Ko to tamo paradira ?

Goran Miletic RSS / 13.08.2008. u 01:49

prosudite sami
prosudite sami
Niko kao TANJUG ume tako dobro da „pusti" tekst koji se odnosi na ljudska prava u nekoj drugoj zemlji sveta, a da je poruka ama baš uvek da je u Srbiji sve  OK na ovom polju. Nekada je to bizarno (UN Komitet kritikuje Austriju zbog kršenja ženskih prava), nekada vrlo navijački (Italija je 24 zemlja koja ratifikovala Lisabonski sporazum, ali IPAK neće stupiti na snagu), a nekada posve bezobrazno. Jedan od poslednjih tekstova na B92 pre nego što sam krenuo u Stockholm pre dve nedelje, na stranici „ŽIVOT" odnosio se na ono što sam lično imao prilike da vidim - Europride 2008 u Stockholmu (ili Štokholmu). Tekst je napisao Svetislav Maksović. Prema njegovim rečima, Europride 2008 je NEOBIČNA, „prilično dugotrajna fešta", da je cilj onih koji učestvuju da dokažu „da nisu nikakvi čudaci",  a ceo tekst nas kroz (tačne činjenice) ipak navodi na to da je sve što se odigrava u Švedskoj nekakva velika „egzotika". Na dan održavanja, BETA je takođe „pustila" vest o Prajdu, očigledno na brzinu napisanu sa gomilom netačnih podataka.

Dakle, nekoliko činjenica:

1. Svašta se može reći za PRIDE ove godine, ali nikako da je nešto neobično.

2. Sponzori su bili od ovdašnjeg  „gradskog saobraćajnog preduzeća" do jednog velikog kazina, preko banke „Swedebank" pa do mnogih drugih. O nekomercijalnim sponzorima i partnerima bi se moglo napisati 10 blogova. Svako od ovih partnera imao je ogroman štand u tzv. „Pride park" (park u centru Stockholma, sa štandovima i dve ogromne bine - jedna je bolja nego npr. Exit main stage). Pomenuto saobraćajno preduzeće na baš baš baš svakom autobusu ima po dve „gej zastave" (zastava duginih boja).

3.  Većina prodavnica u gradu u izlozima imala je jedan deo koji je u duginim bojama ili potpuno dizajniran ne temu Prajda.

4. Svih 10tak dana postojali su Pride House (zamislite kad bi ceo Dom Omladine bio 10 dana „poprište" stotine seminara) i Pride Park (zamislite beogradski Tašmajdan sa štandovima, binama, programom preko dana i noći).

5. Prema mojim procenama (odokativna metoda) najmanje 1/3 posetilaca su ljudi koji nisu deo LGBT zajednice. Zaista veliki broj ljudi u Pride Park je dolazio sa decom (u kolicima i „za ruku). Kolege mi objašnjavaju da svi u društvu (bez obzira na političku pripadnost) smatraju da je veoma važno od malena deci objasniti „različitost". Smeju se kada im kažem da je u Srbiji glavni argument protiv Prajda kako je strašno što bi „naša deca to mogla da vide".

6. U tekstu novinara TANJUG-a se pominje učešće policije i vatrogasaca kao neka totalna egzotika. Dakle, štand policije je prilično velik, a sav materijal koji dele je pod sloganom „Being yourself is not a crime !" (Biti ono što jesi  nije zločin), a materijale dele policajci u uniformama, pričaju sa ljudima koji prolaze itd. U blizini je bio i štand Švedske armije, gde vojnici/oficiri takođe ćaskaju sa onima koji su zainteresovani. Na štandu vatrogasaca su se nalazila i dvoja vatrogasna kola, pa su zainteresovani mogli da isprobaju i famozne merdevine.  Naravno da na ovim i drugim štandovima nisu bili samo gejevi i lezbejke, naprosto tu su bili i oni koji podržavaju, oni koje zanima itd.

7. Prema procenama, bilo je oko pola miliona ljudi koji su na bilo koji način učestvovali. Koliko sam ja shvatio oko 100.000 je učestvovalo na samom maršu, dok su ostatak činili građani koji su stajali, tapšali, gledali itd. Ne, to nisu bili „slučajni prolaznici", jer slučajni prolaznici neće stajati na jednom mestu i čekati da svih 176 kamiona/vozila/grupa koji su bili prijavljeni prođu. Vremenski, ako ste stajali na jednom mestu, kolona je od početka do kraja prolazila skoro 5 sati.

8. Iako su izveštaji fokusirani na slike travestita ili drag queens, ogromna većina učesnika je bila u „nečem drugom". To je bila ili neka druga zanimljiva odeća ili radna odeća ili nešto treće. Očigledno da se i time slala ona prava poruka.

9. U defileu je bilo dosta udruženja npr. Gej stomatolozi, Gej lekari, Gej „radnici u Crkvi" itd. Bilo je i veoma mnogo firmi/sindikata/političkih partija npr. Kompnija koja se bavi obezbeđenjem aerodroma u Stockholmu. Što se tiče partija, svi su itekako marširali, sem Hrišćansko- demokratske partije (24 poslanika od 349). Najistaknutija je bila (gle čuda) Konzervativna partija, koja je jedna od trenutno vladajućih (Karl Bildt dolazi upravo iz ove partije).

10. Sem „defilea" koji je bio u subotu, cele nedelje su se održavale stotine različitih seminara na razne teme. Naravno, mnoge od njih su organizovale i organizacije koje nisu LGBT  već žele da doprinesu koliko mogu (slučaj organizacije u kojoj radim). Seminar koji sam ja moderirao se odnosio na to koliko organizacije za ljudska prava mogu da pomognu i koliko javne ličnosti i oni koji nisu u LGBT zajednici mogu pomoći u promociji LGBT prava. Pored mene, govorile su gošće iz Kirgistana i Rusije. Za razliku od Balkana gde „niko nikad nema pitanja", u Švedskoj ljudi uvek pitaju i uvek se interesuju da čuju nešto, bez obzira odakle dolazite.

11. Najveći aplauz su dobili policajci i roditelji koji su ponosni na svoje gej decu. I jednih i drugih je bilo mnogo.

12. Betina vest o tome kako je Prajd bio održan "pod jakim policijskim obezbeđenjem" je naravno potpuna glupost. Policija jeste bila tu, jeste obezbeđivala, ali svakako nisu bili na svakom ćošku. Na mestu na kome sam stajao sa kolegama, nekoliko policajaca je prošlo samo jednom u tih 5 sati. Nikakvog "jakog obezbeđenja" nije bilo.

Sve u svemu, Prajd u Stockholmu nije bio nikakva egzotika niti nekakvo čudo gde homoseksualci šetaju u nekom GHETO fazonu. To je bila podrška osnovnom ljudskom pravu na slobodu izražavanja i okupljanja. U Srbiji toga nema.

P.S. Slike su na kraju teksta

Atačmenti



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

aquariusoptimist aquariusoptimist 02:05 13.08.2008

Clanak

Bas dobro da ste pomenuli clanak u ZIVOTU. Pocela sam da mislim da sam luda.
Naime, komentar Antoana pod rednim brojem 8. je ... van pameti da se pristojno izrazim. Poslala sam protestni komentar, ali moderator nije hteo da objavi.


Propale su na primer Vizantijska, i ta pojava se u strucnoj terminologiji onih koji se bave istorijom zove "endogena psihoza drugog i treceg veka". Sustina da su se ljudi odali homoseksulanosti, drogama, kultovima, porodica kao onakva kakva je potrebna prestala je da postoji, deca su prestala da se radjaju i carstvo to jest drzava se urusila i propala pri prvoj vecoj najezdi turskih plemena sa istoka. Nesto se slicno dogodilo i sa Rimskim carstvom.
(antoan, 25. jul 2008 10:48)

Link:


http://www.b92.net/zivot/komentari.php?nav_id=309970
Pulse Pulse 03:06 13.08.2008

heh..

pre neki dan idemo ulicom decko i ja razgledamo restorane i odlucujemo gde da veceramo. Na vratima jednog restorana stoji nalepnica gay zastave i pise 'gay friendly'. Prokomentarise on 'a zar je uopste potrebno da imamo ovakve nalepnice vise. Zar nisu svi restorani i sva mesta gay friendly'...

..ja samo pomislim eh...da li ce takva nalepnica ikada biti bilo gde u bgd...a njemu nista nisam rekla...

p.s. od ljudi koji zive u sredini gde vegetarijanci nisu prihvaceni a kamoli ista drugo, ne moze se ocekivati da nece videti gay pride/parade kao nesto egzoticno (po mogucstvu sa nekom dozom cinizma, podruge ili nesto trece al pod obavezno negativno)...
Ivan Marović Ivan Marović 04:39 13.08.2008

Sad mi je sve jasnije

Pazi kad sam mislio da je fora u seksu, ali sad kad čitam ovo o Gej prajdu (inače hvala na ovim iscrpnim informacijama, Beta i Tanjug su zaista bili šturi), tek sada vidim u čemu je fora. Mislim, kad neko na Gej prajd dovede Konzervativnu stranku, pandure, vatrogasce i "radnike u Crkvi" onda je namera više nego očigledna. Cilj je da se prirodno biseksualno orijentisani radoznali pripadnici ljudske vrste (ona 1/3) odvrate od bilo kakvog homoseksualnog eksperimentisanja. Svako ko dođe sa namerom da možda proba nešto novo, dobije seriju seminara na razne teme, štandova sa raznim štampanim materijalom i konačno prvomajski defile sa sve lekarima i stomatolozima i to sve pod pokroviteljstvom GSP-a. Ovo je dovoljno da čoveka otera u celibat, a kamoli odvrati od "egzotike".
Narator Narator 08:33 13.08.2008

Re: Sad mi je sve jasnije

Pazi kad sam mislio da je fora u seksu, ali sad kad čitam ovo o Gej prajdu (inače hvala na ovim iscrpnim informacijama, Beta i Tanjug su zaista bili šturi), tek sada vidim u čemu je fora. Mislim, kad neko na Gej prajd dovede Konzervativnu stranku, pandure, vatrogasce i "radnike u Crkvi" onda je namera više nego očigledna. Cilj je da se prirodno biseksualno orijentisani radoznali pripadnici ljudske vrste (ona 1/3) odvrate od bilo kakvog homoseksualnog eksperimentisanja. Svako ko dođe sa namerom da možda proba nešto novo, dobije seriju seminara na razne teme, štandova sa raznim štampanim materijalom i konačno prvomajski defile sa sve lekarima i stomatolozima i to sve pod pokroviteljstvom GSP-a. Ovo je dovoljno da čoveka otera u celibat, a kamoli odvrati od "egzotike".


Ili ja nisam razumela Vas, ili Vi niste razumeli inicijalni tekst. (?)
queeria92 queeria92 11:36 13.08.2008

Re: Sad mi je sve jasnije

Ovo je dovoljno da čoveka otera u celibat, a kamoli odvrati od "egzotike".


Vala baš... Ove nevladine organizacije su uvek bile gadljive na seks i samo misle na radionice, seminare i nenasilnu komunikaciju... Gde su tu gola dupeta?!?!
Ivan Marović Ivan Marović 19:05 13.08.2008

Re: Sad mi je sve jasnije

Narator
Ili ja nisam razumela Vas, ili Vi niste razumeli inicijalni tekst. (?)
Biće da je ovo prvo, ali tu je i Kvirijin prevod na srpski, pa se nadam da Vam je sad jasnije.
Narator Narator 08:48 13.08.2008

Stižemo i mi, samo jaaaakooo lagano

Jeste, kad čitamo Vaš "izveštaj" u prvi mah se čini da smo strašno daleko "od sveta", odnosno da je priča o odnosu prema LGBT u našoj sredini još uvek tako nategnuta, tako puna tenzija da se čoveku na momenat čini da nikada nećemo uspeti ništa da promenimo. Naravno, kao i u svemu drugom "nikada", "ništa" su samo verbala preterivanja. Pre samo 5 godina odnos prema osobama sa invaliditetom je bio tako sramotno loš da se činilo da nema nade da se nešto promeni u skorijoj budućnosti. Isto važi čak i za odnos prema vegetarijancima. Danas je ipak drugačije. Ako ništa drugo, kojekakvi direktori banaka, gradonačelnici, vozači autobusa, obezbeđenje na stanionima... svi su oni ukapirali da NIJE LEPO i da je malo STAMOTA ne omogućiti osobama sa invaliditetom da se normalno uključe u svakodnevne aktivnosti. Sa vegetarijancima je slično: pre 5-6 godina ja sam imala ozbiljan problem sa ishranom u bilo kom restoranu, gde sam em ostajala gladna, em su me svi gledali kao bolesnu ženu, ili bar isfoliranu, jer "ne jede kao sav normalan svet". Danas, moja kćerka je zadovoljna. Praktično na svim mestima gde ide ima lep izbor vegetarijanskih jela (upravo se vraća iz Crne Gore gde uopšte nije imala problema sa ishranom).
Verujem da će tako biti i sa odnosom prema homoseksualcima. Polako sazreva svest da nije u pitanju ni bolest ni perverzija, već prosto drugačije opredeljenje.
U zemlji u kojoj je svaki neistomošljenik neprijatelj, to će, svakako ići sporo. Međutim, ja verujem da će postepeno i naši muškarci, koji su najagresivniji homofobičari za koje znam, početi da shvataju da muškarac-homoseksualac nije izdajnik muškog roda koga treba ili prevaspitati, ili eliminisati, već prosto čovek. Kada će se to desiti? Pa onda kada se i pripadnici drugih stranaka, drugih nacija... prestanu smatrati neprijaeljima i počnu smatrati ljudima koji imaju drugačije opredeljenje. Ni dan kasnije (verujem).
P.S. Lep tekst. Moja preporuka.
vracarac92 vracarac92 09:35 13.08.2008

Re: Stižemo i mi, samo jaaaakooo lagano

U zemlji u kojoj je svaki neistomošljenik neprijatelj

Smatram da je ovo najveći problem u Srbiji. Na žalost kod nas ne postoji ni jedna "građanska" opcija koja bi se makar potrudila da promeni takvo stanje. Oni koji se kod nas kunu u "građanstvo" su u praksi veći malograđani od Velje I. Tužno.
djape071 djape071 08:52 13.08.2008

...mene više brine

...činjenica da gay pride uopšte mora da postoji u jednom društvu kakvo je švedsko. Meni smo mi jasni. Kod nas pojave kao šovinizam,rasizam, ksenofobija i homofobija nisu pojave koje su osnova bolesti društva, već te pojave dođu kao površinski osip na telu društva koje je iznutra razoreno jednim potpunim nemoralom i bezosećajnošću. Nije pitanje hoćemo li mi svoju decu sad da učimo da je homoseksualizam normalna pojava, već to da li će ovo društvo svojoj deci uopšte obezbediti minimalne normalne uslove za život. Pri tome ne mislim na materijalne uslove kojima roditelji deci obezbeđuju odrastanje, već generalno o klimi koja se stvara a u kojoj deca treba da odrastu. Kod nas, podjednako i straight i gay populacija prema tome ima podjednak odnos, potpuna dezorjentisanost i bezosećajnost. Kod nas se deci oduzima prostor u kome žive, zamislite da u Švedskoj bagerima bez ikakvog kriterijuma ruše parkove da bi se na njima gradili tržni centri? Evo na Novom Beogradu, gde je najviše poslednjih godina izdgrađeno i gde se najviše ulaže novca (samim tim i zarađuje), da li je napravljen i jedan novi javni sportski teren? Ima li NBG ijedan zatvoreni bazen? Nama se svake godine 15-oro dece udavi na Adi Ciganliji kad dođe letnja sezona jer ne znaju da plivaju. A napravljene su stotine hiljada kvadrata poslovnih prostora i centara i samo se grade. I maksimum koji ti roditelji deci pruže je da ih jednom sedmično odvedu u neki prostor od 50 kvadrata naguran sa plastičnim preprekama i mrežama i da se tu deca igraju sa drugom decom jer teško da će na drugi način uopšte da i spoznaju da druga deca postoje. A govorim o sredinama koje su ekonomski iznad ostalih sredina. Normalno je da iz takve perspektive takve pojave kao što je gay pride parada izgledaju egzotično. Jer kod nas nije problem to što deci treba "pokazati razliku", već kod nas decu prvo treba zauzdati da ne vrše nasilje nad onima koji su različiti,kod nas decu hapse zbog rasizma, homofobije i ksenofobije. A to je posledica toga što smo mi pre svega bezosećajni prema svojoj i tuđoj deci globalno posmatrano. Postali smo jedno bezosećajno društvo,bezosećajnih ljudi koji svoj napredak zasnivaju samo na simbolima koje prezentuju. I da svaki mesec imamo po jednu gay pride paradu taj simbol ne bi popravio stanje u kojem se nalazimo, samo bi ga zamaskirao.
sentinel26 sentinel26 11:58 13.08.2008

Filijale...

Nije moguće gosn Miletiću da do sada nijeste primjetili da su i Tanjug i Beta Službine filijale (isturena odeljenja).
Bez saglasnosti Službe niko nije mogao da postane dopisnik Tanjuga.

Skoro da ne možete naći njihovu vijest dje jedan dio teksta ne predstavlja čistu konstrukciju.

Eto i u vašim citatima i kod jednog i drugog ima po jedna "višak" konstrukcija. Zna se čija je to škola.
Ajnur Ibran Ajnur Ibran 17:39 13.08.2008

Re: Filijale...

sentinel26
Nije moguće gosn Miletiću da do sada nijeste primjetili da su i Tanjug i Beta Službine filijale (isturena odeljenja).
Bez saglasnosti Službe niko nije mogao da postane dopisnik Tanjuga.

Skoro da ne možete naći njihovu vijest dje jedan dio teksta ne predstavlja čistu konstrukciju.

Eto i u vašim citatima i kod jednog i drugog ima po jedna "višak" konstrukcija. Zna se čija je to škola.


Slazem se. I tu lezi problem.
Kada drzava prihvati LGBTTIQ ljude, kao ljude, drustvo ce samo po sebi morati da menja ugao gledanja, a istovremeno ce se menjati i menja se mentalitet, medjutim dok drzava precutno odobrava homofobiju, a odobrava je, verujte (znam gej ljude koji su imali posla sa policijom, to je bio horor!) , mi cemo tako pricati i pucati iz prazne, donkihotovski, dok ljudi i ljudi zive u ovom trenutku u strahu, i zive laz, lazne, tudje, izmisljene zivote, jer im niko ne garantuje osnovno ljudsko pravo, pravo na zivot. Oni samo zele da budu to sto jesu. Da zive svoj zivot.
Inace, evo jedna za nekog lepa a za nekog vise tuzna nego ruzna vest : srpsko lekarsko drustvo ove godine skinulo je homoseksualnost sa liste bolesti. Obzirom da je americko udruzenje psihologa to ucinilo 1991, a zatim i svetska zdravstvena organizacija, nesto kasnije, ovo moze zvucati malo obeshrabrujuce, zavisi kako ko gleda, ja mislim dobro je. Bolje i sad nego nikad...
G. Mileticu hvala na ovim informacijama!
owim owim 02:56 14.08.2008

Re: Filijale...

Ajnur Ibran
Obzirom da je americko udruzenje psihologa to ucinilo 1991, a zatim i svetska zdravstvena organizacija, nesto kasnije


Ispravka od 20-ak godina! Nije 1991., već je APA 1973., tj. '75 god to učinila!

"In 1973 the American Psychiatric Association confirmed the importance of the new, better-designed research and removed homosexuality from the official manual that lists mental and emotional disorders. Two years later, the American Psychological Association passed a resolution supporting this removal."

izvor: http://apahelpcenter.org/articles/article.php?id=31
Ajnur Ibran Ajnur Ibran 12:07 14.08.2008

Re: Filijale...

Hvala na ispravci ! Jos bolje...
jaglika jaglika 17:57 13.08.2008

Eh,

blago Vama! Makar ste videli ono sto bih ja volela da zivim. Izvesti dete za rucicu i pokazati mu da razlicito ne znaci i frikozno, da ga ima, da zivi, seta i zabavlja se.
schweppes92 schweppes92 23:15 13.08.2008

ponos

11. Najveći aplauz su dobili policajci i roditelji koji su ponosni na svoje gej decu. I jednih i drugih je bilo mnogo.
Sledeći logiku aplauza, možda bi, trenda radi, roditelji hetro orijentisane dece trebalo da se stide?
Zaista sam začudjen. Biti ponosan na gay orijentaciju je podjednako besmisleno kao biti ponosan na hetero. Radije bih da se ponosim nekim realnim uspesima svog deteta.

neny neny 22:39 14.08.2008

Re: ponos

Mnogo je bolje da budem ponosan sto mi je dete gej ili hetero nego na to sto mi npr. ide u sveti rat da odbrani "cisto srpstvo" ili sta vec!
Pitam se kada ce ljudi shvatiti DA JE MNOGO PAMETNIJE I BOLJE VODITI LJUBAV NEGO RAT!
schweppes92 schweppes92 23:36 15.08.2008

Re: ponos

neny
Mnogo je bolje da budem ponosan sto mi je dete gej ili hetero nego na to sto mi npr. ide u sveti rat da odbrani "cisto srpstvo" ili sta vec!Pitam se kada ce ljudi shvatiti DA JE MNOGO PAMETNIJE I BOLJE VODITI LJUBAV NEGO RAT!

Neny, ko je pominjao ponos "svetog ratovanja za čisto srpstvo"? Imam mali utisak da imate veliki problem.
U svakom slučaju, imate pravo biti ponosni što vam je dete gay...mada meni lično to izgleda prilično nebulozno, ali hajte, ako vam znači budite ponosni.
loader loader 23:51 13.08.2008

Ko to tamo paradira -

Ko to tamo paradira ? Pa, borci za ženska i ljudska prava na slobodu šminke i plastične hirurgije.



neny neny 22:59 14.08.2008

stop svim vrstama nasilja!

Slusam pre neki dan jednu babu kaze kako je nije sramota kako je mogla da ostavi go pupak i sl. bla,bla.ali je nikada nisam cuo da je ijednu ruznu rec rekla ili osetila nelagodnost kada je u pitanju Radovan ili Mladic.
Ta baba mi je bila pokazatelj do koje mere je ovo drustvo obolelo,do koje mere su mrznja i nasilje institucionalizovani,legitimizovani.Dakle sta sve te price u prevodu znace MOZES SLOBODNO DA KOLJES ,ALI NE MOZES SLOBODNO DA VOLIS!
Drustvo koje pociva na takvim principima je nesrecno,isfrustrirano i osudjeno na propast.
Dok sve drzave u okruzenju imaju kakvu takvu paradu ljubavi,mi nemamo nikakvu sem vojnu i crkvenu.Dakle mi hocemo rat ,mi hocemo tu cuvenu matricu ratnika kome pop kaze bog cuva srbe dok on odlucno krece u pogrom,mi hocemo "ocuvanje tradicije",pitam se samo dokle?Zar 20g. rata nije bilo dovoljno,zar je potrebno jos!
Umesto da slavimo ljubav,srecu zivljenja ,mi vucemo taj maliciozni tumor,smatramo ga za neku vrstu naseg duhovnog bogatstva,i jos trazimo da nas neko tretira kao nesto jako zrelo i mudro?Mislim stvarno ogavno
Drzava nam obraz predstavlja kao neku vrstu nevladine organizacije koja se bori za "ljudska prava",mislim stvarno koji smo mi logor pa nema veceg.Ljudi pogubnosti te stetocinske politike postaju svesni tek kad ih direktno "bocne" ,ali tad je kasno!
Kada budemo mogli da bez straha izadjemo na ulicu da ce nam neko razbiti glavu zato sto smo homoseksualci,novinari....onda cemo moci da govorimo o nekoj normalizaciji,do tada traje vanredno stanje,u kom se mi nalazimo vec jako dug vremenski period.
Gorane tekst ti je kao i uvek dobar,stavlja u fokus problem jedne do te mere marginalizovane i izopstene manjine.Imas preporuku!
neny neny 23:15 14.08.2008

tajna srece

Da li ste se ikada zapitali zasto su skandinavski narodi po svim istrazivanjima najsrecniji?
Upravo zbog toga sto su medju prvima kriminalizovali rat,zakonima,ustavom konstituisali atmosferu mira,ravnopravnosti,tolerancije.I sto je najvaznije sto su omogucili da konacno ta jedinka prodise,i da oseti da taj jedan jedini zivot koji ima apsolutno drzi u svojim rukama,i da jedino on/ona ima kontrolu nad njim.Da se nece moci naci neki "patrijota" da svoj nacionalni program vezba na tudjim ledjima!
U tome je upravo tajna srece i blagostanja,da dobijemo priliku da taj kratki zivot koji imamo organizujemo onako kako mi zelimo,bez tudje ruke na vratu!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana