Budućnost

Godišnji porez na dohodak – dinarski milioneri

niccolo RSS / 09.02.2013. u 22:34

Прва реченица новинског чланка гласи овако: ”Према званичним подацима Министарства финансија, порез на годишњи приход из 2012. платиће сви они који су у прошлој години остварили зараду већу од 2,06 милиона динара.”

Како назвати новински чланак у коме нас новина у првој реченици погрешно информише? Порез на годишњи приход неће платити сви они који су у прошлој години остварили зараду већу од 2,06 милиона динара. 

Они који су у прошлог години остварили зараду већу од 2,06 милиона динара по основу следећих прихода неће платити овај порез (као и они који су остварили зараду већу од наведене али тек након што се заради по основу осталих прихода дода и зарада по основу следећих прихода):

а) прихода од пољопривреде и шумарства; б) прихода од самосталне делатности уколико порез на приходе од самосталне делатности плаћају према паушално утврђеном приходу; в) прихода од капитала; г) прихода од капиталних добитака; д) прихода од игара на срећу и ђ) прихода од осигурања лица.

Чланак у следеће две реченице констатује: ”У овој категорији је, према проценама порезника, око 20.000 оних који легално раде и остварују приходе за које су плаћене све дажбине држави. Колико заправо у Србији има мало динарских милионера, говори податак да обвезници овог пореза чине свега 0,3 одсто укупне популације.”

Пошто чланак греши у првој реченици, греши и у трећој. У Србији има више динарских милионера него што има оних који су обвезници овог пореза. Али није поента у томе колико има или нема динарских милионера, већ је поента у томе што овај порез, овако како је код нас успостављен, нема никаквог смисла.

Неки од наших колега блогера живе у државама у којима се, попут наше, порез на разне приходе плаћа током године приликом њиховог остваривања, а онда се на крају године, за разлику од наше, поднесе годишња пријава у коме се обрачунају сви ти приходи и порези плаћени на њих и том приликом се плати уколико се утврди нека разлика (а може и да се добије део пореза натраг ако је плаћено више). До тих разлика долази зато што се те државе труде да они који остварују сличан приход током године плаћају сличан порез, без обзира по ком основу је тај приход остварен. То тим државама омогућава да истовремено воде пореску политику у складу са потреба своје привреде (тако што ће утврдити различите стопе и различите подстицаје приликом опорезивања различитих прихода) али и да приближно подједнако опорезују оне који остварују приближно подједнак приход. Другим речима, може се рећи да том годишњом пријавом те државе успостављају једнакост између пореских обвезника, коју пореска политика кроз фаворизовање одређених прихода нарушава.

 

Наша држава својим порезом на годишњи приход уопште не успоставља једнакост. Напротив, она још више доводи до неједнакости. Уколико се поменути цензус пређе по основу одређених прихода, онда ће се овај порез плаћати, а уколико пређе по основу других прихода, онда се неће плаћати. Међутим, није само проблем у неједнакости оних који пређу цензус. Неједнаки су и они који су испод цензуса – ни код њих не постоји механизам који би довео до тога да они који су по различитим основима, примера ради, 2012. године остварили укупан приход од 1 милион динара, на крају сносе приближно исто пореско оптерећење.

 

Реформа годишњег пореза на доходак је једна од најбитнијих делова укупне реформе опорезивања дохотка грађана. С тиме што се заиста надам да чланак греши и у болдованој реченици (јер болдована реченица указује да одговорни не разумеју баш поенту годишњег пореза), као што греши и у првој и трећој:

”Како сазнајемо, озбиљније промене закона који дефинише плаћање пореза на годишњи приход тек следе. Али тек када база података Пореске управе буде у потпуности сређена. Тада би, ипак, олакшица за оне богатије била та што се више не би подносиле пријаве, већ би порезници сами пратили приходе грађана. Али и драконске казне за обвезнике који разрезан износ пореза не плате.”



Komentari (18)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragoljub92 dragoljub92 23:05 09.02.2013

што

да било ко плаћа порез,шта ће на и држава?
што vkadaxy лепо каже да је држава само легло лезилебовића.
niccolo niccolo 23:14 09.02.2013

Re: што

Ни ја не волим плаћање пореза
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 23:06 09.02.2013

...

niccolo

Реформа годишњег пореза на доходак је једна од најбитнијих делова укупне реформе опорезивања дохотка грађана.


Postoji jos jedna stvar kod poreza na dohodak koja je kod nas bitno drugacija nego na zapadu a o kojoj ja (skoro) nikad nisam imao prilike da procitam u nasoj stampi. I ne znam zasto se to kod nas ne promeni.

Radi se o tome da su stope poreza progresivne. Ok je progresivne su i kod ovog godisnjeg kod nas, ali posto se on odnosi samo na 0,3% populacije to se takoreci moze zanemariti. Ova progresivnost na zapadu medjutim pogadja prakticno SVE poreske obveznike. Ja ovde govorim o Nemackoj ali,koliko sam ja upoznat ta progresivnost postoji manje/vise u svim zapadnim zemljama. Naprimer ako uzememo da jedan lekar ima dva puta vecu platu (bruto) u od medicinske sestre onda to ne znaci da ce on platiti duplo, nego cetiri puta veci porez posto ce mu i stopa po kojoj placa porez porez biti duplo veca. Ono sto je u celoj prici za mene bilo posebno interesantno da ovi nasi propisi poticu iz socijalizma a da su ipak pogodniji za imucnije/bolje placane gradjane nego sto je to slucaj u jednoj kapitalistickoj zemlji...

niccolo niccolo 23:13 09.02.2013

Re: ...

Ono sto je u celoj prici za mene bilo posebno interesantno da ovi nasi propisi poticu iz socijalizma a da su ipak pogodniji za imucnije/bolje placane gradjane nego sto je to slucaj u jednoj kapitalistickoj zemlji...

Не знам какви су прописи били пре 2000., али садашњи систем је успостављен тамо 2001. године након доласка ДОСа. Од тада су биле неке парцијалне измене али оно што је тад установљено као систем функционише и данас. Чињеница је да је Србија данас зрела за свеобухватну промену пореског система...
dragoljub92 dragoljub92 23:22 09.02.2013

Re: ...

Naprimer ako uzememo da jedan lekar ima dva puta vecu platu (bruto) u od medicinske sestre onda to ne znaci da ce on platiti duplo, nego cetiri puta veci porez posto ce mu i stopa po kojoj placa porez porez biti duplo veca.

довољно си реко саг ниткад нећеду да уведу тај западњачки порез,или мош бидне да га преокрену па ће код нас доктор да плати четр пута мањи порез од сестрему.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 23:41 09.02.2013

Re: ...

niccolo

Не знам какви су прописи били пре 2000., али садашњи систем је успостављен тамо 2001. године након доласка ДОСа. Од тада су биле неке парцијалне измене али оно што је тад установљено као систем функционише и данас. Чињеница је да је Србија данас зрела за свеобухватну промену пореског система...


Ma ne znam ni ja tacno nase propise ni posle ni pre 2000. ali se secam da je jos krajem osamdesetih (znaci u socijalizmu) vazila jedna ista stopa poreza i za cistacicu i za direktora firme. I nisam cuo da se tu nesto bitno promenilo...

A u Nemackoj stopa poreza na dohodak pocinje za one sa najnizim primanjima od 14% pa ide do 42%. I ta 42% vaze vec za one koji imaju 52.000 EUR bruto godisnju platu ( to bi bila recimo fakultetski obrazovana osoba sa par godina iskustva). Sto znaci da ta progresija stvarno kaci (i to dobro) SVE slojeve zaposlenih...

ps. pricam naravno o porezima na dohodak, ne drugim doprinosima kao sto su oni za penzijsko, zdravstveno etc.
niccolo niccolo 23:46 09.02.2013

Re: ...

ali se secam da je jos krajem osamdesetih (znaci u socijalizmu) vazila jedna ista stopa poreza i za cistacicu i za direktora firme. I nisam cuo da se tu nesto bitno promenilo...

Онда вуче још из тих времена...

I ta 42% vaze vec za one koji imaju 52.000 EUR bruto godisnju platu ( to bi bila recimo fakultetski obrazovana osoba sa par godina iskustva).

Тако је нешто и у ВБ, од 30инешто хиљада фунти прелазиш са 20% на 40%. А од 40% на 50% тек са 150.000 фунти.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 00:00 10.02.2013

Re: ...

niccolo

Тако је нешто и у ВБ, од 30инешто хиљада фунти прелазиш са 20% на 40%. А од 40% на 50% тек са 150.000 фунти.


E ovde nema samo tih naglih prelaza/skokova nego je stopa prava progresivna, odnosno kontinuirano raste ... znaci na svaki sledeci zaradjeni euro placas (malo) veci porez...
ecce-florian ecce-florian 00:03 10.02.2013

auuuu

jes ti pročito i naučio sve propise?
niccolo niccolo 00:05 10.02.2013

Re: auuuu

Нисам. То може само 1 човек.
ecce-florian ecce-florian 00:09 10.02.2013

Re: auuuu

ok

pošteno

i samo da pitam

dal će poreska uprava kad obveznicu ne budu morali da prijave svoju poresku obavezu, prihvatati prijave za tuđu poresku obavezu
niccolo niccolo 00:17 10.02.2013

Re: auuuu

dal će poreska uprava kad obveznicu ne budu morali da prijave svoju poresku obavezu, prihvatati prijave za tuđu poresku obavezu

Ма тај део је таква једна глупост да не знам која варијанта ме више брине - а) да је новинар(ка) измислио тај део или б) да му/јој је неко заиста рекао тако како је написано.
dragoljub92 dragoljub92 00:26 10.02.2013

Re: auuuu

niccolo
dal će poreska uprava kad obveznicu ne budu morali da prijave svoju poresku obavezu, prihvatati prijave za tuđu poresku obavezu

Ма тај део је таква једна глупост да не знам која варијанта ме више брине - а) да је новинар(ка) измислио тај део или б) да му/јој је неко заиста рекао тако како је написано.

sag me nateraste da pročitam teht. ono k da ga piso neko ... neznam kako to da nazovem.
zaključak ako sam mimo svog posla zaradi,dobiona lutriji ili bilo kako veliku lovu ja ne moram da platim porez pošto sam plati onaj na osnovu prijavljnog posla.
sumanuto ali u duhu srbije
niccolo niccolo 09:04 10.02.2013

Re: auuuu

Да, то је поента, ако зарадиш по једном основу онда ћеш плаћати, а ако зарадиш тај исти износ по другом основу онда нећеш плаћати годишњи порез...где је ту смисао?
Biljana 77 Biljana 77 17:21 11.02.2013

trol

реченица новинског чланка гласи овако


Како назвати новински чланак у коме нас новина у првој реченици погрешно информише


Mrzi me da tražim link, ali neki dan je Politika imala tekst u kojem je pisalo da će neki asteroid uskoro proći 27 km od površine Zemlje. (Apokalipsa u najavi.) Samo im je iza 27 nedostajalo tri nule.
dragoljub92 dragoljub92 17:50 11.02.2013

Re: trol

Како назвати новински чланак у коме нас новина у првој реченици погрешно информише

истраживачко новинарство
niccolo niccolo 18:37 11.02.2013

Re: trol

Samo im je iza 27 nedostajalo tri nule.



dragoljub92
Како назвати новински чланак у коме нас новина у првој реченици погрешно информише

истраживачко новинарство

Biljana 77 Biljana 77 19:15 11.02.2013

Re: trol

истраживачко новинарство

Da, po sistemu traži, traži pa ćeš naći ... sam pravu informaciju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana