Blackbox:Bezbednost i sigunost naša svakodnevna

AlexDunja RSS / 24.11.2008. u 15:59


Pročitah pre neki dan u Politici o privatnim vojskama

a juče sam čuo i jednu priču o maltretiranju građana u gradskom autobusu, pa nešto razmišljam kako obezbediti veću sigurnost i osigurati veću bezbednost kod nas.

Nikada se ne zna da li ćete baš danas, bez ikakvog razloga biti izloženi maltretiranju i ugrožavanju lične sigurnosti od strane nekih bahatih, pijanih,drogiranih i kakvih ne sve tipova i grupa, a da vas niko u tome neće zaštititi.


Kod nas izgleda da što više snaga se brine o sigurnosti, nasilja je sve više, što više pričamo o vaspitanju mladih ,sve je više nevaspitanijih i nasilju sklonih mladih starosti od 10 godina pa naviše. A o vaspitanju mladih pomno brinu ministarstva prosvete, ministarstvo sporta i omladine i naročito Crkva.Što više vernika to više i antihrišćanskog među njima. Baš apsurd.

Ako je bezbednost opšte dobro a pojedinac je naša najveća vrednost, onda treba da se pobrinemo kolektivno o pojedincu, da niko ne sme da ga maltretira i bije ako kriv ni dužan nije. Obaveza države je da nam svima obezbedi sigurnost, a ne ko ima da plati neka uzme privatno a ko ne , neka mu je bog na pomoći.

S obzirom na snage koje se brinu o bezbednosti, redu, poretku, a valjda i borbi protiv kriminala, izgleda da po ovom pitanju nema razloga da preterano brinemo.


Valjda zbog veće sigurnosti, a znamo kakva je,i mi imamo privatne paradržavne oružane formacije, po brojnosti malo manje nego vojska i policija zajedno. Ako izuzmemo Vojsku Srbije čije brojno stanje je oko 37.000, koja se brine o spoljnoj bezbednosti države za koju cenimo da nije ugrožena, onda još manje treba da brinemo za unutrašnju javnu bezbednost, opštu ličnu sigurnost i sigurnost lica i imovine.

Naime, o tome brine 21.000 naoružanih policajaca i još 47.000 pripadnika privatnih paradržavnih,parapolicijskih, paramilitarnih , parazakonskih i para... organizacija., ukupno 58.000 ljudi.

Dakle, na svakih 127 građana Srbije imamo jednog čuvara njihove sigurnosti. Ako pođemo samo od teorije odvraćanja, nema razloga da se ne osećamo sigurno.

Zlobnici bi rekli da ni to nije pozdan garant sigurnosti širokih narodnih masa, jer nasilja i dalje ima dosta, ali ima veze sa sigurnosti nekih, a i oni su deo naroda.

Gde većeg apsurda nego kad vidite svešteno lice koje ima lično obezbeđenje. Pa valjda barem njega Bog čuva. Šalu na stranu, ali ako se ni sveštenici ne osećaju sigurno, onda je to zabrinjavajuće najmanje iz dva razloga: da li smo došli do tog nivoa da u zemlji gde je 85% deklarisanih pravoslavaca sveštena lica nisu sigurna ili da li se ta sveštena lica bave nečim zbog čega moraju da se čuvaju. Bilo šta da je, nije normalno.

Ipak, izgleda da se treba vratiti onome «sve,sve ali zanat «, odnosno zakonu i funcionisanju pravne države.

 

Privatnog obezbeđenja nije izum Srbije, već ona u tome prati svetski trend.

Pa evo male digresije o tome.

Malo je država u svetu u kojima se ne odvija privatizacije sektora bezbednosti, sve zemlje jugoistočne Evrope, uključujući i Srbiju, prate ovaj globalni trend.

Prema podacima iz 1999.godine u zemljama tadašnje EU bilo je oko 10.000 privatnih firmi sa oko 500.000 zaposlenih.

Danas je broj kompanija udvosreučen, ne računajući nelegalne firme koje se ad hoc bave poslovima obezbeđenja.

Prema aktuelnim podacima Konferencije evropskih bezbednosnih kompanija (CoESS), u 23 zemlje članice posluje 27.318 kompanija, koje zapošljavaju više od1.200.000 ljudi..

S obzirom na odsustvo jedinstvenih kriterijuma, u Republici Srbiji nema preciznih podataka o broju preduzeća čija je osnovna delatnost pružanje usluga u oblasti privatnog obezbeđenja.

Bitne karakteristike nastanka ovih firmi u dosadašnjem periodu su haotična organizacija, odsustvo pravne regulative i prisustvo pripadnika bivših kriminalnih( kod nas i paravojnih i parapolicijskih) grupa ili organizacija.


U Srbiji je 2002.godine bilo 21.000 uniformisanih policajaca i oko 30.000 radnika privatnih firmi za obezbeđenje.U 2008. broj uniformisanih policajaca takođe oko 21.000 a ovih drugih oko 40.000.

Prema pisanju Politike, u Srbiji ima oko 3.800 Agencija za fizičko-tehničko obezbeđenje, sa oko 50.000 zaposlenih, sa oko 47.000 lakog naoružanja, 15.000 pancira i stotine blindiranih i polublindiranih vozila i sa visokosofisticiranom audio, video i komunikacionom tehnikom.Dakle, po brojnosti je ova privatna vojska veća od Vojske Srbije.

Cene angažovanja službe fizičke zaštite kreće se oko 2 evra po satu, što je znatno jeftinije u odnosu na druge u regionu.

Učinjeni su ozbiljni pokušaju da se u Srbiji uvede red i pravna regulative u oblasti ove delatnosti.

Još 2005.godine osnovano je Udruženje za fizičko-tehničko obezbeđenje pri Privrednoj komori Srbije, koje je usvojilo “Etički kodeks” poslovanja, a usvojen je i Predlog zakona o privatnoj delatnosti obezbeđenja, samozaštitnoj i detektivskoj delatnosti.

E samo još da se i zakonski uredi delatnost i ovih parasnaga.

Dakle, biće i zakonski uređeno.

Toliko ukratko o privatnim firmama i obezbeđenjima


Pada u oči da svako ko ima para može da ima privatno obezbeđenje i onda, potencijalno, radi šta hoće. Nije li postojanje tolikog broja privatnih obezbeđenja lica ( ne objekata) podsmevanje državi i potcenjivanje njene sposobnosti da osigura bezbednost građana.

To je pomodarstvo koje je počelo sa početkom krize, ratova i raspada države, ali ne treba izgubiti iz vida i kriminogeni aspekt ove delatnosti, što će reći da država to mora da stavi pod kontrolu da oni ne bi stavili nju.

Pitanje je šta i kako to najbolje urediti i, u krajnjem , ko im komanduje, da li i na koji način država može imati kontrolu nad ovim delom naoružane sile. Ako nema, dovodi u pitanje svoj suverenitet na svojoj teritoriji.

Zato se može postaviti ozbiljno pitanje do koje mere država sme da dopusti postojanje nečije druge paralelne sile.Može li vlasnik takve privatne firme za obezbeđenje u nekoj situaciji da raspoloživu silu upotrebi za nasilno ostvarivanje nekih svojih interesa pa da se sukobi i sa državnom silom?

.

Javni red i mir nisu u nadležnosti privatnih firmi, niti to sme biti, već nadležnost države tj. policije.

E sada, očito da je , uprkos tako brojnoj i razgranatoj strukturi onih koji brinu o javnom redu, nasilje u porastu, a nasilje po školama , kod mladih i malo starijih, bez obzira na razmere i dalje se tretira kao pojedinačni slučajevi, umesto da se ozbiljnije pozabavi ovom pojavom.

Nasilje na javnim mestima je takođe u porastu. Eto pre neki dan u gradskom autobusa dva mladića, ne starija od 16-17 godina, bukvalno su verbalno maltretirali putnike, očekujući da im bilo ko šta kaže kako bi prešli i na fizičko zlostavljanje. Slično kao u onom američkom filmu, svi putnici se prave da ništa ne vide i ne čuju, samo da njih ne diraju. Ovo je samo jedan primer od mnogih gde je sigurnost građana ugrožena.Da je ona baka koju su gurali ismejavali imala pratioca sa debelim vratom i na nulu ošišanog, niti bi nju maltretirali niti bi ostali putnici bili tako nezainteresovani za događanja u autobusu.


Pa tako mi pade na pamet ideja kako da se poboljša sigurnost naroda u gradskom prevozu. Možda je najbolje da gradsko saobraćajno preduzeće oformi svoje obezbeđenje ili ga iznajmi od neke agencije. Ako uzmemo da ima u proseku 500 vozila u saobraćaju a da specijalci rade u tri smene , to bi značilo oko 1500 njih kao takvih puta 8 časova puta 2 evra = 24.000 evra.Za mesec dana to je iznos od 720.000 evra, odnosno 8, 640.000 evra za godinu dana.

Gde naći pare da ih plate? Pa recimo malo dotira grad, malo samo preduzeće, malo od plata članova upravnih odbora, malo od trostrukih ili četvorostrukih plata koje se isplaćuju onima koji su sredili da žive a ne žive na Kosovu, a može malo i od predstojećeg povećanja cene prevoza.

Uostalom ,to dođe oko 6 evra po građaninu Beograda, pa neka se uvede kao porez na bezbednost u javnom prevozu, ako već država ne može da je garantuje.



Komentari (22)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Covek u belom Covek u belom 16:43 24.11.2008

Logika sta to bese...

Kod nas izgleda da što više snaga se brine o sigurnosti, nasilja je sve više, što više pričamo o vaspitanju mladih ,sve je više nevaspitanijih i nasilju sklonih mladih starosti od 10 godina pa naviše. A o vaspitanju mladih pomno brinu ministarstva prosvete, ministarstvo sporta i omladine i naročito Crkva.Što više vernika to više i antihrišćanskog među njima. Baš apsurd.
Bravo blackbox, ovo ti je skolski primer logicke zablude zvane zajednicki efekat. Evo ti jos jedan skolski primer pa ces valjda shvatiti da ti rezonovanje u gornjim primerima nije bas jaca strana:
"Imam 5 jedinica u skoli zato sto me profesori ne vole".
blackbox92 blackbox92 17:02 24.11.2008

Re: Logika sta to bese...

Covek u belom
Kod nas izgleda da što više snaga se brine o sigurnosti, nasilja je sve više, što više pričamo o vaspitanju mladih ,sve je više nevaspitanijih i nasilju sklonih mladih starosti od 10 godina pa naviše. A o vaspitanju mladih pomno brinu ministarstva prosvete, ministarstvo sporta i omladine i naročito Crkva.Što više vernika to više i antihrišćanskog među njima. Baš apsurd.
Bravo blackbox, ovo ti je skolski primer logicke zablude zvane zajednicki efekat. Evo ti jos jedan skolski primer pa ces valjda shvatiti da ti rezonovanje u gornjim primerima nije bas jaca strana:
"Imam 5 jedinica u skoli zato sto me profesori ne vole".

Nije svako pametan kao ti. Zato i imaš 5 jedinica.
Valjda bi bilo normalno zaključiti iz onoga što si me citirao da sam hteo da kažem, a iz aviona se vidi, šta je apsurd. Jer da svi rade svoj posao to ne bi bilo tako tj. bilo bi u manjoj meri. Recimo oni koji neće ništa da uče, beže iz škole, i baš se ne daju popraviti. I za te ima popravni.
Stvar je u tome što se kod nas niko dovoljno ne brine da svoj posao odradi pošteno.
Ako ti misliš da je sve u redu i da je logično kad nešto što treba da bude u redu nije u redu, onda je logično da taj zaključak nije logičan.
A nije mi baš logična ni potreba nekoga da bez razloga traži razlog da drugoga omalovaži.
Što se jedinica tiče, nisam imao to iskustvo čak ni iz logike.
AlexDunja AlexDunja 20:07 24.11.2008

Re: Logika sta to bese...

:)))
beli, tebe niko ne voli,
and you love it!
:)
adam weisphaut adam weisphaut 20:42 24.11.2008

Re: Logika sta to bese...

AlexDunja
:)))
beli, tebe niko ne voli,
and you love it!
:)

Pa kad je nevoljiv, srce malo rodoljubivo
AlexDunja AlexDunja 20:50 24.11.2008

Re: Logika sta to bese...

nevoljiv

:))))
ola, adame:)
adam weisphaut adam weisphaut 20:57 24.11.2008

Re: Logika sta to bese...

ola, adame:)

Ola, Dunja
mikimedic mikimedic 16:44 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

Pa kad je nevoljiv, srce malo rodoljubivo


Jel se to javljaju ovi ucitelji sto rade sa osnovcima pa im objasnjavaju kako je u autoritivnim rezimima?

Mozda se blacboxov komentar

Jer da svi rade svoj posao to ne bi bilo tako


odnosi bas na tebe?
adam weisphaut adam weisphaut 20:45 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

Jel se to javljaju ovi ucitelji sto rade sa osnovcima pa im objasnjavaju kako je u autoritivnim rezimima?

Mukica, evidentno da je onaj prethodni citat što sam ti ga poslao bio margaritas ante porcas
Mozda se blacboxov komentar

Jer da svi rade svoj posao to ne bi bilo tako



odnosi bas na tebe?

Pa problem je u tome što ti nikako ne možeš da znaš, jednostavno nisi tu.
No i da jesi da ili imaš iskustva u radu s decom tog uzrasta, da li imaš relevantno obrazovanje (npr. položenu metodiku), da li si završio neki poseban trening etc.? Ako kojim slučajem jesi, onda se diskvalifikuješ kao profesionalna 0 dozvoljavajući sebi da nagađaš o nečemu o čemu ne možeš da saznaš bilo išta. Ako pak nisi, pokazuješ se kao dovoljni ignoramus da nagađaš o nečemu o čemu ne samo nisi u situaciji nego čak ni nisi dovoljno kvalifikovan da sudiš. Nadam se da nisi toliko logically impaired da ne shvatš da je ovo ono što se zove win win situacija
mikimedic mikimedic 20:58 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

Pa problem je u tome što ti nikako ne možeš da znaš, jednostavno nisi tu.
No i da jesi da ili imaš iskustva u radu s decom tog uzrasta, da li imaš relevantno obrazovanje (npr. položenu metodiku), da li si završio neki poseban trening etc.? Ako kojim slučajem jesi, onda se diskvalifikuješ kao profesionalna 0 dozvoljavajući sebi da nagađaš o nečemu o čemu ne možeš da saznaš bilo išta. Ako pak nisi, pokazuješ se kao dovoljni ignoramus da nagađaš o nečemu o čemu ne samo nisi u situaciji nego čak ni nisi dovoljno kvalifikovan da sudiš. Nadam se da nisi toliko logically impaired da ne shvatš da je ovo ono što se zove win win situacija
*novo


najvise volim osobe koje su opstu kulturu stekli u autoritativnim rezimima i smatraju se pozvanim da edukuju neciju decu.
adam weisphaut adam weisphaut 22:08 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

Nadam se da nisi toliko logically impaired...

I stand corrected.
mikimedic mikimedic 22:14 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

adam weisphaut
Nadam se da nisi toliko logically impaired...I stand corrected.


citiras samog sebe?
adam weisphaut adam weisphaut 23:27 26.11.2008

Re: Logika sta to bese...

citiras samog sebe?

U nedostatku kvalitetnog sagovornika, Mukice
loader loader 16:57 24.11.2008

Bezbedna strepnja

Odlična tema i odličan blog.

Pitanje je da li povećanje broja naoružanih lica koja su zadužena za obezbeđenje predstavlja znak da smo bezbedniji, ili da smo ugroženiji..

Ako cenimo prema ovih nekoliko desetina hiljada što obavljaju poslove obezbeđenja mogli bi da se osećamo prilično sigurno. Sa druge strane, ako vidimo koliko nam je muzika nasilna, koliko je nervoze oko nas i kakva su deca morala da izrastu iz vremena koje smo im kao Srbija priredili - onda već ima dosta razloga za strepnju.
blackbox92 blackbox92 17:06 24.11.2008

Re: Bezbedna strepnja

Upravo tako i to je poenta. Ne može država da obezbedi svakog pojedinca ali ima mnogo institucija i pojedinaca koji treba da se brinu i potrude da stvore klimu i ambijent što veće sigurnosti.
To je logično.
loader loader 17:31 24.11.2008

Re: Bezbedna strepnja

Videli smo spotove u kojima ošišani tipovi kratkih debelih vratova pevaju neku erotsko-siledžijsku pesmicu i šetaju borbenog psa? To je mantra. Videli smo hiljade sati prenosa suđenja iz Haga u kojima se iznova govori o masovnim izlivima mržnje, ubijanjima i raznim vrstama nasilja? I to je mantra. Vidimo jedan značajan deo političara kako se međusobno opanjkavaju, prete, kleveću..? I to je mantra. Vidimo sumnjive tajkune koji predvode fudbalsku igru i navijače obučene da do koske izvređaju ili da se potuku? I to je mantra.

Sa tim i mnogim drugim tamnim mantrama, koje nam perfidno hvale nasilje i čine ga skoro poželjnim modelom ponašanja - kako da ne bude nasilništva po školama, na ulici, u javnom prevozu...?!
blackbox92 blackbox92 18:45 24.11.2008

Re: Bezbedna strepnja

Slažem se potpuno.
E sad je pitanje, gde su oni što bi trebali da reaguju, a ne reaguju, na ovakve i sličnih pojava u svim oblastima. Šta rade mediji, javne ličnosti, državne institucije, ministarstva sporta i omladine,prosvete pa i MUP, Crkava i svi oni koji se brinu o stanju nacije tj.naroda i države.
mirelarado mirelarado 22:24 24.11.2008

Re: Bezbedna strepnja

E sad je pitanje, gde su oni što bi trebali da reaguju, a ne reaguju, na ovakve i sličnih pojava u svim oblastima. Šta rade mediji, javne ličnosti, državne institucije, ministarstva sporta i omladine,prosvete pa i MUP, Crkava i svi oni koji se brinu o stanju nacije tj.naroda i države.


Uvek su zaokupljeni veeeliiikim nacionalnim, da ne kažem vaseljenskim i sabornim pitanjima. Nemaju oni vremena da se bakću takvim sitnicama kao što je svakodnevni život i sigurnost građana. Ali, ima nade! Ako nastavimo da ih pritiskamo i prozivamo, moraće da se bude i rešavaju stvarne probleme.
A u vezi sa bezbednošću ima mnooogo posla. Samo kada pomislim koliko je oko nas ljudi, možda nervoznih, isfrustriranih, a sa vatrenim oružjem u džepu, podiđe me jeza...
Odličan post
blackbox92 blackbox92 22:55 24.11.2008

Biće bolje

slažem se Mirelarado
Oni vode računa o narodu-naciji -državi kao celini, gubeći često iz vida pojedinca i njegove svakodnevne probleme i zaboravljajući da upravo ti pojedinci čine narod.
Što se nasilja tiče, ono je svagde u porastu i tu mi nismo nikakav ekstremni slučaj, čak i nije toliko loše kako bi moglo da bude.
Mene interesuje pre svega da bude dobro kod nas, jer nije opravdanje za loše u tome što je kod drugih gore.
Zato je potrebno stalno ukazivati na propuste i animirati pritisak javnosti, upravo kako i Vi ističete.
Hvala na oceni
pozdrav
Unfuckable Unfuckable 10:15 25.11.2008

mali komentar na

ovo :
.
A o vaspitanju mladih pomno brinu ministarstva prosvete, ministarstvo sporta i omladine i naročito Crkva


mogli bi i roditelji da se uključe, nije kažnjivo.
Takođe, mislim da se rešenje može naći i u podizanju samosvesti kod građana - konkretno : propagirati nultu toleranciju prema nasilju.
Primer iz GSP je indikativan za ovo što predlažem : njih 50 ćuti i gleda kako 2 magarca maltretiraju ceo bus. Mislim....
Zar nije mogao šofer da prikoči pored prvog pandura i pozove ga unutra ?
Ne treba da plaćamo još dodatno nečiju "mutavost".
blackbox92 blackbox92 11:26 25.11.2008

Re: mali komentar na

Naravno,
roditelji se podrazumevaju a drugo je pitanje koliko i među njima ima dovoljno ili nedovoljno vaspitanih.
A u GSP se najčešće i vozač ponaša kao onih 50 jer nije siguran da mu neće doći ponovo.
To sa plaćanjem je više parodija na angažovanje privatnih obezbeđenja i dozvoljavanje države da joj se šetaju naoružani ljudi koji nisu pod njenom kontrolom. Nije to samo slučaj kod nas, evo vidite:
Beta/AP 21.11.
ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА У РУСИЈИ ЖЕЛИ СВОЈУ МИЛИЦИЈУ
МОСКВА – Руска православна црква има намеру да формира црквену милицију како би обезбедила јавну безбедност у градовима и селима, изјавио је један црквени званичник руском листу Комерсант.
„Криминалне банде спроводе закон на улици...Припадници православне милиције могли би да поново успоставе ред и мир у општинама у којима живе”, рекао је Всеволод Чаплин из канцеларије за односе с јавношћу московске патријаршије.
Тренутно у неким парохијама постоје „патриотско-оружане” групе чији су припадници „добро обучени”, рекао је Чаплин.
Према писању Комерсанта, једна група из Москве, друштво апостола Светог Томе управо формира такве милиције које ће постати оперативне од 1. децембра.
„Припадници тих милиција представљаће пацифизам и прекинуће испољавање екстремизма”, изјавио је Кирил Фролов, представник Уније православних грађана, чију изјаву преноси Комерсант.
Православна црква у Русији је повратила своју моћ и поново добила подршку власти након распада ШСР-а 1991. године.
Националистичке организације, које се позивају на православље, сваке године учествују у протестима због одржавања геј парада."
Eto, čak i u velikoj Rusiji.
dali76 dali76 16:32 25.11.2008

sve krece od

Slazem se s unfuckable.
Roditelji,roditelji,roditelji…
Ministarstvo prosvete ,ako jedino zaduzeno,za odgoj vodi unapred izgubljenu bitku.
Jeli dogadjaj iz GSP dobar indicator da se nasilje povecalo?
Cesto secini mi se ,desava da radi otvorenosti medija I interesovanju istih,imamo dozivljaj kako se napr. ubistva medju vojskom desavaju samo u zadnjih pet godina.
Niko ne vidi razliku da je takva vijest ranije bila u crnoj hronici a danas je politicki headline….
Slazem se da je problem s nasiljem problem drustva I da gore pomenuti mediji I javne licnosti imaju svoju zadacu kao I uostalom I drzava.
No bez pomoci I suradnje roditelja od toga nema nista.
Radio sam kao ucitelj I imao prilike cuti stavove nekih roditelja I ovdje da je skola ta koja je “odgovorna” za odgoj djece.
Ako tamo ne nauce gdje ce sto je totalni apsurd.
blackbox92 blackbox92 18:35 25.11.2008

Re: sve krece od

I ja se slažem sa vas oboje i roditelji se podrazumevaju ali svakako i drušvo kao celina sa svim svojim institucijama i mehanizmima.Mediji, svakako.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana