Društvo| Jubileji| Ljubav| Ljudska prava

BAHTALO TUMARO ROMANO DIVE ROMALEN

expolicajac RSS / 08.04.2014. u 11:26
Srećan vam svetski dan Roma
 
 
Poreklo i postojbina Roma vekovima su bili obavijeni velom tajni. Tek na osnovu lingvističkih nalaza danas se tvrdi da su Romi poreklom iz Indije. Iz kog dela Indije potiču Romi i o vremenu početka migracije mogu se naći različita mišljenja u literaturi. Prema Klebertu (J.K.Klebert, 1967) Romi potiču iz Pendžapa, dok Tatomir Vukanović (1983) beleži da im je postojbina prednja Indija, iz pokrajine Kabula, iz kastre Sudra. 


Tačno vreme prvih seoba iz Indije teško je utvrditi. Po Beberskom (S.Beberski 1975) velike seobe Roma desile su se u vremenu od V-XII veka, dok Klebert vreme velikih migracija smešta u period od X-XIV veka, kada su zapravo započeta tri velika migraciona talasa, odnosno tri pravca kretanja. 

- Prvi migracioni talas išao je prema Egiptu.
- Drugi na sever i na zapad. 
- Treći preko Egejskog mora i ostrva u južne delove Grčke. 

Kretanje prema Balkanskom poluostrvu pada u vreme najezde Turaka na Balkan, a činjenica da su Turci zadržali na Balkanu pet vekova leži razlog što su se Romi na ovom prostoru zadržali najduže i u najvećem broju. Međutim, balkanske zemlje nisu bile krajnja tačka u Evropi gde su se romska kretanja zaustavila. Naime, još u XV veku njihovo prisustvo zabeleženo je u Transilvaniji, Saskoj, Francuskoj i Danskoj, a u prvim decenijama XVI veka i u Poljskoj, Rusiji i Švedskoj. Danas Roma ima na svim kontinentima i u većini država na svetu. 

Romska populacija nije homogena. Prema veroispovesti Rade Uklih (1955) Rome deli na dve grupe: Vlaški i Turski ili nevlaški Romi. Tihomir Đorđević (1932) Rome u Srbiji podelio je u četiri grupe i to prema pravcima kretanja, odnosno dolaska na Balkan: 

Turski Romi 
Beli Romi 
Vlaški Romi 
• Kneževski Romi (Lingurari, Rudari, Lejaši, Mečkari) 
• Robovi 
Mađarski Romi 

Pored navedenih podela u literaturi se mogu naći i druge grupe: Banjaši, Buragije, Kaldaraši, Karavlasi, Lovari, Srpski Romi, Tamari, Verekaši, Gurbeti, Zavarači, Gabelji, Kopilja, Runđara, Krnađara i Koloperija. 

Najveći broj naziva koje imaju različite grupe Roma, najčešće su vezane za njihova zanimanja. U prošlosti, a i danas, može se čuti da Rome nazivaju Ciganima, što je za njih uvredljivo i zato se ne može naći u romskom jeziku.

Pravilan naziv za Rome 

Prvo imenovanje Roma zabeleženo je 1100. godine kao Atsincana po osnovi Grčke reči Athigganien, što znači "ne dirati" koja je transformisana u Atsinganein, da bi dobila defitivno ime CIGANIN. Ovom imenu se brzo gubi trag i zamenjuje ga naziv "Egipćanin", ime koje je vezano za Rome koji su u Evropu došli iz Egipta. U Velikoj Britaniji oni dobijaju ime Gipsi, u Francuskoj Gitan, u Španiji Gatanos. 

Danas, gotovo u celom svetu upotrbljava se naziv Rom. Ovim imenom Romi su sebe nazivali još u srednjem veku u Vizantijiskim zemljama, a njihov jezik je prema tom imenu nazivan Romani. Ovo ime potiče od pojma Vinzatija: Romanoi, odnosno Romania-žitelj Romanije, koji govori romski jezik. Međutim, lingvističko tumačenje ovog pojma pretpostavlja da je ovaj etnikon nastao od reči Roaman (Shib), što je jednako terminu "ciganski jezik", dok termin Rom znači čovek-ljudi, koji govore ciganski, romski.

Romska kultura 

Specifični elementi romske kulture su jezik, muzika, religija i mitovi. 

Romski jezik je jedina "knjiga" koju su Romi poneli iz Indije.Romski jezik i njegovi dijalekti srodni su jeziku plemena Dardi i Kafistranu, kao i jeziku plemena Hidukušu u Indiji. Po svojoj osnovi, on predstavlja varijantu Pali jezika, koji je razvijena forma Sanskrita. 

Jezik kojim se služe Romi u Srbiji ima dva roda: muški i ženski, a od brojeva-jedninu i množinu, sa pojednostavljenom deklinacijom, sa osam padeža i proste i složene adverbe za negiranje. Tri glavna dijalekta: lejaški, arlijski i tamarski. 

Muzika kod Roma je raznovrsna i veoma komplikovana, kako po svom poreklu, tako i po svojim funkcijama u društvu balkanskih naroda uopšte, a posebno u romskim etničkim skupinama. Najstariji pomen o muzici kod Roma u jugoslovenskim zemljama potiče iz polovine XV veka. 

Prema jednoj legendi muzika kod Roma postala je ovako: 

"Jednom stvori Bog na leđima Svetog Petra ćemane. Neznajući da ima ćemane na leđima, Sveti Petar uđe u jednu kafanu u koju je bilo mnogo veselih ljudi, koji kada videše Svetog Petra sa ćemanetom na leđima povikaše: "Sviraj, Sviraj!" 

Od njihove galame i vike Sveti Petar se uplaši i poče da beži. Na vratima mu pade ćemane s leđa, on ga uze i otide pravo Bogu, pa ga upita: 

-"Šta je ovo, Bože?" 

-> Pa to sam ti stavio ćemane, da sviraš ljudima kada su veseli, da se zabave, da se nebi potukli<-odgovori mu Bog. 

->Pa kada je tako, onda neka bude više svirača< reče Sveti Petar. 

->Pa ko će da svira ? <- upita Bog. 

->Neka budu Romi svirači<-odgovori Sveti Petar->Neka zabavljaju ljude da se u piću i veselju ne pokrve<. 
 
->Neka bude tako<- odgovori Bog. 

Pa tako i ostade. " 
Muzika kod Roma u Srbiji javlja se pre svega kao zanatski proizvod. Stoga su svoju muziku podešavali prema potrebam i ukusu okoline, što dokazuje činjenice da Romi sviraju melodije, pre svega one zemlje u kojoj žive. U Srbiji postoje četiri glavne grupe muzičke kulture: 

Istočnjačka ( iz Turske ) 
Srednjeevropska ( iz Mađarske ) 
Starobalkanska ( iz Rumunije, Grčke, Albanije ) 
4. Ciganska ( izvorna ) 

Tradicija Roma je da se muzika neguje, da se veština sviranja instrumenata prenosi s kolena na koleno i da je ova veština postala jedna od najvažnijih prepoznatljivih znakova romskog etnikona.

Religija 

Romi pre dolaska u Evropu, iz Indije krenuli kao pagani i u nauci je više puta isticano da Romi nemaju >sopstvene vere<, koju su poneli iz sopstvene postojbine, kojom bi se među drugim narodima razlikovali. Romi se brzo prilogađavaju religiji naroda one zemlje u kojoj žive, što znači da Rom nezna za odanost religiji. U hrišćanskim zemljama oni se krste, a među muslimanima klanjaju. Jedna srpska narodna poslovica prikazuje labilnost vere u Roma: 

>Kakve si vere, more ?- pitali Ciganina. 

On odgovori: 

>Kakve hoćeš, gospodaru!<. 

Kod Roma u Srbiji postoji poznata uzrečica: 

> U svetu postoji sedamdeset i sedam vera i po vere. Cigani su ono pola vere<. 

Međutim, Romi ne čine to radi odricanja od pripadujuće vere, već iz razloga što im njihova ekonomsko stanje ne omogućava strikno izvršenje određenih verskih normi i ritualnih obreda. Oni svoju glavnu veru, koja je mešavina Islama i Hrišćanstva na bazi paganstva, održavaju kalemeći na nju izvesne verske norme drugih konfesija. Sve te elemente oni čvrsto čuvaju i neguju u svojoj veri. 

Kod Roma postoje brojni običaji: 

• običaj o rođenju deteta 

• svadbeni običaj 

• rođendan 

• imendan 

• posmrtni običaj 

• pobratinstvo i posestrimstvo 

• krsna slava ( Đurđevdan, Petrovdan, Velika Gospojina, Sveta Petka-Paraskeva, sveti Arhangel Mihail, Sveti Nikola) 

- Ramazan i Bajram 

• godišnji praznici ( Badnji dan, Božić, Vasuljica, ispraćaj zime o Svetom Atanasu-31. Januar, Marta, Poklade uskršnjeg posta, Todorova subota, Tetka Bibija, Lazareva subota, Veliki petak, Uskrs, Dodole). 

Vidno mesto kod Roma zauzimaju mađija, rituali, bajanje, vračanje, gatanje, verovanje u snove, verovanje u nadprirodna bića (vile, veštice, zmajeve, karakondžule, vampire). 

U narodnoj medicini su poznati vidari, hirurzi, vrači i žreci, a takođe i veterinari (đambasi). 

Romsku narodnu usmenu književnost 

čine: pripovetke, bajke, mitovi, legende, 

priče i basne, pesme (lirske, dečije.), 

zagonetke, poslovice, tužbalice, ora i igre. 

Prema procenama, ukupan broj Roma u svetu kre će se od 8-14 miliona, a u Jugoslaviji negde između 500-800 hiljada Roma. Problem oko tačnih podataka je u asimilaciji, mimikriji, mešovotim brakovima... 

U Srbiji Romi su jedna od najmlađih populacija. Najbrojnija je starosna grupa do 14 godina ( oko 41% ) 

koja sa grupom mladih od 15-24 godina 

( 21% ) čini ukupno 62% romske populacije. Samo 4% Roma pripada starosnoj grupi preko 60 godina. 


Komentari (89)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:10 08.04.2014

Cigani ili Romi?

Pitali Cigu: „Kakva je razlika između Roma i Cigana?”
„Ima razlike - Romi su Cigani budže, a mi ostali smo samo Cigani”, objasni im Ciga.

PS: Do sada neprevaziđeno:



Beli Bora je bio Ciganin a ne Rom, rekao bih.
margos margos 14:32 08.04.2014

Re: Cigani ili Romi?

Moja omiljena:




PS Bio je Ciga rom tj. čovek Ciganin!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:15 08.04.2014

Re: Cigani ili Romi?

margos
Bio je Ciga rom tj. čovek Ciganin!

Svi su Cigani ljudi, dakle romi, kao što su i Srbi ljudi, ali su i Srbi. U tome je poenta.
margos margos 15:19 08.04.2014

Re: Cigani ili Romi?

Pa toj ti i ja kažem
trala.la trala.la 22:03 08.04.2014

Re: Cigani ili Romi?

Vojislav Stojković
margos
Bio je Ciga rom tj. čovek Ciganin!

Svi su Cigani ljudi, dakle romi, kao što su i Srbi ljudi, ali su i Srbi. U tome je poenta.


"Budimo ljudi iako smo Srbi" (C) Pavle
angie01 angie01 12:20 08.04.2014

Aven mande bezexa, (zao mi je)

jer kham (sunce) i cunuto (mesec) na istom ceri, (nebo) vladaju, a moje kher (kuce) nema fijedje (gdegod) i tasavav ma (gusim se) dok gurudineh (krisom) kamam (volim).
Av, devla! (dodji, boze),ake, (evo), tnavo vas (dajem ruku) kao kastuno (krst).



rade.radumilo rade.radumilo 12:41 08.04.2014

Jedan članak

u National Geographic Serbia bavio se Romima "ispod" Gazele, pre nego je naselje raseljeno za potrebe rekonstrukcije mosta.
Interesantan podatak je bio da, iako većina nije imala lične karte, svi su imali zdravstvene knjižice. Narodni lekovi i melemi se koriste isključivo za lakše povrede i prehlade, a za sve ostalo idu u domove zdravlja i bolnice.
dr.wagner dr.wagner 13:05 08.04.2014

Naši :)

...dan

-Krajem devedesetih moj tadašnji suradnik kupio novog Audija ... i nakon par mjeseci
mu ga ukralo u noći iz garaže ...
-Nije prošlo dugo , nazove ga neki tip , predstavi se da je iz Beograda ... neka
agencija ili sl. , i da je njegov auto pronađen u Republici Srpskoj , pa ako ga želi
nazad ... eto ljudi smo , sve se može riješiti ...

-E sada , treba u Beograd odnijeti 3000 DM , uzeti neke "papire" , pa sa njima
otići u RS u policijsku stanicu u tom mjestu i tamo predati (Predatoru ) te papire
i 2000 DM ... i uzeti auto i nazad u RH ...

-Dogovori M sve sa osiguranjem (isplatili su mu kasko nakon krađe) , ali tko će u Bosnu
, a još gore u Srbiju ...
... ja koji sam bio u ZNG-u otpadam (sigurno sam na listi ratnih zločinaca ) , a
M nije avanturističkog duha (on je pravnik )

-I nađemo mi gospodina R .... on je "romo-katolik" , uzme lovu .... nakon dva dana
evo ga sa Audijem ... mi ga radoznalo počnemo ispitivati kako je bilo , je li sve
prošlo OK i je li bilo kakvih problema ... a on će romskim naglaskom:

-"Ma moraš samo imati sitnih maraka po 10 i 20 za miliciju ,ako te zaustave ... sve
drugo je OK ... i vi ne bi imali problema ... pa tamo su isto NAŠI ..." ...

-Jasno , čestitke za praznik !

Wagner

predatortz predatortz 19:21 08.04.2014

Re: Naši :)


-E sada , treba u Beograd odnijeti 3000 DM , uzeti neke "papire" , pa sa njima
otići u RS u policijsku stanicu u tom mjestu i tamo predati (Predatoru ) te papire
i 2000 DM ... i uzeti auto i nazad u RH ...


Dok je ovaca, biće i šišanja.
mlekac mlekac 13:37 08.04.2014

Najupečatljivija

iz "Garavog sokaka"

MOLITVA


Poslušaj me, Bože, veliki gospodine,
ako me jos nekad budeš pravio,
molim ti se, udesi mi da ne budem
ni milicajac,
ni car
ni Ciganin.


Pretvori me u jedno veliko drvo.
Sto godina tako da rastem
i da me onda poseku.


Načve od mene da naprave.


Sto godina u meni testo da mese.
Od leba sav da se raspadnem.



gavrilo gavrilo 14:35 08.04.2014

Srecan praznik

Nemam pojma,
Meni se cini kako vreme odmice da su Romi sve vise diskriminisani u drustvu.
Valjda zato sto nekako sve oko njih se ubrzano razvija a oni su i dalje na margini drustvenih dogadjanja.
Ne samo da smo ih tu ostavili vec kao da im ne damo dalje.
Ponekad dospe u javnost neki slucaj.
Branilo im se da udju u neki nocni klub, pogotovo u Beogradu.
Eto nedavno je bio onaj slucaj sa Mekom u Novom Sadu gde obezbedjenje nije dozvolilo prolaznici da uvede par romske dece u Mek da im kupi hranu, vec da cekaju napolju.

A evo i neki dan ovo sa bankom u Nisu gde je jasno da je radnica cistoce zamoljena da napusti banku zbog svoje boje koze a ne zbog boje radne odece jer u banku ulaze i svestena lica, policajci, majstori i raznorazni profili ljudi u radnickoj uniformi.
gavrilo gavrilo 14:36 08.04.2014

Re: Srecan praznik

ne mogu da obrisem ovaj post, umesto da izmenim prethodni ja citirao sam sebe
rade.radumilo rade.radumilo 08:19 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Eto nedavno je bio onaj slucaj sa Mekom u Novom Sadu gde obezbedjenje nije dozvolilo prolaznici da uvede par romske dece u Mek da im kupi hranu, vec da cekaju napolju.

A evo i neki dan ovo sa bankom u Nisu gde je jasno da je radnica cistoce zamoljena da napusti banku zbog svoje boje koze a ne zbog boje radne odece


Sećam se onih protesta na NBG, povodom informacije da će Romi iz nehigijenskih naselja biti preseljeni u "blokove". Za neke ljude sam znao da će učestvovati na tim protestima i potpisivati peticije protiv njihovog preseljenja, jer su mi poznati njihovi stavovi ali su me neki neprijatno iznenadili.
Takođe, preko osamdeset procenata ljudi sa kojima sam razgovarao (iz svih socijalnih sredina i svih nivoa obrazovanja) su imali stav tipa:
"Pa nije uredu tako se ponašati prema njima, ali sa druge strane...".
predatortz predatortz 08:47 09.04.2014

Re: Srecan praznik


Sećam se onih protesta na NBG, povodom informacije da će Romi iz nehigijenskih naselja biti preseljeni u "blokove"


U interesu braće Cigana je bilo da ih presele gde je najviši stepen tolereancije prema njihovoj zajednici, navikama i načinu života. Krug dvojke je idealan za njihovo zbrinjavanje. Tamo žive toleranti kosmopoliti koji bi ih oberučke prigrlili.

Stoga, kada se bude radilo na dislociranju onih kod Belvila, predlažem da ih tamo pošalju, umesto da ih šalju po obodima grada u kojima žive zadrte seljačine koje nisu voljne da njihova naselja budu zatrpana tonama 'sekundarnih sirovina' , koji ne uživaju u divnoj i preglasnoj ciganskoj muzici. Naš glavni grad bi od toga imao velike koristi, jer bi EU bila opčinjena našim stepenom tolerancije. Cigani bi, takođe, imali koristi jer bi im znatno pojeftinio transport do radnih mesta. Jedino bi ovi balvani sa oboda grada ostali uskraćeni za lepotu suživota, ali ko ih jebe kad nisu spremni da se prilagođavaju drevnoj kulturi i tradiciji.
angie01 angie01 08:52 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Krug dvojke je idealan za njihovo zbrinjavanje. Tamo žive toleranti kosmopoliti koji bi ih oberučke prigrlili.


losa ti ironija-krug dvojke je vec okupiran, zauzet od kosmopolita druge vrste, ovih sto su branili, pa ulozili odbranjeno.
predatortz predatortz 08:56 09.04.2014

Re: Srecan praznik

angie01
Krug dvojke je idealan za njihovo zbrinjavanje. Tamo žive toleranti kosmopoliti koji bi ih oberučke prigrlili.


losa ti ironija-krug dvojke je vec okupiran, zauzet od kosmopolita druge vrste, ovih sto su branili, pa ulozili odbranjeno.


Što ironija? Pa ja to ozbiljno mislim. Ne misliš valjda da su Cigani samo za periferiju, osuđeni da žive među onim koji ih ne prihvataju?
Krug dvojke je davno okupiran. I oni koji se danas smatraju autentičnim 'dvojkašima', odnosno većina njih, su tamo dospeli jer su im tate unovčile 'oslobađanje'. Za razliku od prvih, ovi drugi su makar kupili stanove.
angie01 angie01 09:04 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Za razliku od prvih, ovi drugi su makar kupili stanove.


pojma nemas-autenticnim dvojkasima je konfiskovana imovina, useljavani su im oslobodioci, a oni gurani u ostave.

....od kog novca su kupili, ovi sto ih ti spominjes, od oslobodjenog?
predatortz predatortz 09:15 09.04.2014

Re: Srecan praznik

pojma nemas-autenticnim dvojkasima je konfiskovana imovina, useljavani su im oslobodioci, a oni gurani u ostave.


Imam, ali ti ne čitaš pažljivo. Baš to sam i napisao.

...od kog novca su kupili, ovi sto ih ti spominjes, od oslobodjenog?


Kako ko. Ima dosta profitera u toj priči, ne sporim. Ali ima i onih koji su došli sa nekom zarađenom imovinom, ili imovinom koju su prodali nakon rata. Evo ti lični primer:
Kada smo prodavali stan u Tuzli, cena je bila 950 DM po kvadratnom metru. Na Novom beogradu se, u tom momentu, mogao kupiti solidan stan po ceni od 800 DM. po kvadratu. Ko se malo nategao, mogao je stan od 80 kvadrata pretvoriti za stan od 60 u centru. dakle, draga moja tolerantna blogokoleginice - nisu svi koji su došli lopovi.
angie01 angie01 09:19 09.04.2014

Re: Srecan praznik

950 DM

800 DM


e, kada je ovaj odnos bio Tuzla, NBgd? Nikad!

mis'im, nema veze, necemo da nastavimo ovde-moze drugi put.

draga- kako kome, tolerantna, u granicama pristojnog, blogokoleginca svakako:)
predatortz predatortz 09:26 09.04.2014

Re: Srecan praznik


e, kada je ovaj odnos bio Tuzla, NBgd? Nikad!


Dvehiljade i neke. Par meseci pred prelazak na evro. Tuzla je imala višu cenu stanova iz čisto ekonomskih razloga. Naime, pošto je srpskih stanova u gradu bilo srazmerno malo, a puno Muslimana iz ostalih delova BiH je utočište našlo u Tuzli, cena je bila prilično visoka. Moj kolega, koji je u istom periodu prodavao stan u Sarajevu, je prošao dosta lošije. Naime, tamo je broj stanova u vlasništvu Srba bio daleko veći. Upravo tih godina cene stanova i gradnje u Bg su bile najniže. Rekoh, veći stanovi na NBg, sa spratnošću iznad 5., su imali cenu oko 800 dem/m2.
Možeš da veruješ, ili da živiš u zabludi da je Beograd uvek i u svemu superioran nad ostatkom Kosmosa.
angie01 angie01 09:31 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Možeš da veruješ, ili da živiš u zabludi da je Beograd uvek i u svemu superioran nad ostatkom Kosmosa.


ti imas neverovatne predrasude & zablude-ovo, sta god to znacilo, upucujes na pogresnu adresu.
mlekac mlekac 09:36 09.04.2014

Re: Srecan praznik

predatortz
angie01
Krug dvojke je idealan za njihovo zbrinjavanje. Tamo žive toleranti kosmopoliti koji bi ih oberučke prigrlili.


losa ti ironija-krug dvojke je vec okupiran, zauzet od kosmopolita druge vrste, ovih sto su branili, pa ulozili odbranjeno.


Što ironija? Pa ja to ozbiljno mislim. Ne misliš valjda da su Cigani samo za periferiju, osuđeni da žive među onim koji ih ne prihvataju?


Predatorz, pre nego sto sledeci put pokusas da se nasalis ili da budes ironican, raspitaj se malo, vazi?

Cigani zive u okviru "kruga dvojke" jos od pre I sv. rata.

Jeste, tokom raznih "urbanistickih" preuredjenja DorTjola i ostalih starih delova grada delili su sudbinu ostalih cije su kuce rusene da bi se digle neke nove gluposti, ali, veruj mi, jos uvek ih ima na tom podrucju i komsije su kao i sve ostale.

Za pozdrav, mozda najpoznatiji od onih iz "kruga dvojke"

predatortz predatortz 09:42 09.04.2014

Re: Srecan praznik


Predatorz, pre nego sto sledeci put pokusas da se nasalis ili da budes ironican, raspitaj se malo, vazi?

Cigani zive u okviru "kruga dvojke" jos od pre I sv. rata.


I ti ne čitaš sa razumevanjem. Ja nigde nisam tvrdio da ih tamo nema, samo sam rekao da bi ove iz nehigijenskih naselja najpoštenije bilo dislocirati tamo gde će da budu najbolje prihvaćeni. Gde je tu ironija?
mlekac mlekac 09:55 09.04.2014

Re: Srecan praznik

predatortz

Predatorz, pre nego sto sledeci put pokusas da se nasalis ili da budes ironican, raspitaj se malo, vazi?

Cigani zive u okviru "kruga dvojke" jos od pre I sv. rata.


I ti ne čitaš sa razumevanjem. Ja nigde nisam tvrdio da ih tamo nema, samo sam rekao da bi ove iz nehigijenskih naselja najpoštenije bilo dislocirati tamo gde će da budu najbolje prihvaćeni. Gde je tu ironija?


Shvatila sam sta si pokusao da kazes, ali, omanuo si poentu.

Ako cemo pravo, veci problem bi tamo imali sa "starosedeocima" svoje etnicke grupe nego li sa ostalima...

Pa sto mislis da se vec nisu tamo naselili (a sam Bog zna da napustenih ruina jos uvek ima koliko hoces). Zato sto "starosedeoci" cuvaju svoju teritoriju i ne pustaju "dodjose".

Skapirala sam da pokusavas da budes duhovit na racun "intelektualaca" iz kruga Dvojke koji osudjuju "seljake" iz drugih delova grada zbog netorelantnosti, ali, ponovo ti kazem, zestoko si omanuo jer novodoseljeni, uglavnom i ne primecuju ko STVARNO zivi oko njih.

Stari DorTjol ih jos uvek nije prihvatio, oni su u svojim novopodigntim/novokupljenim cardacima i svejedno je da li su tu ili na Marsu.

Dodira sa stvarnoscu nemaju.

Jasno mi je da si na to mislio, samo sam htela da ti ukazem da je, mozda "krug dvojke" ipak pogresno odabran za to poredjenje.

Da si ciljao na Dedinje, naprimer, to bi vec imalo smisla,a ovako...

predatortz predatortz 10:48 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Ako cemo pravo, veci problem bi tamo imali sa "starosedeocima" svoje etnicke grupe nego li sa ostalima...


Tako je bilo i na protestima u Novom Beogradu, pre par godina. Znatan broj Roma je bio među građanima koji su se pobunili protiv doseljavanja pridošlica koje su raseljavali ispod Gazele.

Šta sam ovim mojim komentarima hteo da kažem?
Grad rešava 'romsko pitanje' mičući ih sa atraktivnih lokacija. Raseljava ih u delove grada koji su ionako opterećeni brojnim komunalnim problemima, lošom infrastrukturom, nedostatkom kanalizacije, neredovnim odvozom đubreta... Tome dodaj pridošlice sa ne baš visokim higijenskim navikama, da se ne lažemo, i problem će da eskalira. To je svojevrsni fašizam. Evo i zašto:
Gradski budžet se neravnomerno raspoređuje. Picani se centar, ostali delovi grada su zapostavljeni. Loša putna, vodovodna, elektro mreža... Građani tih naselja, koji participiraju u gradskom budžetu, plaćaju poreze i doprinose, komunalne takse, takse za građevinsko zemljište, s pravom se osećaju kao građani drugog reda. Onda mudre vlasti odluče da građane trećeg reda, a Romi imaju taj status, presele na ove lokacije i loš život građana tih delova grada učine još lošijim.
Mi se možemo praviti tolerantni, ali postoje neke činjenice koje je teško negirati. Kažu da je u Americi šezdesetih padala cena nekretnina u krajevima u koje su se doseljavali crnci iz srednje klase.
U Beogradu danas pada cena nekretninama u koje se doseljavaju Romi iz nehigijenskih naselja. Dakle, građani se rukovode ekonomskim, a ne rasnim načelima. Em ih grad stavlja na zadnje mesto pri raspodeli sredstava, em ih opterećuju pridošlicama da bi rešili problem tajkunima i oslobodili atraktivno zemljište.
rade.radumilo rade.radumilo 11:12 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Gradski budžet se neravnomerno raspoređuje. Picani se centar, ostali delovi grada su zapostavljeni. Loša putna, vodovodna, elektro mreža... Građani tih naselja, koji participiraju u gradskom budžetu, plaćaju poreze i doprinose, komunalne takse, takse za građevinsko zemljište, s pravom se osećaju kao građani drugog reda. Onda mudre vlasti odluče da građane trećeg reda, a Romi imaju taj status, presele na ove lokacije i loš život građana tih delova grada učine još lošijim


Mašiš temu. Grad je naime bio namerio, u slučaju "blokova", da Rome useli u postojeće zgrade u stanove u vlasništvu Grada. Dakle zgrade već postoje, infrastruktura postoji, sve je tu.

U Beogradu danas pada cena nekretninama u koje se doseljavaju Romi iz nehigijenskih naselja


U Beogradu pada cena nekretnina i zbog onih koji drže koze i piliće na terasama, pa protiv njih niko ne diže dževu. Na parkingu firme u kojoj sam prethodno radio, na bul. Milutina Milankovića, svakog leta koze i ovce spokojno su brstile travu koja je rasla kroz betonsku rešetku na parking mestima.
angie01 angie01 11:14 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Na parkingu firme u kojoj sam prethodno radio, na bul. Milutina Milankovića


dok nije podignuta ta zgrada, tu su stanari iz obliznjih stanova gajili luk i krompir:)
rade.radumilo rade.radumilo 11:23 09.04.2014

Re: Srecan praznik

dok nije podignuta ta zgrada, tu su stanari iz obliznjih stanova gajili luk i krompir:)


A mi se kao klinci, kada smo bežali iz škole, igrali na bunkeru iz II sv. rata...
mlekac mlekac 11:36 09.04.2014

Re: Srecan praznik

predatortz


Šta sam ovim mojim komentarima hteo da kažem?
Grad rešava 'romsko pitanje' mičući ih sa atraktivnih lokacija. Raseljava ih u delove grada koji su ionako opterećeni brojnim komunalnim problemima, lošom infrastrukturom, nedostatkom kanalizacije, neredovnim odvozom đubreta...


Jooj, druze, pa tek si ovim omanuo!
Novi Beograd je infrastrukturalno gledano NAJSREDJENIJI deo grada!

Znam da ljudima deluje kad se prosetaju "centrom" da je tamo najveci red, ali nije! Cista sminka.

Mnogo je lakse i uredjenije ziveti na Novom Beogradu nego li na Dorcolu ili u nekom drugom delu "centra".

Pocev od vode, struje, grejanja, preko ulica, parkinga, pa do dostupnosti prodavnica, skola i ostalog...

Jedino oskudevamo u pozoristima, al' nesto ne vidim da se iko zbog toga bunio.

A kad se nadjem u centru pa mi, ne daj Boze, zatreba obicna prehrambena prodavnica predvece, dodje mi da placem!

Kod mene u kraju imam bar 6 koje rade do 22-23 i jos najmanje 4 koje rade 24/7. A u centru...
predatortz predatortz 11:41 09.04.2014

Re: Srecan praznik


Jooj, druze, pa tek si ovim omanuo!
Novi Beograd je infrastrukturalno gledano NAJSREDJENIJI deo grada!


Da, ali su raseljavanja planirana na rubna područja koja nisu ni izbliza sređena.
angie01 angie01 11:51 09.04.2014

Re: Srecan praznik

kada smo bežali iz škole


djurosrugar?
rade.radumilo rade.radumilo 11:57 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Da, ali su raseljavanja planirana na rubna područja koja nisu ni izbliza sređena.


O čemu ti pričaš čoveče? Raseljavanja su bila planirana u stanove u vlasništvu Grada u već postojeće "blokove" (71 i 72) koji su infrastrukturno već odavno podmireni.
rade.radumilo rade.radumilo 11:58 09.04.2014

Re: Srecan praznik

djurosrugar?


Yup. Mada sam živeo u blokovima, u Đ.S. sam se prebacio po preseljenju iz Zemuna, tako mi odgovarao raspored stranih jezika u školi.
mlekac mlekac 12:09 09.04.2014

Re: Srecan praznik

predatortz

Jooj, druze, pa tek si ovim omanuo!
Novi Beograd je infrastrukturalno gledano NAJSREDJENIJI deo grada!


Da, ali su raseljavanja planirana na rubna područja koja nisu ni izbliza sređena.

Ajde, blago meni, u setnju po Novom Bgd, pa se raspitaj o "nesredjenim" rubnim podrucjima na terenu.

Nesredjen u slucaju Novog Beograda znaci da dotle idu samo DVE autobuske linije (primer Bel Ville), pa su "muceni" stanari prmorani da se voze sopstvenim prevozom ili da pesace CELIH 5 minuta do ostalog prevoza!



Mislim, stvarno cu da dodelim kviska onome ko mi na Novom Beogradu pronadje deo koji je vise od 5 minuta udaljen od najblizeg prevoza, ili koji nema struju, vodu i grejanje.

Jedini izuzetak su stare kuce ispod bolnice na Bezanijskoj kosi, a tamo ih nisu selili...
mlekac mlekac 12:12 09.04.2014

Re: Srecan praznik

rade.radumilo
Da, ali su raseljavanja planirana na rubna područja koja nisu ni izbliza sređena.


O čemu ti pričaš čoveče? Raseljavanja su bila planirana u stanove u vlasništvu Grada u već postojeće "blokove" (71 i 72) koji su infrastrukturno već odavno podmireni.


Rade, ocito se ovde sudaramo sa tipicnim shvatanjem (za koje sam iskreno verovala da je odavno prevazidjeno) o Novom Beogradu kao neuredjenoj divljini koja je daleko od "civilizacije". Mislim, znas i sam kako se pricalo krajem sezdesetih i pocetkom sedamdesetih.

E, sad, nije ni njegova ni nasa krivica sto niko nije obavestio one iz "centra" da se isti odavno preselio na Novi Beograd...
rade.radumilo rade.radumilo 12:25 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Rade, ocito se ovde sudaramo sa tipicnim shvatanjem (za koje sam iskreno verovala da je odavno prevazidjeno) o Novom Beogradu kao neuredjenoj divljini koja je daleko od "civilizacije". Mislim, znas i sam kako se pricalo krajem sezdesetih i pocetkom sedamdesetih.


Vidi, nije to slučaj samo kada je u pitanju NBG. Već skoro 5 godina ne živim više na NBG već na Konjarniku. U osnovi ista priča, samo u manjim razmerama. Jednostavno, NBG je ogromna površina koja je urbanizovana u vreme SFRJ, ali je isto rađeno i po drugim delovima grada, samo na manjim površinama na kojima je niklo tek jedno ili nekoliko naselja između već postojećih "predratnih".
Za one koji su rođeni i odrasli u BG, ta naselja su ista. Možda imaš nekog posla u naseljima: "Filmski Grad", "Cerak Vinogradi" ili "Save Kovačevića" a od skora u "Stepi Stepanović" a možda nikada i ne svratiš tamo, ali ih ne vidiš ništa drugačije od drugih naselja istog tipa, u gradu.
Oni koji pak dođu u BG, obično razlikuju samo: "Centar", "Dedinje" i naselje u koje su prvo došli u BG. Sve ostalo im je "tamo negde"...
mlekac mlekac 13:21 09.04.2014

Re: Srecan praznik

rade.radumilo
Rade, ocito se ovde sudaramo sa tipicnim shvatanjem (za koje sam iskreno verovala da je odavno prevazidjeno) o Novom Beogradu kao neuredjenoj divljini koja je daleko od "civilizacije". Mislim, znas i sam kako se pricalo krajem sezdesetih i pocetkom sedamdesetih.


Vidi, nije to slučaj samo kada je u pitanju NBG. Već skoro 5 godina ne živim više na NBG već na Konjarniku. U osnovi ista priča, samo u manjim razmerama. Jednostavno, NBG je ogromna površina koja je urbanizovana u vreme SFRJ, ali je isto rađeno i po drugim delovima grada, samo na manjim površinama na kojima je niklo tek jedno ili nekoliko naselja između već postojećih "predratnih".
Za one koji su rođeni i odrasli u BG, ta naselja su ista. Možda imaš nekog posla u naseljima: "Filmski Grad", "Cerak Vinogradi" ili "Save Kovačevića" a od skora u "Stepi Stepanović" a možda nikada i ne svratiš tamo, ali ih ne vidiš ništa drugačije od drugih naselja istog tipa, u gradu.
Oni koji pak dođu u BG, obično razlikuju samo: "Centar", "Dedinje" i naselje u koje su prvo došli u BG. Sve ostalo im je "tamo negde"...


Pazi, poznato mi je, ali me fascinira sto je Novi Beograd, dan danji, ostao "moneta za potkusurivanje".

Nisam jednom dozivela da mi neko ko zivi u slicnom naselju u nekom drugom delu grada, kaze "Ni mrtav/mrtva ne bih pristala da ovu lepotu promenim za Novi Beograd!". E, kad pocnemo da malo podrobnije ispitujemo tu "lepotu" ispliva da fale mnoge stvari koje su Novobegradjanima sasvim normalne.

A meni, koja sam odrasla na Dorcolu i samovoljno presla na Novi Beograd cim mi se ukazala prva prilika, i dalje nije jasno da ljudi nisu konacno ukapirali da je "kraj sveta" negde drugde...
hoochie coochie man hoochie coochie man 16:54 09.04.2014

Re: Srecan praznik

li, veruj mi, jos uvek ih ima na tom podrucju i komsije su kao i sve ostale.

Za pozdrav, mozda najpoznatiji od onih iz "kruga dvojke"


Baš nećete da se razumete

Ne radi se o neprihvatanju romske nacije nego neprihvatanju načina života određenih delova romske nacije.
Nije komšija Džej isto što i komšija koji dovlači raznorazni otpad sa nekim budževinama od kola ili motokultivatora, čija deca gola i bosa trče okolo a roditelji u tome ne vide nikakav problem, čije su higijenske navike nula, gde je krađa prihvatljiva aktivnost, iako i Džej i takve komšije pripadaju istoj, romskoj naciji.
Da li bi ti Mlekac volela da u komšiluku, u tvom ulazu npr, imaš nekoliko takvih komšija?

Hajmo malo realnosti pre tolerantnosti po svaku cenu.

Moj prvi komšija je Rom, komšija Kaleja, normalan čovek, radio kao fizikalac, zaradio penziju, sin muzičar (naravno:)) ali dobar muzičar, izgleda da solidno zarađuje. Normalna porodica i naravno nikome od komšija ne smataju niti imaju ikakvih problema.

Rom je i ovaj gospodin.
Kome bi on smetao kao komšija?

Dakle ne radi se o naciji, nešto drugo je u pitanju.
hajkula1 hajkula1 21:47 09.04.2014

Re: Srecan praznik

Rekoh, veći stanovi na NBg, sa spratnošću iznad 5., su imali cenu oko 800 dem/m2.



Ne sećam se toga u dvehiljadeinekoj, jer sam tražila. Čak i Borča, Kotež, Krnjača, ne znam da je bilo ispod 900 posle 2000-te godine. (Bilo je nkeo ludilo s padom cene kvadrata u vreme hiperniflacije.)
E, sad.
Moguće da je nešto tako bilo u novogradnji u sivoj fazi.
To što kažeš, iznad 5-tog sprata, moguće ako je bez lifta pa zajedničke prostorije...
Pazi, bavila sam se nekretninama i moglo je svašta da se vidi. Ali kvalitetan stan u tom periodu po toj ceni, ne. Nešto ne baš legalno, tipa suvlasnik umro, nema naslednika pa ne može taj stan da se knjiži 100%. Ili stan koji nije otkupljen.
Posle 2000. kreće poskupljenje da bi se cene naduvale u jednom periodu, odletele nebu pod oblake.
rade.radumilo rade.radumilo 08:22 10.04.2014

Re: Srecan praznik

Nije komšija Džej isto što i komšija koji dovlači raznorazni otpad sa nekim budževinama od kola ili motokultivatora, čija deca gola i bosa trče okolo a roditelji u tome ne vide nikakav problem, čije su higijenske navike nula, gde je krađa prihvatljiva aktivnost, iako i Džej i takve komšije pripadaju istoj, romskoj naciji.
Da li bi ti Mlekac volela da u komšiluku, u tvom ulazu npr, imaš nekoliko takvih komšija?

Hajmo malo realnosti pre tolerantnosti po svaku cenu.


A jeste komšija koji pušta nekog guslara tako da ga čuje ceo blok? Ili jeste komšija koji od stana napravi stolarsku radionicu? Da li je komšija onaj koji izda stan prostitutkama, pa imaš redovno pozorište sa nasiljem, policijom itd? Da li je komšija onaj koji kesu sa đubretom izbacuje kroz prozor sa 5-og sprata? Ili je to ona veselnica koja crevom pere kupatilo? Da li je komšija bambus koji svako veče kolima zatvori ulaz u parking? Šta kažeš za komšiju koji na krša stavi alarm koji se ne gasi dok se ne isprazni akumulator, a on ga, preko noći, parkira na drugoj strani zgrade?

Protiv takvih niko ne piše peticije, niko ne pravi demonstracije. Poneko zagunđa ponešto, ponekad i digne glas, ali na tome se završi. Međutim čik probaj u taj isti komšiluk da naseliš nekoliko porodica Roma i odmah dobiješ demonstracije.
Milutin Milošević Milutin Milošević 15:03 08.04.2014

Grupa

Ako ne najbolji, onda jedan od u svetu najpoznatijih ciganskih orkestara - Parno Graszt. Evo kako to izgleda u njihovom selu Paszab, u Mađarskoj



Ne mogu da odolim da ne postavim jedan od njihovih najboljih klipova. OBAVEZNO pogledati



(Uopšte mi nije jasno zašto ne prikazuje link na klipove, ali iskopirajte pa potražite na Netu)
angie01 angie01 15:10 08.04.2014

Re: Grupa

Milurine, obrisi s iz http, pa postavi klip ili linak.
Milutin Milošević Milutin Milošević 15:19 08.04.2014

Re: Grupa

JBG, ja samo copy - paste. Evo, ispravih
sevarlica sevarlica 15:22 08.04.2014

plus

Osim što je svetski dan roma, danas je dan posebno važan za pravoslavne Cigane jer je i njihova slava, sveta Bibija ili Bibijaka.
Dok sam bio u Srbiji, obožavao sam ovaj vikend(treća nedelja od Belih poklada), u mom i okolnim mestima se gomila Cigana vraća iz inostranstva da proslave slavu, obično naprave pravi vašar, vrhunska manifestacija...
mlekac mlekac 15:52 08.04.2014

Re: plus

sevarlica
Osim što je svetski dan roma, danas je dan posebno važan za pravoslavne Cigane jer je i njihova slava, sveta Bibija ili Bibijaka.
Dok sam bio u Srbiji, obožavao sam ovaj vikend(treća nedelja od Belih poklada), u mom i okolnim mestima se gomila Cigana vraća iz inostranstva da proslave slavu, obično naprave pravi vašar, vrhunska manifestacija...


Nekada je u crkvici na Vračaru stajala i ikona tetkice Bibije...

Ne znam da li je još tamo.
predatortz predatortz 15:44 08.04.2014

Šlihtaš se, a?

Kod vas u Niš svaki peti Ciga, kažu statistike.
Braćo Cigani, čuvajte se ovih što vas zovu Romima. Oće da vas ukalupe, pa da vas obezmude, kao što su i nas otkako smo u 'integracijama'.
angie01 angie01 15:56 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

Kod vas u Niš svaki peti Ciga, kažu statistike.


evo i ja sam!
predatortz predatortz 15:57 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

angie01
Kod vas u Niš svaki peti Ciga, kažu statistike.


evo i ja sam!


Srećan ti praznik.
angie01 angie01 16:01 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

Srećan ti praznik.




dr.wagner dr.wagner 18:14 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

... večer

angie01
Kod vas u Niš svaki peti Ciga, kažu statistike.


evo i ja sam!


-A ja zamišljao crvenokosu ....

W
expolicajac expolicajac 18:16 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

dr.wagner
... večer

angie01
Kod vas u Niš svaki peti Ciga, kažu statistike.


evo i ja sam!


-A ja zamišljao crvenokosu ....

W

dr.wagner dr.wagner 18:30 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

Pozdrav druže

expolicajac



-Ma više kao Christina Hendricks ...
... sa svim "argumentima" ...

-Ne može A biti drugačija ... rekoh sebi ... a ono Black Magic Woman ...


W
angie01 angie01 21:49 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

-A ja zamišljao crvenokosu ...


crvenokosa gosn Wagner, a kako drugacije:),... Black Magic Woman samo u dusi.

Christina Hendricks je stvarno boginja, hvala na komplimentu- ja sam ipak sitnije konstrukcije,(srecom:).
angie01 angie01 21:52 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

ex, ovo neka walkira, ta lomi na pola samo da te zagrli:)
expolicajac expolicajac 22:02 08.04.2014

Re: Šlihtaš se, a?

angie01
ex, ovo neka walkira, ta lomi na pola samo da te zagrli:)

Spram čoveka i tepačica. Ali pošto sam ja "suptilni gospodin" pristupiću joj na malo specifičan način.
principessa_etrusca principessa_etrusca 16:42 08.04.2014

Imena

Prvo imenovanje Roma zabeleženo je 1100. godine kao Atsincana po osnovi Grčke reči Athigganien, što znači "ne dirati" koja je transformisana u Atsinganein, da bi dobila defitivno ime CIGANIN. Ovom imenu se brzo gubi trag i zamenjuje ga naziv "Egipćanin", ime koje je vezano za Rome koji su u Evropu došli iz Egipta. U Velikoj Britaniji oni dobijaju ime Gipsi, u Francuskoj Gitan, u Španiji Gatanos.


Naziv Gypsy i potice od Egyptian, a francuski Gitan i spanski Gitano poticu od turskog i arapskog imena za Rome, Kipti, koje znaci Kopt. U Francuskoj su Romi zvani i Bohemien (kao iz Bohemije, t.j. Ceske) i odatle "boemi", "boemski zivot", pa i Puccini-jeva opera La Boheme. U Spaniji se koristio i naziv Flamenco (kao spanska ciganska muzika/igra), sto opet ima geografsko poreklo Flamanac, t.j. iz Flandrije.
mr.fogg mr.fogg 17:45 08.04.2014

Srećan vam svetski dan Roma

zox.zox zox.zox 19:46 08.04.2014

Baba Manda

Porodična legenda maminog dela familije kaže da je Baba-Manda Ciganka za vreme velikog bačkog potopa (jedno od izlivanja Dunava) našla 4 dečaka siročiće i dovela ih u Banat. Od te četvorice braće su se razvile 4 grane te familije. Mada po legendi nemamo krvne veze nek je mojoj braći Ciganima srećan praznik.

zilikaka zilikaka 20:58 08.04.2014

27

Od mene za današnji dan



Jeste novokomponovana, al ovde baš paše.
nurudin nurudin 21:11 08.04.2014

Amen sama but Roma

Amen sama but Roma, but Roma
Kal phirasa pe droma, pe droma.
AlexDunja AlexDunja 22:52 08.04.2014

ne može bez zobara i rade:)

mlekac mlekac 09:43 09.04.2014

Re: ne može bez zobara i rade:)

AlexDunja

Cek' da ne preskocimo i ovo:


a moze i ovo:

ranoranilica ranoranilica 23:53 08.04.2014

Tačnost podatka


Autor bloga navodi "Prema veroispovesti Rade Uklih (1955) Rome deli na..",
pa me to malo zbunilo. Iz konteksta bi se dalo zaključiti da je ime
izvora podatka Rade UKLIH i da je 1955.godište. Da nije neka greška?
Naime, posedujem "Srpskohrvatsko-ciganski rečnik", izdanje "Svjetlost",
Sarajevo, god. 1947. Autor se zove Rade UHLIK, a ne UKLIH. A i nije mogao
biti rođen 55-te, s obzirom na godinu izdanja.
expolicajac expolicajac 07:04 09.04.2014

Re: Tačnost podatka

ranoranilica

Autor bloga navodi "Prema veroispovesti Rade Uklih (1955) Rome deli na..",
pa me to malo zbunilo. Iz konteksta bi se dalo zaključiti da je ime
izvora podatka Rade UKLIH i da je 1955.godište. Da nije neka greška?
Naime, posedujem "Srpskohrvatsko-ciganski rečnik", izdanje "Svjetlost",
Sarajevo, god. 1947. Autor se zove Rade UHLIK, a ne UKLIH. A i nije mogao
biti rođen 55-te, s obzirom na godinu izdanja.

Ma odnosi se na godinu objavljivanja. Oštoro oko, cigansko ( kako bi to rekao predator)
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:00 09.04.2014

Kasnim, ali

makar sad...od mog ukrajinskog druga Vitalija i njegovog kvarteta...

mlekac mlekac 10:23 09.04.2014

Re: Kasnim, ali

Jelica Greganović
makar sad...od mog ukrajinskog druga Vitalija i njegovog kvarteta...


Za dobru muzku nikad nije kasno, a i jasno je da ti juce nije bilo do muzike...
bocvena bocvena 10:43 09.04.2014

Re: Kasnim, ali

kad kažem romi, mislim...

tasadebeli tasadebeli 12:21 09.04.2014

Апсолутно романтићно

"Е, бре, бата Сале... Кажу ми ниси више Циганин, сад си Ром... Шта ме брига... Боље да ми дају неки пос'о да 'раним ову моју децу... Да не преврћем ђубре по контењерима од ујутро до увече..."

(Драгиша, 40 година, отац троје деце; док седимо и пијемо пиво испред продавнице на ћошку)

Климам главом... Ћутим... Гледам у земљу...


Ех, девла, девла...




mlekac mlekac 13:26 09.04.2014

Re: Апсолутно романтићно

tasadebeli
"Е, бре, бата Сале... Кажу ми ниси више Циганин, сад си Ром... Шта ме брига... Боље да ми дају неки пос'о да 'раним ову моју децу... Да не преврћем ђубре по контењерима од ујутро до увече..."

(Драгиша, 40 година, отац троје деце; док седимо и пијемо пиво испред продавнице на ћошку)

Климам главом... Ћутим... Гледам у земљу...


Ех, девла, девла...






Taso, druze! Sad si me podsetio na naseg "Fiksu", plavookog i tamnoputog, nerazdvojnog clana Omladinskog pozorista "Susret" na Banovom Brdu!

Kad su ga pitali sta ce on u jednom Omladinskom pozoristu, on rekao: "Pa kad sa njima putujem, niko me ne pretresa da li nesto svercujem!"

A da je svercova, svercovao je...

Jednom prilikom je u neke kartonske stubove za scenografiju ubacio nekoliko desetina kila kafe!!!!

Umetnicki direktor zamalo se slogriao kad smo se vrnuli iz Beca, a ovaj mu 'mrtav ladan objasnjava da ne moze pozorisno bifence da bude bez kafe!

Naravno, bife dobio pola kile. Ostalo zavrsilo na pijaci.
tasadebeli tasadebeli 14:02 09.04.2014

Re: Апсолутно романтићно

mlekac

Sad si me podsetio na naseg "Fiksu", ...

Kad su ga pitali sta ce on u jednom Omladinskom pozoristu, on rekao: "Pa kad sa njima putujem, niko me ne pretresa da li nesto svercujem!"



Шта да ти кажем, сестро слатка, свега сам се јуче подсетио!

Давно, док је још постојало позориште Сусрет, а можда и пре настанка његовог, чуо ја да ови моји из комшилука што сам играо с њима кликере и јео зелене пискавце, своју мајку, жену од 40 година која је изгледала као да има 70, са вечитом цигаром у устима, зову:"Џиџо, џиџо!"

Мислио ја да јој је то име, па је и ја звао тако.

Све док ми она једног дана није рекла:"Марш, мајку ти јебем, нисам ти ја мајка! Само ми још фали да сам и тебе родила!"
milan_m milan_m 14:17 09.04.2014

Svi smo isti

Nažalost i u 21. veku postoje predrasude prema tim ljudima, koji očigledno imaju svoju posebnu kulturu i način života.
rade.radumilo rade.radumilo 14:58 09.04.2014

Ovo nikako ne može bez:

mr.fogg mr.fogg 16:41 09.04.2014

Zašto su sve pesme Roma tužne?

Pogrešio sam što sam na ovom blogu ukačio snimak romske operske pevačice bez komentara.
Pokušaću da ispravim sopstvenu grešku.
Romima nije potrebna žurka na blogu.
Ono što sam hteo da kažem, već je rečeno u razgovoru sa Natašom Tasić Knežević:
Stas, glas i harizma su osobine koje krase prvu opersku pevačicu romske nacionalnosti. Od siromašnog detinjstva, preko pevanja u crkvenom horu i nastupa na danima romske kulture u Parizu Nataša je postala gostujući sopran Narodnog pozorišta.

Sem pevanjem, Nataša se bavi i profesurom. U radu sa decom, ali i iz kućnog vaspitanja naučila je da trud treba da se ceni, bez obzira na nacionalnu pripadnost. Iako često putuje i nastupa u inostranstvu, kaže da je u Srbiji najviše nailazila na diskriminaciju.

Mnoga romska deca u Srbiji i dalje su meta diskriminacije, mnogi od njih rano su uvučeni u kriminal i prosjačenje, iako među njima ima talentovane dece koja zaslužuju da im se obezbedi podrška i pruži šansa.


IZVOR B92

P.S. Malo sam se zastideo zbog naslova 'Ne žive svi Romi na margini' :(
expolicajac expolicajac 17:02 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

P.S. Malo sam se zastideo zbog naslova 'Ne žive svi Romi na margini' :(

Ja kada slušam Pilerove uvek pustim suzu.
predatortz predatortz 17:06 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

Ja kada slušam Pilerove uvek pustim suzu.


Da li bi pustio suzu da nisu Cigančići? Ako ne bi, onda se radi o rasizmu, odnosno predubeđenju da Cigančići većinom nisu sposobni za tako nešto,a ovima se posrećilo.

To ti je kao ona priča kada su se blogeri radovali Obaminoj pobedi. Bravo, prvi crni predsednik... i slična latentno-rasistička sranje.
expolicajac expolicajac 17:18 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

Da li bi pustio suzu da nisu Cigančići? Ako ne bi, onda se radi o rasizmu, odnosno predubeđenju da Cigančići većinom nisu sposobni za tako nešto,a ovima se posrećilo.

Tebe te napinje na nešto u poslednje vreme.
I ja sam nadaleko poznat po svom rasizmu, seksizmu, šovinizmu i ostalim "nizmima".
predatortz predatortz 17:29 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

expolicajac
Da li bi pustio suzu da nisu Cigančići? Ako ne bi, onda se radi o rasizmu, odnosno predubeđenju da Cigančići većinom nisu sposobni za tako nešto,a ovima se posrećilo.

Tebe te napinje na nešto u poslednje vreme.
I ja sam nadaleko poznat po svom rasizmu, seksizmu, šovinizmu i ostalim "nizmima".


Jok more, samo hoću da ti kažem da imamo dvostruke aršine čak i kad su ti ljudi uspešni. Normalno je da bela deca lepo sviraju, ali me Cigančići rasplaču kad to oni rade. Tako je i tako će da bude još dugo. Ovo instant čovekoljublje je golemo sranje. Ja mog komšiju Nešu ne posmatram ni kao Roma, kako je to sad in, ni kao Ciganina, već kao komšiju.
expolicajac expolicajac 17:42 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

Jok more, samo hoću da ti kažem da imamo dvostruke aršine čak i kad su ti ljudi uspešni. Normalno je da bela deca lepo sviraju, ali me Cigančići rasplaču kad to oni rade.

Ovo instant čovekoljublje je golemo sranje.

Stanislave sereš za dvesta,. Nego, ajd došla ti tašta, pa te razumem. Meni tašti u petak rođendan. Od ponedeljka je počelada proverava da li svi dolazimo tačno u 20,00 sati. Eto i ja imam muku a vidiš da nisam pokleko pred naletom "pozitivnih osećanja", što ona puni tek 80 godina, a "ripa" jačenego ja u 53 godine.
predatortz predatortz 17:45 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

Stanislave sereš za dvesta


Da znaš!
Dođe to meni tako... Ali me brzo prođe.

Nego, ajd došla ti tašta, pa te razumem.


Pomeri se s mesta!
expolicajac expolicajac 17:49 09.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

predatortz
Stanislave sereš za dvesta


Da znaš!
Dođe to meni tako... Ali me brzo prođe.

Nego, ajd došla ti tašta, pa te razumem.


Pomeri se s mesta!

Ako ti zafali, mogu da ti pozajmim moju. Sad sam je doveo sa "reglaže", pa je ko nova.
mlekac mlekac 07:43 10.04.2014

Re: Zašto su sve pesme Roma tužne?

expolicajac
Nego, ajd došla ti tašta, pa te razumem.



Predatorz, ovo objašnjava zašto si kod mene na blogu onako nežno opomenuo Wagnera. Provaljen si!
Jaril Jaril 20:36 09.04.2014

Циганска виолина

gedza.73 gedza.73 21:43 09.04.2014

Re: Циганска виолина






milisav68 milisav68 22:35 09.04.2014

Re: Циганска виолина

vlad_aleksh vlad_aleksh 10:40 10.04.2014

Sto moklo la draklu

"Pored navedenih podela u literaturi se mogu naći i druge grupe: Banjaši, Buragije, Kaldaraši, Karavlasi, Lovari, Srpski Romi, Tamari, Verekaši, Gurbeti, Zavarači, Gabelji, Kopilja, Runđara, Krnađara i Koloperija."

Karavlasi su Cincari. A to je nešto sasvim drugačije.

Out of Beirut Out of Beirut 18:47 11.04.2014

Re

Зашто се у тексту помињу Југославија и југословенске земље?
expolicajac expolicajac 21:39 11.04.2014

Re: Re

Out of Beirut
Зашто се у тексту помињу Југославија и југословенске земље?

Zato što je nekada postojala jedna zemlja koja se zvala Jugoslavija.
Out of Beirut Out of Beirut 08:29 12.04.2014

Re: Re

Zato što je nekada postojala jedna zemlja koja se zvala Jugoslavija.

Prema procenama, ukupan broj Roma u svetu kre će se od 8-14 miliona, a u Jugoslaviji negde između 500-800 hiljada Roma.

Зашто се у тексту Југославија помиње у граматички садашњем времену?
expolicajac expolicajac 09:00 12.04.2014

Re: Re

Out of Beirut
Zato što je nekada postojala jedna zemlja koja se zvala Jugoslavija.

Prema procenama, ukupan broj Roma u svetu kre će se od 8-14 miliona, a u Jugoslaviji negde između 500-800 hiljada Roma.

Зашто се у тексту Југославија помиње у граматички садашњем времену?

Zato što sam ja "polipismeni" policajac i zato što mi radi podsvest, i zato što neću to da izmenim. ETO

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana