Ljudska prava| Politika| Život

Ženska prava i po lule duvana*

gordanac RSS / 08.03.2015. u 00:42

Rene_Magritte-Les_deux_mysteres-1300px.jpg

Mi žene rođene u drugoj polovini XX veka smo prva generacija žena ikada rođenih, a da su nam unapred bila namenjena prava po kojima smo mogle biti smatrane ljudskim bićima, jednakim pred zakonom kao i muškarci. Hiljadama godina ranije nikome nije palo na pamet da bi to moglo biti tako, da nije normalno da muška polovina čovečanstva smišlja sva pravila, a da se ženska polovina tim pravilima bespogovorno i ćutke povinuje, da tim pravilima služi i da živi svoj jedini život bez prava da se pita i odlučuje sviđa li joj se išta od tog života. Ćuti, slušaj i radi, „ja te 'lebom 'ranim“, tako je bilo.

Odakle nam ta prava?

Izborile se i za njih ginule prethodne generacije žena, bezimene, često zaboravljene, hapšene, progonjene, streljane, vešane samo zato što su htele da žive svoj ženski život kao ljudska bića.

Šta su tražile?

Pravo na školovanje, na rad, na imovinu, na račun u banci, pravo da putuju same kud žele, da glasaju, da učestvuju u javnom, političkom životu, pravo da žive svoj život bez nasilja, da biraju hoće li se udati ili ne, hoće li rađati ili ne. Pravo na slobodan izbor o tome kako će, s kim i gde da provedu svoj život.

I ne bismo mogle imati ta prava zapisana i pre nego što smo se rodile da neka muška većina nije o tome odlučila, a zbog jasnog zahteva tih generacija žena na čijim ramenima danas stojimo pripremajući svoja ramena za sve one koji dolaze posle nas, da žive bolje i da zaista uživaju sva svoja prava.

Jer se često u svakodnevici dešava da nam naša zapisana prava ne vrede ni po lule duvana zbog dubine i snage naslaga predrasuda o tome da je svaka žena roba, a ne osoba, da se prema svakoj ženi možeš ophoditi kako ti se ćeifne, da je možeš omalovažavati, ponižavati i uvredama „stavljati na njeno mesto“.

U tome je, uglavnom, razlog zašto obeležavamo 8.mart, zašto imamo akciju „16 dana borbe protiv nasilja“, zašto neprekidno moramo da dokazujemo da smo dostojne prava koja su nam garantovana 1948 Deklaracijom UN i svim kasnijim zakonima i propisima.

Zabranjeno je da te pri primanju na posao pitaju o bračnom statusu i „hoćeš li imati dece“,

J2mMhDUJKkc.jpg

 zabranjeno je da te neko mlati kad god mu padne na pamet, zabranjeno je da ti plata bude manja nego muška, zabranjeno je da ti se rugaju samo zato što si žena, da te ućutkuju, omalovažavaju i smatraju robom i svojinom, a ne ljudskim bićem, ravnopravnim i jednakim sa muškarcima.

Ipak, sve to se dešava mnogim ženama, sve to unesrećuje mnoge žene u raznom životnom dobu bez obzira na zapisana prava.

Zašto je tako teško u život pretvoriti sve te zapisane reči? Zašto tako sporo teče proces prihvatanja zakonske obaveze zabrane ponašanja zasnovane na predrasudi da se svega toga i „ne moramo držati k'o pijan plota“ samo zato što je o ženama reč?

Šta su objašnjenja pretvaranja ženskih prava u „po lule duvana“? Duga  je i maštovita ta lista, lako se prepoznaju, s lakoćom izgovoraju svuda.

Ako dobija batine „sama je to tražila, provociranjem, a i bio je pijan i nesrećan, jer ga ona psihički maltretira“.

Ako je odbiju zaposliti, to je zato „šta ću s njom, udaće se ima dete, stalno bolovanje, nemam ja para za to, nek' je izdržava neko“.

Ako želi u politiku onda čuje „pa šta ćeš, nije to za žene, nema kvalitetnih žena, a i same žene nisu zainteresovane, u stvari“.

Ako želi auto, zemlju ili kuću na svom imenu  pitaće je „jeste li udati? kako niste, zašto niste?“

Ako sama sebi bira šta će obući obratiće joj se „eto kako se izazovno oblačiš, a posle kukaš što ti zvižde“ ili „oblači se k'o da je sama sebi mama“, ako je ružna to je najvažnije što se o njoj treba znati, ako je lepa zna se šta joj sleduje, da zavodi i da joj se nadevaju imena razna.

I najgora uvreda koja joj se može uputiti je – da je feministkinja, što je naravno „sačuvaj bože!“.

Ako stojite dok ovo čitate – sedite, jer imam nešto da vam kažem. Ako ste na rečima za sva ženska prava, za jednakost i ravnopravnost, onda ste i feminista, čak i ako ste ubeđeni da niste.

I zato vam čestitam 8.mart.

 

*tekst je objavljen u listu "Nedeljnik", 5.03. 

 



Komentari (244)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

JJ Beba JJ Beba 00:54 08.03.2015

I zato vam čestitam 8.mart.

emsiemsi emsiemsi 08:58 08.03.2015

Re: I zato vam čestitam 8.mart.

JJ Beba
MAPA DEŠAVANJA POVODOM 8. MARTA 2015



Лајк !
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:46 08.03.2015

Re: I zato vam čestitam 8.mart.

лајк ми ту, ју, ми, ту, ај лав ју! ноу, нот ми, ју!

срећан празник Краљици Стварања, Жени!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:56 08.03.2015

Први!

... ал' замало.
Код Горданац ја сам ипак други ;-)
Овде је жена испред мене!



Ово је проценат -- на графику -- директора жена међу 1500 компанија на S&P индексу (ovaj indeks odražava 90% kapitala američke berze). Њих има толико мало да чак и мушкараца директора међу њима с именом Џон има више. I muškaraca Davida, naravno ;-)
bene_geserit bene_geserit 02:43 08.03.2015

Re: Први!

Sta mislis jel' bolje biti CEO jedne od tih 1500 kompanija ili zena/muz CEO-a jedne od tih kompanija?
Meni nesto deluje da je ovo drugo mnogo bolja varijanta.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:08 08.03.2015

Re: Први!

bene_geserit
Sta mislis jel' bolje biti CEO jedne od tih 1500 kompanija ili zena/muz CEO-a jedne od tih kompanija?
Meni nesto deluje da je ovo drugo mnogo bolja varijanta.

Ne znam, zavisi ko šta voli.
Ili da budeš žena u Islamu, možda i to prija?

Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i zato što oni troše imetke svoje. Zbog toga su čestite žene poslušne i za vrijeme muževljeva odsustva vode brigu o onome o čemu trebaju brigu voditi, jer i Allah njih štiti. A one čijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite; a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne činite! – Allah je, zaista, uzvišen i velik!

Kuran 4:34
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:31 08.03.2015

Re: Први!

.
bene_geserit bene_geserit 02:11 09.03.2015

Re: Први!

Ne mogu ja tako kvantne skokove da pravim od americkih kompanija do zena u Islamu (ovde si valjda mislio na vecinu muslimanskih drzava).
Nego ako se vratimo na americkih 1500 kompanija i CEO-ve, pretpostavljam da je to trebalo da bude ilustracija da su zene ugrozene.
Nego sva ta imena na listi od CEO-va su anglosanksonska, nema meksickih, slovenskih, i sl., ali to na stranu.
Ti CEO-ovi dok se probiju na vrh pozakacinju raznorazne bolestine, dok im zene idu na jogu i bave se humanitarnim radom i volontiranjem u skolama. Vise mi deluje da su oni ugrozeni, a ne njihove zene.
Drustvo i poreski sistem je tako napravljen u USA da vecina zena ne radi dok su deca manja (treba ih razvesti po skolama i aktivnostima).
gordanac gordanac 02:27 09.03.2015

Re: Први!

Drustvo i poreski sistem je tako napravljen u USA da vecina zena ne radi dok su deca manja (treba ih razvesti po skolama i aktivnostima).

Ali nikako.
Čaroban je taj nedostatak volje da se jednostavno kaže "njima je bolje da sede kod kuće, a to i rade, u stvari, nego se sve ovo o nihovom zapošljavanju i ugrožavanju izmišlja".
Sve u stilu "velikog humaniste & ljubitelja prava svih"iz XX veka koji je rekao "Kinder, Küche, Kirche", to je za žene jedino dobro i to je mesto na koje ih treba staviti.
Umesto toga, s lakoćom sklizne na tastaturu izmišljotine o broju zaposlenih žena, "jer sisitem je takav". Jes' pajz da nije.

Evo i USA Department of labor je deo te opšte zavere o tome koliko žena radi. žena s decom različite dobi.

Women in labor forcee
Women of working age


gabriele gabriele 07:28 09.03.2015

Re: Први!

najbolje je bit fiškal njegove žene, kad ova odluči da mu uzme lovu.svi ti Jovani lako mogu postati "Jovani bez zemlje" ako joj je tako ćeif.ko što je Severina žrtva , a Milan zločinac.bar sudeći fiškalicama i borkinjama
Domazet Domazet 18:32 09.03.2015

Видим ја да је теби...

bene_geserit
Ne mogu ja tako kvantne skokove da pravim od americkih kompanija do zena u Islamu (ovde si valjda mislio na vecinu muslimanskih drzava).
Nego ako se vratimo na americkih 1500 kompanija i CEO-ve, pretpostavljam da je to trebalo da bude ilustracija da su zene ugrozene.
Nego sva ta imena na listi od CEO-va su anglosanksonska, nema meksickih, slovenskih, i sl., ali to na stranu.
Ti CEO-ovi dok se probiju na vrh pozakacinju raznorazne bolestine, dok im zene idu na jogu i bave se humanitarnim radom i volontiranjem u skolama. Vise mi deluje da su oni ugrozeni, a ne njihove zene.
Drustvo i poreski sistem je tako napravljen u USA da vecina zena ne radi dok su deca manja (treba ih razvesti po skolama i aktivnostima).

...животни сан да се удаш за неког CEOa. Па после CEO ради а жена (му) се гради.

Иначе да те обавестим, друштво и порески систем у US of A jје направљен тако да у великом (већинском?) броју случајева једна плата није довољна. Тако да и жена мора да ради. што је најчешће не ослобађа обавезе да развози децу по школама и активностима...
Domazet Domazet 18:35 09.03.2015

Буразеру видим да си ти...

gabriele
najbolje je bit fiškal njegove žene, kad ova odluči da mu uzme lovu.svi ti Jovani lako mogu postati "Jovani bez zemlje" ako joj je tako ćeif.ko što je Severina žrtva , a Milan zločinac.bar sudeći fiškalicama i borkinjama

...неки природно бистар тип. Тако да ми није јасно шта чекаш. Мењај буразеру пол, то сад више и није нека фрка, па Бог да те види...
bene_geserit bene_geserit 06:00 10.03.2015

Re: Видим ја да је теби...

Domazet
...животни сан да се удаш за неког CEOa. Па после CEO ради а жена (му) се гради.

Иначе да те обавестим, друштво и порески систем у US of A је направљен тако да у великом (већинском?) броју случајева једна плата није довољна. Тако да и жена мора да ради. што је најчешће не ослобађа обавезе да развози децу по школама и активностима...

Pa ili pricamo o CEO-ovima ili o raji koja ne moze da zivi od jedne plate.
Ja mozda nisam bio precizan gore, pa evo ispravke - mislio sam na visu srednju klasu pa na gore (ali koja zivi od labour income), jer je tu prica o CEO-ovima relevantna. I tu je prica o poreskom sistemu relevantna jer oni koji ne mogu da zive od jedne plate ionako placaju minimalan porez.
I btw, "poreski sistem u USA napravljen tako da vecinom jedna plata nije dovoljna" je recenica bez imalo smisla - oni koji ne mogu da zive od jedne plate placaju federal+state tax oko nule ili negativan (placaju indirektno payroll tax i akcize na robu koju kupuju, ali su ti porezi niski u odnosu recimo na EU).
gordanac
Čaroban je taj nedostatak volje da se jednostavno kaže "njima je bolje da sede kod kuće, a to i rade, u stvari, nego se sve ovo o nihovom zapošljavanju i ugrožavanju izmišlja".
Sve u stilu "velikog humaniste & ljubitelja prava svih"iz XX veka koji je rekao "Kinder, Küche, Kirche", to je za žene jedino dobro i to je mesto na koje ih treba staviti.
Umesto toga, s lakoćom sklizne na tastaturu izmišljotine o broju zaposlenih žena, "jer sistem je takav". Jes' pajz da nije.

Pa ja nikako ne mislim da je zenama bolje da sede kod kuce ili u konkretnom slucaju ne mislim da je meni bolje da moja zena (koja je zavrsila ETF) sedi kod kuce (sto radi poslednjih dosta godina otkad' smo u USoA), ali ona misli da je njoj tako bolje i moram priznati da gledjuci kako ide na karate, trci maratone, i sl. a sve po najlepsoj klimi na svetu dok ja po ceo dan imam u zatvorenom sastanke sa gomilama kineza i indusa joj prilicno zavidim. Mada kad bolje razmislim kada bi mi zena radila jes da bi bilo vise para ali bi moje obaveze u kuci porasle, tako da je pitanje sta je bolje. Verovatno je najbolji trejd-of kada bi ona radila a nasli nekog da radi sve to po kuci.

Poenta cele ove moje pisanije je bila da stvari bas ne treba gledati samo iz jedne perspektive. A biti feministkinja upravo to znaci, da sve zivo gledas iz tog jednog ugla koji je vrlo cesto pogresan. Mislim ne idem ja tako daleko pa da ko kod Rush Limbaugh-a koristim izraz feminaci, meni su feministkinje u principu prilicno zabavne. Evo npr. bio je pre par nedelja blog ovde od jedne koji je objasnjavao da ako ste za zenska prava morate da budete i vegetarijanac i da ne pijete mleko (jel su tela zenskih zivotinja zloupotrebljena pri tome).
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:35 11.03.2015

Re: Видим ја да је теби...

jedi-knight jedi-knight 00:59 08.03.2015

...

Na ovo bih dodao da, i posle desetak hiljada godina civilizacije, sila je paradigma moći i što je neuređeniji sistem, to je ovo očiglednije. A gde ima sile, tu nema pravde.
Silu kao krajnji argument koriste svi koji to mogu, od pojedinca do države i slabiji tu uvek strada. Žene su platile možda najveću cenu
larisa_bg larisa_bg 01:01 08.03.2015

fala takođe

Ma dobro to, nego deder da mi čujemo iz prve ruke kakva je strategija te vlade u senci?

I je l' treba da se organizujemo po kućama?
isidora.k isidora.k 17:40 09.03.2015

Re: fala takođe

Ma dobro to, nego deder da mi čujemo iz prve ruke kakva je strategija te vlade u senci?

Pridružujem se pitanjem vladi u senci (40 % žena ) , šta će odmah konkretno poduzeti u parlamentu da se kohabitacija izvršne vlasti i pravosuđa zaustavi ?

" Zastarevanja krivičnih dela otmica beba političari nameću "



Žene kojima su "nestala deca" u sprskim porodilištima , žene kojim je država Srbija oduzela najosnovnije ljudsko pravo da zakonski traže svoju decu i dalje su najobespravljenije žene u Srbiji.

" Bez krivičnog gonjenja nema pravih istraga, već lažnih. Bez krivičnog gonjenja zločinci neće progovoriti. Ako zločinci ne progovore i ne otkrije se njihov lanac trgovine bebama, neće se ni doći do dece. "
cane.srbljanovic cane.srbljanovic 01:08 08.03.2015

Chemu ta zelja da se nadenu imena?

Nisam seo na vreme izgleda, da jesam - tvoj bi me zakljuchak sigurno strashno iznenadio.

Zene moraju da imaju ista prava kao mushkarci. Tachka. Ljudska prava i polozaj pred zakonom moraju biti isti za zene, mushkarce, pedere, lezbejke, crnce, Srbe, Shokce, Cigane... Sve.

Ako sam "na rechima" za zenska ili prava LGBT - to me ne chini ni zenom ni feniminstom ni LGBT-something. Ovo bi trebalo da bude veoma jednostavno.

Ako i delimo neko zajednichko ime - onda je to jedino "ljudska bica", zato nemoj da mi nadevash neko drugo. Ako imash neki predlog zakona koji ce pomoci ravnopravnost, imash moj glas - ali zadrzavam pravo da ne budem "feminista", thank you very much.

I srecan ti osmi mart.
petronijevic001 petronijevic001 01:39 08.03.2015

Re:

Стално та кукњава о некој угрожености жена.Где год се окренем жене су заступљеније од мушкараца, у школама, у здравству, на шалтерима, у судству.Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.
kick68 kick68 01:45 08.03.2015

Re:

фини послићи


Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.


Ni ja nikada nisam videla muskarca baba-seru, pa ne znaci da takvi ne postoje:)
emsiemsi emsiemsi 09:25 08.03.2015

Re:

petronijevic001
Стално та кукњава о некој угрожености жена.Где год се окренем жене су заступљеније од мушкараца, у школама, у здравству, на шалтерима, у судству.Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.

Глупости !
mina13 mina13 11:06 08.03.2015

Re:

petronijevic001
Стално та кукњава о некој угрожености жена.Где год се окренем жене су заступљеније од мушкараца, у школама, у здравству, на шалтерима, у судству.Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.


To je zato što um caruje snaga klade valja....
mina13 mina13 11:16 08.03.2015

Re:

Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.

Ako bi težina posla u fizičkom smislu bila merilo, vratili bi smo se u praistoriju.... Na sreću, izmišljene su alatke, mašine, uredjaji koji odmenjuju snagu. Nebitno čija je, muška ili ženska. Prema tome, to nije argument. Ako je nekome dovoljno što je sposoban za težak fizički posao, nek mu bude.
mariopan mariopan 20:12 08.03.2015

Re:

petronijevic001
Стално та кукњава о некој угрожености жена.Где год се окренем жене су заступљеније од мушкараца, у школама, у здравству, на шалтерима, у судству.Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.

Показујеш само да ти појма немаш шта жене стварно раде и у каквим све условима.
Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје, знам да су наше текстилне фабрике у Зрењанину све затворене, Бегеј, Пролетер, Ударник, Слога, Мидери...). али распитај се мало пре него што напишеш овакав коментар?
not2old2rock not2old2rock 20:38 08.03.2015

Re:

mariopan

Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје



Priberi se
mariopan mariopan 20:57 08.03.2015

Re:

not2old2rock
mariopan

Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје



Priberi se

Зашто да се ја приберем?
Написала сам нешто неистинито или нетачно?

Мислиш да таква радна места не постоје и да на њима не раде жене?
Човек је прошетао и видео неколико радних места и закључио да је женама баш фино, ништа тешко не раде?

Па није тешко ни сто батина по туђим леђима, ако само гледаш. А још лакше ако гледаш само оно што ти је пред очима, оно што не видиш то не постоји?

Колико је неки посао тежак или није тежак не може да суди неко ко је само гледао.
not2old2rock not2old2rock 21:08 08.03.2015

Re:

mariopan
not2old2rock
mariopan

Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје



Priberi se

Зашто да се ја приберем?
Написала сам нешто неистинито или нетачно?



Ma jok, tvrdim da nemaš pojma šta si napisala.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:26 08.03.2015

Re:

Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје


Ma postoje,
(ovo tek da vam pomognem u raspravi)
Golden lady, Talijani, imaju fabrike u Valjevu i Loznici, skoro sve same žene.
mariopan mariopan 22:02 08.03.2015

Re:

not2old2rock
mariopan
not2old2rock
mariopan

Што не уђеш у неку фабрику где већином раде жене?
Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје



Priberi se

Зашто да се ја приберем?
Написала сам нешто неистинито или нетачно?



Ma jok, tvrdim da nemaš pojma šta si napisala.


Шта немам појма?

Да постоје радна места која су физички толико тешка да је женама ( и мушкарцима) признат бенефициран радни стаж, додатна два месеца на годину ( рудари имају три месеца на годину дана стажа) и да су то места у текстилној индустрији где су већином радиле жене?
zilikaka zilikaka 22:03 08.03.2015

Re:

Ma jok, tvrdim da nemaš pojma šta si napisala.


Ja ako smem da pitam, da li si nekad video repotraže iz nekih fabrika, ono, rad na traci, žene stoje okolo, traka ide, i tako stalno?
Ceo dan i svaki dan.

Ima nekoliko takvih u gradu u kojem živimo koleginica i ja, a jedna od tih fabrika je bila poznata po čuvenju da svako malo hitna odvozi neku od radnica iz pogona, zbog iscrpljenosti.

Opet, ne znam da li si primetio da u poslednje vreme kasirke po pravilu stoje. Nema sedenja.

Istina da te iste kasirke ne rade teške fizičke poslove, al pokušavam da zamislim kako izgleda stajati u tom boksu ceo dan.

Inače, spram petronijevićeve izjave, ja bih na tas dodala i medicinske sestre, kliničarke, što rade celog života po smenama, a na drugoj strani bih dodala resor policije i vojske, gde se, jelte, ubiše od teškog posla, gde su u ogromnoj većini muškarci.

I još nešto, ako dozvolite.
Znam dosta žena koje se bave tehnikom, i koje će se zajedno sa muškim kolegama i popeti na visinu, i provlačiti kroz uske prolaze, i gaziti blato. Isto tako znam i kolege, muškarce, koji će gledati da od takvih situacija pobegnu kako znaju i umeju.

Zato mi malo dosta generalizacija. Naročito ako potiču od onih koji dalje od nosa ne vide.
not2old2rock not2old2rock 22:24 08.03.2015

Re:


Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.
zilikaka zilikaka 22:33 08.03.2015

Re:

opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.


Kad neko završi svoj radni vek, normalno je da ne zna kako stoje stvari po tom pitanju.
Mogući izvori su mu mediji ili iskustva okoline.

Ne znam šta je tebe isprovociralo u toj izjavi, da tako reaguješ.

...a za ovo
Na čemu si


trenutno nemam ni vremena ni volje.

Biram i ko eventualno može da me nasekira.
mariopan mariopan 22:42 08.03.2015

Re:

not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Ааутор коментара, г. Петронијевић тврди да жене раде неке фине послиће лепо плаћене.
Ја тврдим да постоје тако тешка радна места где раде жене да се свака од њих пита шта је богу згрешила да мора то да ради?

Што тебе погађа што кажем да не знам да ли у Србији има фабрика....требало је прецизније да напишем....не знам да ли има наших фабрика, оних којима власници нису странци?

А што сам поменула фабрике?
Зато што је он побројао само фине послиће које је видео, а ове које не види - не постоје?
not2old2rock not2old2rock 22:48 08.03.2015

Re:

zilikaka
opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.


Kad neko završi svoj radni vek, normalno je da ne zna kako stoje stvari po tom pitanju.
Mogući izvori su mu mediji ili iskustva okoline.

Ne znam šta je tebe isprovociralo u toj izjavi, da tako reaguješ.

...a za ovo
Na čemu si


trenutno nemam ni vremena ni volje.

Biram i ko eventualno može da me nasekira.



Za nekog ko nema vremena, a ni volje napisala si o-ho-ho, ali sledeći put molim te prvo


mariopan mariopan 23:00 08.03.2015

Re:

not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Ја сам на кревету, куцкам по таблету лежећки, не знам каквог то утицаја има на мишљење али ја исто мислим и д кад стојим.
А ти?
emsiemsi emsiemsi 23:03 08.03.2015

Re:

not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Брате мили, ала си агресиван (на данашњи дан, приде) према женама !
Прикочи мало.
not2old2rock not2old2rock 23:07 08.03.2015

Re:

mariopan
not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Ја сам на кревету, куцкам по таблету лежећки, не знам каквог то утицаја има на мишљење али ја исто мислим и д кад стојим.
А ти?


A na pijaci danas bilo lepe mlade salate.
mariopan mariopan 23:40 08.03.2015

Re:

@ Зили

Наш град је мали и већина нас се познаје.....па тако и ја слушам шта кажу моје комшије, пријатељи и родбина.

Мада сам одавно у пензији и не дознајем се у те нове фабрике које су отворили странци па не знам да ли тамо има таквих радних места где те полију водом кад се онесвестиш па онда одмах станеш за машину јер норма не чека да теби буде боље.....е, те жене које су тако радиле сада раде све и свашта да преживе.

Једну ћеш наћи на великој пијаци, продаје папуче за неког обућара, не знам колико јој још треба до пензије али неће тај стаж тако накупити?
Она бар ради и срећна је у односу на друге..

За остале сам написала па обрисала....кога брига за неке тамо жене што нису биле паметне па да раде нешто лако а лепо плаћено?

Теби
mariopan mariopan 23:42 08.03.2015

Re:

not2old2rock
mariopan
not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Ја сам на кревету, куцкам по таблету лежећки, не знам каквог то утицаја има на мишљење али ја исто мислим и д кад стојим.
А ти?


A na pijaci danas bilo lepe mlade salate.

А ти лепо са том лепом младом салатом прошетај.
not2old2rock not2old2rock 23:46 08.03.2015

Re:

mariopan
not2old2rock
mariopan
not2old2rock

Немаш појма да такве фабрике постоје?
Па можда у Србији и не постоје ( не знам, можда и постоје


Na čemu si, opšte nisam komentarisao položaj žena, prevedi mi ovo, pa mi pojasni da l' autor tvrdi da postoje ili ne ili nešto treće, pa da razgovaramo.

Ја сам на кревету, куцкам по таблету лежећки, не знам каквог то утицаја има на мишљење али ја исто мислим и д кад стојим.
А ти?


A na pijaci danas bilo lepe mlade salate.

А ти лепо са том лепом младом салатом прошетај.


Jbt, s kim se ja raspravljam...
mariopan mariopan 00:04 09.03.2015

Re:

[quote=not2old

Na čemu si

A na pijaci danas bilo lepe mlade salate.

А ти лепо са том лепом младом салатом прошетај.

Jbt, s kim se ja raspravljam...

[/quote


Не расправљаш се, не разговараш него омаловжаваш и вређаш.....а ја стварно пробала да ти одговорим ко човеку. Лаку ноћ..
gabriele gabriele 09:47 09.03.2015

Re:

Све фини послићи, солидно плаћени(за наше услове) а нису физички тешки.Нисам видео много жена међу ђубретарима, рударима, физичким радницима.
međzu poduzetnicima na čijoj grbaći žive sve te šalteruše ..... a doo je lako osnovat
u kapitaliste tetke ,kapitaliste , manite se budžetskih para
Domazet Domazet 18:45 09.03.2015

Ха ха ха ха....

kick68


Ni ja nikada nisam videla muskarca baba-seru, pa ne znaci da takvi ne postoje:)

...ха ха ха! Најдуховитији одговор од како сам на Блогу! Плус видовит. Како си амо провалила шта је у ствари гос'н Петронијевић онако у дубини душе?
kick68 kick68 23:25 09.03.2015

Re: Ха ха ха ха....

Ха ха ха ха....
kick68


Ni ja nikada nisam videla muskarca baba-seru, pa ne znaci da takvi ne postoje:)

...ха ха ха! Најдуховитији одговор од како сам на Блогу! Плус видовит. Како си амо провалила шта је у ствари гос'н Петронијевић онако у дубини душе?

U svoju odbranu, ja stvarno nisam imala nameru da uvredim gospodina Petronijevica, vec da ga navedem da razmisli jos jednom o svojim recima:) Po nekim mojim zapazanjima, zene rade uglavnom slabo placene poslove, a itekako fizikalisu. Svakome je jasno da zena ne moze da radi u rudniku, radja decu i doceka penziju. Jos uvek nije argumentovao svoje tvrdnje o dominaciji zena u sudstvu u Srbiji.

Meni se licno cini da se zene ciljano radije biraju za neke vrste poslova (salteri, nizi sluzbenicki sloj) jer se bezobrazno racuna na njihovo lepo vaspitanje: radice sta im se kaze, i nece se buniti previse.

hoochie coochie man hoochie coochie man 23:41 09.03.2015

Re: Ха ха ха ха....

Jos uvek nije argumentovao svoje tvrdnje o dominaciji zena u sudstvu u Srbiji.


Više od dve trećine srpskog sudstva čine žene – od 2.400 sudija u Srbiji, 1.700 su žene, a 700 muškarci.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:43 09.03.2015

Re:

Ni ja nikada nisam videla muskarca baba-seru, pa ne znaci da takvi ne postoje:)

eno ih na Ž-stanici u Beogradu, samo muškarci rade, bezez. a u ideji i maxiju ima i muških kasirki. :)
kick68 kick68 23:44 09.03.2015

Re: Ха ха ха ха....

hoochie coochie man
Jos uvek nije argumentovao svoje tvrdnje o dominaciji zena u sudstvu u Srbiji.Više od dve trećine srpskog sudstva čine žene – od 2.400 sudija u Srbiji, 1.700 su žene, a 700 muškarci.

Hvala.
Uzrok za brojčanu prevlast žena treba tražiti još u ambijentu s početka devedesetih godina (prošlog veka) kada su mnogi muškarci napuštali pravosuđe i odlazili u advokaturu. Sudijske plate su bile vrlo skromne, naročito u vreme inflacije, pa su muškarci s položenim pravosudnim ispitom tražili finansijski sigurnije poslove, dok je ženama bilo možda važnije radno mesto u struci. Ali, to nije jedini uzrok.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:51 09.03.2015

Re: Ха ха ха ха....

kick68
hoochie coochie man
Jos uvek nije argumentovao svoje tvrdnje o dominaciji zena u sudstvu u Srbiji.Više od dve trećine srpskog sudstva čine žene – od 2.400 sudija u Srbiji, 1.700 su žene, a 700 muškarci.

Hvala.


Molim, molim
Odavno to stanje traje, i pitao sam jednom nekog advokata zašto je to tako.
Kaže da su bolje zarade u advokaturi, pa većina onih koji su dovoljno hrabri i veruju u sebe idu u avokate, neće u sudije.
A možda su razlozi i neki drugi.
Uglavnom u advokaturi je odnos drugačiji, više je muškaraca.
niccolo niccolo 07:15 10.03.2015

Re: Ха ха ха ха....

dok je ženama bilo možda važnije radno mesto u struci.

Безвезе, па и да су отшиле у адвокатуру радиле би у струци. Основни разлог је вероватно што је у то време било скоро искључиво оне класичне адвокатуре, заступања на суду и сл. А то је доста и напорно и неизвесно, ту је доста клијената физичких лица, значи треба уопште наћи клијента и то континуирано их налазити да увек имаш довољно посла (што ће рећи довољну зараду). Па онда хоће да буде и проблема око наплате итд (а наши људи се из неког разлога лакше одлуче да избегавају жени да плате него мушкарцу). Тиме сам дошао до

Uglavnom u advokaturi je odnos drugačiji, više je muškaraca.

У тој класичној адвокатури да. Међутим, у већим канцеларијама, које се баве привредним правом и којима су клијенти у највећем броју компаније, више буде жена адвоката него мушкараца. Прво што је посао сталнији (компаније имају континуирану потребу за правној помоћи, лакше ћеш се прочути јер ће те постојећи клијент препоручити пословном партнеру (који ће опет имати потребу за тиме у чему си ти стручан, а кад заступаш физичко лице на суду може он да те исхвали код родбине и пријатеља, али они можда никад неће имати потребу за том услугом), друго наплата је једноставнија (углавном плаћају аутоматски фактуре, без да мораш да их много јуриш). Треће, више је канцеларијски посао (седиш и пишеш маилове, одговараш на телефон, пишеш документа на компу) него што висиш по суду или овде онде.
kick68 kick68 01:42 08.03.2015

.



Zene moraju da imaju ista prava kao mushkarci. Tachka. Ljudska prava i polozaj pred zakonom moraju biti isti za zene, mushkarce, pedere, lezbejke, crnce, Srbe, Shokce, Cigane... Sve.


Poenta svog ovog pisanija nije promena zakona, zakone su izdejstvovale zene pre nas, nego:

Ipak, sve to se dešava mnogim ženama, sve to unesrećuje mnoge žene u raznom životnom dobu bez obzira na zapisana prava. Zašto je tako teško u život pretvoriti sve te zapisane reči?


Mozda gresim, ali cini mi se da je socijalizam (dok je postojao) bio najmanje los za zenski rod:).

Ovaj spot je objavio Srdjan Mitrovic pre nekoliko godina, nije zgoreg ponoviti:)
cane.srbljanovic cane.srbljanovic 02:06 08.03.2015

Re: .

Poenta svog ovog pisanija nije promena zakona, zakone su izdejstvovale zene pre nas, nego:


Mislim da sam Gordanu dobro razumeo. Nepridrzavanje i nesprovodjenje zakona jeste problem, i tu je chini mi se Srpsko drushtvo "non discriminative" i "equal opportunity offender", a to je nespecifichno za "zensko pitanje"/"feminizam"/"osmi mart". Korishcenje "feminizma" i "zenskog pitanja" u ovom kontekstu je kontraproduktivno i misleading.

Bilo bi dobro uvesti "dan gradjanina", mozda bi to (za ovaj problem) bilo produktivnije.
tasadebeli tasadebeli 02:49 08.03.2015

Re: .

kick68

Mozda gresim, ali cini mi se da je socijalizam (dok je postojao) bio najmanje los za zenski rod:).


А Душко Радовић рече да је социјализам од жене направио лошу мајку, лошу домаћицу и лошу радницу. (Јербо, изгледа, да не може све то да се постигне одједном колико год неко био способан...)

Па сад не знам коме да верујем... Да ли теби или Душку Радовићу...

П.С. - Извини, слободно назови и мене мушкарцем баба-сером, нећу се наљутити... Мени је једна баба-сера из кафане Сунце у Дому омладине својевремено иштрикала џемпер за студентске хладне дане на чему сам јој био неизмерно захвалан и волео сам је као и рођену бабу...
kick68 kick68 03:23 08.03.2015

Re: .

слободно назови и мене мушкарцем баба-сером

Nisam nikoga tako nazvala, pa necu ni tebe. A i zasto bih?
Ja sam se gore ogradila i rekla "mozda gresim" i "cini mi se". Cinjenica je da sam ja u "pravom socijalizmu" bila uglavnom dete, djak ili student. Kad sam pocela da radim stvaru su pocele da se menjaju. Bio je to poziv na polemiku, i drago mi je da se neko odazvao.
лошу мајку, лошу домаћицу и лошу радницу

Moju majku ne mogu da ubacim ni u jednu od ove tri kategorije. A uvek je pamtim kako nekom majstoru na pitanje: Gde ti je gazda? odgovara: Ja sam sama sebi gazda od dvadesete godine!
Valjda je vredelo?
tasadebeli tasadebeli 11:45 08.03.2015

Re: .

kick68

A uvek je pamtim kako nekom majstoru na pitanje: Gde ti je gazda? odgovara: Ja sam sama sebi gazda od dvadesete godine!
Valjda je vredelo?





То! О томе и пишем у свим овим својим коментарима овде!

И вредело је, итекако је вредело! У тим речима твоје мајке јесте решење овога о чему овде причамо.

(Подсетила си ме на моју мајку која је често изговарала отприлике исти такав текст ... И која ми је од мог детињства на данашњи дан, када сам јој и ја, као што је то радио и Папе са својима, подстакнут понашањем људи око себе честитао неким поклончићем дан жена, говорила:"Поштуј ти мене свакога дана у години, а не само на данашњи дан." )
gabriele gabriele 07:38 09.03.2015

od kape sa tri roga do ....

Mozda gresim, ali cini mi se da je socijalizam (dok je postojao) bio najmanje los za zenski rod:).
al je bio poguban za čovečanstvo koje je zahvatio. tako je sa svakom "progresivističkom" religijom.
uništi one koje štiti..zato ne bi bilo loše podsetiti da današnji težak položaj žena u srbiji jeste posledica socijalizma. za utehu ,to čeka celu EU

mariopan mariopan 09:19 09.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

gabriele
Mozda gresim, ali cini mi se da je socijalizam (dok je postojao) bio najmanje los za zenski rod:).
al je bio poguban za čovečanstvo koje je zahvatio. tako je sa svakom "progresivističkom" religijom.
uništi one koje štiti..zato ne bi bilo loše podsetiti da današnji težak položaj žena u srbiji jeste posledica socijalizma. za utehu ,to čeka celu EU


Ипак, ја не бих толико по социјализму

Он је бар пружио могућности да се сви па и жене масовно образују и тиме могућност да раде, да буду економски независне и да на личном плану не морају да трпе понижења и увреде, могле су а нису морале да раде....то чини велику разлику у односу на живот који су имале пре тог рата.

Та генерација жена још није изумрла, то су старе баке које су морале да поштују мужеве јер их је он"'лебом ранио" па не ретко и батинама чашћавао а оне су ћутале јер нису могле да оду из таквог живота.

Зато ја помињем фабрике које су затворене и жене које су враћене у тај положај самим тим што немају где да раде, престаре су за ново запошљавање а превише младе за пензију. Њихов положај је сада много гори него што је био у социјализму.

А нисам ни за то да се поредимо само са најразвијенијим земљама, ок да тежимо свему бољем...али треба видети како живе жене у целом свету.

Ево на нашој телевизији гомила серија из Турске и Индије где мушкарац располаже животом жене као да је живина у питању ( не знам који идиот је то купио за наше гледаоце) ...а онда и жене у муслиманском свету...у Авганистану ( " Хиљаде чудесних сунаца"
Халед Хосеини) па се сто пута захвалим Богу што сам се родила овде, макар и у социјализму.

Онда закључим да је нама било добро, ипак, добро је и садда, смо баш најгори?
gabriele gabriele 10:15 09.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

Он је бар пружио могућности да се сви па и жене масовно образују и тиме могућност да раде, да буду економски независне и да на личном плану не морају да трпе понижења и увреде, могле су а нису морале да раде....то чини велику разлику у односу на живот који су имале пре тог рата.
A u zapadnoj Nemačkoj,Italiji,Austriji ... ostale su nepismene tuke koje slušaju mušku glavu.. nije nego , daleko veči ,a održivi civilizaciski skog desio se u slobodnom svetu i što je najbitnije održiv, na zdravim osnovama ,bez ideoloških tuljenja
mariopan mariopan 15:15 09.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

gabriele
Он је бар пружио могућности да се сви па и жене масовно образују и тиме могућност да раде, да буду економски независне и да на личном плану не морају да трпе понижења и увреде, могле су а нису морале да раде....то чини велику разлику у односу на живот који су имале пре тог рата.
A u zapadnoj Nemačkoj,Italiji,Austriji ... ostale su nepismene tuke koje slušaju mušku glavu.. nije nego , daleko veči ,a održivi civilizaciski skog desio se u slobodnom svetu i što je najbitnije održiv, na zdravim osnovama ,bez ideoloških tuljenja

Нису, ја то и не кажем, само кажем да је Југославија после оног рата, од заостале земље у којој је неписменост била масовна, из такорећи опанака, многе људе обула у ципеле и дала им хлеба у руке, са много хумнијим односом према човеку него што је то данас случај.

И није то била заслуга социјализма него индустријализације која је захватила цео свет, само су ту трку боље истрчали они са бољом стартном позицијом ...који су већ били писмени и обувени ( фигуративно).
То су земље које набрајаш, и немам шта да замерим том списку.

Од моје свекрве која је са седам година чувала гушчиће мало богатијем комшији за један оброк дневно, пре рата...па се и удала скоро неписмена а после рата завршила основну школу и радила до пензије - мислим да смо ми лепо одмакли?

Ја то време, иста земља исти људи - поредим са данашњим временом, не поредим нас са неким женама које су већ имале многе могућности јер су живеле у развијенијој средини.

Опет, поштујем и твоје мишљење, ово је моје.
tetkino tetkino 15:35 09.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

Najveća prepreka je bilo što sam ja žena.
U tom pogledu Kanada je vrlo nenapredna.
U ono vreme Jugoslavija je bila vekovima ispred Kanade što se tiče položaja žene. Ovde su žene bile dobre majke, učiteljice, medicinske sestre ili službenice u banci. Veliki biznis je za njih bio zatvoren.
Neki nisu sa mnom hteli da sklapaju poslove jer su mislili da neću znati šta da radim, nijedna banka nije htela da me finansira jer nisu verovali da žena može da vodi posao.
Zato danas kada me pitaju zašto je moja firma tako uspešna ja im kažem: zato što je vodi žena.


Rebeka Mekdonald tj. Ubavka Mitić vlasnica poslovne imperije vredne dve milijarde dolara

Inače u jednom drugom tekstu govori o šoku Kanađana koji nisu mogli da shvate šta će žena u energetskom sektoru ili u polju tehnike.
To je za tadašnju Jugoslaviju gde su žene uveliko pohađale građevninski, mašinski, elektrotehnički ili tehnološki fakultet bilo neshvatljivo.

Jedan od glavnih razloga za svoj uspeh ona navod - "Nisam znala da to nije za žene. Nikad mi niko dok sam odrastala nije rekao da to ne treba da radim, jer sam žensko."
Domazet Domazet 19:01 09.03.2015

Теби а изгледа ни Душку...

tasadebeli
kick68

Mozda gresim, ali cini mi se da je socijalizam (dok je postojao) bio najmanje los za zenski rod:).


А Душко Радовић рече да је социјализам од жене направио лошу мајку, лошу домаћицу и лошу радницу. (Јербо, изгледа, да не може све то да се постигне одједном колико год неко био способан...)

Па сад не знам коме да верујем... Да ли теби или Душку Радовићу...

П.С. - Извини, слободно назови и мене мушкарцем баба-сером, нећу се наљутити... Мени је једна баба-сера из кафане Сунце у Дому омладине својевремено иштрикала џемпер за студентске хладне дане на чему сам јој био неизмерно захвалан и волео сам је као и рођену бабу...

...Радовићу (што ме баш чуди) није пало на памет да није социјализам од њих направио лоше мајке, лоше домаћице и лоше раднице већ да су то урадили мужеви који су били убеђени да су рођењем постали одлични домаћини, очеви и радници.

Жива штета што ниси био у прилици да овако нешто натукнеш мојој мајци. После њеног позива на (социјалистички дакако) разговор пушио би се данима. И ти и Душко...
tasadebeli tasadebeli 21:04 09.03.2015

Re: Теби а изгледа ни Душку...

Domazet

Жива штета што ниси био у прилици да овако нешто натукнеш мојој мајци. После њеног позива на (социјалистички дакако) разговор пушио би се данима. И ти и Душко...



Иронија, Домазет, иронија...

Ниси прочитао оне коментаре испод? Идеш на прву лопту?

Али у праву си, жао ми је што нисам био у прилици да упознам госпођу, убеђен сам да бисмо се одлично разумели око ових питања... И то кажем без ироније.

А што се тиче тих "социјалистичких" разговора... Имао сам их и ја у својој кући у детињству онолико о многим питањима, не само о женским правима...


Domazet Domazet 21:22 09.03.2015

Ako je ironija onda izvini....

tasadebeli
Domazet

Жива штета што ниси био у прилици да овако нешто натукнеш мојој мајци. После њеног позива на (социјалистички дакако) разговор пушио би се данима. И ти и Душко...



Иронија, Домазет, иронија...

Ниси прочитао оне коментаре испод? Идеш на прву лопту?

Али у праву си, жао ми је што нисам био у прилици да упознам госпођу, убеђен сам да бисмо се одлично разумели око ових питања... И то кажем без ироније.

А што се тиче тих "социјалистичких" разговора... Имао сам их и ја у својој кући у детињству онолико о многим питањима, не само о женским правима...



...a sto jes jes, nisam citao ostale tvoje tekstove. Vrlo sam nestrpljiv po tom pitanju. Na osnovu licnog iskustva. Kada smo dosli u Ameriku, zena je odmah pocela da radi a ja sam skoro godinu dana sedeo kod kuce i brinuo se o deci. Zahtevao sam od zene da svaki dan bude kod kuce u 5 i trideset (ej bre u Americi!) i kada bi dosla kuci nisam je pitao ni kako je ni kako joj je bilo na poslu nego sam joj predavao decu u ruke i padao u nesvest. Jos me je sramota od toga iako je proslo dvadesetak godina. Da umrem. Tako da mi pada mrak na oci cim cujem ove sto misle da je zenama jedini posao da radjaju decu i da se brinu o kuci tj. da uvek ima ladnog piva u frizideru. Seronje!
kick68 kick68 23:40 09.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

Inače u jednom drugom tekstu govori o šoku Kanađana koji nisu mogli da shvate šta će žena u energetskom sektoru ili u polju tehnike.

Zato ja kazem - socijalizam. Zene sa prostora ex-Yu, ex-SSSR-a, ex-Istocnog bloka... to je totalno drugaciji mentalni sklop, i to ne samo na polju tehnike:))
tasadebeli tasadebeli 09:01 10.03.2015

Re: Ako je ironija onda izvini....

Domazet

i kada bi dosla kuci nisam je pitao ni kako je ni kako joj je bilo na poslu nego sam joj predavao decu u ruke i padao u nesvest.



То ти кажем.

Узгред, твој ник ме подсети на оно што сам чуо у нама блиској, такорећи суседној, балканској Грчкој.

Наиме, сви ожењени Грци, мушкићи, које сам ја тамо упознао, венчањем су дошли на женину имовину. Укратко, сви су ти грчки мушкићи оно што се код Срба назива домазет. Они су ми ту појаву објаснили тиме да код њих, потпуно супротно од Срба, родитељи сву своју имовину остављају искључиво женској деци ако их имају.

У јавној појави породице се то не види. И даље је мушкарац, као и у свим балканским патријархалним заједницама, званично глава куће, поштује се његова улога и реч, да не кажем "седи у челу стола" итд. Али...

Дубоко верујем да у унутарпородичним односима итекако има утицаја чињеница да се кућа, бизнис, аутомобил(и), имање, целокупна имовина породице води на женино име. А ја мислим да је то незванично у породичним односима много важније од оног званичног, појавног, што би рекао Нушић, "за свет".

Да би таква породица опстајала у таквим контрадикторностима оног спољашњег, јавног, и унутарпородичног, сигурно постоји и јасна подела улога у породицама на жену и мужа, маму и тату итд. и строго се води рачуна да се те улоге не мешају.

Ако ништа друго, жене су на тај начин барем економски обезбеђене, да не кажем независне што је, рекао бих, и најважнији фактор у овој причи о правима жена, и не морају да страхују да ће их патер фамилијас оставити са гомилом ситне деце на улици без игде ичега.

Тако је то уређено обичајем барем у овом крају Грчке који сам до сада упознао (грчка Македонија).

Српкиње, чини ми се, никада у историји нису биле у таквој позицији, па нису ни данас. Било је неких наговештаја таквог обичаја на југу Србије, у Ниш, али само у траговима и то до пре стотинак година. Вероватно само као рефлексија онога што постоји у суседном делу те области Балкана у којем су различити народи поприлично слични, барем културолошки гледано.

EDIT:

П.С. - Да не буде забуне, ово што написах о различитим обичајима Грка и Срба не може да се гледа искључиво из угла махом високообразованих и економски независних жена као што су у великој већини ове наше саговорнице на блогу. У стварном животу мали је број таквих...

Ова прича о имовини коју родитељи остављају женској деци добија на тежини у оном много већем броју жена у Србији које нису високообразоване, које због тога најчешће спадају у категорију незапослених и које економски итекако зависе од својих мужева. Небитно је да ли је у питању градска или сеоска средина, положај тих жена је исти.
bocvena bocvena 09:19 10.03.2015

Re: Ako je ironija onda izvini....

domazete, lični primer je keva.

sve ostalo je sviranje harmonike i traženje opravdanja za sopstvene predrasude.

zato je osnovna premisa gordaninog teksta odlična - mislite štagod, ali ne zaboravite šta piše u zakonima i onda naučite da to poštujete ne samo deklarativno nego i praktično.

vrlo jednostavno.

EDIT; sinoć sam uhvatila film o engleskim tekstilnim radnicama 60-ih godina koje su započele borbu za jednake plate sa muškarcima, ali nisam uhvatila ime filma. i sad ukucam u gugl opis, a on me pita - Да ли сте мислили: film o engleskim tekstilnim radnicima u štrajku?

made in dagenham
mariopan mariopan 16:02 10.03.2015

Re: Ako je ironija onda izvini....

@ Таса

Још мало о обичајима у Грка.

Мој зет је пореклом Спартанац и изузетно је поносан на то мада је цео живвот живео у Атини. Обичаји су и тамо исти како си описао.

Ја сам очекивала да после венчања моја ћерка промени презиме али ни то не треба нити неко то ради - она носи своје презиме, он своје.
Мислила сам да је то неки скорији обичај, али није. Ни њена свекрва (84) не носи мужево презиме него своје
Било је збуњозе кад је моја ћерка одвела свекрву код лекара, прозивају неко непознато презиме моја ћерка не зна да се свекрва заправо тако презива, а не као свекар.

И шлаг на тортицу:

Њена свекрва никад није радила, била је домаћица, али је муж сваког месеца њој исплаћивао неку суму као плату што му кува, пере и што служи породицу. То није радио добре воље ради негоје то закон.
Ако јој то не би исплаћивао она би могла на суду да добије све те паре па боље да паћа редовно него на гомилу. И то је закон од давнина, сви га знају, да ли се придржавају не знам....само знам да она дивна душа од жене, њена свекрва, од тих пара части децу неко путовање сваке године - значи није нека ситна кинта.
Осим тога, јесте свуда обичај да женско дете све наслеђује, мушко све то исто добије али од женине фамилије.

Моји су изузетак јер је зет јединац па тако њихова кућа нема коме другом да припадне....или да му ја препишем моју?
tasadebeli tasadebeli 07:53 11.03.2015

Re: Ako je ironija onda izvini....

mariopan

@ Таса

Још мало о обичајима у Грка.

Мој зет је пореклом Спартанац и изузетно је поносан на то мада је цео живвот живео у Атини. Обичаји су и тамо исти како си описао.



Значи, и на Атики и Пелопонезу је исто! Нисам смео да тврдим јер познајем само овај солунски регион Грчке. Хвала ти, Мариопан!

(Пази, слагао бих те када бих ти рекао да се нисам надао да ћеш се баш ти јавити на онај мој коментар изнад. )

или да му ја препишем моју?


Па сад... Ако хоћеш да твој зет говори да му је ташта као и рођена мајка... Види ти то, уреди некако.

EDIT: Да искористим прилику:

Зато ја помињем фабрике које су затворене и жене које су враћене у тај положај самим тим што немају где да раде, престаре су за ново запошљавање а превише младе за пензију. Њихов положај је сада много гори него што је био у социјализму.

А нисам ни за то да се поредимо само са најразвијенијим земљама, ок да тежимо свему бољем...али треба видети како живе жене у целом свету.


Нису, ја то и не кажем, само кажем да је Југославија после оног рата, од заостале земље у којој је неписменост била масовна, из такорећи опанака, многе људе обула у ципеле и дала им хлеба у руке, са много хумнијим односом према човеку него што је то данас случај.


Ја то време, иста земља исти људи - поредим са данашњим временом, не поредим нас са неким женама које су већ имале многе могућности јер су живеле у развијенијој средини.




И ја мислим да је то срж проблема када је ово питање о правима жена на дневном реду у Србији.

А то што смо ми одмах потрчали да пригрлимо један систем само зато "да не бисмо случајно ни малкице заостали за великим светом и да не бисмо били они који не разумеју време у којем живимо", па нам тај "нови" систем позатварао фабрике и убедио нас да социјална издвајања у једном друштву и нису потребна јер је много важнији профит појединаца и малих елитистичких група и зато нам довео своје намеснике, гувернере, да такав концепт спроводе као "власт" у Србији, то смо ми сами криви.

А могли смо да будемо мало паметнији у свему томе попут, рецимо, Уругвајаца и да не дозволимо да нас белосветски продавци магле заваравају оволике године. LINK

Наравно да је социјализам био много бољи и за жене и за мушкарце од овога што имамо данас!
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 15:06 11.03.2015

Re: od kape sa tri roga do ....

gabriele

zato ne bi bilo loše podsetiti da današnji težak položaj žena u srbiji jeste posledica socijalizma.



Promace mi ovo. Nema veze sa zivotom, da ne kazem budalastina. Socijalizam uzrok teskog polozaja zene?
Zene u Srbiji imaju tezak polozaj iz istih istorijskih razloga kao i u drugim zemljama. Stavise mislim da bi moglo slobodno da se kaze da je polozaj zena bio cak i ponajbolji u vreme socijalizma. Svakako socijalizam nije uzrok loseg statusa.
O tome kako je bilo pre socijalizma toga mozes da procitas na primer OVDE. A posle socijalizma? Pa ja mislim da je sada daleko gore. A ima ih jos koji tako misle. Tranzicija nije mnogo poboljsala polozaj zena. O tome mozes recimo da citas ovde.

A ako se poredi u relativnom smislu - u okviru drustva i u odnosu na muskarce - tek to je tesko tvrditi, jer po mnogim parametrima je polozaj zena u socijalistickim zemljama (u relativnom smislu u odnosu na muskarce, ponavaljam) bio bolji nego u kapitalistickim, recimo imas ovde jednu zanimljivu studiju:

The Position of Women in Socialist and Capitalist Countries: A Comparative Study.

Tu vidis da se uopste ne postavlja pitanje da li je u socijalizmu losije, vec samo da li je bolje.

S obzirom da smo pre socijalizma bili pomalo zaostali u razvoju, a sa socijalizmom dosli medju napredna drustva po tom jednom konkretnom pitanju, onda tesko moze da se tvrdi da je socijalizam uzrok loseg polozaja zena.

Nisam neko ko socijalizmu pripisuje sve oblike napretka na ovim prostorima, cak i one koji su civilizacijska dostignuca, pogotovo ako se u tim oblastima napretka jos brze napredovalo u kapitalistickim zemljama, ali ovo je jedna od mozda retkih stvari gde je socijalizam bio napredniji od kapitalizma. Stvari treba sagledati realno.
mariopan mariopan 16:22 11.03.2015

Re: Ako je ironija onda izvini....

@Таса видовити
Знао си да ћу ја да допишем.

Да, исти су обичаји,за тај део и Атину знам сигурно.
...

Пре две године одемо син и ја да наручимо комарнике за врата од терасе, знам да су скупи па баш зато тражим доброг мајстора, кад већ плаћам.

....одемо код доброг мајстора, има лепе алумил профиле исти као моји прозори, скупо и лепо....али ја загледам и запиткујем, хоћу све да ми каже, и какве браве и окови, и како се отварају, затварају...
...пригрли мајстор мог сина и окрене га ка себи а мени каже шта се мешам кад он договара посао са Човеком, иди тамо кувај ручак.,ради нешто жено.....
Мени ко да је махнуо црвеном марамом пред очима.

Кажем му да је неваспитан,како се усуђује да тако прича самном.....а сину кажем да одмах идемо...син се културно поздравља ( лепо васпитан) а овај нас задржава као шалио се.
.
Кренемо а син умире од смеха, каже, само је чекао кад ћу да пукнем, нашао је коме ће то да каже...и опет смех....после прича друговима како сам изгледала ко да ћу да га уједем.

Не знам како би било да нисам одрастала у том социјализму, мождаа боље можда горе, али ја сам овим што сам постала, жена свесна себе као особе са интегритетом - задовољна.

Ако је неко добацио више добро је, гураћемо и ми у том правцу.
pape92 pape92 01:49 08.03.2015

8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

Da se vratim u bezbrižnost 8. marta iz vremena detinjstva. U ono vreme nisam imao nikakvu svest o tome da su žene diskriminisane, i 8. mart mi je bio lep jer sam imao priliku da za koji u poslednji momenat ušteđen dinar, potpomognut "pozajmicom" od ćaleta, kupim majci i baki poklon, najčešće jednu od onih lala. Ponekad jednu jedinu šoljicu za kafu. Bilo mi je drago da namenski odvajam po neku paricu u nedeljama pred 8. mart, a posebno da kupujem i predajem poklon. Keva i baka bi se naravno uvek silno obradovale.

Kasnije sam shvatio da je 8. mart povezan sa obespravljenošću žena, i mada još nisam kapirao u čemu se ta obespravljenost sastoji, to mi je pokvarilo veselje oko kupovine i predaje poklona. Doduše, bilo je govora o tome da ona više uopšte i ne postoji, kao stvar prošlosti u socijalističkom društvu (što mi je predstavljalo veliku utehu jer sam kao i sva deca mrzeo nepravdu). Još kasnije, počeo sam da ignorišem 8. mart jer sam ga posmatrao kao simbol te obespravljenosti, a nepravdu nisam mrzeo ništa manje. A još kasnije mi se prosvetlilo da ukoliko povratim onaj osećaj iz detinjstva, da mogu i dan-danas da poklanjam lale i šoljice za kafu ženama u mom životu, baš za 8. mart. Da će to biti čisto. Pa tako i radim.
little_radojica little_radojica 07:34 08.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

pape92
Da se vratim u bezbrižnost 8. marta iz vremena detinjstva. U ono vreme nisam imao nikakvu svest o tome da su žene diskriminisane, i 8. mart mi je bio lep jer sam imao priliku da za koji u poslednji momenat ušteđen dinar, potpomognut "pozajmicom" od ćaleta, kupim majci i baki poklon, najčešće jednu od onih lala. Ponekad jednu jedinu šoljicu za kafu. Bilo mi je drago da namenski odvajam po neku paricu u nedeljama pred 8. mart, a posebno da kupujem i predajem poklon. Keva i baka bi se naravno uvek silno obradovale.

Kasnije sam shvatio da je 8. mart povezan sa obespravljenošću žena, i mada još nisam kapirao u čemu se ta obespravljenost sastoji, to mi je pokvarilo veselje oko kupovine i predaje poklona. Doduše, bilo je govora o tome da ona više uopšte i ne postoji, kao stvar prošlosti u socijalističkom društvu (što mi je predstavljalo veliku utehu jer sam kao i sva deca mrzeo nepravdu). Još kasnije, počeo sam da ignorišem 8. mart jer sam ga posmatrao kao simbol te obespravljenosti, a nepravdu nisam mrzeo ništa manje. A još kasnije mi se prosvetlilo da ukoliko povratim onaj osećaj iz detinjstva, da mogu i dan-danas da poklanjam lale i šoljice za kafu ženama u mom životu, baš za 8. mart. Da će to biti čisto. Pa tako i radim.


Моја мама ради као васпитач у обданишту, довољно да замрзи оно у шта се Осми март тамо изврнуо - дан мама и васпитачица, јер су стицајем околности - жене. Права порука се негде изгубила у преводу... Осми март је победа жена над неправдом и по мени је прикладно обележавати га, али... То се претвори у други вид патронизовања жена у виду давања цвећа, прављења вечера (са којих се мушки враћају унеређени да их неко тетоше). Мислим да ни један осми март не сме да прође без подсећања на ову причу коју је Горданац лепо испричала о значају једнакости пред законом. Има ту још много да се ради и поправља. Постоје ту још неке неједнакости на које треба указивати. Оно што не треба је инсистирати на томе да су два пола иста (идентична), што је такође честа грешка коју сам приметио, како код мушкараца тако и код жена. Ма који закон да донесемо, жена ће бити та која ће рађати, а мушкарац онај који ће бити физички супериорнији и крупнији. Ми можемо учинити да те разлике постану небитне или мање битне, али их не можемо избрисати. Нпр. зашто и мушкарац не би могао узети породиљско, ако је жена посвећена каријери од које не може предуго да одсуствује? Или, што не би обоје могли да добију неки укупан број дана одсуства који би могли флексибилно између себе да распореде, да дете и каријере што мање трпе? Звучи компликовано и као нешто што не би много људи користило, али мислим да нема разлога да закон не препозна такву могућност.

Овде у Јапану ни не знају шта је Осми март, па нема ни поклањања цвећа. Влада прилично груба подела улога међу мушкарцима и женама. Жене раде док се не удају, онда им је пуно радно време брига о деци и кућним пословима и располагање новцем који мушкарац који ради по цео дан донесе. И свест о томе се врло споро мења, мада се мења (једна од структурних реформи које гура иначе конзервативни Абе је већа улога жена у радној снази). То, наравно, не значи да жена увек пристане на ту поделу, нити да јој ико брани да не изабере такав пут, али то је ипак неко генерално стање. Код нас се жена не одриче права на рад ни након што се уда, али јој махом остају и кућни послови приде. Обе ситуације треба мењати, за једно двеста година можда дођемо на неко универзално решење :)
hajkula1 hajkula1 12:45 08.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

Овде у Јапану ни не знају шта је Осми март, па нема ни поклањања цвећа. Влада прилично груба подела улога међу мушкарцима и женама. Жене раде док се не удају, онда им је пуно радно време брига о деци и кућним пословима и располагање новцем који мушкарац који ради по цео дан донесе.



Negde sam pročitala na netu, u Japanu muškarac dobija džeparac od žene pošto celu platu njoj preda, da čak nema prava na uvid u račun u banci? Žena vlada budžetom, pa se muškarci osećaju kao robovi? (Bila i neka reportaža, da li na Dojče vele...) Ko kontroliše novac, taj je gazda, hm...



little_radojica little_radojica 12:59 08.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

hajkula1
Овде у Јапану ни не знају шта је Осми март, па нема ни поклањања цвећа. Влада прилично груба подела улога међу мушкарцима и женама. Жене раде док се не удају, онда им је пуно радно време брига о деци и кућним пословима и располагање новцем који мушкарац који ради по цео дан донесе.



Negde sam pročitala na netu, u Japanu muškarac dobija džeparac od žene pošto celu platu njoj preda, da čak nema prava na uvid u račun u banci? Žena vlada budžetom, pa se muškarci osećaju kao robovi? (Bila i neka reportaža, da li na Dojče vele...) Ko kontroliše novac, taj je gazda, hm...


Јесте да јој преда плату и јесте да му она од те плате даје за џепарац за неке текуће трошкове (ручак на послу, цигаре, кафане), али ово за рачун нема везе са животом. :)
Ради се о томе да она води бригу о кућном буџету, што је за многе мушкарце смарање да раде, а сигуран сам и да о висини џепарца не одлучује сама и како јој се ћефне, него да он ту има сасвим довољно да се сваког петка врати препариран. Такорећи, више је ствар у планирању, ти трошкови се лако отргну контроли.
Но, брак је ваљда најлепши рововски рат, а то важи свугде.
hajkula1 hajkula1 01:04 09.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

little_radojica
hajkula1
Овде у Јапану ни не знају шта је Осми март, па нема ни поклањања цвећа. Влада прилично груба подела улога међу мушкарцима и женама. Жене раде док се не удају, онда им је пуно радно време брига о деци и кућним пословима и располагање новцем који мушкарац који ради по цео дан донесе.



Negde sam pročitala na netu, u Japanu muškarac dobija džeparac od žene pošto celu platu njoj preda, da čak nema prava na uvid u račun u banci? Žena vlada budžetom, pa se muškarci osećaju kao robovi? (Bila i neka reportaža, da li na Dojče vele...) Ko kontroliše novac, taj je gazda, hm...


Јесте да јој преда плату и јесте да му она од те плате даје за џепарац за неке текуће трошкове (ручак на послу, цигаре, кафане), али ово за рачун нема везе са животом. :)
Ради се о томе да она води бригу о кућном буџету, што је за многе мушкарце смарање да раде, а сигуран сам и да о висини џепарца не одлучује сама и како јој се ћефне, него да он ту има сасвим довољно да се сваког петка врати препариран. Такорећи, више је ствар у планирању, ти трошкови се лако отргну контроли.
Но, брак је ваљда најлепши рововски рат, а то важи свугде.



Bila emisija, možda pre 10-tak dana, reportaža o životu Japanaca. I jasno su se žalili, da su robovi porodici. Snimali ih u klubovima u kojima plaćaju da bi samo sedeli u restoranu s, hm, animir damom ili samo ležali u krevetu, bez seksa... Plaćaju samo da bi pričali. Žene takođe. Ne ulazi im se u brak ni jednima, sve kasnije se venčavaju. Prikazivali su kako izgledaju stanovi za samce u vlasništvu kompanija. Kako izgledaju oni hoteli-kabine i ko ih najčešće koristi. Svašta nešto je bilo u toj reportaži. Razvoda skoro da nema, a i ti koji su se desili su u kasnim godinama.
Možeš da zamisliš kako sam zinula na to da su žene vlasnice porodične kuće-stana i da muškarac nema prava na uvid u račun.



gabriele gabriele 07:42 09.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

Но, брак је ваљда најлепши рововски рат, а то важи свугде

Brak je nastavak rata samo drugim sredstvima.---Šandor Ferenci


little_radojica little_radojica 17:01 09.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

I jasno su se žalili, da su robovi porodici. Snimali ih u klubovima u kojima plaćaju da bi samo sedeli u restoranu s, hm, animir damom ili samo ležali u krevetu, bez seksa...


Е стварно, јадни они. Морају да плаћају да би имали с ким да причају. Па шта да ти каже пропалитет којег нађеш у бару док вара жену. :)
Није тако драматично, породица њима не значи скроз исто што и нама, брак још мање, љубав, секс, све се то кроз векове мало другачије развијало. У питању је крајње асиметрична подела послова, због које и један и други пол може да изгледа и јадан и привилегован, све у зависности од ситуације. И од тога како се снима филм


Domazet Domazet 21:31 09.03.2015

U japanu zaista...

hajkula1
little_radojica
hajkula1
Овде у Јапану ни не знају шта је Осми март, па нема ни поклањања цвећа. Влада прилично груба подела улога међу мушкарцима и женама. Жене раде док се не удају, онда им је пуно радно време брига о деци и кућним пословима и располагање новцем који мушкарац који ради по цео дан донесе.



Negde sam pročitala na netu, u Japanu muškarac dobija džeparac od žene pošto celu platu njoj preda, da čak nema prava na uvid u račun u banci? Žena vlada budžetom, pa se muškarci osećaju kao robovi? (Bila i neka reportaža, da li na Dojče vele...) Ko kontroliše novac, taj je gazda, hm...


Јесте да јој преда плату и јесте да му она од те плате даје за џепарац за неке текуће трошкове (ручак на послу, цигаре, кафане), али ово за рачун нема везе са животом. :)
Ради се о томе да она води бригу о кућном буџету, што је за многе мушкарце смарање да раде, а сигуран сам и да о висини џепарца не одлучује сама и како јој се ћефне, него да он ту има сасвим довољно да се сваког петка врати препариран. Такорећи, више је ствар у планирању, ти трошкови се лако отргну контроли.
Но, брак је ваљда најлепши рововски рат, а то важи свугде.



Bila emisija, možda pre 10-tak dana, reportaža o životu Japanaca. I jasno su se žalili, da su robovi porodici. Snimali ih u klubovima u kojima plaćaju da bi samo sedeli u restoranu s, hm, animir damom ili samo ležali u krevetu, bez seksa... Plaćaju samo da bi pričali. Žene takođe. Ne ulazi im se u brak ni jednima, sve kasnije se venčavaju. Prikazivali su kako izgledaju stanovi za samce u vlasništvu kompanija. Kako izgledaju oni hoteli-kabine i ko ih najčešće koristi. Svašta nešto je bilo u toj reportaži. Razvoda skoro da nema, a i ti koji su se desili su u kasnim godinama.
Možeš da zamisliš kako sam zinula na to da su žene vlasnice porodične kuće-stana i da muškarac nema prava na uvid u račun.




...zene gotovo iskljucivo vode racuna o kucnom budzetu. Pa tako svaki mesec nose pare gejsi (ako muz moze da je priusti) sve zajedno sa sa pismenom zahvalnicom sto se gejsa tako dobro brine o muzu icini ga srecnim.

Japan jeste, za nase pojmove, cudno i otudjeno drustvo. Ta otudjenost je mozda najupecatljivija u odnosima medju polovima. Ja sam imao obicaj da izlazimuvece sa studentima iz moje grupe i sa njihovim devojkama. Barem jednom nedeljno. Svaki put bi devojke sedele na jednoj strani stola a momci na drugoj. I ne secam se da je ikada bilo komunikacije 'preko' stola.
Domazet Domazet 21:33 09.03.2015

Sta radis tamo...

little_radojica
I jasno su se žalili, da su robovi porodici. Snimali ih u klubovima u kojima plaćaju da bi samo sedeli u restoranu s, hm, animir damom ili samo ležali u krevetu, bez seksa...


Е стварно, јадни они. Морају да плаћају да би имали с ким да причају. Па шта да ти каже пропалитет којег нађеш у бару док вара жену. :)
Није тако драматично, породица њима не значи скроз исто што и нама, брак још мање, љубав, секс, све се то кроз векове мало другачије развијало. У питању је крајње асиметрична подела послова, због које и један и други пол може да изгледа и јадан и привилегован, све у зависности од ситуације. И од тога како се снима филм



...ako nije tajna? Ja sam u japanu ziveo skoro dve godine.
kick68 kick68 23:29 09.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

Но, брак је ваљда најлепши рововски рат, а то важи свугде.

Htela sam i prosli put da te pitam, je l' ti zena Japanka? Ako nije suvise licno pitanje:)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:52 09.03.2015

Re: U japanu zaista...

I ne secam se da je ikada bilo komunikacije 'preko' stola.

pa to se u japanu plaća, i dosta je dobro organizovano u zavisnosti da li hoće da pričaju ili samo da sede jedni pored drugih ili nešto više...
japan je čudo na Zemlji.
bene_geserit bene_geserit 06:26 10.03.2015

Re: 8martovski nokturno (kako poklanjati lale)

hajkula1
Negde sam pročitala na netu, u Japanu muškarac dobija džeparac od žene pošto celu platu njoj preda, da čak nema prava na uvid u račun u banci? Žena vlada budžetom, ...

Ovo k'o da si mene opisao. Istina imam prava na uvid u racun u banci nego nikako da zapamtim gde treba da se logujem i koja je sifra .
little_radojica little_radojica 16:29 10.03.2015

Re: Sta radis tamo...

Domazet

...ako nije tajna? Ja sam u japanu ziveo skoro dve godine.


Тренутно радим докторат, али како сад ствари стоје, изгледа да ћу да останем заувек. Где си ти био, у ком делу?

...zene gotovo iskljucivo vode racuna o kucnom budzetu. Pa tako svaki mesec nose pare gejsi (ako muz moze da je priusti) sve zajedno sa sa pismenom zahvalnicom sto se gejsa tako dobro brine o muzu icini ga srecnim.

Japan jeste, za nase pojmove, cudno i otudjeno drustvo. Ta otudjenost je mozda najupecatljivija u odnosima medju polovima. Ja sam imao obicaj da izlazimuvece sa studentima iz moje grupe i sa njihovim devojkama. Barem jednom nedeljno. Svaki put bi devojke sedele na jednoj strani stola a momci na drugoj. I ne secam se da je ikada bilo komunikacije 'preko' stola.


Па да, тешко је то описати. Нема љубакања у јавности, а ретко кад се може видети да се парови држе за руке. Нема ни грљења на растанку, ни на фотографијама. Мушкарци и жене често и спавају у засебним собама. Али воле се они, итекако, само то другачије показују.

Htela sam i prosli put da te pitam, je l' ti zena Japanka? Ako nije suvise licno pitanje:)


Жена ми је наша.
Што ствар са браком не чини мање компликованом.
Али бар нисам роб и имам приступ рачуну.

Има онај виц.

Питају Босанку где крије паре од мужа.
-Испод књиге, ту никад не би тражио.
Питају Црногорку.
-Па испод лопате, ту сигурно не би тражио.
Питају Сремицу.
-Ја ставим на телевизор, па нека пипне ако сме.
tasadebeli tasadebeli 02:41 08.03.2015

Прописи, уредбе, акта,...

...декларације, повеље, закони,...


Ма само кад су УН донеле ту Декларацију 1948. То ће бити гарант да ће свим женама света бити зајамчена права и равноправан статус у друштву са мушкарцима и нема шта да бринемо...


Zašto je tako teško u život pretvoriti sve te zapisane reči? Zašto tako sporo teče proces prihvatanja zakonske obaveze zabrane ponašanja zasnovane na predrasudi da se svega toga i „ne moramo držati k'o pijan plota“ samo zato što je o ženama reč?


Вероватно зато што су све декларације, прописи, уредбе, закони итд. само мртво слово на папиру ако произлазе из лицемерја оних који их доносе. И неће заиста вредети ни по луле дувана док не дође до промене свести.

А до промене свести може да дође само васпитањем и можда, само можда, образовањем.

И те поменуте мушкарце, силеџије који туку жене, којима је нормално да имају већу плату од жене на истом радном месту, којима је, једном речју, нормално да жене третирају као бића ниже расе, такође су васпитавале неке жене - њихове мајке.

Зато евентуална политизација тог проблема може да буде само контрапродуктивна. Против предрасуда се не бори законима, декларацијама, прописима...

И зато вам и нећу честитати никакав 8. март. Тиме бих само пристао на то да тог дана мој однос према женама буде другачији него свих осталих дана у години. а то би онда тек био пристанак на лицемерје без премца.

Ako ste na rečima za sva ženska prava, za jednakost i ravnopravnost, onda ste i feminista, čak i ako ste ubeđeni da niste.


И нисам феминиста јер нисам само на речима за женска права, једнакост и равноправност у људском друштву. Уз уважавање свих биолошких и психолошких разлика, свака жена је међуљудским односима у људском друштву за мене исто што и сваки мушкарац. Пунктум.
niccolo niccolo 09:15 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

И зато вам и нећу честитати никакав 8. март. Тиме бих само пристао на то да тог дана мој однос према женама буде другачији него свих осталих дана у години.

У чему се састоји пристајање на другачији однос честитањем? Честитањем осмог марта осмог марта честиташ осми март. Што мора да се разликује од осталих дана у години. Јер осталим данима није осми март.

п.с. Срећан осми март
milisav68 milisav68 09:57 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

tasadebeli
И зато вам и нећу честитати никакав 8. март. Тиме бих само пристао на то да тог дана мој однос према женама буде другачији него свих осталих дана у години. а то би онда тек био пристанак на лицемерје без премца.


Osmi mart je jedan od sigurnisnih ventila, koji kanališu i kontrolišu pritisak socijalnog nezadovoljstva.

Pa tako ispada da su svi muškarci zlotvori i siledžije, a sve žene fine i obespravljene.

A nije baš tako, jer većina žena (majki, sestara) onog Džona ili Dejvida iz grafikona živi deset puta bolje i ima veća prava nego 90% muške (i ženske) populacije na zemlji, i vaspitava novog Džona ili Dejvida da se ponaša isto.

I tako kroz vekove.
tasadebeli tasadebeli 10:08 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

niccolo

У чему се састоји пристајање на другачији однос честитањем?


У придруживању оном огромном броју мушкараца (и жена) који се сете положаја жене у људском друштву само на осми март. А током осталих 364 дана у години, захваљујући свом васпитању које носе из куће, углавном се подсмевају , мрште или налазе бесмислена оправдања зашто жене у немају иста права, исту зараду, исте могућности запошљавања или бављења неким јавним послом и слично. И тако већ деценијама...

Знам и неке мушкарце који умеју своје жене и да измлате током године више пута, а онда им на овај дан купују цвеће и честитају осми март.

О томе и Горданац пише...


Што мора да се разликује од осталих дана у години. Јер осталим данима није осми март.



То исто и ја кажем...


milisav68

Osmi mart je jedan od sigurnisnih ventila, koji kanališu i kontrolišu pritisak socijalnog nezadovoljstva.

Pa tako ispada da su svi muškarci zlotvori i siledžije, a sve žene fine i obespravljene.

A nije baš tako, jer većina žena (majki, sestara) onog Džona ili Dejvida iz grafikona živi deset puta bolje i ima veća prava nego 90% muške (i ženske) populacije na zemlji, i vaspitava novog Džona ili Dejvida da se ponaša isto.

I tako kroz vekove


Тако је, Милисаве, управо на то и ја мислим.

Само још један сигурносни вентил за социјално незадовољство.
gordanac gordanac 10:16 08.03.2015

*

О томе и Горданац пише

Ne pišem.
Pišem o ljudima koji svakog dana s lakoćom izgovaraju reči "naravno da svi treba da imaju jednaka prava". Pišem im da su izgovaranjem tih reči - feministi, smatrali sebe takivm ili ne.
O nasilnicima koji i inače mlate žene, ne izgovaraju takve reči i ne misle ih - i ne pišem.
Oni su sirote male siledžije kojima propisi i društvo treba da pomogne da ne prožive sopstveni život otrovani strahom, netrpeljivošću i voljom za nasiljem.
niccolo niccolo 10:22 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

tasadebeli
niccolo

У чему се састоји пристајање на другачији однос честитањем?


У придруживању оном огромном броју мушкараца (и жена) који се сете положаја жене у људском друштву само на осми март. А током осталих 364 дана у години, захваљујући свом васпитању које носе из куће, углавном се подсмевају , мрште или налазе бесмислена оправдања зашто жене у немају иста права, исту зараду, исте могућности запошљавања или бављења неким јавним послом и слично. И тако већ деценијама...

Знам и неке мушкарце који умеју своје жене и да измлате током године више пута, а онда им на овај дан купују цвеће и честитају осми март.

Како се другачији однос може састојати у придруживању некоме? И то твој однос, а не однос некога другог? Ти на почетку кажеш да би честитањем твој однос био другачији. Дакле моје питање се односило на твој однос, а не на однос неких других мушкараца.
milisav68 milisav68 10:32 08.03.2015

Re: *

gordanac
Pišem im da su izgovaranjem tih reči - feministi, smatrali sebe takivm ili ne.

Zovi me kako hoćeš, samo me nemoj razbiti.
gordanac gordanac 10:39 08.03.2015

Re: *

milisav68
gordanac
Pišem im da su izgovaranjem tih reči - feministi, smatrali sebe takivm ili ne.

Zovi me kako hoćeš, samo me nemoj razbiti.

Srž dobre komunikacije, ta mudra o loncu (il' krčagu)
gedza.73 gedza.73 10:47 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

tasadebeli
купују цвеће

Priča mi žena koja radi u cvećari (znamo se iz dana dok sam bio momak mlad i ženi, tada devojci, često kupovao cveće) da najčešće cveće kupuju momci.
Čim prestanu sa dolaženjem i kupovinom znači da su se oženili.
Ako se opet pojave posle nekog vremena i vrate staroj navici znači da su našli švalerku.
milisav68 milisav68 10:54 08.03.2015

Re: *

gordanac
Srž dobre komunikacije, ta mudra o loncu (il' krčagu)

A može i o porezu ili akcizi.
gordanac gordanac 11:03 08.03.2015

Re: *

milisav68
gordanac
Srž dobre komunikacije, ta mudra o loncu (il' krčagu)

A može i o porezu ili akcizi.

pa, ne može.
Akciza je porez na potrošnju, nije svejedno da l' je porez il' je akciza. Tu krčag nije metafora. Kome je svejedno - neznanje je metafora za to njegovo "svejedno".
tasadebeli tasadebeli 11:17 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

gordanac

Ne pišem.
Pišem o ljudima koji svakog dana s lakoćom izgovaraju reči "naravno da svi treba da imaju jednaka prava". ...
O nasilnicima koji i inače mlate žene, ne izgovaraju takve reči i ne misle ih - i ne pišem.
Oni su sirote male siledžije kojima propisi i društvo treba da pomogne da ne prožive sopstveni život otrovani strahom, netrpeljivošću i voljom za nasiljem.



Па зар ја не написах то исто што и ти?

Само те нисам баш цитирао, извини... EDIT: Сасвим је могуће и да нисам схватио шта си то хтела овим текстом о осмом марту?

Прописи су ту од другоразредног значаја ако је људско друштво променило само своје паковање, оно што је споља видљиво, али је у суштини остало исто као и пре 100, 200, 500, 1000, 5000,... година.

Без обзира на све декларације и прописе, онај талог у људима о којем пише Џедај неће се променити сам од себе.

jedi-knight

A gde ima sile, tu nema pravde.
Silu kao krajnji argument koriste svi koji to mogu, od pojedinca do države i slabiji tu uvek strada. Žene su platile možda najveću cenu


Жене (као и велика већина свих људи на овој планети) коначно ће моћи да и у свом животу осете примену оних на папиру зајамчених права само онда када будемо дошли до те правде. А до те правде сигурно нећемо докле год постоји сила која декларативно признаје "да су сви људи рођени једнаки", а својим поступцима то пориче свакодневно зарад својих ситнисопственичких шићарџијских интереса.

Pišem im da su izgovaranjem tih reči - feministi, smatrali sebe takivm ili ne.


Па добро, ако већ морају да се лепе неке етикете, нека се лепе... Све је то само спољашње паковање. Или, што рече Милисав, зови ме како хоћеш, само ме немој разбити...

niccolo

Дакле моје питање се односило на твој однос, а не на однос неких других мушкараца.


То сам ти и одговорио. Мој лични однос је да не желим да се укључим у то свеопште лицемерје поводом тог једног дана у години и да ме не занима што су тамо неке институције у којима већину опет имају мушкарци одлучиле да се, ето, један дан у години великодушно прогласи даном у којем ћемо се сетити права жена, па самим тим и људских права.

Зар то не би требало да буде свакодневна тема ако већ за себе мислимо да смо цивилизација која је до сада најдаље одмакла у свему откако постоје људи?
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 12:18 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

tasadebeli


Pišem im da su izgovaranjem tih reči - feministi, smatrali sebe takivm ili ne.


Па добро, ако већ морају да се лепе неке етикете, нека се лепе...




Etiketa? Sto, je l' biti feminista nesto ruzno? Neka uvreda? Ono kao sovinista? Seksista? Rasista?



feminism
noun fem·i·nism ˈfe-mə-ˌni-zəm

: the belief that men and women should have equal rights and opportunities


Uputila ti je, taso, kompliment, samo sto ti to nisi razumeo.

Goco, fenomenalan tekst! Pravo u srz problema.
Srecan 8. mart svim zenama!
milisav68 milisav68 12:55 08.03.2015

Re: *

gordanac
Akciza je porez na potrošnju, nije svejedno da l' je porez il' je akciza. Tu krčag nije metafora. Kome je svejedno - neznanje je metafora za to njegovo "svejedno".

Pre će biti za nemaštinu.

Onaj ko nema, njemu je svejedno - bilo muško ili žensko.
tasadebeli tasadebeli 16:43 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

Anonimni Pojedinac

Uputila ti je, taso, kompliment, samo sto ti to nisi razumeo.



Хвала на комплименту!

Вероватно нисам разумео, али то ми се увек догађа због тврдоглавости јер упорно мислим да није битно како неко самог себе декларише, каквим паролама маше и шта говори, већ је много важније шта ради, шта то чини у свом животу да се стање ствари промени набоље...
Anonimni Pojedinac Anonimni Pojedinac 17:11 08.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

tasadebeli
Anonimni Pojedinac

Uputila ti je, taso, kompliment, samo sto ti to nisi razumeo.



Хвала на комплименту!

Вероватно нисам разумео, али то ми се увек догађа због тврдоглавости јер упорно мислим да није битно како неко самог себе декларише, каквим паролама маше и шта говори, већ је много важније шта ради, шта то чини у свом животу да се стање ствари промени набоље...


Pa izgleda da je ipak bitno, cim se tako zuri da se ogradi od te odvratne etikete.

A takodje, treba razumeti i to da ogradjivanje od feminizma i od 8. marta, sto je izgleda postala neka nova moda, salje poruku da su to neke lose stvari, pa ce tako i uticati na to sta i koliko ljudi cine u svom zivotu da se stanje stvari promeni na bolje.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:54 09.03.2015

Re: *

..."naravno da svi treba da imaju jednaka prava"...

e tu sad opet imamo ono čuveno "ali".
bene_geserit bene_geserit 06:43 10.03.2015

Re: Прописи, уредбе, акта,...

milisav68
A nije baš tako, jer većina žena (majki, sestara) onog Džona ili Dejvida iz grafikona živi deset puta bolje i ima veća prava nego 90% muške (i ženske) populacije na zemlji, i vaspitava novog Džona ili Dejvida da se ponaša isto.

Tako sam i ja nesto rekao gore, ali kada bolje razmislim eliminisanje (najvecim delom) zena iz grupe CEO-va (i drugih upravljackih struktura) cini celu raspodelu medju ljudima nepravednom.
Ako pretpostavimo da su gotovo svi ti CEO-ovi ozenjeni, tacno je da slican procenat oba pola uziva u plodovima zivota nekoga ko zaradjuje milione godisnje (i zene verovatno uzivaju vise od muzeva CEO-ova jer imaju vise slobodnog vremena za to a manje stresa) ali
po meni vaznija stvar od raspona najvecih i najmanjih primanja medju ljudima je da postoji odredjeni nivo pravednosti pri tome, tj. da oni vredniji, preduzimljiviji, sposobniji budu nagradjeni u odnosu na one koji to nisu.
Tako da ako su zene limitiranije u prilikama za napredovanje (a jesu u praksi), ako su imale tu nesrecu da budu udate za muza manje sposobnog od njih ce da budu na gubitku u celoj igri, a one koje su se udale za one sto obecavaju su na dobitku. Sto je fundamentalno pogresno jer favorizuje potpuno pogresne patterne ponasanja i covecanstvo je na gubitku.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana