Astronomija| Budućnost| Društvo| Gost autor| Nauka

Big history project

nsarski RSS / 11.12.2013. u 19:48

U poslednje vreme sam preterano zauzet van bloga, pa mi je bloger alselone odlično došao da opravda moje izostanke.

Dakle, ladies and gentlemen, reč ima gost autor alselone

Big History Project su startovali Bil Gejts (Bill Gates) i Dejvid Kristijan (David Christian) da bi istoriju postanja, od Velikog praska do danas, približili na „hokingovski“ način svima. Po Dejvidovim rečima to je pokušaj da se na jedinstven način objasni istorija kosmosa, planete, Života i čovečanstva i ovaj projekat na interdisciplinaran način pokriva vreme od Postanka svemira do danas.

Big History je termin koji označava novu naučnu disciplinu koja proučava istoriju kroz velika vremenska razdoblja koristeći multidisciplinarni pristup i zasniva se na empirijskim dokazima i uzrok-posledica relacijama.

Priča je započeta tako što je Gejts pričao posle serije Dejvidovih predavanja kako se oseća „oduvanim“  širinom spoznaje i veličinom okvira u koji Dejvid stavlja svoju priču. Pozvao ga je na razgovor na kom su dogovorili ovaj neprofitni projekat i započeli priču koja daje novu dimenziju istorji.

Projekat ima 8 velikih tema koje se granaju na mnogo malih priča. To su:

-        Veliki prasak

-        Nastanak zvezda

-        Novi hemijski elementi

-        Zemlja i sunčev sistem

-        Život na Zemlji

-        Kolektivno znanje

-        Poljoprivreda

-        Moderna revolucija

 

Kao posebna poslaticna na sajtu je moguće testirati svoje znanje.

Uživajte: https://www.bighistoryproject.com



Komentari (95)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

hajkula1 hajkula1 19:55 11.12.2013

Ma

Ma čim je uključen Bil Gates, mora da je nešto, wow.
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:08 11.12.2013

Re: Ma

mora da je nešto, wow

prvo

,da izanaliziram sajt,
a zatim se javljam ... zanimljiv koncept,u svakom slučaju
(na prvi pogled)


alselone alselone 21:15 11.12.2013

Re: Ma

Dileme na koje nemas odgovor - Sta kupiti Bilu Gejts za rodjendan ili koju pesmu pustiti Štefu.
mnenadic mnenadic 21:58 11.12.2013

Re: Ma

Ma čim je uključen Bil Gates, mora da je nešto, wow


Nešto je Bil u poslednje vreme opsednut jajima. Namerava da im pronađe veštačku zamenu. Nadam se da će odustati od takve ideje.
hajkula1 hajkula1 22:27 11.12.2013

Re: Ma

mnenadic
Ma čim je uključen Bil Gates, mora da je nešto, wow


Nešto je Bil u poslednje vreme opsednut jajima. Namerava da im pronađe veštačku zamenu. Nadam se da će odustati od takve ideje.



I prezervativima.
mnenadic mnenadic 22:34 11.12.2013

Re: Ma

I prezervativima.


I njima i njima
stefan.hauzer stefan.hauzer 23:43 11.12.2013

Re: Ma

:)

Posebnu pažnju sam bacio na osmi deo; the Modern Revolution
i zaista je dobro.

Kod Portugalaca,koji zu slovo "A" svih istraživanja i početaka savremene istorije ,je postojao jedan centar koji je napravio upravo Enrike Moreplovac. Taj istraživački centar se nalazio kod mesta Kap Sagres,na krajnjem jugu današnje Portugalije na rtu Sao Visente. Princ Enrike je tu okupio zaista najliberalniju naučnu ekipu,pomoću koje je razbio ranije tabue o Africi. Postojala je jedna granica u Atlantiku ,koju nisu smeli da pređu evropski moreplovci rt Bohador. Stvarni problem je bio zato što je taj deo afričke obale bio pun plićaka i brzaka i tek kasnije će Portugalci otkriti ,sigurni put. Dvadeset godina je trebalo ekspedicijama Enrikea Moreplovca da oplove Bohador,to je uspelo tek Žil Eanešu 1434. Posle njega je postepeno teklo osvajanje Afrike. Od Eaneša do Bartolomea Dijaza je razmak od preko četrdeset godina . Posle su portugalski moreplovci otkrili siguran put od rta Bohador ,do rta Dobre Nade (Tako se na primer Kabral zaleteo ,na sigurnom putu i otkrio Brazil:)


Takođe,zanimljivost oko Enrikea Moreplovca je ta,da je u Afriku plovio samo dva put,ali u isto mesto; Seuta.
Samo njegov centar kod Kap Sagresa je omogućio sva ostala otkrića - jer se i Kolumbo u istorijskim izvorima prvi put pojavljuje kao brodolomac na obalama Portugala,pa je imao mogućnost da poseti Kap Sagres
(kao i Magelan)
Čovek koji je crtao karte ,tj. koji je uspostvaio sistem u tom mestu se zove Jehuda Kresk,i bio je sin najčuvenijeg kartografa tog doba Abrahama Kreska,Jevrejina sa Majorke.


Ono
,da jednom i ja ,
doprinesem nekoj temi ...ne samo zikom:)


hajkula1 hajkula1 01:15 12.12.2013

Re: Ma

stefan.hauzer
:)

Posebnu pažnju sam bacio na osmi deo; the Modern Revolution
i zaista je dobro.

.............
Ono
,da jednom i ja ,
doprinesem nekoj temi ...ne samo zikom:)





Hvala na trudu.
Ne pominju se stare karte?
Novootkriveni artefakti?
Rekla bih da je sakupljeno dosta informacija na jednom mestu. Nema nešto drugačije, da ne kažem revolucionarno, samo potcrtavanje.

hajkula1 hajkula1 13:51 12.12.2013

Re: Ma

alselone
Dileme na koje nemas odgovor - Sta kupiti Bilu Gejts za rodjendan ili koju pesmu pustiti Štefu.



Eto, sad sam u najcrnjoj depresiji, moraš da me krpiš (sečem vene).
thebee269 thebee269 14:58 12.12.2013

Re: Ma

Nešto je Bil u poslednje vreme opsednut jajima. Namerava da im pronađe veštačku zamenu. Nadam se da će odustati od takve ideje.

I prezervativima.

A kako bi bilo da stavi nesto izmedju tih jaja, da bi imao gde da postavlja prezervative,
mislim cisto da spoji prakticno...
alselone alselone 16:56 12.12.2013

Re: Ma

moraš da me krpiš (sečem vene).

Pa sto? Ja to na Stefov racun, kao velikog dr mr muzike.
hajkula1 hajkula1 19:08 13.12.2013

Re: Ma

alselone
moraš da me krpiš (sečem vene).

Pa sto? Ja to na Stefov racun, kao velikog dr mr muzike.



Stef je okej, nego onaj humanitarac.
taube taube 13:07 14.12.2013

Re: Ma

Ono
,da jednom i ja ,
doprinesem nekoj temi ...ne samo zikom:)


ovo je i vise od doprinosa,,
ovaj hauzer je covek-enciklopedija,,
navodno samo pusta muziku,, a zapravo mnogo toga zna

ne znam sta pustiti hauzeru, ovo sto on slusa mi je nepoznato ali je lepo,,

ja cu mu pustiti nesto sasvim drugo,, jer uvek je (hi)storytime



i pre , i posle carpentera

stefan.hauzer stefan.hauzer 16:42 14.12.2013

Re: Ma

uuu
,taube,
kako si ovo samo lepo napisala

(da moram ti oprostim ono "bezvezna muzika" )





taube taube 17:13 14.12.2013

Re: Ma

da moram ti oprostim ono "bezvezna muzika" )

hvala ti

prastam da bi mi se oprostilo, i obratno,,

ne zelim da iko bude suocen na blogu sa onim sto sam ja bila suocena, da mora da se " nosi " sa milijardu komentara, a da ostane pribran, nemoguce je bilo ostati pribran sve vreme

sada kad je sve proslo mozemo da pevamo, izvinjavam se na trolu,,



nsarski nsarski 19:55 11.12.2013

Daleka budućnost


Ako vas zanima sta će se desiti u dalekoj, istinski dalekoj budućnost s kosmosom, preporučujem tekst J. Baeza END
gedza.73 gedza.73 20:34 11.12.2013

Re: Daleka budućnost

alselone alselone 21:12 11.12.2013

Re: Daleka budućnost

END


In short: maybe the universe has already ended!

Super clanak. Posebno mi je draga referenca na naseg biveg blogodrugara Milana Cirkovica. Blog rules.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:06 12.12.2013

Re: Daleka budućnost

Milan je još uvek u blogu, odnosno doći će u njega ponovo, na početku posle kraja.
larisa_bg larisa_bg 20:57 11.12.2013

znanje je moć

evo ja ću da sedim ovde i da čekam da mi Alselone objasni sve oko tog Velikog praska





alselone alselone 21:13 11.12.2013

Re: znanje je moć

evo ja ću da sedim ovde i da čekam da mi Alselone objasni sve oko tog Velikog praska


Pogledaj sta sam pisao kod profe ranije i sta je profa objavljivao. Ima stvari koje te zanimaju.

Kad vec spomenu - moram da se zahvalim profi sto me trpi sve ove godine.
docsumann docsumann 06:01 12.12.2013

Re: znanje je moć

alselone
evo ja ću da sedim ovde i da čekam da mi Alselone objasni sve oko tog Velikog praska


Kad vec spomenu - moram da se zahvalim profi sto me trpi sve ove godine.


jbg, kad je bio red da ti odavno daju posebnu katedru ovdje na blogu
bocvena bocvena 08:50 12.12.2013

Re: znanje je moć

stvarno, brate. kako je moguće da ti još uvek nemaš autorsku?

a sad moj doprinos nauci: muž vodio decu na festival nauke...i posle sat vremena jedno izgubio. i našao ga dva sata kasnije. naučnički.
predatortz predatortz 10:58 12.12.2013

Re: znanje je moć


stvarno, brate. kako je moguće da ti još uvek nemaš autorsku?


Niđe pravde, moja Bocvena!
Jbga, kad ne piše o tome šta je danas kuvao, a ni na blogovima o partizanima i četnicima nije redovan. Politička saopštenja, pučanstvu pred izbore, takođe ne piše, ne žali za upravnicima konc logora...
Jaril Jaril 11:03 12.12.2013

Re: znanje je moć

alselone
ribizla
evo ja ću da sedim ovde i da čekam da mi Alselone objasni sve oko tog Velikog praska

Pogledaj sta sam pisao kod profe ranije i sta je profa objavljivao.

Је л' ти овако муваш рибе и у real-life?
predatortz predatortz 11:04 12.12.2013

Re: znanje je moć

Jaril
alselone
ribizla
evo ja ću da sedim ovde i da čekam da mi Alselone objasni sve oko tog Velikog praska

Pogledaj sta sam pisao kod profe ranije i sta je profa objavljivao.

Је л' ти овако муваш рибе и у real-life?


Što? Stari fazon... Pušta je da malo pati.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:09 12.12.2013

Re: znanje je moć

a ako se zakomplikuje, uvek su tu drugari da pomognu...
alselone alselone 12:01 12.12.2013

Re: znanje je moć

Је л' ти овако муваш рибе и у real-life?


Ne. Tamo samo igram na nezainteresovanost.
hajkula1 hajkula1 19:12 12.12.2013

Re: znanje je moć

predatortz

stvarno, brate. kako je moguće da ti još uvek nemaš autorsku?


Niđe pravde, moja Bocvena!
Jbga, kad ne piše o tome šta je danas kuvao, a ni na blogovima o partizanima i četnicima nije redovan. Politička saopštenja, pučanstvu pred izbore, takođe ne piše, ne žali za upravnicima konc logora...



Jel` se to kaže, neprilagođen?



Zanimljiv predlog.



......................

jinks jinks 21:02 11.12.2013

...

Ovako najšire postavljena tema bi po svoj prilici kao jedan od osnovnih rezultata mogla da da i odgovor na pitanje - Zašto?

Čemu teži sav taj beskonačan napor žive i nežive prirode, odnosno, šta ih pokreće da se organizuju na sve znane i neznane načine, i čemu.
alselone alselone 21:09 11.12.2013

Re: ...

Zašto?


Ovo je isto pitanje koje je Kolber postavio veceras Dejvidu u Colbert's report. Naravno, on je okrenuo na njegovu poznatu zajebanciju i ponudio Bibliju kao odgovor na sva pitanja.

Skoro je neko pisao na blogu kako pored svih informativnih kanala vesti prati kod Kolberta i u Dzona Stjuarta. Tako bi i veceras, pored svih diskaverija i naucnih televizija, za ovo sam igrom slucaja saznao u Colbert's report.

Da se vratimo na Zasto. Da krenemo od Svako zasto ima svoje - jebi ga. E, to "jebi ga" moze da bude jedan veliki genetski algoritam ili jedna velika slucajnost. E, da...
niccolo niccolo 21:11 11.12.2013

Re: ...

E, to "jebi ga" moze da bude jedna velika slucajnost.

Saglasan.
larisa_bg larisa_bg 21:14 11.12.2013

Re: ...

jinks

Čemu teži sav taj beskonačan napor žive i nežive prirode, odnosno, šta ih pokreće da se organizuju na sve znane i neznane načine, i čemu.


Zastrašujuće komplikovana tema. Jednom sam čitala negde nešto o sličnosti između šara morskog puža i rasporeda nebeskih tela. Između latica cveća i pčelinjeg saća. Takve neke stvari. Neke matematiče i geometrijske pravilnosti. Nema šanse da ponovim, ali delovalo je zaista neverovatno, da pomisliš da je zaista sve u vezi i da ima neku logiku koja nam je neuhvatljiva.
jinks jinks 21:14 11.12.2013

Re: ...

Ima jedna priča na temu Zašto, mislim da sam je čuo baš ovde na blogu.

Ta da je čitav svet jedan veliki analogni računar koji rešava neki zadatak ... i to po svoj prilici rekurzivnom metodom :)

Sad pitanje je koji bi to onda mogao zadatak da bude, i kakvo se to rešenje očekuje kao rezultat čitave, po astronomima do sada 13e9 godina stare, konvergencije (ukoliko sve to zajedno ne predstavlja nešto potpuno treće, u smislu konvergencije).
alselone alselone 21:16 11.12.2013

Re: ...

analogni računar


Ja bih pre rekao digitalni racunar sa genetskim algoritmom a bogme i sa particle swarm optimizacijom.
alselone alselone 21:17 11.12.2013

Re: ...

Zastrašujuće komplikovana tema. Jednom sam čitala negde nešto o sličnosti između šara morskog puža i rasporeda nebeskih tela. Između latica cveća i pčelinjeg saća. Takve neke stvari. Neke matematiče i geometrijske pravilnosti. Nema šanse da ponovim, ali delovalo je zaista neverovatno, da pomisliš da je zaista sve u vezi i da ima neku logiku koja nam je neuhvatljiva.


Blog kao odgovor.
jinks jinks 21:19 11.12.2013

Re: ...

Ja bih pre rekao digitalni racunar

Pa jeste, u digitalnoj priči problemi prenosa i čuvanja informacija dobijaju potpuno drugu dimenziju.
larisa_bg larisa_bg 21:20 11.12.2013

Re: ...

alselone


Blog kao odgovor.


Hvala, pročitaću.
I nemoj da mi se smeješ, ali strašno zanimljive stvari o ovome sam pročitala i u jednoj knjizi koja je po definiciji malo kič, ali ipak donosi i mnogo interesantnih podataka ove vrste, stari dobri Davinčijev kod.
alselone alselone 21:22 11.12.2013

Re: ...

Pa jeste, u digitalnoj priči problemi prenosa i čuvanja informacija dobijaju potpuno drugu dimenziju.


Samo Rusi koriste analogne racunare.
Salim se naravno.

Veliki broj algoritama koristi logiku koju smo videli oko nas. Osim malo stohastike u ponasanju (za koju mi jos uvek mislimo da je stohastika mada se svakim danom smanjuje) nema neke prevelike razlike izmedju Genetskog algoritma i sveta oko nas.
alselone alselone 21:23 11.12.2013

Re: ...

Davinčijev kod.


Jesi citala knjigu naseg drugara blogera (sad vec smaram) Vojislava Stojkovica?

Da Vincijev kod u domacoj izvedbi. Preporuka.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:27 11.12.2013

Re: ...

larisa_bg
Jednom sam čitala negde nešto o sličnosti između šara morskog puža i rasporeda nebeskih tela. Između latica cveća i pčelinjeg saća. Takve neke stvari. Neke matematiče i geometrijske pravilnosti. Nema šanse da ponovim, ali delovalo je zaista neverovatno, da pomisliš da je zaista sve u vezi i da ima neku logiku koja nam je neuhvatljiva.


Heh, da dosolim:

Jedna duž se može podeliti na mnogo načina, međutim deleći je na dve nove duži, tako da se veća prema manjoj, odnosi kao cela duž prema većoj, dobija se brojna vrednost proporcije 1,618033...

I danas je tajna kako je, pre gotovo pet hiljada godina izgrađena Keopsova piramida, ali je građena poštujući taj magični broj. Piramida u centru ima visinu 356 kubita i polovinu baze 220 kubita, a kad se ta dva broja podele rezultat je 1,618...

Grčki kralj i matematičar Fidija izgradio je Partenon, savršeno skladnu i zato najlepšu građevinu antike, tako da proporcija koju odražava broj 1,618033 predstavljala ključ njegove izgradnje. Plato na Akropolju na kom je hram izgrađen, stubovi i venci na pročelju, sve figure na fasadi do najsitnijih detalja poštuju tu magičnu proporciju.

Univerzalna matematička formula lepote i sklada, koju odražava broj 1,618033 postala je paradigma koju su sledili mnogi graditelji, arhitekte i umetnici poput Mikelanđela, Ticijana, Da Vinčija, Albrehta, Direra, Le Korbisjea. Piramide, antički hramovi, slike starih majstora, japanske pagode, crkve poput Notr Dam u Parizu, savremene građevine poput zgrade UN u Njujorku, rađene su poštujući uzor lepote i sklada koji krije broj 1,618033.

Numerička transpozicija muzike pokazuje da u čuvenim muzičkim delima intervali tonova stoje u istoj magičnoj proporciji. To najbolje ilustruju Betovenova Peta i Deveta simfonija, organizaciona struktura Mocartovih sonata, dela Kloda Debisija, Bele Bartoka, Šuberta...

I to nije sve:

Rastojanje od pupka do tla, odnosi se prema rastojanju od pupka do temena u proporciji bliskoj 1,618033. Članci prstiju na ruci stoje u istom odnosu. Ukoliko udaljenost od ramena do vrha prstiju podelimo sa dužinom od lakta do vrha prstiju, rezultat će kod većine skladno građenih žena i muškaraca biti vrlo blizak broju 1,618033. Isto važi za udaljenost od kuka do poda, podeljenu sa dužinom od kolena do poda. Razdaljina između vrha temena i vrhova prstiju na opruženoj ruci, ista je kao razdaljina između stopala i pupka. Idealna figura čovekovog tela pokazala bi da su njeni različiti delovi tačno u proporciji koja daje brojnu vrednost 1,618033. Kod Apolona, uzora antičke lepote, navedene proporcije su identične broju 1,618033.

Najčešći ugao između listova većine biljaka je 137,5 stepeni. Samo pod tim uglom svi listovi su maksimalno izloženi suncu i bacaju minimalnu senku na susedne listove. Taj ugao života biljke nisu odabrale slučajno: 360-360/1,618033=137,5.

Cvetovi biljaka najčešće imaju od 3 (iris), 5 (divlja ruža), 8 (delfinium), 13 (neven), pa do 89 latica( pojedine vrste bele rade). Kod suncokreta cvetovi, buduća zrna, raspoređeni su u 34 desne i 55 levih spirala, a kod većih u 89 spirala – 34,55,89 ni manje ni više. Sličnu geometriju prate i druge biljke, tela ptica, riba, spirale morskih puževa i školjki. Struktura kristala leda, pahuljica snega i građa mikroorgamizama sadrži iste brojeve u pravilno raspoređenom nizu.

Brojevi: 0,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89.. deo su beskonačnog niza u kome je svaki sledeći broj jednak zbiru prethodna dva. Taj niz odslikava zakonitost mnogih fizičkih, hemijskih i bioloških pojava u prirodi. Deleći svaki celi broj u tom nizu brojeva sa onim koji mu prethodi, dobijamo odnose koji su sve bliže, a u beskonačnosti dostižu brojnu vrednost 1,618033...

Ukoliko udaljenost između Sunca i Venere označimo sa 1, onda je Zemlja udaljena od Sunca 1,618033.

Merkuru je potrebno 3x1,618033 naših godina, a Jupiteru 5x1,618033 da obiđu Sunce.

Savremenim moćnm teleskopima utvrđeno je da udaljenost između devet planeta i velikih asteroida teži broju 1,618033.

Saturnov prsten je podeljen u proporciji 1,618033.

U svemiru je pronađen izuzetno snažan nepoznat izvor energije koji ima frekvenciju 1,618033.

Kvantna fizika nije otkrila pravi razlog pojavljivanja gFaktora, koji nastaje pri obrtanju elektrona brzinom svetlosti, ali je gFaktor= (-2)/sin1,618033.

Institut za merenje niskih frekvencija, registrovao je izuzetno nisku frekvenciju od 1618Hz, čiji se izvor ne zna, ali je utvrđeno da nije povezana ni sa kojom izdvojenom anomalijom.

Kritična brzina rotacije ’crnih rupa’ pri kojoj počinju da se hlade, određena je masom ’crne rupe’ i brojem 1,618033...

Na osnovu podataka koje o svemiru prikuplja NASA, tim fizičara i matematičara je uradio pojednostavljeni model svemira. Rezultat je telo koje se sastoji od dvanaest pravilnih petouglova, a u svakom se vrhu sastaju tri ruba i tri stranice. Stranice petouglova su 1,618033...
jinks jinks 21:29 11.12.2013

Re: ...

Samo Rusi koriste analogne racunare.

Bogami, u energetskoj elektronici ima jos uvek zivih i zdravih analognih regulatora, ali sve manje i manje ... interesantno.

Cak su i histerezisni regulatori koji svičuju na 10-20 kHz počeli da se prave u digitalnoj izvedbi na mikrokontrolerima. Mislim, to je stvarno već krajnje ozbiljan signal da je svet zagazio u digitalnu eru :)
larisa_bg larisa_bg 21:37 11.12.2013

Re: ...

alselone
Davinčijev kod.


Jesi citala knjigu naseg drugara blogera (sad vec smaram) Vojislava Stojkovica?

Da Vincijev kod u domacoj izvedbi. Preporuka.


nisam, daj linAk kako se zove knjiga i tako to, pa da čitam
alselone alselone 21:38 11.12.2013

Re: ...

nisam, daj linAk kako se zove knjiga i tako to, pa da čitam


Eo. Kreni od prvog dela.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:39 11.12.2013

Re: ...

Ja tu preferiram rahmetli Kriktona.
larisa_bg larisa_bg 21:40 11.12.2013

Re: ...

Vojislav Stojković

Heh, da dosolim:





ti kad dosoliš, baš dosoliš!!!
e ovaj post ću da sačuvam, ovo je stvarno neobično!

alselone alselone 21:42 11.12.2013

Re: ...

Ja tu preferiram rahmetli Kriktona.


Ne razbiram. Ko je to?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:43 11.12.2013

Re: ...

larisa_bg
e ovaj post ću da sačuvam, ovo je stvarno neobično!


Prvo proveri. Predlažem da počneš merenjem rastojanja od pupka do tla... itd.
alselone alselone 21:44 11.12.2013

Re: ...

Predlažem da počneš merenjem rastojanja od pupka do tla... itd.


Ali ne objavljuj rezultate javno. Onaj Re samo ceka...
larisa_bg larisa_bg 21:46 11.12.2013

Re: ...

alselone

Eo. Kreni od prvog dela.



larisa_bg larisa_bg 21:47 11.12.2013

Re: ...

alselone


Ali ne objavljuj rezultate javno. Onaj Re samo ceka...


bezbedni smo, danas je Liga šampiona
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:56 11.12.2013

Re: ...

Majkl Krikton i njegove knjige o teoriji haosa. Od kojih su ispali dobri dinosauruski filmovi, al knjige, knjige treba pročitati.
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:57 11.12.2013

Re: ...

jinks
Samo Rusi koriste analogne racunare.

Bogami, u energetskoj elektronici ima jos uvek zivih i zdravih analognih regulatora, ali sve manje i manje ... interesantno.

Cak su i histerezisni regulatori koji svičuju na 10-20 kHz počeli da se prave u digitalnoj izvedbi na mikrokontrolerima cene od N eura. Mislim, to je stvarno već krajnje ozbiljan signal da je svet zagazio u digitalnu eru :)


Ih, bre, 10-20kHz. Ljudi danas prave kompletne radio uredjaje (a.k.a. mobilne telefone) sa digitalnom sintezom signala na medjufrekvencijama, ono, par desetina, pa do preko stotinak MHz. Znači, base band processing, up conversion, IF filtriranje, sve se odavno radi u digitalnom domenu, dobro, ajde, za IF filtriranje još mora dobri stari SAW, ili BAW (analogni) filtri, i to samo zato što ne moš da nabudžiš toliku procesorsku snagu u mobilni, i što moraš to da napajaš iz baterijice, a ne iz mreže, inače bi se telefon teško mogao zvati mobilnim.

Front endovi današnjih mobilnih telefona su ustvari jako prosti, to svaka džudža sa završne godine faksa na praksi može da napravi, upravo zbog toga što je sve ostalo uradjeno manjeviše u digitalnom delu i softveru. Tu je, verovatno, najteži inženjerski izazov smotati antenu tako da radi gde god da, da prostiš, gurneš telefon.

Ali, batice, zato preko par stotna MHz, analogne tehnike caruju, Bogu hvala na tome .
mnenadic mnenadic 23:06 11.12.2013

Re: ...

Tu je, verovatno, najteži inženjerski izazov smotati antenu tako da radi gde god da, da prostiš, gurneš telefon.


Živeo mikro strip i ostale štamparske tehnike

hajkula1 hajkula1 23:23 11.12.2013

Re: ...

Vojislav Stojković


Heh, da dosolim:





Samo izvoli.



Nešto o proporcijama sam već čitala ali mi nije smetalo da pročitam i tvoj post. Naprotiv.
Hvala.

Nadam se da će stefan.hauzer da nam referiše. Svi su dobrodošli.






srdjan.pajic srdjan.pajic 00:23 12.12.2013

Re: ...

mnenadic
Tu je, verovatno, najteži inženjerski izazov smotati antenu tako da radi gde god da, da prostiš, gurneš telefon.


Živeo mikro strip i ostale štamparske tehnike



Mikrostrip (jedna reč ) ima slabu tačku:



Ustvari, ima više slabih tačaka, ali ova baš kvari sreću na visokim frekvencijama. Pošalješ lep (kockast) digitalni signal, a primiš karakondžulu, koja ninašta ne liči, dal je kec, ili je nula, beš mi sve ako znam, uh, evo ih još! (ovako razmišlja komparator koji treba da odluči). Zato, izmedju ostalog, interni klokovi na procesorima ladno zalaze u X-band, jer su kratka rastojanja, dok čim se izadje na štampu, čak i periferiju istog tog procesora, ne možeš više toliko da se širiš sa bandwidth-om...Znači, štampe su smrt, i prepreka razvoju tehnologije, treba ih eliminisati.
alselone alselone 08:58 12.12.2013

Re: ...

Ozbiljne probleme spominjes Pajke. Hajde da pogledamo kako se to resava around the globe:
michiganac michiganac 09:28 12.12.2013

Re: ...

Vojislav Stojković

Ukoliko udaljenost između Sunca i Venere označimo sa 1, onda je Zemlja udaljena od Sunca 1,618033.

Merkuru je potrebno 3x1,618033 naših godina, a Jupiteru 5x1,618033 da obiđu Sunce.

Savremenim moćnm teleskopima utvrđeno je da udaljenost između devet planeta i velikih asteroida teži broju 1,618033.

Saturnov prsten je podeljen u proporciji 1,618033.

U svemiru je pronađen izuzetno snažan nepoznat izvor energije koji ima frekvenciju 1,618033.

Kvantna fizika nije otkrila pravi razlog pojavljivanja gFaktora, koji nastaje pri obrtanju elektrona brzinom svetlosti, ali je gFaktor= (-2)/sin1,618033.

Institut za merenje niskih frekvencija, registrovao je izuzetno nisku frekvenciju od 1618Hz, čiji se izvor ne zna, ali je utvrđeno da nije povezana ni sa kojom izdvojenom anomalijom.

Kritična brzina rotacije ’crnih rupa’ pri kojoj počinju da se hlade, određena je masom ’crne rupe’ i brojem 1,618033...

Na osnovu podataka koje o svemiru prikuplja NASA, tim fizičara i matematičara je uradio pojednostavljeni model svemira. Rezultat je telo koje se sastoji od dvanaest pravilnih petouglova, a u svakom se vrhu sastaju tri ruba i tri stranice. Stranice petouglova su 1,618033...


Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.

stari62 stari62 09:31 12.12.2013

Budjenje nemani

Dzejms S.A. Kori - sf prica o dalekoj buducnosti,sa dobro provucenom tezom o nastanku zivota/inteligencije (sui generis).. bla-bla-trutj .. asteroid zasejan virusom ispaljen pre mnogo milijardi godina iz dubokog svemira na Zemlju od strane visoko inteligentne rase .. al prc .. upadne u gravitaciono polje Saturna .. itd .. za dalje prepricavanje uplatiti na z.r. $3%$@*** ))
(uzgred,J.G.-juce videh tvoju knjigu na pultu NB Stevan Sremac Nis,"preporucujem",i "izlete mi,naglas u sebi:znam autoricu!"
Sta mislis,sta sam im rekao?
(Bejah surovo realan))
Jelica Greganović
Majkl Krikton i njegove knjige o teoriji haosa. Od kojih su ispali dobri dinosauruski filmovi, al knjige, knjige treba pročitati.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:16 12.12.2013

Re: ...

michiganac
Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.

Pa, nema na jednom mestu, ali na blogu b92 se više puta vodila rasprava o tome. Pokazalo se da je ponešto tačno, ponešto približno, a ponešto netačno. Evo, ovde, recimo.
jinks jinks 10:17 12.12.2013

Re: ...

srdjan.pajic

Naravno ... što kažeš sada je gomila tehničkih problema sa nivoa hardvera sišla na nivo softvera. Mislim, to najbolje možda može da se vidi i po promeni profila zaposlenih inženjera u zadnjih desetak godina.

Na primer, firme koje su sredinom devedesetih zapošljavale po elektroničara i automatičara na puno energetičara koji su se bavili analognom elektronikom, sada zapošljavaju gomilu elektroničara i automatičara koji se zajedno sa ostalim kolegama bave sličnim problemima na nešto drugačiji način, u kome je dobar deo tehničkih rešenja prešao u virtuelni svet softvera.

Inače, nisu me toliko fascinirali kiloherci, već sam digitalni histerezisni regulator, koji je bar meni oduvek bio pojam kontinualnog domena.
michiganac michiganac 12:07 12.12.2013

Re: ...

Vojislav Stojković

Pa, nema na jednom mestu, ali na blogu b92 se više puta vodila rasprava o tome. Pokazalo se da je ponešto tačno, ponešto približno, a ponešto netačno. Evo, ovde, recimo.


Hvala jos jednom!
reanimator reanimator 15:10 12.12.2013

Re: ...

Ali ne objavljuj rezultate javno. Onaj Re samo ceka

To mi je hvala posle svega što sam uradio za tebe?
taube taube 15:41 12.12.2013

Re: ...

Jesi citala knjigu naseg drugara blogera (sad vec smaram) Vojislava Stojkovica?

Da Vincijev kod u domacoj izvedbi. Preporuka

A , jel se racunaju oni koji su knjigu odmah kupili u knjizari i procitali pre par godina, jer nisu mogli da cekaju da je autor objavljuje u delovima na blogu?

ta knjiga je odavno deo moje kucne biblioteke

taube taube 15:44 12.12.2013

Re: ...

To mi je hvala posle svega što sam uradio za tebe?


odgledala video nekoliko puta
das ist ja toll,, echt cool

EDIT skrivene zelje, potajne borbe izlaze na videlo,,za tu..autorsku,, tja
taube taube 16:15 12.12.2013

Re: ...

To mi je hvala posle svega što sam uradio za tebe

nisam znala da imas smisla i za satiru

odlican si video napravio,, bez satire je dosadno,,



blogovatelj blogovatelj 16:37 12.12.2013

Re: ...

nisam znala da imas smisla i za satiru


Naučila je i da ubaci slike u komentare. Sad smo najebali.
predatortz predatortz 16:44 12.12.2013

Re: ...

blogovatelj
nisam znala da imas smisla i za satiru


Naučila je i da ubaci slike u komentare. Sad smo najebali.


Rekoh ja onomad, sledeći korak je da nam hakuje naloge.

Taubice, srećo, ok je trolovati neke blogove, neki autori su to i zaslužil.
Ali, ima ovde i ozbiljnog sveta. Profa je jedan od tih ljudi.
alselone alselone 16:57 12.12.2013

Re: ...

To mi je hvala posle svega što sam uradio za tebe?


alselone alselone 16:58 12.12.2013

Re: ...

A , jel se racunaju oni koji su knjigu odmah kupili u knjizari i procitali pre par godina, jer nisu mogli da cekaju da je autor objavljuje u delovima na blogu?


Svaka cast. I ja sam je procitao u papirnoj formi.
larisa_bg larisa_bg 19:20 12.12.2013

Re: ...

reanimator
Ali ne objavljuj rezultate javno. Onaj Re samo ceka

To mi je hvala posle svega što sam uradio za tebe?



srdjan.pajic srdjan.pajic 20:06 12.12.2013

Re: ...

alselone
Ozbiljne probleme spominjes Pajke. Hajde da pogledamo kako se to resava around the globe:


.
ovderadiocacka ovderadiocacka 05:33 13.12.2013

ne treba preterivati

"...Merkuru je potrebno 3x1,618033 naših godina, a Jupiteru 5x1,618033 da obiđu Sunce..."
Uz pretpostavku da su nase godine zemaljske godine, ovo nije tacno. Merkuru je potrebano samo 88 dana da obidje Sunce a to je manje od 0.25 nasih godina. Jupiterova godina iznosi oko 11.9 nasih godina sto nije 5 x 1.61...

"...Savremenim moćnm teleskopima utvrđeno je da udaljenost između devet planeta i velikih asteroida teži broju 1,618033..."
Orbite planeta ok Sunca su elipticne, tako da odnos daljina dve planete ne moze biti konstantan broj.

"...Ukoliko udaljenost između Sunca i Venere označimo sa 1, onda je Zemlja udaljena od Sunca 1,618033..."
Srednja udaljenost Venere od Sunca je 108mil Km a Zemlje 150mil Km, tako da odnos nije ni blizu 1.6 a da ne pominjemo sve decimale koje su navedene.
srdjan.pajic srdjan.pajic 07:39 13.12.2013

Re: ...

michiganac


Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.



Treće oko.

srdjan.pajic srdjan.pajic 07:55 13.12.2013

Re: ne treba preterivati

ovderadiocacka


Ali primeti da je Jeremijin komentar dobio 10 preporuka. To je (skoro) tačno 6.18033 * 1.618033. Opet ta neobična konstanta!
blogovatelj blogovatelj 08:45 13.12.2013

Re: ...

Treće oko.


blogovatelj blogovatelj 08:53 13.12.2013

Re: ne treba preterivati

Ali primeti da je Jeremijin komentar dobio 10 preporuka. To je (skoro) tačno 6.18033 * 1.618033. Opet ta neobična konstanta!



Obožavanje je slaba reč spram onoga što osećam prema tebi
Što si se ti navrzo toliko na Džeremaju?
Jedna od tih deset preporuka je moja. Računao sam da je sve napisano tačno.
viola92 viola92 14:53 13.12.2013

Re: ...


michiganac


Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.



Treće oko.


A osim u Trećem oku ima o tome i u jednom daleko manje popularnom casopisu, zove se Nature
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:52 13.12.2013

Re: ne treba preterivati

blogovatelj
Ali primeti da je Jeremijin komentar dobio 10 preporuka. To je (skoro) tačno 6.18033 * 1.618033. Opet ta neobična konstanta!



Obožavanje je slaba reč spram onoga što osećam prema tebi
Što si se ti navrzo toliko na Džeremaju?
Jedna od tih deset preporuka je moja. Računao sam da je sve napisano tačno.


A i od tih deset, 1.618033... preporuka je mojih . Nisam se navrzao, kapiram da se Jeremija zafrkava.

srdjan.pajic srdjan.pajic 15:54 13.12.2013

Re: ...

viola92

michiganac


Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.



Treće oko.


A osim u Trećem oku ima o tome i u jednom daleko manje popularnom casopisu, zove se Nature


Jeste, ali je cena $32 za članak, a Treće oko je skoro džabe. Pa ti sad vidi gde će običan čovek pre da ode po kvalitetno obrazovanje.
viola92 viola92 16:48 13.12.2013

Re: ...

srdjan.pajic
viola92

michiganac


Ovaj dio o kosmosu me je posebno zainteresovao sa opet jakim naglaskom na ovo poslednje. Bio bih vam zahvalan ako biste i mene uputili na neki izvor na mrezi, link ili blog,.. na kojem je na jednom mjestu ovo vise i sveobuhvatnije objasnjeno.



Treće oko.


A osim u Trećem oku ima o tome i u jednom daleko manje popularnom casopisu, zove se Nature


Jeste, ali je cena $32 za članak, a Treće oko je skoro džabe. Pa ti sad vidi gde će običan čovek pre da ode po kvalitetno obrazovanje.


Pravo zboriš. Kol'ko para tolko nauke. A običnom čoveku se ionako isto hvata da li je svemir u dodekaedru ili ikosaedru.

Nego ima i ova, veselija i jeftinija varijanta, takoreći džabe, na youtubu:




anfieldroad anfieldroad 00:02 14.12.2013

Re: ne treba preterivati


Normalno. Zlatni presek kao takav postoji u matematici i u likovnim umetnostima. Ne treba mu davati magicna svojstva. Nije bas sve 1.618. Smatra se za najelegantniji odnos duzina ili masa u arhitekturi i slikarstvu. Niz je gore vec opisan, ali o njemu npr. govori Leonardo u Traktatu o slikarstvu. I mnogi drugi, naravno. U prirodi se pojavljuje, ali i to se cini pre logicnim i neizbeznim nego cudnim. O matematici i astronomiji ne znam nista, ali na prijemnom ispitu na slikarstvu se recimo ponude 3 odgovora o eleganciji odnosa visine i sirine nekog tela ili slike (pravougaonik). Jedan od njih je u "zlatnom preseku". Ko to omane na prijemnom, nema nikakve sanse da prodje...
larisa_bg larisa_bg 00:27 12.12.2013

sad sam zbunjena

ovo sad menja sve
nema Velikog praska? nikad se nije desio?

http://www.b92.net/zivot/vesti.php?nav_id=788113&fs=1
predatortz predatortz 08:15 12.12.2013

Re: sad sam zbunjena

ovo sad menja sve
nema Velikog praska? nikad se nije desio?


Znači, lagala me ?!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:29 12.12.2013

Re: sad sam zbunjena

larisa_bg
ovo sad menja sve
nema Velikog praska? nikad se nije desio?


Ako bi to bilo tačno, onda bi se većina fizičara našla u situaciji kao vernici kada bi papa proglasio da nema Boga i da ga nikad nije ni bilo.
docsumann docsumann 06:13 12.12.2013

koplje vremena


michiganac michiganac 09:22 12.12.2013

Teorija haosa

,iliti da li je jos moguce i svrsishodno dalje rjesavanje rekurzivnog algoritma "dijete je otac covjeku" u lokalnom domenu, prije nego sto ovaj dio globusa, zatim Petnicu, naposljetku i ove blogostranice i sl. za nekih, kazimo, 1,618033 decenija proguta crna rupa i poslednji zraci svjetlosti, tj. prosvjetljenja izmaknu njenom razornom dejstvu, poput uvazenog profesora i domacina ovog bloga nekad, pretpostavljam i ove mlade dame, i mnogih vas/nas..?!

Naravno, nisam imao zelju da kvarim stimung i mracim na ovako sjajnom blogu, pitanje je retoricko, samo bilo je jace od mene.
Izvinjavam se svima vama na ovom malom off-u i zaokretu u prizemnu banalnost, i dakako, autoru preporuka za tekst!
little_radojica little_radojica 14:57 12.12.2013

Природа и друштво

Феноменалан сајт! Хвала за блог. Копам по сајту задњих два сата и тек сам на пола.

Него, било је у задње време пар блогова који су се бавили образовањем. Овај сајт има и наглашену функцију "спуштања" образовања у шире кругове, чинећи га доступнијим свима. Зато се Бил Гејтс толико и одушевио, зна се колико га интересује тема образовања. Сајт има и опцију за регистрацију (крајње безболно и бесплатно) што отвара приступ ка додатном видео материјалу који све изложено објашњава још детаљније (као нека спирала знања, не знам да ли је у фамозним пропорцијама ). Има и феноменалних текстова, допола анегдотских (да те увуче), а одпола јако информативних, као и квиз за сваку област-тему. Даље, постоји опција да се региструјеш и као радник у образовању, што верујем нуди још корисних опција.

Ја бих ово пуштао на почетку сваке школске године на првом часу природе и друштва, односно деривата тих предмета у вишим разредима (физика, хемија, биологија, географија, историја,...).

Већ дуго мислим да смо као човечанство забраздили у својеврстан "барок", уско специјализовали и скинули очи са шире слике. Зато и имамо разноразне теорије завере (HAARP, GMO, никл, Кљосов, масони, вакцине, Фукушима, вештачка јаја, Да Винчијев код и шта све не), јер људи тешко могу да склопе слику ЦЕЛОГ система, од токова новца (макроекономије), преко стања развоја технологије (наука), културних образаца (право), итд, него се бавимо стварима из шкољке своје струке, свог ужег окружења, и генерално из уже перспективе, из које све остало што не разумемо довољно изгледа претеће и некад катаклизмично. Дакле, треба нам нека мала ренесанса и више људи који су у свакој чорби мирођија као што су били Микеланђело, Леонардо и остале нинџа корњаче. Уосталом, као што је чика Бил Гејтс.

Једина замерка, ако се уопште може тражити замерка оваквом приступу, је што нема (још) подршку за било који други језик осим енглеског (или сам ја глуп да то нађем). Пошто је очигледно намењен широком аудиторијуму (хеј, објашњење историје света у 9 пута по 2-3 минута) и да се вирално дели по интернету, остаје нејасно зашто нема подржаних бар 7-8 светских језика... И опцију да ентузијасти додају још неки
little_radojica little_radojica 08:02 13.12.2013

Re: Природа и друштво

И још само нешто да кажем

Филм о нашој планети и животу на њој. Верујем да су многи већ гледали, али за сваки случај...

jedan.kub jedan.kub 12:58 13.12.2013

Re: Природа и друштво

little_radojica
И још само нешто да кажем

Филм о нашој планети и животу на њој. Верујем да су многи већ гледали, али за сваки случај...


Ovi muzički prilozi kod mene ne funkcionišu (sa jutuba).

Pobrinuli se visokostručno obrazovani ....
Bi li neko napisao tekst o profesionalnoj deformaciji?

Izvinjavam se na trol.
larisa_bg larisa_bg 15:43 13.12.2013

Re: Природа и друштво

little_radojica

Филм о нашој планети и животу на њој.


kako volim ovakve pametne i dobro snimljene filmiće, ulepšaju mi dan!
anfieldroad anfieldroad 00:11 14.12.2013

Re: Природа и друштво

Ovi muzički prilozi kod mene ne funkcionišu (sa jutuba).


takodje....
Al ja znam da nista ne znam (o kompu) pa me to manje pogadja
little_radojica little_radojica 04:56 14.12.2013

Re: Природа и друштво

Ovi muzički prilozi kod mene ne funkcionišu (sa jutuba)

takodje....
Al ja znam da nista ne znam (o kompu) pa me to manje pogadja

Мени раде нормално, не знам у чему је проблем
Али само укуцајте "Home" на YouTube-у и требало би одмах да искочи. Филм је непрофитабилан, дакле бесплатан и постављен на YouTube да би се лако делио.
taube taube 13:13 14.12.2013

zovite lektora

Priča je započeta


mislim da treba : Priča je započeLa ili Priču su zapoČeli,,

započeTa??
vishnja92 vishnja92 10:16 18.12.2013

Re: zovite lektora

zeznuo te maksa. pismenost nema nikakve (ama bas nikakve) veze sa dijakriticima.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana