IT| Mediji| Obrazovanje

Internet za dokonu gospodu ili Internet u jednoj sekundi...

Saša Zorkić RSS / 15.12.2014. u 00:21

U nekim zatucanim krajevima Balkana i ostalog sveta vlada mišljenje da je Internet nešto kao i nauka: zanimacija za dokonu gospodu. Ili kao pivo: može da posluži za dobro raspoloženje i laku zabavu, samo ne treba preterivati.

To o preterivanju obično govore oni koji inače nemaju šta o temi da kažu. Dobro je, samo ne treba preterivati. Pa naravno da ne treba preterivati - ni u čemu. Dišite duboko jedan minut pa će vam se zavrteti u glavi i biće vam zlo jer organizam ne trpi preterivanje u disanju.

Ali dobro, ne treba preterivati sa Internetom.

Pre pet ili šest godina našao sam se u društvu nekoliko filozofa i drugih mudraca na Kolarcu. Ni danas ne znam kako je to toga došlo, uglavnom bio sam pozvan i štrčao sam kao zakrpa na smokingu, a uvaženi profesori koji su svaki čas pominjali mladog Kanta i Hegela, gledali su kroz mene, onako kako zadrigli direktori i veliki menadžeri gledaju kroz kafe kuvaricu u godinama. Nije bilo kulturno da se u razgovor uključim, niti bi me ko čuo (šta kafe kuvarica zna o Hajdegeru), ali slušao sam uvažene kako iznose mudrosti. Jedan, zaista mu sad ne znam ime, dakle, čovek u krem odelu, sa višedecenijskim akedemskim stažom, visok, suv, reče:

„Ja sam očekivao više od Interneta. Kada sam prvi put otišao na Internet video sam mnogo linkova, ali posle zaključim, slabo je to! Nema tu kvaliteta. Ima puno članaka, ali tankih."

Tako reče sa gadljivim izrazom lica, pa odmahne rukom. Ostali se na mestu složiše da je tako.

U redu, znam da nije lako snaći se na Internetu, posebno generacijama koje nisu uz njega odrasle, ali problem je što je profesor samo lako ogrebao pretraživač, a već misli da je spoznao koncept, suštinu i kapacitet mreže svih mreža. To je kao kada bi ste ušli u biblioteku sa milion knjiga (naravno Internet je nesagledivo bogatiji) pa pogledali prvu policu i zaključili: „Nema tu kvaliteta. Sve samo literatura za decu".

Još veći prezir isti su imali prema društvenim mrežama i elektronskim komunikacijama. To otuđuje, kažu. Ali o tome sam već pisao pa da se ne ponavljam.

Nego, kada je Marija Bolkonski dobila pismo od prijateljice, pismo koje je nedeljama putovalo s drugog kraja carstva, bila je presrećna. Ali pismo nije odmah otvorila, nego ga je prislonila uz srce, a onda pažljivo, sa obe ruke, položila u fioku i otišla da posvršava poslove po kući. I tako dok je radila, ozarena lica, sa blaženim smeškom, samo je razmišljala šta u pismu piše. Sve ukućane je obavestila o srećnom događaju i svima je bilo drago (izuzev njenom strogom ocu koji u tome što je dobila pismo nije video ništa značajno). A posle ručka se povukla u svoje odaje, izvadila pismo, pažljivo ga nožem za koverta otvorila, i sela da čita. Pismo je bilo uobičajeno dugo, na više strana.

Dva puta ga je pročitala, od početka do kraja, pa onda ostavila i kroz pola sata uzela u ruke da ga ponovo pročita. Zatim je pošla po kući pa svakom čitala delove koji se na njih odnose. Narednih dana je pravila planove šta prijateljici da odgovori, a sledeće nedelje je sela i počela da piše:

„Najdraža moja prijateljice,

Toliko me je obradovalo tvoje pismo da prosto nisam disala dok ga celog, dva puta, nisam pročitala. Evo, hitam da ti napišem odgovor i sve isrpičam. O kako je...."

I tako dalje na pet strana, koliko se sećam, jer Rati i Mir sam jako davno čitao, duboko u prošlom veku. I onda je to Marijino pismo putovalo i putovalo da bi jednog dana stiglo na naznačenu adresu.

Tako je nekada išla komunikacija. Danas je ona malo drukčija. Piše se mnogo brže i mnogo više. Mnogo! Da, da, znam i sa više grešaka i manje pažnje, sa više zabuna i sa manje razumevanja. Ali opet... Pretpostavljam da su pre neloliko vekova stari kritikovali mlade što pišu pisma umesto da rođake i prijatelje posećuju. Jer, pisama, naravno, otuđuju.

Danas je sve drugačije. Pogledajte ovo: http://onesecond.designly.com/ I idite redom, čitaje brojeve i pritiskajte žute strelice do kraja. Zatim na samom dnu pritisnite plavi pravougaonik.

Impresivno, zar ne?

internet.jpg

Tagovi



Komentari (27)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

blogovatelj blogovatelj 03:34 15.12.2014

1.

I na linkovanom blogu o Fejsu, onom iz 2010. sam bio prvi.
Šta ću, takav sam
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:16 15.12.2014

Re: 1.

Izgleda da se istorija zaista ponavlja
uros_vozdovac uros_vozdovac 08:13 15.12.2014

a sve ovo je mali deo

internet saobraćaja

Koliko porn sadržija ima u ukupnom procentu saobraćaja? Konzervativne procene kažu 30%
Koliko Google mreža generiše unutrašnjeg saobraćaja?
Koliko smo mi - mali?
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:30 15.12.2014

Re: a sve ovo je mali deo

1. Ima onoliko koliko to publika traži
2. Nemam pojma
3. U kom smislu i u odnosu na koga?
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:04 15.12.2014

Re: a sve ovo je mali deo

Saša Zorkić
1. Ima onoliko koliko to publika traži
2. Nemam pojma
3. U kom smislu i u odnosu na koga?


1. naravno - koliko traži. Nego ako xxx gledamo kao servis, red je da spomenemo tako krupnog igrača
2. Krupan igrač je i interni saobraćaj google, pisaću o tome u posebnom blogu
3. U odnosu na globalno - koliko smo mali
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:58 15.12.2014

Re: a sve ovo je mali deo

1. Pa da, samo što je to detalj, mada veoma krupan. Nije u kontekstu ovog bloga
2. Ok, onda da se i ne trudim da nešto kažem. Ionako ne bih imao šta.
3. Tja, ne razmem se u to, ali koliko čujem, što se Interneta tiče, nismo ni tako mali, procentualno gledajući.
rade.radumilo rade.radumilo 10:52 15.12.2014

Posebna tema

Probaj tek, da u takvo društvo ubaciš priču o čitanju knjiga u elektronskom formatu, pa da vidiš tek zbirku likova izašlih iz Domanovićevog pera.
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:01 15.12.2014

Re: Posebna tema

Ma da, to je stvar navike. Oni koji su čitali tekstove uklesane u kamen sigurno su bili protiv papirusa.
tadejus tadejus 14:25 15.12.2014

Re: Posebna tema

rade.radumilo
Probaj tek, da u takvo društvo ubaciš priču o čitanju knjiga u elektronskom formatu, pa da vidiš tek zbirku likova izašlih iz Domanovićevog pera.


ček, nije valjda da hoćeš reći da je svako (bilo ko) ko ne preferira e book u odnosu na papirno izdanje ovca (ili štogod slično)?
pročitah ovih dana da je posjećenost 3d u odnosu na 2d izdanja filmova opala sa 3/4 na nekih (dal bješe) 60% otkad su se 3d izdanja pojavila..
a da je režiser (oprostićete mi što zaboravih ime, al mi se čini bješe Chris Nolan) insistirao da njegov poslednji film Interstellar bude prikazan prvo u bioskopima sa klasičnom tehnologijom a ne u digitalnom formatu.. jer je kažu potonji daleko inferioran po pitanju boje, oštrine slike pa time i percepcije detalja..
i sad kao rade na nekoj laserskoj tehbnologiji koja bi trebala da otkloni te probleme al ta košta..
i tako
nije sve novo bolje (živjela obična sijalica i još običnija papirna knjiga)
Saša Zorkić Saša Zorkić 18:44 15.12.2014

Re: Posebna tema

nije sve novo bolje (živjela obična sijalica i još običnija papirna knjiga)


Pa niko to ovde nije ni rekao. Recimo, stari klavir po pravilu je bolji od novog. Ali to ne znači da je sve staro bolje. Naprotiv
tadejus tadejus 08:50 16.12.2014

Re: Posebna tema

Saša Zorkić
nije sve novo bolje (živjela obična sijalica i još običnija papirna knjiga)


Pa niko to ovde nije ni rekao. Recimo, stari klavir po pravilu je bolji od novog. Ali to ne znači da je sve staro bolje. Naprotiv


nije, slažem se, teško mi je bilo da zamislim iz kog je aspekta e reader bolji od knjige osim što je nešto novo..
ajde kao čuvamo drveće ali nisam baš sigurna da je efekat proizvodnje knjiga na prirodu pogubniji od efekta proizvodnje e reader-a i prateće opreme..
argument kako je e reader odličan za one koji često putuju mi ne pije vode.. ne doživjeh još da mi je problem da spakujem knjigu, koliko god mi mali prtljag bio..
i argument kako se lako drži u ruci mi smrducka (posebno otkad prodaju i korice koje vas neodoljivo podsjećaju na knjigu)..
paper white da i ne pominjem..
ljudi se polomiše da stvar što više zaliči na običnu knjigu..
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:20 16.12.2014

Re: Posebna tema

Nije mi namera bila da nešto da poredim elektonske i papirne knjige, ali dobro, da pokušam.
Evo šta je + kod elektronskih knjiga:
- Pretraga (nikakav indeks, sadržaj i sl. papirnih knjiga nije ni do članaka ovoj mogućnosti e-knjiga)
- Možete da pišete, crtate, brišete itd. (na papirnoj knjizi sve to je teško posle izbrisati)
- Možete da osvetaljavate, zatamnjujete, da podešavate kontrast itd. da čitate u mraku, po danu...
- Možete da povećavate i smanjujete fontove, što je, naravno nemoguće kod papirnih knjiga
- Možete da kopirate, izvlačite citate, da šerujete...
- Na tabletu veličini omanje papirne knjige možete da ima hiljade knjiga, čitave police papirnih
- U E-knjigu je moguće smestiti video zapis, čitav film,
- Možete lako da da pratite linkove (uz, naravno, uključen Internet)

I tako dalje, sigurno ima još...
mariopan mariopan 16:07 16.12.2014

Re: Posebna tema

tadejus
rade.radumilo
Probaj tek, da u takvo društvo ubaciš priču o čitanju knjiga u elektronskom formatu, pa da vidiš tek zbirku likova izašlih iz Domanovićevog pera.


ček, nije valjda da hoćeš reći da je svako (bilo ko) ko ne preferira e book u odnosu na papirno izdanje ovca (ili štogod slično)?
pročitah ovih dana da je posjećenost 3d u odnosu na 2d izdanja filmova opala sa 3/4 na nekih (dal bješe) 60% otkad su se 3d izdanja pojavila..
a da je režiser (oprostićete mi što zaboravih ime, al mi se čini bješe Chris Nolan) insistirao da njegov poslednji film Interstellar bude prikazan prvo u bioskopima sa klasičnom tehnologijom a ne u digitalnom formatu.. jer je kažu potonji daleko inferioran po pitanju boje, oštrine slike pa time i percepcije detalja..
i sad kao rade na nekoj laserskoj tehbnologiji koja bi trebala da otkloni te probleme al ta košta..
i tako
nije sve novo bolje (živjela obična sijalica i još običnija papirna knjiga)

Живелаааа!!!
tadejus tadejus 17:24 16.12.2014

Re: Posebna tema

Saša Zorkić
Nije mi namera bila da nešto da poredim elektonske i papirne knjige, ali dobro, da pokušam. Evo šta je + kod elektronskih knjiga:
- Pretraga (nikakav indeks, sadržaj i sl. papirnih knjiga nije ni do članaka ovoj mogućnosti e-knjiga)
- Možete da pišete, crtate, brišete itd. (na papirnoj knjizi sve to je teško posle izbrisati)
- Možete da osvetaljavate, zatamnjujete, da podešavate kontrast itd. da čitate u mraku, po danu...
- Možete da povećavate i smanjujete fontove, što je, naravno nemoguće kod papirnih knjiga
- Možete da kopirate, izvlačite citate, da šerujete...
- Na tabletu veličini omanje papirne knjige možete da ima hiljade knjiga, čitave police papirnih
- U E-knjigu je moguće smestiti video zapis, čitav film, - Možete lako da da pratite linkove (uz, naravno, uključen Internet)I tako dalje, sigurno ima još...


- ovo sa kontrastom, fontom i čitanjem u mraku vam ne priznajem.. papir je i dalje najprijatniji za oko (pogotovo nama kratkovidima), što je i sama e book industrija priznala proizvodom zvanim paper white..
- pretragu, podvlačenja, akcentovanja, kopiranja, citiranja.. mogu da razumijem u kontekstu naučne i stručne literature (ali i za to koristim računar, ne e reader)..
u kontekstu recimo Ljosinog "Rata kraja svijeta" mislim da je upravo prednost to što ne možeš odmah da skočiš na google i shvatiš da je Canudos stvarno mijesto, kao i Ljosina priča, nego tek kad si priču već svario..
slično tome ne kapiram ni koncept šerovanja.. ako svaki put kad mi nešto padne na pamet (a prije nego što promjenim mišljenje) isto i podjelim sa 1000 "prijatelja".. pa sluša li više iko takve preporuke? šta sam ja to onda podjelila?

no ajde da ne cjepidlačim, svakako nije loše da i e reader postoji.. ali da su baš oni koji preferiraju papir likovi kakve samo domanović uspijede opisati..
Saša Zorkić Saša Zorkić 18:05 16.12.2014

Re: Posebna tema

- pretragu, podvlačenja, akcentovanja, kopiranja, citiranja.. mogu da razumijem u kontekstu naučne i stručne literature (ali i za to koristim računar, ne e reader)..


Ja volim da podvlačim i pišem po marginama bilo koju knjigu da čitam. A tako verovatno i većina drugih čitalaca.

Što se ostalih primedbi tiče, pa to zavisi od naravi čitaoca. Neko je nestrpljiv pa premotava film koji gleda na računaru (i ja nekad ne odolim :). Neko šeruje, jede, pije itd. preko svakog ukusa, ali, kažem, to je do čoveka.

Inače, da ne bude zabune, ja jako volim papirne knjige i imam solidnu biblioteku. Ja volim i miris knjige, bre

mariopan mariopan 20:41 16.12.2014

Re: Posebna tema

Извини, дупли текст ( изем ти таблет, само пипнем и одеее)
docsumann docsumann 17:16 17.12.2014

Re: Posebna tema

Ja volim i miris knjige, bre


daa, kontak je (pot)puniji kod papirnog formata.
no, iako sam i sam fan straomodnog ruha pisanih dijela, smatram da je e format pun pogodak.
toliko novih mogućnosti, novih pristupa, čitanju.
da ne spominjem nepodnošljivu lakoću rukovanja i sa najmasivnijim knjižurinama , u bilo kom okruženju (plaža, avion, metro...)
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:07 17.12.2014

Re: Posebna tema

Eto, pa rekao sam da ima još (prednosti e-knjiga)
tadejus tadejus 09:49 18.12.2014

Re: Posebna tema

docsumann
da ne spominjem nepodnošljivu lakoću rukovanja i sa najmasivnijim knjižurinama , u bilo kom okruženju (plaža, avion, metro...)


malo mazohizma nikad nije zgorega.. ležim na primjer lijepo na plaži, kasno popodne, temperaturica milinica, djeca maltretiraju nečije tuđe roditelje, sve potaman a pregib između kažiprsta i palca nažuljam čisto da ne izgubim perspektivu..
49 41 49 41 15:41 15.12.2014

Seoba

Saša Zorkić Saša Zorkić 18:39 15.12.2014

Re: Seoba

Neminovno!
vera.nolan2 vera.nolan2 11:26 16.12.2014

Svako vreme nosi svoje breme

Sećam se,ćerka je studirala i dobila komp,..."majka,ovo je prava stvar za tebe",sedoh,ukucah,prvi put,prvu reč:Kosmos!,mal se ne onesvestih,šta mi sve na oči ne iskrsu,tresla sam se od uzbuđenja i žalosti što ga sebi nisam mogla priuštiti.

Odlaskom ćerke u inostranstvo,dobih ga i bukvalno ,više ne mogu bez njega.
Kad nestane mreža,to je isti užas kao kad mi nestane cigareta.
Uz nostalgičnu tugu,što sve manje čitam knjige,net mi je dao tako mnogo i više.Imam i ono što nisam nikad mogla imati i kupiti(knjige,eseje na moje teme,pristup naučnim novostima...)

Evo,svako jutro ,za dobro jutro ,sebi priuštim "Astronomy Picture of the Day Archive" i ceo dan počinjem srećna i puna volje da delim osmeh i lepe reči okolini,jer odmah imam uvid kako smo mali,prolazni i kratko na zemlji i u vremenu i da dobrotom treba ispuniti dan.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:25 16.12.2014

Re: Svako vreme nosi svoje breme

Da, zapravo to koliko je računar koristan zavisi od korisnika. Nekome ni Narodna biblioteka, bioskop, telefon ništa ne znači.

Računar i uopšte nove tehnologije nisu baš za svakog, već samo za onog ko je sposoban i voljan da ih koristi.

Isto je i sa ostalim alatima.
49 41 49 41 14:46 16.12.2014

Vodoinstalater John

Od svih prijavljenih vodoinstalatera, John-a prime u da radi u upravnoj zgradi Microsofta.

Satnica ce vam biti $ 8, a sad nam dajte vas e-mail; jer, mi praktikujemo da sa svim nasim zaposlenima komuniciramo mailom.

Ja nemam mail, ni kompjuter; s nuzdeno John.

Nemate mail, kompjuter?!? Vi ne mozete onda da radite za nas.

John, umesto da otcepljuje WC-e, menja curkajuce slavine, ... je danas jedan od najvecih proizvodjaca jagoda - multimilioner.

Saša Zorkić Saša Zorkić 18:07 16.12.2014

Re: Vodoinstalater John

Da, simpatično, izuzetaka uvek ima. Neko je baš srećan u ratu, ali to ne znači da je rat dobar.
vojkan_50.stanic vojkan_50.stanic 12:27 19.12.2014

Internet za dokonu gospodu ili Internet u

Kao posledica nostalgije za "dobrim starim vremenima" pojedini ljudi su skloni da povremeno, naročito ako su setno raspoloženi, savremene vrednosti, pa i internet, tumače kao nešto nepotrebno ili loše, glorifikujući ono kako je nekad bilo. Drugi pak odbacuju sve što je novo, jer ne žele ili ne mogu usled svoje zaslepljenosti da vide kvalitet i prednost novog. Sva sreća, većina ljudi prihvata "novo" kao neminovnost i kvalitet više, učestvujući u njemu.
Da je pomenuta Marija Bolkonski danas živa, siguran sam, ona bi se na isti način i sa istim uzbuđenjem obradovala mejlu koji bi dobila od prijateljice i brže bolje bi joj odgovorila sa neskrivenom radošću. Jer tu je u pitanju njihova ljubav i prijateljstvo, a ne način i brzina kojima one ostvaruju svoju emocionalnu komunikaciju.
Smatram da je kod "pre i sada" suština ista i da samo zahvaljujući novim tehnologijama, odnosno dotičnom internetu i e-komunikaciji, prividno postoji razlika između pisma koje putuje danima i mejla koji skoro i da ne putuje.
I kad je već o pismima reč, ljudi se suštinski nisu menjali, oni su uvek isti i uvek su ih voleli jer su bila važan deo njihovog života, ne ulazeći u njihovu specifičnost i sadržinu.
Nekada su se informacije prenosile "brzom poštom" kočijama, konjima, golubovima pismonošama, a nekad i trčeći, kao što je to uradio Fidipid koji je, prema legend, trčao 42 km da javi Atinjanima vest o pobedi nad Persijancima u bitci kod Maratona. Da je mogao, da li bi se odrekao e-mejla?
Saša Zorkić Saša Zorkić 19:19 20.12.2014

Re: Internet za dokonu gospodu ili Internet u

Naravno!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana