo imati hrane i vode ako svu zemlju nastavimo da cedimo ili nečim zagadimo?

Ako nam ne treba hrana i voda onda ništa.

Ne možemo se igrati boga a da ne platimo punu cenu za to. Samo kopajte, secite drveće, trujte vodotokove, isisajte život planeti, ona je tu samo za ovih par generacija koje su videle blagodeti života, a posle nas - potop.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana