Kreativnost - kako je probuditi

dracena RSS / 27.06.2007. u 17:02

Dracenine "Mrvice"

Na prethodnom blogu Rutine, inovativnost i kreativnost svi smo se složili da je kreativnost nekim ljudima data kao urodjena ili u ranom detinjstvu stečena osobina, da od takvih ljudi možemo očekivati kreativnost i podsticati ih na kreativni rad, a od onih koji je nemaju ne vredi ni očekivati ni tražiti stvaranje novih ideja i rešenja. Medjutim, kreativnost može biti i uspavana, a onaj ko je poseduje može je biti nesvestan do kraja života ako nije postojao adekvatan podsticaj za njeno ispoljavanje i korišćenje u pametne svrhe. Takodje postoje i ljudi koji svoju kreativnost u nedovoljno uredjenim uslovima koriste u pogrešne, destruktivne svrhe.

Da bi se probudila uspavana i usmerila “zalutala” kreativnost danas u svetu postoji čitav niz takozvanih "kreativnih tehnika", počev od svima poznatog brainstorminga, pa nadalje.

Rekli smo da je kreativnost spsobnost rešavanja problema na nov, originalan, neuobičajen način. Medjutim, da bi se stvorilo novo rešenje, potrebno je razgraditi stare konvencionalne, fiksirane obrasce mišljenja i rešavanja probema. Pritom je od najvećeg značaja promena perspektive iz koje se problem posmatra.

Da bi se stvorili uslovi za razgradnju starih obrazaca i izgradnju kreativnog načina mišljenja, potrebno je delovati iz četiri glavna pravca:

proizvod (product),

kreativni pojedinac (person)

kreativni proces (process)

okruženje koje podstiče kreativnost (press) (takozvano 4p-pravilo)

Medju najpoznatije kreativne metode danas spada tzv. otvoreni model rešavanja problema po Geški (Geschka). To je nešto kao vrlo jednostavna generička metoda koja opisuje ciklus rešavanja svih vrsta problema u četiri faze.

1. Objašnjenje problema

Cilj je utvrditi što tačnije formulisati šta to tačno treba rešiti, bez zalaženja u simptome, uzroke i vrednosne ocene. Npr. Loše formulisan problem bi glasio ovako: „Preduzeće beleži loše rezultate.“ „Nema dovoljno porudžbina“, „Proizvod x se slabo prodaje“. To su preširoke formulacije koje ne sadrže zadatak. Pravilno bi bilo: Kako preduzeću obezbediti više porudžbina, kako proizvod x učiniti atraktivnijim /jevtinijim za kupca.

2. Divergentna faza

U ovoj fazi je cilj prikupiti što više ideja iz različitih izvora, od pojedinaca, od grupe, iz literature itd. U ovoj fazi se mogu primenjivati različite kreativne tehnike, zavisno od ranijeg treninga grupe i sklonosti pojedinaca. Moguće su razne kombinacije i modaliteti. Koja će tehnika kad biti upotrebljena, zavisi od različitih faktora.

Ona mora da bude u skladu sa situacijom i da odgovara učesnicima.

3. Konvergentna faza

Odmah, ili što pre nakon divergentne faze treba sprovesti konvergentnu fazu. Cilj je da se izvrši odabir odredjenog, ne prevelikog broja ideja. U daljem toku pojavljuje se jedan problem tipičan za sve kreativne tehnike. Naime, svaka odabrana ideja bi morala da se proveri u pogledu primenjivosti, izvodljivosti, troškova itd. Medjutim, za to je potrebno dosta istraživanja, prikupljanja dodatnih podataka itd. A to košta vremena i novca. Da bi se izbeglo traganje u mnogo pravaca, vrši se dodatna selekcija po kriterijumu koje ideje je najlakše proveriti, pratiti kroz literaturu ili prikupiti podatke potrebne za njenu proveru. Broj ideja se pritom drastično smanjuje, Ako je broj preostalih ideja nedovoljan, vraća se neka odbačena ideja. U ovoj fazi je „zabranjeno“ upuštati se u dokazivanje da ideje koje nisu ušle u najuži izbor nemaju potencijal. Ne samo zbog toga što to može frustrirati učesnike, već i zbog toga da ne bi neka korisna ideja bila olako odbačena i zaboravljena. Možda će već za mesec-dva baš ona biti najbolje rešenje nekog drugog sličnog problema. Odbačene ideje treba zabeležiti i sačuvati za „zlu ne trebalo“.

4. Implementacija

U fazi implementacije donosi se odluka koje će ideje biti realizovane, odnosno dalje obradjivane. Ova odluka se po pravilu donosi zajedno sa višim rukovodstvom ili se podnosi na saglasnost.

Nakon toga se planiraju dalje aktivnosti i „napada“ problem. Ponekad se ispostavi da se problem mora rešavati u više ovakvih cilusa.

Iz ove generičke metode razvijen je veliki broj tehnika, medju kojim je najstarija tzv. brainstorming, koji je kasnih 30.-ih godina osmislio Aleks Osborn (Alex F. Osborn), stručnjak jedne velike američke reklamne agencije. Njegova knjiga „Applied Imagination“ (1953) koja opisuje ovu tehniku prevedena je na mnoge jezike i zahvaljujući njoj brainstorming se već do 1960. proširio u celom svetu. Pravila brainstorminga danas važe kao elementarna pravila igre za sve ostale tehnike kreativnog rada u grupama. Ona su jednostavna, lako se pamte i primenjuju:

- generisati što više ideja

- ideje se ne smeju kritikovati (o ličnosti predlagača da ne govorimo)

- slušati i dalje razvijati tudje ideje

- svaka ideja je dobrodošla, nema glupe ideje ili ideje koja je toliko loša da je treba automatski odbaciti

- sa kreativnim procesom ne prekidati prerano.

 

Obično je jedna sesija nedovoljna za rešavanje nekih problema. Što je zadatak kompleksniji, potrebno je više ciklusa koje treba objedinjavati u workshopove. Ovi ciklusi se mogu koncentrisati npr. u dva dana sa pauzama. Za radionicu se biraju učesnici koji se i inače svakodnevno bave problemom koji je na dnevnom redu, ali se mogu angažovati i eksterni eksperti kao pomoć. Nakon završene radionice treba izraditi nekoliko (manji broj) koncepata rešenja problema.

Brainstorming se neprekidno širom sveta prilagodjava uslovima i potrebama prakse, pa danas postoji veliki broj novih izvedenih tehnika. U daljem tekstu ću vam predstaviti najjednostavniju od njih.


Brainwriting

Faza u kojoj se primenjuje: prikupljanje ideja

Princip: asocijacije

Cilj: brzo pronalaženje velikog broja ideja

Način rada: pojedinačna ili grupna tehnika

Stupanj: početni

Ključni element: ceduljice

Trajanje: oko 90 minuta

Broj učesnika u grupi: 5-7

Pravila igre:

- nema razgovora

- nema kritikovanja ideja

- što više ideja

Materijal:

- ceduljice

- tabla / table za kačenje ceduljica

Tok:

Kao uvod izloži se kratki opis problema i zadatak učesnika. Učesnici pišu svoje predloge za rešenje na ceduljice. Svaka ideja na posebnoj ceduljici. U prvih nekoliko minuta svako radi za sebe. Kad moderator primeti da su individualne ideje presušile, kaže učesnicima da ceduljice sa svojim idejama proslede susedu. Svako čita tudje ideje i beleži svoje nove ideje na nove ceduljice, pa prosledjuje dalje. Na kraju se sve ceduljice skupe i tematski sortiraju na velikom stolu ili podu zbog preglednosti. Ako ima više ceduljica sa istom idejom, viškovi se odbacuju, ostaje samo jedna. Svaka sortirana grupa ideja dobija svoj natpis / naslov i kači se na tablu. Na kraju članovi mogu i ocenjivati grupe ideja poenima po unapred zadatim kriterijumima.

Zabranjeno je:

pisanje komentara o idejama

Prednosti:

- samostalno razmišljanje

- paralelni rad svih učesnika

- nema ometanja u radu

- aktiviranje povučenih učesnika

- ocenjivanje ideja nije eksplicitno, već integrisano u metodu

Mane:

- manja spontanost nego kod brainstorminga

- ograničen prostor za opisivanje ideje


 

Briga o kreativnosti na pojedinim radnim mestima (npr. dizajnerskim) ili u odredjenim odeljenjima (npr. Marketing ili Razvoj) nije dovoljna. Organizacija bi trebalo da bude u celosti kreativna. U kreativnoj organizaciji svi misle kreativno, to je svakodnevna praksa na svim mestima, na svim nivoima, u svim radnim procesima. Mnogobrojni primeri iz prakse pokazuju da uspešne kreativne organizacije koriste mešavinu više mera za podsticanje kreativnosti. U planovima (strateškim i akcionim) definišu kreativnost kao jednu od najvažnijih oslonaca svog budućeg razvoja, osnivaju posebna odeljenja za menadžment inovacija, organizuju kurseve za trening u tehnikama za podsticanje kreativnosti itd. Posebnu ulogu igra podsticajni sistem, odnosno sistem mera za motivaciju kreativnosti, jer je uočeno da ovaj sistem mora biti mnogo više od prostog novčanog nagradjivanja. Novac je kod kreativnosti potpuno zakazao kao stimulans.

Korisni linkovi:

Brainstorming

Creative Thinking

Brainwriting

Brainwriting

Atačmenti



Komentari (34)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

Черевићан Черевићан 19:06 27.06.2007

šansu nemate ,iskoristiteje

iako je pijukno ,ima bogme tome, deda Gluvi naš seoski učitelj a privatno konpozitor, još vazda ga se prisećam kao redovnog posetioca Plavog dunava ( ugostiteljskog objekta & šire posremu poznatog) po uhu prijatnoj muzici koju je izmišljo u sali sa bilijarom ućošku kraj vrata levo na izgruvanom švapskom pijaninu ostavljenom od potomaka bogate seoske predratne familije Silberholz ko zalog za pozajmljene neke novce a nikad vraćene kafedziji Gruji .u tom hramu svakodnevnog urnebesa na bazi tuče kolektivne,pa ko uspe da vrata uvati - alal mu ,stvarao je dela prefinjenih zvučnih obrisa te eterične melodioznosti koja nažalost nije nailazila mesta u ušesima napitih slušalaca uspešno operisanih od nota koji su u prostoriji do te,šanku okrenuti piljili u muškobanjaste pevaljke zamikrofonom vazda spremne kuroradu kao osnovnoj im delatnosti,dok je pevačka karijera napredovala onako usput.mrmljao je njima deda Gluvi ,tiho ,skoro šapatom:
- vidićete vi sutra, a mozda inikad, ko sam ja bijo
a oni mu uglas uzvaraćali
- sam ti matori čepaj uklavira to itako nikom netreba kad oćeš.
čitam putem interneta naw novosadski dnevnik ,ima tome,i nemogu da verujem.pod naslovom "horizonti pijanizma"
oduševljeni komentator zbivanja na muzičkoj sceni nsada na po novinske stranice ,sitno pisane,sastavio je hvalospev
o + NM samoukom stvaraocu "čije je delo kao apartan ,koloritan i izazovan segment savremene klavirske muzike
bio pretstavljen zahvaljujući upornosti unukemu, pijanistkinje,koja je bazni dedin zapis privela uhu današnjeg slušaoca".neuzmrzi me nego napišem epismo sadanjem predsedniku seoske mesne zajednice,sinu drugara s kojim sam se vero po dudovima, jel to oko + deda Gluvog baš sve istina,kad On ' punih usta oduševljenja 'uzvrati:
"a sokak za nadunav od apoteke dogovaramo se nazvaćemo po njemu i metuti mu & ploču nakuću . . . ."
eeee sudbino ,disu sada oni kafanski antisluhisti . . . . odkadgod ?
dracena dracena 20:20 27.06.2007

Re: šansu nemate ,iskoristiteje

Hvala ti, Čer, na ovoj prelepoj priči. Majstor si, svaka ti čast.

Nego da te pitam nešto. Jesi li ti na mene mislio kad reče:
- sam ti matori čepaj uklavira to itako nikom netreba kad oćeš.

Donekle se pronalazima, a odnekle ne... :))))
AlexDunja AlexDunja 20:56 28.06.2007

Re: šansu nemate ,iskoristiteje

cher,za ovo pijukno, jos jednom hats off
nikad lepsu rec za besmislenu stvar vidla nisam!
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 20:37 27.06.2007

Izuzetno koristan post


Izuzetno koristan post za nas Blog B92.

Mogao bi se primeniti i na ostale delatnosti, a narocito na demokratsku politicku raspravu i diskusiju u politickim strankama, narocito novim strankama, kada se prave recimo politicki programi.

Identicne metode i tehnike se mogu koristiti u pravljenju kako programa stranke, tako i u formiranju predizborne kampanje, t.j. definisati problem drustva kao celine, definisati probleme odredjenih ciljnih grupa, definisati interes drustva i ciljnih grupa ponaosob, na koji nacin resiti te probleme i zadovoljiti interese tih ciljnih grupa i celokupnog drustva - te samim tim zadobiti njihovo poverenje, odnosno glasove. Na osnovu toga, kao rezultat svega - pobediti na izborima. Znaci treba poci od interesa glasackog tela (kao u biznisu, marketinsko pravilo br. 1 - poci od interesa i potrebe krajnjeg korisnika t.j. kupca) .

Ovo su vrlo univerzalne i primenljive metode i tehnike na mnogim poljima. Odlican i poucan tekst.
dracena dracena 20:53 27.06.2007

Re: Izuzetno koristan post

Za političke aktivnosti su razvijene druge tehnike i varijante brainstorminga, mada se koristi i ova. U političkoj borbi je najvažniji predizborni duel čelnih ljudi. Za pripremu kandidata se najčešće koristi tzv. "učeća arena". Ali to je sasvim druga priča, jer nije u pitanju kreativnost, nego ubrzavanje i poboljšavanje verbalnih odgovora, dakle neka vrsta kondicionog treninga.

Sve varijante brainstorminga, pa i ova koju sam predstavila su veoma podesne gotovo za svakodnevnu upotrebu, kako si i sam primetio. S druge strane, ne koštaju skoro ništa, osim malo vermena, nije komplikovana ni za učesnike, ni za moderatora, relativno brzo daje rezultate, koji čak i kad nisu idealni, vrlo često reše problem. Može se ponavljati sve dok se ne dodje do očekivanog rešenja. Od svega je najvažnije pridržavati se propisanih pravila. Sve drugo dodje samo po sebi. Čim se neko pravilo prekrši, sve se sruši, grupa se rasturi neobavljenog posla. Zato je obavezno prisustvo moderatora.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 21:10 27.06.2007

Re: Izuzetno koristan post


Nisam mislio za pripremu kandidata, mozda sam se pogresno izrazio, vec za kreativnu i demokratsku diskusiju u takvim radionicama, gde bi se suceljavale ideje sa ciljem pronalazenja najbolje ideje, iz koje bi se potom kreirala predizborna strategija, odnosno program stranke ili bilo sta drugo.....
dracena dracena 21:24 27.06.2007

Re: Izuzetno koristan post

A, to. Da ona je i nastala za potrebe marketinga. A marketing je ipak marketing u svim oblastima. Medjutim, vrlo se uspešno koristi i za razvoj novih proizvoda. Za te svrhe ima i kompleksnijih tehnika, kojim je takodje brainstorming osnova, ali mnogo više koštaju i duže traju.
Time Bandit Time Bandit 20:57 27.06.2007

Sjajno skraceno / prepisano

ali bez objasnjenja da se ne radi o licnoj / personalnoj kreativnosti (umetnosti) vec o kreativnosti grupe.
Uostalom, taj sistem ne radi i davno je prevazidjen. Postoje i koriste se nekoliko drugih naprednih tehnika koje daju brze / bolje rezultate.
dracena dracena 21:13 27.06.2007

Re: Sjajno skraceno / prepisano

Naravno da je prepisano, to nije greh, zar ne? Što bismo izmišljali iznova nešto što postoji još od 1939?

Navedeno je da se radi o grupnoj. A u prethodnom postu sam naglasila da se neću fokusirati na umetničkoj kreativnosti, nego pragmatičnoj.
Varaš se ako misliš da je prevazidjeno. I dan danas se koristi svuda u svetu svakodnevno. I vrlo uspešno. Moguće je da postoje i bolje tehnike za koje ja ne znam, ali pomozi nam, ako si drug. Opiši nam, molim te još neku od tih tehnika, ako ti nije teško. Ili nam daj bar neki link, ključnu reč...
Time Bandit Time Bandit 21:48 27.06.2007

Nije problem u prepisivanju

nego u tumacenju i izlaganju bez ikakvih ograda. Ta zastarela tehnika nije primenljiva jer je suvise siroka i komplikovana a takodje ukljucuje i veliki broj irelevantnih misljenja. Najbolja je ona tehnika koja moze da da smislene rezultate. Uostalom postoji samo jedno najbolje resenje, ostala resenja su u relativnom odnosu..

Na primer, recimo da je neki od finansijskih proizvoda u ponudi banaka koje operisu u Beogradu pokazao rezultate ispod ocekivanja. Da li stvarno mislis da bi ta tehnika bila primenljiva u tom slucaju, gde bi svi / vecina zaposlenih ucestvovali i davali sugestije iz njihovih uglova. Mozes da probas sa simulacijom, najverovatnije ces stati na prvom koraku - objasnjenje problema. Objasnjenje problema ce ici u pravcu (konvergirati) misljenja managementa. Tako da ce kreativno resenje resavati pogresan problem.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 22:08 27.06.2007

Re: Nije problem u prepisivanju


"Najbolja je ona tehnika koja moze da da smislene rezultate"

Pa dobro koja je to tehnika, ok - ako ova ne valja, jel' znas neku koja valja.

Naravno da treba traziti sugestije i informacije od svih zaposlenih, pa tek onda ici dalje i praviti konkluziju iz svih raspolozivih premisa. Ne valja nista ispustiti iz vida, na taj nacin je moguce prevideti zariste problema.
dracena dracena 22:18 27.06.2007

Re: Nije problem u prepisivanju

Mi se uopšte nismo razumeli. Moraću ubuduće da sa više pažnje pišem postove.

Prvo nema potrebe ni za kakavim ogradama. Opisala sam kako autori ove tehnike preporučuju da se sprovodi (nemam pri ruci imena autora, ali ako te zanimaju, potražiću ih sutra, pa ću ti ih ostaviti). To su ljudi koji su dugogodišnji treneri za moderatore, jedno je psiholog, a drugo nešto što bi se kod nas zvalo stručnjak za organizaciju preduzeća. Cilj mi je bio da dam malo više informacija o ovoj temi.

NIšta ovde nema komplikovano, naprotiv, ove tehnike izvedene iz brainstorminga su vrlo jednostavne u praksi, ali je moguće da sam ih loše opisala, pa izgledaju komplikovano. Primenjive su je u gotovo svim oblastima, a što se tiče irelevantnih rešenja, na kraju se vrši selekcija na manji broj ideja koje ostaju da se proveri njihova primenjivost. Ponovo nisi u pravu kad kažeš da postoji samo jedno najbolje rešenje. Može postojati više podjednako najboljih rešenja. Osim toga, moderni menadžment nikad ne govori o maksimumu, nego o optimumu. Dakle, rešenje ne mora biti najbolje, nego optimalno za taj trenutak i tu situaciju, po troškovima, raspoloživim personalnim i vremenskim resursima itd., a takvih može biti više. Konačni izbor rešenja se vrši tek nakon provere sprovodivosti ideje, ceni njenog sprovodjenja, očekivanim rezultatima itd.

Što se zastarelosti tiče, metoda jeste stari izum, ali nije zastarela, nego vrlo aktuelna. I točak je stari izum, pa je još uvek neprevazidjen za vozila.

Iz primera koji si naveo vidim da si shvatio da sam rekla kako čitava organizacija učestvuje u jednoj radionici. O tome, naravno, nema ni govora. Svaka grupa se bavi svojim problemima i organizuje svoju radionicu u kojoj učestvuje najviše desetak ljudi. Autori većine ovih tehnika izvedenih iz brainstorminga preporučuju pet do najviše sedam, ali mislim da ove grupe gde se ideje pišu mogu da se prošire do deset bez većih problema ako je to potrebno zbog redundanse i "neophodne složenosti" kako je to nazvao otac menadžmenta znanja Nonaka.
Menadžment ne učestvuje u radionicama. On dobija rezultate radionice da se sa rešenjem saglasi ili ne. Ako se ne saglasi, traga se za novim rešenjem, ali ponovo menadžment ne učestvuje, dakle nema ama baš nikakvog uticaja na rad radionice.

Objašnjenje problema daje stručno lice, onaj koga problem tišti. Problem se formuliše u obliku konkretnog zadatka.
Da, mislim da je ova tehnika primenjiva i za banke.
Time Bandit Time Bandit 22:23 27.06.2007

Ne mora Dracena

da ide u banku ili simulira taj slucaj. Moze da uradi jedan kratak ekspeiment u svojoj sopstvenoj kuci - B92, i time nam prakticno pokaze kako radi oprisana / prepisana tehnika.

Proizvod: Blog B92
Trenutno stanje: takvo kakvo je
Zaljeno stanje: znatno unapredjeno (veci broj korisnika, tema, a i neki profit mozda -reklamiranje, etc.)
Tehnika: Brainwriting ( unapredjenje - poslati obrazac / upitnik sa e-mailom koji treba popuniti, umesto sastanaka na kojima ne treba razgovarati)
Broj ucesnika u grupi: svi / vecina zaposlenih u B92, VIP Blogeri i ostali
Sta treba raditi: Poslati upitnik, prikupiti rezultate, sortirati po grupama / pravcima razmiljanja i objaviti rezultate

Vrlo jednostavno zar ne?

Nego, sta mislite sta bi dalo bolje rezultate u ovom slucaju? Sta treba dodati ili menjati, ili sve postaviti na drugi nacin?
Mozemo da razgovaramo o tome
dracena dracena 22:37 27.06.2007

Re: Ne mora Dracena

Lepo si to smislio i duhovit si, ali ne može tako.
Pravila se moraju strogo poštovati.
Grupa mora biti okupljena na jednom mestu. Ova tehnika nije predvidjena za virtuelno sprovodjenje.
Povećanjem grupe rešenje se ne poboljšava automatski.
Važan je sastav grupe, a ne broj učesnika. Broj, naprotiv, mora biti ograničen zbog razvrstavanja ideja i sumiranja rezultata.

Ne, ovo što si predložio nije jednostavno, nego jako komplikovano i neproduktivno i ne radi se tako.

Razgovarati je jedno, a tražiti rešenje nešto drugo, dve različite umne aktivnosti.

Naravno da možemo razgovarati o svemu, jedino što je potpuno zabranjeno jeste vredjanje.
Time Bandit Time Bandit 22:49 27.06.2007

Naravno da nije jednostavno

dobrodosli u svet kreativnog razmisljanja. Prva reakcija je da problem ne postoji, ili da je stanje stvari OK i da nista ne treba menjati. To je reakcija vecine ljudi i sasvim je prirodna. To sve nema veze sa sranjem u B92, generalno se odnosi na svaku organizaciju.

Predlog o eksperimentu je OK, sa stanopvista procesa. Unapredjenje je da je veci broj ljudi ukljucen ( izbegnuti grupisanje), kao i e-mail (umesto ceduljica) koji bi olaksao skratio postupak.

Ako Ti se "biznis slucaj" ne dopada smislicemo novi - adekvatniji, gde mogu da se ukljuce i ostali i razmatraju mogunost primene ove tehnike.
dracena dracena 23:07 27.06.2007

Re: Naravno da nije jednostavno

Rekla sam da nije jednostavan način koji si ti predložio.
Što se tiče problema, negiranje njihove težine prestaje onog trenutka kad se odluči da se precizno formulišu.
Ovo je tehnika koja se sprovodi periodično, a čak i ako se sprovodi redovno, svakog dana, to traje sat-sat i po, a ostatak vremena zaposleni provode u svojim redovnim aktivnostima.
Ako se ide na masovnost ideja, onda to više nije ova vrsta tehnike nego tzv. "predlaganje", o tome ovde nije reč.
Ova tehnika ne može da se sprovede kako treba ako ljudi nisu na jednom mestu jer je glavna cilj podstaći kreativnost kroz asocijacije. Asocijacije se bude kroz direktnu interakciju. Ne može ništa preko e-maila da se uradi. Preko e-maila bi se ne bi uštedelo na vremenu, jer mora da se napravi nekoliko (5-6) krugova. Zamisli koliko bi trajalo pet šest krugova preko e-maila. SIgurno nekoliko dana.

U nekim tehnikama može da učestvuje i mnogo više ljudi online, čitavo odeljenje, pa i preduzeće, doduše ne preko e-maila, nego malo drugačije. Jedna od njih je npr. klinika proizvoda. Ali i to je onda druga i duga priča.

Ako ti se ova tehnika ne svidja, ne primaj to k srcu, naći ćemo mi i za tebe neku koja će ti se dopasti, sigurna sam. Ima ih ni broj im se više ne zna. :)))
Time Bandit Time Bandit 22:57 27.06.2007

Zao mi je

omakao mi se prst i umesto "stanje" ispalo je ....
dracena dracena 23:11 27.06.2007

Re: Zao mi je

Ništa ti ne brini, sad će to Dracena da obriše, zajedno sa ovim svojim komentarom.
Ma neću, neka ga, baš je simpatičan. :)
Time Bandit Time Bandit 23:39 27.06.2007

OK Dracena nazad na diskusiju

, pocetni "problem" je definisanje problema, u tekstu gore 1. - Objasnjenje problema.
Zapadni nacin razmisljanja, prilikom postavke problema nastoji da definise i moguce resenje takodje. Tako da je u definicija problema u relaciji sa mogucom solucijom nesvesno izrazena. To je negativno jer vecina ljudi nastoji da zastiti svoje pozicije koje mogu biti promenjene / ugrozene mogucom solucijom. U praksi se to i desava - negiranje problema ili izbegavanje - usmeravanje u drugom pravcu.

Nasuprot tome, Japanski nacin definisanja problema je okrenut utvrdjivannju problema nezavisno od moguceg resenja. Sve je opisano u Kaizen teoriji.

Kako stojis sa Japanskim jezikom? Da li mozas da prepises nesto odatle?

Vecina stvari tamo je nastala iz koncepta > Hocu kasetofon koji mogu da nosim svuda sa sobom i ubijam vreme (simulacija zamena za TV) slusajuci muziku.
ili
> Hocu kopir masinu zbog koje ne moram da zovem tehnicare / majstore da menjaju tonere i popravljaju. A i da kosta manje od 1000$.

Kasetofon kao i kopir masina su postojali pre nego sto su ih Japanci "otkrili".
Time Bandit Time Bandit 00:35 28.06.2007

Pusti Japan

to je "Tamo Daleko".

Evo nesto sveziji koncept eBay-a:

> Hocemo da napravimo mesto gde ce ljudi (USA a kasnije i drugi) da razmenjuju sitnije / krupnije antikvitete ili zanimljive stvarcice.
Taj koncept je delo dva coveka. U prethodnim slucajevima (japanskim) uglavnom jednog.
Nisu ljudi citali Geschkinu teoriju i nisu mogli da je primene, kao i Dell, Microsoft, Oracle ....

> U sutrasnjem nastavku nesto sto lici na "Geschkinu" teoriju a opet nije to.
dracena dracena 08:29 28.06.2007

Re: Pusti Japan

MIslim da vidiš probleme tamo gde ih nema.

Nije teško izbeći sugerisanje rešenja prilikom formulisanja zadatka. Ima stvari koje zapadnjaku daleko teže padaju.:)
Evo primera na ovoj stranici:
u ovoj diskusiji sam uočila problem da se nismo dobro razumeli. Pošto nisam planirala da ovo nerazumevanje stavim u zadatak nikakvoj brainstorming / brainwriting grupi, rekla sam da ću morati da pazim kako se izražavam. TIme sam sugerisala rešenje. Ispravno je bilo postaviti pitanje "kako da se poveća stepen razumevanja" i ni reč više. Dakle, uopšte nije problem ne sugerisati rešenje, ni zapadnjaku ni istočnjaku. Samo treba odlučiti.

Nažalost, sa japanskim ne stojim nikako, inače bih sa velikim zadovoljstvom i ponosom prepisivala iz sve snage. I svi bismo učili divne stvari od tih prepametnih ljudi. Ali nadam se da će već neko ko zna japanski krenuti da prepisuje. Čak ni ja, ovakva kakva sam, ne mogu da sama prepišem baš sve dobro što je u svetu smišljeno. :))) Ne postizavam, brate. :)))

Mislim da potcenjuješ znanje poslovnih ljudi u svetu. Otkud znaš šta je ko čitao? Ovo o čemu sam govorila su sve stare, oprobane, u praksi primenjivane i potvrdjene metode. Zašto ih prosečno obrazovan Amerikanac ili Japanac ne bi znali? Pogotovu ako su odlučili da se bave biznisom?

U sutrašnjem nastavku još ne znam šta će biti, ali sam sigurna da će biti osporavano.

Ako budeš imao prilike, isprobaj ovu tehniku na poslu ili u krugu prijatelja, ali se strogo pridržavajte pravila koja su gore navedena (ti budi vrlo disciplinovan moderator). Videćeš da radi, čak i bez treninga grupe i obučenog moderatora. A to je jedino važno zar ne?

Svaki instrument ima svoj okvir, svoja ograničenja, van kojih nema efekta ili nanosi štetu. Naš bi zadatak mogao biti da odredimo granice očekivanja, koristimo mogućnosti, a nikako da unapred odbacujemo svaki instrument koji nas plaši zato što ga ne poznajemo (NIH-sindrom?). Za odbacivanje uvek ima vremena. Ako nakon izvesnog vremena utvrdimo da nam ne odgovara i pronadjemo nešto bolje, lako ćemo odbaciti.
Miroljub Miroljub 20:02 29.06.2007

Re: Pusti Japan

Treba biti veoma veoma veoma (3 puta ) oprezan u vezi "sugerisanja resenja" prilikom formulacije zadatka.


Koristan tekst na tu temu moze se naci ovde:

[url=http://www.complianceautomation.com/papers/writingreqs.htm][/url]







dracena dracena 22:22 29.06.2007

Re: Pusti Japan

Hvala, Miroljube, na korisnom i interesantnom tekstu.

U njemu je, doduše, više reči o zadacima u implementaciji, nego u pronalaženju novih rešenja, ali ionako rekosmo da je u pametnim organizacijama kreativni rad prisutan svuda, pa treba biti oprezan da se nigde ne daju pogrešne direkcije tj. sugestije.

Mislim da tu kod nas postoji dodatni problem: nedefinisanost odgovornosti i ovlašćenja odredjenih funkcija i radnih mesta. To jako smeta u svakom radnom procesu u potpuno blokira kreativni rad. Npr. ako zaposleni ne zna tačno šta sme da radi i za šta je odgovoran, on će samo izvršavati neposredne naloge. Ako njegov nadredjeni takodje ne zna šta su njegova ovlašćenja, petljaće se u svaki potez izvršilaca ili neće uopšte ni pratiti njihov rad i propustiti da ih podstakne na kreativnost.

U tekstu se takodje pominje terminologija koja se koristi. Medjutim, mi imamo probleme sa terminologijom koji daleko prevazilaze ovaj članak. Naša naučna, stručna, poslovna treminologija je u neverovatnom haosu. JUS, doduše, postoji i važeći je valjda još uvek, ali se na njemu ne radi već godinama, pa nema terminologije iz novih nauka i tehnologija. Engleski termini prevladavaju u poslovnoj praksi, ali ni tu stvari nisu jasne: hoćemo li ih pisati i izgovarati na engleski ili na srpski način. Paralelno se svaka nauka trudi da reši ove probleme kako zna i ume, ali onda dolazi do nesporazuma izmedju različitih nauka i struka. Stručnjaci za jezike bi morali hitno da počnu da rade na ovom pitanju. Trebalo bi osnovati relativno malu službu za pitanja naučne i stručne terminologije i računati sa tim da će ona morati da radi do kraja istorije, jer će ovi problemi uvek postojati i morati da se rešavaju.
d j o l e d j o l e 08:07 28.06.2007

Zakasneli komentar

Jos na proslom blogu pao mi je na pamet komentar, ali deluje da je ovaj blog mozda pravo mesto.

svi smo se složili da je kreativnost nekim ljudima data kao urodjena ili u ranom detinjstvu stečena osobina, da od takvih ljudi možemo očekivati kreativnost i podsticati ih na kreativni rad, a od onih koji je nemaju ne vredi ni očekivati ni tražiti stvaranje novih ideja i rešenja


Cini mi se da ideje (kreacije) imaju svoj zaseban zivot, nezavisan od ljudi, i da kada osete :) da negde postoji potreba za njima same traze nacin kako da osvanu u ovom nasem svetu. Nekada je ta potraga teza, nekada postaje i stvar kompromisa sa onima koji su joj potrebni da bi ozivele (prvi ili milioniti put), a nekada ozive lako ... sve u zavisnosti na kog i kakvog coveka nelete u potrazi za putem koji ih vodi do nas.

Sta pokrece i ljude i ideje da jure, stizu i izmicu jedno drugom (koliko sam razumeo to je jedna od tema bloga ... sta podstice kreativnost). Meni se cini da kreacija postoji onoliko koliko postoji inspiracija coveka. Svaki covek je inspirisan necim, i koliko je taj osecaj jaci i iskreniji toliko jaca i lepsa ideja nalazi put prema njemu.

Mislim da je ovo (seciranje kreativnog procesa) najlepse opisano u jednoj uzasno poznatoj, trodelnoj knjizi napisanoj u 14. veku. U njoj se govori, mozda bas i o putovanju (kreativnom procesu :) coveka koji iz stanja potpune apatije, iz ciste nade i zelje da poveruje da ipak postoji nesto vise od toga, krece u potragu za nekom idejom (neznajuci da je istovremeno i ta ista ideja krenula u potragu za njim :). Prica je divna, prestacu da dalje pisem da ne bi pokvario tudje utiske o njoj.

Zasto sam ovo pomenuo na ovom mestu. Izgleda mi da se opis divergentno -> konvergetnog kreativnog grupnog procesa ipak manje vise u celini oslanaja na neke racionalne odluke, pisana, nepisana, podrazumevana pravila brainstorming igre. I to je lepo. Ali, upravo je o tome govoreno u knjizi koju sam pomenu (bas o tome), koliko uopste racio moze coveka da dovede do kraja tog puta (na koji se uputila i brainstorming grupa). Napisano je (i to na najlepsi i najslikovitiji moguci nacin) da racio moze da nas dovede samo do sredine puta, mozda jos koji korak dalje. Ali do kraja puta, tu racio nema apsolutno vise nikakvog ni najmanje udela. Dalje ... L word, a prica je toliko uverljiva da ne moze a da se u nju ne poveruje.
dracena dracena 09:25 28.06.2007

Re: Zakasneli komentar

Ovo je jedan od najlepših komentara koji sam ikad pročitala na blogu. Kad bi se još malo razradio bio bi odličan esej. Šta da ti kažem, Djole, fantastično.
U njemu su opisane tvoje pokrenute asocijacije i podsticaji čitaocu za dalje asocijacije.
Cini mi se da ideje (kreacije) imaju svoj zaseban zivot, nezavisan od ljudi, i da kada osete :) da negde postoji potreba za njima same traze nacin kako da osvanu u ovom nasem svetu. Nekada je ta potraga teza, nekada postaje i stvar kompromisa sa onima koji su joj potrebni da bi ozivele (prvi ili milioniti put), a nekada ozive lako ... sve u zavisnosti na kog i kakvog coveka nelete u potrazi za putem koji ih vodi do nas.

Verovatno nikad nećemo saznati da li si u ovom potpuno u pravu, ali je ova vizura drugačija od uobičajene, a ipak potpuno prihvatljiva. Zašto ideje ne bi mogle imati svoj život? I zašto i one ne bi imale potrebu da se artikulišu i realizuju?
Meni se cini da kreacija postoji onoliko koliko postoji inspiracija coveka.

Potpuno se slažem i podvlačim. Zato većina tehnika za podsticanje kreativnosti traži način da učesnici jedni druge inspirišu. To, naravno, nije lako, jer je kreacija haotičan, nesvestan proces u koji je jako teško zaviriti, a kamo li upravljati njime, ali nema sumnje da su većini ljudi inspiracija drugi ljudi (naravno pored prirode).

Knjigu koju pominješ ili nisam pročitala ili sam je pročitala pre nego što sam bila u stanju da je shvatim na način koji ti opisuješ. Neću da insistiram, ali bih volela kad bi nam naveo o kojoj se knjizi radi.

Ovaj opis konvergentno-divergentno je samo pakovanje kreativnog procesa, nešto što onaj ko želi da podstakne kreativni rad treba da zna. Ovaj metod ne dotiče sam kreativni proces, niti može doticati. Svi se jako čuvaju ambicije da se petljaju u te tajanstvene, podsvesne ili nesvesne slojeve čovekove duše, utoliko pre što se zna da tu svaka intervencija može samo umanjiti spontanost, a samim tim i ceo kreativni proces.

Mislim da si u ovom poslednjem pasusu hteo da kažeš racio ima ulogu u prethodnoj fazi, fazi prikupljanja znanja, informacija, utisaka iz kojih će se izroditi nova ideja. I tu se mogu potpuno složiti. Pravila brainstorminga služe samo za to da se ne remeti kreativni proces. Ona nisu kalup, nego sredstvo da se kalup oko učesnika ne formira, nego da njegova mašta radi bez sputavanja. Negativne emocije (stid, strah, beznadje, nedostatak samopoštovanja itd) su najveći neprijatelj kreativnosti. Sredina koja želi da podstakne kreativni rad mora da vodi računa o osećanjima pojedinca i da razvija tzv. kulturu znanja koja je tolerantna prema greškama i neznanju, koja razvija poverenje izmedju pojedinaca, podstiče humor, druženje, radost u stvaranju. Prestrogo, namrgodjeno, kritizersko okruženje ubija inspiraciju i kreativnost. Pojedincu je jako teško da se izbori sam sa takvim okruženjem i da bude kreativan uprkos njemu. Ako nekim čudom i dodje do kreacije, to više liči na eksploziju suda pod previsokim pritiskom i jako je nepredvidljivo.

d j o l e d j o l e 12:32 28.06.2007

Re: Zakasneli komentar

Drugi koji bi je sigurno preciznije tumacili, sto se mene tice to je utisak ... radi se o "Bozanstvenoj komediji"
Dilan Dog Dilan Dog 10:46 28.06.2007

Kreativnost vs konformizam

Jeste da nije bas tema, ali kada se govori o kreativnosti, moze se nesto reci i o njenoj ulozi u uticanju na to da se menjaju drustvene okolnosti i problemi koji ne odgovaraju pojedincima.

Preduslov za to je neposedovanje konformizma, tj. spremnost da se izdvojite iz ustalijenih obrazaca ponasanja kako biste bili u mogucnosti da ih kriticki sagledate. Zbog toga razni omladinski drustveni pokreti koji sadrze u sebi i devijantno ponasanje, jesu, u stvari, kreativni, jer postojece odnose medju ljudima posmatraju iz novog, kreativnog ugla...
dracena dracena 12:26 28.06.2007

Re: Kreativnost vs konformizam

Jeste da nije bas tema, ali kada se govori o kreativnosti, moze se nesto reci i o njenoj ulozi u uticanju na to da se menjaju drustvene okolnosti i problemi koji ne odgovaraju pojedincima.

Kako da ne, to jeste kreativnost.
Vizija budućnosti je možda najkreativnija tvorevina, iako u trenutku kad nastane ne znamo ni otprilike da li je ispravna ili ne.

Što se pokreta mladih tiče, takodje se najvećim delom onog što si rekao slažem. Oni su u kreativni, u principu korisni po društvo, jedino što je kod njih loše je to što mladi u nedostatku iskustva i sistematičnosti ne umeju da realizuju do kraja svoje ideje, pa skreću u destrukciju ili autodestrukciju.

Novi uglovi gledanja, nove vizure i perspektive su nešto što je potrebno i poželjno uvek i svuda. Malo ljudi može da ih osmisli, a još manje da ih afirmiše u svom okruženju, naročito ako je okruženje malogradjansko i ako u njemu preovladava konformizam, patrijarhalnost itd.
Dilan Dog Dilan Dog 12:53 28.06.2007

Re: Kreativnost vs konformizam

Oni su u kreativni, u principu korisni po društvo, jedino što je kod njih loše je to što mladi u nedostatku iskustva i sistematičnosti ne umeju da realizuju do kraja svoje ideje, pa skreću u destrukciju ili autodestrukciju.



Bas tako, po meni, najpre- nedostatak sistematicnosti...
Greshka Greshka 11:22 28.06.2007

produktivni akt

Analiza produktivnog akta stvaraoca od samog starta nailazi na nesavladive prepreke
nista nije tamnije i tajanstvenije od rada stvaraoca.Čak i sopstveni iskazi genijalnog umetnika unose samo malo svetlosti u sustinu stvari.Oni najcesce dokazuju da ni on ne zna više o čudu koje se u njemu i kroz njega zbiva

Temom produktivnog akta, njegove tajnovitosti, tu "tamnu radionicu" pokusali su da razotkriju mnogi bistri umovi tokom godina unazad....filozofi, psihoanalitičari, sami stvaraoci...
Nasu misao nije moguce svesti na egzaktne sudove, kao ni analizu produktivnog akta u odredjene i egzaktne naucne teorije.Mi prepoznajemo samo spoljasnost produktivnog akta a o njegovoj sustini mozemo zakljuciti samo iz njegovih rezultata.
Tako je i sa ovim treningom, mozda to moze da podstakne ali sasvim sigurno ne moze da nauci.Tamo gde kreativnosti nema sustinski-u glavama i svesti nece je ni biti.Moze da se vezba ali ne moze da se nabilduje i naduva...
Na kreativnost ne moze da se reflektuje 2+2=4... moze da bude ja ti dam 2 ti dodaj jos dva da dobijes 4, a najcesce je 2+2=5 (vrednost vise).Postoje ljudi kojima je 2+2 uvek 4 i makoliko se trudili da to promenite uvek 2+2 ostaju 4.
Kreativne snage ili postoje ili ne.Tamo gde je nema nikakve obuke ne pomazu...
dracena dracena 12:40 28.06.2007

Re: produktivni akt

Tako je i sa ovim treningom, mozda to moze da podstakne ali sasvim sigurno ne moze da nauci.Tamo gde kreativnosti nema sustinski-u glavama i svesti nece je ni biti.Moze da se vezba ali ne moze da se nabilduje i naduva...

Da, u pravu si, ovde se ne radi o radionicama za obuku, nito o treningu, nego za proizvodnju novih ideja i rešenja. Doduše, početničke grupe se malo pripremaju, čiste da malo provežbaju tehnikalije, ali ne da bi se obučili kako da budu kreativni.

Pravo da ti kažem, da meni sad neko da moć da upravljam kreativnošču po svojoj volji, ja bih to bez razmišljanja odbila. Kome to treba? Zašto bih ja to radila, kad mogu da očekujem da će spontani kreativni proces više kreativnih ljudi dati daleko, daleko veće rezultate, nego da ja nametnem neki obrazac koji bi u svakom slučaju ograničio domete, smanjio broj pravaca razmišljanja, ukinuo šarenilo i bogatstvo ideja?
Greshka Greshka 13:29 28.06.2007

Re: produktivni akt

Zašto bih ja to radila, kad mogu da očekujem da će spontani kreativni proces više kreativnih ljudi dati daleko, daleko veće rezultate, nego da ja nametnem neki obrazac koji bi u svakom slučaju ograničio domete, smanjio broj pravaca razmišljanja, ukinuo šarenilo i bogatstvo ideja?


Na zalost, mnogi poslodavci se upravo ovako postavljaju nesvesni koliko to lose utice na kreativnost ljudi.Iz licnog iskustva...dobijes posao i neko ti povuce granice, stroge i odredjene a bavis se 100% kreativnim poslom, to te dotuce jer nemas bas mogucnosti da ga odbijes.Onda od svega posla najcesce napravis praznu pricu.Zato mislim da ove ljude, koji su na neki nacin organizatori ljudi kreativnih profesija treba slati na obuke i treninge i upoznati ih sa tim, prosiriti njihova gledista i vidike..
dracena dracena 13:43 28.06.2007

Re: produktivni akt

Slažem se da nama na svim nivoima nedostaje mnogo znanja i veština. Neke od njih uopšte nije teško steći, ali treba biti svestan svojih nedostataka, za to je opet postrebno malo skromnosti i zrelosti. A kako stojimo sa skromnošću i zrelošću svi znamo.

Svakako ćemo morati mnogo toga da menjamo u svom odnosu prema radu na svim nivoima. Menadžment mora da uči nove stilove upravljanja, a svi zajedno da se odreknemo samoupravljačkog mentaliteta.
Mirko Kontic Mirko Kontic 12:57 14.07.2007

zanima me

da li je ceo prethodni sistem uigravanja ideje sa realizacijom, koristio recimo Max Ernst, Karavadjo, Boticeli, ili vec ko od poznatih nam umetnika?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana