PETLOVI NE KUKURIČU BEZ RAZLOGA

Freedom of Information RSS / 18.02.2009. u 14:21

Autor: Rodoljub Šabić

Šetajući po Internetu, juče ili prekjuče, na sajtu B92 pročitao sam jednu, za mene vrlo asocijativnu vest. Ukratko, ona je govorila o tome da je broj činovnika u kragujevačkoj lokalnoj samoupravi daleko, daleko veći od potrebnog, optimalnog broja zaposlenih. Gradonačelnik Kragujevca je za B92 izjavio da ih ima „više od 750", a predstavnici opozicije tvrdi da ih ima bar 850 i navode da je pravi broj „pod velom tajne". Ipak, i jedna i druga strana se slažu da je broj prevelik, da je pretežak teret za budžet lokalne zajednice i da „mora" biti sveden na „realnu meru".
Šta je to „realna mera"? Neki kažu da se po evropskim standardima broj zaposlenih određuje u skladu sa pravilom - jedan činovnik na oko 1.000 stanovnika, pa bi po tome Kragujevac sa svojih nešto više od 200.000 stanovnika trebao da ima 200 ili 250 ili najviše 300 činovnika u aparatu lokalne samouprave.
Nezavisno od toga, otvoreno je i pitanje koliko bi zaposlenih Kragujevac trebao da ima prema sopstvenim aktima o organizaciji o službi lokalne samouprave, jer tim aktima morao bi biti urađen i broj zaposlenih i uslovi koje oni treba da ispunjavaju. Opozicija tvrdi da su ti dokumenti i podaci „pod velom tajne", a da broj zaposlenih i njihova kvalifikaciona struktura uopšte nekorespondiraju sa onim što piše u aktima.
Vest iz Kragujevca, za mene je kao što rekoh bila vrlo asocijativna jer me neminovno podsetila na jedan, pomalo već zaboravljen slučaj iz moje prakse. Reč je o jednoj žalbi, zahtevu za zaštitu prava, gotovo bizarnom, jer je stigao sa potpuno neočekivane strane - od Ombudsmana grada Kragujevca. Inače, malo ljudi zna da je Kragujevac prvi grad u Srbiji koji je, i kad Republika Srbija to nije imala, svojim aktima ustanovio ovu instituciju, sa zadatkom da štiti prava građana i kontroliše rad lokalne uprave. Lepa stvar, jedna od onih koje mogu da služe na čast. Međutim, ubrzo je kragujevački „kontrolor rada uprave" izrazio sumnju da je u gradskoj upravi zaposleno enormno mnogo ljudi i to ne po kriterijumima utvrđenih aktima o organizaciji i sistematizaciji nego po stranačkim kriterijumima, i s tim u vezi od gradskih vlasti zatražio odgovarajuće informacije i dokumente. Vlast je izgleda tada zaključila da se on „previše meša u svoj posao", i uskratila mu je tražene informacije.
Na ombudsmanovu žalbu reagovao sam, ne samo odgovarajućim nalogom nego i javnim saopštenjem, ukazujući da je uskraćivanje ovakvih informacija bilo kome apsurd, da iste informacije moraju biti dostupne javno u svakom trenutku, a da je njihovo uskraćivanje Ombudsmanu nešto što njegove funkcije stavlja u gotovo tragikomičan kontekst.
Vlast je postupila po ovom mom nalogu. Ombudsman je dobio tražene informacije i dokumente i potvrdio svoje sumnje. Ali, samo nešto kasnije, smenjen je sa svoje funkcije.
Ja sam se „slučajem kragujevačkog Ombudsmana" bavio pre više od tri godine, negde u decembru 2005. Dakle, „vest" o enormnom broju zaposlenih zapravo datira već od tada. Na šta su potrošene te tri godine? Zar samo na to da bi se potvrdila ona ružna, glupa i destimulativna sentenca - petlovi koji rano kukuriču, prvi završavaju u loncu?
Šta god da je razlog, nismo više u poziciji da tolerišemo to da mnogi u vlasti „ne razumeju" jednu notornu istinu, da je javnost u radu vlasti u direktnoj korelaciji sa racionalnošću u njenom radu. Prosto, više javnosti garantuje više racionalnosti. U svemu pa i u zapošljavanju.
Zato je zaista krajnje vreme da afirmišemo princip da su organi vlasti, i oni na nivou lokalnih samouprava, i svi drugi, obavezni da, uz ostale, javno objavljuju i relevantne i ažurne podatke o broju zaposlenih i o troškovima koje prave. Razume se, sasvim je izvesno, da ti podaci neće biti ni malo prijatni, ali utoliko pre s njima treba da se suočimo. „Veo tajne" je u ovom slučaju i pravna i logička besmislica. Svi zapravo znamo šta se iza njega krije - ozbiljan, težak problem. A ako je nešto nesporno onda je to da je osnovna, prva pretpostavka za rešavanje ma kog problema potpuna i jasna predstava o njegovim dimenzijama. A surova realnost koja se ogleda u svetskoj ekonomskoj krizi i dramatičnom deficitu našeg budžeta svakako će nas naterati da problem hipertrofirane administracije rešavamo.

 



Komentari (11)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

drug.clan drug.clan 14:41 18.02.2009

izbor

Vlast je postupila po ovom mom nalogu. Ombudsman je dobio tražene informacije i dokumente i potvrdio svoje sumnje. Ali, samo nešto kasnije, smenjen je sa svoje funkcije.


Pa tako je to kada ombudsmana bira bas onaj od koga on treba da stiti gradjane? Potpuni besmisao!

To je kao da nam policajce zaposljava neka mafijaska organizacija.

Ombudsmana treba birati direktno po imenu i prezimenu pa da vidimo da li ce i kako ce onda ta institucija da funkcionise. Ovako je to samo zamajavanje naroda - "ja biram coveka koji ce stititi tvoje interese od mene"
libkonz libkonz 14:44 18.02.2009

Ništa novo

Kragujevac nije izuzetak, u celoj Srbiji je ista priča. Jedino što ja mogu da uradim je da više ne izlazim na izbore bilo koje vrste. A da su gori od SPS-a i JUL-a gori su. MNOGO SU GORI ! Oni to znaju i nije ih briga.
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:11 18.02.2009

шта подразумева тај број?

Не мора да значи да је број од 800 запослених велик за Крагујевац. Зависи ко је све ту убројан. На пример, ко плаћа ватрогасце? Да ли су и они убројани у "чиновнике"?

Живим у САД, у општини (county) која има мање од 200.000 становсника. Град и општина заједно запошљавају око 2300 људи. Иначе, нисам овдашњи омбудсман. Податак о броју запослених се налази на интернет страни града.
jesen92 jesen92 22:36 18.02.2009

Re: шта подразумева тај број?

....vatrogasce placa MUP....
gorran2 gorran2 15:22 18.02.2009

igranka bez prestanka

Već dvadeset godina živimo pod neprestanim pritiskom politike. (Daleko od toga da je pre bilo super, ali ostavimo sad tu temu po strani).
Uglavnom, na sceni se smenjuju suprotstavljeni tabori. Svaki sebe proglašava za "spasioce", a one druge za "izdajnike".
A mi se primamo, glasamo, demonstriramo, mitingujemo, kontra-mitingujemo...
A onda se, kao u španskoj sapunici, "spasioci" i "izdajnici", pogode, dogovore, izgrle i izljube. I - venčaju.
Svadba, normalno, na naš račun.


I tako šesnaest puta.

I tako sam ja, malo-pomalo počeo da sumnjam.
Prestao da verujem.
Da verujem u razliku.
U to da neki navodno "zastupaju ideje", a drugi su, navodno, opaki, opasni i anti-protivni.

Dakle, prestao sam da verujem, i počeo da sumnjam u to da je linija podele, odnosno linija fronta između različitih politika, blokova i formacija.
Naprotiv.
Sve više mi se čini da su svi oni iz iste priče.
I da je prava linija fronta između svih njih, cele te tragikomedije od države i politike
s jedne strane
i nas, odnosno građana, odnosno društva
s druge strane.


Znači, tu je prava linija neprijateljstva. Sve drugo je igrarija i manipulacija.
A oni tu imaju na svojoj strani finansijsku upravu, policiju, medije, tajkune...
A naše naoružanje je, uz sve izraze podrške i poštovanja, prema njima više nego smešno:
par ombudsmana, zastupnika za slobodu informacija, komisija za sukob interesa i sl...

Dakle, David protiv Golijata - još jedan krug...
drug.clan drug.clan 15:45 18.02.2009

Re: igranka bez prestanka

gorran2
Već dvadeset godina živimo pod neprestanim pritiskom politike. (Daleko od toga da je pre bilo super, ali ostavimo sad tu temu po strani).
Uglavnom, na sceni se smenjuju suprotstavljeni tabori. Svaki sebe proglašava za "spasioce", a one druge za "izdajnike".
A mi se primamo, glasamo, demonstriramo, mitingujemo, kontra-mitingujemo...
A onda se, kao u španskoj sapunici, "spasioci" i "izdajnici", pogode, dogovore, izgrle i izljube. I - venčaju.
Svadba, normalno, na naš račun.


I tako šesnaest puta.

I tako sam ja, malo-pomalo počeo da sumnjam.
Prestao da verujem.
Da verujem u razliku.
U to da neki navodno "zastupaju ideje", a drugi su, navodno, opaki, opasni i anti-protivni.

Dakle, prestao sam da verujem, i počeo da sumnjam u to da je linija podele, odnosno linija fronta između različitih politika, blokova i formacija.
Naprotiv.
Sve više mi se čini da su svi oni iz iste priče.
I da je prava linija fronta između svih njih, cele te tragikomedije od države i politike
s jedne strane
i nas, odnosno građana, odnosno društva
s druge strane.


Znači, tu je prava linija neprijateljstva. Sve drugo je igrarija i manipulacija.
A oni tu imaju na svojoj strani finansijsku upravu, policiju, medije, tajkune...
A naše naoružanje je, uz sve izraze podrške i poštovanja, prema njima više nego smešno:
par ombudsmana, zastupnika za slobodu informacija, komisija za sukob interesa i sl...

Dakle, David protiv Golijata - još jedan krug...



U ovo vise niko ne sumnja!
madam_mym madam_mym 01:33 19.02.2009

Re: igranka bez prestanka

gorran2
Već dvadeset godina živimo pod neprestanim pritiskom politike. (Daleko od toga da je pre bilo super, ali ostavimo sad tu temu po strani).
Uglavnom, na sceni se smenjuju suprotstavljeni tabori. Svaki sebe proglašava za "spasioce", a one druge za "izdajnike".
A mi se primamo, glasamo, demonstriramo, mitingujemo, kontra-mitingujemo...
A onda se, kao u španskoj sapunici, "spasioci" i "izdajnici", pogode, dogovore, izgrle i izljube. I - venčaju.
Svadba, normalno, na naš račun.


I tako šesnaest puta.

I tako sam ja, malo-pomalo počeo da sumnjam.
Prestao da verujem.
Da verujem u razliku.
U to da neki navodno "zastupaju ideje", a drugi su, navodno, opaki, opasni i anti-protivni.

Dakle, prestao sam da verujem, i počeo da sumnjam u to da je linija podele, odnosno linija fronta između različitih politika, blokova i formacija.
Naprotiv.
Sve više mi se čini da su svi oni iz iste priče.
I da je prava linija fronta između svih njih, cele te tragikomedije od države i politike
s jedne strane
i nas, odnosno građana, odnosno društva
s druge strane.


Znači, tu je prava linija neprijateljstva. Sve drugo je igrarija i manipulacija.
A oni tu imaju na svojoj strani finansijsku upravu, policiju, medije, tajkune...
A naše naoružanje je, uz sve izraze podrške i poštovanja, prema njima više nego smešno:
par ombudsmana, zastupnika za slobodu informacija, komisija za sukob interesa i sl...

Dakle, David protiv Golijata - još jedan krug...


potpisujem!
SVE!
jesen92 jesen92 02:01 19.02.2009

Re: igranka bez prestanka

.gorane,.secam se da sam sa tobom imala neke "sukobe" par puta, nemam pojma oko cega...ali ovo potpisujem u celosti
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:39 18.02.2009

Dakle...

Ombudibogsnama!
sentinel26 sentinel26 15:56 18.02.2009

Poslednje informacije

govore da se priprema "socijalni program" za taj višak zaposlenih, inače članova poznatih stranaka, kojima je taj posao bio nagrada za učinjeno i istovremeno "čuvar" vjernosti stranci i garancija odredjenog broja profesionalnih glasača za sve izbore.

Odakle oni planiraju da uzmu taj novac za "socijalni program" za lokalnu borokratiju ?
To ne može svakome da padne na pamet.
Po nekim napisima tamo je dupliran broj zaposlenih u posljednjih 4-5 godina.
Činjenica da su čovjeku dali otkaz kada je definitivno propao pokušaj sakrivanja brojke od očiju javnosti sve govori.
...........................................................
Čitajući Službeni glasnik RS i službene listove jedinica lokalne samouprave, primjetio sam još jedan sličan biser kragujevačke vlasti i g-dina gradonačelnika.

Vlast Kragujevca je osnovala Savet za bezbednost !
Ko ne vjeruje evo :

" ODLUKA O FORMIRANJU SAVETA ZA BEZBEDNOST
("Sl. list grada Kragujevca", br. 9/2002, 14/2004 i 35/2008)
I
Ovom odlukom Skupština grada Kragujevca formira Savet za bezbednost, (u daljem tekstu: Savet) radi utvrđivanja preventivne strategije i artikulisanja bezbednosne potrebe građana grada Kragujevca.
II
Zadaci Saveta su:
- definisanje bezbednosnih problema koji postoje u gradu Kragujevcu;
- određivanje strategijskih pravaca razvoja preventivne strategije i podela pojedinih ovlašćenja u tom pravcu;
- usvajanje programa prevencije kojima se deluje na pojedine bezbednosne probleme;
- donošenje odluka i propisivanje obaveza pojedinih subjekata koji se tiču usvojenih programa prevencija kojima se pokušavaju rešiti pojedini bezbednosni problemi;
- podnošenje izveštaja u pogledu rezultata preduzetih programa prevencije;
- vršenje izmena i dopuna programa i preventivnih nastojanja;
- podnošenje izveštaja o efikasnosti rada policije i pravosudnih organa na teritoriji grada Kragujevca;
- formiranje radnih grupa u okviru saveta koje su specijalizovane za razvoj i implementaciju pojedinih projekata kojima se deluje na pojedine bezbednosne probleme;
- podnošenje izveštaja o radu radnih grupa i efektima njihovih nastojanja.
III
Članove Saveta imenuje Skupština grada iz reda predstavnika: Grada, policije, pravosuđa, zdravstva i socijalne zaštite, prosvete, sportskih udruženja, privrede, medija i drugih struktura neophodnih za realizaciju projekata.
Predsednik Saveta je Gradonačelnik grada Kragujevca. Savet ima dva zamenika predsednika, od kojih je jedan načelnik MUP-a RS Policijska uprava u Kragujevcu, a drugi predsednik Skupštine grada Kragujevca.
IV
Odluka stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu grada Kragujevca". "
..........................................................
Na koji način je to ugrožena bezbjednost Kragujevca pa redovni organi ne mogu sami da odgovore zadatku ?
Da li to gospoda predvidjaju, štrajkove ili nemire pa planiraju formiranje nivih CK-au filijala ?

Ako se radi o preuzimanju nadležnosti sa Republike na Grad, onda se to radi na relaciji : Ustav - Statut.

Ovo je nova paralelna vlada, koja ne planira da volonterski pomaže i savjetuje nego da stvarno vlada !

Gospodi kragujevčanima i BanKiKrgu - Sretno ! Nemaju oni rupe na kaišu, oni ustvari nemaju ni kaiš !
Beograd nema Savet za bezbednost - ili ima ?
jesen92 jesen92 23:11 18.02.2009

broj se povecavao rapidno..

...od 1996/97.... Tada je dosla Koalicija Zajedno na vlast u svim vecim gradovima u Srbiji pa i Kg, posle nje je dosao DOS na celu sa DS-om a od 2004 u Kragujevcu je na vlasti takozvana koalocija "Zajedno za Kragujevac" koju cine lokalne kombi stranke....eh sad, pitace se neko kako su oni dosli na vlast...to vam je lokalna prica i nije zanimljiva za siru javnost...medjutim, cinjenica je da oni nikada ne bi dosli na vlast da je DOS tj DS vladao kako treba...DS je toliko slab u Kg da se takoreci raspao pa su doveli nekog aktivistu iz Subotice da resava probleme u gradskom odboru..e oni kao takvi su sad kao neka opozicija zajedno sa radikalima....Problem viska zaposlenih u lokalnoj samoupravi je samo jedan od problema u gradu, drugi problem je visak zaposlenih u javnim preduzecima koja su takodje pod ingerencijom grada.....tu je tek gomila saboraca njihovih rodjaka, prijatelja, kumova....i sl....Kako ce to da se resi nije mi jasno...lako je bilo radnike isterati iz fabrika ali sa ovima ce biti malo teze....Radnike Zastave su ponovo poslali kuci sa nekim socijalnim programima a uzeli neke nn firme koje treba da se bave "ciscenjem" fabricke lokacije, koje satro uzimaju neke uzorke i buse rupe po fabrici kao da to zaposleni nisu znali sami da urade...sad su doveli i neku firmu koja treba da koordinira u tom "ciscenju" kako bi zivotna sredina za fiat bila tip top...e ti koordinatori su neka decurlija koja pojma nemaju i ovi jadni inzenjeri koji su ostali ,i koji ne znaju da li rade za nepostojecu Zastavu ili za Fiat, oni praakticno rade sve sto treba za smesne pare i u uslovima bez grejanja a podatke daju toj koordinator firmi koja verovatno uzima debelu lovu.....Neka agencija je verovatno uzela pare i za ono glupavo testiranje gde su pitanja bila ista i za inzenjere i za ekonomiste i za prevodioce....najtragicnije je sto "poplozen" test ne znaci i siguran posao u Fiatu....to samo znaci da ce ovi iz fiata mozda da razgovaraju sa tobom......sta ce biti videcemo.....ko prezivi pricace...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana