Ферихеђ

MilutinM RSS / 22.12.2008. u 00:06

Ferihegyi nemzetközi repülőtér, ili ukratko Ferihegy, aerodrom je u Budimpešti. Početkom devedesetih, kao posledica nepravednih i ničim izazvanih sankcija (neopravdanih, nezasluženih, nehumanih, do sada nevidjenih...) bio je polazno i dolazno mesto kojim je Srbija izlazila u svet. Svojom (ne)srećom, iz Budimpešte sam leteo da bih se brzo vratio, za razliku od desetina hiljada onih koji su otišli da se sklone, neki na kratko a neki "na nikad više". Uglavnom su svi isto ostali. Bio sam redak od te sorte. Obično su kombiji i autobusi bili puni onih koji su putovali duže i na duže, ili majki, tašti, svekrva i muških polovina koji su odlazili na tri meseca, da vide unučiće i pomognu svojima u dalekom svetu.

 

Koliko nas je samo putovalo tada jedinim koliko - toliko prihvatljivim putem u svet. Desetine kombija i autobusa svake noći jezdilo je ka i sa Feriheđa. Veliki deo renoviranja i proširenja aerodroma je naš doprinos. A izrastao je u drugi po veličini u novim zemljama EU!

 

Put iz Beograda bio je obično tužan i tmuran. Odlazak, neizvesnost, klackanje, dug pred ljudima - nisu bili inspiracija za mnogo razgovora. Svako je uglavnom bio sam sa svojim ponetim i ostavljenim uspomenama, sa ono malo što je trebalo za početak, ili sa teglama ajvara i kajmaka i plastičnim bocama punim mučenice - da se deca sete zavičaja. Klackali smo se noću, stisnuti u tada malim kombijima madjarskim polu-lokalnim putevima, da bi na aerodrom stizali u pet belih zora ili nekoliko sati ranije. Pa onda, kako ko ima avion - i po nekoliko sati čekanja.

 

Terali su nas sa aerodroma. Da li zbog naše dosadnosti i nekadašnje nadmenosti ili madjarske osvete za sve one godine kada smo kao slobodnjaci sa poluzapada dolazili sa sto maraka da nakupujemo salame, kobasice i karavan sir za narednih mesec dana za četvoročlanu porodicu, tek odnosili su se prema nama uglavnom sa posebnom pedantnošću koja se graničila sa maltretiranjem. Dugi niz godina morali smo da uzimamo taksi sa aerodroma do Ađipove pumpe i tih 5 minuta vožnje plaćamo po 5 evra po glavi jer našim kombijima nisu dozvoljavali da uzimaju putnike na samom aerodromu. Ne mogu da kažem da su mi ostali u lepoj uspomeni - da ne upotrebim žešći termin koji ipak zaslužuju. I da ne pričam o cenama koje su bile i ostale bezobrazne za svakoga (voda 3 evra), menjačnicama koje uzimaju dvocifrenu proviziju, taksiste koji bi vas odrali...

 

Povratak je bio sasvim drugačiji. Umorni od puta, ali uglavnom pričljivi, nestrpljivi, upadali smo u kombije. Ja sa svojom putnom torbom, starija generacija koja je bila u poseti slično opterećena, srednja sa po koferima koji su teški barem kao i njihove gazde punim poklona za svakog iz porodice, familije, komšiluka, i mlada generacija koja je obično imala po torbiče - sav ostali prtljag im je bio u srcima.

 

Pa onda autoputem 88 kilometara do Kečkemeta i selima kroz madjarsku pustu: Kecskemét - Jakabszállás - Bócsa - Soltvadkert - Pirtó - Kiskunhalas - Balotaszállás - Kisszállás - Tompa - Kelebija - Subotica - i dalje u Srbiju. Samo što pre do granice, da se oseti naša zemlja, da se uključi naš mobilni, naruči domaće pivo i turska kafa. Nikada nismo imali vremena da vidimo Nacionalni park Kiškunšag (sem kroz prozore, ako idemo po danu i ako neko ima vremena da gleda kuda prolazimo) i tradicije madjarskih stočara ili zastanemo u jednom od najboljih vinskih regiona severnih suseda, ali smo redovno stajali u onoj poslednjoj samousluzi u Tompi, pred granicu, da nakupujemo svega-što-nema-kod-nas, uključujući Eva sardine i riblje paštete Mirne iz Rovinja, Krašove bombonjere i svaštanešto što su pravila bivša braća. Srećom, nismo stajali ni poradi onih brojnih prostitutki koje su usput mahale, najviše vozačima drumskih krstarica.

 

Feriheđ je i danas pametno mesto za odlazak u svet. Pre svega, ima mnogo više destinacija i avio kompanija nego beogradski aerodrom. Zatim, cene karata su mnogo pristupačnije, kao posledica veće konkurencije. Konačno, iz Budimpešte leti jedan broj niskobudžetnih kompanija što umnogome pojeftinjuje prevoz.

 

Danas, ipak, do aerodroma vozi samo Gea turist, što je pokazatelj da je promet mnogo manji nego ranije. Ali zato je Feriheđ prepun Rumuna koji vabe svoje sunarodnike za prevoz do Arada, Kluž Napoke ili Trgu Mureša. Danas su kombiji veliki i komforni, ne skreće sa autoputa, vozi preko Segedina, ne zastaje sem jednom na ulasku u Srbiju na pumpi i mnogo brže vas odvozi ili dovozi. Karta je 40 erva u jednom pravcu a do pre koju godinu bila je 30 (50 povratna). Valjda jer je brže i komfornije; no ipak se isplati ako se pogledaju cene avio karata.

 

A osećaj: pa isti je kao i pre više od deset godina. Da ne ponavljam (grrrr).

 

Ako ipak imate želju da se podsetite, pogledajte film iz dva dela (po sat vremena) Tajne aerodroma Feriheđ (pošteno, film može biti zanimljiv svakome koga interesuje kako funkcionišu svi elementi velikog aerodroma koje običan putnik ne vidi). Kratka najava filma je na јутјубу.

Atačmenti



Komentari (47)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Belius Belius 00:16 22.12.2008

Nesreća u sreći

MilutinM
Srećom, nismo stajali ni poradi onih brojnih prostitutki koje su usput mahale, najviše vozačima drumskih krstarica.

Eh, a ovi naši na domaćim linijama staju na svakom ćošku, nesreća...
MilutinM MilutinM 00:22 22.12.2008

Re: Parcelišem

Belius Belius 00:37 22.12.2008

Re: Parcelišem

Pusti sad ordenje, jel može nešto u kešu? Ili barem pivo?
MilutinM MilutinM 00:43 22.12.2008

Re: Parcelišem

Stigao sam - daklem...
Anjale Anjale 15:58 22.12.2008

Re: Parcelišem

Stigao sam - daklem...



Gazda Milutine,
Ja imam utisak da ti tako mnogo putuješ da će te još malo, pa smatrati inventarom na aerodromima

Drago mi je da si stigao, daklem
Atomski mrav Atomski mrav 17:20 22.12.2008

Re: Parcelišem

da će te još malo, pa smatrati inventarom na aerodromima

K'o Toma Henksa u "Terminalu"?
aguero aguero 00:18 22.12.2008

I i II

Ferihedji I i Ferihedji II.Prvo se letelo sa jedinice.Ides svojim kolima,ili te neko vozi,a putokaza za aerodrom nigde.Madjari govore samo madjarski.Bilo je najteze doci do aerodroma.I zbog policajaca koji su reketirali vozace i putnike na putu....Na aerodromu i nije bilo tako lose.No,daleko im lepa kuca!
MilutinM MilutinM 00:28 22.12.2008

Re: I i II

Nekadašnji Feriheđi 1 bio je prava socrealistička gradjevina. Počeci radova datiraju još u 1938. godini, kada je zamišljen kao kombinacija vojnog i civilnog. Završen je 1943, ali samo vojni deo. medjutim, Rusi su to sve polupali kada su ulazili u Madjarsku da pomognu lokalnim borcima za slobodu. Nanovo je izgradjen 1950. godine. Obnovljen je 2005. godine - verujem da ga danas ne bih prepoznao. Danas sa njega lete niskobudžetne kompanije.

Sa terminala 2A polaze letovi za zemlje Šengenskog sporazuma - Madjarska im se priključila marta ove godine. Ovaj deo nije tako dobar (samo jedan kafić u podrumu na dolascima, skučeno) kao Terminal 2B sa koga se leti na sve ostale destinacije.
constrictoria92 constrictoria92 00:26 22.12.2008

:)

Nisam nikad bila na ovom aerodromu, ali kako sam cesto prolazila kroz Madjarsku, mogu stosta da kazem na racun njenih carinika...
Pretposlednji put je jedan od njih hteo da mi mazne Milku... Naravno, nije mu poslo za rukom (de je nas'o od mene da krade?!?).
MilutinM MilutinM 00:29 22.12.2008

Re: :)

A tek kondukteri u vozovima - to su posebna ...na. Carinici se barem nafatiraju a ovi su nedo... gradjeni, nekako.
Doctor Wu Doctor Wu 00:26 22.12.2008

Da, stvarno,

ovi naši Mađari su sve od reda gotivci ljudi.
Duhoviti, zajebanti, uglavnom navijaju za Zvezdu.
Ali ono tamo, budiboksnama.
MilutinM MilutinM 00:30 22.12.2008

Re: Da, stvarno,

Potpuno podržavam. Moji drugari Madjari su sjajni.
constrictoria92 constrictoria92 00:34 22.12.2008

Re: Da, stvarno,

Slazem s vas dva.
piro001 piro001 09:08 22.12.2008

Re: Da, stvarno,

Podržavam!!! (van ovoga za Zvezdu)
ssvetlana92 ssvetlana92 00:33 22.12.2008

Ovo je...

čarobni štapić, kojim si me onim jednim potezom prebacio u prošlost koju pamtim u detalje. Setila sam se i drveća pored puta, slabo osvetljenim..nekim škiljavim farovima. Tugu i pustoš, lopovluke svakakve vrste. Madjari mi nikada nisu teško padali, takvi su kakvi su..Oni ne "vide" mene, ja uopšte ne vidim njih. Ali zato sam dobro videla naše orlušine...od auto prevoznika, preko carinika i naših (nazovi) policajaca.Oni su me vredjali, kao čoveka. Da su mogli nešto da ućare, skinuli bi ti kožu i stavili na kantar.
Posle svake takve avanture, smo prepričavali dogodovštine sa carine...karikirajući svaki detalj...da ne bi urlali od užasa i muke.
Izvini ako malo trolujem...na mene je ova sorta ipak ostavila, najjači utisak, iz tih vremena.
MilutinM MilutinM 00:44 22.12.2008

Re: Ovo je...

Svetlana, sve je to deo paketa.

Danas, srećom mnogo bolje
darkonduty darkonduty 00:52 22.12.2008

Re: Ovo je...

ssvetlana92
Oni ne "vide" mene, ja uopšte ne vidim njih. Ali zato sam dobro videla naše orlušine...od auto prevoznika, preko carinika i naših (nazovi) policajaca.Oni su me vredjali, kao čoveka. Da su mogli nešto da ućare, skinuli bi ti kožu i stavili na kantar.


Moju mamu, mene i brata (imali smo tada oko 11 i 13 god) izbacili su usred noći iz autobusa, nisu nam dali da pređemo granicu. Bio je neki jako zeznuti carinik koji nas je izvrijeđao kao da smo zadnja stoka. Netko je prišao mojoj mami i rekao da je tip zeznut, da pričeka do jutra i promjene smjene, da će nas tada drugi sigurno pustiti.

Zbog tog samo se luđaka smrzli ko nikad u životu. Čekali smo vani na jednoj klupi do 6-7 ujutro, usred zime, na temperaturi oko nule!
ssvetlana92 ssvetlana92 00:53 22.12.2008

Re: Ovo je...

MilutinM
Svetlana, sve je to deo paketa.

Danas, srećom mnogo bolje

Znam, znam...ali mi niko ne može promeniti uspomene, počev od bonova za benzin..pa na dalje. Dobro je i ostalo nešto samopoštovanja u našim dušama posle svega. Doduše ima nas osetljivih i manje osetljivih. Ja spadam u ove prve, pa je razumljivo da Našima ništa nisam oprostila.
darkonduty darkonduty 00:44 22.12.2008

O Mađarima

Jako volim Budimpeštu, ali na aerodromu nisam bila.
No svašta sam doživjela tih ratnih godina kad smo svako malo autobusima preko Hungarije išli ka našima u Srbiju.
Carinici su daleko najneljubazniji od svih u ovom dijelu Europe, u najmanju ruku rezervirani i hladni. I to oni 'uljuđeniji'.

Ova priča mi je flashback na razdoblje kojega se i ne volim rado prisjećati....

Istina nisu svi Mađari takvi. Tu i tamo upoznam neke koji dolaze kod nas na ljetovanje, posve normalni ljudi, ugodni za druženje.
Belius Belius 00:47 22.12.2008

I ovo da kažem

Sećam se da sam redovno izgledao kao vampir na konferencijama, pošto se uglavnom putovalo noću, a redovno mi je zapadao neki kombe bez amortizera...

Leteli smo po kombiju ko da ga je neko mućkao...
blau.punkt blau.punkt 01:01 22.12.2008

ferihegyi sztrájk

počev od 9-og decembra, osoblje Repülőtér-a je u štrajku.
trenutno se (prilično otežan) avio saobraćaj odvija samo zaxvaljujući grčkim strike breakers-ima unajmljenim kako nebo nad madjarskom ne bi bilo preletano samo pticama.

od pre otprilike nedelju dana u štrajku su i železnice.

elem, panika uoći praznika koji su naravno uveliko u toku što se tiče tranzita putnika.
MilutinM MilutinM 01:06 22.12.2008

Re: ferihegyi sztrájk

Da, upozorenja su na većini web stranica avio kompanija. Ja doputovao u petak - ne izgleda tako problematično i mnogo duže nego obično.
dragoljub92 dragoljub92 01:35 22.12.2008

#

поздрав газда,нит сам био нит ћу да идем,то исто ко бугарска ође
MilutinM MilutinM 01:39 22.12.2008

Re: #

Hm, ne znam. Jednom sam samo sleteo u Sofiju. Ono izmedju aerodroma i granice je verovatno isto. Mislim: drugo pakovanje.

Kako stvari stoje, izgleda da ću sada razradjivati Temišvar. Kako stvari sada stoje, povratna karta za Barselonu u aprilu je 70 evra. Sa sve taksama!
dragoljub92 dragoljub92 01:42 22.12.2008

Re: #

мислио сам на послоовичну нељубазност цариника и то ,а чуо сам од неких о летењу бугарским авионима,неби да тестирам
trener92 trener92 01:39 22.12.2008

Putniče

A osećaj: pa isti je kao i pre više od deset godina. Da ne ponavljam (grrrr).


Odlična priča! A sa carinicima, je triler, kvarni su ko šupalj zub,meni se desilo traže da promenimo marke u forinte na granici ili nazad. , pa skidanje čak i ratkapni tražeći forinte, maltretiranje po sat vremena. A nekada kad se išlo u provod, samo što nas nisu ljubili jbt. prodali bi se za vegetu i rubin, ustvari više su voleli onaj napoleon, brlja od vinjaka
MilutinM MilutinM 01:41 22.12.2008

Re: Putniče

A nekada kad se išlo u provod, samo što nas nisu ljubili jbt. prodali bi se za vegetu i rubin

Dočekali su nas. Sad mogu sve da nam vrate.
deset_slukom deset_slukom 03:22 22.12.2008

Re: Putniče

trener92
A sa carinicima, je triler, kvarni su ko šupalj zub,meni se desilo traže da promenimo marke u forinte na granici ili nazad. , pa skidanje čak i ratkapni tražeći forinte, maltretiranje po sat vremena. A nekada kad se išlo u provod, samo što nas nisu ljubili jbt. prodali bi se za vegetu i rubin, ustvari više su voleli onaj napoleon, brlja od vinjaka

Carinici su svugde posebna sorta. Jednom smo, osamdesetih, išli na skijanje u Čehoslovačku. Naš (pijani) carinik je, na izlasku iz zemlje, tražio da izvadimo sve stvari iz autobusa, pa su to pregledali satima, u sred noći, na minus...
Ali, mađarski carinici zaista umeju da budu g...., imam i ja neprijatnih iskustava, iako govorim mađarski. Takođe nisam bio pošteđen ni od reketiranja saobraćajne policije
Ono što ovdašnji ljudi manje znaju: u Mađarskoj postoji elitistička Budimpešta i ostatak - podcenjena provincija. Vojvođanske mađare više cene nego srbe, ali ne preterano. Znači - malo. Toga su ovde svesni, a naši patriJoti mnogo greše, ako misle da našeg prosečnog mađara srce preterano vuče ka matici.
Uzroke za ovakav "rejting" srba u Mađarskoj (a i šire) , svakako treba tražiti u istoriji, pogotovo u prvom svetskom ratu, zatim u već spomenutom našem ponašanju, kada smo izigravali bogatune u socijalističkoj Mađarskoj (osim neobuzdanog kupovanja, činili smo ordinarne svinjarije po kafanama i drugde), ali i u poslednjim događanjima "na ovim prostorima". Jednom sam, na mađarskoj televiziji, gledao svedočenje stanovnika jednog sela u Baranji, nastanjenog mađarima. Hm... pričao je o četnicima, sa užasnom (iskrenom) mržnjom u glasu, po onome što je ispričao - potpuno opravdanom. Ovde ne važi tipična odbrana naših: "pa i oni su nas...". Mislim da kod nas ne postoji ni približna svest o tome, koliko je napolju loša slika o nama, i to ne obavezno kao rezultat neopravdane propagande.
Neko je spomenuo njihove konduktere. Njihovo ponašanje je van granica svake pristojnosti (prema "našima" ). A naši - uvek se nađe neko društvo u kupeu, ceo vagon se ori... Potpuno odsustvo kontrole i samilosti prema okolini... Mislite o tome.
trener92 trener92 05:08 22.12.2008

Re: Putniče

u već spomenutom našem ponašanju, kada smo izigravali bogatune u socijalističkoj Mađarskoj (osim neobuzdanog kupovanja, činili smo ordinarne svinjarije po kafanama i drugde),

Ovo što si napisao, slažem se
svakako treba tražiti u istoriji,

Za ovo ,zavisi kako gledamo, neki kažu da je istina recimo da Mađari ne vole ni Rumune, možda i više, nego nas zbog istorije koju pominješ, tako da bi to moglo da bude kao sveopšte mišljenje Mađara, ali ja ne bih išao tako daleko,sa zakljućcima. Tako isto možemo govoriti i o Bugarima, Ja sam govorio generalno , samo o carinicima .
MilutinM MilutinM 10:26 22.12.2008

Re: Putniče

O carinicima u Čehoslovačkoj mogli bi tomove da napišemo. Oni su bili najgori

u Mađarskoj postoji elitistička Budimpešta i ostatak - podcenjena provincija.

U većini zemalja u tranziciji postoji ogromna razlika izmedju glavnog grada i ostatka države. Ogromna! A u Madjarskoj je to poseban slučaj.

A može biti i lepo. Jedne prilike, bio sam na sastanku u Kečkemetu. Prijatno sam se iznenadio. Jeste provincija, ali je mirno, organizovano, nekako srećno u svom tom svom svetu koji živi nekoliko decenija unazad.
deset_slukom deset_slukom 11:15 22.12.2008

Re: Putniče

zavisi kako gledamo, neki kažu da je istina recimo da Mađari ne vole ni Rumune, možda i više, nego nas zbog istorije koju pominješ, tako da bi to moglo da bude kao sveopšte mišljenje Mađara, ali ja ne bih išao tako daleko,sa zakljućcima. Tako isto možemo govoriti i o Bugarima, Ja sam govorio generalno , samo o carinicima

Da, za Rumune i Erdelj je to sigurno tačno, to je ipak ogromna teritorija i broj stanovnika.
Upravo sam imao prepisku sa sestrom, koja živi u Mađarskoj petnaestak godina. Zaista, izgleda da prosečan mađar ne bi imao pojma o čemu govorim, kada bih spomenuo prvi svetski rat i tadašnje događaje.
Ipak, verujem da se stereotip o "divljim srbima" stvarao još u ono vreme (možda od 1903?) a održao se do danas, jer se permanentno podgreva novim momentima.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 15:30 22.12.2008

Re: Putniče

Ipak, verujem da se stereotip o "divljim srbima" stvarao još u ono vreme (možda od 1903?) a održao se do danas, jer se permanentno podgreva novim momentima.

mislim da bi madjari ako nista drugo, trebali da budu prilicno zahvalni srbima koji su im devedesetih ostavljali milione nemackih maraka kupujuci hektolitre goriva, tone hrane i garderobe i naplacali se aerodromskih taksi da su ovi i mogli da izgrade aerodrom da izgleda kako danas izgleda. mislim da taj novac nije zanemarljiv.
margos margos 16:24 22.12.2008

Re: Putniče

mislim da bi madjari ako nista drugo, trebali da budu prilicno zahvalni srbima koji su im devedesetih ostavljali milione nemackih maraka kupujuci hektolitre goriva, tone hrane i garderobe i naplacali se aerodromskih taksi da su ovi i mogli da izgrade aerodrom da izgleda kako danas izgleda. mislim da taj novac nije zanemarljiv.

Apsolutno smo ugradili mnogo novca u taj aerodrom - ja, na sreću malo i još, ostao mi je u dobroj uspomeni. Naime, u vreme sankcija, neki naši sportisti su se vraćali sa Evropskog prvenstva iz Portugala i pošto im je sponzor bila ''Lasta'', odvezli su ih do Budimpešte, a kad je trebalo da idu po njih, rečeno je da prazan autobus ne može da uđe u Mađarsku, te su pokupili nas 7-8 ''turista'' da idemo do Budimpešte i da sačekamo našu reprezentaciju.

Tako ja uletim s drugaricom - odemo na kolače u onu čuvenu poslastičarnicu (na vr' mi jezika), na kafu u Kempinski i na aerodrom - koji je tada bio kao Las Vegas u odnosu na naš. Čekajući, krene neko muvanje i pojavi se desetak aikidoka u hakamama i kimonima jarkih boja, rasteraše ljude, napraviše polukrug i dočekaše nekog svog važnog Učitelja. U njegovu ćast tu odrade nekoliko kata na opšte oduševljenje prisutnih.

U povratku - zbog obilja medalja koje je ekipa donela - pevalo se i smejalo. Zato je meni sve ovo u lepoj uspomeni. Neki moji prijatelji su tih godina otišli, i do danas nisu kročili ni na taj niti na Beogradski aerodrom...:(((
49 41 49 41 03:00 22.12.2008

Trebalo je ali nije

Sredinom 80-tih, planovi Eurocontol-a (The European Organisation for the Safety of Air Navigation) u reorganizaciji su bili; da se objedini vodjenje vazduhoplova nad jugoistocnom Evropom.

Nasi konrolori letenja su tada bili na najzavidnijem i najprofesionalnijem nivou u odnosu na sve zemlje okruzenja.
S toga, plan je bio da se objedine sve zemlje okruzenja sa centrom Eurocotrol-a u Beogradu za taj deo Evrope, ukljucujuci i Austriju.
Vazdusno-navigaciono vodjenje vazduhoplova, preleti i njihova naplata trebala je biti na Beogradskoj Oblasnoj Kontroli Letenja, zbog visoke strucnosti, polozaja i celovitosti jugo-istocne Evrope.

Plan nije nikad realizovan, iako je imao sve indicije da se realizuje u sto kracem periodu; kako bi se nebo rasteretilo i organizacijski objedinilo.



MilutinM MilutinM 10:29 22.12.2008

Re: Trebalo je ali nije

E, da je Zapad išao na Istok preko nas, kao što je trebalo...
49 41 49 41 12:56 22.12.2008

Re: Trebalo je ali nije

E, da je Zapad išao na Istok preko nas, kao što je trebalo...


Pa, nije da ne ide ide preko nas; doduse sporije i juznije.
U metohiji se nekad sadio jecam, heljda, hmelj i dr. zitarice.
Medjutim, zacas niknu i dr. kulture.
Na plodnoj ravnici zacas nikne sta god hoces; narocito ako je profitabilno.
jumping_genes jumping_genes 05:14 22.12.2008

uf uf

Uf, i jos jedan put, uf! Ne volim ni da se podsetim svih onih silnih sto bolnih odlazaka, sto jos bolnijih dolazaka, sa avanturama onih nasih lihvara sto prave sachekushe po Ferihegy-u i onda prelecu kombijima preko njiva oko Sabatke da izbegnu placanje putarine u Srbiji. Poslednji put sam za Pestu isao preko Beca avionom upravo da bih izbegao drumsko podsecanje.... isto trajanje al' manje trauma
Biljana Beba Knežević Biljana Beba Knežević 08:11 22.12.2008

Nikada

nisam koristila usluge ovog aerodroma, ali sam zato imala raznorazna iskustva kako sa mađarskim, tako i sa našim carinicima. I jedni i drugi su vrlo potkupljivi. U svakom slučaju, mađarski carinici su mi bili kud i kamo blagonakloni jer govorim mađarski, a mađari su vrlo osetljivi na svoj jezik.
rastinjak rastinjak 09:13 22.12.2008

Eh, te dvedesete...

Devedesetih godina, ostadosmo kum i ja bez posla. Kum se prihvatio šverca, ja sam se vratio na selo i prihvatio zemljoradnje, treba se peživeti. Hvali se meni kum kako mu dobro ide. Kratko skočiš do Hungarije, dobro organizovane autobuske ture, dogovoren prelazak sa carinicima sa obe strane, preko dobra i jeftina klopa, zarada dobra, nadje se i po koja dobra cica, milina jedna. Pozove me jednom prilikom da idemo zajedno a ja šta ću, kum nije dugme, podjoh.
Sve je bilo OK ali pri povratku kad smo prišli granici i ušli na terminal, kaže mi kum, smrknut ''Nije dobro'' . Pitam ga šta to nije dobro, našta će on da nije dobro što smo drugi. Ma daj šta se nerviraš kad je sve dogovoreno, '' Jeste ali za prvi autobus'' reče neveselo.
Tako mi ''drugi'' platismo za onaj prvi. Ostade pola bunkera kod Mađara, a kod naših još neka desetica DM ( naši su nekako preferirali keš tih dana) po putniku. Sve u svemu ja sam dobro prošao. Nisam imao mnogo stvari pa mi nisu imali šta ni da uzmu. Gulaš je bio odličan,vino još bolje, stekao sam neka poznanstva koja sam produbio po povratku.Sve u svemu dobro putovanje. Samo, nikad neću zaboraviti lica mojih saputnika na putu nazad. Tužni i sretni u isti mah jer im je bar deo robe ostao, oni koji su više puta odlazili nisu bili toliko ojađeni ali nekolicina koji su išli prvi put kao ja, e kod njih je na čelu pisalo: '' Prvi put a mi drugi'' Eto po koji put se dokaže - Prvi je prvi a drugi je statistika.

P.S. Posle sam išao još jednom u šverc, ali to je već druga zanimljivija priča.
MilutinM MilutinM 10:38 22.12.2008

Re: Eh, te dvedesete...

Uspomene sa "šoping tura" takodje zaslužuju poseban blog
jednatanja jednatanja 09:41 22.12.2008

Podseti

i mene na silne godine dolazenja i odlazenja. Ja sam doduse isla preko Kiskunfelegyhaza (ovo tri puta brzo) na Horgos. Nisam nikad imala vecih problema, ali sam se naslusala svega i svacega, a ubedljivo najgora prica je bila o madjarskim carinicima u vozu...

To je isto tacno da se "nasi" Madjari u mnogome razlikuju od "njihovih", potpuno drugi mentalitet.

p.s. i jedna mala ispravka, Ferihegy se cita Ferihedj (bez i na kraju)
MilutinM MilutinM 10:39 22.12.2008

Re: Podseti

Ferihegy se cita Ferihedj

Hvala za ispravku. Evo popravljam
attila92 attila92 12:19 22.12.2008

Ferihegyi somlói galuska

Sečam se da sam jednom prijatelju novinaru stalno pominjao specijalitet Šomloi galušku, a dugo mi nije verovao da to uopšte postoji dok nismo zajedno išli na seminar, i leteli naravno preko Ferihegy. Slatkiš je bio prosečan, užasno skup, mala doza, ali ja presrećan što sam konačno pokazao moje omiljeno jelo.

Pošto je put uvek bio jako dosadan (dolazak i odlazak) onda sam prevodio imena naselja i prepevao psovke ostalim putnicima kako se ne bi smorili do kraja :)
zima62 zima62 12:51 22.12.2008

Ne ponovilo se

nikada ,nikada. Od tada ne volim Madjarsku, Budimpesta je za mene samo slika tog aerodroma, tog ponizenja, te nemoci. Tekst je super ali da budem iskrena malo me boli, jer mi vraca slike za koje sam mislila da vise nece ugledati svetlo dana.
Ali nadam se da se sve krece i okrece .
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 15:03 22.12.2008

i dalje

putujem na taj nacin, jer sve zajedno sa klackanjem minibusom i placanjem istog, let iz budimpeste je uvek jeftiniji (sem kad letite za belfast preko londona, mamicuim...i izidzet dere iz nekog razloga!).
taksi ne uzimam vec sednem na bus 200E, platite 260 forinti (ili nesto takvo) i idete do zadnje stanice, tu je pocetna stanica plave linije metroa koja vas vodi u srce peste za manje od 300 forinti ;-) ako idete cuvenom geom koju pominjete (a ja idem) do hotela ili odredjene adrese u pesti, oni vas voze do ispred vrata, sto je vrlo fer - taxi bi kostao ko BG-BUD!
ne znam da li je i ranije bilo tako a i taj bus 200E, ali poslednjih godina jeste.
ja sa madjarima (da ne ureknem, kuc-kuc-kuc) nikada nisam imala problema, samo sa nasima. cak mi je i konzulat bio sasvim ok i ljubazan (sem jedne novozaposlene krave koja se dernja i postavlja pitanja bez da pogleda papire koje donosim). ostali su jako ljubazni.
madjari u pesti na aerodromu nisu mnogo razliciti od radnika na aerodromu Nikola Tesla, a slicna situacija je i sa madjarima u madjarskoj. tako da se uvek osecam kao kod kuce (cak i vise nego sto bih zelela, ali ajde...zato mi svaki odlazak u .de ili co.uk predstavlja OGROMAN UZITAK!
ps sorry na zloupotrebi prostora za licne dozivljaje
edit: mislim da sad vec mozemo da stavimo i novije slike


MilutinM MilutinM 11:57 23.12.2008

Re: i dalje

Bebo,

Hvala za slike. Po onom kijametu u petak nije mi se mililo da izlazim i snimam.
sedma sedma 12:43 23.12.2008

uf bre i mene podseti...

na uzasan tretman koji sam prozivljavala na putu do/od beograda... I mrak - uvek se polazilo u 11 uvece i onda jurnjava do granice... ko da se vozis u GSP-u... pa kazu - evo nas na granici spremite se....vatali nas za sitne pare i zivce nam kidali .... i dan danas se najezim kad prelazim granice ... pa ta pumpa pa pretovarivanje u taksije... maturska ekskurzija 98 u Budimpesti i u povratku nas izbacili iz autobusa da stanemo svi pored svoje torbe u pola noci u novembru....a mi jedva skupili pare da idemo na ekskurziju...
Ma i da je 500 evra jeftinija karta ne idem preko Budimpeste - nase makar mogu na srpskom da opsujem!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana