Društvo

Polemika

Boris Drenca RSS / 28.11.2012. u 12:37

dialog-bubbles-vector-thumb5855208.jpgDa li polemisati sa onima koji kažu da je broj nevladinih organizacija pokazatelj razvoja civilnog društva? Ili onima koji kažu da su greške dopuštene i da se moraju oprostiti bez obzira na posledice tih grešaka? Da li polemisati sa onima koji smatraju da su građani Srbije ti koji su krivi zbog toga što ne razumeju zašto su jedni bolji od drugih? Sa druge strane da li polemisati sa onima koji smatraju da je arogancija poželjna osobina? Ili sa onima koji u svojoj aroganciji ne vide da je kraj epohe bio pre 20 i kusur godina i da je taj kraj (neki kažu epohe, neki istorije) ovde prespavan? Da, sa svima njima se može polemisati. I potrebno je. To podrazumeva da se sasluša šta imaju da kažu. Polemika podrazumeva da i oni saslušaju odgovor. Njihova nespremnost da saslušaju nije razlog da im se ne odgovori.

Ne postoji lak način da im se kaže da je epoha završena. Konkretno ta o kojoj bi oni da raspravljaju pre dvadeset, dvadeset i pet godina. Ne verujem da su pronašli način da svet vrate unazad i da zemlju o kojoj pričaju postave na neko značajno mesto u procesima koji su usledili. Ukoliko bi potpuno sebično gledali samo Srbiju, teško da se može vratiti vreme i za 12 godina kada nije počela nova epoha već su procesi donekle evaluirali. Druga imena , neke stvari, ogoljenije ....

Teško da postoji način i to da se vrati. Ukoliko nisu spremni da sagledaju trenutak to je nihov problem. I da treba polemisati sa njima. Treba saznati za uzroke stradanja ljudi i 1915., 1923. 1939., 1941., 1945. 1948., 1968., 1974., 1991. ... i razgovarati o tome. Ali to nije problem. Problem je ako se raspravom o tim stradanjima oduzima pravo da se razgovara o rešenjima za sadašnje probleme.

Možda bi 'rađanje' Hitlerove Nemačke bilo sprečeno da se radilo na rešavanju problema Vajmarske Nemačke a ne da se raspravljalo ko je i zašto u onom vagonu potpisao kapitulaciju. Isto tako možda bi neki problemi današnje Srbije mogli biti rešeni ako bi razgovarali o načinima njihovog rešavanja a ne o tome ko je izneo Memorandum ili ko je izbacio profesore sa Pravnog fakulteta1974. godine.

Može se razgovarati o svim istorijskim nepravdama i zločinima ali, nema potrebe podizati ih na nivo osnovnog problema.

Nema lakog načina ni da se kaže da je npr. glasanje za Zakon o javnom informisanju budalaština neopevanih razmera i da su neki ljudi sa pravom besni zbog toga. I da je za , najmanje, to sledila kazna. Zna se šta je kazna. Prilika da se ispravi greška. Kazna nije da se istrpi malo pa da se nastavi po starom i da se traže 'racionalna' objašnjenja. Objašnjenja su takođe budalaština. 'Koliko me ražalosti poskupljenje, toliko me nasmeje objašnjenje', reče davno Vib. Kao programska rečenica danas. Za sve aktere političke scene. Možda da razmisle gde su pogrešili, priznaju makar sebi i da rade na tome da oni koji su ih kaznili razmisle o reviziji.

Ne može narod/građani/ljudi biti odgovoran za to što ne razume da su 'oni drugi' zli a da smo 'mi' bolji, lepši, prihvatljiviji. Pokažite gospodo. Do sada, bar za mene, niste 'bolji, lepši, prihvatljiviji' ni jedni ni drugi. Jednostavno, ne ulivate poverenje. Ista ekipa iz iste kafane. Jedni piju vinjak a drugi stomakliju.

Možda je 'civilno društvo' imalo svoju ulogu i svoju šansu pre 12 godina ali je to zamenilo za donacije, projekte, položaje. Za vina i cigare....

Broj nevladinih organizacija ne pokazuje ništa, ko što ni broj preduzetnika ne govori ništa o stanju ekonomije u Srbiji. Doprinos nevladinih organizacija razvoju društva u Srbije minimalan. Većina nije u stanju da funkcioniše bez prihoda od donacija (sa projektima ili bez, sve jedno je). Trenutno se nevladine organizacije ponašaju pre kao igrači na tržištu gde je profit generisan iz izvora što Vlade Srbije što iz inostranstva. Veći broj znači samo da će se za istu sumu 'boriti' više organizacija.

Rezultati će im se procenjivati na osnovu štampanog materijala, broja tekstova u novinama ili dobrih prezentacija.

I jedni i drugi i treći će 'sa visine' gledati one druge. 'Neposvećene'. O kojima bi trebalo da misle i za koje treba da rade. I odbijaće komunikaciju sa njima, da ne bi slučajno svoje posvećene tajne otkrili i dozvolili da se još neko osim njih pita.

Dakle, ako želite veću ulogu NVO potrudite se da zaista pomažete, ako hoćete političku promenu radite na njoj , ne 'racionalizujte' gluposti iz prošlosti, ako hoćete da saznate šta je bilo u prošlosti razgovarajte sa akterima, ako hoćete promenu predložite rešenja koja ne staju u nekoliko parola i radite na njima.

I da ponovim: Njihova nespremnost da saslušaju (ili makar priznaju da su saslušali) nije razlog da im se ne odgovori.



Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 12:51 28.11.2012

.

никад се друштво не мења разговорима о себи
променом себе да али то је нека друга прича
и наравно, постоји разлика између промене система и промене сопствене позиције у систему
како год

Boris Drenca Boris Drenca 13:19 28.11.2012

Re: .

никад се друштво не мења разговорима о себи
променом себе да али то је нека друга прича


Društvo bi trebalo da razgovara o sebi. Na taj način bi se menjalo. Kada sasluša sve te različite glasove
antioksidant antioksidant 13:21 28.11.2012

Re: .

Društvo bi trebalo da razgovara o sebi.

али не разговара друштво о себи веће део друштва разговара о себи
babmilos babmilos 13:01 28.11.2012

.

Sve dok se problemi rešavaju stilom Prljavog Harija, ne vredi nam. Ne vredi dok Vučići otvaraju i zatvaraju afere. Ne vredi dok mediji iznose dokaze. Ne vredi nam dok Čovići objašnjavaju koliko para Zvezda duguje. Ne vredi dok Supermeni-pojedinci rade posao institucija.
Boris Drenca Boris Drenca 13:20 28.11.2012

Re: .

Bojim se da bez razgovora nema društva a bez društva države. Sve ovo što ste naveli su samo spoljne manifestacije....kao mrlje na jajetu
babmilos babmilos 14:21 28.11.2012

Re: .

Slažem se. Ali, hoćete da kažete da prvo treba navući supermene da razgovaraju, pa će se oni jednog dana probuditi i shvatiti da imaju vlasti taman koliko da se useknu? Podli plan, i sviđa mi se. Ali kako? Eno dvojica bili kod Olje - ako je to uopšte relevantan razgovor, ma dve pare ne daju. Po njihovom ima da bude i gotovo.

Imaju svu vlast koja im treba. Korumpirani su širokopojasno. Kako ih ubediti da razgovaraju? Zašto bi oni razgovarali? Ja ne znam.
milivoje_bg milivoje_bg 07:21 29.11.2012

Re: .

Boris Drenca
Bojim se da bez razgovora nema društva a bez društva države. Sve ovo što ste naveli su samo spoljne manifestacije....kao mrlje na jajetu

Сагласан !
Кад се само сетим како сте се ругали (и још увек ругате) Коштуници када је тврдио да се Устав и закони мажу на хлеб, те да то мазање треба да се одвија у развијеним институцијама.
Врло чест алиби вам је био да се то, ипак, не маже на хлеб и да се не опија како би се држао за плот, као за законе.
Онда су његове иницијативе преузете као своје и врло често се чују глупандери који их понављају немајући нимало свести о значају тога што папагајишу.
Boris Drenca Boris Drenca 11:29 29.11.2012

Re: .

Кад се само сетим како сте се ругали (и још увек ругате) Коштуници када је тврдио да се Устав и закони мажу на хлеб, те да то мазање треба да се одвија у развијеним институцијама.


Ja se ne mogu rugati Koštunici, ne bi bilo pošteno, ipak sam radio u njegovom kabinetu.

Što se njegovih ideja i rešenja koja je doneo kao spasonosna mogu reći samo jedno:

Ako ja danas prestanem da pušim, pijem kafu i počnem da se bavim sportom i hranim zdravo da li ću sutra moći da kažem ja sam zdrav čovek?

Nije rešenje da 'država' donosi neka kozmetički promenjena pravila po kojima će 'država' funkcionisati da bi ljudima bilo bolje. Potreban je dogovor tih ljudi da li im je potrebna 'država' i kakva.

Rasprave 'elita' o promenama podsećaju na onu basnu o vrapcima kojima je hladno i kojima mudra sova daje spasonosno sistemsko rešenje, da postanu rode i odu na jug. Vrapcima je i dalje hladno, verovatno zbog toga što su glupi i ne razumeju mudru 'elitu'.
zack2jack zack2jack 12:28 29.11.2012

Re: .

babmilos
Sve dok se problemi rešavaju stilom Prljavog Harija, ne vredi nam. Ne vredi dok Vučići otvaraju i zatvaraju afere. Ne vredi dok mediji iznose dokaze. Ne vredi nam dok Čovići objašnjavaju koliko para Zvezda duguje. Ne vredi dok Supermeni-pojedinci rade posao institucija.


То, - не вреди - звучи као да би сви заједно требало колективно да се дезинтегришемо, а онда изнова формирамо.
angie01 angie01 17:13 28.11.2012

nvo kod nas funkcionisu

po principu-projekat koji prolazi, da bi se dobile pare, a posle toga idu iste stare pice, da bi se pokazalo da se nesto radi- ja ne znam koliko koja od tih nvo ima zaposlenih, obicno je to samo onaj poznati glasnogovornik ispred firme, ciji je osnivac i direktor, mozda, zena, deca,...napolju su to ozbiljne firme, koje zaposljavaju poprilican broj ljudi, jer se realno nesto radi- ovde ispade da je prica jedini posao.
bulatovic92 bulatovic92 20:01 28.11.2012

polemika


Ovo društvo nema razvijeno javno mnjenje. Javno mišljenje bi trebalo da artikuliše i raspoloženje javnosti i spremnost društva da se suočava sa svojim problemima i da se menja. NVO za to nisu ni spremne ni sposobne jer su, sticajem loših okolnosti, okupirane sobom. U njima se vode neke druge bitke koje nemaju nikakvog uticaje na goruće probleme građana i društva. Zbog otsustva javnog mišljenja, o svim pitanjima na koje tražimo odgovore, ponašanje vlasti je takvo kakvo je - osiono, drsko, a vrlo često i preteće.
Ako tome dodamo i stanje u medijima koji bi trebalo da formiraju javno mnjenje, da formulišu potrebe i želje građana, onda je jasno zašto u društvu nema javne rasprave.
Koliko je važna javna reč i angažman pojedinca pokazalo se nakon kritičkih i hrabrih
nastupa Vesne Pešić i Srbijanke Turlajić. One su uzdrmale političku scenu, a da nisu organizovale mitinge, iznajmljivale bilborde, imale plakate, armiju aktivista i ogromne pare.Samo su u pravom trenutku rekle ono što se moralo reći.
AlexDunja AlexDunja 21:00 28.11.2012

Re: polemika

Javno mišljenje bi trebalo da artikuliše i raspoloženje javnosti i spremnost društva da se suočava sa svojim problemima i da se menja.


meni se čini da ni javnosti nema
hazar hazar 21:08 28.11.2012

Re: polemika

bulatovic92

Koliko je važna javna reč i angažman pojedinca pokazalo se nakon kritičkih i hrabrih
nastupa Vesne Pešić i Srbijanke Turlajić. One su uzdrmale političku scenu, a da nisu organizovale mitinge, iznajmljivale bilborde, imale plakate, armiju aktivista i ogromne pare.Samo su u pravom trenutku rekle ono što se moralo reći.

Postoji jedna velika razlika između g-đa Pešić i Turajlić i gotovo celog NVO. One imaju biografiju i pre šireg društvenog angažmana, nisu lažljivice, pa njihova reč ima težinu. Sa druge strane ko još veruje Kandićki, Biserko ili nekim facama sa ovog bloga tipa, Milićka, Miletić i ostali.


bulatovic92 bulatovic92 21:14 28.11.2012

Re: polemika

meni se čini da ni javnosti nema


Najveći deo naše javnosti drži se u tajnosti.
apacherosepeacock apacherosepeacock 21:26 28.11.2012

Re: polemika

bulatovic92
meni se čini da ni javnosti nema


Najveći deo naše javnosti drži se u tajnosti.



Tu je javnost, nestala nije, samo jos da se neko seti da je ukljuci u dijalog - vidim ostavlja im se uloga publike u nekim uzivo programima gde se svadjaju i prostace javne licnosti, umesto da se pokrenu emisije gde bi publika ucestvovala sa pitanjima i dijalogom sa politicarima, novinarima, analiticarima itd, itd.

Kao sto je to praksa svuda u svetu.
Boris Drenca Boris Drenca 00:23 29.11.2012

Re: polemika

meni se čini da ni javnosti nema


Mislim da je to činjenica.
jesen92 jesen92 02:49 29.11.2012

Re: polemika

Boris Drenca
meni se čini da ni javnosti nema


Mislim da je to činjenica.

..kada su mediji takvi kakvi su ne moze se ocekivati da postoji javnost..nedavno su kod Marica u emisiji Cirilica gostovali glavni urednici nasih vodecih dnevnih listova..ko je to gledao mogao je samo da povraca od tih likova i njihovog prljavog jezika...kada normalan covek cuje sta oni jedni drugima govore nema sanse da veruje u ono sto oni pisu tj u informacije koje plasiraju...
Milutin Milošević Milutin Milošević 10:18 29.11.2012

Re: polemika

kod Marica u emisiji Cirilica

I ti svašta gledaš...
jesen92 jesen92 12:29 29.11.2012

Re: polemika

I ti svašta gledaš..

moram ponekad ...
redovni_citalac redovni_citalac 07:00 29.11.2012

nvo koje to nisu

Dobra je tema Bloga, ali ste kritikovali NVO sa suvise dugackog stapa, sustina problem je sto su NVO otudjene od sopstvenog delovanja po Marksu, zapravo one vise nisu NVO i ne predstavaljau javno mnjenje, ne zbog toga sto imaju projekte i donatore vec sto su ti projekti izraz sastava na temu koje zadaju monistarstva i placaju ministarstva i drzavne agencije. A tim institucijama nije cilj sloboda javnog mnjenja i javno misljenje i unapredjenje drustva kroz aktivnost gradjana vec cista i suvoparna kontrola. Posto su NVO samo obicni smrtnici koji isto moraju leba da jedu lako su se odali novim donatorima (ministarstvima i institucijama sistema) i tako su postali njihova produzena ruka a ne ono sto je njihova definicija.
Danas nema donatora sa strane (ili ih ima vrlo malo) koji podtsicu promene u Srbiji, toga je bilo u vreme devedesetih, tada se podsticalo da se preuzme akcija u svoje ruke, sada su gradjani prepusteni sami sebi jer su se institucije kaobajagi demokratizovale. To ne znaci da NVO nisu krive vec da su duplo krive jer se pod laznim imenom bave biznisom. treba nazvati stvari onakvim kakve jesu, NVO su male ispostave raznih uprava i samouprava pod vodjstvom uglavnom jedne dinastije (porocno i nepotizmom povezane grupe tzv. aktivista).
Milutin Milošević Milutin Milošević 10:12 29.11.2012

Re: nvo koje to nisu

NVO sektor je vrlo složena populacija. Mislim da se najviše gleda kroz, kako reče gore apacherosepeacock "gotovo ceo NVO", tj. kroz takozvane "barone NVO", one koji su pokupili koje god su projekte mogli, što znači velike donatore (svakako, najpre strane). U nevladinom sektoru postoji jedan broj velikih organizacija koje zaista rade na korist cele zajednice, ali su potcenjene i nepodržane (kao što su izviđači ili mladi istraživači, ili organizacije koje podržavaju decu, roditelje...).

Stoga, kao što reče domaćin:
Možda je 'civilno društvo' imalo svoju ulogu i svoju šansu pre 12 godina ali je to zamenilo za donacije, projekte, položaje. Za vina i cigare...


Nevladin sektor je, u stvari, počeo da propada sa demokratskim promenama početkom novog veka. Do tada, oni su (mi smo) prednjačili u podršci promenama. Tada je jedan broj NVO radnika prešao u državne organe i tu se sasvim zagubio, dok je ostatak zbunjeno sedeo sa strane, nespreman da bude prava antiteža doskorašnjim saborcima sa opozicione scene koji su počeli da zloupotrebljavaju svoj novi položaj.

Onda je stvoren sistem u kome je država davala novac za projekte samo onim NVO koje su bile bliske partijama koje su držale ministarstva. Tako se, na primer, znalo da je Ministarstvo za sport i omladinu u prethodno mandatu podržavalo projekte nevladinih organizacija koje su vodili kadrovi G17+ jer je ministarka bila iz te stranke.

Mi, konačno, imamo i ogoljenu situaciju da je Miljenko Dereta postao poslanik kao predstavnik jedne nevladine organizacije, što je tragedija za civilno društvo.
Boris Drenca Boris Drenca 11:47 29.11.2012

Re: nvo koje to nisu

redovni_citalac


Kritika nije samo na račun NVO već na račun celokupne samoproglašene 'elite' gde naravno pripada i jedan deo NVO. Samoproglašeni i samodovoljni i samorazumljivi. I posle se čude što niko ne 'razume' njihove ideje.

Milutin Milošević

Tada je jedan broj NVO radnika prešao u državne organe i tu se sasvim zagubio, dok je ostatak zbunjeno sedeo sa strane, nespreman da bude prava antiteža doskorašnjim saborcima sa opozicione scene koji su počeli da zloupotrebljavaju svoj novi položaj.


Tačno je da su NVO , bar kako su predstavljene izgubile svoj smisao osim da apliciraju za projekte i traže pažnju. Nisam tako davno slušao predstavnike jedne NVO koji sasvim ozbiljno smatraju da je za njih bolje štoje vlast gora i da je dobro što su na vlasti stranke koje će sada 'moći da prodaju' kao 'diktatorske'. 'To bi moglo da upali kod donatora', reče jedan. Promene u društvu nisu cilj već je cilj donacija.

U nevladinom sektoru postoji jedan broj velikih organizacija koje zaista rade na korist cele zajednice, ali su potcenjene i nepodržane (kao što su izviđači ili mladi istraživači, ili organizacije koje podržavaju decu, roditelje...).


Na žalost nema ih u medijima (i tu radi ista 'ekipa' koju kritikujem)a primere njihovog delovanja ili delovanja neformalnih lokalnih grupa , koje se nazivaju organizacijama samo zbog toga što su se organizovali, gledam svaki dan...znam i primere iz sveta gde ljudi ulažu svoje slobodno vreme, da bi društvo i okolinu učini boljim. Bez nadoknade.
Milutin Milošević Milutin Milošević 12:19 29.11.2012

Re: nvo koje to nisu

Promene u društvu nisu cilj već je cilj donacija.

Slažem se. U stvari, najveći problem NVO unas je što nemaju jasno definisanu Misiju i strateške ciljeve. A ako ih imaju, onda ih ne poštuju u potpunosti, već jure za donacijama kao kada se potok preskače sa kamena na kamen - malo levo, malo desno.

Na žalost nema ih u medijima (i tu radi ista 'ekipa' koju kritikujem)a primere njihovog delovanja ili delovanja neformalnih lokalnih grupa , koje se nazivaju organizacijama samo zbog toga što su se organizovali, gledam svaki dan...znam i primere iz sveta gde ljudi ulažu svoje slobodno vreme, da bi društvo i okolinu učini boljim. Bez nadoknade.

Takođe saglasan. Nažalost, ovim našim "medijima" cilj je samo senzacija, a zaista se malo pažnje posvećuju pozitivnim primerima.

O istinskom volonterstvu da ne pričamo. Najveći broj mojih saradnika, kada sam ih pozivao da dođu i rade na Balkanu (i ne samo na Balkanu), pitao bi "da li da ponesem vreću za spavanje, da li sam plaćam prevoz i hotel..."?
antioksidant antioksidant 12:22 29.11.2012

Re: nvo koje to nisu

već na račun celokupne samoproglašene 'elite'

нема друге
елита се увек самопрогласи. елита су они који заузму (отму) тај простор
алтернатива је наметнута елита али онда се поставља питање - ко је тај који је бира и намеће?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana