Društvo| Politika| Religija

Monografija "Savremena politička teologija" na sajmu knjiga

Nikola Knežević RSS / 21.10.2012. u 10:57

Dragi čitaoci i čitateljke bloga B92. Želim da vas obavestim da će moja monografija pod  pod naslovom "Savremena politička teologija" (Savremena politička teologija na Zapadu:dijalektika političke transfomacije društva) biti dostupna na sajmu knjiga u Beogradu u okviru izdanja Bogoslovskog društva "Otačnik". Knjiga će moći da se kupi na  štandovima Srpske pravoslavne crkve (Hala 1) i Sv. Simeona Mirotočivog (Hala 4)

Knjiga predstavlja pregled razvoja teo-političke misli na Zapadu od početka dvadesetog veka pa sve do današnjih dana i pokušaj da se odgovori na deficit kontekstualnog bogoslovlja u konkretnim društveno - političkim okolnostima (post)konfliktnog društva. Srpsko izdanje će biti štampano na ćiriličnom pismu.

Osnovne teme i pitanja kojima se knjiga bavi: Odnos hrišćanstva i politike. Odnos hrišćanske tradicije i društveno - političkih i pravnih teorija. Odnos bogoslovlja sa drugim društveno humanističkim naukama. Uloga hrišćanstva i drugih religija u procesima tranzicione pravde i pomirenja. Odgovornost Crkava u savremenom društvu. Aktuelnost hrišćanstva i društveno - političkih pitanja i koncept hrišćanske demokratije. Politizacija religije. Odnos hrišćanstva i nacionalizma i ekstremizma. Koliko je hrišćanstvo danas aktuelno i da li je bogoslovlje u stanju da odgovori na savremene društveno političke izazove? Da li hrišćanstvo i druge religije mogu da budu aktivni činilac socijalno - političkih promena?

U nastavku sledi predgovor doc. dr Darka Đoga, docenta na Bogoslovskom fakultetu Sv. Vasilija Ostroškog u Foči i prorektora Univerziteta u Istočnom Sarajevu i jedan odlomak iz knjige koji govori o potrebi formiranja dekonstrukcije politikanstva.

Pisati predgovor knjizi bliskih prijatelja nikada nije lako. U takvim predgovorima neminovno dajemo ne preglednost sadržaja, nego, hteli to ili ne, kazujemo tragove ličnih čitanja, susretanja i nedoumica koje su reči prijatelja ostavljale u nama onda kada smo im pristupali. Kada je reč o knjizi dr Nikole Kneževića „Savremena politička teologija" upravo to je slučaj: mea parvitas je dobila čast da pred-govori redovima koji su nastajali kao plod Nikolinog hrvanja sa temom koja je i meni samom bliska i intimna - sa temom političkog u teologiji kao političke teologije same.

Predgovaranje je, ipak, kudikamo lakše kada ispred sebe imate knjigu koja računa sa izvesnom pred-istorijom. Stvar je mnogo zahtevnija i teža kada, pak, treba da napišete predgovor knjizi koja je i sama predgovor, govor, ali (nadamo se) ne i epilog jednog napora da se srpska i bivša jugoslovenska teološka scena obogati tematizacijom njoj dotad gotovo nepoznatih problema. Pritom, problema koji su od suštinskog značaja. Jer, premda se u našoj teološkoj javnosti stvorio utisak da je su samo „velike teme", „ontološki problemi" i „krajnja pitanja" vrijedna teološkog disertovanja, i društvena svakodnevica i teološka prezasićenost i stagnacija gotovim obrascima ukazuju da je pre svih „velikih" teoloških pitanja neophodno postaviti pitanje konteksta teološke semantike (gde, kada i kako teologija kazuje? Kome?) kao i relevantnosti teološke misli (da li je pitanje smrti, recimo, drugorazredno u odnosu na pitanje gladi?)

Dr Nikola Knežević polazi od ovog povratka teologije ka pitanju njenog značenja u društvenom i „političkom" kontekstu. Ovi navodnici u „političkom" ilustruju nam koliko je težak i odgovoran zadatak bio pred njim. Na (dr) Nikoli (Kneževiću) je bilo - i on je to uspešno učinio - da ih skine, da „političnost" teologije disertuje, objasni i odbrani pred licem teologije, ali i pred licem društva. Da teologiji prida njenu političku dimenziju prikazivanjem formiranja savremene političke teologije na Zapadu (pri čemu dolazi do izražaja njegova izvrsna erudicija kao i izvesni afiniteti za kontekstualni pristup samim kontekstualnim teologijama). Indikativan je nivo izvesne oštrije kritičnosti ka Šmitu, recimo, u odnosu na Moltmana. (Dr) Nikola (Knežević) pokazuje, zapravo, empatiju prvenstveno ka onim misliocima političke teologije koji su njenu relevantnost mislili iz hristološkog jezgra celokupne hrišćanstvenost prema društvu, a ne obratno (iz konstruisane relevantnosti hrišćanskog ka teološkom sadržaju). To svedoči da je njegova misao spoznala i zamke relevantnosti, kojih nije lišen nijedan poziv za obnavljanjem značenja hrišćanske vere u društvenom i političkom kontekstu.

Na našem autoru je bilo još jedno atlasko breme, još jedan svet koji je trebalo nositi - breme izlizanosti, potrošene semantike samog političkog. Navodnike su ispred političke teologije stavile politikantske teologije, teologije dnevnopolitičke angažovanosti. Boriti se protiv bolesti politikantsta u teologiji (i veri) ubijanjem pojedinačnih bakterija, naravno, ne bi odvelo nikud. Bio je potreban (gotovo) farmakološki pristup: lekovitost zdravog. Naša, srpska teologija pokazala je sa Nikolom Kneževićem da je spremna i da će početi da poima i prima jednu istinski političku, ali ne i politikantsku teologiju.

Stoga svima sa radošću preporučujem da se prepuste erudiciji i teološkom viđenju Nikole Kneževića.

 Na Sv. Teklu 2012 g. Doc. Dr Darko Đogo


Sledi takođe odlomak iz knjige:

Узимаћи у обзир квалитативни и квантитативни дефицит контекстуалног теополитичког промишљања у Србији и земљама региона, као важно питање намеће се недостатак критике друштвено-политичког домена и његових елита од стране религијских институција. Деконструкција политичких субјеката и политиканства који неретко представља производ владавине повлашћених политичких елита истиче се као један од императива критичког односа религија, у овом контексту, цркава и верских заједница према друштву.

Сагледавајући домен политичког у нашем друштвеном контексту, можемо рећи да се према обичном човеку врши својеврсно насиље. Тихо, латентно, неприметно, увијено иза популистичких фраза и флоскула, демагошких пројекција, изневерених обећања, мимикрије поштења и части. То није физичка, репресивна форма насиља, већ нова врста тоталитарне свести која иза кулиса слободе људске савести поробљава човека на сасвим нов начин. Начин у коме услед недостатка избора, човек свесно постаје објекат поробљавања. Усамљена монада, тек делић огромног механизма којим управљају глобални геополитички и економски интереси повлаштених елита. Левинас у атаку на индетитет види форму насиља и сматра да се „насиље не испољава само у физичком болу који се наноси другима, него и кроз прекидање континуитета идентитета" особе према је насиље усмерено. На начин на који се те особе „приморавају да играју улоге у којима више не могу да препознају себе", где су приморане да изневере не само „своја убеђења, већ и своју суштину", где морају чине оно што им одузима сваки импулс достојанствености бића.

Нападнуто је људско достојанство и интелект. Дух човечанства слама се услед константних притисака и наметања воље мањине и гушења критичке свести. Moi commun овде није само Русоова концепција која наглашава погубност екстремне индивидуализације и фрагментације слободе, већ се „општа воља" намеће и дугим линеарним процесима анестезирања критичке свести човека, који несвесно ову вољу прихвата и перципира као одраз сопствене слободе воље, а заправо представља вољу привилегованих и повлашћених. Наше политичке елите далеко су од идеала правде и морала, јер оно чиме се оне баве није политика већ политиканство, није брига за друштвени већ искључиво за лични материјални и егзистенцијални интерес. Данашња политичка сцена је место у којем исти људи само мењају различите улоге, сценарио и епилог остају исти, поверење народа изиграно, лични интереси задовољени, држава у сталном раскораку између прошлости и садашњости, без могућности за промене. Политика је постала вештина обмане.

Узимајући ово у обзир, поставља се питање, може ли богословље унутар дијалектичког дискурса да деконструише сложене политичке субјекте и дехуманизујућу стварност која произилази из њих? Сматрам да то није питање избора већ нужности, која произилази из доследности богословског ума и одговорности које тај ум мора да има према друштвеном контексту. Контекстуално богословље нужно мора да преузме бреме стварности, да народ кога је разапео конзумеристички етос савремене цивилизације скине са крста и ослободи га крика бесмисла, подари му наду, истргне из успаваности у којем га желе оставити полуге моћи. У критичком моменту деконструкције дехуманизујуће реалности створиће се идејни супстрат који ће инспирисати и покренути на промене сваког ко схвата да (бити) личност (у еклесиолошком смислу) искључује пасивност већ активно преображавање на личном и друштвеном плану. Оно мора да у свој дискурс унесе проблематику друштвено-политичког и колективног у истој оној мери у којој се бави појмовима индивидуалног и личносног.

Говорити о трансцедентном, универзалистичком и праведном Богу данашњем свету који је утонуо у обесправљеност, патњу и неутешан бол маргинализованог и експлоатисаног плебса представља безосећајни чин, сличан оној (наводној) поруци Марије Антонете изгладнелом народу. Ако заиста желимо да том сиромашном пуку који тавори на маргинама нашег друштва, подаримо наду, супроставимо онда Бога праведности естаблишменту, тим полугама моћи, том идолу садашњости којим влада конзумеристички етос који нам отима скоро све а оставља мрвице, и подарићемо им Бога наде и слојевиту критичку инстанцу која има снагу да донесе промене.
У супротном, праведни Бог остаје само недостижна светлост на крају тунела, тек малена кап воде у адској врелини, недовољна да нас устину подигне и препороди. Или ћемо ћутати о Богу правде јер све је друго лицемерно уколико се свесно потчињавамо робовласничкој методологији савременог капитализма, или ћемо подићи глас против система моћи и политичке демагогије који нам узима достојанство, дехуманизује и обесмишљава нашу друштвену улогу.

Нема алтернативе, или ћемо остати карика у механизму огромне потрошачке машинерије којом влада малобројна елита и пилатовски опрати руке пред распећем експлоатисане већине, или ћемо отказати послушност и почети рушити систем који обичног човека понижава до граница неизнемоглости. У овој борби, не постоје неутралне стране. „Не заузети страну, значи стати уз страну структура моћи" (Gutierrez), а таква пасивност која је ништа друго до мук који сакрива свој поглед пред очигледним злочином, представља злочин сам по себи (Bonhoeffer). Хоћемо ли као богослови бити пророчки глас или ћемо уљуљкавајући се у фразеологију трансцеденталне и безсубјектне дијалектике и даље оглушивати на беспомоћне крике оних који стоје распети пред очима целога света?

Нажалост, имајући у виду савремени богословски дискурс у региону, а нарочито у Србији, оваквог критичког приступа готово и да нема. Богословље стоји уљуљкано иза кулиса трансцеденталне, универзалистичке и догматске тематике, лажног тријумфализма, без hic et nunc, апатично и наизглед немоћно да својим теоријским доприносом уздрма темеље хегемоније повлаштених елита и уздигне маргинализованог човека, који лишен сваког достојанства остаје да тавори на маргинама друштвене лествице. Стиче се утисак да Цркве и верске заједнице не само да не желе да се суоче са прошлошћу, конфликтима, кокетирању са национализмом, већ изостаје адекватан одговор на друштвено-политичке проблеме и феномене садашњости. Зато је потребно актуелизовати ова питања унутар кругова религијских елита и покренути процесе који ће самокритички испитивати религијске институције, са једне, и друштвени контекст, са друге стране. Једино тако можемо да говоримо о контекстуалној политичкој теологији која постаје важан фактор социо-политичке трансформације.

Atačmenti



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kalifumestokalifa kalifumestokalifa 15:15 21.10.2012

Zaista?

pokušaj da se odgovori na deficit kontekstualnog bogoslovlja u konkretnim društveno - političkim okolnostima (post)konfliktnog društva.


Ja bih rekao da postoji suficit.
Crkvu i politiku ne treba mešati.
Šta dobijamo kada dopustimo da crkva ima ozbiljan uticaj na politiku, nije potrebno zamišljati ima primera kako u današnje vreme u islamskim zemljama tako i u srednjem veku u Evropi.
Nikola Knežević Nikola Knežević 15:33 21.10.2012

Re: Zaista?

kalifumestokalifa
pokušaj da se odgovori na deficit kontekstualnog bogoslovlja u konkretnim društveno - političkim okolnostima (post)konfliktnog društva.


Ja bih rekao da postoji suficit.
Crkvu i politiku ne treba mešati.
Šta dobijamo kada dopustimo da crkva ima ozbiljan uticaj na politiku, nije potrebno zamišljati ima primera kako u današnje vreme u islamskim zemljama tako i u srednjem veku u Evropi.


E upravo je u tome i problem. Deficit kritičkog stava prema lošim "političkim teologijama" - politizaciji religije upravo stvara i pogoduje atmosferi profanizacije Svetoga koja je opisana u Vašem komentaru.
kalifumestokalifa kalifumestokalifa 17:29 21.10.2012

Re: Zaista?

Kritički stav primenjen u religijskoj sferi neminovno dovodi do agnosticizma.
Oni koji nisu sposobni da bar u toj sferi svoga života suspenduju kritičko razmišljanje nisu ni sposobni da budu religiozni.

A pošto jedini greh koji Bog ne može da oprosti nije ni ubistvo ni silovanje ni genocid već sumnja, ljudi sa kritičkim stavom su, ako Bog zaista postoji i ako je u pitanju Bog opisan u Bibliji, osuđeni na večnost provedenu u najgorim zamislivim mukama.



Nikola Knežević Nikola Knežević 18:51 21.10.2012

Re: Zaista?

kalifumestokalifa
Kritički stav primenjen u religijskoj sferi neminovno dovodi do agnosticizma.
Oni koji nisu sposobni da bar u toj sferi svoga života suspenduju kritičko razmišljanje nisu ni sposobni da budu religiozni.

A pošto jedini greh koji Bog ne može da oprosti nije ni ubistvo ni silovanje ni genocid već sumnja, ljudi sa kritičkim stavom su, ako Bog zaista postoji i ako je u pitanju Bog opisan u Bibliji, osuđeni na večnost provedenu u najgorim zamislivim mukama.





A gde to piše da je sumnja neoprostiv greh? Sumnja je osnovni deo vere, kaže Tilich, ja se slažem sa njim.
kalifumestokalifa kalifumestokalifa 19:08 21.10.2012

Re: Zaista?

A gde to piše da je sumnja neoprostiv greh?


A koji pohuli na Duha Svetog nema oproštenja vavek, nego je kriv večnom sudu.

Jev. po Marku 3:29

Nikola Knežević Nikola Knežević 19:37 21.10.2012

Re: Zaista?

kalifumestokalifa
A gde to piše da je sumnja neoprostiv greh?


A koji pohuli na Duha Svetog nema oproštenja vavek, nego je kriv večnom sudu.

Jev. po Marku 3:29



Ne bih rekao da se tu radi o sumnji, jer je ona zaista imanentna u svakom iskustvu vere...
kalifumestokalifa kalifumestokalifa 20:10 21.10.2012

Re: Zaista?

Ne bih rekao da se tu radi o sumnji, jer je ona zaista imanentna u svakom iskustvu vere...


I pravoslavna i katolička i protestantska teologija se slažu oko značenja ovog stiha.
Jedini neoprostivi greh je greh odbijanja reči božije od strane onoga kome je predočena.
Nije potreban veliki korak od toga do zaključka da je neoprostivi greh neverovanje na reč, dakle sumnja.

Nikola Knežević Nikola Knežević 20:45 21.10.2012

Re: Zaista?

kalifumestokalifa
Ne bih rekao da se tu radi o sumnji, jer je ona zaista imanentna u svakom iskustvu vere...


I pravoslavna i katolička i protestantska teologija se slažu oko značenja ovog stiha.
Jedini neoprostivi greh je greh odbijanja reči božije od strane onoga kome je predočena.
Nije potreban veliki korak od toga do zaključka da je neoprostivi greh neverovanje na reč, dakle sumnja.



Sumnja ne znači apriori i odbijanje, zato ne može biti sumnja, no mislim da to nije tema ove diskusije.
kalifumestokalifa kalifumestokalifa 23:04 21.10.2012

Re: Zaista?

no mislim da to nije tema ove diskusije.

U pravu ste ne želim da trolujem, moja početna teza(da je religije suviše u politici), mislim, ipak ostaje kao pertinentna.


antioksidant antioksidant 07:03 22.10.2012

Re: Zaista?

Sumnja ne znači apriori i odbijanje, zato ne može biti sumnja, no mislim da to nije tema ove diskusije.

znači i agnosticima pripada carstvo nebesko?
ed_novipazar ed_novipazar 09:13 22.10.2012

Re: Zaista?

kalifumestokalifa
no mislim da to nije tema ove diskusije.

U pravu ste ne želim da trolujem, moja početna teza(da je religije suviše u politici), mislim, ipak ostaje kao pertinentna.

Reci da je religije previse u politici je isto kao i reci da je previse vegetarijanaca ili ljekara u politici. Politika nije ekskluzivno pravo nikoga. Svaki punoljetni gradjanin ima pravo da se bavi politikom. Ako se pak ovom primjedbom htjelo reci da je previse Crkve u politici, to mogu da shvatim. Ali Crkva nije isto sto i religija. Svaki onaj ko se bavi politikom ima prava da u svoj politicki koncept ugradi svoja ubjedjenja (osim rasizma, terorizma i sl.). Vjerska ubjedjenja su legalna i legitimna te nema nikakvih prepreka da ostave traga na neki politicki koncept. Onoliki koliki je datom drustvu u datom trenutku primjeren.
kalifumestokalifa kalifumestokalifa 15:19 22.10.2012

Re: Zaista?

Reci da je religije previse u politici je isto kao i reci da je previse vegetarijanaca ili ljekara u politici. Politika nije ekskluzivno pravo nikoga. Svaki punoljetni gradjanin ima pravo da se bavi politikom.

Niti knjiga niti ja se bavimo, vernicima koji ulaze u politički život.
Bavimo se uticajem verskih organizacija na politički život.
Ako nisam bio jasan, izvinjavam se.
one for the road one for the road 19:05 21.10.2012

O cemu se ovde radi?

Koliko sam razumeo, ovde se radi o novoj religiji, nesto kao Religija V. 2.0 i Bog V. (bogapitaj) a sve da bi se uspostvio novi (pravedan) sistem?

Ovaj deo je najzesci: "Нападнуто је људско достојанство и интелект. Дух човечанства слама се услед константних притисака и наметања воље мањине и гушења критичке свести."

Ako religija pocne da se bori za intelekt i kriticku svest, onda ce neminovno samu sebe ukinuti, tako da apsolutno podrzavam namere autora.

Ako se ovde govori o tome da se religija prilagodi vremeenu da bi se ista, visevekovna magla prodavala ljudima (iz raznih pobuda, razume se, nisu svi prodavci magle isti), ovo je jos jedno egositicno stivo da se pokusa docarati, onako nategnuto, bitnost religije u danasnje doba.

Pa krstili tu religiju bogoslovlje, svetosavlje, pravoslavlje i bilo kakvo slovlje i slavlje, ostaje najobicnije kvazi-intelektualno silovanje i uvreda za intelekt i kriticku svest iz citiranog paragrafa.

Ako ovo radite iz hobija, stvarno sam fasciniran, ako je profesija - kako se zivi od ovoga i ko placa izdavanje ovakvih knjiga?

highshalfbooze highshalfbooze 21:09 21.10.2012

nedoumice

Нападнуто је људско достојанство и интелект. Дух човечанства слама се услед константних притисака и наметања воље мањине и гушења критичке свести.

Nije li bogoslovlje zapravo vekovima doprinosilo tome?

поставља се питање, може ли богословље унутар дијалектичког дискурса да деконструише сложене политичке субјекте и дехуманизујућу стварност која произилази из њих?


Može li zaista?

Сматрам да то није питање избора већ нужности, која произилази из доследности богословског ума и одговорности које тај ум мора да има према друштвеном контексту.


Može li preuzeti društvenu odgovornost? Meni se čini da i ne želi, već je želja za realnim privilegijama, a imaginarnom odgovornošću.

Говорити о трансцедентном, универзалистичком и праведном Богу данашњем свету који је утонуо у обесправљеност, патњу и неутешан бол маргинализованог и експлоатисаног плебса представља безосећајни чин

Znači da se zbog toga kler otuđio od plebsa i prišao eliti.

Или ћемо ћутати о Богу правде јер све је друго лицемерно уколико се свесно потчињавамо робовласничкој методологији савременог капитализма, или ћемо подићи глас против система моћи и политичке демагогије који нам узима достојанство, дехуманизује и обесмишљава нашу друштвену улогу.

Kako dići glas protiv nekoga koga u isto vreme jednom rukom blagosilja, a drugom rukom prima darove?

Нема алтернативе, или ћемо остати карика у механизму огромне потрошачке машинерије којом влада малобројна елита и пилатовски опрати руке пред распећем експлоатисане већине, или ћемо отказати послушност и почети рушити систем који обичног човека понижава до граница неизнемоглости.

Može li to da uradi neko koga trese potrošačka groznica i koji u svojoj bolesti stoji pred tim istim raspećem i kamenom gađa razapete?

Стиче се утисак да Цркве и верске заједнице не само да не желе да се суоче са прошлошћу, конфликтима, кокетирању са национализмом, већ изостаје адекватан одговор на друштвено-политичке проблеме и феномене садашњости.

Da li je uopšte moralno da neko ko se nije suočio sa prošlošću i podneo društvenu odgovornost zbog svojih nedela u prošlosti, govori o društveno - političkim problemima sadašnjosti?

ed_novipazar ed_novipazar 09:21 22.10.2012

Teoloska politika

Autor govori o politickoj teologiji a ono sto bi mene jako zanimalo je teoloska politika. Ne znam kako kod krscana ali kod nas muslimana je pretpostavka da politicki koncept nosi (i) vjerski pecat. Da ne bude zabune, ja sam veliki protivnik mijesanja Crkve ili Vjerske zajednice u politiku a posebno sam osjetljiv kada to poprimi konkretne oblike (osnivanje politickih partija i sl.). Ali niko nema pravo da meni kao muslimanu uskrati pravo da moj politicki koncept bude izmedju ostalog inspirisan i mojom vjerom. Ovo je po mom misljenju najveca zabluda u modernom svijetu i mnogi misle da je sekularizam znacio obracun sa vjerom. To nije tacno, sekularizam je znacio obracun sa Crkvom kao upravljacem drzavnih institucija.

Da li je autor nesto govorio o tome u svojoj knjizi i kakav stav ima po ovom pitanju?
highshalfbooze highshalfbooze 11:17 22.10.2012

Re: Teoloska politika

To nije tacno, sekularizam je znacio obracun sa Crkvom kao upravljacem drzavnih institucija.


Sekularizam nikada nije značio nikakav obračun. Sekularizam je jednostavno odvajanje.
Religija je pokušaj čoveka da razume postanak sveta i prirodnih pojava koje ga okružuju. Tako da se može shvatiti dilema naučnika i predavača prirodnih nauka na prvim univerzitetima u Maroku i Egiptu koji su želeli da praktikuju i nauku i religiju. Sekularizam je nastao prvo u pojedincima i kasnije se inkorporirao u društvene odnose upravo iz razloga da bi se izbegli sukobi i obračuni.
Pošto u prirodnim naukama bogoslovlje i nema šta da traži, težnja je da se uzme učešće u društvenim naukama i naravno da povrati nekadašnje mesto u politici. Zbog toga, sekularizam, koji je nekada bio prijatelj religije postaje njen neprijatelj.
Lično me interesuje, kako bogoslovlje želi da preuzme društvenu odgovornost ako u početku ne poštuje ustav zemlje koji kaže da je država sekularna.
oskar-z-wild oskar-z-wild 11:34 22.10.2012

Licemeri

Говорити о трансцедентном, универзалистичком и праведном Богу данашњем свету који је утонуо у обесправљеност, патњу и неутешан бол маргинализованог и експлоатисаног плебса представља безосећајни чин, сличан оној (наводној) поруци Марије Антонете изгладнелом народу. Ако заиста желимо да том сиромашном пуку који тавори на маргинама нашег друштва, подаримо наду, супроставимо онда Бога праведности естаблишменту, тим полугама моћи, том идолу садашњости којим влада конзумеристички етос који нам отима скоро све а оставља мрвице, и подарићемо им Бога наде и слојевиту критичку инстанцу која има снагу да донесе промене.
У супротном, праведни Бог остаје само недостижна светлост на крају тунела, тек малена кап воде у адској врелини, недовољна да нас устину подигне и препороди. Или ћемо ћутати о Богу правде јер све је друго лицемерно уколико се свесно потчињавамо робовласничкој методологији савременог капитализма, или ћемо подићи глас против система моћи и политичке демагогије који нам узима достојанство, дехуманизује и обесмишљава нашу друштвену улогу.

Нема алтернативе, или ћемо остати карика у механизму огромне потрошачке машинерије којом влада малобројна елита и пилатовски опрати руке пред распећем експлоатисане већине, или ћемо отказати послушност и почети рушити систем који обичног човека понижава до граница неизнемоглости.


Ako želimo da nešto promenimo u svetu prvo treba promeniti stvari u svojoj kući tj. crkvi. Nadu imam sam po sebi i nije mi potreban ogromni crkveni mehanizam da mi je pruži.

Ono što mi sigurno ne pruža nadu su oholi, neuglađeni popovi koji se otimaju o novac vernika. Ne trebaju mi ni ogromne crkvene administracije koje se bave onim novce koji je proknjižen.

Ne trebaju mi popovi i vladike koji voze najskuplje automobile. Ne trebaju nam popovi zavodnici koji očekuju da im se ljubi ruka kao u srednjem veku.

Dajte malo osavremenite se i ugladite se. Bacanje ljage na kapitalizam je licemerno kada dolazi iz usta crkvenih teologa.


"Eksploatisani plebs" koji termin! Sa čijeg stanovišta autor govori? Da li je on patricij? Verovatno jeste. Školovana gospoda, koja živi prodavajući Božju milost i nadu.

Školovani visoko rangirani sveštenici, u mom iskustvu, su uvek ateisti i cinici, ali crkvena hijerarhija je toliko jaka da se njihovo bezbožništvo i cinizam uvek može održati u sistemu moći.
alexlambros alexlambros 12:50 23.10.2012

jel

se pominju pacovski kanali ?

i svi oni fasizmi i totalitarizmi nadahnuti religijom?

ako ne, onda moze da se kupi samo za potpalu drva, pod pretpostavkom da ne kosta vise od 200 rsd



alexlambros alexlambros 12:53 23.10.2012

pa ovo je must read!

Osnovne teme i pitanja kojima se knjiga bavi: Odnos hrišćanstva i politike. Odnos hrišćanske tradicije i društveno - političkih i pravnih teorija. Odnos bogoslovlja sa drugim društveno humanističkim naukama. Uloga hrišćanstva i drugih religija u procesima tranzicione pravde i pomirenja. Odgovornost Crkava u savremenom društvu. Aktuelnost hrišćanstva i društveno - političkih pitanja i koncept hrišćanske demokratije. Politizacija religije. Odnos hrišćanstva i nacionalizma i ekstremizma. Koliko je hrišćanstvo danas aktuelno i da li je bogoslovlje u stanju da odgovori na savremene društveno političke izazove? Da li hrišćanstvo i druge religije mogu da budu aktivni činilac socijalno - političkih promena?


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana