Radni naslov

pape92 RSS / 16.02.2009. u 15:02

Rad je stvorio čoveka, u to nema sumnje. No šta on misli o tome? Ukoliko bi sudili po izrekama, sve najbolje. „Rad je otac ugleda" (Euripid). „Svi veliki ljudi su veliki radnici" (Niče). Starogrčkog pesnika Hesioda najrađe citiraju kada kaže: nije rad sramota, već lenjost.

 2h4b72q.jpgbranje maslina   24g53yt.jpg posao pesnika

No iako su sve ove izreke odraz merila ljudskih vrednosti, stvari nisu baš tako jednostavne. Niti su ikada bile. Zapravo upravo Hesiod lepo oslikava grčki svet kada savetuje propalici u svojoj poemi: ako hoćeš da se obogatiš, poslušaj me i radi. Rad dakle nije sam po sebi vrlina, već to postaje ako omogućava sticanje bogatstva. Kasnije, u klasičnom grčkom perodu, Hesidova shvatanja su istančana te su najčasnijim ljudima smatrani oni koji su dostigli visok stepen slobode usled bogatstva koje su posedovali. Naravno da su postojala nečasna dela koja su ovu čast mogla uniziti, ali nije reč o tome. Grčko društvo je došlo do toga da se obrađivanje zemlje koje nije donosilo bogatstvo moglo smatrati nečasnim. Zvuči poznato.

Prema sopstvenim etičkim merilima mnogi su Grci svakako vodili nečastan, radom ispunjen, ali siromašan život. No, želeli su da se toga oslobode, ne samo jer je „sve bolje nego brati masline" (Vudi Alen, Nuspojave) nego i da bi stekli čast koju jedan zemljoradnik nije mogao da ima.
Ova težnja nije se menjala vekovima, ali mogućnost njenog ispunjenja donelo je tek moderno doba. U Napoleonovo vreme, piše jedan putnik kroz grčke predele, „svi su Grci već u izvesnoj meri trgovci, ili državni službenici, dok je obrađivanje zemlje prepušteno albanskim kolonistima (kasnije i slovenskim)". Evo šta u vezi stava prema radu i marljivosti današnjih Grka zaključuje jedan antropolog (Doroti Dematrakopulu Li).
„Marljivost uključuje zanimanje i uživanje. Ona ne znači vrednovanje rada kao rada, ono što je dobro nije sam rad već marljivost kao lična osobina. Raditi pod prinudom znači robovati radu; a šta je gore od ropstva? Čak i raditi pod prinudom shvatanja rada kao vrline znači uskratiti sebi dragocenu slobodu; svaki rad pod prinudom, naprimer vremenskog roka, predstavlja gubitak slobode".
Dodajmo ovom još zapažanje istoričara Vilijema Meknila:
„Grčki prezir prema manuelnom radu možda je deo jednog šireg sistema vrednosti u kome je rentijer na vrhu, ili pri vrhu, društvene lestvice. Prihod bez ikakvog ličnog napora, vrhunska je ambicija većine Grka".

Treba li se uopšte upitati, da li baš samo Grka? Ovde završavam prvi deo pričice o radu. Istovremeno vam želim dobrodošlicu u drugi.

Mi

Poput Grka, i Srbi su u staro doba najviše cenili onaj rad koji nastaje slobodno. Uzgred, ni Nemci nisu imali visoko mišljenje o bavljenju poslom koji se mora uraditi, a niti obogaćuje niti uzdiže, što je značenje reči „arbeiten", istovetno grčkoj „ponein". Zato se u svim kulturama toliko ceni dobrovoljni rad, što je kod nas moba. Ovaj običaj plemenitog takmičenja kroz dobrovoljan rad je duboko ukorenjen kod nas. Dan danas će malo ko odbiti da pomogne komšiji kad zagusti. Pominje se i u jednoj pesmi o Kraljeviću Marku - takmiči se sa devojkom ko će više snopova da požnje, i izgubi od Moravke Devojke (ova pesma se ne nalazi lako a postoji i kao makedoska pesma Sednal Marko na visoki čardak).

ojh0ue.jpg  moba: vršidba

U jezicima Južnih Slovena postoji pregršt izraza kojima se opisuju različite vrste rada. Reč delo u svom korenu ima značenje činiti. Reč posao sadrži koren koji ima osnovno značenje odašiljati, trčati. Trud opet označava mučan rad koji je čovek sam sebi nametnuo, ili mu je nametnut od strane grupe kojoj pripada, i ima osnovno značenje nositi, dizati. I reč muka ili tegoba u nekim krajevima imaju značenje mukotrpnog rada. Rabota ima isti koren kao i pomenuta nemačka reč „arbeit" i izraz je koji najčešće koriste Bugari, mada i mnogi Srbi u Pomoravlju (i naravno Makedonci), i takođe ima smisao neželjenog ali istovremeno neminovnog rada i možda vodi poreklo od označavanja rada robova. Dodajmo ovome i reč turskog porekla istog značenja, kuluk, i ostaje nam samo sama reč rad, koja je ušla u širu upotrebu tokom kasnog srednjeg veka, i bila je korišćena da označi činjenje dobrih dela, ili obavljanje neke upravljačke, crkvene ili vladarske funkcije. Kasnije se uvrežila da opiše mnoge druge delatnosti koje ne spadaju u nametnut, zamoran i mukotrpan posao, bliska reči radost (stvaranja ili upravljanja). Kako je rad sve manje predstavljao kuluk, tako je i reč rad - barem kod Srba i Hrvata - izbila na prvo mesto i predstavlja najčešći izraz kojom se taj pojam obeležava.

Tako je sa rečima, da vidimo kako je „na terenu". Sve do kraja 19. veka crnogorski muškarci, ne štedeći vlastite živote ratujući, su jedini posao koji su smatrali prihvatljivim nalazili u tzv „nadžiranju", tj nadziranju, plemenitoj dužnosti nadglednika ili pastira među ljudima. Ostale poslove su prepuštali ženama.

r03zfn.jpg ženski poslovi et84yx.jpg

Britanski konzul u Dubrovniku 1844. opisuje ljude u novoj kneževeni Srbiji kao ohole, ratoborne i dosta nehajne, u poljoprivrednim poslovima veoma lenje, i sklone da u ostvarivanju svojih materijanih interesa pokažu izvesnu prepredenost. Sasvim nalik na škotskog brđanina, dodaje ovaj podanik britanske krune.

2gvn882.jpgDvadesetak godina kasnije, jedan drugi Britanac piše kako se u Srbiji oseća pomak ka racionalnijem odnosu prema radu, ali je „Srbin radu nesklon, nestrpljiv i nemaran i mada brzo uči, učiti ga je mučno". Kaže još da se od Bugarina naročito razlikuje po tome što se kod njega ništa ne može postići prisilom. Ovaj Britanac (MacKenzie, Notes on the South Slavonic Countries) dodaje još da je hrvatski seljak ranije bio - a dalmatinac i bosanska raja to su još uvek - najneradniji, najzlovoljniji i najtvrdoglaviji od svih smrtnika.
U ovom vremenu se počinje najzad javljati i preduzetnički duh, svest da se, makar i mukotrpnim radom, može postići boljitak u životu. Sa ovim je u tesnoj vezi reč pečalba, tako dobro znana i danas. Pečalba izražava stav strpljive izdržljivosti (u radu) i spremnosti da se prihvati mnoštvo različitih zadataka kako bi se skupila neka suma novca, pre svega namenjena potrebama porodice. Čovek je ovde sam sebi nametao rad, radije nego da mu ga nametnu drugi. Pečalba podrazumeva i periodične seobe da bi se ostvarili ovi ciljevi.

Kraj 19. veka obeleželi su ozbiljni napori vlasti da sve novonastale balkanske države „privedu" Evropi. Jedna od stvari koje su odmah zapažene kao prepreka su i radne navike seljaštva (naravo uveliko većinskog) koje se ne bi toliko mogle nazvati lenjošću koliko opterećene jednim drugim vremenom iz koga je tek trebalo isplivati. Da bi se bilo ko motivisao da više radi, najpre mora da se motiviše da više troši. Srpski seljak je tu bio tvrd orah, iako je potrebe za potrošnjom koja se ne bi mogla nazvati raspiništvom bilo na pretek. Naprimer, malo koja kuća je imala krevet u to vreme, uglavnom se spavalo na slamaricama. Postoje teze da je u ovom segmetu, potrošnje, zapravo srpska žena bila ta koja je odigrala ključnu ulogu.

Miloš Obrenović je preduzeo vrlo konkretne mere: podstrekivao je doseljavanje kolonista koji su imali drugačiji stav prema radu, i to mahom iz Vojvodine. Miloš je u poslu privođenja srpskog seljaka plugu koristio i policiju, koja je imala naređenje da vodi računa o tome da li seljaci obavljaju određene zadatke onda kada im je i vreme.
Poslednje dve decenije 19. veka u svim se balkanskim državama mogao čuti poklič: napredak, red i modernizam. I zaista, napretka je bilo. Ali uz prepreke. U predelima oko Niša, koji su Srbiji priključeni tek 1878, točak progresa se zaustavio na poziv lokalne vračare, izvesne baba Mitre. U snu koji je baba Mitra imala, i obnarodovala Niškom kraju, sveta Petka je upozorila da će, budu li ljudi počeli da rade petkom (u suprotnosti sa starim radnim moralom) poslati grad, sušu i boleštine. Većina sela je na ovu obznanu obustavila poslove petkom, i čak zabranjivala prelazak kolima preko imanja onima koji bi da petkom ipak rade.

14mvu2v.jpg 

Dovoljno je pogledati rečnik kojim su se u Srbiji označavali razni neradni dani, sve će biti jasno. Svetkovanje, slavljenje, pirovanje, nedeljovanje, praznovanje, petkovanje i čak, odmoravanje. Ovom treba dodati praksu da se poslovi ne počinju utorkom, i izbegavanje oranja u sedam zelenih četvrtaka nakon Uskrsa. No sa druge strane, napori države, sve smišljeniji, davali su rezultate. Oko pola veka kasnije pozitivan stav prema radu u poljoprivredi je prevladao, i uklopio se u običaje i praksu srpskog seljaka.

Što se tiče radnika van poljoprivrede, rezultati su bili skromniji. aow15.jpgMalo je bilo glasova koji bi kritikovali tada medju kapitalistima omiljenu teoriju produktivizma nazvanu tejlorizam po Frederiku Tejloru, teoretičaru produktivnosti, koji se zlagao za standardizaciju procesa rada s obzirom na vreme i pokret. Jedan od njih bio je inženjer Miodrag Novaković, koji je predvideo da će rigidno insistiranje na tempu rada izazvati sukobe izmedju radnika i poslodavaca. Izneo je postavku po kojoj bi svaki pokušaj da se ubrza tempo rada morao biti praćen povećanjem kupovne moći radnika. Novaković, shvatajuči potrebu za radom iz zadovoljstva, jednostavno predlaže zaradu usled koje će posao moći radniku da pruži i lično zadovoljstvo. Ovo bi opet bio podstrek da se bude što produktivniji. Nažalost, sve do posle II svetskog rata se ovim idejama nije pridavala pažnja.

(Na slici: borski rudnik).

Danas

Poslednjih 50 - 60 godina ove priče preskačem. Mada je bilo zanimljivo: prošli smo, kao i čitava Evropa, ushićenje posleratne izgradnje, dočekali 70-te i trku za standardom, krizu koja je usledila, a imali smo i vlastitih specijalnosti poput samoupravljanja. Naučili smo značenje reči „uranilovka" i „voluntarizam". (Ko su diletantni smo znali i pre). I, kao što je govorio moj omiljeni „filozof" Ivica Osim: tu smo gdje smo. Oporavljamo se od devedesetih, ali ne samo od njih. Zaista, gde smo danas? Blizu grčkom pogledu na rad, ili bliže pečalbarskom odnosu, ili još mentalitetom zaglibljeni u predindustrijsko vreme, ili smo najzad „uhvatili voz", i možemo da se merimo sa radišnim merilima Zapada?

Nešto između, je obično pravi odgovor na sva pitanja o nama...

Najzad, kako je sa svakim ponaosob: radite li ili rmbačite? Ili ste jedni od onih koji su odabrali izležavanje - bar danas.

15eby1z.jpg 



Komentari (91)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 15:11 16.02.2009

rad jeste

stvorio čoveka što :
a) znači da će rad i da ga uništi
b) ne znači da je čovek stvoren da bi radio

Unfuckable The "plaha narav eto to je, od rada mi je zlo"

a sada malo ozbiljnije :
mislim da ćemo u narednim godinama mnogo više morati da radimo, za isto ili manje novca
pape92 pape92 15:16 16.02.2009

Re: rad jeste

Vidim da deliš mišljenje Marka Tvena o radu.
(Obožavam rad: satima mogu da gledam nekoga kako radi). Nisam daleko od tog pogleda. Figurativno i konkretno govoreći (imam room with a view na fasadne poslove, ne danas doduše)
Unfuckable Unfuckable 15:21 16.02.2009

Re: rad jeste

ma tu ima nešto jako čudno, pisao sam već o tome jednom :
dok radim, radim k'o manijak, ne bi li sve što pre završio - sve žudeći za odmorom i opuštanjem.
A kada najzad dođe i taj lepi period, vrlo brzo počnem da se "vrpoljim" od - dosade, sve smišljajući šta bih mogao da - radim
prokleto, to
pape92 pape92 15:28 16.02.2009

Re: rad jeste

Tako je to kada rad ne doživljavamo kao kuluk, radi nam se. Ja međutim retko žurim da završim neki posao, nego onako, natenane koliko se može (nikada ipak ne gnjavim). No kad se ne da natenane, ili kad znam da moram da obavim više poslova u kratkom roku, ispadne da uradim bolje u tom spidu nego obično. Osim ako ne restauriram neko Mikelanđelovo delo
niccolo niccolo 15:29 16.02.2009

Re: rad jeste

mislim da ćemo u narednim godinama mnogo više morati da radimo, za isto ili manje novca

Slažem se.
pape92 pape92 15:45 16.02.2009

Re: rad jeste

Kad se setim kako sam nekada sludeo poslodavca rečima, ne možete toliko dobro da me platite koliko dobro ja mogu da radim. A sada - slažem se i ja.
ivana23 ivana23 15:46 16.02.2009

Re: rad jeste

niccolo
mislim da ćemo u narednim godinama mnogo više morati da radimo, za isto ili manje novcaSlažem se.

Znam onu poslovicu: Ko radi, radilo mu se o glavi..
niccolo niccolo 15:47 16.02.2009

Re: rad jeste

Ko radi, radilo mu se o glavi..

drug.clan drug.clan 17:19 16.02.2009

Re: rad jeste

Unfuckable
stvorio čoveka što :


Meni se sve nekako cini da je sve ono sto cini coveka nastalo u pokusaju izbegavanja rada
pape92 pape92 17:46 16.02.2009

Re: rad jeste


drug.clan

Tačno tako, ako pod radom podrazumevamo kuluk. Ili ajd da kažemo, ono što čini čovekovu istančeniju stranu.
Unfuckable Unfuckable 18:47 16.02.2009

Re: rad jeste

kuluk

cool look
crossover crossover 19:16 16.02.2009

Re: rad jeste

drug.clan
Meni se sve nekako cini da je sve ono sto cini coveka nastalo u pokusaju izbegavanja rada

Потписујем.
Доколица је спасила цивилизацију.
pape92 pape92 19:19 16.02.2009

Re: rad jeste

cool look

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:26 16.02.2009

Re: rad jeste

dobra vam fotka, vidim unfa i crossovera a ovu drugu dvojicu desno ne poznajem.
Unfuckable Unfuckable 19:34 16.02.2009

Re: rad jeste

samo još fali tabla iznad
"Restoran Odmor"
crossover crossover 19:50 16.02.2009

Re: rad jeste

njanja_de.manccini
dobra vam fotka, vidim unfa i crossovera a ovu drugu dvojicu desno ne poznajem.

Како их бре не познајеш? Па то су Реаниматор и Макса, видиш да су white-collars.
Унфа и мене је лако препознати, никад не бријемо мустаће, он носи у торби техничку документацију, а ја у кеси имам врућ бурек (с’ месом).
Unfuckable Unfuckable 20:08 16.02.2009

Re: rad jeste

никад не бријемо мустаће, он носи у торби техничку документацију, а ја у кеси имам врућ бурек (с’ месом).

da,da
u svakoj prilici održavam taj japijevsko - tehnomenaĐerski outfit, detalji me odaju, jbg
a burek...?
s mesom, naravno...akakobi
genetski nemodifikovanim
iris.davidovich iris.davidovich 04:29 17.02.2009

Re: rad jeste


Како их бре не познајеш? Па то су Реаниматор и Макса, видиш да су white-collars.
Унфа и мене је лако препознати, никад не бријемо мустаће, он носи у торби техничку документацију, а ја у кеси имам врућ бурек (с’ месом).

jeremija92 jeremija92 13:49 17.02.2009

Re: rad jeste

Unfuckable
stvorio čoveka :


kad se dogovorite ko je stvorio čoveka: rad ili bog, javite mi, pa da onda ozbiljno razgovaramo.
pape92 pape92 14:20 17.02.2009

Re: rad jeste

Da kažemo Bog, radeći. Neozbiljnog razgovora radi...
alexlambros alexlambros 15:20 16.02.2009

moja filozofija na temu je ....

... There is no pleasure in having nothing to do. The fun is having a lot to do and not doing it
John W. Ripe
pape92 pape92 15:34 16.02.2009

Re: moja filozofija na temu je ....

Dekadentno.
gordanac gordanac 15:29 16.02.2009

bravo

jako dobar tekst
oduvek ja tvrdim da se u ljude koji se razumeju u jazz možeš pouzdati! :)) (umeju ti još svašta...)

volEm rad, učenje, volEm kad je rad i zabava (samo onda valja, ustvari, rekao bi Tom Sawyer)
"...nije stvar u tome da radiš poslove koje voliš, stvar je u tome da voliš posao koji radiš.."



I da dodam:
- funkcionisanje naših porodica, naših malih ili velikih lokalnih zajednica, funkcionisanje naših društava počiva na besplatnom, ženskom radu svake domaćice, bilo da taj posao obavljaju same, bilo da odustanu od "besplatnosti" pa plate neku drugu ženu da umesto njih obavlja dnevne poslove koji omogućavaju da se život odvija...
pape92 pape92 15:38 16.02.2009

Re: bravo

funkcionisanje naših porodica, naših malih ili velikih lokalnih zajednica, funkcionisanje naših društava počiva na besplatnom, ženskom radu


U velikoj većini je tako, pa i kod mene be se mislim sve raspalo da je drugačije. No ima nas koji smo bar malko odmakli od "nadžiranja", pa pomognemo. Svaki dan, da, da!
pape92 pape92 15:42 16.02.2009

Re: bravo

Speaking of which, moram na odsustvujem na po sata bez sve šale...
gordanac gordanac 15:45 16.02.2009

:))

No ima nas koji smo bar malko odmakli od "nadžiranja", pa pomognemo. Svaki dan, da, da!

Speaking of which, moram na odsustvujem na po sata bez sve šale...

:))))))))))))
skroz te razumem
zov kućnog rada
neodoljivo i neodbranjivo

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 15:51 16.02.2009

pop

U predelima oko Niša, koji su Srbiji priključeni tek 1878, točak progresa se zaustavio na poziv lokalne vračare, izvesne baba Mitre. U snu koji je baba Mitra imala, i obnarodovala Niškom kraju, sveta Petka je upozorila da će, budu li ljudi počeli da rade petkom (u suprotnosti sa starim radnim moralom) poslati grad, sušu i boleštine.

Jednom sam na ovu temu razgovarala sa jednim divnim covekom koji je bio pop u Srpskoj pravoslavnoj crkvi u Omaha (Nebraska, USA) jos od 1949 godine. Reko je nesto sto sad rado prenosim svim svojim rodjacima i prijateljima kad kazu da se danas ne radi jer je neznamsta. Kaze on da Bog ne zabranjuje rad, da se Bog raduje kad ljudi rade jer to donosi prosperitet. Lenjivci su izmislili ta pravila, koja su nazalost popularna medju masama.

ja naravno danas rmbačim i tako ce da bude sve do penzije. (dobro sad sto sam na blogu umesto na rmbanje - trebala mi mala pauza)
pape92 pape92 17:26 16.02.2009

Re: pop

Mnogi moji prijatelje rmbače. Problem je što uopšte nije lako, tehnički gledano, smanjiti, umeriti. Ne što ne bi hteli, nego ne može drugačije. Tako da savet "smanji malo" obično ne znači mnogo. Pečalba...
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:31 16.02.2009

Nije sve u - radu

Svi nas kljukaju sa savetima - rad, rad, pa ponovo rad...

Ali, ne baš svi. Nedavno sam (sa zadovoljstvom) pročitao ovu izjavu:

Rimski papa Benedikt XVI je u jednoj propovedi rekao da “previše rada škodi duši”.

Eto vaistinu pametne poruke rimskog pape, a on nije "tek bilo ko", he, he, he...

A imajuću i vudi da se radi o rimskoj lokaciji pape, podsetiću (neka mi Mirelarado ne zameri) da Italijani kažu:

DOLCE FAR NIENTE! (Slatko je ništa ne raditi). Volim italijanski jezik, a i italijanski način življenja.

Pitam se da li sam ja - izuzetak medju vama vrednima?
cassiopeia cassiopeia 16:43 16.02.2009

Re: Nije sve u - radu

Pitam se da li sam ja - izuzetak medju vama vrednima?


Nisi, evo i mene.

Radim da bih preživela, živim da bih uživala.

Treba znati uživati u slobodnom vremenu a viđam ljude koji to ne umeju. Odgovara im strukturiranost vremena koju nosi posao. A što tek ne znaju šta će sa sobom to je druga priča.
pape92 pape92 17:22 16.02.2009

Re: Nije sve u - radu

DOLCE FAR NIENTE! (Slatko je ništa ne raditi). Volim italijanski jezik, a i italijanski način življenja.


Italijani su narod koji uveliko prednost daje veštini i dovitljivosti nad radom ili recimo hrabrošću (mi smo se ograničili na "nad radom", pitanje koliko je to dobro po nas). U tome su slični Grcima, te su stoga tako dobri trgovci. Za rad ne znam, ali sam siguran da se dovitljivošću može postići više nego hrabrošću, ma koliko volimo da za_ebavamo Italijane zbog "najtanje knjige na svetu", zbornik njihovih junačkih dela.
Uostalom, Italijani su dali Marčela Mastrojanija. Već to bi bilo dovoljno.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:03 16.02.2009

Re: Nije sve u - radu

Pape
Uostalom, Italijani su dali Marčela Mastrojanija. Već to bi bilo dovoljno

Gde je Marčelo tu je valjda i Sofija Loren
madam_mym madam_mym 00:58 17.02.2009

Re: Nije sve u - radu

ajd' prevedi onu narodnu "za budalu pos'o - razonoda"

bogatstvo srpskog jezika
stari92 stari92 17:18 16.02.2009

Волите ли рад ?

Па,радите - ко вам брани !?
Ја си одо' да слушам Д Брамс

Узгред:
Уз све горе наведене термине,за стварање нове употребне вредности,вишка,
неће се "леба нај"ете,док не примените локално интерпретирану модификацију :
бизМис,ово-оно,дођем-дођеш,..
То је карика која недостаје урадку,е,да би тема била заокружена у целини целости.
Ђе бољи пр. од Глобал СЕКУ - Баје фјужн фјучр трансформејшн и транслејшн у .. бунар,
а све некад,давно,најурено бејаше из Храма.
Е,вала се одужи мисао,баш.
Узгред.
mirelarado mirelarado 19:55 16.02.2009

Рад се не може сакрити

Када год бих се у данима давних почетака свог радног века враћала кући са жалопојком "нико ме не цени, не признаје ми се, бууу, шмрц", отац ми је говорио: "Само ти ради, кћери, рад се не може сакрити." Сада знам да је био у праву. Ипак, највеће задовољство причињава ми рад који се уопште не исплати, док одлично плаћене послове најчешће доживљавам као кулук. Мазохизам, шта ли?
pape92 pape92 19:58 16.02.2009

Re: Рад се не може сакрити

Prirodno osećanje. Pogotovu ako su poslovi mučni ili zamorni...ipak, plaća pomaže...
mirelarado mirelarado 20:07 16.02.2009

Re: Рад се не може сакрити

Prirodno osećanje. Pogotovu ako su poslovi mučni ili zamorni...ipak, plaća pomaže...


Помаже, помаже... Каткад физички замишљам новчанице које ми следују, лакше је.
Али, најслађе је правити планове о будућим пословима, а почетак радова одлагати и растезати до крајњих граница...
jasnaz jasnaz 20:35 16.02.2009

& vera:

u ono što radiš:

a što sam videla malopre, u Poligrafu:
i što volim kada mi imponuje ono što slušam:

svaka čast radnice GČ!
hajkula1 hajkula1 21:23 16.02.2009

RAD


Rad je stvorio coveka - Ko nije covek, taj neka radi

Budimac Budimac 22:25 16.02.2009

:)))

„sve bolje nego brati masline" (Vudi Alen, Nuspojave)

Je l' ti to mene zezaš?
Sjajan tekt Pape.
pape92 pape92 22:37 16.02.2009

Re: :)))

Ha, ha - keve mi tako piše kod Vudi Alena. Oma sam te se setio kad sam napisao, al uklopilo mi se u tekst, pa sam zaboravio na kolateralne žrtve.

Woody Allen, My Apolgy

Plus ovaj naslov Vudijeve pricice u kojoj pominje masline, a inače se u njoj razmatraju poslednji Sokratovi munuti, neka bude simboličan
g.radicevic g.radicevic 23:13 16.02.2009

rad je stvorio choveka

a nerad
gospodina
pape92 pape92 23:57 16.02.2009

Re: rad je stvorio choveka

Ima jedan insert iz Bunjuelovog filma, stao mi mozak pa ne mogu da se setim kojeg, nije Diskretni šarm. Da ne cunjam po netu zbog naslova, scena je sledeća:
Fernando Rej, propali aristokrata, u nekakvom sobičku, oguljeni zidovi, metalan krevet. Ulazi njegov prijatelj i kaže mu, pogledaj bre kako živiš, prodao si i poslednju srebrninu, trgni se malo. A Fernando Rej mu kaže sa ponosom: da, ali ja u životu nisam radio niti jedan dan.
crossover crossover 01:15 17.02.2009

Re: rad je stvorio choveka

Ima jedan insert iz Bunjuelovog filma...

Филм се зове Тристана.
pape92 pape92 01:23 17.02.2009

Re: rad je stvorio choveka

E, jeste, sinulo mi čim sam čuo, tj pročitao sad. Mrzelo me da idem na imdb, mada je imdb majka za takve stvari. Tnx. Svaka čast.
crossover crossover 01:49 17.02.2009

Re: rad je stvorio choveka

Гледао сам тај филм пар пута у Kинотеци, давно на оним шкрипавим столицама. Не сећам се дијалога али сам запамтио атмосферу овако како си је описао. Тада ми се филм много свиђао, не знам шта би било кад бих га сад гледао. Мада, у то време ми је најбољи Буњуелов филм био Виридиана.
Одлично си се сетио ове реплике из филма.
dexter92 dexter92 00:09 17.02.2009

Rad

Dont work hard - work smart!

@Pape - sad sam procitao da si pravio neku igricu za Spectrum. Da nije YU Skool Daze?
pape92 pape92 00:13 17.02.2009

Re: Rad

Nije, ali blizu si.
dexter92 dexter92 00:44 17.02.2009

Re: Rad

Stari rimljani su smatrali da je castan covek koji moze ziveti od obrade vlastite zemlje.
Btw, tema je odlicna o tome se danas malo govori u Srbiji....
Moj ideal je da radim posao koji volim ,da pritom nikog ne skenjam i da mogu od toga da zivima i zasto da ne -zaradim.
Nedavno citam da je velika vecina ljudi zapravo nezadivoljna poslom kojim se bavi. To je zesci generator stresa.
Da paradoks bude veci, u kontekstu SEKE, ljudi strahuju za posao koji mrze!!!Totalna perverzija.
Kada cemo shvatiti da postoji dovoljno resursa za sve, jedino pitanje je da li smo spremni da ulozimo napor da ih uocimo...
pape92 pape92 01:33 17.02.2009

Re: Rad

Ne treba biti prestrog prema ljudima jer su nezadovoljni poslom kojim se bave. To je priroda većine poslova, drugim rečima nema ni izbliza dovoljno zanimljivih i kreativnih poslova u ukupnoj ponudi poslova da bude za sve. Ima doduše lakih poslova, koji su pri tom dobro plaćeni i to je definitivno next best thing ako već ne možeš da nađeš posao koji bi te ispunjavao sam po sebi. Sledeće po "kvalitetu" je zamoran posao ali barem dobro plaćen. No i kad odštikliraš sve ovakve poslove, ostaje i dalje surova realnost: mukotrpni a malo plaćeni poslovi. Nisu radnici krivi što se osećaju ubedačeno na njima, a nije ni društvo osim u smislu (koji ne smemo zanemariti, naravno da je važan) da ne omogućavaju...koji izraz da upotrebim...dostojanstven život po kriterijumima razvijenog sveta. No poslovi su jednostavno takvi: dosadni i teški, i sa tim se treba nekako pomiriti. Ako ne, onda se boriti individualno da se iz toga ispliva, ali ko ne uspe, ne mora da znači da je sam kriv. Niti da nema pravo da je nezadovoljan poslom. A da je to svakodnevan izvor stresa, što kažu tell mi about it.
dexter92 dexter92 01:48 17.02.2009

Re: Rad

Ono sto pokusavam da kazem je da je sistem/svet/ustrojstvo/whatever koji smo stvorili prilicno usran i suvise mnogo ljudi je ubedjeno da TAKO MORA DA BUDE.
Da li je neophodno da milioni 'grcaju' da bi jedan kapitalista isfurao svoj ego trip? Pritom mu je trip sranje - da se pomeri sa 437 na 377 mesto na listi bogatuna...
Termin 'mukotrpno' mi nekako para ushi.Zasto nesto mora da bude mukotrpno? Ko od toga ima koristi?
Znas kako, svako od nas ima neki svoj bioritam, kapacitet da u dnevnoj varijanti obavi odredjeni broj poslova koji mu pricinjavaju zadovoljstvo...sve preko toga je stres...i to ne moraju da budi bogznakavi poslovi
Ja sam na primer zakljucio da mi najvise odgovara da radim ~5 sati dnevno svaki dan + plus povremeno pravim pauze (odmor, putovanja itd..)
pape92 pape92 02:25 17.02.2009

Re: Rad

Ni ja ne mislim da ovako kako je mora da bude, barem po logici da je bolji svet moguć sada. Ima ih i koji smatraju da je ovaj jedini moguć, ali svako će se složiti u vezi dela koji si napisao o profitima kapitalista. No i u tom boljem svetu bi mukotrpan rad bio neminovan (smatram).

Ono što je bila moja poenta je, i kad zamislimo pravičniji svet, u njemu, bez futurističkih vizija (koje su ok i jednog dana će se možda i ostvariti) ne možemo da zamislimo da nema radnika u proizvodnji cipela, ili onih koji pakuju pisma, ili računovođa, ili utovarivača nameštaja, ili građevinskih radnik. Da ne nabrajam mukotrpne poslove. I to je individualan pojam, ali priznaćemo da postoji mnoštvo za koje će se većina složiti da jesu mukotrpni. Shvatam da ti rešenje vidiš u šemi koja bi omogućavala da se ovi poslovi obavljaju kraće, 4-5 sati, uz potpuno novi dil što se tiče raspodele novostvorene vrednosti...svakako bi svet mogao da bude lepši ako bi to bilo moguće (nisu samo kapitalisti krivci već i deoba onoga što ostane kada oni uzmu svoj deo) ali čak i tako sumnjam da bi se moglo, bez značajnog tehnološkog napretka i robotizacije u smislu SF filmova, moglo ostvariti značajno kraće radno vreme.
dexter92 dexter92 02:41 17.02.2009

Re: Rad

Proizvodnja - manje od ukupno 10% zaposlenih...
Odes u prvi C market i vidis gomilu ljudi koji mnogo rade za male pare da bi njihov gazda zgrnuo milijardu ipo evra godisnje, odneo ih na Kipar i svima odrzo lekciju iz patriotizma...
muaddib92 muaddib92 08:57 17.02.2009

Re: Rad

..само радите(радимо), а ево шта нам припремају 'наџирачи':

Early retirement program

Dear employees,

Due to the current financial situation caused by the slowdown of economy, Management has decided to implement a scheme to put workers of 40 years of age and above on early retirement. This scheme will be known as RAPE (Retire Aged People Early).
Persons selected to be RAPED can apply to management to be eligible for the SHAFT scheme (Special Help After Forced Termination). Persons who have been RAPED and SHAFTED will be reviewed under the SCREW program (Scheme Covering Retired Early Workers). A person may be RAPED once, SHAFTED twice and SCREWED as many times as Management deems appropriate.
Persons who have been RAPED can only get AIDS (Additional Income for Dependants & Spouse) or HERPES (Half Earnings for Retired Personnel Early Severance). Obviously persons who have AIDS or HERPES will not be SHAFTED or SCREWED any further by Management.
Persons who are not RAPED and are staying on will receive as much SHIT (Special High Intensity Training) as possible. Management has always prided itself on the amount of SHIT it gives employees. Should you feel that you do not receive enough SHIT, please bring to the attention of your Supervisor.They have been trained to give you all the SHIT you can handle.

Sincerely, The Management

pape92 pape92 10:49 17.02.2009

Re: Rad

E, blago njima. Kod nas cujem dobijes samo kolektivni automatski raskid ugovora.
sybil sybil 13:15 17.02.2009

jedan moj prijatelj

je rekao da nema boljeg vremena za institucionalno akademsko usavrsavanje od devedesetih. tako je i bilo. ja sam ozbiljno razmisljala da u posveti moje disertacije napisem: zahvaljujem se rezimu s.m. koji mi je pokazao kakav covek ne treba da bude. ovo je spomenik mog otpora.

elem, to je bullshit, lepo opisan u ballad of the thin man koji je mrsav jer ga adademsko znanje ne hrani.

johnny stulic je povodom izjave jednog politicara da svako ko nece da uci i radi osniva rock band, rekao: a sta drugo ovde moze da se radi. tako je nastala "a sta da radim". to je i moja prica.
pape92 pape92 14:48 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Hrani ili ne hrani, bolje biti usavršen nego neusavršen. I tako redom dan za danom, sve usavršeniji i usavršeniji.

Digresija u vezi Štulića:
Da imam snagu i talenat kao Džoni, i ja bih pravio pesme. Jedino što mu je "ova zemlja dala" jeste inspiracija. (Mada mu je apropo pomenute pesme, otišla i devojka, što je takođe najčešće inspirativno).

Unfuckable Unfuckable 21:02 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

btw
stih
"plaha narav, eto to je
od rada mi je zlo"
koji sam upotrebio u prvom komentaru
takođe je Džonijev stih


...ehej, Džoni, Džoni
neradniče
pape92 pape92 21:12 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

E, da je više takvih neradnika. Ma još jedan samo, da opasulji ovaj milenijum kao što je Džoni osamdesete.
Unfuckable Unfuckable 21:42 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

mislim da je njegov rad
jer o tome pričamo (mada ševrdamo, lole!)
bio polovičan
dok je "opasuljivao" niko ga nije shvatao baš ozbiljno, raja nije od gole provokacije razaznavala suštinu
a kada su počela poslednja svetla da se gase, i kada su se - opet pogrešno, umesto da urade nešto - ljudi opsetili njegovih besomučnih tirada
on je već bio daleko, i od drugih i od sebe onakvog, zgađen verovatno pomalo i sopstvenom neproduktivnošću
pape92 pape92 22:09 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Ako za spas Zemlje treba da dam jednu vlas svoje kose, ja to neću učiniti.

Pesnikovo nije da spašava.
Unfuckable Unfuckable 22:13 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Pesnikovo nije da spašava.

upravo
zato su mi smešne one tlapnje devedesetih...
pa sve je lepo rekao deset godina ranije
Pesnik je svoj "domaći" - uradio
gordanac gordanac 22:13 17.02.2009

jedan moj prijatelj

mislim da je njegov rad
jer o tome pričamo (mada ševrdamo, lole!)
bio polovičan
dok je "opasuljivao" niko ga nije shvatao baš ozbiljno, raja nije od gole provokacije razaznavala suštinu
a kada su počela poslednja svetla da se gase, i kada su se - opet pogrešno, umesto da urade nešto - ljudi opsetili njegovih besomučnih tirada
on je već bio daleko, i od drugih i od sebe onakvog, zgađen verovatno pomalo i sopstvenom neproduktivnošću

dobro
ovo je (ili liči na) početak jednog celovitog teksta
a kam` gi ostatak, ha?

Unfuckable Unfuckable 22:15 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

paj'z ovu padobranku !
gordanac gordanac 22:18 17.02.2009

jedan moj prijatelj

pape92 pape92 22:32 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

a kam` gi ostatak, ha?


Ajde, ajde, misli na mlade naraštaje, treba putokaza. Mislim, nije zbog nas, nego zbog ove dečice.
Unfuckable Unfuckable 22:45 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

mojne gospodžobrate dosadićemo s tom temom...
ali, baš mi je slatko bilo da povučemo neke linije između Pjesnika i Rada
koliko se sećam
u "općoj sprdnji devedesetih", ako se to tako uopće može nazvati, on beše osnivao
(zašto li je bezuspešno bilo i imali od one stare "nomen est omen" par kapi u svemu tome ?)
neku Balkansku Partiju Rada

d' umreš....
(smeh ili plač, ko kako voli)
gordanac gordanac 23:06 17.02.2009

nomen est omen :))

"There stood a log cabin made of earth and wood
Where lived a country boy named Johnny B. Goode
Who never ever learned to read or write so well
But he could play the guitar just like a ringing a bell"

..............
People passing by they would stop and say
Oh my that little country boy could play




(sasvim slučajno, slušam ovo i slično....:))
sybil sybil 23:55 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Unfuckable
mislim da je njegov radjer o tome pričamo (mada ševrdamo, lole!)bio polovičandok je "opasuljivao" niko ga nije shvatao baš ozbiljno, raja nije od gole provokacije razaznavala suštinua kada su počela poslednja svetla da se gase, i kada su se - opet pogrešno, umesto da urade nešto - ljudi opsetili njegovih besomučnih tiradaon je već bio daleko, i od drugih i od sebe onakvog, zgađen verovatno pomalo i sopstvenom neproduktivnošću

Zasto polovican? Zboh sevdaha za Polu Horvat? Ili zbog balkanske rapsodije?
moj goli prik
sam protiv svih
on zna za svaki stih...


Meni je i to super.

Novinar : od cega vi zivite gospodine stulicu?
Heroj veci od zivota: od zene.
Novinar: da li vam je to dovoljno?
Heroj veci od zovota: mi smo skromni ljudi.

Izvesna Alka Vuica (ko je to?)
Dzoni, ne mozes tako da zivis, bez pasosa, bez domovine, bez korena.
Jockerman: ej, Vuica, zaljubicu se u tebe.

Dylan je u intervjuu 1966. rekao: "Koledzi su kao staracki domovi, samo sto tamo ima vise mrtvih, " napravio karijeru od anti-institucionalne inteligencije, dobio pocasni doktorat za muziku iz Princetona i jos gomilu nagrada. Moj profesor pocinje i zavrsava predavanja studentima sa ovo je Bob Dylan, i svaki put ovacije. Kada sam ga pitala zasto rekao je "Ovde se aplaudira ostvarenom americkom snu".

A Dzonija Stulica su pokrali, nisu mu isplatili honorare, da ne govorim o nagradama i pocasnim doktoratima.

Halo Sveuciliste? Halo Government? Halo Serbo-Croatia? B. r. u. k. a.

Daleko je Amerika, braco Balkanci.
sybil sybil 23:58 17.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Unfuckable
Pesnikovo nije da spašava.upravozato su mi smešne one tlapnje devedesetih...pa sve je lepo rekao deset godina ranijePesnik je svoj "domaći" - uradio

Naravno. Nije ni Dylan zaustavio rat u Vijetnamu sa "Abe, you must be putting me on" pa mu to ne umanjuje ni znacaj, ni autorska prava, pobogu Batmane sta pricas.
sybil sybil 00:06 18.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

Unfuckable
mojne gospodžobrate dosadićemo s tom temom...ali, baš mi je slatko bilo da povučemo neke linije između Pjesnika i Radakoliko se sećam u "općoj sprdnji devedesetih", ako se to tako uopće može nazvati, on beše osnivao (zašto li je bezuspešno bilo i imali od one stare "nomen est omen" par kapi u svemu tome ?) neku Balkansku Partiju Radad' umreš....(smeh ili plač, ko kako voli)

nije sve receno. ja cu da napisem jedan tekst za polemiku. svecano se obavezujem.
sybil sybil 00:23 18.02.2009

Re: jedan moj prijatelj

zgađen verovatno pomalo i sopstvenom neproduktivnošću

Jaoj Batmane sta to pricas kao da nije bilo rata i kradje intelektualne svojine.
miloradkakmar miloradkakmar 22:39 17.02.2009

Ко је створио рад

Rad je stvorio čoveka,



.... по мени се поставља логичко питање , а ко је створио рад ?
bindu bindu 05:21 18.02.2009

.

ivana23 ivana23 13:05 18.02.2009

Lenjost kao hobi

“Lenjost je manjak volje da se obavi neki posao ili produži napor.” Matematički posmatrano, ona je ekvivalentna neradu. Naučno gledano, lenjost je životni “bug”.

Ipak, i pored svih negativnih konotacija koje ovo stanje uma i tela sa sobom nosi, ljudima je lenjost posebno ‘draga’. Ne postoji čovek koji jednom u toku dana, nedelje, meseca ili svog radnog veka nije bio bar malo lenj.

Posmatrajući sebe kroz prizmu rada i obaveza , došao sam do zaključka da je to “ubica dečjeg lica”. Primio sam je u dom na mala vrata, a ona ne samo da neće da ode, već želi da ostane slatko ušuškana, zanemarujući onu staru “svakog gosta tri dana dosta”.

Autor: Marko Radovanac


B92, ceo tekst
pape92 pape92 14:40 18.02.2009

Re: Lenjost kao hobi

Uz rečeno, treba praviti razliku izmedju lenjosti i dokolice. Dokolica je poželjna, lenjost nije.
G r o f G r o f 17:56 18.02.2009

Blam..

Radisav živi u selu. Kućica sa dva sobička. Nekih petnaestak kvadrata, bez kupatila. Ima troje dece.
Sve odiše siromaštvom ali Radisav nije lenj čovek. On i žena se izlomiše radeći...i ništa. Samo preživljavanje.
Jednog dana Radisav je, radeći kod jednog preduzimača, podizao metalnu konstrukciju na autobuskoj stanici.
NJegova ćerka je iz škole putovala autobusom i došla je na autobusku stanicu.
"Vidi, tamo ti je tata", rekle su joj dugarice.
"Joj blama" odgovorila je, i prosla praveći se da ga ne pozna.
Bilo ju je stid što njen tata radi fizički posao.

Ovu priču ispričala mi je njena drugarica. Ona najbolje oslikava svu devijantnost srpskog odnosa prema radu.
Generacije se uče da je rad nešto ponižavajuće.
Moraju proći godine da se takav odnos ispravi, a još se ništa nije ni počelo na tom planu.
Svi su u nekom pinkastom svetu gde pare padaju sa neba i troše se na piće i provod.
Vlada kult nerada.

pape92 pape92 18:13 18.02.2009

Re: Blam..

Sa jedne strane je donekle utešno da nismo "patentirali" takav odnos prema radu (stari Grci). Sa druge strane je porazno da se on nije izmenio. Deci, pogotovu u tinejdzerskim godinama se može mnogo toga i oprostiti. U moje vreme je bilo blam imati bezvezne patike, a takve su bile sve koje nisu adidas ili puma itd... - ko se priseti kako funcionišu tinejdžerske zajednice, neće ovo uzeti kao veliko zlo. Ali gledanje sa prezrenjem na sirotinju od strane imućnih (po pravilu novoimućnih, oni stari su imali vremena da izgrade ako ništa a ono nekakav stil), je jednostavno odvratno.

A kult nerada je planetarni, gde više gde manje (kod nas više, lako je priznati). Drugar mi je živeo u japanu nekoliko godina tokom devedestih. Ni tamo nije kao što mali Đokica zamišlja. Igraonice prepune dan noć, mladi neće da rmbače kao očevi...da ne razglabam...
Unfuckable Unfuckable 19:48 18.02.2009

Re: Blam..

Ona najbolje oslikava svu devijantnost srpskog odnosa prema radu.

sorry
je l' i Cankara ubrajaš u Srbe ?
pape92 pape92 20:11 18.02.2009

Re: Blam..


je l' i Cankara ubrajaš u Srbe




Majstore.
G r o f G r o f 21:09 18.02.2009

Re: Blam..

je l' i Cankara ubrajaš u Srbe




Za Cankara nisam siguran, ali Herman Hese, sigurno jest.
Zaključio čitajući njegov roman "U žrvnju".

Naravno da rad ne voli niko ali do te mere ugraditi nerad u sistem, stvarno je tragikomično.
Pa dovoljno je spomenuti samo armiju zaposlenih u javnim preduzećima od kojih većina ne radi ništa, pa armiju nezaposlenih koji su to jer je državi ugodnije razglabati o Kosovu nego o njima, pa crkvu za koju je veći greh raditi praznikom nego biti pedofil.....pa...
I onda nas neko usporedjuje sa japancima...buahahahahahahaha.
Ovde neko nije normalan.
Unfuckable Unfuckable 21:33 18.02.2009

Re: Blam..

mislim da želiš da provučeš tezu da su Srbi, u prvobitnoj podeli, nekako izvukli karticu "najveći lenjivci",
što bi za sobom trebalo da povuče određene kvazi- zaključke, ako pogledamo kvazi - dokaze pozabadane na opšta mesta, koje si naveo u svrhu uopćavanja teme, a glede promašaja u svom prvom komentaru.
Kada već ne pomaže stid prema neuglednoj majci / ocu kao simptom prezira prema radu, a ne simptom nezrelosti
, 'aj' da potegnemo javna preduzeća i pedofile - kao da ih samo mi ovde imamo .

neću da polemišem o javnim preduzećima, nezaposlenosti, crkvi i pedofiliji - pošto za mene, to nikakve veze sa radom ili neradom nema.
Mislim da je lenjost i "uživanje u ničemu" - ako o tome pričamo - daleko ravnomernije raspoređena po Kugli, (od Aljaske do Meksika) i da joj srednje ime nije samo - Srbija.
Mnogo je veće, to srednje ime, mislim ja.
Dok je Čoveka, biće i lenjosti.
Kao i vrednoće, ratova, seksa, ljubavi, pameti i gluposti.
mirelarado mirelarado 22:17 18.02.2009

Re: Blam..

Занимљиво је и да су изреку "раде само будале и коњи" измислили Енглези а не Срби.

Only Fools and Horses
G r o f G r o f 23:12 18.02.2009

Re: Blam..

Kada već ne pomaže stid prema neuglednoj majci / ocu kao simptom prezira prema radu, a ne simptom nezrelosti
, 'aj' da potegnemo javna preduzeća i pedofile - kao da ih samo mi ovde imamo .


Možemo mi filozofireti do besvesti ali činjenice ostaju. U ovoj zemlji suviše malo ljudi radi, i svaki od njih nosi na grbači bar deset neradnika.
Primer sa devojčicom sam naveo jer se mene posebno dojmio. Umesto da bude ponosna na oca što rad ona ga se stidi, Nije ona nezrela. Ona je samo formirala svoju svest na osnovu onoga što nude mediji, ulica, škola, društvo u celini. Mogu zamisliti kakvo bi tek gnušanje osetilo dete nekog buržuja.
Koliko ko voli raditi i kako je lenjost rasprostranjena po zemaljskoj kugli, manje je bitno. Bitno je koliko ko radi.
Istina je da rade samo budale i konji ali istina je da su svi veće budale od nas.

pape92 pape92 23:29 18.02.2009

zaključak, ukratko

Nema ničeg neregularnog u poređenju radnih navika na jednom ili drugom mestu zemljine kugle. Samo treba biti pažljiv u tome, precizan i informisan. I razlučiti opšte od pojedinačnog. Neku pomoć, početak, povod je možda dobio čitalac teksta koji sam objavio. Pri tom nisam pisao o svom fahu, nego o onome što me je zainteresovalo dovoljno da donekle proučim temu. Moj je zaključak, a ne morate se složiti sa time, da je - kada priznamo ono zajedničko Ljudima u vezi rada i nerada - Balkan, jer se ovo odnosi koliko na Srbe toliko i ostale balkanske narode i države (uz određeni izuzetak Grka kao specifičnih zbog specifičnog, bogatijeg nasleđa) prešao velik put od sredine 19. veka do danas, i prilično uspešan, kada su u pitanju radne navike. Daleko od toga da specifičnosti, negativne po kultura rada mislim, ne postoje, kao što postoje i u Španiji (siesta), da se ne upuštam u njih...ne gledam svet kroz ružičaste naočare, pa ni ovaj sunarodnički. No niti kroz tamne. Naravno da je kult rada u Japanu vidljiv na svakom koraku i danas, i pored opadanja o kojem se nije teško obavestiti, i da je poređenje sa Japanom u pogledu radnih navika na našu štetu, baš kao i poređenje sa Amerikom (SAD) naprimer. No, nije sve ni toliko crno i beznadežno, niti smo "najgori".

Ukratko, a naglašavam reč ukratko, to bi bilo sve.
crossover crossover 00:12 19.02.2009

Re: zaključak, ukratko

Кад смо већ код (мануелног) рада, није ми јасно како жене које свирају upright bass могу да имају уредно намазане нокте?
ivana23 ivana23 00:19 19.02.2009

***


Fotografija nije snimljena u Beogradu.
pape92 pape92 00:21 19.02.2009

Re: zaključak, ukratko


Preporuka!
(Nemoj da vas mrzi da otvorite link, ako vas zanima kako bi izgledala Hana Šigula da svira kontrabas. A i pesma je sjajna).
Unfuckable Unfuckable 08:33 19.02.2009

Re: zaključak, ukratko

otvorih link samo zbog "Hana Šigula - poređenja"
a dobih mnogo više ...
sad pada glavna "jeres" :
samo još jedna potvrda moje lične teorije da većina Teta dobija na seksepilu ukoliko je u priču uključen i neki instrument
Unfuckable The Gleda Umesto Da Sluša
pape92 pape92 18:01 19.02.2009

Re: zaključak, ukratko

Tetke tečama!

Teča.
crossover crossover 00:05 20.02.2009

Re: zaključak, ukratko

Како да вам кажем... Много сте у праву, обојица
Тете су чудо!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana