Gost autor| Istorija| Muzika

Od jezika do voditelja

Srđan Mitrović RSS / 11.05.2008. u 15:42

Ishtar-RESIZE-s925-s450-fit.jpgili Sve šta treba da znate o Evroviziji 4. U prošlom postu ste mogli pročitati o izlasku iz "plakara", o politici, tekstovima, uspesima kod kuće. Sledi četvrti deo teksta Željka Jankova o Evroviziji.

IZBOR JEZIKA

Uspeh uglavnom u lokalnoj sredini, može da se tumači i time sto je «Pesma Evrovizije» dugo zabranjivala učesnicima da pevaju na nekom drugom osim na službenom ili regionalnom jeziku zemlje koju su zastupali. U početku nije bilo nikakvih pravila o izboru jezika na kome se kompozicija izvodila, ali, osim u par navrata kada bi se deo pesme izveo na francuskom ili engleskom, sve zemlje su slale melodije na svojim oficijelnim jezicima. Tek su Švedjani 1965. priredili šok kada su na smotri u Napulju izveli svoju kompoziciju isključivo na engleskom. Oko ovoga se digla tolika prašina da od tada pa sve do 1973. države nisu imale slobodu izbora jezika.

Nakon bojkota «Evrovizije» u Amsterdamu 1970. godine od strane brojnih zemalja, odlučeno je da se neka pravila malo ublažen tako da su od 1973. sve do 1976. zemlje mogle da biraju da izvode evrovizijske numere na kom god jeziku im je bilo volja. Iako je od 1977. vraćeno strogo pravilo o upotrebi nacionalnog jezika, Nemcima i Belgijancima se te godine «progledalo kroz prste» jer su već ranije izabrali pesme na engleskom a nije bilo ni vremena, ni mogućnosti da se one u kratkom roku prepevaju na nemački, odnosno flamanski.

Nakon učestalih irskih pobeda početkom devedesetih godina i zahteva većine zemalja da se ponovo ublaži stavka o jeziku, od 1999. godine po tom pitanju više nema ograničenja. Najveći broj država učesnica je izabrao engleski kao jezik izvođenja, dok su pojedine zemlje, naročito one nastale raspadom bivše Jugoslavije, kao i Francuska, Turska, Izrael, Portugalija ili Španija odlučile da najčesće nastave da se bore za «evrovizijski» grand prix pevajući na svojim službenim jezicima. Upravo su u periodu od 1999. do 2006. godine sve pobednicke pesme izvedene na engleskom. Nakon trijumfa Srbije u Helsinkiju prošle godine i pesme «Molitva» koja je otpevana na srpskom, u Beogradu će skoro polovina zemlja da se što delimično, što potpuno Evropi predstavi na svom jeziku.

Oko ovog jezičkog pitanja i dalje se lome koplja. Evrovizijski čistunci se i dalje zalažu da svaka zemlja peva samo na svom službenom jeziku, dok drugi pak smatraju da je nekim državama mnogo lakše da se domognu višeg plasmana intepretirajući svoje kompozicije na širem auditorujumu razumljivijem engleskom (ili u manjoj meri francuskom, italijanskom ili španskom jeziku) nego na finskom, islandskom, litvanskom ili holandskom na primer.

«Evrovizija» je upravo bila i mesto gde su mogle da se promovišu neke regionalne osobenosti, pa su se tako čule i kompozicije na jezicima ili dijalektima koje većina Evropljana ima retko kad priliku da sluša kao sto su: retoromanski (Švajcarska 1989.), irski (1972.), bretonski (Francuska 1996.), luksemburski (1960. i 1992.), malteski (1971. i 1972.), kreolski (Francuska 1992.), katalonski (Andora 2004.-2007.), forarlberski (Austrija 1996.), vöro dijalekt (Estonija 2004.), samogitski dijalekt (Litvanija 1999.), napolitanski (Italija 1991.) ili bečki dijalekt (Austrija 1971.). Monako je čak 2006. poslao pesmu koja je delimično bila izvedena na tahićanskom jeziku, mada je teško odgonetnuti šta ovu malu kneževinu vezuje za Polineziju, dok su Belgiju 2003. kao i Holandiju 2006. predstavljale numere na potpuno imaginarnom jeziku. Belgijanci, verovatno poučeni odličnim uspehom koji je ostvarila njihova kompozicija «Sanomi» (2. mesto u Rigi 2003.) su odlučili da i ove godine primene isti recept, pa u Beograd dolaze sa pesmom «O julissi» koja će biti izvedana na skroz izmišljenom jeziku!




GLASAČKI SISTEM
Pored jezičkih zavrzlama i sistem glasanja je zadavao puno glavobolje, posebno tokom prve dve decenije takmičenja za najbolju pesmu Evrope. Način bodovanja koji važi danas se primenjuje od 1975. godine i po njemu najveća ocena (12 poena) odlazi najboljoj pesmi po mišljenju žirija jedne zemlje, 10 poena drugoplasiranoj a poeni od 8 do 1 pesmama koje su ocenjene od trećeg do desetog mesta. Umesto nekadašnjeg žirija kojeg uglavnom nisu sačinjavali mužički stručnjaci, glasove se od pre nekoliko godina daje publika i to putem telefona ili sms-a a princip dodele bodova je ostao isti. Pesma kojoj tv gledalište određene zemlje da najviše simpatija dobija i najveći broj poena. Ovakav sistem se pokazao najobjektivnijim do sada, mada nezadovoljstvo među pojedinim članicama «Evrovizije» raste jer u poslednje vreme najbolje plasmane ostvaruju države koje imaju veliku dijasporu (Turska, Srbija, Rusija, Jermenija...) i mnogi smatraju da one time imaju izvesnu prednost u odnosu na ostale. Zato je od ove godine uvedeno novo pravilo gde iz svakog polufinla u sledeći krug ide po 9 najboljih pesama po oceni tv gledalista i jos po jedna koja bude ocenjena kao najbolja od strane stručnog žirija. U velikom finalu pravo glasa za sada ima isključivo publika.

Prethodni načini glasanja su bile razne varijante istog principa gde je svaki član žirija jedne zemlje davao samo po jedan bod pesmi koju je smatrao najboljom, dok su se tokom šezdesetih godina jedno vreme poeni davali za najbolje tri, odnosno najboljih pet pesama po mišljenju žirija. Samo je u periodu od 1971-1973 postojala nesto originalnija podela bodova, jer je svaka zemlja članica delegirala po dva predstavnika žirija, jednog starijeg a drugog mlađeg od 25 godina, a oni su sve numere osim one iz svoje matične zemlje ocenjivali poenima od 1 do 5.

NORVEŠKI PUT OD TRNJA DO ZVEZDA

Kada je reč o čuvenim «nulama» i zemljama koje su se nalazile na dnu tabele, teško je a ne spomenuti Norvešku koja je godinama važila za najmaleroznijeg učesnika «Eurosonga». Ovi severnjaci su se festivalu priključili jos 1960. godine a takmičenje završili čak deset puta na poslednjem mestu, od toga u četiri navrata bez ijednog osvojenog boda. Pevačica Kirsti Sparboe koja je nekoliko puta branila boje Norveške na «Evroviziji» tokom šezdesetih godina, uspela je da sakupi tokom svoja tri nastupa jedva četiri poena, skor kojim teško da neko drugi može da se «pohvali». I kada se mislilo da ova zemlja neće nikad uspeti da se vine do evrovizijskog vrha, stigao je duet Bobbysocks sa melodijom «La det swinge» i doneo toliko željenu pobedu Norvežanima. Publika u geteborskoj Scandinavium dvorani gde se 1985. godine održavalo takmičenje je bila oduševljena, a među evrovizijskim fanovima, trijumf Bobbysocksa važi za jedan od najdražih, iako ni grupa, ni pesma nisu ostvarile značajniji uspeh van severne Evrope. Deset godina kasnije, Rolf Lovland koji je bio autor muzike prve norveske pobedničke pesme, doneo je svojoj zemlji i drugi «Grand prix» sa melodijom «Nocturne» koja se sastojala od svega 25 reči.



VODITELJI

Po onom po čemu se osim prvog norveškog trijumfa, «Pesma Evrovizije» u Geteborgu možda najviše i pamti jeste voditeljka Lill Lindfors, svestrana pevačica, glumica, producent i jedno od vodećih lica švedske televizije. Po najvećem broju anketa i posle više od 20 godina ona spada u najomiljenijeg domaćina ceremonije, iako je za nju vezan i jedan gaf. Dolazeći na binu ona je zakačila svoju haljinu za skalameriju koja je stajala kao scenski dekor tako da se ova «pokidala», a svi oni koji su pratili taj prenos mogli su prvi i jedini put da vide evrovizijskog voditelja koji je ostao u donjem vešu. Sve je naravno bilo do tancina izrežirano a šarmantna Lill je poručila publici da je to uradila da razbudi one koji su se eventualno uspavali. Trik je itekako upalio.

Među onima koji su ocenjeni kao izvrsni voditelji su svakako: dve Luksemburžanke, Helga Guitton (1973.) i Desirée Nosbusch (1984.) zatim Norvežanka Ase Kleveland (1986.), koja je neposredno nakon «Evrovizije» postala ministarkom kulture svoje zemlje, potom Beglijanka Viktor Lazlo (1987.), kao i Letonci Renars Kaupers i Marija Naumova (2003.). Posebno mesto zauzima Engleskinja Katie Boyle koja je izuzetno profesionalno čak četiri puta vodila festival (1960, 1963, 1968. i 1974.).

U SUTRAŠNJEM POSTU: GRUPA ZA ISTORIJU, ČUVENA IMENA NA FESTIVALU, OD NAJUPORNIJIH DO «NIKAD VIŠE», PROŠIRENJE I PONEKO ODUSTAJANJE...

ARHIVA:

1. SVE ŠTO TREBA DA ZNATE O EVROVIZIJI

2. OD KLIFA RIČARDA DO DANE INTERNACIONAL

3. OD PLAKARA DO KUĆE



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dzu dzu 15:57 11.05.2008

who cares?

nikako da razumem kišu postova na temu... pesma evrovizije, koje civilizacijsko dostignuće...
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:01 11.05.2008

Re: who cares?

who cares?

ako tebe ne zanima, ima one koje zanima.
zar sve mora da bude od svetskog istorijskog značaja ovde na blogu?
nije sve u životu politika i konvencije, zar ne?
dzu dzu 16:06 11.05.2008

Re: who cares?

ne, naravno, jako je malo stvari od svetskog, istorijskog ili civilizacijskog značaja.

razumem tvoju potrebu da se distanciraš od uobičajenih tema na blogu nam. ipak, pesma evrovizije je tema nedostojna intelektualca, to je puka malograđanska zabava. ne doseže čak ni do trivijalnosti. sorry. enjoy the song(s). :)
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:09 11.05.2008

Re: who cares?

to je puka malograđanska zabava

za pravog intelektualca nema nedostojnih tema, postoje samo nedostojni intelektualci.
blago vama velikograđanima.
dzu dzu 16:15 11.05.2008

Re: who cares?

bog nam je dao sposobnost da mislimo. ono o čemu mislimo je naš dar nama samima.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:17 11.05.2008

Re: who cares?

šta da radim kada mogu da mislim o mnogim stavrima, za razliku od nekih koji misle samo o politici
Queeria Queeria 16:21 11.05.2008

Re: who cares?

pesma evrovizije je tema nedostojna intelektualca, to je puka malograđanska zabava.


Banovati odmah...

Mislim da će Željko biti najbolji voditelj do sada
dzu dzu 16:21 11.05.2008

Re: who cares?

keep on rocking in the free world. i u dobrom zdravlju, as well.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:24 11.05.2008

Re: who cares?

eep on rocking in the free world. i u dobrom zdravlju, as well.

baš neodustaješ. ja bih se zabrinuo da sam na tvom mestu da uporno dolazim na mesto koje me nervira.
to podseća na jednu grupu ljudi ovde na blogu.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:25 11.05.2008

Re: who cares?

Banovati odmah...

danas sam dobre volje

WoO WoO 17:20 11.05.2008

Re: who cares?

dzu
ne, naravno, jako je malo stvari od svetskog, istorijskog ili civilizacijskog značaja.

razumem tvoju potrebu da se distanciraš od uobičajenih tema na blogu nam. ipak, pesma evrovizije je tema nedostojna intelektualca, to je puka malograđanska zabava. ne doseže čak ni do trivijalnosti. sorry. enjoy the song(s). :)



Ti si onda ogranicen covek, nikada ne znas kad neka tema moze zatrebati u zivotu.Covek treba da bude svestran, bio on intelektualac ili ne.Nisam znao da je biti intelektualac merilo mudrosti coveka.

Preporuka Srki
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:22 11.05.2008

Re: who cares?

Preporuka Srki

društvo malo, ali odabrano
hvala
ps. mislim da je DZU žensko.
WoO WoO 17:30 11.05.2008

Re: who cares?

Srđan Mitrović
Preporuka Srki

društvo malo, ali odabrano
hvala
ps. mislim da je DZU žensko.



Sta god...snobovski je.
jankovicf jankovicf 17:22 11.05.2008

ne razumem

bas dobro ovaj novi sistem evrovizije. mislim sta znace sad ova dva polufinala i ko ide direktno u "Grand Final"?
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:40 11.05.2008

Re: ne razumem

jankovicf
bas dobro ovaj novi sistem evrovizije. mislim sta znace sad ova dva polufinala i ko ide direktno u "Grand Final"?

U finalu je velika četvorka + domaćin: Francuska, Engleska, Španija, Nemačka + Srbija
dva polufinala je pokušaj da se malo razbije "komšijsko glasanje", a i zbog broja zemalja koji je svake godine sve veći.
Iz svakog polufinala po 10 pesama ide dalje.
WoO WoO 17:49 11.05.2008

Re: ne razumem

Srđan Mitrović
jankovicf
bas dobro ovaj novi sistem evrovizije. mislim sta znace sad ova dva polufinala i ko ide direktno u "Grand Final"?

U finalu je velika četvorka + domaćin: Francuska, Engleska, Španija, Nemačka + Srbija
dva polufinala je pokušaj da se malo razbije "komšijsko glasanje", a i zbog broja zemalja koji je svake godine sve veći.
Iz svakog polufinala po 10 pesama ide dalje.



Mislim da je mozda najpresudniji momenat u zadnjih par godina na finalnom glasanju, dijaspora.
Turci i Srbi(s tim sto recimo Srbi i u dijaspori imaju podrsku komsija) se zivi ubise ko ce glasati za svoju zemlju.
Dovoljno je samo na glasanju pogledati glasove koje dodeljuju Austrija, Svajcarska, Nemacka, Holandija, Svedska, Danska, Francuska i sve je jasno.Ili Turci ili Srbi dobiju najveci broj glasova.
nemanja_d nemanja_d 16:03 15.05.2008

Re: ne razumem

WoO
Srđan Mitrović
jankovicf
bas dobro ovaj novi sistem evrovizije. mislim sta znace sad ova dva polufinala i ko ide direktno u "Grand Final"?

U finalu je velika četvorka + domaćin: Francuska, Engleska, Španija, Nemačka + Srbija
dva polufinala je pokušaj da se malo razbije "komšijsko glasanje", a i zbog broja zemalja koji je svake godine sve veći.
Iz svakog polufinala po 10 pesama ide dalje.

Mislim da je mozda najpresudniji momenat u zadnjih par godina na finalnom glasanju, dijaspora.
Turci i Srbi(s tim sto recimo Srbi i u dijaspori imaju podrsku komsija) se zivi ubise ko ce glasati za svoju zemlju.
Dovoljno je samo na glasanju pogledati glasove koje dodeljuju Austrija, Svajcarska, Nemacka, Holandija, Svedska, Danska, Francuska i sve je jasno.Ili Turci ili Srbi dobiju najveci broj glasova.


U stvari ovdje mozemo slobodno primjetit da je ex-Yu grupacija jedan dosta konsolidovan blok, jer se te drzave uzajamno caste velikim brojem bodova, i uglavnom sve 12ke iz regije odlaze onoj pjesmi koja se smatra najboljom iz ex-Yu te godine, pa je to lani bila Srbija, godinu prije toga BiH, itd.

Zapadni Evropljani su toliko skloni da u takvom glasanju vide neku "stelu" da su toliko popizdili i insistirali na novom sistemu glasanja koji de facto favorizira te zemlje. Vidjecemo u kolikoj ce mjeri to nesto promijeniti, ali ja bih se ipak kladio u jos jednu istocnjacku pobjedu :)
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 12:07 16.05.2008

Re: ne razumem

ali ja bih se ipak kladio u jos jednu istocnjacku pobjedu :)

ne mora da znači. ako je nešto dobro ili bar zanimljivo ima šanse za pobedu bez obzira na moće susede. kako bi inače Lordi pobedili
gordanac gordanac 17:45 11.05.2008

:)

...malo na francuskom, a vezano za temu
Vicky Leandros - L`Amour Est Bleu
...malo na italijanskom, a nevezano za temu :)) troll No.1.
Sergio Endrigo - Lontano dagli occhi
...malo na španskom troll No.2.
julio iglesias - corazon de papel
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:50 11.05.2008

Re: :)

...malo na italijanskom, a nevezano za temu :))

šteta što italijani ne učestvuju na takmičenju... mada mi se nikad nije dopadala pobednička pesma tota kotunja
gordanac gordanac 17:54 11.05.2008

Re: :)

ni meni
ali - канцоне италијана mu dođe kao "obavezna lektira" :))
ili San Remo, kadgod
ne mogu da nađem drugaricu Anu Oksu, da "trollnem" još malko na italijanskom :))
uzgred - odličan serijal o Evroviziji (kad, ako ne sad ?! :))
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:56 11.05.2008

Re: :)

ne mogu da nađem drugaricu Anu Oksu, da "trollnem" još malko na italijanskom :))

evo ja ću: njena najbolja pesma

uzgred: nekima baš i ne prija.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:08 11.05.2008

Samo napred, rado vas citamo!

Preporuka, Srdjane. Ne obazirite se previse na one koji gundjaju kao Dzu... sto ne mora biti zlonamerno, kao sto izgleda. Zar blog nije mesto za iznosenje razlicitih misljenja? U svakom slucaju, dobro ste mu (joj) odgovorili.
Keep on going strong.
MuadDib MuadDib 20:20 11.05.2008

Showtime!

Одавно не уживам у евровизијским песмицама, али нису криве ни оне ни ја (све у своје време). Одличан серијал, а твој блог је Срђане баш право место, уживао сам и препоручујем.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:22 11.05.2008

Re: Showtime!

ono što nas ne ubije, čini nas jačim

MuadDib MuadDib 20:30 11.05.2008

Re: Showtime!

Srđan Mitrović
ono što nas ne ubije, čini nas jačim

Ма чак сам мислио и на баналније ствари: доста смо својевремено учени да тражимо скривена значења, пренете поруке, шта је писац хтео да каже.
Требало ми је доста година да бих дочекао - никад да човек не погоди од кога ће шта научити - да схватим колико је важно било када су моје клинке са својих давних 4-5 година живота за нешто рекле да је забавно.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:37 11.05.2008

Re: Showtime!

izgleda da smo zaboravili da se zabaljamo glupim stvarima.sve nam je smtno ozbiljno.
MuadDib MuadDib 22:22 11.05.2008

Re: Showtime!

Srđan Mitrović
izgleda da smo zaboravili da se zabaljamo glupim stvarima.sve nam je smtno ozbiljno.

Да. Смртно озбиљно чекам да у фирми одрадимо посао пријема музичке опреме и исту доставимо на време до Арене, па да после о своме трошку уживам у (додуше нимало глупим) концертима Ник Кејва и Полис...
: - )
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:34 11.05.2008

Re: Showtime!

malo li je

ne zaboravi Leni Kravica, on mi je u ovoj ponudi najzanimljiviji.
MuadDib MuadDib 16:59 12.05.2008

Re: Showtime!

ne zaboravi Leni Kravica

...ако стигне преко аеродрома, јакако - не бирамо (далеко било!), мада сам, признајем (немој касти ником) јула '07 више уживао у хендловању опреме Стонса него месец дана раније RHCP.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:16 12.05.2008

Re: Showtime!

више уживао у хендловању опреме Стонса него месец дана раније RHCP.

to ti verujem
Mozaik Mozaik 08:35 12.05.2008

Sa zadovoljstvom procitah ovu seriju

Jedino se ne slazem po pitanju najbolje pesme Ane Oxe, ali ukusi su privatna stvar.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 10:14 12.05.2008

Re: Sa zadovoljstvom procitah ovu seriju

Jedino se ne slazem po pitanju najbolje pesme Ane Oxe,

pa daj svoj predlog
one pesme sam se prve setio
Mozaik Mozaik 13:55 12.05.2008

Re: Sa zadovoljstvom procitah ovu seriju

evo mog predloga:
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 14:02 12.05.2008

Re: Sa zadovoljstvom procitah ovu seriju

evo mog predloga:

da zanš da sam mogao da predpostavim
lepo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana