Ljudska prava

PAŽNJE VREDAN PRESEDAN

Freedom of Information RSS / 24.01.2013. u 16:13

Autor: Rodoljub Šabić

Vest o dolasku A.P. na čelo beogradske parohije slovačke evangelističke crkve nije imala neki poseban publicitet, preneli su je samo poneki mediji. A ipak je, bar meni, izgledala kao veoma interesantna.

U čemu je stvar? Pa, stvar je u tome da je A.P. Ana Petrak, žena, majka dvoje dece.

Već sa stanovišta „hronično“ aktuelne teme - borbe za ravnopravnost polova u društvu, to, bez sumnje,  vest o postavljenju A.P. čini interesantnom. Razume se, samo u izvesnoj meri. Jer, to da žena obavlja svešteničku dužnost već prilično dugo nije neka „epohalna“ novost. Već decenijama u većini protestantskih crkava, u koje spada i slovačka evangelistička čiji je pripadnik A.P. žene mogu da obavljaju, i obavljaju dužnost sveštenika. Poodavno ih ima i kod nas, u Vojvodini. U nekim zemljama, kao u Nemačkoj npr. ima i nekoliko žena koje su biskupi, dakle imaju najviši rang u crkvenoj hijerarhiji.

Nešto drugo ovu vest, bar kad je Beograd u pitanju, čini zaista interesantnom. Naime, poznavaoci istorije religije kažu da, bar kad je u pitanju dvadesetak vekova nove vere, u Beogradu, ni jedna žena nije obavljala svešteničku dužnost.

Dakle, u Beogradu koji je otkad postoji važan i veliki grad, bar 20 vekova nikad nijednoj ženi nije „pošlo za rukom“ da obavlja svešteničku dužnost. Nijednoj od više hiljada tačnije od miliona njih koje su u tom periodu živele u Beogradu nije uspelo to što jeste uspelo A.P. Njen uspeh je istorijski presedan.

A svaki istorijski presedan, svaki u milenijumskim relacijama izuzetan rezultat, vredan je pažnje i poštovanja. A valjda je i dovoljan razlog da A.P., pripadali ovoj ili onoj crkvi, bili vernici ili ne, poželimo uspeh u vršenju njene misije. 

 



Komentari (47)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 16:18 24.01.2013

?

. Naime, poznavaoci istorije religije kažu da, bar kad je u pitanju dvadesetak vekova nove vere, u Beogradu, ni jedna žena nije obavljala svešteničku dužnost.
ni u doba rima?
Freedom of Information Freedom of Information 16:40 24.01.2013

Re: ?

Pa zaista,u prvih nekoliko vekova nove ere,lako moguće.Kult boginje Veste i sl.Ali nisam imao nameru da teram mak na konac.Jer,bila jedina u 2000 ili u "samo" 1500 godina to je izuzetan presedan.
sesili sesili 16:40 24.01.2013

Re: ?

U ženskom manastiru, obavezno bude i neki monah, ili sveštenik najbliže crkve dolazi da "vrši" službu. To može samo muškarac. Ne znam kako je kod evangelista.
antioksidant antioksidant 18:44 24.01.2013

Re: ?

Ali nisam imao nameru da teram mak na konac

nisam ni ja
ali lepse je kad je istina
hajkula1 hajkula1 20:43 24.01.2013

Re: ?

antioksidant
. Naime, poznavaoci istorije religije kažu da, bar kad je u pitanju dvadesetak vekova nove vere, u Beogradu, ni jedna žena nije obavljala svešteničku dužnost.
ni u doba rima?



Papa Jovana (Ivana) ?
Freedom of Information Freedom of Information 20:53 24.01.2013

Re: ?

ali lepse je kad je istina

Naravno,uvek je lepše kad je istina.Samo,mislim da se u konkretnom slučaju može govoriti o mogućnosti,možda i verovatnoći ali o istini,s pouzdanjem,... nisam baš siguran. Osim,naravno,ako nemate neki konkretan primer.
dokoni dokoni 18:13 24.01.2013

Presedan

Slazem se i radujem sto je Beograd postao "normalniji" posle ovog presedana.
Out of Beirut Out of Beirut 18:43 24.01.2013

Re: ?

A svaki istorijski presedan, svaki u milenijumskim relacijama izuzetan rezultat, vredan je pažnje i poštovanja.

Па није, ако је преседан негативан.

Овај догађај није ни негативан ни позитиван. (Нема ничег инхерентно бољег или горег да на посао Х дође особа овог или оног пола.) Ако буде радила добро, то ће бити позитивно. Ако буде радила приметно испод просека, то што је дошла на то место биће негативно.

Мислим да немам двоструки аршин. Ако ја дођем на неко лидерско место а јавност уочи да се ја по неком биолошком атрибуту разликујем од свих мојих претходника, то ми се свакако не би допало.
Inner Party Inner Party 19:23 24.01.2013

Re: ?

Out of Beirut
A svaki istorijski presedan, svaki u milenijumskim relacijama izuzetan rezultat, vredan je pažnje i poštovanja.

Па није, ако је преседан негативан.

Овај догађај није ни негативан ни позитиван. (Нема ничег инхерентно бољег или горег да на посао Х дође особа овог или оног пола.) Ако буде радила добро, то ће бити позитивно. Ако буде радила приметно испод просека, то што је дошла на то место биће негативно.


Jeste presedan jer je ovo prva žena IKADA sveštenik u Beogradu! Naročito jeste presedan ako uzmemo u obzir da se sve ovo desilo u glavnom gradu Srbije i ako uzmemo u obzir da prema dominantnom pravoslavlju recimo žena ne može da kroči na Svetu Goru, niti da se "onih dana" pričesti u crkvi ...
Freedom of Information Freedom of Information 21:01 24.01.2013

Re: ?

Out of Beirut
A svaki istorijski presedan, svaki u milenijumskim relacijama izuzetan rezultat, vredan je pažnje i poštovanja.
Па није, ако је преседан негативан

Ali nije negativan.U krajnjoj liniji,kao što i Vi kažete
Овај догађај није ни негативан ни позитиван

Pa sam zato i rekao
valjda je i dovoljan razlog da A.P., pripadali ovoj ili onoj crkvi, bili vernici ili ne, poželimo uspeh u vršenju njene misije.

Inner Party Inner Party 19:14 24.01.2013

A. P.

Gospodine Sabicu, nije ova gospodja maloletna, niti je ovo crna hronika, pa da u tekst o njoj stavljate inicijale!
Freedom of Information Freedom of Information 21:13 24.01.2013

Re: A. P.

Gospodine Sabicu, nije ova gospodja maloletna, niti je ovo crna hronika, pa da u tekst o njoj stavljate inicijale!

Mislim da je u konkretnom slučaju bitan pol, ne ime. A i ime sam napisao - Ana Petrak.
predatortz predatortz 21:27 24.01.2013

Welcome

Gospođi želim ugodan boravak u našem gradu.
Freedom of Information Freedom of Information 21:41 24.01.2013

Re: Welcome

predatortz
Gospođi želim ugodan boravak u našem gradu.

Mislim da je naš grad i njen grad,da je rođena u beogradskoj opštini Surčin. Ali u svakom slučaju lepo od Vas.
predatortz predatortz 21:48 24.01.2013

Re: Welcome

Freedom of Information
predatortz
Gospođi želim ugodan boravak u našem gradu.

Mislim da je naš grad i njen grad,da je rođena u beogradskoj opštini Surčin. Ali u svakom slučaju lepo od Vas.


Naš grad je svakako i njen grad. Da li je došla,ili se vratila, manje je bitno.
I ja sam došao u njega, zavoleo ga, i vremenom ga počeo smatrati svojim

zemljanin zemljanin 22:26 24.01.2013

Re: Welcome

Ovo je možda neka vrsta presedana u zatvorenim religijskim institucijama ... van njih nema nikakvog niti društvenog, niti civilizacijskog, niti istorijskog značaja ...
albicilla albicilla 07:22 25.01.2013

jos kad bih bogu i verovao,

...definitivno bih se ovoj crkvi pridruzio. nervira me status zena (da o deci i ne govorim) u onim tradicionalnijim...
zack2jack zack2jack 11:01 25.01.2013

...

A svaki istorijski presedan, svaki u milenijumskim relacijama izuzetan rezultat, vredan je pažnje i poštovanja. A valjda je i dovoljan razlog da A.P., pripadali ovoj ili onoj crkvi, bili vernici ili ne, poželimo uspeh u vršenju njene misije.


Апсолутно! Пуно среће А.П.!
rade.radumilo rade.radumilo 11:30 25.01.2013

Metla

U ovom našem vremenu smo svedoci eskalacije konflikta između institucionalizovane religije i humanističkog društva.
Pod okriljem optužbe da nauka negira postojanje Boga zapravo pokušavaju, histerično, da očuvaju dogmu koja je primerena srednjem veku.
Moraće da se reformišu, ukoliko ne žele da završe na socijalnoj margini.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:46 25.01.2013

Re: Metla

Pravo da ti kažem, što se mene tiče, priča o ženama sveštenicima je sekundarna u odnosu na položaj i tretman žena u mnogim religijama. Za početak onim kod nas prisutnim najčešće, hrišćanstvu i islamu. Islam znamo kako je. A hrišćanstvo koje je ženu izguralo i konstantno izgurava sa društvene lestvice...to je tek priča. Hrišćanstvo kome je uspelo da od žene napravi simbol greha, na korak od sluge zla...uspelo da od ljubavi i rađanja napravi greh, čak skriveno izguralo i rođenu Bogorodicu...kao ostatak paganskog matrijarhata...to je ono što je ružno, strašno i muka.
rade.radumilo rade.radumilo 12:17 25.01.2013

Re: Metla

Pa ako pogledaš iz drugog ugla, videćeš da je protestantizam, od svih hrišćanskih konfesija po mnogim pitanjima najliberalnija, koren uhvatio upravo u oblastima naseljenim Keltima, koji su pre prihvatanja hrišćanstva imali nekoliko hiljada godina života sa filozofijom i moralnim načelima daleko primerenijim današnjem humanističkom društvu, nego srednjovekovnim feudalno patrijarhalnim načelima.
Pravoslavne i Katoličke dogme vuku korene iz starog Rima i Grčke, dok su Muslimani celu stvar digli na viši nivo kretenizma zahvatajući iz bliskoistočnih religija i običaja.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:49 25.01.2013

Re: Metla

Pravoslavne i Katoličke dogme vuku korene iz starog Rima i Grčke

Hm...ne bih rekla...njihova mitologija je puna vrlo uticajnih i cenjenih boginja. Žene u starom Rimu i Grčkoj nisu bile druga reč za greh i vazda sumnjivi kolaboranti sa palim anđelom.
noob92 noob92 13:53 25.01.2013

Re: Metla

rade.radumilo
Pa ako pogledaš iz drugog ugla, videćeš da je protestantizam, od svih hrišćanskih konfesija po mnogim pitanjima najliberalnija, koren uhvatio upravo u oblastima naseljenim Keltima, koji su pre prihvatanja hrišćanstva imali nekoliko hiljada godina života sa filozofijom i moralnim načelima daleko primerenijim današnjem humanističkom društvu, nego srednjovekovnim feudalno patrijarhalnim načelima.
Pravoslavne i Katoličke dogme vuku korene iz starog Rima i Grčke, dok su Muslimani celu stvar digli na viši nivo kretenizma zahvatajući iz bliskoistočnih religija i običaja.


Eto da sam juce umro ne bi znao da su Finci, Norvezani, Svedjani, Danci, severni deo Nemacke, Holandjani, pola Belgije, pola Svajcarske... u stvari Kelti...

Salu na stranu, niste u pravu da protestanti imaju ikakve veze sa Keltima.

A anglikanska crkva ( po kojoj ste po mom misljenju povezali Kelte i protestante) bas i nije "neka" protestantska crkva jer je u osnovi katolicka i napravljena je samo da bi se kralj Engleske mogao razvesti. A presbiterani i kalvinisti (takodje veoma prisutni na keltskim "vekovnim ognjistima" ) nisu po ucenju anglikanci vec pravi protestanti...





This map was created based on the latest Y-DNA data combined with physical and historical evidence. Names on the map are not necessarily ethnic groups but culturo-linguistic or historical ones. Colours are more indicative of the ethnic similarities and differences between regions.
tasadebeli tasadebeli 20:57 25.01.2013

Re: Metla

Jelica Greganović
Hrišćanstvo kome je uspelo da od žene napravi simbol greha, na korak od sluge zla...uspelo da od ljubavi i rađanja napravi greh, to je ono što je ružno, strašno i muka.



Не знам на које то хришћанство мислиш? Источно или Западно, православље или католицизам, протестантизам или адвентистичку цркву? Много је тих одељака у самом "телу" хришћанства, па је превише уопштено када кажеш само "хришћанство" јер оно обухвата много тога. Уосталом, и Евангелистичка словачка црква је само једна од хришћанских цркви. Протестантизам је само део хришћанства и то онај који је настао због незадовољства и отпора римокатолицизму и папи.

Када читаш Јеванђеља, видиш да је кључна порука, кључна реч, у тим светим списима баш љубав, па је нелогично да хришћанство од сопственог темеља прави грех. А то што људи из својих себичних интереса и због незајажљиве потребе за поседовањем тумаче ту поруку како им одговара, у зависности од дате ситуације, то је друга прича.

čak skriveno izguralo i rođenu Bogorodicu...kao ostatak paganskog matrijarhata


Не знам за остале у хришћанству, али што се православног хришћанства тиче, само да ти кажем да је Богородица заштитница Свете Горе и свих 20 манастира (17 грчких, по један руски, бугарски и српски) посвећено је Богородици.

А остатака паганског у Српској православној цркви имаш других, видљивијих, оних правих паганских. Бадњак за Божић, венчићи за Врбицу и Ђурђевдан, преждеравање и опијање после сахрана и сл. типични су заостаци паганског, али их српска црква не протерује. Напротив, уклапа их у своје каноне вековима да не би пуким одбијањем паганског обесхрабрила своје вернике.

И на крају, ово не пишем да бих умањио значај који овај чин именовања има за вернике београдске парохије словачке евангелистичке цркве, али када погледаш број верника различитих цркви у Београду ("Iako postoji nekoliko religioznih zajednica u Beogradu, taj sklop je relativno homogen. Pravoslavna zajednica je daleko najbrojnija sa 1.429.170 vernika. Takođe ima i 20.366 muslimana i 16.305 katolika. Postojala je i velika jevrejska zajednica, ali nakon nacističke okupacije 1941. i velike emigracije Jevreja u Izrael, njihov broj je opao na 415. U Beogradu takođe ima i 3.796 protestanata." - Википедија, према попису из 2002.), онда схватиш да се самом том именовању Ане Петрак, коју ја, да не буде забуне, итекако поштујем и верујем да је сјајна особа иначе не би била то што јесте, даје много већи медијски значај него што он заиста има. Вероватно због тога што се тај чин сасвим уклапа у помодне глобалистичке трендове који нас свакодневно запљускују, а све под фирмом борбе за људска права, слободе и цивилно друштво. Апсурдно је да што је жешћа та борба, слобода има све мање, а контрола је све већа.

Као што видиш, драга моја Јелице, није то све тако једноставно и не можемо да кажемо само хришћанство = средњи век, па да мислимо да смо тиме решили проблем човекове вере и потребе да верује у нешто.

caricamajka caricamajka 22:13 25.01.2013

Re: Metla

tasadebeli
Jelica Greganović
Hrišćanstvo kome je uspelo da od žene napravi simbol greha, na korak od sluge zla...uspelo da od ljubavi i rađanja napravi greh, to je ono što je ružno, strašno i muka.



Не знам за остале у хришћанству, али што се православног хришћанства тиче, само да ти кажем да је Богородица заштитница Свете Горе и свих 20 манастира (17 грчких, по један руски, бугарски и српски) посвећено је Богородици.



Тасо а како онда објаснити зашто женама није дозвољен улазак у Хиландар кад су манастири посвећени Богородици?



tasadebeli tasadebeli 22:31 25.01.2013

Re: Metla

caricamajka
Тасо а како онда објаснити зашто женама није дозвољен улазак у Хиландар кад су манастири посвећени Богородици?


Па вероватно зато што није свака жена богородица, мада сам свестан и видим то свугде око себе, нарочито у школи, да свака мајка на овом свету мисли другачије од овог што ја рекох...

Ух, ја сам лаик, нисам никакав стручњак по том питању, нити познајем
теолошку литературу да бих могао озбиљно да ти одговорим на то питање. Само сам на оно

izguralo i rođenu Bogorodicu...kao ostatak paganskog matrijarhata


написао како изгледа то потискивање Богородице на православној Светој Гори. Ништа друго...
caricamajka caricamajka 22:36 25.01.2013

Re: Metla

tasadebeli


Па вероватно зато што није свака жена богородица, мада сам свестан и видим то свугде око себе, нарочито у школи, да свака мајка на овом свету мисли другачије од овог што ја рекох...


О, ондак ништа, мора да је сваки отац (ма не само отац, довољно је то што је мушкарац) Бог...
tasadebeli tasadebeli 22:56 25.01.2013

Re: Metla

caricamajka
О, ондак ништа, мора да је сваки отац (ма не само отац, довољно је то што је мушкарац) Бог...




Ето какви смо ми богови! Жене ме збуне очас посла! Био сам убеђен да одговарам Јелици на оно питање зашто жене не могу на Свету Гору. Пардонирам се на брзоплетости, у знак покајања исправио сам претходни коментар.

Сад сте ме обе толико изнервирале као мушкарца и као човека (али не и као комунисту) да ћу из ових стопа да одем у кухињу и онако божански да оперем све судове.
caricamajka caricamajka 23:13 25.01.2013

Re: Metla

Тасо


Jelica Greganović Jelica Greganović 00:10 26.01.2013

Re: Metla

Па вероватно зато што није свака жена богородиц

Nije ni svaki muškarac bog, pa ulazi na Svetu Goru...
Mada, ako u svakom čoveku živi bog, zašto onda nije svaka žena bogorodica?
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:11 26.01.2013

Re: Metla

Тасо

I od mene
noob92 noob92 14:41 25.01.2013

A evo kako je u stvari do ovoga došlo

Nije na odmet da objasnim kako je došlo do toga da prva žena u istoriji Beograda bude postavljena na mesto sveštenika.

Sve je počelo u Bačkom Petrovcu.

Naime posle odlaska Samuela Vrbovskog sa mesta sveštenika u Bačkom Petrovcu na mesto biskupa SECAV (Slovenská Evanjelická Cirkev Augsburského Vyznania) na mesto sveštenika u Bačkom Petrovcu izabran je sveštenik (neću mu pominjati ime) koji je smenjen na referendumu vernika SECAV u BP (nebitni su razlozi i da u SECAV se glasa ko će biti sveštenik).

Raspisani su "izbori" za novog sveštenika u BP na koje su se prijavila tri kandidata, među kojima i žena (iz BP koja nije izabrana) kao i sveštenik koji je tada bio u službi u Beogradu, ne znam odakle je bio treći. Izabran je sveštenik koji je do tada vršio službu u Beogradu a rodom je iz Kisača.

Po ovome se može što šta zaključiti:

1. Sveštenicima SECAV je prestižnije mesto sveštenika u Bačkom Petrovcu nego u Beogradu.

2. Vernici SECAV u BP baš i nisu toliko "emancipovani" jer nisu izabrali ženu za sveštenika koja je rodom iz BP a i kvalifikovana je jer je vršila svešteničku dužnost već radije muškarca iz susednog sela.

Nisam upućen u to kako je AP došla u Beograd na službu, jer ako nema dosta vernika za izbore, postavljanje može da ide preko biskupa.

SECAV u Vojvodini ima 24 sveštenika od toga 6 su žene.

zemljanin zemljanin 21:00 25.01.2013

pomalo off-topic

Zanima me, zvaničan stav poverenika o tome kako je regulisano uvođenje religijskih rituala u škole ? ... poznato je da je u toku školska (pro)slava a poznato je i da se ona odvija u čisto religijsko-obrednom kontekstu ... naravno, postoji mogućnost da grešim, ali zar niko ne sme da zvanično ukaže na neprimerenost i prekoračenje ovlašćenja u ovakvim slučajevima ... povrh svega se medijskim izveštajima, pospešuje ovakvo, nedozvoljivo uplitanje religije u obravozovno-vaspitni sistem ... ovo nije izborna priredba.
tasadebeli tasadebeli 21:17 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

zemljanin
...poznato je da je u toku školska (pro)slava a poznato je i da se ona odvija u čisto religijsko-obrednom kontekstu ...




Баш док читам ово што си ти написао, чујем са тв Ивану из Негатива како на светосавској академији у центру "Сава" пева: "Ово је земља за нас..." од ЕКВ.

Можда би као одговор на твоја питања било најбоље да влада Србије спроведе анкету која би обухватила све становнике Србије, па да се према добијеним подацима, односно изјашњавању грађана, види да ли треба избацити религију из образовно-васпитног система или треба променити закон. Зашто би неодговарајући закони били недодирљиви када већ верска уверења становништва подлежу разноразним омаловажавањима и малициозностима, нарочито у дане око верских празника.
antioksidant antioksidant 21:22 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

у дане око верских празника.

a sad je neki verski praznik?
slaba je ta vera kad se prodala za neradan dan
(ne tvoja, ti si mi vec rekao sta mislis o preseljenju dana svetog save)
zemljanin zemljanin 21:37 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

Баш док читам ово што си ти написао, чујем са тв Ивану из Негатива како на светосавској академији у центру "Сава" пева: "Ово је земља за нас..." од ЕКВ.

Šta rade na TV ili na nekim priredbama van škola, nije mi toliko interesantno ... ali sveće po školama, kolektivno "hajde sad se svi prekrstite" i neki ljudi u mantijama koji se dime i potencijalno ugrožavaju javni red i mir (opasnost od požara), e to nije primereno školskom okruženju ...

Poslednji put kada sam proveravao, hrišćanstvo je bilo pitanje ličnog uvrenja, pravo i odgvornost da lično veruješ u šta god izabereš ... ne šta se nametne, već izabere ... takođe po poslednjim saznanjima ovo je Republika gde su država i crkva odvojene i regulisane ... takođe nije mi poznato da je vanustavno doneta odluka da se religijama dozvoljava upražnjavanje rituala u školskim objektima ... dakle neko čini zloupotrebe i neko mora da reaguje ako je to tako.
tasadebeli tasadebeli 21:44 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

antioksidant
у дане око верских празника.a sad je neki verski praznik?slaba je ta vera kad se prodala za neradan dan


Како ко, драги мој АО, како ко... Ја сам данас држао часове, а у недељу ћу у школи обележити дан свих школа у Србији, дан подсећања на једну од три најзначајније личности српске културе и образовања на чијем се деловању и дан данас заснива нешто што многи називају национални идентитет и посебност.

(Ма шта год ти и ја мислили о том појму, ситуација је таква данас да се у читавом свету врло мали број људи одриче тог фамозног националног идентитета. Држављанства да, националности не. Барем ја нисам приметио.)

П.С. - Забуну је опет направило Министарство са том препоруком (као и за српску нову годину уосталом), а пошто их велики број школа није послушао, данас их медији покривају извештавајући како "данас највећи број школа у Србији обележава Светог Саву" да би се оставио утисак како Министарство и даље држи све конце у рукама и има ауторитет међу просветарима.

П.П.С.- Узгред, могао би повереник да се позабави испитивањем истинитости неких гласина које кажу да је Атанасије Ракита, епископ хвостански и помоћник патријарха, тражио од свих вероучитеља да му доставе извештај да ли је обележавање Светог Саве у њиховим школама било у петак или у недељу. А ако није у петак, да наведу зашто није у петак када су се они из канцеларије Патријаршије и Министарства образовања лепо усагласили да могу да померају школску славу према својим нахођењима, а та марва, просветари, неће да послушају препоруку. И то, ваљда, може да буде интереснтна тема за повереника за људска права.
tasadebeli tasadebeli 21:51 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

zemljanin
takođe po poslednjim saznanjima ovo je Republika gde su država i crkva odvojene i regulisane ... takođe nije mi poznato da je vanustavno doneta odluka da se religijama dozvoljava upražnjavanje rituala u školskim objektima ... dakle neko čini zloupotrebe i neko mora da reaguje ako je to tako.


Зато и кажем, анкетирање грађанства (референдум или назови то како мислиш да треба да се зове) најбоље је решење за постојећу ситуацију, па ако се закон разилази са стварним животом, мењајмо онда закон. Исто важи и за питање монархије...
antioksidant antioksidant 21:52 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

Ма шта год ти и ја мислили о том појму, ситуација је таква данас да се у читавом свету врло мали број људи одриче тог фамозног националног идентитета.

mislis da je neophodno meni to da naglasis?
Барем ја нисам приметио.

srecom, ima ih (iz svih nacionalnih grupa)
ovih nekoliko vekova "nacionalne svesti" prolazi... jos vek ili dva i nestace
antioksidant antioksidant 21:55 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

да могу да померају школску славу

skolska slava je valjda kolokvijalno?
ili je to postao zvaničan naziv?
tasadebeli tasadebeli 22:14 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

antioksidant
да могу да померају школску славу skolska slava je valjda kolokvijalno?ili je to postao zvaničan naziv?



Дугогодишњом, да не кажем деценијском и скоро двовековном употребом (Матица српска од 1826, у Србији од 1840.) колоквијално је постало званично, без обзира на забрану обележавања у школама током неких четрдесетак година, од почетка педесетих до почетка деведесетих година прошлог века. Ако већ није обележаван у том периоду, барем је помињан и слављен испотиха, да власти не сазнаду.

Знаш како је, нешто може да се законом забрани, али нема тог закона који може да нареди да се нешто заборави. Пробали Турци још ефикаснији метод, да спале мошти Савине да му се народ не би клањао и да би га заборавио (сличну ствар данас раде и Шиптари по Косову уништавајући српска гробља, цркве и манастире), али џабе. Није им успело. Као, уосталом, ни онима у другој половини 20. века. (Не знам како њих да назовем? Пази, нису Турци, наши су, али...)
tasadebeli tasadebeli 22:20 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

antioksidant
srecom, ima ih (iz svih nacionalnih grupa)


Па то као монаси по хришћанским манастирима...


ovih nekoliko vekova "nacionalne svesti" prolazi... jos vek ili dva i nestace


Ууу, ала си ме утешио! Још век или два, па ћемо трговати са Сиријусом Б, а онда ћемо морати да водимо рачуна и о њиховим националним и верским посебностима!
zemljanin zemljanin 22:45 25.01.2013

Re: pomalo off-topic

tasadebeli
Зато и кажем, анкетирање грађанства (референдум или назови то како мислиш да треба да се зове) најбоље је решење за постојећу ситуацију, па ако се закон разилази са стварним животом, мењајмо онда закон. Исто важи и за питање монархије...

To nije pitanje referenduma ... ne može se jedna od religija ustoličiti referendumom ... ne govorim o liku i delu koji se slavi već o ritualima koji to prate ... ako je škola bastion tolerancije i ravnopravnosti, nijedan referendum to ne može i ne sme da promeni ... šta ćemo sa decom koja nemaju takva uverenja ? ... da li je to postala (pro)slava pravoslavne dece ili svih učenika ?

Moje zalaganje je bilo da se proslavlja čovek a ne svetac ali dobro nije to najvažnije ali kako se to izvodi u praksi je postalo nepodnošljivo ... škole nam mirišu na crkve
(Ма шта год ти и ја мислили о том појму, ситуација је таква данас да се у читавом свету врло мали број људи одриче тог фамозног националног идентитета. Држављанства да, националности не. Барем ја нисам приметио.)

Samo pogledaj moj nick ... nacionalnost je pitanje geografije a ne uverenja i ne znači mi apsolutno ništa što sam rođen na ovom geografskom području
antioksidant antioksidant 10:19 26.01.2013

Re: pomalo off-topic

Па то као монаси по хришћанским манастирима...

ako se podsmevamo onda da
Дугогодишњом, да не кажем деценијском и скоро двовековном употребом

ja pricam o sadasnjem zvanicnom - o onome sto pise u zakonu. a to sto se politikanti slihtaju i ne postuju zakon cak i kad su na vlasti nije stvar kojom bi se valjalo hvaliti (cak ni kad su sluge sinoda)

edit

Ууу, ала си ме утешио! Још век или два, па ћемо трговати са Сиријусом Б, а онда ћемо морати да водимо рачуна и о њиховим националним и верским посебностима!

nisam ni mislio da te tesim, vec da te nasmejem (sto je, vidim, uspelo) i dda te podsetim da ta nacionalna samozavaravanje postoje tek nekoliko vekova - nacije su izmisljen pojam i kao svaka izmisljotina - nestace (i to pre trgovine sa sirijusom)
tasadebeli tasadebeli 11:16 26.01.2013

Re: pomalo off-topic

antioksidant
Па то као монаси по хришћанским манастирима...ako se podsmevamo onda da


Не, нисам се подмевао... Стварно је тако по различитим хришћанским манастирима, барем у источном, православном хришћанству. Монаха тамо нико не пита које је националности, то је хришћанима небитно. За разлику од Вука Караџића који је ствар обрнуо, па је говорио "брат је мио, ма које вјере био". (Шта ћеш, масонска посла!) Али ако узмеш у обзир време у којем је Вук живео, морао је тако да размишља. (Немци и Мађари те држе за руке, Турци те држе за ноге, чик мрдни, брајко мој, ако можеш.)

Ми смо овде, на Балкану, побркали те ствари, па веру везујемо искључиво за националност, што је опет, ако узмеш у обзир претходне векове, сасвим разумљиво. Што би рекао Муса Кесеџија у новој Топ листи надреалиста у одговору на питање хашке тужитељке зашто га је Марко Краљевић убијао:"На вјерској основи. Ми смо различите националности." (Нико не уме то тако кратко и у потпуности да објасни као др Неле Карајлић!)


Што се тиче закона, рекох већ, ако не одговара реалној ситуацији, дај да га мењамо и прилагодимо стварности, а не да га трпимо зато што је то нечији појединачни пројекат, односно идејна конструкција. А знамо како се закони мењају: скупљају се потписи (изјашњавање грађана), па ако постоји воља за променом закона, мењајмо га. А ако нема воље за то, онда да прекинемо ову шизофрену ситуацију у којој је црква званично одвојена од државе, али је ипак потребна државним структурама јер вуче за собом огромну масу верника који су потенцијални гласачи на изборима. (Што би ти рекао, шљихтају се политиканти.)

Узгред, ако је већ тако званично црква одвојена од државе (очигледно није одвојена и од друштва), зашто је онда уопште и настао овај блог као "пажње вредан преседан"?

И јеси, насмејао си ме јер сам се одмах сетио како релативно нове државе, настале у последњих двеста и нешто година, које се толико хвале мултикултуралношћу, инсистирају на националности која се се поистовећује са држављанством. (Јеси ли пробао неком нашем исељенику са тек стеченим америчким или канадским пасошем да објасниш да Американац или Канађанин није националност? Ја јесам, замало да ме пребију...)
antioksidant antioksidant 10:02 27.01.2013

Re: pomalo off-topic

Узгред, ако је већ тако званично црква одвојена од државе (очигледно није одвојена и од друштва), зашто је онда уопште и настао овај блог као "пажње вредан преседан"?

mene pitas? nisam ga ja napisao.
a napisao si bas dosta teksta da mi objasnis da je nacionalni identitet sada veoma bitan (dominantan) vid kolektivnog identiteta (s cim se u potpunosti slazem) ali sve vreme izbegavas da kazes kad je on tacno nastao? tj, da li je uopste postojao negde kao pojam pre 3 veka, na primer? i sta mislis, da li ce nestati pre nego sto pocnemo da trgujemo sa sirijusom?
ja kazem da sad postoji, da je u zalasku a da je ova njegova varijanta namernog povezivanja "pravoslavlja" i "srpstva" i smesna i kontraproduktivna (ali dominantna)
i reci mi, zasto klinci iz srpskog jezika uce deset bozjih zapovesti (II razred)?
bolid1 bolid1 11:04 27.01.2013

Re: pomalo off-topic

zemljanin
... da li je to postala (pro)slava pravoslavne dece ili svih učenika ?


Ja samo znam da su me zadnji put na tu festu naterali u osnovnoj skoli, valjda u sedmom razredu i to manje-vise puskom, vec u osmom smo drugar i zvizdali iz zadnjeg reda i prupitivali za zastitne maske jerbo nas je ugusio tamjan...ajde, fuck off sa popovima, ikonama i tamjanom...bi jedna lujka, vukla za usi ko se nije krstio i ko nije ozbiljno shvatio popa, od nas dvojice je dobijala napade...he he he, a nervira te, nije problem, mi smo tu

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana