Obrazovanje

Obrazovanje - spisak lepih želja

Krugolina Borup RSS / 21.03.2013. u 16:27

91151683.jpg

Nije mi jasno zašto se krajnje neodređeni spisak lepih želja naziva "planom". Nije mi jasno ni zašto se ispod naslova "Konkretni projekti i inicijative" ne nalazi ama baš ništa konkretno. Pa opet, imajući na umu da postoji kakva-takva šansa da nam se u jednoj od narednih vlada na mestu ministra prosvete nađe neko iz partije koja ovih dana za svoj prioritet proglašava obrazovanje, reših da se odazovem pozivu na javnu raspravu.

Dvanaest se "konkretnih projekata i inicijativa" nalazi u DS-ovom Planu za izlazak Srbije iz krize, a u petom poglavlju o obrazovanju (str. 31-38).

Treća tačka mi privlači pažnju:

*******

3. Prilagođavanje nastavnih sadržaja uzrastu učenika

Škola bez dopunske nastave. Obezbediti da učenici savladavaju količinu i kompleksnost gradiva primerene njihovom uzrastu, bez sistematskog pribegavanja privatnim časovima.

*******

Škola bez dopunske nastave jeste rešenje, ali ne za gore definisani problem. A bez dobro definisanog i analiziranog problema - nema ni kvalitetnih rešenja.

Suština problema jeste preopterećenost učenika, preopterećenost roditelja i preopterećenost nastavnika. Za tu preopterećenost nije neophodno kriv nastavni sadržaj, niti neprimerenost gradiva uzrastu. Suviše je taj problem kompleksan da bi se njegov uzrok tražio isključivo u tako uskim okvirima. Preopterećnost je posledica sadejstva više faktora, od kojih je jedan od najvažnijih: preveliki broj predmeta.

Već u prvom razredu osnovne škole, deca imaju 2 potpuno nepotrebna predmeta, rečju: veronauku/građansko i izborni predmet. Ukidanjem ta dva predmeta, deca bi se rasteretila za 2 časa nedeljno. Toliko bi vremena više imala da provedu sa svojom porodicom, da se druže i igraju sa svojim prijateljima ili bave nekim sportom.

Jedini razlog zbog koga imamo ta dva predmeta u našim školama jeste puko zadovoljavanje forme. Zakoni i pravilnici propisuju da učitelji moraju da imaju toliko i toliko časova neposrednog rada s decom, i onda se izmišljaju predmeti i dodaju časovi da bi u praksi uopšte bilo moguće da učitelji napabirče taj propisani broj časova.

Problem je, naravno, vrlo lako rešiv. Promeniti pravilnike, smanjiti broj obaveznih časova neposrednog rada s decom, a povećati broj sati provedenih u pripremi časova. S obzirom šta je učiteljima i nastavnicima birokratija sve natovarila na vrat, Bog sveti zna da im je to potrebno. Ne znam koji je genijalni mozak smislio da učitelji i nastavnici ZA SVAKI ČAS koji IKADA održe moraju POSEBNO da popune formular (obavezno kliknuti na link na kraju teksta, garantovano ćete se dobro provesti), i apelujem da se što pre prosvetari oslobode tog krajnje nepotrebnog domaćeg zadatka.

Jedini razlog zbog koga ti formulari uopšte postoje jeste da inspekcija ima u šta pogledati kada u školu dođe. Inspekcija, inače, kada u školu dođe, ič ne mari za stvarno stanje stvari. Jedino je zanima šta je na papirima. A Bog sveti zna da to što na papirima piše u 90% slučajeva veze nema s onim što se u praksi dešava. Kako na ovim papirima koji predstavljaju, kaobajagi, pripremu za čas, tako i u svim ostalim papirima koje škola ima obavezu proizvesti: Školski program; Izveštaj o radu u prošloj godini; Plan rada za sledeću godinu; Izveštaji o radu stručnih saradnika; Plan rada stručnih saradnika; Izveštaji o radu timova; Plan rada timova; Razvojn plan; Izveštaji o sprovođenju razvojnog plana; Izveštaji o radu razrednih veća; Planovi o radu razrednih veća... da navedem tek nekolicinu.

Ekološka svest u našim školama trebalo bi da se počne razvijati od ove tačke - SPASITE DRVO! Ukinite sve ove nepotrebne papire, pobogu!

Inspekcija svoj posao treba da zasniva na posećivanju časova, razgovoru s nastavnicima, DECOM I RODITELJIMA (što se skoro nikad ne dešava, ili se telediriguju tri i po podobna roditelja i podobna deteta da sa njima razgovaraju), a ne na papirima.

Što se tiče starijih razreda osnovne škole, deca definitivno imaju preveliki broj predmeta. Deca imaju i po 7 do 8 časova dnevno, i praktično od njih zahtevamo da rade više od nas odraslih. Em što se tokom tih silnih časova u školi od njih zahteva da imaju punu koncentraciju na gradivo, em im se još natovari da posao nose kući u vidu - domaćih zadataka i dodatnog učenja. Posle se pitamo što su nam deca frustrirana i nasilna?! Pucaju deca po svim šavovima, od njih se očekuje ono što se od odraslih ne očekuje - da osam sati provedu rintajući na poslu, a da potom kod kuće nastave da rade.

Naše školovanje se uporno drži formule: sva deca treba da uče sve predmete. Taj sadizam u svojoj najčistijoj formi pravda se potrebom da deca steknu široko obrazovanje, a da se pri tome odbacuje pomisao da se to može ostvariti i na neki drugi način, koji ne bi decu držao 7 do 8 časova dnevno u školi.

Formula je jasna, i na drugim mestima već oprobana: Propisati određeni broj obaveznih predmeta (maternji jezik, matematika, engleski jezik, prirodne nauke, društvene nauke, fizičko), i propisati određeni broj obaveznih izbornih predmeta (recimo: dva). Sve bi se to dalo spakovati u 5 časova dnevno, ako se nedeljno predmeti rasporede na (na primer):

- 4 časa maternjeg jezika

- 4 časa matematike

- 3 časa engleskog jezika

- 4 časa prirodnih nauka

- 4 časa društvenih nauka

- 3 časa fizičkog

- 1 čas prvog obaveznog izbornog predmeta

- 1 čas drugog obaveznog izbornog predmeta

- 1 čas razrednog starešine

Kao obavezne predmete ponuditi: drugi strani jezik i pojedinačne predmete sa naprednijim gradivom čije osnove inače uče u okviru objedinjenih obaveznih predmeta, rečju: geografiju, istoriju, fiziku, hemiju, biologiju, likovno, muzičko.

Za talentovanu i ambicioznu decu omogućiti da pored dva obavezna izborna predmeta, mogu da se opredele još za dva povrh toga, ali definitivno ograničiti taj broj na maksimum dva, ne bi li se deca zaštitila od preambicioznih roditelja. Kakvih ima, da se ne lažemo.

I pre nego što se čuvari socijalnog mira oglase zbog brige da će smanjenjem broja predmeta doći do otpuštanja velikog broja nastavnika da kažem - ne, to ne mora da se desi. Moguće je istovremeno postići kako rasterećenje dece, tako i održanje postojećeg broja nastavnika. Ključ je u smanjenju broja učenika po odeljenju.

Ne možemo - i ponavljam: ne možemo - od učitelja i nastavnika očekivati da u okviru školskih časova svoj deci znanje prenesu tako da deca ne moraju potom dodatno kod kuće da traže pomoć od roditelja ili u okviru privatnih časova, ukoliko se od učitelja i nastavnika očekuje da rade sa 30-oro dece u svakom odeljenju. Mislim, kako? Fizički, mentalno, kako da se oni posvete svakome od njih pojedinačno? Međutim, ako se odeljenja smanje na 15-16 učenika, onda takva naša očekivanja mogu biti opravdana. Onda neće više biti potrebe ni za privatnim časovima, ni za domaćim zadacima. Ni deca ni nastavnici više neće imati izgovor što u okviru časova nisu savladali sve što je u okviru gradiva savladati trebalo.

Sistem koji očekuje da sva deca savladaju sve predmete jeste sistem koji kao najpoželjniji krajnji ishod očekuje vrhunsko obrazovanje. To je za pohvalu, ali je preambiciozno i u praksi neostvarivo. Realno, taj krajnji cilj dostigne tek manji procenat učenika.

Usudila bih se predložiti tektonski poremećaj u osnovnoj filozofiji sistema obrazovanja. Umesto da krajnji cilj bude vrhunsko obrazovanje nekolicine, dok se većina davi i jedva nos drži iznad površine vode, zašto nam krajnji cilj ne bi bio da u fokusu bude prosečno obrazovanje većine iz svih obaveznih predmeta, pri čemu bi se posebni talenti i interesovanja podržali kroz izborne predmete.

U takvoj postavci stvari nema potrebe da se gradivo prilagođava "uzrastu učenika", već se jednostavno deli na osnovno gradivo koje treba da savladaju svi, i naprednije gradivo koje talentovani i vredni mogu izabrati da nauče kroz izborne predmete.

91151683.jpgZa kraj još i da napomenem da sve dok su nam škole širom otvorene za izdavanje učionica i sala privatnim preduzećima koja naplaćuju časove stranih jezika i sportskih treninga, škole su praktično prvi promoteri filozofije "škola posle škole". 

Ovo su neka od mojih razmišljanja na osnovu direktnih iskustava sa osnovnoškolskim obrazovanjem u poslednje dve godine, otkada mi je dete krenulo u školu. Iz perspektive roditelja, koji su potpuno i apsolutno uvek skrajnuti kada se bilo kakva javna rasprava vodi o bilo kakvim reformama, i kojima se samo na kraju servira s čime ima da se bore u praksi. Kao što su onomad lekari tvrdili da pacijenti nemaju šta da se pačaju u način rada zdravstvenih ustanova, pošto nemaju završen medicinski fakultet, tako se i u školstvu nekako podrazumeva da roditelji nema šta da se pačaju u način rada škola, pošto nemaju iskustvo rada u prosveti.

Dok je ovakve postavke stvari u procesima uvođenja promena u bilo koji sistem, rečju da krajnji recipijenti usluga nemaju ni pravo glasa ni pravo mišljenja, dotle nijedna promena u bilo kom sistemu neće biti uspešna.

 

Atačmenti



Komentari (135)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jukie Jukie 20:51 22.03.2013

Re: imam jednu zamerku

Krugolina Borup
Ne učiš više samo o hemiji kao apstraktnoj nauci, već kao o hemiji unutar biologije, na primer. Hemijski procesi u ljudskom organizmu.

ja kad sam bio sedmak
Zašto ljudskom?
Ljudi nisu zanimljivi
Može li nešto o životinjama?
Krugolina Borup Krugolina Borup 22:48 22.03.2013

Re: imam jednu zamerku

Zašto ljudskom?
Ljudi nisu zanimljivi
Može li nešto o životinjama?


Može.
Recimo: kako aflatoksin iz kukuruza prosvira kroz kravu pravo u mleko, ne zadržavajući se u mesu.
zemljanin zemljanin 01:35 24.03.2013

Re: imam jednu zamerku

- "Sine, gde si dosad" ?
- "Tata morao sam da pređem ulicu"
- "Jel', sutra ćemo da nađemo drugu školu"

da se dete ne muči
Hansel

... i dobre namere, a so na ranu bolje da ne dodajem.

Pre toga nije u mom rečniku postojao pojam "ne može, nemoguće i sl." tako da gledano sa pozitivističke strane, ipak sam nešto naučio
Krugolina Borup

Niko ne ukida predmete, nego pričamo o objedinjavanju. Razmisli o dobroj strani objedinjavanja: povećava se interdisciplinarnost. Ne učiš više samo o hemiji kao apstraktnoj nauci, već kao o hemiji unutar biologije, na primer. Hemijski procesi u ljudskom organizmu.

Objedinjavanjem fizike, hemije i biologije otvaraš prostor i za časove o astronomiji, koju nijedan od ta tri predmeta ič ne zarezuje pojedinačno.

Pa 90% ljudi koji su imali biologiju kao zaseban predmet, suštinski ne zna ili ne razume - evoluciju. Mogu da zamislim kakve bi efekte imalo objedinjavanje. Da ne ulazimo u to ko bi mogao da predaje taj predmet, kojom metodikom, šta bi bili ciljevi tog predmeta itd. Lepo je imati ideje ali moraju se sagledati i posledice. Svaka promena nosi u sebi mnogo posledica, ako odlučimo da ne razmatramo negativne, napravićemo mnogo lošiju stvar od postojeće.
jedi-knight jedi-knight 21:02 21.03.2013

...


Znam da je sumanuto praviti poređenje sa internacionalnim školama, ali hajde bar da vam iznesem svoje iskustvo.
Moja deca ( 5 i 7 godina ) idu u 1. odnosno 3. razred. U odeljenju imaju po ŠEST učenika i obožavaju da idu u školu. Program iz svih predmeta koji imaju ( engleski, matematika, science, art, informatika ) je obimniji nego što je to u našim osnovnim školama ( najbolji drug našeg sina je godinu dana stariji i ide u državnu školu, pa imamo uvid ), ali se to na deci ne vidi. Potpuno rasterećena idu i vraćaju se iz škole i imamo utisak da se tamo u stvari ludo provode.
Ocene nemaju, imaju smajliće koje skupljaju tokom nedelje kada god urade nešto dobro ( ne mora da bude iz nastavnog programa, dovoljno je da pomognu drugarici da ponese torbu i sl.). Te smajliće sa ponosom lepe ispod svojih slika na oglasnoj tabli i naravno, takmiče se u tome ko će ih više skupiti.
Umesto đačkih knjižica dobijamo periodične izveštaje u kojima se nalazi bukvalno sve što se tiče deteta. Sva zapažanja, od ponašanja na času, do igre u školskom dvorištu, reakcija na određene krizne situacije, kao i preporuke gde bi mogli više da se potrude. Jedan izveštaj ima desetak strana A4 formata.
Za mene je bilo fascinantno kada nam se učiteljica izvinjavala što naše dete još nije naučilo da čita, da se ona trudi, ali da nekad ne stiže da joj se dovoljno posveti jer ima i ostale dece, da potpuno razume da je detetu teško jer je za nju to strani jezik i da će se još više truditi da naše dete u potpunosti savlada čitanje do kraja školske godine... uz još jedno veliko"I am sorry" na kraju. Radi se o mlađem detetu koje ima 5 godina.
Dakle sistem.
Sve je drugačije i deluje neverovatno da je moguće slično napraviti i u zemlji Srbiji. Ali zar je tako teško uvažiti strateški značaj školstva. Ponekad pomislim da ne treba napraviti ni metar puta ili pruge dok se ne napravi pristojan školski sistem. Onda će imati ko i da pravi puteve i pruge, ovako imamo generacije huligana koji umeju samo da ruše i, naravno, stave to na youtube jer nemaju samo rušilački nagon, već se time i ponose.
Valjda će neko ko ima uticaja, dalekovidosti, energije i dobre volje, pokrenuti proces korenite promene školskog sistema u Srbiji i to odmah, jer zemlju ne možemo popraviti mi, već oni koji tek polaze ili će tek poći u školu. Dakle generacija koja će stasati za dvadesetak godina.
zilikaka zilikaka 21:24 21.03.2013

Re: ...



Ponekad pomislim da ne treba napraviti ni metar puta ili pruge dok se ne napravi pristojan školski sistem. Onda će imati ko i da pravi puteve i pruge,


Nisi jedini.
8c_competizione 8c_competizione 22:20 21.03.2013

Re: ...

Ponekad pomislim da ne treba napraviti ni metar puta ili pruge dok se ne napravi pristojan školski sistem. Onda će imati ko i da pravi puteve i pruge, ovako imamo generacije huligana koji umeju samo da ruše i, naravno, stave to na youtube jer nemaju samo rušilački nagon, već se time i ponose.


ovo treba na naslovne strane i u udzbenike!
angie01 angie01 22:26 21.03.2013

mnogo ti to konfuzno, kru,

prvo, meni gradjansko i veronauka nisu ista kategorija- valjda su sva deca gradjani i treba da usvoje neke prihvatljive obrazce ponasanja, odnosa,...narocito danas u Srbiji, kada je potpuno unistena kategoraija koja bi se opsino zvala-lepo vaspitanje i pozeljni obrasci su nesto sasvim suprotno, a savim spontano prihvaceni!

drugo- naravno da plan i program, a narocito nacin prezentovanja, treba da su u skladu sa uzrastom i vremenom.

trece- osnovno obrazovanje je za prosecno dete i treba da je rastereceno gomile stvari, koje decu do te mere opterecuju, da po zavrsetku skolovanja izadju bez potrebne konstrukcije osnovnih znanja.- videti planove i programe na sajtu za unaredjenje obrazovanja-da ti se mozak sprzi.

( nap, srpski jezik je toliko oslonjen na do detalja proucavanja gramatike, a deca se ne uce lepoti govora, lepom pisnaju, nema adekvatnog izbora literetura, kako bi se deca zaintersovala za pisanu rec,...)

cetvrto-nacin predavanja ne moze vise da bude kao pre sto godina, jer ne izaziva nikakvo interesovanje, a kamo li motivaciju, niti je vise prihvatljiv boljsevicki nacin ispitivanja, umesto da se preneto prenosi u funkcionalno i tako zauvek ostane u glavama.

o udzbenicima i ucilima mogu ratimir, kolko je to katastrofalan deo naseg skolstva-kao i nastavnici-cast izuzecima, koji u celom ovom mraku, samo traze za sebe najlakse resenje, umesto da kvalitetno rade svoj posao.

i naravno da treba informatika- nemaju sva deca komjutere kod kuce- a to znanje svakako spada u obavezno osnovno.

....da pocnemo od promene ministra prosvete, koji samo greje fotelju i koristi benefite, kao i cela njegova svita- pa da se neki strucnjaci pozabave konacano reformom, jer je to goruce pitanje,...kad pogledam ko je sve sedeo u prosvetnom savetu, veoma sam zabrinuta, jer je tu bilo i vidjenijih intelektualaca, za koje se na kraju ispostavilo- da su isto samo tupili u prazno.


ono sto je osnovno- treba znati sta je cilj i pratiti ishod- ovo sto je vec dugo ovde prisutno, je besciljnost sa ishodom!
8c_competizione 8c_competizione 00:15 22.03.2013

Re: mnogo ti to konfuzno, kru,

prvo, meni gradjansko i veronauka nisu ista kategorija- valjda su sva deca gradjani i treba da usvoje neke prihvatljive obrazce ponasanja, odnosa,...narocito danas u Srbiji, kada je potpuno unistena kategoraija koja bi se opsino zvala-lepo vaspitanje i pozeljni obrasci su nesto sasvim suprotno, a savim spontano prihvaceni!


Angie, svaka ti se pozlatila. treba dodati jos i to da je drzava Srbija sekularna drzava (Ustav tako kaze! doduse isti kazei da je Kosovo Srbija) i da kao takva nema pravo da uvodi religiju u skole

ukoliko bas mora (bas bas mora), onda to treba uraditi na isti nacin kao sto to rade mnogo razvijenije zemlje. veronauku treba predavati kao npr u Nemackoj, gde specijalno skolovani profesori predaju osnovu religije (kao religije uopste) i neke njene aspekte, a dronjavu dogmu ne unose u pricu

ali ono sto ti Angie kazes, to je nesto sto definitivno nasem drustvu fali, a to je lepo vaspitanje. na zalost to je kategorija koja je u vecini porodica unistena odavno, tako da na porodicu ne mozemo vise racunati kao na izvor lepog ponasanja. bar ne u nekoliko sledecih generacija.

cetvrto-nacin predavanja ne moze vise da bude kao pre sto godina, jer ne izaziva nikakvo interesovanje, a kamo li motivaciju, niti je vise prihvatljiv boljsevicki nacin ispitivanja, umesto da se preneto prenosi u funkcionalno i tako zauvek ostane u glavama.


"bubanje" treba zakonom zabraniti i decu uciti kako da upotrebljavaju svoju glavu, deduktivnom misljenju, da ispoljavaju svoju kreativnost .... svaki put se obradujem kada procitam sta mladi matematicari i fizicari urade na tim takmicenjima. znaci da ima nekih dobrih skola.

secam se odlicno sta je jednom rekao prakticno najbolji profan koji postoji na Masincu: "u zivotu postoji svega nekoliko osnovnih formula koje treba znati.... one opisuju kako let leptira i ptice, tako i .... sve ostalo su izvedene formule i njih ne treba uciti napamet .... nas zadatak kao profesora je da vam pokazemo kako svet funkcionise i da vam ukazemo gde dalje da trazite znanje, a ne da vas teramo da bubate". steta je sto su ovakve velicine uvek u manjini u drustvu!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:19 22.03.2013

Re: ...

Ali zar je tako teško uvažiti strateški značaj školstva.

Očito.
I u Sloveniji je teško, preteško.
Sve je to ista matrica.
nim_opet nim_opet 21:44 21.03.2013

Eh..

Al ako ne prave puteve i pruge kako ce onda Mr. Mrkonjic i Mr. Ilic da se dokopaju ministarske fotelje?
8c_competizione 8c_competizione 00:17 22.03.2013

Re: Eh..

Al ako ne prave puteve i pruge kako ce onda Mr. Mrkonjic i Mr. Ilic da se dokopaju ministarske fotelje?


pominjanje doticnih "magistara" u kontekstu obrazovanja, vaspitanja i kulture je u najmanju ruku degutantno i indicira zelju za razvodnjavanjem teme

nemoj pls
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 22:17 21.03.2013

Sistem za (nat)prosecne

Za talentovanu i ambicioznu decu omogućiti da pored dva obavezna izborna predmeta, mogu da se opredele još za dva povrh toga, ali definitivno ograničiti taj broj na maksimum dva, ne bi li se deca zaštitila od preambicioznih roditelja. Kakvih ima, da se ne lažemo.


Znaci ograniciti napredovanje neke dece (talentovane i ambiciozne), zbog bolesnih roditelja neke druge dece?
Pravedno, pravedno, a i izuzetno pametno resenje za drzavu u celini.

Nemam nista protiv da se obrazovanje prevashodno fokusira na izgradnju odredjenog standarda znanja za prosek, ali da se ogranici mogucnost za napredovanje natprosecnih za ovu drzavu je secenje grane na kojoj se sedi (ili bi bar trebalo da se sedi).
angie01 angie01 22:41 21.03.2013

Re: Sistem za (nat)prosecne

ali da se ogranici mogucnost za napredovanje natprosecnih za ovu drzavu je secenje grane na kojoj se sedi.


u normalnim drzavama, cim se prepozna talenat za bilo sta- odmah se preduzimaju potrebni koraci, da se detetu omoguci da isti razvije sto je vise moguce, jer je to benefit za celo drustvo- ne samo za pojedinca!
Jukie Jukie 23:58 21.03.2013

Re: Sistem za (nat)prosecne

Anonimni Pojedinac
Za talentovanu i ambicioznu decu omogućiti da pored dva obavezna izborna predmeta, mogu da se opredele još za dva povrh toga, ali definitivno ograničiti taj broj na maksimum dva, ne bi li se deca zaštitila od preambicioznih roditelja. Kakvih ima, da se ne lažemo.


Znaci ograniciti napredovanje neke dece (talentovane i ambiciozne), zbog bolesnih roditelja neke druge dece?

Nigde ne piše da od kada završe časovi pa do spavanja (jer deca moraju da spavaju više od 9 sati) ne možeš OBA preostala sata da provedeš praveći makete ili svirajući violinu.
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 00:52 22.03.2013

Re: Sistem za (nat)prosecne

Jukie
Anonimni Pojedinac
Za talentovanu i ambicioznu decu omogućiti da pored dva obavezna izborna predmeta, mogu da se opredele još za dva povrh toga, ali definitivno ograničiti taj broj na maksimum dva, ne bi li se deca zaštitila od preambicioznih roditelja. Kakvih ima, da se ne lažemo.


Znaci ograniciti napredovanje neke dece (talentovane i ambiciozne), zbog bolesnih roditelja neke druge dece?

Nigde ne piše da od kada završe časovi pa do spavanja (jer deca moraju da spavaju više od 9 sati) ne možeš OBA preostala sata da provedeš praveći makete ili svirajući violinu.


Ko bi ucio to dete da svira violinu, ako bi to bio izborni predmet? Samo sebe, pretpostavljam?

Znaci, radi se o davanju mogucnosti za razvoj, onima koji to zele i mogu, a ne o ukidanju istih, zbog onih koji to ne mogu, a ciji roditelji to zele.
Jukie Jukie 02:15 22.03.2013

Re: Sistem za (nat)prosecne

Ne, ti kažeš da dete treba da ima više od 4 izborna predmeta (2+2). Već danas previše dece trči sa jedne aktivnosti na drugu. Jednostavno nema vremena u toku dana da to sve postignu. Bolje je da tih par sati provedu čitajući i razmišljajući nego na još jednom organizovanom času, a i valjda bar povremeno požele da budu sami i opušteni a ne okruženi drugom decom (koleginica iz Amerike koja homeschooluje svoje nadareno dete kaže da je priličan procenat nadarene dece u njihovoj grupi* na autističnom spektru, što će reći da vole bar ponekad da budu u sopstvenim mislima a ne onima koje drugi organizuju)


Offtopic
*homeschooling ne znači da su apriori protiv "školskog" načina rada (učionica, predavač, tabla/ekran) nego da škola nije imala resurse za njihovu decu, pa su se roditelji sami organizovali, i njeno dete ide dva dana u nedelji na zajedničke časove (laboratorijske vežbe i diskusije) a ostalo vreme radi sama, ide u virtuelnu školu u drugoj državi preko interneta i ide na uobičajene vanškolske aktivnosti tipa sport.
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 14:16 22.03.2013

Re: Sistem za (nat)prosecne

Jukie
Ne, ti kažeš da dete treba da ima više od 4 izborna predmeta (2+2).


Ne, ja TO nigde ne kazem. Molim da ne izvrcete moje reci.

Ja kazem da ako neka deca to hoce i mogu, a sasvim sigurno ima dece koja to mogu, a kojih takodje ima i ne poklanja im se dovoljno paznje, i kojoj mozda bas organizovana aktivnost koja ukljucuje predavaca treba, onda im treba omoguciti, a ne ograniciti ih zbog toga sto bi mozda nekod drugoj deci nesto drugo trebalo - bilo da je to homeschooling, vise osame, ili treniranje tenisa. Naravno, sve to u onoj meri koliko je to realno moguce i izvodljivo za datu skolu. Ono sto Krugolina predlaze, a vi branite, je da se ogranici ucesce dece cak i onda kada mogucnosti u skoli postoje.

Pominjete homeschooling. Bas lepo. Da li ta mogucnost uopste postoji kod nas? Ne. To vam i pricam. Stvorite mogucnosti, nemojte da ih ukidate.
U toj istoj Americi, gde je mogucnost izbora svetinja, ovovakvo ogranicavanje izbora bi bilo skandalozno. Otprilike to bi bilo kao kad bi zbog toga sto neki imaju obicaj da voze pijani, zabranili ljudima da dan nakon praznika voze kola.

Ta ista Amerika daje vece mogucnosti za izbor casova - sto kod nas ne postoji - pa ako nekome vise lezi matematika on ne mora u istim klupama sa decom kojoj recimo ide umetnost - da umire od dosade dok oni uce ono sto je to dete odavno vec savladalo. Ako je neko vredan, moze da uzme vise casova u toku polugodista nego ostali, itd itd.
Ali mi te mogucnosti bas i nemamo. E sad, sto mi to nemamo, ima i objektivnih razloga, mozda je to i neizvodljivo, ali je bas zato potrebno ostaviti tu mogucnost da deca mogu kroz izborne predmete da se angazuju u vecoj/drugacijoj meri, jer je to bukvalno jedino sto im daje mogucnost diferencijacije, inace su osudjena ta deca, da od prvog do poslednjeg dana pohadjaju identicne casove, iako su sva medju sobom razlicitih i sposobnosti i interesovanja.


Već danas previše dece trči sa jedne aktivnosti na drugu. Jednostavno nema vremena u toku dana da to sve postignu.


Ta deca ne MORAJU, u tome je kljuc, NE MORAJU da pohadjaju vise od 2 (ili koliko vec) izborna casa. I verovatno ce vrlo mali broj dece - sto i jeste definicija natprosecnosti - imati sposobnost i zelju da to cini. Ne treba im zabraniti.

Bolje je da tih par sati provedu čitajući i razmišljajući nego na još jednom organizovanom času, a i valjda bar povremeno požele da budu sami i opušteni a ne okruženi drugom decom (koleginica iz Amerike koja homeschooluje svoje nadareno dete kaže da je priličan procenat nadarene dece u njihovoj grupi* na autističnom spektru, što će reći da vole bar ponekad da budu u sopstvenim mislima a ne onima koje drugi organizuju)


Na ovo ne znam sta ni da kazem. Kao prvo, sta vi ovde uopste sugerisete? Da srpsko skolstvo treba da se bazira na iskustvima autisticne dece u Americi, da je potreba za osamom isto sto i autizam, da su autizam i nadarenost u direktnoj kauzalnoj vezi i nema jednog bez drugog ili je to ono staro nase da je bolje da se ne preteruje mnogo u ucenju, ko je mnogo pametan tu odma' mora da nesto drugo nije u redu, pa sto je sigurno sigurno je?

Niko ovde nije rekao da deca - cak ni jedno jedino, a pogotovo ne sva, treba da provedu i poslednji minut u ucenju i u krugu druge dece. ALI AKO TO HOCE I MOGU I VOLE (NE SMETA IM), treba im dozvoliti a ne zabraniti. Ili ne mislite da tu decu treba tretirati u skladu sa njihovim potrebama i mogucnostima, vec treba da se skoluju u skladu sa potrebama autisticne dece?

Ponavljam, jedino sto tvrdim je da ne treba ukalupljavati svu decu u isti kalup, pogotovo ne kalup proseka.



nurudin nurudin 23:49 21.03.2013

Zanimljiv predlog...

... možda ovakvim programom i navatamo učenike da dolaze.
8c_competizione 8c_competizione 00:36 22.03.2013

da skrenem malko sa teme

ali samo malko

mozda vas ovo zainteresuje

prirodom posla kojim se bavim, vrlo cesto dolazim (i ja i kolege) do toga da treba da resavamo cesto vrlo kontradiktorne probleme kada stvaramo nesto novo

vec godinama smo se polako ali sigurno zaljubili u tehniku koja se zove TRIZ

jako zanimljiv pristup resavanju problema, kako u tehnici, tako (cini mi se) i u zivotu uopste

i vrlo dobro funkcionise!

u pocetku ce vam trebati edukovani moderator, kasnije cete moci i sami sa kolegama dalje

ovde ima mnogo vise o tome, koga bas bude zaintrigiralo
vladaxy vladaxy 08:33 22.03.2013

Suština

Suština problema jeste preopterećenost učenika, preopterećenost roditelja i preopterećenost nastavnika.

Suština problema je državno obrazovanje. Suština problema su birokrate koje izolovane od realnosti i vremena određuju šta će deca da uče i rade. Suština problema je što se stotinama hiljada dece pristupa kao da su sva ista, da imaju ista interesovanja kapacitete i sl. , a nemaju. Suština problema je nedostatak konkurencije.

Pisaćeš ti još dugo o ovakvom obrazovanju, a biće sve gore.
jacHa. jacHa. 09:42 22.03.2013

češ, češ

mene, iz ugla nastavnika matematike, svrbi (osim verske nastave i građanskog vaspitanja) i tehničo obrazovanje. od petog do osmog svi imaju po dva časa nedeljno, podeljeni u grupe (uče i informatiku na tehničkom, pa ne znam šta će i kao poseban predmet). državu, po odeljenju to košta 4 časa nedeljno. kao i matematiku. da ne pišem sad ko drži kontrolne i pismene zadatke, dopunske i dodatne, a ko baci deci da crtaju tehnički crtež ili stružu daščicu pa zeva po internetu ili već negde, a u proleće ih izvede da voze biciklu po dvorištu jedan dan, odsustvuju sa nastave zbog toga svi i to se zove saobraćajna sekcija. bogtemazo kakav bi moj čas i uspeh bio da držim čas sa pola odeljenja!
ps u mojoj školi učiteljice (osim jedne) ne drže građansko. taj čas im se ne plaća, držale ga ili ne. nastavniku verske nastave, koji se školovao na diskriminatorskom fakultetu koji ne upisuje studente bez preporuke svaeštenika spc, kojeg je u školu poslao sveštenik, a nije došao po raspisanom konkursu, taj čas se plaća. da ne pišem ni na šta liče ti časovi u mojoj školi (valjda je negde to ozbiljnije).
8c_competizione 8c_competizione 14:21 22.03.2013

Re: češ, češ

nastavniku verske nastave, koji se školovao na diskriminatorskom fakultetu koji ne upisuje studente bez preporuke svaeštenika spc, kojeg je u školu poslao sveštenik, a nije došao po raspisanom konkursu, taj čas se plaća. da ne pišem ni na šta liče ti časovi u mojoj školi (valjda je negde to ozbiljnije).


jos jedan od razloga zasto tu posast treba proterati iz skola!

i uvesti im PDV da se opamete (izvinjavam se za trol, ali me samo vuce za jezik)!

uče i informatiku na tehničkom, pa ne znam šta će i kao poseban predmet


informatika mora da bude potpuno odvojena od tehnickog obrazovanja kao predmet, a u tehnickom obrazovanju ostaviti vise mesta za druge "tehnicke" stvari i vise mesta za "vezbe" i tehnicko crtanje.

te "vezbe" treba iskoristiti da se kod dece razvija kreativna strana, podjednako kao i na casovima likovnog kao i na pismenom iz knjizevnosti.

i obavezno srediti to tako da deca "vezbe" rade u skoli, pred nastavnikom, a ne kod kuce. naime iz svog iskustva znam vrlo dobro da je jednoj drugarici cale inzinjer pravio sve sto je trebalo doneti za ocenu i uvek je dobijala nedostizno 5+. koliko god se mi ostali trudili, nikada nismo bili dovoljno dobri. ok, neko ce reci: cita decja zavist. ja bih rekao, hajde da izmerimo gde je ta osoba zavrsila svoju brilijantnu karijeru: kao bedno piskaralo u jednom arhivu (to je onaj profesionalni deo, cujem da postoji i onaj politicki koji mozda donosi dovoljno prihoda u kucu, bem li ga ako sam pametan). Nisu pomogle ni veze mamice i tatice. jednostavno nije bila dovoljno dobra na kraju.
jacHa. jacHa. 16:18 22.03.2013

Re: češ, češ

pametnije stvari su se učile na domaćinstvu (jelovnik, kultura stanovanja, prva pomoć i zaštita), nego na tehničkom. pa su domaćinstvo izbrisali gumicom. i?
8c_competizione 8c_competizione 16:43 22.03.2013

Re: češ, češ

pametnije stvari su se učile na domaćinstvu (jelovnik, kultura stanovanja, prva pomoć i zaštita), nego na tehničkom


mislim da je sve ovo samo jedan ugao posmatranja.

licno mislim da su podjednako vazna oba predmeta!
Jukie Jukie 21:03 22.03.2013

Re: češ, češ

pametnije stvari su se učile na domaćinstvu (jelovnik, kultura stanovanja, prva pomoć i zaštita), nego na tehničkom
mislim da je sve ovo samo jedan ugao posmatranja.licno mislim da su podjednako vazna oba predmeta!

Mislim da bi nam za dalji život korisnije bilo da smo naučili kako vršiti male kućne popravke nego što smo pravili makete naselja, rekete za stoni tenis, figurice od stiropora i radili druge zadatke koji više spadaju u likovno.
Prva pomoć i zaštita su bili poseban predmet u odnosu na domaćinstvo. Domaćinstvo nam je predavao Domaćinko (nastavnik hemije i domaćinstva, jedini naš muški nastavnik akademskih predmeta) a prvu pomoć neki nastavnik fizičkog? koji nije bio naš razredni i on je na čas u učionici dolazio u trenerci.
zilikaka zilikaka 16:31 22.03.2013

Samo nek je veselo

Posle ovakve vesti, svaka priča o obrazovanju je besmislena.
Zvanično skraćeni časovi zbog fudbalske utakmice.

Čemu mi učimo decu?! Učite onda kad baš nemate šta drugo da radite. Kad ima nešto važnije, odložićemo rad.

Na stranu što mediji podigoše tenziju kao da će nebo da padne ako leva strana desnoj (ili obrnuto) ne frlje dovoljno puta loptu o mrežu. Ključno pitanje opstanka nacije.

Aj, razumem da se voli sport, da se navija, al da je to važnije od svakog posla, i da se to odlučuje na nivou direktora škola.

...a posle nas čudi kad deca očekuju da ih neko zaposli i da im platu, a oni će gledati da redovno dolaze na poso, kad god ne budu nečim važnijim sprečeni.
8c_competizione 8c_competizione 16:50 22.03.2013

Re: Samo nek je veselo

Zvanično skraćeni časovi zbog fudbalske utakmice


iz koje je stranke taj Kozarov?

mene je licno doimala vest od pre nekoliko dana gde je onaj kosarkaski klub odlucio da suspenduje (dobre) igrace koji su popustili u skoli. PREDIVAN PRIMER KAKO TREBA DECU UVODITI U ZIVOT

ali to je upravo ono sto je uvek razlikovalo kosarku od fudbala, uvek je to bio akademski sport. dok se situacija u fudbalu ne promeni ...



zao mi je samo sto ovo nije imalo vise odjeka u javnosti!
zilikaka zilikaka 16:55 22.03.2013

Re: Samo nek je veselo

zao mi je samo sto ovo nije imalo vise odjeka u javnosti!


Svaka im čast!
Out of Beirut Out of Beirut 18:56 22.03.2013

Re: Samo nek je veselo

А прво што сам помислио је да је то глупост. Доста што су званично лоши у десет области, па им се још због тога не даје да покажу релативно ванредне способности у једанаестој. Где је ту објективност критеријума? Или нешто вреди само по себи, или не вреди.

То је и принцип због којег је катастрофална одлука скраћивања часова због бедне утакмице.

И узгред, шта ви мислите: да су те недовољне оцене јасан показатељ да (1) они ништа не знају и (2) вероватно неће никада сустићи остале у разреду? Није истина! Из бројних примера знам да није!

Школе нису место образовања! Осим у ретким случајевима! Сви ови примери које ви видите као инциденте говоре једну просту истину: Право образовање или прожима цело друштво, или га нема!
zilikaka zilikaka 21:02 22.03.2013

Re: Samo nek je veselo


Out of Beirut


Zaustih da otvorim polemiku sa tobom, al, sva sreća, prvo pogledah tvoj profil i one linkove.

Vidim, toliko se ne slažemo da je potpuno besmisleno da išta, ali išta počinjem.

Jedino mogu da konstatujem da gotovo svi koje poznajem, (a verujem i ogromna većina ovde) koji se po nekim normama uobičajenim svuda u svetu mogu smatrati natprosečno obrazovanim, najdalje u dve-tri generacije unazad potiču iz porodica tek pismenih ukućana.
Dakle, po modelu koji favorizuješ, bez škola, sa primarnim učenjem u porodici, (a primenjujući samo zdrav razum u zaključivanju), i danas bi ogromna većina ljudi sricala.

...a ono o što smo nas dvoje hteli da kažemo nema (toliko) veze sa obrazovanjem koliko sa vaspitanjem i odnosom prema radu i obavezama.
Jukie Jukie 21:15 22.03.2013

Re: Samo nek je veselo

Out of Beirut
И узгред, шта ви мислите: да су те недовољне оцене јасан показатељ да (1) они ништа не знају и (2) вероватно неће никада сустићи остале у разреду?

Mislim da jesu. Em što ništa ne znaju, em što im nije napravljen IOP sa modifikovanim ishodima da bi dobili dobre ocene na ono što su sposobni da urade.
Naravno postoji i razlika između imati jednu-dve jedinice (što može da znači i problem sa nekim ludim nastavnicima) i imati 6-11 jedinica (što ne ideš na košarku ti je tada najmanji problem u životu)
stasava stasava 18:18 22.03.2013

škole

Obrazovni sistem sam po sebi nije zatvoren, u interakciji je sa društvom, hoću reci da prima i daje sadržaje. Dovoljno je samo da umemo da vidimo i čujemo, pa da nam bude jasno kakvi su to sadržaji. Naš obrazovni sistem je jedna dotrajala, zardjala, nesvrsishodna skalamerija,koju MP s vremena na vreme , nespretno i smešno, pokuša da prefarba, popravi, zakiti preslikanim oznakama koje nikako nisu za našu rashodovanu skalameriju. Imam priliku da problem posmatram iz nekoliko uglova i zaključujem da ništa ne treba da čudi, jer-kakvo nam je društvo takva nam je škola i kakva nam je škola takvo nam je društvo.Imamo MP koje veoma loše radi svoj posao, bez ikakve strategije, imamo direktore škola koji aminuju kod školskih uprava iz straha da ne izgube ono što imaju a nemaju ništa, imamo nastavnike koji i sa pripremama kod kuće ne rade po 8 časova, koji bi i da imaju platu 5 puta veću kukali da su zatrpani papirologijom a shvataju je isključivo formalno, imamo roditelje, umorne, gladne i besne koji se ne opiru mnogo srpskom mentalitetu da se država obavezno mrzi a škola kao državna ustanova se valjda izjednačava sa državom, imamo sindikate koji vole da štrajkuju naročito potpunom obustavom rada, samo nikako ne kada su raspusti za decu, koji su štrajkovali zbog lošeg ZOSOV-a i malih plata, pa odustali i sada ništa ne najavljuju, bez obzira što je mnogo gore nego pre godinu dana(politika je čudo)i imamo našu slatku dečicu koja sve to gledaju.Znamo da do boljitka u jednom društvu nikako ne može da dodje bez kvalitetne reforme(tek kad deca koja su deo takvog sistema budu radno sposobna).Naravno da ima divnih entuzijasta, dobrih nastavnika ali sistem ne sme da pretpostavlja već da standardizuje vrednosti. I broj predmeta treba da se smanji i gradivo, kroz nove Planove i progrqame, mora da bude prilagodjeno uzrastu učenika.
"mesto đačkih knjižica dobijamo periodične izveštaje u kojima se nalazi bukvalno sve što se tiče deteta. Sva zapažanja, od ponašanja na času, do igre u školskom dvorištu, reakcija na određene krizne situacije, kao i preporuke gde bi mogli više da se potrude. Jedan izveštaj ima desetak strana A4 formata."......I kod nas je sada obavezno tzv.formativno ocenjivanje, uz svu halabuku o bespotrebnoj papirologiji. Isto, izveštaji o radu su potpuno ok, pa to se svuda radi,kako bismo znali da li se uopšte radi, ali ima značaja ako napisano prati urađeno. Samo, Srbija je ovo.....
stasava stasava 19:12 22.03.2013

Re: škole

19:00 Novosadski đaci koji su danas ranije pušteni kući, pobegli sa prenosa utakmice u školu

8c_competizione 8c_competizione 21:21 22.03.2013

Re: škole

19:00 Novosadski đaci koji su danas ranije pušteni kući, pobegli sa prenosa utakmice u školu


jel ovo uzeto sa www.njuz.net ili?

doduse posle onakve igre i ne lici na zajebanciju
stasava stasava 22:14 22.03.2013

Re: škole

Kod nas se ne zna šta je sa njuza a šta iz zbilje

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana