Evropsko informaciono društvo - "i2010"

dracena RSS / 26.07.2007. u 06:19

Dracenine "Mrvice"

U periodu izmedju 2000. i 2005. većina članica EU je uglavnom sprovela aktivnosti predvidjene inicijativom „eEurope 2005". U junu 2005. je predstavljena nova inicijativa „i2010-Evropsko informaciono društvo za rast i zaposlenje" čiji je cilj dalja izgradnja integrativnog informacionog društva uz široku upotrebu informacionih i komunikacionih tehnologija (IKT). Pritom je težište malo pomereno na one oblasti koje su se u proteklom periodu relativno sporije razvijale: javne službe, mala i srednja preduzeća i domaćinstva, tj. privatni sektor.

IKT imaju veliki značaj za privredu. Jedna četvrtina rasta brutonacionalnog dohotka u EU i 40% povećanja produktivnosti otpada na IKT. Rast u ovoj branši je otprilike dvostruko veći nego u ostalim privrednim granama u Evropi. One pospešuju i rast u drugim privrednim granama, budući da posreduju u velikom broju poslovnih i radnih procesa celokupne privrede. Na taj način one značajno utiču na otvaranje novih radnih mesta i standard stanovništva.

Sa usavršavanjem tehnologije, postepeno dolazi do konvergencije uredjaja, mreža i usluga koje se preko njih pružaju, pa i političari imaju obavezu da preduzmu sve što je potrebno da bi se ovaj proces nesmetano nastavio i širio. Jedinstven pravni okvir je prvi politički zadatak Evrope. Tu postoje tri prioriteta:

  1. Jedinstven evropski informacioni prostor, podsticajan za otvoreno konkurentno unutarevropsko tržište i medije
  2. Podsticanje inovacija i investiranja u istraživanje
  3. Izgradnja integrativnog informacionog društva sa održivim razvojem i boljim uslugama javnih službi

Pod jedinstvenim evropskim informacionim prostorom podrazumeva se s jedne strane brza, jevtina i sigurna širokopojasna mreža, a sa druge raznovrsni elektronski sadržaji i usluge. Da bi se to postiglo, potrebna je pre svega jedinstvena regulativa za audiovizuelne medije, digitalnu TV, online-trgovinu i zaštitu autorskih prava. Preispitane su i dopunjene ranije izradjene smernice „TV bez granica" i sprovedena analiza propisa svih zemalja članica EU o e-poslovanju. Izradjena je „Strategija za efikasno upravljanje frekvencijama" koja treba da obezbedi brži bežični prenos informacija. Paralelno moraju da se razvijaju i odgovarajući uredjaji i usluge. "I2010" predvidja i mere za efikasno upravljanje digitalnim pravima kao jedan deo strategije za sigurno informaciono društvo.

Drugi prioritet ove inicijative, inovacije i investiranje u istraživanje, treba da nadoknadi zaostajanje EU za USA i Japanom kad su u pitanju istraživanje i razvoj u oblasti IKT. Investicije u istraživanje treba povećati za 16%. Komisija pritom kao strateške oblasti fokusira nanoelektroniku, Internet usluge i kognitivne sisteme (softvere za kolektivno učenje i rešavanje problema na principu neuralnih mreža), interaktivna rešenja, zaštitu i usability (jedan od važnih zahteva za ergonomski softver, kojim se obezbedjuje lakše snalaženje korisnika na sajtovima). Takodje, mora se i dalje podsticati upotreba IKT u privredi, naročito u malim i srednjim preduzećima i transfer rezultata istraživanja u privredu. Definisana su strateška težišta za podršku većih projekata i kreativnih koncepata kao i dopunske mere za podsticanje privatnih invensticija u istraživanje IKT. Predvidjeno je da se 1 milijarda € investira u 276 novih istraživačkih projekata u oblasti IKT.

Trećim prioritetom, izgradnjom integrativnog informacionog društva, treba da se značajno poveća kvalitet života u EU zahvaljujući lakšem pristupu boljim bržim i jevtinijim javnim uslugama preko IKT, a uz odgovarajuću obuku gradjana za upotrebu ovih tehnologija. U te svrhe su formirani fondovi za strukturne promene i razvoj e-governmenta u zemljama članicama. Predvidjene su i neke specifične usluge koje takodje treba da doprinesu boljem kvalitetu života razvrstane u tri pod-inicijative:

- „Potrebe društva koje stari"

- „Sigurniji i čistiji saobraćaj" i

- „Kulturna raznovrsnost".

Države članice su izradile svoje programe reformi za rast i zaposlenje. Svaka država je dužna da podnosi godišnje izveštaje sa informacijama o rezultatima primene ovih nacionalnih programa reformi. Evropska Komisija preispituje te izveštaje i nadogradjuje metode za koordiniranje javnog sektora na nivou EU, odabira najbolje primere i nudi ih kao uzor za dalje reforme ostalim članicama.

Širom Evrope se užurbano radi na realizaciji "i2010". U toku je intenzivna tehnološka modernizacija i promena zakonske regulative. Do 2010. u EU će se svi radni procesi iz osnove promeniti. Ovo će biti propraćeno krupnim strukturnim promenama, ne samo u privredi, već u svim oblastima rada i života. Zato državni aparat svake članice EU takodje mora da prati sve promene, prilagodjava svoju organizaciju i strukturu, pribavlja nove kompetencije, postepeno prihvata nove uloge. Medjutim, najvažnije od svega se čini promena svesti u evropskim društvima. Znanje je u većini ovih društava već sad u samom vrhu sistema društvenih vrednosti, što predstavlja početak izgradnje tzv. "kulture znanja", tj. klime podesne za procese znanja. (Ovoj temi ću posvetiti poseban post.)

Konačna forma, tj. ustrojstvo informacionog društva EU se i pored dobre organizovanosti i regulisanosti promena ipak ne može do kraja sagledati. "Društvo kompetencija", kako se ponekad naziva ova konačna faza razvoja informacionog društva, će u svakom slučaju pred pojedinca postavljati izuzetno visoke zahteve, ali će zauzvrat svima pružati jednake šanse.

Budući da se društvo kompetencija bazira na resursu koji je svakom manje-više jednako dostupan, sve mere zaštite slabijih su izlišne ili štetne. Zato će se uloga države postepeno menajti: njen prioritetni cilj će biti podsticanje i intenziviranje izgradnje kompetencija. Dok je država u ranijim epohama ublažavala suprotnosti zaštitom slabijih, ona u kompetentnom društvu mora (makar privremeno) da izoštrava sukobe, prepušta slabije slobodnoj utakmici i jednostavno prati zbivanja. Jedino sredstvo kojim može da pomogne svim akterima, i dobitnicima i gubitnicima, je podrška sticanju i očuvanju kompetencije koje daju konkurentsku sposobnost. Samo tako se može osigurati blagostanje na dug rok.

U društvu kompetencija, dakle, neće biti zaštite pojedinih aktera (privatnih lica ili preduzeća) na tržištu. Dobitnik će biti nosilac kompetencija, a gubitnik svako ko je sporiji i manje inovativan od konkurencije. Zaštite od države ni milosti od protivnika neće biti. Socijalni mir se neće obezbedjujivati preraspodelom dobara, već pružanjem šansi za sticanje kompetencija i pravednim i jednakim uslovima za sve koji žele da učestvuju u životu društva. Zato će se iz budžeta sve više odvajati za stipendije, kredite za startovanje biznisa, treninge za osnivanje i vodjenje preduzeća, a sve manje za socijalnu pomoć ili pomoć za nezaposlene.

Iako na prvi pogled nevidljive, promene koje prate razvoj informacionog društva su veoma brze, duboke, sveobuhvatne i dalekosežne.

Imam utisak da u Srbiji još uvek ne postoji realna predstava o promenama koje se upravo odvijaju u EU, da su veoma raširene zablude svih vrsta u rasponu od krajnjeg optimizma do krajnjeg pesimizma i da nas ove zablude ometaju u pripremama za utakmicu koja nas čeka. Izgleda da još uvek, uljuljkani u samoupravljačke snove, čekamo da nam reforme automatski donesu bolji život bez ikakvog našeg angažovanja. Jesmo li mi spremni da menjamo mentalitet, stavove i navike? Znamo li šta tačno treba da menjamo? Jesmo li voljni da preuzmemo odgovornost za svoj život? Šta očekujemo od drugih (države Srbije i EU) i da li su naša očekivanja realna? Da li smo svesni rizika i šansi koji će stajati pred svakim od nas? Imamo li ideju sa kojim kompetencijama mi kao pojedinci ulazimo u utakmicu? Planiramo li da razvijamo svoje kompetencije? Imamo li dovoljno informacija o najperspektivnijim kompetencijama? Kao i svi gradjani EU, i mi imamo sve šanse da nam u budućnosti bude dobro. Ali...

Sajt sa literaturom

Atačmenti



Komentari (29)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

Olivera Vujnović Olivera Vujnović 08:31 26.07.2007

Fantastican post

Ja radim u IT-u i moj posao je da se zapravo strategijskim planiranjem IT u mojoj kompaniji. Daklem, moram da 'gledam u buducnosti'. Mislim da ce ceo svet i izvan Evrope, a usled globalizacije, videti izvesne promene u tome kako ce se IT aplicirati i gde ce biti centri 'IT moci'.

Ostaje pitanje kako te tendencije pribliziti i Srbiji i omoguciti tamosnjim IT strucnjacima da budu vise obavesteni.
Lilu Lilu 09:14 26.07.2007

Re: Fantastican post

Draga Olivera , nije meni sto sam neobavestena. Imam ja internet da se obavestim, nego je meni sto moj rad mora da odobri 5 politicara i 5 birokrata. Ja radim u Opstini u IT-u. Svaki plan i predlog mora da se odobri a procenjuju da ljudi koji nemaju pojma o informatici, niti o planiranju buducnosti. Njima se informaticke zavrzlame cine kao totalno nepotrebne i glupe. Cak se i pitam sto su me zaposlili, ali su mi objasnili neki drugi ljudi da je to finansirano od neke strane agencije za integraciju.
A prilika je ustvari fantasticna. Javna sluzba, projekti se finansiraju sa svih strana , A MENI SU RUKE POTPUNO VEZANE, i to poprilicno frustrira.
dracena dracena 10:15 26.07.2007

Re: Fantastican post

Da, Olivera, mislim da je strateško planiranje, naročito u tako osetljivim oblastima podložnim svim mogućim uticajima kao što je IT, jedna od naših najslabijih tačaka. Za njega je potrebno mnogo različitih znanja, dosta iskustva i vrlo aktuelne informacije. U svemu tome mi oskudevamo, kako po preduzećima, tako i u državnoj administraciji. Biće jako teško uhvatiti korak, čak i uz veliku podršku Evrope. Ali ako uspemo da u ovoj oblasti napravimo krupnije korake, slažem se sa tobom, biće to odlična referenca za povlačenje velikih sredstava iz evropskih fondova i značajno će poboljšati naš ukupni ugled.

Ostaje pitanje kako te tendencije pribliziti i Srbiji i omoguciti tamosnjim IT strucnjacima da budu vise obavesteni.

Mislim da ovim pitanjem treba da se pored stručne javnosti bave i političari. Postoje mnogi provereni putevi za senzibilizaciju javnosti na odredjene teme. To mogu biti različiti kongresi, besplatne ili jevtine publikacije, elektronski i štampani mediji, osnivanje državnih agencija za pružanje konsaltinga malim privrednicima itd.
Kod nas se, medjutim, još ništa od toga ne radi, jer jedan problem prestiže drugi. Ja upravo zato toliko "vrištim" gde god stignem kad god neko počne da razglaba o saradnji sa Hagom kao našem najkrupnijem političkom problemu. On je po meni minoran u odnosu na posao koji nas čeka u oblasti IT i drugih modernih tehnologija, nauke, obrazovanja itd. Hag je lak posao za koji je potrebna samo politička odluka, mogao je da bude završen za pet dana, a sve ostalo vreme smo mogli da trošimo na suštinske stvari od kojih zavisi budućnost, ne samo naša, nego i budućih naraštaja.
dracena dracena 11:32 26.07.2007

Re: Fantastican post

Mislim da bi na definisanju odgovornosti kad je u pitanju IT trebalo ozbiljno poraditi. U svakoj razumnoj organizaciji niko ne može donositi odluke za koje nije kompetentan. Zato bi možda bilo korisno osnovati neku vrstu centralne organizacije koja bi se bavila samo IT-jem i kojoj bi bili podredjeni svi IT-radnici rasporedjeni po terenu.
U nadležnosti lokalne uprave bi onda ostali samo sadržaji i mali deo finansija. Koliko znam, već sad IT projekte uglavnom finansira republika ili grad. Ta centralna organizacija bi brinula o sveukupnom razvoju IT, izradjivala dokumenta potrebna praksi (smernice, tehnička uputstva, ček-liste itd.), izdavala saglasnosti, vršila stručni nadzor i konsalting itd.
Olivera Vujnović Olivera Vujnović 14:36 26.07.2007

Re: Fantastican post

To sto vam se desava Lilu jeste tuzno. U potpunosti razumem vasu frustraciju. A sa druge strane znam da nase opstine placu za pristojnim IT sistemom. Da li ce se ljudi poput vas ipak izboriti?
Shumar Shumar 14:37 26.07.2007

Re: jaoj





da li vi ovde vidite sto i ja ?

kad bolje razmislimo,ovo nije trol....nije ni fora...
Olivera Vujnović Olivera Vujnović 14:38 26.07.2007

Re: Fantastican post

Dracena,

Svaka institucija koja je ozbiljna po pitanju IT-a bi trebalo da ima CIO - osobu koja razume biznis, razume ekonomiju, razume IT i koja ce biti kompetntna da napravi korak unapred. Onda kada se stekne kredibilitet, bice i vise para. Zato sto je IT ipak tu da doprinese boljitku, zar ne?
dracena dracena 15:26 26.07.2007

Re: Fantastican post

Svaka institucija koja je ozbiljna po pitanju IT-a bi trebalo da ima CIO-

Da, potpuno se slažemo po tom pitanju. Ali u poslednje vreme su zahtevi za menadžment znanja i informacija toliko porasli, da je već jako teško na tržištu pronaći kompetentnog chief information officer. S druge strane, svaki menadžer informacija i znanja bi morao imati instituciju kojoj se može obratiti za pomoć i koja će brinuti o celokupnom razvoju, zaštiti podataka, predlagati zakonsku regulativu itd. Mislim da nam je dosadašnji haotičan pristup pokazao da u ovoj oblasti nema zabušavanja.

Onda kada se stekne kredibilitet, bice i vise para.

Naravno. I ovde se potpuno slažem sa tobom. Evropska Unija je odvojila veliki budžet. Samo treba da apliciramo. Ali da bismo aplicirali moramo imati nešto uradjeno iza sebe. I tako, sve se uvek svodi na rad.

Zato sto je IT ipak tu da doprinese boljitku, zar ne?

Boljitku i napretku, apsolutno. Mi više ni ne primećujemo koliko su IT ubrzale npr. naše učenje, našu razmenu informacija i dokumenata. Zaboravili smo da smo na pošiljku neke knjige iz inostranstva čekali nedeljama. Danas je skinemo sa neta za par minuta. Ni ne mislimo šta bi nam značio IT npr. u železničkom saobraćaju, pa zatim kako bi bilo lepo da svaka opština uvede e-poslovanje i da većinu usluga pruža preko Interneta. Koliko bi to gradjanima uštedelo vremena i novca i kolika bi ukupna ušteda bila na nivou države. Mogli bismo da maštamo do sutra i verovatno ne bismo iscrpli sve mogućnosti za poboljšanje kvaliteta života uz pomoć IT.
d j o l e d j o l e 09:48 26.07.2007

Trka

Drugi prioritet ove inicijative, inovacije i investiranje u istraživanje, treba da nadoknadi zaostajanje EU za USA i Japanom kad su u pitanju istraživanje i razvoj

Trka u koju je EU krenula sa ostatkom sveta je frontalna ... i odvija se na svim nivoima, cak i na nekima koji su ranije bili nespojivi .. (primeri su i ranije pominjani ... Milan Novakovic je na starom blogu imao nekoliko postova na tu temu). Pod frontalnim se podrazumeva da su sada u razvojne projekte (u kojima su, po nekoj organizaciji nasledjenoj od ko zna kada, ranije bili ukljuceni samo instituti i fakulteti) ukljuceni svi ... pocev od malih i srednjih privatnih firmi, do multinac. kompanija. Svako ko moze da isprati formu i rokove projekta, da se uklopi u planove i obezbedi zahtevane rezultate, ukljucen je u igru. Projekte i dalje vode istrazivaci sa akademskim zvanjima, ali je okvir u kome se nalaze potencijalni istrazivaci znacajno prosiren (malte ne na sve zaposlene, gde firma moze da bude bilo koje preduzece koje resava neki deo problema, a da nije obavezno neka naucna institucija).

Drasticni primeri se nalaze (kakve li ironije :) bas kod nas. Radi se evropskim (srednjim) preduzecima, ciji je osnovni izvor prihoda evropski projekat za razvoj jednog dosta ambicioznog sistema bas u okviru IKT-a. One su otvorile ogranke u bgd, zaposlene (koji zive u iluziji da rade u prozivodnji i razvoju :) vode na eu projektu i dobijaju dotaciju za ucesce po svakom zaposleno prema standardima u svojoj zemlji (naravno, placaju ih po nasim standardima, ali let's not make a big deal out of it, at least for now) ... Dobro, mozda je to samo neka prelazna faza ... u nekoj buducnosti ce i firme odavde, verovatno, moci ravnopravnije da ucestvuju u toj prici.
dracena dracena 11:06 26.07.2007

Re: Trka

Ovom prilikom nisam imala prostora da pišem o različitim načinima uvezivanja kompetencija. Možda ću u nekom od sledećih postova malo i o tome pisati.
U poslednje vreme se zanemaruje autoritet koje donosi ime institucije, pošto su izgradjeni instrumenti za "objektivnu" procenu kompetencija. Osim toga, razvijene zemlje imaju vrlo jasnu sliku svih najvažnijih kompetencija koje postoje u zemlji koju redovno ažuriraju, tako da više ne može "ni ptica" da promakne kad su kompetencije u pitanju, a da to negde ne bude zabeleženo. Države zatim pružaju konsalting, naročito za velike projekte i preporučuju najpodesnije organizacije, preduzeća ili pojedince. U svakom slučaju, sve kombinacije su moguće, samo ako obećavaju uspešno sprovodjenje projekta.

Slaba plaćenost naših čak vrhunskih stručnjaka je tužna činjenica, ali smo za nju smo odgovorni mi, a ne strane kompanije tj. organizacije. Stranci nam nisu krivi što kod nas vodoinstalater, zubni lekar i vrhunski naučnik već decenijama imaju istu satnicu. To nam je donelo samoupravljanje, a mi se njegovih tekovina vrlo teško oslobadjamo iako smo svesni da nam štete.
d j o l e d j o l e 11:43 26.07.2007

Re: Trka

U poslednje vreme se zanemaruje autoritet koje donosi ime institucije, pošto su izgradjeni instrumenti za "objektivnu" procenu kompetencija. Osim toga, razvijene zemlje imaju vrlo jasnu sliku svih najvažnijih kompetencija koje postoje u zemlji koju redovno ažuriraju


Prva recenica deluje upravo kao taj kljucni novi mehanizam, koji je omogucio da se mnogo siri krug organizacija (preduzeca) ukljuci u koordinisani rad. Ali, kako sprovode takav mehanizam, to je stvarno stvar vrhunske organizacije (verovatno je organizacija na samom EU nivou).
dracena dracena 14:45 26.07.2007

Re: Trka

Uglavnom se radi o nacionalnim mrežama, koje se postepeno integrišu na nivou Evrope. Države o njima vrlo ozbiljno brinu, prave spiskove stručnjaka i kategorišu kompetencije po oblastima i "intenzitetu kompetencija" (kako glasi nezgrapni stručni naziv za stepen kompetentnosti), što znači da i te državne organizacije moraju imati vrlo kompetentne i dobro upućene službenike. Zaista, to deluje nedostižno za nas, ali morali bismo da počnemo što pre, pa polako, korak po korak.

Jedan sajt o mrežama kompetencija sa dosta interesantnih linkova i literature.
Mirko Kontic Mirko Kontic 11:40 26.07.2007

odakle je

ovo prepisano?
dracena dracena 13:23 26.07.2007

Re: odakle je

Imate gore na kraju mog posta sajt. Tu sam literaturu koristila, pa malo iščitajte i uporedite sami. Ima još samo jedan dokument koji sam za ovu priliku čitala, a nisam ga videla na tom sajtu: Austrijska strtegija razvija informacionog društva koju preporučujem svakom koga ova tema zanima, jer je izvanredno uradjena (možda negde ima i engleska verzija, vredi je potražiti). Austrijanci vrlo intenzivno nadoknadjuju svoje zaostajanje iza drugih razvijenih evropskih zemalja, jako mnogo rade, mnogo sadržaja objavljuju na Internetu i tako pune virtuelni prostor sadržajima, što je jedan od važnih zadataka u okviru razvoja informacionog društva.
DEDA DEDA 17:46 26.07.2007

dracena bravo !!!


svaka cast, dooobar post.Odlicni komentari su me asocirali na kusturicinu audiciju ..." uzeli tri lavora i MACE....ma gde je evropa a gde mi".Tako kada pocne bilo kako poredenje - nama presedne, totalno razocarenje. Mi smo totalno nespremni za buducnost NE ZNAMO sta hocemo (mislim kao drustvo) oce kaki nece kaki

://http://www.zvrk.co.yu/Slike/ljudi/iz_prasume/NGB10119.JPG[/img]

i vecito cemo biti u zaostatku dva veka najmanje , pod uslovom da ucimo redovno i ne bezimo sa casa ,ako ne budemo pratili dolazecu tehnologiju , ne smen ni da pomislim koliko

pozdrav
dracena dracena 18:29 26.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Jesmo mi još jako daleko od Evrope, ali samo to me ne bi toliko brinulo. Brine me to što ne radimo i što ni ne mislimo da treba nešto da radimo. Naš mentalitet se ne približavamo evropskom, kao što bio slučaj dok je pokojni Z. Djindjić bio živ, nego mi se čini da se u posednjih par godina dešava neka regresija u tom pogledu. Ovaj period nam pruža fantastične šanse. Sve nam je na dlanu kao nikad pre. Znanje koje je dostupno svakom, finansijska i stručna podrška Evrope, i ostatak sveta je prestao da nas gleda popreko. Samo treba da odlučimo. Mi gradjani treba da artikulišemo svoju odluku i onda će i političari morati da ubrzaju svoje aktivnosti, ili ćemo ih menjati. Ali i mi smo najčešće kao i političari: upuštamo se u stranačke svadje, razglabamo dnevne političke teme, ili što je još neproduktivnije, do iznemoglosti razglabamo o prošlosti.

Evo tvoje slike:
DEDA DEDA 19:31 26.07.2007

Re: dracena bravo !!!


Slazem se svime sto ste napisali , ali cini mi se da ima mnogo vise kocnicara koji vuku unazad , a i ovih koji su nestrpljivi , pa ovih sto NERAZUMEJU a hoce pa ovih sto NERAZUMEJU a nece, tako da ostaje vrlo malo razumljivih , u ostalom i u komentaru Lilu:
A prilika je ustvari fantasticna. Javna sluzba, projekti se finansiraju sa svih strana , A MENI SU RUKE POTPUNO VEZANE, i to poprilicno frustrira


A tek nama kao strankama , uzas , ne ne nema nade za nas kada ti "starac "kaze!!

pozdrav
dracena dracena 20:16 26.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Vidi, "starče", uz svo poštovanje vaše "sede" glave, moram da se usprotivim, zapravo da opišem kako ja na celu tu stvar gledam:

Mene u krajnjoj liniji ne zanima prebrojavanje ko hoće ili neće i potpuno sam fokusirana na to da ja uradim sve što bolje znam i umem. Sve ostalo prepuštam Bogu, slučaju, višoj sili, drugim ljudima. Ako uspemo biću presrećna, ako ne uspemo, biću tužna, ali mirna, nikako frustrirana. Svako može jako mnogo da uradi, samo ako hoće. Onaj ko neće, nema sile koja ga može pokrenuti, tu ste u pravu. Ali meni su važni oni koji hoće bolje sutra, a nedostaju im informacije. Zbog njih ovde pišem. Većina naših problema je nastala iz neinformisanosti i nedostatka komunikacije. Imamo sve više mogućnosti da te nedostatke nadoknadimo, izmedju ostalog i ovde na blogu kroz ovakve prepiske. Sve to ima svoju svrhu i daće neke rezultate. Ne znamo kolike, ni da li ćemo njima biti zadovoljni, ali takav je život: ako uložimo nešto, neki rad, neko svoje vreme itd. možda nešto i ostvarimo kao zajednica, ako ne uložimo ništa, ne možemo da se nadamo ama baš ničemu.

Evo upravo malopre gledam naslovnu stranu bloga (hronološki) i vidim da je nekoliko aktuelnih blogova posvećeno budućnosti. Dakle, ima nas više koji slično razmišljamo. Zar već to nije razlog za malo optimizma?
DEDA DEDA 22:11 26.07.2007

Re: dracena bravo !!!


Ja razumem Vase htanje i zelje i Vas potencijalni doprinos u svemu da uradite naj naj , kao sto i sami kazete

Pod jedinstvenim evropskim informacionim prostorom podrazumeva se s jedne strane brza, jevtina i sigurna širokopojasna mreža, a sa druge raznovrsni elektronski sadržaji i usluge. Da bi se to postiglo, potrebna je pre svega jedinstvena regulativa za audiovizuelne medije, digitalnu TV, online-trgovinu i zaštitu autorskih prava.

kakva je to sreca ?? da pojedinac -pojedinka budu srecni na opstoj stvari , jer ako nema masovnog ( vise od 40-50%) "razmenjivaca " = korisnika ,nema ni mas. upotrebe istih.
Ne branim cak dapace , da pojedinac - pojedinka rade na opstoj potrebi , ali to je Sizifovski posao , licno zadovoljetvo za opstu stvar, jos ako se primi locno - opste gde ces veceg zadovoljstva , ali zelje su jedno ..........
Licno zadovoljstvo pre svega!!
dracena dracena 02:43 27.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Licno zadovoljstvo pre svega!!

Na ovakve primedbe često nailazim. Slažem se da čovek treba da pre svega brine o sebi i svom ličnom zadovoljstvu. Ali teza ili-ili je po meni pogrešna. Zašto bi rad na zajedničkoj stvari isključivao lično zadovoljstvo, tj. sreću? Dan je dug i u 24 sata mogu komontno da stanu i lične obaveze i rad za zajednicu i lična sreća i još ostane vremena za blejanje, samo ako se sve lepo spakuje. Hoću da kažem da po meni lična sreća i zadovoljstvo nisu suprotstavljeni radu na zajedničkim interesima. Naprotiv. Mislim da je čovek koji dobro živi u dobroj zajednici čijem je blagostanju i sam doprineo dvostruko srećan, a da je onaj koji stalno nešto "otima" od neke bedne zajednice na vrlo pogrešnom putu. Teško je izgraditi ličnu sreću u nesrećnom okruženju, a još teže na nesreći drugih. Naravno, postoje i takvi ljudi čiji se ego hrani nesrećom ili bar neuspehom drugih, ali nisam sigurna da su oni srećni. Pre bih rekla da ih jad drugih teši i razblažuje njihovo hronično nezadovoljstvo sobom. Ta uteha je privremena, brzo se istroši i takve ljude kad-tad očekuje suočavanje sa sobom i svojim nezadovoljstvom. Ali odoh predaleko, malo da se vratim konkretnijim pitanjima.
Svako društvo se sastoji od manje ili više aktivnih pojedinaca. Oni su nosioci različitih ideja i predstava. Kroz razmenu se te ideje i predstave šire, rasejavaju. Dobre, korisne, realno izvodljive, dobro artikulisane i obrazložene ideje se u svakoj iole normalnoj zajednici lako primaju. Znam, sad ćete mi verovatno reći da smo mi u mnogo čemu nenormalno društvo i moraću da se složim sa vama. Ali u ponečem smo i normalno pa i kod nas funkcioniše ovaj mehanizam, mada priznajem, usporeno i uz mnogo otpora. Stvari ipak idu napred, samo što mi to ne primećujemo zbog sporosti procesa, kao što ne primećujemo rast biljaka. Ja promenu primećujem po tome što su ovakva moja razmišljanja pre par godina nailazila na potpuno nerazumevanje i opšte zaprepaštenje, svi su me gledali kao da sam s Marsa pala, a danas su ona manje više normalna i razumljiva. Ostala je samo skepsa, ali realnost će i nju odagnati, jer, ako ćemo pošteno, naše društvo drugog puta osim ovog, zapravo i nema. Koji mi to resurs imamo ili možemo da pribavimo u skorijoj budućnosti osim znanja? Možda rude? One su u Srbiji manje-više iscrpljene. Jevtinu radnu snagu? Naša radna snaga je izuzetno skupa zbog niske produktivnosti, a i nije nam neka "snaga" pored skoro milion i po penzionera i milion invalida. Kapital? Koji kapital naše društvo ima? Da svi naši tajkuni isprazne sve svoje račune, pa i kasice prasice svoje dece i stave sve na gomilu, ne bi mogli da pariraju kapitalu kojim raspolaže jedna jedina uspešna američka ili evropska kompanija. Dakle, ni kapital nemamo. A čak i da imamo sve to, ne bi nam mnogo pomoglo, jer pravu konkurentsku prednost danas ne donose ni tle, ni jevtina radna snaga, ni kapital, nego samo znanje i inovacije.

Dakle, sve u svemu, nije ovo Sizifov posao. Jeste trenutno teško, ali nije nemoguće. Ako ne uspe sad, uspeće sledeći put. :)
d j o l e d j o l e 08:51 27.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Dan je dug i u 24 sata mogu komontno da stanu i lične obaveze i rad za zajednicu i lična sreća i još ostane vremena za blejanje, samo ako se sve lepo spakuje.


super receno, nema sta :)
DEDA DEDA 12:22 27.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Nebih Vam odgovarao , ali dotatno me je podstaklo Vas odgovor g.Vesni

Dan nije dovoljno dug kada je covek mlad zdrav -lep , jak, oran da znanjem menje svet , a bogami ima i ovih snagatora sto ne znanjem to isto cine.50god. komunizma+sloba+seselj++++++da ne nabrajam sve njih (bice mi muka a Vama takode)
Moja porodica zivi u BGD. od 1928g sve do 2000g.sve sto nam je trebalo od komunalija(asfaltna ulica , telefoni,kanalizacija ) izgradeno samodoprinosom, i to ne malim ucescem 2000-3000DM a to je tada bila para i te kakva , priznacete da okolina kluza nije neka selendra.Sta da se radi zemlja siromasna ako nesto od civilizacije hoces -plati .
Ja sam se sa racunarom" sreo" u 43g i to me je privukla reklama na tv-a " za 7dana i majmuna obucavamo za rad na racunarom" - e kad moze majmun onda ja moram , i bi tako, solidno baratam istim, i da ne nabrajam vise.
Sta hocu da kazem , moja deca bogu fala , starija cera zavrsila fakultet bankarski men., mlada zavrsava ove g.kompjutersi inzinjerng.One nemaju te brige, one su od komodera pa preko plej stejsena dosle do 4-e.Nazalost pola mi se dece iselilo za kanadu, neco ovde da rade za tadasnjih 200-250e 2003g ova druga polovina se ne izjasnjava( za sada)Zar nisa sve ali sve ucinio da poboljsam i onaj mali procenat .
Npr. da donosimo potrebne zakone, reformišemo prosvetu, opismenimo onih 30% nepismenih ili polupismenih, da učimo strane jezike, stičemo kompetencije za budućnost, a pre svega da menjamo svoje stavove, navike i mentalitet i gradimo kulturu znanja.


Ko da Vam donosi zakone -sve ove skupstine do sada su tamo zbog dnevnica , mislite li VI da njih nesto interesuje drugo.
Reformatori u prosveti moraju da sebe da reformisu, a ne da ih deca obucavaju za rad na racunaru
80%nepismenih svi koji ( ubrajam i sebe ) ne poznaju racunr.Srecom ovih 20% su mladi ljudi pa ce oni svoju decu "baciti na vreme u masinu"
Kako ljudi kiji ne putuju , ne uce, ne citaju .... da menjaju svet , navike , stavove, da izgraduju bolju buducnost Samo se setite zadnjeg pomracenja sunca , mi smo drustvo ispranih mozgova....grand sou menjam zenu 48 sati..... da se prekstrim i levom i desnom , zar taki da vam menjaju svet , moram da prekinem skocio mi pritisak

pozdrav







dracena dracena 14:57 27.07.2007

Re: dracena bravo !!!

Hvala vam na ovom pametnom i promišljenom komentaru i nadam se da ćete i ubuduće komentarisati moje teme.

Ko da Vam donosi zakone -sve ove skupstine do sada su tamo zbog dnevnica , mislite li VI da njih nesto interesuje drugo.

To je njihov posao. Za to dobijaju platu, a mi smo njihovi poslodavci i to očekujemo od njih. Na to ih moramo podsećati otvoreno i direktno, a nikako zauzimati pomirljiv i pasivan stav prema njihovoj neefikasnosti i bahatosti. Na ovom i sličnim mestima imamo priliku da to svakodnevno činimo, ne samo vi i ja, nego svi gradjani Srbije. Tu priliku treba koristiti. Osim toga, priključenje EU zahteva donošenje još mnogih novih zakona, pa je i to dodatni pritisak. Oni mogu samo da zabušavaju na sitno i mislim da su svesni toga. Što se tiče njihovih plata i dnevnica, tu temu smatram nebitnom. Važni su rezultati njihovog rada.

Reformatori u prosveti moraju da sebe da reformisu, a ne da ih deca obucavaju za rad na racunaru
80%nepismenih svi koji ( ubrajam i sebe ) ne poznaju racunr.Srecom ovih 20% su mladi ljudi pa ce oni svoju decu "baciti na vreme u masinu"

U pravu ste, stanje u prosveti je daleko teže nego što to na prvi pogled izgleda. Kadar se decenijama tanjio negativnom selekcijom, tako da je sad nekompetentan i korumpiran. Ali reforme se MORAJU sprovesti. Kako? Teško, ali MORA. Prethodna garnitura vlasti se neprekidno sklanjala od problema, pa je u prosveti samo održavan mir. Ovoj garnituri je ostavila sve poslove. Ni novi ministar mi se ne čini bolji od Vuksanovića, ali mislim da on neće dugo ostati ministar. Tako mi se nešto javlja. Ko bio da bio, mora da sprovodi reforme. Na to će ga podsećati EU, a na to ćemo ga podsećati i mi gradjani.

Kako ljudi kiji ne putuju , ne uce, ne citaju .... da menjaju svet , navike , stavove, da izgraduju bolju buducnost Samo se setite zadnjeg pomracenja sunca , mi smo drustvo ispranih mozgova....grand sou menjam zenu 48 sati..... da se prekstrim i levom i desnom , zar taki da vam menjaju svet , moram da prekinem skocio mi pritisak

Pomračenje sunca je i moj omiljeni primer za naš iracionalni pristup životu. :)
Da je stanje dobro, vi i ja danas ne bismo ni pisali o našem mentalitetu, nego možda o globalnom otopljavanju, optužbama protiv de Vilpena... Kao što sam gore već rekla, mislim da se nešto menja, doduše sporo, ali ide. Čini mi se da je sad mnogo veći broj ljudi svestan da je promena mentaliteta neophodna, nego što je bio slučaj pre tri-četiri godine, kad je jedan deo nas verovao da smo najbolji, a drugi deo da smo najgori na planeti. Istina je negde izmedju te dve krajnosti. Mislim da i ovaj naopaki mentalitet potiče iz nedovoljne informisanosti. Ako niko ne predlaže alternativu, tj. drugi način mišljenja i ponašanja, ne može se očekivati da će se stari brzo menjati.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 21:31 26.07.2007

...

nema mesta za optimizam, jer bez integracije sa svetom razvoj IT nije moguc. moguci su samo mali, sitni, sputani koraci, jer se IT gradi vrlo ozbiljnim investicijama, dugorocnim planiranjem i strateshkom saradnjom sa svetom. a mi smo jos u fazonu s ovim hocemo a s onima necemo, a to nece biti da moze, a nije ni zdravo.
dracena dracena 03:23 27.07.2007

Re: ...

Draga Vesna,
mene svaki put pomalo zbuni to pitanje optimizma i pesimizma. Mislim da naš zadatak i nije da budemo optimisti, nego realni u proceni šansi i naših mogućnosti.
Nije sve u IT-ju. Toliko posla oko izgradnje informacionog društva ima, da mi se sama tehnologija čini kao jedan od mnogih, relativno lako rešivih problema, jer je jednačina tehnologije prosta: koliko para, toliko muzike. Drugi problemi imaju mnogo složenije puteve rešavanja. Dok "čekamo tehnologiju" (pod znacima navoda, jer mislim da ne treba čekati, nego i na tehnologiji raditi u skladu sa svojim mogućnostima) možemo da završavamo poslove koji ne zavise od tehnologije. Npr. da donosimo potrebne zakone, reformišemo prosvetu, opismenimo onih 30% nepismenih ili polupismenih, da učimo strane jezike, stičemo kompetencije za budućnost, a pre svega da menjamo svoje stavove, navike i mentalitet i gradimo kulturu znanja.

a mi smo jos u fazonu s ovim hocemo a s onima necemo, a to nece biti da moze, a nije ni zdravo.

Slažem se da se mi stalno vrtimo po ovakvim kliširanim načinima mišljenja. Uzrok je po meni u tome što nemamo jasnu viziju budućnosti, ne znamo šta tačno hoćemo, a još manje KAKO da ostvarujemo svoje ciljeve. Ali i za to ima leka. EU nam nudi viziju, a nauka i praksa uspešnih razumevanje, metodologiju i primere za uzor. Samo treba učiti i raditi. Onaj ko radi i pritom zna šta radi, zašto radi i kako da radi, nema vremena ni interesa da mlati praznu slamu, nego se trudi da svaki sekund iskoristi na najbolji način.
Черевићан Черевићан 10:07 27.07.2007

dok verovah ono

živeo sam podugo u okruženju gde sam kao pojedinac bio toliko identifikovan sa zajednicom, pa nisam ni osećao potrebu da sebe označim kao nešto različito, jer zamšljah..... besmo jedno veliko i snažno telo, a mi pojedinci organi mu. vele Dela apostolska: a u naroda koji vjerova bješe jedno srce i duša jedna (gl. 4, stav 32). Potom se pomenuta impresija pokarabasila, spakovah par knjiga pod mišku te bupnuh, doduše pozvan, u posve novo (ostrvsko) okruženje, gde su kulise već odavno bile postavljene, a igrokaz započeo. Ne znajući tekst naizust, predadoh se šaptaču. Na sreću, za razliku od sličnih poznanika, shvatih ubrzo da veoma malo mogu menjati tok radnje i sudbini se u ruke predadoh......
dracena dracena 15:15 27.07.2007

Re: dok verovah ono

Dunavski gusare
Koliko vidim, situaciju u Srbiji već dugo ne pratiš, tako da se verovatno ne osećaš pozvanim da utičeš. Mislim da imaš puno pravo da uživaš u spokoju koji si sebi stvorio i lepoti koja te okružuje, ali isto tako imaš i puno pravo da utičeš na zbivanja u Srbiji u meri i na način koje sam odrediš. Uostalom, kao i svi ostali državljani Srbije. Samo što mi koji živimo u Srbiji imamo nešto više motiva da se angažujemo.
Svetlana S. Svetlana S. 11:16 27.07.2007

IT i kriminal & terorizam

Evo primera za praktičnu upotrebu IT u EU. Naime, baš u vreme neuspeha ratifikacije Evropskog ustava i porasta evroskepticizma, u maju 2005. godine, najrazvijenije zemlje EU nastavile su saradnju i integraciju, potpisivanjem tzv. Šengen III ugovora (Treaty between the Kingdom of Belgium, the Federal Republic of Germany, the Kingdom of Spain, the Republic of France, the Grand Duchy of Luxembourg, the Kingdom of the Netherlands and the Republic of Austria, concerning the deepening of cross-border cooperation, in particular in the fields of the fight against terrorism, cross-border criminal activities and illegal migration).

Šengen III ugovor podstaknut je terorističkim napadom u Madridu (mart 2004). On propisuje produbljivanje prekogranične saradnje strana ugovornica u cilju borbe protiv terorizma, prekograničnog kriminala i ilegalnih migracija. Ugovor uvodi tzv. princip dostupnosti koji podrazumeva razmenu svih vrsta informacija između organa sprovođenja zakona strana ugovornica i pravo na uzajamni pristup njihovim bazama podataka.

Konkretno, u svrhu procesuiranja krivičnih prekršaja Šengen III propisuje stranama ugovornicama stvaranje posebnih nacionalnih baza podataka za analizu DNK profila, podataka o otiscima prstiju, zatim podataka o vlasnicima i korisnicima automobila, itd, kao i međusobno stavljanje na raspolaganje tih baza podataka. Razmena podataka i konsultacije su automatizovane, a takvo je upoređivanje i dostaljanje ovih podataka.

Inače, praksa razmene informacija u svrhu sprečavanja kriminalnih i terorističkih napada između nekih evropskih zemalja postoji još od 70-tih godina (u okviru tzv. TREVI grupe, npr), ali sa razvojem IT ona dobija druge, mnogo brže i efikasije oblike.
dracena dracena 15:16 27.07.2007

Re: IT i kriminal & terorizam

Lep primer i korisne informacije.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana