Društvo| Umetnost| Život| Životni stil

Virus u jeziku – Jako, Jako opasan

loader RSS / 27.10.2020. u 12:28

Virus ima neslućen broj mutacija. Jako opasno, jako rizično, jako važno, jako bitno, jako simpatično, jako lepo, jako dobro, jako... jako… jako … jako jako …

Jeste li primetili koliko se u poslednjih nekoliko godina koristi izraz “jako”? Ako niste, proverite tako što ćete obratiti pažnju, ukoliko vas ovo uopšte zanima i ukoliko imate vremena i koncentracije da propratite govorni jezik, pre svega javni.

U jednom trenutku mi je ova pojava bila privukla pažnju i od tada skoro svaki put primetim kad se reč "jako" nađe u nečijoj rečenici. Zastupljenost ovog izraza je zbilja ogromna. Reč “jako” pojavljuje se u svakoj vrsti javnog govora – politika, intelektualni krugovi, sportski komentatori, intervjui sa ljudima iz kulture i umetnosti… Ima je svuda, poput virusa. Ovo ne bih da dokazujem primerima, jer su oni suviše disperzivni. Dokazi se lako mogu naći ukoliko se makar malo obrati pažnja tokom emisija, dokumentaraca, direktnih prenosa, otvaranja izložbi, izjava u uličnim anketama… 

Za mene je bilo zapanjujuće to što sam uvideo da čak i vrhunski intelektualci u svom verbalnom izražavanju izuzetno često koriste reč “jako”. Ili da kažemo, jako često koriste..? J … Obratite pažnju i videćete da je odista tako. 

Kad je u pitanju vrsta reči, u širem smislu, radi se o prilogu. Ja bih kazao (u najslobodnijem shvatanju) da je po sredi kombinacija prideva i priloga. No, da ne ulazimo u samu gramatiku. Ovde je pre svega reč o stilizaciji i, pre svega, o svođenju jezika na minimalan broj izraza, u krajnjoj liniji o osiromašenju jezika, a u još važnijem pogledu, sužavanju interakcije između jezika i misaonih procesa, a naposletku o slabljenju misaonih procesa. Deluje preterano, međutim – baš je tako.

Šta sve zamenjuje izraz “jako”? Pa, gomila izraza maltene je izbačena iz upotrebe, jer se u jezičko gnezdo uvuklo ovo kukavičje jaje i potislo ih.  

Nabrojao sam neke izraze koji su mi onako, u prvom naletu pali na pamet.

Primenimo ove izraze, uslovno rečeno sinonime, na izraz “lepo”, zatim na “snažno”, kao i na “važno” (moglo bi ih biti još puno, ali ovo je valjda dovoljno). Dakle:

veoma   (lepo, snažno, važno) 

vrlo       (lepo, snažno, važno) 

prilično      (lepo, snažno, važno) 

poprilično     .......

dosta       .....

podosta

snažno

izuzetno

strašno

strahovito

neopisivo

neizrecivo

nezamislivo

izvanredno

naročito

izrazito

fascinantno

fascinirajuće

neverovatno

I te kako

A tu su i primeri druge vrste, kojima se pridev karakteriše na “manje intenzivan” način:   

upadljivo    

sasvim

dovoljno

zadovoljavajuće

solidno

puno

S tim što otpadaju varijante “snažno lepo”, dok bi, recimo, pravilno, ali nespretno upotrebljena varijanta bila “podosta lepo” itd.  

Jasno je da se svaka od ovih reči (priloga) ne može koristiti u baš svim slučajevima, ili da se svi ovi primeri koriste za jedan slučaj. Može veoma jak, ali ne može snažno jak, I jako snažan, i jako jak... Zavisi i od konteksta, i od zvučnog uklapanja dve reči, i od logičkog uklapanja dve reči, i od stilskih zahteva…

Da sad ne idemo u predavanje iz maternjeg jezika. To nije moja branša i ne želim da se uplićem dalje, iz poštovanja prema samom jeziku, a i prema jezičkim profesionalcima. Cenim da je shvatljivo šta se ovde želi reći.

U širem kontekstu valja naglasiti sledeće.

Kad pojedinac koristi neku frazu ili izraz koju u nekom periodu skoro svi koriste, pa se na to nesvesno navikne, ili svesno prihvati kao isključivanje rizika da ostanete van trenda … - onda se to zove malograđanski, snobovski manir. U ovom slučaju, nazvao bih to jezičkom snobovštinom. Snob se uvek plaši da ponašanjem i izgledom ne odstupi od ponašanja kakvo vidi da ima većina oko njega.

 

Od izraza koji su bili u modi (bili pomodarski) tokom ovih godina (osim jako) izdvojio bih ova tri. 

prosto

odraditi

negde 

“Bilo je to, „prosto“, onako, kako bih rekla, negde već viđeno kao ishod glasanja. Dakle, priznaćete, bilo je jako predvidivo da će…”

Tokom jednog vremena pretila je opasnost da izraz „odraditi“ postane zamena za maltene sve glagole u srpskom jeziku. Pogubili su se učiniti, obaviti, uraditi, izvršiti… Opet kažem, ne može se neki od ovde navedenih izraza upotrebiti baš u svakom slučaju, ali, sa druge strane, sigurno je da izraz “odraditi” ne treba umuvavati umesto skoro polovine glagola.

Da opet skrojimo nešto?

“Odradili ste novi album. Da li ste vi, eto… negde … osećali da će ova vaša tema biti tako primljena kod publike? Vidim da su reakcije jako dobre. “ – “Da, reakcije su jako dobre …”

Jezik je za čoveka jako važan … Pardon J … Jezik je za čoveka izuzetno važan, možda i presudno važan.

Uostalom, nije slučajno ono ”u početku beše reč”. Prema nekim tumačenjima može (na Početku) i “logos”, “ideja”, “misao”, no, najčešće se koristi baš “reč”.

 



Komentari (58)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

macak_tosa macak_tosa 12:42 27.10.2020

M'da!

Uhhhh, ala si ga razvezao, maltene kao nekadašnji bloger TasaDebeli!
Šta reći, osim da je situacija jako, jako zajebana.
loader loader 13:26 27.10.2020

Re: Jok.

ala si ga razvezao

Kad je onoliko zavezano
mora ponekad i da se razveže.


solo solo 16:12 27.10.2020

Re: M'da!

Šta reći, osim da je situacija jako, jako zajebana.


Naprotiv mislim da je blog jako interesantan ali kad bi se jako zahebavali.

Samo jako mr Loader Ovo odnekude poznato - samo se utišalo i zaboravilo.



Zamišljam ovaj slogan sa alternativom:

veoma

vrlo

prilično

poprilično

dosta

podosta

snažno

izuzetno

strašno

strahovito

neopisivo

neizrecivo

nezamislivo

izvanredno

naročito

izrazito

fascinantno

fascinirajuće

neverovatno

I te kako....

Samozadovoljavajuće - recimo.

loader loader 23:17 27.10.2020

Re: Jok.

Samozadovoljavajuće - recimo.

Samo nastavite dalje, mr solo. Ako ste vi samozadovoljavanjem zadovoljni, i mi ćemo kao iskreni blogoprijatelji zbog vas biti srećni.

solo solo 01:28 28.10.2020

Re: Jok.

Samo nastavite dalje, mr solo. Ako ste vi samozadovoljavanjem zadovoljni, i mi ćemo kao iskreni blogoprijatelji zbog vas biti srećni.


O, samo i te kako.

Pokušavam da uklopim vaše alternative umesto uobičajenog ,,jako,,

Moram priznati ,,fascinirajuće,, je interesantno.
macak_tosa macak_tosa 08:24 31.10.2020

Re: M'da!

solo
Šta reći, osim da je situacija jako, jako zajebana.


Naprotiv mislim da je blog jako interesantan ali kad bi se jako zahebavali.

Samo jako mr Loader Ovo odnekude poznato - samo se utišalo i zaboravilo.



Zamišljam ovaj slogan sa alternativom:

veoma

vrlo

prilično

poprilično

dosta

podosta

snažno

izuzetno

strašno

strahovito

neopisivo

neizrecivo

nezamislivo

izvanredno

naročito

izrazito

fascinantno

fascinirajuće

neverovatno

I te kako....

Samozadovoljavajuće - recimo.


Upravo na TV N1, jutro, neka diskusija o radu od kuće.
Gošća direktorka PC Pressa.
Za 2 minuta je rekla, brat bratu, 15 puta da je nešto 'jako važno'.
Što je zanimljivo, ništa od rečenoga nije bilo samo važno, nego je svaki puta kada je bilo važno to bilo jako.
Jebote!
loader loader 09:56 31.10.2020

Re: M'da!

Za 2 minura je rekla, brat bratu, 15 puta da je nešto 'jako važno'.


Onda to mora da je bilo nešto što je od izuzetnog značaja. Da.
Черевићан Черевићан 13:19 27.10.2020

sua sponte

Jezik je za čoveka izuzetno važan

вокабулар свакодневни богатством нам ...............баш не зрачи
а ретко се пак труд лични да'с допуни ......................том придаје,
посебнима ...што успеју да фонд речи........... трудом разгранају
неприхватом окружења покушај се игнорише те кратко потраје
loader loader 13:27 27.10.2020

Re: sua sponte

посебнима ...што успеју да фонд речи........... трудом разгранају


Samo redovno zalivanje.
looping looping 13:50 27.10.2020

1

Gde je "baš" u svemu tome?

Baš jako, baš dobro, baš tako, baš često, baš to se koristi itd.
loader loader 14:15 27.10.2020

Re: 1

Da, da ... "Baš" se često koristi, ali ni približno koliko "jako".
Što je još važnije, reč baš nema sinonime, za razliku od reči "jako" koja se koristi maltene umesto svih (svojih) sinonima.


jinks jinks 14:52 27.10.2020

...

Uzrečica "prosto" je već pomenuta u blogu ... skoro sam čuo da bi je pod hitno trebalo izbaciti iz govora. Ne sećam se šta tačno sve govori o onome ko je koristi, ali se sećam da nije bilo nešto preterano pohvalno.

Koliko se sećam u engleskom, na primer, mislim da reč "proactive", između ostalih, ima nekakav sličan status.
angie01 angie01 16:20 27.10.2020

Re: ...

eto, prosto me bas jako nervira kad se to nesto negde odradi.
loader loader 23:18 27.10.2020

Re: ...

angie01
eto, prosto me bas jako nervira kad se to nesto negde odradi.


Angie,
...


milisav68 milisav68 18:32 27.10.2020

Jako

Mislim da je "jako" na zalasku, i da "brutalno" preuzima inicijativu :)
loader loader 23:20 27.10.2020

Re: Jako

milisav68
Mislim da je "jako" na zalasku, i da "brutalno" preuzima inicijativu :)


Volimo izazove.
Za sada je kvota na "jako" još uvek 1.90 (na keca).
Ko zna, možda se to na poluvremenu bitno izmeni.
shmoo shmoo 18:44 27.10.2020

Итд.

А јесте ли приметили колико њих у јавној речи (и у приватној, богами) не завршава реченице, не каже све до краја него у једном тренутку на пола реченице само каже итд, итд..., па започне следећу реченицу?

Као да сви све знамо па више и не постоји потреба да се нешто каже до краја јер се то већ подразумева пошто, је л' те, сви све знамо. Па пошто сви журимо (време је новац, је л' те), чему онда да кажемо оно што сви ионако већ знају.

На радију, на телевизији, у писаним медијима, на интернету, у живој речи, свугде наилазим на гомилу тих итдова.

Потпуно је небитно шта је тема. Свугде то итд.

А код појединих саговорника то често понављање итд онда почне толико да удара у главу да постане неподношљиво. Права психо тортура за слушаоце.

Као некада оно "значи" које су убацивали да не би случајно престајали да говоре па да им неко узме реч, а после тог "значи" само би поновили оно што су ионако већ рекли.

Па замислите када бих ја клинцима на часу тако говорио?

"Падежи су значи облици именских речи, значи речи мењају свој облик кроз падеже у зависности од значи тога како употребимо значи те речи у реченици итд. А падежа има седам, значи, номинатив, генитив итд."

После пар минута слушања таквих исказа, уживо или по медијима, имам утисак као да ме неко тупка по глави оним малим обућарским чекићима бесконачно дуго све док не признам све што траже од мене.

А таквих који тако говоре у последње време има све више и више.





loader loader 23:21 27.10.2020

Re: Итд.

А јесте ли приметили колико њих у јавној речи (и у приватној, богами) не завршава реченице, не каже све до краја него у једном тренутку на пола реченице само каже итд, итд..., па започне следећу реченицу?


Ne znam u glavu koliko, ali ima ih jak, jako puno ... Pardon. Ne znam šta mi je. Ima ih podosta. Videćemo kad se brojanje završi.

mariopan mariopan 08:48 28.10.2020

Re: Итд.

Као некада оно "значи" које су убацивали да не би случајно престајали да говоре па да им неко узме реч, а после тог "значи" само би поновили оно што су ионако већ рекли.




Kao da se otimaju za reč, za vreme da govore, a onda ipak ne kažu ništa.

Praznoslovlje.
shmoo shmoo 10:01 28.10.2020

Re: Итд.

mariopan
Као некада оно "значи" које су убацивали да не би случајно престајали да говоре па да им неко узме реч, а после тог "значи" само би поновили оно што су ионако већ рекли.




Kao da se otimaju za reč, za vreme da govore, a onda ipak ne kažu ništa.

Praznoslovlje.



То!




Сећаш се онe серије мојих блогова о просеравању? (ЛИНК)

Тада сам био на врхунцу моје нетрпељивости према тој врсти комуникације.

А све је почело када сам се пре петнаестак и кусур година са једним агресивним путујућим продавцем (знаш оне пирамидалне продаје које су започеле још са Цептер посуђем и Амвеј производима крајем осамдесетих) усисивача од неколико хиљада евара буквално отимао око мог старог усисивача који је он током презентације свог производа хтео да баци у улични контејнер за ђубре као нешто неупотребљиво у односу на његов суперхиперултрасонични усисивач да би убедио жене које је моја лепша половина окупила у нашој кући на тој презентацији да треба да купе тај његов свемирски производ.

Ја пук'о тада, Мариопан!

Отео сам му мој стари усисивач из руку, избацио и њега и оне запањене жене ( Ц,ц ц, ц, какав нецивилизовани антипотрошачки дивљак! ) из куће и мојој лепшој половини забранио да икада више пристане да организује те презентације производа.

И онда сам почео да се бавим просеравањем (празнословљем) у комуникацији.

Врло, врло интересантна лингвистичка и културна појава у овом нашем добу.

Да искористим прилику и да се још једном захвалим Шарском зато што ме је упутио на први корак у томе.

А сада сам већ потпуно огуглао на то. Више не шизекам када то приметим, него се само искључим чим уочим булшит код саговорника. Отприлике као онај деда (Мића Томић) у "Љубавни живот Будимира Трајковића" који чим не жели да чује нешто што не иде њему у прилог, искључи слушни апарат који носи јербо је наглув због рада у кесонима при изградњи мостова.



macak_tosa macak_tosa 10:28 28.10.2020

Re: Итд.

shmoo
mariopan
Као некада оно "значи" које су убацивали да не би случајно престајали да говоре па да им неко узме реч, а после тог "значи" само би поновили оно што су ионако већ рекли.




Kao da se otimaju za reč, za vreme da govore, a onda ipak ne kažu ništa.

Praznoslovlje.



То!




Сећаш се онe серије мојих блогова о просеравању? (ЛИНК)

Тада сам био на врхунцу моје нетрпељивости према тој врсти комуникације.

А све је почело када сам се пре петнаестак и кусур година са једним агресивним путујућим продавцем (знаш оне пирамидалне продаје које су започеле још са Цептер посуђем и Амвеј производима крајем осамдесетих) усисивача од неколико хиљада евара буквално отимао око мог старог усисивача који је он током презентације свог производа хтео да баци у улични контејнер за ђубре као нешто неупотребљиво у односу на његов суперхиперултрасонични усисивач да би убедио жене које је моја лепша половина окупила у нашој кући на тој презентацији да треба да купе тај његов свемирски производ.

Ја пук'о тада, Мариопан!

Отео сам му мој стари усисивач из руку, избацио и њега и оне запањене жене ( Ц,ц ц, ц, какав нецивилизовани антипотрошачки дивљак! ) из куће и мојој лепшој половини забранио да икада више пристане да организује те презентације производа.

И онда сам почео да се бавим просеравањем (празнословљем) у комуникацији.

Да искористим прилику и да се још једном захвалим Шарском зато што ме је упутио на први корак у томе.

А сада сам већ потпуно огуглао на то. Више не шизекам када то приметим, него се само искључим чим уочим булшит код саговорника. Отприлике као онај деда (Мића Томић) у "Љубавни живот Будимира Трајковића" који чим не жели да чује нешто што не иде њему у прилог, искључи слушни апарат који носи јербо је наглув због рада у кесонима при изградњи мостова.




Nedavno se meni pokvari usisivač.
Naravno da sam zezao ženu, jer se pokvario kada je ona usisavalala - pošto je usisavanje moj deo kućanskog posla.
Mrzelo me da se akam, te pošaljem mejl servisu (Samsungovom) da mi pošalju ponudu za drajversku pločicu (za regulaciju broja obrtaja motora) - mrzelo me da lemačim onaj trijak itd.
Oni meni odgovore ... poštovani gospodine i bla, bla, bla - cena novog regulatora je 4900 dinara.
Pa pošto je to polovina cene tih usisivača, ja odem pa kupim novi usisivač.
I da ne veruješ kolika je kvalitativna razlika za samo nekoliko godina ... ovaj bukvalno podiže tepih sa poda.
A tepih nije makar kakav, nego teški tepih iz jedne arapske zemlje.
Da ne veruješ!
milisav68 milisav68 12:03 28.10.2020

Re: Итд.

mariopan
Kao da se otimaju za reč, za vreme da govore, a onda ipak ne kažu ništa.

Praznoslovlje.

Svojevremeno (`80.) je Indeksovo pozorište napravilo kratak kurs za političare u stihu:

Unatoč dapače
mada premda ali
iole bez malo
kolko tolko more
tek tako pa onda
iako pa premda
onda bre međutim
pa bar jok dabome

mariopan mariopan 15:32 28.10.2020

Re: Итд.

Отео сам му мој стари усисивач из руку, избацио и њега и оне запањене жене ( Ц,ц ц, ц, какав нецивилизовани антипотрошачки дивљак! ) из куће и мојој лепшој половини забранио да икада више пристане да организује те презентације производа.



Ja sam naučila da se isključujem još a najranijem detinjstvu.

Elem, terali su nas (u domu) da na televiziji gledamo plenume CeKaEsKaJu, valjda da nas pripreme za budućnost?

Ono satima i satima traje, smenjuju se govornici i govore svi isto ali se trude da govore što duže i da se zakune Titi sto puta ako je moguće.

Nešto slično onome što rade "poslanici" u našoj Skupštini, samo su se ovi modernizovali pa fotokopiraju jedan isti govor. I svi se jave za reč, citaju isti govor, izljube Gospodara i idu kući.
mariopan mariopan 15:33 28.10.2020

Re: Итд.

milisav68
mariopan
Kao da se otimaju za reč, za vreme da govore, a onda ipak ne kažu ništa.

Praznoslovlje.

Svojevremeno (`80.) je Indeksovo pozorište napravilo kratak kurs za političare u stihu:

Unatoč dapače
mada premda ali
iole bez malo
kolko tolko more
tek tako pa onda
iako pa premda
onda bre međutim
pa bar jok dabome



Genijalci.
highshalfbooze highshalfbooze 19:41 27.10.2020

Primetio

Znači prejako sam primetio.
shmoo shmoo 19:45 27.10.2020

Re: Primetio

highshalfbooze
Znači prejako sam primetio.





Итд... Тамо негде...




mirelarado mirelarado 20:23 27.10.2020

Re: Primetio

shmoo
highshalfbooze
Znači prejako sam primetio.





Итд... Тамо негде...






Dodala bih da se i prilozi za način sve češće zamenjuju rogobatnom konstrukcijom "na taj i taj način". Tako je naš mesija nedavno izjavio: "Obezbediću vakcine i izbaviću Srbiju na neverovatan način."

Ukratko, katastrofa.
apacherosepeacock apacherosepeacock 20:35 27.10.2020

Re: Primetio

Итд... Тамо негде...


Ja koristim često itd.

Mrzi me da nabrajam više od 2 primera.

A tek što tačkam na kraju rečenice - kao misao mi se produžava i posle kraja rečenice i leprša u prostoru (mo'š misliti)..
shmoo shmoo 20:45 27.10.2020

Re: Primetio

apacherosepeacock

Mrzi me da nabrajam više od 2 primera.










И за тебе и за Мирелу .

apacherosepeacock apacherosepeacock 20:49 27.10.2020

Re: Primetio

shmoo
apacherosepeacock

Mrzi me da nabrajam više od 2 primera.


И за тебе и за Мирелу .




solo solo 21:02 27.10.2020

Re: Primetio

И за тебе и за Мирелу .


A za drugare Đoka Marijanović.

Lako/jako si nas se odrekao.
shmoo shmoo 21:14 27.10.2020

Re: Primetio

solo

A za drugare Đoka Marijanović.



Само за ђокисте.

А за микисте Мики Јевремовић.

Итд, итд.

Све низ ред.

Што би рекли у Церовац код Паланку кад седе уз пивце испред бившег дома културе некада давно званог ловачки дом, сада закључаног и оронулог. Ваљда чекају неке кинеске купце да то откупе, 'бем ли га.





solo solo 21:42 27.10.2020

Re: Primetio


A za shmooiste

angie01 angie01 21:44 27.10.2020

Re: Primetio

"Obezbediću vakcine i izbaviću Srbiju na neverovatan način."


meni ova izjava odgovara stvarnom stanju stvari....i u rogobatnosti izraza i u znacenju<_<
shmoo shmoo 22:05 27.10.2020

Re: Primetio

solo

A za shmooiste






Са' ћу одмах да те пријавим модерацији!




EDIT: Да ли си приметио да Мики Јевремовић (и пратећи вокали) рефрен певају као:

Збогом, КалифорЊоооо...

?

Вероватно је после на турнејама по СССР то певао као:

Збогом, КалифЈорЊоооо....






loader loader 23:23 27.10.2020

Re: Primetio

mirelarado
shmoo
highshalfbooze
Znači prejako sam primetio.





Итд... Тамо негде...






Dodala bih da se i prilozi za način sve češće zamenjuju rogobatnom konstrukcijom "na taj i taj način". Tako je naš mesija nedavno izjavio: "Obezbediću vakcine i izbaviću Srbiju na neverovatan način."

Ukratko, katastrofa.


Auh, brate, sestro. Jeste katastrofa. Biblijskih razmera. Svet se na to šegači, ali kad sve omutavi - moliće za ovakve blogove.

loader loader 23:25 27.10.2020

Re: Primetio

apacherosepeacock

A tek što tačkam na kraju rečenice - kao misao mi se produžava


Mimikrija je legitiman način da se preživi u polupismenom svetu. Ali, kad nauče sva slova, moraće da se menja stil kamuflaže. Pripremite se na vreme.


loader loader 23:29 27.10.2020

Re: Primetio

shmoo

Ваљда чекају неке кинеске купце да то откупе, 'бем ли га.



Ah, ne, nemojmo tako jednostrano. Sad je i mr Donald poslao penkalo mira i objavio na ćiriličnom tviterru da će serbske banje biti destinacija za njega, njegovu osobnost i njegove dolare, naravno, ako bude suvenira za kupovinu.

Budimo pozitivni.


loader loader 23:30 27.10.2020

Re: Primetio

angie01
"Obezbediću vakcine i izbaviću Srbiju na neverovatan način."


meni ova izjava odgovara stvarnom stanju stvari....i u rogobatnosti izraza i u znacenju


Stanje stvari je sledeće:
Moratorijum na reč "jako" i što više vitamina. Hipervitaminoza je bolja od ...


nsarski nsarski 23:38 27.10.2020

Re: Primetio

EDIT: Да ли си приметио да Мики Јевремовић (и пратећи вокали) рефрен певају као:

Збогом, КалифорЊоооо...

?

Вероватно је после на турнејама по СССР то певао као:

Збогом, КалифЈорЊоооо....


Ovako?




Ili, ako počnu da pucaju na nas: Get taun, get taun agen!

angie01 angie01 23:41 27.10.2020

Re: Primetio

Moratorijum na reč "jako" i što više vitamina. Hipervitaminoza je bolja od ...


evo ti da se veDZbas na Marini Tucakovic,




loader loader 23:43 27.10.2020

Re: Primetio

angie01
Moratorijum na reč "jako" i što više vitamina. Hipervitaminoza je bolja od ...


evo ti da se veDZbas na Marini Tucakovic,



Iskreno, cenim vaše savete, ali ne bih da se dodirujem sa dotičnom.
Ovo mi je jedino odelo i ne bih da ga "zaflekam".


mirelarado mirelarado 00:04 28.10.2020

Re: Primetio

apacherosepeacock
shmoo
apacherosepeacock

Mrzi me da nabrajam više od 2 primera.


И за тебе и за Мирелу .






Uzvraćam buketom* iz virtuelne bašte:



*Buket = skup cvetova koji mirišu na jako lep način, itd...
loader loader 00:53 28.10.2020

Re: Primetio

Buket...
Skupština cvetova koja sanja o pčelama.
A pčela je sve manje.
Onda je i pameti sve manje.
Manje pameti zahteva siromašniji jezik.
Siromašniji jezik je uvređen nelimitiranom pameću.
Pčele se čude ovom ludilu.
Ludilo se čudi pčelama.
...
solo solo 01:10 28.10.2020

Re: mr Loader

Ovo mi je jedino odelo i ne bih da ga "zaflekam".


To je već dobra referenca, jedino odelo.

Preferirate skupštinsku klupu?

Znate onu jaku bajku Ivica i par pantalona? I tri palme na otoku Paralija?


Zahuktavanje od 2:18



ps Jako lajkujem giros.

ps2 Posledice korona virusa posle samo 40 min.(usmena publikacija) pod radnim naslovom pipaj ujtru ženu za čelo. U krevetu naravno.

Život mora da ide dalje.
shmoo shmoo 08:11 28.10.2020

Re: Primetio

loader

Budimo pozitivni.



Увек и свугде, драги мој и поштовани мистер Лоудер!

Осим у ковид лабораторији, наравно.

shmoo shmoo 08:18 28.10.2020

Re: Primetio

nsarski
EDIT: Да ли си приметио да Мики Јевремовић (и пратећи вокали) рефрен певају као:

Збогом, КалифорЊоооо...

?

Вероватно је после на турнејама по СССР то певао као:

Збогом, КалифЈорЊоооо....


Ovako?


Ili, ako počnu da pucaju na nas: Get taun, get taun agen!





Отприлике. Само га још мало умекшаш к'о да си на украјинском фронту.

А је л' Конан још увек гувернер КалифЈорЊије?

То не знам. Било би ми логично да не буде више гувернер откако је Паја Патак постао председник САД.






loader loader 23:51 27.10.2020

Pratite tv-jezik, lovite "jako"

Zaista, pokušajte.
Nije igra. Kad se pročita blog veći je prostor za šegu i stilske dosetke kroz komentare, u čemu nema ničeg lošeg (naprotiv), međutim, pokušajte da vanblogovski, spontano, opazite reč "jako" u bilo kom nastupu na tv (ostali mediji nisu toliko bitni za ovaj slučaj). Reč jako je, recimo, boldovana. Lako ju je uočiti. Videćete da je zaraza ozbiljna.

nsarski nsarski 00:02 28.10.2020

Re: Pratite tv-jezik, lovite "jako"

loader
Zaista, pokušajte.
Nije igra. Kad se pročita blog veći je prostor za šegu i stilske dosetke kroz komentare, u čemu nema ničeg lošeg (naprotiv), međutim, pokušajte da vanblogovski, spontano, opazite reč "jako" u bilo kom nastupu na tv (ostali mediji nisu toliko bitni za ovaj slučaj). Reč jako je, recimo, boldovana. Lako ju je uočiti. Videćete da je zaraza ozbiljna.



Takođe, da li ste primetili da AV koristi uvek iste formule u frazama?
Kao: "kako i na koji način...bla, bla, bla"
Ili: "ozbiljna i odgovorna...zemlja, odluka...bla, bla."

Ne može "ozbiljna" bez "odgovorna", niti "kako" bez "na koji način".
Ova druga fraza je povrh svega i besmislena. "Kako i na koji način praviš sarmu?". "Kako i na koji način se vozi bicikl/ leti avion?"
WTF?
Valjda mu je neko rekao da je tako efektnije i uverljivije.
mirelarado mirelarado 00:06 28.10.2020

Re: Pratite tv-jezik, lovite "jako"

nsarski
loader
Zaista, pokušajte.
Nije igra. Kad se pročita blog veći je prostor za šegu i stilske dosetke kroz komentare, u čemu nema ničeg lošeg (naprotiv), međutim, pokušajte da vanblogovski, spontano, opazite reč "jako" u bilo kom nastupu na tv (ostali mediji nisu toliko bitni za ovaj slučaj). Reč jako je, recimo, boldovana. Lako ju je uočiti. Videćete da je zaraza ozbiljna.



Takođe, da li ste primetili da AV koristi uvek iste formule u frazama?
Kao: "kako i na koji način...bla, bla, bla"
Ili: "ozbiljna i odgovorna...zemlja, odluka...bla, bla."

Ne može "ozbiljna" bez "odgovorna", niti "kako" bez "na koji način".
Ova druga fraza je povrh svega i besmislena. "Kako i na koji način praviš sarmu?". "Kako i na koji način se vozi bicikl/ leti avion?"
WTF?
Valjda mu je neko rekao da je tako efektnije i uverljivije.


Što je najgore, od te zaraze najpre su oboleli njegovi klonovi, a potom se proširila geometrijskom progresijom.
nsarski nsarski 00:09 28.10.2020

Re: Pratite tv-jezik, lovite "jako"

Što je najgore od te zaraze najpre su oboleli njegovi klonovi..


Pa, da pokažu da su na liniji.
loader loader 00:50 28.10.2020

Re: Pratite tv-jezik, lovite "jako"

Da, primećeno je. Stoji sve što rečeno u okviru ove dodate teme.
Samo, te polupismene, demagoške frazetine daleko su manje opasne od pojava koje u masovnom smislu krive i osiromašuju jezik. Ovo prvo će nestati sa nestankom svojih promotera, dok ovo drugo ima tendenciju da se ustali.

pecaros pecaros 13:04 28.10.2020

***

Apsurdno, sinonim za "jako" može biti i "nimalo". Recimo: "jako si (mi) pametan", ili varijacija na temu: "jače si pametan".

A može i da ne znaš šta znači kad ti neko kaže "jako si mi lep" - da l' te za*ebava ili misli ozbiljno.
loader loader 13:35 28.10.2020

Re: ***

Tu se onda intuicija ističe kao sport.
audrey92 audrey92 17:42 29.10.2020

kontra

Nakon čitanja vesti da je knjiga dr. Nestorovića prodata u 4 izdanja a sada se štampa peto, prošireno njegovom biografijom (na zahtev čitalaca), nalećem na blog o stilistici autora koji po svom priznanju nije stručan za lingvistiku. Tja.

Uopšte me ne nervira "jako". Moš misliti, prilog koji je postao moderan, pre par decenija, a sad već ušao u standardni jezik. Ajd da i ja kukam: mene nervira "mnogo" u funkciji intenzifikatora:
"Mnogo te volim"
"Mnogo sam se uplašio"

Zanimalo bi me, ako je neko dijalektolog, odakle dolazi ova promena, da li je uticaj nekog vanstandarnog dijalekta ili narečja, ili je nastala kao deo velegradskog žargona.

Inače, za lečenje od boljke jezičkog purizma i stilskog čandrljanja JAKO preporučujem knjigu hrvatskih kolega Starčevića, Sarić i Kapovića: Jeziku je svejedno (Sandorf 2019), koja je razbucala mitove autoriteta hrvatskog jezičkoj purizma. Jako zabavna knjiga!
shmoo shmoo 11:03 30.10.2020

Re: kontra

audrey92
Nakon čitanja vesti da je knjiga dr. Nestorovića prodata u 4 izdanja a sada se štampa peto, prošireno njegovom biografijom (na zahtev čitalaca), nalećem na blog o stilistici autora koji po svom priznanju nije stručan za lingvistiku. Tja.

Uopšte me ne nervira "jako". Moš misliti, prilog koji je postao moderan, pre par decenija, a sad već ušao u standardni jezik. Ajd da i ja kukam: mene nervira "mnogo" u funkciji intenzifikatora:
"Mnogo te volim"
"Mnogo sam se uplašio"

Zanimalo bi me, ako je neko dijalektolog, odakle dolazi ova promena, da li je uticaj nekog vanstandarnog dijalekta ili narečja, ili je nastala kao deo velegradskog žargona.

Inače, za lečenje od boljke jezičkog purizma i stilskog čandrljanja JAKO preporučujem knjigu hrvatskih kolega Starčevića, Sarić i Kapovića: Jeziku je svejedno (Sandorf 2019), koja je razbucala mitove autoriteta hrvatskog jezičkoj purizma. Jako zabavna knjiga!



Не бих то називао језичким пуризмом ако неко покушава да се одбрани од кинеског мучења које се спроводи путем медија, па се сви ти јако, итд, тамо негде,... толико умноже да почну ти мали ударци ( "кап по кап" ) у теме да боле толико слушаоца, прска му глава од глупости.

Рекох већ, као мали обућарски чекићи који те чукају у главу непрекидно, па се у почетку само смејеш и говориш како ти није ништа (кажу да је тако и са ганџом када је конзумираш), али си на крају ипак спреман да им све признаш, само да престану ти мали чекићи да ти добују по глави.

Али свакако хвала за препоруку за књигу.

Волим да видим те који покушавају да нам разбију заблуде о језику нашем насушном.

Рецимо, код нас је био такође један такав покушај, али није био баш нешто успешан јер сам, читајући тог нашег, стекао утисак да се тиме у тој књизи бавило нестручно лице, извесни Срђан Јовановић Малдоран, за кога никада пре ни после тога нисам чуо ништа у круговима лингвиста па не знам ни да ли је човек лингвиста или само тек неко ко је добио лову из неких иностраних донација преко домаћих НВО да објави ову књигу.






А не верујем да је ово јако дошло из неког нестандардног говора, било локалног дијалекта, било жаргона.

Ма јок!

Мени то пре изгледа као да је један почео да употребљава, па то видела двојица и допало им се па почели и они да употребљавају, па онда видела четворица, па шеснаесторица, па онда њих 256, па њих 65536, па њих... Додаш на то медије и социјалне мреже као интензификаторе сваке појаве у друштву, па тако и ове језичке појаве, и онда добијеш то што добијеш у Језику једном сегменту времена.

Тако то обично иде са тим појавама у језику. Појаве се и нестану после извесног времена када нека друга појава истог типа заузме њихово место.

Значи, то би било то и са тим јако... Тамо негде.



Нико срећан, а нико довољан,
нико миран, а нико спокојан.
Све се човјек брука са човјеком,
гледа мајмун себе у зрцало.





loader loader 20:56 30.10.2020

Re: kontra

audrey92

mene nervira "mnogo"

Može i "mnogo" na spisak. Samo, ono je B produkcija u odnosu na "jako" :)

Ozbiljno.

shmoo shmoo 10:37 30.10.2020

Музички преизборни маркетинг

Само јако и напредно!





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana