Eksperimenti u blogovanju| Gost autor| Roditeljstvo| Zabava

Čiča-miča gotova priča

NNN RSS / 22.02.2009. u 15:11

Autor: Mako Menković

Bila... bila Snezana. Pa je vestica tela da je ubije. Baaaum! Baaaum! Baaaum! Pa naiso u sumu. Pa naiso u kucice. Bije puno sudove. Pasina... Ja cu da vam usisavam, ja cu da vam cistim. Ali, mojim te, pusti me, mojim te da budem s vama. Ja cu da vam cistim. Ja cu da vam pejem sudove. Ja cu da vam pejem, da vam cistim i da usisavam. Moooojim te, pustite me da me... da me... da me... pusti me da budem s vama.
I... gotova mica pica.

I bila Cuvenkapa... pa ona isa kod bake... pa tako... pa je ona posetala baku, pa otisa kod mame, pa doso vuk, pa... pa... pa... pa je jeko Cuvenkapi:
"Gde ides ti Cuvenkapice?"
"Idem kod bake. Nemoj opet da mi se pikadas!"
Pa je Cuvenkapa bila kod mame.
Pa gotova mica pica.

Ti paseta. Edan napako od sama... edan od puća, edan od cigaja. Pa doso vuuuuuk! "Kucam na vata, putite me nuta!"
"Ti si vejiki vuk! Neću vas putiti!"
"Kad jaaaaaaa duuuuuuuuunem i vatu suuuuuuuuunem, i susicu vam kuću!"
Aaaaaaaaaaaaaaaaa-fu-fu-fuuuuuuuuuuuuuuu....
Susio kuću pa doso od puća vuk.
"Kad jaaaaaaa duuuuuuuuunem i vatu suuuuuuuuunem, i susicu vam kuću!"
Aaaaaaaaaaaaaaaaa-fu-fu-fuuuuuuuuuuuuuuu....
Susio kuću, pa dosao do cigaja vuk.
"Kad jaaaaaaa duuuuuuuuunem i vatu suuuuuuuuunem, i susicu vam kuću!"
Aaaaaaaaaaaaaaaaa-fu-fu-fuuuuuuuuuuuuuuu....
Nije mogo da oduva kuću, bija custa od cigaja.
Gotova mica pica.

Ja nemam vise pice. Sedam jarića ne znam. Ne znam nista vise. Oces mi dati meko? De mi je meko?! Oću meko, mojim te!



Komentari (79)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

NNN NNN 15:27 22.02.2009

Gost domaćin(ca) - Krugolina

A mi ćemo samo da brišemo komentare
scabies scabies 00:14 23.02.2009

Re: Gost domaćin(ca) - Krugolina

Nije mogo da oduva kuću, bija custa od cigaja.

Od cigara???
NNN NNN 01:12 23.02.2009

Re: Gost domaćin(ca) - Krugolina

Od cigara?

Što je Scabi milo, to joj se i snilo..
BFN
Blade Runner Blade Runner 15:42 22.02.2009

Price

za najmladje blogere od najmladjih blogera
pozdlav Maku
niccolo niccolo 15:50 22.02.2009

Re: Price

pozdlav Maku

плидлузујем се...

constrictoria92 constrictoria92 17:54 22.02.2009

Re: Price

pozdlav Maku

Plidluzujem se!

Nego, Mako, da te nauci teta Const neto:
ne tlazi meko, nego paje!

p.s.
Kad se već dete od malih nogu uči radu, red je i da mu se pošteno plati.
Ako mislite da je meko fer, onda dođ'te kod mene na arbajt - ću ve plaćam u meku!
NNN NNN 20:31 22.02.2009

Re: Price

ne tlazi meko, nego paje

Samo ti kvari tuđu decu, kajaćeš se posle.. Ovaj moj Žmu je tako svašta tuđoj deci pričao da živa nisam šta će biti kad krenu prijatelji&rodbina da se revanširaju.
BFN
NNN NNN 15:47 22.02.2009

Pa stvarno...

Ja cu da vam usisavam, ja cu da vam cistim. Ali, mojim te, pusti me, mojim te da budem s vama. Ja cu da vam cistim. Ja cu da vam pejem sudove.

Ko je ne bi uz'o?
BFN
NNN NNN 16:06 22.02.2009

Re: Pa stvarno...


Baš bi nam legla!
teodorakaze teodorakaze 16:10 22.02.2009

hehehe

"Oću meko, mojim te!"

Jadno dete! Mora da prica price da zaradi mleko! Oduvek sam ja govorila da su roditelji najgori!
NNN NNN 16:14 22.02.2009

Re: hehehe

Mora da prica price da zaradi mleko!

Sledeći korak je:
Ja cu da vam cistim. Ja cu da vam pejem sudove.
Krugolina Borup Krugolina Borup 16:15 22.02.2009

Re: hehehe

Jadno dete! Mora da prica price da zaradi mleko!


teodorakaze teodorakaze 16:15 22.02.2009

Re: hehehe


Sledeći korak je:
Ja cu da vam cistim. Ja cu da vam pejem sudove.

Tako je!

NNN NNN 16:15 22.02.2009

Dijalog

"Gde ides ti Cuvenkapice?"
"Idem kod bake. Nemoj opet da mi se pikadas!"

Čudo je šta sve deca učitaju u ponuđeni obrazac...
BFN
teodorakaze teodorakaze 16:21 22.02.2009

Re: Dijalog

"Gde ides ti Cuvenkapice?"
"Idem kod bake. Nemoj opet da mi se pikadas!"

Čudo je šta sve deca učitaju u ponuđeni obrazac...
BFN

Pa on to, jadan, da spreci buduce pricanje i da dodje do mleka. Al'ne vredi. 'Ako neces tu pricu, onda cemo sledecu'.
I to namerno sve neke 'radne' - the kuvaj i usisavaj, te nosi baki lek, te gradi kucu. Pa tek onda dobijes mleko!
NNN NNN 16:31 22.02.2009

Re: Dijalog

I to namerno sve neke 'radne'

Pa mora dete odmah da stekne radne navike.. a ne .. Uspavana lepotica.. legla, spavala, probudila se...gde je tu zaplet?
BFN
Krugolina Borup Krugolina Borup 16:34 22.02.2009

Re: Dijalog

Makova omiljena aktivnost, koju nedobog da se usudiš uskratiti mu je, u to doba bila je: TITA-TIVA!! TITA-TIVA!!

Otud i u Snežani vidi usisavanje, prašinu i ponovo usisavanje.
teodorakaze teodorakaze 16:36 22.02.2009

Re: Dijalog



mozda je nesto lepo sanjala!!!
a ne .. Uspavana lepotica.. legla, spavala, probudila se...gde je tu zaplet?

teodorakaze teodorakaze 16:37 22.02.2009

Re: Dijalog

Makova omiljena aktivnost, koju nedobog da se usudiš uskratiti mu je, u to doba bila je: TITA-TIVA!! TITA-TIVA!!

Otud i u Snežani vidi usisavanje, prašinu i ponovo usisavanje.

Ma da, kao on je sam ubacio. Ne padam ja na te fore... <_<
miloradkakmar miloradkakmar 17:57 22.02.2009

Заслужи бајку !?



Малишан цео дан моли маму да му прочита бајку. Она му је увек одговарала : није још вече и ниси заслужио!? Заправо , требала је само да укључи рачунар и " пусти " бајку.

Где смо , шта смо .... !?
ivana23 ivana23 18:02 22.02.2009

De mi je meko?! Oću meko, mojim te!

dunja73 dunja73 18:31 22.02.2009

kuca

Bila jednom jedna kuca .
Ispred kuce raslo drvo .
Pod drvetom jedna klupa ,
a na klupi kofa ,
a u kofi cetka .
Da ti pricam iz pocetka ?
NNN NNN 18:53 22.02.2009

Re: kuca

Moja sestra iz Zagreba je ovu priču mogla da sluša n puta za redom... a ja blesava, pa pričala dok mi se usta ne osuše..
BFN
dunja73 dunja73 18:58 22.02.2009

Re: kuca

a ja blesava, pa pričala dok mi se usta ne osuše..

Jelica Greganović Jelica Greganović 20:10 22.02.2009

Bravo!

NNN NNN 20:39 22.02.2009

Bajke...

Elem, nedavno se ovde na blogu bila povela priča o agresivnosti između ostalog i starih crtanih filmova&bajki. Od nekih majki čula sam da deci neće da pričaju tradicionalne bajke jer su agresivne... Iz ovog Makovog prepričavanja vidi se ono što je i logično bilo zaključiti: deca ne obraćaju pažnju na nasilne elemente priče, oni ih ne vizuelizuju na isti način kao odrasli i za njih nema ničeg zastrašujućeg u tome što Cuvekapina baka recimo iskoči iz vukovog stomaka (kad se Mako naručka, pa reši da ispriča celu priču )
BFN
libkonz libkonz 23:39 22.02.2009

Re: Bajke...

Od nekih majki čula sam da deci neće da pričaju tradicionalne bajke jer su agresivne...

Sve je više takvih roditelja. Smešno!
Slatka priča!
NNN NNN 23:55 22.02.2009

Re: Bajke...

Sve je više takvih roditelja. Smešno!
Ma.. da je samo to.. Sestra mi je direktor jedne dečije ustanove..Pre nekog vremena dobili su direktivu ( na nekom seminaru) da vaspitači treba da izbegavaju da sa decom igraju one igre koje podstiču međusobno nadmetanje zbog bla, bla, bla.... Ona, pošto je bivši vaspitač ( i to dosta mlad) rekla: Ja nisam mogla da verujem. Pa čega da se igraju?
BFN

libkonz libkonz 00:01 23.02.2009

Re: Bajke...

na nekom seminaru

Ja bih na seminar pozvao psihologe i socijalne radnike. Onda bih uzeo bič... dalje pogađaj.
maksa83 maksa83 00:22 23.02.2009

Re: Bajke...

Od nekih majki čula sam da deci neće da pričaju tradicionalne bajke jer su agresivne

Ja kupio na Sajmu Knjiga Tomu Palčića, i zgrozio se, totalna dekadencija, nema šanse da mu to čitam. (ne zezam se)
Stvarno je jezzzivo, prekucaću kad je iskopam.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:57 23.02.2009

Re: Bajke...

Sestra mi je direktor jedne dečije ustanove..Pre nekog vremena dobili su direktivu ( na nekom seminaru) da vaspitači treba da izbegavaju da sa decom igraju one igre koje podstiču međusobno nadmetanje zbog bla, bla, bla....

ovo ima smisla, što ne znači da ne treba deci dozvoliti da se takmiče.
ono što je zanimljivo je da,
imate decu koja se igraju samo onda kada postoji mogućnost da pobede,
takva deca zaborave na igru (radi igre) i dok je "igraju" jako su napeta.
igre, u kojima nisu najbolji su po difoltu - glupe, dosadne itditditd.
dobar eksperiment na tu temu je ono kad se vuče konop (kako se to beše zove?):
e, zadatak nije da pobediš, već da ne dozvoliš da iko pobedi, tj. da se što je moguće duže održava balans.

*
edit: zaboravih
priče za decu.....mmmmm
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:16 23.02.2009

Re: Bajke...

deca ne obraćaju pažnju na nasilne elemente priče, oni ih ne vizuelizuju na isti način kao odrasli


Upravo tako.
U doba pričanja ovih priča, najzanimljiviji deo Snežane bilo je čišćenje kuće, a najzanimljiviji deo Crvenkape (što se u ovoj verziji njegove priče ne vidi, jer je žurio da popije mleko ) bila je korpa u kojoj se nosi hrana baki. Pa kad počne da nabraja šta je sve u korpi... to je njemu bio glavni deo priče.
Deca usvajaju od priče onoliko koliko su u datom trenutku sposobna da usvoje.
A na nečemu se moraju naučiti razlici između dobra i zla.
Mene ako pitate, bolje na bajkama nego na nekim debilnim crtaćima.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:18 23.02.2009

Re: Bajke...

Pre nekog vremena dobili su direktivu ( na nekom seminaru) da vaspitači treba da izbegavaju da sa decom igraju one igre koje podstiču međusobno nadmetanje zbog bla, bla, bla....


Ta mi direktiva izgleda uperena protiv siroma kolerika.
Temperament je temperament. Da ga usmerimo možemo, da ga promenimo ne možemo.
Kolerično dete bolje da se takmiči, nego da se bije!
A pokušaj da mu se zabrani i jedno i drugo - nema da upali.
scabies scabies 22:17 23.02.2009

Re: Bajke...

Ta mi direktiva izgleda uperena protiv siroma kolerika.
Temperament je temperament. Da ga usmerimo možemo, da ga promenimo ne možemo.
Kolerično dete bolje da se takmiči, nego da se bije!
A pokušaj da mu se zabrani i jedno i drugo - nema da upali.
Sve se slažem sa tobom. Ali, ja ne mogu bez ali...
Ja mislim da se to preporučuje da bi se zastitila deca koja su manje sposobna. Ona deca kojima takmicenja (u kojima cesto/stalno gube) stvaraju frustracije. E, sad, kazu da frustracija rađa ambiciju, što ja tumacim da se ne moze iskljuciti čoveq (čak ni tako malom) čip za nadmetanje i dokazivanje.
I ne mislim da su jedina dva nacina za kanalisanje koleričkog temperamenta "il' da se bije il' da se takmiči". Važno je decu usmeravati da se takmiče sa svojim mogućnostima, a ne sa drugom decom. To je valjda poenta. Nije vazno biti brži od ostalih, nego biti najbrži što možeš!
Ali, isto tako mislim da savremeno društvo preteruje u zaštiti dece od samog života. Porazi i nepravde, kao i odgovornosti i kazne, su sastavni deo života i možda je bolje ranije se sa tim suoćiti... Možda?
maksa83 maksa83 22:52 23.02.2009

Re: Bajke...

Važno je decu usmeravati da se takmiče sa svojim mogućnostima, a ne sa drugom decom.

Vi'š zanimljivo je to što ka'eš. Svastika se malo švrćkala po Engleskoj pa mi donela (kad sam super zet novu knjigu Malcolma Gladwella Outliers, pošto sam ja njoj dao prve dve (Tipping Point i Blink). Sad, da se ne upuštam u validnost argumenata prve dve knjige, reći ću da su zanimljive, i to tim redom kojim su pisane (tj. druga ima teze koje su na momente baš nategnute), ali ova poslednja ima zanimljiv momenat na tu citiranu temu. Naime, provalili su da su u Kanadi igrači hokeja koji dospeju u najjaču juniorsku ligu u 90% slučajeva rođeni zimi. Korelacija je nepobitna. Šta je fora? Selekcija (koja je vrlo rigorozna, njima je jebiga taj hokej baš važan) se vrši u istom mesecu svake godine, a po prirodi stvari i tim sezonsko/godišnjim razgraničenjima u grupama tj. timovima se nalaze klinci čija se razlika u godinama razapinje i do godinu dana. Šta je posledica ovoga? Pa, starija deca u istom timu naravno igraju bolje, pošto su brži i jači, pošto su u tim godinama te fizičke razlike osetne. To su oni rođeni zimi, koji su u timu sa klincima mlađim od sebe i do godinu dana. Posledica toga je da oni bivaju zapaženiji, bivaju birani u bolje timove, više igraju i generalno brže napreduju i naprave jako dobre karijere. Oni koji su imali nesreću da budu mlađi u timu bivaju potisnuti iako za njihove godine imaju dobre igračke kvalitete, tj. relativno nisu ništa gori od starijh članova tima, ali ipak budu neostvareni kao hokejaši. Sličnu korelaciju su iskopali iu Češkoj (gde je hokej isto važna stvar). Što znači, ako ti se desilo da ti dete upadne u kompetitivnu sredinu u kojoj se vrši selekcija, i bude mlađe, postoje nemale šanse da neće proći selekciju. Ovo se prenosi i na osnovnu školu i druge sredine gde se deca grupišu po godinama.
scabies scabies 23:14 23.02.2009

Re: Bajke...

To već ima veze sa sportom koji je odavno prestao da bude igra i pretvorio se u opasan biznis, čak i kad su najmladje kategorije u pitanju. A to me sve podseća na priču koju sam davno čula na jednoj utakmici (od ukupno tri na koje sam bila u životu). Reče neki čovek koji je sedeo pored: "Nekad je sirotinja igrala, a bogataši gledali, sad bogataši igraju, a sirotinja gleda."
Nego da se vratimo na temu. Ja ipak mislim da pravi talenat nema veze sa godinama i da to dobrom stručnom oq ne može da promakne. Talentovan klinac od 7 godina možda ne može da se takmiči sa decom od 10, ali ako se u njega ulaže jednog dana može postići odlične rezultate. Ne znam kako je sa hokejom, ali postoje i sportovi gde godine nisu bitne.
Imam drugaricu koja radi kao trenert sa mladjim selekcijama i priče koje priča su strašne. Priče o deci koja sa 10 godina potpisuju kako god se to zvalo (recimo potpisnica/upisnica tako nešto) za klubove, priče koliko bavljenje sportom košta i vremena oduzima, koliko su roditelji ponekad bolesno ambiciozni i sl. Ona lično najviše pažnje poklanja najtalentovanijim, ali se trudi da ne zapostavi ni slabije, da uvede sve u igru, da ih ne opterećuje pobedama (što najčešće urade roditelji). I ona ume da bude baš zadovoljna kad iz nekog deteta izvuče maximum i napravi prosečnog igrača od nekoga sa dve leve ruke...
A hokej, box, sumo rvanje i ostale plemenite sportove ja ne bih ni preporučila deci
niccolo niccolo 13:26 24.02.2009

Re: Bajke...

A hokej ... ja ne bih ni preporučila deci

А шта би препоручила деци?
scabies scabies 11:28 25.02.2009

Re: Bajke...

А шта би препоручила деци?

Ne razumem što se ljutiš?
Zato što ne volim hokej? Zato što ga ne bih preporučila deci? Ili šta?
niccolo niccolo 18:53 25.02.2009

Re: Bajke...

Зато што га не би препоручила деци...Шта фали хокеју?
scabies scabies 20:57 25.02.2009

Re: Bajke...

Зато што га не би препоручила деци...Шта фали хокеју?

Pa ne bih im zabranila...
Samo mislim da je u periodu rasta i razvoja bolje baviti se nekim drugim sportovima, da sportovi snage nisu dobri u tom uzrastu. Da onda deca počnu da jure za masom pa im padnu šaka kojekakvi proteini, steroidi (ne daj bože), da uđu u teretanu pre nego što je to poželjno...
E, sad, potpuno je moguće da hokej i nije iz te priče i da su u pitanju moje predrasude...
Ali moja prva asocijacija na hokej su razbijeni nosevi... I ne volim sportove koji se igraju pod punaom ratnom opremom. U startu mi deluju opasno (naročito za decu).
scabies scabies 00:06 23.02.2009

He, he

Marku Potpalublje postalo tesno...
A price su mu odlicne!
NNN NNN 00:40 23.02.2009

Re: He, he

VIP za Marka!
scabies scabies 00:43 23.02.2009

Re: He, he

Vidim ja da ce on sledece nedelje biti na naslovnoj, a sad VIP ili ne-nije ni bitno...
reanimator reanimator 10:19 23.02.2009

Re: He, he

NNN
VIP za Marka!

Pa da mu se na blogu razviju teme koje podstiču medjusobno verbalno nadmetanje, što je direktno odbijanje da se postupi po direktivi datoj na seminaru??
Ja bih razmislio...
malasneki malasneki 11:10 23.02.2009

Re: He, he

ma gde da nadmasi roditeljicu, nikako na naslovnu
NNN NNN 11:14 23.02.2009

Re: He, he

REANIMATORA ZA ANIMATORA!
scabies scabies 21:48 23.02.2009

Nasilni elementi prica

Jedna devojcica od 3,5godine je portiru u bolnici, koji je nije pustio da udje (deci zabranjen ulaz) da poseti dedu, rekla: "Ja cu doci i proboscu te macem!" E, sad da li je to poqpila iz prica ili crtaca-to ne znam.
Kao sto ne znam ni jednu pricu bez nasilnih elemenata. Te se ruse qce, te se vadi srce, te devojka godinama u dubokoj komi, te se dete smrzava u snegu... Ne znam kako to deca percipiraju, ali meni stvarno malo bude previse...
Ono sto je, meni se cini, vaznije u prici o pricama () je to sto su prevazidjene. Pricati deci koja zive u gradu u 21. veq pricu o sumama, lovcima, princevima i princezama mi deluje-malo neprimereno...Drugi je problem sto smo svi mi pomalo nostalgicni i tesko prihvatamo da se stvari menjaju i da cemo "bas mi" biti oni koji ce prekinuti tradiciju pricanja tradicionalnih prica
I poslednje: kakve poruke salju price (na svesnom i nesvesnom nivou)? Da je najmladje dete (cuveni treci sin) najbolji, da ga otac najvise voli i da je jedini koga ceka uspeh i sreca u zivotu, kao i da su starija deca pomalo zla i uvek hoce da smeste Najmladjem (a to ima i u Bibliji, cini mi se). Da su zli ljudi ruzni (sto nesvesno povlaci i obrnutu pretpostavq), da je maceha zla, da je najvaznije docekati princa na belom konju i udati se za njega (zato sto je lep i bogat), da su vredne stvari od zlata (zlatni kljucevi, zlatna jabuka), da neradnike treba ostaviti da se smrznu (kao kod cvrcka i mrava, ali to mu valjda dodje basna)... Naravno da ima i "dobrih poruka", ali one sada nisu tema mog izlaganja...
I, da, ja sam odrasla na narodnim epskim pesmama (pred spavanje). Sto je to tek prevazidjeno. I arhaicnim jezikom pisano. I krvi ima do kolena. Ali, eto ostale mi neke poruke. Kao ona: "Nemoj, sine, govoriti krivo, ni po babu, ni po stricevima, vec po pravdi Boga istinoga. Bolje ti je izgubiti glavu, nego svoju ogresiti dusu." Ili; "Ne moze se zadobiti carstvo, na duseq sve duvan puseci." Ili pesma Jetrvica adamsko koleno. Ili Zenidba kralja Vukasina.
U svakom slucaju, ne verujem da cu detetu citati epske pesme, ni pricati bajke (morala bih da se potsetim, inace bih verovatno zvucala kao Mako). Ostaje mi da se nadam da ce se do tada pojaviti neke (po meni) primerenije price za decu...
scabies scabies 21:59 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Joj, Biljana, izvini, ja skrooz zaboravila za qkice...
Ali, posto je Makov blog, njemu verovatno ne smeta
Trudiću se da ne zaboravim sledeći put.
NNN NNN 22:15 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

I poslednje: kakve poruke salju price (na svesnom i nesvesnom nivou)?

Da dobro pobeđuje zlo, uvek. Da se isplati biti pošten, vredan, dobar, a da nije dobro biti lenj, pakostan...
Pricati deci koja zive u gradu u 21. veq pricu o sumama, lovcima, princevima i princezama mi deluje-malo neprimereno..
Deca je potrebno da se kroz priču izmeste u jedan imaginarni svet da bi mogla da domaštaju elemente koji u priči nedostaju. Devojčice jednako vole da crtaju princeze i da slušaju o njima, ma koliko MTV zvezda videle u space-šortsevima od plastike. Mislim da bajke posmatraš previše sa aspekta odraslog čoveka, npr. deci zlato nije vredno jer je zlato već je nagrada. ..itd..
BFN
scabies scabies 22:40 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Mislim da bajke posmatraš previše sa aspekta odraslog čoveka, npr. deci zlato nije vredno jer je zlato već je nagrada. .
Ma, kapiram ja to. Ali to pokazuje da su bajke pisali odrasli koji nisu uspeli da se otrgnu od svoje predstave vrednosti. Što ne onda reći detetu da je nagrada bila 15L mleka? Maku bi to, čini mi se, delovalo kao baš veeelika nagrada
Da dobro pobeđuje zlo, uvek.
Opet im "guramo" naše želje. To o pravdi nije istina, nažalost. Mislim da je bolje dete naučiti da treba biti dobar ne zbog pobede i nagrade, već zbog same vrline (znam da je teško za skapirati sa 4, 5, 6 godina). Naučiti ga da ne treba da laže, krade, tuče i ubija, jer ni on/ona ne bi voleli da budu prevareni, pokradeni, istučeni... (neka verzija kategorickog imperativa za decu)
Ne isplati se lagati decu, ja verjem. Šta ćemo onda kad se prvi put sretne sa tim da je pobedilo zlo? Ili još gore, kad primetimo da pobednike odmah tumači kao dobre, a oni to čsto i nisu? Ne znam... Mislim da kao i sve druge obmane-ne drži dugo vodu.
Moja mama uvek kaže:"Deca ne slušaju šta pričamo, nego gledaju šta radimo." Zato je bolje da se potrudimo da im budemo dobri uzori, a šta im pričamo je manje bitno. Vidiš da im najčešće glavni utisak bajke bude korpa ili kućni poslovi
scabies scabies 22:58 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Devojčice jednako vole da crtaju princeze i da slušaju o njima, ma koliko MTV zvezda videle u space-šortsevima od plastike.
Deca usvajaju ono što im se plasira. Ja znam neke male devojćice koje baš žele da budu pevačice. Strašno, ali istinito. I druga stvar, ja iskreno ne vidim neku posebnu raziku između princeza i MTV (ili Grand) zvezda. Eto, meni ovako odrasloj, su i jedne i druge simbol lepote, skupe garderobe, luxuza, potencijalne bogate udaje... Nemam ja ništa protiv svega toga, sem što mislim da ima i važnijih stvari za ugledati se u ranom detinjstvu od toga... To rodila se lepa, sa lepim glasom i kao princeza je super, ali je važnije, mislim, naučiti decu da se rad i trud isplati. To mi čak deluje kao neoboriva istina za razliku od priče dobro/zlo.
NNN NNN 23:14 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

ja iskreno ne vidim neku posebnu raziku između princeza i MTV (ili Grand) zvezda. Eto, meni ovako odrasloj

To je poenta.. ne trudiš da se odvojiš od predstava koje imaš kao odrasla osoba.. da se ne ponavljam više. Bajka ima funkciju, sve u bajci podređeno je toj funkciji koju deca usvajaju apriori .. zlato (drago kamenje, skriveno blago, a nikad novac), tj. nagrada jeste supstitut za vrlinu; deca ne bi mogla da shvate činjenje dobra zarad dobra.. to saznanje dolazi kasnije kada mu put utabaju jednostavne priče.. I
važnije, mislim, naučiti decu da se rad i trud isplati
ne rekoh li:
Da se isplati biti pošten, vredan, dobar, a da nije dobro biti lenj, pakostan...

BFN
scabies scabies 23:24 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

važnije, mislim, naučiti decu da se rad i trud isplati

ne rekoh li:

Da se isplati biti pošten, vredan, dobar, a da nije dobro biti lenj, pakostan...
Eto, meni se baš sviđa način na koji to radi Krugolina. Ispričaš priču i dobiješ mleko. Kud ćeš bolji način za pokazati kako se trud isplati? Ili-raspremiš svoje igraćke i dobiješ šta već voliš.
A ne očekivati ništa od deteta, sve mu servirati na tacni, pričati priče kako se trud i rad isplati, a onda ga pustiti u školu i realan život-može da bude baš opasno.
Šablon trud-nagrada, kršenje pravila-kazna (ne fizička) je ono kako i život nas odraslih izgleda i mislim da je jako važno da to dete što pre usvoji.
NNN NNN 23:31 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

A ne očekivati ništa od deteta, sve mu servirati na tacni, pričati priče kako se trud i rad isplati, a onda ga pustiti u školu i realan život-može da bude baš opasno.

Ne vidim kakve to veze ima sa bajkama... a možda i nema? Upravo zato su mi smešne direktive o izbegavanju igara sa takmičarskim karakterom i priče za decu u kojima mali Djokica ide kod čika zube i to je otprilike ceo zaplet...
Šablon trud-nagrada, kršenje pravila-kazna
je šablon koji se upravo prvo kroz bajku i postavlja.
BFN
scabies scabies 23:41 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Ne vidim kakve to veze ima sa bajkama... a možda i nema?
Pa i nema...
I možda ja nisam baš najkompetentnija da pričam o vaspitavanju dece, ali šta ću kad volim da se mešam u ono što ne znam...
Tako za šablon ipak mislim da se treba primenjivati pre bajki. I da se primenjuje. Deca sa godinu dana se baš lože na aplauz. I stalno ponavljaju ono što dovodi do aplauza. U istom periodu su sposobna da primete da neki postupci izazivaju kaznu. Eto npr. bace glodalicu na pod i odmah je roditelj otme (e sad to što ne kapiraju da je to iz higijenskih razloga je druga priča). Imam i drugi primer: igra se dete od godinu i po dana sa mobilnim telefonom. Kaže roditelj:"To ne smeš da baciš na pod." Dete baci-i onda mu više ne daju skupu igračq. Tako shvati da ako hoče da se igra sa tim-postoje pravila i kazna za njeno kršenje.
Bajke, čini mi se, počne kasnije da kapira...
scabies scabies 23:53 23.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

priče za decu u kojima mali Djokica ide kod čika zube i to je otprilike ceo zaplet...

Ne zanm priču o malom Đokici i zubaru, ali možda se tu ipak krije i po koja dobra poruka. Možda ne tako etčki važna, ali životno jako korisna. Možda klinci shvate da treba da peru zube da se ne bi pokvarili (shvatili ne shvatili ne mogu izbeći, ali bolje da sami žele), možda shvate da treba ići na kontrolu kod čika-zube da bi se na vreme otkrio kvar na zubiću, možda shvate da odlazak kod čika-zube nije strašan i da ako budu hrabri imaće popravljen-k'o nov zub! Ne bih ja odmah diskvalifikovala Đokicu

EDIT
Nama odlazak kod zubara nije neki događaj (meni lićno jeste jako strašan od kada su mi stalni zub vadili bez anestezije), ali deci od 3-4godine možda deluje kao prava avantura?
NNN NNN 00:17 24.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

skupu igračq

Kakve su ovo nedoslednosti u pravopisu?

Bajke, čini mi se, počne kasnije da kapira

Bajke se ne kapiraju...usvaja se koncept: dobro/loše..crno/belo
priču o malom Đokici i zubaru

Odavde preuzima Žmu, jer ja odoh da spavam..umori me, sestro...
BFN
scabies scabies 00:23 24.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Kakve su ovo nedoslednosti u pravopisu?
Pa trudim se, ali mozak brži od pameti (i tastature)
Bajke se ne kapiraju...usvaja se koncept: dobro/loše..crno/belo
Mislila sam da kasnije dete počne da razume te neke čudne reči. Prvo shvati aplauz, a priče mu tek kasnije drže pažnju.
Odavde preuzima Žmu, jer ja odoh da spavam..umori me, sestro...
Izvini... Stvarno nisam htela da kontriram sporta radi... Stvarno mislim to što pričam. I nisam imala nameru da ubeđujem. Samo, onako...malo da popričamo...
Laku noć
NNN NNN 01:02 24.02.2009

Re: Nasilni elementi prica

Samo, onako...malo da popričamo...

Ma naravno.. 'ku noć!
BFN
scabies scabies 18:54 25.02.2009

Biljana

A sta mislis o lektiri za osnovnu skolu? Istina, ja ne znam sta je sad lektira, ali ne bi me iznenadilo da je jos uvek: Orlovi rano lete, Druzina sinji galeb, Decaci Pavlove ulice...
NNN NNN 20:00 25.02.2009

Re: Biljana

Ne znam šta je u lektiri, ali u lektiri za srednju je sasvim sigurno još uvek Antigona, Ana Karenjina, Stranac, Proces i sl... Književnost se ne meri merilima naučno-tehničkog napretka...
BFN
ps. Dečaci Pavlove ulice je BAŠ veliko delo dečije književnosti, priča o moralnim vrednostima, životu i smrti i igri koja to prestaje biti..
scabies scabies 20:14 25.02.2009

Re: Biljana

Ne pricam o srednjoskolskoj lektiri. Ona je OK. Šteta samo, što je deca slabo čitaju.
I Dečaci Pavlove ulice su odlična knjiga (meni bila), ali nisam sigurna da bi i danas klinci bili oduševljeni njom. A ja mislim da je poželjno da prvi susreti sa književnošću ostave dobar utisak. Da budu interesantni većini. Da se deca zainteresuju, zavole knjizevnost. Pa kad će, ako ne tad?
NNN NNN 20:25 25.02.2009

lektira

Ljubav prema čitanju retko kad se stiče u školi i preko lektire..naprotiv, često lektira (tj. moranje) odbija i one koji vole da čitaju..npr. ja nisam pročitala Tihi Don u srednjoj školi (a mnogo sam volela da čitam). Kao što rekoh, ne znam šta je danas u lektiri za osnovce, ali za uzrast do recimo 6. razreda nijedna knjiga koju si navela, nije prevaziđena. U tom uzrastu deca traže avanturu u delu, tako da bih ja npr. uvrstila Hobita, pošto smatram da je Gospodar prstenova predug... Verovatno bi i neki od Hari Potera imao smisla...
BFN
Krugolina Borup Krugolina Borup 20:26 25.02.2009

Re: Biljana

A "Tajno društvo PGC"?
Pa "Družba Pere Kvržice"?

Ono što pouzdano znam jeste da su "Pop Ćira i pop Spira" izbačeni iz lektire upravo kad je ubačena veronauka u škole.
Krugolina Borup Krugolina Borup 20:27 25.02.2009

Re: lektira

Verovatno bi i neki od Hari Potera imao smisla...


To nema da prođe - crkva ti u tome vidi Satanizam i magiju.
Kad su im Pop Ćira i pop Spira smetali, mislim...
NNN NNN 20:33 25.02.2009

Re: lektira

Šteta za Pop Ćiru i pop Spiru...eto mislim da je to sasvim primerena knjiga... a i crkvu ne kapiram... meni su posle te knjige pope bile simpatičnije..
BFN
scabies scabies 20:41 25.02.2009

Re: lektira

Ljubav prema čitanju retko kad se stiče u školi i preko lektire..naprotiv, često lektira (tj. moranje) odbija i one koji vole da čitaju..
Ali, valjda, je dužnost škole da decu zainteresuje za književnost. Da su prve knjige koje moraju da se pročitaju interesantne svima, možda bi deca posle sama počela da istražuju i čitaju i ono što nije u lektiri. Ne može se to prepustiti uticaju roditelja i ličnim afinitetima. Mislim može, ali mi ne deluje pametno...
ja nisam pročitala Tihi Don u srednjoj školi
Nisam ni ja.
ali za uzrast do recimo 6. razreda nijedna knjiga koju si navela, nije prevaziđena. U tom uzrastu deca traže avanturu u delu
Ja bih ipak anketirala decu. Ako njima nije interesantno da čitaju o vremenu pre 60 godina, džaba nama što se čini neprevaziđeno. A slažem se da postoje neka dela koja su za sva vremena, kao i ona koja su stvar opšte kulture, ali opet mislim da je najvažnije da deca otkriju da knjige mogu biti jako interesantne i da im se i kroz neke savremena dela mogu ponuditi iste poruke...
U svakom slučaju, moj je utisak da deca danas mnogo malo čitaju...

scabies scabies 20:48 25.02.2009

Re: lektira

Kad su im Pop Ćira i pop Spira smetali, mislim...
Ja se ni ne sećam da je to bilo u lektiri. Ali se sećam da mi je baš bilo naporno da čitam... Mislim, to okretanje rečnika manje poznatih reči svaki čas mi bilo baš naporno... I mislim da je tek ta knjiga prevazidjena.
Kao što me je uvek zanimalo zašto Karl Maj (zamalo da napišem Marks) nije u lektiri. Meni baš bilo super da čitam o Indijancima i Vinetuu. Pri tom, mislim da je Vinetu divna knjiga o prijateljstvu, pre svega. I kao što kaže Karl Maj na kraju knjig (ako me sećanje služi): "O jednoj rasi koja nije postala velika jer joj to nije bilo dozvoljeno..."
NNN NNN 21:11 25.02.2009

Re: lektira

Da su prve knjige koje moraju da se pročitaju interesantne svima

Ne postoje knjige interesanten svima, to je sigurno.. čak ni većini.. većina nema nikakve afinitete ka čitanju. Sklonost ka čitanju, kao i ka umetnostima uopšte je mislim najviše stvar afiniteta, a školska lektira je pre stvar opšte kulture... Ja npr. mislim da je sramotno ne znati osnovne činjenice iz geografije ili istorije ili fizike, a opet mnogi načitani ljudi to ne znaju.
nije interesantno da čitaju o vremenu pre 60 godina
Vreme je u avanturističoj vrsti književnosti sasvim irelevantno (Žil Vern?)
neka savremena dela mogu ponuditi iste poruke...
Žao mi je, ali to zaista ne znam, jer nemam pojma koja su savremena dela za decu...
U svakom slučaju, moj je utisak da deca danas mnogo malo čitaju...
Iz mog ugla, uvek su malo čitala, a sad ponajmanje.
okretanje rečnika manje poznatih reči
i to je induvidualno... deci u Vojvodini je i dan-danas većina tih reči dobro poznata..uostalom, na taj način se proširuje i rečnik i opšta kultura.
BFN
scabies scabies 21:13 25.02.2009

Re: lektira

Ono što ja (kroz ceo blog) pokušavam da kažem je da smo možda malo nostalgični u celoj ovoj priči. I da je otpor promenama koje su neminovne i evidentne prvi znak da starimo. Da treba da pružimo šansu nekim novim klincima da otkriju šta se njima sviđa, a ne da namećemo ono što se nama nekad sviđalo. To nikako ne znači da decu ne treba usmeravati, ali je poželjno pružiti im šansu da se pronađu u vremenu u kom oni žive.
Znaš onu: "Ja sam vol'o sablje i koplja, a sin mi jarca pečenog..."
O tome pričam. Kao što sam pokušala da objasnim da sam ja u detinjstvu volela to što sam volela, ali da ni to možda ne bi odgovaralo drugoj deci, ni tada, a naročito ne sada. Ja sam zadovoljna knjigama koje sam čitala, ali ne mislim da ne postoje druge (i bolje) mogućnosti...
Poenta je samo da se nikad ne zanesemo u ubeđenju da mi znamo šta je najbolje za decu. Jer, rezultat možda može biti suprotan od onog koji smo želeli da postignemo...
scabies scabies 21:28 25.02.2009

Re: lektira

Sklonost ka čitanju, kao i ka umetnostima uopšte je mislim najviše stvar afiniteta
Tu možda leži uzrok našeg nerazumevanja. Ja imam pomalo zakžljao čip za umetnost i knjige su mi uvek služile da proživim više nego što je moguće ograničenim vremenom i prostorom. Da sagledam neka vremena i neke situacije u kojima nikada neću biti. Da "upoznam" neke ljude koje neću moći da sretnem. Da zavirim ispod onoga što je u svakodnevnim situacijama dostupno. I naravno da naučim nešto više o ljudima i životu. Larpurlartizam mi nikad nije bio interesantan. Meni je uve knjiga vredela onoliko koliko je prikazivala život...
Kao što mi je žao što sam (možda) neke knjige pročitala prerano, a neke prekasno...
Žao mi je, ali to zaista ne znam, jer nemam pojma koja su savremena dela za decu...
I o tome pričam. Ne znam ni ja. Ali sigurno postoje. Nemoguće je da je sve što vredi napisano pre 50 godina.
Sigurno postoje neke knjige koje pišu o stvarima koje su deo savremenog života. Neke knjige (za decu) koje opisuju kako deca prolaze i nose se sa razvodom roditelja, sa vršnjački nasiljem, sa drogom... Jednom rečju-problematici koja nije bila poznata (ili bar bitna) pre 50 godina, a u kojoj deca mogu dobiti neka rešenja za svoje probleme i dileme...
Ako ne postoje-treba ih napisati.
NNN NNN 22:15 25.02.2009

Re: lektira

Larpurlartizam

Niko to nije ni postavljao kao polazište za bilo šta...
Sigurno postoje neke knjige koje pišu o stvarima koje su deo savremenog života. Neke knjige (za decu) koje opisuju kako deca prolaze i nose se sa razvodom roditelja, sa vršnjački nasiljem, sa drogom...

naravno: Deca sa stanice Zoo, Dnevnik Adrijana Mola...
No, i u naše vreme lektira je obilovala nezanimljivim, ideološki obojenim, nekvalitetnim knjigama... i gomilom glupave poezije... I dalje mislim da ljubav prema knjigama (tj. čitanju) dolazi od ličnih afiniteta, uticaja porodice i okruženja, kvaliteta nastavnika/profesora, pa tek onda od izbora lektire... Mene je za čitanje opredelila mitologija (sasvim slučajno) i western romani Zane Grey...
BFN
scabies scabies 22:39 25.02.2009

Re: lektira

naravno: Deca sa stanice Zoo, Dnevnik Adrijana Mola...
Prvu čitala, drugu-ne.
i gomilom glupave poezije...
Na šta tačno misliš? Ja se iz osnovne škole sećam samo: "Petliću pevaču, sutra me probudi..." A što se tiče poezije u srednjoj školi, ona mi je ok.
I dalje mislim da ljubav prema knjigama (tj. čitanju) dolazi od ličnih afiniteta, uticaja porodice i okruženja, kvaliteta nastavnika/profesora, pa tek onda od izbora lektire...
Ma, slažem se. Ali mislim da sistem, ako treba nešto da uredi, ne može na to da se oslanja. Oni koji prave školske programe treba da ih prave za prosečnu decu, prosečnih roditelja kojima će predavati prosečni profesori.
NNN NNN 23:30 25.02.2009

Re: lektira

Na šta tačno misliš?

Na raznorazne rodoljubive zbirke i one u kojima su zarad ravnopravne zastupljnosti naroda i narodnosti nalazili mesto i trećerazredni autori... Za večeras toliko. 'Ku noć!
BFN
panda00 panda00 09:49 27.02.2009

Re: lektira

Radim u biblioteci, ali je moj posao samo povremeno vezan za usluzivanje korisnika... Vise puta sam bila sokirana odnosom roditelja prema citanju... Cinjenica je da deca sve manje citaju, dolaze najvise zbog lektire koja im je, uglavnom, dosadna... Poslednjih godina, izdavastvo decjih knjiga je u ekspanziji, ima predivnih naslova za decu, ali citalacke navike se izgradjuju mnooooogo pre nego sto deca stignu do interesovanja za te atraktivne naslove... Ko jos danas cita deci pred spavanje???? Zanemarljiv je broj roditelja koji dovode klince u biblioteku po slikovnice ili decje enciklopedije koje bi mogli da im citaju uvece, umesto da se instaliraju ispred TV-a i gledaju stupidarije... Sokirao me slucaj jedne majke koja je dosla po lektiru za svoje miljence i, na moj odgovor da te knjige trenutno nema u biblioteci i ponudu da uzme nesto drugo, van lektire, indignirano mi je odgovorila: "A sta ce mu to????" Sta odgovoriti na takvo idiotsko pitanje? Doslo mi je i bas sam bila
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:32 27.02.2009

Re: lektira

Ko jos danas cita deci pred spavanje????


Ja.
I dete to obožava!
Kupila zbirku bajki, i razočarala se skroz - sve bajke prerađene, božesačuvaj!
Ali imamo seriju naslova od Kreativnog centra: Miško piško, Miško stidljivko, Miško plašljivko, Miško ljutko, Miško ljubomorko, Miško Nećejed, Miško i pundravci.
I dete ih obožava! U krug čitamo jedno te isto, po njegovoj želji, svako veče drugu knjižicu.
Pri čemu su Pundravci - vrh!
NNN NNN 16:16 27.02.2009

Re: lektira

Miško i pundravci
Silno si nas zaintrigirala...
scabies scabies 23:15 26.02.2009

:)

Mogli smo večeras malo, na brzinu, da pretresemo gradivo i udžbenike iz...geografije, recimo
NNN NNN 00:25 27.02.2009

Re: :)

scabies
Mogli smo večeras malo, na brzinu, da pretresemo gradivo i udžbenike iz...geografije, recimo

Ja sam više ljubitelj i poznavalac istorije ... Ali je malo kasno... Ima nov zanimljiv blog kod gazda Milutina na temu školstva..
BFN

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana