In memoriam - Dietrich Bonhoeffer

Nikola Knežević RSS / 09.04.2008. u 08:20

Dietrich-Bonhoeffer.jpg
Piše: Nikola Knežević


"Koliko je jedno društvo moralno, vidi se po onome što čini njegovoj deci"
Dietrich Bonhoeffer


Na današnji dan 9. Aprila 1945. Godine pogubljen je jedan od najvećih nemačkih oponenata Nacističkog režima, Ditrih Bonhofer. Naučnik, teolog, protestanski sveštenik, borac za ljudska prava i mučenik. Napisao je više knjiga, važno je istaći dela poput „Etike“, „Život zajedno“, njegovih pisama iz zatvora , i jednog od najpoznatijih klasika savremene hrišćanske literature „Cenu učeništva“, delo koje predstavlja njegovu jedinstvenu teološku refleksiju u kojoj raspravlja o odnosu milosti i moralnih vrednosti. Njegove misli i reči osvedočiće sopstvenim delima, bezrezervno se boreći da zaustavi Nacističku mašineriju smrti, a pokoljenjima koje dolaze ostaviće primer ljudske solidarnosti, jedinstva, pravde i pre svega hrišćanske vere i požrtvovanja.


Ditrih Bonhofer (nem. Dietrich Bonhoeffer) je rođen 4. Februara 1906. u gradu Breslau (današnji Wroclaw) u Poljskoj. Iako se mislilo da će krenuti očevim stopama, koji je bio profesor psihijatrije i neurologije na Berlinskom univerzitetu, njegov životni put usmerio je prema Božijem pozivu i odlučio je postati svešteno lice. Studije teologije završio je na čuvenom teološkom fakultetu u Tibingenu (nem. Tübingen) koje je 1926. godine krunisao doktoratom na Berlinskom univerzitetu. Hirotonisan je u Luteranskoj (Evangeličkoj) crkvi 1931. godine, i ranih tridesetih radio je još i kao profesor teologije i sveštenik u Luteranskoj crkvi u Londonu.

movie_437.jpgNakon što je zvanična Luteranska crkva došla pod kontrolu Nacističkog režima i samim tim kompromitovala svoje poslanje, Bonhofer, 1934. godine sa još 2000 sveštenika Luteranske crkve, između ostalog i čuvenim protestanskim teologom Karlom Bartom osniva Pastorsku Vanrednu Ligu koja će kasnije postati Konfesionalnom crkvom, slobodnom i nezavisnom protestanskom crkvom sa ciljem da se odupre nacističkim idejama i teroru. Iako ova crkva nije bila velika, ona je bila ključni nosilac hrišćanskog otpora idejama nacional – socijalizma i rasnih zakona okrenutih protiv Jevrejskog stanovništva. Nekoliko godina kasnije Nacistički režim zabraniće sve aktivnosti i rad Konfesionalne crkve i zatvoriti sve njene teološke škole.

Sa početkom rata pridružio se pokretu otpora kao i tajnoj grupi visokih nemačkih oficira tajne službe koji su pripremali atentat protiv Hitlera kako bi zbacili režim i zaustavili rat. U periodu od 1940. do 1943. godine bio je u kontaktu sa Saveznčkim snagama kao kontakt pokreta otpora kada je uhapšen zbog pomaganja Jevrejima da prebegnu u Švajcarsku. Nakon neuspešnog atentata na Hitlera 20. jula 1944. godine optužen je zajedno sa ostalim učesnicima atentata i zatvoren u Berlinu, nakon čega je premeštan u nekoliko logora i zatvora. 8. Aprila 1945, nakon što je završio svoje bogosluženje, dva vojnika ušla su crkvu i naložila mu da spremi svoje stvari i pođe sa njima. U tom trenutku rekao je zatvoreniku do sebe sledeće reči: “Ovo je kraj – ali za mene ovo je početak života“. Pogubljen je sledećeg dana u Flossenbürg-u, samo nedelju dana pre nego što će Savezničke snage osloboditi logor.



Komentari (37)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

MilutinM MilutinM 09:14 09.04.2008

Uvrednosti

Hvala za tekst o čoveku za koga nisam znao. Bilo je to vreme kada je trebalo biti iza svojih - ljudskih vrednosti.

Često se setim nemačkog vojnika Jozefa Šulca i njegovog nepokolebljivog stava.


Nikola Knežević Nikola Knežević 09:36 09.04.2008

Re: Uvrednosti

Hvala tebi za ovo podsećanje na redova Šulca. Postoji vreme kada za svoje ideje i stavove moramo da žrtvujemo sve, pa i sopstveni život.
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 09:39 09.04.2008

Re: Uvrednosti

Nikola Knežević
Hvala tebi za ovo podsećanje na redova Šulca. Postoji vreme kada za svoje ideje i stavove moramo da žrtvujemo sve, pa i sopstveni život.

I nikakva sila ne može
iz istorije da te protera.
Ovo je tvoje plavo nebo
i tvoja sveta stopa zemlje
za budućnost plodno zaorana
u maloj Majinoj bašti,
legendo vojnička, ozvezdana.

A što nema pomilovanja danas za tebe?
I što se propis ispoštovati mora!
Kad je u tvom srcu planula gora
ti nisi tražio milost za sebe.
Po propisu čovek umreti ne mora
MilutinM MilutinM 09:41 09.04.2008

Re: Uvrednosti

Nikola Knežević
Hvala tebi za ovo podsećanje na redova Šulca. Postoji vreme kada za svoje ideje i stavove moramo da žrtvujemo sve, pa i sopstveni život.

Nikola, izvini ali nažalost (bez želje da ulazim u veliku raspravu), mislim da je tačnije reći "postojalo je vreme". Danas nema previše takvih primera. Ni za manja žrtvovanja.
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:54 09.04.2008

Re: Uvrednosti

MilutinM
Nikola Knežević
Hvala tebi za ovo podsećanje na redova Šulca. Postoji vreme kada za svoje ideje i stavove moramo da žrtvujemo sve, pa i sopstveni život.

Nikola, izvini ali nažalost (bez želje da ulazim u veliku raspravu), mislim da je tačnije reći "postojalo je vreme". Danas nema previše takvih primera. Ni za manja žrtvovanja.


Slažem se sa tobom, ali eto, život je čudna, nepoznata i krivudava reka, i nikad ne znaš šta se nalazi iza sledeće krivine, pogotovo ovde u našoj zemlji, imajući u vidu našu političku situaciju. Ja se nadam više nikada nećemo doći u situaciju da se u ime slobodarskih ideja mora žrtvovati i jedan život....
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 09:57 09.04.2008

Re: Uvrednosti

Nikola Knežević

MilutinM

Nikola KneževićHvala tebi za ovo podsećanje na redova Šulca. Postoji vreme kada za svoje ideje i stavove moramo da žrtvujemo sve, pa i sopstveni život.Nikola, izvini ali nažalost (bez želje da ulazim u veliku raspravu), mislim da je tačnije reći "postojalo je vreme". Danas nema previše takvih primera. Ni za manja žrtvovanja.Slažem se sa tobom, ali eto, život je čudna, nepoznata i krivudava reka, i nikad ne znaš šta se nalazi iza sledeće krivine, pogotovo ovde u našoj zemlji, imajući u vidu našu političku situaciju. Ja se nadam više nikada nećemo doći u situaciju da se u ime slobodarskih ideja mora žrtvovati i jedan život....


mislim da je malo onih koji bi svoj zivot zrtvovali za drugoga, i u miru, a kamoli u ratu
Nikola Knežević Nikola Knežević 10:09 09.04.2008

Re: Uvrednosti

"Neka niko ne traži svoje, nego dobro drugoga", kaže Sv. apostol Pavle. Kad bi se svaki čovek odnosio prema svojem bližnjem (a to je svaki čovek) vodeći se prema ovim rečima svet bi bio jedno bolje mesto.
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 09:37 09.04.2008

.

Kazu da nisu svi bili takvi. U knjizi istorije(novo izdanje) video sam fotografiju decaka od 6, 7 godina. Decak nije uplasen, mirno stoji kraj neke tarabe u selu. Komentar na fotografiji je da li su svi ti mladi Nemci zeleli rat ili su dosli ovde samo zato sto su morali. Taj nemacki vojnik je decka fotografisao i poklonio mu je fotoaparat, za uspomenu.

Biografija ovog coveka lici na Pekicevu pricu:"Covek koji je jeo smrt".
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:43 09.04.2008

Re: .

Apsolutno da nisu, oni su jednostavno morali poći u rat. Nacistički režim nije imao milosti za one koji su odbijali vojnu službu, to je bilo ravno izdaji. Bilo je ili biti mobilisan ili....
sentinel26 sentinel26 10:17 09.04.2008

Pohvala za temu i tekst

Mislim da ste u pravom trenutku podsjetili narod na ovog čovjeka.

Neka od vas potekne i inicijativa da bar neka ulica u Bgd dobije njegovo ime.

Ako su mnogi koljači dobili ulice, on je bar zaslužio po jednu u svakom mjestu.

Svaki otpor Hitlerovoj soldateski u Njemačkoj predstavlja herojstvo, njegov posebno.
Poz.
Nikola Knežević Nikola Knežević 10:39 09.04.2008

Re: Pohvala za temu i tekst

Hvala na kontruktivnoj ideji, iskreno nisam razmišljao o tome ali ideja je odlična. Apropo ove ideje, interesantno je pomenuti da smo u Novom Sadu nedavno imali polemiku oko dodeljivanja ulice jednom "narodnom heroju" iz zadnjeg rata, Veljku Milankoviću, zapovedniku paravojne formacije "Vukovi s Vučjaka". Inicijativa je razume se potekla od odbornika koji pripadaju Radikalnoj stranci. U Veterniku je jedna ulica trebala da dobije ime po jednom zapovedniku JNA, koji je učestovavao u agresiji na Vukovar.... Sramota je da se da se ovakve strvari dopuštaju u jednom gradu čija je multikonfesionalnost i multikulturalnost nešto inherento i ogranski neodvojivo od stanovnika ovog grada i Vojvodine uopšte.
sentinel26 sentinel26 11:16 09.04.2008

Re: Pohvala za temu i tekst

Nikola Knežević
Hvala na kontruktivnoj ideji, iskreno nisam razmišljao o tome ali ideja je odlična. Apropo ove ideje, interesantno je pomenuti da smo u Novom Sadu nedavno imali polemiku oko dodeljivanja ulice jednom "narodnom heroju" iz zadnjeg rata, Veljku Milankoviću, zapovedniku paravojne formacije "Vukovi s Vučjaka". Inicijativa je razume se potekla od odbornika koji pripadaju Radikalnoj stranci. U Veterniku je jedna ulica trebala da dobije ime po jednom zapovedniku JNA, koji je učestovavao u agresiji na Vukovar.... Sramota je da se da se ovakve strvari dopuštaju u jednom gradu čija je multikonfesionalnost i multikulturalnost nešto inherento i ogranski neodvojivo od stanovnika ovog grada i Vojvodine uopšte.

Mislim da vrijedi pokušati, pa valjda će se oblaci i nad Srbijom razići.

U panici i strahu od Evrope i svega novog što dolazi sa te strane oni to upravo i rade u višenacionalnim i multikonfesionalnim sredinama.
Pratio sam malo pomenutu polemiku. Nije nemoguće da se u Srbiji donese zakon kojim će se utvrditi da u Srbiji nije ni bilo Njemačke okupacije tokom II Sv.rata.
Poz

Dilan Dog Dilan Dog 11:20 09.04.2008

Banhofer

Ditrih Banhofer veoma je značajan teoretičar i mislilac, jer iako teolog, određenim društvenim procesima pristupa dosta drugačije od dotadašnjih hrišćanskih mislilaca. Tu pre svega imam u vidu sekularizaciju.

Posle II svetskog rata i pojam i proces sekularizacije u sociologiji religije dobijaju pravo prvenstva i epohalnost gotovo planetarnih razmera. No, ono što je zanimljivo, to je da je njegova aktuelizacija došla posredstvom empirijske evidencije, ali ne od strane sociologa i sociologije, već od strane teologije- i to protestantske za njegovo teorisko situiranje i katoličke za njegovo empirijsko verifikovanje.

Protestanstska teologija (Fridrih Gogarten, Ditrih Bonhofer) pristupa sekularizaciji značajno drugačije od prethodne teologije, jer smatra da je ona prirodna i zakonita, te pozitivna posledica hrišćanske vere koja oslobađa ljudski rod od zabluda i obmana mitskog mišljenja.
Nikola Knežević Nikola Knežević 11:43 09.04.2008

Re: Banhofer

Nesumnjivo je da je Protestanska teologija pridonela sekularizaciji Evropskog društva, liberalni mislioci poput Pola Tiliha, Fridriha Slajermahera na prvom mestu, Bultmana, Škola višeg kriticizma, itd. uneli su jednu novu struju u okvire Reformirane teološke misli. Sa druge u današnje vreme imamo protestantske teologe koji se bore protiv ovakve vrste liberalizacije misli, teologe poput Donalda Bloša, Miroslava Volfa i drugih...
dunjica dunjica 12:35 10.04.2008

Re: Banhofer

Kao Novosađanin, ili na nekom od susreta o kojima smo razmjenjivali poštu, sigurno imaš prilike susresti Mikija Volfa. Ja sam bila veoma negativno iznenađena njegovim odbojnim stavom prema teologiji oslobođenja, npr. Iako, svakako vrijedi pročitati njegovu, za našu situaciju u regionu izuzetno značajnu knjigu "Isključenje i zagrljaj".
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 23:44 09.04.2008

Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Bonhoefferova Etika je duboko ukorenjena u njegovoj veri. Po njemu, imperativ etickog ponasanja proistice iz nezne harmonije izmedju ovozemaljske i bozanske realnosti, otelovljene u Hristu. Smatrao je da je zlo konkretno i da je ultimativna duznost svakog odgovornog pojedinca aktivno suporostavljanje zlu.

Nikola Knežević Nikola Knežević 08:16 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Bonhoefferova Etika je duboko ukorenjena u njegovoj veri. Po njemu, imperativ etickog ponasanja proistice iz nezne harmonije izmedju ovozemaljske i bozanske realnosti, otelovljene u Hristu. Smatrao je da je zlo konkretno i da je ultimativna duznost svakog odgovornog pojedinca aktivno suporostavljanje zlu.


Odlična obzervacija Vanja. Zahvaljujem na tome. Na vaš komentar se jako lepo nadovezuju i reči Sir Edmunda Burke-a "Sve što je potrebno da bi zlo pobedilo, je da se ljudi tome ne odupru!".
Dilan Dog Dilan Dog 08:20 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Pridruzujem se pohvali za Vanju!
Samo Vanje neme nešto u poslednje vreme?
Nikola Knežević Nikola Knežević 08:26 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Dobro veliš, i ja sam primetio da je nema , ni Vanje, ni Dunjice ni Dracena se nešto ne pojavljuje....
Dilan Dog Dilan Dog 08:41 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Nikola Knežević
Dobro veliš, i ja sam primetio da je nema , ni Vanje, ni Dunjice ni Dracena se nešto ne pojavljuje....

Da, Dracene naročito dugo nema, a Dunjica je bila skoro kod Maljkovića, posledenji post o Žižeku.
And, where is the Vanja? :)
MilutinM MilutinM 09:17 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

Dunjica je bila skoro kod Maljkovića

Dunjica je nedavno imala zanimljiv i veoma posećen blog o našim izrekama
Dilan Dog Dilan Dog 09:22 10.04.2008

Re: Etika kao aktivno suprostavljanje zlu

MilutinM
Dunjica je bila skoro kod Maljkovića

Dunjica je nedavno imala zanimljiv i veoma posećen blog o našim izrekama

Da, u pravu si.
Boro Boro 06:45 10.04.2008

Nauka i teologija

Hvala za ovo, na nasu zalost, neocekivano podsecanje. Uvek je divno prisetiti, i osvedociti se, da vrednosti postoje, i da postoje ljudi koji stoje iza njih. I to istinski, "do kraja".

Ovo zaista nije bitno, ali primetio sam sledece:

...Naučnik, teolog, protestanski sveštenik, borac za ljudska prava i mučenik...


Zasto ste "Naučnik" stavili na prvo mesto? U daljem tekstu nema nimalo reci o njegovom naucnom delovanju. Niti je nauka bitna za celu pricu...
Nikola Knežević Nikola Knežević 08:18 10.04.2008

Re: Nauka i teologija

U sustini njegov naucni rad predstavlja opus njegovih knjiga iz podrucja etike i teologij, kada sam rekao naucnik, mislio sam na njegovu akademsku titulu...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:31 10.04.2008

da, trio fantastikus...

emil bruner, bonhofer i karl bart...

neo-ortodoksija takozvana... utemeljivači svetskog saveta crkava, nekada lidera ekumenske religiozne ideje, danas samo institucije (okoštavanje slično bilo čemu drugom u monoteističnim sistemima)...

interesantno da su se tako pravoverni protestantski filozofi našli, u novije vreme, na udaru konzervativnog evangelizma. kako to oceniti? u to doba su bart, bonhofer i bruner bili među retkima u okviru pravoslavnog evangelizma da se otvoreno suprotstave nacizmu. danas ih konzervativni evangelizam, jesuscamp-alike, osporava. kako to shvatiti? once against nazism, always against nazism?

kakav je to protestantski t.f. u ns? ko to finansira, koja crkva tojest? šta je "ekspertiza u političkoj teologiji", odnosno, šta je "politička teologija"?
Nikola Knežević Nikola Knežević 10:01 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

interesantno da su se tako pravoverni protestantski filozofi našli, u novije vreme, na udaru koznervativnog evangelizma. kako to oceniti? u to doba su bart, bonhofer, i bruner bili među retkim u okviru pravoslavnog evangelizma da se otvoreno suprotstave nacizmu. danas ih konzervativni evangelizam, jesuscamp-alike, osporava. kako to shvatiti? once against nazism, always against nazism?


Pa to je na neki način i bilo očekivano budući da su Evanđeoske crkve u svetu danas u velikoj ekspanziji, pa samim tim i broj teologa koji pripadaju ovim crkvama raste. Iako se moram priznati u jednom delu kritika konzervativaca ne slažem. Uostalom, teologija je progresivna nauka, ona se menja i menjaće se.

kakav je to protestantski t.f. u ns? ko to finansira, koja crkva tojest?


To je svehrišćanska (ekumenska) teološka akademska ustanova koja obrazuje klir protestanskih verskih zajedica u Srbiji i regionu. Postoji od 2000. godine, a ima tradiciju od 1956. godine kao Viša teološka baptistička škola. Naučno nastavno veće čine pripadnici svih konfesija, Protestanske, Rimokatoličke i Pravoslavne, što je slučaj i profesorima ali i sa studentima ovog fakulteta. Nastavni plan i program je takođe sastavljen kako bi studentu omogućio sveobuhvatno i celovito teološko obrazovanje uzimajući u obzir sve hrišćanske tradicije.

Rad se prevashodno finansira od Internacionalnih organizacija koje se bave finansiranjem i razvojom teoloških škola u svetu, poput Overseas council international, koji između ostalog finansira i gradnju novog fakultetskog kompleksa koji će se graditi u Novom Sadu, ali i iz lokalnih izvora Protestanskih Evanđeoskih zajednica.

Fakultet za svoju viziju ima ostvarivanje značajne uloge u očuvanju međuverskih i interkulturalnih vrednosti u Vojvodini i šire...

Više imaš na www.nsts-online.org

"šta je "ekspertiza u političkoj teologiji", odnosno, šta je "politička teologija"?"

Politička teologija bavi se pre svega teološkim implikacijama na političke, sociološke, ekonomske koncepte u društvu i kod nas je relativno nov koncept, slično kao i ideja hrišćanske demokratije. Jedan od najznačajnijih teologa koje se bave ovim, dolaze sa naših prostora, iz Hrvatske. Prof Miroslav Volf sa univerziteta u Jejlu, nadam se i jedan od mentora, u svojoj čuvenoj knjizi "Exclusion and Embrace" razvija tezu teoloških implikacija na pitanje ratnih sukoba, pomirenja, itd. To je dobar primer iz polja ove nauke.

Moja doktorska disertacija će razmatrati teološke i verske implikacije na ratni sukob u bivšoj Jugoslaviji i samim tim mogućnost pomirenja iz perspektive istih, odnose između politike i teologije, kao i mogućnosti koje pruža koncept hrišćanske demokratije na dugoročnu stailnost u regionu...


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:06 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

To je svehrišćanska (ekumenska) teološka akademska ustanova koja obrazuje klir protestanskih verskih zajedica u Srbiji i regionu. Postoji od 2000. godine, a ima tradiciju od 1956. godine kao Viša teološka baptistička škola. Naučno nastavno veće čine pripadnici svih konfesija, Protestanske, Rimokatoličke i Pravoslavne, što je slučaj i profesorima ali i sa studentima ovog fakulteta. Nastavni plan i program je takođe sastavljen kako bi studentu omogućio sveobuhvatno i celovito teološko obrazovanje uzimajući u obzir sve hrišćanske tradicije.


zvuči kulturno. da li je neophodno da se prihvati baptizam da bi se pohođali neki kursevi na ptf-u (naprimer Bultmanove teorije kritike i demitologizacije biblijskog teksta)?

Pa to je na neki način i bilo očekivano budući da su Evanđeoske crkve u svetu danas u velikoj ekspanziji, pa samim tim i broj teologa koji pripadaju ovim crkvama raste. Iako se moram priznati u jednom delu kritika konzervativaca ne slažem. Uostalom, teologija je progresivna nauka, ona se menja i menjaće se.


mislim da je suštine hrišćanske teologije konstanta (slično je sa hebrejskom torom), jedino što se menja je način, jezik dakle, kojim se poruka [hr.] teologije prenosi kroz vreme. nije preveliki problem odrediti se prema kritikama u kojima tilih i šlajermaher postaju sekularizatori, bultman nihilista, a bart, bruner ili bonhofer jeretici...

pozdrav.
Nikola Knežević Nikola Knežević 11:14 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

zvuči kulturno. da li je neophodno da se prihvati baptizam da bi se pohođali neki kursevi na ptf-u (naprimer Bultmanove teorije kritike i demitologizacije biblijskog teksta)?


Naravno da nije, taman posla, čak je i protivno statutu fakulteta. Bilo kakav proselitizam od strane profesora ili studenata je zabranjen. Suština je da neko koje došao kao pravoslavan ili protestant, katolik to i ostane.... Uostalom ovo nije baptistička škola iako je istorijat vezuje za ovu crkvu...
dunjica dunjica 12:46 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

Nikola Knežević
zvuči kulturno. da li je neophodno da se prihvati baptizam da bi se pohođali neki kursevi na ptf-u (naprimer Bultmanove teorije kritike i demitologizacije biblijskog teksta)?


Naravno da nije, taman posla, čak je i protivno statutu fakulteta. Bilo kakav proselitizam od strane profesora ili studenata je zabranjen. Suština je da neko koje došao kao pravoslavan ili protestant, katolik to i ostane.... Uostalom ovo nije baptistička škola iako je istorijat vezuje za ovu crkvu...


Teološki fakultet u NS usko surađuje s osječkim ETFom. Isto vrijedi i za njih. Sjećam se, dok sam tamo studirala, imali smo profesora iz filozofije koji je bio neskriveni ateista, i mislim da je to u svakom slučaju za fakultet i sve tamo bila obogaćujuća činjenica.

Što se tiče predavanja i diskusija iz teorija kritike ili demitologizacije biblijskog teksta, mnogo teže je često s novoobraćenim studentima, koji na jednom takvom mjestu kao što je protestantski teološki faks, očekuju (i priželjkuju) dogmatizam američkih evangelicals. Pa kada vide da to nužno ne prolazi, onda u najboljem slučaju budu strašno razočarani.
Nikola Knežević Nikola Knežević 12:53 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

To je tačno, zato smo i kreirali nastavni program tako da studenta na odgovarajući način uputimo podjednako u sve tri hrišćanske tradicije, samim tim i da steknu mnogo širu perspektivu, a ne samo da indoktriniramo studenta, sa ovim ili onim dogmama...
dunjica dunjica 12:56 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

u svojoj čuvenoj knjizi "Enclosure and Embrace" razvija tezu teoloških implikacija na pitanje ratnih sukoba, pomirenja, itd. To je dobar primer iz polja ove nauke.


ispravak: "Exclusion and Embrace"



Nikola Knežević Nikola Knežević 13:15 10.04.2008

Re: da, trio fantastikus...

Hvala Dunjice na ispravci, napravio sam lapsus, a ni ne primetih to. Fantastična knjiga.

Evo još jedne, koja nažalost, koliko je meni poznato nije prevedena na hrvatski jezik.

After our likeness



Fundamentalna rasprava o izazovima ekumenizma i kapitalno delo iz ekumenske eklesiologije. Bilo bi jako dobro imati sredstva i prevesti ovo na naš jezik.
dunjica dunjica 12:29 10.04.2008

Nisam očekivala

da će itko ikada na Blogu B92 pisati o Dietrichu Bonhoefferu, Hvala, Nikola! Izvrsno podsjećanje!
Nikola Knežević Nikola Knežević 12:35 10.04.2008

Re: Nisam očekivala

Mislio sam da je važno da našu blogersku javnost podsetim na život i delo ovog velikana. Btw, dobrodošla Dunjice, baš smo nekolicina nas pitali što te nema u poslednje vreme...
dunjica dunjica 12:49 10.04.2008

Re: Nisam očekivala

Hvala, Nikola! Život je pun iznenađenja, a ponekad i vrlo ugodnih, kao npr. da se netko ovdje pitao gdje sam ;-)

U gužvi sam još nekoliko tjedana, pa svrnem tek na kratko.

Pozdrav svim ljudima dobre volje!
MilutinM MilutinM 13:46 10.04.2008

Re: Nisam očekivala

U gužvi sam još nekoliko tjedana, pa svrnem tek na kratko.

Svrati onda na svoj prethodni blog i probaj da odgovoris na moju molbu. Trebi mi pomoc
dunjica dunjica 13:48 10.04.2008

Re: Nisam očekivala

MM, rečeno - učinjeno! Pozdravljam preko grane u Švicu!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana