Nauka| Život

Vostok - život pod ledom

Saša Zorkić RSS / 05.03.2015. u 00:31


vostok-crop.jpgGledano u procentima Antarktik je kontinent nauke. Od oko hiljadu ljudi koji na njemu žive manje - više stalno gotovo svi su naučnici.

 

Sredinom decembra 1957. godine, u beskrajnom belom bespuću Antarktika, preko hiljadu kilometara od najbliže obale, jedna sovjetska ekspedicija je na pogodnom mestu istovarila tone alata, građevinskog materijala, naučne opreme i hrane, podigla barake i tako osnovala istraživačku stanicu Vostok. Stanica je dobila ime po korveti 

Fabian_Gottlieb_von_Bellingshausen.jpgkojom je gotovo vek i po ranije komandovao Fabijan Gotlib fon Belingshauzen, ruski pomorski oficir nemačkog porekla. Belingshauzen je u mornaricu stupio sa deset godina, proveo na brodu veći deo svog života i dogurao do čina admirala. Učestvovao u prvoj ruskoj ekspediciji oko sveta 1803, a 1819. je dobio zadatak da vodi rusku ekspediciju u južni polarni region. Bio je jedan od prvih koji je ugledao kopno Antarktika.

Gledano u procentima Antarktik je kontinent nauke. Od oko hiljadu ljudi koji na njemu žive manje-više stalno gotovo svi su naučnici. Presvučen je bezmalo ceo snegom i ledom (98%) a taj pokrivač u mnogim oblastima nauke pruža više informacija o planeti nego bilo koji drugi. On je prirodna laboratorija za proučavanje Zemlje, života, kosmosa i ekologije.

antarktik.jpg

Antarktik. Krstić označava geografski južni pol, a zastava položaj stanice Vostok

Stanica Vostok je smeštena 1300 kilometara od geografskog južnog pola i predstavlja idealno mesto za izučavanje istorije klime. U ledu ispod stanice u bukvalnom smislu su zaleđeni dragoceni podaci iz prošlosti. Njihova starost srazmerna je dubini jer oni tonu sa svakim novim snegom. Tako na dubini od 400 metara zalazite u poslednje ledeno doba. Još dublje nalaze se slojevi starijih ledenih doba. Ukupno, led Vostoka čuva podatke unazad 420 hiljada godina. Zarobljeni molekuli vazduha, strukrutra leda, izotopi kiseonika itd. otkrivaju istraživačima podatke o temperaturi vazduha, o padavinama, sastavu atmosfere, količini ugljen dioksida, pa čak i o vulkanskoj aktivnosti i aktivnosti Sunca u prošlosti. Stanica Vostok se pokazala kao idealno mesto za brojna istraživanja.

vostok.jpg 

Ali istovremeno ova stanica je i najsurovije mesto na kome iko živi. Vazduh je skoro sasvim suv, vetar nesnosan i uporan, noć traje tri meseca, a kiseonika u ionako razređenom vazduhu je malo. Stanica se nalazi na 3.488 metara nadmorske visine, ali zbog blizine južnog pola kiseonika ima kao na visini od 5.000 metara u nekoj umerenoj oblasti planete (kod polova gustina kiseonika opada). Pa ni ovo nije sve. Prosečna temperatura u stanici iznosi -30 stepeni po Celzijusu i to leti. Zimi se temperatura spušta na -65 stepeni, opet u proseku, jer ume da bude mnogo niža. Tako je 21. jula 1983. izmerena temperatura od -89,2 stepena što je najniža ikada zabeležena temperatura na ovoj planeti. (Postoje nezvanični podaci o još nižim temperaturama.)

Zbog svega iznetog aklimatizacija na ove surove uslove je duga i mučna. Sastoji se iz nekoliko nedelja vrtoglavice, mučnine, povraćanja, krvarenja iz nosa, glavobolje, bolova u ušima, skoka krvnog pritiska, nesanice, gubljenja apetita, bolova u mišićima i zglobovima i drugih sličnih efekata i kao takva svedoči o nečuvenoj i tvrdoglavoj upornosti istraživača da izdrže sve samo da bi mogli da rade svoj posao.

Otkrića

Poslednjih decenija istraživači stanice Vostok su došli do nekoliko izuzetno zanimljivih otkrića. Jedno potiče iz 1993. godine kada su ruski i britanski naučnici otkrili da se ispod stanice nalazi ogromno jezero *. Istina od tog jezera stanicu deli četiri kilometra debelih naslaga leda, ali i pored tako debelog pokrivača o jezeru su poznati i neki detalji. Ono je slatkovodno, ima površinu od preko 15.000 kvadratnih kilometara (što je malo više od površine Crne Gore), u proseku je duboko oko 400 metara, a temperatura vode u njemu je -3 stepena. Zna se i da je koncentracija kiseonika u jezeru Vostok čak 50 puta veća nego u vodi drugih jezera.
* Postojanje jezera je utvrđeno kombinovanim metodama radarskih merenja i snimaka iz aviona i svemira, te analizom seizmičkih talasa.

LakeVostokpresek2.jpg

 Jezero ispod četiri kilometra leda. Tik nad jezerom je led od jezerske vode

 ------------------

Možda vas interesuje kako je moguće da na temperaturi ispod nule voda bude tečna? Odgovor je zapravo jednostavan. Voda se mrzne na nula stepeni samo ako je izložena pritisku koji vlada na nivou mora, a četiri kilometra leda vrši dovoljan pritisak da voda u Vostoku bude tečna i na minus tri. 

------------------- 

 Naučnici smatraju da je jezero Vostok najčistije jezero na planeti. Voda u njemu je stara možda i više miliona godina. Možda čak i 15 miliona, možda i 25 miliona. Zbog toga je ona dragocena i naučnici se trude da je svojim istraživanjima ne zagade.

Drugo otkriće

Ipak sve ovo jo čemu smo do sada govorili zasenilo drugo otkriće. Naime, pronađeni su dokazi da u tom jezeru večnog mraka, ledene temperature, jezeru milionima godina odsečenog od svega ostalog na planeti - postoji život! Nivo tog života je, razume se, savim skroman i jednostavan. То је život koji vidite samo pod mikroskopom, pa ni tada niste sigurni šta gledate i potrebna je puno znanja, veštine i tehnologije da biste konačno utvrdili da se radi o živom organizmu.

Kako istraživači znaju šta je u jezeru zakopanom četiri kilometra ispod površine? Pa, od sedamdesetih godina prošlog veka u stanici se vrše bušenja leda te istražuju uzorci sa različitih dubina. U početku se dubina bušotina merila stotinama metara, a od sredine osamdesetih hiljadama. Tih godina su bušilice stigle do 2202 metra dubine, a 1990. do 2546 metara da bi tri godine kasnije dospele do 2755, zatim do 3623 metra kada se sa bušenjem stalo jer se pojavio problem: kako zaroniti u jezero, a da se ono ne kontaminira.

Oko rešenja tog problema vodile su se duge rasprave među naučnicima širom sveta i zapravo one ni do danas nisu sasvim završene jer idealno rešenje ne postoji.

Uglavnom, bušilice su ponovo počele da rade i 2003. one su stigle na svega 130 metara daleko od površine jezera kada je detektovan led koji potiče iz njega. Januara 2011. samo 50 metara je delilo istraživače od vode, ali je bušenje ponovo zustavljeno 4. februara. Već sledećeg dana većina istraživača je, bežeći od zime, sela u avion i napustila stanicu. U stanici zimu provodi petnaestak ljudi, a gužva nastaje leti kada se taj broj udvostruči. (Imajte na umu da su godišnja doba na južnoj polulopti obrunta i da je tamo zima kada je kod nas leto).

 

ledeni-uzorci.jpg

 Članovi istraživačkog tima sa uzorcima izvađenog leda


Priča ponovo postaje zanimljiva zadnjih godina kada su bušilice uronile u jezero. To nije prošlo bez problema jer je voda potekla u bušotinu medšajući se sa freonom i kerozinom koji su se koristili da driže bušotinu zamrznutom. Tako je posao upropašten pa je napravljena nova, čista, bušotina i januara ove godine su konačno dobijeni praiskonski uzorci vode jezera Vostok.

Na redu su duga i složena ispitivanja ovih uzoraka o kojima ćemo tek čitati izveštaje. Uglavnom istraživanja jezera se nastavljaju i zapravo tek nam predstoji najinteresantniji period. Rusi, kako su objavili, nameravaju da u jezero spuste sondu koja će dopreti do samog dna jezera odakle će prikupiti i uzorke sedimenata. Biolozi sanjaju neobične forme života koji se razvijao milionima godina izolovan od poznatog sveta.

Ali da se vratimo pitanju koje se nameće od sredine ovog teksta: kako su istraživači znali da u jezeru ima života još pre nego što su u njega ušli? Pa istražili su uzorke leda iznad jezera kada su stigli do njega. On je bio napravljen od jezerske vode i u njemu su pronađeni mikoroorganizmi. Oni su vrlo stari i to se zna jer su istraživači u njiima izolovali gen koji karakterističan za žive organizme od pre pola miliona godina!

***

 EuropaInterior300cmyk.jpg

Otkriće života u jezeru Vostok ohrabrilo je astrobiologe zbog izvesne sličnosti jezera sa okeanom vode na Jupiterovom satelitu Evropi. Evropa sadrži ogromne količine vode, čak više nego što je Zemlja ima, ispod debelog sloja leda. Ne zna se tačno koliko je taj ledeni pokrivač debeo, možda nekoliko, a možda nekoliko stotina kilometara, ali ispod njega je voda, tečna. Pa ako života ima u jezeru Vostok...


Evo filmića o stanici:

 https://www.youtube.com/watch?v=P9BXUPu1W7s 



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

blogovatelj blogovatelj 00:55 05.03.2015

Preporuka

I kod mene je slicna zima
Trenutno je -7, preko noci najavljuju i do -20.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:37 05.03.2015

Re: Preporuka

blogovatelj
I kod mene je slicna zima
Trenutno je -7, preko noci najavljuju i do -20.


Kad ste čobani. Kod nas je isto -7, mada mi na kolima pokazuje -12. Neće do -20, valjda, a od sutra kreće otopljavanje, kunu se u majku.

Inače, doktorirao sam ice dams ovih dana. Ne znam kako kod vas gore na severu leče taj problem, ja sam kupio one grejače za krov, ali naravno suviše kasno, sad moram da čekam proleće da se vinem gore kano gorska vila, i namestim instalaciju. U medjuvremenu, čarape punjenje solju, pa ih zavrljačim preko ivice krova, na se napravi kanal za odvod otopljene vode.

Mnogo zajebana stvar, ako ne intervenišeš na vreme, ladno ti sjebe krov, pa ti voda procuri u zidove, skroz do podruma, i ne vidiš dok ne krene iz šuko utikača i lampi na plafonu da ti kaplje pravo na teme. Tu je zapravo fora u dobroj izolaciji plafona ispod tavana, a onda u ventilaciji tavana - ostaviš ga otvorenog da se oladi na spoljašnju temperaturu. I onda se sneg ravnomerno topi, pa ti se ne naprave prepreke od leda na ivici, i one blesave ledenice. Samo, to je lakše reći nego izvesti.



alselone alselone 08:10 05.03.2015

Re: Preporuka

pa ti voda procuri u zidove, skroz do podruma, i ne vidiš dok ne krene iz šuko utikača i lampi na plafonu da ti kaplje pravo na teme.


E, Pajks je l' i ti kao pravi Amerikanac imas kucu na nivou drugog praseta ili si sustigao trece?
nsarski nsarski 12:37 05.03.2015

Re: Preporuka

Trenutno je -7, preko noci najavljuju i do -20.

I tamo ima zivota?

I kod nas je nesto zahladnelo ovih dana, ali predvidjaju se vise temperature sledece nedelje. A ni padavine se ne ocekuju do kraja ove decenije.
srdjan.pajic srdjan.pajic 04:41 06.03.2015

Re: Preporuka

alselone
pa ti voda procuri u zidove, skroz do podruma, i ne vidiš dok ne krene iz šuko utikača i lampi na plafonu da ti kaplje pravo na teme.


E, Pajks je l' i ti kao pravi Amerikanac imas kucu na nivou drugog praseta ili si sustigao trece?

Totalno srednje prase (srednja klasa) znaci sve je od drveta, osim temelja od betona i prozora koji su od plastike. Ovo je jos i dobro za kucu koja ima skoro pola veka.

Samo ovo se ledenicama i prokisnjavanjem nema mnogo veze od cega je i koiko je stara kuca, nego kakav je krov i izolacija/ventilacija gore. I naravno - klima. Eventualno kod novih kuca znaju za jadac pa ih otpocetka bolje ususkaju i onda nemaju problema.

49 41 49 41 16:50 06.03.2015

Re: Preporuka



Samo ovo se ledenicama i prokisnjavanjem nema mnogo veze od cega je i koiko je stara kuca, nego kakav je krov i izolacija/ventilacija gore. I naravno - klima. Eventualno kod novih kuca znaju za jadac pa ih otpocetka bolje ususkaju i onda nemaju problema.



Ice shield!

Na kuci nemas ice shield & drip edge; zato moze da curi medju zidovima.

Ugradio sam jedan polupecurkasti ventilator sa termostatom na krovu - za ventilaciju tavana. Narocito leti sam skinuo temperaturu u sobi na spratu drasticno.
Stoje jos dva sistema, bog te pita gde; koji mere vlaznost i temperaturu i automatski se ukljucuju.

Ne da mi se da da se verem po krovu.
Dva grejaca za krov, cekaju; takodje "bolja vremena".


srdjan.pajic srdjan.pajic 17:17 06.03.2015

Re: Preporuka

49 41


Samo ovo se ledenicama i prokisnjavanjem nema mnogo veze od cega je i koiko je stara kuca, nego kakav je krov i izolacija/ventilacija gore. I naravno - klima. Eventualno kod novih kuca znaju za jadac pa ih otpocetka bolje ususkaju i onda nemaju problema.



Ice shield!

Na kuci nemas ice shield & drip edge; zato moze da curi medju zidovima.

Ugradio sam jedan polupecurkasti ventilator sa termostatom na krovu - za ventilaciju tavana. Narocito leti sam skinuo temperaturu u sobi na spratu drasticno.
Stoje jos dva sistema, bog te pita gde; koji mere vlaznost i temperaturu i automatski se ukljucuju.

Ne da mi se da da se verem po krovu.
Dva grejaca za krov, cekaju; takodje "bolja vremena".



Imam drip edge, ali to pomaže ko mrtvom ladne obloge. Voda ispod krovnih ploča ne ulazu tu na ivici, nego svuda iznad, gde god može, kad se napravi brana. Srećom još mi je relativno nov krov pa izgleda da nije uspela da prodje. Nemam ice shield, nisam siguran šta je to, saću da pogledam.

Imam i grejač na jednom mestu gde se provereno pojavljivao ice dam i to je u garaži, tačno se vidi gde je u prošlosti ušla voda i ostavila trag na onom backing board-u. Sad to više ne pravi problem, ali ovo je prvi put da se ice dam pojavio na drugim mestima.

Mislim da mi imamo generalno problem sa izolacijom tavana, ili sam loše namestio pokrivač za whole house fan, pa tu curka toplota iz kuće. Dodatni ventilator ću da namestim, kao i one soffit vents, pročitao sam da to pomaže da se na tavanu održava konstantna temperatura, i onda grejači ne trebaju. Ali ove godine je bila baš zajebana neka zima, hladna, ali sa povremenim kratkotrajnim ekskurzijama u plus - idealno da se naprave ice dams. Nama se, na primer, zaledio kompletan oluk oko cele kuće, mislim, čudi me da nije otpao sa zida. A to ne možeš da rešiš drugačije nego grejačem, bar ja ne znam neku drugu foru.

A i planiram da napravim fan box, da lepo mogu da ušuškam kućni ventilator van sezone. Zakasnio sam ove zime, ustvari nisam ni znao da će to da bude problem, ova nam je prva u toj kući, a prethodni vlasnik kaže da nije imao problema kao mi ove godine. Da mi nije drugar, pomislio bih da laže.

EDIT: Whole house fan je majka mara za ovu klimu. Mi uopšte nemamo erkondišn u kući, sem jednog malog, prozorskog, u kuhinji. I to čudo je tu decenijama, uveče oladiš kuću za 10 minuta. Ali zato moraš malo da se drkaš sa zaptivanjem kad dodje zima.

Inače, nabavio sam IR kameru za posao, to je carska sprava da vidiš gde ti curi toplota, ali i da otkriješ ako ti negde curi voda. Jedva čekam da je isprobam.
49 41 49 41 21:31 06.03.2015

Re: Preporuka


Inače, nabavio sam IR kameru za posao, to je carska sprava da vidiš gde ti curi toplota, ali i da otkriješ ako ti negde curi voda. Jedva čekam da je isprobam.


Meni dosli na vrata da mi, mere IR, gubljenje toplote kroz krov.
Jedva sam ih otkacio, zvali tri puta, ...

Besplatno merenje, a posle ti dovedemo trojicu - Problem solver; da ti deru vreme i novcanik.

Evo ti seljacke metode, bez instrumentalne.

Pao sneg, mek ko dusa posle 3 god. Ranije padao, kao brasno koje jedva vidis da uopste pada.

Obisao okolo kuce - snezni krov 20 cm.
Tamo gde je bio tanji ili ga skoro nestalo;
-Thermal point - roof leaking.
uros_vozdovac uros_vozdovac 09:17 05.03.2015

Na Antarktiku

je market share Linuxa u debeloj prednosti na ostalim proprietary OS. Dakle kontinent slobode :)
NNN NNN 13:07 09.03.2015

Re: Na Antarktiku

uros_vozdovac
je market share Linuxa u debeloj prednosti na ostalim proprietary OS. Dakle kontinent slobode :)
ukratko: na oba računara je Linux!
albicilla albicilla 12:34 05.03.2015

Dosije X

"Po rezultatima skorašnjih istraživanja, duga izolacija istraživačkog osoblja ostavlja tragove koji se mogu porediti sa traumama ratnih zarobljenika.

"Nije lako podneti duge zimske mesece sa svega par ljudi i stalnim hukom vetra. Tokom jedne ekspedicije početkom XX veka, radio operater je doživeo nervni slom i u svet slao lažne poruke. Doktor jedne argentinske baze je namerno izazvao požar, kako bi bio evakuisan. U bazi Casey, deo osoblja se pobunio i, pijani od brlje koju su sami pravili, terorisao ostatak tima. Američke vlasti su u bazu McMurdo slale FBI agente da istraže napad čekićem na dva kuvara. U bazi Wilkes, mehaničar jjavascript:;e pomahnitao vitlajući nožem, te je narednih pet meseci, do dolaska prvog broda, proveo u improvizovanoj samici. Posle svađe oko partije šaha, jedan ruski naučnik je kolegu ubio sekirom.

IZVOR
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:53 05.03.2015

Re: Dosije X

Nije lako podneti duge zimske mesece sa svega par ljudi i stalnim hukom vetra.


Pa da, ali Rusi i njihovi gosti su spremni za poteškoće u bazi: redovno piju votku!



Sem toga, vreme prekraćuju igrajući bilijar, ali... imaju posebna pravila za igru

evo linka
apacherosepeacock apacherosepeacock 08:19 06.03.2015

Re: Dosije X

"Nije lako podneti duge zimske mesece sa svega par ljudi i stalnim hukom vetra


Da, kao hotel zimi iz filma






adriana adriana 16:28 05.03.2015

Povedite i mene

http://www.mars-one.com/mission/simulation-outpost

The Arctic and other remote regions around the world will be chosen for (psychological) testing of the astronauts and equipment related testing for wind, dust, temperature, and isolation.

Biće gužva na oba pola
Saša Zorkić Saša Zorkić 19:14 05.03.2015

Re: Povedite i mene

Povedite i mene


Gde, na Mars? U jednom smeru? Nikako! To je sumanuta misija.
a_jovicic a_jovicic 03:24 06.03.2015

Globalno zagrevanje

U ledu ispod stanice u bukvalnom smislu su zaleđeni dragoceni podaci iz prošlosti. Njihova starost srazmerna je dubini jer oni tonu sa svakim novim snegom. Tako na dubini od 400 metara zalazite u poslednje ledeno doba. Još dublje nalaze se slojevi starijih ledenih doba. Ukupno, led Vostoka čuva podatke unazad 420 hiljada godina. Zarobljeni molekuli vazduha, strukrutra leda, izotopi kiseonika itd. otkrivaju istraživačima podatke o temperaturi vazduha, o padavinama, sastavu atmosfere, količini ugljen dioksida, pa čak i o vulkanskoj aktivnosti i aktivnosti Sunca u prošlosti. Stanica Vostok se pokazala kao idealno mesto za brojna istraživanja.

Jedan od najznačajnijih rezultata proisteklih iz glacioloških istraživanja na stanici Vostok je grafikon koji pokazuje cikličnost klimatskih promena.

Ono što je na ovom dijagramu interesantno je da period relativno "pitomog" vremena (desna strana grafikona) traje duže nego što je to bilo u prošlosti. Kasnije uzorkovanje sa drugih lokacija je potvrdilo valjanost ovih rezultata. Pa koji je onda problem sa globalnim zagrevanjem kada nam je trenutna klima prilično povoljna?!?

Klimatolozi i okeanografi strahuju da bi uticaj čoveka mogao da izvede planetu iz ravnotežnog stanja, odnosno da bi moglo da dodje do usporavanja okeanske cirkulacije (Golfska i Labradorska struja), što bi u krajnjem slučaju moglo da nas uvede u sledeće ledeno doba.

Evo i interesantne animacije koja ilustruje aktivnosti i rezultate Vostok projekta ...

Saša Zorkić Saša Zorkić 14:21 06.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

Eh klima! Iz svega što sam o klimi čitao shvatio sam samo da mi ništa pouzdano o klimi ne znamo, čak ni to koliki je uticaj čoveka na nju.
a_jovicic a_jovicic 03:57 07.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

Saša Zorkić
Eh klima! Iz svega što sam o klimi čitao shvatio sam samo da mi ništa pouzdano o klimi ne znamo, čak ni to koliki je uticaj čoveka na nju.

Šta god da je uzrok (tj. Milankovićevi ciklusi ... ljudski uzrokovano povećanje emisije gasova staklene bašte ... ili možda kombinacija oba) globalno zagrevanje se dešava. Da li možemo da ga sprečimo smanjenjem zagadjenja ... ne znam ... ali verovatno je da će meteorološke pojave u budućnosti biti sve ekstremnije.
michiganac michiganac 17:20 07.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

Ovo je jos jedno u nizu od vrlo ozbiljnih upozorenja: LINK

Izvjesno je da bi otapanje sibirskog permafrosta i oslobadjanje vecih kolicina metana (poznajuci njegovo visestruko (katalizatorsko) dejstvo u usporedbi sa jednim "banalnim" CO2) moglo da prouzroci lavinski efekat staklene baste u atmosferi, sto je (uporedo uz Milankovica) moguce i odgovor na ove ekstremne 'peak'-ove s prethodnog grafika, sve do momenta kad dodje do kolapsa sistema danasnjih okeansko-morskih struja i klimatski tok "okine" zatim u drugom pravcu, ili ipak mozda grijesim?

Inace zanimljiv mi je ovaj dijagram jos iz razloga sagledavanja temperaturnih i inih kolebanja koji pokazuje da su u novijem vremenu one znatno ucestalije, kao i cinjenicu da u zadnjih 10-15 hiljada godina imamo relativno stabilnu/konstantnu temperaturu.

Nisu mi poznate metode na osnovu kojih su istrazivaci dosli do ovih podataka (postoji li i sl. grafik koji pokazuje promjene koncentracije metana u atmosferi??), ali cijenim jos da i pritisak ogromnih kolicina snijega i leda dovodi do slijeganja i stapanja/mijesanja onih najnizih slojeva pa se samim tim i ta "ostra" granica izmedju njih gubi u odnosu na rezultate mjerenja gornjih slojeva.
Saša Zorkić Saša Zorkić 18:26 07.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

Da li možemo da ga sprečimo smanjenjem zagadjenja ... ne znam ... ali verovatno je da će meteorološke pojave u budućnosti biti sve ekstremnije.


Ukratko: to je sve što o tome znamo . A sa stanovišta planete, ne dešava se ništa značajno.

Ma zapravo problem je što je i od klimatskih promena napravljen biznis pa mi, smrtnici, više ne znamo šta je, od onog što se tvrdi, tačno, a šta ne.
a_jovicic a_jovicic 01:09 08.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

michiganac
Ovo je jos jedno u nizu od vrlo ozbiljnih upozorenja: LINK

Izvjesno je da bi otapanje sibirskog permafrosta i oslobadjanje vecih kolicina metana (poznajuci njegovo visestruko (katalizatorsko) dejstvo u usporedbi sa jednim "banalnim" CO2) moglo da prouzroci lavinski efekat staklene baste u atmosferi, sto je (uporedo uz Milankovica) moguce i odgovor na ove ekstremne 'peak'-ove s prethodnog grafika, sve do momenta kad dodje do kolapsa sistema danasnjih okeansko-morskih struja i klimatski tok "okine" zatim u drugom pravcu, ili ipak mozda grijesim?

Priča oko struja i jeste najopasnija. Usporavanje ili inverzija struja u Atlantiku ima uticaj i na ekonomiju nekih od najrazvijenijih država Evrope. London npr. bukvalno stane kad im padne sneg (podzemna železnica na delovima koji prolaze nadzemno je u takvoj situaciji neupotrebljiva zato što se lokomotive napajaju sa srednje šine na tlu i čim se formira led ili padne sneg vozovi staju). Povećanje prosečne temperature može da bude neugodno za život ali čak i u toj situaciji proizvodnja hrane nije nemoguća (problem navodnjavanja nije nerešiv). Medjutim u situaciji gde bi uleteli u ledeno doba, Evropa bi praktično mogla da se oprosti od proizvodnje hrane.
Inace zanimljiv mi je ovaj dijagram jos iz razloga sagledavanja temperaturnih i inih kolebanja koji pokazuje da su u novijem vremenu one znatno ucestalije, kao i cinjenicu da u zadnjih 10-15 hiljada godina imamo relativno stabilnu/konstantnu temperaturu.

Ta kolebanja od cca 2 stepena i nisu tako strašna ako se porede sa prošlim periodima gde se javljaju kolebanja od 4, 6 ili više stepeni. Ono što je takodje interesantno je da trenutno ne prelazimo u zonu preko +2 stepena ... a to je izgleda u prošlosti bio okidač koji je dovodio do ledenih doba. Verovatno iz tog razloga su naučnici krenuli da paniče kako moramo da se potrudimo da usporimo rast temperature. Trebalo bi videti i predikciju za Milankovićeve cikluse pošto su trenutno u padu. U svakom slučaju ne bi valjalo da "provociramo" Planetu kad već imamo na raspolaganju totalno neiskorišćenu energiju Sunca.
Nisu mi poznate metode na osnovu kojih su istrazivaci dosli do ovih podataka (postoji li i sl. grafik koji pokazuje promjene koncentracije metana u atmosferi??), ali cijenim jos da i pritisak ogromnih kolicina snijega i leda dovodi do slijeganja i stapanja/mijesanja onih najnizih slojeva pa se samim tim i ta "ostra" granica izmedju njih gubi u odnosu na rezultate mjerenja gornjih slojeva.

Ima i grafikon sa metanom ...

... samo obratiti pažnju da je x-osa obrnuta u odnosu na ostale grafikone koje postavih. Po ovome izgleda da dobro "prati" i CO2 i temperaturni profil ... možda u peak-ovima čak i bolje temperaturni nego što CO2 to čini.

Vodili su računa o sleganju a verovatno je upravo sleganje i razlog odsustva "šuma" na vremenski udaljenijim tačkama.
a_jovicic a_jovicic 01:18 08.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

Saša Zorkić
Da li možemo da ga sprečimo smanjenjem zagadjenja ... ne znam ... ali verovatno je da će meteorološke pojave u budućnosti biti sve ekstremnije.


Ukratko: to je sve što o tome znamo . A sa stanovišta planete, ne dešava se ništa značajno.

Ma zapravo problem je što je i od klimatskih promena napravljen biznis pa mi, smrtnici, više ne znamo šta je, od onog što se tvrdi, tačno, a šta ne.

Sa stanovišta Planete neće se ništa značajnije ni dogadjati do inverzije magnetnih polova ... nego ljudska vrsta je mnogo kilava pa lako može da se desi da nas klima potamani k'o dinosauruse.

A za biznis se slažem ... Fosilni vs solarni lobi ... mada ja ipak nekako navijam za solarni. Gre'ota da ne koristimo onoliku energiju koju nam Sunce svakodnevno šalje a da se po gradovima gušimo u smogu od sagorevanja fosilnih goriva.
Saša Zorkić Saša Zorkić 01:30 08.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

ja ipak nekako navijam za solarni. Gre'ota da ne koristimo onoliku energiju koju nam Sunce svakodnevno šalje a da se po gradovima gušimo u smogu od sagorevanja fosilnih goriva.

Sem toga, fosilna goriva će se brže potrošiti. Mnogo brže.
michiganac michiganac 18:56 08.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

a_jovicic

Ta kolebanja od cca 2 stepena i nisu tako strašna ako se porede sa prošlim periodima gde se javljaju kolebanja od 4, 6 ili više stepeni. Ono što je takodje interesantno je da trenutno ne prelazimo u zonu preko +2 stepena ... a to je izgleda u prošlosti bio okidač koji je dovodio do ledenih doba. Verovatno iz tog razloga su naučnici krenuli da paniče kako moramo da se potrudimo da usporimo rast temperature. Trebalo bi videti i predikciju za Milankovićeve cikluse pošto su trenutno u padu. U svakom slučaju ne bi valjalo da "provociramo" Planetu kad već imamo na raspolaganju totalno neiskorišćenu energiju Sunca.

Vodili su računa o sleganju a verovatno je upravo sleganje i razlog odsustva "šuma" na vremenski udaljenijim tačkama.


Samo mala ispravka/dodatak s moje strane: -pominjuci prethodno kolebanja, mislio sam upravo o "sumu".

Sto se tice "ozbiljnijih" kolebanja od po vise stepeni, cijenim da tu pretpostavljamo erupcije velikih i super-vulkana kao primarne uzroke porasta i padova navedenih parametara. Pokusao sam ovako ovlas jos jedanput da bacim pogled na grafikone i uocim primjerice "zapis" oko 75000 god. unazad kad je doslo do masivne erupcije vulkana Tobe u Indoneziji, mada mi na ovako minijaturnoj ilustraciji i usko prikazanoj vremenskoj skali ne izgleda bas najjasnije. Mislim jos da bi bilo shodno za pretpostaviti da ce u smjeru kretanja ka buducnosti gorenavedene karakteristike izgledati jos "ispeglanije" ('sa ili bez nas'), ako uzmemo u obzir da se i zemljino jezgro permanentno hladi, time i ucestalost erupcija vulkana adekvatno smanjuje.

Sa stanovišta Planete neće se ništa značajnije ni dogadjati do inverzije magnetnih polova ... nego ljudska vrsta je mnogo kilava pa lako može da se desi da nas klima potamani k'o dinosauruse.


U kontekstu daljeg globalnog otopljavanja (i porasta populacije pride) pominju se ucestalo ti ocekivani nedostaci hrane i vode, ali mislim prije svega da ce epidemije biti te koje ce da nas desetkuju prije nego se klimatski tok obrne opet u smjeru ponovnog zahladjenja.

A za biznis se slažem ... Fosilni vs solarni lobi ... mada ja ipak nekako navijam za solarni. Gre'ota da ne koristimo onoliku energiju koju nam Sunce svakodnevno šalje a da se po gradovima gušimo u smogu od sagorevanja fosilnih goriva.


Dokle god budemo imali ovako depresirane cijene fosilnih derivata na trzistu, dalji razvoj RES-branse bice bacen u zapecak. Objektivno postoje tu jos i nepremostive tehnoloske i logist. prepreke da bismo implementirali jedan stabilan i samoodrziv el.energetski sistem zasnovan iskljucivo na obnovljivim izvorima energije (i ne samo sunceve!), kao sto je recimo problem skladistenja viska el.energije i ponovnog koristenja u onim vrem. periodima (dnevnim i sezonskim) kad "ne sija sunce" ili "vjetar ne duva", ili recimo jos problem prenosa el.energije na ogromne udaljenosti iz regiona sa velikom insolacijom u one druge 'sjevernije' i sl.

EU svakako ozbiljno radi na tome, i u tom cilju je neophodna potpuno otvorena saradnja i izgradnja povjerenja izmedju svih zemalja regiona u cilju stvaranja jedinstvene 'supergrid'-mreze koja bi pokrivala cijelu zajednicu da bi jedan takav, goreopisani el.energ. sistem zasnovan na 'RES' uopste bio ostvariv.

Vise o tome na: LINK

I o jedinom danas prihvatljivom nacinu na koji je moguc prenos ogromnih kolicina el.energije na ekstremne udaljenosti bez signifikantnih gubitaka: LINK




A u vezi s pojmom "klimatskog biznisa" kao takvog, malo cu da iskarikiram, ali mislim da bismo trebali ostati mirni sve dok znamo da ce 'Wall Street' (pa i London) ostati na suvom, odn., ispod nivoa mora. Hocu reci, nisam bas uocio da se na nekoj drugoj sigurnoj lokaciji izgradjuje novi globalni fin. centar.
a_jovicic a_jovicic 22:46 08.03.2015

Re: Globalno zagrevanje

michiganac
A u vezi s pojmom "klimatskog biznisa" kao takvog, malo cu da iskarikiram, ali mislim da bismo trebali ostati mirni sve dok znamo da ce 'Wall Street' (pa i London) ostati na suvom, odn., ispod nivoa mora. Hocu reci, nisam bas uocio da se na nekoj drugoj sigurnoj lokaciji izgradjuje novi globalni fin. centar.

Pa kako ne vidiš?!? Sve sluti da je "Beograd na vodi" novi City (jes' da su u poslednjoj iteraciji malo izmenili dizajn kule al' to je to). Toliki poslovni prostor može samo tome da služi.

... a sad za ozbiljno ... za ceo komentar
vera.nolan2 vera.nolan2 10:35 06.03.2015

Prozor u prošlost

Ovo je najobjektivniji tekst na tu temu!
Fascinantno je po sebi,da postoje mesta na planeti gde se hoda kroz vreme i iščitava istorija,jezikom stvaranja i razaranja(transformacija) Prirode,te sličnost s pogledom ka nebu,objavljuje nam samo prošlost !!!(kako gore tako dole!)
Imam sumnju u održivost života u jednom zatvorenom,vremenskom (10-35mil god.čak!)odsečku ekosistema,to liči na perpetum mobile.

Ostaci nekog "hiberniranog" oblika na te vremenske staze,od značaja je za bolje razumevanje nastanka života i pomeranje granica opstanka u ekstremnim uslovima,ako su živi...svakako samo zemaljska DNK,ništa drugo.

Govori se o:nađenim fragmentima bakterija,minijaturne?! ćelije,7 jedinki iste vreste.preko 3500 oblika života!,o"релативнoj обичностi откривених организама,..Већина организама које смо пронашли су водени (слатководни)"(to mi liči na zbrkane nalaze i iz drugih jezera),"dalja ispitivanja kako bi provjerili da li su ove ćelije i dalje žive"...nejasno i kontradiktorno!

Važnost otkrića je i utvrđivanje klime i sastava atm.u trenutku nastanka,posebno što se Arktik otapa,a Antarktik rekordno ledi;šta se događa?
Zagonetke iz prošlosti mogu dati uput za rešavanje problema sadašnjosti i svakako budućnosti.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:24 06.03.2015

Re: Prozor u prošlost

Imam sumnju u održivost života u jednom zatvorenom,vremenskom (10-35mil god.čak!)odsečku ekosistema


To su vrlo jednostavni organizmi, a što su jednostavniji to su otporniji.
vera.nolan2 vera.nolan2 12:35 08.03.2015

Re: Prozor u prošlost

To su vrlo jednostavni organizmi, a što su jednostavniji to su otporniji.

Naravno,to se podrazumeva,zato sam i sumnjičava zbog više senzacionalističkog pristupa,a malo stvarnih i posebno nelogičnih raznorodnih podataka,šta je stvarno nađeno u uzorku.
Ipak,ono malo znanja što imam i sećam se,zakona kruženja materije i energije i (Drugog)zakona termodinamike,zatvoren sistem se mora urušiti ,posebno na tu vremenski ,za nas kratkotrajne smrtnike nezamislivu starost.
U svakom slučaju uzbuđujuće otkriće,...
49 41 49 41 17:08 06.03.2015

Milankovic i njegove teorije

o klimatskim promenama.

Tada 1925. svi su se smejali na njegovu teoriju o klimatskim promenama.
Kasnije, 1986. amerikanci su tvrdili; da je njegova teorija jedino prihvatljiva.
a_jovicic a_jovicic 04:18 07.03.2015

Re: Milankovic i njegove teorije

49 41
o klimatskim promenama.

Tada 1925. svi su se smejali na njegovu teoriju o klimatskim promenama.
Kasnije, 1986. amerikanci su tvrdili; da je njegova teorija jedino prihvatljiva.



Ima dosta poklapanja ... ali ima i razlika. Verovatno nisu samo Milankovićevi ciklusi.
docsumann docsumann 18:47 06.03.2015

jedan sf horor klasik


iz vremena kada je Antartik bio van domašaja nauke:

U planinama ludila, H.F. Lavkraft
tyson tyson 02:02 07.03.2015

Realno





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana