Istorija| Literatura| Muzika| Na današnji dan| Životni stil

Duvani -- žuti otrovi!

marco_de.manccini RSS / 15.03.2017. u 19:00

Данас је Дан без пушења у Уједињеном Краљевству. Добро, добро, не жестите се, припалите да се смирите, није данас, био је прошле среде, али сам ја тад био заузет, а после сам заборавио (о заборавности видети ниже под бројем 4).

Заједнички простор за псе и пушаче видео сам пре десетак година на аеродрому у Калгарију -- могуће је да је ова сличица одатле.

 

Сведочења о штетности дувана постоје и у поезији (после овога не може више бити никакве сумње -- имамо конвергентан доказ!) и као пример наводим Рацинову Ленку

Откако Ленка остави
кошуљу танку ланену
недоткану на разбоју
нануле обу отиде
на рад у дуван-монопол --
лице се њено измени
наниже веђе падоше
свише се уста отврдла.

Не беше Ленка рођена
за те дуване проклете!
Дуване -- жуте отрове
за груди -- цвеће ружино.

Прва година не прође
грудва на срце леже јој,
друга година наиђе
болест њој груди покида.
Треће године земљица
Ленкину снагу покрила.

И док јој месец ноћима
хумку у свилу завија,
ветрић потихо нада њом
горку јој тугу разлива:
"Зашто ми зашто остаде
кошуља недовезена?
Кошуља беше даровна."

Иначе, Рацину се не може пребацити да је, као већина научника, врбован од владе да шири дезинформације о штетности дувана, јер је стих "дувани -- жути отрови" написан пре Другог светског рата, у време кад је дуванисање сматрано поштеном занимацијом правих мушкараца. Рацин је погинуо под неразјашњеним околностима током рата -- убила га је партизанска стража јер се, наводно, није одазвао на њихове опомене да стане. Неки се куну да се радило о класичној ликвидацији због унутарпартијских размирица, а неки да је ипак пуки случај у питању јер је Рацин, тврди се, имао проблема са слухом, али ја мислим да све то нема везе и да су стражари само били страствени пушачи.

Него, подсетимо се неких добрих вицева које пушачи казују себи док се убеђују да је робовање хемијској индустрији за паковање катрана, никотина и осталих адитива и адиктива у целофан заправо -- слобода!

1) Непушачи имају један разлог што су живи, пушачи имају милион!

2) Пушење вам скраћује -- цигарете!

3) Одслуша полицајац курс (о трошку државе наравно, гррр!) о штетности пушења где је научио да пушење скраћује живот и до петнаест година и реши да одмах примени стечено знање те заустави првог клинца с цигаретом у устима.

- Је ли, мали, колико је теби година?
- Петнаест.
- Еее, видиш, а да ниси пушио сад би ти било тридесет!

4) Заборавио сам. Знао сам их још, поготову док сам пушио, али то је било тако дааавно, позаборављало се. Наравно, ово доказује да су пушачи у праву кад тврде да пушење позитивно утиче на концентрацију и добро памћење.

* * *

Све ово нема везе, да се вратим на Рацина. Измајмунисао сам свој кућни превод "Ленке" јер сам желео верзију у којој је сачувана музика из оригинала, музика коју нисам чуо у постојећим преводима (оним које сам нашао). Наиме, у оригиналу сваки стих има осам слогова и "пева"

јен-два-три
јен-два
јен-два-три

у комбинацији са 7/8 тактом. Да, може, може, уклапа се, пробајте, лако је, само читајте брзо, са акцентом на сваки "јен",

јен-два-три
јен-два
јен-два-три

От-ка-ко
Лен-ка
о-ста-ви

и све тече само. Постоји и неколико стихова у стилу

јен-два
јен-два-три
јен-два-три

али та промена не утиче много на песму, много је важније да су последња три слога одвојена од тога да ли су првих пет у 3-2 или 2-3 формату. Уз ово уско ограничење у ритму додао сам себи и захтев да превод буде што ближи оригиналу у, колико је год то могуће, стих-по-стих маниру. С друге стране, да бих сачувао музику и угурао превод у стих-по-стих оквире, нисам се либио да употребим изразе који можда звуче архаично и/или јужњачки. Уосталом, песма је предратна па је пожељно да и превод покаже мало те патине, а друго, песма је ионако јужњачка -- дерт у најлепшем издању.

Има ту и других техничких заврзлама. На пример, пробао сам да што чешће употребим слово "о", кад год је нека таква реч могла да се уклопи, али да не тупим о томе (укратко, за оне који воле да вире испод хаубе, неки критичари сматрају да је у оригиналу употребљена асонанца да дочара/истакне тугу -- "оооо").

С практичне тачке, највише главобоље задали су ми дативи речи "нануле" и "монопол", јер имају по четири слога, а речи од четири слога уклапају се у 3-2-3 музику као клавир у шпајз. Избегао сам некако те четворосложне падежне облике ("нанулама" и "монополу"), али сам још увек најмање задовољан тим стиховима, јер музика и даље не штима тамо баш најбоље.

И кад смо код музике и Ленке, да завршимо композицијом Зорана Јовановића (рођен у Скопљу, а већи део живота, као студент а затим и професор, провео у Београду и Новом Саду).

Atačmenti



Komentari (80)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marco_de.manccini marco_de.manccini 19:52 15.03.2017

7/8

drzura drzura 08:12 16.03.2017

Re: 7/8


...Moj skromni prilog prevodu pjesme "Lenka" Koče Rcina.
Dr Zurin otac








L E N K A


Otkako Lenka ostavi
Košulju tanku lanenu
Na razboju nedotkanu
I u nanulama pođe
U monopol duhan da slaže,
Lice joj se izmijeni
Vijeđe joj klonuše naniže
I usne joj se ukrivo svinuše.


Ne bješe Lenka rođena
Za duhan taj pusti!
Duhan – žuti otrov
I za pluća – cvijet krvavi!


Godina prva minu
Grudva na srcu joj zaliježe;
Godina druga prođe
Bolest je u grudima iskide
U godini trećoj zemlja
Lenkino tijelo pokri.


I noću kada mjesečak
Nad grobom svilu joj vije
Tihi vjetrić nad njom
Žalosno i tužno romori:
…Zašto je, zašto košulja ostala
Nedotkana? Košulja bijaše darovna …




( L E N K A – Kočo Racin)


Otkako Lenka ostavi
Košula tenka lenena
Nedotkaena na razboj
I na nalomi otide
Tutun da redi v monopol –
Liceti i se izmeni;
Vegi padnaja nadolu
I usti svija koravo


Ne beše Lenka rodena
Za tija pusti tutuni!
Tutuni – žolti otrovi,
Za gradi – kitki rozovi!


Prva godina pomina
Grutka v srce i legna;
Vtora godina pomina
Bolest ja v gradi iskina.
Tretata godina zemjata
Na Lenka pokri snagata.


I noće koga mesečko
Grabi i so svila vie se
Vetrečok tivko nad nea
Žalna i taga reeše:
…Zošto mi, zošto ostana
Košula nedotkaena?
Košula beše darovna …


Kosta RacinKosta Solev Apostolov, rođen je 22.decembra 1908.godine u Velesu… Jedan je od najpoznatijih intelektualaca Makedonije između dva svjetska rata. Objavio zbirku poezije „Beli mugri“ – „Bijela praskozorja“ u Zagrebu; pisao stihove i na bugarskom jeziku.
Poginuo je nesretnim slučajem 1943. godine ispred tajne partizanske baze (štamparije) u selu Lopušnik u blzini Kičeva.
Nadimak Racin stekao je po imenu voljene djevojke Race – Kočo Racin!
Pjesme su mu veoma elegične i pune socijalnog bunta. Smatra se pretečom makedonske moderne poezija)










marco_de.manccini marco_de.manccini 19:21 16.03.2017

Re: 7/8

Dr Zurin otac

Да, познат ми је овај превод, може се лако наћи на интернету (свакако сам већ претпостављао да је управо Dr Zurin otac сачинио тај превод, а сад имамо и потврду).

Ево и превода који је Зоран Јовановић користио за своју композицију. На жалост, не знам ко је преводилац.

Otkako Lenka ostavi
košulju tanku lanenu
nedovezenu na razboju
i u suzama spremi se
duvan da ređa u monopolu -
lice joj sivo postade;
obrve padoše bolno
i usne postaše bezbojne.

Ne beše Lenka rođena
za ovaj mučni posao!
Duvan ko žuti otrov joj
iskida grudi podmuklo.

Prva godina svrši se
Srce bolom se ispuni;
Druga godina prođe
i bolest je najzad savlada;
Treće godine humka se
nad njenim telom podigne.

I noću mesec mlad svetlošću
svilenom grob joj miluje
Vetrić, sve tiho kroz grane
huji i cvili žalosno
"Zašto mi zašto ostade
košulja nedovezena?
Košulja beše darovna?"

marco_de.manccini marco_de.manccini 19:34 16.03.2017

Re: 7/8

И кад већ листамо праве преводе, ево још једног професионалног, сачињеног од стране Петра Гудеља, уредника читанке "На звезданим друмовима" за VIII разред основне школе, седмо издање, Научна књига, Београд, 1972.

Откако Ленка остави
кошуљу танку ланену
на разбоју недовезену
и у нанулама отиде
у фабрику дувана,
лице се њено измени:
веђе се ниско спустише,
уста се у грч скупише.

Не беше Ленка рођена
за пусти дуван отровни,
који јој груди расточи
у киту ружа крвавих.

Кад прође прва година,
срце се у њој скамени;
кад мину друга година,
болест јој груди искида.
Трећега лета земљица
Ленкино тело покрила.

И ноћу кад месечина
хумку јој свилом завија,
лахорак тихо понад ње
жалобну песму извија:
- Зашто ми зашто остаде
кошуља недовезена?
Кошуља беше даровна ...
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:15 15.03.2017

Недовезено

Народне пјесме,
скупио их и на свијет издао Вук Стеф. Караџић.
Књига прва,
у којој су различне женске пјесме.
У Бечу,
у штампарији Јерменскога манастира
1841

страна 30

Кад се сватови спремају да полазе

Не стој, куме, не стој, стари свате,
Не гњев'те нам гиздаве девојке,
Девојка је и од себе гњевна,
Остаје јој рукав недовезен,
Нема мајке, да јој га довезе,
Нема брата, да јој га донесе.
Ал' говори ујна нећачици:
„Пођи, пођи, моја нећачице,
„Ујна ће ти рукав довршити,
„И послати по ујаку твоме;
„Рукав прими, ујака пољуби.“


Гласник Земаљског музеја у Босни и Херцеговини
XIX
1907
страна 284

Љуто цмили лијепа дјевојка:
-- Јао мено до Бога милога!
Оста мени јаглук недовезен.
Немам брата да ми купи злата,
Ни сестрице да ми га довезе.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:17 15.03.2017

недоткано

Гласник Етнографског музеја у Београду, књ. 4 (1929)
Маринко Станојеић, Обичаји и веровања на Тимоку

Велигден (Ускрс). Ускрс не треба да затекне ткање недоткано, нити квочку на јајима.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:19 15.03.2017

darovno

Народни музеј Крагујевац (LINK)

У зависности од намене, устаљена је подела пешкира на: пешкире за свакодневну употербу, даровне и украсне пешкире. [...] Даровни пешкири прате све битне догађаје човековог живота-рођење, свадбу (где имају најширу примену), [...]
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:21 15.03.2017

Снага

Бора Станковић, Нечиста крв

Онда би почела да иде не знајући зашта и чисто да се вуче као болесна… док, а то одједном, изненада, сву је не обузме оно „њено“: снага јој у часу затрепери и сва се испуни миљем.


Бора Станковић, У ноћи

Само кад га сагледа где се примиче к њој, а очију не скида, трепће, и око уста игра му неки болан, учмао осмех — њој се срце стеже, снага устрепти и сузе полете...


Марија З. Живковић, Семантика одеће у драми Коштана и народним лирским песмама из југоисточне Србије

Самим тим, минтан постаје чувар девојачке голе снаге, мирисне лепоте и сексипила. Eспод минтана девојачка снага пршти, заноси и буја.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:24 15.03.2017

нада њом

Јован Јовановић Змај, Бог и Бајадера

Скочила је, плакала је,
Кукала је нада њим,
Ал' већ ено огањ ложе,
Ено огањ, ено дим!


Драгутин Илић, Хаџи Ђера, 1897

Од времена на време застао би, да одахне, а поглед на звездано небо, што тако чаробно трепти нада њим, нукао га је и храбрио, те је у часу заборављао на болове и муке.
amika amika 20:42 15.03.2017

Узвишеност

Где ти је Енглез са лулом? Или бар

angie01 angie01 20:57 15.03.2017

u to ime, da pripalim jednu...

angie01 angie01 21:00 15.03.2017

ne moze bez,

Tutunoberacite

На кантар студен со туч го мерат
а можат ли да го измерат,
нашиот тутун – нашава мака
нашава солена пот!

Од темни зори на утрини летни
до никоја доба на вечери зимни
тој гладно пие тагата наша
и потта и крвта и снагата ни.
Жолт – жолти прави лицата бледни
и жолта гостинка у градите носи.
По утрини росни, по мугрите пресни,
наведени ничкум по полињата родни
зачмаени ние го береме.

Лист по лист кини
лист по лист нижи
лист по лист превртуј, притискај,
лист по лист милно, таговно реди
и на долга низа од капки пот
и надеж со клетва и зелена јад,
со коров поглед на очите матни
по кревките лисја жолтозлатни
прикаса горка на живот клет
нанижи безгласна а така јасна.

Та не знаеш ли?

Денот ли дојде тој да се мери –
мерка му нема, а в градите длаби
без да се запре, без дно да најде
не тага а клетва, и в очи матни
и не сакајќи сама се дига фуријата.

Кантарот носи лисјето златно
а в гради луто далгите беснат
на жолтата мака – на жолтиот тутун
на жолтата пот на рацете ни!

Koco Racin

TUTUNOBERACITE
riply riply 21:08 15.03.2017

Re: ne moze bez,

Otud " tuberani"
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:09 15.03.2017

Re: ne moze bez,

Кад већ оговарамо Рацина, то и није његово право презиме, право презиме му је Солев. Ово друго му је зато што је волео извесну Рацу (Рахилка Фирфова) па је -- Рацин.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:19 15.03.2017

Re: ne moze bez,

Otud " tuberani"

У ствари, требало би да је јасно да је Ленка умрла од туберкулозе. Управо да би то било што јасније нисам никако желео да изоставим реч "нануле" из текста (а била ми је тешка за уклапање), јер је тако јасно да је била практично босонога ... а чизма главу чува!
mirelarado mirelarado 21:49 15.03.2017

Re: ne moze bez,

Превод ти је сјајан, Марко!

Ево и оригинала:

ЛЕНКА – Кочо Рацин
Откако Ленка остави
кошула тенка ленена
недовезена на разбој
и на наломи отиде
тутун да реди в монопол –
лицето ѝ се измени
веѓи паднаја надолу
и усти свија кораво.
Не беше Ленка родена
за тија пусти тутуни!
Тутуни – жолти отрови
за гради – китки розови.
Прва година помина
грутка в срцето ѝ легна,
втора година намина
болест ја в гради искина.
Трета година земјата
на Ленка покри снагата.
И ноќе кога месечко
гроб ѝ со свила виеше.
Ветерчок тихо над неа
жална ѝ тага рееше:
„Зошто ми, зошто остана
кошула недоткаена?
Кошула беше даровна.


P.S. Данас сам, гледајући последњи Џармушов филм, чула одличан фазон. Није о пушењу, већ о превођењу поезије: кад читаш песму у преводу, то ти је као да се тушираш у кишној кабаници.
marco_de.manccini marco_de.manccini 22:41 15.03.2017

Re: ne moze bez,

то ти је као да се тушираш у кишној кабаници.

Тако некако, на мене Рацин на македонском делује као маљем, а ниједан превод није ни близу.

Што је ту је, преводимо како знамо, нек је и с кабаницом.
mirelarado mirelarado 23:03 15.03.2017

Re: ne moze bez,

Што је ту је, преводимо како знамо, нек је и с кабаницом.


Преводити се мора, да ово човечанство бар трунчицу мање застрањује.
Пошалице су ту тек да олакшају преводилачку муку. Сигурно знаш да сам се слатко насмејала првенствено на свој рачун. :)
marco_de.manccini marco_de.manccini 00:03 16.03.2017

Re: ne moze bez,

Преводити се мора

Да парафразирамо и Стивена Кинга (кога је Докс већ поменуо у вези с пушењем)
To write is human, to translate* is divine.

*У оригиналу ту стоји "to edit".
marco_de.manccini marco_de.manccini 01:02 16.03.2017

Re: ne moze bez,

Tutunoberacite

Уз "Ленку" и "Тутуноберачите", тријумвират комплетира "Копачите". Можда ћу се једног дана усудити да преведем и неку од те друге две, али не верујем, изгледа ми немогуће -- стихови су слободнији, поготову у "Копачите", и тиме, парадоксално, мени тежи за превођење.

Копачите (Линк)
emsiemsi emsiemsi 09:30 16.03.2017

Re: ne moze bez,

mirelarado

...


P.S. Данас сам, гледајући последњи Џармушов филм, чула одличан фазон. Није о пушењу, већ о превођењу поезије: кад читаш песму у преводу, то ти је као да се тушираш у кишној кабаници.

... или, пак, као секс са презервативом !
urbana_gerila urbana_gerila 12:02 16.03.2017

Re: ne moze bez,

mirelarado
P.S. Данас сам, гледајући последњи Џармушов филм, чула одличан фазон. Није о пушењу, већ о превођењу поезије: кад читаш песму у преводу, то ти је као да се тушираш у кишној кабаници.



asociralo me:
pisati o muzici je kao plesati o arhitekturi - nepoznati autor.
(elvis costello je definitivno zanijekao da je autor on)
docsumann docsumann 13:26 16.03.2017

Re: ne moze bez,

pisati o muzici je kao plesati o arhitekturi


dakle - izazovno
drzura drzura 13:33 16.03.2017

Re: ne moze bez,


KOPAČI KOSTA RACIN (Kočo Racin)


Nestaje noćca crna
Kruni se stijena mraka
Selom se pjetli čuju
Zora se zori –
Nad stijenom u krvi se umiva
I tamu upija
Silno
Zasvijetlio
Dan!
Budite se umorni
Kopačice i kopači-
Na posao
Crni
Narode!
S motikama na ramenu,
Za koricu suhog hljeba,
Putevima strmenim,
Niz polja ravna,
U zalelujanom danu
Da krenemo i mi
Stradalnici vijeka!
Djeda Bogomilova
Zemlja rahla, meka,
Nabubrila za urod,
Stradalnom dušom čeka
Udarce naše jake
Motikama oštrim
Po troskotu
Pelinu
Korovu!
Na posao!
U napor!
Da iskopamo meko
Polja rodna
Afion, duhan, žitce
Da blagorodno rode
Krivudavim vadama
Vodu da propustimo
U pirinač mladi
I zelenu lobodu.
K poslu!
U napor!
Da bogat bude rod!
Da zablista život mlad!
U pepeo troskot, pelin
U oganj plameni jad!
Da se ožili korijenje
Plod da se uzdigne
Visoko, visoko
Slobodan
U vazduhu!
Oremo ralicom
Ali nam je zemlja zlatna
Koliko je bogata!
U pepeo sa troskotom, pelinom!
U oganj plameni jad!
Da prestane, da je ne bude
Tuge goleme
Za goli život
Čovjekov
Skotom što postao je.
I u tom praskozorju ranom
Nek jekne pjesma družbe
Združenim udarcima –
Ta to biju srca mlada
I nadimlju se grudi
Preispunjene čemerom!

Od svih muka teških
Bijeli danak ne vidjesmo,
A od suza vrelih
Medni život ne nastaje!
Na posao.
U napor!
Ta nismo samo mi
I nismo samo ovdje –
Po cijelom smo svijetu
Bezbrojni
Na milione
U poslu
Crnom –
Narod!
Nek je čestit dan
I prva nam stopa
U prvom nam vijeku!
Minuće silna jeka
Sinut će zlatno sunce –
Nestaće širom svijeta
Ugnjetavanje sramno,
Laknuće život novi!

Poteći će rijeke,
Odnijet će breme
Vječnoj smrti!
Rijeke živih
Probuđenom snagom
Kopača
Kopačica
I stradalnih
Golih
Gladnih
Širom zemlje
Ruši se noćca crna!
Kruni se stijena mraka!
Selom pjetli se čuju
Zora se zori –
Nad stijenom u krvi se umiva
I tamu noći upija
Silno
Zasvijetlio
Dan!
Dr Zurin otac
vera.nolan2 vera.nolan2 13:37 16.03.2017

Re: ne moze bez,

urbana_gerila
pisati o muzici je kao plesati o arhitekturi -nepoznati autor.

...ili : arhitektura je. “zamrznuta muzika” - poznat autor
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:20 17.03.2017

Re: ne moze bez,


Nestaje noćca crna
...
...
Silno
Zasvijetlio
Dan!

Dr Zurin otac

Добро урађено, лови нешто од магије. Пробаћу и ја, кад одем у пензију.
eloy eloy 20:47 15.03.2017

..........

eloy eloy 21:12 15.03.2017

Re: -----------

marco_de.manccini marco_de.manccini 21:15 15.03.2017

Re: -----------

А, што нестаде блуз?
eloy eloy 21:16 15.03.2017

Re: -----------

nestade al ga vratih
docsumann docsumann 22:28 15.03.2017

Re: -----------


ha, Džoni Zima! ne sjećam se kad ga je zadnji put neko puštao na blogu



riply riply 21:07 15.03.2017

A M. Tven?

" Nema ništa lakše nego ostaviti cigarete. Ja sam to sto puta učinio"
eloy eloy 21:33 15.03.2017

Re: A M. Tven?



BRŽE-JAČE-BOLJE

marco_de.manccini marco_de.manccini 21:58 15.03.2017

Re: A M. Tven?

" Nema ništa lakše nego ostaviti cigarete. Ja sam to sto puta učinio"

Да, тако многи раде, али ко стварно жели да остави може и из прве (нагласак на стварно). Ко неће да оставља -- нек дими.

И ако могу да само додам, немам намеру да уопште попујем о пушењу (мени ионако то није била тема), изгледа ми да је остављање могуће само на један начин -- рез на нулу и готово. Ништа друго не ради, налепнице, бројање, смањивање, обмањивање, ... јок.
emsiemsi emsiemsi 09:33 16.03.2017

Re: A M. Tven?

marco_de.manccini
" Nema ništa lakše nego ostaviti cigarete. Ja sam to sto puta učinio"

Да, тако многи раде, али ко стварно жели да остави може и из прве (нагласак на стварно). Ко неће да оставља -- нек дими.

И ако могу да само додам, немам намеру да уопште попујем о пушењу (мени ионако то није била тема), изгледа ми да је остављање могуће само на један начин -- рез на нулу и готово. Ништа друго не ради, налепнице, бројање, смањивање, обмањивање, ... јок.

Тако сам ја урадио --- једнога дана у 10.30, згужвао сам пола кутије ... и рекао да је доста.
docsumann docsumann 22:20 15.03.2017

interesantno


da u šamanističkoj tradiciji amazonskih plemena duvan ima istaknuto mjesto među svetim biljkama. odmah iza ajhuaske.
šamani (tabakerosi) koriste ga u čistom obliku, bez čitave lepeze aditiva kojom su "oplemenjene" zapadne cigare za svakodnevnu uporabu.
koristi ga slično kao što pravoslavni popovi (između ostalog) koriste tamjane da kade i prodimljavaj nečist iz prostorija...

Džeremi Narbi, antopolog, proveo je dvadeset godina u proučavanju tamnošnjih plemena s posebnim osvrtom na rad šamana. duvanu je posvetio poprilični dipo svoje pažnje.



marco_de.manccini marco_de.manccini 22:33 15.03.2017

Re: interesantno

И мени се чини да људи који купују чист дуван и сами себи увијају цигарете пролазе много боље (ох, боже, сам тај ритуал и мирис чистог дувана!!!). Никотин има и нека позитивна својства (оно моје о концентрацији је само донекле зезање), али оно остало што се додаје у "фабричке" цигарете је ...
docsumann docsumann 23:40 15.03.2017

Re: interesantno


mislim da sam zapalio 3-4 (ma, neka bude i ćitavih pet) cigarete tjekom života.
i svaki put to bi se zgodilo nakon dostatne količine alkohola.
no, čak ni tad mi nije prijalo.

jednom od tih nekoliko famoznih broja puta, čak sam stavio zapaljenu cigaretu iza uva.

od tad slušam heJvi ziku



docsumann docsumann 23:45 15.03.2017

Re: interesantno

Никотин има и нека позитивна својства (оно моје о концентрацији је само донекле зезање), али оно остало што се додаје у "фабричке" цигарете је ...


Stiven King je izjavio da nakon bataljivanja cigara piše sporije.
marco_de.manccini marco_de.manccini 23:49 15.03.2017

Re: interesantno

piše sporije.

Хвала небесима.
docsumann docsumann 00:37 16.03.2017

Re: interesantno

marco_de.manccini
piše sporije.

Хвала небесима.




predatortz predatortz 09:05 16.03.2017

Re: interesantno

mislim da sam zapalio 3-4 (ma, neka bude i ćitavih pet) cigarete tjekom života.
i svaki put to bi se zgodilo nakon dostatne količine alkohola.
no, čak ni tad mi nije prijalo.


Je nikad nisam povukao ni dim. Čak ni posle dostatne količine alkohola, kad je banda mislila da sam nespreman, odbijao sam ponuđenu cigaretu.

Zapravo, lažem!
Povukao sam jedan dim u životu. Kažu, kad sam imao tri godine. Dosađivao sam dedi da mi da cigaretu i matori šmeker mi je dozvolio da povučem dim. Kažu da sam kukao, plakao, povraćao...
Verovatno je to iskustvo ostalo pohranjeno u neistraženim delovima, inače neistraženog, pa još bosanskog, mozga!
Elem, racionalan razlog ne znam - ali pomisao na cigaretu u meni izaziva gnušanje.
emsiemsi emsiemsi 09:36 16.03.2017

Re: interesantno

docsumann

mislim da sam zapalio 3-4 (ma, neka bude i ćitavih pet) cigarete tjekom života.
i svaki put to bi se zgodilo nakon dostatne količine alkohola.
no, čak ni tad mi nije prijalo.

jednom od tih nekoliko famoznih broja puta, čak sam stavio zapaljenu cigaretu iza uva.

od tad slušam heJvi ziku




Како то да ти кажеш tjekom, а не током ?!
docsumann docsumann 10:21 16.03.2017

Re: interesantno

emsiemsi
docsumann

mislim da sam zapalio 3-4 (ma, neka bude i ćitavih pet) cigarete tjekom života.
i svaki put to bi se zgodilo nakon dostatne količine alkohola.
no, čak ni tad mi nije prijalo.

jednom od tih nekoliko famoznih broja puta, čak sam stavio zapaljenu cigaretu iza uva.

od tad slušam heJvi ziku




Како то да ти кажеш tjekom, а не током ?!


ne znam kako, al' znam zašto - iz čiste, nesputane zajebancije.

čudi me da je tvom besprekornom čulu smisla promaklo da često upotrebljavam hrvatske riječi, tamo gdje im vrijeme nije.
(tko, dojam, tijekom, sukladno...)

a ako stvar kolk'o-tolk'o uozbiljimo, pritom zanemarimo bespuća tuđmanovskog novogovora, postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.
predatortz predatortz 10:39 16.03.2017

Re: interesantno


a ako stvar kolk'o-tolk'o uozbiljimo, pritom zanemarimo bespuća tuđmanovskog novogovora, postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.


dapače! znakovito bliže slAvenskim korijenima, ali to se ovdje niječe.
narcis narcis 10:42 16.03.2017

Re: interesantno

ne znam kako, al' znam zašto - iz čiste, nesputane zajebancije.

čudi me da je tvom besprekornom čulu smisla promaklo da često upotrebljavam hrvatske riječi, tamo gdje im vrijeme nije.
(tko, dojam, tijekom, sukladno...)

a ako stvar kolk'o-tolk'o uozbiljimo, pritom zanemarimo bespuća tuđmanovskog novogovora, postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.

docsarumane ne troši biserje
vera.nolan2 vera.nolan2 10:44 16.03.2017

Re: interesantno

docsumann
..., postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.

ha, citiraš me Jednom sam na nekom blogu baš to rekla. Najbolje knjige u bivšoj nam domovini, bile su sa hrvatsko - srpskog govornog područja, lijepe naše i njihove ! ... te su neke reči postale mi sukladnije !
narcis narcis 10:48 16.03.2017

Re: interesantno

dapače! znakovito bliže slAvenskim korijenima, ali to se ovdje niječe.

nemoš ti brez nacinalsocijalizma ni u klozet da odeš
kog zabole dal je reč staro ili novo slavenska, bitno je da je efektna bolje označava štanoje spistelj teo da reče.
a u situlaciji kad nit čujemo zvuk nekih rečova, nit vidimo grimasu spočitatelja ondak je ovo najbolji način naglašavanja umisli pripovjedača.
standardni jezik je tu prilično sakat da bi se upotrebljavao.
predatortz predatortz 10:51 16.03.2017

Re: interesantno


nemoš ti brez nacinalsocijalizma ni u klozet da odeš


Na ovo ću ti odgovoriti turcizmom.

Sikter, bre!
emsiemsi emsiemsi 10:53 16.03.2017

Re: interesantno

vera.nolan2
docsumann
..., postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.

ha, citiraš me Jednom sam na nekom blogu baš to rekla. Najbolje knjige u bivšoj nam domovini, bile su sa hrvatsko - srpskog govornog područja, lijepe naše i njihove ! ... te su neke reči postale mi sukladnije !

Ауууу --- јеботе !
vera.nolan2 vera.nolan2 11:33 16.03.2017

Re: interesantno

emsiemsi

Malo džez infuzije za tvoj rečnik ...etc ...

vcucko vcucko 12:04 16.03.2017

Re: interesantno

docsumann


a ako stvar kolk'o-tolk'o uozbiljimo, pritom zanemarimo bespuća tuđmanovskog novogovora, postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.

Apsolutno, ali tjekom nije jedna od tih, jer ne postoji. T-i-jekom.
OK, vidim da si se u odgovoru ispravio
docsumann docsumann 13:48 16.03.2017

Re: interesantno

vcucko
docsumann


a ako stvar kolk'o-tolk'o uozbiljimo, pritom zanemarimo bespuća tuđmanovskog novogovora, postoje u hrvatskom neke riječi vrlo sukladne za svakodnevnu uporabu.

Apsolutno, ali tjekom nije jedna od tih, jer ne postoji. T-i-jekom.
OK, vidim da si se u odgovoru ispravio


ah, to moje poslovično trapavo i krnje tipkanje.

obično sopstvene lapsuse primjetim tek kad drugi u kometarima citiraju neke moje rečenice.
tu ih uočim kao na rentgenu, al' ispravljam samo ako sam žešće ulupao gramatičku strukturu, pobrkao vremena, rodove, padeži.
a slovo manjka-vinjka, nič strašno
aureus aureus 22:35 15.03.2017

Umjesto ukidanja pušenja

- Da li ste za to da se ukine pušenje?
- Ja sam za to da se ukinu pušači. Dosadašnje mjere usmjerene protiv pušenja nisu dale zadovoljavajuće rezultate.
- Kako da ukinete pušače?
- Lijepo. Zakonom, propisom, uredbom...


P.S. Da još dodam, pušenje ubija. Možda još niste mrtvi, ali bićete, bićete.
nask nask 23:14 15.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Grehota je umreti zdrav.
aureus aureus 00:09 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

U nekom intervjuu Bertrand Rasel je pričao da mu je pušenje jedne prilike spasilo život. "Imali smo avionsku nesreću, i poginuli su svi putnici iz nepušačke zone. Spasilo se nas nekoliko iz pušačke zone."

Novinar: "Mislite li da pušenje skraćuje život?"
Rasel: "Pušim već sedamdeset godina. Ne skraćuje nešto puno."
apostata apostata 00:13 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

aureus

(...)
P.S. Da još dodam, pušenje ubija. Možda još niste mrtvi, ali bićete, bićete.

Otkad sad pa to odjednom?



amika amika 00:16 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

pušenje ubija. Možda još niste mrtvi, ali bićete, bićete.


Убија смрт. А пушење јој помаже, у већини случајева.

У Панчеви је пре двадесетак година било неко тровање од дима. Од пет радника три су умрла, а двојица су преживела - двојица пушача јер су пушењем стекла неку врсту имунитета. Значи, ако се клима и ваздух нагло погоршају, лекар ће вам преписивати цигарете, цигаре или луле...
angie01 angie01 00:31 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Grehota je umreti zdrav.



Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 00:49 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Otkad sad pa to odjednom?


Eh, ta lepa stara vremena kada je Lucky bio zelen

milisav68 milisav68 07:46 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

apostata
Otkad sad pa to odjednom?



anfieldroad anfieldroad 13:28 16.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Da još dodam, pušenje ubija. Možda još niste mrtvi, ali bićete, bićete.





Dok pušači umiru, ostali mahom žive vječno...

tyson tyson 21:34 18.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Eh, ta lepa stara vremena kada je Lucky bio zelen

Zato što su bile vojničke cigarete


marco_de.manccini marco_de.manccini 23:09 18.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

Zato što su bile vojničke cigarete

Их, само зато што су зелене, по томе онда испада да су и sedem in pedeset војничке ... хмм ... чекај.
milisav68 milisav68 08:02 20.03.2017

Re: Umjesto ukidanja pušenja

marco_de.manccini
Zato što su bile vojničke cigarete

Их, само зато што су зелене, по томе онда испада да су и sedem in pedeset војничке ... хмм ... чекај.

Sedam in pedeset nisu bile skroz zelene, ali su se pakovale kontra, pa je filter bio dole, da radnička klasa sa prljavim rukama ne dodiruje filter...
vera.nolan2 vera.nolan2 09:33 16.03.2017

E, bre Marko

..., у време кад је дуванисање сматрано поштеном занимацијом правих мушкараца.

a žena ?



Inače HITLEROVA NEMAČKA je PRVA OBJAVILA RAT PUŠENJU: Nacisti imali zakone kao današnja Evropa ...
he, gde su vremena, kad' ne stignem ni da popušim cigaretu, a sletim na Čilipe ...?
vera.nolan2 vera.nolan2 09:48 16.03.2017

I koja koincidencija

Koliko juče, pisah utešno drugu za izjavu "Ako se prizovem pameti, daću otkaz momentalno ! "
a koji radi u medijskoj kući, polulud od pritisaka aranžiranog programa i vesti.
"... Prizovi se pameti, ćuti, radi, trpi, .... nemoj ti nađem sad i prigodnu pesmu, setila se jedne, tako nešto počinje, pa Rob, B'idi ... Kosta Racin, možda" ... i proverih, jeste, jedna od njegovih divnih "prigodnih"
...
Rodi se covek - rob bidi
rodi se covek - skot umri
skotski cel zivot raboti
za drugi, tugi imoti.
...
Inače, novosmišljeni kult - "zdrav život" u jednom bolesnom, eksploatatorskom globalnom svetu, pa još i bez pušenja ... - nova ideologija laži i licemerja koja sve više liče na realnost jedne hladne diktature....
Naravno, apsolutno poštujem pravo nepušača da im se ne smeta ... i zabrane mogu imati ljudski oblik sa poštovanjem prava da "truješ " sebe sa užitkom ...
angie01 angie01 12:56 16.03.2017

Re:

marco_de.manccini marco_de.manccini 14:17 16.03.2017

Re: E, bre Marko

a žena ?

Шта, бре, жена, па зна се, жена у кујну, да штирка, или шта се већ тамо ради!
urbana_gerila urbana_gerila 14:28 16.03.2017

Re: E, bre Marko


marco_de.manccini
Шта, бре, жена, па зна се, жена у кујну, да штирка, или шта се већ тамо ради!



ah, vi mladi, ako ne mizoginija, onda permanentno uskraćivanje slobode kretanja ženama.
ja sam stara škola, moja gerilica može i u garažu kad hoće, neću valjda i automehaničara da plaćam.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:40 16.03.2017

Re: E, bre Marko

može i u garažu

А, не, по том сам питању класичар, у гаражу мпоже само Ракел Велч.
vera.nolan2 vera.nolan2 14:41 16.03.2017

Re: E, bre Marko

Шта, бре, жена, па зна се, жена у кујну, да штирка, или шта се већ тамо ради!

a'bre, step by step, ... bi Osmansko carstvo, nije nemoguće da ovlada islamsko ... muškima u biću pogodno ...


marco_de.manccini marco_de.manccini 14:47 16.03.2017

Re: E, bre Marko

bi Osmansko carstvo,

Ако буде поново онда ћу поново и да пушим -- као Турчин!
predatortz predatortz 15:45 16.03.2017

Re: E, bre Marko

marco_de.manccini
bi Osmansko carstvo,

Ако буде поново онда ћу поново и да пушим -- као Турчин!


Ja ću da budem ajduk, ko čukundeda.

marco_de.manccini marco_de.manccini 20:07 16.03.2017

Re: I koja koincidencija

Rodi se covek - rob bidi

Уф, и та погађа, "Денови" (ЛИНК).
vera.nolan2 vera.nolan2 09:12 20.03.2017

Re: I koja koincidencija

marco_de.manccini
Rodi se covek - rob bidi

Уф, и та погађа, "Денови" (ЛИНК).

Večno aktuelna socijalna poezija, za narod uvek će slutim, biti aktuelan društveni, neka bude samo bar poetski - Glas za bolje sutra !
49 41 49 41 15:57 16.03.2017

Tutun

http://youtu.be/xvQmJSuO00E
sasaminijature sasaminijature 20:49 16.03.2017

На помен дувана

одмах ме лупи ова солажа

urbana_gerila urbana_gerila 23:37 18.03.2017

john lennon:


ako biste r'n'r poželeli da nazovete drugim imenom, ono bi bilo - chuck berry!

vera.nolan2 vera.nolan2 09:50 20.03.2017

Za strastvene pušače

Ne mogu da odolim da ne priložim ovu analitičku demistifikaciju Borisa Dežulovića
antipušačke kampanje koja je sada već splasnula, opšte prihvaćena ( narod se lako da trenirati) za koju od početka imam slutnju da je to neki oblik psihološkog "milicija trenira strogoću" za koji će se dobiti dobra podrška, eto bar nepušača.

Ostala mi je enigma da se tako profitabilna industrija liši profita jer je interes profita iznad svih ljudskih vrednosti !
Mislim da se taj deo profita, tih "svetskih monopolskih vlasnika svega i svačega"
i naših života, nadoknađuje dobro nekim drugim profitabilnijim delatnostima.

Imam ozbiljnu sumnju u brigu o zdravlju svih ( pa zdravstveno osiguranje plaćaju zaposleni, a privatna praksa je već dominantna) u ovakvom globalnom stanju beskrajnih umiranja i od gladi i od metka. Metak više vredi od ljudskog života, treba li to dokazivati ...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana