Primer ODLIČNE pozorišne kritike...

Uživajte...

U susret Srebrnoj Košpici! :)

PROSVEĆENI CINIZAM

Izveden komad četiri autora, u režiji Jelene Bogavac.

-Kakva je razlika između jednog pileta.

-Razlika je u tome što ima dve noge, a naročito levu.

U Niš je dputovala pozorišna trupa od integriteta pod jasno naznačenom firmom Bitef teatar, da nam pokaže komad Fake Porno, koji je sastavljen od pet priča, koje su napisala četiri pisca, izvele dve glumice i dva glumca, a sve to ima šest uloga i jedan MC. Režirala je Jelena Bogavac (od sada moja ljubimica) , songovi i muzika potpisana je sa CUTOUT MC, scenu, kostime i ostalo s tim u vezi napravila je Jelena Stojanović, a sve ove priče dramaturški sjajno je upakovala Milena Bogavac, iz porodice Bogavac.

... I tama se publika primi na priču (priče), glumac (glumice) stave do znanja da su se šalili. Ili možda nisu. I tu se negde krije taj prosvećeni cinizam: bože, koliko lepih stvari može da se kaže tim načinom. Da ne bude eksplicitan, ne daj bože, transparentan, a da se kaže. Pozorište je to. Jedino ono može da popravi život.

A sad, dragi moji, o glumcima. Odlični Marinko Madžgalj, sjajni Žarko Lazić, dražesna Danijela Vranješ i za svaku pohvalu Jelena Ilić. Tačno tim redom. Zašto su dobri? Zato što su stalno kopali po skrivenim mestima u tekstu i učinili likove kompletnim, asocijativnim, zanimljivim.

Likove obične, iz naroda.

Dele se nagrade. Organizatoru prva nagrada (gospođici Milanović) , zatim visoko priznanje za publiku, uglavnom mladog porekla. Uostalom, i priča (priče) su za njih. Za mlade, i one koji su to nekada bili.

...bez dakle, bog zna kako impoznatne scenografije odigrava se priča iz jednog beogradskog taksija i priča oko taksija koji je prevozno sredstvo i ishodište "psihičkih lomova" naših junaka. Ali, samo mirno. Ako imate problema, tu je poznati psiholog taksista (Madžgalj) koji ima energiju za tri glumca.

Nema problema. Ludnica. Korektno, je li.

Šta 'oćete više, što bi rekao Gaja (Žarko Lazić).

Sledi nova predstava u okviru BITEF-a u Nišu. Znate ono: jedva čekamo.

Timošenko Milosavljević,

Narodne novine

četvrtak, 27. mart 2008. , strana 14

TOTALNI HIT!!!

Atačmenti

Komentari (33)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 22:35 24.04.2008

Bravo

devojke!
Cveće za umetnice
AlexDunja AlexDunja 22:35 24.04.2008

:))

sve pohvale:))
i od mene:))
onako.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:42 24.04.2008

Re: :))

sve pohvale:))
i od mene:))
onako.

Za kritičara, nadam se. Inventivniju kritiku nisam u životu pročitala. Kamoli dobila!

Mada, ima i ovo...
Kritika čiji se autor nije potpisao.

Bitef teatar [kao i BITEF pozorišni festival], u Beogradu, poznat je po predstavama sa veoma malim ili nikakvim umetničkim kvalitetima. Na primer neke od predstve koje se u ovom pozorištu izvode su: “Debeljuce u Suknjama”, “Ples za Aziju”, “Easy”, “Crveni Sto”, “Polaroidi”, itd. Na dan 19. marta 2005. godine je izvedena još jedna tipična Bitef predstava pod nazivom “Crvena: Sex & Posledice”, u režiji Jelene Bogavac. Inače ovu predstavu je napisala Milena Bogavac a izvele su je četiri mlade ili donekle mlade glumice: Vladisava Đorđević, Hristina Popović, Jelena Ilić, Danijela Vranješ.

Tokom pedeset minuta, koliko je ova predstava trajala, mogli smo videti dotične glumice kako uglavnom sede—ili povremeno razmeštaju stolice—i pričaju sve i svašta a da pritom ne uspevaju da kažu apsolutno ništa. Što i nije neko veliko dostignuće jer to većina žena rade svakodnevno pri čemu se trebamo upitati: zašto bi iko morao da plati četristo dinara za ulaznicu kako bi gledao i slušao žene dok mlate praznu slamu; jer to možemo na žalost, i to besplatno, videti svuda oko nas!

Iako je predstava počela na interesantan način—iznošenjem određenih podataka po pitanju abortusa [na primer da svaka šesta tinejdžerka u Srbiji izvrši abortus ili da se tri puta više Srba začne nego što se rodi, što su izuzetno važni podaci]—ipak sve to je brzo gurnuto na stranu i nastao je opšti izliv gluposti i bučnih video sekvenci koje su potom na sceni učestalo propraćeni izlivima nekontrolisane strasti.

Najgore od svega je bila činjenica da su sve glumice, na sceni, neprestano pušile do te mere da je mala sala Bitef teatra bila prepuna dima te da se malobrojna publika počela postepeno gušiti i to ne samo zbog veoma loše drame. U stvari tu nije bilo nikakve priče, nikakve poruke, ničeg interesantnog ili korisnog. Ova neuspela predstava je bila ništa drugo do patetični pokušaj da se iskopira veoma loša TV serija “Seks i grad” u kojoj četiri matore bludnice baljezgaju o svemu i svačemu te krajnje nemoralno probaju sve i svašta: naročito ono što je loše, dekadentno ili po nas i naše društvo pogubno!

Neprestano korišćenje reči kao što su “karanje”, “tucanje”, “sranje”, “kurva”, “bre”, i njima sličnim nije adekvatan razlog i način da se ova pozorišna glupost predstavi kao umetnost. Napokon, činjenica da je najružnija glumica na sceni neprestano spopadala te dodirivala intimne delove tela najlepše glumice te nekoliko puta vadila svoj pištolj da puca na i ubija slučajne prolaznike [ili drugim rečima gde je jedna od “junakinja” u predstavi naoružana, agresivna žena koja ubija muškarce te seksualno spopada žene] je pre svega ukazatelj da se ova predstava koristi za nametanje dekadentnosti pod okriljem navodne umetnosti. Što se takođe može potkrepiti i činjenicom da su pederi i lezbejke učestalo spominjani i to u stilu da je to nešto sasvim normalno i uobičajeno!

Interesantno je bilo primetiti da su od nekih šezdesetak prisutnih, ovoj predstavi, barem dvadeset posetilaca došli kao organizovana grupa iz inostranstva (neki su govorili nemački, neki engleski a neki francuski) što ukazuje na mogućnost da iza svega ovog stoje određene organizovane grupe nenormalnih osoba koje imaju veliku moć (pare i resurse u svojim rukama) te ih obilato koriste sa ciljem manipulisanja naroda. Pri čemu je nametanje različitih perverzija, u stilu da se tu radi o umetnosti, jedan od veoma respostranjenih načina indoktriniranja širokih narodih masa.

Ukoliko se uzme u razmatranje i mogućnost da je među prisutnima bilo samo nekoliko plaćenih ulzanica onda je pitanje zašto dotično pozorište insistira sa izvođenjem komada za koji ne postoji adekvatno interesovanje.

Inače ova drama je predstavljena kao “tragikomedija toka svesti, spoznaja ženstvenosti kroz bol, analiza ženstvenosti na balkanski način” te isto tako kao “komedija o smrti feminizma”. Međutim da bi se videlo o kakvoj predstavi se ovde radi te o kakvom kvalitetu je ovde reč najbolje je citirati neke od glumica koje su tokom izvedbe ovog komada kazale: “Hoću da gledam TV. Gde je moj daljinac.” Te isto tako “duboke” misli: “žena je pustinja”, “žena je bes”, “ma koje dete, bre”, “to isto curi iz moje pičke”, “jel mogu da ubijem sto i stolicu”; pri čemu treba naglasiti da ovi citati nisu izvađeni iz konteksta jer u ovoj jadnoj predstavi nije bilo nikakvog konteksta niti bilo kakvog smisla.

Napokon treba zapitati kako je moguće da se u našim pozorištima izvodi sve i svašta pri čemu se jedino ne zna koja predstava je gora od koje; a da se pritom u potpunosti ignorišu remek dela kao što su “Pokondirena Tikva” i “Zla Žena” Jovana Sterije Popovića. Drugim rečima zašto se dobre predstave ne izvode a loše i veoma loše neprestano nameću javnosti. To jest, treba postaviti veoma važno pitanje: ko stoji iza ove kampanje užasa? Koje je odgovoran za podmukli rat protiv nas samih? Te isto tako se trebamo zapitati zašto “naši” političari i mediji dozvoljavaju da se vrši ovakva ekstremno podmukla indoktrinacija naroda pod okriljem lažne umetnosti. Zašto političari i mediji prećutno dozvoljavaju te sami tim saučestvuju u nečemu što je suštinski loše i krajnje destruktivno po nas same, našu kulturu i civilizaciju. Ili možda trebamo upitati ko stvarno stoji iza svega toga te za koga to nasi političari i mediji stvarno rade.

p.s.
Napredovale smo, nema šta. Hahahaha!
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:52 24.04.2008

bez potpisa

Ne mora da se potpiše, kad se zna ko je - Ilija Čvorović.
AlexDunja AlexDunja 22:53 24.04.2008

Re: :))

ko stoji iza ove kampanje užasa? Koje je odgovoran za podmukli rat protiv nas samih?

:)))))
alo, bre!?
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:55 24.04.2008

Re: bez potpisa

Definitvno! Jelice, ti si pravi literarni detektiv! :)))
Kako samo nisam prepoznala njegov stil... :)
Neko Iz Mase Neko Iz Mase 23:52 24.04.2008

Re: :))

Hahahahahahaah. brate, koja boleshtina od kritike!!!
Prosto da se chovek zapita da li smo istu predstavu gledali?! Hehe. ;-), Mislim el ovaj gledao Crvenu ili neshto drugo?!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:36 25.04.2008

;)

Pa, nije bilo teško, upečatljiv stil... Ilija je iz opere očito pretrčao u pozorište.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 06:37 25.04.2008

stream of consciousness

...a izvele su je četiri mlade ili donekle mlade glumice...

...činjenica da je najružnija glumica na sceni neprestano spopadala te dodirivala intimne delove tela najlepše glumice te...

...ko stoji iza ove kampanje užasa? Koje je odgovoran za podmukli rat protiv nas samih? Te isto tako se trebamo zapitati zašto “naši” političari i mediji dozvoljavaju da se vrši ovakva ekstremno podmukla indoktrinacija naroda pod okriljem lažne umetnosti...

šta 'oćete više...

Marijana Ćosić Marijana Ćosić 11:16 25.04.2008

Re: :))

kvarite nacionalni shtimung...CCCC! :)))

raja voli veselo, veseloooo!

Prst u dekolte!

Nokat u uvo!

lele...

:)
Ruben Ruben 22:47 24.04.2008

hm......

Hm, dobro.
Ipak, nije li malo neumesno.Bez obzira, ipak.....pustite neke druge da vas hvale.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:53 24.04.2008

Re: hm......

Hm, dobro.

Ruben, zar ne vidiš da upravo to i radimo? :)
No, ovde nije reč o našim predstavama već o pozorišnoj kritici... pa ako u ovoj kritici nisi primetio ništa neobično, to samo govori u prilog tezi da svako društvo ima kulturu i medije kakve zaslužuje.

Bilo bi veoma neumesno objaviti ovako inventivno napisane kritike tudjih predstava... mada, ako se ova diskusija rasplamsa, ne mogu da tvrdim da necu postovati jos nekoliko meni veoma dragih primera visokog kritičkog dometa.

:))))
nikola svilar nikola svilar 16:01 26.04.2008

...iz beleznica

Hm, dobro.

ko o kome, nego svoj o svome! el tako? tako je...
cepaj majstore!

...Ne, nisam sedeo na klupi na Kalemegdanu sa Živojinom Pavlovićem (1933-1998) u rukama (“Planeta filma – sećanja” Zepter book world, Beograd 2002. ) i nisam pušio Marlboro Ultra sa odštampanom “umrlicom” na kutiji uokvirenoj crnom linijom debljine 3 milimetra pa s vremena na vreme polagano puštao pogled kroz dugu preko reke ka Muzeju Savremene Umetnosti na ušću (akademik Ivan Antić i Ivanka Raspopović, 1965.), niti sam u letnjoj bašti “Ruskog Cara” slistio točeno Jelen pivo u društvu prijatelja za novčani iznos ekvivalentan uličnoj ceni izuzetno dobro očuvanog prvog izdanja Hazarskog rečnika (Prosveta, 1984), niti sam, kada se kelner konačno pojavio da naplati račun, iz džepa pantalona umesto dinara izvukao metar i odmerivši vrednost u santimetrima, ponudio mu u šali čitava dva i po metra dužine, a pogotovo nisam iste večeri u potpunom delirijumu na nekakvoj proslavi u uglu jednog dnevnog boravka razbio boce alkohola a kamoli da sam navodno gitarom u hodniku istog stana na Novom Beogradu naveo dva pijana magistra farmacije da se “posvađaju” (glavama) sa sobnim vratima (100 x 220 cm), ista razbiju (glavama) i potom se domaćinu, slavljeniku, vlasniku stana pravdaju naivnim dečijim objašnjenjem:

- Ali, ona su prva počela!

Taman posla! Šta vam pada na pamet!

(Niti sam ja uostalom napisao ovu nakaradnu, kilometarsku rečenicu koju ste, nadam se, preskočili...)

Sve narečeno je vrlo verovatno uradio izmišljeni Nikola Svilar a ja koji pišem sledeće redove, ja sam dolazak u Beograd iskoristio da posetim izložbu 30. Salona arhitekture u Muzeju primenjene umetnosti u ulici Vuka Karadžića (27. 3. – 30. 4. 2008) i da, između ostalih, pronađem i kupim prvu knjigu poezije pozorišne rediteljke Jelene Bogavac „Mama tata sunce sestra i ja“ koju je njena sestra Milena, ne tako davno, prezentovala ovde, na blogu B92.

Naime, na jednom mestu u romanu koji pišem, u jednoj epizodi među mnogobrojnim gostima na rođendanskoj zabavi kod Tjaše i Veronike, gde protagonistkinja romana Lena upoznaje Andreja, apsolventa režije na FDU, pojavljuje se, zamislite, upravo Minjina starija sestra. Milujući mačku Hristinu skulpčanu u svom naručju, dakle istu onu čiji shematizovani lik krasi logotip njene neformalne pozorišne trupe Drama Mental Studio, Jelena sedi u fotelji i grickajući ljutu papričicu uz vino razgovara sa Lenom Pavić o jednom vrlo, vrlo kratkom filmu (u trajanju od 59 sekundi) američkog režisera, slikara, scenariste, glumca, muzičara, dizajnera nameštaja i ko zna šta sve još ne – Davida Lyncha, kome je pomenuta epizoda romana i posvećena itd. itd. itd.
Dawngreeter Dawngreeter 23:09 24.04.2008

Pa da

Ja mislim da je ova, zenskog roda samo gramaticki naravno, inace bezrodna sto bi indiciralo srednji rod, kritika jedan, onako, sasvim dobar primerak. U smislu pokaznog opisa, veoma energicne i u pasuse odvojene sadrzine.

Poceo sam citati sa idejom da su u pitanju opet slova, kao i prosli put kad sam citao nesto, ali vec kod treceg pasusa sam postao svestan cinjenice da sam u procesu citanja ovako necega ostao pod snaznim utiskom koji se nije prepustio kanalisanju tek tamo nekih gramatickih i pravopisnih pravila vec je, naprotiv, kipteo i uzavrelo mi stimulisao one nervne centre inace zaduzene za primanje razlicitih spoljnih nadrazaja.

Ocu reci, impresija je na mestu, nekom.

...cak i bez ilustracija, iako je jedna postojala, ova skupina istaknutih opazaja formira celinu i na onaj nacin na koji neko ne bi ocekivao, za tekst bez ilustracija od kojih ima jednu. Stvarno materijal za preporuciti, ako bi hteli nesto da porucite previse.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 23:16 24.04.2008

Re: Pa da

Meni se najvise dopada to pitanje između uzbudljivosti i uzbudjenosti u pisanju, koje ova kritika po ko zna koji put otvara. Naravno, više mi je nego drago što je kritičar pod tako snažnom egzaltacijom, pa pretpostavljam da zbog tesnih rokova (Narodne su dnevne novine) nije stigao da sabere utiske, pre nego što je seo da napiše tekst.

Ocu reci, impresija je na mestu, nekom.

Ovo je takoreći impresionistička kritika.
Odlična na svaki način. Em je pozitivna, em je napisana na tako originalan način, da kao zasebno litetrarno delo, zaslužuje re-izdanje i dublju analizu.

Hvala na zanimljvom komentaru, Dawngreeter.

:)))
kuki kuki 23:19 24.04.2008

Prastajte

Veruj mi, nista drugo nego ocajno jaka asocijacija na taj hebeni vic me je naterala da napravim trolcinu ko vrata.
Izvini. Evo obrisao.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 23:22 24.04.2008

Re: Prastajte

Muji se smuci pa ce: " Hebo ti ...

I tu se negde, iza slova H, krije tvoj prosveceni cinizam. Ovom prilikom neću zazvati Boga, ali primećujem da se tim autocenzurisanim načinom može reći ... mnogo lepih stvari!

U Toronto?
Znate ono: jedva cekamo. :))))))))))))))))))
kuki kuki 23:52 24.04.2008

Re: Prastajte

A evo vam na poklon dva konja.
Oba sam ja, a narocito onaj levi.

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 23:33 24.04.2008

šta reći

ovaj grad je divan jer ima čak dve sestre bogavac

Sestre Bogavac Sestre Bogavac 00:58 25.04.2008

Re: šta reći

Dragi Srdjane... šta reći? :)
Gledam ovu sličicu pa se pitam, da l mu ja dođem ekvivalent one desne ili leve devojke?
Hm.

Grlimo te i pozdravljamo. :)
Indiana Indiana 03:36 25.04.2008

Re: šta reći

Hahaha....
mislis ne znas da li si ti:

"No. 3207, inside"

ili

"No. 3208, outside
also blank"

Samo pazi, jedna je duplo jeftinija :)
Dejan Stanković Dejan Stanković 00:56 25.04.2008

hehe

he-he.
pa ovo je divno.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 01:01 25.04.2008

Re: hehe

pa ovo je divno.

Ovo prvo, ili ovo drugo?
Zanima me koji stil kritike preferiras? :)))

Pozzdrav.
Dejan Stanković Dejan Stanković 01:16 25.04.2008

Re: hehe

ne razumem se u kritiku, al oba su mi zabavna.
prosto s ene mogu odluciti.
ja mislim da je najbolja kritika kad te pop u nedelju pomene na misi a kao primer coveka na putu u pakao. ta je cas, doduse, dostupna samo probranima.
vishnja vishnja 12:20 25.04.2008

Re: hehe

Dejanov avatar je kao slika Dorijana Greja, samo sto se krece u nekom drugom pravcu.....

bas me zanima sta ce biti posle... i kad je posle
ako vec nije nakon ovog komentara :)
jadac jadac 23:07 25.04.2008

Re: hehe

pozdrav iz prazne baste bitefartcafea:(
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:28 26.04.2008

Re: hehe

pozdrav iz prazne baste bitefartcafea:(

Cemu taj tuzni smajli? U praznom BITEFartCAFEU, to je opste poznato, uvek je bilo najbolje zezanje u gradu!!!
Dakle, :)))))

Grlimo te.

p.s.
Da nam je da navatamo Madzgalja za jos jedan stand-up, napunili bi BitefArt, bre... i Bajlonijevu pijacu, bez frke. :)))
jinks jinks 07:35 25.04.2008

:)

:)
Spiridon Spiridon 08:29 25.04.2008

..

A sad, dragi moji, o glumcima.

my favorite
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 09:23 26.04.2008

Bravo cure!

moj prvi blog na b92 bio je o sestrama i fake porno, pa kaze:

Lažni pornić trainspotting generacije

Vesna Knežević Ćosić (16 April, 2007 - 20:30)

»Fake porno«, Bitef omnibus od pet priča za četiri glumca i jedan taxi, opet je navukla svojim provokativnim nazivom i deo publike naoštren da će biti u prilici da voajeriše, ako ne baš simulaciju grupnjaka, ili neke balkanske redaljke, kao rosne podvarijante ove seksulane izvedbe za domaće pornofile, a ono bar dobru skidačinu nekog glumačkog sisančeta, ili nešto poput »Tražim djevicu da odmorim ljevicu«, vodećeg stand up komedijaša BiH (»Najvece fore Ismeta Hore«, izdavac NP Music).

No, ništa od toga! Sestre Bogavac (Drama Mental Studio) smislile su nešto drugo, pop hip hop kabare, sa zadnjeg sedišta taksi vozila. Pet trash priča, nabildovanih slam ekscesnim detaljima, psovkama i lokalnim žargonom za genitalije, u bukvalnom i prenosnom značenju, dalo je grupni portret ovdašnje autodestruktivne trainspotting mladeži, bez identiteta ili u traganju za njim u kome se se posebno istakli sjajni glumački pasaži Jelene Ilić u priči »Voliš li da se jebeš više nego ja«

Dve gospodje iza mene, užasnute nedoličnim rečima koje su kao kokice sa vrelog tiganja iskakale sa stejdza, posle mapetovskog gundjanja i kratkog domundjavanja, izašle su na pola izvodjenja »Fake porno«, potpuno nesvesne da ih na ulicama Beograda čeka lice u ogledalu predstave.

I dok je sa scene prštao entuzijazam, a konobari vešto klizili kroz gužvanjac, iz zvučnika su curile sentiš stvari Gabi Novak i Lole Novaković, omiljena mjuza Taksiste, koji se loži na lake note šezdesetih i povezuje omnibus priče u celinu, slušajuci vaginalne ispovesti putnica na sicu svoje krntije. Svetac i čistunac po opredelenju, on vozi i komentariše svoje mušterije u povremeno neopravdano dugačkim monolozima i balavi na Lolu i »Ti nisi dosao«, hit Zagrebackog festivala zabavne muzike iz 62. koji matorije generacije pamte po uplakanoj pevačici, a cinici po karikaturama pobednice sa lavorom punim suza.

Suze su, prema ondašnjim vestima sa estrade bile prave, a uzrok pevačicina zaljubljenost u pevača poznatog po hitovima »Pusti neka suze teku« i »Ko te ljubi dok sam ja na straži«. Potpuno predan moralisanju, ophrvan drugom ljubimicom, Gabi Novak (»Gazi dragi srce moje«, »Odlaze dečaci, a vraćaju se ljudi«), Taksista polako prestaje da bude samo klišetirana veza izmedju priča i prerasta u simbol balkanskog kućnog nasilnika i zlostavljača, tipa »ja te hranim, ja te bijem«.

Ne kažem da bi bio bolji da je slušao Boba Dilana (“Don't Think Twice, It's All Right«, iste godine), mada intimno mislim da, gledano iz ugla mentalnog zdravlja, kada je muzika u pitanju, izbor izmedju protestnih balada i muzičkih šecernih vodica ne ostavlja mesto za dilemu.

Maska dobroćudnog noćnog radnika koji daje popust nervno labilnim putnicima spada i dok se njegov lik raspada, publika otkriva da ovaj fan umilnih šlagera hrani svoju ženu parizerom izmedju dve porcije batina i da suštinske razlike medju balkanskim mačo zlotvorima nema, te da samo količina ispoljavanja javne bahatosti varira.

Stav da su sve žene kurve, definitivna je konstanta domaćeg seksističkog trilera koji se odmotava uživo, uvaljan u hipokriziju. Ništa čudno za ambijent u kome je standard folklorna sentenca »ko se voli, taj se bije«, status sponzoruše devojački san i vrhunac uspeha, a socijalno ponašanje se svodi na ko će koga da zavrne i ispali, kako su nam to u ovoj svojoj »gistrifikaciji« lepo objasnile Jelana i Milena Bogavac. Bravo cure!

Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:25 26.04.2008

Re: Bravo cure!

Draga Vesna!