Gastronauti

Pasulj

Saša Zorkić RSS / 04.12.2017. u 23:14

Jednogodišnja biljka, mahunarka iz porodice bobova, Phaseolus vulgaris, poreklom je iz Južne Amerike. U Evropi se prvi put pominje 1542. godine, a na Balkan je stigla iz Italije u 17. veku. U našim krajevima zove se pasulj i grah.

pravilna_boja_pasulja2.jpg

Pravilna boja pasulja 

Postoje izvesne nedoumice oko gore navedenih podataka jer se u nekim izvorima tvrdi da je pasulj bio poznat još Pitagorejcima, a i da se pominje u Ilijadi. Inače za pasulj znaju i drevni Egipćani.

E sad, do zabune verovatno dolazi zato što se brkaju pasulj i bob. Što se kulinarstva tiče tu razliku svakako treba znati, ali ona nije mnogo važna u ostalim upotrebama ove biljke.

Pitagorejci su imali niz zanimljivih i besmislenih pravila (besmislenih za nas, za njih su valda imala smisla), recimo: ne podiži ono što je palo, ne dotiči belog petla, ne grizi nenačetu veknu hleba, ne idi glavnim putevima itd. a jedno od njih glasi: ne jedi pasulj (tj. po drugim izvorima: ne jedi bob).

A zašto ne jesti pasulj objašnjava Veselin Čajkanović u Rečniku srpskih narodnih verovanja o biljkama. Iz nekog razloga pasulj se u tradiciji starih naroda (pa i kod nas) smatra hranom pokojnika i kada bi na zemlju palo neko zrno smatralo se da ono pripada mrtvim dušama te da ga ne treba podizati i još manje jesti, jer je to hrana za dušu koja se zatekla u blizini.

Postoji bezbroj sorti pasulja (zapravo 40 hiljada), ali samo mali broj se koristi za ishranu. Kultivisanjem je odnegovano 70 sorti, međutim upotrebna podela je znatno jednostavnija: beli i žuti, s tim što belog ima u dve varijante: sitan i krupan. Krupan je za rernu, a sitan za manje ili više gust. Ako je manje onda se zove črbas'.
Kompletan ručak od pasulja je ovaj: redak, tj. čorbast, zatim gust, pa onda zapečen u rerni i to uz salatu od pasulja. Komplet!

Pasulj je narodna hrana. Jako je zgodan ručak za sve koji obavljaju teže fizičke poslove, pogotovu napolju, jer je hranljiv, a ne zahteva puno posuda i escajga. Da biste uživali u pasulju dovoljan vam je tanjir i kašika (naravno i sam pasulj). Od ozbiljnih jela od njega je za upotrebu jednostavniji jedino burek.

Pasulj se jede alavo, velikom, punom kašikom. Nije to sufle da se uzima na vrh kašičice. Uzmete, dakle, parče hleba (može polu-beli, može beli) i zatim tri do četiri pune kašike pasulja, pa zagrizete luk. Onda sve ispočetka, dok se sasvim ne ukaže dno posude.

E kad smo kod luka, on je dobra salata za pasulj, ali ako želite bogatiji doživljaj napravite salatu od paradajza (i luka). (Kad smo kod salate evo nešto što sam ja izmislio: salatu treba jesti kašikom! Probajte, uverićete se u ispravnost ideje. Mislim, kada jedete salatu viljuškom onda morate da nabadate i često tako uspete da prikupite jedva omanji zalogaj. Sa kašikom zahvatite puno salate, a ako ima soka onda i njega.)

Pasulj je ostavio duboki trag u narodnoj mudrosti. Tako postoje ovi izrazi:
- Gledati u prazan pasulj (bob) - što znači pogađati, proricati budućnost
- Odrasti na pasulju - odrasti u siromaštvu
- Prost ko pasulj - vrlo prosto, jednostavno

Pasulj je toliko važna hrana da se kod nas prave pasuljijade, posebne manifestacije posvećene kuvanju pasulja. Mislim da je ona temerinska najatraktivnija. Traje po nekoliko dana, broj takmičara se meri stotinama, a broj posetilaca desetinama hiljada. Manifestacija je praćena je nizom zabavnih programa i takmičenja. Recimo, vrlo je popularno bacanje bicikla.

Najveći proizvođač pasulja na svetu je Mjanmar sa godišnjom proizvodnjom od 3.800.00 tona, zatim Indija (3.630.000), Brazil (2.936.444) itd. (podaci iz Vikipedije)

JELO

Kao što znate pasulj spada u zdrava, ali opasna jela koja, ako imate više od metra u struku, treba jesti oprezno i umereno. Ako volite pasulj, a držite se ovog pravila, znači da imate jak karakter.

Pasulj može da se kuva na sto načina, za razne prilike i zavisno od raspoloživog materijala. Postoji prazan pasulj (bez masti i mesa), čorbast pasulj i onda sve teži i bliži rerni. Ide sa kobasicom, slaninom, suvim mesom...

Od silnih recepata evo dva. Ispostavilo se da su moji astronomski prijatelji neznalice u kuvanju i da sam od njih očekivao previše. Pitao sam Radana iz Skoplja za tavče na gravče, reko ajde ko će znati ako ne on, kad - ništa. Rekao mi je: „Ne znam ti ja to. Ako treba da ti kolimiram teleskop zovi, ali pasulj... meni je vrhunac kulinarstva kajgana.

Onda sam zvao Danijela iz Virovitice, znam da je čovek izuzetno pouzdan u pravljenju menija, ali on mi reče da zna samo da jede, a ne i da kuva. Pa onda Vid iz Zagreba, kuvar po profesiji i izvrstan astrofotograf, ma čovek drži kurseve (i u kuvanju i u fotografisanju) - ali on zna samo kolače i sitna slana jela. I da ne dužim nekako sam skupio ova dva recepta.

Dakle, Drago Dragović, autor dve hiljade (bukvalno) članaka iz astronomije i astronautike, blizu 100 elektronskih knjiga na istu temu, i nekoliko papirnih knjiga, napisao mi je ovaj recept:

Novobeogradski pasulj po Drašku

- Ja, kaže Draško, pravim ovako: prvo ga kiselim preko noći da naraste i omekša. ako je star, dodam kašiku sode bikarbone jer ona omekšava opnu. Onda to promenim vodu i stavim da provri. Tu vodu bacam jer ako je i bila neka hemija u zemlji sad se raspala i to aut.

Onda pustim da provri, i smanjim vatru i počinjem da sečem par šargarepi na kolutiće. Dodam 1 onaj beli paštrnak, glavicu luka i kockice celera.

U zavisnosti od psihičkog stanja dodajem meso: neki put NIŠTA, neki put mesnatu slaninu, neki put onu belu, neki put dimljene kobasice. Ne volim rebra i to nikad.

Pred kraj dodam lorber jer volim taj miris.

Od začina na kraju dodajem vegetu, bibera, ponekad beli luk, kari, a preko leta možda ruzmarin ili malo origana... Nemam recept, nego to sve radim instiktivno i NIKAD ne probam dok ne sednem! I evo 20 godina se nijednom nisam pokajao a pasulj nestaje brzinom kojom ga kupujem.

Pasulj u kotliću po Grnji za 25 osoba 

Grnja-pasulj.jpg

Jaroslav u akciji 

Ako poželite da skuvate pasulja za 25 osoba onda preporučujem sledeći recept. Dobio sam ga od Jaroslava Grnje koji je ove godine na Letenki, u astronomskom kampu kuvao simultano u tri kotlića za dva tuceta konzumenata. Granja je profesor fizike, astrofotograf, i iskusan astronom amater (detektovao je preko 100 vansolarnih planeta itd.). Veliki je stručnjak za kulen, a ovo je njegov pasulj za 25 osoba:

pasulj 3 kg
meso 2,5-3 kg
crni luk 0,5 - 1 kg
šargarepa 0,25 kg
peršun
krompir
lovorov list
biber celi
beli luk
mast
brašno
crvena paprika mlevena
slanina
so po ukusu

Najpre očistimo i nasečemo na sitno jedno 4-5 glavica crnog luka. Zatim na malo masti a može i ulju ispržimo luk uz malo dolivanja vode da lepo požuti. Sipamo vode na taj luk da ne izgori i dodamo meso. Ako koristimo dimljeno meso, poželjno je da pre toga odstoji neko vreme u vodi. Ako koristimo svinjske papke, i njih prethodno stavimo da se kuvaju jedno 5-10 minuta. U oba slučaja tu vodu bacimo a meso stavimo da se kova sa lukom. Po potrebi dolijemo još vode i kuvamo.

Pasulj uzimamo barem dve vrste. Stavimo ga u vodu da odstoji preko noći, da bi posle konzumacije istog bio bolji užitak. Ocedimo jedan tip pasulja i stavimo da se kuva zajedno sa mesom a drugi tip pasulja dodamo posle jedno sat kuvanja, na taj način ovaj prvi se prilikom kuvanja raspadne a drugi zadrži svoj oblik. Tako dobija pasulj i svoju gustinu.

Dolijemo vode u lonac do vrha i kuvamo na jakoj vatri, da pršti, sve dok ne pobeli kao mleko. Zatim smanjimo vatru na umereno kuvanje i dodajemo začine, crvenu papriku, lovorov list, biber u zrnu. Stavimo unapred pripremljenu šargarepu, peršun, krompir, ... iseckano na komadiće.

Dok se to kuva, ispržimo sitno iseckanu slaninu. Slaninu stavimo u pasulj, a na masti koju ispusti slanina ispržimo beli luk, ali pazimo da ne izgori. U to dodamo kašiku-dve brašna i izmešamo. Sklonimo sa vatre i dolivamo uz stalno mešanje hladnu vodu da se napravi lepa glatka smesa koju sipamo u pasulj.

Kuvamo još jedno 15 minuta i jelo je gotovo.

Tagovi



Komentari (229)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 23:24 04.12.2017

Од свих пасуља најбоље волем пребранац!

tasadebeli tasadebeli 23:30 04.12.2017

Re: Од свих пасуља најбоље волем пребранац!

Али сам се грдно разочарао када сам схватио зашто неће да ме приме у астронауте.





Поготово што ми Срби сасвим погрешно експлоатишемо ону врсту звану тропрдац која је и била основа и главно погонско гориво у југословенском свемирском програму шездесетих, али смо ту идеју онда продали Американцима за мале паре.


Саша !
Saša Zorkić Saša Zorkić 23:40 04.12.2017

Re: Од свих пасуља најбоље волем пребранац!

tasadebeli

Dobar izbor
razmisljam razmisljam 23:32 04.12.2017

Допуна менија

Саша:
Kompletan ručak od pasulja je ovaj: redak, tj. čorbast, zatim gust, pa onda zapečen u rerni i to uz salatu od pasulja. Komplet!

Заправо, да би ручак био сасвим комплетан, овоме треба додати и веома занимљив и мени одличан десерт од пасуља:

[url=https://www.coolinarika.com/recept/slatki-pire-od-pasulja/][/url]

EDIT: Нажалост, никако не успевам да поставим линк. Надам се да вас неће мрзети да се потрудите и вирнете.
tasadebeli tasadebeli 23:37 04.12.2017

Re: Допуна менија

razmisljam

ЛИНК


Saša Zorkić Saša Zorkić 23:42 04.12.2017

Re: Допуна менија

Mene nije mrzelo da ubacim link. Moraću da probam
mariopan mariopan 23:53 04.12.2017

Re: Допуна менија

Moraću da probam

Liči na kesten pire i ako ne znaš od čega je.... ja sam to slatko jela dok nisam saznala od čega je napravljeno, a kako sam saznala od čega je ne mogu da to jedem, smatram se prevarenom.

Povrće ne mogu ni da zamislim uslađeno pa to ti je. Tvrdoglava sam, znam.

razmisljam razmisljam 00:30 05.12.2017

Re: Допуна менија

tasadebeli
razmisljam

ЛИНК




Благодарим, Тасо.
У мене опција линковања не функционише ич .
А покушала сам неколико пута.
razmisljam razmisljam 00:33 05.12.2017

Re: Допуна менија

Saša Zorkić
Mene nije mrzelo da ubacim link. Moraću da probam


Топло препоручујем. Збиља сасвим може да прође као кестен пире ( Ено, Мариопан то потврђује својим коментаром ), а далеко лакше се зготовљује.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:46 04.12.2017

.....

Kad smo kod salate evo nešto što sam ja izmislio: salatu treba jesti kašikom!

Ne budimo tako sigurni :)

Nego, nikako ne mogu da prihvatim da se pasulj jede hladan, i to neki pire od pasulja, ili kako se u mojoj tazbini zove "meljani pasulj".
Ljudi mrtvi ladni serviraju pasulj iz frižidera, i još kažu super je, probaj.
Probao jednom (bio taze zet pa morao) ali više..ne hvala.
mariopan mariopan 23:53 04.12.2017

Re: .....

Nego, nikako ne mogu da prihvatim da se pasulj jede hladan, i to neki pire od pasulja, ili kako se u mojoj tazbini zove "meljani pasulj".

st.jepan st.jepan 00:09 05.12.2017

Re: .....

nikako ne mogu da prihvatim da se pasulj jede hladan,

Ja se od tog prostakluka prosto ježim!
Ako u tanjiru (džavola tanjiru, valovu) pasulj ne klobuča, prevćem sto!
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:13 05.12.2017

Re: .....

Ako u tanjiru (džavola tanjiru, valovu) pasulj ne klobuča, prevćem sto!


Mora bre da bude vreo, mora malo da se duva u kašiku :)
st.jepan st.jepan 00:14 05.12.2017

Re: .....

pire od pasulja,

Čuvena papula. Karađorđeva.
Bez papule u kesici za pojasom, Karađorđe ni do klonje.
nask nask 00:14 05.12.2017

Re: .....

da se pasulj jede hladan


Pa kao salata, nespršten da se razumemo. Ja to ubijam u svim mogućim kombinacijama. Lako se pravi, a kažu da je super zdravo.
angie01 angie01 00:17 05.12.2017

Re: .....

za pasulj, svako ima svoj recept- pa da se ne ubacujem u tom smislu,...al' mogu da ponudim jednu foru koja radi za sve recepte,

znaci, neko potopi pasulj preko noci, pa ga kuva iz prve, neko prvo kuva u jednoj vodi do pola, pa posle tu vodu prospe, pa u drugu stavi sve sto treba i kuva do kraja,

..elem, kada se pasulj stavi u tu drugu vodu, sa svim povrcem i zacinima i kada provri u lonac staviti kesicu ili dve- zavisi od kolicine= caja od nane i pustiti tu malo da odtuli i posle nekog vremena 15/20 minuta, do pola sata, kesice izvaditi,...

...ovaj momenat sluzi da kesica upije sve ono sto kasnije pravi gasove i nadimanje...
st.jepan st.jepan 00:24 05.12.2017

Re: .....

da se pasulj jede hladan
Pa kao salata,

E, to da. Respect!
tasadebeli tasadebeli 00:47 05.12.2017

Re: .....

angie01

...ovaj momenat sluzi da kesica upije sve ono sto kasnije pravi gasove i nadimanje...



И мајчина душица, тј. тимијан. Барем код мене у кући. Исти посао ради. А иста је то фамилија биљака, нана и мајчина душица.


st.jepan

Čuvena papula. Karađorđeva.
Bez papule u kesici za pojasom, Karađorđe ni do klonje.



Обавезно на менију за Бадње вече.

И сангалија такође.

Једино што тада сангалију једемо без киселе павлаке како каже овај рецепт. Ионако смо много грешни, па нам само још то фали...

EDIT: Заборавих да кажем да поред две наведене врсте јела од пасуља то вече имамо и трећу врсту - пребранац. Посно све, наравно.

Хвала оном ко нам пре толико генерација у породици откри мајчину душицу, иначе бисмо сваког 6. јануара после такве трпезе снимали по један нови римејк Пута у космос.
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:49 05.12.2017

Re: .....

Memorisano!
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:51 05.12.2017

Re: .....

Ne budimo tako sigurni :)

Nego, nikako ne mogu da prihvatim da se pasulj jede hladan,


Dobro hajde, možda se još neko dosatio. Meni palo na pamet jednom dik sam se mučio s viljuškom.

Nego, da, tačno. Ladan pasulj nije pasulj.
zovitemegrunf zovitemegrunf 20:23 05.12.2017

Re: .....

..elem, kada se pasulj stavi u tu drugu vodu, sa svim povrcem i zacinima i kada provri u lonac staviti kesicu ili dve- zavisi od kolicine= caja od nane i pustiti tu malo da odtuli i posle nekog vremena 15/20 minuta, do pola sata, kesice izvaditi,...


Ostalo iz detinjstva da su u majčinom Zavičaju, Štrpce, Sirinićka župa, kuvali pasulj sa nanom, tako da ostane miris nane dok jedeš. Pitao sam sestru, ona se ne seća tog detalja, ali me je podsetila da je leti bilo uobičajeno da se kuvaju "gra' i roške", mešavina pasulja, ovog koji se potapa u vodu itd, o kome ovde pričamo, i sveže boranije. Čak je i Grunfovica naučila od svekrve, ma trenutno nije baš blizu da je pitam za detalje.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 00:21 05.12.2017

"Graaa"

Za neko divno čudo, najljepši pasulj u životu sam jeo u studentskoj menzi u Banjaluci. Taj pasulj, koji se kuvao na velike količine (kao vojnički) i bio spravljan sa kranjskim kobasicama ili viršlama (za koje neki s pravom tvrde da su veoma loše i čak najgore meso), nije bio omiljen među studentima a ja sam ga sa užitkom jeo do kraja tako da sam vraćao tacnu, tanjir i escajg potpuno čistim (ono "čišćenje" komadima hljeba koje bi bilo nepristojno u mnogim situacijama) da sam izazivao nezapamćen smijeh žena koje su prale suđe i odlagale pomije (u velikim količinama kad je ručak od pasulja bio u pitanju).

Ove godine, lokalno planinarsko udruženje slavilo je godišnjicu postojanja i organizovalo 19 kilometara dugačku pješačku rutu preko planine Ljubić do manastira Stuplje. Bilo je nekih 300 planinara u maršu (kao u Politikinom zabavniku - od 7 do 77 godina) i na kraju smo nagrađeni isto tako ukusnim pasuljem sa kranjskim kobasicama pravljenim za cca 300 osoba.



(Muzički prilog i zbog decembra i zbog "graa" )

Inače, ovi moji prnjavorčani drže svjetski rekord u spravljanju riblje čorbe što se tiče količine. Ne znam tačno koliko iznosi ali može da se nađe u Ginisovoj knjizi rekorda (pretpostavljam i na njihovom sajtu).
nsarski nsarski 11:43 05.12.2017

Re: "Graaa"

lokalno planinarsko udruženje slavilo je godišnjicu postojanja i organizovalo 19 kilometara dugačku pješačku rutu preko planine Ljubić

Onda si se svakako setio one scene kad tri osobe jedu pasulj u šumi u Džarmušovom "Dead man".



Pa Big George kaže: Well Sally, I don't give a pig's ass what anybody says, I still say you make a hell of a pot of beans.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:13 05.12.2017

Re: "Graaa"

Haha, nezaboravno.

Spominjao sam to već na nekom od prethodnih blogova - ubjedljivo najsmiješniji Džarmušev intervju koji sam gledao/čitao (a gledao i čitao sam ih popriličan broj) je upravo onaj vezan za snimanje tog filma.

Inače, u pitanju su mladi ljudi koji su me oduševili svojom organizacijom marša. Iako sam spakovao hranu i vodu u ranac, tamo negdje na osmom kilometru blizu vrha planine (Ljubić je jedna od najnižih planina u bivšoj Jugoslaviji) dočekali su nas sa švedskim stolom sa gomilom tacni raznih vrsta meze, sira, sokova, toplih čajeva itd. U jednoj šumi su dan prije na drveće postavili svoje fotografije sa planinarenja koje su odštampali na drvenoj podlozi (slično efektu rezbarenja) i priredili nam sjajnu usputnu izložbu u prirodi. Klinci planinari, prva liga ljudi, bave se i humanitarnim radom i organizuju filmske projekcije na otvorenom (uglavnom filmovi o planinarenju).

Evo i Ginisovog rekorda - prnjavorska riblja čorba teška blizu 4 tone.
NNN NNN 00:44 06.12.2017

Re: "Graaa"

Onda si se svakako setio one scene kad tri osobe jedu pasulj u šumi u Džarmušovom "Dead man".


Obožavam ovaj film (jednom smo u Studenjaku gledali otprilike 3 puta za vikend, ali ne bih da skrećem s teme...)
Pa Big George kaže: Well Sally, I don't give a pig's ass what anybody says, I still say you make a hell of a pot of beans.

Kad moje žena spremi nešto za jelo, pa me pita kako je, obično odgovorim:
- Baš me briga šta drugi pričaju, ali stvarno si majstor da spremiš oposuma!

NNN NNN 00:35 05.12.2017

Sve može da omane, ali pasulj...

ko je jeo po menzama (mislim na studentske uglavnom, da ne otvarm vojničku pandorinu kutiju) zna da je pasulj čist zicer!
Kad ne znaš šta ćeš - uzmi pasulj
(ali i kad znaš šta ćeš)

NNN NNN 00:36 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Kum je ala od čoveka i nikad nije odlazio u menzu bez bar dva bona:
1. da se najede - pasulj
2. da se zasladi - pasulj

NNN NNN 00:36 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Lola je bila poznata po "Vukovcima" i tu su ručavali i svi preprodavci cigareta sa Bulevara sredinom 90-ih (da ne pričam kakav su apetit imali), ali...
jednom kum nije imao bonove za suvu večeru (ko ne zna štaje to - jebigica)
pa je poneo koficu da mu napune pasuljem da ima za kasnije (!!!),
onda je pojeo tanjir pasulja za ručak, što mu naravno nije bilo dosta, pa je nastavio da jede iz kofe ,
to je bio takav rispekt od prepune menze, ma stending ovejšn
NNN NNN 00:41 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Kada neki fudbalski klub bude 10 puta šampion države - doda zvezdicu iznad grba.
E pa kada bi neko 10 puta u toku meseca za bon uzeo pasulj u menzi, zaslužio bi zvezdicu,
znam za slučajeve da su ljudi imali mesece od dve zvezdice
marco_de.manccini marco_de.manccini 00:54 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

E pa kada bi neko 10 puta u toku meseca za bon uzeo pasulj u menzi,

У мојој основној школи пасуљ је био на менију сваког понедељка, нема бирања, то ти је. Додуше, ишла је и нека супа пре, а колач после, па ко је баш хтео да избегава могао је.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:56 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

onda je pojeo tanjir pasulja za ručak, što mu naravno nije bilo dosta, pa je nastavio da jede iz kofe


Sjajna scena :)
tasadebeli tasadebeli 00:57 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

marco_de.manccini
E pa kada bi neko 10 puta u toku meseca za bon uzeo pasulj u menzi,

У мојој основној школи пасуљ је био на менију сваког понедељка, нема бирања, то ти је. Додуше, ишла је и нека супа пре, а колач после, па ко је баш хтео да избегава могао је.



Супа, па пасуљ?

Брате рођени, па после тога цело поподне ти тиба ем бурлићка, ем кркља.
marco_de.manccini marco_de.manccini 01:16 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Супа, салата и трећe*** су били фиксни за сваки дан, а избора је било само на оном другом јелу, после супе, а пре трећег. Осим понедељком, тад си добијао пасуљ и чао.

*** тако смо звали десерт, јер је био трећи на менију, шта год било тог дана, колач, јабука, крем бананица, ...

Мада, могуће је и да си у праву, могуће је да није било супе понедељком. Мени је то било свеједно, ту водицу у којој се прала кокош ни дан данас не могу ни да помиришем.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:18 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

marco_de.manccini
E pa kada bi neko 10 puta u toku meseca za bon uzeo pasulj u menzi,

У мојој основној школи пасуљ је био на менију сваког понедељка, нема бирања, то ти је. Додуше, ишла је и нека супа пре, а колач после, па ко је баш хтео да избегава могао је.


I kod nas u obdaništu, ne sećam se samo da li je bio ponedeljak ili je bio neki drugi dan rezervisan samo za pasulj. Onaj beli, najobičniji, standard issue, sa po kolutom kobasice ili viršle u svakom tanjiru. A posle toga - puding od čokolade. I to je sve spremala neka brkata opasna baba-kuvarica, sa belom maramom u kosi i u borosanama, ličila pomalo na Debelu Bertu iz Alan Forda, od koje smo se svi plašili, tako da nije postojala mogućnost zaobilaženja: ako hoćeš da se domogneš pudinga, mora da se prvo popapa pasuljčina.

Odličan blog, Sale, kao i uvek!

tasadebeli tasadebeli 07:25 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

marco_de.manccini

понедељком



srdjan.pajic

ne sećam se samo da li je bio ponedeljak



Дуго ми је мистерија била зашто се у мојој кући и свим осталим кућама у у улици (а волео сам да једем по туђим кућама када ми се не би свиђало оно што има у мојој) кува само и искључиво пасуљ. Није био постан пасуљ, на води и то, па да каже човек да је због петка, него мрсан, с ребарцима, сланиницом, кобајама,...

А када сам мало порастао, казало ми се само. Зато што се суботом спрема кућа навелико, па онда онај пасуљ од петка добро дође да се не би још суботом поред прања прозора, лупања прахером по тепиху изнетом на ограду дворишта, рибања подова и сл. морао да се кува и ручак.

Мени тај пасуљ другог дана (исто као и сарма) вазда био укуснији него првог дана како је скуван.

Odličan blog, Sale, kao i uvek!




(Г)астронаути.
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:58 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Odličan blog, Sale, kao i uvek!


Fala, evo najavljujem za do kraja meseca priču o pihtijama!

cassiopeia cassiopeia 12:19 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Зато што се суботом спрема кућа навелико, па онда онај пасуљ од петка добро дође да се не би још суботом поред прања прозора, лупања прахером по тепиху изнетом на ограду дворишта, рибања подова и сл. морао да се кува и ручак.



Meni ovo običaj i dan, danas kad je čišćenje kuće u planu. Uvek računam da taj dan ponovimo ručak od prethodnog dana ili mi subota služi da se pojedu porcije koje su ostale od ranijih ručkova, a završile su u zamrzivaču. Kod nas se to zove češćenje kuće uz čišćenje zamrzivača :)
angie01 angie01 15:01 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

evo najavljujem za do kraja meseca priču o pihtijama!


ceTkaj, ceTkaj, pa TO je moja tema.:)
Saša Zorkić Saša Zorkić 16:30 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

ceTkaj, ceTkaj, pa TO je moja tema.:)

Ah, već zauzeta tema? Hmm, šta da radim sad, već sam kupio materijal, c,c,c.. Hajde dobro, pirečekaću malko, da vidim hoće li se članak uskoro ukazati.
angie01 angie01 17:17 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

Ah, već zauzeta tema? Hmm, šta da radim sad, već sam kupio materijal, c,c,c.. Hajde dobro, pirečekaću malko, da vidim hoće li se članak uskoro ukazati.


ma neeee, salim se naravno,...samo sam ljubiteljka i dobro ih spremam....tako da cekam tekst sa zadovoljstvom.
c_h.arlie c_h.arlie 18:27 05.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

tasadebeli
marco_de.manccini

понедељком



srdjan.pajic

ne sećam se samo da li je bio ponedeljak



Дуго ми је мистерија била зашто се у мојој кући и свим осталим кућама у у улици (а волео сам да једем по туђим кућама када ми се не би свиђало оно што има у мојој) кува само и искључиво пасуљ. Није био постан пасуљ, на води и то, па да каже човек да је због петка, него мрсан, с ребарцима, сланиницом, кобајама,...

А када сам мало порастао, казало ми се само. Зато што се суботом спрема кућа навелико, па онда онај пасуљ од петка добро дође да се не би још суботом поред прања прозора, лупања прахером по тепиху изнетом на ограду дворишта, рибања подова и сл. морао да се кува и ручак.

Мени тај пасуљ другог дана (исто као и сарма) вазда био укуснији него првог дана како је скуван.

Odličan blog, Sale, kao i uvek!




(Г)астронаути.

Taso, pasulj se ne kuva petkom iz razloga koji si ti naveo.
Kuva se zbog toga što se subotom (uglavnom) ne ide na posao, pa celu subotu sutradan možeš da prdiš kao čovek.
blogovatelj blogovatelj 03:57 06.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

ličila pomalo na Debelu Bertu iz Alan Forda,


Nije Debela Berta, nego Beppa Joseph, Superhikova ljubav.


docsumann docsumann 10:38 06.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

A posle toga - puding od čokolade


aahhh

srdjan.pajic srdjan.pajic 02:01 07.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

blogovatelj
ličila pomalo na Debelu Bertu iz Alan Forda,


Nije Debela Berta, nego Beppa Joseph, Superhikova ljubav.




Pomešao sam je sa Tasom.
tasadebeli tasadebeli 23:42 07.12.2017

Re: Sve može da omane, ali pasulj...

srdjan.pajic
blogovatelj
ličila pomalo na Debelu Bertu iz Alan Forda,


Nije Debela Berta, nego Beppa Joseph, Superhikova ljubav.




Pomešao sam je sa Tasom.



Ја никада не носим хаљине нити било шта са цветним дезенима.

Осим гаћа.




Черевићан Черевићан 01:33 05.12.2017

ајд' изволи па одоли

пасуљ храна .. Богом дана
у подсвести прдеж асоцира,
рецепата има колко нећеш
при помисли нагон неда мира,

па накркан након пар тањира
(пасуљ НИКАД немош бити лош),
кућног леба и пар флаша пива
подригиваш и ...чисто би још
ulicni-muzicar ulicni-muzicar 05:25 05.12.2017

Re: ајд' изволи па одоли

...
aureus aureus 13:01 05.12.2017

Re: ајд' изволи па одоли

Добро збори гдин Черевићан.

Кад размишљам о пасуљу и мени се чини да је то храна "богом дана".
Онако зрнаст, сув и компактан - згодан је за транспорт и чување. Чорбу од пасуља може да направи чак и потпуни антиталенат за кување и - биће добра. Још боље је то што се пасуљ може спремати на разне начине, а многи су заиста добри.
Пошто је још изузетно хранљив, пасуљ је као створен за војне и друге мензе.

Кад кажем хранљив - мислим на сасвим пристојан број калорија, и скоро савршен однос протеина, угљених хидрата и масти. Посебно је сјајно то што има протеина. Ко год је икад вјежбао и бавио се нитриционизмом могао је примјетити неугодан дизбаланс у природи: врло је лако наћи храну са доста шећера и доста масти, а врло тешко ону са протеинима, поготово са задовољавајућом количином протеина. Ствари у том смислу постају драматичне ако си вегетеријанац, а имаш алергију на млијечне производе. Е, онда баш мораш да се чешеш по глави - шта да једеш а да се подмириш са протеинима. Пасуљ је тад једно од најбољих рјешења.

Једино то око прђ.ња, треба видјети са Богом зашто је то морало баш тако и је ли се та ствар могла избјећи.
И још треба видјети зашто је пасуљ тако касно дошао у Европу и на Балкан.
Да је дошао који вијек раније можда бисмо одбили ударе Турака на вријеме.
Овако смо грдно пропатили због неблаговременог приступа пасуљу.
aureus aureus 13:08 05.12.2017

Re: ајд' изволи па одоли

Ех, сад сам се сјетио.
Имали су га Јужноамериланци и опет их је утукло неколико стотина Шпанаца.

Дакле, идеја "пасуљом противу нападача" има системску грешку јер не функционише ако нема потпоре у оружју.

Мијењам складиште пасуља за десетак добрих пушака и нешто барута.
49 41 49 41 02:47 05.12.2017

Lima & Black Beans

moji sada najomiljeniji.

https://www.leaf.tv/articles/what-is-the-difference-between-lima-beans-butter-beans/

Lima vrlo slican nasem tetovcu, nesto krupniji i stvarno kao puter.
Ako se potopi u vodu tokom noci pre spremanja, bukvalno mu otpadne ljuspa.

Crnog pasulja mozda ima sada i kod nas. Kazu svega ima to istina.

https://www.thetastybiteblog.com/cuban-black-bean-soup-with-smoked-ham-hock/

Osim corbe supe od crnog, obozavam i salatu od njega, napocito leti.

P.S.
Bez kore nema nikakvog nadimanja, niti "grmljavine" kako je nekada bilo.

marco_de.manccini marco_de.manccini 02:53 05.12.2017

Re: Lima & Black Beans

Lima је прекрупан за мој укус, ја користим Great Northern.
cassiopeia cassiopeia 08:54 05.12.2017

Re: Lima & Black Beans

Kazu svega ima to istina.


Pa i žene piju vinaaa...
bene_geserit bene_geserit 04:12 05.12.2017

Najbolji corbasti pasulj (meni) je sareni

i to kad ga spremis sa koprivom. Ima par vrsta sarenih koje se meni najvise svidjaju, jedan sa nekim crvenkastim tackicama (u nekim krajevima ga zovu tresnjar).

Kod nas u zadnje vreme dosta uvoze iz Azarbejdzana i Egipta a i tradicionalno iz Makedonije, ali to su sve beli pasulji. Sve manje se pasulji gaje kod nas, a i kad ga gaje jako puno ga prskaju.
nsarski nsarski 04:28 05.12.2017

Od Astronomije do Gastronomije

Elem, ima divna pripovetka "Pasulj" u zbirci "Burduš" od Žike Lazića.
Retko ko je napisao tako lepu odu pasulju kao on. Počinje rečima "Podaj coveku Srbinu pasulj, i ne plaši se da će ostati gladan".
Naravno, ima na stotine recepata i obično se kaže "sve srpske porodice su srećne na isti način, ali svaka ima recept za pasulj na svoj način". (Slično važi i za sarmu).

Dakle, Lazić priča (kroz Burduša, naravno), da pasulj može da se pravi sa svinjetinom, sa dimljenim mesom, sa slaninom, sa jagnjetinom, sa ovčetinom, sa junetinom, sa piletinom - jedino, kaže, sa ribom nije pravio. Mada pasulj sa dimljenim šaranom je odlična stvar.

I još nešto, zaboravio si ljutu papričicu za one koji vole.
O ostalim receptima ne bih, danas je radni dan.
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:05 05.12.2017

Re: Od Astronomije do Gastronomije

I još nešto, zaboravio si ljutu papričicu za one koji vole.

Da, bilo je u planu, ali eto - zaboravio. Isto tako ovo je bila prilika da se kaže nešto i o lekovitim svojstvima pasulja - ali eto i to zaboravio. Tja, šta sad da radim. Ni vojnički pasulj nisam pomenuo...
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:08 05.12.2017

Re: Od Astronomije do Gastronomije

sve srpske porodice su srećne na isti način, ali svaka ima recept za pasulj na svoj način".

To je parafraza na Karenjinu?
nsarski nsarski 11:13 05.12.2017

Re: Od Astronomije do Gastronomije

To je parafraza na Karenjinu?

Ma, ne. To nam je Tolstoj ukrao izreku pa je prepravio za svoje potrebe.
ulicni-muzicar ulicni-muzicar 06:23 05.12.2017

Prd-smrd

Черевићан
пасуљ храна .. Богом дана
у подсвести прдеж асоцира,
рецепата има колко нећеш
при помисли нагон неда мира,

па накркан након пар тањира
(пасуљ НИКАД немош бити лош),
кућног леба и пар флаша пива
подригиваш и ...чисто би још



Pasulj hrana, stvarno sjajna
al' od njega se mnogo prdi
svi to znamo, nije tajna:
kada prdneš, mnogo smrdi
tasadebeli tasadebeli 07:40 05.12.2017

Re: Prd-smrd

49 41

Bez kore nema nikakvog nadimanja, niti "grmljavine" kako je nekada bilo.


Какви су се концерти могли чути кроз прозоре отворене због врућине кад се лети враћам кући петком касно увече док популација у улици спава сном праведника наједених пасуљем тог дана.

Најбоље соло деонице су се могле чути испод прозора моје куће и куће мог тече. К'о саксофон и труба кад се надмећу у том биг бенду.

ulicni-muzicar

kada prdneš, mnogo smrdi


Тјах... Кад узмеш у обзир квалитет ваздуКа у Београду, та нуспојава која иде уз уживање у пасуљу ми је најмањи проблем.


nsarski

Naravno, ima na stotine recepata i obično se kaže "sve srpske porodice su srećne na isti način, ali svaka ima recept za pasulj na svoj način". (Slično važi i za sarmu).


Никада нисам јео исте (пасуљ и сарму) у различитим кућама. Свако то, али баш свако, на свој начин, а основа иста.

Узорна демократија на делу и у пракси.
ulicni-muzicar ulicni-muzicar 08:13 05.12.2017

Re: Prd-smrd

tasadebeli


ulicni-muzicar

kada prdneš, mnogo smrdi


Тјах... Кад узмеш у обзир квалитет ваздуКа у Београду, та нуспојава која иде уз уживање у пасуљу ми је најмањи проблем.





Da li bi se možda manje "muziciralo" ako bi se pasulj prekuvao?
I da li se, ako se malo više kuva (znači onako da zrna počnu da se raspadaju), gube neka korisna svojstva pasulja?


Šta ti misliš? (a i ostali)
tasadebeli tasadebeli 08:22 05.12.2017

Re: Prd-smrd

ulicni-muzicar
tasadebeli


ulicni-muzicar

kada prdneš, mnogo smrdi


Тјах... Кад узмеш у обзир квалитет ваздуКа у Београду, та нуспојава која иде уз уживање у пасуљу ми је најмањи проблем.





Da li bi se možda manje "muziciralo" ako bi se pasulj prekuvao?
I da li se, ako se malo više kuva (znači onako da zrna počnu da se raspadaju), gube neka korisna svojstva pasulja?


Šta ti misliš? (a i ostali)



Не знам ни једно ни друго, нисам баш нешто упућен у тајне кувања, само конзумирања.

Једино знам поуздано, из личног искуства, да по том питању мајчина душица, тимијан, (Анђа каже и нана) олакшава муке. Музика остаје као и миомириси, али барем не боли.
bene_geserit bene_geserit 08:29 05.12.2017

Re: Prd-smrd

Beans, beans, the musical fruit
The more you eat, the more you toot
The more you toot, the better you feel
So we have beans at every meal!

Beans, beans, they're good for your heart
The more you eat, the more you fart
The more you fart, the better you feel
So let's eat beans with every meal

Beans, beans, they're good for your heart
The more you eat, the more you fart
The more you fart, the more you eat
The more you sit on the toilet seat

Beans, beans, they give you gas
They make you fart, and burn your ass
The more you eat, the more it hurts
So slow down your eating to stop the squirts
nikvet pn nikvet pn 10:19 05.12.2017

Re: Prd-smrd


Пасуљ са антипрдин-фактором (већ сам писао овде):

Увече се налије минералном водом, и то не макар каквом него оном меком бљутавом (Мивела, Хеба, Врњци) која није за шприцер (Књаз Милош).

У избору судова и места спремања:

а/ земљано грне у огњишту је закон. Довољно велико да на оштрој ватри прокључа тек после сат времена, после иде добар буков пањ колико да одржи огањ. И вода да се долева повремено, млака да не пукне грне.
б/ војнички казан, онај дуплекс. Што већа количина тим бољи пасуљ.
ц/ за кућно спремање - крчко.
zovitemegrunf zovitemegrunf 19:10 05.12.2017

Re: Prd-smrd

Увече се налије минералном водом, и то не макар каквом него оном меком бљутавом (Мивела, Хеба, Врњци) која није за шприцер (Књаз Милош).


Ne vređaj mi Vrnjce, gazirane, naravno!
blogovatelj blogovatelj 04:01 06.12.2017

Re: Prd-smrd

Ne vređaj mi Vrnjce, gazirane, naravno!


Gazirani Vrnjci su pored San Pelegrina najbolja kisela voda na svetu.
docsumann docsumann 07:59 05.12.2017

Saša,


da li si ovo, možda, pokupio iz Bertrand Raselove Istorije Zapadne Filozofije?

Pitagorejci su imali niz zanimljivih i besmislenih pravila (besmislenih za nas, za njih su valda imala smisla), recimo: ne podiži ono što je palo, ne dotiči belog petla, ne grizi nenačetu veknu hleba, ne idi glavnim putevima itd. a jedno od njih glasi: ne jedi pasulj (tj. po drugim izvorima: ne jedi bob)


čini mi se da on baš tim redom, i na sličan način pobrojava uvrnutosti pitagorejaca.

misim, imaš od mene, u oba slučaja.

a koliko se sjećam, ovo pišem s posla, tako da mi knjiga nije pri ruci, tamo su navedene i:

nakon što se ustaneš iz postelje poravnaj svoj otisak, ne džaraj vatru gvoudenim žaračem...
tasadebeli tasadebeli 08:50 05.12.2017

Re: Saša,

docsumann

Pitagorejci... jedno od njih glasi: ne jedi pasulj (tj. po drugim izvorima: ne jedi bob)



Saša Zorkić

Postoje izvesne nedoumice oko gore navedenih podataka jer se u nekim izvorima tvrdi da je pasulj bio poznat još Pitagorejcima, a i da se pominje u Ilijadi. Inače za pasulj znaju i drevni Egipćani.
E sad, do zabune verovatno dolazi zato što se brkaju pasulj i bob.



Зависи то од преносилаца приче о питагорејцима.

Вероватно боб ако је пасуљ

Jednogodišnja biljka, mahunarka iz porodice bobova, Phaseolus vulgaris, poreklom je iz Južne Amerike. U Evropi se prvi put pominje 1542. godine, a na Balkan je stigla iz Italije u 17. veku. U našim krajevima zove se pasulj i grah.



Има и ово као евентуални доказ за ту тврдњу:


"Haj volovi, pomozi Bože da rodi vareni bob."



А бамија?

Она је изгледа у широкој употреби по Медитерану одавно.

Geogrаfsko poreklo bаmijа je sporno, a zagovornici tvrde da vodi poreklo iz zаpаdne Afrike, Etiopije i Južne Azije. Biljkа bamija se uzgаjа u tropskim, suptropskim i toplim umerenim regionimа širom svetа.


Јео сам је само пар пута до сада у животу, али први пут када сам је јео био сам уверен, по укусу, да једем само неку од многобројних врста пасуља, док ми нису касније открили шта сам то јео.
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:10 05.12.2017

Re: Saša,

da li si ovo, možda, pokupio iz Bertrand Raselove Istorije Zapadne Filozofije?

Da, jašta. Naravno!
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:14 05.12.2017

Re: Saša,

А бамија?

Hmm, nikad probao. Slovenci imaju opet geršlu umesto pasulja. Samo, nije to to!
nsarski nsarski 11:27 05.12.2017

Re: Saša,


А бамија?

Nažalost, bamija (na engleskom okra) se u Beogradu teže nalazi, mada je ima u Makedoniji, CG, po Mediteranu. Nekada to nije bilo tako, i dobar đuveč se nije mogao zamisliti bez bamije. Kad je danas nađete u Bg., ona je kržljava, bleda i skupa.
Na Bliskom istoku je veoma česta po radnjama, i sveža i u turšiji.
Pre neki dan pravio bamiju mojim kolegama, Beograđanima, pa im kažem da ona pusti "sluz" kad se iseče - oni svi odbili. Naravno, malo kiseline ili sirćeta to sve eliminiše. Ma, ni da čuju.
A može da se jede sveža (na salatu), može da se peče, prži, dinsta, sama ili uz drugo povrće.
Evo baš danas planiram da isečem bamiju, obarim je u malo slane vode, procedim, stavim malo putera, belog luka, malo limuna, peršuna - ništa zdravije. A proces traje 7 minuta.
tasadebeli tasadebeli 23:12 05.12.2017

Re: Saša,

Saša Zorkić
А бамија?

Hmm, nikad probao. Slovenci imaju opet geršlu umesto pasulja. Samo, nije to to!


Да, гершла... Они што су служили војску од Сремског фронта, па до почетка педесетих, не носе је никако у лепој успомени.

Није то то.


nsarski

А бамија?

Nažalost, bamija (na engleskom okra) se u Beogradu teže nalazi, mada je ima u Makedoniji, CG, po Mediteranu. Nekada to nije bilo tako, i dobar đuveč se nije mogao zamisliti bez bamije. Kad je danas nađete u Bg., ona je kržljava, bleda i skupa.
Na Bliskom istoku je veoma česta po radnjama, i sveža i u turšiji.
Pre neki dan pravio bamiju mojim kolegama, Beograđanima, pa im kažem da ona pusti "sluz" kad se iseče - oni svi odbili. Naravno, malo kiseline ili sirćeta to sve eliminiše. Ma, ni da čuju.
A može da se jede sveža (na salatu), može da se peče, prži, dinsta, sama ili uz drugo povrće.
Evo baš danas planiram da isečem bamiju, obarim je u malo slane vode, procedim, stavim malo putera, belog luka, malo limuna, peršuna - ništa zdravije. A proces traje 7 minuta.



Ето, ја је први пут пробао тек са 46 година живота. На Медитерану, наравно. И био убеђен да једем неку врсту пасуља. И уживао. Исто као и у пасуљу.
st.jepan st.jepan 00:15 06.12.2017

VITRAŽ PASULJ

tasadebeli
у лепој успомени.


Kad smo kod prehrambenih uspomena, evo i jedne moje.

Godine 1993. iznenada sam, poput većine mojih prijateljai poznanika, zapao u neslućenu bedu

Dodatno, moj potkrovlajsti ateljejčić postao je moj privremeni dom. Od nameštaja, nije tu bilo ničeg sem jedne razvaljene konferencijske fotelje, rasklimatanog štafelaja i jogija na betonskom podu.

Od grejanih uređaja, tek minijaturni fen - grejno telo iznenađujuće efikasno, ali samo dok je sasvim blizu grejanog tela. I samo ako se pravilno koristi - povremeno zavuče pod jaknu ili pod ćebe i nakratko uključi.

Od bele tehnike, kuhinjski bojlerčić iznad tuš kadice i vintage rešojčić sa otvorenom žarnom spiralom - antikvitet kadar da relativno brzo uzavre vodu u đezvici, a u nešto većem sudu, tek nakon nekoliko sati. Dabome, ako je taj sud dobro poklopljen, inaće nikad.

Podrazumeva se, bio sam tada sasvim bez novca, i zaista mi ne uspeva da rekonstruišem kako sam uspevao da skoro svaki dan ponešto pojedem.

A nekim čudom, u tom mom privremenom bivaku, zadesila se kesa tetovca. Pojma nisam imao šta s njim, jer sem kafe/čaja, ja nikada ranije... ma kakvi!

A moralo je nešto, i stoga cimnem majku jednog starog prijatelja:
"Gospođo, takva i takva stvar..., ahaaa, 'nači ne može odmah? Štaaa, do sutra? Ne, nemojte dalje, neću zapamtiti, nazvaću vas ujutro. Sutradan, izdiktira mi žena proceduru, ja zapišem i bodro pristavim.

Ali čime šerpu poklopiti, bez poklopca niš! Osvrnem se po ateljeu, uočim neki uramnjen crtež. Smesta ga razramim, operem staklo, puknem ga preko šerpe... I gle, samo što je prošlo podne, stvar provri. Čvarilo se do predveće, sve mi se žlezde raspomamile, a ponos me toliko poneo, da sam na svog prvenca smelo pozvao jednu E.

I baš kad sam se sagao da iščupam utikač oldtajmera, začujem užasavajući, ni s čim usporedivi prasak. Pokosio me ko mačem. Tanušno stakalce izduravalo je satima, a onda, ne da je puko, nego je, poput ojađenog srceta, prosto prepuklo. Završilo poso i skrhalo se. Kao kad izmoždeni konjić Miloševog čauša lipše pod samim Stambolom. Stropoštlo se, dezintegrisano, u šerpu punu žuđenog.

Dohvatim šerpu besno, povadim krupnije krhotine, i krenem da je izručim u klonju, ali E., koja je upravo ušla, šćepa me za podlakticu: 'S' ti normalan, ovo sjajno miriše, osetila sam već na trećem. Daj da probam!"

Uzaludno je bilo objašnjavati i odvraćati, već je zagrabila. Oprezno je srknula i ozareno vrisnula: "Fantastičan! Nikad bolji!" Cedili smo ga potom kroz zubove, oprezno opipavali jezikom i nepcima, pljuckali u maramice sitne krhotine...

Jeste bilo pogibeljno, al nezaboravno i nikad nadmašeno.
tasadebeli tasadebeli 02:20 06.12.2017

Re: VITRAŽ PASULJ

st.jepan

"Fantastičan! Nikad bolji!" Cedili smo ga potom kroz zubove, oprezno opipavali jezikom i nepcima, pljuckali u maramice sitne krhotine...

Jeste bilo pogibeljno, al nezaboravno i nikad nadmašeno.




Ајој, Стјепане!

Па стомаци вам нису после само бурлићкали и кркљали, него и звецкали!

(Мој матори је целог живота памтио и причао о каменчићима које је прогутао заједно са том војничком гершлом. И није хтео никада да је једе када је ми направимо колико год га убеђивали да смо је добро очистили. )
st.jepan st.jepan 03:26 06.12.2017

Re: VITRAŽ PASULJ

Ајој, Стјепане!
Па стомаци вам нису после само бурлићкали и кркљали, него и звецкали!

Ma ne, staklića nije bilo previše. Ne više nego koščica u recimo škarpini.
Pljuckali smo ih i smejali se kao sumašedši.

Edit:
"Vitraž pasulj" i riblja čorba - ista pogibelj, ista tehnika eskivaže.
ephemeris ephemeris 08:50 05.12.2017

Lep japanski film "Sweet Bean"



Osovina radnje je dorayaki slatkis od crvenog pasulja.


[b][/b]
cassiopeia cassiopeia 09:17 05.12.2017

Prebranac

a ovo je njegov pasulj za 25 osoba:

pasulj 3 kg


Malo mi to za 25 osoba ;-)

Pričala sam ovde pre neki dan kako sam spremala prebranac pa mi se omakla količina pasulja. Elem, merim ti ja pasulj i učini mi se malo jer sam htela da ga napravim za dva dana (drugi dan, pa i treći, ako ga ostane, je uvek bolji) i odvadim onako pristojnu količinu i potopim uveče.

Ustanem, otvorim lonac i imam šta da vidim. Samo što nisu zrna krenula napolje.

Evo i slike tog prebranca. Samo da znate da je ovo onaj veeeeeliki zemljani lonac, a koliki je u prirodi može da se vidi po onom loncu od 6 litara što iza stoji.

Pre stavljanja u rernu



I zapečen

Saša Zorkić Saša Zorkić 11:16 05.12.2017

Re: Prebranac

Malo mi to za 25 osoba ;-)


Ne znam, takav je recept. Pitaću autora šta o tome misli.
silver silver 12:11 05.12.2017

Re: Prebranac

Cass, pasulj sjajno izgleda!

Prof. rimskog prava, Obrad Stanojević je voleo da nam šaljivo kaže da se istorija deli na doba pasulja (stari vek), doba kupusa (srednji vek) i doba krompira (moderno doba).
cassiopeia cassiopeia 12:23 05.12.2017

Re: Prebranac

silver
Cass, pasulj sjajno izgleda!



Hvala ti!


Prof. rimskog prava, Obrad Stanojević je voleo da nam šaljivo kaže da se istorija deli na doba pasulja (stari vek), doba kupusa (srednji vek) i doba krompira (moderno doba).


Bogami, po preferencijama pripadam svim vremenima
c_h.arlie c_h.arlie 18:33 05.12.2017

Re: Prebranac

cassiopeia
a ovo je njegov pasulj za 25 osoba:

pasulj 3 kg


Malo mi to za 25 osoba ;-)

Pričala sam ovde pre neki dan kako sam spremala prebranac pa mi se omakla količina pasulja. Elem, merim ti ja pasulj i učini mi se malo jer sam htela da ga napravim za dva dana (drugi dan, pa i treći, ako ga ostane, je uvek bolji) i odvadim onako pristojnu količinu i potopim uveče.

Ustanem, otvorim lonac i imam šta da vidim. Samo što nisu zrna krenula napolje.

Evo i slike tog prebranca. Samo da znate da je ovo onaj veeeeeliki zemljani lonac, a koliki je u prirodi može da se vidi po onom loncu od 6 litara što iza stoji.

Pre stavljanja u rernu



I zapečen


Njam !
nsarski nsarski 18:36 05.12.2017

Re: Prebranac

Evo i slike tog prebranca. Samo da znate da je ovo onaj veeeeeliki zemljani lonac, a koliki je u prirodi može da se vidi po onom loncu od 6 litara što iza stoji.

Zašto je ovako crven? Da nisi, nedobog, stavila paradajza unutra?

I, btw, onaj pasulj na Sašinoj uvodnoj slici ne bi bio tako crven da nije stavljena aleva paprika. On je to zaboravio da spomene kao obavezan začin.
Ali ovaj tvoj - liči mi na crvenilo paradajza?
cassiopeia cassiopeia 19:20 05.12.2017

Re: Prebranac

nsarski
Evo i slike tog prebranca. Samo da znate da je ovo onaj veeeeeliki zemljani lonac, a koliki je u prirodi može da se vidi po onom loncu od 6 litara što iza stoji.

Zašto je ovako crven? Da nisi, nedobog, stavila paradajza unutra?


Volim da zalijem odozgo pasiranim paradajzom.
nsarski nsarski 20:25 05.12.2017

Re: Prebranac

Volim da zalijem odozgo pasiranim paradajzom.

E, kad se sad nisam šlogirao! Ali, dobro - svako ima svoj put ka kulinarskoj sreći.

Kada u Bostonu prave originalni baked beans oni unutra stave i molasu, da bude slatko. I, da vidiš, nije loše. Drugačije, svakako, ali OK.

Evo recept:

Ingredients

1 pound (2 to 2 1/4 cups) dry white beans such as Navy beans or Great Northern beans (can also use kidney beans)
1/3 cup molasses.
1/3 cup brown sugar.
3-4 Tbsp Dijon mustard.
1/8 teaspoon ground cloves.
3 cups hot water.
1/2 pound salt pork (can sub bacon), cut into 1/2-inch to 1-inch pieces.

Stavi se u zemljani lonac i peče do smrti.



P.S. Ja sam pasulj pravio i sa crnom čokoladom, i, da vidiš, baš dobro. Ali, to je sasvim drugi žanr, naravno.
cassiopeia cassiopeia 21:52 05.12.2017

Re: Prebranac

nsarski

E, kad se sad nisam šlogirao! Ali, dobro - svako ima svoj put ka kulinarskoj sreći.


Ima nas raznih
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:53 05.12.2017

Re: Prebranac

P.S. Ja sam pasulj pravio i sa crnom čokoladom, i, da vidiš, baš dobro. Ali, to je sasvim drugi žanr, naravno.


To mu dođe kao neki mole, ne?

Bila ovde neka kafana prekoputa, meksička, većina klope ništa naročito, ono, za radničku klasu, prepečeni pasulj sa mesom i tortilja, ali što je baba Tereza pravila mole, obično sa pilencetom, kuvanim u tom sosu, da se raspadneš (gvadalaharski mole, ne onaj i Oaxac-e, frknula na mene kad sam pomešao, oni baš ne vole oaksašane, nešto kao Srbi i Hrvati, otprilike). Šteta, propade joj kafana, sad je to neki drugi meksikanac uzeo pod svoje, ali nije to to, ne ume da napravi mole, mada mu je druga klopa bolja nego kod Tereze.

srdjan.pajic srdjan.pajic 22:56 05.12.2017

Re: Prebranac

Cass, pasulj sjajno izgleda!


Saglasan!

Nisam pravio prebranac odavno, i nemam ovaj zemljani sud (zili me je onomad udavila ko mače objašanjavajući kako je i zašto to neobično bitno da se ima, dok je krkar iz pozadine potvrđivao svaku reč), ali može i porcelan, valjda. Daj taj tvoj recept da probam!
cassiopeia cassiopeia 23:06 05.12.2017

Re: Prebranac

srdjan.pajic



Hvala, hvala! Može porcelan, što ne bi moglo. Ovaj zemljani je težak upm, ja to samo mužu da udovoljim

Pišem ti recept sutra, pada mi glava.
Pazi, stavljam paradajz u prebranac, mal' se Nsarski nije šlogir'o. Ako si i dalje za recept, eto mene kad svane.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:34 06.12.2017

Re: Prebranac

cassiopeia
srdjan.pajic



Hvala, hvala! Može porcelan, što ne bi moglo. Ovaj zemljani je težak upm, ja to samo mužu da udovoljim

Pišem ti recept sutra, pada mi glava.
Pazi, stavljam paradajz u prebranac, mal' se Nsarski nije šlogir'o. Ako si i dalje za recept, eto mene kad svane.


Njam! Daj bre recept da isprobamo, what can possibly go wrong sa paradajzom u pasulju? Ali daj neki skalirani recept, za maks nekoliko ljudi, neću da ranim ceo komšiluk tri dana sa prebrancom.

EDIT: Moja gospoja voli da kuva u onim tučanim posudama (znam, znam, može i u tome dobar prebranac da se speče), imamo i neku za goste, epskih dimenzija, beš mi sve ako u njoj nema jedno dves kila starog gvožđa, sloši mi se kad treba da je izvučem onako vrelu iz rerne. Pekao sam neke ptice za Dan zahvalnosti, u taj tiganj stanu ladno dva komada sa sve prilozima, pa je trebalo to izvlačiti i zalivati dok se kuvalo, umorih se, bre.
nsarski nsarski 06:46 06.12.2017

Re: Prebranac

To mu dođe kao neki mole, ne?

Nije mole, nego baš čokolada. Mole je divan sos, ali u njemu ima mnogo začina, pa i čokolada (jbg, Meksiko). Ima ih i bez čokolada - mole verde, pipian, itd.

Da ti otklonim dilemu, evo slike (nije neki kvalitet) kad sam prošle godine pravio chili con carne sa čokoladom (vidi se kocka u sredini).



Inače, za onaj paradajz se zezam - pasulj je toliko sjajna stvar da svakojake kombincije začina odlično prolaze. U ovom gore uradku takođe ima paradajza. Chili, jbg.
cassiopeia cassiopeia 10:20 06.12.2017

Re: Prebranac

srdjan.pajic
Njam! Daj bre recept da isprobamo, what can possibly go wrong sa paradajzom u pasulju? Ali daj neki skalirani recept, za maks nekoliko ljudi, neću da ranim ceo komšiluk tri dana sa prebrancom.


Evo ti recept, nemoj da biješ Neka te ne uplaši dužina recepta, ja pišem u sitna crevca, a prosto je ko pasulj.

Količina je za 5 ješnih osoba, pa ti smanjuj. Al' bolji je kad se kuva na više, šta ti pretekne zamrzni i imaš ručak kad ti žena spremi nešto što ne jedeš rado.

600 gr pasulja
3 glavice crnog luka
2 veća praziluka (sečem i beli i zeleni deo)
1-2 crvene paprike (stavljam suvu, al' ako toga nema kod tebe možeš i svežu da staviš)
3 lista lovora
aleva paprika (ja stavim dve-tri pune kašike, zavisi od kvaliteta paprike)
pasiran paradajz po ukusu, na ovu količinu ja stavim šolju i po (možeš iz konzerve pelat da usitniš u blenderu)
so i biber po ukusu
4 čena belog luka sitno sečeno
neka ljuta suva paprika po izboru, mlevena ili tucana
masnoća po želji, kod mene uvek svinjska mast ide u prebranac, i ne štedi na masnoći, pasulj voli masno.

Pasulj potopi veče pre u hladnu vodu u koju si stavio soli. Na litar vode 10gr soli (manja ravna kašika) i ostavi da prenoći.

Sutradan isperi pasulj, nalij novom hladnom vodom (ništa ne soli) i stavi da prokuva. Neka kuva 5 minuta, ocedi pasulj, vodu baci, nalij novom toplom vodom (opet ništa so) i kuvaj dok se ne skuva. Vreme kuvanja zavisi od sorte pasulja. Moj bio gotov za sat vremena. Probaj i pazi da ne prekuvaš.

Za to vreme na dve dobre kašike masti dinstaj crni luk i praziluk sitno isečen, posoli da pusti vodu, nemoj da se prži luk, već dinsta. U luk ubaci lovorov list. Poklopi i na tihoj vatri dinstaj dok ne postane staklast. Kad je gotov začini ga biberom, ljutom mlevenom paprikom, solju koliko treba, alevom paprikom slatkom, tucanom ljutom i dodaj 4 čena belog luka sitno seckanog. Nalij malo one vode od pasulja.

Rernu zagrej na 428 Farenhajta pa smanji na 392 Farenhajta kad ubaciš pasulj.

Posudu u kojoj ćeš zapeći pasulj dobro namasti. Ja ne mešam pasulj i luk, već naizmenično ređam pasulj i luk u pekač. S vremena na vreme ušuškaj komade crvene suve ili sveže paprike. Nalij vodom koja ti je ostala od pasulja da ogrezne, možda malo manje ako ćeš da staviš paradajz odozgo. Na kraju na vrh stavi još jednu kašiku masti i turi u rernu da se zapeče. Ništa ne mešaj. Pečeš dok voda prilično ne uvri i odozgo se ne stvori korica.

U zdravlju ga pojeli i mene se setili
cassiopeia cassiopeia 10:26 06.12.2017

Re: Prebranac

nsarski
evo slike (nije neki kvalitet) kad sam prošle godine pravio chili con carne sa čokoladom (vidi se kocka u sredini).


Juče mi otišao komentar sa mobilnog bez dela o jučerašnjem ručku. Baš sam napisala da sam stavila crnu čokoladu u chilli :)




nsarski nsarski 11:44 06.12.2017

Re: Prebranac

Baš sam napisala da sam stavila crnu čokoladu u chilli :)


That's the spirit!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:04 06.12.2017

Re: Prebranac

EDIT: Moja gospoja voli da kuva u onim tučanim posudama (znam, znam, može i u tome dobar prebranac da se speče), imamo i neku za goste, epskih dimenzija, beš mi sve ako u njoj nema jedno dves kila starog gvožđa, sloši mi se kad treba da je izvučem onako vrelu iz rerne. Pekao sam neke ptice za Dan zahvalnosti, u taj tiganj stanu ladno dva komada sa sve prilozima, pa je trebalo to izvlačiti i zalivati dok se kuvalo, umorih se, bre.

Тучано посуђе, за кућну употребу -- савршено. (Ако не треба 25 пута дневно да се акаш с тим тигањима, или оно да бацакш печурке по њима.)
Трајаће 100 година.
И супер је за оне с мањком гвожђа.
Стварно.
Јер отпушта властито у храну која се спрема.
Atomski mrav Atomski mrav 20:22 06.12.2017

Re: Prebranac

И супер је за оне с мањком гвожђа.
Стварно.
Јер отпушта властито у храну која се спрема.


Hmmm... ajde gvožđe, ali otpušta li još nešto?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:18 06.12.2017

Re: Prebranac

Atomski mrav
И супер је за оне с мањком гвожђа.
Стварно.
Јер отпушта властито у храну која се спрема.


Hmmm... ajde gvožđe, ali otpušta li još nešto?

Има негде на нету да нађеш истраживање о овом, да храна из тучаних тигања заиста има више Fe него из других посуђа. Колико се сећам, није забележено ништа негативно нити опасно, да "цури" из тучаног посуђа. Рађено је упоредно мерење, контролна група (храна из других врста посуђа) наспрам "тучане групе".

Ево, баш овде ја сам изнео неколико ствари које су чисто технолошке, значи оно -- физика-хемија-мерења-експерименти. Дакле, веровали или не, има чова који је мерио тврдоћу пасуља третираног сољу па онда ставио то у однос на бесолну припрему.

P.S.
For example, one study published in the Journal of the American Dietetic Association found that the iron content in 100 grams of spaghetti sauce jumped from 0.6 mg to 5.7 mg after being cooked in a cast iron pot. Other factors that boost the iron content of foods include longer cooking time, frequent stirring, and using a newer iron skillet.
Milan Novković Milan Novković 21:39 06.12.2017

Re: Prebranac

Predrag Brajovic
Atomski mrav
И супер је за оне с мањком гвожђа.
Стварно.
Јер отпушта властито у храну која се спрема.


Hmmm... ajde gvožđe, ali otpušta li još nešto?

Има негде на нету да нађеш истраживање о овом, да храна из тучаних тигања заиста има више Fe него из других посуђа. Колико се сећам, није забележено ништа негативно нити опасно, да "цури" из тучаног посуђа. Рађено је упоредно мерење, контролна група (храна из других врста посуђа) наспраме "тучане групе".

Ево, баш овде ја сам изнео неколико ствари које су чисто технолошке, значи оно -- физика-хемија-мерења-експерименти. Дакле, веровали или не, има чова који је мерио тврдоћу пасуља третираног сољу па онда ставио то у однос на бесолну припрему.

Oni što nemaju manjak gvožđa, recimo ljubitelji ribeye stejkova ne treba da jure višak gvožđa - uopšte nije naivno u višku - a vrlo mala deca pogotovo.
zilikaka zilikaka 23:18 06.12.2017

Re: Prebranac

Oni što nemaju manjak gvožđa, recimo ljubitelji ribeye stejkova ne treba da jure višak gvožđa - uopšte nije naivno u višku - a vrlo mala deca pogotovo.

A ako pak imaš manjak, odavno je poznato da se to odlično rešava jabukom probodenom sa 4 veća eksera i jednom bakarnom žicom...nego od tog niko ne može da zaradi pa se ne reklamira nigde.
alselone alselone 23:39 06.12.2017

Re: Prebranac

zilikaka
Oni što nemaju manjak gvožđa, recimo ljubitelji ribeye stejkova ne treba da jure višak gvožđa - uopšte nije naivno u višku - a vrlo mala deca pogotovo.
e
A ako pak imaš manjak, odavno je poznato da se to odlično rešava jabukom probodenom sa 4 veća eksera i jednom bakarnom žicom...nego od tog niko ne može da zaradi pa se ne reklamira nigde.

Sta?
zilikaka zilikaka 08:55 07.12.2017

Re: Prebranac

Sta?

Veću jabuku probodeš sa 4 eksera, ona velika, tesarska, dovoljno velika da vire s obe strane. I probodeš još nju jednu bakarnu žicu, recimo preseka 2mm, kolko da može da prodje.
To sve tako probadaš kroz "meso", ono što će se jesti, ne kroz koren.
Ostaviš 24 sata da gvoždje oksidiše a bakar bude katalizator, i onda povadiš eksere i pojedeš jabuku, naročito ono crno oko eksera jer je to upravo gvoždje koje se posle lako prima. Možeš i da stružeš pa napraviš kašicu, dodaš meda i limuna, jer C vitamin poboljšava primanje gvoždja.
Eksere ubodeš u sledeću jabuku i tako svakog dana. Kažu da je to dovoljno gvoždja za dobre dnevne potrebe.
cassiopeia cassiopeia 09:15 07.12.2017

Re: Prebranac

Eksere ubodeš u sledeću jabuku i tako svakog dana. Kažu da je to dovoljno gvoždja za dobre dnevne potrebe.


Gde si ti bila kad me anemija mučila?!

Crna ja, zaglavila i na transfuziji gvoždja. 10 dana po tri i po sata sa iglom u ruci. Bilo, ne ponovilo se!

Sad mi gvožđe na gornjoj granici, džigerica je zakon Jedan obrok nedeljno obavezno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana