Život

Svadba a la Ege Turca

Budimac RSS / 28.10.2008. u 17:46

Sada, već dobar deo mog veša, da budem precizniji potkošulja iliti atlet majica, je došao u kuću u poslednje dve godine kao pozivnica za svadbu. Naime, ovdašnji običaj je da se poziv za istu dodeljuje u vidu atlet majice ili peškira. Dobar deo naših peškira, onih manjih za brisanje ruku, takođe potiče iz tog izvora.

Turska je velika zemlja – različiti regioni različiti običaji. Anadolijska svadba ni ne liči na ovdašnje egejske, o crnomorskim i svim mogućim lokalnim podvarijantama da ne govorimo.

Kad već spomenuh anadolijsku, nikad neću zaboraviti kad sam pre nekoliko godina išao sa prijateljicom Derjom i njenim mužem u Kapadokiju kod njenih roditelja koji imaju kuću u Učhisaru u kojoj provode leto (inače žive u Ankari). Derja je zaboravila kako se dolazi do kuće i tražila je od majke instrukcije preko mobilnog,
– Pratite putokaz za Klub Med, pa kad skrenete desno sa glavne džade, posle sto-dvesto metara, oslušnite, svadba je na ćošku naše ulice, ne možete promašiti.
Zaista, ovaj audio orjentir nas je nepogrešivo doveo do ulice i kuće Derjinih roditelja. Oni, neispavani, su se požalili da eto trešti muzika već tri dana i tri noći non-stop. Derja, ne znajući običaje, upita,
– I kakva je mlada?
– Pa ona još nije stigla!
Sutradan prepodne (neispavani) smo imali prilike da vidimo dolazak mlade. Jedno pola sata pre toga orkestar zurli, talambasa i bubnjeva je izašao pred kuću, a narod se okupio da čeka mladu. Došla je dačimbi nego Mercedesom (da je to bilo dalje na istoku dojahala bi na belom konju) i bila pokrivena crvenim providnim velom. "Kec kume!" tamo obavlja svekrva i Derjin otac se polomi da međ' buljukom dece, na Derjino zgražanje (verovatno zbog mog prisustva), uhvati novčić jer ti novčići donose sreću. Elem, kako je mlada ušla u kuću tako je muzika prestala i više nije bilo znakova bilo kakvog slavlja. Što reče moja Fu "prešli su sa slavlja na dela".

No, vratimo se na Egej. Pomenuta majica ili peškir-pozivnica se zove okuntu – reč koja označava predmet koji donosi izuzetan profit prilikom trampe ili prodaje. Otvoreno i jasno, nema šta! Uostalom, s obzirom na tursku tekstilnu industriju i niske cene tekstila, teško bi bilo da se ne napravi profit – bilo kakav poklon će biti vredniji od majice ili peškira.

Elem, pre tri nedelje naša komšinica Zehra, baka mlade, Özlem, nam je donela atlet majicu i obavestila nas da je svadba 25, 26 i 27. oktobra. Zehra je Judželova tašta, a Judžel, otac mlade, je čovek koji nam je prodao delić raja na zemlji na kome živimo. Pošto su obe strane u toj transakciji bile i ostale zadovoljne ostali smo u prijateljskim odnosima. Mi (pre)srećni na našem placu, a on srećan na traktoru koji je kupio od tih para (ostatak je ostavio za Özlemin miraz).

mladenci.4356.jpgDa će se Özlem udati za Serkana saznali smo pre dve godine i zapravo pre njenih roditelja. Zehra nam je pre dve godine poverila da joj se unuka poverila da joj je Serkan pre odlaska u vojsku poklonio mobilni telefon. To je sada već uobičajen poklon prilikom tajne veridbe momaka koji idu na odsluženje vojnog roka. Praktičnije je od prstena – voljeni glas sigurno pomaže ublažavanju vojničkih muka mladih regruta.

Dakle, poziv za svadbu je stigao sa ženske strane. Sad moram objasniti strukturu svadbe. Naime, svadba su zapravo dva paralelna slavlja, jedno kod mladoženje drugo kod mlade koja obično traju traju tri dana, a spajaju se tokom drugog i poslednjeg dana. Za razliku od anadolijske slavlje nije non-stop. Gosti se razilaze oko 1-2 po ponoći i skupljaju se ponovo sledeći dan popodne. No, obe kuće su otvorene preko celog dana i svaki namernik će biti nahranjen i napojen.

Protokol na muškoj strani: Prvog dana na mladoženjinu kuću se podiže bajrak, to naravno ide uz pevanje i pucanje i praćeno je orkestrom zurli i bubnjeva. Sve vreme se jede i pije. Drugi dan je mladoženjino ritualno šišanje i brijanje, naglasak na brijanju. Pre odlaska kod mlade gosti čiodama kače papirni novac na mladoženjino odelo (substitut za kačenje zlatnika – najbliži rođaci kače zlatnike). Uveče (oko deset) mladoženja u pratnji stričeva, strini i drugova dolazi kod mlade, dok se slavlje u njegovoj kući nastavlja, a njegovi roditelji ostaju da goste goste. Žurka kod mlade se završava oko 1-2 po ponoći i mladoženjina grupa se vraća kući. Sutradan popodne, ovog puta sa ocem, stričevima, strinama, ujacima, ujnama i drugovima mladoženja odlazi po mladu (majka ostaje kod kuće). Tu se žurka nastavlja jedno par sati i onda se sa sve mladom vraćaju kući (u trubećoj koloni vozila), tamo se još malo slavi, pa ako im je preostalo snage, što reče Fu, "prelaze sa slavlja na delo".

Protokol na ženskoj strani: Prvog dana jelo piće za goste i uveče igranka. Drugi dan isto. Mlada takođe prolazi kroz tretman kačenja novca na njenu venčanicu. Uveče dolazi mladoženja sa pomenutom pratnjom. Mladoženja igra tradicionalni ples sa svojim drugovima, a zatim stiskavac sa mladom (mislim, kako da nazovem – tango u svakom slučaju nije). Mladoj se ruke ukrašavaju kanom i posle toga se društvo razilazi. Trećeg dana popodne igranka i čekanje mladoženje.

To bi ukratko bila struktura u najkraćim crtama, ipak ovo nije etnografska studija. Ah, da, birokratija iliti civilno venčanje se obično obavi pre celog ovog slavlja u ovom slučaju to je bilo prošle srede i na njega se gleda kao na formalnost (religiozno u ovim krajevima je retkost).

Pošto smo iz pitanja komšije Hasana (lonely donkey rider), da li ćemo ići na svadbu i kada, uhvatili primesu molbe za prevoz [Judžel živi u selu Karapinar (Crni izvor) jedno 10 km od našeg] rekli smo mu kad god on želi, a dan subota. Eeee, pošto je Hasan 70 i kusur godina njemu je stalo da to "obavi" što pre tako da smo u subotu prepodne oko 11 već bili u Judželovoj avliji posađeni za sto. Kad smo videli Judžela bilo nam ga je žao, on je praktično već počeo da tuguje za ćerkom i stalno je bio na granici da zaplače. Supruga mu se držala čvršće.

hrana.4353.jpgPrvo što se iznese na astal su hleb i alva, a onda ide uobičajeni svadbarski jelovnik koji obavezno sadrži sledeća jela: keškek – piletina, žito, bujon i začini, kuva se na tihoj vatri (najmanje pola dana) dok se ne pretvori u prilično konzistentnu masu; nohud (chickpeas) sa teletinom, paradajz, paprike, luk, začini i ulje, takođe se kuva do raspadnja na tihoj vatri; sarmice od vinove loze; jogurt (jogurt se ovde jede kašikom) ; salate. U svakom slučaju jedno tele i mnogo piletine plate glavom slavlje, ali i vegetarijanci mogu da se zasite (recimo, sarmice se ovde prave bez mesa). Pije se rakı (izgovor slova i bez tačkice je kao izgovor neodređenog člana (a) u engleskom), što je kao grčki uzi ili mastika i/ili pivo (nikom ne savetujem ono i – konsekvence su strašne, a ja sam to saznao upravo posle jedne svadbe), ah da, i naravno čaj. No, ruku na srce u sred bela dana jako je malo onih koji piju alkohol, ipak se svi čuvaju za veče.

Pošto se Hasan nahasao, video i ispričao sa rodbinom i prijateljima, naravno da mu se išlo kući oko dva popodne. Nije on za to igranje i muziku tako da smo ga vratili kući, a mi se uveče vratili na svadbu.

 

prostor.4354.jpgPomenuh avliju kao mesto gde se jede, no glavna akcija je malo dalje iza kuće na livadi gde se tri reda stolica poređa u U iliti Π, a na pročelje se instalira muzika. Iznad poljančeta se obesi red sijalica. Ne znam zašto, ali me je venue za ovdašnje svadbe uvek podseća na rave parties na otvorenom. Ko hoće da se uneredi od pića na svadbi, a nije najbliži rod domaćinima, to može da uradi o svom trošku. Naime, tu pored stolicama ograđenog poljančeta prodavci pića, grickalica, sladoleda, đinđuva i igračaka postave svoje štandove. Ovde se ceni konkurencija, pa ih je u slučaju ove svadbe bilo tri.

And the name of the band is...
Yaşayan Efsane iliti Živa Legenda. Klavijature, bubnjevi, mandolina i CD plejer. Muzikanti su ujedno i ceremonijal majstori i najavljivači svega i svačega uključujući obaveštenja da je neko nekog zagradio kolima. Fu, koja je (logično) generalno stroža u svemu kad je njen narod u pitanju je rekla da živuće legende proizvode musik polution, a ne muziku. Ja na to gledam malo blagonaklonije, a nisam primjetio da je iko drugi imao primjedbi (osim u jednom momentu, no o tom potom). Pri tome ona nije mislila toliko na kvalitet njihove svirke nego šta sviraju i kakvu atmosferu prave. Naime, preovlađuju beskrajno tuuužne pesme, kako iz repertoara pravih narodnih pesama, tako novokomponovanih.

livinglegends.4355.jpgŽelim da mi je otac živ,
da sedi u ćošku,
kao planina iza nas.
Sedim na sofri za venčanje,

treba mi njegov savet.

I veselije reči ali podjednako tužna melodija sa sve lelekanjem,

Ja sam bogat, veoma bogat.
Imam dolare, imam evre,
ako mi veruješ. (
ovo ako mi veruješ je zapravo "ako pojedeš" ili "progutaš")
Svetska banka je tražila
pozajmicu od mene,
ako mi veruješ.

Mislim da nije potrebno navoditi koja od ove dve je novokomponovana.

Eeee zbog pomenute tuge svima malo lakne kad četvrti član orkestra (CD plejer) preuzme šnjur, jer onda ima svega od turskog popa do repa i stranih hitova poput "I will survive". Srećom živi članovi Žive Legende (naročito mandolonista) su preferirali lokanje rakı, te se nisu mnogo mešali u svoj posao. Laćali bi se instrumenata tek kad bi neko, obično stariji muškarci, poručili muziku da odigraju koju tradicionalnu.

Muškarci igraju zejbek što je neka vrsta sirtakija sa elementima vežbe br. 8 poznate pod nadimkom "fazanov ili gušterov let" (ako ne znate o čemu pričam pitajte one koji su služili vojsku u JNA). Fizički zahtevna igra o čemu svedoči moj još uvek trajući muskelfiber u butinama i listovima. Ceremonijal majstor i.e. klavijaturista Živih Legendi najavljuje ko kada igra, tu postoje neka pravila kao npr. sad igraju neoženjeni, sad igraju oženjeni i sl.

Prilikom "oproštjanog" zejbeka, odnosno onog koji mladoženja igra sa svojim drugovima, je došlo do jednog (i jedinog) malog incidenta. Naime, mladoženjina grupa je došla akakobidrugačije već dobrano uroljana i jedan od njih, koji više nije bio u stanju ni da stoji, a kamoli pleše, je insistirao da muzika nastavi da svira zejbek do beskrajona. Siguran sam da znate tu vrstu patosa. No, brzo je bio iznesen sa livade, posle čega je mladoženja mogao da odigra sporać sa mladom. Judžel nije štedeo, pa smo tokom tog plesa imali i jedno 2-3 minuta vatrometa.

mlada.4357.jpgKao što raznovrsnost muzike i plesova (đuskanje, stiskavac, tradicionalni) govore o raznovrsnosti i kontrastima ovog društva, ista stvar je sa garderobom. Devojke i žene su se mogle videti svemu od male crne, preko šljokičavih dekoltiranih haljina i raznoraznih kostimčića do tradicionalne narodne nošnje i svakodnevne garderobe. Slično je sa muškarcima od svakodnevne odeće, farmerica i majica do trodelnih odela. Mislim da sam video jednu ili dve kravate osim na mladoženji.

Iako me ova vrsta okupljanja redovno podseti na Miloša Formana i film Gori moje gospođice, svadbe (ma gde bile) su momenti kad dublje osećam ono što inače osećam, da smo svi vrlo slični (da baš ne kažem isti), radujemo se i tugujemo zbog istih stvari. Drugim rečima, raspilavim se.

P.S. Moj digitalni idi(j)ot na žalost ima jako slab fleš, pa je to ograničilo vizuelno dokumentovanje događaja.

 

------------------------------------------------------------

Beleška na margini

Građanska varijanta venčanja ovde se takođe razlikuje od svega što sam video po svetu. Matičarski centri u gradovima više liče na pozorišta ili kulturne centre nego mesta u kojima se, u krajnjoj liniji, obavlja jedan birokratski ritual. Naime, imaju sale sa sve binom i gledalištem. Na bini je dugačak sto, na pročeljima (s profila u odnosu na publiku) sede kadija i na drugom kraju svedoci, a širem kraju licem prema publici mladenci. Svi imaju bežične mikrofone, publika tapše posle svakog "evet" iliti "da", a naravno završava se sa standing ovation.

Fu i ja se nismo pravili taj performans, nego smo obavili to u kancelariji kadije. Prisutni: kadija, asistentkinja mu, kum mi, koji se dovezao za tu priliku do Istanbula sa sestrom mi prisutnom takođe, i kuma Ajše. Kum je bio pomalo ljut što je doneo i obukao svoje tamno odelo dok sam ja bio u mojoj "šalter varijanti" – gore košulja, kravata i sako, dole farmerice. Sve je obavljeno brzo i efikasno bez da smo nas troje razumeli puno (išta) od izrečenog, pa je opšti smeh nastao kad je kum u pravom trenutku rekao "evet", otprilike jedinu reč (osim turcizama) koju je znao na turskom. Nakon obavljenih formalnosti izljubismo smo se sa izuzetno simpatičnim kadijom kao s najrođenijim i odosmo na večeru na krovnu terasu jednog hotela sa predivnim pogledom na Aja Sofiju i Plavu džamiju.

Posle mi je Fu rekla da je taj kadija jako poznat i popularan i da celebrities nekad čekaju mesecima da zakažu venčanje kod njega, jer važi za kadiju koji sklapa "neraskidive" brakove. Mislio sam da preteruje, ali sam ga kasnije zaista često viđao na televiziji kako sklapa brakove poznatih (ovde nema 24 časa svadba, ali ima nešto što bi se moglo zvati "žuta televizija"). Mi ga nismo tražili, izgleda da mu je bila zanimljiva naša prijava (Turkinja i Srbin) pa je on odabrao nas.

Atačmenti



Komentari (144)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sentinel26 sentinel26 17:59 28.10.2008

Prvi utisak...

mlada sva hepy, sestra zadovoljna a drugarica nešto jako tužna ?
Budimac Budimac 18:07 28.10.2008

Re: Prvi utisak...

mlada sva hepy, sestra zadovoljna a drugarica nešto jako tužna ?

Čini ti se, zapravo to je drugarica mlađe sestre :)
nsarski nsarski 18:03 28.10.2008

Svadba je OK,

ali imam par primedbi i pitanja.
(Odmah da kazem, ja nemam pojma kako se kod nas svadbe proslavljaju - nikad nisam bio, pa ne mogu da uporedim, te pitam prema pricanju drugih.)

Da li je ta "atlet majica" koja se daje nesto nalik na Fusakla model?
Sve si lepo opisao, ali nigde se ne pominju kumovi (i stari svat, valjda). Nema ih?
Kume?
Vidimo, iz prilozenog, da se muski deo svadbe prilicno narolja (sto je razumljivo). Da li i zene piju na svadbi?
Takodje, kazes da su muskarci uglavnom obuceni u svakodnevnu garderobu. A vidim sliku mlade - sedi kao na slici. Ona tako sva tri dana?
Toliko za sada.
Nesto sam naucio, hvala.
Budimac Budimac 18:13 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Da li je ta "atlet majica" koja se daje nesto nalik na Fusakla model?

To nemam pojma šta je :))

Sve si lepo opisao, ali nigde se ne pominju kumovi (i stari svat, valjda). Nema ih?
Kume?

Nekih uloga ima u muškom delu svadbe, npr. barjaktar, kumova i starih svatova koliko sam ja ukapirao nema. Do sada smo bili na jedno desetak svadbi ali od toga samo na jednoj muškoj (isto tako drugi dan), pa običaje ne znam skroz jer ih nisam video.
Ženama niko ne brani da piju i koja pije pije.
Mlada obuče venčanicu sat-dva pre dolaska mladoženje, pre toga je u nekoj svečanoj haljini. Treći dan, kad odlazi iz kuće je isto u toj svečanoj jaljini, a ne venčanici.
nsarski nsarski 18:25 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

To nemam pojma šta je :))

Pre mnogo godina bio je na TV programu Ckalja koji je, obucen u lako-atletsku majicu, izvodio jutarnju gimnastiku. Lik mu se zvao Fusakla.

Nesto ovako, samo bela (neki ljudi to cesto nose ispod kosulje):

Budimac Budimac 18:29 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Da, da, upravo to bela tzv. potkošulja ili atlet majica. To nije moj odevni predmet al sad se nakupilooo... tako da preko leta onako italijanski provodim dane u istima :)))
mariopan mariopan 18:30 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Lep i veseo opis svadbe. ima dosta slicnosti sa nasim svadbama.

Recimo i kod nas se dobija mali poklon kao poziv za svadbu( jabuka, kafa, cokolada) ali se...ako svadbari pozivaju "buklijom" na tu bukliju kaci peskir, kao dar i kicenje buklije. Taj dar daju gosti koji su upravo pozvani i svi su duzni da malo gucnu rakije iz buklije. Sve to sa orkestrom i muzikom, pa kada stignu pred neku kucu, prvo malo sviraju na ulici da svi znaju da je taj domacin i porodica pozvana u svadbu.

Buklija je veoma stara i lepa cutura, sva opletena svilom u narodnom motivu , kao pirotski cilim recimo, i u njoj najstarija rakija koja se cuva bas za svadbu, nekada i po tridesetak godina stara.

I ovde se pravi veselje i kod mlade i kod mladozenje sve dok mlada ne bude odvedena.Onda se spoje gosti i sve ide otprilike kao tamo sasve uroljanim gostima koji zapovedaju muzici i koje hitno odnose da ne smetaju ostalima ))))

Svidelo mi se kada mlada dolazi na belom konju, nema veze sto je to u drugom delu Turske, to je stari obicaj i bas je lepo sto ga neguju.

Mnogo lepa mlada, sve to zdravo i zategnuto, nista anoreksicno nisam videla )))

Divan opis svadbe, da malo zavirimo i naucimo nesto o njihovim obicajima.
Budimac Budimac 18:37 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Hvala ti Mariopan na lepom opisu naših običaja, neke znam neke ne znam.
A mladoj ćemo preneti komplimente sada živi u našem selu:)
mariopan mariopan 18:47 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Budimac
Hvala ti Mariopan na lepom opisu naših običaja, neke znam neke ne znam.
A mladoj ćemo preneti komplimente sada živi u našem selu:)

Mladencima mnogo srece, evo malo lepih zelja izdaleka, verujem da im je sada sve jako lepo kada je ta guzva prosla. Na nekim svadbama najvise se umore bas mladenci. Tri dana samo se smeskati i primati cestitke, ma kako da je lepo to je i zamorno. Sada sigurno uzivaju ))
Budimac Budimac 18:53 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Na nekim svadbama najvise se umore bas mladenci.

Ja mislim da je na svim svadbama njima najteže i najzamornije.
omega68 omega68 19:01 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Preporuka na neviđeno idem da čitam ubi me onaj sv. rekord)))
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:08 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Da, da, upravo to bela tzv. potkošulja ili atlet majica.

Gilipterka.



A jel dozvoljeno pusenje na svadbi?

nemo' se ljutis:)
Budimac Budimac 19:13 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Preporuka na neviđeno idem da čitam ubi me onaj sv. rekord)))

A ja zakasnio da okačim tamo film koji je prethodio objavljivanju ovog teksta.
Budimac Budimac 19:16 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

A jel dozvoljeno pusenje na svadbi?

radojicic92 radojicic92 19:47 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Budimac
Preporuka na neviđeno idem da čitam ubi me onaj sv. rekord)))

A ja zakasnio da okačim tamo film koji je prethodio objavljivanju ovog teksta.


i mene prekinulo u sred snimanja

bravo za opis svadbe Budimac, cini mi se da bi najvise vremena proveo kod deda Rasida

svacija pesma:)
omega68 omega68 19:53 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

i mene prekinulo u sred snimanja

hahahahahaha care))))
Budimac Budimac 20:00 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

omega68
i mene prekinulo u sred snimanja

hahahahahaha care))))

Odličan!!!
mariopan mariopan 20:02 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

Jao bre Radojcicu ala si meraklija ))

"Ruse kose curo imas" jedna od najlepsih starih pesama , a Grkinje tako lepe
Budimac Budimac 20:07 28.10.2008

Re: Svadba je OK,

svacija pesma:)

hvala za pesmu
radojicic92 radojicic92 00:16 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

mariopan
Jao bre Radojcicu ala si meraklija ))

"Ruse kose curo imas" jedna od najlepsih starih pesama , a Grkinje tako lepe


Turkinja je ova sto peva od pola Mariopan, pesma se peva u nekoliko zemalja i svi tvrde da je bas njihova, pominjalo se vec na blogu
Adela Peeva, koja je inace zavrsila Dramsku u Beogradu napravila je sjajan film o pesmi putujuci kroz Albaniju, Bosnu, Bugarsku, Grcku, Makedoniju, Srbiju i naravno Tursku. Ja mislim da je pesma i nastala u Turskoj

Stvarno sjajan film i evo ga ceo ovde
Whose is this song?




Unfuckable Unfuckable 00:22 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

i mene prekinulo u sred snimanja


dakle.... :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
blog je pun ludaka, sve go Felini
a sve je onaj maksa zakuvao
i zapalio
Budimac Budimac 00:25 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

sve go Felini

:))))))))))))))))))) Zovi me Federiko, a i Radojičića :))))
Unfuckable Unfuckable 00:29 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

pazi , ne znam ko se nije primio :
od makse je krenulo ka
radojicicu, reanimatoru, macinijevi oboje, margita, tikaotakav, jack bauer.....omega, pa čak i ja !
auuuu, hebote !
Budimac Budimac 00:29 29.10.2008

Re: Svadba je OK,


Stvarno sjajan film i evo ga ceo ovde
Whose is this song?

Htedoh da ga spomenem, davno sam ga video ali je zaista sjajan. Hvala za ovaj link.
Inače pesma je Jevrejska, tako kažu muziko etnolozi ilikakosevećtozove.
mariopan mariopan 09:10 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

radojicic92
mariopan
Jao bre Radojcicu ala si meraklija ))

"Ruse kose curo imas" jedna od najlepsih starih pesama , a Grkinje tako lepe


Turkinja je ova sto peva od pola Mariopan, pesma se peva u nekoliko zemalja i svi tvrde da je bas njihova, pominjalo se vec na blogu
Adela Peeva, koja je inace zavrsila Dramsku u Beogradu napravila je sjajan film o pesmi putujuci kroz Albaniju, Bosnu, Bugarsku, Grcku, Makedoniju, Srbiju i naravno Tursku. Ja mislim da je pesma i nastala u Turskoj

Stvarno sjajan film i evo ga ceo ovde
Whose is this song?





Hvala ti ))
Naslov je bio na grckom pa sam pomislila da je Grkinja, a bas lepo peva. Znam da svi svojataju neke pesme, ja samo mislim da su one sve "nase" (svih nas), ma samo neka su lepe i neka se peva ))) A sevdah lebdi u vazduhu, vidi se..
vishnja92 vishnja92 12:07 29.10.2008

Re: Svadba je OK,

a sve je onaj maksa zakuvao
i zapalio

a di ga je on uopste?
ovaj radojicic je inace takodje lud.
dolybell92 dolybell92 19:16 28.10.2008

Svadba a na svadbi...

Volela bih kad bi malo izmeračio trpezu... pošto je njihova
hrana izuzetna a o baklavama i zijafetima da ne govorim...
Šta se služi i kada, kojim redom... kakav je ekmek ( a znam da je
fantastičan...) Da li je bilo pita i bureka ? Šta ste sve pili sem rake...
kako ide sa kahvom... tako neke detalje - onako meraklijski...
Interesuje me koja je halva bila u pitanju ?

Budimac Budimac 19:40 28.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

Pa moram priznati da ove seoske svadbe nisu baš vrhunac turskog kulinarstva i manje-više sam sve nabrojao. Bureci i pite su im svakodnevna hrana tako da se to na svadbama ne poslužuje. Uglavnom se služe jela koja se kuvaju u ogromnim kazanima, a ono što je njima jako bitno je da u tim jelima ima mesa koje baš ne jedu svakodnevno.
Takođe sem onoga da ti na sto stave prvo hleb (ekmek -- obične rolovane od četvrt kila, koje su jako dobre) i alvu nema nekog redosleda nego se sve što ima donese đuture.

Mada je ovo ispucavanje municije za sledeći post (o maslinama) moram objasniti da mi živimo u kraju nastanjenom uglavnom Yörücima. To su donedavno (do pedesetih prošlog veka) bili nomadi. Shodno tome, sve u vezi njihovog života, počev od kulture stanovanja, pa do ishrane nije na nivou ostale turske populacije.

Ja sam lud za orjentalnim kolačima i moš' misliti mog razočarenja kada sam ukapirao da na svadbama nema istih. Od slatkiša jedino ta alva, a to je od one vrste koja nije lepljiva i koja se mrvi (Fu bi rekla najeftinija :)))
dolybell92 dolybell92 19:53 28.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

Od slatkiša jedino ta alva, a to je od one vrste koja nije lepljiva i koja se mrvi (Fu bi rekla najeftinija :)))


Znam koja je, ta se i kod nas pravila i meni se ne sviđa...
a to halva znači u stvari - slatko (pridev) - tako da može da bude
stvarno razna...
(to kod nas, mislim - nekad a ne sad)
mariopan mariopan 20:08 28.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

Kako najjeftinija ?
Pa ja obozavam bas tu alvu koja je prhka i suva, ne masna i teska kao nasa, nasu ne jedem uopste vise a deca mi obavezno donose one velike table od 2,5 kg sto lice na cigle ( kombinacija vanila i cokolada, i bademi celi), ja ih tako i zovem, po ciglu alve i masline, i hladno cedjeno ulje , jos onako malo mutno iz kucnih "cedulja" samo da je zadosta i ja nista vise ne narucujem ))
A ta alva je mislim oko 10 evra kilo? Pa to nije jeftino jer koju ja kolicinu pojedem ))
dolybell92 dolybell92 00:02 29.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

Pa ja obozavam bas tu alvu koja je prhka i suva


To što ti obožavaš je verovatno (taan) ćeten - halva sa raznim dodacima,
od vanile i čokolade do oraha, badema i pistacije i ta halva je
u odnosu na navedenu nešto sasvim drugo...
Ubedljivo je najbolja turska pa grčka a onda negotinska... trust me.
mariopan mariopan 09:13 29.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

dolybell92
Pa ja obozavam bas tu alvu koja je prhka i suva


To što ti obožavaš je verovatno (taan) ćeten - halva sa raznim dodacima,
od vanile i čokolade do oraha, badema i pistacije i ta halva je
u odnosu na navedenu nešto sasvim drugo...
Ubedljivo je najbolja turska pa grčka a onda negotinska... trust me.

E, pa ta alva )
Tu sam manijak, pojedem ciglu za nedelju dana sama, niko ne voli, samo ja ))
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:50 29.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

mariopan

dolybell92
Pa ja obozavam bas tu alvu koja je prhka i suvaTo što ti obožavaš je verovatno (taan) ćeten - halva sa raznim dodacima,od vanile i čokolade do oraha, badema i pistacije i ta halva je u odnosu na navedenu nešto sasvim drugo...Ubedljivo je najbolja turska pa grčka a onda negotinska... trust me.E, pa ta alva )Tu sam manijak, pojedem ciglu za nedelju dana sama, niko ne voli, samo ja ))



nauchio me jedan prijatelj kako da sama pravim alvu i od tad ne kupujem. treba tahini(pasta od mlevenog susama), med i naravno dodatke ko kakve zheli: bademe, orahe itd. e sad neznam dal ima tahini kod nas???
probajte da napravite sami. odnos je 2:1 za tahini.
vishnja92 vishnja92 13:56 29.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

e sad neznam dal ima tahini kod nas???

ima kolko oces
dolybell92 dolybell92 01:37 30.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

e sad neznam dal ima tahini kod nas???
probajte da napravite sami. odnos je 2:1 za tahini.


Imaš niški Taan, imaš i makedonski tahini a nekad naiđe i grčki...
u prodavnicama zdrave hrane i to u teglama od 1kg i od 1/2kg,


njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:21 30.10.2008

Re: Svadba a na svadbi...

dolybell92
e sad neznam dal ima tahini kod nas???probajte da napravite sami. odnos je 2:1 za tahini.Imaš niški Taan, imaš i makedonski tahini a nekad naiđe i grčki...u prodavnicama zdrave hrane i to u teglama od 1kg i od 1/2kg,


odlichno chim ima. izvinjavam se ali dugo nisam tamo, pa sam neobaveshtena.
dolybell92 dolybell92 19:18 28.10.2008

Možda i nešto slično..

jeremija92 jeremija92 19:56 28.10.2008

Dani svadbe u mom selu

dolybell92 dolybell92 20:12 28.10.2008

Re: Dani svadbe u mom selu

jeremija92


Ovo ti je vrlo uspelo... e dobro - popravi ga,
svaka čast ! Baš je lepo samo je kratak taj filmić..
Budimac Budimac 20:22 28.10.2008

Re: Dani svadbe u mom selu

Otkad ne videh đeram!!!
Hvala ti Jeremija.

EDIT: A tek peć, nešto najtoplije na svetu!
AlexDunja AlexDunja 20:03 28.10.2008

:)

ma, sjajan blog,
al, bas!
Budimac Budimac 20:23 28.10.2008

Re: :)

AlexDunja
ma, sjajan blog,
al, bas!

Hvala AD :)
MilutinM MilutinM 18:26 29.10.2008

Re: :)

ma, sjajan blog,
al, bas!

Potpuno podržavam ))
Svaka čast
dolybell92 dolybell92 20:04 28.10.2008

Keškek

Keşkek: Dibekte beyazlaşıncaya kadar dövülen buğday yıkanıp kuruduktan sonra ayıklanır ve kazana su ile pişmeye bırakılır. Kırmızı parça et kaynatılıp, ince parçalara ayrılır ve dövülerek suyu ile birlikte ocakta pişen buğday denesinin içine konulur. Karıştırılarak pişirmeye devam edilir ve içine bol tereyağ katılır. Koyulan keşkeğimiz yayık fişeği ile sakız kıvamına kadar dövülür. Ocaktan inridilir ve servise hazı hale gelir.



Da ne mislite da je tako i na kraju

Budimac Budimac 20:17 28.10.2008

Re: Keškek

Da ovaj opisani je od teletine, ovde ga prave od piletine.
dolybell92 dolybell92 20:20 28.10.2008

Re: Keškek

Budimac
Da ovaj opisani je od teletine, ovde ga prave od piletine.


Može i od jagnjetine... meni bi se najviše dopao,
jer znam kakav je..
aleksandarz92 aleksandarz92 20:59 28.10.2008

Re: Keškek

dolybell92
Keşkek: Dibekte beyazlaşıncaya kadar dövülen buğday yıkanıp kuruduktan sonra ayıklanır ve kazana su ile pişmeye bırakılır. Kırmızı parça et kaynatılıp, ince parçalara ayrılır ve dövülerek suyu ile birlikte ocakta pişen buğday denesinin içine konulur. Karıştırılarak pişirmeye devam edilir ve içine bol tereyağ katılır. Koyulan keşkeğimiz yayık fişeği ile sakız kıvamına kadar dövülür. Ocaktan inridilir ve servise hazı hale gelir.


Sad se dvoumim. Dal` da napisem WTF? ili A???
Jel` moze neki prevod za nas ostale.
AlexDunja AlexDunja 21:08 28.10.2008

Re: Keškek


Sad se dvoumim. Dal` da napisem WTF? ili A???

kaze se: NJTF?
aleksandarz92 aleksandarz92 21:15 28.10.2008

Re: Keškek

ili patriotski ЊТФ?
Budimac Budimac 21:26 28.10.2008

Re: Keškek

Sad se dvoumim. Dal` da napisem WTF? ili A???
Jel` moze neki prevod za nas ostale.

;-))))

Žito koje je istucano u stupi se opere, pusti da se osuši i očisti od eventualne prljavštine, a zatim se stavi u kazan da se kuva. Meso (u ovom receptu crveno) se iseče na sitnu parčad i skuva, posle se usitni na još sitniju parčad takođe udaranjem i doda se žitu u kazan. Stalno mešati, dodaje se puter. Mešati dok ne dobije konzistentnost. Skinuti sa vatre i servirati.
Unfuckable Unfuckable 20:11 28.10.2008

e genijalno

tačno ono što sam očekivao !
mene prvo zanima onaj nohud - meni to liči na neko - sočivo, jel to ?
Osim toga, oduševljen sam krajolikom, ako sam dobro primetio - kao neka pustara u Arizoni recimo, što je meni the tendencioznom samo još jedan dobar dokaz koliko su braća Turci skroman i topao narod - dakle, zabole ih za krajolik, oni postave svoje stolice, rasvetu dovuku one mumificirane svirače i - udri !
Takođe, očekujem još malo opisa "backstage" dešavanja, šta rade klinci okolo, zatim relacije svekrva - snaja....je l se odmah "stavlja do znanja" ko je gazdarica u kući, mladoženja - tast - kako tu ide... ?
S obzirom da gosti dolaze, svi odnekud - gde spavaju tih par dana : da li domaćini obezbeđuju smeštaj ili se gosti sami brinu za to ?

perfektno, tačno kako sam i očekivao
dolybell92 dolybell92 20:14 28.10.2008

Re: e genijalno

nohud - meni to liči na neko - sočivo, jel to ?


To mu dođe naut ili leblebije

Common Names :
Bengal qram (Indian). Chick Pea (English), Garbanzo (Latin America),
Hommes, Hamaz, (Arab World),
Nohud, Lablabi (Turkey), Shimbra (Ethopia)
Budimac Budimac 20:44 28.10.2008

Re: e genijalno

S obzirom da gosti dolaze, svi odnekud - gde spavaju tih par dana : da li domaćini obezbeđuju smeštaj ili se gosti sami brinu za to ?

Velika većina je tu u radijusu od 30 km, tako da dolaze i vraćaju se. A ako neko dolazi iz dalje onda je sva prilika da spava kod najbližih rođaka. U svakom slučaju mladina kuća je bila puna. Zehra je bila tamo od srede i ne znam da l' se vratila. Znam da je njen pas poludeo od gladi te je posle tri dana došao kod nas

Klinci su svagde. U početku prilikom sporih igara ima ono klasično mužjaci stoje u pozadini, a mahom žene igraju i poneki muško-ženski par. E tu klinci (oni do 12 godina) razbijaju, oni nemaju nikakvu zadršku. Posle se led razbije, a naročito posle plesa maldoženje i mlade.

Mladenci idu u mladoženjinu kuću (ovde se niko ne može oženiti ako nije izgradio kuću), koja je obično blizu njegovih roditelja. No, u svakom slučaju ne žive pod istim krovom čak i ako su domaćinstva spojena. Odnosi su ovde hijerarhijski i poštovanje prema starijima je default (ovde se još uglavnom upražnjava ljubljenje ruke starijima). Tako da generalno, odosi su tu rešeni dokle god neko ne talasa. Ono što ja vidim po susedstvu su uglavnom dosta harmonični odnosi. Babe se dosta bave unucima... No, ne bih mogao sad generalisati.
MilutinM MilutinM 18:31 29.10.2008

Re: e genijalno

leblebije

Pire od leblebija. Obavezno na trpezi u Libanu ))
omega68 omega68 20:15 28.10.2008

.

.
omega68 omega68 20:20 28.10.2008

Svadba svadba...

Ovo mi mnogo liči na nešto, ne mogu da se setim ...a da, ko ono beše bio 500 godina pod Turcima?
Aforizam( Minimax):
Turske žene su zatucanije od naših - još su pod Turcima..ops, pardon... nisu sve))))
dolybell92 dolybell92 20:24 28.10.2008

Re: Svadba svadba...

Turske žene su zatucanije od naših - još su pod Turcima..ops, pardon... nisu sve))))


Nešto kad pogledam ove naše i uporedim ih sa Turcima -
a imala sam prilike - ne vidim nikakvu razliku... gde je vi vidite,
baš me zanima ?
omega68 omega68 20:31 28.10.2008

Re: Svadba svadba...

Aforizam( Minimax):
Turske žene su zatucanije od naših - još su pod Turcima

Nešto kad pogledam ove naše i uporedim ih sa Turcima -
a imala sam prilike - ne vidim nikakvu razliku... gde je vi vidite,
baš me zanima ?

Ovo je bila šala zbog koje se, nadam se, Budimac ne ljuti, inače mislim da smo po mentalitetu jako slični i to mi se sviđa.
omega68 omega68 20:33 28.10.2008

Re: Svadba svadba...

Nešto kad pogledam ove naše i uporedim ih sa Turcima -
a imala sam prilike - ne vidim nikakvu razliku... gde je vi vidite,
baš me zanima ?

Mada, kad IH bolje pogledamo...ima razlike)))
Budimac Budimac 20:57 28.10.2008

Re: Svadba svadba...

Nešto kad pogledam ove naše i uporedim ih sa Turcima -
a imala sam prilike - ne vidim nikakvu razliku... gde je vi vidite,
baš me zanima ?

Ja generalno izbegavam generalizacije, ali često kažem da su naši mentaliteti 1:1, s tom razlikom što su Turci kao narod ljubazniji i nekako mekši (iako nekad iza mačo maske), no ljubazniji to sigurno.
Unfuckable Unfuckable 00:12 29.10.2008

Re: Svadba svadba...

ljubazniji, čini mi se
i dosta se smeju
i skromni su, što mi se veoma dopada.
Nikad u letovalištu nisam čuo goste - Turke da galame ili dižu dževu.
Budimac Budimac 00:17 29.10.2008

Re: Svadba svadba...

Turke da galame ili dižu dževu.

Umeju da budu glasni itekako ))
No činjenica da generalno nisu bahati, pa su samim tim i malo tiši.
dolybell92 dolybell92 00:27 29.10.2008

Re: Svadba svadba...

Ja generalno izbegavam generalizacije, ali često kažem da su naši mentaliteti 1:1, s tom razlikom što su Turci kao narod ljubazniji i nekako mekši (iako nekad iza mačo maske), no ljubazniji to sigurno


To ti dajem za pravo 100%.
Mislim da svako treba da ode u Tursku i sam se uveri.
Meni uopšte nije bilo potrebno da se navikavam na bilo šta,
baš sam se osećala kao kod kuće. Ta sličnost se oseća odmah.

Još ako naiđete na porodice proteranih Turaka iz Sandžaka i Makedonije,
biće vam neobično da i u trećoj generaciji govore srpski.
Ja sam imala priliku da upoznam jednog dečka, koji je bio
četvrta generacija proteranih, koji me je samo zamolio da govorim sporije,
jer on mene sasvim razume i izvinjava se što baš ne govori dobro srpski.

Da li ste tako sreli negde naše ljude po svetu?
Oni već u prvoj generaciji zaborave svoj jezik - zapravo i ne nauče ga.

Budimac Budimac 00:35 29.10.2008

Re: Svadba svadba...

Meni uopšte nije bilo potrebno da se navikavam na bilo šta,
baš sam se osećala kao kod kuće. Ta sličnost se oseća odmah.

Ja često govorim sledeću rečenicu: U Istanbulu sam se osećao bolje bez znanja turskog, nego u Budimpešti sa znanjem mađarskog. Dovoljno?

Disclaimer: Obožavam Budimpeštu i proveo sam tamo 7 i po sve u svemu dobrih godina.
crossover crossover 00:46 29.10.2008

Re: Svadba svadba...

Umeju da budu glasni itekako ))

Нарочито кад тргују :)))
Или возе кола.
constrictoria92 constrictoria92 20:26 28.10.2008

:)

Rekla bih da smo narodi slicnog mentaliteta.
Drago mi je da sam saznala nesto novo.
Budimac Budimac 00:18 29.10.2008

Re: :)

Rekla bih da smo narodi slicnog mentaliteta.

Vrlo sličnog.
Hvala na poseti :)
ssvetlana92 ssvetlana92 20:28 28.10.2008

Ima u Turskoj svega! :)

Pre par godina sam letovala u Antaliji u hotelu visoke kategorije. Jedno od tih lepih letnjih noći, hotel su zauzeli mladenci sa gostima. Ceo hotel je bljesnuo..od zlatnih stolnjaka, mašni, svećnjaka i ostalog. Gosti su pristizali sve u besnim kolima i doterani kao za dodelu Oskara! Ko je bio lepši nisam umela da razaberem.Mladenci ili gosti. Dame u prelepim večernjim haljinama, pratioci u smokinzima. Muzika od twista do njihovih narodnjaka. Svi su igrali i bili veseli...moderni. Vatromet je trajao 20 minuta. Pilo se i pušilo, samo tako! :)
Virila sam sa terase do sitnih sati!
Bio je to praznik za oči! :)
Budimac Budimac 20:49 28.10.2008

Re: Ima u Turskoj svega! :)

Naravno da ima. To je zemlja velikih kontrasta. Mi smo u Istanbulu bili na par takvih svadbi po vrlo ekskluzivnim klubovima, sve kao da je direktno iz "Dinastije".

zajednicki obicaji

a je l' ima onaj obicaj da zet vozi tastu u kolicima drugi dan svadbe?:)))
Budimac Budimac 20:51 28.10.2008

Re: zajednicki obicaji

a je l' ima onaj obicaj da zet vozi tastu u kolicima drugi dan svadbe?:)))

Nema :) Drugi dan je samo ta poseta mladoženje i njegove bulumente u noćnim satima.
Tine i Radojka Tine i Radojka 22:11 28.10.2008

Re: zajednicki obicaji

ajel penju muziku na oraj
ilna pivske gajbe
dunjica dunjica 21:26 28.10.2008

Uživala čitajući...

Kada želim u kratkom roku saznati nešto o novoj mi i nepoznatoj kulturi ili sredini, imam običaj pitati da mi opišu tipičnu svadbu ili sprovod. Kroz tradicije vezane za događaje od arhetipskog značaja saznajemo mnogo o kulturama grupe ili naroda. priznajam, na taj način svašta neobično sam do sada čula, vidjela.
Hvala, Budimac, na poduci i zanimljivom pisanju!
Budimac Budimac 21:32 28.10.2008

Re: Uživala čitajući...

dunjica
Kada želim u kratkom roku saznati nešto o novoj mi i nepoznatoj kulturi ili sredini, imam običaj pitati da mi opišu tipičnu svadbu ili sprovod. Kroz tradicije vezane za događaje od arhetipskog značaja saznajemo mnogo o kulturama grupe ili naroda. priznajam, na taj način svašta neobično sam do sada čula, vidjela.
Hvala, Budimac, na poduci i zanimljivom pisanju!

A upravo ti događaji (sahrane & svadbe i ja bih dodao rođenja) kako god različito bili obeležavani govore ono da smo jako slični i da reagujemo na njih isto. Nije neka mudrost, ali često to "zaboravljamo".
Hvala tebi na lepim komentaru i poseti.
dunjica dunjica 21:59 28.10.2008

Re: Uživala čitajući...

eh, i rođenja, govore tako mnogo... hvala na podsjećanju!
markojenajbolji markojenajbolji 21:52 28.10.2008

hm

Kemal ataturk...
Tine i Radojka Tine i Radojka 22:06 28.10.2008

hm hm

radisa urosevic
gedza
Черевићан Черевићан 22:04 28.10.2008

где сви турци ту . . ија

пратећи редовно Ваше маамљиве текстове немотесе изненадите ако једног дана у свом маратонском пливању које упражњавам медитераном недотакнем и обале суседне турске, јер ово што читам није то топкапи сарај и принчевска острва, које поодавно посетих, ово је живот, а то је оно право.

алалВам г Budimac . . . . . хроничару околних Вам збивања.
Budimac Budimac 22:13 28.10.2008

Re: где сви турци ту . . ија

Черевићан
пратећи редовно Ваше маамљиве текстове немотесе изненадите ако једног дана у свом маратонском пливању које упражњавам медитераном недотакнем и обале суседне турске, јер ово што читам није то топкапи сарај и принчевска острва, које поодавно посетих, ово је живот, а то је оно право.

алалВам г Budimac . . . . . хроничару околних Вам збивања.

Bodrumsko poluostrvo bivajući najjugozapadnija tačka ove zemlje vam je g. Čer najbliža tačka morskimputem od Malte. Prema tome, samo jav'te.
Hvala na uvek dragoj poseti.
mirelarado mirelarado 22:14 28.10.2008

divna reportaža sa svadbe

Zaista divan, duhovit i zabavan opis svadbenih običaja, pravi ugođaj za večernje čitanje.
Zanimalo bi me (radoznalu kakva jesam): ti i Fu ste dobili potkošulju i peškir, a kakve poklone donose gosti mladencima? Ima li tu nadmetanja, razbacivanja, kao kod nas?
Goran Vučković Goran Vučković 22:22 28.10.2008

Re: divna reportaža sa svadbe

Da li čitaju preko razglasa ko je šta doneo (a od kuma - televizor)? :)
Budimac Budimac 22:27 28.10.2008

Re: divna reportaža sa svadbe

mirelarado
Zanimalo bi me (radoznalu kakva jesam): ti i Fu ste dobili potkošulju i peškir, a kakve poklone donose gosti mladencima? Ima li tu nadmetanja, razbacivanja, kao kod nas?

Nisam hteo da pravim komparacije, mada mi je bilo u glavi (pa isparilo) da napišem da apsolutno nema nikakvog nadmetanja. Pokloni se primaju skromno i samo se odlažu u neku prostoriju da sačekaju kraj cele stvari da bi bili raspakovani.
Mala ispravka dobija se ili peškir ili potkošulja ne oba :)
Hasan, koji je deda-stric je kupio par ćebadi i to smo videli samo zato što smo ga vozili na svadbu, generalno se o tome ne priča (osim možda u ogovaranjima:))). Mi smo odneli komplet od tri okrugle tepsije od rostfraja (baš kao one na slikama sa baklavama koje je gore postavila Dolybell). Šta drugi poklanjaju, nemam(o) pojma.
mirelarado mirelarado 22:40 28.10.2008

Re: divna reportaža sa svadbe

Mala ispravka dobija se ili peškir ili potkošulja ne oba :)


E baš mi se sviđa. Dakle, nikakvo razbacivanje, pa ljudi mogu da se raduju kad dobiju poziv na svadbu :)
dolybell92 dolybell92 00:43 29.10.2008

Samo jedno pitanjce

Pročitala sam da si se izborio sa Mađarskim jezikom,
koji je meni, kada sam prvi put ušla u Budimpeštu
( a to beše jako davno) bio apsolutno nepoznat -
nijedan natpis ne znam šta je dok ne dođem do izloga...
Sad me interesuje koliko si se izborio sa Turskim jezikom,
predpostavljam da ti je bilo već lakše - ili možda ne ?
To je za mene a i većinu, jako težak jezik, što
i sami Turci priznaju.
ulven ulven 00:57 29.10.2008

Re: Samo jedno pitanjce

Svaki jezik je tezak i lak na svoj nacin, zvao se on turski ili malinke bambara
Budimac Budimac 00:59 29.10.2008

Re: Samo jedno pitanjce

predpostavljam da ti je bilo već lakše - ili možda ne ?

I ja sam mislio da će ići lakše s obzirom da su logike mađarskog i turskog vrlo slične (odustvo rodova, pomoćnih glagola itd.) međutim nije mi mnogo pomoglo.
Moj turski je na dosta loš da ne kažem katastrofalan s obzirom na broj godina provedenih ovde. Međutim, nisam nikad učio sistematski. Pet godina u Istanbulu sam radio ili gde je engleski bio jezik komunikacije ili su ga svi znali.
Razumem 100%, čitam novine, titlove u bioskopu (ako film nije na engleskom), razumem TV kad ga gledam (retko). Kad dođe do pričanja, hmmm, ograničen sam na small talk. U poslednje tri godine otkad smo na selu sam napredovao u priči, jer sa susedima ne mogu da ne pričam :))) S tim što mi je ovde trebalo nekoliko meseci da počnem da ih razumem jer je dijalekat dosta jak (Fu ih ponekad ne razume).
ulven ulven 00:54 29.10.2008

Majice, majce i ostalo

atlet majice ovaj, mislis bodi bele majice? ili one tregeruse sto si nam ocevi nosili ispod kosulja? Mada ovo atlet zvuci zabavno.
Unfuckable Unfuckable 00:56 29.10.2008

Re: Majice, majce i ostalo

potkošulje, bez rukava
ulven ulven 00:58 29.10.2008

Re: Majice, majce i ostalo

pitao sam njega na sta misli, zar ne?
Budimac Budimac 01:02 29.10.2008

Re: Majice, majce i ostalo

tregeruše što si nam očevi nosili ispod košulja:) Neko je gore stavio sliku onog lika iz britanske serije Keeping the Apearances (Fu obožava tu seriju) u takvoj majici.
ulven ulven 01:08 29.10.2008

Re: Majice, majce i ostalo

Videl, shvatio. Ta serija je super, Fu zna sta da gleda.
mirjana_kovacevic mirjana_kovacevic 00:59 29.10.2008

Svadbe

Kada sam na zimovanju pomenula pred novostecenim prijateljima moju svadbu -saznala sam da je i u Litvaniji svadba k'o nasa (od kupovine mlade pa i sve drugo). Osim sto je zastupljenija riba na meniju nego kod nas...
Moj muz se veoma prijatno iznenadio ljudima u Istanbulu -kako su fini i prijatni ljudi!!! :) (I to posle svima pricao kad smo se vratili sa putovanja kao neko veliko otkrovenje -hihihi -kakvu li je predstavu jadnicak imao...) Ja sam sa turskom manjinom isla u gimnaziju u Gnjilanu i druzila se (dok se nije sve raspalo) tako da mi je to davno poznato!
Inace sve sam tekstove procitala vrativsi se od prvog -steta bi bilo nesto propustiti! Volim Tursku (da ne pominjem burek i kolace -takvih nema u BG-u) pa mi je dobro doslo objasnjavanje politicke situacije, a ove zivotne price su jos bolje!
Budimac Budimac 01:10 29.10.2008

Re: Svadbe

Red životnih priča red politike, kako kad. Ljudi kod nas, koji nisu imali prilike da se upoznaju sa tom zemljom i/ili ljudima uglavnom imaju predrasude, a ja volim da razbijam pre svega svoje, pa onda i tuđe.
Hvala na čitanju :)
ulven ulven 01:07 29.10.2008

Mobilna vernost

Da će se Özlem udati za Serkana saznali smo pre dve godine i zapravo pre njenih roditelja. Zehra nam je pre dve godine poverila da joj se unuka poverila da joj je Serkan pre odlaska u vojsku poklonio mobilni telefon. To je sada već uobičajen poklon prilikom tajne veridbe momaka koji idu na odsluženje vojnog roka. Praktičnije je od prstena – voljeni glas sigurno pomaže ublažavanju vojničkih muka mladih regruta.



Hahhah, super fora, za ovako nesto sam saznao od jednog Samija (Laponca), kad je isao u svedsku vojsku. Poslao je svojoj Shiffe novi Ericsson, a na njemu sva zvona prepravljena u zvucni fajl gde on kaze " Budi mi verna preko leta". Eto sad znam da je to institucija u Maloj Aziji.. Mobilni spaja kulture, bice da je..
Budimac Budimac 01:12 29.10.2008

Re: Mobilna vernost

Nokia connecting people :)))) Drago mi je da si primetio taj (meni drag) deo teksta.
Dušan Maljković Dušan Maljković 03:21 29.10.2008

Vera Matović...

... bi ovom prigodom otpevala svoj hit "Svadba čudo"! I ne bi pogrešila!
Budimac Budimac 09:29 29.10.2008

Re: Vera Matović...

Vera Matović...

De se nje seti )))
jack_bauer jack_bauer 05:56 29.10.2008

stambol...

samo sam jednom bio u tursoj. sredinom osamdesetih sam isao u vikend shopping u istanbul, da obnovim garderobu (treba li reci da sam kupio kartonske cipele, one za sahranu :)))

i pored katastrofalnog iskustva sa saobracajem, sa smradom i prljavstinom u hotelu 'b' kategorije (na glavnij shopping ulici koja se na vrhu brda zavrsava kapali carsijom), i katastrofalnog iskustva sa kupovinom, veoma su me se dojmili - kapali carsija, peceni pilici i giros (btw, budimac, najbolji giros u zivotu sam jeo u-pesti, u jednom lokalu u haustoru zgrade, jedno, dve-tri metro stanice od americke ambasade, ne secam se koja je bila linija metroa. to je bilo krajem devedesetih).

ako bi se nasao u prilici da putujem svetom, po sopstvenom izboru i iz zadovoljstva, turska mi se cini kao prilicno primamljiva destinacija. da nadoknadim propusteno. samo, i oni su poceli malo da postavljaju bombe :((
Goran Vučković Goran Vučković 08:37 29.10.2008

Re: stambol...

btw, budimac, najbolji giros u zivotu sam jeo u-pesti, u jednom lokalu u haustoru zgrade, jedno, dve-tri metro stanice od americke ambasade, ne secam se koja je bila linija metroa. to je bilo krajem devedesetih

Kažu da je glad najbolji začin :)
Budimac Budimac 10:06 29.10.2008

Re: stambol...

(btw, budimac, najbolji giros u zivotu sam jeo u-pesti, u jednom lokalu u haustoru zgrade, jedno, dve-tri metro stanice od americke ambasade, ne secam se koja je bila linija metroa. to je bilo krajem devedesetih).

Krajem devedesetih turski Kurdi su počeli da otvaraju lokale u Budimpešti i ja sam im bio redovan. Bili su odlični!
samo, i oni su poceli malo da postavljaju bombe :((

Sa pauzom od 5 godina (1999.- 2004.) Turska ima taj problem od sredine osamdesetih. Za razliku od Egipta gde su jedno vreme ciljani strani turisti, osim 2 napada 2005. (Češme i Kušadasi) ovde su turistička mesta bila pošteđena. Meni je žao što se situacija sa Kurdima ponovo usijava jer to smanjuje šanse da vidim jugoistok zemlje. Da posetim gradove Mardin i Šanliurfu (pogledati fotke :) su mi velike želje (Mardin je sada out of question Šanliurfa još "đene, đene". No, zapadni i centralni deo zemlje su uglavnom bezedni, kao i sever oko Crnog mora koji je takođe neotkriven dragulj turistički (tamo oko granice sa Gruzijom).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana