Oj, rakijo, rako

MilutinM RSS / 25.09.2008. u 22:16

Čiča peče ra... akiju,

Zatvorio a... avliju.

Jedan bezobrazan

Sakri se za kazan,

Pa mu popi ra... akiju.

 

Edit: JAVIO SE TEČA!

(Vidi novi komentar) 

Nedavni blog Jeremije postavio mi je domaći zadatak: da opišem kako izgleda pečenje ranije, Jeste da sam ja u tom obredu učestvovao već nekoliko puta, ali sebe ne mogu da ubrojim u majstore zanata. Stoga sam u pomoć pozvao svog mladog prijatelja i saradnika u očuvanju narodnog jezika i običaja Zorana M. Petrovića, Mladenovčanina poreklom iz Kovačevca. Prirodno, i Jeremija mi je pomogao. Evo u prilogu nihovog uputstva pisanog zdravim narodskim jezikom. Ja sam samo malo prepakovao njihov materijal.

 

Kupljenje šljiva je početna radnja, mlaćenje na najlone pa onda kov(f)ama polako u buriće. Kupljenje šljiva najviše zavisi od vrste i dugo traje. Danima. Zrele šljive opadaju i svaki treći dan se kupe u kace. Na kraju se tresu. Moj prijatelj Vojkan iz okoline Valjeva to radi uz trubače.:)

 

Ondak ide sabijanje drvenim ašovom tzv. ašoviranje. E onda ko voli malo jaču na bure od 200 litara može 3 kg šećera, ako godina nij ebila sunčana, ako oće prirodnu ondak brez šećera, sem ako nisi iz Trnave tamo na kacu ide do 10 kg šećera pa ko preživi.

 

U burićima obično stoji do posle Sv. Luke onda počinje pečenje. Po nekima, kom u kacama, ako je otkriven i ako se meša, brže vri,pa se i rakija ranije peče. Medjutim, kom ako je otkriven onda će i da uskisne što je posledica gljivica koje se stvaraju i u dodiru sa vazdhom oksidišu pa je onda ta rakij amalo uskisla. Inače sve ima svoje vreme za previranje anije dobro siliti ništa pa ni kominu.

 

Kazan prevrtač pripremi se, tj zamese trice za lepljenje kapka na kazan, pročisti lula i sistemkroz tabarku ona se nalije vodom. To je tzv.. razlaganje kazana.

 

Jedanje dovoljan da prevrne a drugi da spere ili, ako se mnogo ložilo, da očisti zagorelo kako bi za novi kazan bilo sve čisto, pre svakog pečenja temeljno se opreu i tabaraka i lula i pokolpac. Kod pečenja najsloženije je istakanje ostataka, "džibre", iz kazana. Potrebno je bar dvojica veštih i iskusnih. Mnogi nepažljivi se ošure. A ko se ošuri prilikom razalaganja nek batali posao dokje čitav

 

Sipa se prvi kazan, zalepi, mete lula i loži polako i umereno, drva šaša, šta zapadne.

 

U međuvremenu se instalira bokvica u koju će da teče rakija i najvažniji deo kazana zvono ili truba kojom se pozdravljaju prolaznici i pozivaju da probaju kad potekne; čisto radi reda jer jebo ti kazan ako ti niko ne svrati.

 

Uz prvi kazan obično idu i kobasice, al one najmasnije svinjske ljute koje se peku u ložištu dok se ispod ređaju krompiri koje žar iz ložišta zasipa i koji kad se ispeku idu uz sir ili kajmak.

 

Kad prva rakija zamiriše i potekne obično pukne prangije ili šta slično nek se čuje i ko voli nek izvoli.

 

Prve litre rakije su najjače (ko otrov) i obično ih zovu "prvenac". Jačina se meri staklenim instrumentom u gradima. Poslednje litre se zovu patoka i sipaju se u naredni kazan. Patoka se koristi i za pranje prozora, a kad je oskudacijo one do 16 gradi se ostavljaju za grejanje tokom zime.

 

Jačina rakije je različita od kraja do kraja, od domaćina do domaćina. Bosanci peku i piju "brlju" od oko 15 do 16 gradi. Ona je puna metil alkohola. Otrov. Kažu da je najbolja rakija prepečenica jačine od 22 grada. Dok ukrti spaden jedan grad tako da je pitka 20,21 grad najbolja.

 

U bokvici se vrši gradiranje rakije, tj kolika je trenutna jačina rakije. Trebalo bi opisati grad tu čudnu spravu koja uvek nekako miriše na rakiju

 

Onda tako ide jedan klot, drugi prepek i tako do kasno u noć. Tu se smenjiju dede, prolaznici, komšije i svak ima svoju teoriju pečenj arakije.

 

E, onda uveče se razloži kazan, iznese se gunj da se čuvari kazana pokriju i odlazi se na počinak.

 

Ako si pravi domaćin imaš uvek nekoga ko je prilegao da odmori ili kako se popularno kaže koga je sobalila rakija pa raznestio kopu šaše i prilego. Tako je kazan siguran jer ljuti kerber tako hrče da ti s ečini da čitava divizija čuva kazan. Izjutra ga razbudiš, uvedeš kod šporeta da mu izvče vlagu, ponudiš rakijom zamanituljom koja ga je sinoć opila i tako.

Atačmenti



Komentari (94)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ecce-florian ecce-florian 22:22 25.09.2008

e sad sam prvi

Unf , no comment.
edit: evo i komentar gazda:
Fala ti na 2u 1 . Onaj mi prvi nešto nije lego, pa ću sos ovi drugi malo da ga sperem, čisto grlo da pročistim.
E mene uvek mučilo to, što kad se peče( kraj novembra , kad završimo s vinom pa pečemo lozovaču i komovicu)ovi stariji predveče odu malo da odmore , a mi nastavimo. Peklo pod nadstrešnicom u vikendici , spreda te kazan greje pa se skineš, a navučeš na leđa. Uvek smo se porazboljevali zapravo, dok nismo organizovali da pečemo unutra.
rayzippo rayzippo 22:23 25.09.2008

Re: e sad sam prvi

ma sta da opises milutine,prob'o !!!
ps.cuvajmo tradiciju...pecenja rakije
MilutinM MilutinM 22:31 25.09.2008

Re: e sad sam prvi

e sad sam prvi

To, Floriane. Alal vera
MilutinM MilutinM 22:35 25.09.2008

Re: e sad sam prvi

ps.cuvajmo tradiciju...pecenja rakije

Ja sam pekao lozu, jabuku, krušku, i svaštaru. Mnogo je zanimljivo.

Ovo sam postavio i kao provokaciju za jednog Dragoljuba, mog dobavljača, da ga navučem da organizuje pečenje u naredne tri nedelje, dok sam tu. Nadam se da će se евент zbiti.
vracarac92 vracarac92 07:46 26.09.2008

Re: e sad sam prvi

ps.cuvajmo tradiciju...pecenja rakije

Pridružujem se pozivu za očuvanje tradicije mada sam ja lično veći fan svinjokolja t.j. svih produkata koje dobijamo od mitske srpske životinje na četiri papka s' posebnim osvrtom na slaninu, čvarke i kavurmu.
rayzippo rayzippo 09:19 26.09.2008

Re: e sad sam prvi

a sta velis svinjokolj sa tek pecenom rakijom !? doduse preferiram nesto stariju rakiju ali radi ugodjaja moze i mlada rakija...sto se tice svinjokolja mojne mi stajete na ljutu ranu;eh kad se samo setim..al se nekad dobro jelo...

ps.a kestenje i krompir na zaru !? uz kazan,ovkors...))
vracarac92 vracarac92 09:25 26.09.2008

Re: e sad sam prvi

a sta velis svinjokolj sa tek pecenom rakijom !? doduse preferiram nesto stariju rakiju ali radi ugodjaja moze i mlada rakija...sto se tice svinjokolja mojne mi stajete na ljutu ranu;eh kad se samo setim..al se nekad dobro jelo...
Dakle objedinjena tradicija. Može. Al da se gasi pivom.
ps.a kestenje i krompir na zaru !? uz kazan,ovkors...))
Slažem se i sa tim al da se na taj žar bace i sveža rebra. Pristojno masna, pa nek ide život. Kad je bal, nek je bal. Kad je beg bio cicija.
Što se mene tiče može i bez salate osim ukoliko pod salatom ne podrazumemo kis'o kupus. Sa kolenicom odozgo.
ivana23 ivana23 20:16 26.09.2008

Komina

dolybell92 dolybell92 21:53 26.09.2008

Re: e sad sam prvi

ma sta da opises milutine,prob'o !!!
ps.cuvajmo tradiciju...pecenja rakije


- O'š kafu il' rakiju ?
- Nemoj mi to dvoje razdvajat' , molim te !


Blade Runner Blade Runner 22:41 25.09.2008

A uputstvo za komovu?

U mom kraju nema bas puno sljiva.
MilutinM MilutinM 22:49 25.09.2008

Re: A uputstvo za komovu?

E, to je za sledeći blog. Postoji linija koja ide (ne, ne Kavlobag, Vivovitica, itd.) tako da deli gornju polovinu Balkana u kojoj se uzgajaju i peku šljiva i prasići i donju u kojoj se uzgajaju i peku loza i jagnjići ))
malaramona malaramona 22:53 25.09.2008

Re: A uputstvo za komovu?

MilutinM
E, top je za sledeći blog. Postoji linija koja ide (ne, ne Kavlobag, itd.) tako da deli gornju polovinu Balkana u kojoj se uzgajaju i peku šljiva i prasići i donju u kojoj se uzgajaju i peku loza i jagnjići ))


He,he ja izgleda zivim na granici...
Blade Runner Blade Runner 00:18 26.09.2008

Re: A uputstvo za komovu?

Ja od rakija razlikujem ujkovacu, bratovacu i tetkovacu. Ne, nisu pravljene od mojih rodjaka nego iz njihovih vinograda. Pravljene za sebe, a ne za prodaju. Nista bolje nisam pio.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 22:56 25.09.2008

pece cica ra-akiju, opa bato

Levo-desno, nigde moga stana
oj ulice, ala si pijana...
MilutinM MilutinM 22:58 25.09.2008

Re: pece cica ra-akiju, opa bato

Od rakije nema bolje žene
Po tri dana ona ljulja mene
Gonzo92 Gonzo92 23:07 25.09.2008

Etanol, metanol i dzibranol

hehe ko nije pekao brlju i povracao u stine sate, taj k'o da nije ziveo. Eh, kad se setim greha mladosti,....
Unfuckable Unfuckable 23:15 25.09.2008

ej

i ovo neko prodaje .....
pa - ovo se ne prodaje, ovo se čuva !

dolybell92 dolybell92 23:17 25.09.2008

connection

Onda tako ide jedan klot, drugi prepek i tako do kasno u noć. Tu se smenjiju dede, prolaznici, komšije i svak ima svoju teoriju pečenja rakije.


MilutinM MilutinM 23:23 25.09.2008

Re: connection

hoochie coochie man hoochie coochie man 23:27 25.09.2008

tehnologija

Moj prijatelj Vojkan iz okoline Valjeva to radi uz trubače.:)

Ne verujem, ali lepo zvuci:)
U burićima obično stoji do posle Sv. Luke onda počinje pečenje.

Mora to malo ranije ako hoce da valja:) Ali ima toga, ostaje i duze...
Kazan prevrtač pripremi se, tj zamese trice za lepljenje kapka

Uuu davno bilo! Ima jos negde ali "modernizovalo" se to:) Voda umesto zamesenih trica
Dobar blog, samo ne preporucujem bas "tehnologiju" kao savrsenu:))
a mislim da znam nesto o tome..
Najvaznije je ipak ono oko i ispod kazana ....
cestitam.
MilutinM MilutinM 23:32 25.09.2008

Re: tehnologija

ne preporucujem bas "tehnologiju" kao savrsenu:))

Vidi, tragajući za materijalom za ovaj blog, mnoge sam sajtove posetio. Pečenje rakije se usavršava. Pogotovo to rade oni koji peku vrhunsku rakiju. Namerno sam, ipak, postavio tekst ovakav kakav je, sa namerom da pokažem kako se to radilo u običnoj seoskoj porodici.

U medjuvremenu, slažem se:
"modernizovalo" se to:)

AlexDunja AlexDunja 23:32 25.09.2008

Re: tehnologija

hcm
znalac:)
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:34 25.09.2008

Re: tehnologija

AlexDunja
hcm
znalac:)

Sumnjas?:)
Os ti posaljem radzu, da degustiras?:)
AlexDunja AlexDunja 23:36 25.09.2008

Re: tehnologija

Os ti posaljem radzu, da degustiras?:)

da doneses
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:37 25.09.2008

Re: tehnologija

da doneses

Samo kazi gde:)
Nemoj javno, docice jos neko:)
AlexDunja AlexDunja 23:39 25.09.2008

Re: tehnologija

hoochie coochie man
da doneses

Samo kazi gde:)
Nemoj javno, docice jos neko:)

ok, tajno
dragoljub92 dragoljub92 00:34 26.09.2008

Re: tehnologija

AlexDunja
hoochie coochie man
da doneses
Samo kazi gde:)
Nemoj javno, docice jos neko:)

ok, tajno

aj sad kad ste već kažite bre da svi čujemo
AlexDunja AlexDunja 00:42 26.09.2008

Re: tehnologija


aj sad kad ste već kažite bre da svi čujemo

ce dodjeme kod tebe
el se moze?
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:48 26.09.2008

Re: tehnologija

ce dodjeme kod tebe
el se moze?

Znao sam...
Al kad si vec obecala...
Dragoljube spremaj meze...:)
dragoljub92 dragoljub92 01:34 26.09.2008

Re: tehnologija

AlexDunja

aj sad kad ste već kažite bre da svi čujemo
ce dodjeme kod tebe
el se moze?

može,dogovoreto,samo si ponesite municiju u staklenu ambalažu zvanu srča
hoochie coochie man hoochie coochie man 01:54 26.09.2008

Re: tehnologija


Moze?
Domaca a jaka:)
ecce-florian ecce-florian 23:33 25.09.2008

Djed Jovo (Mrki)

Pa ja tek sad vido da je to model kazana protiv zagorevanja, sa lopaticama za mešanje . Svaka čast, moćna mašina.

E inače, ako uđemo u EU najo više kazan i pečenje bez poreza.Prohibicija,ko '30. prošlog veka u ameriki.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:36 25.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

E inače, ako uđemo u EU najo više kazan i pečenje bez poreza.Prohibicija,ko '30. prošlog veka u ameriki.

Nemo' plasis narod, nije bre to tako:)
Nije bas ni ovako kako sad ide, al mocice:)
MilutinM MilutinM 23:40 25.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Pričao ja tako negde pre 7 godina sa jednim Luksemburžaninom koji mi se hvalio da ima dozvolu da peče rakiju. Idi, bre, kažem mu ja, pa kod nas ko ne peče nije domaćin.

Nešto mi se čini da će taj zakon poslednji da usvoje u procesu ulaska u EU ((
ecce-florian ecce-florian 23:41 25.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

al mocice:)

svako ko plati porez, što našem narodu nikad nje teško padalo, jer znaju ljudi za šta i kome daju.
MilutinM MilutinM 23:46 25.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

svako ko plati porez

Možda i neće biti tako jednostavno. Biće i ono: kvalitet, tradicija, šta ti ja znam...
ecce-florian ecce-florian 23:56 25.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Biće već nekako.
Gazda jel mož za precednika u osustvu na ovomu blogu i na ovim prostorima Rambo i rakija.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:08 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Možda i neće biti tako jednostavno. Biće i ono: kvalitet, tradicija, šta ti ja znam...

Ma ne, nista strasno...
Ako se ispunjavaju uslovi za proizvodnju alkoholnih pica, moze.
Higijena, oprema.....
Ako se to stavlja u promet, onda i uslovi oko sravljanja u promet (porez, akciza, deklarisanje...)
Kako sad stvari stoje nece biti oporezovana sama proizvodnja za sopstvene potrebe.
Registracija svakog kazana da.
Ne kao vozila vec identifikacija da postoji i da je u funkciji...
Tako bar kazu:))
markonio92 markonio92 01:50 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

hoochie coochie man

Higijena, oprema.....

Kakva crna higijena, pa alkohol je to!
jack_bauer jack_bauer 06:48 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Nešto mi se čini da će taj zakon poslednji da usvoje u procesu ulaska u EU ((

ma kakvi zakoni, snacicemo se mi...

MilutinM MilutinM 13:26 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Naši su i u Libiji pravili rakiju, od kivija i banana, u hemisjkim laboratorijama. Za dnevnu upotrebu.
vracarac92 vracarac92 13:33 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Naši su i u Libiji pravili rakiju, od kivija i banana, u hemisjkim laboratorijama. Za dnevnu upotrebu.

I švercovali je u paketima sa slaninom pošto libijski carinici nisu hteli ni da pipnu takve pakete.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:09 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

u hemisjkim laboratorijama.
Ma moze i u kuhinji:)

dolybell92 dolybell92 21:12 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Naši su i u Libiji pravili rakiju, od kivija i banana, u hemisjkim laboratorijama. Za dnevnu upotrebu


U Libiji se rakija pravila od "neznasečegasvene" pa i od hleba.
Ta rakija se zvala - "Daskovača".
Da je bilo kivija i banana !

ps. lično iskustvo
jack_bauer jack_bauer 21:18 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

U Libiji se rakija pravila od "neznasečegasvene" pa i od hleba.

ja sam cuo da su je gradjevinci pravili od smokava, sakriveni u kanalizacionim sahtovima. onim novoizgradjenim, dok jos nisu bili pustenu u upotrebu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:48 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

Kakva crna higijena, pa alkohol je to!

Ma i ja sam za tu varijantu al nemaju oni pojma:))
dolybell92 dolybell92 21:55 26.09.2008

Re: Djed Jovo (Mrki)

ma kakvi zakoni, snacicemo se mi...


Važan je tehnološki princip:



prevod detalja ako treba...mislim ...
dolybell92 dolybell92 00:21 26.09.2008

Kajsijevača - moj favorit




Klik na sličicu !
man ray loves me man ray loves me 01:30 26.09.2008

kazan mog detinjstva

moj deda je peko i prepecao sljivu. a familija je stajala pored kazana i davala misljenje. imao je i gradomer, al ja se ne secam koliko gradi ima koja rakija.
pozz.
NNN NNN 03:16 26.09.2008

Malo brojčica

Kao što je većini poznato (ali nije zgorg da se napomene) 1 grad = 2,5% (2,46 sad videh na netu, eto čovek uči dok je živ, možda će u budućnosti (2021?) moći i da se proba rakija preko interneta :)). Rakija ispod 19-20 gradi (47-50%) se smatra slabom i koristi se za grejanje ("vruću". Za 1 litar rakije potrebno je oko 11 Kg šljiva (zavisi od vrste, godine itd). Šećer ne dolazi u obzir (to samo oni koji prodaju rakije šećeruše). Poslednjih godina je dosta toplo i sunčano pa su šljive slatke. Dobra rakija se ne oseća u ustima, nego u celom telu, njemo dejstvo je nešto odloženo, ali brzo, pa me užasno nervira kad vidim da neki loču dobru rakiju. Moj ćale ispeče godišnje samo 20-ak litara isključivo za nas. Nešto ponesem ja u Bg, nešto sestra, deo da svom bratu, sestri, dvojici prijatelja i to je to. Ta rakija je ko za kuma, ima 21-24 grada, služi da se nazdravi, da se popije neka čašica s dragim gostom itd. Jednom su mi neki klinci popili skoro litar te rakije, ponapijali se i ispovraćali - poludeo sam, mog'o sam da im kupim neku votku, brlju za 200 din pa nek je povraćaju kol'ko 'oće.
Ajd živeli!
rayzippo rayzippo 09:27 26.09.2008

Re: Malo brojčica

kod mene je cuvena bila rakija "ti idi ja cu doci",to je rakija od nekih 18 gradi,veoma pitka...kao sto ime samo kaze mozes da je popijes u vecim kolicinama ali kad te stigne...heheheh
milosib92 milosib92 22:52 26.09.2008

Re: Malo brojčica

rayzippo
kod mene je cuvena bila rakija "ti idi ja cu doci",to je rakija od nekih 18 gradi,veoma pitka...kao sto ime samo kaze mozes da je popijes u vecim kolicinama ali kad te stigne...heheheh

A jok. To je rakija od 22 grada i jača, al koju ne osećaš. Klizi lakše od vode i retko ispadne takva. Popiješ 3 il 4 komada i probaš da ustaneš, a noge ko odsečene. Najbolje od svega je što je mozak skroz bistar, ali noge ne slušaju.

P.S. Gazda pravi si. Preporuka.
chedimir chedimir 05:57 26.09.2008

Oj, rakijo, rako

Odlichan tekst uz malenu ogradu,chini mi se da je gospodin A.Vasovic imao tekst (takodje odlichan) sa istim imenom mada je tema bila druga ( mislim da se radilo o svinjokolju).Ne bih voleo da padne tuzhba mojih omiljenih VIP blogera u vezi korishcenja autorskih prava,a povodom ovako bitne stvari da ne kazhemo fundamentalnoesencijalnoultramegaznachajnog jednog od stubova nashe tradicije a i buducnosti kao shto je RAKIJA ))
talicni talicni 06:30 26.09.2008

U mome kraju

se koristi drugi tip kazana tzv. prevrtac.
mariopan mariopan 07:09 26.09.2008

Re: U mome kraju

Ja sve citam da nesto naucim ali nista ne nadjoh kako se pravi kajsijevaca?

Meni prosle godine tako rodile kajsije, grane da se polome, sve sam podmetala letve i grede, dnevno sam samo sa jedne skuplajal po 20 kg..prodavala, delila,.nakuvala pekmeza 40 tegli pa mi dojadilo..raspitam se sta da radim sa ostatkom, a na granama se i ne vidi da je nesto obrano, sve puno.

Kazu mi da skupljam one najsladje sto same otpadnu, svaki dan pokupim, ocistim od kostica izgnjecim i u bure, sipala malo vode samo da se taj gusti (kao pekmez) vocni pire razredi....i tako gledala al ne znam sta treba da gledam jer rakiju nikad JA nisam pekla. Opet se raspitam i ko bi mogao da mi pece rakiju i nadjemo coveka, verziran, to radi kao posao, ima 4 kazana pa usluzno pece ali i sam voli dobru rakiju i sve zna. I kaze mi on da ne cekam da "kolac" spadne na dno bureta vec da zapalim sibicu i da je lagano po povrsini tog bureta pronesem, ako se plamen razgori i krene jako da sija to je alkohol i onda treba vec da se pece.

I tako on dodje sa svojom skalamerijom i ispece mi rakiju, dobila sam samo 6 litara ali kakva je )))) mirise i bistra, i svi kazu da je sjajna ali ja ne znam sta treba da osetim da bih znala sta je sjajna rakija, meni je sve to gadno i mirise na alkohol.Pa je zato drzim u budzaku za goste koji znaju sta piju, to nije za nas amatere.

Ove godine kajsije mi slabo rodile, prerodile pa se odmaraju do dogodine.
Unfuckable Unfuckable 07:32 26.09.2008

Re: U mome kraju

svi kazu da je sjajna ali ja ne znam sta treba da osetim da bih znala sta je sjajna rakija


svećetiobjasnimo, mariopan....samo ti to daj 'vamo stručnjacima
mariopan mariopan 08:44 26.09.2008

Re: U mome kraju

Unfuckable
svi kazu da je sjajna ali ja ne znam sta treba da osetim da bih znala sta je sjajna rakija


svećetiobjasnimo, mariopan....samo ti to daj 'vamo stručnjacima

))) Dodjes pa probas )
Al najgore je sto nisam znala kako treba da smrdi ono iz bureta pa zamalo da bacim,meni je smrdelo onoliko, mislim pokvarilo se, onda dosao covek pa onako sa uzivanjem onjusio, kaze, odmah da se pece rakija. Umalo stetu da napravim samo tako. Bolje da cutim kad ne znam nista o tome, sto neko ne napise sta se radi, kada i kako pa da znam? Onda lepo pozovem znalce da peku licno i da "cuvaju kazan" i sve po redu i kako treba ?
Aj sad ko zna neka pise a ja da ucim, trebace mozda opet.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:46 26.09.2008

mariopan

, tačno znam o čemu pričaš, kod mog strica Andre je u prvom dvorištu živelo bure u kome su se skupljale šljive, dakle posle izvesnog vremena kad si pogledao u bure, a ono kao druga planeta, neprijateljski raspoložena...šta je sve unutra i naokolo letelo i mrdalo...da ne govorim o onome šta je tamo raslo i kako je izgledalo, samo sam čekala da neka od gnjecavih šljiva se otvori kao oko i progovori tuđim glasom...
mariopan mariopan 14:53 26.09.2008

Re: mariopan

Jelica Greganović
, tačno znam o čemu pričaš, kod mog strica Andre je u prvom dvorištu živelo bure u kome su se skupljale šljive, dakle posle izvesnog vremena kad si pogledao u bure, a ono kao druga planeta, neprijateljski raspoložena...šta je sve unutra i naokolo letelo i mrdalo...da ne govorim o onome šta je tamo raslo i kako je izgledalo, samo sam čekala da neka od gnjecavih šljiva se otvori kao oko i progovori tuđim glasom...

E, bas tako grozno bilo. Posle kada je bacio onu kominu , prosuo dole, tu mi ni trava nije rasla godinu dana, da to valja i trava bi malo cugnula. )
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:57 26.09.2008

Re: mariopan

šta je sve unutra i naokolo letelo i mrdalo.

U pa to ti je losa radza bila:)
Vidi se da si expert:)
Kominu, skupljeno i izmuljano voce stavljeno u sudove za fermentaciju (to tvoje bure) je najbolje zatvoriti po mogicnosti hermeticki, s tim da se ostavi "odusak" (obicno gumeno crevo ciji je jedan kraj ispod tog poklopca, koji moze biti plasticna folija, a drugi kraj creva da bude zaronjen u vodu da ne bi to sto leti i mrda i jos sto sta kroz crevo pa u kominu:) Fermentacija (previranje) traje oko 20 dana a da je zavrsena poznaje se po tome sto klobuk (sasuseni deo na povrsini) pocinje da tone, ne da potone vec ce nivo smanjuje, ne stvara se pena, ne cuje se sustanje unutar kace, tecnost je kiselog ukusa bez i malo osecaja slasti...Tako odstoji jos nekoliko dana i pocinje sa radom vesela masina....
Moze i o tome, ali koga to zanima:))
jack_bauer jack_bauer 21:21 26.09.2008

Re: mariopan

Moze i o tome, ali koga to zanima:))

zanima, zanima, samo ti pricaj. ja se vec odavno nosim mislju da nabavim kazance. samo to ovde u americi moze da bude nezgodno ako te ufatu. a imam u dvoristu grozdje, smokve i nar. ona od nara bi se zvala narikaca :))
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:40 26.09.2008

Re: mariopan

ja se vec odavno nosim mislju da nabavim kazance

Ne mora kazance, moze i da se sklepa neka skalamerija (imas negde ovde klip a ima na jutjub dosta toga, stap-kanap varijanta) Moze i od smokava i od svega sto u sebi sadrzi secer koji ce fermentacijom preci u alkohol a njega cemo destilacijom izdvojiti. Tu se koristi pojava da razlicite supstance imaji razlicitu tacku isparavanja. Nista specijalno.
Dakle kad je fermentacija gotova skine se taj sasuseni deo i baci, sipa se u "kazan" (negde oko 80% zapremine) komina i krece sa zagrevanjem stim da ne sme da bude prejaka vatra. Kazan od sto litara ne treba da bude gotov pre tri ipo sata, pa sad racunaj za tvoju skalameriju:) Prvih 0,5% ali OD ZAPREMINE SIPANE KOMINE U KAZAN, se izdvaja i baca. Obavezno! Od toga "sutra boli glava":)To se zove prvenac. Zatim se "vadi srce rakije" tj izdvaja najbolja frakcija, to se odredjuje "gradom" instrumentom za merenje koncentracije alkohola i to srce traje dok ta koncentracija ne bude oko 25 stepeni. (1 stepen oko 2,5 gradi preracunato na 15 st celzijusa). Posle toga se izdvaja patoka. Destilise se dok koncentracija ne spadne na nulu, ali iz lule, ne u prihvetnom sudu.
To se izdvaja u poseban sud. Kada se ispece komina prelazi se na fazu druge destilacije, prepicanje. Postupak je slican kao i ovde samo sto se u kazan sipa "gola" rakija.
Moze jos?:)
dolybell92 dolybell92 21:46 26.09.2008

Re: U mome kraju

ali ja ne znam sta treba da osetim da bih znala sta je sjajna rakija,


Sjajna je kad ti ostane posle gutljaja ukus u ustima kao da si
pojela kajsiju, a ne popila rakiju...to važi i za trešnjevaču,
isto je fantastična rakija.

U Mađarskoj su to prvoklasne rakije od sveg voća koje imaju.
Barack pálinka - kajsijevača, Cseresznye pálinka - trešnjevača,
i mnoge druge, koje mi ne pravimo.

To što si dobila "samo" 6 litara - razlog je što od kajsije ne može da
bude mnogo rakije (kao od šljive) i zato je i duplo skuplja.. i lepša.
dolybell92 dolybell92 22:03 26.09.2008

Re: U mome kraju

i svi kazu da je sjajna ali ja ne znam sta treba da osetim da bih znala sta je sjajna rakija, meni je sve to gadno i mirise na alkohol.Pa je zato drzim u budzaku za goste koji znaju sta piju, to nije za nas amatere.


Nastavak komentara:

Pálinka should never be chilled, for its bouquet can only be fully appreciated at hand temperature.
It’s worth carrying out the “dry test”:
After downing the first glass, put it aside for five to ten minutes,
and then inhale into the second.
If you are drinking real pálinka you will only be able to detect the aroma of pure fruit.
MilutinM MilutinM 23:12 26.09.2008

Re: U mome kraju

Hvala na komentarima svima a posebno tebi Xучи, кучи мене. Sakupljajući gradju za blog dosta sam nakupio o rakiji, ali sam ipak odlučio da postavim samo ovo narodsko kazivanje Zorana i Jeremije. Ova objašnjenja su sjajna i daju potpunu sliku procesa.

Rekoh: nakupilo se dosta biće valjda skoro i nastavak, o rakiji uopšte (uh, nešto mnogo obećavam nastavke, a nikako da stignem da ih napišem). Ah da: izvinjavam se za kašnjenje u odgovorima na komentare. Danas sam putovao ceo dan i evo me u Pešti gde imam sastanak preko vikenda. Neću biti redovan ((
jack_bauer jack_bauer 23:17 26.09.2008

Re: mariopan

Moze jos?:)

sta vise? pa valjda je ovo sve :))

jesen uskoro stize, mozda i probam...
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:35 26.09.2008

Re: U mome kraju

Hvala na komentarima svima a posebno tebi Xучи, кучи мене

Uh bre sad pocrveneh:)
Hvala tebi za temu.
valjda skoro i nastavak, o rakiji uopšte

Valjalo bi zaista.
Treba dosta truda da se ulozi da bi na rakiju prestalo da se gleda kao na "brlju", jeftino sredstvo za opijanje, nesto ruralno i nesto sto pripada proslosti..,
Zasluzuje to pice mnogo vise.

MilutinM MilutinM 23:42 26.09.2008

Re: U mome kraju

Treba dosta truda da se ulozi da bi na rakiju prestalo da se gleda kao na "brlju", jeftino sredstvo za opijanje, nesto ruralno i nesto sto pripada proslosti..,
Zasluzuje to pice mnogo vise.

Da, da, zaslužuje. Ko je blizo, treba obavezno da ode na Rakija fest ovog vikenda. Ljudi stvarno od rakije prave ono što ona zaslužuje
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:03 27.09.2008

Re: mariopan

sta vise? pa valjda je ovo sve :))

Ima jos bitnih "finesa", onih sto majstora cine majstorom:))
Ma salim se, ali zaista ima. Ako odlucis da probas kucni, lako cemo.
dolybell92 dolybell92 01:23 27.09.2008

Re: U mome kraju

Danas sam putovao ceo dan i evo me u Pešti

Na pravom mestu, a kako je hladno - i u pravo vreme za




rayzippo rayzippo 03:04 27.09.2008

Re: mariopan

mariopan

Jelica Greganović, tačno znam o čemu pričaš, kod mog strica Andre je u prvom dvorištu živelo bure u kome su se skupljale šljive, dakle posle izvesnog vremena kad si pogledao u bure, a ono kao druga planeta, neprijateljski raspoložena...šta je sve unutra i naokolo letelo i mrdalo...da ne govorim o onome šta je tamo raslo i kako je izgledalo, samo sam čekala da neka od gnjecavih šljiva se otvori kao oko i progovori tuđim glasom...E, bas tako grozno bilo. Posle kada je bacio onu kominu , prosuo dole, tu mi ni trava nije rasla godinu dana, da to valja i trava bi malo cugnula. )

obicno bi pecare/pecane bile pravljene uz neki potok ili manju reku(radi vode koje je veoma bitna u procesu) a kom se obicno bacao u istu...tu ribe nikada vise nije bilo
MilutinM MilutinM 06:49 27.09.2008

Re: mariopan

obicno bi pecare/pecane bile pravljene uz neki potok ili manju reku(radi vode koje je veoma bitna u procesu)

U Banatskoj peščari, gde ja imam vikendicu, prava je muka imati dovoljno vode za hladjenje. Zato najčešće čekamo zimu pa koristimo sneg
constrictoria92 constrictoria92 07:47 26.09.2008

Eh, to za Trnavu

je suva istina. :))))) Kuj nije prob'o trnavsku kapljicu - ne zna sta je trovanje alkoholom. :)))))))

Kod mene u porodici (za familiju ne garantujem :)), kad se peche rakija - nema dodavanja secera. Nas porodicni brend je prepechenica. :)

A kazan i tabarka iz 1901 godine:
Kazan je kupio moj cukun-deda, kad se rodio moj pradeda (svi upokojeni odavno). Za NashuLooduMashinu smo dobijali NepristojnePonude - al' to nam je porodicna zaostavstina. Moj pradeda je u amanet potomcima ostavio prokletstvo, ako otudje kazan (u prevodu: "ima da popijem krv potomku, koji proda kazan"; ovo PosthumnoPijenjeKrvi je, izgleda, karakteristika svih delova Srbije, a ne samo Shumadije... :)))))). :))))) Pored prokletstva ostavio i blagoslov; "DaBogDa, onima koji kazan voledu i chuvadu, radjala sljiva i rakija bila ljuta." :)))))
Nema zezanja sa nasim kazanom... i mojim pokojnim pradedom. :)))))

stari92 stari92 07:48 26.09.2008

мало (локалних) различитости

- залеп од просејаног (најфиног)) пепела и воде
- ложжење са лозињке (од резања винограда сложено у пласт и ситно грање од брање забран)
- провера воде за хлађење (одокативно с лакат-никако више од 2/3 загрејаности)
- патока се не враћа у казан (ни у лудилу)
- одстојала текућина (ватрена вода) пије се на бунарско-бетонској температури

мало јужније
- Због хаварије електро-енергетског система локална хладњача ДП у стечају,реши да баци смрзнуту
шљиву и губитак од извозног посла дода у стечајну масу.
Наш ти сеља (пар њих) сакупи ,,отпад'' и (кажу) врло успешно преради (додуше не у пекмез))

- Да је сељак исти,кад год и где год био (мада не смем да се закунем да ту нема утицаја наших
и турских гастоса) приликом куповине текућине код швабова кући (село у околини ....) што руком
што ногом пита кол'ко јак шшшнапс ?
Најбоље знам,на многим језицима (полиглота бре!) да кажем 50,100,Таузен.
Отбара фриз у подруму и наспе у мензуру-дода дестиловану воду-промути и ето 50%.
Касније ми рођак објашњава да плаћају акцизу (порез?) на количину која изађе као финални
производ печења из изнајмљених државних казана са бројачем протока у литрима.
- Да ли треба рећи да тај шнапс нема топлу словенску душу,али тако се тада заломило.

Наравно,овде нема личног - причали ми а и чит'о сам у Библиотеки.
Д).
bik_koji_sedi bik_koji_sedi 10:10 26.09.2008

:)

"jer jebo ti kazan ako ti niko ne svrati"

иди бре, смејем се као будала од како прочитах ово :)

српско објашњење, право ! :)

средње име ми је конзумент тастове шљивке из Рађевине, 4+ године стара, из дудовог бурета :)
dangubas dangubas 10:36 26.09.2008

Re: :) ..da..

bik_koji_sedi
"jer jebo ti kazan ako ti niko ne svrati"иди бре, смејем се као будала од како прочитах ово :)српско објашњење, право ! :)средње име ми је конзумент тастове шљивке из Рађевине, 4+ године стара, из дудовог бурета :)




Dakako,treba sve probati..
Jeste dozivljaj peci ili prisustvovati toj majstoriji,cuju se razne price,svasta se nauci..
Nazalost nema vise stare dudovace (dudinjare),od dunje se retko spravlja jer se malo
dobije ali je to pravi eliksir..A sljiva ko` sljiva,sta reci..
Sve u svemu :

PREPORUKA ) aj ziveli !!
dolybell92 dolybell92 01:26 27.09.2008

Re: :) ..da..

PREPORUKA ) aj ziveli !!

Черевићан Черевићан 12:19 26.09.2008

сисаџие

суи коднас уселу кадгод називали.то је она армија доконих који кад крене пецорак круже отказана до другог те шалореком и стручним саветима забављају окружење.док се небетонирају углави те под нечијом камаром санак праведни усну. сећам се и данас а има томе повека неког јовице стакленог,јел тако је изгледао, сам устакљен отпића који је бијо мајстор да у град потрефи јачину ракие комовице мисим та се углавном коднас пекла кадкрену бербе јер крај фрушкогорски нуздунава виноградарски бијо.
елем,
код газда проке се поменути стаклени тако бијо здао да једној препеченици снагу потрефи да је од сконцентрације, умро . . . . ту налицу места, крај казана а фраклић искојег је дегустиро тако стего шаком да су га сашњим исаранили.

а присећамсе и наших старих кад смо за шкооле стасали па је треба нањи ићи уграда, а то кошта, како су намигујући коментарисали:

нибриге вас децо док је виина
дунав поред черевића тече . . .
nesha92 nesha92 13:26 26.09.2008

Re: сисаџие

el to onaj isti Jovica sto je mogo da prepozna pivo iz zelene flase?

svaka cast za text....
Черевићан Черевићан 13:37 26.09.2008

то

је ОНАЈ , г neshо92 , кои је умео да у мрачном подруму међ подоста буради , онако на окоглед носећком методом , инстиктом, чиме ли већ, тачно потрефи шта уком има.

ма чудо бијо . . . . насисано.
dangubas dangubas 13:39 26.09.2008

Re: сисаџие

ракие комовице мисим та се углавном коднас пекла кадкрену бербе






..komova se radi kad se vino otochi,pa tek onda..
Черевићан Черевићан 14:48 26.09.2008

тачно

тако г dangubas-у комина исквеча након цеђења се пребацивала удругу кацу додаво се дунав и шећер и отпочињо поступак дестилацие. није то била ракија репрезентативна али за свакодневно грглање грла , убиласе била .
добра је била јако и за слабу косу које имо, па се утрљава утеме и онда , занеповеровати резултата. мени је главу паметна коса прилично рано почела напуштати па сам наравски загризо за ову медицину.
резултат . . . сада сам потпуно ћелав па ради комплекса браду небријем и сви ме зову . . .брадоња, а не ћелави, аха, ко умије . . .
dangubas dangubas 16:21 26.09.2008

Re: тачно tako

..ima tu istine g Cherevican,

a dobra je i za reo(u)mu,kako li se vec pise..iskreno, moje licno razmatranje
i analiza mi kaze da od grozdja ne moze i ovo i ono..hm

a za kompleks ne marite kad ste isti son koneri..

pozdrav !!
dolybell92 dolybell92 01:28 27.09.2008

Re: тачно

свакодневно грглање грла , убиласе била .


.... мученица..
dunjica dunjica 13:28 26.09.2008

A ja znam ovako:

Peče čiča rakiju,
Otvorio kapiju,
Jedan bRezobrazan,
Privrnio kazan,
Iscurila rakijaaa...

Link

Ej, uhvatila me nostalgična sjećanja nakon čitanja ovog tvog posta... kada sam s tatom pekla šljivu od najmanje 19 gradi, pa sve do 22. Smijali nam se seljaci da nam je loš račun s malo jake rajke, kazaše, bolje slabija pa više. Nama to sve ipak brlja što je ispod 18 gradi ... Poslije otimačina među rodbinom i prijateljima za našu šljivku...

trener92 trener92 14:02 26.09.2008

"Pr(a)va ljubav...zaborava nema"

"Ljuta iz Graca, i ljuta iz Trnave "
Pozdrav i preporuka. Usput , sećam se kad je jedan poznanik ,"optimista novajlija" pravio "pomorandžušu" ( kupio na pijaci jeftino pomorandže,pa pomešao sa šljivama, Možda bi nešto i ispalo od taga, da nije stavio pomorandže sve sa korom! Užas, ali najbolje od svega što je ekipa( njih trojica) sa kojom je to radio to i popila, naravni ne odmah ( izašlo oko desetak litara), ali kako on reče " Važno je da se manta u glavi!!!"

dolybell92 dolybell92 22:50 26.09.2008

A dizajn ambalaže tek..

...ovo je brend !


MilutinM MilutinM 23:54 26.09.2008

Tečino pojašnjenje

Prijatelji,

Jeste Zoran gorenavedeni moj saputnik u očuvanju tradicija i jezika, ali snabdevač rakijom mi je Dragoljub, u izbodjaštvu poznatiji kao Teča, takodje iz Mladenovca, čiju rakiju kupujem već godinama. Kako i ne bih kada je kuća Stojanovića jedan od najstandardnijih u ovom umeću.

Teča mi sa malim zakašnjenjem poslao ove instrukcije:

Pecenje rakije krece instaliranjem interaktivnog kazana M-23 ili modernijih verzija M24, M25, M26, M27, M28..., M56, M57, M58,...., M91, M92, M93..., M201, M202 (ne moze se sa lakocom utvrdidi da li kazan sa trubom serija M97, M98 ili M99) koji ima tri osnovna dela loziste sa bakarnim spremistem za dzibru kapaciteta cc 100-110 L, Lulu, i Tabarku (al ne onog iz Plane) sa aparatom za suvu destilaciju.

U spremiste naliti dzibru do 96% zapremine, spremiste zatvori Kapkom. Rubovi kapka zalepe se mesavinom brasna i mekinja ukoliko je kazan "lepar" ili treba samo naliti vodu u kanale ako kazan nije na lepljenje. Lulom povezati kazan i destilator tj. Tabarku predhodno napunjenu hladnom hodom. Namestiti bakvicu na izlaznu cev aparata tabarke. Vatru zaloziti u lozistu i laganom vatrom poterati tekucinu kros sistem.

U bakvicu sakupljati tekucinu dok kolicina alkohola ne spadne ispod 15 gradi ili 37,5%. Kada tekucina dostigne ovu vrednost kazan se razgradjuje. Termin razgradjivanje podrazumeva skidanje lule, podizanje kapka, prolivanje vrelog sadrzaja iz spremista za dzibru, ispiranje kazana i razlaganja vatre. Odmah nakon razgradjivanja jednog vrsi se nagradjivanje drugog kazana (nalivanje dzibre, stvjanja kapka i zatvaranje kapka, namestanje lule i lozenje). Ova harmoniska radnja zahteva vestinu timskog rada... ovaj posao moze obaviti sam covek ali je to bezveze i dugo traje. Idealno je da tri coveka istovremeno ovo rade i to onda deluje ko ulazak bolida u pit-stop.

Ove radnje ponavljati dok se ne nakupi dovoljno tekucije za 1 kazan prepeka. Ova tekucina se naziva blaga rakija. Kada se nakupi dovoljno blage rakije vrsi se prepek. Pre prepeka kazan tj. spremiste za dzibru dobro ocistiti, lulu kao i aparat tabarke isprati, a samu tabarku dobro ohladiti i pripremiti za prepek.

Naliti u kazan blage rakije za 92% a preostalih 8% naliti cistu vodu zatvoriti kapak postaviti lulu i laganom vatom poterati tekucinu koja se sada naziva prepecenicom. Prva dva litra prepecenice rakije koja potekne odvaditi u zaseban sud i baciti je. To je metil alkohol koji je stetan. Ostalo skupljati u sud dok ukupna sadrsina ne bude 22 grada, a onda kazan razgraditi....

...i tako u krug dokle god ima dzibre... i treznih kazandzija.. u nedostatku treznih mogu i pijani da posluze al oni manje vise samo smetaju jer moras da ih preskaces, sklanjas od vatre ili vrele dzibre. Al da cuvaju kazan preko noci za to su ko stvoreni :)

O cuvanju i transportnim osobinama kad blog proradi... A sto se tice prakticne primene moraces da sacekas do sledece godine jer ja prosle nedelje svoju ispekoh... Shljiva koju ja gajim je Cacanka rodna i stize nesto ranije od pocetka do sredine avgusta pa i pecenje nesto ranije obavljam da ne bih uleteo u veliki shpic potraznje za kazanom...jbg da sam znao da je interesovanje toliko mogao sam ranije da napisem ovaj hand-out pa da vidim sta se da proizvesti


Eto, kao što vidite, Teča već ispekao rakiju. A ja se taman meračio da budem nazočan i izvršim snimanje. Ništa: ako je nekom preteklo za pečenje, zovite interventnu brigadu. Teča, Zoran, Jeremija i ja dolazimo.

Pečemo po kućama, alat nosimo sami ))
milosib92 milosib92 23:58 26.09.2008

Re: Tečino pojašnjenje

To je metil alkohol koji je stetan.

Mnogi ne odvade dovoljno, a onda rakija grebe po grlu, a i više boli glava.
dangubas dangubas 00:46 27.09.2008

jos malo o rakii,radzi..

..3 faze --- prvenac,srce,patoka..o gradima,tj. stupnjevima je
diskutabilno,zavisi od voca i temperature a i kaliranja (vetrenja,lapljenja,isparavanja)..
recimo ,kada se vrsi prepek,a to neima u knjigama,treba dodati 7%-26% (sacuvane)
kashe iz buureta,sto o5 zavisi od fruita a zarad mirisa kako i ukusa..
sto se tice bojadisanja (osim u drvenim buricima a i potrebnom vremenu),prirodno,
takodje postoje istancane recepture i vestine..
za dunju pak je potrebno najvise vremena i pre stavljanja u burad i seckanja,
u velikim posudama ili oranijama prokuvati je nakratko da omeksa,pa tek ondak u
burad da vri..pekoh od dunjca onomad (dunja je ipak meksa) i od 200kg dunjca
slilo se posle prepeka 8,5L. eliksira..


!!prvenac lepo zvuci ali je stetan i odvaja se od svakog kazana 1% od zapremine istog!!
hoochie coochie man hoochie coochie man 02:02 27.09.2008

Re: jos malo o rakii,radzi..

kada se vrsi prepek,a to neima u knjigama,treba dodati 7%-26% (sacuvane)
kashe iz buureta,

Ima i to:)
Posredno ili produzeno prepicanje.
Ima nekih prednosti (ne mora da se dodaje voda koja ostavlja "prazninu" u ukusu koja se kasnije mora "popunjavati", vec se odmah dobija zeljena jacina.
Preporucljiva bas kod dunje ali i kod kruske jabuke i kajsije. Pojacava miris na voce.
Malo drugaciji proces ali opet, sve se moze nauciti, jel da:)
Inace postoji tacno odredjeni postupak za tu tehniku pecenja.
Dunja- dunjac, Vranjska i Leskovacka dunja, sorte dunje.

!!prvenac lepo zvuci ali je stetan i odvaja se od svakog kazana 10% od zapremine istog!!

Mnoooogo. I previse.
Od kazana zapremine 100 l, 10 l rakije?
dangubas dangubas 20:56 28.09.2008

Re: jos malo o rakii,radzi..

Mnoooogo. I previse.
Od kazana zapremine 100 l, 10 l rakije?





..ISPRAVLJENO,greska ::)
crossover crossover 00:29 28.09.2008

Милина једна, овде уз казан

Изврстан блог, изврсни коментари, науживао сам се читајући.
Милутине, домаћине, ајд’ живели!
MilutinM MilutinM 07:20 28.09.2008

Re: Милина једна, овде уз казан

Dobro jutro i živeli


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana