Stereotipi o čitavom narodu

Tamara Kaliterna RSS / 19.07.2007. u 12:02

a povodom uvodnika "Duh Stonsa i Exita" 

mihal_ramac.jpgUvodnik Danasa od 14 -15. jula koji je potpisao Mihajlo Ramač, prekratio je moju dilemu da li "srce Srbije" i 12,6 odsto njene teritorije treba da postane samostalno. TREBA i MORA, odahnula sam i sklopila novine. Uvodničar kaže da "Havijer Solana, kao prilično obaveštena ličnost, zna šta znači dobiti pod starateljstvo (para)državu u kojoj mnogi lekari nikad nisu učili latinski. I u kojoj većina stručnjaka iškolovanih u poslednjih petnaestak godina može prodavati svoje znanje samo tamo gde ga je kupila. Da bude jasnije: ako je Vašington za nezavisno Kosovo, podrazumeva li to da će se u Americi priznavati diplome stečene u Prištini?"
Takvo Kosovo ne treba ni meni ni Srbiji. Ako skijajući na srpskoj Brezovici polomim nogu, moram smesta potražiti srpske doktore Radu Trajković, Milana Ivanovića, Marka Jakšića, ali ne znam da li ću ih zateći u srpskoj Mitrovici ili kako za nekim beogradskim političkim pultom obrazlažu zašto srpsko Kosovo ne sme biti nezavisno. Zna li M. R. da je latinski položio u Srbiji anesteziolog osumnjičen za smrt trogodišnje A. N. u Beogradu. Latinski su morala da polože i 17-orica profesora kragujevačkog Pravnog fakulteta, od kojih 14-orica koji su prodavali znanje i dalje čame u zatvoru. Podsećam da danas ni na jednom univerzitetu u Srbiji nema studenata-Albanaca ni sa Kosova, ni iz Preševske doline. Poslednji su bili ona šestorica koje je tokom NATO bombardovanja po Beogradu hapsio Andrej Višinski kao teroriste.
Sećam se kako je Latinka Perović, sekretar CK SK Srbije pre gotovo 40 godina na partijskom plenumu odbrusila Dobrici Ćosiću: "Albanci u SFRJ neće biti samo narod čistača cipela." Ćosić je posle toga napisao da je "svesno poneo titulu ideologa srpskog nacionalizma".
Toliko o stereotipima prema čitavom jednom narodu, uz latinski pozdrav "Quod licet Jovi non licet bovi".

Tamara Kaliterna, čitateljka, a bivša urednica Danasa

(Objavljeno u Danasu 19. jula 2007. godine)



Komentari (22)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:44 19.07.2007

Fini tekst...

...posebno me je zabavila duboko istinita metafora sa Visinskim. Teska je istina da obrazovanje nije jaca strana ni Srbima ni Albancima - to treba da priznamo i da radimo na tome da se to (lagano, dugotrajno i mucno) stanje promeni. MR je (formalno) u pravu da ce tesko ici pristinske diplome na Harvardu ili Prinstonu; ali to nije neka novost, posto su bolji studenti sa Kosova i u bivsoj sfrj studirali u Zagrebu ili Beogradu. Ono sto je tuzno jeste sto ni beogradske diplome ne prolaze mnogo bolje - i sve ce losije i losije prolaziti. I sa punim pravom, jer je BU postao steciste svojevrsne akademske mafije.

Da li iz takve situacije valja izvlaciti zakljucke o politickom statusu Kosova nije sasvim jasno. Vi ste u pravu da treba odbaciti neopravdane i neistinite stereotipe - ali nazalost "stereotip" da balkanskim narodima nedostaje pismenosti i postovanja prema kulturi i nauci je nazalost istinit. Sto se to odnosi i na Srbe i na Albance je samo kontingentna, istorijska okolnost. Da je Kosovo slucajno pokrajina u Sloveniji, da li bi Ramacev tekst stajao bolje?
pufna pufna 14:01 19.07.2007

tamara

ja nisam nasla taj tekst jel mozete da ga "okacite" i na blogu?
oh la la oh la la 14:21 19.07.2007

Re: tamara

Brooklyn Brooklyn 15:09 19.07.2007

pa,

vecina ljudi hoce neke sertifikate i garancije kada su u pitanju lekari. po drugoj strani, sumnjam da bi se neko bojao da mu uslugu pruzaju istoricari umetnosti sa kosovskih fakulteta.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 18:14 19.07.2007

Re: pa,

Brooklyn
vecina ljudi hoce neke sertifikate i garancije kada su u pitanju lekari. po drugoj strani, sumnjam da bi se neko bojao da mu uslugu pruzaju istoricari umetnosti sa kosovskih fakulteta.

Pa, dobro bre....kako ti znaš da tamo leče istoričari umetnosti...
Brooklyn Brooklyn 18:24 19.07.2007

Re: pa,

ne, drago. htedoh reci, malo bi me brinulo kada bi trebao da me operise doktor, koji je zavrsio skolu u nekom podrumu u paralelnom skolskom sistemu koji nije nigde proveren ili priznat. mozda je njegovo znanje ok, ali bih ipak verovatno brinula. iz istog razloga vecina ljudi se bolje oseca kada lekari imaju neki sertifikat. na primer, u americi lekari ne moraju da budu board certified, ali velika vecina jeste. ljudi ulazu vreme i novac u tu sertifikaciju jer pacijenti radije biraju one koji ga imaju. to ne znaci da se doktorima koji su board certified ne desava da nekog ubiju ili budu korumpirani, ali se ljudi ipak bolje isecaju kada znaju da ovaj sto ih leci zadovoljava neke standarde.

po drugoj strani, ako neki istoricar umetnosti, skolovan u podrumu, hoce da mi priredjuje izlozbu, mislim da vecinu ljudi to ne bi narocito brinulo.

to sam htela da kazem. da nije stvar u latinskom.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:33 19.07.2007

Re: pa,

Da, Bruk...
ali nije bilo velike razlike između studenta Albanca u podrum i studenta Srbina iz Prištine u zgradi...ili onoga u Kragujevcu ili u Nišu...
Zemlja u izolaciji, nered, haos, korupcija. Nisu svi studenti Albanci studirali po podrumima...Bilo ih je po Evropi, dosta u Tirani, nešto i po podrumima...
Pogotovo ljudi iz zdravstva u Srbiji ne treba baš puno da se hvale. Mi imamo svake nedelje neku smrt iz potpuno banalnih razloga....tako da i taj neki izvikani kvalitet ne stoji na nikakvim osnovama...
Bilo nekad Bilo nekad 15:37 19.07.2007

Sigurno je

da ce gradjani Kosova (ostalo ono u sastavu Srbije ili ne) jos dugo vremena imati problema sa generacijama koje su se skolovale tokom devedesetih iz prostog razloga sto su ziveli i skole zavrsavali u nenormalnim okolnostima. Drugo je pitanje da li su i sami bili zrtve odluke nekih politicara da se bojkotuju zvanicne obrazovne institucije.
m.agrippa m.agrippa 17:41 19.07.2007

Stereotipi, stereotipi...

mariopan mariopan 13:12 20.07.2007

Re: Stereotipi, stereotipi...

m.agrippa.

Hvala vam za ovaj snimak,treba da ga posaljete KFOR-u oni UOPSTE NE ZNAJU ko je ovo uradio a nama ne veruju na rec jer o nama vlada stereotip da lazemo cim zinemo posebno ako govorimo o Kosovu...o deci pobijenoj u reci ..o pobijenim zeteocima..o Bratuncu...

Pozdrav vama i preporuka ostalima da o Kosovu ne govore iz Beograda,Londona,Toronta .... Neka dodju na Kosovo i neka zive tamo..koliko god izdrze,postenije je nego ugurati u "stereotip" nesto sto ljudi,nealbanci,dozivljavaju svaki dan.
m.agrippa m.agrippa 05:37 22.07.2007

Re: Stereotipi, stereotipi...

Ma, nema na cemu. Jedan medjunarodni cinovnik pri UNMIK-u je upravo objavio knjigu koju cine njegova zapazanja tokom sluzbovanja na Kosmetu. Vrlo dobro znaju o cemu se radi ali ne smeju da zucnu (autor knjige ne koristi pravo ime, npr.) Vise informacija.

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 18:03 19.07.2007

Tamara..

Jeli to onaj M.R. što je pozivao na referendum za Ustav, ali bez tih doktora što "ne znaju latinski", iako je u preambulu tog ustava tih 12,6 smešteno najkrupnijim slovima. Tih 12,6 posto gde žive i ti doktori.
Ha, za takve stvari se dobijaju ambasadorska mesta...što je izgleda postala opsesija svih urednika u srpskim medijima...o)) A kad si jednom ambasador uvek te moraju tako zvati...o)))
Lionsgate Lionsgate 23:22 19.07.2007

Re: Tamara..

Ha, za takve stvari se dobijaju ambasadorska mesta...što je izgleda postala opsesija svih urednika u srpskim medijima...o)) A kad si jednom ambasador uvek te moraju tako zvati...o)))


Bravo gospodine ministre, bravo...
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 23:23 19.07.2007

Hm,

Tamara
Toliko o stereotipima prema čitavom jednom narodu, uz latinski pozdrav "Quod licet Jovi non licet bovi".


Mislim da ste "pobrkali" loncice ... nema to veze sa "streotipima" o jednom narodu. Covek govori o stanju skolstva i njegovim rezultatima na Kosovu u proslih petnaestak godina i U PRAVU JE.

O tome da li je i u Srbiji bilo isto se naravno moze diskutovati. I sigurno se moze recimo dovoditi u pitanje kvalitet odredjenih generacija pravnika sa kragujevackog pravnog fakulteta. Ali razlike su ipak toliko velike da samo totalno nerealne osobe (ili politicki ostrascenje) mogu tvrditi da je nivo skolstva na Kosovu u tom periodu bio kao onaj u Srbiji ...
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 00:24 20.07.2007

Re: Hm,

Virtuelni Vasilije
Tamara
Toliko o stereotipima prema čitavom jednom narodu, uz latinski pozdrav "Quod licet Jovi non licet bovi".


Mislim da ste "pobrkali" loncice ... nema to veze sa "streotipima" o
jednom narodu. Covek govori o stanju skolstva i njegovim rezultatima na
Kosovu u proslih petnaestak godina i U PRAVU JE.

O tome da li je i u Srbiji bilo isto se naravno moze diskutovati. I
sigurno se moze recimo dovoditi u pitanje kvalitet odredjenih
generacija pravnika sa kragujevackog pravnog fakulteta. Ali razlike su
ipak toliko velike da samo totalno nerealne osobe (ili politicki
ostrascenje) mogu tvrditi da je nivo skolstva na Kosovu u tom periodu
bio kao onaj u Srbiji ...

Ali nije samo u tome stvar. Isto tako je tacno da je kvalitet skolstva na Kosovu danas
bolji nego pre 15 godina. Da li se isto moze reci i za Srbiju? Pa nisam siguran, uopste
nisam siguran.

To sto je par pravnika sa KU "palo" znaci otprilike isto toliko koliko i "pad" Vlastimira Djordjevica Rodje u poredjenju sa problemom hapsenja Mladica i Karadzica. Kao i u slucaju ranih zlocinaca, tako i u slucaju akademske mafije, glavni bosovi su i dalje na slobodi. Samo sto, za razliku od Mladica i Karadzica koji ne ucestvuju vise, osim na simbolickom nivou, u politici, bosovi akademske mafije itekako aktivno razaraju tkivo srpskih univerziteta, posebno BU.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 11:48 20.07.2007

Re: Hm,

Milan M. Ćirković

Isto tako je tacno da je kvalitet skolstva na Kosovu danasbolji nego pre 15 godina.


Ovde se slazemo poptuno (hvala bogu da se i mi u necemu slozimo. Sama cinjenica da je skolostvo na Kosovu izaslo iz "ilegale i podruma" bi morala da to nedvosmisleno dokazuje. Ja samo mislim da je i pored toga to skolstvo daleko ispod nivoa onog u Srbiji. Zato sto je Kosovo kako lepo rece g. Ramac, "paradrazava". Znaci "drzava" koja nije priznata, pod protektoratom, sa ogormnim ekonomskim problemima koji su "sitnica" prema onim politickim. Na vlasti su ljudi koji su jos 1998 od strane americkih medija dovodjeni za vezu sa terorizmom i Bin Ladenom a sada se neki nalaze pod istragom tribunala u Hagu a i one koji se ne nalaze brojne zrtve optuzuju za ratne zlocine. Oko 10% posto nealbanskog stanovnistva je proterano a slican procenta njih zivi kao u logoru i pod zastiton snaga KFOR-a. Tako da mi je tesko da zamislim da bi u jednoj sredini TOLIKO opterecenoj TAKO teskim problemima i skolstvo moglo da budem na iole zavidnom nivou ...

Da li se isto moze reci i za Srbiju? Pa nisam siguran, uopste
nisam siguran.


Nisam siguran ni ja (pogotovo sto ne zivim u Srbiji). Ali sam prilicno ubedjen. Razlozi tome su slicne, indirektne prirode (kao i oni gore u vezi Kosova) i rado cu ih podeliti sa vama (i ostalim citaocima):

Razlika izmedju Srbije u 90-im i ove sada je OGORMNA. Dok je ona bila opterecana raznim ratovima, izbeglicama, sankcijama, kriminalom i osudama celog sveta (i ne samo osudama nego i bombama) ... ova danasnja je RASKRSTILA sa ondasnjim rukovodstvom/politikom (vecina tih "bivsih" su iza brave), od sablje je i nivo kriminala drasticno opao, primljena u partnerstvo za mir, vodi pregovore o pridruzivanju EU, koliko sam razumeo vec su prakticno dogovorene BITNE vizne olaksice (i to BAS za grupe ljudi relevantne za ovu nasu diskusiju - studente i naucnike).

Pa bi mi, na osnovu gore navedenog, bilo NEVEROVATNO da svi ovi pozitivni pomaci u celoj zemlji nemaju odraza i na skolstvo. Koliko pratim diskusije kod nas (i posebno na ovom blogu) samo predstavnicki opozicionih politickih opcija, optereceni svojom partijskom pripadnoscu nisu u stanju da objektivno sagledaju stanje. Pa onda, koristeci mnoge nedostatke i probleme (kojih naravno ima i u mnogo razvijenijim sredinama) iste preuvelicavaju i pokusavaju da kazu da se nista nije promenilo. Pa ispadaju smesni i neozbiljni svakom iole objektivnom posmatracu sa strane ...

To sto je par pravnika sa KU "palo" znaci otprilike isto toliko koliko i "pad" Vlastimira Djordjevica Rodje u poredjenju sa problemom hapsenja Mladica i Karadzica.


Ja licno bih rekao da odnosi nis bas isti i da je ovaj kokrak sa rasciscavanjem na KU ZNATNO VECI i ZNACAJNIJI (daleko najveci i najenergicniji za koji sam imao prilike da cujem u zadnjih 15-ak godina). Sama cinjenica da cak i clanovi vlade (valjda savetnici?) nisu bili postedjeni govori dosta u prilog tome. Iskreno receno, ne mogu da zamislim da bilo koji predavac sada u Srbiji zahteva/prima novac za polaganje ispita ... posebno s obzirom na stanje sadasnje tehnike i nemogucnost da bude siguran da se to ne snima nekom tajnom kamerom. .. Pa cak i ako neki rade, ubedjen sam da je njihov broj drasticno opao..

Cak i da je vasa analogija tacna OPET policija zasluzuje PRIZNAJE za pravi korak u pravom smeru (kao sto zasluzuje i za Rodju). Ja licno nisam pristalica/fan g. Jocica (a jos manje njegovog CV-ja) ali, pokusavajuci da budem maksimalno objektivan, mogu da mu odam priznanje (onda kad mislim da je uradio nesto dobro) ... Ali mogu da zamislim da neki od gorepomentuih krugova/osoba to nisu u stanju iz opisanih (dnevno-politickih) razloga ...

bosovi akademske mafije itekako aktivno razaraju tkivo srpskih univerziteta, posebno BU.


mene prilicno frapiraju i razocaravaju ove vase reci, ali ne mogu da se slozim a ni da im protivurecim - nemam jednostavno informacija. Pa mi ostaje samo da se nadam da niste bas poptuno u pravu i da ce se ovde javiti jos neko ko ima vise uvida u pravo stanje stvari i to podeliti sa nama. Da ima problema i da nije bas sve ok u to sam ubedjen ... i ja sam recimo vise puta govorio da mi smeta preterana politizacija svega i svacega u Srbiji i, POSEBNO, univerziteta. Koliko ja imam prilike da vidim ovde na zapadu, naucnici se ne bave politikom - osim naravno (i eventualno) ako im sama politika nije uza specijalnost ....

Jel' biste vi mogli malo detaljnije da kazete nesto o tim "bosovima akademske mafije"? I jel' se tu radi isto o trgovini sa ispitima/diplomama ili je u pitanju nesto drugo?

pozz
MMMila MMMila 11:44 21.07.2007

Uticaj medija...

Milan M. Ćirković

.To sto je par pravnika sa KU "palo" ....

Moram da dodam! Na primer, "pala" je i profesorka sa fakulteta u Boru, kako mi se cini. Tu nije bilo tolike medijske propagande nego se samo taj fakultet izborio sa zlom jer je to hteo da uradi!

Neke stvari se ovde rade medijske kampanje radi ili da bi nesto drugo izaslo na videlo. Recimo, ko sve ima diplomu iz Kragujevca! Mozda neko od politicara!
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:21 21.07.2007

Re: Hm,

Virtuelni Vasilije

mene prilicno frapiraju i razocaravaju ove vase reci, ali ne mogu da se
slozim a ni da im protivurecim - nemam jednostavno informacija. Pa mi
ostaje samo da se nadam da niste bas poptuno u pravu i da ce se ovde
javiti jos neko ko ima vise uvida u pravo stanje stvari i to podeliti
sa nama. Da ima problema i da nije bas sve ok u to sam ubedjen ... i ja
sam recimo vise puta govorio da mi smeta preterana politizacija svega i
svacega u Srbiji i, POSEBNO, univerziteta. Koliko ja imam prilike da
vidim ovde na zapadu, naucnici se ne bave politikom - osim naravno (i eventualno) ako im sama politika nije uza specijalnost ....

Jel' biste vi mogli malo detaljnije da kazete nesto o tim "bosovima
akademske mafije"? I jel' se tu radi isto o trgovini sa
ispitima/diplomama ili je u pitanju nesto drugo?

OK, ima ovde nekoliko stvari. Najpre o bavljenju/nebavljenju politikom. Mislim da Vam istorija (i istorija nauke) ne bi dala za pravo u tom zakljucku ista vise nego sto biste mogli reci da se, recimo, "glumci ne bave politikom" ili cak i da se "vojnici ne bave politikom". Isak Njutn je bio poslanik britanskog parlamenta u dva mandata i prakticno ministar finansija (upravljanje kovnicom novca pre pojave papirnog novca je upravo to znacilo). Ajnstajn je imao ponudu da bude predsednik Izraela koju je samo iz licne skromnosti odbio, ali nakon duzeg premisljanja. Laplas je bio jedno kratko vreme Napoleonov ministar policije, a Olaf Remer (poznat kao covek koji je prvi izmerio brzinu svetlosti) je to bio u Danskoj tokom nekoliko decenija i bio je zacetnik sistema socijalnog osiguranja po kome su skandinavske zemlje poznate. Itd. isl. ima jos mnogo primera.

Medjutim to pitanje sa ovdasnjom akademskom mafijom nema bas mnogo veze, jer ona obicno ima samo formalne veze sa naukom. Neki - ali daleko od svih - oblika njenog delovanja za koje imam indicije (ali mi molim Vas nemojte traziti dokaze, nemam ni tajne kamere ni tajne agente) su: pranje novca privatnih firmi sumnjive prakse kroz fakultetske racune, vrsenje (ne)strucnih konsultacija bez ikakvog nadzora relevantnih honorara, organizovanje polu-ozbiljnih ili cak potpuno neozbiljnih konferencija radi izvlacenja para od ministarstva/univerziteta/ucesnika, ometanje i opstrukcija svakog pokusaja reforme nastavnih planova i programa, maltretiranje asistenata i drugih podredjenih na fakultetima na najrazlicitije nacine koje ukljucuje kradju i falsifikovanje njihovih naucnih rezultata ili njihovo zaposljavanje u poslovima privatnih firmi u vlasnistvu mafijaskih profesora, itd. isl. Na ovo sve treba dodati nesto za sta se formalno ne odgovara krivicno, ali je dugorocno jos mnogo opasnije i tragicnije: veliko opadanje standarda nastave i ocenjivanja, te inflaciju ocena. Kao sto vidite, daleko je od toga da se sve svede na neku kupoprodaju...
Doctor Wu Doctor Wu 09:35 20.07.2007

Uopste nije jasno

sta je osnovna ideja ovog teksta/ dopisa Danasu: preka potreba proglasavanja neovisnosti Kosova (autorka kao da je do skora bila u svojevrsnoj nedoumici?!), zalopojka o kvalitetu (ili nedostatku istog) kosovskog & srpskog medicinskog osoblja, problemi koji mogu nastati usled (ne)poznavanja latinskog, predrasude koje imamo jedni o drugima, zal za stranim studentima na BU, citat velike Latinke, ili onaj, u LDP sklonom delu javnosti, tako omiljen a, istovremeno, tako simptomatican citat o volu i Jupiteru, ili, jednostavno, ad hominem napad na Mihajla Ramaca cija je i slika objavljena (ovo poslednje pogotovu u sklopu potpisa 'a bivsa urednica Danasa'). I sve ti u ciglo 290 reci.

Neko bi rekao da se autorka, ako ne jasnocom, sigurno moze pohvaliti bogatstvom ideja. Good for her, sto bi rekli.


MMMila MMMila 08:06 22.07.2007

Re: Uvodnik...

Ama rec je o Uvodniku! Jel treba jos pojasnjenja???
Peconi Peconi 12:34 21.07.2007

A Nacional?

Postovana Tamara, sta ste vi to konkretno uredjivali u Danasu?
Mozda ne bi bilo lose da ste uz taj podatak naveli i onu vasu epizodu iz ozloglasenog Nacionala. Kad vec drzite lekcije drugima...
Pozdrav
Tamara Kaliterna Tamara Kaliterna 06:14 22.07.2007

Re: A Nacional?

Gospon Peconi,
Molim vas da se ne sakrivate iza maske anonimnosti i da skupite hrabrost da izgovorite svoje ime i prezime!
Tada cete dobiti odgovore i na vasa pitanja.
Pa valjda niste nesto tako strasno u zivotu zgresili da ne smete izaci u javnost.
Pozdrav

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana