Društvo

SLIKA GOVORI VIŠE OD REČI

verauskokovic RSS / 25.03.2014. u 11:02

Pre izvesnog vremena, tema broja jednog časopisa su bile marginalne grupe i problemi sa kojima se suočavaju ljudi koji im pripadaju. Ne znam koji su kriterijumi primenjeni pri utvrđivanju marginalnih grupa, no pisalo se o osobama sa invaliditetom, LGBT populaciji i Romima. Mene su pozvali da napišem nekoliko reči kao osoba sa invaliditetom. 

Iako za sebe ne mislim da sam na bilo koji način marginalizovana, pristala sam. Sada bih mogla da pričam o tekstu i greškama koje su se potkrale, ali to nije osnovni utisak koji je članak ostavio na mene.

Možda postoje ljudi koji ne misle da slika govori više od reči, ali sebe ne svrstavam među njih. Na dan kada je izašao novi broj časopisa, poranila sam da ga kupim. Želela sam da prva vidim kako članak izgleda. Naravno, najpre sam uočila slike.

Fotografija starije gospođe u kolicima mi je odmah privukla pažnju. Kolica su ispred stepenica, žena ima oboren pogled i deluje zabrinuto, možda i više od toga, beznadežno. Zatim mi pogled pada na fotografiju žene koja prosi (slika je deo fotografije ispod) - pretpostavljam da ne moram da kažem da joj je lice ozbiljno. Osmeh mi mami fotografija psa vodiča, ali ne vidim kome pomaže. Sledi zaista lepa fotografija, dva muškarca sa detetom. Svi se smeju i izgledaju srećno i veselo. Prosto poželite da im se pridružite. I na kraju, fotografija dve devojke. Vidimo im samo leđa, zagrljene su i gledaju u daljinu. Čine mi se zagledane u budućnost.

Kada sam videla fotografije, zapitala sam se da li ljudi misle da bih bila srećnija i veselija da sam u stanju da hodam. I da li moje seksualno opredeljenje može da utiče na to kako će marginalna grupa u koju sam svrstana da bude predstavljena na fotografijama. Da li bi osoba sa invaliditetom koja je član LGBT zajednice bila predstavljena fotografijom na kojoj ljudi izgledaju srećno? A možda samo nisam izvela dobre zaključke.

Atačmenti



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

anfieldroad anfieldroad 14:47 25.03.2014

...


Uglavnom ljudi zaboravljaju da su svi ljudi realno ili potencijalno pripadnici manjinskih ili marginalnih grupa. Svi smo takodje ili realno ili potencijalno hendikepirani.
Sto se tice fotki, zena u kolicima je pred stepenicama realno bespomocna. Da li se raduje zbog toga ? Ne, naravno. Gej roditelji su prikazani kao srecan par sa cerkom. Pred njima je zivot pun problema sa okolinom, pun nerazumevanja i provokacija. Ako dobro razumem pitanje iz vaseg texta trebalo bi da i oni budu na slici zabrinuti. Romi bi morali biti uslikani musavi ili sa nogama koje vire iz kontejnera, a dve zagrljene devojke bi imale da gledaju u razjarenu masu sa vilama i zapaljenim bakljama koja jurisa da ih spali na lomaci.
Mislim da slike koje ste prikazali nemaju skrivenu nameru da uvrede ili ponize hendikepirane. Verujem da su slike odabrane manje vise slucajno, na prvu loptu.
Ono jedino sto je ovde zaista vazno jeste svest svih nas o razlicitostima izmedju individua, a da te razlicitosti nemaju prefiks pozitivnog ili negativnog. Solidarnost i razumevanje je retka, ali neophodna ljudska osobina.
Zato meni ne smeta sto zena u kolicima pred stepenicama deluje tako bespomocno. Smeta mi sto pored stepenista ne postoji rampa koju bi ona mogla da iskoristi da joj bude bar malo lakse.
verauskokovic verauskokovic 15:20 25.03.2014

Re: ...

Da, verujem se da su slike izabrane potpuno slučajno i da zadnja namera nije postojala. Ovde samo govorim o utisku koji ostavljaju.

Pošto niko ne bira da bude osoba sa invaliditetom, to se jednostavno dešva, nekako mislim da ovakve slike doprinose tome da se invaliditet smatra smakom sveta i prestankom života. Zašto je teško pronaći osobu koja za kretanje koristi invalidska kolica a koja je vesela, koja i dalje izgleda kao da ima život pred sobom?

Kada govorimo o Romima, mislim da ovakve slike na kojima su prikazani kako prose baš doprinose diskriminaciji. Ako je ideja teksta bila da se ukaže na probleme s kojima se suočavaju marginalne grupe, u tom slučaju mislim da su i dva momka i dve devojke mogli da budu prikazani zabrinuto. Pa i oni imaju probleme, zar ne?

Ako me pitate kakve slike bih volela da vidim to su neke afirmišuće fotografije. Možda nekog Roma koji radi, ili momka u kolicima koji se bavi sportom ill... U svakom slučaju ne bih menjala pozitivne slike.
psl_srbija psl_srbija 12:40 26.03.2014

Re: ...

Da, verujem se da su slike izabrane potpuno slučajno i da zadnja namera nije postojala.

Slike su savršene, ne da nisu izabrane slučajno, nego su savršeno izabrane. Prva slika prikazuje bespomoćnost osobe u kolicima pred stepenicama, jer joj društvo nije dalo rešenje i nije joj napravilo stazu da sidje kolicima. Slika prosjakinje pokazuje takođe bespomoćnost, jer nije socijalnom pomoći zaštićena od strane države pa mora da prosi i plus joj je čaša prazna. Slika dva gej oca sa detetom pokazuje sreću, jer društvo ne daje dvojici homoseksualaca da imaju brak a ni da usvoje dete, a slika pokazuje da i porodice istopolnih supružnika mogu biti sa decom i da su svi srećni uključujući i to dete. Slika dve zagrljene devojke pokazuje pitanje šta ih u budućnosti čeka i da li će moći da uživaju u svojoj ljubavi nesputane od društva. Slika psa pokazuje kako se on trudi i bori za svog slepog vlasnika, a ostavlja pitanje zašto onda ljudi ne pomažu slepima kada im i životinje pomažu? Savršen izbor fotografija u cilju osvešćenja ljudi da sprečimo diskriminaciju i pomažemo ugroženim i diskriminisanim grupama.
verauskokovic verauskokovic 13:36 26.03.2014

Re: ...

psl_srbija
Da, verujem se da su slike izabrane potpuno slučajno i da zadnja namera nije postojala.Slike su savršene, ne da nisu izabrane slučajno, nego su savršeno izabrane.


Ti si ih birao? Pričamo samo o različitim pristupima, kao kod vaspitavanja dece, možemo da ih učimo kažnjavanjem i pokazivanjem negativnih primera a možemo i pozitivnim primerima. Stvar je izbora. Mislim da bi bila mnogo korisnija slika romskog deteta u školi...... No kao što rekoh, to je stvar afiniteta.

I dalje mislim da izbor slika nije adekvatan.
psl_srbija psl_srbija 13:47 26.03.2014

Re: ...

Pa nisu svi primeri negativni. Slika sa gejevima i detetom je pozitivan primer!
verauskokovic verauskokovic 13:55 26.03.2014

Re: ...

psl_srbija
Pa nisu svi primeri negativni. Slika sa gejevima i detetom je pozitivan primer!



A zašto ostali nisu pozitivni?
Jaril Jaril 22:30 26.03.2014

Re: ...


A zašto ostali nisu pozitivni?

Ja такође верујем да је ефективније да су дати позитивни примери. Можда насмејана особа која се помоћу рампе пење уз степенице.
verauskokovic verauskokovic 09:14 27.03.2014

Re: ...

Jaril
A zašto ostali nisu pozitivni?Ja такође верујем да је ефективније да су дати позитивни примери. Можда насмејана особа која се помоћу рампе пење уз степенице.



Tako i ja mislim!
larisa_bg larisa_bg 15:12 25.03.2014

Stereotipi

Ljudi su, kao što znamo i ti i ja i svi ostali koji žele da misle, prepuni stereotipa. I kad već govorim stereotipno o stereotipima - ljudi su prepuni i predrasuda. Pametan čovek će to da shvatiti, poći će od te pretpostavke, jer ona je naprosto jedno nužno zlo. Ova tvoja priča o fotografijama koje govore sasvim zasebnu priču od teksta, ma kakav da je tekst, govori zapravo o predrasudama onog ko je grafički uređivao stranicu. Možda ta osoba nije mnogo ni mislila, možda je poređala fotografije onako na prvu loptu, bukvalno iz sterotipa.

Pada mi sad na pamet razgovor koji sam imala jednom prilikom sa devojkom koja je u kolicima. Ljuto i žestoko je napadala homoseksualce. Istovremeno je smatrala da je kao osoba u kolicima veoma diskriminisana i da joj je život komplikovan po mnogo osnova. Ja verujem da jeste, živim u Beogradu i znam koliko su u njemu invalidi nevidljivi, a to govori da su zatvoreni u kuće, a ne da ih nema. Ali ona nikako nije kapirala da njena čvrsta volja da diskriminiše homoseksualce i te kako ima veze sa time na koji način je ona tretirana u društvu. Tvrdila je da to nije isto. Da je njoj sudbina nešto nepravedno zakinula, da je od boga kažnjena, a da homoseksualci nešto rade od besa i ko zna čega...

Ispričala sam ovo samo kao primer da su nesporazumi te vrste mogući na svakoj relaciji. Mene iznenadi kad nije tako, iznenadi me kad su ljudi pažljivi, obzirni, samokritični, kad uspevaju da se stave "u tuđe cipele", kad razmišljaju makar malo iz tuđe pozicije, a ne samo iz svoje... Veruj mi, to me uvek zaprepasti jer uglavnom su svi ograničeni na ono što su jednom naučili, usvojili i ne pada im na pamet da proširuju svoje vidike.
verauskokovic verauskokovic 15:27 25.03.2014

Re: Stereotipi

Svi imamo najrazličitije predrasude i nije uvek lako da prihvatimo različitost, još više smo u ljušturi kada nas nešto plaši.

Čini mi se da smo skloni da kod prikazivanaj stvari koje nisu svakodnevni ističemo samo probleme, bez rešenja. I da stvari koje nisu prijatne predstavljamo još strašnije nego što jesu. Zbog toga imam komentar na izbor fotografija.
gavrilo gavrilo 15:22 25.03.2014

Razmisljanje,

Ljudi vole da sazaljevaju druge ljude.
Pa tako ta baka u kolicima prvo izazove sazaljenje jer je nepokretna, kao i onaj sto prosi i LGBT osoba.

Nekako svakodnevni problemi tih ljudi idu u drugi plan.
Baki treba pomoc oko stepenica, onom sto prosi treba dinar za hranu, LGBT osobi trebaju odredjena prava.
Nikome od njih ne treba sazaljenje vec konkretna pomoc u svakodnevnom zivotu.Mozemo li mi tu sta uraditi, zelimo li?
Prestanimo zaliti nekoga sto ja gladan vec dajmo mu hranu da bude sit.

Okruzen sam osobama sa invaliditetom, radim sa njima i nekako nemam taj osecaj da zalim nekoga od njih.Nekako mi je bitno da budem praktican sa njima(mozda glupo zvuci).
Trudim se da im doprinesem u kvalitetu zivota koji oni takodje mogu imati kao i osobe koje nemaju nikakav hendikep.
Ja sam podosta toga naucio od osoba sa invaliditetom i beskrajno sam im zahvalan na tome
verauskokovic verauskokovic 15:30 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

Da, bez sažaljenja. I pre svega je lepo imati na umu da se radi o ljudima, o osobama. A sva ta svrstavanja u nekakve grupe nisu baš korisna....
anfieldroad anfieldroad 15:44 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

Da, bez sažaljenja. I pre svega je lepo imati na umu da se radi o ljudima, o osobama. A sva ta svrstavanja u nekakve grupe nisu baš korisna....


Eto,vi i prethodni komentatori su sve rekli mnogo konkretnije i pametnije od mene. To je to.
gavrilo gavrilo 15:47 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

verauskokovic
Da, bez sažaljenja. I pre svega je lepo imati na umu da se radi o ljudima, o osobama. A sva ta svrstavanja u nekakve grupe nisu baš korisna....


Evo jedan licni primer

Ja sam gej i nedavno se zavrsio moj proces autovanja celoj familiji i drustvu.
I onda je krenulo od par njih ovo "Zelim ti da budes srecan" "To je tvoj izbor, zelim ti da budes srecan" i "Zelim ti da budes srecan".

I ja pitam jedno od njih, sta to znaci.Jel sam ja time sto sam gej predodredjen da budem nesrecan pa mi je potrebno da palim svecu za srecu?

Hocu da kazem da zapravo oni ne vide moje stvarne probleme.Ja mogu imati i porodicu i decu ako zelim to, a zelim ali sam jako daleko od toga jer bi takva porodica bila lincovana od strane bas tih istih koji mi zele srecu.
Tj. sazaljevaju me.
Eto jedna moja sestra je glasala za homofobicnu stranku a zeli mi srecu.

Savet, cim neko krene da vas sazaljeva bezite od njega, taj vam pomoci nece sigurno, moze vam cak i odmoci.

verauskokovic verauskokovic 15:51 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

Jel da kažem srećno?
larisa_bg larisa_bg 15:56 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

gavrilo

Ja sam gej i nedavno se zavrsio moj proces autovanja celoj familiji i drustvu.


je l' možemo smatrati da si se sa autovao i na blogu?
gavrilo gavrilo 16:51 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

larisa_bg
gavrilo

Ja sam gej i nedavno se zavrsio moj proces autovanja celoj familiji i drustvu.


je l' možemo smatrati da si se sa autovao i na blogu?


autovao sam se jos u svojim prvim komentarima muvajuci onog str8 zemljanina(nik)

da sam str8 verovatno bih tebe muvao po blogovima
larisa_bg larisa_bg 17:11 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

gavrilo

da sam str8 verovatno bih tebe muvao po blogovima



ništa te ne sprečava
evo i Jaril je gej pa se muvamo sve u 16
gavrilo gavrilo 17:45 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

larisa_bg
gavrilo

da sam str8 verovatno bih tebe muvao po blogovima



ništa te ne sprečava
evo i Jaril je gej pa se muvamo sve u 16


Jaril je gej?

od sutra krecem da vezbam!
larisa_bg larisa_bg 18:31 25.03.2014

Re: Razmisljanje,

gavrilo
larisa_bg
gavrilo

da sam str8 verovatno bih tebe muvao po blogovima



ništa te ne sprečava
evo i Jaril je gej pa se muvamo sve u 16


Jaril je gej?

od sutra krecem da vezbam!


ti si se toliko uneo u tu političku kampanju da ti promiču stvari od životnog značaja
ne valja ti to sinko
Jaril Jaril 22:30 26.03.2014

Re: Razmisljanje,

ne valja ti to sinko

Ај што не ваља њему, него што не ваља ни мени.
larisa_bg larisa_bg 09:26 27.03.2014

Re: Razmisljanje,

Jaril
ne valja ti to sinko

Ај што не ваља њему, него што не ваља ни мени.


dobro smo mu rekli
mikele9 mikele9 16:56 25.03.2014

Ljudi

Živele razlike


verauskokovic verauskokovic 20:55 25.03.2014

Re: Ljudi

Da baš tako, živele razlike!!!!
arianna arianna 21:24 25.03.2014

Re: Ljudi

A možda samo nisam izvela dobre zaključke.


Mislim da ljudi koji rade vizuelni deo ovakvih kampanje, vrlo često, ne iz zle namere, već najverovatnije, zbog neznanja, manjka informacija ili nedovoljnog iskustva, pogreše.

>>Imali smo primer postera, koji je po osnovnoj ideji trebao da promoviše posvećenost inkluziji, a realno, po mnogima, je prikazao samo subjektivni diskriminatorski odnos autora. Pisano je svojevremeno o tome i ovde na blogu.

Dobro je da skrećeš pažnju javnosti, ovim tekstom

-------

verauskokovic verauskokovic 21:36 25.03.2014

Re: Ljudi

Zaista znam da nema loše namere, svi smo podložni stereotipima, pa stvari gledamo na način na koji smo navikli ili kako su nam oduvek predstavljane.
arianna arianna 21:58 25.03.2014

Re: Ljudi

Zaista znam da nema loše namere, svi smo podložni stereotipima, pa stvari gledamo na način na koji smo navikli ili kako su nam oduvek predstavljane.


U nekim humanijim društvima od našeg, intezivno se radi na rušenju stereotipa i predrasuda. To je težak, mukotrpan i često, mnogima nerezumljiv i neopipljiv posao.



Edit. čestitam VIP
nikvet pn nikvet pn 09:24 26.03.2014

Re: Ljudi

čestitam VIP


+ 1
verauskokovic verauskokovic 09:42 26.03.2014

Re: Ljudi

nikvet pn
čestitam VIP + 1


Hvala!!!
Jaril Jaril 22:31 26.03.2014

Re: Ljudi

čestitam VIP

Честитке!
margos margos 09:47 26.03.2014

Kad smo kod predrasuda

i stereotipa, često se hvalim jednom svojom velikom greškom. Sa dve koleginice sam htela da radim sa mladima koji su se okupljali na stepeništu Narodnog muzeja tzv ulični omladinski rad. Kao pripremu, napravile smo teze, anketni list i uputile se jedno veče kod njih - svi u crnom, devojke u dugim suknjama - naravno crnim, crna šminka, crn lak na noktima...
Pošle smo s predpostavkom da ta grupacija ne voli mnogo škole, da su iz disfunkcionalnih porodica, da konzumiraju opijate i - sve je to palo u vodu.

Prva stvar koja nas je zblanula kad smo se im se priključile i predstavile je bilo da je ta šminka perfektna - drugačija, ali savršena. Od njih 30 samo jedan momak je napustio školu jer je bilo problema u porodici, i on je jedini koji je češće konzumirao marihuanu. Ostali: 8 nikad probalo, 12 probalo, 9 konzumirali nekoliko puta (2 do 5).
Uglavnom su dobri đaci, imaju razna interesovanja i posećuju različite vannastavne aktivnosti - škole jezika, plesa, glume, a neki imaju svoje muzičke grupe.

Nikada se sebi nism toliko smejala i bila srećna što mi je neki plan propao - toliko su jak utisak na nas ostavili i pokazali nam koliko smo puni predrasuda, mi, koji na tome radimo, i postalo mi jasno da mnogoooo posla tu ima.

verauskokovic verauskokovic 10:01 26.03.2014

Re: Kad smo kod predrasuda

Od detinjtva nas uče kako da tumačimo i razumemo svet oko nas. Na kraju nesvesno donosimo zaključke na osnovu nekih prethodnih iskustava (bilo naših ili tudjih) i znanja. I ja baš volim taj osećaj kad mi se otvore oči, kad progledam.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana