Eksperimenti u blogovanju| Gost autor| Politika

Statistika narodu!

uros_vozdovac RSS / 13.03.2014. u 10:40

... ili "Otkud blogerima tolika želja za Restartovanjem?!?"

Piše @a_jovicic

Starije blogo-kolege verovatno se sećaju izraza "Tehnika narodu!" koji je u nekadašnjoj SFRJ korišćen za promociju naučno-tehničkih dostignuća ondašnje države. Obzirom da živimo u "modernim vremenima", odlučili smo da probamo sličnu akciju u cilju demistifikovanja jedne aktivnosti koja je posebno učestala u vreme izbora (koji svakako nisu retki na ovim prostorima) ... istraživanja raspoloženja masa kroz sprovodjenje anketa.

Pre nešto više od nedelju dana @uros_vozdovac, @little_radojica i moja malenkost, pustila je "u divljinu" Predizbornu anketu v2.0 sa idejom da popunimo prazninu koja postoji u istraživanjima profesionalnih agencija (ili bar neobjavljivanja rezultata u javnosti) po pitanju trendova kretanja apstinenata i "belih listića" sa prošlih izbora. Ono što nas je iznenadilo je odziv i rezultati koji smo tim "istraživanjem" dobili (kompletne tabele su date u dokumentu sa kraja teksta a kao "hint" evo procenjenog broja glasova koje pobednik on-line izbora može da osvoji na onim pravim ... 323278 glasova odnosno 7.81%)

Odmah da se razumemo ... On-line ankete, na današnjem nivou korišćenja Interneta u Srba, nisu u stanju da "snime" raspoloženje kompletne populacije po bilo kom pitanju a pogotovo ne po pitanju prognoza izbornih rezultata. Metodologija priprema ankete podrazumeva da se po definisanju ciljeva istraživanja, odrede tzv. stratumi ispitanika koji će reprezentovati kompletnu populaciju a onda definišu pitanja koja će im biti postavljena. Nismo ni očekivali da ćemo biti u stanju da "pogodimo" broj glasova SNS-a ili SPS-a obzirom da njihov "rezervoar glasova" ne predstavlja grupa ljudi koja svakodnevno i intenzivno koriste računare (SNS svakako ima precizniji uvid u svoje "sigurne glasove" pošto su njegovi anketari prevrnuli svaki kamen zemlje Srbije). Pretpostavka od koje smo pošli je da on-line uzorak može da reprezentuje stratum glasača razočaranih politikom DS-a pre prošlih izbora koji su njenog vodju "kaznili" neuobičajenim nivoom apstinencije i akcijom "belih listića". Deo tadašnjih glasača DS-a i LDP-a takodje bi mogao da bude reprezentovan učesnicima ovakve ankete. Pa da krenemo redom ...

Prvo što nas je iznenadilo je odziv. Anketa je još uvek "živa" (u trenutku pisanja ovog teksta dostignuta je cifra od 3229 ispitanika). Pošto postupak obrade podataka zahteva neko vreme morali smo da uhvatimo "snapshot" u jednom trenutku. On se desio u momentu kada je 3162 ispitanika odgovorilo na pitanja. Evo kako je izgledala "izlaznost" tokom ankete ...

izlaznost.jpg

Sledeći korak je "čišćenje" prikupljenog materijala od neispravno upisanih odgovora (a sva tzv. "otvorena" pitanja su bila magnet za raznorazne komentare od kojih su neki definitivno bili korisni ... npr. nismo predvideli da ispitanik može da bude sprečen da izadje na izbore ... ako na primer živi u inostranstvu a konzulat nije bio u stanju da mu obezbedi glasanje ... ili to što nismo predvideli kategoriju "preduzetnik-samozaposlen" kao odgovor na pitanje o zaposlenju). Takodje je svakom zapisu pridružen podatak o geo-lokaciji IP adrese (odnosno državi i gradu iz koga je anketa popunjavana) sa idejom da se isti koriste za detekciju "lažljivih" ispitanika obzirom da je postojalo pitanje o regionu. Na žalost, neki od velikih domaćih Internet provajdera nisu baš ažurni po pitanju informacija o gradu (ili koriste interni adresni prostor za rad u mreži a centralizovan izlaz ka spoljnom svetu) tako da nam ova informacija nije puno pomogla. Takodje smo odustali i od odbacivanja višestrukih odgovora sa istih IP adresa iz sličnog razloga (tj. deljenja adresnog prostora). Odlučeno je da se odbace samo zapisi onih ispitanika koji nisu odgovorili na pitanja o izlasku na prošle i glasu na ovim, kao i nedostatak odgovora po pitanju stručne spreme, godina starosti i regiona. Takodje i lica mladja od 18 godina nisu uzeta u dalju obradu a i par ispitanika koji su na skoro svako "otvoreno" pitanje davali "šaljiv" komentar. U datoteci koja se nalazi na kraju teksta se nalaze i ovakvi odgovori, odnosno nismo brisali sumnjive zapise već im samo dodeljivali atribut "spam" i kasnije filtrirali iz dalje obrade.

I pored nade da će uzorak ipak biti malo "raznolikiji", ispostavilo se da nikako ne može biti reprezentativan za kompletnu populaciju. Odnos muških i ženskih ispitanika (80:20), stručna sprema (57% visoka, 16% srednja, 11% viša i samo 2% niža), teritorijalni odnos (46% Beograd, 24% uža Srbija, 21% Vojvodina) jednostavno ne odgovaraju raspodeli u populaciji tako da bi svaki pokušaj ponderisanja rezultovao GIGO efektom (Garbage In - Garbage Out). No to svakako ne znači da su podaci potpuno neupotrebljivi. Pod pretpostavkom o "belom" stratumu i ograničenjem na Beograd i Vojvodinu, pokušali smo predvidjanje broja glasova otkrivenih "pattern"-a. Takodje su demografska pitanja iskorišćena za otkrivanje "zakonitosti" vezanih za aktivne blogere (pišu i komentarišu) i ispitanu on-line populaciju.

Pa ko je "pobednik" predstojećih izbora? Ako bi se pitala on-line zajednica, blogo-kolega Saša Radulović bi sam formirao vladu (1669 ispitanika odnosno 57% je "glasalo" za njega). Prvi sledeći je DS (sa "skromnih" 396 ispitanika odnosno 13%) pa apstinenti (213 glasova, 7%) i "beli listići" (125 glasova, 4%). Dveri, SNS, LDP i DSS su oko 3% ... ostali ispod 2%. Naravno ... ovo nikako ne odgovara stvarnom stanju ali da pogledamo značajnije "pattern-e" dobijene na osnovu analize teritorijalnog izjašnjavanja i odgovora na pitanje o prošlim izborima ...

76.6% ispitanika sa teritorije Vojvodine koji su na prošlim izborima bili "beli", glasaće za Restart, 76.1% istih sa teritorije uže Srbije i 70.1% sa teritorije Beograda.

68.8% apstinenata sa teritorije uže Srbije, 68% sa teritorije Vojvodine i 60.1% sa teritorije Beograda.

Interesantan je i drastičan pad LDP-a ... 62.8% sa teritorije Beograda, 62.5% iz Vojvodine i 60.2% iz uže Srbije se izjasnilo da će glasati za Restart.

Čak i nekih 44% glasača DS-a se izjasnilo za Restart.

Jedina druga partija koja se pojavljuje medju najjačim "pattern-ima" je DS sa "skromnih" 42.2% svojih glasača sa teritorije Beograda.

Ako se u obzir uzmu samo aktivni blogeri (nekih 165 koji pišu i 864 koji komentarišu), ovi procenti (tj. tzv. Confidence level) su čak i viši. Ako ništa drugo, čini se da blogeri i pored toga što se često ne slažu sa Sašinim načinom administracije sopstvenih blog-ova (češćom upotrebom banovanja nego obično), u značajnom broju podržavaju njegove napore za uvodjenjem reda u državi.

Pa da vidimo koliko bi "sigurnih" glasova Restart teoretski mogao da osvoji ako se kao "rezervoar" koriste samo apstinenti, "beli" i LDP-ovi glasači sa prošlih izbora.

Na izborima 2012-te je u užoj Srbiji glasalo 68392 ljudi manje, 32000 je bilo više "belih" nego 2008-me. LDP je osvojio 115688 glasova.

U Beogradu je taj odnos 39067 apstinenata, 26796 "belih" i 63156 LDP glasova a u Vojvodini 50304 apstinenata, 24628 "belih" i 75570 LDP birača.

Ako se gornji procenti primene na ove brojke, u zbiru dobijamo 323278 glasova. Uz izlaznost iz 2008-me (koja je bila najveća do tada) to čini 7.81%. U ovo naravno nisu uračunati glasovi koje bi na Restart mogli da se preliju iz DS-a. Čak i sa trećinom od procenjenih glasova iz uže Srbije, zbir iznosi 5.54%

Za kraj evo i par interesantnih "pattern-a" (nevezanih za izjašnjavanje na predstojećim izborima) o aktivnim blogerima (autorskim i "komentatorskim") ...

92% autorskih blogera koji su na prošlim izborima glasali za LDP koristi Twitter :D

90.9% blogera starosti 35-44 kojima je religija malo bitna u životu i zaposleni su u javnim ustanovama ima visoku stručnu spremu.

88.9% blogera starosti 25-34 iz Beograda, koji ima umeren odnos prema svojoj naciji i koristi Google+ radi u privatnim firmama ...

Prijatno vam bilo "igranje" sa podacima!

------

U prilogu se nalazi tabela polupreradjenih podataka ankete (kategorisana neka pitanja iz skupa "otvorenih")

preprocessed.zip

(raspakovati .xls u /tmp/ folder ili promeniti putanju "Read Excel" komponente po import-u projekta)

... RapidMiner skript za izradu analiza datih u tekstu

b92_anketa.rmp

(potrebno ga je "uvesti" kroz "File :: Import Process" opciju menu-ja)

... RapidMiner aplikaciju možete "skinuti" sa ...

rapidminer.com

(neophodna prethodna registracija). Preporučujem korišćenje verzije 5 koja je Free softver a po logovanju je možete naći pod linkom ...

Community Edition Download the community edition here.

(trenutno aktuelna verzija 6 ima free trial i posle toga postaje Community verzija sa redukovanim funkcionalnostima ali nije probana u radu sa gore datim skriptom)

... i tabele sa detaljnim rezultatima analiza pominjanih u tekstu

tabele.pdf

... Uvod u Data-mining (KDD) slajdove možete naći na ...

kdd.jpg

iis1.pdf

(počev od 39-te stranice)

... Zvanični rezultati RIK-a (po opštinama) za Parlamentarne izbore ... 2012-te i 2008-me



Komentari (62)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mlekac mlekac 10:48 13.03.2014

#DostaJeBIlo

A sad odoh da citam...
hajkula1 hajkula1 10:49 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

mlekac
A sad odoh da citam...





Pre mene, za malo prva...




PS

Ulažem prigovor. Ja sam pročitala.
mlekac mlekac 10:54 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

E, ovaj deo mi je najzanimljiviji...
92% autorskih blogera koji su na prošlim izborima glasali za LDP koristi Twitter
90.9% blogera starosti 35-44 kojima je religija malo bitna u životu i zaposleni su u javnim ustanovama ima visoku stručnu spremu.
88.9% blogera starosti 25-34 iz Beograda, koji ima umeren odnos prema svojoj naciji i koristi Google+ radi u privatnim firmama ...
mlekac mlekac 10:57 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

hajkula1
mlekac
A sad odoh da citam...





Pre mene, za malo prva...




PS

Ulažem prigovor. Ja sam pročitala.


I ja sam, al' sam prvo obezbedila startnu poziciju.
a_jovicic a_jovicic 11:24 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

mlekac
E, ovaj deo mi je najzanimljiviji...
92% autorskih blogera koji su na prošlim izborima glasali za LDP koristi Twitter
90.9% blogera starosti 35-44 kojima je religija malo bitna u životu i zaposleni su u javnim ustanovama ima visoku stručnu spremu.
88.9% blogera starosti 25-34 iz Beograda, koji ima umeren odnos prema svojoj naciji i koristi Google+ radi u privatnim firmama ...

Upravo u nepolitičkim "pattern-ima" možda nadjemo nešto značajno. Priznajem da sam malo na-vrat-na-nos "muljao" te atribute (data-mining ipak zahteva sate pokušaja i pogrešaka pre nego što se "nabodu" pravi koeficijenti) ali jednostavno nije bilo vremena da se sve ispegla. Nadam se da je i ovako nabacano bar nešto od toga interesantno za blogo-populaciju
mlekac mlekac 11:25 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

a_jovicic
mlekac
E, ovaj deo mi je najzanimljiviji...
92% autorskih blogera koji su na prošlim izborima glasali za LDP koristi Twitter
90.9% blogera starosti 35-44 kojima je religija malo bitna u životu i zaposleni su u javnim ustanovama ima visoku stručnu spremu.
88.9% blogera starosti 25-34 iz Beograda, koji ima umeren odnos prema svojoj naciji i koristi Google+ radi u privatnim firmama ...

Upravo u nepolitičkim "pattern-ima" možda nadjemo nešto značajno. Priznajem da sam malo na-vrat-na-nos "muljao" te atribute (data-mining ipak zahteva sate pokušaja i pogrešaka pre nego što se "nabodu" pravi koeficijenti) ali jednostavno nije bilo vremena da se sve ispegla. Nadam se da je i ovako nabacano bar nešto od toga interesantno za blogo-populaciju


Meni je to uvek zanimljivije od onih prvih... :)
hajkula1 hajkula1 11:41 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

a_jovicic
mlekac
E, ovaj deo mi je najzanimljiviji...
92% autorskih blogera koji su na prošlim izborima glasali za LDP koristi Twitter
90.9% blogera starosti 35-44 kojima je religija malo bitna u životu i zaposleni su u javnim ustanovama ima visoku stručnu spremu.
88.9% blogera starosti 25-34 iz Beograda, koji ima umeren odnos prema svojoj naciji i koristi Google+ radi u privatnim firmama ...


Upravo u nepolitičkim "pattern-ima" možda nadjemo nešto značajno.

Nadam se da je i ovako nabacano bar nešto od toga interesantno za blogo-populaciju



Lepo kažem da uhlebi za boga ne znaju.
a_jovicic a_jovicic 12:58 13.03.2014

Re: #DostaJeBIlo

mlekac
Meni je to uvek zanimljivije od onih prvih... :)

Update ... dodao sam u .pdf-u sa tabelama i raspodelu blogo-koleginica i kolega po polu i nivoima aktivnosti.

Definitivno blogo-koleginice treba da uzmu veće učešće nego što je trenutno
hajkula1 hajkula1 10:49 13.03.2014

Pa dobro



Podaci su relevantni za skup ispitanika koji imaju pristup netu i želju da učestvuju u anketi.
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:50 13.03.2014

Hvala na

iscprnoj analizi kolegi Jovičiću i na budnom oku tokom ankete, naravno anketa je još aktivna, juče je dan bio berićetan.

Naravno ukoliko neko od blogera želi detaljne podatke, oni su dostupni: jedan mali pp bilo kome od nas trojice i može da dobije potpune podatke u razumnom vremenskom roku.
niccolo niccolo 10:51 13.03.2014

Mini suknje

narodu!
mlekac mlekac 10:56 13.03.2014

Re: Mini suknje

niccolo
narodu!

Jos si ti mlad, dragi moj. Idealista, takoreci.

Uvek se setim reci jednog iskusnog starijeg kolege, inace, po sopstvenim recima zaljubljenika u lepe zenske noge, koji se svakog proleca zalio da svaki put kad izadje u grad ribe sa najruznijim nogama obuku mini suknje i hodaju ispred njega!
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:59 13.03.2014

Re: Mini suknje


mlekac
koji se svakog proleca zalio da svaki put kad izadje u grad ribe sa najruznijim nogama obuku mini suknje i hodaju ispred njega!


Ja taj problem u Beogradu nisam iskusio, hmmm...
niccolo niccolo 11:22 13.03.2014

Re: Mini suknje

Jos si ti mlad, dragi moj. Idealista, takoreci.

Ma jok, samo se amaterski bavim psihologijom. Jovičić kaže "Statistika narodu!". Pošto znamo da je statistika kao mini suknja, zaključujemo da je Jovičić u stvari imao potrebu da kaže "Mini suknje narodu!". Vidiš, sasvim logično...
a_jovicic a_jovicic 11:32 13.03.2014

Re: Mini suknje

niccolo
Jos si ti mlad, dragi moj. Idealista, takoreci.

Ma jok, samo se amaterski bavim psihologijom. Jovičić kaže "Statistika narodu!". Pošto znamo da je statistika kao mini suknja, zaključujemo da je Jovičić u stvari imao potrebu da kaže "Mini suknje narodu!". Vidiš, sasvim logično...

Bikini kolega, bikini!

Statistika je kao bikini. Ono što otkriva je sugestivno ali ono što krije je od životne važnosti!
Aaron Levenstein

mlekac mlekac 11:43 13.03.2014

Re: Mini suknje

a_jovicic
niccolo
Jos si ti mlad, dragi moj. Idealista, takoreci.

Ma jok, samo se amaterski bavim psihologijom. Jovičić kaže "Statistika narodu!". Pošto znamo da je statistika kao mini suknja, zaključujemo da je Jovičić u stvari imao potrebu da kaže "Mini suknje narodu!". Vidiš, sasvim logično...

Bikini kolega, bikini!

Statistika je kao bikini. Ono što otkriva je sugestivno ali ono što krije je od životne važnosti!
Aaron Levenstein



Eto, vidis, niccolo...
niccolo niccolo 11:57 13.03.2014

Re: Mini suknje

Postoji nekoliko verzija te rečenice, moju je izrekao menadžer Njukasla recimo...
mirelarado mirelarado 11:57 13.03.2014

Re: Mini suknje

Statistika je kao bikini. Ono što otkriva je sugestivno ali ono što krije je od životne važnosti!
Aaron Levenstein


"Статистика, наша дика,
шта пожелиш то наслика."
(Владимир Булатовић Виб)
a_jovicic a_jovicic 12:56 13.03.2014

Re: Mini suknje

... ma sve to važi ... ima i ona "narodna" ... Što šarenije - to budali milije ... a naši TV-i šljašte od šarenih "pita", "histograma" i sličnog šareniša. Inače moji "izvori" medju profesionalnim statističarima kažu da RZS ima sve više muke da organizuje ozbiljno (nepredizborno) istraživanje (dal' za UNICEF il' neku takvu neprofitnu organizaciju). Ljudi neće da učestvuju ni za živu glavu ... smorili ih telefonskim aneketama.
Milutin Milošević Milutin Milošević 22:17 13.03.2014

Re: Mini suknje

Što šarenije - to budali milije

Ja znam za "šareno pisano - budali drago".

Inaće, "Tehnika narodu!" je bio moto Narodne tehnike a ne državni
a_jovicic a_jovicic 01:16 14.03.2014

Re: Mini suknje

Milutin Milošević
Inaće, "Tehnika narodu!" je bio moto Narodne tehnike a ne državni


Ups ... biće da nisam dovoljno star stariji bloger.

Generalno je cela priča sa popularizacijom tehnike (a i nauke) u ono doba bila prilično pozitivna koliko god kritikovali politički sistem ... no to je verovatno tema za neki drugi blog.

Prihvatam blogo-drugarsku kritiku
hajkula1 hajkula1 10:56 13.03.2014

Opet u pravu

Pa ko je "pobednik" predstojećih izbora? Ako bi se pitala on-line zajednica, blogo-kolega Saša Radulović bi sam formirao vladu (1669 ispitanika odnosno 57% je "glasalo" za njega).



Eto, zašto sam za direktnu demokratiju, glasanje netom. Em jeftinije, (... i skidanje s grbače političkih partija i njihovih uhleba) em isti jezik govorimo.
little_radojica little_radojica 11:34 13.03.2014

Колега



Свака част за анализу. Ја бих само истакао колико је ова ствар са анкетом узнапредовала у само пар итерација и уз учешће само три лика од којих бар један (тј. ја) није имао појма о статистици пре овога.
uros_vozdovac uros_vozdovac 12:02 13.03.2014

Re: Колега

little_radojica


Свака част за анализу. Ја бих само истакао колико је ова ствар са анкетом узнапредовала у само пар итерација и уз учешће само три лика од којих бар један (тј. ја) није имао појма о статистици пре овога.


Hajd ti molim te postavi ovde presek, ja sam u gužvi nekoj.

sajt dostajebilo.rs ne radi od jutros, a server se uredno odaziva na ping. I ISP-ju treba restart
oskar-z-wild oskar-z-wild 12:03 13.03.2014

Internet zakonopravilo

http://www.standard.co.uk/news/techandgadgets/campaigners-back-web-creator-sir-tim-bernerslees-call-for-magna-carta-to-protect-internet-users-9185971.html
a_jovicic a_jovicic 12:07 13.03.2014

Re: Internet zakonopravilo

oskar-z-wild
http://www.standard.co.uk/news/techandgadgets/campaigners-back-web-creator-sir-tim-bernerslees-call-for-magna-carta-to-protect-internet-users-9185971.html

Da pripomognem oko linka. Ovaj editor baš zna da se uzjoguni
uros_vozdovac uros_vozdovac 12:08 13.03.2014

Re: Internet zakonopravilo

mi imamo svoju Deklaraciju

jinks jinks 12:21 13.03.2014

...

Interesantno, kad već analizirate deo internet populacije glede određene političke opcije - logično bi bilo pretpostaviti da obrazovaniji ljudi lakše mogu da uoče nečiji, pa moglo bi se reći i manjak stručnosti po pitanju ekonomije, komunikativnosti, finansija ...

Sad da li je u realnosti tako. Po svoj prilici izgleda da i nije. Niko nije izgleda imun na olako data obećanja o brzini.

p.s.

Doduše, mora se priznati talenat za zastupanje interesa određenih interesnih grupa, u ovom slučaju izmedju ostalih i raznih asocijacija privatnih preduzetnika.

Mislim, zajednički imenitelj u suštini svih priča ispričanih od strane pomenute političke grupacije predstavlja zahtev da se znatno smanje potraživanja od poslodavaca (troškovi zapošljavanja, ...) na račun koga drugog do onih koji su preostali - zaposlenih i države. Sad, ko će sve od toga realno imati koristi, već je pitanje.

Ipak, olako obećana brzina o tome da će svima od gore pomenutog biti bolje nije se baš do sada u potpunosti potvrdila na primerima značajnijeg broja država, posebno gledano dugoročno.

a_jovicic a_jovicic 12:51 13.03.2014

Re: ...

Ako ništa drugo, korist je da "dodjoš" malo prodrma "ekipu" ... nama dobro ko god da počne nešto da menja (zdrava konkurencija rešava probleme mnogo bolje od bilo kakvog dekreta). Oni postojeći tek ne ulivaju nikakvo poverenje da će prstom mrdnuti u trenutnim okolnostima a ako ovako nastavimo nećemo imati ni zaposlene ni državu.
jinks jinks 13:18 13.03.2014

Re: ...

Koliko sam razumeo, neki od tih (da ne upotrebim reč koju ste vi upotrebili) su već nastupali u ime određene "ekipe" (odnosno bitne interesne grupe) ... kako bi inače bili izabrani na neke od gotovo pa najviših državnih funkcija, između ostalog.

Što bi jednako moglo da znači da i dalje u određenoj meri nastupaju za neku od kako kažete "ekipa".

Mada, to ne mora obavezno da znači da sve za šta se zalažu nije dobro. Ali u svemu, pa i u nečijoj politici, neminovno postoje viši i niži prioriteti.
a_jovicic a_jovicic 13:26 13.03.2014

Re: ...

jinks
Koliko sam razumeo, neki od tih (da ne upotrebim reč koju ste vi upotrebili) su već nastupali u ime određene "ekipe" (odnosno bitne interesne grupe) ... kako bi inače bili izabrani na neke od gotovo pa najviših državnih funkcija, između ostalog.

Kako bi mi dobili dragocene insajderske informacije da neki nisu ušli u taj brlog?!? Šta ako su ti neki bili na "tajnom zadatku"?


EDIT: Dok mi ovde pisasmo eto već i novog bloga upravo na "zadatu temu" ...

"Iza kulisa vlade"
jinks jinks 13:28 13.03.2014

Re: ...

Šta ako su ti neki bili na "tajnom zadatku"?


Ma hajte, molim vas. Asocijacije privatnih preduzetnika (koje su po svoj prilici između ostalih i uticale na sticanje pomenutih visokih državnih fukncija) predstavljaju ozbiljne organizacije ... u to ne sumnjam.

Inače, ako nije tako, onda nam se stvarno crno piše.

p.s.

Dobro, možda se nekad pomalo i prevare, glede kadroviranja na primer ... i to je moguće.
zemljanin zemljanin 14:51 13.03.2014

Re: ...

Obzirom da živimo u "modernim vremenima", odlučili smo da probamo sličnu akciju u cilju demistifikovanja jedne aktivnosti koja je posebno učestala u vreme izbora (koji svakako nisu retki na ovim prostorima) ... istraživanja raspoloženja masa kroz sprovodjenje anketa.

Onako "između redova" moglo bi se reći:
što za posledicu, ili jednu od, može imati i demistifikovanje jedne aktivnosti ... itd.

mislim, sasvim legitimno i legalno i normalno je imati favorita i zalagati se za opciju 1 ... 19, zar ne ... ali statističari po definiciji ne smeju imati favorita jer onda istraživanje ima "manu" ...

metod se definiše unapred pa šta izađe - izašlo je ... ovo "data mining" bez preciznog modela je interesantan pristup ... ok, ipak su se ljudi malo zabavili nekim podacima ... mada ovo sa ženama mi je jako sumnjivo
a_jovicic a_jovicic 15:44 13.03.2014

Re: ...

zemljanin
mislim, sasvim legitimno i legalno i normalno je imati favorita i zalagati se za opciju 1 ... 19, zar ne ... ali statističari po definiciji ne smeju imati favorita jer onda istraživanje ima "manu" ...

metod se definiše unapred pa šta izađe - izašlo je ... ovo "data mining" bez preciznog modela je interesantan pristup ... ok, ipak su se ljudi malo zabavili nekim podacima ... mada ovo sa ženama mi je jako sumnjivo

Na žalost on-line ankete generalno imaju jednu boljku ... nemate neki izbor po pitanju uzorka (tj. ko se sam javi taj je dobrodošao). Klasični postupci definisanja stratuma i postavljanja "tvrdog" modela nisu primenjivi. Posle prvog dana gde je Restart već uveliko vodio (što i nije tako neočekivano obzirom da se kampanja bazira na Internetu) probali smo da "raširimo glas" o anketi i u "taborima" ostalih stranaka ali nije primećena neka osetna promena. Svakako bi bilo korisnije da ispitanici u većem broju dolaze i iz ostalih partija pošto nam je potpuno jasno da se ovaj uzorak ne može generalizovati na širu populaciju ali smo iz tog razloga probali da nadjemo stratum koji bi eventualno odgovarao uzorku (totalno "naopak" pristup u odnosu na klasičnu metodologiju) i otud ona procena na osnovu trendova promene "belih", apstinenata i LDP-a.

Inače, data-mining (a.k.a. KDD) se upravo i koristi na ovaj način. Ne postavlja se "tvrd" model ali su mu zato i ciljevi malo drugačiji. Tipičan primer je analiza "korpe" u samouslugama gde ciljevi istraživanja nisu utvrdjivanje opšte važećih pravila o svim kupcima u državi već otkrivanje "znanja" o postojećim klijentima u cilju prilagodjavanja ponude. Na osnovu odziva anketiranih, "pattern" Restarta je sam "isplivao" što svakako ne znači da nema i drugih interesantnih "otkrića" samo im je support level niži zbog manjeg odziva ostalih grupacija pa su zato i zaključci manje jaki. U našem slučaju "klijenti" su bili "beli" i apstinenti a LDP je iskočio naknadno. Ta metodologija je jedina bila moguća u ovako nekontrolisanim uslovima prikupljanja glasova. Prognozirana brojka bi u stvari više predstavljala očekivani minimum glasova (dobijen samo iz ciljnog stratuma). Obzirom da nam nisu bili poznati rezultati istraživanja (ako ih je uopšte bilo) o "belim" i apstinentima sa prošlih izbora (moguće je da su ih političke partije i naručivale ali rezultate nisu puštale u javnost) pretpostavka o reprezentativnosti je svakako subjektivna. Medjutim "rezervoar" glasova je takodje prilično ograničen (namerno nije korišćen DS za predikcije "prelivanja" ) kako bi ostala neka margina (drugim rečima ... ako smo podcenili prelivanje "belih" i apstinenata možda taj minus bude popunjen "prelivanjem" bivših DS glasača)

Inače, veštačko povećavanje broja glasova samo jedne grupacije obično izaziva GIGO efekat pa izazivač može da prodje po izreci "Znaš da je firma u problemu kada njen menadžment počne da veruje saopštenjima sopstvene PR službe"
zemljanin zemljanin 16:21 13.03.2014

Re: ...

Inače, data-mining (a.k.a. KDD) se upravo i koristi na ovaj način. Ne postavlja se "tvrd" model ali su mu zato i ciljevi malo drugačiji. Tipičan primer je analiza "korpe" u samouslugama gde ciljevi istraživanja nisu utvrdjivanje opšte važećih pravila o svim kupcima u državi već otkrivanje "znanja" o postojećim klijentima u cilju prilagodjavanja ponude.

Regularno samo tu postoji i kvaka ... kada imaš ogromnu količinu podataka i na njima vršiš određene interpolacije možeš dobiti, maltene sve što ti treba ... zato je preduslov takvih obrada ili apsolutna objektivnost (što je nemoguće) ili definisani model ili još barem dva centra obrade ... takva obrada daje ponovljive i proverljive rezultate ... takođe ima različitih pristupa tog modela "data mining" od ovog koji ste vi primenili tj. definisanih ulaza do onih "što više to bolje" ... itd.

Jedan moj prijatelj ima izreku "matematika je čudo, kreneš od 1 i očas milionče" ... tako da je to taj doživljaj ...

Takođe nemam ja negativan odnos prema Vašem trudu i ako bi to bilo pitanje podrše - sigurno sam ZA ...
a_jovicic a_jovicic 16:32 13.03.2014

Re: ...

zemljanin
Takođe nemam ja negativan odnos prema Vašem trudu i ako bi to bilo pitanje podrše - sigurno sam ZA ...

Hvala
Moj lični motiv je inače bio radoznalost po pitanju "belih" (tj. ja kao nekadašnji "beli" glasač slušam već 2 godine da sam kriv za nešto ... a isti ti ne obraćaju pažnju na jednu "sitnicu". Naime, DS je na prošlim izborima ostao bez cca 500 hiljada glasova ... samo 300 hiljada otpada na apstinente i "bele" ... ostatak su im oteli najverovatnije SPS i LDP ali "beli" su bili krivi za sve)

EDIT: BTW ... ja se za KDD interesujem sa aspekta "Inteligentnih informacionih sistema" više nego statističkih predvidjanja pa je možda "model" malo previše "mek" iz tog razloga
zemljanin zemljanin 22:31 13.03.2014

Re: ...

Jeste li možda radili i analizu blogova ... ono kako je izgledala dinamika tema i pristalica pre, za vreme i posle (ovo naravno u budućosti) izbora ... kada su pristalice kačile bogove, tip tema, spominanje kandidata, udarni termini, dinamika postovanja tema i sl.

Evo ja primećujem da je danas SR ekipa dosta dobro odradili dinamiku i pokrili su ceo dan ... očekujem i jedan do dva bloga oko 23h po Vašem vremenu ... ovo je pozitivna primedba jer je posledica organizacije ...
a_jovicic a_jovicic 01:09 14.03.2014

Re: ...

zemljanin
Jeste li možda radili i analizu blogova ... ono kako je izgledala dinamika tema i pristalica pre, za vreme i posle (ovo naravno u budućosti) izbora ... kada su pristalice kačile bogove, tip tema, spominanje kandidata, udarni termini, dinamika postovanja tema i sl.

Text mining ... interesantna ideja. Priznajem da mi nije palo na pamet da tako nešto radim ovde na blogu (a i za to bi ipak trebalo odobrenje kuće pošto ipak stvara neki saobraćaj). Mada pretpostavljam da bi to '92-ka efikasnije mogla da uradi direktno iz baze (ili još lakše ako imaju data-warehouse)

Nije da sa text mining-om imam neko iskustvo ali ako se pokaže interesovanje imamo vremena da se pripremimo do sledećih izbora.
little_radojica little_radojica 12:24 13.03.2014

Update 13.03.2014 12h



























little_radojica little_radojica 12:31 13.03.2014

Re: Update 13.03.2014 12h

Анкета проживљава другу младост, број испитаника расте, очигледно да је постала вирална на друштвеним мрежама. И поред свега, резултати по данима су конзистентни, тј удели странака се не резликују драстично од дана до дана. Једини начин да ставимо анкету на тест је да делимо ову анкету гдегод можемо, наравно и по сајтовима који нису наклоњени Радуловићу и ДС-у.
mlekac mlekac 13:18 13.03.2014

Re: Update 13.03.2014 12h

little_radojica
Анкета проживљава другу младост, број испитаника расте, очигледно да је постала вирална на друштвеним мрежама. И поред свега, резултати по данима су конзистентни, тј удели странака се не резликују драстично од дана до дана. Једини начин да ставимо анкету на тест је да делимо ову анкету гдегод можемо, наравно и по сајтовима који нису наклоњени Радуловићу и ДС-у.


Kad smo kod statistika:
a_jovicic a_jovicic 15:50 13.03.2014

Re: Update 13.03.2014 12h

little_radojica
Анкета проживљава другу младост, број испитаника расте, очигледно да је постала вирална на друштвеним мрежама. И поред свега, резултати по данима су конзистентни, тј удели странака се не резликују драстично од дана до дана. Једини начин да ставимо анкету на тест је да делимо ову анкету гдегод можемо, наравно и по сајтовима који нису наклоњени Радуловићу и ДС-у.

... samo što na žalost uskoro počinje "izborna tišina" tako da od objavljivanja podataka neće biti ništa

Eh da smo samo počeli pre 2 nedelje!
a_jovicic a_jovicic 21:50 13.03.2014

Re: Update 13.03.2014 12h

I "presek" izlaznosti u 21:45

Milutin Milošević Milutin Milošević 22:22 13.03.2014

Re: Update 13.03.2014 12h

Anketa u stvari daje sasvim jasnu sliku odnosa glasača DS-a, LDP-a i belih listića. Da su pametni, ovi iz svih DS-ova (bez DSS-a) bi je dobro analizirali (i pokrili se ušima).
vladaxy vladaxy 12:58 13.03.2014

Znači imamo problem sa...

.. onima koji ne znaju koriste kompjuter, bitna im je religija i nacija i rade u javnim preduzećima.

Mnogo ih je!

mlekac mlekac 13:19 13.03.2014

Re: Znači imamo problem sa...

vladaxy
.. onima koji ne znaju koriste kompjuter, bitna im je religija i nacija i rade u javnim preduzećima.

Mnogo ih je!



Deset na jednog, o, zar se i to moze?
AlexDunja AlexDunja 14:54 13.03.2014

evo je opet

a_jovicic a_jovicic 15:52 13.03.2014

Re: evo je opet

AlexDunja
anketa istinomera

Pa bog'me sa "krompira" (nule, prim. prev.) do 7% za manje od nedelju dana ... Restart je prilično napredovao obzirom da su ga kasno stavili na listu.
jasminas jasminas 15:00 13.03.2014

pitanje

Koji procenat zaposlenih u javnom sektoru je u anketi podržao DJB?
a_jovicic a_jovicic 16:24 13.03.2014

Re: pitanje

jasminas
Koji procenat zaposlenih u javnom sektoru je u anketi podržao DJB?

Restart je podržalo 240 od 560 anketiranih koji su se izjasnili da rade u javnom sektoru ... to bi značilo da Restart podržava 42.8% zaposlenih. Interesantno je da se 283 ispitanika koji rade u javnom sektoru izjasnilo kao bivši glasači LDP-a, apstinenti ili "beli" što predstavlja nekih 50.5%. Uzorak je previše mali da bi se izveo neki "jak" zaključak ali po ovome ispada da veliki broj zaposlenih u javnom sektoru uopšte nije srećan što imaju parazite na ledjima. Problem je samo što uzorak nije reprezentativan.
hajkula1 hajkula1 20:32 13.03.2014

Re: pitanje

Uzorak je previše mali da bi se izveo neki "jak" zaključak ali po ovome ispada da veliki broj zaposlenih u javnom sektoru uopšte nije srećan što imaju parazite na ledjima. Problem je samo što uzorak nije reprezentativan.



Oni ljudi koji rade, kojima je muka od svega što gledaju i kroz šta prolaze a nemaju neki izbor.
jasminas jasminas 20:51 13.03.2014

Re: pitanje

Uzorak je previše mali da bi se izveo neki "jak" zaključak ali po ovome ispada da veliki broj zaposlenih u javnom sektoru uopšte nije srećan što imaju parazite na ledjima.


Tell me about it
Ja sam jedna od takvih, a zanimalo me je koliko još ljudi zaposlenih u javnom sektoru razmišlja na sličan način...
svarog svarog 15:09 13.03.2014

Kvote

Ja sam singlirao u kladži dvojku (prelazi 1,5%) tako da bolje bi vam bilo da ste u pravu

Inače od prekjuče je povećana granica sa 1,3 na 1,5%. Ipak verujem da su kvote kladionica odličan (najprecizniji) pokazatelj stanja i da će veoma blizu biti rezultati, jer staju parama iza tih procena.
angie01 angie01 15:21 13.03.2014

Re: Kvote

ka'ce taj ponedeljak...
a_jovicic a_jovicic 15:58 13.03.2014

Re: Kvote

svarog
Ja sam singlirao u kladži dvojku (prelazi 1,5%) tako da bolje bi vam bilo da ste u pravu

Inače od prekjuče je povećana granica sa 1,3 na 1,5%. Ipak verujem da su kvote kladionica odličan (najprecizniji) pokazatelj stanja i da će veoma blizu biti rezultati, jer staju parama iza tih procena.

Da ... sporske kladionice znaju da vode računa o kvotama i selekcijama. Doduše ne verujem da su baš radili sopstvena istraživanja a moguće je i da granicu menjaju na osnovu liability-ja (uprošćeno rečeno praćenja odnosa uplata na selekcije pa dizanja granice kako bi minimizovali ukupan gubitak). Ja inače još od raspisivanja izbora tvrdim da su "ključ" ovih izbora "beli" i apstinenti i moguće je da će neki odluku doneti u poslednji čas ... ali zato kladionice i postoje!
svarog svarog 16:10 13.03.2014

Re: Kvote

a_jovicic

Da ... sporske kladionice znaju da vode računa o kvotama i selekcijama. Doduše ne verujem da su baš radili sopstvena istraživanja a moguće je i da granicu menjaju na osnovu liability-ja (uprošćeno rečeno praćenja odnosa uplata na selekcije pa dizanja granice kako bi minimizovali ukupan gubitak).


Upravo tako, zato se na dnevnom nivou menjaju pragovi

a_jovicic
Ja inače još od raspisivanja izbora tvrdim da su "ključ" ovih izbora "beli" i apstinenti i moguće je da će neki odluku doneti u poslednji čas ... ali zato kladionice i postoje!


Svakako da će biti odstupanja, ali mnogo je 1,5% daleko od 5%. Mada, nikad se ne zna
a_jovicic a_jovicic 17:04 13.03.2014

Re: Kvote

svarog
Svakako da će biti odstupanja, ali mnogo je 1,5% daleko od 5%. Mada, nikad se ne zna

TEORIJA ZAVERE:
Možda je PPV obećao kladioničarima da će im podmiriti gubitak ako ih "zatvore" loši betovi tako da i na taj način spreči narod da čuje za tamo nekog Radulovića.

Njega ništa ne košta (svakako bi te pare "štrpnuo" iz budžeta koji mi punimo)
svarog svarog 10:39 14.03.2014

Re: Kvote

Sad se osećam loše. To znači da bi moj dobitak platili poreski obveznici
a_jovicic a_jovicic 11:37 14.03.2014

Re: Kvote

svarog
Sad se osećam loše. To znači da bi moj dobitak platili poreski obveznici

Da je pameti medju našim poreskim obveznicima, to bi im bio poslednji tudji gubitak koji bi oni morali da nadoknade.
milisav68 milisav68 21:56 15.03.2014

Re: Kvote

a_jovicic

Da ... sporske kladionice znaju da vode računa o kvotama i selekcijama. Doduše ne verujem da su baš radili sopstvena istraživanja a moguće je i da granicu menjaju na osnovu liability-ja (uprošćeno rečeno praćenja odnosa uplata na selekcije pa dizanja granice kako bi minimizovali ukupan gubitak). Ja inače još od raspisivanja izbora tvrdim da su "ključ" ovih izbora "beli" i apstinenti i moguće je da će neki odluku doneti u poslednji čas ... ali zato kladionice i postoje!

Meridianbet povukao sa liste "Dosta je bilo".

link
a_jovicic a_jovicic 13:39 16.03.2014

Re: Kvote

milisav68
a_jovicic

Da ... sporske kladionice znaju da vode računa o kvotama i selekcijama. Doduše ne verujem da su baš radili sopstvena istraživanja a moguće je i da granicu menjaju na osnovu liability-ja (uprošćeno rečeno praćenja odnosa uplata na selekcije pa dizanja granice kako bi minimizovali ukupan gubitak). Ja inače još od raspisivanja izbora tvrdim da su "ključ" ovih izbora "beli" i apstinenti i moguće je da će neki odluku doneti u poslednji čas ... ali zato kladionice i postoje!

Meridianbet povukao sa liste "Dosta je bilo".

link

Opa ... Znači masa uplata na jednu selekciju pripretila da im zatvori book.
a_jovicic a_jovicic 14:22 17.03.2014

Post festum

Očigledno je da je "rezervoar glasova" koji sam koristio u proceni, reagovao drugačije na predizbornu kampanju tako da su i rezultati osetno različiti. Uzorak je svakako imao problem sa reprezentativnošću. Ako ništa drugo ostaju prikupljeni odgovori o demografskoj strukturi korisnika bloga i socijalnih mreža u Srbiji, tako da ako već nismo mogli da predvidimo izborne rezultate, možemo da izvučemo neka saznanja o blogerima ... Blogeri nisu ljudi! (koji razmišljaju kao "prosečni" gradjani zemlje Srbije)

Srećno nam bilo "napredno" post-izborno doba!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana