Društvo| Gost autor| Planeta| Tehnologija| Život

Kosmički Nacionalizam

docsumann RSS / 31.12.2022. u 15:31

gost (ko)autor: alselone

darkforest.gif 

 

 Mi vidimo realnije svet od jednog psa, koji vidi realnije svet od guštera, a gušter realnije od crva, zar nije tako? Opšte je uverenje, kako naučno tako i laičko, da vrste evolucijom izgrađuju svoja čula na način da vide i osete svet bliže onome što zaista jeste. 

Ipak, jesmo li potpuno sigurni u naizgled očevidnu činjenicu?


Računarske simulacije evolucije kroz teoriju igara daju suprotne mogućnosti. Ako ispravno pretpostavimo da je osnovni pogonski motor svake jedinke da se razmnoži, a da bi to uspela da se prehrani, zar onda naša čula evolucijom ne brusimo samo u ta dva pravca, sve više ignorišući delove stvarnosti nevažne za održavanje vrste?


Šta više, da li je jedinka važna ili možda nešto fundamentalnije? Važniji su geni. I možemo primetiti kako se geni prenose i sa jedniki na jedinke ali i sa vrsti na vrste. To možemo dokazati altruističkim ponašanjem nekih jedinki. Na primer, neke vrste veverica skviče pošto primete predatora. Time spašavaju leglo ali često žrtvuju sebe privlačeći pažnju predatora. Spašeno je na primer 10 gena dok je jedan žrtvovan. Uspeh. 

 

Strategije preživljavanja se prenose genima i možemo ih uporediti kod različitih vrsta. Neke od njih primenjuju “strategiju golubice” a to je slučaj u kom se odluka kome pripadaju resursi određuje mirno, dok druge primenjuju “strategiju sokola” pri čemu se sporovi rešavaju borbom. U svetu golubica optimalna strategija je biti soko, pošto prosto uzmeš sve što želiš jer se niko ne bori, dok je u svetu sokolova optimalno biti golubica koja će izbeći štetu nanešenu ratom i na kraju pokupiti plodove. Strategija se dakle menja ne samo u skladu sa okruženjem, nego i u skladu sa strategijama ostalih učesnika plesa evolucije. 


Imajući u vidu navedeno, čuvenu Hobsovu maksimu bi trebalo korigovati u - Čovjek je čovjeku i vuk i vjeverica.

No za razliku od životinja, pa i onih nama najbližih u srodstvenom smislu, čovjeku je dato da na opstajanja svojih gena utiče i društveno, a u posljednje vrijeme i tehnološki (direktnim intervencijama na genomu).

S enormnim porastom svoje tehnološke moći čovjek je sebi postao najveća prijetnja u liku alfa vuka i najveća nada kao sigma vjeverica.


Kao tehnološki progresivna vrsta naš opstanak će uskoro zavisti od pozicioniranja čovječanstva kao kosmičke civilizacije. A po Kardaševljevom kosmičkom srbomjeru mi nismo još ni civilizacija Tipa 1*. Naš index trenutno je 0,73.

(* - Civilizacija Tipa 1 bi bila u stanju da koristi svu raspoloživu energiju planete. Procjenjuje se da bi u zemaljskim okvirima to odgovaralo snazi (energija u sekundi) od 2x10na14 kilovati).

Dalji razvoj, odnosno dosezanje statusa civilizacije 2 tipa, bi podrazumjevao potpuno korišćenje  energetskih potencijala kojim raspolaže naše Sunce, odnosno konstruisanje tzv. Dajsonove sfere.

 

What-is-a-Dyson-sphere-02c9527.jpg?quality=90&resize=700,467

 

Treći korak bi predstavljao iskoračavanje u duboki kosmos i stavljanje galaskisje pod sopstvenu energetsku kontrolu.

No, šta ako među svim tim zvjezdama Mliječnog puta mi nismo sami. Šta ako i neko drugi grčevito skuplja resurese (kao u strategijskim video igricama) kako bi se apgrejdovao na kosmičkoj skali. Na našim (ukrštenim) putevima razvoja mi smo jedni drugima najveća moguća prijetnja i smetnja.

Upravo ovaj koncept je opisao Liju Cisin u svojoj poznatoj SF trilogiji Priče iz Zemljine Povijesti (aka Problem Tri Tijela), kad je u okviru Kosmičke Sociologije formulisao Teoriju Mračne Šume - Svemir je Mračna Šuma ispunjene kosmičkim vukovima (i drugim zvijerima) koje se njome šunjaju i vjeverica koje se skrivaju tehnološkim mimikrijama.

Ovom hipotetičokm teorijom Cisin je ujedno ponudio odgovor na Fermijev paradox, sižeizirano dat kroz pitanje - Gdje su ti vanzemaljci (ako su već tako napredni)?


No to bi pogled na probleme civilizacija Tipa 3 iz perspektive civilizacije Tipa 1, odnosno najvjerovatnije lišen čitavog seta naučnih i tehnoloških apdejta koji bi se u međuvremenu izdešavali.

Sasvim moguće da na određenom stepenu shvatanja prirode kosmosa problem resursa postaje trivijalan. Sad, da li će to značiti korištenje energije kvantnog vakuma ili mogućnost nelokalnog korištenja energije čitavog (beskonačno velikog) svemira ili bi to podrazumjevalo otkrivanje radikalno novih naučnih istina, to je zasada u domenu naučne fantastike. No ono što je sigurno (pod tom predpostavkom) je da  strategija sokolova u evolutivnom razvoju civilizacija višeg tipa više ne bi imala smisla.  Vjerovatno je i sam opis Kosmičke Strategije imenom životinjske vrste s jedne planete krajnje skučen i nedekvatan u svom pojmovnom značenju. Baš kao i Mračna Šuma ;)

Opet, izgleda da nam je uvijek lakše rješavati probleme iz budućnosti i tumačiti prošlost nego se baviti postojećim stanjem.


U tom trouglu shvatanja Realnosti kakva zapravo jeste, resursa koji su (bes)konačni i odgovora na pitanje Gde su više ti vanzemaljci verovatno se krije odgovor na pitanje kako zupčanici izgledaju ispod “desktopa” koji vidimo. Jer, kao što korisnik računara vidi prozore, slova i brojeve a u kućištu prolazi neka strujica i magnetišu se feromagnetski materijali (ako se i dalje ovako prave diskovi), tako i mi vidimo stilizovane reprezente stvarnosti koji su nam potrebni kako bismo uspešno rešili dva pitaja sa početka teksta. Ako budemo to saznali, time ćemo verovatno saznati i cilj evolucije i života. Cilj nije razmnožavanje, kako se obično kaže, nego je razmnožavanje samo mehanizam kojim se stiže do nepoznatog cilja.



Komentari (273)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 15:55 01.01.2023

Re: Genetski algoritam

Uvećava se realnost ili mistreija?


i jedno i drugo.
polje realnosti se širi, ali ono sobom uvodi nove zagonetke u priču i to na sve zeznutijem nivou.

i dalje nemamo (zadovoljavajuću) teoriju svijesti i/ili neki njen matematički model koji bi mogao da se ispituje.
a svijest je praktično izvorište sveg našeg znanja i iskustva.
bez nje ne bi bilo ove disusije ili bi je bilo, samo što niko toga ne bi bio svjestan

vrabac_onaj vrabac_onaj 16:03 01.01.2023

Re: Genetski algoritam

nask

Mada lično mislim da tu nema ili neće biti momenta u kome ćemo svi na planeti da idemo "Ahaaa" već više zrno po zrno.


Ma nećemo nikada. Ni kao pojednici ni kao grupa. Bar je to moje uverenje. Jednostavno, nije nam dato.
Deo smo neke slagalice koju ne razumemo niti ćemo ikada moći da razumemo. Kada više ne budemo potrebni, samo ćemo nestati nikada ne saznavši u čemu je tu štos.
docsumann docsumann 16:15 01.01.2023

Re: Genetski algoritam

vrabac_onaj
nask

Mada lično mislim da tu nema ili neće biti momenta u kome ćemo svi na planeti da idemo "Ahaaa" već više zrno po zrno.


Ma nećemo nikada. Ni kao pojednici ni kao grupa. Bar je to moje uverenje. Jednostavno, nije nam dato.
Deo smo neke slagalice koju ne razumemo niti ćemo ikada moći da razumemo. Kada više ne budemo potrebni, samo ćemo nestati nikada ne saznavši u čemu je tu štos.


meni je sasvim bliska ideja da Stvarnosti ne samo da prevazilazi naša najluđa zamišljanja, ona prevazilazi ono što mi uopšze možemo da zamislimo.

vrabac_onaj vrabac_onaj 16:19 01.01.2023

Re: Genetski algoritam

docsumann


meni je sasvim bliska ideja da Stvarnosti ne samo da prevazilazi naša najluđa zamišljanja, ona prevazilazi ono što mi uopšze možemo da zamislimo.



Pa da.
Samo da se dopunim, da ne bude da sam potpuni defetista. Ja mislim da mi treba da se trudimo da saznamo i pored toga što nikada nećemo saznati u potpunosti. Moje uverenje (opet uverenje, pošto nije znanje niti bilo šta što mogu da dokažem) je da nam je to isto "dužnost". Bolje reči svrha.
nask nask 16:25 01.01.2023

Re: Genetski algoritam

i dalje nemamo (zadovoljavajuću) teoriju svijesti i/ili neki njen matematički model koji bi mogao da se ispituje.

Pa šta će ti takva teorija ili model? Neke stvari je možda bolje neznati.
Ja mislim da mi treba da se trudimo da saznamo i pored toga što nikada nećemo saznati u potpunosti.

Približavamo se, asimptotski.
predatortz predatortz 23:44 31.12.2022

Драге моје, драги моји...

...срећан вам нови круг око Сунца!
gvozden1 gvozden1 23:52 31.12.2022

Re: Драге моје, драги моји...

predatortz
...срећан вам нови круг око Сунца!

Samo da ovaj majstor što tera te krugove malo prikoči.
Nagazio papuču ko blesav.
literatesa literatesa 00:06 01.01.2023

Re: Драге моје, драги моји...

...срећан вам нови круг око Сунца!

Poetično. :)
docsumann docsumann 00:06 01.01.2023

Re: Драге моје, драги моји...

ove nove godine su sve matorije

uzdravlje
literatesa literatesa 06:34 01.01.2023

Re: Драге моје, драги моји...

Znači tako, evo nas u 23. Ajde dobro. :)
nask nask 13:45 01.01.2023

Re: Драге моје, драги моји...

...срећан вам нови круг око Сунца!

Nije krug nego spirala, tako da nismo nikada na početku. Što je dobro jer ne da nadi da umre. A nada je najveće prokletstvo čoveka.

Hvala takođe.
solo solo 00:14 01.01.2023

Koji očaj,da se ne lažemo


Sve više blogera dočekuje novu godinu na blogu.

Dokle je to došlo.

Pojašnjenja radi. Nije što smo ovde nego je atmosfera do jaja.

'ebeš bez podloge



Homoseksualac je seksualno opredeljenje.

Peder je karakterna osobina.
predatortz predatortz 00:34 01.01.2023

Re: Koji očaj,da se ne lažemo

Pojašnjenja radi. Nije što smo ovde nego je atmosfera do jaja.


Што брате?
Жена и ја испратили децу у провод и слушамо панк.
Ништа ја ту не бих мењао...
solo solo 01:06 01.01.2023

Re: Koji očaj,da se ne lažemo

Што брате?
Жена и ја испратили децу у провод и слушамо панк.
Ништа ја ту не бих мењао...



Ne kod tebe, na blogu.

Okači malo tog panka.

podeli.
pecaros pecaros 04:35 01.01.2023

čuda prirode

To možemo dokazati altruističkim ponašanjem nekih jedinki. Na primer, neke vrste veverica skviče pošto primete predatora. Time spašavaju leglo ali često žrtvuju sebe privlačeći pažnju predatora.


Svojevremeno je u listu Politika redovno ilazila rubrika "čuda prirode", u kojoj je bilo toliko čudesa da sam nekada pomalo i sumnjao u njihovu verodostojnost. Sve dok i sam nisam posvedočio istinitosti barem dvaju tamo opisanih događaja.

Jedan se tiče ovog roditeljskog altruizma. Desilo se, tako, da banem na ivicu vertikalno odsečene obale Dunava i tu iznenadim mamu patku sa jatom pačića, koji su se našli jedno dva metra pod mojim nogama. U momentu je nastala frka, gde je glavnu ulogu imala mama koja je krenula da se udaljava od obale, mlateći iz sve snage jednim krilom po vodi, dok je drugo bespomoćno visilo, kao da je bilo ranjeno. Kad je odmakla desetak metara malo je zastala, valda da proceni situaciju, pa je još malo nastavila sa predstavom. Posle čega je naprasno ozdravila.

A pačići? I oni su imali svoju ulogu, što predstavu čini složenijom. Umesto da krenu za mamom, oni su u žurbi, ali u najvećoj tišini, krenuli uz samu obalu do najbliže šikare gde su mogli da se sakriju.

Sve je to trajalo vrlo kratko, video sam sve što treba videti, pa sam se udaljio da ih ne uznemiravam previše. Da nisam video sopstvenim očima, verovatno bih i danas imao zrno soli za ovu priču.

Politikina "čuda prirode" su ovako izgledala:


alselone alselone 08:45 01.01.2023

Re: čuda prirode

Posle čega je naprasno ozdravila.

Da, fantastično.

Altruizam kod životinja može se podeliti na par grana - hranjenje, zaštita, borba, alarmiranje i tako dalje. Svaki ima lepše primere od prethodnog, otprilike.



Mama hobotnica, moja omiljena životinja, toliko čuva svoja jaja, da ako ne može da nađe hranu u blizini, neretko umre od gladi čuvajući ih. Neke vrste slepiš miševa doniraju krv svojim povređenim ili izgladnelim drugarima iz jata.

literatesa literatesa 09:47 01.01.2023

01

Sinoć sam bukvalno dočekala NG igrajući šah, i to je dobar znak. Dobar znak za realizaciju zamišljenog u 23. Tradicionalno jutros odem do Dunava, na selu kad sam živjela to su bile trim staze kraj njiva, pšenice, kukuruza i vinograda. Obiđem vodu, zemlju, nebo. Sretnem trkače i trkačice, bicikliste, hm, ima li bolje prilike sresti snagu entuzijazma nego Prvog Januara rano ujutru, osupnuti se. :)

literatesa literatesa 09:47 01.01.2023

Re: 01


solo solo 10:18 01.01.2023

Nemate pojma da nemate pojma

Sinoć sam bukvalno dočekala NG igrajući šah, i to je dobar znak. Dobar znak za realizaciju zamišljenog u 23. Tradicionalno jutros odem do Dunava, na selu kad sam živjela to su bile trim staze kraj njiva, pšenice, kukuruza i vinograda. Obiđem vodu, zemlju, nebo. Sretnem trkače i trkačice, bicikliste, hm, ima li bolje prilike sresti snagu entuzijazma nego Prvog Januara rano ujutru, osupnuti se. :)


Skoro nisam naleteo na lepši narativ o očaju.

Ćorsokak. Ćoravi sokak. Svega.A pomalo i svačega.

Zato je mladost lijepa u prepotentnosti zabluda u neznanju.

Ko doživi starost odlazi (a nema pojma gde) glup ko kurac.

Da stvarno što polni organ koriste za sinonim gluposti? Pitaću Čera.

Jedina konstanta je da smo uvek sami.

I nemamo pojma baš ni o čemu.

I shvatimo zajeb kasno, na kraju.

Ovo u međuvremenu ko i blog je puko kurobecanje u nedostatku bolje zajebancije.

Tako da draga Teslanija koga boli tuki gde ti provodiš prvi januar.

p.s.

U tom vakumu su negde docsove pečurke našle mesto u hazartskim perverzijama.
Jbg daj šta daš.
literatesa literatesa 10:31 01.01.2023

Re: 01

Ne, ti baš nešto posebno teško podnosiš što sam ja živo, zdravo i pametno. Što se ne davim u bedi kao ti? Krenuo si od sinoć podmetati svoju bedu da vrat ulomim? Do kada? Šta hoćeš?
solo solo 11:26 01.01.2023

Re: 01

Ne, ti baš nešto posebno teško podnosiš što sam ja živo, zdravo i pametno.


Đe izvuče ovo ,,pametno,,?

Do kada? Šta hoćeš?


Ma jok,samo me zabavlja tvoja kakofonija.Kolko da se ne ostrviš skroz u samoljublju.

Šta je? Slabo ti šljaka skripta?
literatesa literatesa 11:29 01.01.2023

Re: 01

Ma jok,samo me zabavlja tvoja kakofonija.

Hm, nasilan si i zlokoban za čovjeka koji se navodno samo zabavlja.
literatesa literatesa 11:30 01.01.2023

Re: 01

Šta je? Slabo ti šljaka skripta?

Skripta je za debile predviđena, ali nisam uvijek sa njom. I nisam je još platila u medu. :)
solo solo 11:34 01.01.2023

Re: 01

Hm, nasilan si i zlokoban za čovjeka koji se navodno samo zabavlja.


Ovisi o tvojim receptorima.

Sve je ok. Opusti se.
literatesa literatesa 11:39 01.01.2023

Re: 01

Ovisi o tvojim receptorima.

Sve je ok. Opusti se.

Da, istina, reagujem na tebe kao na veliku nedaću, zlo se sprema. Štaš, do jutros evo u 2023. nisi iznevjerio.
solo solo 11:47 01.01.2023

Re: 01

Štaš, do jutros evo u 2023. nisi iznevjerio.


Ko izda taj je prokleta Rade Šerbedžija.

To je poenta,važno da reaguješ. 'ebeš frigidne.
literatesa literatesa 11:54 01.01.2023

Re: 01

To je poenta,važno da reaguješ.

Hoćeš reći, udarcima pridobijaš moju pažnju?
alselone alselone 11:56 01.01.2023

Re: 01

Solo, poslednja opomena. Prestani da zapišavaš i ponašaj se pristojno.
solo solo 12:06 01.01.2023

Re: 01

Solo, poslednja opomena. Prestani da zapišavaš i ponašaj se pristojno.


Ti si gazda. Samo se taj ton ne uklapa u tematiku koju si otvorio.
Baš zvuči onako nadrkano.

Svemir ne trpi nadrkanost.



Molim VAR proveru.

Novković ladno kači sise i nikom ništa.
solo solo 12:18 01.01.2023

Re: 01

Hoćeš reći, udarcima pridobijaš moju pažnju?


Navlačiš me a onda Als meni šiba žute kartone. Nije fer.

Želim da ostanem u temi.

Dakle sve su zajebali IT ovci kad su uspeli da sjebu analogni život.

I sad kao njao šta nam se to dešava.

Dešava se iz keca u nulu.
literatesa literatesa 13:00 01.01.2023

Re: 01

Hm, i tačno što je veći latentni nasilnik to će brže podviti rep u situaciji da ga razotkriju.


Jedna meni bliska osoba je prije par dana svjedočila dečku koji je rođenoj materi polomio kosti i onda sa svojim sklopljenim rukama molio čovjeka da ne zove policiju. I sve persira, fin, uljuđen u tom ludilu, ali stvarno fino kućno vaspitan, molim vas, nemojte zvati policiju. Kraj njega mater leži, bjele kosti joj iz kože vire. On moli za milost.
Milan Novković Milan Novković 11:31 01.01.2023

Srećna Nova Godina ...

... drage blogerke i blogeri (birajte rod, fluidities i pronouns

srdjan.pajic srdjan.pajic 17:40 01.01.2023

Re: Srećna Nova Godina ...

Milan Novković
... drage blogerke i blogeri (birajte rod, fluidities i pronouns




Hvala Milanče, pridružujem se čestitkama.

Usput da okačim ovo:





Moja ćera je ovo sama sklepala i zapisala. Pre mesec dana je napunila 10 godina i pre jedno dve nedelje je došla kući iz škole i objavila da pravi svoj bend, da će da se najverovatnije zove 7 sestara, i da će ona da peva, a mala Anđu (njena drugarica iz razreda) da svira klavir, jer po rečima moje ćere, svira bolje od nje, dok od moje klinke niko bolje ne peva. Ostale članove će da tek da nađe.

Onda se zatvorila u sobu i bacila na posao, sela za klavir i ceo dan nešto kombinovala, i pisala, brisala, i izašlo je ovo. Sad razrađuje.

Meni je vrlo interesantno to da harmoniju do sada nisu učili u školi, niti sam joj ja tu nešto pokazivao, ovo je sve na osećaj. Samo me je jednom pitala, ćale, da li ovo zvuči bolje ili ovo, a onda odabrala onako kako ona misli da je bolje.
Milan Novković Milan Novković 18:46 01.01.2023

Re: Srećna Nova Godina ...

srdjan.pajic
Milan Novković
... drage blogerke i blogeri (birajte rod, fluidities i pronouns




Hvala Milanče, pridružujem se čestitkama.

Upust da okačim ovo:





Moja ćera je ovo sama sklepala i zapisala. Pre mesec dana je napunula 10 godina i pre jedno dve nedelje je došla kući iz škole i objavila da pravi svoj bend, da će da se najverovatnije zove 7 sestara, i da će ona da peva, a mala Anđu (njena drugarica iz razreda) da svira klavir, jer po rečima moje ćere, svira bolje od nje, dok od moje klinke niko bolje ne peva. Ostale članove će da tek da nađe.

Onda se zatvorila u sobu i bacila na posao, sela za klavir i ceo dan nešto kombinovala, i pisala, brisala, i izašlo je ovo. Sad razrađuje.

Meni je vrlo interesantno to da harmoniju do sada nisu učili u školi, niti sam joj ja tu nešto pokazivao, ovo je sve na osećaj. Samo me je jednom pitala, ćale, da li ovo zvuči bolje ili ovo, a onda odabrala onako kako ona misli da je bolje.

Bravo, svaka čast

Evo vam našeg Seven Sisters (clifs) šetališta za inspiraciju (ovo je sa interneta, imam ja mnogo bolje fotke al bog zna gde su mi)



A žemski bend - say no more, evo pomoćne motivacije

... pardon, hteo sam da predložim 5,6,7 8's woo hoo iz Kill Billa, zbog bosih članica benda, ali ne mogu naći klip koji je i uredan i da ga Hatori Hanzo mač nije već do-dekorisao

(baš sam mlađoj ćerci nešto "drobio" o njima pre samo nekoliko dana, al već sam zaboravio zašto


srdjan.pajic srdjan.pajic 19:40 01.01.2023

Re: Srećna Nova Godina ...

Milan Novković
srdjan.pajic
Milan Novković
... drage blogerke i blogeri (birajte rod, fluidities i pronouns




Hvala Milanče, pridružujem se čestitkama.

Upust da okačim ovo:





Moja ćera je ovo sama sklepala i zapisala. Pre mesec dana je napunula 10 godina i pre jedno dve nedelje je došla kući iz škole i objavila da pravi svoj bend, da će da se najverovatnije zove 7 sestara, i da će ona da peva, a mala Anđu (njena drugarica iz razreda) da svira klavir, jer po rečima moje ćere, svira bolje od nje, dok od moje klinke niko bolje ne peva. Ostale članove će da tek da nađe.

Onda se zatvorila u sobu i bacila na posao, sela za klavir i ceo dan nešto kombinovala, i pisala, brisala, i izašlo je ovo. Sad razrađuje.

Meni je vrlo interesantno to da harmoniju do sada nisu učili u školi, niti sam joj ja tu nešto pokazivao, ovo je sve na osećaj. Samo me je jednom pitala, ćale, da li ovo zvuči bolje ili ovo, a onda odabrala onako kako ona misli da je bolje.

Bravo, svaka čast

Evo vam našeg Seven Sisters (clifs) šetališta za inspiraciju (ovo je sa interneta, imam ja mnogo bolje fotke al bog zna gde su mi)



A žemski bend - say no more, evo pomoćne motivacije

... pardon, hteo sam da predložim 5,6,7 8's woo hoo iz Kill Billa, zbog bosih članica benda, ali ne mogu naći klip koji je i uredan i da ga Hatori Hanzo mač nije već do-dekorisao

(baš sam mlađoj ćerci nešto "drobio" o njima pre samo nekoliko dana, al već sam zaboravio zašto




Eno je skida La Campanelu po sećanju...

(trenutno smo u tazbini i oni imaju lep koncertni klavir (muzikalna familija, svi nešto sviraju osim mog tasta, on didžejiše na youtubu) pa se bijemo ovde ko će da dođe na red da se iskaže na istom).

srdjan.pajic srdjan.pajic 21:03 01.01.2023

Re: Srećna Nova Godina ...

Zamalo da zaboravim, odličan blog i komentari, uživanje za čitati.
nask nask 13:30 01.01.2023

Civilizacija Tipa 4

kada nam energija neće biti potrebna.
docsumann docsumann 13:32 01.01.2023

lični osvrt

mene odavdo intrigira ideja da je naše viđenje svijeta u pogledu apsolutne istine iliti ultimativne realnosti - irelevantno.
krajnje je prepotentno misliti da je jednoj biološkoj vrsti formiranoj na ugljeničnoj (organskoj) hemiji dato da vidi Realnost.
štaviše, sama Realnost je koncept kojim mi pokušavamo da sebi osmislimo neku pouzdanu ontološku osnovu sopstvenog postojanja.
mi postojimo u stvarnom svijetu, samim tim i mi smo stvarni.

moderna nauka sve to dovodi u pitanje i bez Hofmanove teorije, koja je btw meni legla ko budali šamar zamrznutim šaranom.
nask nask 14:39 01.01.2023

Re: lični osvrt

mi postojimo u stvarnom svijetu, samim tim i mi smo stvarni.

Što je tačno. Čak i ako smo u (nepostojećem) Mejtriksu/hologramu/Bogu/... to je onda naš tj. moj stvarni svet.
docsumann docsumann 14:43 01.01.2023

Re: lični osvrt

nask
mi postojimo u stvarnom svijetu, samim tim i mi smo stvarni.

Što je tačno. Čak i ako smo u (nepostojećem) Mejtriksu/hologramu/Bogu/... to je onda naš tj. moj stvarni svet.


ti poričeš mogućnost postojanja crvene pilule?
nask nask 15:04 01.01.2023

Re: lični osvrt

ti poričeš mogućnost postojanja crvene pilule?

De bre da poričem, meni je crvena pilula ugrađena na DNK nivou.
docsumann docsumann 15:13 01.01.2023

Re: lični osvrt

nask
ti poričeš mogućnost postojanja crvene pilule?

De bre da poričem, meni je crvena pilula ugrađena na DNK nivou.




oš kasti upao si u kazan dok si bio mali


crossover crossover 15:30 01.01.2023

Re: lični osvrt

krajnje je prepotentno misliti da je jednoj biološkoj vrsti formiranoj na ugljeničnoj (organskoj) hemiji dato da vidi Realnost.


Pa šta da radimo, u vreme kad je hemija prešla u biologiju nije bilo baš mnogo da se bira okolo. Bilo je nešto ugljenika, vodonika, azota, kiseonika i kad se to sve magično izmešalo i prespojilo ispalo je da su ti ugljovodonici nekako sposobni da postavljaju ontološka i druga fundamentalna pitanja, samo je trebalo malo da sačekamo da prođe neko vreme do tog trenutka. Možda je tako isto i sa uvidom u realnu Realnost, možda još uvek nije došao taj trenutak.
docsumann docsumann 15:44 01.01.2023

Re: lični osvrt

Bilo je nešto ugljenika, vodonika, azota, kiseonika i kad se to sve magično izmešalo i prespojilo ispalo je da su ti ugljovodonici nekako sposobni da postavljaju ontološka i druga fundamentalna pitanja


radiukalno gledajući na stvari, čak i naša najmudrija mudrovanja su kao koncept smislena samo nama, kao najbolja aproksimacija onog šta se dešava.
međutim sve te zvučne riječi fenomeni, mentaliteti, dimenzije zapravo nemajuveze sa stvarnom stvarnošću.

a slažem se da radimo najbolje što možemo.

mislim da je matematika najveće ljudsko otkriće (ne izum), a muzika kao njen podskup najljepše
nask nask 15:48 01.01.2023

Re: lični osvrt

oš kasti upao si u kazan dok si bio mali

Ma mnogo banalnije, j.. mi neko kevu.
Milan Novković Milan Novković 18:22 01.01.2023

Re: lični osvrt

docsumann
Bilo je nešto ugljenika, vodonika, azota, kiseonika i kad se to sve magično izmešalo i prespojilo ispalo je da su ti ugljovodonici nekako sposobni da postavljaju ontološka i druga fundamentalna pitanja


radiukalno gledajući na stvari, čak i naša najmudrija mudrovanja su kao koncept smislena samo nama, kao najbolja aproksimacija onog šta se dešava.
međutim sve te zvučne riječi fenomeni, mentaliteti, dimenzije zapravo nemajuveze sa stvarnom stvarnošću.

a slažem se da radimo najbolje što možemo.

mislim da je matematika najveće ljudsko otkriće (ne izum), a muzika kao njen podskup najljepše

Možda si primetio da je Nobel za fiziku 2022. otišao trojci što je dosta poradila na quantum entaglement, i velika većina smatra da je to vrlo zasluženo.

Interesantno je da su oni uglavnom poradili, pokazali, dokazali, ... rezultate rada John Stewart Bella koji je prerano otišao u večna lovišta (1990.) da bi on dobio nobela od "zbunjenih" fizičara.

Elem, ovako je lupljen bar privremeni pečat na popularno kako "univerzum nije lokalno realan", gde "lokalno" znači da neki objekat, čestica, mogu da budu objašnjeni samo uticajem lokalnih igrača (zna se izvor svih uzročnosti, popularno rečeno) i kako uticaj ne može da putuje brže od brzine svetlosti.

Iliti, dokazana je Belova teorema kako je kvantna mehanika nekompatibilna sa local hidden-variable theory, ergo, pošto je kvantna mehanika tako uspešna u opisivanju sveta ne postoji skriveni skup promenljivih, koje samo treba da provalimo, koje bi nam dali "pravu" sliku "lokalnog" i skinuli napast (neintuitivne artefacts kvantne mehanike) s vrata.

Tako, ako univerzum nije lokalno realan pitanje kako je to realan, onda, se lepo uklapa u vašu dosadašnju diskusiju.

Je se sećam pričice koju sam bar Šarksom nekoliko puta spomenuo, obično oko priča o merenju gravitacionih talasa, o nemačkom, sad starom (1995+) detektoru blizu Hanovera, GEO600.

kako su ga puštali u rad polako su njega i softver podešavali da se nosi sa raznim vrstama šuma. I oni su ultimativni stručnaci za to.

Ali, jednu vrstu šuma nikako da objasne. Primer: oni su uspeli da se prilagode gravitacionom šumu koji bi pravila kola koja se kreću na nekoliko kilometara od detektora. A znamo kako je slaba gravitaciona sila (iz srednje škole umemo da izračunamo silu kojom se privlače dva automobila, tonu teška, na 3 kilometra: (recimo 0.8 nano-grama - ok, gram je za masu, ne silu, al za nas prizemne ok za ilustraciju - sve u svemu, oko 20,000 puta manje od zrnca peska)

Elem, nisu našli uzrok šumu, ali su, jureći kroz stare naučne radove našli jedan rad koji je pričao o jako sličnim spektralnim karakterisikama šuma, ovome iz gravitacionog detektora, u realnosti ako bi ona bila holografska projekcija.



nask nask 20:22 01.01.2023

Re: lični osvrt

mislim da je matematika najveće ljudsko otkriće (ne izum),


bene_geserit bene_geserit 07:11 02.01.2023

Re: lični osvrt

čak i naša najmudrija mudrovanja su kao koncept smislena samo nama

Ti bi Docs trebao da se preseliš kod nas u Kaliforniju, makar iz ova dva razloga:
- ubacili su u proceduru predlog zakona da se dekriminalizuju one tvoje halucogene pečurke i srodne stvari
- kod moje ćerke na faksu u menzi služe crveno meso samo jedanput nedeljno ("spašavaju planetu" )
(ali zato služe slatkiše svaki dan, nikako da objasnim ćerci da je bolje 10 puta da svaki dan jede crveno meso a jedan slatkiše, nego obrnuto)
docsumann docsumann 08:54 02.01.2023

Re: lični osvrt

- kod moje ćerke na faksu u menzi služe crveno meso samo jedanput nedeljno ("spašavaju planetu" )


dolazim kad ga potpuno izbace
alselone alselone 10:50 02.01.2023

Re: lični osvrt

- kod moje ćerke na faksu u menzi služe crveno meso samo jedanput nedeljno ("spašavaju planetu" )
(ali zato služe slatkiše svaki dan, nikako da objasnim ćerci da je bolje 10 puta da svaki dan jede crveno meso a jedan slatkiše, nego obrnuto)


Idiokratija braćela, par ekselans. Ona stara piramida ishrane je bila sranje, a ova nova je još veće. Napraviće celu populaciju zavisnika od antiinflamatornih lekova. Ima da gorimo iznutra.
docsumann docsumann 13:18 02.01.2023

Re: lični osvrt

Možda si primetio da je Nobel za fiziku 2022. otišao trojci što je dosta poradila na quantum entaglement, i velika većina smatra da je to vrlo zasluženo.


ispratio podrobno


trebalo bi i o tome blog...da je sarski tu davno bi već o tome divanili.
ovaj tekst dođe kao mala reminiscencija na one blogove
vrabac_onaj vrabac_onaj 15:46 01.01.2023

Kada smo već kod srbometra...

... ili preciznije srpskog jezika.

A po Kardašijevom kosmičkom srbomjeru
.

Mislim da bi bilo ispravno reči Kardaševljevom srbometru/srbomjeru - čovek se prezivao Kardašev (Nikolaj Kardašev).

Ovako, budi Bog s nama, zamalo ispade neki od Kardašijanovih.
docsumann docsumann 15:59 01.01.2023

Re: Kada smo već kod srbometra...

vrabac_onaj
... ili preciznije srpskog jezika.

A po Kardašijevom kosmičkom srbomjeru
.

Mislim da bi bilo ispravno reči Kardaševljevom srbometru/srbomjeru - čovek se prezivao Kardašev (Nikolaj Kardašev).

Ovako, budi Bog s nama, zamalo ispade neki od Kardašijanovih.


jest, u pravu si

biće ispravljeno
vrabac_onaj vrabac_onaj 16:04 01.01.2023

Re: Kada smo već kod srbometra...

docsumann
vrabac_onaj
... ili preciznije srpskog jezika.

A po Kardašijevom kosmičkom srbomjeru
.

Mislim da bi bilo ispravno reči Kardaševljevom srbometru/srbomjeru - čovek se prezivao Kardašev (Nikolaj Kardašev).

Ovako, budi Bog s nama, zamalo ispade neki od Kardašijanovih.


jest, u pravu si

biće ispravljeno


Ma tek sad stvarno pročitao, sinoć sam samo na brzaka pročitao prve komentare :)
alselone alselone 19:57 01.01.2023

Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

džank, slatkiše, grickalice, gazirano itd od danas?

nask nask 20:25 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Pa nismo više deca da se palimo na našeg unutrašnjeg Dedeka Mraza koji nam na nekakav magičan način rešava probleme fizičke i intelektualne lenjosti.
alselone alselone 21:19 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

To je u redu, ali zar nisi bar nešto potajno sam sebi obećao da ćeš pokušati od danas?
Milan Novković Milan Novković 21:29 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

alselone
džank, slatkiše, grickalice, gazirano itd od danas?


Šta je to NY rezolucija - TODO lista za prvu nedelju januara
alselone alselone 21:31 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Šta je to NY rezolucija - TODO lista za prvu nedelju januara

Bukvalno. Planovi se obično rasprše druge nedelje januara posle povratka u životnu kolotečinu. Danas otprilike niko nije otišao da kupi cigare. Alkohol takođe. Slatko se jede da se ne baci pa se ZAPRAVO počinje od sutra itd. :)))

nask nask 22:28 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

ali zar nisi bar nešto potajno sam sebi obećao da ćeš pokušati od danas?

Ne, nisam nikada, to mi oduvek bilo pomalo smešno.
alselone alselone 22:47 01.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Ne, nisam nikada, to mi oduvek bilo pomalo smešno.

Jeste, malo je holivudski kliše, ali je i sa druge strane logično davati sebi ciljeve i oričavati ih nekim okruglim datumima. "Od ponedeljka", "sledeći mesec", "na leto", "pošt uradim to i to" i najokrugliji od svih "od nove godine".

Ja sam sebi rekao da ću da prođem triatlon. Doduše nisam ga oročio od danas nego od pre par nedelja ali kao da sam danas. I par drugih ciljeva o zdravijem životu koji će se raspršiti, ali opet, sa druge strane, neka se rasprši 80% a 20% ostane, opet dobro.
literatesa literatesa 07:39 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Ja sam sebi rekao da ću da prođem triatlon.

Alse, Jokiću jedan. :)
literatesa literatesa 07:39 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

MVP Srbine. :)
alselone alselone 10:51 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Alse, Jokiću jedan. :)

LOLčina! :)

Videćemo, u solidnom sam treningu ali ni blizu tolike kondicije. Sa druge strane, taj olimpijski triatlon i nije nešto nemoguće. Ironmeni, sa druge strane, jesu.
predatortz predatortz 11:15 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo


Ja sam sebi rekao da ću da prođem triatlon.


Ja, sebi:

Uživaj, čoveče! Zaslužio si!
literatesa literatesa 11:27 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

Alse, samo što si pomislio, sjajno je. :)
Milan Novković Milan Novković 12:39 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

alselone
Ne, nisam nikada, to mi oduvek bilo pomalo smešno.

Jeste, malo je holivudski kliše, ali je i sa druge strane logično davati sebi ciljeve i oričavati ih nekim okruglim datumima. "Od ponedeljka", "sledeći mesec", "na leto", "pošt uradim to i to" i najokrugliji od svih "od nove godine".

Ja sam sebi rekao da ću da prođem triatlon. Doduše nisam ga oročio od danas nego od pre par nedelja ali kao da sam danas. I par drugih ciljeva o zdravijem životu koji će se raspršiti, ali opet, sa druge strane, neka se rasprši 80% a 20% ostane, opet dobro.

Nači simples: coolios, ali ima boljih načina

Prvo disclaimer, the prošireni, pošto ja ovako nešto numem da kažem ženi niti mlađoj ćerci a da one to ne dožive kao kritiku, brutalan napad na njihov intelect, kreativni potencijal, lepoti sexipil, sofisticiranost, .. itd, a da meni to uopšte nije na pameti, niti to radim.

Ja sam isto probao svašta od izazova - 7,8 osnovne pobeđivao na krosevima, i prolećnim i jesenjim, trčao od Apatina do Prigrevice (9 Km) - uglavnom kad mi pobegne autobus, a par puta i "nako", pa ajmo sad eksplozivno 100 sklekova, itd.

Da se vratim u mladost to više ne bih ni u snu radio - ima prosto dramatično interesantnijih izazova i dokazivanja - nači disklejmer: muškoj psisi su oni karakteristični, ja ih ne negiram nego i sada, evo još malo pa 65 godina, prihvatam, hvalim i savetujem.

Ta fizička rastezanja su meni sada lower-grade izazovi u širem smislu, čak i ako pomno pratiš fitness tracker i mozak ti radi kompleksnu analitiku interpretirajući cifre tamo

Uzmi svoj reptile-brain (brain stem, mali mozgovi razni): kako u povećanom sagorevanju kalorija pređeš neki prag on, nako zadrt i omanjeg overall IQa, zaključi da ti je "najverovatniji" ugrožena egzistencija - npr juri te lav pošto i on oće da ručka i ti, jelte, trčiš za sve pare pošto nisi planirao da baš tog dana odeš u večna lovišta.

Pa ti tu taj reptile brain, kao deo tvog bića, pritisne nekoliko dugmića i otvori ti pore na crevima (tight-junctions, ako je kome do guglovanja). Tuda sad prolazi i nešto više đubreta u krvotok - logika je prosta, bolje i sitna upala, pošto ulaze i nepoželjni peptidi, neke bakterije, svašta, nego da prerano ideš da mlatiš po večnim lovištima.

I to ti je tiha-voda neprijatelj - imuni se više tu sjati, on je malo tupav instrument često pošto pravi i kolateralnu štetu kad se uzbudi (oni što im se baš posreći dobiju na lutriji leaky guts, neki idu kasnije na operativne stolove da im se to iseca (lepote poznijeg doba: ja znam dvojicu takvih, jedan se nije probudio sa stola, a jedan je imao 5 operacija, eno ga ko čigra sad - radio za nas stalno 8 godina).

Oni bar znaju šta im je, tj ovaj u večnim lovištima je znao, al najčešće ovo ozvorno drndanje prođe kroz sito i rešeto molekularno bioloških sita i obrazaca i završiš sa nekakvim zezalicama u 50tim, 60tim, ... i nikad ti ne bi palo na pamet da je to zato što si sagorevao 5,000 ili više kilokalorija kad si bio mlađi.

Sreća u nesreći je sledeća (zato ljudi ne padaju kao snoplje) je da bi uopšte mogao da odradiš triatlon i slično ti moraš već da budeš satkan od boljeg materijala, nači statistika radi za tebe, i samo trčanje do besvesti ti ipak održava srce-pluća kako treba, crvena krvna zrnca, elastične krvne sudove, i manje su ti šanse da popadaš od nekih srčki ko onaj što samo sedi i jede 7 svinjkih krmenadli sa mašću uz popodnevni čaj.

Ali, ti se trošiš, i ovo nije teorija - i imuni ti je oslabljen all along - čitaj: otvore ti se tight junctions u crevima, opada ti ukupan kvalitet imunog, a uspot tu i tamo, kolateralno-štetovski, kokne i poneku tvoju zdravu ćeliju.

E sad, ovo gore je uvod i disklaimer. A kako biti najpajtos svojoj standardnoj I, me, myself bratiji, čak i kad su nam dosadnjikavi majmunčići na ramenu što nam stalno nešto šapuću:

- Outdoors, već si krenuo, planinarenje, šuma, survivalism sa klincima.

- Ronjenja (i sa ajkulama, npr), sa brodića, da pobegneš od šire-turističkog domašaja unutar kojeg je većina ionako uništena, padobranstva, delta-krila, leteće veveričarenje, finte na biciklu, mountain biking, skijanje, gimnastika (dobro, ti si malo krakat, al saltić tu i tamo, pa skakanje u vodu sa do 10tak metara - finog adrenalina se tu zapati

- Foto safariji

- Učenje Mandarinskog

- Zip-wires razni, bangy jumpings, ... i vode reptile brain upada u košmare, ali na kratku, plus naučiš da se iskontrolišeš malo.

- Godišni on the cheap, i sa kampovanjima, da bi dobacili sa fiksnom lovom što dalje, šire i interesantnije, ...

- Kuvanje, DIY, tražiš lokaciju za farmicu, salaš, pa jbt čim si to spomenuo otišao sam da ženi raportiram ... ... mazni neku kreativnu ideju iz Avatara ovog sad,

- ... itd, ja ovako mogu do sutra, al nije u redu da arčim toliko papira
alselone alselone 17:33 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

i nikad ti ne bi palo na pamet da je to zato što si sagorevao 5,000 ili više kilokalorija kad si bio mlađi.

MIslim da je važno sagorevati kalorije, pogotovo kao mlađi. Ne verujem da relativno štetimo organizmu više nego dugorčno što bismo štetili da to nemamo. Naprotiv.

Mislim da je i danas važno sagorevati. Da, donekle se slažem "da je bog svima dao broj koraka pa ih ne treba brzo potrošiti", ali samo donekle.

Moji treninzi danas nisu intenzivni, ali traju duže (ho ho ho). Evo primer jedne nedelje koja je malo ispod proseka, ali odskora imam ovu aplikaciju pa nemam dobre primere.



Tek u minutima merim zonu 5 i zonu 4 srca, a tako i treba, pošto je to baš prženje i produvavanje dizni i tu se možda i dešava nešto loše sa imunim ali je ipak kratka aktivnost koja daje mnoge koristi na drugim frontovima. Zona 1 i 2, je neka srednja aktivnost, na primer od 100 do 130 otkucaja i siguran sam da ne štetimo organizmu kada smo dugo u toj zoni. Za to smo evolutivno predodređeni i dobiti na drugim frontovima kao kardiovaskularni fitnes, varenje, koncentracija i na kraju ako odgladuješ malo - reciglaža nesvarenih delova proteina koji se nakupljaju po organizmu.

Šta hoću da kažem - tvoja teorija o lošoj strani sagorevanja velikog broja kalorija, po mom mišljenju mora da se gleda u kontekstu opterećenja i zone "obrtaja" na koliko vozimo organizam.
alselone alselone 17:34 02.01.2023

Re: Jesmo prestali da pušimo, pijemo, jedemo

ražiš lokaciju za farmicu, salaš, pa jbt čim si to spomenuo otišao sam da ženi raportiram

Možemo i komšije da budemo. Jutro, ja pomuzo koze, kucam na okno prozora, ti stavio kafu sa svežim sojinim mlekom, te pomuženim sa organske njive. :)
gavros gavros 22:00 01.01.2023

Samo

da vas obojicu pozdravim i zaželim sve najbolje u novoj godini kao i svim blogerima koji se još uvijek ovdje okupljaju - čitam blog i komentare i uživam.

Bojan
alselone alselone 22:43 01.01.2023

Re: Samo

Hej, ćao, sve najbolje!
docsumann docsumann 08:56 02.01.2023

Re: Samo

gavros
da vas obojicu pozdravim i zaželim sve najbolje u novoj godini kao i svim blogerima koji se još uvijek ovdje okupljaju - čitam blog i komentare i uživam.

Bojan



sve najbolje i najjače, i tebi isto
zoja444 zoja444 09:01 02.01.2023

nije dejan lucic

kad ce neko o 2030.god, bil gejtsu i drugarima iz davosa, velikoj gladi i pandemiji, zlatnoj milijardi... oni otvoreno pricaju o svojim namerama.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana