Zakon, dan drugi: Vađenje kestenja iz vatre

Goran Miletic RSS / 05.03.2009. u 22:43

Vlada?
Vlada?
Kada se desi skandal, dan pošto pukne bruka uglavnom se koristi da svi zainteresovani akteri zauzmu startne pozicije, a da vlast pokuša da sakrije ono što se zaista desilo. Spinovanje je uvek uobičajeni metod, a broj lansiranih netačnih informacija, raste sa protokom vremena. Ovo se dešava i posle povlačenja Zakona protiv diskriminacije. Za one koji ne znaju, zakon je povučen juče, 17 sati pre početka rasprave u Skupštini, posle telefonskog poziva jednog „crkvenog velikodostojnika".

Dan drugi je počeo formalnim „zahvatima" u Skupštini Srbije. Prvo je u 10 časova postalo jasno da zakon nije samo povučen sa dnevnog reda već sasvim iz procedure u Skupštini. LDP, DHSS i predstavnici manjina su izrazili opravdano zaprepašćenje zbog razloga i načina povlačenja, dok je Tomislav Nikolić branio „svoju crkvu" lažući vaskoliko pučanstvo kako će prema članu 21. sveštenici morati da venčavaju dve osobe istog pola. Em je to totalna laž, em se može proveriti šta tačno piše u predlogu zakona. Naravno da je „narod" poverovao, uključujući i moju majku koja kaže da čovek to „sigurno ne bi rekao, da tu nema nešto".

U toku rasprave, poslanici su se nekoliko puta vraćali na ovu temu, ali sa već definisanih pozicija. U kuloarima, izjave su bile i više nego očekivane. Dragan Marković- Palma je celu priču sveo na to da ne zna kako da objasni unucima da se dvojica čika ljube na klupi, ne pominjući uopšte da li je OK da crkva ima veto na donošenje zakona. Iznenadio je građanstvo time što je glupiranje započeo sa „nemam ja ništa protiv homoseksualaca i toga što oni rade". Ipak, on nije dao najveće hit izjave. Dale su ih Jelena Trivan i Nada Kolundžija iz DS. Trivan Jelena je pominjala „neophodno dodatno usaglašavanje" i „široku saglasnost" iako je na dan povlačenja zakona bila na Odboru za evropske integracije gde je i sama glasala za zakon, a gde čak ni opozicione partije nisu imale neke specijalne primedb. O povlačenju ili problemima sa sadržajem zakona nije bilo pomena ni na ovom,a ni na Odboru za evropske integracije. Čak je i legendarna Gordana Pop-Lazić izjavila da oni zakon samo smatraju „nepotrebnim", ne napadajući bilo koju odredbu pojedinačno i navodeći da dosta toga već imamo u drugim zakonima.

Što se tiče Nade Kolundžije, ona je „hrabro" priznala da baš i ne zna o čemu se radilo prilikom povlačenja (!) i da ih nisu informisali. Nenad Čanak je sve iznenadio pominjući nepostojeći „holandski model" prema kome je napisan član 21. predloga zakona, zalažući se za neki srednji model. Prva asocijacija na Holandiju kod većine konzervativnih građana jesu gej brakovi, pa je svima bilo jasno šta je pisac hteo da kaže. Istina je naravno da niti postoji nekakav holandski model niti je on bio uzor za ovaj član. Međutim, istina je odavno prestala da bude važna u ovakvim situacijama.

Rasim Ljajić je razotkrio mnogo važniji deo priče. Naime, iako je njegovo ministarstvo jedan od predlagača, a i nadležnih za praćenje sprovođenja, niko ga nije obavestio niti konsultovao oko povlačenja zakona. Pominjala se neka telefonska sednica, ali je javnost saznala da jedino Ljajića nisu mogli da dobiju telefonom, ali ne i koga JESU dobili i ko je sve glasao da se zakon tek tako povuče. I zašto da se povuče ? Suzana Grubješić iz G17+ je u emisiji „Replika" večeras objasnila kako oni jesu glasali za povlačenje zato što je to bila telefonska sednica, koju zbog hitnosti saziva Premijer, a da tada „nemate puno vremena za neku raspravu". Zanimljivo.

Inače, vlast i crkva celog dana nisu uspeli da se dogovore oko toga KOME su se verske zajednice obratile. Večeras smo čuli da su se obratili Premijeru, preko dana je ceo dan išla vest iz Patrijaršije prema kojoj su SPC i ekipa uputile pismo Slavici Đukić-Dejanović, Predsednici Parlamenta. Bilo je i izjava kako su primedbe dostavljene Ministarstvu za ljudska i manjinska prava, a radikali kažu da je to išlo preko Ministarstva vera. Naravno da niko neće ni da pomene tačan „kanal" kojim je izraženo to protivljenje SPC i ostalih tradicionalnih verskih zajednica. Svi su svesni da bi tek onda nastao skandal i ne pominju onog koga bi trebalo.

Sve u svemu, negde oko 19h počelo je da se priča o povratku zakona u proceduru. Prema jednoj agenciji zakon se vraća neizmenjen, a prema drugoj vraća se posle „neophodnih izmena". Na kraju je lansirano tumačenje koje večeras ponovio Božidar Đelić, potpredsednik Vlade, prema kome će da se zakon usaglašava 7 dana (sa verskim zajednicama) pa ako se uspe, onda super, a ako ne - poslaće tekst ovakav kakav je sada. Poražavajuće je što ama baš niko u ovome ne vidi problem.

Na kraju dana, svi predstavnici vlasti se prave kako je potpuno OK što je zakon uopšte povučen, da je OK što će se nešto usaglašavati sa crkvama (nevladine organizacije su OSAM godina terale vladu da uopšte donese zakon), da je sasvim prihvatljivo ako nešto bude menjano i da je sve što se desilo sasvim normalno. Crkve moraju biti „ispoštovane", a prava onih koji su žrtve diskriminacije baš i ne moraju.

Show must go on !

 

Atačmenti



Komentari (79)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

queeria92 queeria92 22:59 05.03.2009

Jel radi neko svoj posao?

Sve izjave su dokaz da niko od njih nije pročitao Zakon... Jedino je SPC pročitala Zakon.
Goran Miletic Goran Miletic 23:01 05.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

queeria92
Sve izjave su dokaz da niko od njih nije pročitao Zakon... Jedino je SPC pročitala Zakon.


Mislim da ovi glavni popovi nisu procitali, vec neki dole "nize u hijerarhiji". Ali dzaba sto su procitali kad ocigledno nista ne razumeju.
alpeot alpeot 23:02 05.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

queeria92
Jedino je SPC pročitala Zakon.


I resila da se obracuna sa homoseksualcima.
Goran Miletic Goran Miletic 23:10 05.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

I resila da se obracuna sa homoseksualcima.
*novo 


Gejevi nisu poenta u ovom slucaju, toga su se uhvatili jer znaju da ce time privuci makar jedan deo "naroda" kojima se to "gadi"... Ljajic je i sam priznao da SPC NE ŽELI ceo zakon...
alpeot alpeot 23:14 05.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Goran Miletic
Gejevi nisu poenta u ovom slucaju, toga su se uhvatili jer znaju da ce time privuci makar jedan deo "naroda" kojima se to "gadi"... Ljajic je i sam priznao da SPC NE ŽELI ceo zakon...


Naravno da nisu poenta gledajuci opstu sliku, ali svakako jesu deo mozaika. Mada je potpuno jasno da se SPC protivi zakonu kao celini, jer im antidiskriminacioni zakon izbacuje iz ruku poslednje orudje u njihovoj borbi protiv gradjanskog drustva u Srbiji.
Goran Miletic Goran Miletic 23:21 05.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Upravo tako.
kiriku33 kiriku33 10:31 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

alpeot
Goran Miletic
Gejevi nisu poenta u ovom slucaju, toga su se uhvatili jer znaju da ce time privuci makar jedan deo "naroda" kojima se to "gadi"... Ljajic je i sam priznao da SPC NE ŽELI ceo zakon...


Naravno da nisu poenta gledajuci opstu sliku, ali svakako jesu deo mozaika. Mada je potpuno jasno da se SPC protivi zakonu kao celini, jer im antidiskriminacioni zakon izbacuje iz ruku poslednje orudje u njihovoj borbi protiv gradjanskog drustva u Srbiji.

Ono sto postaje jasno - ako se malo bolje pocprka medju ljudima koji su ucestvovali u "usaglasavanju" zakona je da pripadnici grupe "alternativne seksualne orijentacije" imaju sva prava kao i ovi ostali. To ukljucuje i pravo sklapanja braka u objektima verskih konfesija. E sad tradicionalne crkve ne zele da dodju u situaciju da sa ovakvim zakonom budu NATERANE da sklapaju istopolne brakove (sta je sledece, sa maloletnicima, sa kozama, vanzemaljcima, u doba posta...). Naterane - time da ovakav zakon moze da naredi crkvama (koje imaju puno pravo da to ne rade) ili da "osteceni" pokrenu slucaj pred sudom.
Po tome ovaj nas zakon odudara od evropskih - tamo je crkvama dato pravo da ne budu osudjene kao diskriminatorske ako ne pristanu na nesto sto je u suprotnosti sa njihovom dogmom.
adam weisphaut adam weisphaut 10:36 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Po tome ovaj nas zakon odudara od evropskih - tamo je crkvama dato pravo da ne budu osudjene kao diskriminatorske ako ne pristanu na nesto sto je u suprotnosti sa njihovom dogmom.

Neki reference ?
aquariusoptimist aquariusoptimist 10:57 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

sa kozama


Znas, odavno je ustanovljeno kao nepisano pravilo na blogu,
da ono sto ovde napisemo govori mnogo o nama samima.
kiriku33 kiriku33 11:23 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Cinjenica da se u Holandiji jedan od njihovih NVO aktivista bori da pedofili dobiju ista prava kao i homoseksualci, tvrdeci da to nije bolest nego izbor. Moj pokusaj je da ovakvu "naprednost" EU civilizacije izvrgnem ruglu - izvinjavam se kozama. Ali istina ostaje da je do pre 100 godina ono za ciju se ravnopravnost danas donosi deo ovog zakona bilo proglaseno kao bolest. Po cemu onda za 100 godina brakovi sa kozama ne bi bili "izbor" a ne bolest
1) Dokaz da to nije ni toliko daleko
2) I ovo je takodje real-life
Pre 100 godina bi se ljudi smejali na zene svestenice i gay brakove. Prema tome nnikad ne recite nikad
aquariusoptimist aquariusoptimist 11:26 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

izvinjavam se kozama

Sad definitivno znamo ko si.
kiriku33 kiriku33 11:34 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

aquariusoptimist
izvinjavam se kozama

Sad definitivno znamo ko si.


Jesi li bas siguran...

...da je to bas toliko nemoguce

ili neuobicajeno
ElectricDreams ElectricDreams 11:41 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Po cemu onda za 100 godina brakovi sa kozama ne bi bili "izbor" a ne bolest


Biti gay nije izbor. U tome je krucijalna razlika!
kiriku33 kiriku33 11:49 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Posto ne znam vazecu definiciju homoseksualnosti ove decenije i stavila sam pod navodnike - pa ko razume
adam weisphaut adam weisphaut 11:53 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

kiriku33
Po cemu onda za 100 godina brakovi sa kozama ne bi bili "izbor" a ne bolest

Verovatno zato što koze ne mogu da izraze consent
1) Dokaz da to nije ni toliko daleko
2) I ovo je takodje real-life

Dokazi su ti
Pre 100 godina bi se ljudi smejali na zene svestenice i gay brakove.

Da zaista ne znamo šta možda dođe kroz 100 godina.
Tako bi verovatno nekih 70-ak godina pre NE, ideja da će se obožavati neki oskudno obućeni stanovnik Judeje na krstu zvučala još apsurdnije
Drugim rećima na dovoljno dugoj vremenskoj liniji apsolutno sve može da bude ta tvoja "koza"
Lektorka Lektorka 13:42 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

E sad tradicionalne crkve ne zele da dodju u situaciju da sa ovakvim zakonom budu NATERANE da sklapaju istopolne brakove (sta je sledece, sa maloletnicima, sa kozama, vanzemaljcima, u doba posta...).

:))))))))))))

u doba posta, strasno, da, culi smo ministra velju kako se zgrazavao. ali i tu ima sledece:
"Venčanje se, po pravilu, ne obavlja u vreme posta, sredom i petkom, na Krstovdan zimski, Usekovanje, Krstovdan jesenji, Vaskrs i u Svetlu nedelju." (izvor)

mislim da je SVE ovo toliko relevantno da mora postati sastavni deo zakona protiv diskriminacije.
Goran Miletic Goran Miletic 13:46 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

))))))))))))

u doba posta, strasno, da, culi smo ministra velju kako se zgrazavao. ali i tu ima sledece:
"Venčanje se, po pravilu, ne obavlja u vreme posta, sredom i petkom, na Krstovdan zimski, Usekovanje, Krstovdan jesenji, Vaskrs i u Svetlu nedelju." (izvor)

mislim da je SVE ovo toliko relevantno da mora postati sastavni deo zakona protiv diskriminacije.
*novo 



E ovo ti je legendarno... Ja mislim da je to taj "neophodni kompromis" o kome Vlada prica
alpeot alpeot 14:07 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

kiriku33

(sta je sledece, sa maloletnicima, sa kozama, vanzemaljcima, u doba posta...). Naterane - time da ovakav zakon moze da naredi crkvama (koje imaju puno pravo da to ne rade) ili da "osteceni" pokrenu slucaj pred sudom. Po tome ovaj nas zakon odudara od evropskih - tamo je crkvama dato pravo da ne budu osudjene kao diskriminatorske ako ne pristanu na nesto sto je u suprotnosti sa njihovom dogmom.


Zasto ne sa vanzemaljcima? Ja bas zamisljam neku lepu vanzemaljku ,
kao sto je ova:



Deanna Troi, sa planete Betazed,

Ili ova:



T'Pol, sa planete Vulkan

Kroz vekove koji su pred nama, stanovnici Zemlje ce se navici na ideju da je vanzemaljski zivot sasvim normalna pojava u svemiru. U sledu velikih degradacija, bice to jos jedna lekcija koja otreznjuje. Tada ce izgnanstvo Adama iz raja biti samo simpaticno podsecanje na jedan segment zemaljske mitologije.
Exitus Letalis Exitus Letalis 14:38 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

da pripadnici grupe "alternativne seksualne orijentacije" imaju sva prava kao i ovi ostali. To ukljucuje i pravo sklapanja braka u objektima verskih konfesija.

tako da pošto imaju sva prava kao i ostali, znači da i ostali imaju prava da sklapaju brakove ono što ti zoveš "sta je sledece, sa maloletnicima, sa kozama, vanzemaljcima, u doba posta..."
znači, da i vi fini herero možete da sklapate brakove sa "šta je sledeće".

uozbilji se.
ozbiljna je tema. kao što su ozbiljna i ljudska prava.

osim toga, u članu 18 im se ne dopada da se iz jedne pređe u drugu religiju (možda ne besplatno), inače
kako se tumači da je kusturica prešao u pravoslavlje, da je onaj operski pevač, del monako, prešao u pravoslavlje...
neko može, valjda kao vip, šta li.

eni vej, zakon će se usvojiti i samo je glupavo trošenje vremena i brukanje pred građanima i pred svetom.
mada su sve te stvari oko diskriminacije već uključene u zakone, naše.
i na svakom sudu mogu da se dobiju parnice i odštete, naravski.

ali i na međunarodnom sudu po 20 većoj odšteti, što reče danas vesna rakić vodinelić.
što će država da plati iz budžete, odnosno iz džepa građana, jer tamo nema cile-mile,
nego ima da platiš ko bela lala.

ali nije problem u verskim zajednicama.
mogu da traže šta hoće.
problem je u vladi koja pristaje da je ucenjuje ko god.

Exitus Letalis Exitus Letalis 14:43 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Cinjenica da se u Holandiji jedan od njihovih NVO aktivista bori da pedofili dobiju ista prava kao i homoseksualci, tvrdeci da to nije bolest nego izbor.

ma da. sve je izbor.
izbor je da si alkos. da si narkoman. da se šišaš do glave.
homoseksulanost nije izbor.
tu si se jedino preradila malčice.
chobanica chobanica 14:43 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

pripadnici grupe "alternativne seksualne orijentacije" imaju sva prava kao i ovi ostali. To ukljucuje i pravo sklapanja braka u objektima verskih konfesija. E sad tradicionalne crkve ne zele da dodju u situaciju da sa ovakvim zakonom budu NATERANE da sklapaju istopolne brakove (sta je sledece, sa maloletnicima, sa kozama, vanzemaljcima, u doba posta...). Naterane - time da ovakav zakon moze da naredi crkvama (koje imaju puno pravo da to ne rade) ili da "osteceni" pokrenu slucaj pred sudom.


Netacno.

To moze da vazi u drzavama u kojima je brak sklopljen u crkvi legalno vazeci. Kod nas ako se vencas samo u crkvi drzava smatra da nisi vencan. Za drzavu to sto svestenici pricaju i masu kandilom u crkvi nema nikakvo znacenje, dakle zaliti se sto ti zbog seksualne orijentacije nije dozvoljeno da ucestvujes u nekom partyju u crkvi za drzavu je isto kao zaliti se sto te zbog seksualne orijentacije neko nije pozvao na rodjendansku zurku. Ali to takodje podrazumeva da crkva mora da bude privatna institucija, tako da ako prima bilo kakav novac od drzave, to mora da prestane u momentu kada zakon stupi na snagu.
antioksidant antioksidant 16:32 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

Sve izjave su dokaz da niko od njih nije pročitao Zakon... Jedino je SPC pročitala Zakon

touche
vracarac92 vracarac92 16:53 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

da se šišaš do glave.

A ako je neko celav pa mora da se sisa da ne bi licio na Tozovca?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 17:09 06.03.2009

Re: Jel radi neko svoj posao?

kiriku33
Posto ne znam vazecu definiciju homoseksualnosti ove decenije i stavila sam pod navodnike - pa ko razume

Izgleda da ti doista puno toga ne znas. Znas li mozda ko je bio Platon? Mikelandjelo? Cajkovski? Alen Tjuring? Ludvig Vitgenstajn? Dejvid Bouvi?Itd. Isl. A mozda znas i sta sve ove pomenute velike ljude (sigurno pametnije i od tebe i od mene) i jos mnoge, mnoge druge povezuje?

Tako da ipak ostavi ti ismevanje "EU civilizacije" (posto ne znam koju mi to alternativnu civilizaciju imamo -- tj. imamo neku alternativu, ali je ona sve drugo, samo ne civilizovana, zapravo je olicenje varvarstva) -- bar dok malo ne porastes i ne procitas koju stotinu knjiga vise... (ali da zbilja procitas, ne samo odgledas filmsku verziju ili ti preprica drugarica u pauzama blejanja)
g.radicevic g.radicevic 23:00 05.03.2009

bojim se da

Show must go on !


show continues game
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:01 05.03.2009

nedostupan kad je poželjno...

Resorni ministar Rasim Ljajić pita da li za svaki zakon mora da pita crkve, Vlada ne objašnjava zbog čega je dan pre usvajanja iz skupštinske procedure povukla Zakon protiv diskriminacije.

Ljajić je novinarima, pred početak Konferenciji o primeni strategije za smenjenje siromaštva u Srbiji, precizirao da je su ga o povlačenju predloga zakona obavestili zaposleni u Ministarstvu, a da je zakon povučen na telefonskoj sednici Vlade, o kojoj on nije bio obavešten.

"Mene nisu pozvali pod izgovorom da sam bio nedostupan"
JJ Beba JJ Beba 23:38 05.03.2009

hrvatska

baš me zanima da li je ovaj zakon donet u hrvatskoj?
da li su i tamo katolička crkva, potpomognuta SPC i islamskom zajednicom bile protiv?
jaksa scekic jaksa scekic 23:49 05.03.2009

Re: hrvatska

JJ Beba
baš me zanima da li je ovaj zakon donet u hrvatskoj?
da li su i tamo katolička crkva, potpomognuta SPC i islamskom zajednicom bile protiv?


Jeste, donet je VZ bile protiv ali je vlada rekla to je vas problem i zakon je izglasan u Saboru

J
www.index.hr/vijesti/clanak.aspx?id=394649

ZEM-ANTIDISKRIMINACIJA-REAGOVANJE
Pupovac: Crkva i u Hrvatskoj pokussala da osujeti zakon

NOVI SAD, 5. marta 2009. (Beta) - Predsednik Srpskog narodnog vecha u
Hrvatskoj Milorad Pupovac izjavio je danas da su Rimokatoliccka crkva
i neke politiccke stranke svojevremeno pokussale da osujete donossenje
opssteg zakona o diskriminaciji u Hrvatskoj, ali da u tome nisu
uspele.

"Bilo je pokussaja intervencije Katoliccke ctrkve u Hrvatskoj kada su
u pitanju pojedine odredbe tog zakona, ali u Saboru i u vladi je
prevladalo missljenje da je u interesu drzzave i njenih gradjana da
zakon prodje onako kako je i bio predlozzen", rekao je Pupovac
novinarima u Novom Sadu.

Dodao je da su i pojedine politiccke partije delile missljenje
Rimokatoliccke crkve.

Vlada Srbije jucce je na telefonskoj sednici povukla Predlog zakona
protiv diskriminacije, a ministar za rad i socijalnu politiku Rasim
Ljajich, ccije je ministarstvo pripremilo predlog, rekao je da je
zakon povuccen na zahtev Sprske pravoslavne crkve.

Pupovac i predsednik Izvrssnog vecha Vojvodine Bojan Pajtich potpisali
su danas u Novom Sadu ugovor o donaciji za osnivanje poslovne banke za
poboljssanje zzivota u srpskim povratnicckim sredinama u Hrvatskoj.

blackbox92 blackbox92 00:44 06.03.2009

Re: hrvatska

A ja uvek mislio da ti katolici više slušaju Crkvu a ono ispade da smo mi veći katolici od Pape.
Ovo pokazuje gde je centar moći kod nas. Inače, mi se ponosimo time što nam najveći ugled ima SPC, pa Vojska,pa..... ne znam šta još a tek onda institucije demokratske i pravne države.
Već sam negde napisao ali ću ponoviti, neverovatno je i za državu izigravajuće da, posle javne diskusije, rasprave kada su verske zajednice, zapravo da se ne foliramo SPC, mogle da ispolje uticaj i preko ministarstva vera,i posle usvajanja predloga zakona na vladi i dostavljanja skupštini, vlada na zahtev crkve povlači zakon iz procedure.
Pa takvu moć i uticaj ima još samo onaj ajatolah.
Ponašanje Crkve je logično- može joj se jer joj se svi udvaraju zarad glasova, stranke se utrkuju u verskim obredima i stranačkim slavama, ministri idu pred Sinod da referišu o radu svog ministarstva i govore o nekoj sinergiji sa crkvom. Prema tome , kako neko reče, ne treba napadati vladike i Crkvu već vladu koja nije obezbedila autoritet u zemlji da predsednik vlade zove vladiku telefonom, da vladika dolazi kod njega, ako treba a da to ne bude kad mu padne na pamet, a ne obrnuto.
I ko nam je onda kriv što smo skoro po svim pitanjima među poslednjim u Evropi, osim po uticaju Crkve u čemu nam nije ravna više ni Poljska ni Španija.
Pa ni za vreme Cara Dušana ni Lazara crkva nije imala takav uticaj, valjda zato što nisu imali takve veličine kao što su neke sadašnje vladike.
kiriku33 kiriku33 10:33 06.03.2009

Re: hrvatska

Nije ovde u pitanju slusanje crkve (ni katolicka crkva nije samu svoju dogmu uvek slusala kada joj je to bilo od interesa) - nego sto Slovenci blokiraju HR u ulasku u EU, pa je potrebno da HR bude sto servilnija u uvodjenju EU standarda kako bi to neutralisala.
BTW svima koji stavljaju SPC ovde kao glavnog krivca podsecam da je ovo ZAJEDNICKA primedba svih tradicionalnih konfesija na teritoriji Srbije, a ne samo SPC.

Naravno to ne odgovara skojevskoj diskriminaciji SPC koja se kod nas sprovodi, ali ovo je valjda pozitivan dogadjaj, u nasoj zemlji su se sve crkve (hriscanske, islamske, judejska) ujedinile - to je tesko postici i u UN-u a kamoli u ovako kontroverznoj zemlji kao sto je nasa. Ovo bi mogao da bude pomak da se ujedine oko nekih vaznijih pitanja a to je ulazak zemlje u EU, poboljsanje sveukupnog zivota u Srbiji, i sl.
jaksa scekic jaksa scekic 19:50 06.03.2009

Re: hrvatska

kiriku33
Nije ovde u pitanju slusanje crkve (ni katolicka crkva nije samu svoju dogmu uvek slusala kada joj je to bilo od interesa) - nego sto Slovenci blokiraju HR u ulasku u EU, pa je potrebno da HR bude sto servilnija u uvodjenju EU standarda kako bi to neutralisala.
BTW svima koji stavljaju SPC ovde kao glavnog krivca podsecam da je ovo ZAJEDNICKA primedba svih tradicionalnih konfesija na teritoriji Srbije, a ne samo SPC.

Naravno to ne odgovara skojevskoj diskriminaciji SPC koja se kod nas sprovodi, ali ovo je valjda pozitivan dogadjaj, u nasoj zemlji su se sve crkve (hriscanske, islamske, judejska) ujedinile - to je tesko postici i u UN-u a kamoli u ovako kontroverznoj zemlji kao sto je nasa. Ovo bi mogao da bude pomak da se ujedine oko nekih vaznijih pitanja a to je ulazak zemlje u EU, poboljsanje sveukupnog zivota u Srbiji, i sl.


Pa sta sad, ako nije proslo u Hrvstakoj VZ se ujedinile pa u Srbiji Ako Prodje Prodje (APP)

J
blackbox92 blackbox92 00:00 07.03.2009

Re: hrvatska

Ovo bi mogao da bude pomak da se ujedine oko nekih vaznijih pitanja a to je ulazak zemlje u EU, poboljsanje sveukupnog

Što se EU tiče SPC se tu jasno očitovala promovišući stavove svoga svetog vlkadike Nikolaja o Jevropi.
A ne bi im ništa štetitlo da se ujedine recimo oko iskorenjivanju pedofilije i zavođenja maloletnih lica. Predsednik takvog odbora mogao bi im biti Pahomije.
blackbox92 blackbox92 17:58 07.03.2009

Re: hrvatska

kiriku33
Nije ovde u pitanju slusanje crkve (ni katolicka crkva nije samu svoju dogmu uvek slusala kada joj je to bilo od interesa) - nego sto Slovenci blokiraju HR u ulasku u EU, pa je potrebno da HR bude sto servilnija u uvodjenju EU standarda kako bi to neutralisala.
BTW svima koji stavljaju SPC ovde kao glavnog krivca podsecam da je ovo ZAJEDNICKA primedba svih tradicionalnih konfesija na teritoriji Srbije, a ne samo SPC.

Naravno to ne odgovara skojevskoj diskriminaciji SPC koja se kod nas sprovodi, ali ovo je valjda pozitivan dogadjaj, u nasoj zemlji su se sve crkve (hriscanske, islamske, judejska) ujedinile - to je tesko postici i u UN-u a kamoli u ovako kontroverznoj zemlji kao sto je nasa. Ovo bi mogao da bude pomak da se ujedine oko nekih vaznijih pitanja a to je ulazak zemlje u EU, poboljsanje sveukupnog zivota u Srbiji, i sl.

A čiji je ovaj?
Zukorlić: Islamska zajednica nije tražila povlačenje zakona
jaksa scekic jaksa scekic 23:42 05.03.2009

Rasim Ljajic


Mene zanima dokle ce Ljajic da trpi ovu vladu.. Znaci telefonska sednica vlade, njegov zakon treba da se povuce, ne mogu da ga nadju i iza njegovih ledja zakon hokus-pokus nestane.

Onda Ljajic pred neki sastanak obznani da nije bio na sednici, da je Crkva ili Crkve bile protiv.
Onda bude regularna sednica vlade i Ljajic onda nesto njima, oni njemu i to se tako smulja.
U saopstenju sa sednice vlade ni reci o zakonu.
I onda se na B92 pojavi siroti Djelic koji sve to uvija u neke oblande, u smislu nije bitno sta se desilo nego je bitno da zakon bude izglasan.
Slicni spin kao i za Kovacevica, nije cigla dolara nista prema US pomoci...

Ovo nije prvi put da Ljajic ostane kratkih rukava i da mu se rusi ugled i autoritet. Ima li mera ?

J
Goran Miletic Goran Miletic 23:51 05.03.2009

Re: Rasim Ljajic

Jaksa,

Samo prati sta ce da rade narednih dana, bice to skandal veci i od Kovacevica. Sad ce da se verska ekipa naostri, pa ce tu i ove patriJote da nadju interes da se promovisu u stilu "necu da mi se dvojica tipova ljube", sto ce naravno biti pokusaj da se ceo zakon srusi preko onoga sto NE pise u njemu.

Inace, Rasim nije nimalo openminded niti liberalan po pitanju zakona, narocito ne po pitanju "spornih clanova", njemu je danas proradila upravo sujeta jer je to NJEGOV zakon
aquariusoptimist aquariusoptimist 23:55 05.03.2009

Re: Rasim Ljajic

Rasim nije nimalo openminded niti liberalan po pitanju zakona, narocito ne po pitanju "spornih clanova", njemu je danas proradila upravo sujeta jer je to NJEGOV zakon


TAKO JE!!

Hvala!
jaksa scekic jaksa scekic 00:03 06.03.2009

Re: Rasim Ljajic

Goran Miletic
Jaksa,

Samo prati sta ce da rade narednih dana, bice to skandal veci i od Kovacevica. Sad ce da se verska ekipa naostri, pa ce tu i ove patriJote da nadju interes da se promovisu u stilu "necu da mi se dvojica tipova ljube", sto ce naravno biti pokusaj da se ceo zakon srusi preko onoga sto NE pise u njemu.

Inace, Rasim nije nimalo openminded niti liberalan po pitanju zakona, narocito ne po pitanju "spornih clanova", njemu je danas proradila upravo sujeta jer je to NJEGOV zakon


To da li je Gospodin Rasim liberalan, open minded ministar to me ne zanima u ovom trenutku, meni je fascinantno koliko njega z***** tamo i on sve to trpi, e to mi je .....

J

PS:To vam je kao i Mrkonjic danas (juce) jednostavno ne dodje na Kaziprst, ni reci izvinjenja, nit pisma nit razglednice..Nit oseca obavezu da nesto kaze
sentinel26 sentinel26 00:10 06.03.2009

Re: Rasim Ljajic

Rasim od početka odlično znao da se on tu ništa ne pita i da je uzaludan njegov trud i rad jer je počeo da smeta u sprovodjenju zacrtanog projekta.
Dok na drugoj strani niko ne dira Ugljanina za koga je prikupljen kamion materijalnih dokaza o zloupotrebama i kriminalu. Zašto ? Pa ovaj drugi im ne smeta.
Tek ćete vi da vidite ko je Risto.

I Statut Vojvodine je rušen na osnovu tekstova i odrednica kioje u njemu ne postoje.

Svako igralište na kojem zaigra udarna navala u sastavu : Radović - Bulović - Gačić - Mićović - xx, poslije izgleda kao zaorana njiva i u Srbiji se još nije rodila guzica koja može i smije da im se suprotstavi.

Toliko. Da se zna ko je ovdje glavni popečitelj, za teritorijalnu organizaciju, za poreze, za ljudska prava, za sve i svja, popečitelj kapitalac.

Živjeli !
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 00:21 06.03.2009

Re: Rasim Ljajic

I Statut Vojvodine je rušen na osnovu tekstova i odrednica kioje u njemu ne postoje.


Ja mislim da je ovo najvaznije isticati jer verujem da postoje tu elementi i za pokretanje krivicne prijave zbog manipulisanja javnoscu. Samo treba se videti protiv koga, jer to se tako uradi da se ima utisak kako se ne zna ko je sta rekao. A to sve vec ima isprobanu putanju: neko od nazadnjaka ili crkve pljune falsifikujuci cinjenice, rts to prenese i damu na znacaju, ds kaze kako ce o tome da razmisli, a analiticari javnosti objasne kako se tu radi o necemu sto uopste nije poenta price. I tako dobijemo okretanje stvarnosti za 180 stepeni. Rezultat: gradjani nastave da zive u blatu a ovi na pozicijama samo se jos udobnije naslone u svoje audije.
chobanica chobanica 14:49 06.03.2009

Re: Rasim Ljajic

"Prema njegovim rečima član 21 navodi da je zabranjena bilo kakva diskiminacija, po bilo kom osnovu, i zato ne razume ko može biti protiv takve formulacije. "

Kako je Rasim naivan... pa zar mu nije jasno da crkve zele da im bude dozvoljeno da legalno diskriminisu, otkud mu ideja da su svi u ovoj drzavi protiv diskriminacije.
Exitus Letalis Exitus Letalis 18:01 06.03.2009

Re: Rasim Ljajic

Kako je Rasim naivan... pa zar mu nije jasno da crkve zele da im bude dozvoljeno da legalno diskriminisu, otkud mu ideja da su svi u ovoj drzavi protiv diskriminacije.

al svejedno ne može. već je po našim zakonima sve sankcionisano.
dobija se pred sudom svaki spor.
a ako ovi zezaju, onda pred međunarodnim sudom za ljudska prava pa da vidiš
koliko će da košta državu.
ima milionče za kovačevića da bude ko jedna crvena.
drug_tito drug_tito 00:14 06.03.2009

aha!

sve kako ti kazes autore!
soylentgreen soylentgreen 07:03 06.03.2009

Prdni pa Osluskuj, C 2009 by DS

Da li ste primetili da zadnjih par meseci vlast radi iskljucivo po ovom sistemu?

Step 1: kriminalna povreda zakona, javne etike i ostataka morala

Step 2: ostra reakcija javnosti, prvo stidljivo isturenih ekstremistickih media, pa posle par dana kad cuju na pijaci kako ljudi psuju pridruze im se i mainstream (osim drzavnih, naravno.)

Step 3. Kontrola stete, retrakcija, povlacenje.

Ovo se desilo sa Pescanikom, sa konzularnim bastovanima, sa pomamljenim popovima.

1-2-3 ... 1-2-3 ... 1-2-3

Znam sta nameravaju. Cekaju da narod ogugla. Mislim, postoji konacna kolicina nezadovoljstva koje moze da se ispolji u bilo kojih mesec dana. Evo vec i na blogu manje reakcija, posto nas polako navikavaju.

Ideje?
dolybell92 dolybell92 08:30 06.03.2009

Re: Prdni pa Osluskuj, C 2009 by DS

Sada se više ni afere ne objavljuju kao nekad..
samo prolaze kao informacije... nekako mu dođu kao
prirodna pojava, kojoj nema mesta čuđenju ili zabrinjavanju ..
postale su samo vesti, pa ko čuo - čuo....

Miladina su već svi zaboravili.... ko beše Velja i šta ono reče...
Crisis ... Zakon... crisis ... Sve spada pod KRIZU...ili SEK-u
inače...............
Dr M Dr M 09:16 06.03.2009

Re: Prdni pa Osluskuj, C 2009 by DS

1-2-3 ... 1-2-3 ... 1-2-3


Ovo k`o valcer

Bila jedna pesmica:
" U krug, u krug,
igramo valcer ja i drug".

Posle je dosao Rock!

Mi treba da ih Rock dok ne pocnu da se Roll...
adam weisphaut adam weisphaut 07:34 06.03.2009

Da li je istina da je Irinej intervenisao?


Drugi s desna
(da ne bude zabune )
dolybell92 dolybell92 08:22 06.03.2009

Re: Da li je istina da je Irinej intervenisao?

... jeste, on je bio connection...nisu se svi javljali ...
on je bio deputat..
adam weisphaut adam weisphaut 10:24 06.03.2009

Re: Da li je istina da je Irinej intervenisao?

dolybell92
... jeste, on je bio connection...nisu se svi javljali ...
on je bio deputat..

A "jedan poziv menja sve"...
d_sandic d_sandic 10:03 06.03.2009

Laičko mišljenje


Nisam pravnik, ali jedna stvar mi je zapala za oko.

Ako u zakonu piše da će se sankcionisati svako ko odbije da izvrši venčanje osoba istog pola, dakle i svešteno lice, onda mi je jasno zašto se bune sve tradicionalne verske zajednice. To je nipodaštavanje svih doktrina na kojima te institucije počivaju. Kako objasniti verniku da Sveto pismo to zabranjuje, a sveštenik obavlja ritual.

Ako je ovo tačno, jer kažem zakon čitao nisam, niti sam pravnik, to je sprdačina sa Crkvama. Da se zakon ograničio na građansko venčanje i sankcije matičarima (državnim činovnicima) , pa ajde de...
adam weisphaut adam weisphaut 10:23 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje


Ako u zakonu piše da će se sankcionisati svako ko odbije da izvrši venčanje osoba istog pola

Član 21. predloga glasi: "Rodni identitet i seksualna orijentacija je privatna stvar i niko ne može biti pozvan da se javno izjasni o svom rodnom identitetu i seksualnoj orijentaciji. Svako ima pravo da izrazi svoj rodni identitet i seksualnu orijentaciju, a diskriminatorsko postupanje zbog izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije je zabranjen"
Goran Miletic Goran Miletic 10:26 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Ama to ne pise u zakonu, upravo i postaje problem sto svako nece da odvoji jedan sekund da procita makar tzv. sporne clanove...

Ako ti ovo deluje kao tako nesto, onda ne znam sta da ti kazem:

Diskriminacija na osnovu rodnog identiteta i seksualne orijentacije
Član 21.
Rodni identitet i seksualna orijentacija je privatna stvar i niko ne može biti pozvan da se javno izjasni o svom rodnom identitetu i seksualnoj orijentaciji.
Svako ima pravo da izrazi svoj rodni identitet i seksualnu orijentaciju, a diskriminatorsko postupanje zbog izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije je zabranjeno.
Sloboda izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije iz st. 1. i 2. ovog člana odnose se i na slučajeve transseksualnosti.

d_sandic d_sandic 10:32 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

a diskriminatorsko postupanje zbog izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije je zabranjen"


Ok. To mi je jasno. Pristalica sam da je glupo ignorisati bilo šta što u prirodi postoji. Nisam homofob, niti iste razumem. Sve dok se nešto zadrži na privatnom izboru pojedinca- grupe, a mene ne ugrožava, nemam problem.

Ali ako dva muškarca dođu u Crkvu ( pravoslavnu, katoličku, bilo koju) ili džamiju i kažu Mi hoćemo da se venčamo a sveštenik kaže Ja nemam pravo na to, neću to da činim šta se onda dešava? Tuže oni sveštenika da ih je diskriminisao, sudija pročita član 21. i kaže U pravu ste !

Po meni je onda država diskriminisala sveštenika. Narugala se njegovoj profesiji, njegovim ubeđenjima, prisilila ga na kršenje kanona.
ElectricDreams ElectricDreams 10:56 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Ali ako dva muškarca dođu u Crkvu ( pravoslavnu, katoličku, bilo koju) ili džamiju i kažu Mi hoćemo da se venčamo a sveštenik kaže Ja nemam pravo na to, neću to da činim šta se onda dešava? Tuže oni sveštenika da ih je diskriminisao, sudija pročita član 21. i kaže U pravu ste !


Po tvojoj logici diskriminacija je i ako se žena prijavi na posao za rad u rudniku, a ovi je odbiju...

Dajte ljudi, malo mućnite time što imate u glavama. Valjda vam je jasno da suština diskriminacije nije u banalnim stvarima kao što je venčanje u crkvi ili opštini, već u pravu na slobodan život. Mi se ovde susrećemo sa egzistencijalnim pitanjima kao što su otpuštanja sa posla, pretnje smrću... a vi se uhvatili za neke banalnosti...

Inače, imajte bar malo kućnog vaspitanja i dva grama mozga, pa nemojte više porediti istopolne brakove sa brakovima sa životinjama i vanzemaljcima... u najmanju ruku je neukusno...
angie01 angie01 11:00 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Po meni je onda država diskriminisala sveštenika. Narugala se njegovoj profesiji, njegovim ubeđenjima, prisilila ga na kršenje kanona.


kada sveshtenik stane na chelo bande huligana i poziva na linch, isterivanjem djavola iz bolesnika, samo zato shto su druge seksualne orijentacije, kada zlostavlja decu-seksualno, koja su mu poverena da ih pazi i uchi duhovnosti, kada blagosilja zlochince, pre nego odu u krvave pohode, kada poziva na nuznost odlaska u carstvo nebesko, omladinu srbije, umesto da ih uchi miru i toleranciji, kada hushka na nacionalnu mrznju, slika se sa redenicima i oruzjem na tenku,.....ko vrshi diskriminaciju,ko se tu ruga ubedjenjima, ko prisiljava i ko krshi kanone???
d_sandic d_sandic 11:05 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Inače, imajte bar malo kućnog vaspitanja i dva grama mozga, pa nemojte više porediti istopolne brakove sa brakovima sa životinjama i vanzemaljcima... u najmanju ruku je neukusno


Izvinite, a gde sam to uradio?

Ako se obraćate drugima, ne radite to na mom odgovoru. Nepristojno je. A, i ljude koji čitaju vaše komentare dovodite u zabludu. Dakle, malo više blog bontona. Ako se svađate sa drugima, svađajte se na njihovim komentarima.
Supermod Supermod 11:21 06.03.2009

Šta piše u zakonu

Goran Miletic


Ama to ne pise u zakonu, upravo i postaje problem sto svako nece da odvoji jedan sekund da procita makar tzv. sporne clanove...



Potrebno je približno pola sata da se pročita ceo zakon:


PREDLOG ZAKONA O ZABRANI DISKRIMINACIJE


I. OSNOVNE ODREDBE

Predmet Zakona

Član 1.

Ovim zakonom uređuje se opšta zabrana diskriminacije, oblici i slučajevi diskriminacije, kao i postupci zaštite od diskriminacije.
Ovim zakonom ustanovljava se Poverenik za zaštitu ravnopravnosti (u daljem tekstu: Poverenik), kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih ovim zakonom.

Pojmovi

Član 2.

U ovom zakonu:
1) izrazi „diskriminacija” i „diskriminatorsko postupanje” označavaju svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje, ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima (u daljem tekstu: lična svojstva);
2) izrazi „lice” i „svako” označavaju onog ko boravi na teritoriji Republike Srbije ili na teritoriji pod njenom jurisdikcijom, bez obzira na to da li je državljanin Republike Srbije, neke druge države ili je lice bez državljanstva, kao i pravno lice koje je registrovano, odnosno obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije;
3) izraz „građanin” označava lice koje je državljanin Republike Srbije.
4) izraz „organ javne vlasti” označava državni organ, organ autonomne pokrajine, organ jedinice lokalne samouprave, javno preduzeće, ustanovu, javnu agenciju i drugu organizaciju kojoj je povereno vršenje javnih ovlašćenja, kao i pravno lice koje osniva ili finansira u celini, odnosno u pretežnom delu, Republika, autonomna pokrajina ili lokalna samouprava.
Svi pojmovi koji se koriste u ovom zakonu u muškom rodu obuhvataju iste pojmove u ženskom rodu.




Zaštićena prava i lica

Član 3.

Svako ima pravo da ga nadležni sudovi i drugi organi javne vlasti Republike Srbije efikasno štite od svih oblika diskriminacije.
Stranac u Republici Srbiji, u skladu sa međunarodnim ugovorima, ima sva prava zajemčena Ustavom i zakonom, izuzev prava koja po Ustavu i zakonu imaju samo građani Republike Srbije.
Zabranjeno je vršenje prava utvrđenih ovim zakonom protivno cilju u kome su priznata ili sa namerom da se povrede ili ograniče prava drugih.


II. OPŠTA ZABRANA I OBLICI DISKRIMINACIJE

Načelo jednakosti

Član 4.

Svi su jednaki i uživaju jednak položaj i jednaku pravnu zaštitu, bez obzira na lična svojstva.
Svako je dužan da poštuje načelo jednakosti, odnosno zabranu diskriminacije.

Oblici diskriminacije

Član 5.

Oblici diskriminacije su neposredna i posredna diskriminacija, kao i povreda načela jednakih prava i obaveza, pozivanje na odgovornost, udruživanje radi vršenja diskriminacije, govor mržnje i uznemiravanje i ponižavajuće postupanje.

Neposredna diskriminacija

Član 6.

Neposredna diskriminacija postoji ako se lice ili grupa lica, zbog njegovog odnosno njihovog ličnog svojstva u istoj ili sličnoj situaciji, bilo kojim aktom, radnjom ili propuštanjem, stavljaju ili su stavljeni u nepovoljniji položaj, ili bi mogli biti stavljeni u nepovoljniji položaj.

Posredna diskriminacija

Član 7.

Posredna diskriminacija postoji ako se lice ili grupa lica, zbog njegovog odnosno njihovog ličnog svojstva, stavlja u nepovoljniji položaj aktom, radnjom ili propuštanjem koje je prividno zasnovano na načelu jednakosti i zabrane diskriminacije, osim ako je to opravdano zakonitim ciljem, a sredstva za postizanje tog cilja su primerena i nužna.

Povreda načela jednakih prava i obaveza

Član 8.

Povreda načela jednakih prava i obaveza postoji ako se licu ili grupi lica, zbog njegovog odnosno njihovog ličnog svojstva, neopravdano uskraćuju prava i slobode ili nameću obaveze koje se u istoj ili sličnoj situaciji ne uskraćuju ili ne nameću drugom licu ili grupi lica, ako su cilj ili posledica preduzetih mera neopravdani, kao i ako ne postoji srazmera između preduzetih mera i cilja koji se ovim merama ostvaruje.

Zabrana pozivanja na odgovornost

Član 9.

Diskriminacija postoji ako se prema licu ili grupi lica neopravdano postupa lošije nego što se postupa ili bi se postupalo prema drugima, isključivo ili uglavnom zbog toga što su tražili, odnosno nameravaju da traže zaštitu od diskriminacije ili zbog toga što su ponudili ili nameravaju da ponude dokaze o diskriminatorskom postupanju.

Udruživanje radi vršenja diskriminacije

Član 10.

Zabranjeno je udruživanje radi vršenja diskriminacije, odnosno delovanje organizacija ili grupa koje je usmereno na kršenje ustavom, pravilima međunarodnog prava i zakonom zajamčenih sloboda i prava ili na izazivanje nacionalne, rasne, verske i druge mržnje, razdora ili netrpeljivosti.

Govor mržnje

Član 11.

Zabranjeno je izražavanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog ličnog svojstva, u javnim glasilima i drugim publikacijama, na skupovima i mestima dostupnim javnosti, ispisivanjem i prikazivanjem poruka ili simbola i na drugi način.

Uznemiravanje i ponižavajuće postupanje

Član 12.

Zabranjeno je uznemiravanje i ponižavajuće postupanje koje ima za cilj ili predstavlja povredu dostojanstva lica ili grupe lica na osnovu njihovog ličnog svojstva, a naročito ako se time stvara strah ili neprijateljsko, ponižavajuće i uvredljivo okruženje.

Teški oblici diskriminacije

Član 13.

Teški oblici diskriminacije su:
1. izazivanje i podsticanje neravnopravnosti, mržnje i netrpeljivosti po osnovu nacionalne, rasne ili verske pripadnosti, jezika, političkog opredeljenja, pola, rodnog identiteta, seksualnog opredeljenja i invaliditeta;
2. propagiranje ili vršenje diskriminacije od strane organa javne vlasti i u postupcima pred organima javne vlasti;
3. propagiranje diskriminacije putem javnih glasila;
4. ropstvo, trgovina ljudima, aparthejd, genocid, etničko čišćenje i njihovo propagiranje;
5. diskriminacija lica po osnovu dva ili više ličnih svojstava (višestruka ili ukrštena diskriminacija);
6. diskriminacija koja je izvršena više puta (ponovljena diskriminacija) ili koja se čini u dužem vremenskom periodu (produžena diskriminacija) prema istom licu ili grupi lica;
7. diskriminacija koja dovodi do teških posledica po diskriminisanog, druga lica ili imovinu, a naročito ako se radi o kažnjivom delu kod koga je pretežna ili isključiva pobuda za izvršenje bila mržnja odnosno netrpeljivost prema oštećenom koja je zasnovana na njegovom ličnom svojstvu.

Posebne mere

Član 14.

Ne smatraju se diskriminacijom posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti, zaštite i napretka lica, odnosno grupe lica koja se nalaze u nejednakom položaju.

III. POSEBNI SLUČAJEVI DISKRIMINACIJE

Diskriminacija u postupcima pred organima javne vlasti

Član 15.

Svako ima pravo na jednak pristup i jednaku zaštitu svojih prava pred sudovima i organima javne vlasti.
Diskriminatorsko postupanje službenog lica, odnosno odgovornog lica u organu javne vlasti, smatra se težom povredom radne dužnosti, u skladu sa zakonom.

Diskriminacija u oblasti rada

Član 16.

Zabranjena je diskriminacija u oblasti rada, odnosno narušavanje jednakih mogućnosti za zasnivanje radnog odnosa ili uživanje pod jednakim uslovima svih prava u oblasti rada, kao što su pravo na rad, na slobodan izbor zaposlenja, na napredovanje u službi, na stručno usavršavanje i profesionalnu rehabilitaciju, na jednaku naknadu za rad jednake vrednosti, na pravične i zadovoljavajuće uslove rada, na odmor, na obrazovanje i stupanje u sindikat, kao i na zaštitu od nezaposlenosti.
Zaštitu od diskriminacije iz stava 1. ovog člana uživa lice u radnom odnosu, lice koje obavlja privremene i povremene poslove ili poslove po ugovoru o delu ili drugom ugovoru, lice na dopunskom radu, lice koje obavlja javnu funkciju, pripadnik vojske, lice koje traži posao, student i učenik na praksi, lice na stručnom osposobljavanju i usavršavanju bez zasnivanja radnog odnosa, volonter i svako drugo lice koje po bilo kom osnovu učestvuje u radu.
Ne smatra se diskriminacijom pravljenje razlike, isključenje ili davanje prvenstva zbog osobenosti određenog posla kod koga lično svojstvo lica predstavlja stvarni i odlučujući uslov obavljanja posla, ako je svrha koja se time želi postići opravdana, kao i preduzimanje mera zaštite prema pojedinim kategorijama lica iz stava 2. ovog člana (žene, trudnice, porodilje, roditelji, maloletnici, osobe sa invaliditetom i drugi).

Diskriminacija u pružanju javnih usluga i korišćenju objekata i površina

Član 17.

Diskriminacija u pružanju javnih usluga postoji ako pravno ili fizičko lice, u okviru svoje delatnosti, odnosno zanimanja, na osnovu ličnog svojstva lica ili grupe lica, odbije pružanje usluge, za pružanje usluge traži ispunjenje uslova koji se ne traže od drugih lica ili grupe lica, odnosno ako u pružanju usluga neopravdano omogući prvenstvo drugom licu ili grupi lica.
Svako ima pravo na jednak pristup objektima u javnoj upotrebi (objekti u kojima se nalaze sedišta organa javne vlasti, objekti u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta, turizma, objekti koji se koriste za zaštitu životne sredine, za zaštitu od elementarnih nepogoda i sl.), kao i javnim površinama (parkovi, trgovi, ulice, pešački prelazi i druge javne saobraćajnice i sl.), u skladu sa zakonom.

Diskriminacija u oblasti verskih prava

Član 18.

Diskriminacija postoji ako se postupa protivno načelu slobodnog ispoljavanja vere ili uverenja, odnosno ako se licu ili grupi lica uskraćuje pravo na sticanje, održavanje, izražavanje i promenu vere ili uverenja, kao i pravo da privatno ili javno iznese svoja uverenja, u skladu sa zakonom.


Diskriminacija u oblasti obrazovanja i stručnog osposobljavanja

Član 19.

Svako ima pravo na predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i stručno osposobljavanje pod jednakim uslovima, u skladu sa zakonom.
Zabranjeno je licu ili grupi lica na osnovu njihovog ličnog svojstva, neopravdano otežati ili onemogućiti upis u vaspitno-obrazovnu ustanovu, ili isključiti ih iz ovih ustanova, otežati ili uskratiti mogućnost praćenja nastave i učešća u drugim vaspitnim, odnosno obrazovnim aktivnostima, neopravdano razvrstavati učenike po ličnom svojstvu, zlostavljati ih i na drugi način neopravdano praviti razliku i nejednako postupati prema njima.

Diskriminacija na osnovu pola

Član 20.

Diskriminacija postoji ako se postupa protivno načelu ravnopravnosti polova, odnosno načelu poštovanja jednakih prava i sloboda žena i muškaraca u političkom, ekonomskom, kulturnom i drugom aspektu javnog, profesionalnog, privatnog i porodičnog života.
Zabranjeno je uskraćivanje prava ili javno ili prikriveno priznavanje pogodnosti u odnosu na pol. Zabranjeno je i fizičko i drugo nasilje, eksploatacija, izražavanje mržnje, omalovažavanje, ucenjivanje i uznemiravanje s obzirom na pol, kao i javno zagovaranje, podržavanje i postupanje u skladu sa predrasudama, običajima i drugim društvenim obrascima ponašanja koji su zasnovani na ideji podređenosti ili nadređenosi polova, odnosno stereotipnih uloga polova.

Diskriminacija na osnovu rodnog identiteta i seksualne orijentacije

Član 21.

Rodni identitet i seksualna orijentacija je privatna stvar i niko ne može biti pozvan da se javno izjasni o svom rodnom identitetu i seksualnoj orijentaciji.
Svako ima pravo da izrazi svoj rodni identitet i seksualnu orijentaciju, a diskriminatorsko postupanje zbog izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije je zabranjeno.
Sloboda izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije iz st. 1. i 2. ovog člana odnose se i na slučajeve transseksualnosti.

Diskriminacija dece

Član 22.

Svako dete, odnosno maloletnik ima jednaka prava i zaštitu u porodici, društvu i državi, bez obzira na njegova ili lična svojstva roditelja, staratelja i članova porodice.
Zabranjeno je diskriminisati dete, odnosno maloletnika prema bračnom, odnosno vanbračnom rođenju, javno pozivanje na davanje prednosti deci jednog pola u odnosu na decu drugog pola, kao i pravljenje razlike prema imovnom stanju, profesiji i drugim obeležjima društvenog položaja, aktivnostima, izraženom mišljenju ili uverenju detetovih roditelja, odnosno staratelja i članova porodice.

Diskriminacija na osnovu starosnog doba

Član 23

Zabranjeno je diskriminisati lica na osnovu starosnog doba.
Stari imaju pravo na dostojanstvene uslove života bez diskriminacije, a posebno, pravo na jednak pristup i zaštitu od zanemarivanja i uznemiravanja u korišćenju zdravstvenih i drugih javnih usluga.

Diskriminacija nacionalnih manjina

Član 24.

Zabranjena je diskriminacija nacionalnih manjina i njihovih pripadnika na osnovu nacionalne pripadnosti, etničkog porekla, verskih uverenja i jezika.
Način ostvarivanja i zaštita prava pripadnika nacionalnih manjina uređuje se posebnim zakonom.




Diskriminacija zbog političke ili sindikalne pripadnosti

Član 25.

Zabranjena je diskriminacija zbog političkih ubeđenja lica ili grupe lica, odnosno pripadnosti ili nepripadnosti političkoj stranci odnosno sindikalnoj organizaciji.
Diskriminacijom iz stava 1. ovog člana ne smatraju se ograničenja koja se odnose na vršioce određenih državnih funkcija, kao i ograničenja neophodna radi sprečavanja zagovaranja i vršenja fašističkih, nacističkih i rasističkih aktivnosti, propisana u skladu sa zakonom.

Diskriminacija osoba sa invaliditetom

Član 26.

Diskriminacija postoji ako se postupa protivno načelu poštovanja jednakih prava i sloboda osoba sa invaliditetom u političkom, ekonomskom, kulturnom i drugom aspektu javnog, profesionalnog, privatnog i porodičnog života.
Način ostvarivanja i zaštita prava osoba sa invaliditetom uređuje se posebnim zakonom.

Diskriminacija s obzirom na zdravstveno stanje

Član 27.

Zabranjena je diskriminacija lica ili grupe lica s obzirom na njihovo zdravstveno stanje, kao i članova njihovih porodica.
Diskriminacija iz stava 1. ovog člana postoji naročito ako se licu ili grupi lica zbog njihovih ličnih svojstava neopravdano odbije pružanje zdravstvenih usluga, postave posebni uslovi za pružanje zdravstvenih usluga koji nisu opravdani medicinskim razlozima, odbije postavljanje dijagnoze i uskrate informacije o trenutnom zdravstvenom stanju, preduzetim ili nameravanim merama lečenja ili rehabilitacije, kao i uznemiravanje, vređanje i omalovažavanje u toku boravka u zdravstvenoj ustanovi.


IV. POVERENIK ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI

Postupak izbora Poverenika

Član 28.

Poverenika bira Narodna skupština većinom glasova svih narodnih poslanika, na predlog odbora nadležnog za ustavna pitanja (u daljem tekstu: Odbor).
Predlog za izbor Poverenika utvrđuje se većinom glasova od ukupnog broja članova Odbora.
Svaka poslanička grupa u Narodnoj skupštini ima pravo da Odboru predloži kandidata za Poverenika.
Za Poverenika može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:
1. da je diplomirani pravnik;
2. da ima najmanje deset godina iskustva na pravnim poslovima u oblasti
zaštite ljudskih prava;
3. da poseduje visoke moralne i stručne kvalitete.
Poverenik ne može obavljati drugu javnu ili političku funkciju, niti profesionalnu delatnost, u skladu sa zakonom.

Mandat

Član 29.

Poverenik se bira na vreme od pet godina.
Isto lice može biti birano za Poverenika najviše dva puta.

Prestanak mandata

Član 30.

Povereniku funkcija prestaje istekom mandata; podnošenjem ostavke u pismenom obliku Narodnoj skupštini; ispunjenjem uslova za penziju, u skladu sa zakonom; razrešenjem i smrću.
Odluku o razrešenju Poverenika donosi Narodna skupština.
Poverenik se razrešava dužnosti:
1. zbog nestručnog i nesavesnog rada;
2. kada se pravnosnažnom odlukom suda utvrdi da je Poverenik počinio krivično delo za koje se može izreći kazna zatvora u trajanju od pet godina ili teža zatvorska kazna;
3. gubitkom državljanstva;
4. ako obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost, ako obavlja drugu dužnost ili posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost ili ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.
Postupak za razrešenje Poverenika pokreće se na inicijativu jedne trećine narodnih poslanika.
Odbor utvrđuje da li postoje razlozi za razrešenje i o tome obaveštava Narodnu skupštinu.
Odbor obaveštava Narodnu skupštinu i o zahtevu Poverenika da mu prestane dužnost, kao i o ispunjenju uslova za prestanak dužnosti zbog ispunjenja uslova za penziju, u skladu sa zakonom.
Narodna skupština donosi odluku o razrešenju Poverenika većinom glasova svih narodnih poslanika.
Narodna skupština u roku od tri meseca od prestanka mandata Poverenika bira novog Poverenika.


Položaj Poverenika

Član 31.

Poverenik ima pravo na platu jednaku plati sudije Vrhovnog kasacionog suda, kao i pravo na naknadu troškova nastalih u vezi sa vršenjem svoje funkcije.
Poverenik uživa imunitet koji uživaju narodni poslanici u Narodnoj skupštini.


Stručna služba Poverenika

Član 32.

Poverenik ima stručnu službu koja mu pomaže u vršenju njegovih nadležnosti.
Poverenik donosi akt, na koji saglasnost daje Narodna skupština, kojim uređuje organizaciju i rad svoje stručne službe.
Poverenik ima tri pomoćnika.
Pomoćnik Poverenika rukovodi zaokruženom oblašću rada, u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova.
Pomoćnike Poverenika raspoređuje Poverenik.
Poverenik samostalno odlučuje, u skladu sa zakonom, o prijemu lica u radni odnos u stručnu službu, rukovođen potrebom profesionalnog i delotvornog vršenja svoje nadležnosti.
Na zaposlene u stručnoj službi Poverenika shodno se primenjuju propisi o radnim odnosima u državnim organima.
Finansijska sredstva za rad Poverenika, njegovih pomoćnika i njegove stručne službe obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije, na predlog Poverenika.
Sedište Poverenika je u Beogradu.

Nadležnost Poverenika

Član 33.

Poverenik:
1. prima i razmatra pritužbe zbog povreda odredaba ovog zakona i daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima i izriče mere u skladu sa članom 40. ovog zakona;
2. podnosiocu pritužbe pruža informacije o njegovom pravu i mogućnosti pokretanja sudskog ili drugog postupka zaštite, odnosno preporučuje postupak mirenja;
3. podnosi tužbe iz člana 43. ovog zakona, zbog povrede prava iz ovog zakona, u svoje ime a uz
saglasnost i za račun diskriminisanog lica, ukoliko postupak pred sudom, po istoj stvari nije već pokrenut ili pravnosnažno okončan;
4. podnosi prekršajne prijave zbog povrede prava iz ovog zakona;
5. podnosi godišnji i poseban izveštaj Narodnoj skuštini o stanju u oblasti zaštite
ravnopravnosti;
6. upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije;
7. prati sprovođenje zakona i drugih propisa, inicira donošenje ili izmenu propisa radi
sprovođenja i unapređivanja zaštite od diskriminacije i daje mišljenje o odredbama nacrta zakona i drugih propisa koji se tiču zabrane diskriminacije;
8. uspostavlja i održava saradnju sa organima nadležnim za ostvarivanje ravnopravnosti i
zaštitu ljudskih prava na teritoriji autonomne pokrajine i lokalne samouprave;
9. preporučuje organima javne vlasti i drugim licima mere za ostvarivanje ravnopravnosti.

Poslovnik o radu

Član 34.

Poverenik donosi poslovnik o radu kojim se bliže uređuje način njegovog rada i postupanja.


V. POSTUPANjE PRED POVERENIKOM

Podnošenje pritužbe

Član 35.

Lice koje smatra da je pretrpelo diskriminaciju podnosi Povereniku pismenu pritužbu ili izuzetno, usmeno na zapisnik, bez obaveze plaćanja takse ili druge naknade.
Uz pritužbu se podnose i dokazi o pretrpljenom aktu diskriminacije.
U ime i uz saglasnost lica čije je pravo povređeno, pritužbu može podneti organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava ili drugo lice.
Poverenik dostavlja pritužbu licu protiv koga je podneta, u roku od 15 dana od dana prijema pritužbe.

Član 36.

Poverenik postupa po pritužbi ukoliko postupak pred sudom po istoj stvari nije već pokrenut ili pravnosnažno okončan;
Poverenik ne postupa po pritužbi ako je očigledno da nema povrede prava na koju podnosilac ukazuje, ako je u istoj stvari već postupao a nisu ponuđeni novi dokazi, kao i ako utvrdi da je zbog proteka vremena od učinjene povrede prava, nemoguće postići svrhu postupanja.

Utvrđivanje činjeničnog stanja

Član 37.
Po prijemu pritužbe Poverenik utvrđuje činjenično stanje uvidom u dokumenta i uzimanjem izjave od podnosioca pritužbe, lica protiv kojeg je pritužba podneta, kao i od drugih lica.
Lice protiv koga je pritužba podneta može se izjasniti o navodima pritužbe u roku od 15 dana od dana njenog prijema.

Mirenje

Član 38.

Poverenik predlaže sprovođenje postupka mirenja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak medijacije, a pre preduzimanja drugih radnji u postupku.

Mišljenje i preporuke

Član 39.

Poverenik daje mišljenje o tome da li je došlo do povrede odredaba ovog zakona u roku od 90 dana od dana podnošenja pritužbe, i o tome obaveštava podnosioca i lice protiv koga je pritužba podneta.
Uz mišljenje da je došlo do povrede odredaba ovog zakona, Poverenik preporučuje licu protiv koga je podneta pritužba način otklanjanja povrede prava.
Lice kome je preporuka upućena dužno je da postupi po preporuci i otkloni povredu prava u roku od 30 dana od dana prijema preporuke, kao i da o tome obavesti Poverenika.

Mere

Član 40.

Ako lice kome je preporuka upućena ne postupi po preporuci, odnosno ne otkloni povredu prava, Poverenik mu izriče meru opomene.
Ako lice iz stava 1. ovog člana ne otkloni povredu prava u roku od 30 dana od dana izricanja opomene, Poverenik može o tome izvestiti javnost.
Mera opomene iz stava 1. ovog člana izriče se rešenjem, protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Na postupak pred Poverenikom shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.


VI . SUDSKA ZAŠTITA

Sudska nadležnost i postupak

Član 41.

Svako ko je povređen diskriminatorskim postupanjem ima pravo da podnese tužbu sudu.
U postupku se shodno primenjuju odredbe zakona o parničnom postupku.
Postupak je hitan.
Revizija je uvek dopuštena.

Mesna nadležnost

Član 42.

U postupku za zaštitu od diskriminacije mesno je nadležan, pored suda opšte mesne nadležnosti i sud na čijem području je sedište, odnosno prebivalište tužioca.

Tužbe

Član 43.

Tužbom iz člana 41. stav 1. ovog zakona može se tražiti:
1. zabrana izvršenja radnje od koje preti diskriminacija, zabrana daljeg vršenja radnje diskriminacije, odnosno zabrana ponavljanja radnje diskriminacije;
2. utvrđenje da je tuženi diskriminatorski postupao prema tužiocu ili drugome;
3. izvršenje radnje radi uklanjanja posledica diskriminatorskog postupanja;
4. naknada materijalne i nematerijalne štete;
5. objavljivanje presude donete povodom neke od tužbi iz tač. 1–4. ovog člana.

Privremena mera

Član 44.

Tužilac može uz tužbu, u toku postupka, kao i po okončanju postupka, sve dok izvršenje ne bude sprovedeno, zahtevati da sud privremenom merom spreči diskriminatorsko postupanje radi otklanjanja opasnosti od nasilja ili veće nenaknadive štete.
U predlogu za izdavanje privremene mere mora se učiniti verovatnim da je mera potrebna da bi se sprečila opasnost od nasilja zbog diskriminatorskog postupanja, sprečila upotreba sile ili nastanak nenaknadive štete.
O predlogu za izdavanje privremene mere sud je dužan da donese odluku bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema predloga.

Pravila o teretu dokazivanja

Član 45.

Ako je sud utvrdio da je izvršena radnja neposredne diskriminacije, ili je to među strankama nesporno, tuženi se ne može osloboditi od odgovornosti dokazivanjem da nije kriv.
Ukoliko tužilac učini verovatnim da je tuženi izvršio akt diskriminacije, teret dokazivanja da usled tog akta nije došlo do povrede načela jednakosti, odnosno načela jednakih prava i obaveza snosi tuženi.

Tužbe drugih lica

Član 46.

Tužbe iz člana 43. tač. 1, 2, 3. i tačke 5. može podneti Poverenik i organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava, odnosno prava određene grupe lica.
Ako se diskriminatorsko postupanje odnosi isključivo na određeno lice, tužioci iz stava 1. ovog člana mogu podneti tužbu samo uz njegov pristanak u pismenom obliku.
Lice koje se svesno izložilo diskriminatorskom postupanju, u nameri da neposredno proveri primenu pravila o zabrani diskriminacije u konkretnom slučaju, može podneti tužbu iz člana 43. tač. 1, 2, 3. i tačke 5. ovog zakona.
Lice iz stava 3. ovog člana dužno je da obavesti Poverenika o nameravanoj radnji, osim ako okolnosti to ne dozvoljavaju, kao i da o preduzetoj radnji izvesti Poverenika u pismenom obliku.
Ako lice iz stava 3. ovog člana nije podnelo tužbu, sud ga može saslušati kao svedoka.
Prema licu iz stava 3. ovog člana ne može se isticati prigovor podeljene odgovornosti za štetu koja potiče od akta diskriminacije.




VII. NADZOR



Nadzor nad sprovođenjem zakona


Član 47.

Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za ljudska i manjinska prava.

Godišnji izveštaj Poverenika

Član 48.

Poverenik podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stanju u oblasti zaštite ravnopravnosti, koji sadrži ocenu rada organa javne vlasti, pružalaca usluga i drugih lica, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje.
Izveštaj može da sadrži i navode o sprovođenju zakona i drugih propisa, odnosno o potrebi donošenja ili izmene propisa radi sprovođenja i unapređivanja zaštite od diskriminacije.
Izveštaj sadrži sažetak koji se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Posebni izveštaj

Član 49.

Ako postoje naročito važni razlozi, Poverenik može, po sopstvenoj inicijativi ili na zahtev Narodne skupštine, podneti poseban izveštaj Narodnoj skupštini.
Poseban izveštaj sadrži sažetak koji se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije”.


VIII. KAZNENE ODREDBE

Član 50.

Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj službeno lice, odnosno odgovorno lice u organu javne vlasti ako postupi diskriminatorski (član 15. stav 2).

Član 51.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, odnosno preduzetnik, ako na osnovu ličnog svojstva licu koje obavlja privremene i povremene poslove, licu na dopunskom radu, studentu i učeniku na praksi, licu na stručnom osposobljavanju i usavršavanju bez zasnivanja radnog odnosa, odnosno volonteru, narušava jednake mogućnosti za zasnivanje radnog odnosa ili uživanje pod jednakim uslovima svih prava u oblasti rada (član 16. stav 1).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 52.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, odnosno preduzetnik, ako u okviru svoje delatnosti, na osnovu ličnog svojstva lica ili grupe lica, odbije pružanje usluge, za pružanje usluge traži ispunjenje uslova koji se ne traže od ostalih lica ili grupa lica, odnosno ako u pružanju usluge neopravdano da prvenstvo drugom licu ili grupi lica (član 17. stav 1).
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice odnosno preduzetnik, vlasnik, odnosno korisnik objekta u javnoj upotrebi ili javne površine, ako licu ili grupi lica na osnovu njihovog ličnog svojstva onemogući pristup tim objektima, odnosno površinama (član 17. stav 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 2. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 53.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u organu javne vlasti ako postupi protivno načelu slobodnog ispoljavanja vere ili uverenja, odnosno ako licu ili grupi lica uskrati pravo na sticanje, održavanje, izražavanje i promenu vere ili uverenja, kao i pravo da privatno ili javno iznesu svoja uverenja (član 18).
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana pravno lice odnosno preduzetnik.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice.

Član 54.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj vaspitna, odnosno obrazovna ustanova koja licu ili grupi lica, na osnovu njihovog ličnog svojstva neopravdano oteža ili onemogući upis, odnosno isključi ih iz vaspitne, odnosno obrazovne ustanove (član 19. stav 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u vaspitnoj, odnosno obrazovnoj ustanovi.

Član 55.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice koje uskrati pravo ili prizna pogodnosti s obzirom na pol, odnosno eksploatiše lice ili grupu lica s obzirom na pol (član 20. stav 2).
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako uskrati pravo ili prizna pogodnosti s obzirom na pol, odnosno vrši fizičko i drugo nasilje, eksploataciju, izražava mržnju, omalovažava, ucenjuje i uznemirava lice ili grupu lica s obzirom na pol.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 2. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 56.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ili preduzetnik ako lice ili grupu lica pozove da se javno izjasne o svom rodnom identitetu i seksualnoj orijentaciji, odnosno ako spreči izražavanje njihovog rodnog identiteta i seksualne orijentacije u skladu sa ovim zakonom (član 21. st. 1. i 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 57.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ili preduzetnik ako diskriminiše dete, odnosno maloletnika prema bračnom, odnosno vanbračnom rođenju, javno poziva na davanje prednosti deci jednog pola u odnosu na decu drugog pola ili pravi razliku prema imovnom stanju, profesiji i drugim obeležjima društvenog položaja, aktivnostima, izraženom mišljenju ili uverenju njegovih roditelja, odnosno staratelja i članova porodice (član 22. stav 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 58.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ili preduzetnik ako zanemaruje ili uznemirava lice na osnovu starosnog doba u pružanju zdravstvenih ili drugih javnih usluga (član 23. stav 1).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.

Član 59.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ili preduzetnik ako diskriminiše lice ili grupu lica zbog njihovih političkih ubeđenja ili pripadnosti, odnosno nepripadnosti političkoj stranci (član 25. stav 1).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i fizičko lice.


Član 60.

Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ili preduzetnik ako licu ili grupi lica na osnovu njihovog ličnog svojstva neopravdano odbije pružanje zdravstvenih usluga, postavi posebne uslove za pružanje zdravstvenih usluga koji nisu opravdani medicinskim razlozima, odbije postavljanje dijagnoze i uskrati informacije o trenutnom zdravstvenom stanju, preduzetim ili nameravanim merama lečenja ili rehabilitacije, kao i ako ih uznemirava, vređa i omalovažava u toku boravka u zdravstvenoj ustanovi (član 27. stav 2).
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1. ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, odnosno u organu javne vlasti, kao i zdravstveni radnik.


IX. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Izbor Poverenika

Član 61.

Narodna skupština izabraće Poverenika u roku od 60 dana od dana početka primene odredaba čl. 28. do 40. ovog zakona.

Donošenje akata Poverenika

Član 62.

Poverenik donosi akt o organizaciji svoje stručne službe, kao i poslovnik o radu u roku od 45 dana od dana njegovog izbora.

Stupanje na snagu Zakona

Član 63.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, osim čl. 28. do 40. koji će se primenjivati od 1. januara 2010. godine.





angie01 angie01 12:02 06.03.2009

Re: Šta piše u zakonu

hvala Supermodu, ja bash pokushavala da nadjem.
Lektorka Lektorka 13:59 06.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Ali ako dva muškarca dođu u Crkvu ( pravoslavnu, katoličku, bilo koju) ili džamiju i kažu Mi hoćemo da se venčamo a sveštenik kaže Ja nemam pravo na to, neću to da činim šta se onda dešava? Tuže oni sveštenika da ih je diskriminisao, sudija pročita član 21. i kaže U pravu ste !

ama nece popu nista da se desi, pobogu! ako nece da venca homoseksualce, to je izmedju ostalog zato sto na tako nesto ionako nema prava (a to zna i sudija, zar ne? :) ), a diskriminacija bi bila da pop - koji je kao i svi ostali gradjanin neke drzave - drekne "ua, pedercine, bolesnici, izrodi...".
i da li ste malo promislili kakvi bi uopste motivi naveli homoseksualce da traze vencanje u crkvi?!
ako se ne sprdate, ako ste ozbiljni, onda budite bar malo logicni - gradjansko vencanje, ono koje je relevatno za sve drzavne institucije, obavlja se kod maticara. sumnjam da postoji ijedan mentalno zdrav homoseksualac a da to ne zna.
chobanica chobanica 15:11 06.03.2009

Re: Pitanje

"Član 17.

Diskriminacija u pružanju javnih usluga postoji ako pravno ili fizičko lice, u okviru svoje delatnosti, odnosno zanimanja, na osnovu ličnog svojstva lica ili grupe lica, odbije pružanje usluge, za pružanje usluge traži ispunjenje uslova koji se ne traže od drugih lica ili grupe lica, odnosno ako u pružanju usluga neopravdano omogući prvenstvo drugom licu ili grupi lica.
Svako ima pravo na jednak pristup objektima u javnoj upotrebi (objekti u kojima se nalaze sedišta organa javne vlasti, objekti u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta, turizma, objekti koji se koriste za zaštitu životne sredine, za zaštitu od elementarnih nepogoda i sl.), kao i javnim površinama (parkovi, trgovi, ulice, pešački prelazi i druge javne saobraćajnice i sl.), u skladu sa zakonom."

Sta su to javne usluge? Rekla bih da su to usluge koje pruzaju organi javne vlasti: "izraz „organ javne vlasti” označava državni organ, organ autonomne pokrajine, organ jedinice lokalne samouprave, javno preduzeće, ustanovu, javnu agenciju i drugu organizaciju kojoj je povereno vršenje javnih ovlašćenja, kao i pravno lice koje osniva ili finansira u celini, odnosno u pretežnom delu, Republika, autonomna pokrajina ili lokalna samouprava."

Dakle, vlasnik nekog kafica moze da postavi natpis "zabranjen ulaz Jevrejima i psima", right?
blackbox92 blackbox92 00:11 07.03.2009

Re: Laičko mišljenje

Ali ako dva muškarca dođu u Crkvu ( pravoslavnu, katoličku, bilo koju) ili džamiju i kažu Mi hoćemo da se venčamo a sveštenik kaže Ja nemam pravo na to, neću to da činim šta se onda dešava? Tuže oni sveštenika da ih je diskriminisao, sudija pročita član 21. i kaže U pravu ste !

Država zakonom ne propisuje ni da se normalni brakovi obavezno sklapaju u crkvi, niti piše da je Crkva obavezna da venča normalnog momka i devojku. Ako odbije, oni mogu da se žale samo crkvi a ne i državi. Druga stvar bi bila kada bi to matičar odbio.
Lično mislkim da to što navodite nije suština zbog čega je crkva ovako reagovala. Pre svega je htela da pokaže državi ko je ko.
Nemojte biti sigurni da se i sada ne bi našlo sveštenika koji bi za debele pare u potaji venčali dvoje istopolnih, što inače smatram neprirodnim.
d_sandic d_sandic 10:20 06.03.2009

Raspoloženje javnosti

Na kraju dana, svi predstavnici vlasti se prave kako je potpuno OK što je zakon uopšte povučen, da je OK što će se nešto usaglašavati sa crkvama (nevladine organizacije su OSAM godina terale vladu da uopšte donese zakon), da je sasvim prihvatljivo ako nešto bude menjano i da je sve što se desilo sasvim normalno. Crkve moraju biti „ispoštovane", a prava onih koji su žrtve diskriminacije baš i ne moraju.


Ako su NGO osam godina terale vlasti, a u tih osam godina na vlasti su se bukvalno svi izmenjali, onda je evidentno da u Srbiji ne postoji većinsko raspoloženje za jedan takav zakon. Mišljenje većine bi se trebalo poštovati.
g.radicevic g.radicevic 10:31 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Mišljenje većine bi se trebalo poštovati.


a 'de to ima?
adam weisphaut adam weisphaut 10:34 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Mišljenje većine bi se trebalo poštovati.

Iako nije nikada iskazano na referendumu.
Cenim da si ti neki intinuitivni pravnik.
d_sandic d_sandic 10:38 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Iako nije nikada iskazano na referendumu.
Cenim da si ti neki intinuitivni pravnik.


Ne, odmah sam rekao da nisam pravnik. Čak ni srodnu profesiju nemam. Samo sam sledio logiku i citirao deo autorovog teksta. Ako NGO teraju vlade 8 godina na nešto, a nijedna to ne sprovede u delo onda se vlade plaše glasača.
Ideja o referendumu je odlična. Mislim da bi razrešila sve dileme.
adam weisphaut adam weisphaut 10:47 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Ideja o referendumu je odlična.

Referendum nije potreban za svaki pojedinačni zakon.
Ali reći da je to što se osam godina nije izglasao neki zakon volja većine je glupo. To može da bude odraz neefikasnosti paralmenta, pogrešno postavljenih prioriteta, vansistemskih uticaja-kao trenutnog srpske crkve... Kada smo kod mišljenja većine ono baš i nije povoljno o tom istom parlamentu.
Mislio sam da je jasno da je ono iniuniutvni bio jasan znak da sam ironičan.
d_sandic d_sandic 11:19 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Mislio sam da je jasno da je ono iniuniutvni bio jasan znak da sam ironičan.


Iako ste u svom komentaru nagovestili da sam glup, shvatio sam da se radi o ironiji.
adam weisphaut adam weisphaut 11:40 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Iako ste u svom komentaru nagovestili da sam glup, shvatio sam da se radi o ironiji.

Čitaj malo pažljivije, govorio sam o pojedinačnoj izjavi ne o sagovorniku.
Nisam ja Domazet, to je njegova specijalnost.
vracarac92 vracarac92 17:00 06.03.2009

Re: Raspoloženje javnosti

Ideja o referendumu je odlična. Mislim da bi razrešila sve dileme.

Da znas da si u pravu...
Mislim da bi bilo korisno na svakih sest meseci organizovati referendum sa svim zaista spornim pitanjima u zemlji i postupiti po rezultatima tog refernduma.
Jeste da je skupo ali je i najpravednije.
johnny011 johnny011 10:54 06.03.2009

Crkve protiv Ustava

List Danas je objavio izvode iz "Apela za preispitivanje Predloga zakona o zabrani diskriminacije" koju je Sinod SPC uputio parlamentu (Slavici Djukic Dejanovic) i Vladi (jos nepoznato tacno kome).

Ovi izvodi dokazuju da je SPC, uz asistenciju ostalih, protiv sustinskih odredbi Predloga zakona. Dakle, nista od price o dva "manje vazna" clana Predloga i slicno... A ima i pozivanja na "ugledne naucne autoritete" koji kazu da je transseksualnost bolest i tvrdnji da ovaj Predlog zakona ugrozava prava 95% gradjana Srbije....

Posebno brinu sumnje, da je Vlada donela odluku o povlacenju zakona posle "konsultacija u drzavnom vrhu" (danasnji Blic), odnosno da famozne telefonske sednice Vlade mozda uopste nje ni nilo (danasnji Danas). Bice da je predsednik Republike i ovoga puta bio "primoran da intervenise".....

A evo ih i izvodi iz pisma SPC:


"Uvažena gospođo Predsednice,

Predlogom koji je na dnevnom redu Narodne skupštine za 5. mart 2009. godine neposredno se krše sloboda vere i savesti verujućih građana Republike Srbije, kao i sloboda delovanja crkava i verskih zajednica u Republici Srbiji, garantovane članovima 43 i 44 Ustava Republike Srbije i zakonom o crkvama i verskim zajednicama, i zbog toga Vam se obraćamo sa molbom da utičete da rasprava o ovom Predlogu bude odložena dok se ne obavi valjana javna rasprava.

* Izričito uvođenje kategorija rodnog identiteta i seksualne orijentacije, kao posebnih osnova diskriminacije u Predlogu zakona protiv diskriminacije, uz istovremeno neostavljanje prostora za izražavanje stavova i postupanje verujućih građana i crkava i verskih zajednica na osnovu slobode savesti i vere, neposredno vodi stvaranju zakonskog osnova za ukidanje slobode savesti, kao i za gaženje verske slobode i autonomije crkava i verskih zajednica.

* Neophodno je imati u vidu i ugledne naučne autoritete, koji smatraju da je izražavanje rodnog identiteta kroz transeksualnost izraz mentalnog poremećaja, kao i one koji su utvrdili da ne postoje naučni dokazi da je seksualna orijentacija urođeno svojstvo.

* Više je nego očigledno da nije dovoljno vođeno računa o mogućim interakcijama između pojedinih prava, kao ni o sudskoj praksi Evropskog suda za ljudska prava, pa je stoga neophodno da predmetni nacrt bude vraćen na doradu. Poseban je problem što se Predlogom zakona na neodgovarajući način nameću obaveze subjektima, koji su potpuno slobodni da se u svojim privatnim poslovima upravljaju prema navedenim ličnim okolnostima „rodnog identiteta“ i „seksualne orijentacije“, kao i da o istim izražavaju svoje stavove na osnovu slobode savesti i uverenja.

* Neophodno je voditi računa o tome da je odnos države s jedne, i crkava i verskih zajednica s druge strane, zasnovan na načelima neutralnosti države i uzajamne saradnje.

* Predlog zakona je direktno usmeren na kršenje slobode vere i savesti 95 odsto građana Srbije.

* Nespretnom pravnom tehnikom pojam posredne diskriminacije u Predlogu ostao je nejasan i može voditi stvaranju većeg broja konflikata u društvu."
adam weisphaut adam weisphaut 11:35 06.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

* Neophodno je imati u vidu i ugledne naučne autoritete, koji smatraju da je izražavanje rodnog identiteta kroz transeksualnost izraz mentalnog poremećaja, kao i one koji su utvrdili da ne postoje naučni dokazi da je seksualna orijentacija urođeno svojstvo.

Vidi vidi, oni koji inače ne vole nauku, koji ne žele da usklade svoj kalendar sa gregorijanskim uprkos naučnim argumentima za to, su od jednom zainteresovani za "ugledne naučne autoritete" koji pritom ostaju neimenovani. Uobičajno, kada se neka ideologija mržnje želi opravdati, ona se poziva na "ugledne naučne autoritete".
johnny011 johnny011 14:16 06.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

Zanimljivo je Predsednikovo cutanje o celom slucaju. Ako Blic, medij blizak "strukturama" pominje konsultacije u drzavnom vrhu, a to moze biti samo linija Cvetkovic-Tadic, i ako niko od ministara ne moze da u stvari objasni kako je ta tel. sednica odrzana (pominju se cak i sms-ovi), onda zaista.... umesanost Tadicevog kabineta u povlacenje zakona postaje...hmmm....relevantna sumnja, tako da se izrazim
vracarac92 vracarac92 17:02 06.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

Zanimljivo je Predsednikovo cutanje o celom slucaju.

A kada se umesa u bilo koji problem onda svi drvlje i kamenje po njemu "ZASTO SE U SVE MESA" "NISU NJEGOVE INGERENCIJE" itd
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 17:16 06.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

adam weisphaut

Vidi vidi, oni koji inače ne vole nauku, koji ne žele da usklade svoj
kalendar sa gregorijanskim uprkos naučnim argumentima za to, su od
jednom zainteresovani za "ugledne naučne autoritete" koji pritom ostaju
neimenovani. Uobičajno, kada se neka ideologija mržnje želi opravdati,
ona se poziva na "ugledne naučne autoritete".

Po mogucstvu clanove Svesovjetske akademije nauka imeni Staljina, da paradoks bude veci, posto se u doba staljinizma poslednji put tvrdile ovakve gluposti o genetici sa pozivanjem na "naucne autoritete", pri cemu je autoritet bio cuveni genijalniLisenko (to se moralo ovako pisati i govoriti, kao jedna rec). E taj je grmeo protiv homoseksualnosti...
blackbox92 blackbox92 00:15 07.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

vracarac92
Zanimljivo je Predsednikovo cutanje o celom slucaju.

A kada se umesa u bilo koji problem onda svi drvlje i kamenje po njemu "ZASTO SE U SVE MESA" "NISU NJEGOVE INGERENCIJE" itd

U pravu si.
blackbox92 blackbox92 14:34 07.03.2009

Re: Crkve protiv Ustava

Zukorlić: Islamska zajednica nije tražila povlačenje zakona

A čiji je ovaj, koga on predstavlja, ko ga priznaje, ko ne priznaje. Izgleda ne spada u kategoriju "Naši"
011-495 011-495 14:43 06.03.2009

Pa jel'

ima negde na i-netu da se procita sporni zakon?
Kraja Kraja 15:03 06.03.2009

.........supermod..........

...11:21, pola metra gore..........
sinor sinor 14:47 06.03.2009

Procedura

Meni je, znajuci u kakvoj zemlji zivim bilo apsolutno ocekivano da se `neko` buni i da pokusa sa utice da se ovaj zakon ne usvoji...To me relativno ne brine jer kao sto sam rekao mnogo manje vazni zakoni, koji su nekom smetali su bili izgubljeni u proceduri ili se na njih cekalo godinama...Ono sto me brine (a prica o `spornim` clanovima zakona izgleda samo razvodnjava strasniji deo price) je NACIN na koji je povucen..Strah me je da pomislim da par ljudi ima moc vecu od `demokratski izabranih struktura` i da jednim pozivom mogu da se brisu/menjaju/ne donose zakoni...Sto me jos vise brine je to sto mi se cini da je ovo PRVO JAVNO priznanje bilo koga da je uticao na vladu u povlacenju zakona...i to samo nekoliko sati pre pocetka rasprave u Skupstini...Sto je najgore, niko od ministara (sem all-around Ljajica) to i ne pominje vec se prica odmah prebacuje na clanove zakona...Jadni mi kad se mnogo bogatiji lobisti osile i pocnu da zovu.Bruka i sramota
znik znik 08:18 07.03.2009

Treba uneti izmene

U zakon treba uneti odredbu da se verske zajednice i verski službenici za vreme vršenja svoga posla izuzimaju od odredbi ovog zakona.

Šta će se desiti sa sveštenikom koji u crkvi pročita nešto iz Svetog Pisma (ili Časnog Kurana) na temu homoseksualnosti, pa onda održi propoved na tu temu. Pročita npr. da je to gadost i onda kaže da će homoseksualci goreti u večnim mukama? Ako verski mediji (štampa, radio, tv, internet) prenese taj tekst i tu propoved? Šta će se desiti ako sveštenik odbije da venča dva homoseksualca? Šta će se desiti ako se neko isključi iz verske zajednice radi seksualnih opredeljenja? Ako ga isteraju iz crkvene škole, ili iz manastira? Ako sveštenik ostane bez čina (i bez posla)?

Verujem da predlagači zakona uopšte nisu razmišljali o mogućnosti da se verske zajednice i službenici nađu pod udarom ovog zakona, ali teoretski ta mogućnost postoji. Ako ne pred sudovima u Srbiji, onda pred Evropskim sudom.

Radi se o veoma značajnom zakonu i mislim da je jako bitno da se postigne društveni konsenzus oko njega.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana