Ispovest preduzetnice početnice - deo II

constrictoria92 RSS / 02.08.2008. u 23:30

 

- Sunašce, „Agencija za pomoć pri otvaranju firme“ mi još ništa nije javila. Da pogledamo na sajtu „Agencije za privredne registre“ ima li promena, jesu li registrovali firmu...

- Ženče, budi strpljiva. Javiće.
- Ali, hoću da proverim. Mrdaj!
- Čekaj samo da snimim igricu.

- Ma, mrdaj odmah!!!!

Odlepih ga od fotelje. Uf, kakav foteljaš!

- Ženče, a kakvu to promenu očekuješ u 08:00 am?
- ŽIVOTNU, AKO BAŠ HOĆEŠ DA ZNAŠ!!!! I TO NE SAMO SVOJU, NEGO I TVOJU!!!!
- OK, samo sam pitao.
- Evo! Registrovani smo!!!! Znala sam! Ona debela mi nije javila! Razbiću joj nos!
- Ma, smiri se. Hajde, sad se obuci i idi da podigneš to rešenje.
- Ja da idem? A ti?

- Pa, šta ću ti ja?!? – upita Sunašce začuđeno.

Dobro da to nije pitao i onaj dan kad smo se venčavali...

Spremila sam se, otišla i stala u red. Stigoh na red, ljubazna teta mi reče:

- Evo, potpiši.

Videh da su opet pogrešili ime i da piše odvojeno. Rekoh:

- Ali, naziv firme nije dobar. Trebalo bi da se zove po zvezdi, znate. Ovako naziv zvuči besmisleno...

- Slušaj, Curo, ja s tim nemam ništa. Potpiši ti meni ovo ovde, a za izmenu naziva idi na onaj šalter tamo, pa se žali.

Potpisah. Red ispred „Šaltera za žalbe na naziv firme“ nije obećavao, pa snuždena krenuh kući, pardon, u firmu.

- Sunašce, stigla sam. Opet su nam pogrešno imenovali firmu.
- Što nisi promenila to.
- Pitaš li me kako sam? Je li bili gužve? Pa, ne mogu ni ja baš sve sama!
- Šta se nerviraš? Polako. Treba još da uradiš pečat, dobiješ rešenje iz Poreske uprave...
- Dobro! A šta TI treba da uradiš???
- Pa, kad nađeš posao da počenm da radim.
- Kako to „kad nađem posao“?
- Pa, dogovorili smo se da si ti zadužena za komercijalu. Ti tražiš klijente, ugovaraš poslove, vršiš naplatu, instaliraš program koji uradim, a ja ih samo pravim.
- Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!

Eto, tako je moje Sunce organizovalo rad u MOJOJ firmi. (Da ironija bude veća, ova organizacija je još uvek na snazi.)

Narednog sam ustala, oprala zube, zapalila cigaretu, našminkala se, obukla i otišla da uradim pečat.

- Dobar dan. Gospodine došla sam da mi uradite pečat firme.
- Jeste li poneli „Rešenje o osnivanju“ i kopiju lične karte? – upita Pečatorezac.
- Jesam.
- Odlično. Koji ćete pečat?
- Molim Vas, najjeftiniji. Znate, onaj drveni okrugli...
- Takvi su davno izašli iz mode, još kad sam ja bio momak... (a nije bio mald, verujte na reč).
- Verujem Vam, al’ za moderniji stvarno nemam para. – (usput sam razmišljala da l’ ću imati da platim i drveni...).
- Curice, kad izađeš iz radnje videćeš kafanče, odmah tu. Idi tamo sedi i naruči piće. Reci konobaru da te poslao Pečatorezac. Ja sve svoje mušterije častim pićem. Kad završim pozvaću te.
- Hvala Vam najlepše.

Otišla sam u kafanče i rekla konobaru da me je posalo Pečatorezac. Dobila sam kafu (nisam sigurna da je to zaista bila kafa, al’ tako je Konobar nazvao vruću tamnu tekućinu). Posle petnaestak minuta Pečatorezac mi se pridružio:

- Pečat je već gotov? – upitah.
- Nije, radi ga mali. Nego, palo mi napamet da ćeš da naručiš tu... kafu. Može neki sokić?
- Hvala Vam, u redu je i kafa. Baš ste ljubazni...
- Podsetila si me na mene pre 35 godina, kad sam ja otvarao firmu. Tad je bilo drugo vreme, komunizam... Al’ isto ti je to sve. Idemo da uzmeš pečat. Do sad je gotov.

Ušli smo u radnju. Pečatorezac mi dade neko plastično čudo (vrlo lepo, moram priznati).

- Ali... Ali... to nije drveni okrugli pečat.
- Znam. 
- Ali... Ali... Ali... ja to ne mogu da priuštim...
- Možeš, možeš... Za tebe popust...

Pečatorezac je stvarno „popustio“! 

- Ne znam šta da kažem... Hvala Vam najlepše, hvala Vam, hvala....
- ’ajd, ’ajd, pa kad zaradiš prvo milionče da me častiš večerom.

(Nadam se samo da je mislio na milion u dolarskom/evarskom iznosu, a ne na novu inflaciju).Sva razdragana odoh na stanicu da sačekam trolu i odem u Banku (da otvorim račun. Firmin račun). 

Banka je bila lepa, nova, strana. Vidi se na prvi pogled – KULTURA. Priđoh Gospodinu iz obezbeđenja:

- Molim Vas, budite ljubazni, gde je ovde deo koji se bavi pravnim licima?
- A? Je l’ ti ličim ja na nekog ko ovde radi?!?
- Pa, da...
- A? Š’a si rekla?
- Pa, je l’ radite ovde?
- Ja sam obezbeđenje. Šta me briga za šaltere...
- Hvala Vam, u svakom slučaju...
- Je l’ me ti to malo...a? Stani u red!
- Koji?
- Koji god ’oćeš!

Imala sam sreću. Ubola sam red za pravna lica. Kad sam stigla do Bankarskog službenika, umesto nasmejane lice iz reklame sačekalo me prilično mrzovoljno lice.

- Dobar dan. Došla sam da otvorim račun za svoju firmu.
- Stvarno? Kol’ko godina imaš?
- Je li to bitno? 28.
- To ti je sudbina... Ja imam 40. Sedim ovde, radim, svi me gnjave... Za koje pare?!?
- Izvinite, ja bih da otvorim samo račun,pa...

Otvorio ga je, ali je sve vreme pričao o sudbini, nepravdi... Više mi nisu izgledali KULTURNO. Nekako i to završih.

Na red je došla poreska uprava:

Kad sam ušla u Poresku upravu, uhvati me neka jeza (vučem traume od državnih organa još iz devedesetih. Svi su oni meni isti). Priđoh jednom šalteru i ljubaznu upitah Gospodina koji je sedeo za kompjuterom i igrao pasijans za Rešenje. Ponovih pitanje. Ponovih pitanje, opet. I opet. Konačno je obratio pažnju na mene:

- Vidiš li ti, ženska glavo, da ja radim ovde nešto? Da zovem obezbeđenje, a? Jesi li donela potvrdu iz PIO fonda?
- Nisam znala da treba...
- Eto, niko ništa ne zna, a svi se prave pametni....
- Ali ja sam tražila informacije na sajtu Poreske uprave šta je sve potrebno, ali tamo ne piše ništa...
- Pa, ne traži se na sajtu, nego se dođe da se pita.
- Pa, došla sam i pitala sam... 
- Curo, neću da se preganjam sa tobom. Idi u PIO fond po njihovo Rešenje, pa ćeš da dobiješ i PIB i naše rešenje....
- Hvala Vam. Prijatno.

Stigoh nekako do PIO fonda (za neupućene: Zgrada PIO fonda se nalazi na drugom kraju Velegrada sa lošim & skupim javnim/privatnim prevozom). 

- Dobar dan. Došla sam po rešenje koje mi treba za Ooresku upravu. – rekoh Narogušenoj Teti.
- Znala sam! Samo tvoja Poreska uprava nam šalje ljude bez PIB-a i njihovog rešenja. Ne može to tako! Prvo idi kod njih, pa se raspravi sa njima, pa kad dođeš sa svim dokumentima...
Više nisam mogla da izdržim (a dan je taaakooo obećavao...):
- Ma, slušajte Vi mene! Dosta mi je više vas, birokrata, i ostalih! Hoću to rešenje i to ODMAH! JESTE LI ME ČULI? ODMAH!!!

Narogušena Teta je bila zapanjena i posle dva klika po tastaturi magični dokument je bio odštampan. Vratila sam se u Poresku Upravu Gospodinu koji je i dalje je sedeo za kompjuterom i igrao pasijans.

- Evo mene opet. Donela sam Rešenje iz PIO fonda. – (ovog puta me je čuo iz prve).
- Mhmmmm... 
- Takođe, htela bih da budem u PDV sistemu.
- Ti se nadaš da će firma da ti traje duže od godinu dana?
- Molim?
- Ti se nadaš da će firma da ti traje duže od godinu dana? Svašta... I misliš da će promet da ti bude veći od 2.000.000,00 dinara?!? Svašta...
- Slušajte me sad dobro: ne nadam se – ZNAM! Ako ćete nastaviti da mi se obraćate takvim tonom, prijaviću Vas supervizoru, metnu ću Vas (prim. aut. Kad sam mnogo besna prorade mi zavičajni termini) u novine i na radio i na televiziju! 
- Dobro, dobro, izvini, Curo. Evo, odmah. Popunićemo ovaj Zahtev i u PDV-u si. Samo polako... Sutra dođi po PIB, Potvrdu da si u PDV sistemu, a poštom će da ti stigne plaćanje poreza.

Danas sam naučila nešto novo, jako bitno za moj preduzetnički staž: 

a) dobrih ljudi (kao Pečatorezac) je jako malo
b) ako hoćeš nešto da postigneš bitno je da umeš da se dereš/pretiš. 
Narednog dana sam dobila sva dokumenta. Firma je mogla zvanično da počne sa radom (i počela je).



Komentari (36)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Krugolina Borup Krugolina Borup 00:20 03.08.2008

sajt i faks

- Ali ja sam tražila informacije na sajtu Poreske uprave šta je sve potrebno, ali tamo ne piše ništa...
- Pa, ne traži se na sajtu, nego se dođe da se pita.


))

E, a jel' si imala ono:
"Koji vam je broj faksa, da vam posaljemo fakturu?"
"Pa, nemam faks, imam email, evo vam adresa..."
"Ma, kakav email, jesi pala s kruske. Ili faks, ili dodji licno..."

Jedva cekam treci deo...:)
constrictoria92 constrictoria92 09:38 03.08.2008

Re: sajt i faks

Krugolina Borup
- Ali ja sam tražila informacije na sajtu Poreske uprave šta je sve potrebno, ali tamo ne piše ništa...
- Pa, ne traži se na sajtu, nego se dođe da se pita.

))

E, a jel' si imala ono:
"Koji vam je broj faksa, da vam posaljemo fakturu?"
"Pa, nemam faks, imam email, evo vam adresa..."
"Ma, kakav email, jesi pala s kruske. Ili faks, ili dodji licno..."

Jedva cekam treci deo...:)


Jesam, sad skoro.
SBB mi nije poslao fakturu (tj. verovatno se negde tokom transporta zagubila). Pozovem SBB, javi mi se neka fina Seka iz racunovodstva. Pitam je koliki je iznos da bih odmah mogla da platim i da li moze da mi posalje mail-om fakturu.
- Fakture ne saljemo mail-om, iskljucivo faxom.
- Pa, vi ste provajder. Kako je moguce da ne saljete fakture mail-om?
- Lepo. Moguce je. Dodjite licno....

Mislim da je sve lose u ovoj zemlji posledica nesposobnog (cast izuzecima) knjigovodstvenog & racunovodstvenog sektora.
Krugolina Borup Krugolina Borup 09:48 03.08.2008

Re: sajt i faks

- Pa, vi ste provajder. Kako je moguce da ne saljete fakture mail-om?
- Lepo. Moguce je. Dodjite licno....


))))
Joj, shege...
Ma, ne zna da okaci attachement, garant.

Mislim da je sve lose u ovoj zemlji posledica nesposobnog (cast izuzecima) knjigovodstvenog & racunovodstvenog sektora.


A ja mislim da je posledica ciste lenjosti, na koju ih komunizam navikao.
Ne znam koliko ta Seka ima godina, ali zvuci ko da je nesto od komunizma zakacila.
Ja se dopisujem s babama-Amerikankama od 80 i 90 godina, a ovdi mi mlad svet od 35 do 40 godina kuka: "Mator(a) sam ja da ucim sad kompjutere i engleski..."
edi-va edi-va 09:56 03.08.2008

Re: sajt i faks

Ma, ne zna da okaci attachement, garant.


Mogli bi Zeksa da poshaljemo da joj objasni:)))))))))

@ constrictoria

Dobro je da nisi osedela, ili nekome skochila za vrat!
Ja ne bih umela da sastavim dovoljno kalorija za troshenje na birokratiju - pogotovu srBsku birokratiju.
Mene i u Nemachkoj birokratija blokira, jedva se sa njom nosim, a kamoli slow motion birokratija u Srbiji sa dodatnim: sta je? sta 'ocesh? vidish li ti da ja imam pauzu? dodji popodne ... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Krugolina Borup Krugolina Borup 10:21 03.08.2008

Re: sajt i faks

sta je? sta 'ocesh? vidish li ti da ja imam pauzu? dodji popodne ...


Tzv. Nervosus Shikanorum Pauza.
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:59 03.08.2008

Re: sajt i faks

Mogli bi Zeksa da poshaljemo da joj objasni:)))))))))


ZEKSA ZA MINISTRA!
constrictoria92 constrictoria92 11:12 03.08.2008

Re: sajt i faks

edi-va


Dobro je da nisi osedela, ili nekome skochila za vrat!



1. Sta mislis: zasto se farbam?

a) ne volim prirodnu boju kose
b) moderno je biti crven
c) crvena farba prekrije sve sede

2. Nisam nikome skochila za vrat, al' sam mlatnula torbicom lika iz obezbedjena u jednoj Provajderskoj kuci zato sto me je zivotinjski schepao za ruku i muchki povukao.... Posle su mi se neki manager-i izvinjavali zbog Zivotinjskog radnika...


gordanac gordanac 10:23 03.08.2008

uh....

...kakvu ste temu otvorile za Srbiju, i Pandorina kutija je bebeća zvečka za nju! :))

constrictoria92
Mislim da je sve lose u ovoj zemlji posledica nesposobnog (cast izuzecima) knjigovodstvenog & racunovodstvenog sektora.


Krugolina Borup
A ja mislim da je posledica ciste lenjosti, na koju ih komunizam navikao.


edi-va
....a kamoli slow motion birokratija u Srbiji sa dodatnim: sta je? sta 'ocesh? vidish li ti da ja imam pauzu? dodji popodne ...


O jedinom pravom problemu koji Srbija ima se radi:
- o neznanju i o ponosu na neznanje ("ignorantia est arogantia" na mestima na kojima toga ne bi nikako smelo da bude i na mestima na kojima neznanje i ponos na neznanje najčešće i - ne očekujete.(ono - pa valjda zna šta treba da radi i šta priča - o, ne, ne zna i to mnogo češće nego što je to podnošljivo, katkad! :))))
Neznanje je strašan problem za Srbiju i u Srbiji, a ponos na to neznanje glavna prepreka promenama, otvaranju dijaloga o toj temi ("tematizovanje ozbiljnog problema" i - suočavanju sa carstvom neznanja kojeg prate predrasude, stereotipi i - naravno lenjost i učmalost tamo gde nema baš nikakvog otpora neznanju.
Da ne bude zabune - tvrdim da neznanja ima MNOGO VIŠE u formalno obrazovanim i školovanimm krugovima nego među ljudima bez (možda) formalnog obrazovanja kojima se oni prvi najčešće obraćaju sa prezirom, nesvesni koliko je prezir neproduktivna emocija.
Srbija mukotrpno usvaja strateški način promišljanja, planiranja, poštovanja tuđeg znanja i iskustva, a najteže od svega - svest o samopoštovanju za sve što je u društvu (ipak) osvojeno od znanja i veština čime je neznanje smanjeno bar na nekim mestima.
Najteža grupa za promene su "takozvane elite" koje bi (paradoksalno) trebalo da budu prve koje preispituju svoje strategije, svoje znanje, svoj pristup opštem i pojedinačnom u društvu. Ali Srbija i inače ima osobinu "funkcionalnih paradoksa", pa se od samozvanih "elitista" ne trpi prevelika šteta, dočim su na drugoj strani ljudi neverovatno otvoreni za sticanje znanja, preduzetnici, "movers & shakers" neke Srbije koja je samo naizgled "u najavi", a ustvari je - tu, svuda oko nas....
Ne zamerite na dužini komentara, možda vam svima izgleda skroz bezveze, ali verujte mi ili ne - znam tačno o čemu pričam.
Ljudi u Srbiji su mnogo spremniji na promene nego jedan dobar deo "takozvane elite". Koja vrlo često - pojma nema. I brani se od realnosti prezirom prema sopstvenom društvu....potpuno šašavo....prezir je neproduktivna emocija.
Hvala vam na mogućnosti da učestvujem u razgovoru o ovakvoj temi.
AlexDunja AlexDunja 10:28 03.08.2008

Re: uh....

Da ne bude zabune - tvrdim da neznanja ima MNOGO VIŠE u formalno obrazovanim i školovanimm krugovima nego među ljudima bez (možda) formalnog obrazovanja kojima se oni prvi najčešće obraćaju sa prezirom, nesvesni koliko je prezir neproduktivna emocija.
Srbija mukotrpno usvaja strateški način promišljanja, planiranja, poštovanja tuđeg znanja i iskustva, a najteže od svega - svest o samopoštovanju za sve što je u društvu (ipak) osvojeno od znanja i veština čime je neznanje smanjeno bar na nekim mestima.

potpisujem!
edi-va edi-va 10:37 03.08.2008

Re: uh....

Ljudi u Srbiji su mnogo spremniji na promene nego jedan dobar deo "takozvane elite".


Nishta tu meni nije chudno & protivrechno, jer sama pozicija "elite" je istoj takozvanoj, dovoljno snazzna & udobna, da im promene nisu potrebne ... zasto da menjaju neshto u korist onih koje preziru, i da samim tim eventualno ugroze ili narushe "elitu" kojoj pripadaju.
AlexDunja AlexDunja 10:41 03.08.2008

Re: uh....

Nishta tu meni nije chudno & protivrechno, jer sama pozicija "elite" je istoj takozvanoj, dovoljno snazzna & udobna, da im promene nisu potrebne

narocito, sto se u tu poziciju doslo, najcesce,
negativnom selekcijom.
gordanac gordanac 10:47 03.08.2008

Re: uh....

Nishta tu meni nije chudno & protivrechno, jer sama pozicija "elite" je istoj takozvanoj, dovoljno snazzna & udobna, da im promene nisu potrebne ... zasto da menjaju neshto u korist onih koje preziru, i da samim tim eventualno ugroze ili narushe "elitu" kojoj pripadaju.

Na žalost - netačno.
Nekima od njih itekako su potrebne promene, itekako im je potrebno da pogledaju rezultate svojih dosadašnjih strategija (ako su ih uopšte imali), itekako im je potrebno znanje da bi sebe mogli zvati "kritička javnost", "upravljačka elita", "politički analitičari", "novinari - istraživači", "ljudi na javnim finkcijama"........šta god ti padne na pamet, odakle god da je, a s vremena na vreme "naletiš" na neke od njih kako nešto rade (ili bi trebalo da rade) ili nešto govore (što mahom nema veze sa mozgom). Ne svi, ali neki - da.
Percepcija da je "njima tako dobro" je samo dokaz "funkcionalnog pradoksa" koji je jedna od odlika ponašanja u Srbiji. Nije im dobro jer je - tlapnja ono što govore i rade.
Ne, nije im i neće im biti dobro dokle god ne ukapiraju šta kod sebe treba da menjaju.
Stereotipi i generalizacije ima samo pomažu da ostanu uljuljkivani u neznanju....
Kažem vam, načele ste "čudo temu" Srbije...
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:51 03.08.2008

Re: uh....

Da ne bude zabune - tvrdim da neznanja ima MNOGO VIŠE u formalno obrazovanim i školovanimm krugovima nego među ljudima bez (možda) formalnog obrazovanja kojima se oni prvi najčešće obraćaju sa prezirom, nesvesni koliko je prezir neproduktivna emocija.


Pa jeste. Kad ja odem u RUJP u opstini Novi Beograd, a tamo sve seva i blista od nove opreme i renoviranog prostora, pa onom Nervosusu za salterom kazem da bi to sto mi je rekao mogao ljubazno da mi kaze, a on meni odgovori "Nije meni u opisu radnog mesta da budem ljubazan", ja ne krivim njega. Ja krivim njegovog sefa, i sefovog sefa i sefa sefovog sefa, pa tako sve dok ne dodjemo do popa nad popom - ministra. Krivim ih sto u opis radnog mesta ne stave: ljubaznost i osmeh.

Pre nego sto u ovoj nasoj zemlji Srbiji bilo kakva reforma moze da se zapati, mora prvo da se obavi reforma u GLAVI kompletnog stanovnistva, a diktirana od onog popa nad popovima, pa nanize, preko sefova, do onog na salteru.

I - ako bi neko mogo da im ukine Instituciju Pecata, to bi bio najbolji nacin da se inicira preobracanje. Pecat im je Sveti Gral iz koga crpu svu saltersku energiju i moc.
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:54 03.08.2008

Re: uh....

Ne, nije im i neće im biti dobro dokle god ne ukapiraju šta kod sebe treba da menjaju.


Jes', ali nema tu leka od takvog poricanja, jer ne znaju za bolje...
edi-va edi-va 11:02 03.08.2008

Re: uh....

gordanac
Nishta tu meni nije chudno & protivrechno, jer sama pozicija "elite" je istoj takozvanoj, dovoljno snazzna & udobna, da im promene nisu potrebne ... zasto da menjaju neshto u korist onih koje preziru, i da samim tim eventualno ugroze ili narushe "elitu" kojoj pripadaju.

Na žalost - netačno.
Nekima od njih itekako su potrebne promene, itekako im je potrebno da pogledaju rezultate svojih dosadašnjih strategija (ako su ih uopšte imali), itekako im je potrebno znanje da bi sebe mogli zvati "kritička javnost", "upravljačka elita", "politički analitičari", "novinari - istraživači", "ljudi na javnim finkcijama"........šta god ti padne na pamet, odakle god da je, a s vremena na vreme "naletiš" na neke od njih kako nešto rade (ili bi trebalo da rade) ili nešto govore (što mahom nema veze sa mozgom). Ne svi, ali neki - da.
Percepcija da je "njima tako dobro" je samo dokaz "funkcionalnog pradoksa" koji je jedna od odlika ponašanja u Srbiji. Nije im dobro jer je - tlapnja ono što govore i rade.
Ne, nije im i neće im biti dobro dokle god ne ukapiraju šta kod sebe treba da menjaju.
Stereotipi i generalizacije ima samo pomažu da ostanu uljuljkivani u neznanju....
Kažem vam, načele ste "čudo temu" Srbije...


Znash sta, kad bih ja sada znala na koga ti sve tachno mislish, onda bih bila sigurnija u daljem komentarisanju "takozvane elite" - no, ne trazzim konkretne primere, ovim se samo ogradjujem od daljih nagadjanja & spekulacija:)))

p.s.: Inache sam 100% sigurna da si u pravu:)
constrictoria92 constrictoria92 11:03 03.08.2008

Re: uh....

Krugolina Borup
]Ja krivim njegovog sefa, i sefovog sefa i sefa sefovog sefa, pa tako sve dok ne dodjemo do popa nad popom - ministra. Krivim ih sto u opis radnog mesta ne stave: ljubaznost i osmeh.



Moje misljenje je da su krivi njegovi roditelji, roditelji njegovih roditelja, profesori, profesori njegovih profesora itd.
Po meni, vecina stavri u zivotu krece od kucnog vaspitanja... Zatim, tu je skola... I kao slag na tortu, zelja pojedinca za evolutivnim napretkom. :)
Kod nas ne funkcionise nista od gore navedenog.
Ne mozemo ocekivati od ljudi koji se zaklinju Ruzicastom televizijom da se ponasaju kulturno & civilizovano. Medjutim, posto takve najvise boli udar na novcanik, problem bi mogao da bude resen jako brzo po principu:
zalba gradjana - po novcaniku
zalba gradjana, opet - po novcaniku + suspenzija
zalba gradjana, opet - po novcaniku + otkaz
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:11 03.08.2008

Re: uh....

zalba gradjana - po novcaniku
zalba gradjana, opet - po novcaniku + suspenzija
zalba gradjana, opet - po novcaniku + otkaz


Slazem se totalno.
Ama, opet - mora pop nad popovima, ili bar neki drugi pop u lancu, da donese odluku o takovoj formuli.
To sto nisu roditelji vaspitali moze da bude objasnjenje, ali ne i resenje.
Za resenje se mora kod popa.
gordanac gordanac 11:19 03.08.2008

Re: uh....

Krugolina Borup
Pa jeste. Kad ja odem u RUJP u opstini Novi Beograd, a tamo sve seva i blista od nove opreme i renoviranog prostora, pa onom Nervosusu za salterom kazem da bi to sto mi je rekao mogao ljubazno da mi kaze, a on meni odgovori "Nije meni u opisu radnog mesta da budem ljubazan", ja ne krivim njega. Ja krivim njegovog sefa, i sefovog sefa i sefa sefovog sefa, pa tako sve dok ne dodjemo do popa nad popom - ministra. Krivim ih sto u opis radnog mesta ne stave: ljubaznost i osmeh.

Pre nego sto u ovoj nasoj zemlji Srbiji bilo kakva reforma moze da se zapati, mora prvo da se obavi reforma u GLAVI kompletnog stanovnistva, a diktirana od onog popa nad popovima, pa nanize, preko sefova, do onog na salteru.

I - ako bi neko mogo da im ukine Instituciju Pecata, to bi bio najbolji nacin da se inicira preobracanje. Pecat im je Sveti Gral iz koga crpu svu saltersku energiju i moc.

i još:
gordanac
Ne, nije im i neće im biti dobro dokle god ne ukapiraju šta kod sebe treba da menjaju.
Krugolina Borup
Jes', ali nema tu leka od takvog poricanja, jer ne znaju za bolje...

pa još:
edi-va
Znash sta, kad bih ja sada znala na koga ti sve tachno mislish, onda bih bila sigurnija u daljem komentarisanju "takozvane elite" - no, ne trazzim konkretne primere, ovim se samo ogradjujem od daljih nagadjanja & spekulacija:)))

p.s.: Inache sam 100% sigurna da si u pravu:)


To da li kapiraju da su im promene potrebne možeš samo videti ako meriš ima li ikakvih "promena u vremenu" (ono što se u fizici zove - gradijent) .(recimo 1993/97. ili 2001/2003. ili 2004/2008. itd...). S tim što sam potpuno saglasna sa tretiranjem "odgovornosti po komandnoj liniji" - generalno. I po detaljima, ako i kada ta strategija prozivanja i generalizovanja "komandne odgovornosti upravljanja promenama" - ne daje očigledne rezultate.
A menjaju se oni, za korisnike naravno, nedovoljno brzo, kao i za pojedine "upravljače promenama", ali - u pitanju je proces, mukotrpan proces, to sam naglasila u početku.
Šta nedostaje da bi svi "podelili sliku" o tome koliko vremena zahteva taj i takav proces?
Znanje.
Znanje i veštine.
O tome pričam.
To je glavni razlog zašto se zovemo "tranzicija" i zašto će period pred nama - period dijaloga i izgradnje prioriteta biti na trenutke mnogo teži i mukotrpniji nego period koji je (skoro pa) iza nas - period rešavanja nasleđenih problema.
I navela sam "vrste takozvanih elita", ne navodim imena jer kad imam ime ja imam i obavezu da delam i onda - delam, kako znam i umem da bi se negde neko neznanje smanjilo, akomerazumeš, edi-va.
Neznalice su, inače, prilično ravnomerno raspoređene - svugde po društvenim grupama.

EDIT:
divno je s kakvom lakoćom ste načele i razvile "čudo temu" :))
posle mene pitaju što stalno tražim da "bude više žena na mestima odlučivanja"....
zato
edi-va edi-va 11:30 03.08.2008

Re: uh....

posle mene pitaju što stalno tražim da "bude više žena na mestima odlučivanja"....
zato


hehehe to je moja vechna tema:)))
skoro se umalo ne pozavadih sa nekim mi dragim blogerima - na svu srecu sam ona pametnija koja popusta, jer je u pitanju samo blog, razmena mishljenja, jelte - ali da sam nekim chudom neko ko se pita, ja bih zene rasporedila na mnoooogo vishe mesta odluchivanja, a samo bi emancipovani mushkarci (rariteti u nas dodushe) imali shansu rame uz rame sa zenama, svi koji su u najminimalnijim naznakama shovinisti bi bili passe:)))
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:30 03.08.2008

Re: uh....

posle mene pitaju što stalno tražim da "bude više žena na mestima odlučivanja"....


Kad bi neko bio lud da meni da vlas' u ruke... ma, postrojila bih ih za godinu dana!
Ej, radikali bi mi zavideli na radikalnosti!!

Ne trazim ja mnogo. Ma, neeeeeeeeeee. Nijesam alava (ovo nije nista na racun drugarice Alave, s velikim A).
Samo jedno malo, malecko porodiliste da mi daju.
Samo jedno, na kraju grada...
I odresene ruke...
I da mi se ministar ne mesa u pos'o...
Joj, kad bi neko bio lud...
zeks92 zeks92 17:47 03.08.2008

Re: uh....

Neznanje je strašan problem za Srbiju i u Srbiji, a ponos na to neznanje glavna prepreka promenama, otvaranju dijaloga o toj temi ("tematizovanje ozbiljnog problema" i - suočavanju sa carstvom neznanja kojeg prate predrasude, stereotipi i - naravno lenjost i učmalost tamo gde nema baš nikakvog otpora neznanju.


Dodao bih samo....i cinizam...sve ima cenu,ali nista nema vrednost...takvo smo drustvo....


zeks92 zeks92 18:38 03.08.2008

Re: uh....

edi-va
posle mene pitaju što stalno tražim da "bude više žena na mestima odlučivanja"....zatohehehe to je moja vechna tema:)))skoro se umalo ne pozavadih sa nekim mi dragim blogerima - na svu srecu sam ona pametnija koja popusta, jer je u pitanju samo blog, razmena mishljenja, jelte - ali da sam nekim chudom neko ko se pita, ja bih zene rasporedila na mnoooogo vishe mesta odluchivanja, a samo bi emancipovani mushkarci (rariteti u nas dodushe) imali shansu rame uz rame sa zenama, svi koji su u najminimalnijim naznakama shovinisti bi bili passe:)))


Ja nisam ni politicar ni politcki analiticar,ali imam kao i svaki Srbin svoju politicku teoriju a to je da
"bude više žena na mestima odlučivanja"....


Nase zene su brizne,to im je u krvi.Nasi muskarci su puvadzije.
Srpska macho politika trpela je poraz do poraza i dovela nas je do propasti...
Promena senzibiliteta srpske politike,to je resenje...
Brizni mogu biti i muskarci...Takav je bio Dragoslav Avramovic...



zeks92 zeks92 18:43 03.08.2008

Re: uh....

Zeksa za ministra!
Krugolina Borup Krugolina Borup 19:44 03.08.2008

Re: uh....

Zeksa za ministra!


E, nemo' glumis eho...
mariopan mariopan 22:20 18.08.2008

Re: uh....

Krugolina Borup
posle mene pitaju što stalno tražim da "bude više žena na mestima odlučivanja"....


Kad bi neko bio lud da meni da vlas' u ruke... ma, postrojila bih ih za godinu dana!
Ej, radikali bi mi zavideli na radikalnosti!!

Ne trazim ja mnogo. Ma, neeeeeeeeeee. Nijesam alava (ovo nije nista na racun drugarice Alave, s velikim A).
Samo jedno malo, malecko porodiliste da mi daju.
Samo jedno, na kraju grada...
I odresene ruke...
I da mi se ministar ne mesa u pos'o...
Joj, kad bi neko bio lud...

Samo se ti kandiduj evo nas da glasamo za tebe, dacemo ti sva porodilista u ruke )))))
AlexDunja AlexDunja 14:58 03.08.2008

oprostite:)

mali trol,
skroman, nenametljiv,
ali interesantan,
vec neko vreme u podpalublju....
gorstak92 gorstak92 10:18 04.08.2008

A knjigovodja?

Je li to ostavljeno za III nastavak?

Pretpostavljam da si vec imala usluge knjigovodje pa znas i o cemu ti pricam.
Mnogo mi smesno bilo na pocetku kad krene da se gadja onim strucnim terminima smatrajuci da svi znaju sta je to M-4 obrazac ili OPJ-1:)))

Posle i sama pocnes da vrtis te skracenice kao nesto normalno.

A sad moja kratka prica za M-UN obrazac. (Ugovorena Naknada pa odatle i skracenica UN)
To se ide tamo u Nemanjinu i ono sto mi se prilicno dopalo je sto imas automat sa touch screen gde kliknes na ono za sta si zainteresovan. Lepo pise MUN paketi. Sta bi drugo bilo? Kliknes na pakete.
Automat ti odstampa broj i broj saltera gde treba da cekas. Nista nisam cekao.
Ja: Dobar dan doneo sam M-UN obrazac.
Ona: A gde je izvod iz Banke?
Ja: Ijao... to sam zaboravio. Imam na mobilnom ako moze, verujuci da nema teorije.
Ona: Moze kako da ne. Dajte da vidim.
I lepo ona pronasla podatak koji je interesuje sa moje mobilne poste. Ja nisam imao pojma sta treba da joj pokazem. Preusmerio sam da mi e-mail posta iz banke ide i na gmail adresu koju mogu da pratim preko mobilnog.

Eto. Nije da su bas sve zatucane i tupave. Ova gospodja je bila malkice starija od racunarske generacije. Cenim da ima oko 50. Odokativnom metodom.

Mada, ona je izuzetak.
Prijatan.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:16 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

Eto. Nije da su bas sve zatucane i tupave. Ova gospodja je bila malkice starija od racunarske generacije. Cenim da ima oko 50. Odokativnom metodom.


E, pa tu gospodju odmah valja vaditi sa tog saltera, i stavljati je u upravni kadar - u toj opstini ili nekoj drugoj. Da poducava i nadgleda druge.
gorstak92 gorstak92 12:01 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

E, pa tu gospodju odmah valja vaditi sa tog saltera, i stavljati je u upravni kadar - u toj opstini ili nekoj drugoj. Da uci i nadgleda druge.


Zaboravih da kazem da je bila i nasmejana.
Ja se sve vreme osvrtao gde li su skrivene kamere. Ce oni mene.
Prosto nisam navikao:)))

Pretpostavljam da mislis da je treba vaditi sa saltera da bi obucavala druge, a ja mislim da bi trebalo druge dovoditi na njen salter. Malo obuke, prakse i sl.

Bilo bi dobro da mozes da das kao neku ocenu salterskog sluzbenika po zavrsetku usluge.
Na ovim salterima ima displej iznad na kom pise koji broj je sledeci na redu. Na tom displeju bi bila dobra fora postaviti ocenu ljubaznosti/strucnosti zaposlenog pa plate da im se formiraju prema tome. I da bude ogromna razlika u nulama na plati izmedju odlican i nedovoljan.
Sad i ja preterujem:)))
Volim konkretno da nesto uradim, a ne da filozofiram uopsteno.
Jaril Jaril 13:14 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

da bude ogromna razlika u nulama na plati izmedju odlican i nedovoljan.
Сагласан. Неко горе помену - "жалба - одузимање од плате". Ја не волим те негативне покретаче. "Казне" су ми тотални промашај. За разлику од

"похвала - +2%"
"опет похвала - +5%"
"опет похвала - плаћени додатни дани одмора"

и тд.

позитивност
позитивност
позитивност
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:21 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

Сагласан. Неко горе помену - "жалба - одузимање од плате". Ја не волим те негативне покретаче. "Казне" су ми тотални промашај. За разлику од

"похвала - +2%"
"опет похвала - +5%"
"опет похвала - плаћени додатни дани одмора"


A jesi li ti cuo za onu staru narodnu: "Niko mene ne moze tako malo da plati, koliko ja malo mogu da radim" ?

Plasim se da u Srbiji samo kaznena politika i politika zastrasivanja donosi bilo kakve rezultate.
Pogle spot B92 za podsecanje zena da idu na mamograf.
Pogle mrtvacka kola na Trgu Republike na dan borbe protiv pusenja.

Volela bih da je drugacije, stvarno bih volela. Ama, nije.
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:24 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

Pretpostavljam da mislis da je treba vaditi sa saltera da bi obucavala druge, a ja mislim da bi trebalo druge dovoditi na njen salter. Malo obuke, prakse i sl.


Nismo li zakljucili da je problem opsterasprostranjeno NEZNANJE i NESPOSOBNOST?
Onda ono malo sposobnih i znalaca ne treba trositi na dnu lanca, nego ih postavljati na vise polozaje, da svojim znanjem i umecem druge nauce i obuce.
To mi je bila logika kad sam predlozila da je se sa saltera makne.
Greota za ljude koji su na njenu profesionalnost navikli, ama na duge staze moze mnogo bolje da se isplati.
Jaril Jaril 13:37 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

"Niko mene ne moze tako malo da plati, koliko ja malo mogu da radim" ?
Па нека ради мало, али квалитетно :))
Plasim se da u Srbiji samo kaznena politika i politika zastrasivanja donosi bilo kakve rezultate.
И ја се тога плашим, али то није некаква суштинска национална особина, већ културна одредница, наслеђе комунизма, која може да се промени (култура је и онако у сталном процесу трансформација).

Ја сам дао само пример, али се он може проширити на више нивоа. Нпр. пробни рад новог колеге да буде оцењен и од оних са највише похвала. Али, и да се тајним гласањем сами радници изјашњавају о колегама...

Мислим, јесте застрашивање најефектније, али само тренутно. Верујем да трајније промене на боље могу само позитивним покретачима. Ако ће за осмехивање на крају месеца моћи детету да купи нову гардеробу, па можда и себи неку блузу... мислиш да не би пристали да се осмехују, него би терали инат с почетка коментара? Не верујем, јер поред пара ту иде и потрошачка грозница, па онда задовољство због поседовања неког предмета, па и пословни престиж, небитно да ли је шалтерски радник, или директор.

Можда би најбоље било оставити оба. Па казне нека служе за тренутни ефекат, а награде да праве дугорочни.

Културна стратегија односа према послу мора детаљно да буде дефинисана. Са све "акционим планом". Код нас министри културе к'о да немају појам шта им је посао.
gorstak92 gorstak92 17:55 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

Ако ће за осмехивање на крају месеца моћи детету да купи нову гардеробу, па можда и себи неку блузу... мислиш да не би пристали да се осмехују, него би терали инат с почетка коментара? Не верујем, јер поред пара ту иде и потрошачка грозница, па онда задовољство због поседовања неког предмета, па и пословни престиж, небитно да ли је шалтерски радник, или директор.


A pazi daljnju razradu problematike.
Uvede se taster za ocenjivanje salterskog sluzbenika. Taster bi morao da se nalazi sa dostupne strane tako da stranke mogu da kliknu bez problema.
Utrci dete, klikne na keca pa utekne. Onda shalterski radnik/ca napusta radno mesto u nameri da stigne mangupa i da mu slomije noge jer mu to vec treci put radi i zato ima malu platu:))))

Ili sledeca slika: Shalterska sluzbenica u nameri da dobije sto bolju ocenu installira shipku i odigra kraci striptiz za svaku stranku.

Ili sledeca slika - najverovatnija: Dodje nadrndana stranka. Jedva nasla parking ili iscedjena iz GSP-a. Naidje na shalterskog sluzbenika koji drhti da ne dobije malu ocenu.
Shalterski sluzbenik ima pogresnu boju ociju ili boju glasa:)))
I onda mu vrati za sve one redove sto je ikada chekano i za nastavnike sto su mrzeli i onaj mali sto je tukao u osnovnoj itd...

Lepo ja kazem da volim konkretno:)))
Krugolina Borup Krugolina Borup 18:47 04.08.2008

Re: A knjigovodja?

Ако ће за осмехивање на крају месеца моћи детету да купи нову гардеробу, па можда и себи неку блузу... мислиш да не би пристали да се осмехују, него би терали инат с почетка коментара? Не верујем, јер поред пара ту иде и потрошачка грозница, па онда задовољство због поседовања неког предмета, па и пословни престиж, небитно да ли је шалтерски радник, или директор.


Mozda - na neke duze staze.
Nazalost, moje je misljenje, a i iskustvo, da vecina jos uvek previse uziva u mogucnosti da olajava sefa/drzavu/kolege/itd. zato sto mu je mala plata, da bi cak bila spremna za mogucnost takvog uzivanja odreci se ekstra bluze.

Radila sam 1996/97. u jednoj privatnoj firmi u Beogradu. Gazde su bile ekstra ok. Nisu dozvoljavali kasnjenje, ali nisu dozvoljavali ni da se ostaje ni minut prekovremeno. Svi su radnici bili uredno prijavljeni. Svi su primali dogovorenu platu na vreme. I - postojao je sistem bonusa, tj. novcanih nagrada - u slucaju da se odredjeni mesec istaknes.

Sta se desava? Ama, takvo olajavanje tih sirotih gazda je non-stop bilo na tapetu, da sam na kraju ja medju kolegama ispala crna ovca sto ih branim! Ljudi otisli na odmor na Sejsele. Jedino sto je njihova radna snaga umela u njihovom odsustvu da radi je da ih olajava sto su na Sejselima. Kao - vidi kako se oni razbacuju, a nama ovamo daju sicu od para.

I, naravno, cim im vide ledja - niko nista ne radi.

Mozda su se stvari promenile od 96/97... ama, nesto ne verujem... Opsta svest radnika u nas, osecaj odgovornosti, sposobnost da cene nagradu i da ih ona motivise... ma, sve je to na izuzetno niskom nivou. Ovaj je radni narod naviknut na usredsredjivanje paznje na to kako da izmuvaju sefa, da uvate krivinu, da sto manje rade. Tome ih je komunizam naucio, jer je isti razvijao samo jednu jedinu formu kreativnosti: kako da izmuzem drzavu. Dok je stanje takvo, dok ne izumre generacija koja je makar i omirisala komunizam, pa cak i posredno, preko prici roditelja... plasim se da sistem nagrade nece da se zapati. Jedino kazna.

Volela bih da nisam u pravu... ama, radim od 17. godine, trenutno imam 40, i dohvatila sam i onaj sistem, i ovaj sistem, i promenila firmi i firmi preko Omladinske, pa na odredjeno, pa na neodredjeno... dok nisam postala sam svoj gazda. Tako da ne pricam napamet. Nagledala sam se kojecega i dozivela kojesta.

miloshsk miloshsk 11:44 19.08.2008

Jaooo!

Pa cim si otvorila firmu, resila si da drzavi izvrnes dzepove i da im svakog meseca placas PDV. Mislim da je prag za prelaz u PDV ove godine oko 4 miliona dinara. Trebalo je da se prijavis da pausalno placas porez, bice porez oko 2-3 hiljade i doprinos 5-6 hiljada, pa tago godinu dana, nema ogranicenja nikakvih sto se tice podizanja para sa racuna, ne moras da imas opravdanje za sta ti pare sluze. Od evidencije ti ne treba knjigovodja, sama vodis knjige, tj. samo jednu knjigu izdatih racuna. Znaci potrebno je pokrice samo za ono sto ti stize na racun, za svaku uplatu moras imati pokrice, osim za licne uplate tipa uplatnica odnosno kako oni pisu "pozajmica za likvidnost". Svi beze od PDVa dok god mogu. Pozz i srecno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana