Filozofija| Kultura| Literatura| Obrazovanje| Politika

Volite li Šekspira?

tasadebeli RSS / 02.02.2019. u 10:46

Или Кристофера Марлоуа?

Или обојицу?

 

Посвећено мојој другарици

( https://www.shmoop.com/doctor-faustus-marlowe/  )

 


 

 

shakespearestwitter.jpg

 

Вилијам Шекспир (енгл. William Shakespeare, крштен 26. априла 1564, умро 23. априла 1616) био је енглески песник и драмски писац, који се, према више различитих извора, сматра за највећег писца на енглеском језику и драматурга светског гласа. У литератури, посебно старијој, код нас се за њега (и још неколико познатих носилаца, као нпр. Вилијам I Освајач) користи и старији облик транскрипције за ово име, Виљем.

 

 

 

 

 

 hqdefault.jpg 

 

Кристофер Марлоу (енгл. Christopher Marlowe, Кентербери 26. септембар 1564 - Дептфорд, 30. мај 1593) био је енглески драматичар, песник и преводилац који је живео у елизабетанском добу. Марлоу је био најпознатији и најугледнији елизабетански трагичар свог времена. Значајно је утицао на свог савременика Вилијама Шекспира, који је после Марлоувљеве неразјашњене смрти постао најпознатији драматичар Енглеске. Марлоувљеве драме су познате по коришћењу тзв. "белог стиха" (енгл. blank verse) и протагонистима који настоје постићи више него што им дозвољавају властите могућности.

 

 



Komentari (46)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 10:47 02.02.2019

Тастер


Milan Novković Milan Novković 14:50 02.02.2019

Volimo



Kad smo već kod Mletačkog Merčanta od Venecije (moj "doprinos" unapređenju Srpskog jezika moram da se pohvalim da mi je mlađa princeza glumila u dotičnom, mala uloga, Solanio, al pre toga je bila Julija, nemoš svako malo značajne uloge.

Elem, umesto da se svađamo oko politike bolje da se svađamo oko i jurimo pop reference:

- Shylocka (hrabro, hrabro)

- Zašto je Orson bio opčinjen dotičnim?

- Zašto je umeo da oblači običnu odeću (moje princeza je bila jedan od Bitlsa od kostima, recimo purple Ringo Starr)

- Zašto je "promešao" reči u ovom clipu?!

mirelarado mirelarado 15:16 02.02.2019

Re: Volim i ja

А сер Френсис Бејкон?

Другим речима, не знам због чега се свет тешко мири с највероватнијом истином: да је Бард ипак био син рукавичара и комедијаш, а не загонетни краљичин шпијун, као Марлоу, или племић и филозоф, као сер Френсис...

What's in a name? - рекао би Он, ко год да је био.



nsarski nsarski 16:14 02.02.2019

Re: Volim i ja

mirelarado
А сер Френсис Бејкон?

Другим речима, не знам због чега се свет тешко мири с највероватнијом истином: да је Бард ипак био син рукавичара и комедијаш, а не загонетни краљичин шпијун, као Марлоу, или племић и филозоф, као сер Френсис...

What's in a name? - рекао би Он, ко год да је био.





Da, zaista, what's in a name?
Ta "misterija" oko Šekspira je zaista misteriozna. Zar ljudi baš moraju da znaju precizno i dokumentovano ko je taj Šekspir bio? Slična situacija je i sa Homerom - da li je to jedan čovek ili grupa pisaca uopšte nije bitno. Čak se datum njegovog rođenja "zna" do na plus/minus 4 veka! Otprilike kao kad se ne bi pouzdano znalo da li je Marko Kraljević živeo u vreme Cara Lazara ili Karađorđa! Pa šta?

Tako i za Šekspira. Ljudi hoće da imaju specifičan lik pred sobom, a jedini "zvanični" lik Šekspira prikazuje nekog čoveka koji je clearly an idiot. Kao da se neko zezao i rekao: "Oh, you want a face? OK, here is the face! "
Koliko znam, jedini provereno autentični predmet vezan za Šekspira je račun za pranje veša iz nekog vešeraja. I to je dosta.

mirelarado mirelarado 16:44 02.02.2019

Re: Volim i ja

nsarski
Koliko znam, jedini provereno autentični predmet vezan za Šekspira je račun za pranje veša iz nekog vešeraja. I to je dosta.


Да, чувени списак одеће за перионицу. Зар није тако и иначе у животу: решење највећих енигми око којих се плету легенде и митови често буде прозаично.



Занимљив чланак.
Milan Novković Milan Novković 19:24 02.02.2019

A pun on loins ...

mirelarado
А сер Френсис Бејкон?

Другим речима, не знам због чега се свет тешко мири с највероватнијом истином: да је Бард ипак био син рукавичара и комедијаш, а не загонетни краљичин шпијун, као Марлоу, или племић и филозоф, као сер Френсис...

What's in a name? - рекао би Он, ко год да је био.

... and lines (ovo sam maznuo od oca i sina koji se osvrću na OP (Original Pronounciation) pošto se tada Engleski brzo menjao (ove dve reči su se tada identično izgovarale, pa bile zgodne za puns) ...



... tj prilažem klip u self-referencial, boorstrap maniru samo zato što sam iz njega maznuo naslov za svoj komentar, pa prilaganjem klipa i ilustrujem tu našu neizdrž vezanu za dve reči, "loins" and "lines", da idemo postrance, širimo, izmišljamo, ubacujemo svoju maštu i energiju u pričanje priča.

Kad si već priložila klip da trolujem još malo, vezano za Marka Rylancea "... the first artistic director of Shakespeare's Globe in London, between 1995 and 2005 ...", a trol je iz dva dela, jedan za tebe jedan za Šarskog

- On tvrdi kako je naše analiziranje Šekspira danas potpuno pogrešno, pa i izgovor (ne reči kao u klipu, nego brzina i dinamika, tj mi to sve usporavamo da bi naknadno "dodali" na dubini i značenju šta god mi mislimo da treba dodati). Pa pravi poređenja tipa kako je to isto kao kad bi Stonsove reči analizirali kao poeziju, zastajali posle svake rap reči (repovanje, cenim, danas u Srpskom) za nekoliko stotina godina da je produbimo i udahnemo joj uzvišenije značenje, ...

... Kaže još mi i mooožemo mi da ufatimo neke pesme, Honky Tonk woman npr i "izanaliziramo", al nismo baš nešto ispoštovali Stonse na taj način

Pa kaže kako on misli da mladi ljudi iz siromašnijih krajeva danas imaju bolje emotivno razumevanje Šekspira

- On je propričao tek sa 6 godina, nije ga ni rođeni brat do tad razumeo, i sad kako se osvrne kaže da mu je to dalo više vremena i prilike da sluša i gradi svoj "model" sveta.

Tako bi, možda, mogao i da mu se donekle pojasni osećaj za fiiiling da "... there is evidence for consciousness that is not limited by our physical nature....".

Ovo može da se interpretira na razne načine, naravno, i ja mislim da nije bitno kad neko propriča da bi ovako razmišljano, ali ja se uvek setim kako se Šarski bori kao lav protiv mišljenja da AI može jednog dana predaleko da dogura

Iskreno, borim se i ja, samo je moj prostor suFtilnosti u pričanju onog što "mislim" pomalo pomeren, zbog profesije
nsarski nsarski 20:04 02.02.2019

Re: A pun on loins ...

ali ja se uvek setim kako se Šarski bori kao lav protiv mišljenja da AI može jednog dana predaleko da dogura


Ma, ne sporim ja da AI može da bude koristan u mnogim stvarima, ali ne može nikad da nadmaši čoveka u, recimo, generativnom dizajnu.
Konkretno, evo ti rad u kome se opisuje gomila situacija u kojima je AI katastrofalno grešio.

The Surprising Creativity of Digital Evolution: A Collection of Anecdotes from the Evolutionary Computation and Artificial Life Research Communities

Za pristupačnije izlaganje predlažem The Spooky Genius of Artificial Intelligence

Da navedem jedan primer: U jednom eksperimentu, AI je trebao da aterira virtuelni avion uz minimalnu silu. Ali AI je došao do sjajnog rešenja - ako bi skršio avion na pistu, sila bi bila toliko velika da bi sjebala AI memoriju i rezultat bi se računao kao perfektan skor.

U drugom slučaju, trebalo je dizajnirati (evoluirati) lokomotornu strukturu koja bi prešla zadato rastojanje u najkraćem vremenu. Umesto da dizajnira nekakve noge ili točkove, AI je od sebe napravio dovoljno visoku kulu i prosto pao. Padanje je, kapiraš, najbrži način kretanja napred. Jedan biolog je rekao: "Hej, ovo je genijalno! Tako se kreće pšenica - na kraju sezone klas sa stabljikom prosto padne i zrna odu malo dalje nego što su bila."
AI - give me a break.
softelectronics_e softelectronics_e 20:06 02.02.2019

Re: Volim i ja

mirelarado
nsarski
Koliko znam, jedini provereno autentični predmet vezan za Šekspira je račun za pranje veša iz nekog vešeraja. I to je dosta.


Да, чувени списак одеће за перионицу. Зар није тако и иначе у животу: решење највећих енигми око којих се плету легенде и митови често буде прозаично.



Занимљив чланак.

Eeee, jbg.
Ja izgubio svoj spisak za perionicu.
tasadebeli tasadebeli 21:06 02.02.2019

Re: Volimo

Milan Novković

Elem, umesto da se svađamo oko politike



А ја сам мислио да ће ми баш то подићи популарност на Блогу.

Мислим, не морају да ме воле баш као Шекспира, али барем да не испаднем Марлоу на крају блоговске баладе.

П.С. - Дотичног господина (сениора), познаваоца ОР-а (Original Pronounciation) имао сам прилике да слушам уживо у Београду. Тада је један од његових пратилаца из исте струке и исте земље порекла, испричао пред широким београдским аудиторијумом причу о настанку енглеског језика. Каже прича,

у почетку не беше ничега. Само Бог који створи Небо и Земљу. Па после Воду (лично сам захвалан на томе) итд, итд. Пошто му је та његова творевина деловала помало досадно јер се на њој ништа не догађа, никога нема, реши он да створи и жива бића и међу њима и људе, па завуче руку у ту кутију са деловима од које је правио своју играчку, и побаца све то уредно по тој својој творевини.

После извесног времена види он да му са тог света одоздоле једна група људи из једног кутка тог његовог света маше, нешто показује. После неког времена схвати Бог да му траже да им подари језик да могу да се споразумевају. Завуче он опет руку у кутију са деловима, извуче он језик и даде им га. Међутим, људи к'о људи, оно из неког другог кутка планете били љубоморни када су видели да је Бог овима дао језик, па и они почели да раже. Завуче Бог опет руку у кутију и извуче још један језик па даде и њима. И тако редом, изређаше се све групе људи на планети, свима Бог подари по један језик.

И таман је мислио да је све намирио и да је задовољио ту људску незахвалност јер је првобитно милио да је свим људима довољна и сама чињеница да постоје и без тих језика, и таман када је мислио да малкице прилегне и одмори се од толиког рада са деловима и коцкицама попут лего коцкица створивши једну сасвим лепу творевину, кад угледа опет доле на планети на једном острву групу људи како му такође машу и показују исто оно што и сви остали. Схвати он да и они траже да и њима да један језик као и свима осталима.

Завуче он руку у ону кутију са деловима, али авај... Делова више није било. Куд ће, шта ће, они доле на острву му траже, он подиже ону кутију, протресе је добро и све оно од делова од којих је правио људима језике, све оне ситнице, трунчице, поломљене коцкице што су преостале сакупи у један угао кутије тресући је и те ситничице преостале од других језика истресе на то острво да му острвљани не би више досађивали.

И тако је настао енглески језик, заврши своју причу тај енглески лингвиста.

Дотични ОР господин сениор је у Београду говорио тада о теми тзв. глобиша(global english, а ја мислим да полако већ улазимо у фазу када можемо рећи и global englishES што уосталом тврди такође и дотични ОР сениор господин из твог доњег клипа), односно о том раслојавању енглеског језика на мноштво варијаната широм света које, свака посебно, полако попримају одлике локала у којем се користе, пошто је енглески већ постао из познатих и одавно утврђених социолошких, политичких, економских, технолошких, војних и свих осталиох узрока лингва франка нашег данашњег модерног света у којем живимо.

Док је он говорио, све време сам се присећао моје сестре, стручног преводиоца за енглески, која ми је још пре 30 и кусур година рекла да по енглеском употребљеном у неком пословном писму, она без грешке може да погоди и пре него што види потпис пошиљаоца писма, да ли је то пословно писмо писао Арапин, Кинез, Јапанац, Италијан, Немац, Шпанац,...

Углавном, од дотичног ОР господина сениора препоручам ти књигу





коју је он писао у садејству са својом госпођом, а коју сам ја у садејству са мојом госпођом тада купио током његовог гостовања у Београду.

Не мораш бити језичара по струци да би је читао. Писана је за широку публику, не за ужестручне кругове.

Кад већ поменсмо тај глобиш...

Tako bi, možda, mogao i da mu se donekle pojasni osećaj za fiiiling da "... there is evidence for consciousness that is not limited by our physical nature....".


А зашто је Марлоу толико популаран на хинду/урду и осталих 250 језика територији, те по осталим бившим колонијама?

Много популарнији него у самој Енглеској, Британији, Европи и осталим деловима света. И тамо се баш озбиљно баве њиме. Не схватам шта су то у колонијама пронашли тако занимљивог на Марлоуу, па му се баш озбиљно посвећују...







Додуше, каже ми моја драга да се и она на својим студијама у Београду такође бавила Марлоуом, али само као једном од три понуђене теме из Енглеске књижевности 2.






П.П.С. -
Iskreno, borim se i ja, samo je moj prostor suFtilnosti u pričanju onog što "mislim" pomalo pomeren, zbog profesije


Милане, ниси ли из свега овога горе стекао утисак како је ТО (IT = Језик) исувише сложена појава која би се дала укалупити толико да сами себе заваравамо како смо је укротили у низове цифара, ма колико год брзе машине које тим цифрма оперишу измислили?

Не приморавај ме да избришем категорију "политика" и уместо ње ставим категорију "лингвистика".
nsarski nsarski 21:16 02.02.2019

Re: Volimo

Elem, umesto da se svađamo oko politike bolje da se svađamo oko i jurimo pop reference:

- Shylocka (hrabro, hrabro)


OK, I'll take a swing at it.

Šajlok kod Šekspira je prosto simbol ljudske pohlepe i bezdušnosti, pa bilo ko obdaren tim vrlinama može da bude Šajlok.

Ima, međutim, jedan ekonomista, Majkl Hadson, profesor ekonomije u Mizuriju, koji je napisao zapažene knjige o "renti" u najširem smislu tog ekonomskog pojma, prateći taj fenomen od najranijih vremena do danas. Među njima bih izdvojio poslednje dve



i



Znam da ima ljudi koji se sa Hadsonovim stavovima neće složiti, ali ja, ovako laički, mislim da su knjige vredne pažnje ili makar površnog čitanja.

Toliko za sada.
nsarski nsarski 21:23 02.02.2019

Re: Volimo

Rekao bih da samo Englez može da izmisli takvu priču o nastanku jezika. Slična je kao i ona priča o tome zašto je prirodnije voziti levom stranom druma umesto desnom.
mirelarado mirelarado 21:26 02.02.2019

Re: A pun on loins ...

Milan Novković
... tj prilažem klip u self-referencial, boorstrap maniru samo zato što sam iz njega maznuo naslov za svoj komentar, pa prilaganjem klipa i ilustrujem tu našu neizdrž vezanu za dve reči, "loins" and "lines", da idemo postrance, širimo, izmišljamo, ubacujemo svoju maštu i energiju u pričanje priča.


Bez tog poigravanja rečima, bez njihovog značenjskog i slogovnog premetanja, ni priča ne bi bila ono što jeste - osnova našeg poimanja sveta. Zanimljiv ovaj klip o izvođenju Šekspirovih komada na originalnom staroengleskom.

Što se tiče AI tu sam saglasna s Šarskim: nesporno značajna čovekova tvorevina, veoma korisna, ali teško da će pameću nadmašiti svog tvorca. :)
tasadebeli tasadebeli 21:27 02.02.2019

Re: Volim i ja

mirelarado
А сер Френсис Бејкон?

Другим речима, не знам због чега се свет тешко мири с највероватнијом истином: да је Бард ипак био син рукавичара и комедијаш, а не загонетни краљичин шпијун, као Марлоу, или племић и филозоф, као сер Френсис...

What's in a name? - рекао би Он, ко год да је био.



Марлоу је био син обућара, како кажу...

А тек сер Френсис Волсингем!

Оно јес да њега још увек, за сада, не проглашавају још једним шекспиром, али ја га обожавам до имбецилности и надам се и томе ускоро...



Walsingham rose from relative obscurity to become one of the small coterie who directed the Elizabethan state, overseeing foreign, domestic and religious policy.



Е, Макијавели, Макијавели... Крме, бре, једно!

(Знам да ће Милан сада да ме грди - "Шта фали Макијавелију," рече Ђинђић ономад пред студентима. - али ово је било јаче од мене. )


mirelarado mirelarado 21:46 02.02.2019

Re: Volim i ja

Е, Макијавели, Макијавели... Крме, бре, једно!


Ех, познавајући Макијавелијева дела прилично детаљно, не бих се сложила, никако! Крме због чега? Што је био искрен у спису Владалац? Искрен у погледу природе људске, нарочито кад је власт у питању? Подлегао си оним гиљотиничарима који су гледали да га оцрне и себе представе као витезове истине и демократије а одсецали су главе много лакше него они Макијавелијеви фирентински и ини моћници, којима је написао тај кратки приручник како да што дуже остану на власти. И нема политичара који Макијавелијеве принципе не примењује и данас, пет векова касније.

Осим тога, Макијавели је аутор најбоље ренесансне комедије именом Мандрагола. Шекспир је се не би постидео. И још један куриозитет: Макијавели нигде није рекао оно легендарно "циљ оправдава средства" - то је тек једно накнадно и прилично накарадно тумачење.


tasadebeli tasadebeli 21:52 02.02.2019

Re: Volimo

nsarski

Rekao bih da samo Englez može da izmisli takvu priču o nastanku jezika.



И то сопственог, матерњег језика.

Да слажем се.

Ма ко их не зна, скупо би их платио... Те Енглезе, мислим... Пардон, Британце...




nsarski nsarski 22:12 02.02.2019

Re: Volimo

Anegdota vezana za izgovor.

Bio neki lik, komercionalista kako je sebe zvao, koji je radio u jednoj bivšoj SFRJ firmi i sarađivao sa Nizozemcima pa se često čuo telefonom sa svojim partnerima, razvio prijateljske odnose, i sve ostalo.

Enivej, taj lik je loše znao engleski, a imao je i čudnu osobinu da direktno prevodi naše fraze ničim izazvan, from heavens straight into the ribs, što bi se reklo.

I tako, nekom prilikom je bio promukao (laringitis) i javlja se klijent iz Holandije i, naravno, učtivo se raspita zašto tako govori, da li je bolestan. A naš junoša, trudeći se da ispadne duhovit, odgovori I lost my good voice, tj. izgubio sam dobar glas. I to sve s lošim naglaskom. Završe oni razgovor, a klijent iz Nizozemske počne oprezno da se raspituje kod ostalih koje poznaje u socijalističkoj firmi kada je ovome umrla žena i da li da šalje telegram saučešća. Svi zgranuti, sada i na ovoj strani, dok se nije otkrilo da je Holandez ono I lost my good voice čuo kao I lost my good wife, pa je pomislio to za ženu. Sve se naravno završilo veselo, pijankama i u Beogradu i u Amsterdamu, uz neizbežno i često prepričavanje ovog incidenta. Aj živeli!
tasadebeli tasadebeli 22:17 02.02.2019

Re: Volim i ja

mirelarado

Подлегао си оним гиљотиничарима који су гледали да га оцрне и себе представе као витезове истине и демократије а одсецали су главе много лакше него они Макијавелијеви фирентински и ини моћници, којима је написао тај кратки приручник како да што дуже остану на власти.






Life is a state of mind, Мирела.

Ма пусти Макијавелија, он је досадан... А нарочито су досадни макојавелисти у последњих 5-6 векова. Зато што су предвидиви.


Него, како ти се допада Волсингем?









И нема политичара који Макијавелијеве принципе не примењује и данас, пет векова касније.




Сложићемо се да им је свима, па и овом мом љубимцу Волсингему, само направио приручник у којем је ситематизовао градиво нагомилавано вековима пре њега, а који је вековима после њега радо коришћен у тим круговима?




Мандрагола. Шекспир је се не би постидео.


tasadebeli tasadebeli 22:24 02.02.2019

Re: Volimo

nsarski

Aj živeli!



Што рече пре неколико година онај директор из Обреновца свом преводиоцу док делегација из иностранства која је дошла у госте прилази да се рукују:

"Не мораш ти ништа. Знам ја енглески..."

Па се окрете странцима урлајући:

"Ај ем Чеда!!! Ај ем д директор!!!"

А онда тихо преводиоцу:

"Е, 'ајд сад ти..."

(Истинита анегдота, чуо од дотичног преводиоца.)



mirelarado mirelarado 22:45 02.02.2019

Re: Volim i ja

Него, како ти се допада Волсингем?



Одличан!
Milan Novković Milan Novković 00:04 03.02.2019

Re: Volimo

tasadebeli
...

П.П.С. -
Iskreno, borim se i ja, samo je moj prostor suFtilnosti u pričanju onog što "mislim" pomalo pomeren, zbog profesije


Милане, ниси ли из свега овога горе стекао утисак како је ТО (IT = Језик) исувише сложена појава која би се дала укалупити толико да сами себе заваравамо како смо је укротили у низове цифара, ма колико год брзе машине које тим цифрма оперишу измислили?

Не приморавај ме да избришем категорију "политика" и уместо ње ставим категорију "лингвистика".

Moraš da menjaš

Nemaš pojma (imaš, nego mi je ovo lak atribut za pojačavanje onog što hoću da kažem) koliko je IT polimorfno, bilo to AjTi, ili ono što pokušavamo da da "dotaknemo", jezikom ili ostalim delovima tela, ili, pak, jezik neke budućnosti koji će možda biti fantastičniji od onog što jezički SciFi znalci mogu danas da pretoče u neku fikciju.

Mogu da dam prvo primer iz IT-ja, neka, i u to ime samo da kažem da sutra više nećemo ići u neke preteške škole za programiranje, niti crnčiti ko japanci na nekim nižim funkcionalnim modulima, nećemo se uopšte ići na neke posebne kurseve, to će biti sve deo jezika.

I ne na neki način gde bi sad vi jezičari mogli da se namrštite na trenutak, nego će oko nas biti toliko ready-made modula/servisa, tj njihovih lokalnih monikera gde nemaš poja gde su oni u realmu, u stvari, ... iliti lego kockica, da će se ljudi podići na viši nivo - orkestratora, ili ne-dirigenata, nego konpozitora-plus-dirigenata.

I moći ćeš da kreiraš pričajući sa svojom smart-house dok ženi pripremaš scrambled-eggs ala Gordon Ramsey u kuhinji.

Treba ti sistem koji rešava sisteme parcijalnih diferencijalnih jednačina - no problemo - ali ovo je loša futuristika od mene, nećeš ti te jednačine kao takve znati na ovaj način, kao prosečan humanities and arts građanin, nego ćeš ih kao takve znati na jedan humaniji način, preko primera entiteta, relacija, tranzicija i ostalih cija koje su pomerene ka onome ka čemu si se ti i tvoji co-kreativni pajtosi pomerili.

Ajd, kad su već tu, i parcijalne diferencijalne jednačine evo i jednog strašnog primera - ti imaš ETF diploma gde ponosni vlasnik vrlo solidne diplome jedva da je stvarno ukapirao prirodu Maksvelovih jednačina (elektro-magnetika), a onih što su se mučili da završe imaš ko šodera - i samo zbog lošeg lezika, boljim jezikom možeš da ih objasniš, uz razumevanje učenika, prosečnom detetu osmog razreda osnovne, ili sedmog.

Nemaš pojama (opet, imaš) koliko je "učenje s razumevanjem" zarasla džungla koja čeka ne toliko domain eksperte da je prokrče, nego ljude koji većinski kreiraju u jezičkom prostoru.

Ono, kad baš nemaš ništa drugo da radiš, a ne čitaju ti se Prust ili francuska istorija, imaš divnog čoveka (i njegove timove iza njegovog rada - npr "Fluid Analogies Research Group" (FARG)), Douglas Richard Hofstadter: Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid verovatno znaš, pa I Am a Strange Loop, ili Fluid Concepts and Creative Analogies ...

... šalim se naravno, i brzo kradem od Spoka - ako si gledao (odmah se otreznim kad se setim da nisi neki Star Trek fan - Vulkan planeta, surova logika, ništa emocije, kad se vratio iz budućnosti i samom sebi, mladoj kopiji sebe kaže, parafraziram:

"Spock, forget the logic, do what feels right" - nači zagrebi malo Hofstadtera u svakom slučaju, pa onda sledi Spokov savet

Elem, Hofstadter, ćalac mu nobelovac, mlađa sestra sa specijalnim potrebama (nije mogla da priča, niti je razumela šta joj se priča), sasvim sigurno jedna empatična atmosfera, jezik, u svojim ne samo verbalnim dimenzijama, i jedna od najdirljivijih posveta (I Am a Strange Loop):

"To my sister Laura, who can understand, and to our sister Molly, who cannot."

Svo njegovo pisanje, iako bi ga olako stavili u "popularna nauka" kategoriju, je mnogo više od toga, njemu celo prvo poglavlje može da bude o Dahlovoj pripovetci, vegetarijanstvu na skali životinjskog sveta poravnatoj po nivou i gustini svesti, ... i u delima je, prosto, AI-u, bio ispred vremena. Vidi mu dela liste doktoranata: ... pardon, da ne kapiram previše, sve je na dohvat ruke na Internetu.

Elem, svi smo skoro sigurno iskusili situaciju gde smo u problemu u oblasti koju odlično poznajemo, tu oko nas je neko isto tako dobar koga odavno poznajemo, i ne samo da se odlično raumemo ćuteći, nego ako smo bili u problemu bukvalno jedan ne-jezički sitan gest može da se završi tako što oboje, istovremeno, spoznamo rešenje.

U to ime, Hofstadter se dosta sa timom bavio tim analogijama, pršte na sve strane, a znamo kako je nama pamćenje asocijativno, na "logičkom" putu otle-dotle ima više asocijativno-fizioloških puteva, svi (opet svi mi) smo često nešto čuli na jednu temu u jednoj obasti i to nam je trenutno dalo ideju na drugu temu u drugoj oblasti, iako analogija nije očigledna, i možeš misliti koliko bi sad mogli pisati o asocijacijama, emocijama, i sksplozivnim strastima u kreaciji ...

... pa tako i kreaciji jezičke budućnosti




softelectronics_e softelectronics_e 06:47 03.02.2019

Re: Volimo

Milan Novković

...

Elem, svi smo skoro sigurno iskusili situaciju gde smo u problemu u oblasti koju odlično poznajemo, tu oko nas je neko isto tako dobar koga odavno poznajemo, i ne samo da se odlično raumemo ćuteći, nego ako smo bili u problemu bukvalno jedan ne-jezički sitan gest može da se završi tako što oboje, istovremeno, spoznamo rešenje.
...

... pa tako i kreaciji jezičke budućnosti

Da.
Ali sada ide - no.
No, dakle, Milane - da bi boldovano bilo moguće, treba da se sa tim isto tako dobrim, ali zaista dobro poznajemo - a to zahteva poprilično vremena i poprilično rada 'na istim poslovima'.
No, da ne širimo previše.
Moj, gotovo najbolji drug je jedan tehničar sa kojim sam proveo nekoliko godina u jednoj laboratoriji.
Onda smo otišli svako svojim putem - no, tu smo, u istom gradu.
Kada uhvatimo vremena, skoknemo u njegovu kućicu na Zlatiboru, produženi vikend.
Dobro, dok je vojska još bila živa, pauzu smo pravili na uilazu u Čačak, obilaskom jednog vojnog otpada.
U principu, do Zlatibora ispričamo sve što smo imali da kažemo.
Potom se tri dana sporazumevamo ćuteći.
jinks jinks 09:55 03.02.2019

Re: Volim i ja

да је Бард ипак био син рукавичара и комедијаш, а не загонетни краљичин шпијун, као Марлоу, или племић и филозоф, као сер Френсис...

Bio na Viasat Historiju dokumentarac, ne znam da li je neko to već pomenuo, koji na vrlo interesantan način povezuje Bekona, Šekspira, nekog Džona Dija, ... koji govori o nastancima britanske obaveštajno-globalno uticajne grupe u elizabetansko doba, koja je i putem nauke, jezika, kulture, ... trebalo da proširi englesku interesnu zonu širom sveta.

Sad kažu da su u tom poduhvatu, čiji su po emisiji rezultat delom bili i globalna britanska imperija ili i današnji mi5 i mi6 između ostalih, glavni arhitekti bili Džon D. i njegov učenik Bejkon, dok je Šekspir bio jedan od učesnika priče, ili po nekima čak uopšte i nije postojao već bio alijas između ostalih i samog Bejkona, Marloua kako kaže Tasa ili koga već sve ne ...

Opet, Šekspir je bio Šekspir :)
mirelarado mirelarado 10:29 03.02.2019

Re: Volim i ja

nekog Džona Dija


Џон Ди, највећи окултиста елизабетанског доба, алхемичар и херметичар, краљичин саветник...


jinks jinks 10:35 03.02.2019

Re: Volim i ja

U emisiji su rekli da je Džon D u stvari originalni kraljičin "agent 007" :), i prototip mnogih kasnijih likova sa "pointy wide hat" koji su se provlačili kroz literaturu, film, ... , tipa čarobnjak Merlin, Dambldor ili Gandalf.

Jedna od poenti emisije, sad ne znam koliko i tačna, je i ta da neretko dobar deo tog hermetičkog, ezoteričnog ili okultnog ne znam koju reč da upotrebim u stvari u službi službe neke kraljice, države ...
mirelarado mirelarado 10:42 03.02.2019

Re: Volim i ja

jinks
U emisiji su rekli da je Džon D u stvari originalni kraljičin "agent 007" :), i prototip svih kasnijih likova sa "pointy wide hat" koji su se provlačili kroz literaturu, film, ... , tipa čarobnjak Merlin, Dubmldor ili Gandalf.


Па да, типичан ренесансни спој науке и магије: математике и кабале, астрономије и астрологије, шпијунажа се подразумевала. :)




Milan Novković Milan Novković 10:57 03.02.2019

Re: Volimo

nsarski
...Ima, međutim, jedan ekonomista, Majkl Hadson, profesor ekonomije u Mizuriju, koji je napisao zapažene knjige o "renti" u najširem smislu tog ekonomskog pojma, prateći taj fenomen od najranijih vremena do danas.
...

Znam da ima ljudi koji se sa Hadsonovim stavovima neće složiti, ali ja, ovako laički, mislim da su knjige vredne pažnje ili makar površnog čitanja.
...

Jeste, on je ultimativni autoritet na temu razumevanja razlika i trendova u tranziciji, sada sve bržoj, ka multi-polarnom svetu.

Pretpostavljam da si ga i ti našao u alt-news prostoru, on tamo piše i članke, i on je i tamo autoritet najboljima.

Ja, isto, ponekad koristim njegova pričanja za svoje misaone eksperimente na blogu Tj njegov kostur, a moja "dekoracija" (pardon my French) - poslednji kojeg se sećam je onaj, a bog zna na kom blogu, tipa kupio si kuću, jeftinu na nekoj dosadnoj periferiji, pa je na 500 metara odjednom provučen autoput, ponekad i zato što ti je šurak predsednik sreza, pa si izdao, uzeo hipoteku kako je cena stana naglo skočila, kupio drugi, itd ... većina ljudi kapira i prepoznaje pojedinačne male priče, a on objašnjava kako je to pomerilo ceo zapad.
tasadebeli tasadebeli 11:14 03.02.2019

Re: Volim i ja

jinks

Opet, Šekspir je bio Šekspir :)



Јесте.

Уосталом, сви славни археолози њеног краљевског величанства и британске империје који су покупили све што су могли и стигли са Балкана, Блиског и Средњег истока и однели у Британски музеј су истовремено (и примарно) били шпијуни у служби њеног величанства. Па тек онда археолози...

Или писци!


I never knew the old Vienna before the war with its Strauss music, its glamour and easy charm. Constantinople suited me better.




tasadebeli tasadebeli 11:18 03.02.2019

Re: Volim i ja

mirelarado
jinks
U emisiji su rekli da je Džon D u stvari originalni kraljičin "agent 007" :), i prototip svih kasnijih likova sa "pointy wide hat" koji su se provlačili kroz literaturu, film, ... , tipa čarobnjak Merlin, Dubmldor ili Gandalf.


Па да, типичан ренесансни спој науке и магије: математике и кабале, астрономије и астрологије, шпијунажа се подразумевала. :)









tasadebeli tasadebeli 11:33 03.02.2019

Re: Volimo

Milan Novković

Nemaš pojma (imaš, nego mi je ovo lak atribut za pojačavanje onog što hoću da kažem)



Не, не, у праву си. Заиста немам појма.

(Како беше оно: Све што знам је да ништа не знам. )

Једино што до сада, спознајући током читавог живота ипак како функционише тај механизам звани Језик малкице (али заиста само малкице) боље увидео какви су то механизми него неко ко се није тиме годинама бавио, заиста нисам приметио неки квалитативни напредак у том односу Језик:AI.

Оно што и видим (нпр. машине и разумевање говора или машинско превођење) ипак је на врло ниском нивоу и прилично недостатно за једну такву појаву као што је људски Језик.

(То је онај Чомски што сам ти га већ качио који се пита:"What is the puppeteer doing?"

Овде узми у обзир да при томе мислим на све слојеве тог сложеног феномена званог Језик - то је она твоја комплексност - која не подразумева само голу комуникацију, споразумевање (иако је она прва и основна функција људског језика), него и све пратеће појаве у оквиру те комуникације као што су мисаони процеси током језичког стварања (сви ми сваки пут када изговоримо или нешто напишемо, заправо језички стварамо нешто по први пут иако нам се чини да само понављамо оно што се чује и прочита милијарде и милијарде пута откако је човека на овој планети зато што је свако од нас јединствен и непоновљив такав какав је - никада није било пре неког таквог нити ће после нас бити неког таквог), затим ратећи слојеви те комуникације као што су уметничко стварање, превођење, учење,...

Језик ипак није само прости систем знакова са утврђеним и непроменљивим правилима употребе, него има и симболичку функцију и контекст и измештеност из времена и простора...

Шта ћемо са метафором?

Када ће и како ће AI то да научи, а да то не буде алгоритамска операција јер људи који говоре и пишу природним људским језицима никако не функционишу на том принципу.
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:26 03.02.2019

Re: Volimo

Када ће и како ће AI то да научи, а да то не буде алгоритамска операција јер људи који говоре и пишу природним људским језицима никако не функционишу на том принципу.


Ti hoćeš da kažeš da Nemci nisu ljudi?

Milan Novković Milan Novković 12:38 03.02.2019

Re: Volimo

tasadebeli
...
...

Sve razumem šta pričaš, samo napredak je nadrealan, neverovatan so far.

Još se nije, baš, došlo do karoserije pa prvi utisak vara, nego napredak čak ubrzava.

Odavno se ne radi više o algoritmima, nego heuristici, kao kod ljudi, Artificial Neural Nets, deep learning, rade donekle mimikriju mozga.

Evo, iako je ovo prosta zezalica, ako se sećaš AI-ju je lakše pisati nego čitati, višestruko, zato što je za čitanje potrebno razumevanje, real intelect (otud i problemi sa prevođenjem) dok ej za pisanje dovoljan model onoga o čemu pišemo, a modeli su jeftini i lako ih je modelirati i mašinski, donekle, i blog je dobar primer

Evo ti puko zezanje, koje ima "karoseriju", ali ništa više, minut mi je bio potreban da dam meta-podatke, iako je i njih lako automatski generisati.

Nači auto-generated priča:

Smart Tasa Debeli
A Short Story
by Spinoza

Tasa Debeli was thinking about Tasica Elegantna again. Tasica was a clever academic with wide eyelashes and brown eyes.

Tasa walked over to the window and reflected on his beautiful surroundings. He had always loved idyllic Prigrevica with its flat, flabby fields. It was a place that encouraged his tendency to feel active.

Then he saw something in the distance, or rather someone. It was the a clever figure of Tasica Elegantna.

Tasa gulped. He glanced at his own reflection. He was a smart, loving, wiskey drinker with skinny eyelashes and pretty eyes. His friends saw him as a wide, wet writer. Once, he had even saved a colorful baby that was stuck in a drain.

But not even a smart person who had once saved a colorful baby that was stuck in a drain, was prepared for what Tasica had in store today.

The sun shone like swimming foxes, making Tasa fuzzy. Tasa grabbed a warped banana that had been strewn nearby; he massaged it with his fingers.

As Tasa stepped outside and Tasica came closer, he could see the breakable glint in her eye.

Tasica gazed with the affection of 2104 thoughtful bitter bears. She said, in hushed tones, "I love you and I want hug."

Tasa looked back, even more fuzzy and still fingering the warped banana. "Tasica, let's move in together," he replied.

They looked at each other with ecstatic feelings, like two knobbly, klutzy kittens hopping at a very kind disco, which had jazz music playing in the background and two energetic uncles dancing to the beat.

Tasa regarded Tasica's wide eyelashes and brown eyes. "I feel the same way!" revealed Tasa with a delighted grin.

Tasica looked sparkly, her emotions blushing like a handsome, hungry hat.

Then Tasica came inside for a nice drink of wiskey.
THE END




Neko je taj moj komentar više išao na augmentaciju, simbiozu prirodnog jezika i human usera, in charge, i novih proširenja definisanih ubrzanim razojem civilizacije.

Tačnije most na putu muke koji je onomad zbunjivao Deridu tipa - Majkumu (naša kuma često koristi ovu poštapalicu), kako da proširim jezik pa da lako napravim još par koraka u ovoj dekonustrikciji, pa onda u bilo kojoj.
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:46 03.02.2019

Re: Volimo

The sun shone like swimming foxes, making Tasa fuzzy. Tasa grabbed a warped banana that had been strewn nearby; he massaged it with his fingers.


veselica veselica 13:04 03.02.2019

Re: Volimo

Tasa regarded Tasica's wide eyelashes and brown eyes. "I feel the same way!" revealed Tasa with a delighted grin.

Tasica looked sparkly, her emotions blushing like a handsome, hungry hat.

Then Tasica came inside for a nice drink of wiskey.





lepo ja kažem da je ispravno then.
viski omanuo........
Milan Novković Milan Novković 13:13 03.02.2019

Re: Volimo

vrabac_onaj
The sun shone like swimming foxes, making Tasa fuzzy. Tasa grabbed a warped banana that had been strewn nearby; he massaged it with his fingers.





Trebalo mi je malo hrabrosti da u meta-podatke stavim "banana" (linerana lista, može i sistem da ih izabre ali ja sam odlučio da se sigram

Tj ja ne znam šta će generator uraditi sa rečima.

A danas su bar neke analize teksta, i sentiment analize, toliko daleklo odmakle da bi sistem mogao automatski mnogo bolje da izabere meta-podatke pa da priča bude u "duhu vremena", kratkoročnijeg ili dugoročnijeg.

A ko ne prati - ovo je, bukvalno, "Hello world" prema onome što AI već danas može da uradi.

Neka digne dva prsta ko je u donjem kvizu razumeo sva pitanja, a IBM AI ih je razumeo i u kvizu pobedio najbolje. Ovo dole je 8 godina staro, pa:

- I kad AI nije bio najbrži da "pritisne" dugme znao je odgovor

- Ovo jeste znanje, ali ne zaboravite da je AI-ju lakše pisati nego "čitati" (ovo znanje je pročitano ranije)

- Pre 3-4 godine sam ja pričao sa IBM seniorima o tome kada će im Watson položiti Tjuringov test - rekli su za ispod 10 godina, nači 6-7 to go.

A IBM su monolit, spori malo iznad formidable researcha koji imaju, razni ih već prstižu

(trivija, mi smo tih godina napravili sitan dil sa njima da koristimo Watsona u super-smart hostelima kao personal digital asistenat, ali inicijator celog posla nije uspeo da osmisli ideju unutar mogućeg budžeta, pa smo mi samo preukrenuli posao u IoT stranu i koristimo Google sada)



Milan Novković Milan Novković 13:21 03.02.2019

Re: Volimo

veselica
Tasa regarded Tasica's wide eyelashes and brown eyes. "I feel the same way!" revealed Tasa with a delighted grin.

Tasica looked sparkly, her emotions blushing like a handsome, hungry hat.

Then Tasica came inside for a nice drink of wiskey.


lepo ja kažem da je ispravno then.
viski omanuo........

Ma ovaj generator je bila neka sitna vežba za nenačitanog geeka

Iako, ko ne prati "napredak" u fake news prostoru - generatori već automatski generišu i komentare na priču

"I feel like I know Tasa Debeli. In a way, it feels as though I've always known him."
- The Daily Tale

"About as enjoyable as being hailed on whilst taking in washing that has been targeted by seagulls with the squits."
- Enid Kibbler

"Saying the sun shone like swimming foxes is just the kind of literary device that makes this brilliant."
- Hit the Spoof
"I could do better."

- Zob Gloop

Opet, da ne bude zabune, ovo je Lego za trogodišnjake primer u ondosu na šta sve AI može danas da uradi, što bi, recimo, mogao da bude ne baš Bobelovac iz literature, ali bar PhD sa Oxforda
veselica veselica 13:37 03.02.2019

Re: Volimo

"I feel like I know Tasa Debeli. In a way, it feels as though I've always known him."
- The Daily Tale


Milanče, s tobom nikad dosadno.
Okontrer.

Pa sad provuci!
Kidding.
Milan Novković Milan Novković 13:45 03.02.2019

Re: Volimo

veselica
"I feel like I know Tasa Debeli. In a way, it feels as though I've always known him."
- The Daily Tale


Milanče, s tobom nikad dosadno.
Okontrer.

Pa sad provuci!
Kidding.



A još nismo ni prišli temi bloga, nači Sonet:

Ode to the Girl
A Sonnet by Spinoza

My special girl, you inspire me to write.
How I love the way you bounce, run and skip,
Invading my mind day and through the night,
Always dreaming about the blazing nip.

Let me compare you to a library?
You are more aecial, amazing and tall.
Ice bites the debris of February,
And wintertime has the sharp cortisol.

How do I love you? Let me count the ways.
I love your banal fingers, lip and legs.
Thinking of your lovely lip fills my days.
My love for you is the horrible meggs.

Now I must away with an awesome heart,
Remember my blind words whilst we're apart.


Naravno, tu su već auto-generated i komentari:

"Never have I felt so moved by a special girl. Thank you Spinoza!"
- The Daily Tale

"Look, you might think 'meggs' is a good rhyme for 'legs', but frankly I couldn't make head nor tale of what you were trying to say."
- Enid Kibbler

"The author is so talented that I really feel the love for the object of the poem's banal fingers, lip and legs."
- Hit the Spoof

"The iambic pentameter almost works!"
- Zob Gloop

"Not even Shakespeare himself would be bold enough to use a simile like 'a library' - wow!"
- Betty Borison


I, naravno, ja se uvek pomalo zezam u biranju meta-podataka (smernica), sistem bi ih bolje izabrao, čak i potpuno automatski, bez upotrebe templejta

Elem, neću preterivati sa "karoserijom" više, ona će, na kraju, biti najlakša, a naj-timovi rade ispod površine
veselica veselica 13:52 03.02.2019

Re: Volimo

suze lijem..........

veselica veselica 13:55 03.02.2019

Re: Volimo

"Never have I felt so moved by a special girl. Thank you Spinoza!"
- The Daily Tale


Hit.

I Taso, da odgovorim na tvoje pitanje/maznem od Milančeta:
Volimo.
Da l' jednog te istog ili obojicu, homofana ili geja, doesn't matter.
tasadebeli tasadebeli 14:02 03.02.2019

Re: Volimo

Milan Novković

Nači auto-generated priča:



vrabac_onaj



veselica






Али:

Tasa grabbed a warped banana that had been strewn nearby; he massaged it with his fingers.





Мајсторски!

tasadebeli tasadebeli 14:08 03.02.2019

Re: Volimo

vrabac_onaj
Када ће и како ће AI то да научи, а да то не буде алгоритамска операција јер људи који говоре и пишу природним људским језицима никако не функционишу на том принципу.


Ti hoćeš da kažeš da Nemci nisu ljudi?







Стојимо мој шурак и ја и гледамо нашу керушу Мазу (мешанка поентера и немачког краткодлаког птичара) како по суседној њиви поред нашег плаца иде систематски у трку од бразде до бразде њушкајући и тражећи мишје рупе и кртичњаке, али баш систематски, не прескаче ниједну бразду-линију, него са прве на другу и не прелази на трећу док не изњуши целу другу и тако редом.

И чујем само мог шурака (којем је, иначе, као и мојој жени прабаба славонска Немица из Осијека) како тихо прошапуће више за себе него што се мени обраћа:

"Што ти је немачка крв..."

Фићир-бајир, јбг...




tasadebeli tasadebeli 14:15 03.02.2019

Re: Volimo

veselica
"Never have I felt so moved by a special girl. Thank you Spinoza!"
- The Daily Tale


Hit.

I Taso, da odgovorim na tvoje pitanje/maznem od Milančeta:
Volimo.
Da l' jednog te istog ili obojicu, homofana ili geja, doesn't matter.




veselica veselica 14:16 03.02.2019

Re: Volimo

Мајсторски!


lepim tapete.



p.s.

samo preko Soneta razgovaram.

veselica veselica 11:35 04.02.2019

Re: Volimo

Now I must away with an awesome heart,
Remember my blind words whilst we're apart.





potpuni šećer i med.
Черевићан Черевићан 19:02 02.02.2019

штрокаве гаће ка Шекспиру траг

списак одеће за перионицу

векови су богме прохујали
а Умни се још ево натежу,
(написа ли .....силна Дела,
Виљем), те....дорек отежу

п.с.
на ваги сам дал' истину гањати ..... или несумњати ?
veselica veselica 11:59 03.02.2019

..

e blago meni, tek sad videla blog, majem* se dva dana s najdražim (savremenim) piscem, uelbekom, koji je nedavno (a posle skoro u dan tri godine) objavio novi roman zanimljivog naslova

Serotonin

još, naravno, nije preveden pa čitam okolo šta kažu, šta pišu, uglavnom ga dižu dižu..



Taso

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana